more_vert کتاب هپنینگ

ادامه مطلب

closeکتاب هپنینگ

سید سعید هاشم زاده در کتاب هپنینگ سعی بر آن دارد تا این مدیوم هنری به اندازه‌ی یک شیوه‌ی اجرایی بررسی و واکاوی شود تا به ‌وسیله‌ی آن، سرچشمه‌ی بسیاری از فعالیت‌های خلاق در نمایش هنر و تئاتر به ‌ویژه تئاتر محیطی و تئاتر تجربی که از عناصر هپنینگ بهره برده‌اند، شناخته شود. هپنینگ چیست؟ هپنینگ، جمع‌آوری رویدادهای مشاهده شده یا انجام شده در یک مکان و زمان یا بیش‌تر از آن است. اجسام محیطی تشکیل دهنده‌ی هپنینگ‌ها ممکن است به طور مستقیم از آنچه در دسترس می‌باشد گرفته شده و یا با اندکی تغییر ساخته شده باشند و به‌ عنوان فعالیتی، خود را اختراع و بازسازی کنند. هپنینگ به بازی صحنه‌ای یا تئاتر شباهتی ندارد و ممکن است یکبار یا به طور پیاپی در یک سوپر مارکت، در طول یک رانندگی در اتوبان، زیر یک پل کهنه و حتی در آشپزخانه‌ی یک دوست رخ دهد. اگر اجرای هپنینگ به ‌صورت مداوم و پی‌درپی باشد، شاید بیش‌تر از یک سال طول بکشد. اجرای هپنینگ را می‌توان با هر مکانی وفق داد و اصلاح کرد اما بدون تمرین و تکرار، اجرا و بدون حضور مخاطب (زیرا در هپنینگ مخاطب وجود ندارد). هپنینگ یک هنر است اما به نظر می‌رسد نزدیک‌تر به یک زندگی می‌باشد. ایده‌ی هپنینگ: هپنینگ از ساختارشکنی و پسامدرن به ‌وجود آمده و واضح است که پرداخت گسترده به مفاهیمی چون ساختارشکنی و پسامدرن نیاز به بحثی مفصل دارد اما به مهم‌ترین اشتراکات این دو جریان با هپنینگ اشاره خواهد شد. ساختارشکنی در هپنینگ مانند زبانی نوین در هنر ظهور می‌کند که ریشه در تفکرات فوتوریستی دارد. مسأله‌ای که اعتراض به وجه تکنولوژیک، از خود بیگانگی و تداوم هنر سنتی است؛ هنری که از قواعدی ویژه بهره می‌گیرد. در بخشی از کتاب هپنینگ می‌خوانیم: «هر روز هفته، حوالی ساعت 3 بعد از ظهر، وقتی باد بر روی ماسه‌ها وزیدن می‌گرفت، زنی در راهی پیاده می‌رفت و رد پاهایش را تماشا می‌کرد که باد پشت سرش آن‌ها را محو می‌ساخت. او هر شب در دفترچه‌ی یادداشت روزانه‌اش شرحی از راهپیمایی خود می‌نوشت. در آغاز هر روز، زن داستان روزانه‌اش را می‌خواند و سپس تلاش می‌کرد تا دقیقاً همان چیزی را تکرار کند که روز گذشته اتفاق افتاده بود. او این تجربه را تا حد ممکن وفادارانه توصیف می‌کرد، تا این‌که هفته سپری می‌شد. او روزی در یکی از صفحات دفترچه نوشت: می‌خواهم ببینم می‌توانم جلوی تغییر را بگیرم یا نه!» (کاپرو، 1983؛ 100) ریچارد شکنر درباره‌ی آلن کاپرو و هپنینگ‌هایش می‌نویسد: «کارهای کاپرو، بیش از هر مجموعه کار دیگری که من می‌شناسم کیفیت ناب هپنینگ را دارد. کاپرو با ایجاد کوچک‌ترین تغییرات یا شدت بخشیدن‌ها، کنش‌های روزمره را تبدیل به راز و رمز می‌کند.» (شکنر، 2006؛130) در واقع راه رفتن عادی یک زن بر روی ساحل با ایجاد کوچک‌ترین تغییرات در این راه رفتن، ایجادگر مفهومی است که از زندگی به عاریت گرفته شده است و نه از دنیای هنر. در واقع هنر به مثابه‌ی هنر برای مردم آشناست و به همان اندازه از آن‌ها فاصله دارد. مردم هنری را می‌شناسند که در گالری‌ها، تماشاخانه‌ها، سینماها و مکان‌های آشنا عرضه می‌شود. هنری که به گفته‌ی شکنر: «حقیقتاً هنر است». اما هنر به مثابه‌ی زندگی اغلب از زندگی عادی غیر قابل تشخیص است. آیا طراحی اجرای «راه رفتن بر روی ساحل» همانند زندگی نیست؟ در واقع تقابل بین هنر به مثابه‌ی زندگی و هنر به مثابه‌ی هنر، تقابل دو دیدگاه درباره‌ی هنر و شکل‌گیری آن است. فهرست مطالب مقدمههپنینگ چیست؛ بررسی نگره‌ها و ویژگی‌های ساختاریبرخی هپنینگ‌های متأخرهپنینگ‌های متأخرتر؛ چند هپنینگ آسانچگونه یک هپنینگ ساخته می‌شود

