more_vert کتاب کافکا و عکاسی

ادامه مطلب

closeکتاب کافکا و عکاسی

"کافکا و عکاسی" نوشته کارولین داتلینگر از اعضای گروه کافکا پژوهی دانشگاه آکسفورد و پایان‌نامه دکترای وی در رشته ادبیات آلمانی در دانشگاه کمبریج است. کتاب «کافکا و عکاسی» می‌خواهد نشان دهد که کافکا در طول زندگی‌اش، عکاسی را به‌عنوان رسانه‌یی جذاب و ذاتا مشکل‌ساز به شمار می‌آورده، رویکردی که به نوشته‌های شخصی و هم‌چنین داستانی‌اش نیز تسری پیدا کرده است. او در سراسر عمر خود مجذوب عکاسی بود؛ اولین تعامل ادبی او با این رسانه به سال‌های مدرسه برمی‌گردد و تا مدت کوتاهی قبل از مرگ، به نوشتن درباره عکاسی ادامه داد. عکاسی و عکس‌ها از شاخصه‌های مهم در سه رمان و چند اثر کوتاه ادبی مشهور او است و هم‌چنین زمینه‌ای ثابت در نامه‌ها و یادداشت‌های روزانه‌اش است. هرچند کافکا برای احراز نتایج سودمند یا خلاق، دوربین واقعی به ‌کار نمی‌بندد، اما نوشته‌های او، در سطوح مختلف، موقعیت عکاس را به خود می‌گیرد. «در واقع چهره من این‌ چنین برآشفته نیست، خیرگی رویاییِ چشم‌هایم از تأثیر فلاش دوربین عکاسی ا‌ست.» این‌ها بخشی از نامه کافکا به فلیسه بائر است که نشان می‌دهد کافکایی که می‌شناسیم، فقط کافکای داستان نیست، که عکاسی نیز هست. فهرست مطالبمقدمه ی مترجممقدمه ی نویسندهکافکا و عکاسی: تاریخچه ی پیکره بندی های نظریاز فیلم تا عکاسی: مخاطب سازی در یادداشت های اولیهمفقودالاثر: دیدگاه های جهان نودگردیسی های عکاسانه: مسختبادل یادگارپرستانه: نامه های کافکا به فلیسه بائرمحاکمه: خیرگیِ جرم شناختیمناظر قدرت: بلومفلد، هنرمند گرسنگی و قصرنتیجه گیری: کافکای عکاس؟منابع فارسیمنابع لاتین

