اخبار پزشکی
مصرف میوه و چای خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد
تاریخ 14 بهمن 1398 ساعت 22:43:14
کد خبر: 008824
مصرف میوه و چای خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد

 نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که فلاونول موجود در چای، میوه و سبزیجات خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در افراد مسن کاهش می‌دهد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، محققان در یک مطالعه ۹۲۱ نفر را که به طور میانگین ۸۱ سال سن داشتند و به زوال عقل مبتلا نبودند، برای حدود شش سال تحت نظر گرفتند. در طول این تحقیق، ۲۲۰ نفر از این افراد به آلزایمر مبتلا شدند.

به استناد یافته‌های این مطالعه، احتمال ابتلای افرادی که بیشترین مقدار فلاونول‌ها را مصرف می‌کردند، تقریباً نصف افرادی بود که کمترین میزان این آنتی اکسیدان‌ها را در رژیم غذایی خود دریافت می‌کردند. در حالی که تنها ۱۵ درصد از افرادی که بیشترین میزان فلاونول (روزانه ۱۵.۳ میلی‌گرم) را مصرف کرده بودند، در پایان دوره ۶ ساله به آلزایمر دچار شدند، نرخ بروز این بیماری در بین شرکت‌کنندگانی که کمترین میزان از این آنتی‌اکسیدان‌ها (روزانه ۵.۳ میلی‌گرم) را استفاده کرده بودند به ۵۴٪ می‌رسید. این نسبت حتی پس از آن که محققان دیگر عوامل خطر مربوط به بیماری آلزایمر از قبیل دیابت، سابقه سکته قلبی یا مغزی یا فشار خون بالا را نیز در نظر گرفتند، همچنان صادق بود.

فلاونول‌ها از دسته فلاونوئید هستند، موادی فوتوشیمیایی که در رنگدانه‌های گیاهی یافت می‌شوند و دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی هستند. اگرچه مطالعات پیشین ارتباط میان مصرف فلاونوئیدها را با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر نشان داده بود، تاکنون تحقیقاتی در مورد تأثیری که فلاونول‌ها به طور خاص بر ایجاد آلزایمر دارند، انجام نشده بود. محققان در این مطالعه از شرکت کنندگان خواسته بودند که پرسشنامه‌های سالانه‌ای را در مورد عادات غذایی خود تکمیل کنند. آنها همچنین هر سال در کنار آزمایش‌های شناختی ارزیابی‌های دیگری را انجام می‌دانند تا بروز بیماری آلزایمر را در این شرکت‌کنندگان بررسی کنند.

دکتر توماس هلند مولف ارشد این پژوهش از دانشگاه راش شیکاگو در این باره می‌گوید: میوه و سبزیجات، بویژه سبزیجات برگ سبز تیره و هر از چندگاهی مقداری چای بنوشید. یک رژیم غذایی سالم که شامل میوه‌ها و سبزیجات مختلف باشد برای حفظ سلامت، به خصوص سلامت مغز، اهمیت بالایی دارد.

گلن فینی مدیر برنامه حافظه و شناخت گیسینجر پنسیلوانیا نیز می‌گوید، پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متنوع و اجتماعی بودن، ورزش و کار کشیدن از ذهن در حفظ سلامت مغز اهمیت دارد و می‌توانند تغییر ایجاد کنند. حفظ سطح طبیعی قند خون و پایین نگه داشتن فشار خون نیز از دیگر مولفه‌های مهم در حفظ سلامت مغز به شمار می‌رود.

به گفته فینی، اگرچه با افزایش سن خطر ابتلا به زوال عقل نیز افزایش می‌یابد اما این یک مشکل اجتناب ناپذیر نیست و افراد می‌توانند با استفاده از روش‌هایی خطر ابتلای خود به این بیماری را کاهش دهند.

گزارش کامل این تحقیق در مجله Neurology منتشر شده است.