more_vert کتاب عکاسی آسان

ادامه مطلب

closeکتاب عکاسی آسان

پدرام حکیم زاده در کتاب عکاسی آسان، دیدگاه و بینشی عمیق و روشن درباره‌ی بنیان‌های عکاسی از جهات مختلف در اختیار شما قرار می‌دهد. هانری کارتیه برسون، یکی از بهترین عکاسان جهان، گفته است: "عکاسی یعنی طوری به جهان نگاه کنیم که گویی اولین بار است آن را می‌بینیم". اساس موضوع هنر، خلاقیت است و خلاقیت عبارت است از درک واقعی مفهوم "آهان"، که به معنی تداعی معقول افکار، حقایق و ایده‌ها به شکل تجربه‌ی جدیدی است که در عین خوش‌آیندی دارای معانی‌ ماورای اجزای آن هستند. جهان بصری و عکاسی امروز با وجود تنوع و گستردگی وامدار تلاش خستگی ناپذیر عکاسانی خلاق است که همه‌ی زندگی خود را برای ایجاد نگاهی نو به زندگی و بیانی جدید از هستی وقف نمودند. این عکاسان مانند نیوتن مفهوم "آهان" را پس از افتادن سیب بر روی سر خود و کشف راز جاذبه‌ی زمین، احساس کردند و این احساس را پس از فشردن دکمه دکلانشور دوربین عکاسی با همه‌ی انسان‌های جهان به اشتراک گذاشتند. معنای "لحظه‌ی قطعی" که برسون مطرح نموده ترجمان همان مفهوم "آهان" است که در روانشناسی خلاقیت امروز از آن نام برده می‌شود. در این کتاب تلاش گردیده است راهکارهایی برای به سرعت رسیدن به درک مفهوم "آهان" در عکاسی به خواننده عرضه گردد. با توجه به وسعت و گسترش پدیدارهای بصری مانند تصاویر گوناکون، تلفن همراه، اینترنت، تلویزیون در ابعاد و تکنولوژی گوناگون، شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای و... موضوع آموزش عکاسی موضوعی پیچیده و چند وجهی شده است که برای شناخت ابعاد مختلف آن باید از زوایای گوناگون آن را مورد بررسی قرار داد. در این مجموعه سعی گردیده است با استفاده از سال‌ها تجربه‌ی تدریس این درس در مراکز و سطوح محتلف تحصیلی، خواننده در طی چند فصل به شکل تدریجی با ابعاد مختلف موضوع آشنا به شکلی بنیادین ویژگی‌های آن را درک نماید. در بخشی از کتاب عکاسی آسان می‌خوانیم: عکاسی علمی علاوه بر اینکه تحقیقات علمی را به تصویر می‌کشد به آن‌ها سندیت می‌بخشد و مطالعه آن‌ها را آسان‌تر می‌کند. عکس‌های علمی در نهایت سادگی آنچه را چشم‌های دانشمندان می‌بینند برای همیشه ضبط و ثبت می‌کنند. بعضی مواقع دانشمندان می‌توانند موضوع‌های علمی بسیار کوچک یا زودگذر یا خلی تاریک را که با چشم قابل رؤیت نیستند روی فیلم ثبت کنند. عکاسی کلوزاپ، فتوماکروگرافی و فتومیکروگرافی سه رکن اصلی عکاسی علمی به شمار می‌روند. استفاده از این سه شیوه عکاسی به دانشمندان این امکان را می‌دهد که مثلاً یک حشره