more_vert کتاب ذن در هنر عکاسی خیابانی

ادامه مطلب

closeکتاب ذن در هنر عکاسی خیابانی

کتاب ذن در هنر عکاسی خیابانی نوشتۀ اریک کیم، با ارائه راهکارهایی به شما یادآوری می‌کند که بیش از تجسم هر هدفی، چه در قالب عکاسی، هنر یا هر نوع فعالیتی، باید خود زندگی را گرامی دانست. بنابر گفتۀ اریک کیم (Eric Kim) ذن در هنر عکاسی خیابانی (Zen in the Art of Street Photography)، مجموعه‌ای از مقالات مورد علاقۀ او دربارۀ ذن، تائوئیسم، بودیسم و سایر تفکرات فلسفی‌اش در انطباق با عکاسی خیابانی و جنبه‌های معنوی زندگی و نیز عکاسی به عنوان یک شیوۀ زندگی می‌باشد. اثری که از فسلفه به عنوان بهانه‌ای برای بهبود عکاسی و از آن جهت زندگی بهتر و روشنگری بهره می‌برد. در این کتاب علاوه بر شناخت بیشتر افکار و فلسفۀ نویسنده و تکمیل روش‌های عکاسی خیابانی، نکات قابل تفکری را می‌خوانید که می‌تواند نگرش شما را به زندگی و فعالیت‌تان، یعنی عکاسی به عنوان بخشی از کار، زندگی و هنر تکمیل نماید. اگر کار و زندگی واقعاً خلاقیت داشته باشد جهت آن از درون به بیرون است؛ زیرا بیان طبیعی خود از درون رخ می‌دهد. آنگاه انسان خواهد توانست به شکلی طبیعی زندگی نماید و با معنویت عمیق درون خود ارتباط برقرار کند. چنین فردی می‌تواند انسانی رشد یافته شود، نه محصول فقط جامعه و تأثیرات بیرون از آن. این اثر بیشتر شما را با مباحث مقدماتی و نظری عکاسی خیابانی، تمرین‌هایی برای رهایی از ترس از عکاسی در خیابان و برخی روش‌ها و تمرین‌های تکنیکی آشنا می‌کند؛ علاوه بر این بیشتر با نحوۀ به کارگیری جنبه‌های درونی و ذهنی و مباحث نظری، معنوی و فلسفی در عکاسی خیابانی و به طور کلی هر چه در زندگی با آن سر و کار دارید، روبرو خواهید شد. مطالبی که شاید آنچنان پر راز و رمز نیستند ولی قطعاً مؤثر هستند. با مطالعۀ این کتاب یاد می‌گیرید که چگونه با به کار گرفتن روش‌های متفاوات اجازه ندهید عوامل بیرونی به راحتی آرامش‌تان را از بین نبرند و از طرفی انرژی‌تان را صرف اموری نمایید که در اختیار شما هستند. در این اثر می‌فهمید که نویسنده، فلسفۀ مورد علاقه‌اش را جدی گرفته و بسیار مایل است که این فسلفه را وارد زندگی رومزه‌اش نماید. فلسفه‌ای که هر فرد برای زندگی‌اش دارد باید متناسب با شخصیت و شرایط خودش انتخاب شود و از جایی که نویسنده از دو نژاد کره‌ای و امریکایی است، دیدگاه شرقی او در انتخاب ذن و تائوئیسم به عنوان فسلفه مورد علاقه‌اش تأثیر بسزایی دارد. فلسفه‌ای که انسان را کنشگری فعال و پرشور می‌شناسد و او را به دل فعالیت‌های اجتماعی می‌برد و این نشان دهندۀ این است که هنگام فعالیت‌های روزانه در آن واحد می‌توان هم بازیگر بود و هم مشاهده‌گر. به طور کلی ذن برای رسیدن به روشنایی دو راه پیش پای فرد می‌گذارد: یکی لفظی یا زیانی و دیگری عملی. این لفظ‌گرایی با فلسفۀ زبان‌شناسی و دیالکتیک تفاوت دارد، اما به نظر می‌رسد به مرور زمان و با گسترش روزافزون توجه به ذن و ترکیب آن با فلسفه‌های متفاوت، روش‌ها، نگرش‌ها و نحوۀ کاربرد آن نیز گسترش یافته است. در واقع هر کسی از ظن خود شد یار ذن! در بخشی از کتاب ذن در هنر عکاسی خیابانی می‌خوانیم: اگر هنگام هدف‌گیری عصبی و ناآرام باشید، تیرتان به هدف نخواهد خورد. استاد هریگل اینگونه توضیح می‌دهد:«کشیدن زه کمان در نهایت آرامش، گرفتن کمان در نهایت آرامش و رها کردن تیر در کمال آرامش.» تجربه به من نشان داده است آرام بودن در عکاسی خیابانی بسیار مهم است. زمانی که هنگام عکاسی عصبی هستم مردم آن را احساس می‌کنند و ارتباط با آن‌ها سخت‌تر می‌شود. در چنین شرایطی بسیاری از موقعیت‌های عکاسی را از دست می‌دهم، چرا که نمی‌گذارم چشم‌هایم بچرخند و کارشان را انجام دهند. این موضوع دربارۀ زندگی هم صدق می‌کند. زمانی که بیش از حد تلاش می‌کنیم یا به ‌زور کار می‌کنم، نتیجه نمی‌گیریم. اگر متأهل هستید زمانی را به یاد بیاورید که می‌خواستید تازه با زوجتان آشنا شوید و او را تحت تأثیر قرار دهید. در آن شرایط کدام استراتژی بهتر بود؟ اینکه او را کادو باران کنید و دائم از او تعریف کنید یا اینکه خودتان باشید و بگذارید او به سمت شما بیاید؟ من متوجه شده‌ام که اکثر روابط بر اساس استراتژی دوم به وجود آمده‌اند. فهرست مطالبنگاشتی به جای مقدمهمراقبۀ بی‌موضوعذن در هنرعکاسی به‌عنوان ابزاری برای هوشیاریاز درون به بیرون و از بیرون به درونای حلزون از قلۀ فوجی بالا برو، آرام آرام آرام...توضیح و قدردانیمنابعفصل یکم: چگونه به انتقاد بی‌تفاوت باشیم؟چرا ستایش شدن توسط دیگران برایمان مهم است؟نیاز من به تصدیق شدن توسط دیگراناهمیت دادن به ستایش شدنچگونه بر حس نیاز به ستایش غلبه کنیم؟مقاومت در مقابل اعتیاد به ستایش شدن در شبکه‌های اجتماعیحواستان باشد که شما اهمیت بدهیدفصل دوم: چگونه می‌توان به تصدیق دیگران اهمیت نداد؟دلایل زیستی و اجتماعی برای نیاز به تصدیق شدنجامعۀ امروزیکسانی که «طرز فکر»‌شان مانند فلیکر است«موفقیت» در عکاسی به چه معناست؟واقعاً سعی دارید چه کسی را خوشحال کنید؟طوری عکاسی کنید که خودتان راضی باشیدآیا در عکاسی خیابانی «قانون خاصی» وجود دارد؟چند پیشنهاد کاربردینتیجهفصل سوم: کسی به عکس‌های شما اهمیت نمی‌دهدچگونه برای خودتان عکس بگیرید؟خوشحال کردن دیگران در مقابل خوشحال کردن خودتاننتیجه‌گیریفصل چهارم: گرفتن چند لایک کافی است؟شروع عکاسی مندوران حاضرگرفتن چقدر لایک کافی است؟آیا ممکن است به «حد کافی» لایک بگیرید؟گرفتن چند «لایک» و «مورد علاقه‌ام است» کافی است؟برای مدتی دیگر عکس‌هایم را در شبکه‌های اجتماعی آپلود نکردمچالش یک سال «بدون آپلود کردن عکس»مشکل اینکه بخواهیم لایک‌های زیادی بگیریم چیست؟چگونه بر علاقۀ بی‌پایانمان برای گرفتن لایک‌های بیشتر غلبه کنیم؟نتیجه‌گیریفصل پنجم: ده عامل که در عکاسی باعث نارضایتی من می‌شوند1. تجهیزات عکاسی من به اندازۀ کافی خوب نیستند2. به اندازۀ کافی در شبکه‌های اجتماعی معروف نیستم3. عکسی که دوست دارم را نمی‌توانم بگیرم4. مقایسۀ عکس‌هایم با دیگران5. زمان کافی برای عکاسی ندارم6. گاهی اوقات چیزی برای الهام گرفتن نیست7. نمی‌توانم به مسافرت بروم8. از نزدیک با سایر عکاسان آشنایی ندارم9. به خاطر کارم «شناخته» نمی‌شوم10. همیشه پیشرفت نمی‌کنمنتیجهفصل ششم: چگونه قدردان چیزی که دارید باشیدتردمیل لذتتجربۀ شخصی من در‌بارۀ تردمیل لذتتجربۀ من در‌بارۀ G. A. Sبه دنبال جذب رضایتنتیجهفصل هفتم: در‌بارۀ حسادت و عکاسی خیابانیما هیچ‌گاه نمی‌توانیم به طور دائم از زندگیمان راضی باشیمگلوی حسادت را ببریدنتیجهفصل هشتم: شکست و عکاسی خیابانی1. شکست برای صحیح نگرفتن یک عکس2. شکست در پروژه‌هایم3. شکست در گرفتن لایک‌های زیاد4. شکست در گرفتن عکس‌های جالبشکست در بیرون رفتن از خانه برای عکاسیفصل نهم: در ستایش کندی در عکاسی خیابانی1. کارهایتان را آهسته‌تر منتشر کنید2. آهسته‌تر به عکس‌ها نگاه کنید3. در خیابان‌ها آهسته‌تر قدم برداریدنتیجهفصل دهم: چگونه در عکاسی خیابانی ذهن آگاه باشیم؟1. روی خیابان‌ها تمرکز کنید2. از تجهیزاتی که دارید راضی باشید3. از مسیر لذت ببرید نه مقصد4. عکس‌ها را آهسته هضم کنید5. روی تنفستان تمرکز کنیدنتیجهفصل یازدهم: ذن در هنر عکاسی1. خودتان را در زمان حال گم کنید2. بی‌خیال شهرت و شناخته شدن شوید3. از دیگران عکاسی نکنید، از خودتان عکس بگیرید4. آرام باشید5. روی سفر تمرکز کنید، نه مقصدنتیجهفصل دوازدهم: درس‌هایی که تائوئیسمدر‌بارۀ عکاسی خیابانی به من داده است1. قدر «تفکر غیر حرفه‌ای» را بدانید2. بی‌خیال شوید3. نه مقایسه کنید، نه رقابت4. توقعی نداشته باشید5. زیاد تکان نخورید (ساکن بمانید)6. برای عکاسی مسافت‌های طولانی را انتخاب نکنید7. مانند یک ولگرد باشید8. کار خودتان را انجام دهید9. جلوی تمایلاتتان را بگیرید (زیاده خواهی نکنید)10. از هزینه‌های گزاف و غیر معمول بپرهیزید11. از کمال‌گرایی خودداری کنید12. تفریق و کم کردن13. در کارهایتان عجول نباشید، برای آن‌ها وقت صرف کنید14. تلاش کنید به صورت آگاهانه نسبت به بعضی چیزها بی‌اعتنا باشید15. چگونه روی کارمان تمرکز کنیم؟چند پیشنهاد کاربردینتیجهفصل سیزدهم: درس‌هایی که زندگی در‌بارۀ عکاسی خیابانی به من داده است1. اگر به خاطر حمایت دیگران نبود، نمی‌توانستم به جایی که هستم برسم2. زندگی پر از اتفاقات غیر منتظره است، با جریان زندگی پیش بروید3. بخش زیادی از زندگی (متأسفانه) به شانس بستگی دارد4. پول (و چیزهای مادی) خوشبختی نمی‌آورد5. به نظرات دیگران (در‌بارۀ خودتان) اهمیت ندهید6. برای علاقه‌مندی‌هایتان وقت صرف کنید7. آهسته قدم بردارید8. تعداد مکان‌های مورد بازدیدتان را کم کنید، اما وقت بیشتری را برای آن‌ها صرف کنید9. در انجام کارها عجله نکنید10. هر چه کمتر، بهتر11. با غریبه‌ها صحبت کنید12. معمولاً زیبایی در غیر منتظره‌ترین موقعیت‌ها به دست می‌آید13. ما مشخص می‌کنیم که دنیا را چگونه ببینیم و چگونه کادربندی کنیم14. قدر چیزی را که دارید بدانید15. هر چه بخشنده‌تر باشید چیزهای بیشتری به دست می‌آورید16. سفر راهی است برای تمام شدن نه پایان زندگی17. قلبتان به هر جایی که تعلق داشته باشد، همان‌جا خانه است18. منتظر الهام گرفتن نباشید19. طوری زندگی کنید که انگار هر روز آخرین روز زندگیتان است20. طوری زندگی کنید که حسرت چیزی را نداشته باشید21. علایقتان را دنبال کنید22. برای دیگران کار کنید، نه خودتان23. از چیزهایی که باعث کسل شدنتان می‌شود دوری کنید24. با حرص و ولع مطالعه کنید25. برای مردم دنیا ارزش‌های جدید خلق کنید26. عشق را مأموریت زندگیتان قرار دهیدفصل چهاردهم: چگونه از پشیمانی و حسرت خوردن جلوگیری کنیم؟1. شاد زیستن: یکی از مسئولیت‌های بزرگ شما2. بیش ازحد کار نکنید3. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید4. مهارت‌هایتان را تقویت کنید5. بیشتر سفر کنیدحسرت نخوردن در عکاسی خیابانی1. خیلی سخت کار نکنید2. بیشتر سفر کنید3. برای خودتان عکاسی کنید4. دوستی‌هایتان را تقویت کنید5. خوشحال باشید و از زندگی لذت ببریدنتیجهفصل پانزدهم: چنان عکاسی کنید که انگار هر روز آخرین روز زندگیتان است1. هر جا که می‌روید دوربینتان را با خودتان ببرید2. دوربینی کوچک به همراه داشته باشید3. از خودتان بپرسید: اگر فردا بمیرم چه می‌شود؟نتیجهفصل شانزدهم: در‌بارۀ ارثیه و عکاسی خیابانیدر‌بارۀ سفر و عکاسی خیابانیسنکا و سفر1. سفر دیدم به جهان را گسترش داد2. سفر به من کمک کرده است دوستان خوبی پیدا کنم3. شباهت‌هایمان بیشتر از تفاوت‌هایمان است1. با انسان‌های بسیاری آشنا می‌شوید، اما نمی‌توانید رابطۀ عمیق و صمیمانه‌ای با آن‌ها برقرار کنید2. سفر، کارکردن روی پروژه‌های عکاسی را دشوار می‌کند3. از کسانی که به آن‌ها عشق می‌ورزید دور می‌شویدنتیجههنر مشاهده کردن و دیدنتفکراتم در روز تولدمترس، اضطراب و خود آگاهی: دشمنان بزرگ عکاسان خیابانیتعقیب نوردید مثبتپیدا کردن چیزی که به آن عشق می‌ورزیمارزش و اهمیت صبرنمایه

more_vert کتاب آموزش دوستانۀ عکاسی دیجیتال

ادامه مطلب

closeکتاب آموزش دوستانۀ عکاسی دیجیتال

آموزش دوستانه‌ی عکاسی دیجیتال (Digital photography pocket guide) را انتشارات طاهریان به برگردان فارسیِ ابوالفضل طاهریان ریزی و آرزو خسروپور چاپ کرده است. تا چند سال پیش عکاسی و عکسبرداری امری کاملاً تخصصی به شمار می‌آمد تا اینکه دوربین‌های دیجیتالی پا به عرصه‌ی ظهور گذاشتند. با استفاده از دوربین‌های دیجیتال شما به سادگی می‌توانید عکس‌های بسیار زیبایی را بگیرید. سبک آموزشی در این کتاب کاملاً تصویری، کاربردی و دوستانه می‌باشد به طوریکه هر کاربری که به عکاسی علاقه دارد فارق از میزان اطلاعات سابقش از عکاسی می‌تواند آن را در داخل جیب خود قرار داده و در یک سفر کوتاه چندین مبحث آنرا مطالعه کند. در بخشی از کتاب خواهید خواند: ...کارخانجات دوربین سازی اکنون تمام توان و خلاقیت خود را صرف ساخت دوربین‌های دیجتیالی می‌کنند احتمالاً دوربینی که در دست دارید یا می‌خواهید بخرید، قابلیت‌ها و ویژگی‌های بسیاری دارد که شما از آن بی خبرید. ما قصد داریم شما را با این ویژگی‌ها و قابلیت‌ها آشنا کنیم. اولین مرحله، آشنایی با قطعات و اجزای سازنده دوربین است و گام بعدی این است که بدانیم دقیقاٌ برای گرفتن یک عکس با کیفیت بالا چه کاری را باید انجام دهیم. دوربین‌های دیجیتالی را می‌توان به چهار دسته: فشرده، نیمه حرفه‌ای، تمام حرفه‌ای و چند منظوره تقسیم بندی کرد. در سه طبقه بندی اول به این نتیجه خواهید رسید که ابزارهای عکسبرداری از شکل ابتدایی به حالت تمام حرفه‌ای، پیچیده‌تر می‌شوند. دسته‌ی چهارم که همان دوربین‌های دیجیتالی چندمنظوره می‌باشند. مثالی از روش تصویر برداری دیجیتالی با فناوری‌های دیگر است. این دستگاه‌ها می‌توانند کمی‌کاربردی باشند، امّا معمولاً به عنوان دوربین ثانویه بکار گرفته نخواهند شد. کار را با مرور ویژگی‌ها و قطعاتی شروع می‌کنیم که بطور متداول در دوربین‌های دیجیتالی فشرده یافت می‌شوند. در مورد دوربین‌های فشرده، توضیحات بیشتری داده خواهد شد چون دوربین‌هایی هستند که فکر می‌کنیم بیشتر افراد برای اولین بار اقدام به خرید و استفاده از آن می‌کنند. باید گفت که دوربین‌های دیجیتالی فشرده امروزه خود عکاسی دیجیتالی را تعریف می‌کنند. این دوربین‌ها علاوه بر سبکی و قدرت عکسبرداری بسیار بالا، به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرند... فهرست مطالببخش 1: دوربین های دیجیتالیمروری بر طبقات دوربین های عکس برداریمقایسه ویژگی ها و ترکیباتبررسی بیشتر دوربین های فشردهفلاشنور جبرانی کانونورودی میکروفنعدسی اپتیکی منظریابعدسی تصویر بردارینور جبرانیکلید کنترل نمایشگرنمایشگر LCDدکمه منوحالت صفحه دکمهصفحه دکمه چند کارهدکمه Set/OKدکمه سطل آشغالاتصال کامپیوتریدکمه شاتراتصال سه پایهاتصال خروجی ویدیواهرم زوم یا بزرگنماییباتریDirect Printحسگر تصویریکارت حافظهPictBridgeحافظه RAMUSB Mass Storageدوربین های نیمه حرفه ایانواع باتری هاتنظیم دیوپترگزینه های اندازه گیری نور پردازیپایه اتصال فلاشحسگر مادون قرمزمنظریاب های LCD که می چرخندکارت های حافظهعکس برداری از راه دورعدسی های زومدوربین های تمام حرفه ایفلاش های الکترونیکیحسگرهای تصویرعدسی های نوریانتقال تصویر WiFiدستگاه های چند منظورهتلفنهای دوربین داردوربین های فیلمبرداری که عکس نیز میگیرنددوربین های عکس برداری که فیلم هایی با کیفیت بالا ضبط می کنندبخش 2: کنترل دکمه ها، منوها و صفحات کنترلکنترل های دوربین های دیجیتالیتنظیم دیافراگم در حالت AVنورپردازی خودکارAVIحالت حرکت سریع و عکس برداری پی در پینماهای نزدیکمرتب سازیفشرده سازی کیفیت تصویرزوم دیجیتالیDNSپاک کردن تصاویرنور پردازی اضافیقفل نور پردازینور سنجفرمت های فایلی (تصاویر عکاسی)فلاشحالت فلاشقفل تنظیم کانونیفرمت کارتقفل بی نهایت (Infinity Lock)سرعت ایزوحالت نور پردازی دستیحالت فیلم برداریفرمت فیلم بردای -MPEGحالت پاناروماافکت های تصویرینورپردازی خودکار و برنامه ریزی شدهحفاظت از تصاویروضوحزمان سنج خودکارنورسنجی نقطه ایحالت تنظیم سرعت شاتر (TV)موازنه نور سفیدکنترل زوم و بزرگنماییبخش 3: نکات و ترفندهای عکاسیگرفتن پرتره های زیبا در فضای بازعکس های دسته جمعیعکس برداری از پرتره ها با نور موجودگرفتن عکس پاسپورتی و پرتره از خودگرفتن عکس های جالب از کودکانعکس برداری از محل هایی که در مسافرت باز دید کرده ایدتصویر برداری از مراسم جشن عروسیجلوگیری از ایجاد قرمزی چشمتصویر برداری از رویداد های ورزشیعکس برداری از تصاویر پر جنب و جوشعکس برداری در موزهعکس برداری از معماری و ساخت سازه هاعکاسی سوژه ها با استفاده از سطح روی میزایجاد دور نمای قوی در تصاویرعکاسی با استفاده از نور مادون قرمزگرفتن تصاویر سریع از افرادی که هنگام فلاش زدن دوربین چشمک میزنندنکات و ترفندهای کامپیوتریارسال تصاویر از طریق ایمیلبه اشتراک گذاشتن تصاویر در شبکهچاپ عکس های با کیفیتنمایش اسلاید دیجیتالیکار با فایل های RAWبایگانی تصاویر برای استفاده آتیمرتب کردن فیلم های دوربین های دیجیتالیمتصل کردن کلیپ های ویدیویی به یکدیگر و ساخت فیلم کوتاهکلام آخرچاپ عکس روی کیک

more_vert کتاب دانشنامه جامع عکاسی و تصویربرداری دیجیتال

ادامه مطلب

closeکتاب دانشنامه جامع عکاسی و تصویربرداری دیجیتال

سید علی طباطبایی نظری در کتاب دانشنامه جامع عکاسی و تصویربرداری دیجیتال، با گردآوری مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مطالب عمومی و تخصصی در زمینه عکاسی و ترجمه و معادل‌سازی به زبان زیبای پارسی گام موثری در ابهام‌زدایی و برطرف کردن مشکلات این عرصه برداشته است. این کتاب اولین دانشنامه جامع عکاسی و تصویر برداری دیجیتال از زبان انگلیسی به فارسی است. بیش از 170 سال است که از اختراع عکاسی به عنوان هنری جاودان می‌گذرد و حدود نیم قرن است که فناوری دیجیتال به عنوان یکی از کاربردی‌ترین و روزمره‌ترین اختراعات بشر متمدن و پیشرفته جای خود را در زندگی ما بازکرده است تا جایی که زندگی انسان امروزی بدون استفاده از فناوری‌های دیجیتالی بسیار مشکل و چه بسا غیر ممکن خواهد بود. با تلفیق و ترکیب هنر بی‌مثال عکاسی و فناوری بی‌رقیب دیجیتال علم و هنر عکاسی و تصویر برداری دیجیتال توسط شرکت سونی در حدود 40 سال پیش اختراع شد. اختراعی که از آن پس به بعد فن پیچیده، مشکل و دور از دسترس عکاسی را به یکی از سرگرمی‌ها و تفریحات روزمره و سهل‌الوصول همه اقشار جامعه بدل کرد و از طرفی نیز ادارات و دستگاهای اجرایی سازمان‌ها و بخش‌های مختلف مانند بیمه‌ها، کارخانجات، مدارس و آموزشگاه‌ها جهت رونق بخشیدن به کار و حرفه خود و همچنین تهیه گزارش‌های مستند و معتبر از این فناوری جدید و موثر استفاده کرده تا جایی که ضمیمه کردن عکس در هر یک از این موارد امروزه به صورت قانون رسمی و لازم‌الجراء در هر یک از این بخش‌ها در آمده است. این طیف گسترده از بهره‌وری جدیدترین و کاربردی‌ترین فناوری روز‌ باعث به وجود آمدن فرهنگی جدید به نام فرهنگ دیجیتالی شد؛ فرهنگی که اگر چه نوپا بود اما به دلیل تاثیرگذار بودن، فرهنگ‌های کهن جوامع انسانی را آنچنان تحت‌الشعاع قرار داد که فرهنگ‌های گذشته یا مجبور به همراهی با این نوزاد تازه به دوران رسیده بودند، یا محکوم به فنا. زبان یکی از ویژگی‌های هر فرهنگ و تمدن است و فرهنگ عکاسی و تصویربرداری دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیست.

more_vert کتاب آموزش عکاسی دیجیتال (عمومی)

ادامه مطلب

closeکتاب آموزش عکاسی دیجیتال (عمومی)

کتاب آموزش عکاسی دیجیتال (عمومی) نوشتۀ سید علی طباطبایی نظری و شهریار رضوانی‌نیا، هرآنچه که نیاز دارید برای خلق عکس‌های دیجیتالی عالی بدانید و آن‌ها را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارید را به شما آموزش خواهد داد. در تالیف این کتاب، از بهترین و به روز‌ترین اطلاعات علمی و هنری در جهان در زمینه علم و هنر عکاسی استفاده شده است و با مجرب‌ترین متخصین آموزشی در موسسات معتبر ایرانی و خارجی مشاوره‌های طولانی شده است. کتاب حاضر به صورتی نگاشته شده که همه افراد با هر سطح اطلاعت هنری می‌توانند از آن استفاده کنند. بحث‌های تخصصی کتاب به صورت مستقل و جداگانه نوشته شده و برای مطالعه آن نیازی به پشت سر هم خواندن کتاب و یا آموختن تمام قسمت‌های آن نیست بنابراین شما می‌توانید با توجه به علاقه، استعداد و امکانات خود از این کتاب ارزشمند استفاده کنید. ضمنا کتاب آموزش عکاسی دیجیتال، راهنمایی‌های مفیدی در زمینه تهیه، نگهداری و کاربری انواع تجهیزات عکاسی دیجیتال در اختیار خواننده قرار می‌دهد تا به این وسیله کلیه نیازهای آموزشی خوانندگان خود را برطرف کند. در بخشی از کتاب آموزش عکاسی دیجیتال (عمومی) می‌خوانیم: برخی می‌گویند: گوشی موبایل من عکس می‌گیرد ماه! دیگر چه نیازی به خرید دوربین دارم؟ این دلیل فقط وقتی درست است که قصدتان تهیه عکس‌های یادگاری معمولی و تماشای آن روی صفحه موبایلتان باشد. اگر می‌خواهید زوم خاصی روی سوژه انجام دهید، عکس‌های نیمه‌حرفه‌ای بگیرید، آن را چاپ کنید یا در برنامه‌های گرافیکی از آن استفاده کنید، بهتر است بدانید تنها عامل برای عکسبرداری، تعداد زیاد پیکسل‌های گوشیتان نیست. برای خرید یک دوربین عکاسی بهتر و تا حد نیمه‌حرفه‌ای، این موارد را نیز در نظر بگیرید: گرفتار تبلیغات فروشندگان و تولید کنندگان درباره فناوری «تشخیص لبخند» یا متراژ زیاد «زوم دیجیتال» دوربین نشوید. آن فناوری باعث گرانی بی‌دلیل دستگاه می‌شود و این زوم هم هر چه بیشتر باشد، کیفیت عکستان را کمتر می‌کند. به کسی که عکسش را می‌گیرید، بگویید بخندد! به جای زوم دیجیتال هم به مقدار زوم نوری یا اپتیکال توجه کنید. زوم اپتیکال باید بیشتر از پنج یا حتی شش برابر باشد. رزولویشن یا قدرت تفکیک دوربین باید بیش از شش یا حتی هفت مگاپیکسل باشد. به تعداد فریم قابل برداشت در ثانیه توجه کنید. هر چه بیشتر باشد، بهتر است. عدد سنسور دوربین هر چه بیشتر باشد، کیفیت عکس در قطع بزرگ‌تر بهتر خواهد بود. اگر مقاصد نیمه‌حرفه‌ای دارید، از امکان نصب لنزهای خاص و اضافه روی دوربین غفلت نکنید. دوربینی بخرید که بتوانید تنظیماتی چون شاتر، فوکوس، دیافراگم و… آن را به صورت دستی نیز انجام دهید. فهرست مطالبمقدمه‌ای در خصوص کتابمقدمه‌ای برای عکاسیراهنمای خرید دوربین عکاسیفصل اول: عکاسی دیجیتال / تعریف عکس، تعاریف مهم در عکاسی دیجیتالفصل دوم: عکاسی با موبایل / عکاسی عمومی با موبایل/ عکاسی حرفه‌ای با موبایلفصل سوم: عکاسی با دوربین‌های خانگیفصل چهارم: تکنیک‌های عکاسیفصل پنجم: عکاسی از کودکانفصل ششم: عکاسی حیات وحشفصل هفتم: عکاسی مستند اجتماعیفصل هشتم: عکاسی در شبفصل نهم: ساخت استودیوی عکاسی در خانهفصل آخر: آزمون پایانی

