مقاله شناسایی ابعاد و مولفه‌های بهسازی منابع انسانی در آموزش و پرورش به منظور ارائه یک مدل مفهومی

مقاله شناسایی ابعاد و مولفه‌های بهسازی منابع انسانی در آموزش و پرورش به منظور ارائه یک مدل مفهومی

مقاله علمی و پژوهشی " شناسایی ابعاد و مولفه‌های بهسازی منابع انسانی در آموزش و پرورش به منظور ارائه یک مدل مفهومی " مقاله ای است در 27 صفحه و با 46 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است

در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث بهسازی؛ منابع انسانی؛ برنامه‌های بهسازی؛ مدل بهسازی منابع انسانی پرداخته شده است

چکیده مقاله

پژوهش حاضر به‌منظور ارائه الگوی بهسازی منابع انسانی در آموزش‌وپرورش، انجام شده است. این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر ماهیت داده‌ها از نوع آمیخته است. جامعه آماری شامل کلیه کارشناسان اداری آموزش‌وپرورش استان زنجان (1011=N) است که از بین آنها 280 نفر به‌صورت نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. با استفاده از مطالعات پیشینه و ادبیات پژوهش، مصاحبه و اجرای فن دلفی، پرسشنامه‌ای برای تعیین وضعیت موجود برنامه‌های بهسازی منابع انسانی، تدوین شد. روایی پرسشنامه ازطریق روایی محتوا و روایی سازه مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 81/0 ارزیابی شد. نتایج نشان داد که وضعیت موجود برنامه‌های بهسازی منابع انسانی در ابعاد بهسازی "اخلاقی"، "اجتماعی ـ فرهنگی" و بعد "فردی" از میزان رضایت نسبی برخوردار است ولی ابعاد "سازمانی"، "حرفه‌ای" و "آموزشی" پایین‌تر از حد متوسط بودند. مدل نهایی در چهار بخش: فلسفه و اهداف، ابعاد و مؤلفه‌ها، فرایند اجرایی و برون‌داد مدل طراحی شد. باتوجه‌به نتایج پژوهش، در بخش ابعاد و مؤلفه‌ها، مقدار شاخص نیکویی برازش 97/0 و مقدار شاخص میانگین مربعات خطای برآورد 048/0 برآورد شد و اعتبار کل مدل نیز به تأیید متخصصان امر رسید.

عنوان مقاله [English]

Identifying the Dimensions and Components of Human Resource Improvement in Education for Proposing a Conceptual Model

چکیده [English]

This research is intended to present a model for human resource improvement in education. This is an applied research following mixed method for data collection. The statistical population includes all administrative experts in educational offices in Zanjan province (N = 1011), of whom 280 were selected as sample group through stratified random sampling. Using the literature of the issue, interviews and performing Delphi techniques, a questionnaire was developed to determine the present status of human resource improvement programs. The questionnaire was verified through content and construct validity, and its reliability was confirmed using Cronbach's alpha coefficient of 0.81. The results indicated that the current status of human resource improvement programs is relatively satisfactory in terms of "moral", "socio-cultural" and "individual" dimensions. Yet, "organizational", "professional" and "educational" dimensions are lower than the average. The final model was designed including four aspects: philosophy and objectives, dimensions and components, executive process, and model output. According to the results of the research, the value of the fitting goodness index was 0.97 in relation to dimensions and components. The mean value of the mean square error estimate was at 0.048. The total validity of the model was confirmed by the experts.

 کلیدواژه‌ها [English]

improvement, human resource, improvement programs, human resources improvement model

دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

قیمت این محصول: 9,900 تومان
تلفن همراه:
جهت دریافت رسید بانکی و شناسه پرداخت شماره موبایل معتبر وارد نمایید.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه