مقاله اکتساب و تحکیم یادگیری حرکتی رویه‌ای در کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی

مقاله اکتساب و تحکیم یادگیری حرکتی رویه‌ای در کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی

مقاله علمی و پژوهشی " اکتساب و تحکیم یادگیری حرکتی رویه‌ای در کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی " مقاله ای است در 19 صفحه و با 30 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است

در این مقاله علمی و پژوهشی به اختلال هماهنگی رشدی؛ فاز نسبی؛ فاصله از مسیر؛ فاصله از هدف؛ یادگیری حرکتی رویه‌ای پرداخته شده است

چکیده مقاله

کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی (DCD) گاه در اجرا و یادگیری مهارت‌های حرکتی با مشکل مواجه می‌شوند. هدف تحقیق حاضر، بررسی روند اکتساب و یادگیری حرکتی رویه‌ای در کودکان (DCD) است. از بین دانش‌آموزان پسر 12-8 سالۀ شهر تبریز، 12 کودک دچار اختلال هماهنگی رشدی و 12 کودک عادی همتا از نظر هوشی و سن تقویمی، به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. از شکل تعدیل‌یافتۀ تکلیف پیگردی چرخان و متغیرهای زمان باقی ماندن بر هدف، زمان متوالی بر هدف، فاصله از هدف، فاصله از مسیر و فاز نسبی برای ارزیابی یادگیری حرکتی رویه‌ای استفاده شد. شرکت‌کنندگان پس از تمرین در مرحلۀ اکتساب، آزمون یادداری فوری 10 دقیقه و آزمون تحکیم با تأخیر 24 ساعت را انجام دادند. نتایج تحلیل داده‌ها با تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر نشان داد در مرحلۀ اکتساب بین دو گروه در زمان باقی ماندن بر هدف، فاصله از مسیر و فاز نسبی تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی در زمان متوالی بر هدف، فاصله از هدف تفاوت معنادار است. در مرحلۀ یادداری در متغیرهای زمان باقی ماندن بر هدف و زمان متوالی بر هدف و فاصله از هدف تفاوت معنادار بود، ولی در فاصله از مسیر و فاز نسبی تفاوت معناداری وجود نداشت. به‌طور کلی، یافته‌ها بیانگر آن است که با وجود عملکرد کم کودکان DCD در یادگیری حرکتی رویه‌ای، آنان قادر به کسب الگوهای هماهنگی حرکتی بودند.

عنوان مقاله [English]

Acquisition and Consolidation of Procedural Motor Learning in Children with Developmental Coordination Disorder

چکیده [English]

  Children with developmental coordination disorder (DCD) sometimes have difficulties in performing and learning motor skills. The aim of the present study was to investigate procedural motor acquisition and learning in DCD children. 12 children with developmental coordination disorder and 12 normal children with matched IQ and chronological age were selected from 8-12-year-old male students of Tabriz city by purposive sampling method. A modified version of rotary pursuit task and variables of total time on target (TOT), consecutive time on target (CTT), distance from the target (DT), distance from the path (DP) and relative phase were used to assess procedural motor learning. After training in the acquisition phase, subjects participated in the immediate 10-minute retention test and the consolidation test after 24 hours of rest. Analysis of data by analysis of variance with repeated measures showed no significant differences between the two groups in TOT, DP, and relative phase in the acquisition phase, but there were significant differences in CTT and DT. There were significant differences in TOT, CTT, and DT in the retention phase, but there was no significant differences in DP and relative phase. Generally, the results suggested that despite the low performance of their procedural motor learning, DCD children were able to acquire motor coordination patterns.

کلیدواژه‌ها [English]

developmental coordination disorder, distance from path, distance from target, procedural motor learning, relative phase

دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

قیمت این محصول: 9,900 تومان
تلفن همراه:
جهت دریافت رسید بانکی و شناسه پرداخت شماره موبایل معتبر وارد نمایید.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه