سعدی

دانش در شعر آیینی

مقالات شعر آیینی

دانش در شعر آیینی

 شعر آیینی در هر حالت شعر آیینی است و آن دسته اشعار که درهیأت‌های مذهبی هم خوانده می‌شود در زمره اشعار آیینی قرار می‌گیرد. شعر آیینی امروز از جهاتی بسیار خوب است، رویش‌های خوبی در آن ایجاد شده است.
‌شاملو درست می‌گفت حافظ مصلح اجتماعی بود

مقالات ادبی

‌شاملو درست می‌گفت حافظ مصلح اجتماعی بود

 در عصر حافظ ریا، تظاهر به شریعتمداری، فاصله طبقاتی و منفعت‌جویی و درپی اشرافیت بودن رواج داشته است. حافظ مثل امروز انتقاد نکرده است.
هرکسی می‌تواند خود را در آیینه سعدی ببیند

مقالات ادبی

هرکسی می‌تواند خود را در آیینه سعدی ببیند

سعدی زبان فارسی را به اوج کمال خود رساند؛ آن‌طور نیست که بگوییم او زبان فارسی را نجات داده، این کاری است که پیش‌تر و از سوی بزرگانی همچون فردوسی انجام‌شده بود.
روزه و رمضان در آئینه شعر فارسی

ویژه ماه مبارک رمضان

روزه و رمضان در آئینه شعر فارسی

از همان آغاز که رودکی پدر شعر فارسی، بلند بنای کاخ ادب را برافراشت، مفردات روزه، رمضان، صوم و صیام در آیینه شعر فارسی انعکاس یافتند. این انعکاس در تمامی انواع شعر مدحی، اخلاقی، تعلیمی، غنایی و رثا دیده می شود. در شعر شاعران دوره اول، کاربردها سطحی اس
حضرت عیسی مسیح(ع)؛ پیام آور صلح و مهرورزی

حضرت عیسی مسیح(ع)؛ پیام آور صلح و مهرورزی

 بیست و پنجم دسامبر سالروز میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) پیام آور صلح و پیامبر رهایی‌بخش انسان از عبودیت خویشتن است. میلاد آن حضرت می‌تواند سرآغاز فصل جدیدی در عرصه روابط انسانی و بازگرداندن کرامت و شرافت انسانی به بشریت باشد. ادیان برای سع
درباره علی‌محمد سجادی

درباره علی‌محمد سجادی

امیرحسین دولتشاهیدر همین روزگار که سود و زیانِ «عشق» را نیز با ماشین‌حساب سبک‌ سنگین می‌کنند، هنوز می‌توان یافت معلمانِ عاشقی را که دختران و پسرانِ دانشجو را نه «بچه‌های مردم» که «فرزندانِ خود&ra
درس‌های مدیریتیِ سعدی

درس‌های مدیریتیِ سعدی

امیرحسین دولتشاهی شاید در نگاه اول این‌طور برداشت شود که آنچه سعدی خطاب به پادشاهان و حاکمان نصیحت کرده، تنها منحصر به همان حکمرانانِ دنیای دیروز بوده است. حال آنکه آنچه سعدی در این‌باره نوشته و سروده، در واقع درس‌های مدیریتی به شمار
عماد خراسانی؛ شاعری بزرگ که از شهرت گریزان بود

عماد خراسانی؛ شاعری بزرگ که از شهرت گریزان بود

امیرحسین دولتشاهی جایگاهی که عماد خراسانی در شعرِ فارسیِ معاصر دارد، مرتبه‌یی است که اگر چند پلّه‌یی از آن در تصرفِ بسیاری از کم‌مایگان و میان‌مایگانِ مرتبط با هنر باشد، به‌اصطلاح خدا را بنده نخواهند بود و خودشان و اعوان و ا