جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert نرم افزار های اعمال فیلترهای کلاسیک بر روی عکس ها Franzis Foto Filter Classics

ادامه مطلب

closeنرم افزار های اعمال فیلترهای کلاسیک بر روی عکس ها Franzis Foto Filter Classics

مجموعه نرم افزار های اعمال فیلترهای کلاسیک بر روی عکس ها - Franzis Foto Filter Classics v1.0.0 x64 مجموعه نرم افزار های اعمال فیلترهای کلاسیک بر روی عکس ها مجموعه Franzis Foto Filter Classics شما را به ابزارها و امکاناتی مجهز می کند که به وسیله آن ها می توانید عکس های خود را به تصاویر خارق العاده تبدیل کنید. دیگر لازم نیست درباره ادیت عکس هایی که به دلیل شرایط بد آب و هوایی، شرایط نوری نامناسب، نویز، مناسب نبودن رنگ ها و ... نگران باشید.رابط کاربری نرم افزارهای موجود در این پکیج به گونه ای طراحی شده اند که حتی مبتدیان می توانند به راحتی با برنامه ها کار کنند. وقتی این مجموعه را در اختیار دارید، فرقی نمی کند که موضوع عکس شما تصویر منظره، پرتره، عکس های حیوانات یا موضاعاتی از زندگی عادی باشد، می توانید عکس های خود را به کارهای هنری پیچیده ای تبدیل کنید که الهام بخشند.با نصب این مجموعه نرم افزار های Black& With Projects 6, Color projects 6, HDR projects 8, NATURE projects و ANALOG projects 3 را در اختیار خواهید داشت. قابلیت های کلیدی مجموعه Franzis Foto Filter Classics:- افکت گذاری حرفه ای عکس ها در کیفیت بالا- بکارگیری پریست های دست ساز و استایل های فیلم برای ویرایش عکس ها- تنظیم افکت های مربوط به ساخت آب و هوای خاص یا فصل موردعلاقه تان- ایجاد تصاویر سیاه و سفید درجه یک- عملکرد آسان- ساخت تصاویر با کنتراست بالا با بهترین جزئیات- و ...  سیستم مورد نیاز - Windows 10/8/7- Core Duo processor- 2 GB of free RAM- 2 GB HDD- Screen resolution 1, 280 x 1, 024 pixels, graphics card: DirectX 9 compatible, 128 MB, 32 bit color depth- Product languages: English, Deutsch, French.

more_vert نرم افزار تبدیل عکس به تصاویر کارتونیPhotoCartoon Professional

ادامه مطلب

closeنرم افزار تبدیل عکس به تصاویر کارتونیPhotoCartoon Professional

 نرم افزار تبدیل عکس به تصاویر کارتونی - PhotoCartoon Professional v3.0 PhotoCartoon در واقع یک ویرایشگر گرافیکی بهمراه مجموعه ای از فیلترهاست که به کاربر کمک می کنند تا از عکس های دیجیتالی شان یک نمونه نقاشی، طراحی یا تصویر کارتونی بسازند. هرچند این نرم افزار تنها به این فیلترها محدود نمی شود و مجموعه ای از کنترل ها برای اکولایزر عکس را نیز فراهم نموده است که به افزایش کیفیت عکس کمک می کنند. با استفاده از رابط کاربری و ابزارهایی که برنامه در اختیارتان قرار می دهد شما می توانید به سادگی عکس خود را به کارتون یا کاریکاتور تبدیل کنید. در پنجره اصلی برنامه، یک کادر برای پیش نمایش تغییرات و همچنین مجموعه ای از فیلترهای گرافیکی برای تبدیل عکس به کاریکاتور، کارتون، نقاشی با آبرنگ یا طرح مداد را مشاهده می کنید که کار را برایتان بسیار آسان نموده است. قابلیت های کلیدی نرم افزار PhotoCartoon:- تبدیل عکس به کارتون یا کاریکاتور- تنظیم پارامترهای مختلف مانند روشنایی، کنتراست، اشباع، گاما و رنگ- قدیمی کردن عکس ها- افزودن واترمارک به عکس (با متن دلخواه)- پرینت عکس- بیش از 50 افکت برای خلق تصاویر خیره کننده- و ...

more_vert نرم افزار طراحی مدل های گرافیکی سه بعدی با جزئیات کامل Adobe Dimension 2020

ادامه مطلب

closeنرم افزار طراحی مدل های گرافیکی سه بعدی با جزئیات کامل Adobe Dimension 2020

نرم افزار طراحی مدل های گرافیکی سه بعدی با جزئیات کامل - Adobe Dimension 2020 v3.4.0.2791 x64 نرم افزار Adobe Dimension 2020 محصولی دیگر از کمپانی مورد علاقه ی طراحان و گرافیست های خلاق یعنی ادوبی است که با این هدف ارائه شده که کار طراحان را در ایجاد تصاویر سه بعدی با کیفیت فتورئالیسم (photorealistic) آسان تر کند. در این سبک موضوعات به‌طور کاملاً وفادارانه به واقعیت و با جزییات دقیق نمایش داده می ‌شوند. این نرم افزار با ترکیب گرافیک های دو بعدی و سه بعدی، ساخت تصاویر و گرافیک های انتزاعی، تصویر های محصولات و همچنین بصری کردن صحنه های واقعی را میسر کرده است. Adobe Dimension CC برای افرادی که خواهان به نمایش درآوردن مدل‌ها و تصاویر خود با جلوه‌ای واقع‌ گرایانه و هنری هستند، انتخاب مناسبی است تا بتوانند مدل‌ ها و اشیای دلخواه خود را با جزئیاتی بالا طراحی نموده و آن‌ها را در قالب‌های واقع‌گرایانه به نمایش بگذارید. به کمک این برنامه، شما می‌ توانید تصاویر ایستا و رندرهای کامپیوتری را با یکدیگر ترکیب کنید و با استفاده از آن، جلوه‌هایی کاملاً واقعی و بسیار زیبا را تحویل بگیرید. به گفته کمپانی ادوبی، فعالان در عرصه تبلیغات و مدل سازی 3 بعدی، بیشترین کاربران این برنامه خواهند بود. قابلیت های کلیدی نرم افزار Adobe Dimension 2020:- طراحی حرفه‌ای انواع گرافیک های 3 بعدی با نمایش کامل جزئیات- طراحی دقیق تصاویر محصولات به صورت وکتور مدل های سه بعدی- طراحی پرسپکتیو و بررسی تمام ابعاد، جنبه ها و جزئیات مصول طراحی شده- امکان Drag&drop تصاویر پس زمینه از Adobe Photoshop CC و مدل های سه بعدی از Adobe Stock (بدون اینکه ابعاد مدل از بین بروند)- توانایی خلق تصاویر دیجیتالی منحصر به فرد با افکت های سه بعدی واقع گرایانه (Photorealistic)- ویژگی Automated image matching برای تطبیق خودکار تصاویر (تنظیم خودکار نور، روشنایی، دوربین، پرسپکتیو و ...)- پشتیبانی رندرهای چندین لایه PSD- رابط کاربری، ابزارها و کلید های میانبر آشنا، مشابه دیگر محصولات Adobe Creative Cloud نظیر Photoshop CC و Illustrator CC- پیش نمایش رندرینگ بلادرنگ- رندرینگ فتورئالیستیک V-Ray- و ...   سیستم مورد نیاز Operating SystemMinimum: Windows 10 Anniversary Update (64-bit) - version 1607 (build 10.0.14393) or later ProcessorMinimum: Intel Core i5 (2011 or newer), Intel Xeon (2011 or newer), AMD A8 or A10, or AMD RyzenRecommended: Intel Core i7 with a frequency of 3.0GHz or higher Memory:Minimum: 8 GB OF RAM or moreRecommended: 16 GB of RAM or more Graphics card:Minimum Geforce GTX 770, Intel Iris Pro Graphics 580 or 6200, or equivalentRecommended: Geforce GTX-970 or equivalent Video memory:Minimum: 512 MB of dedicated VRAMRecommended: 1 GB of dedicated VRAM OpenGLMinimum: OpenGL 3.2 capable systemRecommended: OpenGL 3.2 capable system Hard disk space:Minimum: 2.5 GB availableRecommended: More than 2.5 GB for additional content Display:Minimum: 1024 x 768 or 1280 x 800 displayRecommended: 1080p with qualified hardware-accelerated OpenGL graphics card

more_vert نرم افزار ادوبی بریج Adobe Bridge 2021

ادامه مطلب

closeنرم افزار ادوبی بریج Adobe Bridge 2021

نرم افزار ادوبی بریج 2021 - Adobe Bridge 2021 v11.0.0.83 x64 Adobe Bridge 2021 نسخه‌ی جدیدی از محصولات شرکت ادوبی است که با استفاده از آن به آسانی می‌توانید عکس‌های خود را سازماندهی کنید. به آسانی و به سرعت می‌توانید عکس‌های خود را به صورت دسته‌ای ویرایش کرده و نیز بر روی آن‌ها Watermark قرار دهید. همچنین می‌توانید به سرعت فایل‌های چند رسانه‌ای خود را پیدا کرده و ساماندهی کنید. قابلیت‌های کلیدی نرم افزار Adobe Bridge 2021:- ویرایشگر دسته‌ای انعطاف پذیر- اضافه کردن Watermark به صورت گروهی- ساماندهی فایل‌های چند رسانه‌ای- انجام عملیات گروهی نظیر حذف و کپی- آپلود دسته‌ای فایل‌ها به Adobe Creative Cloud- و ...  سیستم مورد نیاز Processor:Minimum requirementIntel® 5thGen or newer CPU – or AMD equivalent Recommended specificationsIntel® 7thGen or newer CPU – or AMD equivalent Operating system:Microsoft Windows 10 (64-bit) version 1903 or later RAM:Minimum requirement: 4 GB Recommended specifications- 16 GB of RAM for HD media- 32 GB for 4K media or higher GPU:Minimum requirement:- 2 GB of GPU VRAM- DirectX 9.0-capable system Recommended specifications:- 4 GB of GPU VRAM- DirectX 9.0-capable system Hard disk space:Minimum requirement:2 GB of available hard-disk space for 64-bit installation; plus additional free space required during installation (cannot install on removable flash storage devices) Recommended specificationsFast internal SSD for app installation and cache Monitor resolution:Minimum requirement:1280 x 800 Recommended specifications1920 x 1080 or greater  

more_vert نرم افزار ادوبی انیمیت Adobe Animate 2021

ادامه مطلب

closeنرم افزار ادوبی انیمیت Adobe Animate 2021

نرم افزار ادوبی انیمیت 2021 - Adobe Animate 2021 v21.0.0.35450 x64 Adobe Animate 2021 نام جدید نرم افزار Adobe Flash Professional است که نزدیک به دو دهه، به عنوان ابزاری استاندارد برای تولید انیمیشن‌های غنی تحت وب مورد استفاده قرار می‌گرفت. در طول این سال‌ها نسخه‌های جدیدی برای این نرم افزار منتشر شد که با توجه به تغییرات و بهبودهای دنیای وب، ابزارهایشان نسبت به نسخه‌های قبلی بهبود و توسعه می‌یافت. برای بهتر نشان دادن موقعیت این نرم افزار به عنوان ابزار پیشرو در حوزه‌ی انیمیشن سازی، از ابتدای سال 2016 نام Flash Professional به نام Adobe Animate تغییر کرده است. نرم افزار قدرتمند و محبوب Adobe Animate ابزاری مناسب برای طراحان وب و گرافیست‌ها می‌باشد که شرکت ادوبی سعی نموده قابلیت‌های برنامه نوسی و کدنویسی و محیط کاری را اتقاء داده و در عین حال با اضافه نمودن ابزارهای متنوع طراحی سعی نموده نیازهای طراحان را نیز مرتفع سازد. از دیگر ویژگی‌های جدید می‌توان به یک موتور متن قدرتمند، پشتیبان دستگاه موبایل و تسهیل کارایی و افزایش ابزارهای برنامه نویسی اشاره نمود. همچنین اجزای هماهنگ و پیوسته و دارا بودن محیط کار طراحی گسترده که امکان ارائه‌ی محتوا را از طریق قالب‌های رسانه‌ای ایجاد می‌کند، از دیگر ویژگی‌های کلیدی آن می‌باشد. قابلیت‌های کلیدی نرم افزار Adobe Animate 2021:- بهبود انتشار HTML- محیط بسیار ساده برای طراحی- تست و اشکال زدایی از طریق USB- پایه کار نرم افزار براساس Object- سازگاری کامل با دیگر نرم افزارهای Adobe- پشتیبانی از Action Script 3- مترجم بسیار قدرتمند برای کدهای نوشته شده- امکان کد نویسی بر پایه XML- امکانات حرفه‌ای برای طراحی‌های دو بعدی و سه بعدی- بهینه سازی پروژه‌های ساخته شده- صرفه جویی در زمان و انرژی و افزایش کیفیت نهایی پروژه   سیستم مورد نیاز Processor: Intel Pentium 4 or Intel Centrino, Intel Xeon, or Intel Core Duo (or compatible) processor (2GHz or faster processor) Operating system: Windows 10 version 1903, 1909, 2004 and later. RAM: 2 GB of RAM (8 GB recommended) Hard disk space: 4 GB of available hard-disk space for installation; more free space required during installation (cannot install on removable flash storage devices) Monitor resolution: 1024x900 display (1280x1024 recommended)GPU: OpenGL version 3.3 or higher (DirectX 12 with feature level 12_0 recommended)

more_vert نرم افزار اصلاح و بهینه سازی عکس Ashampoo Photo Optimizer .

ادامه مطلب

closeنرم افزار اصلاح و بهینه سازی عکس Ashampoo Photo Optimizer .

نرم افزار اصلاح و بهینه سازی عکس - Ashampoo Photo Optimizer v8.2.3 x64 + v7.0.2.3 نرم افزار اصلاح و بهینه سازی عکس بیشتر مردم دوربینهای گرانقیمت بزرگی خریداری می کنند در صورتیکه هنوز هم تمام فیلمبرداری ها ی ویدئویی را با گوشی همراه خود و یا با دوربین های خودکار انجام می دهند. این نرم افزار ویرایش عکس نیز به طریقه ای مشابه کار می کند، چرا که شما شاید نرم افزارهای گرافیکی پیچیده و قدرتمندی در اختیار داشته باشید ولی به مرور زمان متوجه می شوید که چندین ویژگی محدود از آن برای شما کارآمد است و بیشتر اوقات فقط از قابلیتهای محدود و معینی در آنها استفاده می کنید. Ashampoo Photo Optimizer به شما کمک می کند عکسهای دیجیتالی خود را به آسانی و به سرعت دستکاری کنید. همه چیز بسیار ساده طراحی شده بطوریکه شما نیازی به خواندن دستورالعمل برای کار کردن با این نرم افزار نخواهید داشت, تنها کاری که شما انجام می دهید این است که منظره یا شیء مورد نظر خود را انتخاب کرده با فشردن یک دکمه کار تمام است, به همین راحتی.Ashampoo Photo Optimizer سعی در جایگزینی بر نامه های پیشرفته گرافیکی را ندارد, بلکه فقط به شما کمک می کند تا احتیاج شما را با صرفه جویی در وقت برآورده نماید. ویژگی بهینه سازی فوری:اگر شما تا کنون با تنظیمات پیچیده ویرایشگرهای کاملا حرفه ای گرافیکی کار کرده باشید. مطمئناً عاشق این ویژگی برنامه خواهید شد. چرا که کار با آن بسیار راحت بوده و به یک انتخاب عکس و کلیک کردن گزینه Optimize خلاصه می شود. و درعین حال ساده بودن طریقه عمل نتیجه کار نیز بسیار طبیعی و جالب توجه به نظر می رسد نه مانند بعضی از ویرایشگرهای گرافیکی که تغییرات در آن بسیار مصنوعی و قابل تشخیص است. شما همچنین قادر خواهید بود تا چند عکس را به صورت همزمان بهینه سازی کنید به همان راحتی که ترتیب کار یک عکس تشریح شد, فقط انتخاب عکسهای مورد نظر و کلیک کردن گزینه Optimize. با استفاده از این ویژگی، عکسی تیره و تار پس از پایان عملیات به عکسی بسیار درخشان و واضح و شفاف تغییر می کند. تصحیح و برداشتن نور قرمز از چشمها:با استفاده از این نرم افزار, اشکال وحشتناک بازتاب نور فلاش به رنگ قرمز در چشم ها نیز به آسانی قابل اصلاح می باشد. برای این کار شما فقط کافی است قسمتی از عکس را که تابش نور قرمز در چشم ها دیده می شود انتخاب کنید و بقیه کار را به این نرم افزار بسپارید . در ضمن شما نیازی نیست که منطقه بازتاب نور قرمز در عکس را به صورت دقیق انتخاب کنید چرا که این کار نیز به طور خودکار به عهده خود نرم افزار می باشد و نتیجه کار بسیار شگفت انگیز است و مهم تر از همه اینکه شما فوراً و بدون اتلاف وقت برخلاف دیگر نرم افزارها که زمانی نیز برای مطالعه راهنمای استفاده از آنها نیاز دارید, این کار را انجام می دهید. چرخش, جلوه های ویزه، تنظیم سایه روشن:با استفاده از این ویژگی، عکس هایی که به صورت خوابیده و یا برعکس گرفته شده می توانید به درجه مورد نیاز بچرخانید، سایه روشن موجود در عکس را با استفاده از دکمه لغزنده به صورت کمتر یا زیادتر تنظیم کنید، عکس مورد نظرتان را به سیاه و سفید مدل کلاسیک تبدیل کنید و یا به رنگ قرمز تغییر رنگ دهید، و همه این فعالیت ها فقط در یک کلیک ساده خلاصه شده به همراه بازدید نتایج فوری و حتی اگر نظرتان تغییر کرد یا برگشت با استفاده از گزینه Undo میتوانید به حالت اولیه برگردید. پشتیبان سازی خودکار، بازگشت به تغییرات در هر زمان:با داشتن نسخه اصلی این برنامه شما هیچ وقت نگران خراب شدن عکس خود بعد از ایجاد تغییرات ناخواسته نخواهید بود چرا که این نرم افزار نسخه ای از عکس اولیه شما را به صورت اتوماتیک قبل از تغییرات انجام شده بر روی عکس در یک database بایگانی می کند که شما به راحتی با کلیک کردن بر روی عکس و استفاده از گزینه Undo شما حتی می توانید به تغییرات ایجاد شده در طی روزها و یا هفته های گذشته مراجعه کنید و عکس اصلی خود را بازیابی کنید. در نسخه جدید این برنامه شما حتی می توانید محل ذخیره شدن بایگانی بر روی سیستم را نیز خودتان انتخاب کنید. پنچره بازدید کننده عکس، پنجره جستجوی یکنواخت:Ashampoo Photo Optimizer همچنین پنجره ای برای شما تدارک دیده شده تا تمام عکسها و قسمت های مختلف کامپیوتر شما به همراه پوشه ها برای دسترسی آسان در آن نمایش داده می شود. چنانچه دوربین شما به کامپیوتر وصل باشد، این ویژگی برای دسترسی به منوی دوربین شما نیز قابل استفاده می باشد با نمایش تمامی عکسهای موجود در حافظه دوربین و قابلیت "ویرایش فوری با یک کلیک" هم می تواند در این زمینه مورد استفاده قرار بگیرد. قابلیت های کلیدی نرم افزار Ashampoo Photo Optimizer:- خاصیت بهینه سازی فوری برای به درخشش درآوردن عکسهای تیره و تار- ویرایش آسان تمامی عکس ها تنها با یک کلیک ماوس- از بین بردن نور قرمز چشم در عکس ها- امکان چرخش عکس انتخابی با یک کلیک ماوس- امکان رنگی کردن عکس های سیاه و سفید- استفاده آسان از تنظیمات لغزنده برای افزایش و یا کاهش سایه روشن عکس- پشتیبان سازی خودکار و بازگردانی تغییرات در مواقع نیاز- دسترسی به پنجره بازدید عکسها به هردو حالت نمایش کوچک و بزرگ- ذخیره تصاویر در فرمت فایل مورد نظر- پشتیبانی صفحه لمس- افکت های مختلف   سیستم مورد نیاز Operating System:Windows 10, Windows 8 / 8.1, Windows 7 Computer:Any computer that supports the above operating systems. Other:Microsoft Visual C++ 2015 x86 Redistributable

