دیر آموزان

دیر آموزان

دیر آموزان دانش آموزانی هستند که قادر نیستند از عهده کار معمولا مورد انتظار از گروه سنی شان بر آیند. آن ها بهره های هوشی بین 76 و 89 دارند و حدود 18 درصد کل جمعیت دانش آموزان را تشکیل می دهند. توانایی شان در برخورد با مطالب سمبلیک و انتزاعی خیلی محدود است و استدلالشان در موقعیت عملی پایین تر از دانش آموزان متوسط است . این دانش آموزان اندکی با دانش آموزان عادی در توانایی یادگیری فرق دارند.

در واقع این طور نیست که خیلی به کندی یاد می گیرند بلکه در آمادگی رشدی برای درک مفاهیمی عقب می افتند که توسط اکثریت گروه سنی شان به آسانی درک می شود.

بنابر این شاید بهتر است واژه کند رشدان را بجای دیر آموزان استفاده کنیم.

دیر آموزان بطور قابل ملاحظه ای از کم آموزان متفاوت هستند. در حالی که عملکرد نامناسب دیر آموزان می تواند ناشی از توانایی ذهنی پایین شان باشد، عوامل مسبب دیگری در عملکرد نامطلوب کم آموزان دارای استعدادمطرح هستند که برای دیر آموزان وجود ندارند.

توانمندی شناختی محدود، اختلال حواس، ضعف و عدم تمرکز ، ناتوانی در بیان عقاید و بی ثباتی هیجانی ویژگی های اصلی دیر آموزان هستند. این ویژگی ها در همه ی دیر آموزان مشاهده می شود. این مشخصه ها ی خاص برای شناسایی دیر آموزان خیلی مفید می باشد.

فقر، سطح هوش اعضای خانواده ، عوامل هیجانی و عوامل فردی ، علل مهم دیر آموزی هستند. همه ی این عوامل باعث دیر آموزی می شوند اما میزانش از یک عامل به عامل دیگر در مورد هر دیر آموز فرق می کند.

اگر عوامل بطرز مناسبی بررسی شوند، مشکل دیر آموزی می تواند به آسانی بر طرف شود. معلمان مسئول آموزش دیر آموزان باید در خصوص وظیفه محول شده به آن ها متعهد باشند. آن ها باید کارشان را بی توجه به گفته های دیگران با میزان بالایی تعهد و علاقمندی انجام دهند.

حتی اگر جامعه همیشه به معلمان،  احترام در خور شان آن ها را ندهد، معلم باید همیشه به کودکان احترام بگذارد.

آموزش دیر آموزان رضایت بخش است. تغییرات ، چالش ها و موفقیت هایشان برای نظارت و مشارکت در آن جذاب هستند.

 

تهیه کننده : ام البنین فضل اله زاده

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه