more_vert کتاب راز خوشبختی همسران

ادامه مطلب

closeکتاب راز خوشبختی همسران

کتاب راز خوشبختی همسران به قلم ابراهیم خرمی، در دو بخش راهکارهایی را همراه با احادیث و روایات، به منظور بهبود زندگی زناشویی زوجین ارائه می‌دهد. افراد یک جامعه زمانی مى‌توانند داراى یک زندگى سعادتمندانه باشند که هر فردى همان‌طور که خود را نسبت به دیگران ذى‌حق مى‌داند و آنان را نسبت به انجام یا ترک بعضى کارها مسئول مى‌شناسد، براى دیگران نیز به گردن خود حقّى بداند و در مقابل جامعه و کارهایى که مى‌بایست صورت بگیرد یا ترک شود، او نیز مسئولیتى داشته باشد. زندگى در جامعه‌اى که بر مبناى تعادل نباشد و افراد آن نسبت به یکدیگر حقوق متقابل قائل نباشند؛ به یک زندگى حیوانى تبدیل خواهد شد که هیچ‌گونه ارتباط و همبستگى در میان افراد آن موجود نیست. با این حساب کانون خانواده که خود اجتماع کوچکى است؛ هیچ‌گاه بدون تعاون و مسئولیت دو جانبه و رعایت حقوق زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن، نمى‌تواند پابرجا بماند. اسلام براى همین منظور و برخلاف نظرهاى افراطى و تفریطى سایر ملل که درباره جنس زن ابراز مى‌نمایند؛ معتقد است کانون خانواده مانند سازمان و شرکتى است که هر کدام از زن و مرد در آن مسئولیت و وظیفه مخصوصى به عهده دارند. همان‌طور که زن نسبت به شوهر، خانه و خانواده مسئولیت و وظایقى به عهده دارد، شوهر نیز از طرف زن، حقوق و مسئولیت‌‌هایى به گردن دارد و بایستى آن‌ها را مراعات کند و گرنه توقعات او نسبت به زن بى‌مورد خواهد بود. در بخشی از کتاب راز خوشبختی همسران می‌خوانیم: شخصى در حجره خرابه‌اى منزل داشت و کتاب‌هاى خود را در گنجه‌اى در حجره گذارده بود. روزى متوجّه شد که گوشه بعضى از کتاب‌ها جویده شده است. دانست که موش در سوراخ گنجه لانه دارد و کتاب‌هاى او را مى‌جود، مراقبت کرد تا روزى موش را غافلگیر نموده و گرفت، نخى به دم موش بسته او را از میخ آویزان کرد. موش بنا کرد به جیرجیر کردن و ناله زدن، که ناگاه موش دیگرى از سوراخ بیرون آمد و در حالى که یک اشرفى به دندان خود گرفته بود، آمد و اشرفى را در مقابل شخص گذارده و به کنارى خزید، کنایه از اینکه این اشرفى خون‌بهاى همسر من است، آن را بردار و همسرم را آزاد کن. آن فرد از این جریان ذوق زده شده بود، قدرى مسامحه کرد ببیند عاقبت کار چه مى‌شود، دید موش مجددا به سوراخ رفت و باز هم یک اشرفى به دندان گرفته، آمد و آن را در کنار اشرفى دیگر گذارد و بعد به کنارى رفته منتظر ایستاد. مع‌الوصف باز آن شخص موش شکار شده را رها نکرد. موش چندین دفعه به سوراخ رفت و در هر نوبت یک اشرفى مى‌آورد و کنار اشرفى‌هاى قبلى مى‌گذاشت تا شماره آن‌ها به ده رسید، امّا موقعى که دید باز هم آن شخص حاضر نیست همسر او را رها کند؛ این دفعه رفت و یک کیسه خالى آورد و جلوى او گذاشت، یعنى اگر منتظر این هستى که باز هم برایت اشرفى بیاورم، بدان که اشرفى‌ها ته کشید، این هم کیسه خالى آن است که خدمت شما آورده‌ام. آن شخص بالاخره خون‌بها را گرفت و موش را آزاد کرد و بعد قصه را براى دیگران بازگو کرد. امّا فردا متوّجه شد که تمام افراد موش‌گیر شده و هر یک موشى را از دُم آویزان کرد. به امید آن که اشرفى به دست آوردند، ولى متأسفانه دیگر اشرفى در کار نبود. فهرست مطالببخش اول: راز خوشبختى زنانشوهردارىارزش شوهردارىحقوق شوهر1) اطاعت و فرمانبردارى2) امانت‌دارىامانت‌دارى زنقسم اولقسم دوّم3) تمکین4) تشریک1 کمک کردن به شوهر در امور معنوى و اخروى2 یارى‌کردن به شوهر در امور مادى و دنیوىراههاى شناخت شراکت زن با شوهر2) کم‌توقع باشدبخش دوم: راز خوشبختى مردانحقوق متقابل1) مشارکت (تعاون و همکارى)2) معاشرت3) احترام4) مسالمت5) ملاعبه و مجامعت6) آراستگى و نظافت7) ملاطفت، عفو و گذشت8) پرهیز از بهانه‌گیرى9) نفقهفهرست منابع

more_vert کتاب جوان و انتخاب بزرگ

ادامه مطلب

closeکتاب جوان و انتخاب بزرگ

از آن‌جایی که دوران جوانی، جدّی‌ترین دوران زندگی هر انسانی است و جوانان باید در دوران جوانی با ابعاد جدّی زندگی روبه‌رو شوند، و با توجه به این‌که «تربیت باید گرم و جدّی» باشد و نه سطحی و غیر جذاب، این انتشارات تصمیم گرفت مباحثی را که استادطاهرزاده با جوانان در میان گذارده‌اند، طی چند کتاب منتشر نماید تا: اولاً: نسل جوان جامعة ما به بهانة این‌که باید به جوانان سخت‌گیری نکرد، از معارف حقیقی و جدّی محروم نماند. ثانیاً: روشن شود که می‌توان با جوانان، معارف جدّی را با زبان روان مطرح کرد و روح جوانان را در جهتی عمیق سیر داد. در این کتاب سه بحث زیر مطرح است: 1- جوان و انتخاب بزرگ در زندگی: که سعی شده است جوانان عزیز متوجه باشند چگونه می‌توانند در دوران جوانی انتخاب‌های خود را تا قیامت و ابدیت خودشان وسعت دهند تا همواره در نشاط جوانی باقی بمانند. 2- من کو؟: در این بحث با زبانی ساده و با مثال‌هایی در خور فهم جوانان، بحث مجردبودن روح مطرح شده است که مبنای بسیاری از معارف دینی است. 3- تأثیر روح در حرکات ورزشی: از آن‌جایی که امروز ورزش کردن یک ضرورت است و از طرفی خطر حضور انگیزه‌های غلط، ورزش را از نتیجه‌ای که شخص می‌تواند به‌دست آورد، ساقط می‌کند؛ در این بحث سعی شده انگیزه‌های صحیح ورزش مدّ نظر قرار گیرد تا اولاً: جوانان ارادة دائمی برای ورزش کردن داشته باشند. ثانیاً: بتوانند از ورزش کردن، نتایج معنوی و روحانی ببرند. فهرست مطالبمقدمة ناشروقتی کارهایمان بر ضد خودمان می‌شودرابطة دین و جوانمراحل سه‌گانة زندگیجوان به چه کسی می‌گویند؟انتخاب بزرگ چیست؟پیرانی که هنوز جوان‌اندانسان، می‌بیند که می‌میردکودکان سالمندانتخاب واقعیچگونه می‌توان ابدیت را انتخاب کرد؟ابعاد متضاد روح جوانمعنی شریعت در زندگیوقتی که انسان، انتخاب بزرگ در زندگی نداردشریعت؛ انتخاب بزرگ انسانمن کو؟!خودم بدون بدنممی‌بینیم که می‌میریمروح انسان؛ فوق زمان و مکانسیر روح آزاد جوان به‌طرف خوبی‌هاارتباط با دنیایی وسیع‌ترمرگ، ابتدای نشاطغم عصر جمعهخود حقیقی، دریچة ارتباط با حقایقتأثیر روح بر حرکات ورزشیبدن‌هایی که مانع ظهور زیبایی‌های روح‌اندوقتی روح بر بدن حاکم باشدچگونه روح را بر بدن حاکم کنیم؟نتایج حاکمیت روح بر بدنورزش و تقویت ارادهورزش؛ عامل سیر به عالَم معنا

more_vert کتاب در آغوش خدا

ادامه مطلب

closeکتاب در آغوش خدا

آیا شما هم از مرگ می‌ترسید؟من نمی‌دانم پاسخ شما به این سؤال چیست اما این را می‌دانم که با خواندن این کتاب، می‌توانید نگاهی زیبا به مرگ داشته باشید.به راستی، چگونه است که مرگ برای مؤمن، این قدر دلنشین است؟چون لحظه جان دادن، چهارده معصوم (ع) به دیدار مؤمن می‌آیند و از او دلجویی می‌کنند.تصوّرش را بکن، لحظه جان دادن، چشم خود را باز می‌کنی و رسول خدا و حضرت علی (ع) را بالای سر خود می‌بینی!و صدای خدای خویش را می‌شنوی که تو را به بهشت جاودان دعوت می‌کند تا در آغوش مهربانی او باشی!و چون این صدا را می‌شنوی که خدای متعال او را به سوی خود فرا می‌خواند مرگ را در کام خود شیرین می‌یابی.این کتاب که برگرفته از احادیث و سخنان اهل بیت (ع) می‌باشد به تو کمک می‌کند تا تصویری روشن و واضح از چگونگی جان دادن داشته باشی و باور کنی که با مرگ به آغوش مهر او می‌روی.من این کتاب را برای تو نوشتم و اکنون نوبت توست تا کتاب خودت را بخوانی و بدانی که مرگ را هم می‌توان به گونه‌ای زیبا دید. فهرست مطالبمقدمهچرا در سجده گریه کردی؟به دیدنت آمدم چون دوستت دارمآخرین قطره اشکبه سوی ما بشتاب!خداحافظ ای غم و غصه هاآمده ام تا تو را یاری کنمبا آن اضطراب بزرگ چه کنم؟آری، تو سعادتمند شدی!مولای من! مرا تنها نگذار!آیا صدای مهربان جبرئیل را میشنوی؟مرگ آسوده در پرتو ایماندعوت نامه ای از سوی خدادعایی برای لحظه آخرفرشتگان با شاخه گل آمده اندبوی خوش آن یار مهرباناز بازنشستگی خبری نیست!خانه بهشتی خود را نگاه کن!منابع

more_vert کتاب خویشتن پنهان

ادامه مطلب

closeکتاب خویشتن پنهان

تجربه‌ی سال‌های متمادی به ما نشان داد که از طریق معرفت نفس، نسل جوان با سرعت بیشتر و با شوق فراوان وارد مباحث الهیات می‌شوند. همین استقبال موجب شد تا شرحی که استاد طاهرزاده طی ده جلسه بر کتاب «ده نکته از معرفت نفس» داده بودند از نوار پیاده و پس از ویرایش و تکمیل و تعمیق توسط استاد، تحت عنوان «خویشتن پنهان» در اختیار عزیزان قرار گیرد. در راستای استفاده‌ی هرچه بهتر از این کتاب موارد ذیل توصیه می‌شود: 1- در ابتدا کتاب «ده نکته از معرفت نفس» همراه با شرحی که به صورت صوت موجود است، کار شود تا کلیّت مطالب فرا گرفته شود و سپس در شرایطی که عزیزان لازم دیدند مطلب معرفت نفس با عمق بیشتر و در ابعادی وسیع‌تر بازخوانی شود به کتاب «خویشتن پنهان» رجوع نمایند و با مباحثه و تکرار، موضوع را عمیق‌تر در خود تجربه کنند. 2- مقصود از شناخت نفس ناطقه که در این کتاب دنبال می‌شود، نفس‌شناسی به صورت مفهومی یا فلسفی و اخلاقی نیست بلکه توجهی است حضوری و شهودی به خودِ پنهان و به همین جهت رویکرد اصلی کتاب عبور از علم حصولی به نفس است و نظر به تجربه‌ی خویشتن خویش دارد آن هم به علم حضوری. 3- کتاب با این قصد تنظیم شده که حتی‌الامکان به عنوان متن درسی توسط کسانی که به مباحث مسلط هستند، تدریس شود مگر برای کسانی که خودشان تخصص کافی برای فهم این نوع متون را دارند. 4- بحث خودشناسی وقتی حائز اهمیت است که بدانیم مقصد حقیقی و نهایی انسان، حضرت حق جلّ جلاله می‌باشد و رجوع به حضرت حق بدون درک حضوریِ «وجود» میسّر نمی‌گردد و با تجربه‌ی «وجودِ» خویشتن، شرایط رجوع به وجود مطلق به روش حضوری و شهودی در جان انسان فراهم می‌گردد. 5- از طریق نظر به جنبه‌ی وجودی خود می‌توان به جنبه‌ی وجودی عوالم هستی نظر کرد و با «وجودِ» آن عالم روبه‌رو گشت و در این رابطه است که عرض می‌شود با شناخت نفس، امکان نظر به حقیقتِ وجودیِ حضرت صاحب‌الأمر(عج) به عنوان حقیقی‌ترین وجود در عالمِ امکان، فراهم می‌گردد. 6- از آن‌جایی که معرفت نفس، نظر انسان را به حقیقت وجودی خویش می‌اندازد و انسان را از حجاب نسبت‌ها و کثرت‌ها آزاد می‌کند، به خودی خود یک نوع سلوک و سیر از کثرت به وحدت است و در همین رابطه حضرت امام خمینی«رضوان‌الله‌علیه» معرفت نفس را مقدمه‌ی ورود به عرفان می‌دانند. 7- ظلمات سوبژکتیویته و نومینالیسم که هرگونه حقیقتی را در خارج نفی می‌کند، بزرگ‌ترین حجاب امروز عالم است و با نظر به «وجود» از طریق معرفتِ نفس می‌توان از حجاب‌ زمانه عبور کرد و سیر الی الله را در زندگی انسان‌ها به صحنه آورد. 8- با نظر به «وجود» از طریق معرفت نفس، مسیر رجوع به حضرت حق گشوده می‌شود و در چنین مسیری است که نه‌تنها امکان نظر به انسان کامل فراهم می‌گردد بلکه ضرورت و اهمیت ارتباط وجودی با امام زمان‌(عج) برای ما آشکار می‌شود و در نتیجه در ظلمات آخرالزمان به جای گرفتارشدن در انواع توهمات و ماهیات، به حقیقی‌ترین حقیقت رجوع می‌کنیم و از منظر شناخت صحیح امام بر هر چیز می‌نگریم. 9- خلاصه‌ای از سخنان حضرت علامه طباطبایی«رحمة‌الله‌علیه» در تفسیر شریف المیزان، در خصوص معرفت نفس در ذیل جلسه‌ی اول اضافه شده تا جایگاه قرآنی معرفت نفس نیز مشخص شود. 10- گروه فرهنگی المیزان افتخار دارد که توانسته است یکی از حساس‌ترین موضوعات مربوط به مبانی اعتقادی را در اختیار ملت ایران قرار دهد، به امید آن‌که قدمی در راه کاهش دغدغه‌ی مقام معظم رهبری«حفظه‌الله» برداشته باشد، آن‌جا که معظم له یکی از نقاط ضعف را عدم «طرح درست مبانی اعتقادی، چه مبانی اعتقادی مربوط به اسلام و چه آنچه مربوط به انقلاب و نظام جمهوری است» می‌دانند. زیرا ما معتقدیم یکی از اساسی‌ترین موضوعات در مبانی اعتقادی، معرفت نفس است، البته وقتی به شکل حضوری و وجودی مطرح شود. فهرست مطالبمقدمهجلسه اوّل، جایگاه معرفت نفسبرخورد غائبانه با خودجایگاه معرفت نفس در ارتباط با واقعیت1- معرفت‌نفس؛ معرفت به معلوم زندهسیر به سوی غایت معرفتضرورت تغییر نگاه 2- حضور در عالَمِ انسان دینینظر به وَجه پایدار انسان‌ها3- معرفت نفس طریق معرفت حق4- معنی حضور همه‌جانبه‌ی خدا5- «انسان» محل ظهور اسماء الهی6- تفکیک «خود» از «ناخود»7- معرفت به حقیقت جامع8- حقیقتی غیر قابل شک‌9- معرفت نفس؛ مقدمه‌ی معرفت به توحیدمعرفت نفس در منظر علامه طباطبایی«رحمة‌الله‌علیه»جلسه دوم، حقیقتِ انسان؛ ماوراء بدن معرفت نفس؛ معرفتی تجربی ادراکات، مخصوص «من» است، نه «تن»بیهوشیتجرد نفس از نظر قرآن«من» می‌خوابد یا «تن»؟«من» کجاست؟تدبیر از راه دورموانع ارتباط با خوداولین قدم جلسه سوم، نفس انسانی فوق زمان و مکانپیام بزرگ رؤیای صادقهرؤیاچگونگی رؤیاعوامل مؤثر در رؤیاراز رؤیای حقمیزان حقانیت خواب‌هاخواب چپانوع رؤیا رؤیاهایی که تذکردهنده استرؤیاهای سه‌گانهنقش عقاید در رؤیاکتاب‌های تعبیر خوابمعنی «حقیقت» در خوابجلسه چهارم، تن؛ محل ظهور حالات «من»راز زمان‌ها و مکان‌های مقدسبدن در قبضه‌ی نفس ناطقهراز حفظ بعضی بدن‌ها بعد از مرگتفاوت مرگ‌هاچرا خواب نمی‌بینیم که می‌میریم؟پیوند اعضاءچگونگی ارتباط نفس ناطقه با عقل و قلب و خیالنفس ناطقه در علم «اخلاق» و در «معرفت نفس»نظر به باطن حوادثِ آینده در خوابجلسه پنجم، انسان، بدون بدن زنده‌تر استاهمیت معرفت به نفسانسان فقط هستنظر به خود، آزاد از مفهومانسان، بدون بدن زنده‌تر استشواهدی بر آزادی از بدن و حیات شدیدترمرگ یا بیداریمی‌بینیم که می‌میریمعلت غفلت از قیامتاحساس حیاتجلسه ششم، راز مرگ و انواع آن«تن»: ابزار کمال «من»تجرد نسبی نفس ناطقهمحبتِ «نفس ناطقه» به «تن»گرایش تکوینی و تشریعیمرگ تکوینی و مرگ تشریعینمونه‌ای از دقت علمیانواع مرگانواع مرگ طبیعی مرگ طبیعی انسانیتعادل در انسانیت«فرشته‌ی قبض روح» در «مرگ طبیعی»مرگ طبیعیِ حیوانیتأخیر در مرگمرگ غیر طبیعیمرگ به جهت یأس نفسجلسه هفتم، حضور کامل نفس در بدنمعنای «فوق مکان و زمان» بودنِ نفسانسان فقط «هست»یقینی‌ترین معلوموقتی «مَن» گُم می‌شودحضورِ «کامل» نفساحساس حضور در بدن!هم اکنون انسان در قیامت حاضر است حضور کامل و تمام نفس در بدننتایج بحثهر که مجردتر است، حاضرتر استحضور مطلق حضرت حقتشکیکی بودن تجرّدفرق «حضور» با «ظهور»جلسه هشتم، تفاوت حضور و ظهور مجردات در عالمرابطه‌ی نفس ناطقه و قوای آنحضور و ظهور خدا در عالم آفات غفلت از اسماء الهینفس ناطقه و تجلی قواآفات تعلقات دنیاییخدا، نزدیک‌ترین حقیقتوجود خدا مانع وجود ما نیست؟راه احساس نزدیکی خداشرایط درک امام عصر(عج) نحوه‌ی نظر به «الله» از طریق موجوداتجلسه نهم، چگونگی حضورِ مجردات در عالمماده مزاحم حضور مجرد نیستنکته‌ی نهم : وحدتِ نفس: نمودی از وحدتِ حقمعنای «جامع»و«وحدت»مقام فناء فی اللهدرک مقام احدیت چگونگی قربِ به خدانزول ملائکه در شب قدرچگونگی غلبه‌ی شیطان بر انسانحقیقت انساننمودهای وحدت ذاتی نفسمغالطه‌ای بین اراده‌ی تشریعی و تکوینینفس ناطقه نمونه‌ای از ایجاد‌کردنربط «عالمِ خلق» با «عالَمِ امر» جلسه دهم، نفس ناطقه و معنی برزخ و عذاب قبرمعنی قبر رابطه‌ی قبر برزخی با قبر خاکیبهشت برزخی؛ باب بهشت موعودصراط و ظهور باطن افرادفشار قبرجسمانی‌بودن معادتعلقِ «نفس ناطقه» به «تن»، بعد از مرگوسعت روح انسانی رابطه‌ی روح انسان با خدامقام بینابینی انساننتایج شناخت وسعت نفس

more_vert کتاب نقش دوستان در سرنوشت انسان

ادامه مطلب

closeکتاب نقش دوستان در سرنوشت انسان

در این کتاب به هر دو جنبه مثبت و منفی آثار و پیامدهای تاثیرپذیری یا تاثیرگذاری دوستان پرداخته شده است. شخصیت هر انسانی در جهت مثبت یا منفی متأثر از عوامل گوناگونی است، وراثت محیط، آموزش و پرورش و... اموری هستند که نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای در تکوّن شخصیت انسان‌ها ایفا می‌کنند و هر کدام سهم قابل توجهی در سعادت یا شقاوت، تکامل یا سقوط علمی، اخلاقی، فکری و رفتاری انسان را برعهده دارند، امّا در میان همه عوامل هیچ عاملی به اندازه دوستان در سرنوشت انسان مؤثر نیستند. دوست، همنشین و رفیق بالاترین تأثیر را در ساختار شخصیت انسان می‌گذارد، زیرا اثر پذیری افراد از دوستان خویش از هر چیز دیگر زیادتر است، براین اساس اگر دوستان انسان، افراد باایمان، مذهبی، خوش‌رفتار و دارای صفات نیک و اخلاق حسنه نظیر صداقت، امانت، عفت، سخاوت، ایثار، شجاعت، جوانمردی و... باشند، انسان نیز به حکم اثر پذیری به همین صفات متصف خواهد شد، اگر دوستان انسان، اشخاصی بی‌عقیده، سست مذهب بد رفتار، آلوده و دارای اخلاقی زشت و اوصافی حیوانی باشند، قهراً به حکم اثرگذاری در دوستان، انسان را در همین وادی قرار داده و به ورطه سقوط می‌کشانند.بر همین اساس است که آموزه‌های دینی به ما توصیه می‌کنند که قبل از ارزیابی دوستان هر فرد، در مورد وی قضاوت مثبت یا منفی نداشته باشید.اثرگذاری دوستان به اندازه‌ای است که می‌تواند سرنوشت انسان را به طور کلی عوض نموده، فرد سعادتمند را دچار شقاوت، یا شخص شقی را سعادتمند نماید.مکتب اسلام که فوق العاده خواستار سعادت و کمال انسان‌هاست، توصیه و تأکید فراوان نموده تا انسان‌ها در انتخاب دوستان خویش حساس باشند، افراد مثبت، شایسته، با عقیده، خوش‌رفتار، خوش‌خلق را برای دوستی برگزینند، تا در سایه دوستی با آنان، رفیق راه سعادت داشته، به سعادت دنیا و آخرت دست پیدا کنند.اسلام پیروان خویش را از رفاقت و دوستی با افراد بی‌دین، آلوده، بی‌ادب، جاهل، دنیا پرست، متکبر، خائن و... به شدت برحذر داشته و خطر همنشینی با آنان را گوشزد نموده است.نوشته‌ای که پیش رو دارید در همین موضوع تدوین شده که پس از جمع آوری آیات شریفه قرآن کریم و روایات معصومین‌علیهم السلام و مطالب مربوطه دیگر، در مجالس مذهبی طرح و بیان گردید، و چون مورد استقبال اقشار مختلف به ویژه نسل جوان قرار گرفت به رشته تحریر در آمد، تا در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد و افراد بیشتری از آن بهره مند گردند فهرست مطالبفصل اول انسان موجود اجتماعیفصل دوم تأثیرپذیری انسان از دوستانفصل سوم: معیارهای انتخاب دوست شایسته چیست؟فصل چهارم: توصیه های معصومین علیهم السلام در مورد دوستیفصل پنجم: دوستی ها برای خدافصل ششم: حقوق دوستانفصل هفتم: آداب دوستیفصل هشتم: آفات دوستیکتاب نامهپی نوشت ها

more_vert کتاب روش دوست یابی

ادامه مطلب

closeکتاب روش دوست یابی

اخـلاق اگـر بـه مـعـنای مجموعه ای از اعمال گفتاری و رفتاری انسان باشد یکی از ارکان مهم دیـن مـبـیـن اسـلام اسـت، و میزان رسوخ اعتقادات دینی افراد و پایبندی آنان به احکام و تعالیم اسـلامـی در همین عرصه متبلور و نمایان می شود، و ارزش آنان از نظر دین و تقوا بر همین اساس ارزیـابـی می گردد.این رکن مهم دینی به قدری اهمیت دارد که پیامبر اکرم (ص) فرموده است: بـعثت لا تمم مکارم الا خلاق (من برانگیخته شدم تا مکارم اخلاق را کامل کنم).از این رو، بسیاری از امورگفتاری و رفتاری مانند غیبت کردن، دروغ گفتن، تهمت زدن، آزار و تحقیر مسلمانان که موجب سستی روابط حسنه افراد با یکدیگر و تبدیل دوستیها به دشمنیها و مفاسد دیگر می شود از اهم محرمات الهی و از جمله گناهان کبیره به شمار آمده است.مـتـاسـفـانـه مـا مـسلمانها به آنچه خودمان داریم کمتر توجه می کنیم و بیشتر به آنچه دیگران دارنـدچـشـم دوخـتـه ایـم، چـه ما از نظر داشتن تعالیم اخلاقی و رهنمودهای زندگی فردی و اجتماعی ازهر جامعه دیگری غنی تر و بی نیازتریم و انبوه احادیث و اخباری که از پیشوایان دینی و مـذهـبی در زمینه اخلاق و حقوق برادران دینی و لزوم الفت و دوستی آنان با یکدیگر به ما رسیده اسـت.خوشبختانه کتابخانه عمومی اهل البیت (ع) در بغداد مجموعه ای از این احادیث و اخبار را درکتاب حاضر گرد آورده و در دسترس استفاده گذاشته امید است خوانندگان عزیز از آن بهره وافربرند و یـقین داشته باشند اگر ما تعالیم پیشوایان دینی خود را به کار بندیم و روابط فردی واجتماعی خود را براساس آنها قرار دهیم در نزد خدا و خلق محبوب و در هر دو جهان خوشبخت و سعادتمند خواهیم بود. فهرست مطالبمقدماتدیدگاه پیامبر اسلام (ص ) و ائمه اهل بیت (ع ) درباره دوستیاهمیت دوست در زندگیچه کسی را باید به دوستی برگزید؟قسمت اولقسمت دومقسمت سومحقوق دوستی و حدود آنحقوق دوستی و حدود آن(1)حقوق دوستی و حدود آن(2)مؤمن آیینه برادر (ایمانی ) خویش استمیانه روی در دوستی و دشمنیانواع دوستانآزمایش دوستانپایه های دوستی1- دید و بازدید2- سلام و مصافحه و معانقه3- دادن هدیه به یکدیگر4- گشاده رویی و لبخند5- فروتنی با دوستان6- خوش گمانی به دوست7- اعتماد به دوستان8- رازداری9- احوالپرسی از دوستان10- تصدیق دوستان11- چشم پوشی از بدی12- پذیرش پوزش13- شاد کردن دوستان14- یاری دوستان15- همدردی با دوست و برآوردن حاجت او16- احترام و بزرگداشت دوستان17- از خود گذشتگی18- اندرز19- دوست را از محبت خود با خبر کردن20- دعا برای دوست21- گردهمایی دوستان و دیدار آنها با یکدیگر22- شکر و ستایش در برابر کار نیک23- نیکی در برابر بدی24- حفظ برادر (دینی ) در غیاب او25- نرمی و مدارا در معاشرت26- تبادل دوستی میان دوستان27- مداومت بر دوستی28- خوب گوش دادن به سخن دوست29- با دوستان به انصاف رفتار کردن30- اطعام دوستان31- زیادی موافقت و کمی مخالفت32- اصلاح خویشتن پیش از اصلاح دیگرانآنچه زداینده محبت است1- چاپلوسی2- خیانت به دوستان3- جدال و ستیز4- تکلف با دوستان5 - دوری گزیدن از دوستان6- دشمنی دوست و دوستی دشمن7- شماتت (سرکوفت زدن ) به دوست8- آزار رسانیدن به دوست9- خودپسندی10- فراموش کردن دوست11- طبقه بندی دوستانوصیت امیرمؤمنان (ع ) به فرزندش امام حسن (ع )منابع

more_vert کتاب لطفا لبخند بزنید

ادامه مطلب

closeکتاب لطفا لبخند بزنید

آیا شما هنگامی که با دیگران روبرو می‌شوید لبخند به لب دارید؟آیا می‌دانید با لبخند می‌توانید در مسیر کمال و معنویت گام بردارید؟آیا خبر دارید که در دین اسلام، لبخند به عنوان صدقه معرفی شده است؟ صدقه‌ای که می‌تواند بلاها را از شما دور کند و رحمت الهی را به سوی شما جذب کند.آیا می‌دانید همین لبخند می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر روحیّه و روان شما داشته باشد؟آیا از ارتباط عضلات چهره خود با سیستم عصبی مغز آگاهی دارید؟آیا از نقش لبخند در ترشّح هورمون‌هایی که موجب شادابی و نشاط شما می‌شوند خبر دارید؟این کتاب به شما کمک می‌کند تا آگاهی و شناخت شما نسبت به فایده‌های لبخند بیشتر شود.لبخند بهترین اکسیر جوانی است که بشر در اختیار دارد و شما می‌توانید با لبخند جذاب‌تر و زنده‌تر و جوان‌تر به نظر بیایید.لبخند اثرات بسیار مثبتی بر نظام اجتماعی ما دارد و می‌تواند فضای جامعه ما را لذت‌بخش کند.امیدوارم با خواندن این کتاب تصمیم بگیرید که همواره گل لبخند به لب داشته باشید و این هدیه ارزشمند را به همه اطرافیان خود ارزانی دارید.به امید آن روزی که همه ما در هنگام دیدار همسر، فرزند، پدر، مادر و دوستان خود، با تبسّمی زیبا ظاهر شویم و به این وسیله شاهد رشد عشق و صمیمیّت در میان جامعه خود باشیم. فهرست مطالبمقدمهآیا میدانید لبخند صدقه بزرگی است؟ایمان خود را با یک لبخند محافظت کنیدهنگام مشکلات هم لبخند بزنیداو همه جا همراه من بودکار خوبی که بهایش بهشت استخدا چه کاری را خیلی دوست دارد؟شاد کردن خداقلب شیطان پر از غم شدغمم از من، شادیم از تو !با لبخند می توانید زندگی خود را بیمه کنیدتبسّم های رسول خداارتباط لبخند با سیستم عصبی مغزبا لبخند می توانید دوست داشتنی تر جلوه کنیدلبخند همان اکسیر جوانی استآیا از پیام های غیر کلامی استفاده می کنیدبه شاد بودن اهمیّت بیشتر بدهیممنابع

more_vert کتاب عالم انسان دینی

ادامه مطلب

closeکتاب عالم انسان دینی

وقتی می‌بینیم بشر امروز از روزگار خود به تنگ آمده و به دنبال گمشده‌ای است تا از این عسرت به‌در آید، آیا نباید از خود پرسید آن گمشده چه چیزی است که در اوج رفاه ،باز فقدان آن را احساس می‌کند؟وقتی انسان برای خود عرصه‌ای بیش از آن‌چه مدرنیته در جلو او می‌گذارد می‌طلبد، و احساس می‌کند در دنیای مدرن شأن حقیقی او فراموش شده، و در بین انبوه انسان‌ها، انسان‌های تبدیل‌شده به توده و بیـگانه از هم ،که در برهـوت زنـدگی سـرگردان شـده‌اند ، هیچ‌کس به هیچ‌کس گوش نمی‌دهد، حال چه باید کرد؟وقتی دردی ناپیدا ولی آزاردهنده بشر را احاطه کند و بشر در توجه متفکرانه به آن ناتوان باشد، چه چیز پیش می‌آید؟ سرگردان و بی‌دفاع، هرچه می‌خواهد از آن دردِ ناپیدا فرار کند، به آن نزدیک‌تر می‌شود. اگر راه برون‌رفت از این سرگردانی جستجو نشود ما با چه بشری روبه‌رو خواهیم بود؟وقتی انسان‌ها از نِیستان وجود خود دور افتاده‌اند و هیچ‌کس از درون هیچ‌کس ناله‌ی فراق و دوری از نیستان را نمی‌شنود، و هرکس از «ظنّ خود شد یار من» و هیچ چشم و گوش را آن نور نیست که ناله‌ی نی را به آتش عشقِ اشتیاقِ به نِیستان تعبیر کند، چه باید کرد؟وقتی انسان‌ها دیگر عزمِ عزیمت به عالم قدس را از دست داده‌اند و هیچ‌کس از «حقیقت» سؤال نمی‌کند و عهد با خدای متعالی فراموش شده و بشر خود را با آنچه فرهنگ مدرنیته به او پیشنهاد می‌کند، تعریف می‌کند، کار به کجا می‌انجامد؟این پرسش‌ها، پرسش‌های معمولی نیست، پرسش‌هایی است که تاریخِ هرکس را مورد سؤال قرار می‌دهد و ارتباط او را با خود و سایر موجودات معلوم می‌کند. پرسش از یک عصر است ولی نه برای هماهنگی با آنچه می‌گذرد، بلکه برای توجه به افقی که باید بدان نگریست و از پریشانی تفکر رها شد.«عالَم انسان دینی» که در این کتاب مورد بحث قرار می‌گیرد، عالَمی است که ما را متوجه اُنس با حقیقت می‌کند و زیباهایی را که در به‌سربردن با آن عالَم ظاهر می‌شود، می‌نمایاند، و نه‌تنها ریشه‌ی بحران بی‌هویتی بشر مدرن را می‌شناساند، بلکه راهِ برون‌رفت از آن را نیز متذکر می‌شود، تا هرکس عزم عزیمت داشت بتواند قدمی جلو بگذارد. فهرست مطالبعالم انسان دینیفهرست مطالبمقدمهعالم انسان دینیمعنی «عالَم»عبور از ماهیاتارتباط جنبه‌ی وحدانی انسان با أحدعالم دینی و واردشدن در بقای خودبه‌سربردن با «وجود»بودنِ متصل به مقصددستورات دینی و عالَم دینیعالم دینی و کشف جایگاه احکام الهیعبادات؛ عامل ورود به عالَم وحدتوقتی انسان جای خود را گم کردمعنی آرامشِ با خدانجات از نیستی‌هافرهنگ غربی و بی‌عالَمیفرهنگ غفلت از درونآثار بی‌عالَمی نسل امروزنظر به انسان‌های معصوم؛ عامل ورود به «عالَم دینی»تفاوت برخورد انسان دینی و انسان مدرن با طبیعتبی‌وطنی بشر مدرنبحران امیالعالَم غیر دینی و آینده‌ای تخریب‌شدهطبیعت؛ منظر جمال الهیارتباطعالَم دینی و مشخصات آنمعنی بازگشت به خودزندگی در وطن مألوفدر چه عالَمی زندگی می‌کنیم؟چگونگی زندگی در عالَم دینیتفاوت حوزه با دانشگاهگذر از چیستی به سوی هستی

more_vert کتاب خطر مادی شدن دین

ادامه مطلب

closeکتاب خطر مادی شدن دین

1- بحران معنویت، بزرگ‌ترین بلایی است که همواره بشر گرفتار آن بوده است و فقط از طریق انبیاء و شریعت الهی قابل رفع است. مشکل وقتی همچنان ادامه می‌یابد که بشریت به جای آن که دست به دامن دین بزند و خود را از آن بحران نجات دهد، پای دین را می‌گیرد و پایین می‌کشد و دین را مادی می‌کند. مؤلف محترم سعی کرده است آفات مادی‌شدن دین را تبیین کند و بنمایاند چگونه با مادی‌شدن دین دریچه‌هایی که بنا بود بشریت از طریق انبیاء بر روی خود بگشاید، بسته می‌شود.2- در این کتاب سعی شده تا روشن شود وقتی دینِ خدا مادی گشت دیگر توان تغذیه‌کردن جان جامعه را ندارد و جان‌ها نمی‌توانند شیفته ی آن دین بشوند و امیال دنیایی خود را به پای دین الهی بریزند و در نتیجه دینداران، در عمل در عین حفظ ظاهر دین، از نتایج مهمی که از طریق دین می‌توانند به‌دست آورند، محروم می‌شوند.3- در بارهی نقش اهل‌البیت(ع) در دین، مؤلف محترم توجه خاصی را با مخاطب خود در میان می‌گذارد و روشن می‌کند جایگاه اهل‌البیت(ع) به عنوان واسطه‌های فیض، تماس با باطن دین است و از این طریق دین را از مادی‌شدن نجات می‌دهند و در آن حال دیگر احکام الهی قراردادهایی نیست که به تشخیص خلیفه و بنا به مصلحت وقت تغییر کند.4- از نکات ظریفی که مورد بحث قرار گرفته تفاوت اجتهاد بر دین واجتهاد در دین است و تأکید بر این‌که چرا در اجتهاد نوع اول، دین مادی می‌شود در حالی که در اجتهاد نوع دوم - که اجتهاد در دین است و نه بر دین- راه دینداری با ظرافت هرچه تمام‌تر هموار می‌گردد و حیات دینی حیاتی فعّال و نشاط‌ آفرین خواهد بود.5- به جهت اهمیت موضوع بر آن شدیم که بحث «سنت سقوط تمدن‌ها از نظر قرآن» را به مباحث «مادی‌شدن دین» اضافه کنیم تا ضمن تکمیل بحث، افقی در مقابل خوانندگان گشوده شود که هلاکت تمدن‌ها به‌خصوص تمدن غرب چه شاخصه‌هایی دارد و جایگاه آن در سنن جاری در هستی کجاست؟ به امید آن‌که این کتاب بتواند در حدّ خود تذکری باشد جهت جلوگیری از فروافتادن جامعه در دین مادی‌شده. فهرست مطالبمقدمهمقدمه مؤلفجلسه‌ی اول، جایگاه سیر باطنی در شیعهبی‌سرو سامانی فرد و جامعه، چرا؟حلول و مادی‌شدن دینآغاز ماجرا در اسلاماجتهاد بر دین یا در دین؟ریشه‌ی بحران در جهان اسلامدینداری؛ عامل اتصال به ملکوتسیر معنوی و اصالت عوالم باطنیوسعت حقیقت انسانحقیقت بشرریشه‌ی وحدت و بقاء جامعهآفات عصری‌شدن دینجامعه‌ی بحران زدهآیا دین یک باور شخصی است؟محرومیت از قلب ایمانیمعنی ولایت انسان کاملجلسه‌ی دوم، مادیشدن دین و انقطاع زمین از آسمانخطر تعالی فرهنگی اهل کتابگم‌شدن معنی خداتقدس بخشیدن به ظواهر و مادیکردن دینآفات اعتقاد به حلولمادی شدن جامعه‌ی اسلامی!تفاوت روحانیت اسلام، با روحانیون اهل کتابانقطاع زمین از آسمانریشه‌ی مشکلات جهان اسلاماهمیت ولایت اهل البیت(ع) در نجاتِ دینداراندین مادی‌شده و خدای ناتوانمعنی ولایتجلسه‌ی سوم، دین مادیشده و حاکمیت نفس امّارهعلت حقارت جوامع اسلامیخطر قراردادی دانستن احکامرجوع به اهل‌البیت(ع)؛ تنها راهایام البشر یا ایام الله؟نظر به همه‌ی ابعاد انسانظهور اومانیسم به جای ظهور مهدی(عج)ریشه‌ی بحران معنویتاز بد به سوی بدترسنّت سقوط تمدن‌ها از نظر قرآنحیات تکوینی و تشریعی جامعهکتاب و اجل ملت‌هاچرخش روزگار در دست کافر ومؤمنسنت ظهور و بطونشاخص‌های هلاکت تمدن‌هاحیات تشریعی ملّت‌هاارتباط تکوین با تشریعجایگاه تمدن غربیمعنی هلاکتراز ماندگاری دینعلت ماندن ظالمانجامعه و شخصیت خاصراه به ثمررساندن حیاتتحلیل‌های شیطانیبی‌ثمری سرنوشت‌هاتفاوت حزب و مسجد