more_vert نرم افزار ادوبی دریم ویورAdobe Dreamweaver 2021

ادامه مطلب

closeنرم افزار ادوبی دریم ویورAdobe Dreamweaver 2021

 نرم افزار ادوبی دریم ویور 2021 - Adobe Dreamweaver 2021 v21.0.0.15392 x64 اکثر طراحان وب از نرم افزار قدرتمند و غنی Adobe Dreamweaver 2021 برای طراحی های وب خود استفاده می کنند که اکنون شرکت مشهور ادوبی نسخه جدید CC این نرم افزار را ارائه کرده است. ازجمله ویژگی های جدید Dreamweaver می توان به ابزارهای جدید تر و پیشرفته تر، افزایش سرعت برنامه و محیطی کاملاً گرافیکی و پویا اشاره کرد. قابلیت های کلیدی نرم افزار Adobe Dreamweaver 2021:- محیطی کاملاً گرافیکی و پویا- طراح سی اس اس- استفاده از جلوه های گرافیکی بسیار زیبا از جمله فلش- پشتیبانی از پلتفرم های جدید- امکان برقراری ارتباط با دیگر محصولات گرافیکی Adobe- نمایش صفحه طراحی شده در داخل برنامه به جای مرورگر ویندوز- افزایش سرعت برنامه- امکان چک کردن کدهای صفحه تولید شده در داخل برنامه نه مرورگر- و ...  سیستم مورد نیاز Minimum requirementProcessor: Intel® Core 2 or AMD Athlon® 64 processor; 2 GHz or faster processor. Operating system: Microsoft Windows 10 version 1903 (64-bit) or later. RAM: 2 GB of RAM (4 GB recommended). Hard disk space: 2 GB of available hard-disk space for installation; additional free space (approximately 2 GB) required during installation. Dreamweaver cannot be installed on removable flash storage devices. Monitor resolution: 1280x1024 display with 16-bit video card.

more_vert نرم افزار تصحیح و بهبود رنگ ها در فیلم CyberLink ColorDirector Ultra

ادامه مطلب

closeنرم افزار تصحیح و بهبود رنگ ها در فیلم CyberLink ColorDirector Ultra

 نرم افزار تصحیح و بهبود رنگ ها در فیلم - CyberLink ColorDirector Ultra v9.0.2107.0 x64 نرم افزار تصحیح و بهبود رنگ ها در فیلم CyberLink ColorDirector یک نرم افزار حرفه ای و قابل اعتماد برای ویرایش ویدئو های شماست. این نرم افزار ابزارهای حرفه ای افزاش رنگ را برای شما به ارمغان می آورد. به آسانی می توانید تنظیم رنگ ها، تنظیم رنگ پذیری، تغییر رنگ های اصلی با ردیابی سریع پیشرفته و ... را بر روی ویدئوها و عکس های خود انجام دهید. توسط این نرم افزار می توانید ویدئوهای خود را به فیلم های حرفه ای تبدیل کنید. سپس شما می توانید ویدئو های خود را برای استفاده در برنامه های ویرایشگر دیگر و یا برای آپلود در یوتیوب، ارائه دهید. همچنین فایل های خروجی این نرم افزار می توانند توسط DirectorZone به اشتراک گذاشته شوند. DirectorZone سرویس وبی است که اجازه می دهد تا کلیپ های صوتی ایجاد شده توسط کاربران دیگر را دانلود کنید. قابلیت های کلیدی نرم افزار CyberLink ColorDirector:- افزایش حرفه ای رنگ عکس های شما با استفاده از پارامتری های خاص- بهبود رنگ با ابزار کامل- تنظیم شدت رنگ ها و اضافه کردن فیلتر های قدرتمند عکاسی- اکسپرس با کنترل رنگ خلاق- امکان تغییر رنگ کامل به صورت کلی یا یک منطقه خاص- اعمال افکت های بسیار جذاب و زیبا- اعمال سبک فیلم از پیش تنظیم شده- تشخیص خودکار صحنه و شناسایی بخش هایی از فیلم که نیاز به تغییر رنگ دارند- تعیین دمای رنگ ها و شدت تعادل فیلم ها- اضافه کردن احساسات به فیلم های خود با تم های رنگی- رابط کاربری بهبود یافته و عالی- ویژگی های قدرتمند و بصری- امکان تنظیم جلوه های رنگ و ماسک با جزئیات و دقت بالا- ویرایش غیر مخرب و و بدون دست خوردن ویدئوی اصلی- به اشتراک گذاری ویدئوها در یوتیوب- پشتیبانی از نسخه های مختلف ویندوز- و ...   سیستم مورد نیاز System Requirements:- Microsoft Windows 10, 8/8.1, 7 (64 bit OS only)- Intel Core™ i-series or AMD Phenom® II- 128 MB VGA VRAM (1 GB or higher VRAM and OpenCL capable are recommended)- 4 GB memory required (8 GB or above recommended)- 1024 x 768, 16-bit color or above

more_vert شجریان به مثابه یک پدیده فراجناحی

ادامه مطلب

closeشجریان به مثابه یک پدیده فراجناحی

روزنامه همدلی در مطلبی آورد: شجریان آنگونه که خود گفته است و سلوک فکری‌اش نیز نشان داده است، «نه سیاسی بود و نه توده‌ای» و فقط علاقه داشت که نبوغ هنری‌اش را بر خلاف طرفداران ایده (هنر برای هنر) در راستای مسئولیت اجتماعی یک هنرمند قرار دهد و به خوبی توانست به عنوان یک هنرمند و سرآمد موسیقی و آواز ایرانی، مسئولیت و رسالت اجتماعی خود را ادا کند. روزنامه همدلی یکشنبه ۲۰ مهر یادداشتی را به قلم صلاح‌الدین هرسنی کارشناس علوم سیاسی منتشر کرد در گزیده ای از آن آمده است: نباید درگذشت و سوگ خسرو آواز ایران را جناحی کرد. این را پسرش و بدیل شایسته‌اش همایون شجریان نیز گفته است. شجریان در کنار نمایش نبوغ هنری‌اش و تسلط بر شگرد و ردیف‌های موسیقی ایرانی، هیچگاه از مردم فاصله نگرفت و در کوران سختی‌ها و حتی در سر فراز دوران‌ها، در کنار مردم خود ایستاد. بدون شک راز جاودانگی و بزرگی هنرمندی چون شجریان مردمی بودن آن است؛ هنرمندی که خود را شریک شادی‌ها و غم‌های مردم کرد و با صدای داودی خود پیام‌آور و خاطره‌بخش امیدها و عاشقی کردن مردم سرزمین خود شد و حتی در راستای مسئولیت اجتماعی خود توانست پیام‌های اجتماعی‌اش را متوجه دوستداران و طرفداران خود کند. ‌این‌که هر هنرمندی باید دارای یک خط و منش سیاسی باشد، تردیدی در آن نیست، اما منش سیاسی شجریان همیشه به خدمت اجتماعی منجر می‌شد و هیچگاه نفع شخصی و جناحی را تعقیب نمی‌کرد و ترجیح می‌داد که صدای مردم شنیده شود و به همین خاطر بود که او ترجیح داد صدای مردم خود باشد.متاسفانه و در کمال تعجب با رسانه‌ای شدن درگذشت استاد شجریان ما شاهد کنش‌های سیاسی از سوی دوستداران و البته مخالفان کنش‌های اجتماعی استاد شجریان بوده‌ایم.بدون تردید با سیاسی کردن مرگ و سوگ استاد شجریان فضا نه تنها به زیان دوستداران و تنزل شأن و جایگاه این استاد می‌شود. البته داستان قهر و غضب جریان‌های رادیکال با استاد شجریان و محروم کردن مردم ایران از دعای ربنای او بر کسی پوشیده نیست. شجریان آنقدر بزرگ و آنقدر شایسته است که بزرگ کردنش نیازمند جناحی و سیاسی شدن نیست و برای نمایش بزرگی‌اش همین مردمی بودن و البته نبوغ هنری‌اش کافی است.

more_vert درباره خواجه حافظ شیرازی

ادامه مطلب

closeدرباره خواجه حافظ شیرازی

امیرحسین دولتشاهیوقتی آدمی به توصیف یا ستایشِ فرد، موضوع یا حقیقتی بسیار بزرگ می‌پردازد در واقع بیش از آنکه بر بزرگیِ آن توصیف‌شده و ستایش‌شده بیفزاید بر شأن و ارجِ خویش افزوده است؛ دوستان و دوستدارانِ حافظ نیز با ستایشِ حضرت لسان الغیب، نه او را، که خود را بزرگ می‌دارند.

more_vert نگاهی به کتاب" زیورآلات دوره قاجار"

ادامه مطلب

closeنگاهی به کتاب" زیورآلات دوره قاجار"

 کتاب"جمع‌آوری زیورآلات دوره قاجار" نگاهی به آثار موجود در موزه هنرهای تزئینی اصفهان است که خواننده را پیشینه استفاده از زیورآلات در ایران آشنا می کند. کتاب "جمع‌آوری زیورآلات دوره قاجار" تالیف رویا عزیزی و ناهید مغاره عابد از کارشناسان صنایع دستی با نگاهی ویژه به آثار موزه هنرهای تزیینی اصفهان تالیف شده است. نویسندگان در بخش اول کتاب نگاهی اجمالی به دوره قاجار دارند و بخش دوم درباره پیشینه استفاده از زیورآلات در ایران سخن گفته شده است. گونه‌شناسی زیورآلات دوره قاجار نیز در بخش سوم شرح داده شده است. همچنین در بخش چهارم شرحی از زیورآلات دوره قاجار موزه هنرهای تزئینی اصفهان آورده می‌شود. ابتدا وضعیت تاریخی دوره قاجار مورد بررسی قرار گرفته و سپس گونه شناسی تقسیم‌بندی زیورآلات مورد توجه بوده است. در بخش آخر کتاب نیز طراحی جواهرات این دوره اضافه شده تا این طرح‌ها به نوعی حفظ شود. منابع و کتبی که زیورآلات را در دوره‌های تاریخی بررسی کرده باشند بندرت یافت می‌شود. تاکنون تنها دو نمونه کتاب به‌طور جدی به بررسی جواهرات در دوره‌های مختلف پرداخته اند اما در هیچ‌یک مانند کتاب "جمع‌آوری زیورآلات دوره قاجار" زیورآلات یک دوره تاریخی به صورت اختصاصی بررسی نشده بود. استفاده از طرح‌هایی مانند گل و مرغ و وجود طوق‌ها، سکه‌ها و آویزها از زیورآلات خاص دوره قاجار است که اکنون نشانی از آن در طراحی جواهرات دیده نمی‌شود. با تالیف این کتاب طراحان و سازندگان زیورآلات می‌توانند از طرح‌های ارزشمند دوره قاجار استفاده کنند. این کتاب گلاسه سال ۹۸ با بیش از ۲۰۰ صفحه با حمایت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به چاپ رسیده و روانه بازار کتاب شده است.

more_vert اقتصاد ایران چه می‌خواهد؟

ادامه مطلب

closeاقتصاد ایران چه می‌خواهد؟

 روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: شاید بتوان گفت مهم‌ترین نکته‌ای که این روزها اقتصاد ایران به آن نیاز دارد، آرامش در تصمیم گیری‌ها است. روزنامه ایران دوشنبه ۲۱ مهر یادداشتی را به قلم هادی حق شناس استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی، منتشر کرده است که در ادامه می خوانیم: به ‌طور معمول به‌هردلیلی وقتی که اقتصاد دچار مشکل می‌شود یا اصطلاحاً دچار بحران می‌گردد که نماد آن نوسانات شدید قیمت است، تصمیمات خلق الساعه فراوانی گرفته می‌شود؛ دقیقاً مثل بلاهای طبیعی. شاید طبق روال طبیعی ما برای کاهش میزان خسارت سیل، زلزله یا آتش‌سوزی‌ها نیاز به یک واحد هزینه داشته باشیم، اما چنین کاری را انجام نمی‌دهیم و پس از آمدن بلاهای طبیعی سیل، زلزله و آتش‌سوزی چندین برابر آن هزینه می‌کنیم. آنچه که در خصوص بلاهای طبیعی رفتار می‌کنیم در اقتصاد همچنین رفتار و فعالیتی را انجام می‌دهیم و همین امر باعث می‌شود کار به روال عادی انجام نشود، شاید یکی از پرچالش‌ترین متغیرهای اقتصاد ایران در سه دهه گذشته نرخ ارز باشد. همه می‌دانند که مشکل چیست، راه حل آن مشخص است و عوارض عدم تصمیم‌گیری هم مشخص است، اما برای آن تصمیم مناسبی اتخاذ نمی‌شود. در تمام سه دهه گذشته همواره بازار به‌دنبال یک نرخ ارز بوده است و دولت‌ها به‌دنبال یک نرخ دیگری بوده‌اند. هدف دولت‌ها این بوده که کالا با قیمت ارزان به دست مصرف کننده برسد ولی هیچگاه این موضوع تحقق کامل پیدا نکرده است. این یک اصل مهم در اقتصاد و ادبیات اقتصادی ایران است و آن اینکه تورم و نرخ تورم بر اساس نرخ ارز بازار آزاد شکل می‌گیرد نه بر اساس قیمت سهمیه‌ای و دولتی. در سه دهه گذشته میلیاردها دلار بانک مرکزی با نیت خیر و اینکه می‌خواهد نرخ دلار را تثبیت کند، به بازار تزریق کرده است ولی اصطلاحاً در نهایت هم چوب خورده است و هم پیاز را. بر این اساس نه تنها نرخ ارز تثبیت نشده، تورم هم بر اساس نرخ ارز دولتی شکل نگرفته است. در این میان، عده‌ای سودجو و دلال، دسترسی به ارز دولتی پیدا کردند، از رانت بهره بردند و از مزیت کالاهای وارداتی با نرخ ارز دولتی استفاده کردند و در نهایت تورم هم سیر صعودی پیدا کرده است. غلط یا درست امروز قیمت برخی از اجناس بر اساس نوسانات قیمت دلار تعیین می‌شود یا متأثر از قیمت دلار است. انتظارات تورمی که دلار ایجاد کرده بخشی از مشکلات متغیرهای کلان اقتصادی و سیاست‌های کلان اقتصادی است. مردم بدرستی می‌گویند که یارانه در حد یک دلار دریافت می‌کنند در حالی که چند سال گذشته ارزش یارانه آنها خیلی بیش از یک دلار بوده است؛ این جمله و جملاتی از این دست که در جامعه مطرح می‌شود، تورم انتظاری ایجاد می‌کند و دستمزدها را در بخش خصوصی افزایش می‌دهد. بنابراین شاید بتوان گفت یکی دیگر از اولویت‌های روز اقتصادی ایران این است که یکسان‌سازی نرخ ارز را انجام دهد. گرچه ممکن است که گفته شود در شرایط فعلی این کار امکانپذیر است و باید اقتصاد در یک شرایط نرمال قرار گیرد ولی نباید یادمان برود که در شرایط نرمال دوباره ادله‌های دیگری ذکر می‌شود. اتفاقاً امروز که محدودیت ارز به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه وجود دارد، شاید یکسان‌سازی نرخ ارز مهم‌ترین کاری است که این روزها سیاستگذاران می‌توانند دنبال کنند. نکته دیگر اینکه اگر بپذیریم که در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، آنگاه الزام‌های جنگ اقتصادی را می‌پذیریم؛ از مهم‌ترین الزامات جنگ اقتصادی این است که نظام تجاری ایران متناسب با این امر شکل بگیرد؛ یعنی واردات و صادرات و اینکه منشأ ارز از کجا باشد یا اینکه وارد کنندگان و صادرکنندگان همان پروتکل‌هایی را اجرا کنند که در یک شرایط عادی اجرا می‌کردند، باید تغییر کند. بعداز موضوع یکسان‌سازی نرخ ارز و پذیرش شرایط جنگ اقتصادی باید به‌سمت تحول در نظام بازرگانی برویم.نکته دیگری که این روزها توجه به آن ضرورت دارد، تولید است. در ایران نزدیک به هزار شهرک صنعتی وجود دارد که تقریباً ۷۰ درصد اشتغال کشور در کارگاه‌های یک تا ۴ نفره است. توجه به بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی از منظر کاهش مقررات، کاهش بوروکراسی‌های اداری و عدم مداخله در نظام بازرگانی آنها می‌تواند یک اولویت مهم باشد. اقتصاد ایران به لحاظ بزرگی جزو ۲۰ کشور بزرگ جهان است و از نظر ظرفیت منابع زیرزمینی، روی زمینی و جغرافیایی (به‌لحاظ نقشه جغرافیایی) موقعیت بی‌نظیری در دنیا دارد. از این‌رو اقتصاد ایران به غیر از آنکه در چهارراه کریدورهای هوایی واقع شده می‌تواند در حمل‌ونقل دریایی و ترانزیت به جایگاه خوبی برسد که متأسفانه از این ظرفیت بخوبی استفاده نشده است. ما کمتر منافع مشترک با کشورها ایجاد کردیم. ما همیشه به‌کشورهای همسایه سود یک جانبه رساندیم، بدون آنکه معادل آن سود ببریم. ما از همسایه‌ها منافع مشترک که منجر به ایجاد پیوند اقتصادی مشترک باشد نمی‌بریم، مگر آنکه آنها نیازمند همکاری ما باشند.اعتقاد دارم اگر به بخش‌هایی که عمدتاً بر می‌گردد به تجارت خارجی ایران توجه شود نتیجه‌اش این می‌شود که تولید داخل کشور تقویت شود. ما در بخش کشاورزی، صنعت و خدمات ظرفیت بالقوه قابل توجهی داریم ولی چرخ این سه بخش زمانی به حرکت می‌افتد که بخش بازرگانی کشور روان باشد؛ بخش بازرگانی ما نیازمند تجارت آسان است. البته همه بر این امر واقف هستند که نظام بانکی و تجاری به‌خاطر تحریم‌های ظالمانه دچار اخلال شده است ولی اگر بتوانیم بخش بازرگانی خارجی کشور و همچنین تولید را متناسب با تحریم‌ها تغییر دهیم و به آن آرایش جدیدی دهیم، عبور از این مرحله کار خیلی سخت و طاقت فرسایی نخواهد بود.

more_vert تقی مدرسی و ابداع شیوه نوین در داستان‌نویسی

ادامه مطلب

closeتقی مدرسی و ابداع شیوه نوین در داستان‌نویسی

 تقی مدرسی از جمله داستان‌نویسان معاصر به شمار می‌رود که رمان‌های خود را در قالب اسطوره نگاشته است. او جزو نویسندگانی محسوب می‌شود که جنگ را دست‌مایه نوشتن خود قرار داده و در ساختن شخصیت‌های داستانی‌اش به عواطف انسانی اهمیت می‌دهد و به‌جای تشریح آنها، دنیای درونی آنان را از طریق ارتباط با محیط اطرافیانش نشان می‌دهد. شیوه‌ای نوین در داستان نویسی و تغییر بنیادین ارکان آن از مهم ترین ویژگی های ادبیات معاصر به شمار می رود. فرایند تحول ادبیات داستانی ایران هر بار به دلایل سیاسی و اجتماعی قطع شده و بار دیگر حرکتی تازه آغاز شده است. برای درک روشن تر و دقیق تر این گسست در فرایند ادبیات داستانی، توجه به اساسی ترین حوادث اجتماعی و فرهنگی دوره های گوناگون ضروری است. داستان نویس خلاق چون از حد تقلید ساده واقعیت در می گذرد، واقعیتی داستانی و تخیلی پدید می آورد، برتر از واقعیت روزمره، آینه ای ژرف تر در مقابل ذهن می گذارد تا بی نهایت پنهان آشکار شود. بدیهی است، پیدایش نوآوری و نواندیشی در عرصه ادبیات داستانی بنا به مناسبات قوام ‌یافته‌ای چون ظهور ذهن های نو، تجربه‌اندوزی از بطن زندگی، دریافت اصولی از ساحت هستی، ژرف‌اندیشی، گذشت زمان و سنجش عقلانی بدون بغض و غرض بستگی دارد و به منظور راه‌اندازی یک جریان ادبی بدیع و تثبیت آن، نمی‌توان تنها به ظهور نوابغ و شخصیت های نواندیش اکتفا کرد. نام تقی مدرسی با نخستین رمان اسطوره ای ادبیات داستانی ایران گره خورده است. او در ۱۳۱۱ خورشیدی در تهران چشم به جهان گشود. پزشکی خواند و با سردبیری نشریه وزین ادبی«صدف» به شکوفایی چهره‌هایی ادبی کمک کرد. رمان «شریفجان، شریفجان» را نوشت که جزو نخستین تجربه های رئالیسم جادویی در ایران محسوب می شود. پایه گذاری مرکز تحقیقات نوزادان دانشگاه مریلند که این مرکز به عنوان یکی از پیشروترین مراکز تحقیقاتی در تشخیص و معالجه بیماران روانی نوزادان شناخته شده است، گوشه ای دیگر از فعالیت های او به شمار می رود. مدرسی، نثری پاکیزه و علاقه بسیاری به زبان و ادب فارسی داشت. وی در رمان های آخرش کتاب های «آدم های غایب و آداب زیارت» از آدم هایی می گوید که عمری در جست و جوی گمشده ای بوده اند، آرمانی داشته اند اما در برخورد با واقعیت از توهم به درآمده اند، آرمان گریز شده اند و پذیرفته اند که ایده هایشان جز یک مشت سایه نقش های فانوس خیال چیز دیگری نبوده است. پس گریزان از اجتماع یا به درون گریخته اند یا پذیرای مرگ شده اند و داستان زندگیشان حاصلی جز درد و رنج نداشته است. مدرسی در قالب افـسانه‌ای رمـانتیک با زبان زیبای توراتی، می‌کوشد، زیبایی و شور رخت بربسته از زمانه را در زمانی از دست رفته بازیابد و درد زمانه‌، ترس و انزوا را جاودانگی بخشد.(۱)   آثار برجای مانده از مدرسی مدرسی بـا رمـان یـکلیا و تنهایی او به شهرت رسید. این رمان که به عنوان کتاب برگزیده ۱۳۳۵ خورشیدی به وسیله داوران مجله سـخن انتخاب شد، جزو بهترین آثار داستان‌نویسی‌ اسطوره‌گرا در سال های پس‌ از کودتای ۲۸ مرداد به شـمار می‌آید. او این کتاب را با نوعی نگاه اسطوره‌وار و برداشتی از داستان‌های عهد عتیق، زبانی توصیفی، محکم و زیبا و نیز روایتی منظم و منسجم نوشته است. مدرسی در همان ابتدای نویسندگی‌اش با یک نقطه اوج مواجه می‌شود؛ نقطه اوجی که نه تنها نام او را در ادبیات سال‌های دهه ۳۰ بلکه در کل تاریخ صدساله داستان‌نویسی ایران تا به امروز تثبیت می‌کند. این کتاب در سال‌هایی که جامعه ایران همواره در حال تغییر و تحول بوده و می‌توانسته موضوع‌ها و مضمون‌های متعدد و متنوعی را به هنرمند و روشنفکر زمانه‌اش پیشنهاد کند، به نگارش درآمده است. مدرسی به دور از تمام این اتفاق‌ها و جدال‌ها یکلیا و تنهایی او را می‌نویسد که از نظر موضوع محتوا و فرم با آن همه فراز و فرود در جامعه دهه ۳۰ نشان‌دهنده جسارت مدرسی است. (۲) پس از نوشتن این کتاب او به آمریکا می رود و ذهنیت وی در آفرینش باقی آثارش در دوران مهاجرت و اقامت او در آمریکا شکل می گیرد. مدرسی درباره سفرش به آمریکا گفته بود: «علت رفتنم به آمریکا مربوط به اواخر دوره «اَنترنی» من می‎شود که به اتفاق دوستی رفته بودیم به بوشهر که درباره «زار» تحقیق کنیم. پیگیری‎ها و تردد مکرر ما بین روستاها و بنادر و تماسمان با افراد محلی، باعث کنجکاوی و شک ساواک شد و سرانجام ما را با تمام یادداشت ها و وسائل مان گرفتند و زندانی کردند. این مورد را پس از آزادی از بند، برای برادرم که در آمریکا بود، نوشتم. او پیشنهاد کرد که برای گذراندن دوره آسیب شناسی تخصصی به آمریکا بروم. ولی این رشته ای نبود که نظر مرا به خود جلب کند. بیشتر دوست داشتم با زنده ها در تماس باشم تا با مرده ها. این بود که درپی درخواست من، در ۱۹۶۱ میلادی از «دوک یونیورسیتی» که کرسی ادبیاتش در جهان معروف است، در رشته روانپزشکی، برایم دعوت نامه رسید و من مهاجرت کردم و شروع کردم به تحصیل روانشناسی.» دومین رمانش، شریفجان، شریفجان در ۱۳۴۴ خورشیدی، منتشر شد. این اثر از نخستین رمان‌های ایرانی با حال و هوای رئالیسم جـادویی و رمانی ناموفق درباره ستیز خاندان اشرافی رو به زوالی با تبعات اصلاحات‌ ارضی‌ است. مدرسی، چند داستان کوتاه نیز درباره زندگی نابسامان کارمندان می‌نویسد؛ ماجراهای بهترین آن‌ها، «گمرک چینواد» در ناشناختگی مـبهم و تـشویق برانگیزی روی می‌دهد و در داستان‌های دیگر «در یک‌ شب بارانی، اطاق عقبی و گویندگان و شنوندگان» چشم‌اندازی از بی‌پناهی خانواده کارمندان و آینده مبهم و اضطراب‌آور آنان که تظاهر به امنیت و خوشبختی می‌کنند، ارایه می‌شود. از آن پس مدرسی پس از غیبتی طولانی از صحنه ادبیات با ۲ رمان تازه به‌عنوان یکی‌ از چهره‌های‌ مطرح ادبیات دهه ۱۳۶۰ خورشیدی، رخ‌ مـی‌نماید. او در این باره می گوید: «بـه‌ سال ۱۹۶۸ که کار تحصیل در رشته روانکاوی را شروع کردم، ۱۰ سال‌ روانکاوی‌ خواندم که چـهار سـال و نـیمش صرف روانکاوی خودم شد و هـمین رجـعت بـه گذشته‌های دورتر خودم، یکی از انگیزه‌های نوشت‌ رمانی‌ شد که به اسم مردان غایب در آمریکا منتشر شد... بعد از انقلاب که ایرانی‌های مـهاجر سـیل‌آسا بـه آمریکا سرازیر شدند، دوباره در فضای ایران قرار گـرفتم که حـاصل آن‌، رمان‌ آداب‌ زیارت بود.» (۳) کتاب آدم‌های غایب در ۱۳۶۸ خورشیدی منتشر شد. مدرسی در خصوص این کتاب گفته بود: این کتاب درباره یک خانواده سنتی ایرانی‌ در دهه ۳۰ است و جریان داستان از مـدت‌ها پیـش از تـولدم تا دهه‌های بعد کش می‌آید...من‌ این‌ داستان‌ را از روی «صدا»هـا، نوشتم. جریان روی صحنه، صدای داستان، صدای‌ راوی‌ داستان‌ نیست. بازگردانی صداهاست از گذشته‌های دور.» صداهای بازمانده از اعصار رفته، نویسنده را فـرا می‌خوانند تـا بـا مرور عکس‌های رنگ و رو رفته، داستانشان را بنویسد. حاصل کار رمانی است، دربـاره خـانواده اشرافی‌ و مضمحلی که سعی در حفظ موقعیت خود دارد. مترجم انگلیسی کتاب آدم های غـایب دربـاره‌اش می‌نویسد: فقر زبان و درک‌ ضعیف‌ و گاه‌ نادرست از واقعیت، می‌تواند نتیجه اقامت برپا در کشوری بیگانه و از دست رفتن ارتباط مستقیم نویسنده با ‌زندگی‌ و شیوه بـیان هـموطنانش باشد اما علت مهم‌تر را شـاید بـتوان در تلاش نویسنده‌ برای‌ بیان‌ فکری از پیش تعیین شده از ورای ماجراهای داستانی، دانست. مـدرسی در این رمان نشان می‌دهد که چگونه بـحران و جـابه جایی اجتماعی، دنیای خانوادگی و ذهنی روشنفکری برج‌ عاج‌نشین‌ را فرومی‌ریزد و او را درگیر ماجراهایی تازه مـی‌سازد. او در رمـان‌هایش‌، از آدم‌هایی‌ می‌گوید که عـمری در جـست وجوی گمشده‌ای بوده‌اند، آرمانی داشته‌اند اما در برخورد با خشونت‌ واقعیت‌ از توهم به درآمده‌اند. (۴) شیوه و طریقه نگارش مدرسی روش مدرسی در ساختن شخصیت های داستانی اش از اعتقاد او به اهمیت عواطف انسانی سرچشمه می گیرد. او به جای تشریح شخصیت هایش، دنیای درونی آنان را از طریق ارتباط با محیط اطرافیانش نشان می دهد. این ارتباط با محیط می تواند حتی با نگریستنی دوباره به اشیاء آشنا صورت گیرد. سرانجام مدرسی تقی مدرسی، سرانجام پس از گذراندن یک دوره بیماری در ۱۳۷۶ خورشیدی و در شهر بالتیمور در ایالت مریلند در ۶۵ سالگی چشم از جهان فروبست. پس از مرگ او کتابخانه شخصی‌اش به دانشگاه دوک اهدا شد. پی‌نوشت: ۱- دیدار و گفتگو با تقی‌ مدرسی، دنیای سخن، شمارهء ۲۳، آذر ۱۳۶۷. ۲- ماهنامهء کلک،شماره اول،ص ۱۴۴. ۳- کتاب‌ «نویسندگان پیشرو ایران» نوشته محمدعلی سپانلو و «جنگ از سه دیدگاه» (نقد و بررسی ۲۰ رمان و داستان جنگ) نوشته محمد حنیف ۴- همان

more_vert شجریان؛ روایت موسیقایی تاریخ

ادامه مطلب

closeشجریان؛ روایت موسیقایی تاریخ

روزنامه همدلی در مطلبی آورد: تاریخ را می‌شود نوشت، تاریخ را می‌شود خواند، اما تاریخ را چگونه می‌توان نغمه کرد؟ آن درس بزرگ روزگار را تاریخ‌نویسان می‌نویسند و تاریخ‌خوانان می‌خوانند، اما تنها یک نفر آن را زمزمه کرد و آن یک به همین اعتبار صدای تاریخ و فرهنگ ایران شد؛ تاریخی که بر ما رفت و می‌رود. روزنامه همدلی شنبه ۱۹ مهر یادداشتی را به قلم فرهاد کرمی شاعر منتشر کرد در گزیده ای از آن آمده است: این تاریخ را باید در صدای سیال مرغی شنید که بر کنگره این کاخ ویران نشسته‌بود و در هر بلای سخت، هرگاه خواستیمش سیمرغ‌وار بال گشود و بر بالین‌مان حاضر شد. جان بی‌قرارش عودی شد که در او آتش زده‌باشند و ما سال‌ها در دودش نظاره‌ کردیم و مشام جان‌مان را خوش ساختیم. ما گوش خوابانده‌بودیم تا او بخواند و بسراید و روایت کند.آنگاه که آذرخش‌وار بر خرمن خویش زدیم او بود که خواند «برادر شعله‌واره» «برادر کاکلش آتش‌فشونه» و ما در طنین درشتناک فریادش چون سپندی بر آتش نشستیم تا بر بام وطن‌ «سپیده» بردمد. او خواند و آنگاه که «از خون جوانان وطن لاله برمی‌دمید» مویه‌های غمگنانه‌اش مرهم جان خسته‌مان می‌شد. او بر ستیغ قله آواز ایستاده‌بود و تیر تحریرش را در چله کمان هنر نهاد و رها کرد. و ما خستگان رنجور به تماشای پرتابش نشستیم. ما نشستیم و او برخاست، ما خمیدیم و او چون سرو آزادی ایستاد و صدایش «یادگار سروی» شد که در گلوی تذروش صدای خون موج می‌زد. ما خاموش ماندیم و او از «بیداد» زمانه خواند. ما نشستیم و تماشا کردیم که چسان «از شاخ گل خون چکید» و او «حق دوستی و حق‌شناسی» را در گوشمان زمزمه کرد و آن گاه که کاممان از تلخی غم چون زهر شده بود «بانگ نوش شادخواران» را به یادمان آورد.مرغ سحر هیچگاه خاموش نشد و چونان همای سعادت بر سر ما سایه گسترد. اوج گرفت به آسمان رفت، چرخید و باز آمد. آنقدر برایمان خواند تا گوشمان نشنود آن همه غرش زهره‌دران کوس‌های دشمنانی را که از هر سو به غرش درآمده بودند. او چاووشی امیدانگیز وطن بود که پیشاپیش قافله می‌خواند. از «شب، سکوت و کویرش» از درخت‌هایش در شب باران از «ستاره‌هایی که دیده‌فرو بسته‌بودند» از «چشمه‌نوش» از قاصدک‌هایی که خبرهای دروغین‌شان هم دل‌خوشمان می‌داشت. دریغا ما که ندانستیم پشت آن همه «سوز و گداز» عاشقانه قلب رنجوری است که همواره برای سرزمینش تپیده. آنگاه که خسته و نومید از شب‌های ملال‌آور بی‌فریاد، ققنوس‌وار آوارة جهان می‌شد و همچنان به یاد وطن می‌خواند و از «آشیانش در کنار لاله و گل» یاد می‌کرد و از خدا می‌خواست «سفر را بر او آسان کند» تا که باردیگر روی دلبر را بازبیند. به راستی «آن کیست در جهان که بگیرد مکان دوست».ما جز او که را داشتیم که در نوای خود چنان قصه عشق و دلدادگی‌مان را ترکیب کند که در خلوت غمگنانه خود «دزدیده در شمایل خوب» یار بنگریم و از روزن صدای او در «آسمان پر ستارة عشق» به پرواز آییم و روحمان در طنطنة آوازش چنان مست گردد که از چنبر غم بیرون جهد.؟ ما «مفلسانی که هوای می‌مطرب» داشتیم و می‌خواستیم چنان بنماییم که بودیم و نمی‌توانستیم. جز او که را داشتیم که تازیانة آوازش را بر سر زاهد ظاهرپرست فرود آرد که «بنده پیر خراباتم که لطفش دائم است/ ورنه لطف شیخ و زاهد گاه هست و گاه نیست». او بود، تنها او بود که صدای خاموش قلب ما را شنید؛ آنگاه که «کهین کلاه کمین» را زی آسمان افکند و با تمام حنجره‌اش شور خشمی تاریخی را این گونه برآسمان افکند که «این چه استغنا است یارب وین چه قادر حکمت است/ کاینهمه زخم نهان هست و مجال آه نیست» ‌ و ما چگونه جانمان آرام نمی‌شد وقتی که آنچه را نمی‌توانستیم گفت او به فریاد می‌خواند؟ و مگر جز عشق پناه دیگریمان بود آنگاه که جهان تاریک و پر دود دل می‌نمود و «غوغای عشقبازان» را «حمل مجاز» می‌کردند. راستی چه شبان دیجوری را از سر گذراندیم چنان که «نفس خروس بگرفت» و «همه بلبلان بمردند و نماند جز غرابی» و او همه اینها را برای ثبت در تاریخش به خون دل تحریر کرده‌ بود و ما نمی‌دانستیم.

more_vert راز جاودانگی هنرمند

ادامه مطلب

closeراز جاودانگی هنرمند

روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی آورد: هنرمندان معمولا در دوران زندگی خود در چند بزنگاه تاریخی و سرنوشت‌ساز آزمایش می‌شوندو آنهایی نام خود را جاودانه ساخته‌اند که این بزنگاه‌ها را با موفقیت پشت‌سر گذاشته‌اند. محمدرضا شجریان از آن دسته آدم‌هایی بود که از آزمون‌های تعیین‌کننده‌ای که در مسیرش قرار گرفت سر بلند بیرون آمد و ۸۰سال زندگی و فعالیت حرفه‌ای‌اش را به سلامت عبور داد. روزنامه دنیای اقتصاد یادداشتی را به قلم یاسین نمکچیان شاعر منتشر کرد در گزیده ای از آن آمده است: بخش وسیعی از هوادارانی که اکنون سوگوار پرواز او شده‌اند، همان‌هایی هستند که بیشتر از آنکه با آثارش ارتباط برقرار کنند با روحیه متفاوت و واکنش‌هایش مقابل مسائل اجتماعی ارتباط گرفته‌اند. البته هوشمندی شجریان محدود به این حرف‌ها نبود. پازل‌های متفاوتی را کنار هم گذاشت تا سرنوشتش به گونه دیگری رقم بخورد. خیلی زود و در دوران جوانی متوجه شد برای ماندگار شدن، فقط داشتن یک صدای خوب کافی نیست. از این رو تلاش کرد هویتی چند وجهی برای خودش تعریف کند. علاوه بر آموزش سبک‌های مختلف موسیقی سنتی، خطاطی را به‌صورت حرفه‌ای یاد گرفت و در پرورش گل و گیاه متخصص شد و برای آموختن نجاری و ساختن سازهای ابداعی در سال‌هایی که اسم و رسم و شهرت هم داشت، بارها به اصفهان سفر کرد. او از تمام امکاناتی که در اختیار داشت استفاده کرد تا هویت مستقل و چند وجهی‌اش شکل بگیرد. فرصت‌سوزی در فرهنگش جایگاهی نداشت. دقیق می‌دانست مردم به چه چیزی نیاز دارند و کدام کار را در چه زمانی باید انجام داد. نمونه‌اش باز خوانی تصنیف مشهور «مرغ سحر» بود. این اثر ساخته مرتضی نی‌داوود با شعر محمد تقی بهار اولین بار حوالی سال ۱۳۰۶ با صدای ملوک ضرابی منتشر شد. گویا پیش از آن قمرالملوک وزیری هم این اثر را روی صحنه اجرا کرده بود. پس از آن سال‌ها این تصنیف بارها توسط خوانندگان دیگری بازخوانی شد، اما از روزی که شجریان اجرایش کرد بسیار مورد توجه قرار گرفت و تقریبا تمام اجراهای قبلی را کنار زد. شجریان به تنهایی یک مجموعه بود؛ مجموعه‌ای هنری و انسانی. از شهرت و محبوبیت چیزی کم نداشت؛ اما افتاده حال بود و مدام تکرار می‌کرد کار زیادی انجام نداده است. استاد بود، اما همیشه به شاگرد بودن افتخار می‌کرد. علیرضا افتخاری اخیرا در جایی گفته استاد شجریان برای یاد گرفتن نجاری نزد جواد چایچی به اصفهان می‌آمد و گاهی برای دیدنش به آنجا می‌رفتم و استادانی مثل کسایی هم می‌آمدند. یکی از روزها بزرگان اصفهان مهمان چایچی بودند و تقاضا کردم برای خوردن ناهار نزد مهمان‌ها برویم. گفت بروید می‌آیم؛ اما نیامد. برگشتم و پرسیدم چرا نیامدید، گفت: همین جا با کارگرها گونی انداختیم و ماست و خیار خوبی خوردیم. بعدها فهمیدم آمده بود شاگردی و می‌خواست واقعا شاگردی کند.

more_vert کتاب «نَشمه»

ادامه مطلب

closeکتاب «نَشمه»

کتاب «نَشمه» اثر «جواد سحابی» محقق کرمانشاهی با موضوع فرهنگ عامه از سوی انتشارات سرانه در کرمانشاه چاپ و منتشر شد. به گزارش ایرنا؛ نوشتن در مورد فرهنگ عامه در کرمانشاه سابقه طولانی دارد و کتاب‌هایی در این زمنیه نوشته شده است؛ اما به تازگی «جواد سحابی»، آموزگار بازنشسته و محقق این دیار، پس از سال‌ها تحقیق و تفحص در این زمینه دست به چاپ و نشر ۲ عنوان کتاب زده است. یکی از این کتاب‌ها سال گذشته با نام «بلاچه» منتشر شد و کتاب دیگر اکنون با نام «نَشمه» توسط نشر سرانه به بازار کتاب عرضه شده است. این کتاب در قطع رقعی، ۱۸۱صفحه، جلد چهار رنگ شومیز براق، کاغذ کرم مرغوب، متن تک، شمارگان هزار نسخه و بهای ۴۰ هزار تومان چاپ شده است. این مجلد اشاره ای است به پیشینة فرهنگی واژه‌ها، ضرب‌المثل‌ها، باورها، چیستان، اماکن، بازی‌ها، رسم‌ها و سایر فرهنگ عامه در کرمانشاه دارد. جواد سحابی، آموزگار بازنشسته، زاده ۱۳۳۴ محله فیض‌آباد کرمانشاه است؛ وی با بیش از ۴۰ سال تحقیق، پژوهش و گردآوری در زمینه فرهنگ عامه موفق به نشر پژوهش‌های خود در ۲ مجلد کتاب به نام‌های بلاچه و نشمه شده و از سوی انتشارات سرانه روانه بازار کتاب کرده است. به علاوه، نامبرده دارای مقالات متعدد در نشریات است و در تالیف چندین کتاب تخصصی آموزشی مشارکت داشته است.

more_vert درباره آیت‌الله خلیل کمره‌ای

ادامه مطلب

closeدرباره آیت‌الله خلیل کمره‌ای

 آیت‌الله میرزا خلیل کَمَره‌ای نویسنده، محقق و فیلسوف معاصر بود که بیشتر به سبب تلاش در جهت اتحاد مذاهب اسلامی شناخته می‌شد. وی که از شاگردان آیت‌الله «عبدالکریم حائری یزدی» و همراه وفادار «امام خمینی(ره)» در جریان مبارزه علیه طاغوت به شمار می‌رفت در مسیر مبارزه با استبداد پهلوی، گام‌های موثری برداشت.

more_vert درباره محمود شجاعی

ادامه مطلب

closeدرباره محمود شجاعی

محمد تقی زاده محمود شجاعی نویسنده، نقاش و شاعری که از ۲ جهت، چهره ماندگاری در ادبیات و هنر ایران به شمار می‌رفت؛ نخست به جهت احیای «شعر دیگر» به عنوان یکی از مشتقات شعر موج نو و دوم به جهت توجه و نگاه ویژه‌ای که به عرفان اسلامی و مولانا در اوج هیپی‌گری و آنارشیست دوران خودش داشت.

more_vert راز ماندگاری شهریار آواز ایران

ادامه مطلب

closeراز ماندگاری شهریار آواز ایران

 روزنامه اطلاعات در یادداشت صفحه نخست خود آورده است: شجریان هنرمندی اصیل بود. اهل ادا اطوار نبود. لوده و سبکسر نبود. مطربی نبود که هدفش صرفاً ایجاد سرور در شنونده باشد. بسیار متین و سرسنگین بود. طرز سلوک و پوشش او فاخر بود. اهل جلوه‌گری و معرکه‌گیری و به قول غربی‌ها «شوآف» نبود. شجریان مردمی بود ولی عامی نبود. کنشگری اجتماعی او بسیار عاقلانه و سنجیده بود. روزنامه اطلاعات یکشنبه ۲۰ مهرماه در یادداشتی به قلم مجید شیخ محمدی دانشیار دانشگاه تربیت مدرس درباره درگذشت محمدرضا شجریان نوشت: استاد محمدرضا شجریان، پس از هشتاد سال زندگی پرافتخار و تحمل یک دوره رنج و بیماری درگذشت. شجریان بی‌شک پر آوازه‌ترین موسیقیدان ایران بود؛ تأکید می‌کنم موسیقیدان چون او فراتر از یک آوازخوان صرف بود. اما شهرت شجریان از کجا آمد و او چگونه ماندگار شد؟ مایلم به قدر فهم خودم به این پرسش پاسخ دهم. یکم – رشد هنری شجریان ریشه در سنت و مذهب داشت. او قبل از اینکه به رادیو برود و آواز بخواند، قاری قرآن بود. با توجه به استعداد و صدای خوبش، از کودکی تحت تعلیم پدر که خود قاری قرآن بود، صدای خویش را پرورش داد. در دوازده سالگی برای نخستین بار، صدای تلاوت قرآن او از رادیو خراسان پخش شد. شجریان در هنر خوشنویسی هم ممتاز بود. در دهه ۴۰ برای آموختن خوشنویسی به انجمن خوشنویسان رفت و این هنر را نزد استاد حسن میرخانی ادامه داد. در سال۱۳۴۹، درجه ممتاز را درخوشنویسی به دست آورد و تا سال ۱۳۵۰ به‌ دلیل اینکه پدرش می‌خواست خانواده آنها (شجریان) بیشتر با قرائت قرآن و چهره مذهبی شناخته شوند، با نام مستعار سیاوش بیدگانی با رادیو همکاری می‌کرد، ولی بعد از آن پدرش به او اجازه استفاده از نام اصلی‌اش را داد. مهارت شجریان در قرائت قرآن به حدی بود که سال ۱۳۵۶ در مسابقه تلاوت قرآن کشوری، رتبه نخست را به دست آورد. او قبل از اینکه با دستگاه شور درآواز ایرانی آشنا شود، بارها با نغمه بیات که از متعلقات دستگاه شور است تلاوت قرآن را آغاز کرده بود و گوشه سلمک در آواز شور را قبل از فراگیری در کلاس درس، در نوای نوحه‌های سالار شهیدان شنیده بود. همچنین وقتی دستگاه همایون را در آواز ایرانی فرامی‌گرفته با آن مأنوس بوده زیرا این دستگاه معادل مقام حجاز در تلاوت قرآن است. اجرای زنده آواز او در دستگاه راست‌پنجگاه در سال ۱۳۵۴ در جشن هنر شیراز به همراه محمدرضا لطفی و ناصر فرهنگفر، که بعدها در یک آلبوم موسیقی با همین نام منتشر شد، بسیار مورد استقبال قرار گرفت. متداول‌ترین نغمه قرآنی مقام رست است که از واژه فارسی راست برگرفته شده است. تلاوت‌های پرطنین «إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ» و «وَالضُّحَی وَاللَّیْلِ إِذَا سَجَی» مرحوم عبدالباسط که مو را بر بدن سیخ می‌کرد در همین مقام رست تلاوت شده‌اند. حتی در اوج شهرت در آواز فارسی یعنی ۴۰ سالگی «رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ» را در دستگاه چهارگاه خواند و بالاترین ارتفاع صدا یا به اصلاح قاریان قرآن، جواب جواب را ماهرانه در «أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا» پیاده کرد تا خداوند صبری بر او عنایت کند. تا امروز نیز آواز ربنای او با اعتقاد میلیون‌ها ایرانی مسلمان گره خورده است. دوم – شجریان هنرمندی اصیل بود. اهل ادا اطوار نبود. لوده و سبکسر نبود. مطربی نبود که هدفش صرفاً ایجاد سرور در شنونده باشد. بسیار متین و سرسنگین بود. طرز سلوک و پوشش او فاخر بود. اهل جلوه‌گری و معرکه‌گیری و به قول غربی‌ها «شوآف» نبود. شجریان مردمی بود ولی عامی نبود. کنشگری اجتماعی او بسیار عاقلانه و سنجیده بود. محمدرضا شجریان قبل از انقلاب، یعنی در سال ۱۳۵۷ همکاری خود را با سازمان‌های دولتی از جمله رادیو به‌دلیل آنچه خود گفته‌است «آن موقع، آنجا با روحیات من نمی‌خواند، سیاست پخش صداها را از رادیو تلویزیون، من احساس می‌کردم کاباره‌دار تعیین می‌کند و ابتذال فرهنگی …» ادامه نداد. جایگاه رفیع آثار هنری شجریان چنان است که جوانانی که علیه سنت کلاسیک هنری طغیان کرده‌اند را هم به وجد می‌آورد. به زبان ساده، هم پیرمردهایی که معتقدند «هرکس از ننه‌اش قهرکرده، خواننده شده» طالب آواز او هستند، هم آن جوانانی که حقیقتاً از ننه‌شان قهرکرده‌اند! سوم – تکنیک آوازی استاد شجریان چنان بالا بود که وقتی وی در سال ۱۳۵۸ دعای ربنا و مناجات مثنوی افشاری را به صورت بداهه و بدون تمرین و صرفاً به قصد آموزش هنرجویان خواند، رادیو همان اجرای اولیه را پخش کرد. چند سال پیش همایون شجریان، پسر استاد می‌گفت من هر چقدر هم خوب بخوانم مردم می‌گویند «این پسر شجریان است. خود شجریان نیست!» منظورش این بود که هر چقدر هم در آواز مهارت و نوآوری داشته باشد، هنرش زیر سایه سنگین پدر دیده نمی‌شود. مرحوم شجریان مبدع چند ساز جدید درموسیقی ایرانی بود. وی در اردیبهشت ۱۳۹۰ در نمایشگاه در تهران این سازها را با نام‌های صراحی، شهر آشوب، ساغر، کرشمه رسماً به نمایش عمومی درآورد. چهارم – محمدرضا شجریان نیم قرن تمام بر کارش تمرین و تمرکز داشت. نیم قرن درخشش بی‌نظیر استاد در سراسر دنیا، شعر، موسیقی و ادبیات عرفانی ایران را به ساحت‌هایی خارج از دروازه ایران معرفی کرد. سفارت سوییس در تهران در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «تسلیت صمیمانه به مناسبت درگذشت استاد محمدرضا شجریان. سوییس خاطره کنسرت‌های وی در لوزان و زوریخ را عزیز خواهد داشت.» کدام دستگاه یا سازمان فرهنگی ایران در خارج از کشور توانسته سایر ملت‌ها را این چنین نسبت به هنر ایران زمین وادار به احترام کند؟

more_vert کتاب "خفر نگینی بر انگشتری دنا" معرف آداب و رسوم دامنه‌های زاگرس

ادامه مطلب

closeکتاب "خفر نگینی بر انگشتری دنا" معرف آداب و رسوم دامنه‌های زاگرس

کتاب «خفر نگینی بر انگشتری دنا» پیشینه تاریخی، آداب، رسوم و فرهنگ جنوبی‌ترین روستای شهرستان سمیرم و استان اصفهان را مرور و بازخوانی کرده است. پدیدآور کتاب در ۹ فصل سید محمدحسن عباسی است و سروده‌ای در سال ۹۳ در وصف زادگاهش سروده است. سلام خوبان بیایید خفر این‌جاست/ خجسته سرزمین گبر این‌جاست/ سلام ای بارگاه سبز احمد/ سلام ای خفته در خاکت محمد سلام ای تربت پاک شهیدان/ سلام ای شیرمردان و دلیران/ سلام ای خفتگان خفته در خاک/ سلام ای یاوران بی‌غش و پاک سلام بر جایجای خاک پکت/ سلام بر آن همه مردان خاکت/ سلام نرمو سلام ای قاش‌مستان/ سلام ای سرزمین چیره دستان سلام ای چشمه‌های پاک‌ جوشان/ سلام ای صخره و رود خروشان/ سلام ای باغ‌های سیب و آلو/ سلام ای میوه‌های آلبالو سلام بر صبحگاه و شامگاهت/ سلام من به هر دو بارگاهت/ سلام ای خفریان با شهامت/ مبارک باد اینک این سیادت آنچه خواندید معرفی مکان‌ها، قله‌ها، امامزادگان، باغ‌ها، فرهنگ،کشاورزی و مذهب روستا و روستاییان خفری در قالب شعر بود. فتح‌الله عباسی در مقدمه کتاب نوشته است: زبان و گویش مردمان روستا پهلوی قبل از اسلام است و بعد از سمیرم اولین مدرسه دولتی همزمان با روستای ونک در سال ۱۳۲۴ در این محل بنا می‌شود. خفر در ۷۵ کیلومتری سمیرم و در ۲۴۷ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده و از شرق به دنای استوار، از شمال به کوه سینه، از غرب به کلنجه کوه و از جنوب به سیم بند منتهی است. آب و هوایش اکسیر جاودانگی است و ستیغ صخره‌هایش آشیانه عقاب‌ها. لوکوره، برج آسمانی، اواسپید، تاش سرخ، رمبسه و بیژن از معروف‌ترین قله‌های دیدنی خفر و دنا هستند. در کتاب فارسنامه ناصری، میرزا حسن فسایی به دهستان پادنا و مرکزیت خفر اشاره دارد. ۴۵ قوم و طایفه در این روستا شناخته شده و رگ و ریشه ساکنان خفر شامل اولاد رییس، سادات و مهاجران غیربومی‌اند که سادات به نسبت جمعیتی پرشمارترند. درباره لباس اهالی نوشته‌اند که درقدیم مردان قبا، شال وکلاه داشته‌اند و زنان جامه‌ای شبیه عشایر قشقایی می‌پوشیده‌اند. ۹۰۹ تیره و یک‌هزار گونه گیاهی در منطقه خفر شناخته شده که شماری از آنان مختص همین خطه است و در جای دیگری وجود ندارد. ۴۴ صفحه از این مجموعه به نام و نشان و وجه تسمیه چشمه ها، تنگه ها، کوه ها، دره ها، قلعه ها و سایر اماکن عمومی این دیار اشاره دارد. از جمله: گادونه، پیدنی، مورگل، کمونتری، برد قارچی، رَمه چر، گل زیدی، قلات بزی و اِشکفت هفدی. درباره تنگ فردای قیامت در صفحه ۷۵ کتاب آورده اند: ارتفاع این قله ۴۰۵۰ متر و بسیار صعب‌العبور است. دلیل آن وجود ریگ‌های روان است که هر گاه قدمی به جلو برداشتی با حرکت ریگ‌ها به عقب بر می‌گردی و به هیچ زمانی به انتهای دره نخواهی رسید. آداب و رسوم درست کردن سورمه، قاصد دزه، باشلُق برون یا همان شورکنان، برنج‌کوبی، لباس برون رخت برون، عروس برون و واطلبون از جمله مراسم‌های ویژه عروسی و ازدواج در این خطه‌اند. تَش و تیرمه(پریدن از آتش) در عید نوروز، دم بند، چله بر برای عروس و خین‌بست از دیگر مراسم‌های مرسوم خفری‌هاست. درباره شیربَره یا همان شیربهره توضیح داده اند که به دلیل کمبود تعداد دام‌ها و ناکافی بودن شیرآنها چند خانوار، شیر دام‌های خود را پس از اندازه‌گیری با توافق نوبت به نوبت به یک خانوار می‌دادند. تا مدت معلومی و پس از محاسبه کردن نوبت به خانوار دیگری می‌رسد. این کار شیر بره ادامه داشت تا خانوارها یکی پس از دیگری از گرفتن شیر بی‌بهره نباشد. بازی های محلی گُرنه بازی، مُلا مُلا، ترکه بازی، کُد کُدی، مله دا، مچ بازی، هسته بازی، برد و بزَن، حدسم راست و چوکِلی او فلفل، اوماچ، او انگدون، هپخی کنگر، او قیسی، او شویت، شوروا، او سماق، اوللی و اوشم روغن ازجمله غذاهای روستایی‌اند که در کتاب شرح دارند و برخی از آنها در سایر روستاها و شهر سمیرم نیز پخت و پز می‌شوند. فصل سوم، کتاب کوچه نام دارد و شامل لالایی ها و سُروک ها،نفرین و دعاها، ضرب المثل‌ها و کنایه‌ها و حکایت‌های مختلف محلی است. رود جونیم قد شِلاله، نی شلال و دستشه/ هی ایخونه هی ای‌گرده چونکه باز و نشمشه معنایش این می شود که: فرزندم بلند بالا است و همچون نی، با شادی و خوشحالی قدم می‌زند و می‌خواند. یه عروسی من حِجله صدوپنجاه سالشه/ خُم بگردم خُم بوازم عهد نادر یادشه یعنی که: سن و سال عروس بسیار زیاد است، طوری که نادره شاه افشار را به یاد می‌آورد! برف بیا وای و کِلور/ بارون بیا وای و کِلور؛ یعنی اینکه آدم بد بخت غم و شادی ندارد. اوشون‌تر یه جو نیره یعنی که با هم نمی‌سازند و تفاهم نداند. درمان شکستگی بدون جراحی در فصل بعدی کتاب از سیداسدالله موسوی نام برده‌اند که در سال ۵۹ فوت شده و از بهترین متخصصان ارتوپدی دوران خود بوده است که بدون جراحی هر گونه شکستگی را به بهترین شکل درمان می‌کرده است. پالان دوز، تشک دوز، حمامی، چوپان، سنگ تراش، نمدمال و کرباس‌باف هم از مهمترین مشاغل روستانشینان خفری و دیگر روستاهای این خطه کوهستانی بوده‌اند. پنجمین فصل کتاب سفری دارد به هزارتوی افسانه ها و متیل ها از جمله: مادیون چهل کُره، متیل کریم ، ماهی‌گیر و خارکش یا دنا در اسطوره کی‌خسرو که همگی در عین اختصار خواندنی و جالبند. معرفی این کتاب ۴۸۰ صفحه ای را با سروده‌ای درباره دنا و هم‌جواران نیکوسرشتش خاتمه می‌دهیم. ای که دنایی و دنایی، دنا/ آینه صدق و صفایی دنا/ قبله‌ای و قبله نمایی دنا/ از دل ما عقده گشایی دنا/ ای شده از بهر زمین ها پدر/ خرده زمین را تو نوایی دنا/ غار تو بس چشم‌نواز آمده/ جان مرا زنده نمایی دنا/ روز منم همچو نسیم سحر/ وز همه درد رهایی دنا/ تا دم آخر که نفس می‌کشم/ من به کجا و تو کجایی دنا/ شادی کبک و بز کوهی ز تو/ شوکت خود را بنمایی دنا/ ما همه مشتاق کرامات تو/ محو تماشای خدایی دنا در اوراق پایانی نیز واژگان و اصطلاحات محلی به همراه تصاویری از مناظر بکر روستا، دنا، امامزادگان و پوشش گیاهی و دارویی منحصر بفرد این خطه منتشر شده‌اند. کتاب «خفر نگینی بر انگشتری دنا» در ۴۸۰ صفحه توسط انتشارات منگان به چاپ رسیده است.