مقالات ویژه عید سعید فطر

مبلغین و بعد از ماه رمضان

مبلغین و بعد از ماه رمضان

«فاذا فرغت فانصب و الی ربک فارغب » (1) ; «پس هنگامی که [از کار مهمی] فارغ می شوی به مهم دیگری پرداز . و به سوی پروردگارت توجه کن .»

«فاذا فرغت فانصب و الی ربک فارغب » (1) ; «پس هنگامی که [از کار مهمی] فارغ می شوی به مهم دیگری پرداز . و به سوی پروردگارت توجه کن .»

در ماه مبارک رمضان برترین فرصت ارتباط مخلوق با خالق و زیباترین جلوه های پرستش رخ می نماید . با روزه غبارها و تیرگی های جان آدمی برطرف و روح پاک بندگی در فضای بی نهایت معنوی بسوی رب پر می کشد و مصداق بارز «یا ایها الانسان انک کادح الی ربک کدحا فملاقیه (2) » در مقابل دیدگان انسان و ملک پدیدار می گردد .

این ماه و شب های قدر آن بیش از هزار ماه آدمیان را به درگاه رحمت و غفران الهی بار داده، شیرینی حیات بخش یاد رب می چشاند، میهمانان خدا را به دور از هیاهوی سهمگین دنیوی و زرق و برق های زندگی در فضای بی کران و آرام معنویت به سوی رضای الهی سوق می دهد و نسیم غفران الهی چهره های اشک آلود تائبین را نوازش می دهد .

چشمان بی حیا به زیر می افتد، زبان های گستاخ از غیبت و دروغ و تهمت باز می ماند و قلم ها به جای اهانت و لجن پاشی به سوی نور و پاکی می چرخند .

تفرقه افکنان به خود می آیند و در خلوت شب های رمضان از چرائی رفتار خویش و در راه بودن رفتارشان سؤال و برخی حقیقت را بی پیرایه می بینند و بالآخره جرم و جنایت، تجاوز و ظلم و فساد کاهش می یابد، و عده ای با مسجد و نماز و دینداران برای چند روزی آشتی می کنند .

حال باید دید پس از این ماه رحمانی چه باید کرد تا انسان ها به گذشته خطا آلود خویش باز نگردند، ظلم پیشه نکنند و ارتباط آنان با مسجد و مؤمنان پایدار بماند .

بعد از ماه رمضان
روحانیون و ائمه جمعه شهرها می توانند از راه های ذیل با کمک خداوند، پیوسته در نگهداری پیوند افراد با مسجد و عنویت بکوشند:

1- بیش از هر چیز ارتباط صمیمی خود را با این افراد به طور کامل حفظ و با تفقد و احوالپرسی دلسوزانه آنان را با مسجد همراه سازند .

در صورتی که تعداد آنان زیاد است، هر چند نفر را به عهده یک نفر از افراد مؤمن و فرهنگی سپرده و در جلساتی با سر گروه ها، چگونگی امور را بررسی و راهنمائی های لازم را به آنان ارائه کنند .

2- ضمن برگزاری مراسم و سخنرانی های کوتاه و جذاب در مدارس، یاران و همراهان جدیدی برای مساجد گرد آورند .

3- بسیج مساجد را جهت انجام فعالیت های فرهنگی و برقراری ارتباط با جوانان آسیب پذیر به طور جدی بکار گیرند .

4- ضمن ارتباط با هیئات مذهبی، آنان را در جهت جذب و تربیت انسان ها در مسیر مرضی خداوند فعال کنند .

5- مهمتر از همه موارد فوق، به تشکیل جلسات شورای فرهنگی با عنوان امت برتر یا بهترین مردم و یا شورای رشد فرهنگ دینی روی آورند .

امت برتر
براساس آیه کریمه «کنتم خیر امة اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر» (3) ، گروهی گرد هم می آیند تا در جهت احیاء امر به معروف و نهی از منکر و رشد فرهنگ دینی مردم تلاش کنند .

اعضای امت برتر
اعضای شورای امت برتر در شهرها می توانند افراد ذیل باشند:

1- مسؤولین فرهنگی شهر مانند آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و . . . ;

2- مسؤولین مجموعه های ورزشی و تفریحی;

3- روحانیون فعال و موفق شهر;

4- معلمان و دانشجویان دلسوز;

5- مسؤولین هیئات مذهبی;

6- مؤمنین و متدینین بازار و اصناف;

7- دانش آموزان و جوانان مذهبی .

اگر از هر گروه یک یا 2 نفر از بهترین ها انتخاب شوند، هر کدام از این ها می توانند با افراد هم صنف و یا مؤمنین همان قشر جلسات امت برتر را در مجموعه های کوچکتر تشکیل و خط مشی فعالیت خود را از شورای مرکزی دریافت کنند .

اعضای شورای امت برتر در روستا
در روستاها، شورای امت برتر می تواند از افراد ذیل تشکیل شود:

1- مدیران مدارس;

2- مسؤول بسیج;

3- معلمین دلسوز;

4- دانشجویان و دانش آموزان مؤمن;

5- رؤسای هیئات مذهبی;

6- افرادی از هیئت امناء مساجد;

7- نیروهای مؤمن فرهنگی .

وظایف شورای امت برتر
شورای امت برتر می تواند به تناسب وضعیت منطقه و محل، مسائل ذیل را در دستور کار جلسات قرار داده، پس از بحث و تصمیم گیری، به اقدامات مقتضی روی آورد:

1- شناخت آسیب های فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی محل;

2- یافتن ریشه ها، منابع، مراکز و یا افرادی که در شکل گیری انحرافات مؤثرند;

3- یافتن راه های ایجاد ارتباط با آنان و اصلاح آن ها از طرق مسالمت آمیز;

4- بررسی راه های قانونی برخورد با متخلفین و منحرفین لجوج و معاند;

5- برنامه ریزی جهت مصون سازی جوانان و نوجوانان صالح در برابر خطرات و تهدیدها;

6- طراحی برنامه های گوناگون جهت تقویت ایمان کودکان، نوجوانان و جوانان;

7- بررسی چگونگی اداره بهینه مجموعه های مذهبی، اعم از مساجد، حسینیه ها، دارالقرآن ها و . . . ;

8- بحث در زمینه ساخت مسجد، خانه عالم و یا تعمیر مساجد موجود;

9- چگونگی اداره بهتر و جهت دهی دینی به مجموعه های فرهنگی، تفریحی، ورزشی;

10- بررسی شیوه های بهتر تاثیرگذاری معنوی و اخلاقی در شرکت کنندگان محافل و مجالس دینی;

11- بررسی شیوه های جذب کمک های مردمی جهت فعالیت های دینی، ساخت مسجد و . . . ;

12- تقسیم فعالیت ها و واگذاری هر بخش از کار به فردی از افراد جلسه .

چند نکته:
در این جلسات چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد:

1- هر بخش از تصمیم های متخذه، باید به فردی از اعضاء جهت پی گیری واگذار گردد .

2- لازم است در برگزاری این جلسات به گونه ای عمل شود که عده ای در این زمینه حساس نگردند .

3- جلسات به صورت مستمر برقرار و روحانی با سعه صدر از پیشنهادات افراد استقبال کند .

انشاء الله برقراری این جلسات نتایج شگرفی در وضعیت فرهنگی منطقه بر جای خواهد گذاشت .

پی نوشت ها:

1) شرح/7 و 8 .

2) انشقاق/6 .(ای انسان! تو با تلاش و رنج به سوی پروردگارت می روی و او را ملاقات خواهی کرد .»

3) آل عمران/110 . «شما بهترین امتی بودید که به سود انسان ها آفریده شده اند; [چه اینکه] امر به معروف و نهی از منکر می کنید . »

منبع : مجله  مبلغان  دی 1381، شماره 36 /نویسنده : محمد حسن نبوی

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه