علی‌اکبر شعاری‌نژاد از پیشگامان ادبیات کودک

علی‌اکبر شعاری‌نژاد از پیشگامان ادبیات کودک

علی‌اکبر شعاری‌نژاد از جمله استادان مهجور و کمتر شناخته شده، دانشگاه تهران و علامه طباطبایی به شمار می‌آید. وی از نخستین افرادی بود که در دهه ۴۰ خوشیدی ادبیات کودک را در ایران شکل داد و آثار نوشتاری‌اش در دانشگاه های روانشناسی و فلسفه در حال تدریس است.

علی اکبر شعاری نژاد در ۱۳۰۴ خورشیدی در تبریز متولد شد. وی در ۱۳۳۴ خورشیدی در رشته فلسفه و علوم تربیتی از دانشسرای مقدماتی فارغ التحصیل شد و تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه تهران سپری کرد.

شعاری نژاد سابقه مدیریت گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی و تدریس در دانشگاه های تهران را در کارنامه علمی خود دارد و از تحصیلات حوزوی نیز برخوردار است. همچنین وی تاکنون ۴۳ کتاب با موضوعات روان شناسی رشد، روان شناسی یادگیری، اصول ادبیات کودکان و فلسفه آموزش وپرورش به چاپ رسانده است.

استاد ممتاز دانشگاه تربیت معلم، استاد و پژوهشگر نمونه دانشگاه علامه طباطبایی و عضو شاخص هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی از دیگر سوابق علمی این استاد ۸۳ ساله است.  

 شعاری‌نژاد در دهم اسفند ۱۳۹۲ خورشیدی و در ۸۸ سالگی دار فانی را وداع گفت.

زندگی نامه

علی اکبر شعاری نژاد در خانواده ای کم سواد پرورش یافت. وی در این باره می گوید : من این بخت را داشتم که بیشتر با والدینم باشم. پدرم بیشتر به محافل درس قرآن می‌رفت و با اینکه نام خودش را به زحمت می‌نوشت، اما بیشتر با قرآن کریم مانوس بود و حتی ترجمه و تفسیر هم می‌کرد. گاهی نیز در برخی محافل به وعظ و خطابه می‌پرداخت؛ به طوری که برای اشخاص ناآشنا شخصی باسواد و مفسر قرآن جلوه می‌کرد. شاید همین ویژگی آن مرحوم و همراهی مداوم من با ایشان در مجالس وعظ، خطابه و روضه از مهمترین عوامل تعیین‌کننده رفتار امروزم تلقی شوند.

علی اکبر شعاری نژاد از دوران کودکی و قبل از شروع تحصیلات رسمی خود چنین بیاد دارد: موقعیت روزهای کودکی من سبب شد که پیش از رفتن به مدرسه، مکتب خانه را تجربه کنم و قرآن یاد بگیرم. حتی بعد از آغاز تحصیلات رسمی نیز به یادگیری قرآن و زبان عربی و درس‌های به اصطلاح حوزوی ادامه دادم. برای مثال با یادگیری صرف میر، صمدیه، سیوطی و چندین کتاب عربی، به آموختن زبان عربی و دستور عربی ادامه دادم و کتاب‌های فقهی و حدیثی متعدد و متنوعی را به زبان عربی، خواندم. همیشه در دوران تحصیل سعی می‌کردم، خودم بفهمم و خودگردان باشم.

 علی اکبر شعاری نژاد دوره تحصیلات ابتدایی ۶ ساله را در دبستان بدر تبریز گذراند. وی سپس به یادگیری زبان عربی و درس های حوزوی و درس های کلاس های هفتم و هشتم و نهم مشغول می‌شد، به طوری که این سه پایه را در مدت چهار ماه و ۱۰ روز گذراند و در امتحان رسمی آموزش و پرورش شرکت کرد و پذیرفته شد.

وی در خرداد ۱۳۳۴ خورشیدی در رشته فلسفه و علوم تربیتی با رتبه اول فارغ‌التحصیل و به اخذ دیپلم خاص و مدال فرهنگی‌ آن زمان از شورای عالی آموزش کشور نایل آمد. در مهر همان سال، تدریس روان‌شناسی در دانشسرای مقدماتی را به عهده گرفت.

شعاری نژاد تحصیلات عالی خود را در دانشگاه تهران در رشته روان‌شناسی آغاز کرد و در ۱۳۴۷ خورشیدی به پایان رساند. وی در کنار تحصیلات رسمی و حرفه ای به تحصیلات حوزوی هم پرداخت. او دروس حوزوی را در تبریز و تهران و تا حدودی در قم خوانده.

