مدیر؛ رهبر برنامه درسی

محققان رشته ی مدیریت در زمینه ی مهارتهای مورد نیاز مدیران مدرسه سخن گفته و مطالب بسیاری نوشته اند که مورد استناد و استفاده ی عملی مدیران بوده است. اما سؤال این است که با توجه به تغییرات پرشتاب محیط بیرونی و درونی مدرسه، چگونه مدیر مدرسه می تواند در مقام رهبر آموزشی، ایفای نقش کند و باید چه توانمندی هایی داشته باشد؟
امروزه دستیابی به پیشرفت آموزشی، یکی از موضوعات مهم و اساسی آموزش و پرورش کشورهای توسعه یافته است و تلاش های گسترده و سازمان یافته ای برای پاسخگویی به این مهم صورت گرفته است.
در چنین وضعیتی، مایکل فولن، محقق و اندیشمند رشته ی مدیریت، می گوید: دستیابی به این هدف به بروز تنش های بسیاری در مدرسه منجر می شود و مدیر به دلیل پاسخگو بودن به تمام عوامل مرتبط با مدرسه (معلمان، کارکنان، دانش آموزان، منطقه ی آموزشی و خانواده ها) کسی است که با بیشترین فشارها و تنش های ناشی از برآوردن انتظارات نظام مدرسه و تغییرات محیطی مواجه است. به این سبب، مدیر مدرسه باید به ترتیبی به چگونگی برخورد با این مشکلات بیندیشد که بتواند به درستی مسیر پیشبرد آموزش را در مدرسه تعیین و هدایت کند.
فولن به پنج اصل مهم برای پیشرفت آموزشی در مدرسه اشاره می کند که عبارت اند از:
1. مدیران مدرسه همواره بیشترین نقش را در زمینه ی پیشرفت آموزشی ایفا می کنند.
2. از آنجا که عناصر تشکیل دهنده ی هر مدرسه با مدرسه ی دیگر متفاوت است، مؤلفه های مؤثر بر پیشرفت آنها نیز، در عین داشتن اشتراکات آموزشی، منحصر به فرد است. درنتیجه، نمی توان برای تمام مدارس در زمینه ی پیشرفت آموزشی، یک دستورالعمل واحد صادرکرد.
3. پیشرفت مداوم آموزشی در هر مدرسه مرهون تلاش هم عرض مدیر و معلمان است.
4. تشریک مساعی مدیر و معلمان، قدرت پیشرفت آموزشی را افزایش میدهد.
5. پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، پایه و اساس فعالیت های مدرسه است.
با توجه به این اصول، مدیران باید مهارتهای لازم را برای تطبیق تلاش های مربوط به پیشرفت آموزشی و موفقیت دانش آموزان در محیط پیچیده و دشوار آینده کسب کنند.
در چنین شرایطی، مدیران مدارس در نقش رهبران آموزشی جلوه گر می شوند. چگونه مدیر می تواند در مقام رهبر آموزشی مدرسه ایفای نقش کند؟رهبر آموزشی مدارس باید اقدامات زیر را انجام دهد:
* اهداف و انتظارات آموزشی مدرسه را تعیین و ابلاغ کند.
* منابع راهبردی برای دستیابی به اهداف آموزشی را تعیین کند و تخصیص دهد (مدیریت منابع).
* در برنامه ریزی، هماهنگی و ارزشیابی برنامه ی درسی و آموزشی مشارکت مؤثر داشته باشد.
* معلمان را برای شرکت در دوره های آموزشی لازم برای توسعه ی دانش و مهارت در حوزه ی یادگیری _ یاددهی ترغیب کند.
* دانش آموزان و معلمان را در مسیر موفقیت و اثربخشی در فرآیند یاددهی _ یادگیری حمایت کند.
مدیر مدرسه برای رهبر شدن باید چه توانایی هایی داشته باشد؟
* او باید اهداف اخلاقی خود را تعیین، اعلام و مطابق آن عمل کند. اهداف اخلاقی مدیران باید در جهت تعریف نظامی پاسخگو به تمام دانشآموزان باشد. امکان دارد یکی از این اهداف، به این شکل تعیین و اعلام شود: تمام دانش آموزان می توانند یاد بگیرند و فرصت های آموزشی باید به صورت عادلانه میان آنها تقسیم شود. اینچنین نظامی به کاهش تفاوت سطح عملکردی دانش آموزان منجر خواهد شد .
مدیریت در مدرسه های جهان امروز
* موفقیت رهبر آموزشی تا حد زیادی به سنجیدگی در تنظیم زمان بستگی دارد (مدیریت زمان). مدیر باید در زمان محدود به مهمترین اقداماتی که به پیشبرد اهداف آموزشی و موفقیت دانش آموزان منجر می شود، دست بزند و از درگیرشدن در امور حاشیه ای و نامرتبط با این اهداف، بپرهیزد.
* او باید برنامه ی درسی و آموزشی دانش آموزان را مطابق با نیازهای آنان تنظیم و با شناسایی نیازهای یادگیری دانش آموزان، مسیر پیشرفت را تعریف و در آن زمینه برنامه ریزی کند. این نوع برنامه ریزی از کلیشه ای شدن مدارس و ماندگاری در روش های گذشته، بدون توجه به نیازهای آینده، پیشگیری میکند.
* مدیر باید در نقش یک رهبر آموزشی مدیریت منابع مدرسه را به عهده داشته باشد. او باید راهنما و هدایتکننده نظام مدرسه در استفاده ی معقول از منابع موجود باشد.
* مدیر باید در حل اختلاف های احتمالی میان گروه های آموزشی و کاری در مدرسه، نقش میانجی را ایفا کند .
* باید محقق باشد. مستمر تحقیق کند و از نظریه های جدید در حوزه مدیریت، یادگیری و آموزش مطلع باشد. او باید منبع اطلاعاتی ارزشمندی برای پاسخگویی به نیازهای دانش آموزان و معلمان باشد.
* مدیر باید بتواند با برقراری ارتباط هوشمندانه با معلمان، دانش آموزان، خانوادهها، مناطق آموزشی و... از فرصت های موجود، اعم از فرصتهای آموزشی، مالی و مادی و معنوی، به نفع مدرسه استفاده کند. او باید از سرمایه های اجتماعی موجود برای بالا بردن استانداردهای آموزشی مدرسه در جهت پیشرفت آموزشی استفاده کند.
مطالب مرتبط
-
مدیر؛ رهبر برنامه درسی
-
مدیر یادگیری
-
مقاله بررسی عوامل موثر بر اجرای برنامه درسی مبتنی بر عمل فکورانه شوابی در دانشگاه فرهنگیان از منظر اساتید
-
مقاله ارزیابی میزان انطباق روشهای یاددهی- یادگیری با اهداف برنامهدرسی اخلاق اسلامی
-
راه اندازی ۱۱ رشته جدید در دانشگاه شهید بهشتی
-
کتاب گفتارهایی درباره برنامه درسی فطرتگرا
-
کتاب آشنایی با جبر
-
کتاب روان شناسی پیام رسانی حرکات بدن
تگها
مطالب پربیننده
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی صنایع سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی پزشکی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (2) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی مکانیک (1) سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی نقشه برداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی عمران سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مهندسی برق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم شناختی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم کامپیوتر و بیوانفورماتیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ژئوفیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فیزیک سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای ریاضی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آمار سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای آموزش زبان و ادبیات انگلیسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای بیوشیمی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای شهرسازی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای معماری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدرسی معارف اسلامی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم ارتباطات سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حسابداری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای گردشگری سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای حقوق سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای مدیریت سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی ۲ سال ۱۴۰۳
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سنجش و اندازه گیری سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای روانشناسی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای علوم تربیتی سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای فلسفه سال 1403
- سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای الهیات و معارف اسلامی سال 1403
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- همه زائران سلطان
- کتاب پسری که جادویی شد
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- درباره محسن رضایی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- معرفی کتاب
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره محسن مهر علیزاده
- قوانین کلاس و مدرسه
- قالب آماده و زیبای پاورپوینت(15)
- ۵ فیلم که همه زنان ایرانی باید تماشا کنند
- شعار سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانشبنیان و اشتغالآفرین»
- قالب زیبای پاورپوینت برای ارائه پروپوزال و دفاع رساله دکترا
- پورنوگرافی چیست و چه اثری بر مغز و رابطه جنسی دارد؟
- قالب پاورپوینت کادر دار زیبا
- رنگ چشم هایتان درباره شما و اجدادتان چه می گوید؟
- قالب پاورپوینت گرافیکی و طرح دار زیبا
- قالب پاورپوینت گرافیکی زیبا
- نمونه تدریس درس اول هدیه آسمان پنجم
- قالب پاورپوینت گرافیکی جالب
- اندکی درباره درسپژوهی
- همه زائران سلطان
- کتاب پسری که جادویی شد
- قالب پاورپوینت
- معرفی کتاب
- دوستی با کتاب
- قالب پاورپوینت گرافیکی
- متن کامل دعای جوشن کبیر با ترجمه
- درباره محسن رضایی
- قیافه و ظاهر واسه متولدین کدوم ماه، خیلی مهمه؟
- معرفی کتاب
- چشم رنگی ها چه شخصیتی دارند؟ روانشناسی رنگ چشم ها
- درباره امیر کبیر
- کتاب راهنمای کامل Interaction access
- درباره فخرالدین عراقی
- خلاصه کتاب سواد بصری
- کتاب پیوند زخم خورده
- درباره محسن مهر علیزاده