مدیریت در کلاس

مدیریت در کلاس

مهم ترین فاکتورمعلم در اداره کردن مطلوب کلاس ، جاذبه و دافعه وی است.

شناسایی دانش آموزان حاشیه ساز در کلاس و توجه به رفتارهای نامطلوب و ناهنجار آنان و آماده بودن به وقت لازم در خصوص خاموش کردن رفتارهای وی، از جمله مهم ترین کارها برای یک معلم است. 

- لبخند معلم نباید به صورت قهقهه باشد. یک تبسم، زیباترین نگاه را در شوق و ذوق دانش آموز در کلاس از ناحیه ی معلم می افزاید.

احترام متقابل معلم و دانش آموز از فاکتورهای مهم ایجاد فضای حرمت و احترام در کلاس است.

توجه به درخواست های دانش آموزان با رعایت نوبت و نگاه عادلانه ی معلم به دانش آموزان کلاس تاثیرات مطلوب و پسندیده خواهد داشت.

نامناسب ترین عمل معلم در خصوص تنبیه دانش آموز نابهنجار، خارج کردن وی از کلاس یا قرار دادن وی پشت در کلاس است.

( عادی شدن این رفتار باعث تشویق دیگر دانش آموزان برای رفتن به بیرون از کلاس و فرار از درس می شود.)

چنانچه دانش آموز را تشویق می کنید برای آن یک هدف آموزشی داشته باشید و علت را برای وی و سایرین بازگو نمایید.

سعی کنید تشویق را به شکل های گوناگون انجام دهید. ( حتی الامکان سعی شود تشویق مادی نباشد.)

بدترین تنبیه دانش آموز، تنبیه بدنی است.

یک اخم یا یک نگاه غیر عادی ممکن است تاثیر مثبتی در خاموش کردن رفتار ناپسند دانش آموز باشد.

لازم است گاهی اوقات معلم برخی از رفتارهای تصادفی دانش آموزان را ( مطلوب یا نامطلوب) بدون نام بردن اسم در حضور دیگران به تحلیل و واکاوی بپردازد تا سایر دانش آموزان نیز از تجربه های خود درس بگیرند.

به هنگام داوری بین دو دانش آموز که مشکل پیدا کردند لازم است حتما از شرایط دعوای آن دو کسب اطلاع نمایید تا با بی عدالتی قضاوت نکرده باشید.( گاهی لازم است که خارج از جمع این داوری صورت بگیرد که این بسته به موضوع اختلاف و مسایل خاص ضرورت پیدا می کند.)

گاهی لازم است که نسبت به ناسزا گفتن برخی از دانش آموزان نسبت به هم بی تفاوت باشید تا مسئله خیلی گسترش پیدا نکند و حاد نشود.

برای مدیریت کلاس و ایجاد نظم از قبل برنامه ریزی کنید.

نگذارید شرایط نامطلوب اتفاق بیفتد، بر شما استرس وارد کند، کنترل کلاس را از دست شما خارج کند و بعد مجبور باشید با دستپاچگی تصمیم ناکارآمدی بگیرید.

عمل کردن، مسلط بودن است و واکنش نشان دادن، یعنی تسلط عوامل و شرایط را پذیرفتن. فردی عمل گرا و عامل بر محیط باشید.

بنابراین پیش از آغاز مدرسه به برنامه ریزی فنون برقراری انضباط بپردازید. همانگونه که برای فنون تدریس و ترتیب مواد درسی برنامه ریزی می کنید. نه اینکه صبر کنید مشکلی پیش بیاید و شما در آن زمان به دنبال وضع قانونی باشید که دیگر چنین مشکلی پیش نیاید یا رفتاری شتابزده داشته باشید که دوباره تکرار نشود.

معلم موفق، تعریف شده و طبق برنامه عمل می کند. او نقشه راه دارد یا طرحی ذهنی و نقشه ای مکتوب!

 

تهیه کننده: فرامرز علی پور

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه