رتبه بندی دانشگاههای ایران
نخستین رتبهبندی داخلی دانشگاههای ایران
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه های دولتی تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸ اعلام کرد.
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، رتبه بندی و ارزیابی دانشگاه های دولتی تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸ اعلام کرد.
محمدجواد دهقانی سرپرست این پایگاه درمورد این رتبه بندی اظهارداشت: از اواخر سال ۹۸ با ابلاغ رسمی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ارزیابی و رتبه بندی دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور با شاخصها و معیارهای مصوب کارگروه تخصصی رتبه بندی در وزارت علوم آغاز شد.
وی افزود: هرچند در طول ۱۰ سال گذشته رتبه بندی دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور توسط گروه رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام انجام میشد اما در سال ۹۹ رتبه بندی و ارزیابی دانشگاههای دولتی تحت نظارت وزارت علوم با معیارها و شاخصهای جدید همچنین روششناسی متفاوت نسبت به قبل و با هماهنگی و نظارت کامل کارگروه تخصصی رتبه بندی در وزرات عتف توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ( ISC ) انجام و نتایج آن اعلام شد.
وی یادآور شد: در این رتبه بندی، معیارهای کلی در ارزیابی و رتبه بندی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در ۶ حوزه آموزش (با وزن ۳۰ درصد)، پژوهش (با وزن ۲۵ درصد)، فناوری و نوآوری (با وزن ۲۰ درصد)، بین المللی سازی (با وزن ۱۰ درصد)، اثرگذاری اقتصادی (با وزن ۱۰ درصد) و خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات (با وزن ۵ درصد) است؛ هر کدام از این معیارهای اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیر شاخص تقسیم میشوند که عملکرد دانشگاه در هر یک از آنها به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار می گیرد. تعداد شاخصهای به کار گرفته شده در رتبه بندی جدید ۱۰۴ شاخص و زیرشاخص است که در جدول زیر بر اساس هر معیار اصلی نشان داده شده است.
وی در ادامه گفت: بر اساس روش شناسی جدید و بر مبنای شاخصهای مصوب کارگروه تخصصی رتبه بندی در وزارت علوم، اطلاعات مورد نیاز رتبه بندی دانشگاهها و موسسات پژوهشی از سه طریق جمع آوری شده است؛ اطلاعات پژوهشی که جمع آوری آن بر عهده گروه رتبه بندی پایگاه استنادی جهان اسلام است، خوداظهاری دانشگاهها که از طریق تکمیل پرسشنامه الکترونیکی رتبه بندی توسط رابطان در دانشگاهها به دست میآید همچنین برخی اطلاعات آموزشی که از طریق وزارت علوم یا سازمانهای زیر مجموعه در اختیار گروه رتبه بندی قرار داده میشود.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اظهار داشت: روششناسی رتبه بندی به صورت کامل در وب سایت رتبه بندی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در دسترس دانشگاهها قرار خواهد گرفت. بر اساس روش شناسی موجود، اطلاعات جمع آوری شده در سالهای ۹۵ الی ۹۷ بوده و دلیل انتخاب این بازه زمانی، تکمیل اطلاعات مورد نیاز در شاخصها و معیارهای مورد نیاز است.
دهقانی ادامه داد: در رتبه بندی سال ۹۹، تعداد ۱۰۳ دانشگاه حضور داشتند که اطلاعات آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و بر اساس ماموریت هر یک دسته بندی شده و مورد رتبه بندی قرار گرفتهاند. تفاوت این دسته بندی با رتبه بندی سالهای پیش، در دسته بندی دانشگاههای علوم کشاورزی به صورت مستقل است.
وی آمار حضور دانشگاهها بر اساس نوع دانشگاه را به شرح زیر اعلام کرد:
رتبه بندی داخلی با روش شناسی جدید
سرپرست ISC همچنین گفت: با توجه به اینکه رتبه بندی با روش شناسی جدید برای اولین بار در سال ۹۹ انجام شده است، بدون تردید در برخی موارد ممکن است سوالات و ابهاماتی وجود داشته باشد که تلاش خواهد شد اطلاعات و جزییات کامل از طریق داشبورد اختصاصی در وبگاه ISC در اختیار دانشگاهها قرار گیرد. با این حال پیشنهادهایی که توسط برخی دانشگاهها ارسال شده جمع آوری شده تا در سال آینده در کارگروه تخصصی رتبه بندی در وزارت عتف بررسی و مد نظر قرار گیرد.
دهقانی ادامه داد: مهمترین چالش موجود در رتبه بندی سال جاری نداشتن اطلاعات کافی، شفافیت و مستندات در شاخصهای آموزش، نوآوری، فناوری، اثر گذاری اقتصادی، خدمات اجتماعی، زیر ساخت و تسهیلات بود. از آنجا که این اطلاعات از اهمیت زیادی برخوردار بوده و برخی از دانشگاهها موارد را تکمیل یا مستدات را ارائه نکرده بودند در فرایند رتبه بندی مشکلات زیادی ایجاد و موجب تاخیر در اعلام نتایج شد.
وی خاطرنشان کرد: نتایج رتبه بندی سال ۹۹ با توجه به تصمیم کارگروه تخصصی رتبه بندی بر اساس چند بخش مختلف از جمله دانشگاههای جامع، دانشگاههای صنعتی، دانشگاههای علوم کشاورزی و هنر همچنین به صورت درهمکرد دانشگاههای جامع و صنعتی محاسبه و منظور شده است.
نحوه رتبه بندی دانشگاه ها
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام همچنین گفت: در هر بخش با توجه به نزدیک بودن امتیازها و رتبههای دانشگاهها، انتخاب بازههای رتبهای به جای رتبه مطلق پیشنهاد و اجرا شده و بر این اساس، همه دانشگاههای حاضر در رتبه بندی به صورت بازه مشخص محاسبه و اعلام شده است. بدین صورت که برای دانشگاههای جامع تا رتبه ۴۰، بازههای ۱۰ تایی تعریف شده است. دسته اول ۱۰ دانشگاه اول بود که با توجه به امتیاز کسب شده در بازه رتبهای (۱۰-۱) قرار دارند، دسته دوم ۱۰ دانشگاه دوم هستند که در بازه رتبهای (۲۰-۱۱) قرار دارند، دسته سوم ۱۰ دانشگاه سوم هستند که در بازه رتبهای (۳۰-۲۱) قرار دارند و دسته چهارم ۱۰ دانشگاهی هستند که در بازه رتبهای (۴۰-۳۱) و سایر دانشگاهها در دسته پنجم و در رتبه ۴۱+ قرار میگیرند.
دهقانی افزود: در گروه دانشگاههای صنعتی، دانشگاهها در دستههای پنج تایی نشسته اند و دسته اول، پنج دانشگاه اول هستند که در بازه رتبهای (۵-۱) قرار دارند؛ دسته دوم، پنج دانشگاه دوم اند که در بازه رتبهای (۱۰-۶) قرار دارند، دسته سوم، ۵ دانشگاه سوم هستند که در بازه رتبهای (۱۵-۱۱) و سایر دانشگاهها در دسته چهارم و در رتبه ۱۶+ قرار میگیرند. در بخش درهمکرد دانشگاهها نیز به شیوه بالا برای دانشگاههای صنعتی و جامع اعلام شده است با این تفاوت که برای این دانشگاهها بازههای ۱۵ تایی اعلام شده و دانشگاههایی که در بازه رتبهای ۱۵-۱ قرار دارند به عنوان دانشگاههای دسته اول معرفی شدهاند.
وی اظهار داشت: چنانچه ۲ یا چند دانشگاه دارای رتبه مشابهی باشند، تعداد دانشگاهها در آن بازه بیشتر خواهد بود و به همین نسبت به عدد بازه بعدی اضافه خواهد شد. به عنوان مثال در رتبه بندی درهمکرد دانشگاههای صنعتی و جامع و در بازه رتبهای ۴۵-۳۱ تعداد دانشگاهها به جای ۱۵ دانشگاه، ۱۶ دانشگاه است و به همین دلیل بازه رتبهای بعدی به جای ۴۶ از ۴۷ شروع شده است.
تفاوت جایگاه دانشگاه ها
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: نکته مهم، تفاوت جایگاه دانشگاهها در ۲ رتبه بندی دانشگاههای جامع و صنعتی با درهمکرد دانشگاهها است؛ بدین صورت که ممکن است دانشگاهی در رتبه بندی دانشگاههای جامع دارای رتبه بهتری نسبت به یک دانشگاه باشد ولی در رتبه بندی درهمکرد در بازه رتبهای پایینتری قرار گرفته باشد. این تغییر در رتبه به دلیل شیوه نرمال سازی است که در هر شاخص نسبت به دانشگاه اول انجام میگیرد و با تغییر دانشگاهها ممکن است دانشگاه اول تغییر کرده و به دنبال آن رتبه دانشگاه هم تغییر کند.