را در محیط زندگی طبیعی‌اش یا در زمینه‌ای روشن با استفاده از شیوه کلوزآپ، به منظور مطالعه اجزای اصلی تشکیل دهنده اندام‌هایش و مطالعه برش مقطعی بعضی از اندام‌هایش مثلاً چشم مورد مطالعه قرار دهند. حساسیت امولسیون‌های عکاسی در مقابل نور که دامنه وسیعی را شامل می‌شود کمک می‌کند تا با استفاده از شیوه عکاسی فراطیف نگاری کمیت‌های بسیار ناچیز را فلزاتی که در یک آلیاژ به کار رفته است مشخص شود یا تله فتوگرافی این امکان را به ما می‌دهد تا ستارگانی را که با تلسکوپ نیز نی‌‌توانیم ببینیم رویت کنیم. حساسیت فیلم به ذرات باردار نظیر الکترون‌ها دانشمندان را قادر می‌کند تا آن‌ها بتوانند موضوع‌هایی را که به کمک میکروسکوپ الکترونی بسیار بزرگ شده‌اند مطالعه کنند و از این طریق از نوع بار، مقدار جرم و سرعت ذرات آگاه شوند. از این رو که دوربین می‌تواند در شرایط غیر عادی نیز کارآیی داشته باشد و حتی در بدترین شرایط نوری که چشم انسان قادر به دیدن نیست کارآمد باشد، باید آن را چیزی فراتر از ابزار ثبت تصویر تلقی کرد. فهرست مطالبپیش گفتارمقدمهشناخت عکس و کاربردهای آنعکس به عنوان یک رسانهتجهیزات عکاسیدوربینفیلمنور دهیقوانین عدسی‌هاانواع عدسی‌ها در عکاسیسه‌پایهتک پایهفیلترانواع دوربین‌های عکاسیدوربین آنالوگدوربین دیجیتالدوربین دیجیتال حرفه‌ایدوربین‌های حرفه‌ای و قابلیت فیلمبرداریدوربین‌های نیمه حرفه‌ایدوربین‌های آماتور یا کامپکتمتغیرهای عکاسیانوع عکاسیعکاسی از طبیعتعکاسی از روزهای ابریعکاسی از مناظر برفیعکاسی از حیواناتعکاسی علمیعکس‌های پرترهعکاسی فیلمویژگی‌های عکسنور مهم‌ترین عاملسوژه جالبدوقدم به جلوکادر عکسزمینه پشت عکسترکیب‌بندی یا کمپوزیسیونوضوح در عکسعمق عکسراهنمایی گرفتن عکس‌های جذابغروب زیباحباب‌های صابونکلیشه بزرگتصاویری کشیده از پرندگانعکاسی از انسان‌ها در حال کاردیدگاه شیشه‌ایمجسمه زندهزیبایی هوای بدپروژه عکاسی مجددنور اجسامدست‌ها جلوی دوربینلامپ‌های نئوننمایش با یک کبریتتار و واضحخارج از وضوحانفجار ستارهتاری خیال‌انگیزتصویر پلنور از پشتعکاسی از پشتتقلید و وام گرفتن ایدهتفکیک و حذفمتضادهاشیوه‌های کادربندیانواع کادرهاعوامل تعیین کننده کادرعوامل هدایت کننده چشمزاویه دیدزاویه دید از روبروزاویه دید از پایینزاویه دید از بالاتقسیمات درون کادرهافضای حاکم بر تصویرخط افق در تصویربرش‌های نامناسبعمق و بعد در تصویر1- خطوط2- اندازه اجسامروش‌های نورپردازینورپردازی تک نورنورپردازی با دو منبع نورنورپردازی اجسام کروینورپردازی با سه نور و بیشترنورپردازی اشیای براقچند توصیه مهمفهرست منابع

more_vert کتاب ژست های عکاسی (ثبت یک اثر هنری و حرفه ای)

ادامه مطلب

closeکتاب ژست های عکاسی (ثبت یک اثر هنری و حرفه ای)

در این کتاب سعی بر آن شده است تا ژستهای خاص و مهمی که می تواند تاثیر بسزایی در عکس گرفتن افراد داشته باشد، بصورت تصویری بیان شود. البته باید متذکر شد که در شرایط خاص مانند ژست های تبلیغاتی و غیره، هر عکس از نظر روانشناسی نیز باید مدنظر قرار گیرد تا برداشتی خلاف تصورات ما به بیننده القاء نشود. در ضمن لازم است توضیح دهیم که برخی از ژستهای بیان شده در این کتاب، هم برای آقایان قابل استفاده هستند و هم برای خانمها و فقط به دلیل تکراری نشدن مطالب، از ذکر دوباره آنها خودداری شده است. فهرست مطالبژست های عکاسی مخصوص آقایان ژست های عکاسی مخصوص خانم ها ژست هایی برای مراسم عروسی ژست هایی برای عکاس های کودک عکس های خانوادگی و دوستانه

more_vert کتاب سبک شناسی در عکاسی: مفاهیم پایه عکاسی و مراکز اجتماع

ادامه مطلب

closeکتاب سبک شناسی در عکاسی: مفاهیم پایه عکاسی و مراکز اجتماع

کتاب سبک شناسی در عکاسی: مفاهیم پایه عکاسی و مراکز اجتماع نوشته‌ی سحر مفیدی و محمدرضا مفید، به صورت کلی بر مفاهیم اولیه عکاسی، سبک‌های مختلف آن و مراکز اجتماعی عکاسان یعنی خانه عکاسان، به صورت کاربردی مطالبی ملزوم، ارائه کرده است، تا هر فرد در هر گروه تخصصی، با مطالعات اولیه این مطالب بتواند به درک مناسب از عکاسی و شیوه‌های عکس‌برداری برسد. یکی از مهمترین نیازهای جوامع امروزی، بهره‌مندی از فناوری‌های ارتباطی و بصری به صورت دیجیتال است. مسئله‌ای که با ابزارهای مختلف ارتباطی و برنامه‌های طرح‌ریزی شده و در حال بروزرسانی لحظه‌ای، به اهم واقعیت‌ها و نیازهای اولیه و ثانویه هر فرد در جامعه متصل است. از این بین، تلفن‌های هوشمند همراه، تواسته‌اند نقش بسزایی در ارائه خدمات چند منظوره به مخاطبین خود برداشته، و شاکله‌ی ارتباطات بینابین فردی و جمعی را در کنار خدمات ثانویه و ملزوم، همچون: سیستم ضبط و پخش صوتی، ضبط و پخش فیلم و تصویربرداری و اشتراک گذاری لحظه‌ای تصاویر به همراه ویرایش تصاویر توسط نرم‌افزارهای تخصصی و حرفه‌ای با کارکرد ساده را به همراه آورند. تلفن همراه هوشمند امروزه، توانسته است به راحتی نقش یک سیستم ضبط و پخش صوتی و تصویری، دوربین فیلم‌برداری و دوربین عکس‌برداری را ایفاء نماید. مسئله‌ای که شاید بکارگیری لوازم جانبی دیگر را برای افراد غیرملزوم و البته در نگاه عامیانه غیرضروری طلقی نماید و کاهش هزینه‌های اولیه را برای مخاطبین به همراه داشته باشد. با این حال، تکنولوژی دوربین‌های عکس‌برداری در تلفن‌های همراه هوشمند که تعداد آن‌ها در هر دستگاه، امروزه از عدد 2 تجاوز می‌کند، با رقابت‌های تکنولوژیکی شرکت‌های بزرگ تولید گوشی‌های هوشمند، در حال بروزرسانی و کیفیتی مثال زدنی در سطح دوربین‌های حرفه‌ای عکاسان با حجمی بسیار کوچک و همیشه در