more_vert کتاب آموزش گیتار پاپ - کلاسیک (مبتدی و پیشرفته)

ادامه مطلب

closeکتاب آموزش گیتار پاپ - کلاسیک (مبتدی و پیشرفته)

کتاب آموزش گیتار پاپ - کلاسیک (مبتدی و پیشرفته) نوشته‌ی حامد مراحمی، مطالبی مانند شناخت ساز گیتار و انواع آن، تکنیک‌های مختلف و اجرای تعدادی قطعات باکلام و بی‌کلام، تئوری پیشرفته موسیقی، روش‌های نواختن ملودی و... را آموزش می‌دهد. آشنایی با تاریخچه ساز گیتار: در مورد تاریخچه گیتار روایت‌های زیادی گفته شده است. بعضی‌ها معتقدند که منشأ گیتار از مصر است و عده‌ای دیگر فکر می‌کنند که گیتار از سی‌تارهای یونانی - آشوری که رومی‌ها آن را به اسپانیا آورده‌اند، گرفته شده است. در واقع گیتار از تحول لوت در اروپا به وجود آمده و بعد از آن این ساز در اسپانیا و دیگر مناطق اروپا رواج پیدا کرده است. این کتاب می‌تواند بهترین انتخاب برای کسانی که می‌خواهند از ابتدا و به صورت ساده و اصولی نوازندگی گیتار را یاد بگیرند، مناسب باشد. در واقع کتاب به دو مبحث مبتدی و پیشرفته تقسیم‌بندی شده و درس‌های آن به صورت مرحله به مرحله نوشته شده‌اند و تمرین‌های آن به ترتیب سطح یادگیری ارائه می‌شوند. فهرست مطالبمقدمهبخش اولتئوری موسیقیشناخت ساز گیتارسبک‌شناسیآکورد‌ها (بخش اول)انواع نواختن ساز گیتارریتم‌ها3/4 والس6/8 سنگین (آهسته)2/44/4 رومباآرپژها6/8 سنگین (آهسته)4/4 رومبا2/4آهنگ بگذر ز منآهنگ علامت سوالآهنگ چشم منآهنگ منو با خودت ببرآهنگ گل هیاهوآهنگ شاکیآهنگ کلاسیک رومنسبخش دومتئوری پیشرفته موسیقینت‌های ساز گیتار و گام کروماتیکروش‌های نواختن ملودیآکورد‌های بخش دومریتم 3/4 پیشرفتهتکنیک راسگاوادو چهارتاییتکنیک راسگاوادو سه تایی (پیوسته)ریتم 6/8 رینگیریتم 6/8 سنگین پیشرفتهریتم 4/4 باسانواریتم 2/4 پیشرفتهریتم 6/8 اسپنیشآرپژ 6/8 سنگین پیشرفتهآرپژ 6/8 رینگیریتم-آرپژ 2/4 رِگاییریتم-آرپژ 4/4 (عربی)ریتم-آرپژ 6/8 رینگیریتم-آرپژ 3/4 والسقطعه کلاسیکقطعه فلامنکو تابستان در خانهآهنگ گل گلدونملودی آهنگ گل گلدونملودی آهنگ الهه نازآهنگ پاییزآهنگ اگه یه روزآهنگ با توآهنگ پرنده مهاجرآهنگ دل اسیرهآهنگ نیستیسایر آکوردهاسخن آخر (پایان)

more_vert کتاب مبانی بنیادی موسیقی

ادامه مطلب

closeکتاب مبانی بنیادی موسیقی

کتاب مبانی بنیادی موسیقی نوشته باربارا وارام، با رویکرد آموزش مقدمات موسیقی مانند آشنایی با نت‌نویسی، گام‌ها، فواصل، آکوردها، زمان، انتقال و همچنین اصطلاحات رایج موسیقی نوشته شده است. ‌اهمیت و لزوم آموزش مبانی اولیه موسیقی، ‌باعث شده است تا تعداد زیادی از آهنگسازان و مدرسان موسیقی دنیا، مطالعات گسترده‌ای در زمینه آموزش مبانی موسیقی و روش‌های مختلف ارائه دروس به هنرجویان موسیقی داشته باشند. مخاطب کتاب‌های ئئوری موسیقی در دنیا، علاقه‌مندان موسیقی و هنرجویانی هستند که در سنین پایین، فراگیری موسیقی را آغاز می‌کنند. اما در ایران، مخاطبان کتاب‌های تئوری موسیقی، فقط موسیقی‌دانان و دانشجویان موسیقی نیستند. از آن جایی‌ که موسیقی یکی از دروس آزمون کنکور هنر است، تمامی دانشجویان هنر، حداقل یک بار کتاب‌های تئوری موسیقی را مطالعه کرده‌اند. از این رو، آموزش صحیح موسیقی و به‌ روز بودن اطلاعات آن یکی از موارد مهم در انتشار کتاب‌های تئوری موسیقی است. کتاب مبانی بنیادی موسیقی (Elementary rudiments of music)، یکی از کتاب‌هایی است که حاوی اطلاعات مناسبی در زمینه تئوری موسیقی است و می‌تواند دستیار خوبی برای مدرسان و مربیان تئوری موسیقی باشد. این کتاب، ما حصل تحقیقات باربار وارام برای ارائه روشی نوین در زمینه آموزش موسیقی پایه است و به‌ خوبی می‌تواند هنرجویان را با مفاهیم موسیقی آشنا ‌کند. دروس هر بخش بسیار موجز و گویا هستند و این مسئله کمک شایانی به مدرسان جهت آموزش موسیقی به شاگردان خود می‌کند. حل مسائل و تمرین‌های ارائه‌ شده در هر بخش از کتاب، می‌تواند شاخصی برای سنجش میزان درک مفاهیم ارائه شده و شناسایی نقاط قوت و ضعف هنرجو باشد. کتاب ترجمه‌ای روان و گویا دارد و می‌تواند بخش عمده‌ای از نیازهای هنرجویان در زمینه آموزش تئوری موسیقی را رفع نماید. باربارا وارام (Barbara Wharram) در تورنتو کانادا چشم به جهان گشود. وی فارغ التحصیل مدرسه برنک سام هال و دانشکده موسیقی دانشگاه تورنتو بود. وی مدرک عالی نوازندگی پیانو را از رویال کنسرواتوار موسیقی تورنتو نیز داشت. خانم وارام پس از‌ فارغ‌التحصیلی از دانشگاه تمام مطالعات خود را روی تئوری موسیقی متمرکز کرد. وی همچنین کتاب دیگری به نام تئوری برای نوآموزان موسیقی نوشته است. فهرست مطالبفصل اول: نت‌نویسیفصل دوم: گام‌هافصل سوم: فواصلفصل چهارم: آکوردها و کادانس‌هافصل پنجم: زمانفصل ششم: انتقال، پارتیتورفصل هفتم: اصطلاح‌های ایتالیایی، علامت‌ها و اختصارهافصل هشتم: لغت‌نامه، فرم‌هافصل نهم: امتحان‌هاپیوست‌ها

more_vert کتاب هارمونی کاربردی

ادامه مطلب

closeکتاب هارمونی کاربردی

کتاب هارمونی کاربردی اثر نیکلای ریمسکی کرساکف، موسیقی اواخر قرن نوزدهم را به تصویر می‌کشد، همان زمانی که روسیه با نوابغ بزرگی چون چایکوفسکی، کرساکف و گروه پنج نفره به دنیا شناسانده می‌شد. تاریخ موسیقی امروز کرساکف را در ارکستراسیون صاحب سبک و معلمی توانا می‌داند که نوابغ مشهوری را تربیت کرده است. کتاب هارمونی کاربردی (Practical Manual of Harmony) اعتبار خود را در طول زمانی بیش از یک قرن حفظ کرده و با وجود محدودیت‌های تاریخی زمان خود همچنان از کتاب‌های مهم در آموزش علوم آهنگسازی برای هنرجویان موسیقی است. این کتاب را نه یک تئوریسین بلکه آهنگسازی خلاق و هوشمند به رشته تحریر درآورده است. هارمونی کاربردی برای دانشجویان مقطع لیسانس و فوق لیسانس موسیقی (رشته آهنگسازی) می‌تواند مفید باشد. در صورتی که در کنار آن با علوم موسیقی و نوازندگی پیانو نیز آشنا باشند. نیکلای ریمسکی کرساکف (Nikolai Rimsky Korsakov)، در ۶ سالگی با آموزش پیانو به دنیای موسیقی راه یافت و در ۹ سالگی نخستین قدم‌ها را برای کمپوزیسیون برداشت. در ۱۲ سالگی وارد مدرسه دریانوردی سن پترزبورگ شد اما نتوانست در این رشته از خود استعدادی نشان دهد. از سال ۱۸۶۱ زیر نظر بالاکریف سنفونی اپوس 1 را نوشت و سپس استاد کمپوزیسیون کنسرواتوار سن پترزبورگ در رشته‌های هارمونی، کنترپووان و ارکستراسیون شد. از کارهای اصلی او می‌توان به ۱۵ اپرا، سوئیت شهرزاد، سوئیت خروس طلایی، هارمونیزاسیون ۱۵۰ آواز روسی، کاپریچیو اسپانیول، کنسرتو پیانو و... اشاره کرد. وارطان ساهاکیان (مترجم کتاب) از نوجوانی موسیقی را با ساز پیانو شروع و سپس در رشته آهنگسازی تحصیل کرد. از آثار او می‌توان به تنظیم آریاهای ویوالدی، موسیقی کرال مذهبی، موسیقی رباعیات خیام، تنظیم آثار فولکلوریک ایرانی، ۲ راپسودی روی تم‌های ارمنی، موسیقی بنی آدم اعضای یکدیگرند برای کر و ارکستر (ضبط شده در ارکستر صدا و سیما) و ساخت موسیقی برای فیلم، تئاتر و انیمیشن اشاره کرد. فهرست مطالبفهرستمقدمهفصل اول: تذکرات اولیهآکوردهاى پایه‌ایآکوردهاى هفتممدهاى طبیعى و آلتره شدهآکوردهاى اصلى و ثانوى یا فرعىآکوردهاى پایه‌ایآکوردهاى هفتمارتباط آکوردهاى پایه‌ایحرکت بخش‌هاتکرارها هارمونى بسته و بازحالت ملودیکى آکوردهاى پایه‌ایوصل‌هاى هارمونیکى و ملودیکى در آکوردهاى پایه‌ایحرکت‌هاى ممنوع و غیر مجازفصل دوم: هارمونیزه‌ کردن آکوردها در یک تنالیتهترکیبات مطبوعوصل آکوردهاى درجه I به IV و I به V و به عکسوصل آکوردهاى درجات IV و Vوصل آکورد معکوس اول (6) با آکوردهاى پایه‌ای I - IV و I - Vوصل آکورد معکوس اول درجه (IV6) IV با آکورد پایه‌ای درجه Vوصل آکورد پایه‌ای درجه IV با آکورد معکوس اول درجه (V6) Vوصل بین دو آکورد معکوس اول درجات IV و Vکادنس‌هاى کامل، آتنتیک و پلاگالکادنس کامل با حرکت نمایان و زیرنمایانکادنس کامل به همراه آکورد معکوس دوم (46) درجه Iآکورد معکوس دوم (46) با گذرنیمه کادنسعبارت هارمونیکىپرش‌هاى چهارم و پنجم در ملودى و بخش‌هاى وسطپرش‌هاى نت‌هاى ترتیان (پرش سوم) در ملودىپرش‌هاى نت‌هاى ترتیان (پرش سوم) در باسآکورد معکوس اول درجه VII کاستهآکورد پایه‌ای و آکورد معکوس اول درجه IIآکورد درجه VI (کادنس شکسته)آکورد پایه‌ای درجه III در گام ماژورآکورد پایه‌ای درجه III در گام مینور طبیعى(کادنس فریژین، نوع اول)آکورد پایه‌ای درجه VII در مینور طبیعى(کادنس فریژین، نوع دوم)هارمونیزه ‌کردن کرال‌ها(بدون مدولاسیون)آکورد پایه‌ای IV در مینور و آکورد معکوس اول درجه II(مد ماژور هارمونیک)ترکیبات نامطبوعآکورد هفتم نمایانحالت پایه‌ایمعکوس‌هاى آکورد هفتم نمایانآکورد هفتم درجه VII با فواصل کوچک و کاستهآکورد هفتم درجه II و معکوس‌هایشانواع کادنس‌هاى پلاگالبه‌کارگیرى آکوردهاى هفتم براى هارمونیزه‌ کردن کرال‌هاآکورد نهموصل همه آکوردهاى پایه‌ای یک مدتوالى‌هاى کوارت کوئینتانتوالى‌هاى سکوند ترتیانتوالى‌هایى در فاصله دوم و سوم از یکدیگروصل بین تمام آکوردهاى هفتم در یک مدتوالى‌هایى با آکوردهاى هفتمنکته تکمیلىاستفاده آزاد از تمام آکوردهاى گامفصل سوم: مدولاسیون(تذکرات اولیه)گام‌هاى همسایه یا ارتباط درجه Iمدولاسیون بدون حرکت کروماتیکروش‌هاى غیر مستقیماستفاده از آکورد تغییریافته درجه IV در گام مینور ملودیکمدولاسیون مستقیم به آکورد پایه‌ای (تنیک) گام بعدىارتباط غلط در کروماتیک، ارتباط غلط بخش‌هامدولاسیون کروماتیکاستفاده از آکورد پایه‌ای تغییریافته درجه IV در گام مینور ملودیکانتقال‌ها و انحراف‌هااستفاده از مدولاسیون در جهت هارمونیزه‌ کردن ملودى‌هاارتباط مرحله دوم، طرح‌هاى مدولاسیونىاستثناءهامدولاسیون کاملمدولاسیون ناقصتنالیته‌هاى دورپدالفصل چهارم: (حرکت ملودیک)نت‌هاى گذرتذکرات کلىنت‌هاى گذر دیاتونیکىنت‌هاى گذر کروماتیکىنت نویسى گام‌هاى کروماتیکنت‌هاى گذر کروماتیک به صورت تکى، دوتایى، و غیرهنت‌هاى پهلویى یا (بُرودرى)تأخیرهاتذکرات کلىتأخیرهاى پایین‌روندهتأخیرهاى بالارونده و مرکبنکته تکمیلىتأخیرهاى فواصل اکتاو یا هشتم کاسته یا یکم افزودهطرح دقیق ملودیکىکرال‌هاى طراحى شده و ملودى‌هاى هارمونیزه شده که شامل طرحملودیکى هستندطرح دقیق ملودیکىطرح آزاد ملودیکىقوانین کلىفصل پنجم: مدولاسیون آنارمونیکى و ناگهانىآکوردهایى که به صورت کروماتیکى اصلاح شده‌اند.آکورد هفتم نمایان غیرمعمول و آکورد هفتم کاسته غیرمعمول درجه IIآکورد ماژور روى درجه II پایین‌رونده و آکورد هفتم نمایان با پنجم پایین‌روندهآکوردهایى با یک فاصله پنجم افزودهآکوردهایى با یک فاصله ششم افزودهروش‌هایى براى مدولاسیون آنارمونیکىآکوردهاى آنارمونیک با یک فاصله ششم افزودهآکورد هفتم کاسته آنارمونیکىآکورد پایه‌ای افزوده آنارمونیکىحرکت‌هاى نامعمولتذکرات کلىکادنس‌هاى نامعمولa) در گام ماژورb) در گام مینورحرکت‌هاى نامعمول آکوردهاى هفتم نمایانکاربرد حرکات نامعمول در مدولاسیون اتفاقىهارمونیزه‌ کردن کرال‌هانکته تکمیلى (I)تذکرات طراحى هارمونیک و طراحى نت پدالنکته تکمیلى (II)انحراف‌هاى اصلى از قوانین سخت یا حرکت دقیق بخشنکته تکمیلى (III)استفاده از حرکات نامعمول شبه توالىنتیجهیک عبارت مدولاسیون‌شده (روى تم اصلى)تمرین‌ها

more_vert کتاب خودآموز علمی و عملی ریتم‌شناسی و وزن‌خوانی

ادامه مطلب

closeکتاب خودآموز علمی و عملی ریتم‌شناسی و وزن‌خوانی

کتاب خودآموز علمی و عملی ریتم‌شناسی و وزن‌خوانی اثر سعید حسین پور با روشی کاملا کاربردی در کنار آموزش سازی و آوازی، تکنیک‌ها و روش‌های آموزشی را مانند کمک درسی، موازی با اهداف آموزشی معلمان به صورت اصولی و منطقی به هنرجویان ارایه می‌دهد. از آن جا که هنر موسیقی نسبت به سایر هنرها ظرایف و حساسیت‌های بیشتری دارد، دقت و پشتکار شایسته‌ای در آموزش اصولی و دستیابی به آن می‌طلبد. در همین زمینه و با توجه به اهمیت ریتم (وزن)، که یکی از ارکان مهم موسیقی به شمار می‌آید، به همه هنرجویان علاقه‌مند در هر مقطع سنی و در هر رشته سازی یا آوازی پیشنهاد می‌شود به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند و در امر آموزش آن به صورت جدی و پایه‌ای تلاش کنند. امید است با مطالعه این کتاب، که با توجه به تجربه شخصی نویسنده در رشته نوازندگی تمبک و تدریس به هنرجویان در مقاطع سنی مختلف گردآوری شده، این کمبود تا حدودی مرتفع شود. برای رسیدن به هدفی ارزشمند، انتخاب راه و روش و وجود راهنمای آگاه و راه رفته از ارکان و ملزومات اصلی است. همچنین، برای موسیقی، که به طور مستقیم با روح و روان بشر سر و کار دارد، علاوه بر عشق و علاقه، به متد صحیح، حضور معلم و مربی نیز نیاز است. هنرجو به علت کمبود و ضعف در یکی از موارد یادشده، نه تنها به سر منزل و هدف نخواهد رسید، بلکه از ادامه راه مایوس شده و باز می‌ماند. هیچ کس نزد خود چیزی نشد، هیچ آهن خنجر تیزی نشد، هیچ حلوایی نشد استاد فن تا که شاگرد شکرریزی نشد. به دلیل اهمیت ریتم‌شناسی و وزن‌خوانی در موسیقی و با توجه به اینکه هنرجو در ابتدای آموزش به راهنمایی و تمرکز بیشتری نیاز دارد، این مجموعه در نظر دارد بدون استفاده از حامل پنج خطی و چیدمان نتها روی حامل‌ها و پیدا کردن جای نت‌ها (دو، ر، می، فا، سل، لا، سی) که صداهای اصلی موسیقی‌اند، هنرجو را فقط به کشش‌ها و فیگورها و مدل‌های مختلفی متمرکز و متوجه کند که باعث ایجاد ریتم و وزن می‌شود؛ تا هنرجو، قبل از آموزش ساز و به دنبال آن انگشت‌گذاری روی ساز، بتواند درک بیشتری از این هنر داشته باشد. ریتم یکی از عوامل بسیار مهم در موسیقی است؛ به طوری که نقش مهمی در ساماندهی و منظم و مرتب کردن ذهن و فعالیت‌های آن دارد. بدن و جسمی که با ریتم خود ارتباط و خو گرفته باشد، در طبیعت اطرافش تعادل بیشتری وجود دارد. باید دقت کرد که در بیشتر تعاریف، ریتم و وزن به عنوان یک معنا و مفهوم بیان شده است؛ در صورتی که این دو در سطوح پیشرفته‌تر دارای دو معنا و مفهوم دارد. تعاریف مختلفی در موسیقی برای وزن و ریتم آمده است و بیشتر فلاسفه و دانشمندان گذشته، از جمله ابونصر فارابی و ابن سینا، در آثار خود وزن را عنصر اصلی و قدیمی موسیقی می‌دانند. معرفی نویسنده کتاب خودآموز علمی و عملی ریتم‌شناسی و وزن‌خوانی: سعید حسین پور در سال 1347 در اهواز متولد شد. وی فعالیت هنری خود را از سال 1369 به صورت جدی نزد آقای محمد فیروز میاندار در رشته تمبک نوازی آغاز و دوره ابتدایی را نزد ایشان سپری کرد. حسین پور از سال 1370 برای ادامه آموزش به محضر استاد محمد اسماعیلی رفت و سال‌ها نزد ایشان تلمذ کرد. پس از پایان دوره آموزشی، محمد اسماعیلی، سرپرست گروه تمبک نوازان، از سعید حسین پور برای حضور در این گروه دعوت کرد. حسین پور علاوه بر مدیریت گروه‌های موسیقی داخل و خارج استان خوزستان (گروه موسیقی مستان، گروه موسیقی عشاق، گروه موسیقی مهر، گروه موسیقی چکاوک و گروه تمبک نوازان و سازهای کوبه‌ای اهواز)، همکاری‌های درخشانی نیز با استادان بنام کشور در فعالیت‌های هنری داشت. وی همچنین به مدت چهار سال مسئولیت انجمن موسیقی استان خوزستان را بر عهده داشت.سعید حسین پور فارغ التحصیل رشته حسابداری است. وی در سال 1385 آموزشگاه موسیقی خود را، به نام چکاوک، در اهواز تأسیس کرد. ایشان هم اکنون مشغول آموزش به هنرجویان و علاقه‌مندان در زمینه ریتم‌شناسی، وزن‌خوانی و تمبک و دف است. فهرست مطالبپیش گفتارگفتار اول: توصیه‌ای به هنرجویانگفتار دوم: درمیانی با هنرآموزان و مربیان گرامیمقدمهچرا ریتم ووزن اهمیتی ویژه دارد؟فصل اول: مبانی تئوری موسیقی، ریتم شناسی و وزن خوانیصوت (صدا)پیدایش صوت (به وجودآمدن صوت)انتشار صوتویژگی‌های صوت1 قوی و ضعیف بودن صوت2 زیر و بم بودن صوتانواع صوت1 اصوات منظم، پریودیک و موسیقایی2 اصوات غیرمنظم، غیرپریودیک و غیرموسیقاییتعریف موسیقیریتمکششتوضیحاتی درباره شکل کشش‌هاسکوت‌ها درموسیقیتوضیحاتی درباره انواع کشش‌ها و صداهاانواع حامل در موسیقیانواع ساز در موسیقی1 سازهای ملودیک (آهنگداریاصدادار)2 سازهای ریتمیک (ضربی یا پایه)اشاره‌ای به محل قرار گرفتن نت‌ها روی حامل 5 خط (سازهای ملودیک)اشاره‌ای به محل قرار گرفتن نت‌ها روی حامل سه خط (سازهای ریتمیک)علائم کمکیفصل دوم: میزان و خط میزانانواع میزان1 میزان‌های ساده2 میزان‌های ترکیبیتوضیحات کاربردیتعریف قدیم ریتم (وزن) درموسیقی کلاسیک ایرانفصل سوم: تمرین‌های عملیتمرین‌های گروهی یا دسته جمعی

more_vert کتاب خودآموز موسیقی کودکان (فلوت)

ادامه مطلب

closeکتاب خودآموز موسیقی کودکان (فلوت)

در کتاب خودآموز موسیقی کودکان (فلوت) تالیف زهره طاهری، کودک برای اولین بار با خط نت و برخی از قوانین ساده‌ی تئوری آشنا می‌شود. بنابراین به بخش تئوری و راهنمای مربی در هر صفحه توجه کنید و نکات جدید را حتما مطالعه و بکار گیرید. فصل اول کتاب به نواختن 5 نت اول فلوت (سی - لا - سل - دو – ر) پرداخته است. این نت‌ها بسیار ساده هستند و اکثر کودکان به راحتی از عهده‌ی آن بر می‌آیند. در ابتدای هر درس جدید تصویر فلوت با اشاره به شماره انگشت گذاری مربوطه و راهنمایی‌های لازم آورده شده است. اگر چه کتاب خودآموز موسیقی کودکان (فلوت) نسخه‌ی کامل و مستقلی برای آموزش مقدماتی فلوت ریکورد به کودکان است اما چنانچه مایل هستید یک روش جامع برای آموزش موسیقی کودک خود انتخاب کنید که بر اساس استاندارد‌های موجود طراحی و برنامه‌ریزی شده باشد، بهتر است از کتاب "خود آموز موسیقی کودکان (بلز)، انتشارات نظری " شروع کنید. آنچه که در این دو کتاب خودآموز حائز اهمیت است نحوه‌ی ارائه مطالب درسی است که به طور جدی توانایی ذهنی و عملی کودکان و قابل درک بودن را مدنظر قرار داده است. بنابراین رعایت اصولی که در درس‌ها بعنوان راهنمای مربی و تئوری تذکر داده شده الزامی است. طراحی روش و انتخاب مطالب بر اساس تجربه‌ی علمی و عملی سال‌ها تدریس و بکارگیری روش‌های مختلف توسط مولف و با رعایت استانداردهای رایج صورت گرفته است. در فصل اول ضمن آشنایی با 5 نت اول در فلوت ترانه‌های خورشید خانم، چشم چشم دو ابرو، طبل بزرگم، حاجی فیروز، ترانه شادی و پروانه آورده شده که قبلا برخی از آن‌ها را با بلز نواخته‌اند. سرعت و روند آموزش را براساس توانایی کودک تنظیم کنید. می‌توانید از الگوی جدول‌های کتاب بلز برای برنامه‌ریزی دقیق تر استفاده کنید. فهرست مطالبفصل اول: سی- لا- سل- دو- رمقدمه برنامه هفتگی خورشید خانم چشم چشم دو ابرو طبل بزرگم حاجی فیروز ترانه شادی پروانه فصل دوم: فا – می – ر- دومقدمه نوایی (فلوت) نوایی (بلز) عروسک جون خوشحال و شاد و خندان دویدم الهه ناز سایه کمر من و دنیا مهتاب جیک و جیک جان مریم زرد ملیجه پیشنهادها

more_vert کتاب آموزش جامع دف نوازی از مقدماتی تا پیشرفته

ادامه مطلب

closeکتاب آموزش جامع دف نوازی از مقدماتی تا پیشرفته

کتاب آموزش جامع دف نوازی از مقدماتی تا پیشرفته - جلد 1کتاب آموزش جامع دف نوازی از مقدماتی تا پیشرفته - جلد 1، حاصل زحمت‌های مو شکافانه فرزاد عندلیبی در مورد ریتم‌های دف و پایه‌های دف‌نوازی است. در این اثر نخست به آموزش و شیوه‌نامه‌ی آموزش دف و سپس به بعضی خصوصیات دف‌نوازی عندلیبی و سرانجام آسیب‌ها و آفت‌های دف‌نوازی امروز پرداخته شده است. دف مقر پایدار و کهن در موسیقی عرفانی و خانقاهی دارد، اما تکخوانی دف و شعرخوانی با دف از صد سال گذشته از طریق استاد خلیفه عبدالصمد عندلیبی نوآوری شد. و بعد از آن بزرگانی مانند خلیفه عبدالکریم صفوتی و خلیفه میرزا آغه‌ی غوثی ادامه دهنده‌ی این نوع سبک بودند. فرزاد عندلیبی نیز تجربه‌ی سالیان دراز در نواختن ساز و آموزش دف را در کتاب آموزش جامع دف نوازی از مقدماتی تا پیشرفته (Understanding Daf Playing from elementary to advance‬) به طریق راهی قابل فهم و راحت تهیه کرده که دربرگیرنده دو سبک: خانقاهی (سنتی) و نوین است. این کتاب به دو زبان انگلیسی و فارسی نوشته شده. چون که ریتم‌های رایج خانقاه کم است، و گاه به شش ریتم ختم می‌شود؛ عندلیبی سعی کرده است تا ریتم‌های مختلف برگرفته از موسیقی ترکی، عربی، فارسی، هندی، چینی، افغانی، اروپایی و کردی را نیز در این دسته‌بندی بیاورد تا جایی که ریتم‌هایی را که با سازهای کوبه‌ای دیگری نواخته شده نیز به دف منتقل کند؛ مثل ریتم‌های طبلای هندی یا افغانی، نقاره‌ی آذری و بندیر عربی که در این کتاب برای دف نگارش شده است. نت نویسی مخصوص این کتاب به روشی است که از سه خط حامل استفاده شده؛ زیرا اگر کلیه‌ی نت‌ها و علامت‌های روی یک خط نوشته می‌شد هنرجو را گیج می‌کرد، اگر چه قابل انجام بود، اما در این روش سه خطی نت‌خوانی و جداسازی ضربات و علامت‌ها راحت‌تر است. از دیگر خصوصیات این کتاب نشانه‌ها است که برای ضربات دهلی نوشته شده، که بر روی ساز دف انجام پذیر باشد. در این کتاب پانزده ریتم اساسی و چندین ریتم مخلوط ارائه شده است، در ضمن علامت زنجیر به دو شکل کششی و کوبه‌ای آمده است. علایم به کار رفته در این اثر بیرون از برنامه‌ی نت‌نویسی بین‌المللی نیست؛ تا شایسته خواندن برای همه‌ی قوم‌ها و ملیت‌ها باشد. فرزاد عندلیبی در خانواده‌ای اهل عرفان و موسیقی در سنندج چشم به جهان گشود. او از 4 سالگی عضو تیم موسیقی خردسالان سنندج شد، و بعد از آن با راهنمایی‌های خانواده با محیط موسیقی کلاسیک ایرانی و مقامی آشنایی بالاتری پیدا کرد و به آموختن پیانو و تار تصمیم گرفت. او با ساز تخصصی دف در جوار استادان بزرگی مانند: محمدرضا شجریان، جلیل شهناز، انوشیروان روحانی، رضوی سروستانی، جمشید عندلیبی، جلال ذوالفنون، داود آزاد و... به اجرای موسیقی پرداخته و تا کنون 37 یادواره صوتی و تصویری از او به بازار راهی شده است. خلاقیت بی‌همتای او در تعیین جمله‌های ریتمیک هماهنگ با تیم و ریزهای شمرده، باارزش است. او دارای مدرک کارشناسی موسیقی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در بخشی از کتاب آموزش جامع دف نوازی از مقدماتی تا پیشرفته - جلد 1 می‌خوانید: ضربه‌ی دست لنگر یا ضربه‌ی تم این ضربه با سه عنوان خوانده می‌شود، ضربه‌ی بم، تم یا بسته.روش اجرای این ضربه بدین صورت است که ابتدا انگشت سبابه مماس بر کمانه دف قرار می‌گیرد. چهار انگشت دیگر به هم چسبیده‌اند و عمود بر انگشت سبابه ناگهان بر پوست دف به حالت سیلی‌وار ضربه وارد می‌کند در این حالت صدای ضربه‌ی ایجاد شده صدای بم خواهد داشت.نکته: آرنج دست لنگر در این حالت نه به بدن چسبیده و نه فاصله زیادی از پهلو می‌گیرد، بلکه از پهلو تا آرنج به اندازه یک وجب فاصله دارد. فهرست مطالبفصل اولفهرستپیشگفتارسخنی با خوانندگانسخنی دیگردیباچه به قلم علی رضاییضربات دفضربه‌ی دست لنگر یا ضربه‌ی تمضربه‌ی دوم دست لنگر یا ضربه‌ی بازضربه‌ی سوم دست راست یا ضربه‌ی بکضربه‌ی چهارم دست پایه با ضربه‌ی چپضربه‌ی پنجم: ضربه‌ی جفت دستضربه‌ی ششم: انواع زنجیرهازنجیر عمودی (ایستاده)روش زنجیر افقی با کوبه‌ایانواع ریزها (ریز کناره، ریز باز، ریز تم)ضربات دهلیعلایمفصل دومتمرینات اولیهکشش گردکشش سفیدسکوت سیاهاجرای کشش‌های سیاه و سفیداجرای کشش چنگاجرای کشش و سکوت چنگاجرای کشش و سکوت سیاه و چنگ (1)اجرای کشش و سکوت سیاه و چنگ (2)اجرای کشش‌های سفید و سیاه و چنگ و دولاچنگ (1)اجرای کشش‌های سفید و سیاه و چنگ و دولاچنگ (2)مشق ضربه‌های دست (1)مشق ضربه‌های دست (2)مشق ضربه‌های دست (3)مشق ضربه‌های دست (4)ضربه‌های جفتی (1)ضربه‌های جفتی (2)ضربه‌های جفتی (3)قطعه‌ای بر اساس مقام خانقاهی «حی الله» (1)قطعه‌ای بر اساس مقام خانقاهی «حی الله» (2)نت اشارهوزن‌خوانیریتم‌های لنگتمرینات سرعتیریززنجیر کششیزنجیر کششی و کوبه‌ای (1)زنجیر کششی و کوبه‌ای (2)

more_vert کتاب موسیقی فیلم برای دو گیتار

ادامه مطلب

closeکتاب موسیقی فیلم برای دو گیتار

کتاب موسیقی فیلم برای دو گیتار به قلم حمید نوروزی چاکلی، شامل 8 اثر از آهنگسازان سرشناس موسیقی فیلم همچون انیو موریکوئه، جان ویلیامز، جیمز هورنر و... است که برای دو گیتار تنظیم شده‌اند. بسیاری از هنرجویان گیتار کلاسیک درصدند پس از فراگیری اصول اولیه و کلیات نوازندگی، قطعاتی را برای دو گیتار اجرا نمایند. دوئت نوازی یا همان دو نوازی علاوه بر جذابیت و بالا بردن تمرکز در نوازندگی، کمک به افزایش قدرت شنیداری و درک بهتر بخش‌های مختلف موسیقی کرده و همچنین پیش نیاز گروه نوازی است. فهرست مطالبComptine d'un autre étéSecret GardenChi MaiSchindler's ListThe Good the Bad and the UglyCareless WhisperMy Heart Will Go OnMission Impossible

more_vert کتاب آموزش گیتار پاپ - کلاسیک (مبتدی و پیشرفته)

ادامه مطلب

closeکتاب آموزش گیتار پاپ - کلاسیک (مبتدی و پیشرفته)

کتاب آموزش گیتار پاپ - کلاسیک (مبتدی و پیشرفته) نوشته‌ی حامد مراحمی، مطالبی مانند شناخت ساز گیتار و انواع آن، تکنیک‌های مختلف و اجرای تعدادی قطعات باکلام و بی‌کلام، تئوری پیشرفته موسیقی، روش‌های نواختن ملودی و... را آموزش می‌دهد. آشنایی با تاریخچه ساز گیتار: در مورد تاریخچه گیتار روایت‌های زیادی گفته شده است. بعضی‌ها معتقدند که منشأ گیتار از مصر است و عده‌ای دیگر فکر می‌کنند که گیتار از سی‌تارهای یونانی - آشوری که رومی‌ها آن را به اسپانیا آورده‌اند، گرفته شده است. در واقع گیتار از تحول لوت در اروپا به وجود آمده و بعد از آن این ساز در اسپانیا و دیگر مناطق اروپا رواج پیدا کرده است. این کتاب می‌تواند بهترین انتخاب برای کسانی که می‌خواهند از ابتدا و به صورت ساده و اصولی نوازندگی گیتار را یاد بگیرند، مناسب باشد. در واقع کتاب به دو مبحث مبتدی و پیشرفته تقسیم‌بندی شده و درس‌های آن به صورت مرحله به مرحله نوشته شده‌اند و تمرین‌های آن به ترتیب سطح یادگیری ارائه می‌شوند. فهرست مطالبمقدمهبخش اولتئوری موسیقیشناخت ساز گیتارسبک‌شناسیآکورد‌ها (بخش اول)انواع نواختن ساز گیتارریتم‌ها3/4 والس6/8 سنگین (آهسته)2/44/4 رومباآرپژها6/8 سنگین (آهسته)4/4 رومبا2/4آهنگ بگذر ز منآهنگ علامت سوالآهنگ چشم منآهنگ منو با خودت ببرآهنگ گل هیاهوآهنگ شاکیآهنگ کلاسیک رومنسبخش دومتئوری پیشرفته موسیقینت‌های ساز گیتار و گام کروماتیکروش‌های نواختن ملودیآکورد‌های بخش دومریتم 3/4 پیشرفتهتکنیک راسگاوادو چهارتاییتکنیک راسگاوادو سه تایی (پیوسته)ریتم 6/8 رینگیریتم 6/8 سنگین پیشرفتهریتم 4/4 باسانواریتم 2/4 پیشرفتهریتم 6/8 اسپنیشآرپژ 6/8 سنگین پیشرفتهآرپژ 6/8 رینگیریتم-آرپژ 2/4 رِگاییریتم-آرپژ 4/4 (عربی)ریتم-آرپژ 6/8 رینگیریتم-آرپژ 3/4 والسقطعه کلاسیکقطعه فلامنکو تابستان در خانهآهنگ گل گلدونملودی آهنگ گل گلدونملودی آهنگ الهه نازآهنگ پاییزآهنگ اگه یه روزآهنگ با توآهنگ پرنده مهاجرآهنگ دل اسیرهآهنگ نیستیسایر آکوردهاسخن آخر (پایان)

more_vert کتاب آکوردهای 100 آهنگ خاطره انگیز

ادامه مطلب

closeکتاب آکوردهای 100 آهنگ خاطره انگیز

کتاب آکوردهای 100 آهنگ خاطره انگیز نوشته‌ی حامد مراحمی، متشکل از ترانه‌ها و آکوردها، ریتم و گام صد قطعه شناخته شده و فراموش نشدنی با کلام موسیقی پاپ ایران است که برای نوازنده‌های ساز گیتار و پیانو می‌تواند بهترین انتخاب باشد. معمولاً در موسیقی پاپ کلام و ترانه جایگاه به خصوصی دارد و مخاطبان این نوع موسیقی نیز بیشتر به دنبال شنیدن ترانه و صدای خواننده هستند سپس در کنار آن ملودی و سازهای موجود در آن قطعه، ساز گیتار و پیانو به دلیل داشتن ماهیت ریتمیک و هارمونیک می‌توانند یکی از بهترین سازها برای اجرای تک سازه یک موسیقی پاپ باکلام باشند. معمولا خواننده‌ها برای تمرین‌های روزانه خود یکی از سازهای گیتار یا پیانو را انتخاب می‌کنند و ساز گیتار به دلیل حمل و جابه‌‌جایی آسان‌تر معمولاً سهم بیشتری در این انتخاب دارد. در این کتاب تعدادی از برترین آهنگ‌های ایرانی که علاقمندان زیادی را به خود اختصاص داده‌اند را برای شما انتخاب شده است که به ترتیب حروف الفبا چیده شده‌اند. کتاب آکوردهای 100 آهنگ خاطره‌انگیز به یادآوری مطالبی مانند تمامی آکوردها، آموزش نحوه درست اجرای آهنگ‌ها، آموزش ریتم‌ها و... می‌پردازد. این اثر به شما آموزش می‌دهد که چگونه آکوردها را به صورت دقیق بر روی ترانه آهنگ‌ها جایگذاری کنید. برای استفاده از این کتاب باید ابتدا دوره مبتدی یا پیشرفته یکی از سازهای گیتار، کیبورد یا پیانو را بگذرانید.