بر اساس اعلام دهقانی از مزیتهای رتبه بندی فوق، امکان ارتقای جایگاه دانشگاهها بر اساس اطلاع از نقاط ضعف خود، برطرف کردن آن، تاکید و استمرار در نقاط قوت در رتبه بندی برای سالهای آینده است؛ بدین صورت که با توجه به اطلاعاتی که دانشگاهها از نحوه عملکرد خود در رتبه بندی حاضر به دست میآورند، میتوانند به منظور عملکرد بهتر برنامه ریزی و سیاست گذاری داشته باشند.
در ادامه به جدول نخستین رتبه بندی داخلی دانشگاه ها اشاره می شود.
مطالب مرتبط
- ضوابط پوشش دانشجویان
- نتیجه پذیرش بدون آزمون دانشگاهها
- ۶ هزار مجوز استخدام هیات علمی جدید برای وزارت علوم
- مقاله آسیبشناسی فرایند جذب هیئتعلمی در دانشگاههای دولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
- افزایش قرارداد دانشگاهها با صنعت
- امکان پذیرش داوطلبان بدون سهمیه با لایحه جدید دولت افزایش مییابد
- ۱۵ مرکز رشد دانشگاه فنیوحرفهای راهاندازی میشود
- وزیر علوم طرح تحول همکاری دانشگاهها با صنعت را ابلاغ کرد
تگها
- وزارت علوم
- موسسات پژوهشی
- فناوری و نوآوری
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
- پایگاه استنادی علوم جهان اسلام
- رتبه بندی دانشگاه های دولتی
- ارزیابی دانشگاه های دولتی
- اثرگذاری اقتصادی
- خدمات اجتماعی
- دانشگاههای علوم کشاورزی
- دانشگاههای صنعتی
- دانشگاههای جامع
- دانشگاههای هنر
- دانشگاههای برتر ایران
- رتبه بندی دانشگاههای ایران
مطالب پربیننده
- چه کسانی می توانند نامخانوادگیشان را تغییر دهند
- روزانه چقدر پروتئین مصرف کنیم؟
- خواص شگفتانگیز کیوی را بشناسید
- فراخوان دومين كنگره بين المللی راهكارهای گسترش فرهنگ غدير و ترويج نهج البلاغه
- ۳ نوشیدنی مفید برای سالمندان
- نکاتی مهم درباره جوشهای صورت
- علائم بیش فعالی در دخترها و پسرها را بشناسید
- میوه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن
- گیاهی برای دفع سنگ کلیه
- اربعین؛ پلی به سوی وحدت جهانی
- چالشهای ازدواج در دوران پیری
- اذن پدر برای ازدواج دختر لازم است یا خیر؟
- معرفی سوغات و صنایع دستی مازندران
- چگونه عطر مناسب بخریم؟
- زندگی نامه مسعود پزشکیان
- رابطه زناشویی برنده و بازنده ندارد
- درباره دوران بحرانی نوجوانی
- بازار کرمان با قدمت ۶۰۰ سال
- معرفی موزه هنرهای معاصر تهران؛ بازتابی از هنر ایران و جهان
- مصرفگرایی و ویرانی زندگی
- پاسخ به سوالات رایج درباره مصرف شیر
- معرفی جنگل فندقلو؛ بهشتی مینیاتوری در اردبیل
- درباره سن پیری بیشتر بدانیم
- اهمیت خواب را جدی بگیرید
- معرفی مسجد شیخ لطف الله، اثری شگفت انگیز از دوران صفویه
- پناهگاه سکوت
- نحوه خوابیدن به خواستههای درونی
- مضرات سیگار از آسیبهای پوستی تا تهدید سلامتی
- در مورد کف پای صاف و باورهای قدیمی
- چگونه با کودکان چاق تعامل داشته باشیم
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- کتاب پسری که جادویی شد
- همه زائران سلطان
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- درباره محسن رضایی
- معرفی کتاب
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره فخرالدین عراقی
- درباره محسن مهر علیزاده
- کتاب آموزش علیه آموزش
- خلاصه کتاب سواد بصری