دسترس است. لذا این امر در بخش عمده‌ی مخاطبین که یکی از مهم‌ترین گزینه‌های انتخاب گوشی‌های هوشمند، دارا بودن دوربین‌های با کیفیت و ملزوم نیاز روزانه‌ی آن‌ها است، مصداق نیاز ضروری آن‌ها و علاقه‌مندی به عکس‌برداری به صورت شخصی یا جمعی است، که نوعا، یادآوری خاطره و کاربردی بودن آن در زندگی روزانه با توجه به موجودیت شبکه‌های اجتماعی بصری و نقش اشتراک گذاری تصاویر است. با این حال، مخاطبین دوربین‌های عکس‌برداری به نسبت گذشته، کاهش چشم‌گیری پیدا نکرده، بلکه توجه به مخاطبین تخصصی از سوی کمپانی‌های تولید دوربین‌های عکس‌برداری که امروزه همان کمپانی‌ها تولید کننده‌ی دوربین‌های تلفن همراه هوشمند نیز هستند، شده است. در این بین آشنا بودن هر فرد در چارچوب، مقدمات اولیه‌ی هر کار و مسئله‌ی تخصصی، بهره‌گیری از مبانی اولیه به صورت تئوری خواهد بود، تا در مسیر بهره‌گیری از تجهیزات کاربردی از جمله: دوربین عکس‌برداری، دچار سردرگمی و ناهماهنگی در شناخت روش‌های اجرایی، اللخصوص در غالب عکاسی به شیوه‌های مختلف نگردد. در بخشی از کتاب سبک شناسی در عکاسی (Stylistics in Photography) می‌خوانیم: نوردهی به مفهوم میزان نوری است که، بر روی فیلم یا حسگر ثبت می‌شود. برای ثبت منظره‌ای که در پیش رو دارید باید مقدار درستی از نور را وارد دوربین کنید، ‌اگر در نور روز بخواهید عکسی به ثبت برسانید، در حالیکه میزان ورودی نور به شدت زیاد است و حساسیت نیز بر روی عدد بالایی تنظیم شده است، ‌تصویر نهایی منظره‌ای بسیار درخشان و غیرطبیعی خواهد بود. از سویی دیگر، بستن دریچه دیافراگم برای ورود نور و کاهش دادن حساسیت و کاستن سرعت شاتر، منجر به ایجاد عکسی تاریک خواهد شد. کلیدی‌ترین ترفند در عکس، تنظیم دقیق سرعت شاتر، دریچه دیافراگم و حساسیت فیلم یا حسگر است. یکی از راهکارهای متفاوت برای تنظیم نوردهی، براکتینگ نامیده می‌شود. برای تنظیم نور عکس به صورت دستی در این شیوه، باید سرعت شاتر، دیافراگم و حساسیت دوربین را، به اندازه‌ای که فکر می‌کنید مناسب است تنظیم کنید و سپس از موضوع عکسبرداری کنید. سپس تنظیمات را به گونه‌ای تغییر دهید که، میزان نوردهی کمی کاهش پیدا کند و دوباره عکسبرداری کنید. دفعه بعد، میزان نوردهی را، کمی بیشتر از عکس اول کرده و بازهم عکسبرداری کنید. انتخاب میانگینی از تنظیمات این سه عکس، می‌توانند به شما نشان دهند که، چه نوری برای عکس از موضوع مناسب است. این تکنیک در بسیاری از دوربین‌های دیجیتال امروزی، وجود دارند و دوربین به صورت خودکار، این سه عکس را در سه نوردهی متفاوت به ثبت می‌رساند (یساولی ثانی، فرهاد، 1391). فهرست مطالبفصل اول: مبانی پایه عکاسی1-1. عکاسی1-1-1. عکاسی و روایت1-1-2. نشانه‌ها و دلالت در عکس1-1-3. عکاسی و زمان1-1-4. عکاسی و حرکت1-2. عبارت مهم در عکس1-2-1. نوردهی1-2-2. دیافراگم/ضریب اف1-2-3. فلش1-2-4. عمق میدان1-2-5. فوکوس1-2-6. عدد حساسیت یا ایزو1-2-7. لنز1-2-8. سرعت شاتر1-2-9. تعادل سفیدی یا وایت بالانس1-2-10. پردازش پس از عکس1-3. نورپردازی در عکاسی1-3-1. منبع نور گسترده1-3-2. منبع نور دورتر، شدیدتر1-3-3. پخش کردن نور1-3-4. انعکاس نور به عنوان یک پخش کننده1-3-5. منبع نور دورتر، تابش کمتر1-3-6. کم شدن کاهش نور برای تغییر رابطه بین نور1-3-7. نورپردازی در مورد بافت1-3-8. سایه‌ها و ایجاد حجم1-3-9. نور از پشت سر1-3-10. منبع رنگ حاصل از نور1-4. ترکیب بندی در عکاسی1-4-1. حذف عناصر غیر ضرور1-4-2. خطوط راهنما1-4-3. قانون یک سوم1-4-4. تکرار «استفاده از الگوهای تکرار شونده»1-4-5. قراردادن سوژه‌ها در یک مسیر1-5. نسبت طلایی در عکاسی1-5-1. تجسم نسبت طلایی در عکس1-5-2. قانون یک سوم و نسبت طلایی در عکاسی1-5-3. عکاسی با تناسب طلایی1-6. تعادل رنگ در عکاسی1-6-1. تعادل خاکستری در مقابل تعادل سفید1-6-2. تعادل خودکار رنگ سفید1-6-3. رنگ‌های حافظه1-7. تکنیک پنینگ در عکاسی1-7-1. درک مفاهیم پایه پنینگ1-7-2. سرعت شاتر مناسب برای پنینگ1-8. تکنیک‌ها و افکت‌های عکاسی دیجیتال1-8-1. آبستره – انتزاعی1-8-2. نوردهی طولانی1-8-3. ضد نور – سیلوئت1-8-4. چرخاندن دوربین، کج کردن دوربین، زاویه هلندی1-8-5. ادگرتون1-8-6. لنز چشم ماهی1-8-7. دانه1-8-8. همگام سازی سرعت بالا1-8-9. اینتروالومتر1-8-10. کلاژ یا مونتاژ، ترکیب عکس ها1-8-11. لنزبیبی1-8-12. نور مهتاب ساختگی1-8-13. فیلتر کاهنده نور1-8-14. نوردهی بیش از حد1-8-15. نور حاشیه ای1-8-16. همگام سازی فلاش سرعت پایین1-8-17. تیلت شیفت1-8-18. لامپ فرابنفش1-8-19. نوشتن توسط نور1-8-20. کراس پولاریزه رنگین کمانی1-8-21. فیلتر زرد1-8-22. زوم انفجاری1-9. اهمیت عکاسی و کارکردها1-9-1. کارکردهای فرهنگی عکاسی1-9-1-1. حفظ و صیانت از فرهنگی ملی و بومی کشور1-9-1-2. معرفی فرهنگ و تمدن‌ها به سایر ملل و کشورها1-9-1-3. بالابودن سطح فرهنگ عمومی کشور1-9-1-4. فرهنگ سازی در مقولات خاص1-9-2. کارکردهای اقتصادی عکس1-9-2-1. شکل مستقیم1-9-2-2. شکل غیرمستقیم1-9-3. کارکرد اجتماعی عکسفصل دوم: سبک‌های عکاسیمقدمه2-1. عکاسی خیابانی2-2. عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم2-3. عکاسی منظره2-4. عکاسی حیات وحش2-5. عکاسی پرتره2-6. عکاسی طبیعت بی جان2-7. عکاسی نجومی2-8. عکاسی تبلیغاتی2-9. عکاسی صنعتی2-10. عکاسی مد2-11. عکاسی معماری2-12. عکاسی ماکرو2-13. عکاسی مفهومی2-14. عکاسی انتزاعی2-15. عکاسی فاین آرت2-16. عکاسی کوبیسم2-17. عکاسی جنگ2-18. عکاسی دکوراسیون2-19. عکاسی ورزشیفصل سوم: خانه عکاسانمقدمه3-1. نقش خانه عکاسان در جامعه3-1-1. نقش اجتماعی خانه عکاسان3-1-2. نقش فرهنگی خانه عکاسان3-1-3. نقش آموزشی خانه عکاسان3-1-4. نقش اقتصادی و گردشگری خانه عکاسان3-2. خدمات خانه عکاسان3-3. عکس خانه ملی ایران3-4. موزه یا خانه عکس3-4-1. خانه عکاسی فورتالزامنابع و مآخذ

more_vert کتاب تمرکز روی اصول عکاسی دیجیتال

ادامه مطلب

closeکتاب تمرکز روی اصول عکاسی دیجیتال

کتاب "تمرکز روی اصول عکاسی دیجیتال" راهنمایی قابل دسترس برای گرفتن عکس هایی عالی این کتاب بدون پرداختن به حاشیه، دقیقا روی هرآنچه که برای عکاسی نیاز است، تمرکز می کند. تا شما را قادر سازد از مردم، مکان ها و رویدادهای زندگی خود به طور عالی عکس بگیرید. مدتی بود که جای کتاب های عکاسی دیجیتال را در نمایشگاه ها و کتابفروشی های داخلی خالی می دیدم و همواره مترصد فرصتی برای آغاز کاری در این راه بودم. تا اینکه در چند سفر به نمایشگاه های کتاب خارج از کشور با این سری از کتاب ها آشنا شدم و پس از مشورت با کارشناسان و متخصصین عکاسی، آنها را برای ترجمه و نشر انتخاب کردم با این امید که دوستداران هنر عکاسی بتوانند کتاب های در خور و جامع در اختیار داشته باشند.شاید طنز به نظر برسد (مخصوصاً برای والدین خیلی سنتی ما) اما وقتی این جمله روزی 50 بار از بزرگراه همراه ماشین ها سرازیر می شود، برایتان مفهومی از یادگیری به همراه می آورد. شما با به کار انداختن ابتکارتان یادگیری را شروع و دانش را جستجو می کنید و شروع به تجربه اندوزی می کنید، و این کارها را در عمل با یک قدم به پیش گذاشتن در مسیر اکتشاف یاد می گیرید.هیچ کس با این دانش که بتواند عکس های عالی بگیرد به دنیا نیامده است. اما به قول معروف دارای چشمی برای دیدن یک عکس خوب هستید یا شاید هم از آن دسته از آدم های مستعد هستید که استعداد استفاده از دوربین و کامپیوتر را دارند. اما با هر توانایی و ذوقی، موفقیت با تمرین، مطالعه و تجربه و تعهد همراه است.اگر این کتاب اولین کتاب عکاسی شماست که می خوانید، بگذارید اولین قدم هم باشد. من سعی کرده ام این کتاب را طوری بنویسم که برای فهمیدن آن نیازی به دانش عکاسی و تجربه در مورد دوربین دیجیتال و کامپیوتر و حتی عکس گرفتن هم نداشته باشد. همانطور که از عنوانش پیداست این کتاب یک راهنمای پایه ای می باشد که امیدوارم شما را در برداشتن همان قدم اول، برای یک سفر خلاقانۀ طولانی کمک کند.