more_vert کتاب عکاسی از محصول برای تبلیغات با تاکید بر تجارت الکترونیک

ادامه مطلب

closeکتاب عکاسی از محصول برای تبلیغات با تاکید بر تجارت الکترونیک

کتاب «عکاسی از محصول برای تبلیغات» با تاکید بر تجارت الکترونیک و کاربرد عکس در سایت‌های اینترنتی، کلکسیونی از عکس‌ها را گرد‌آوری کرده است که روی سایت‌ها به دلایل گوناگون قرار می‌گیرند. عکس‌ها به جز نمایش دادن وظیفه انگیختن هیجان و افزایش تمایل به بازدید و خرید و یا ماندن در سایت را بر دوش می‌کشند. گفتنی‌ست، در عکاسی تجاری انتقال پیام تولید‌کننده و یا ارائه‌کننده بسیار مهم است و برانگیختن شوق خریدار و نیز کشش به سمت «برند» یا مارک‌تجاری که آهنگ مطرح کردن آن را داریم، مهم و از وظایف عکس و عکاس است.

more_vert کتاب آموزش عکاسی برای کودکان

ادامه مطلب

closeکتاب آموزش عکاسی برای کودکان

کتاب آموزش عکاسی برای کودکان اثر سیدعلی طباطبایی نظری به دو زبان فارسی و انگلیسی برای مهد کودک‌ها و پیش دبستانی‌ها آماده‌سازی شده است. علم و هنر عکاسی بیش از صد و پنجاه سال است که پا به عرصه وجود گذاشته است. بسیاری از مردم به آن علاقمندگشته‌اند و برخی روزی خود را در این هنر بی‌نظیر می‌جویند؛ کار به آن‌جا رسیده که این تصاویر دو بعدی گویا مهم‌ترین و کاربردی‌ترین هنر زمان ما گشته است. ما خواستیم که مهم‌ترین و بهترین هنر دوران خویش را برای بهترین‌هایمان یعنی فرزندان دلبندمان ملموس‌تر و کاربردی‌تر و یاد گرفتنی‌تر کنیم و راه سعادت را برای فرزندان خویش هموار سازیم. با مطالعه کتاب آموزش عکاسی برای کودکان (photography training for children)؛ آنچه را که میوه‌های زندگی‌مان درآینده طلب خواهند کرد از هم اکنون در اختیارشان قرار دهیم. فهرست مطالبعکاسی چیست و چگونه به وجود آمده؟یک نقاشی زیباکار شروع می‌شودجاده‌ها بسیرند بچه‌ها سفر عکاسی را شروع کنیدنگهداری از وسایلاولین آلبوم منساخت آلبوم دیجیتالبه دوستان خود عکاسی یاد بدهیم