 

 

یاران و همکاران

حسن محمد خانلو رییس دانشسرای مقدماتی، محمدعلی طوسی و شهید محمدجواد باهنر از همکاران علی اکبر شعاری نژاد بودند. علی اکبر شعاری نژاد درباره طوسی چنین یاد می کند: دکتر محمدعلی طوسی که شهریور ۱۳۸۴ خورشیدی مرحوم شد، انسانی بود که برای فرهنگ این کشور بسیار زحمت کشید. وی بسیاری از کتاب‌های مدیریتی را در ایران ترجمه کرده است. اما وقتی از دنیا رفت، کمتر کسی از وی یاد کرد. طوسی مدیرکل مطالعات برنامه بود، من هم در دانشسرا دبیر بودم. به دانشسرا رفت و آمد داشت و برای مجله ما مقاله می‌نوشت. ایشان مرا به عنوان کارشناس تربیت معلم به تهران آورد و من تقاضای انتقال به کسی ندادم. چهار سال با وی همکار بودم. سفرم به ژاپن به دعوت یونسکو به واسطه دکتر طوسی صورت گرفت.

 

مشاغل و سمت ها

علی اکبر شعاری نژاد در ۱۳۴۷ خورشیدی پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه تهران از مهر همان سال برای تدریس در دانشسرای عالی تهران (دانشگاه تربیت معلم امروز) و دانشگاه سپاهیان انقلاب به صورت پاره‌ وقت دعوت شد. او در ۱۳۵۲ خورشیدی به عنوان استادیار به دانشگاه سپاهیان انقلاب منتقل شد و در نخستین سال های تاسیس آموزش عالی مکاتبه‌ای (آموزش از راه دور) به مدیریت گروه آموزش ابتدایی انتخاب و در ۱۳۵۶ خورشیدی به ریاست دانشکده ادبیات و علوم انسانی همین دانشگاه منصوب شد و تا پایان سال تحصیلی ۱۳۵۷ خورشیدی در این مسوولیت باقی ماند.

در دانشگاه سپاهیان انقلاب، ضمن مدیریت گروه به انتشار مجله جهان اندیشه پرداخت که چهار ‌شماره از آن انتشار یافت. ‌

علی اکبر شعاری نژاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری نظام جمهوری اسلامی و آغاز فعالیت‌های آموزش عالی در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی که با چند دانشگاه ادغام شده بود به تدریس پرداخت. در همین دانشکده به مدیریت گروه روان‌شناسی تربیتی انتخاب شد.

او در ۱۳۷۵ خورشیدی به سبب مسافرت به خارج از کشور به صورت غیابی، بازنشسته شد.

 

تالیفات و مقالات

علی اکبر شعاری نژاد در کنار فعالیت های آموزشی به فعالیت های تالیفی نیز پرداخت که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: تجدیدنظر و تکمیل کتاب فرهنگ علوم رفتاری شامل افزودن بیش از ۱۰۰۰ اصطلاح روان‌شناسی و آموزشی و پرورشی که تازه به وسیله ایشان گردآوری شده است، تجدیدنظر اساسی در کتاب فلسفه آموزش و پرورش.

 در میان ۱۸ مقاله علی اکبر شعاری‌نژاد، نزدیک به ۱۰ مقاله درباره معلم، آموزش و پرورش، تکنولوژی معلمی و عنوان هایی از این قبیل است و مقالات دیگر هم بی‌ارتباط با عنوان های دهگانه نیست. 

 

علی اکبر شعاری نژاد درباره نحوه انتخاب موضوع کتاب هایش چنین بیان می کند: می‌دانید که من ماشین ندارم و اهل اتوبوس هستم. اعتقاد هم دارم که هرکس گفت من کتاب خواندم و روان‌شناسی یاد گرفتم، چیزی یاد گرفته است؛ اما روان‌شناس نیست! به عنوان مثال می‌گویند تئوری فراشناخت؛ در حالی که فراشناخت تئوری نیست. این موضوع از قبل هم بوده؛ اما الان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. یا در حال حاضر از هوش هیجانی صحبت می‌شود. آنهایی که کتابی فکر می‌کنند، از دنیای واقعی فاصله دارند. من به دانشجویانم توصیه می‌کنم که هرچه در روان‌شناسی به شما می‌گویم اول به خودتان مراجعه کنید، ببینید آیا موضوع در مورد شما صادق است یا نه؟ اگر صادق نبود، یا من غلط گفته‌ام یا این موضوع نبوده است. منشاء علم خود انسان است. روان‌شناسان هم رفتار انسان ها را مطالعه کرده و بعد قوانین رفتار را کشف می‌کنند و اینها را می‌نویسند. هوش هیجانی هم موضوع تازه‌ای نیست؛ اما حالا بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. به این ترتیب، آنچه که در زندگی مردم جریان دارد، مهم است و من هم موضوع های کتاب هایم را از زندگی مردم پیدا می‌کنم. ‌

 

 

افتخارات و جوایز

به مناسبت گذشت بیش از ۸۰ سال از عمر پربار و برکت این اندیشمند و به پاس بیش از ۶۰ سال تدریس، تحقیق و آموزش فرزندان این کشور، مجلس بزرگداشتی در دهم شهریور ۱۳۸۷ خورشیدی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد و از خدمات وی تقدیر به عمل آمد. او همچنین در کارنامه افتخارات خود استاد ممتازی دانشگاه تربیت معلم و استاد و پژوهشگر نمونه دانشگاه علامه طباطبایی را دارد.

 

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه