مقالات سیاستها و پژوهشهای اقتصادی
مقاله تجزیه و تحلیل اقتصادی مسائل بازاریابی و صادرات زعفران در ایران با تأکید بر استان فارس
تاریخ 15 آذر 1398 ساعت 11:31:14
کد خبر: 004698
مقاله تجزیه و تحلیل اقتصادی مسائل بازاریابی و صادرات زعفران در ایران با تأکید بر استان فارس

مقاله علمی و پژوهشی " تجزیه و تحلیل اقتصادی مسائل بازاریابی و صادرات زعفران در ایران با تأکید بر استان فارس " مقاله ای است در 30 صفحه و با 44 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است

در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث بازاریابی، صادرات، زعفران، استان فارس پرداخته شده است

چکیده مقاله

این مطالعه با هدف تحلیل بازاریابی زعفران در استان فارس و عوامل مؤثر بر صادرات زعفران در ایران صورت گرفت. بر اساس نتایج مشخص شد دو مسیر بازاریابی زعفران در استان فارس شامل تولیدکنندگان، عطاریها، مصرف‌کنندگان با حاشیه کل 500 هزار ریال و تولیدکنندگان، عمده‌فروشان، خرده‌فروشان، مصرف-کنندگان با حاشیه کل 520 هزار ریال به ازای هرکیلو وجود دارد. هزینه‌های بازاریابی و سهم حق‌العمل‌کاران از هزینه‌های بازاریابی در مسیر اول به‌ترتیب 351 هزار ریال و 64 درصد به دست آمد. ارقام متناظر برای مسیر دوم به‌ترتیب 353 هزار ریال و 62 درصد محاسبه شد. ناکارایی قیمتی در مسیرها به‌ترتیب حدود 70 و 68 درصد است. ارقام ناکارایی فنی نیز برای دو مسیر یادشده به ترتیب 5/8 و 8/7 درصد می‌باشد. الگوهای حاشیه بازاریابی نیز نشان داد که قیمت خرده‌فروشی و هزینه‌های بازاریابی از عوامل مؤثر برحاشیه بازاریابی هستند. همچنین نتایج تابع عرضه صادرات حاکی از آن است که صادرات زعفران ایران تا حدود زیادی تحت تأثیر قیمت جهانی قرار دارد.

دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

دانلود مقاله PDF