more_vert کتاب چگونه عکاسی کنیم؟

ادامه مطلب

closeکتاب چگونه عکاسی کنیم؟

کتاب چگونه عکاسی کنیم؟ نوشته‌ی سید علی طباطبایی نظری، شما را با مهم‌ترین ژانرهای عکاسی به سبک و شیوه مینیمالیست یا ساده‌گرایی آشنا می‌کند و هوش، استعداد، خلاقیت و توانایی هنری شما را به چالش می‌کشد. کتاب چگونه عکاسی کنیم؟ اولین اثر از مجموعه 9 جلدی عکاسی مینیمال است. عکاسی مینیمال یا ساده‌گرایی شیوه‌ای از عکاسی است که پایه‌های آن در قرون 16 و 17 بین نقاشان اروپایی گذاشته شد. آن‌ها با طرح یک موضوع پیچیده سعی در ساده نشان دادن آن داشتند. از اوایل دهه 20 میلادی در آمریکا این شیوه قدیمی از نقاشی مورد توجه عکاسان ژانر آبستره یا انتزاعی در آن زمان قرار گرفت و عکاسی مینیمالیستی پا به عرصه ظهور گذاشت. در این شیوه از عکاسی سعی می‌شود با استفاده از شیوه‌ها و تکنیک‌هایی مانند کلوزآپ، بازی با دیافراگم‌های مختلف و عکاسی سیاه و سفید، حسی شناور گونه در زمان و مکان ایجاد شود که بیننده را به ژرفای وجود و اصل هستی ببرد و در اوج شگفتی، زبان آفرینش را به ساده‌ترین طریق ممکن برای او بیان کند. در عکاسی مینیمال، اصل بر خلاقیت ساده گرایانه و هوش بدون حد مرز هنرمند است که با کوچک‌ترین و ساده‌ترین عناصر خلقت زیباترین آثار ماندگار را بیاد می‌آورد. عکاسان مینیمال غالبا افراد کم صحبت، گوشه‌گیر، باهوش و منزوی هستند و زبانشان، دوربینشان است. در این شیوه از عکاسی گاهی با شلوغ‌ترین صحنه‌ها و تصاویر برخورد می‌کنید اما می‌بینید که جزء اصلی و ستون و نگهدارنده بقیه اجزاء در عکس با بیان بسیار ساده عکاس، به نمایش درآمده است. هنر عکاسی مینیمال شیوه‌ای خاصی است که هر هنرمندی با هر سلیقه و دامنه کاری و حرفه‌ای و با استفاده از هر نوع تجهیزات ساده یا گران قیمت را می‌تواند به چالش بکشد. در این کتاب‌ها ساده‌گرایی یا مینیمالیست لزوما به معنای فرمالیست بودن عکاس و یا سبک عکاسی او نیست بلکه به معنای راحت‌تر و ساده‌تر عکاسی کردن و استفاده از راحت‌ترین و ساده‌ترین امکانات موجود برای دست‌یابی به اثر هنری در ژانر مورد نظر می‌باشد. در بخشی از کتاب چگونه عکاسی کنیم؟ می‌خوانیم: روح عکاسی در مستند سازی و واقع‌گرایی نهفته است. رئالیسم بودن یعنی‌ تجسم واقعیت در عکس و عکاسی مستند اوج این هنر است. این‌ شیوه از عکاسی به ضبط واقعیات در هر زمینه یا موضوعی‌ می‌پردازد و عکس‌های آن در هر مرجعی قابل استناد و بررسی است. خواه یک خبر باشد یا رویدادی ورزشی یا مناسبتی اجتماعی سیاسی و مذهبی. آری حقیقت، روح و ذات عکاسی مستند تکیه بر واقعیت است. از برجستگان این ژانر از هنر عکاسی می‌توان به افرادی چون: جمیز نچوی - آلفرد یعقوب زاده - کاوه گلستان - استاد اسماعیل عباسی و جناب بهمنی مرد دوربین به دست روزهای جنگ تحمیلی نام برد. جا دارد یادی کنیم از دوست همیشه به یادمان، عباس جعفری که عکس‌هایش خاطرات به یاد ماندنی از زندگی نوع بشر در زمان ما بود. کسی که باعث شد تفنگ من و هزاران شکارچی دیگر به دوربین تبدیل شود و بزرگترین پروژه حفظ محیط زیست از طریق عکاسی‌، در مجموعه فرهنگی دانش عکاسی به نام شاتر به‌ جای ماشه آغاز شود. فهرست مطالبسخنی در مورد تاریخچه عکاسی از گذشتهتا اکنونپیشگفتاری در خصوص کتاب‌های عکاس مینیمال (شاتر 2)انواع دوربینقطع یا اندازه سنسور در دوربینسرعت شاتر و اندازه دیافراگمطریقه استفاده از سرعت شاتر و دیافراگم و رابطه آن‌ها با حساسیت سنسور یا ISOکادربندینقطه قوی، خطوط متقاطعتضادتقابل‌ها و تضادهای نهفتهسبک، شیوه یا ژانرهای عکاسیعکاسی مستندعکاسی پرترهعکاسی از مناظر طبیعیعکاسی حیات وحشتجهیزات عکاسیعکاسان طبیعتاما شکارچیان دوربین به دست لحظه‌های ناب حیات وحش به چه تجهیزاتی نیاز دارند؟اقتصاد عکاسیقوانین عکاسیو اما بهترین شیوه و سبک عکاسی چیست؟منابع

more_vert کتاب آموزش جامع عکاسی به زبان ساده - جلد 1

ادامه مطلب

closeکتاب آموزش جامع عکاسی به زبان ساده - جلد 1

عکاسی در لغت به معنای فن عکاسی و عکسبرداری است و همچنین به عمل و شغل عکاس نیز گفته می‌شود. این هنر در اکثر زبان‌های جهان فتوگرافی خوانده می‌شود که ترکیبی از دو کلمهٔ یونانی فتو به معنی نور و گرافی به معنی ثبت یا نگارش است. بنابراین، فتوگرافی به معنای نقش کردن با نور است. عکاسی یعنی ثبت و ایجاد یک تصویر؛ که در دو مرحله انجام می‌شود: نخست، بدست‌آوردن تصویر به وسیلهٔ دوربین و ثبت آن روی نگاتیو (فیلم) یا گیرنده تصویر الکترونیکی و دوم، ظاهر کردن تصویر مخفی حاصل از دوربین عکاسی و پایدارکردن آن. در این فرآیند، دریافت و ثبت نور بر روی یک سطح حساس به نور، مانند نگاتیو یا گیرنده تصویر، باعث می‌شود... این کتاب در نسخه آی او اس ممکن است قابلیت اجرا را نداشته باشد. لطفا درصورت بروز مشکل از نسخه‌های دیگر مانند ویندوز و اندروید استفاده کنید. فهرست مطالبدوربین عکاسیصفحه حساسنورسنجیلنزواضح سازیفلشفیلترها