more_vert کتاب عکاسی مستند: آموزش، تحلیل و نقد عکاسی مستند ایران و جهان

ادامه مطلب

closeکتاب عکاسی مستند: آموزش، تحلیل و نقد عکاسی مستند ایران و جهان

این کتاب معطوف به عکاسی مُستند است و در آن تلاش می‌شود تصویری روشن از واقعیات عکاسی مستند در مقوله فراگیری، نقد و تحلیل ارائه گردد. برگزاری کارگاه‌های عکاسی مستند و ارتباط مستقیم با عکاسان، نگارنده را به این مسئله رهنمون نمود که پراکندگی محتویات آموزشی، سدِ محکم در راه تبدیل محتوا به معنا است. «عکاسی مستند» در تلاش برای ارائه روش می باشد، روندی که نقطه آغاز تا پایان مرحله عکاسی را به شکل جریان بهم پیوسته ترسیم می‌نماید و این امکان را در اختیار خواننده قرار می‌دهد مقولات ذهن را در روند آن مورد ارزیابی مجدد قرار داده و ضمن این مشارکت از «کجا بودگی» نقاط ضعف و قوت اطمینان حاصل نماید. بسیاری از هنرجویان و دانشجویان در مواجه با عکاسان موفق از آنان وقت ملاقات می‌گیرند تا راجع به آثار خود نظر آنان را جویا شوند اما سئوال اینجاست: در فقدان یک روند کلی، چطور از کجا بودگی ضعف یا قوت می‌توان اطمینان حاصل کرد؟ در فقدان یک روند کلی، ضعف یا قوت شناخته می‌شود اما رفع یا ترفیع آن لاینحل باقی می‌ماند. بعنوان مثال، فرد در گفتگو با عکاس حرفه‌ای نسبت به ضعف ترکیب بندی به شناخت می‌رسد اما رفع آن تا وقتیکه نتواند نسبت به جایگاه ترکیب‌بندی در روند کلی عکاسی مستند آگاه شود به تأخیر می‌افتد، چون قبل از تصحیح مقوله ترکیب‌بندی، باید «جای نگاه» عکاس در روند کلی عکاسی مستند لحاظ شود تا بدین وسیله او توسط مابقی مقولات مرتبط که در روند کلی جای مخصوص بخود دارند دست به اصلاح ضعف خویش بزند؛ چنانچه برای رفع ضعفِ ترکیب‌بندی باید به یک سلسله عوامل متصل که ترکیب‌بندی را شکل داده اند از قبیل موضوع عکاسی، انتخاب لنزها، نحوه خوانش تصویری محیط که موضوع در آن قرار دارد، شناخت گونه عکاسی مستند و الفبای تصویری توجه شود که استفاده صحیح از همه این موارد منوط به جهان بینی و تجربه عکاس می باشد. در حقیقت این کتاب، راهنمای کوچک برای رفتن به دانشگاه واقعی «عکاسی مستند در جهان» است تا خواننده از طریق رفت و آمد میان دانشگاه واقعی و این کتاب راهنما، خود را بارور نماید. فهرست مطالبمختصری در معرفی نویسندهبخش اول: آموزش عکاسی مُستند اجتماعیمقدمهتعریف عکاسی مستندمُعرفی معیارتعریف عکس/ تک عکسالفبای تصویریمجموعه عکس و سری عکسمجموعه عکس مستند اجتماعی چطور ساخته می‌شود؟تفاوت مهم عکاسی مستند تاریخی با عکاسی مستند ژورنالیستی و هنریاستفاده از سه بیان عکاسی مستند در یک مثالیک پیشنهاد برای شروع عکاسی مستند هنری (مقاله تصویری)چطور سبک یا استایل شخصی عکاسی بوجود بیاوریم؟مطالعه چند عکاسروش ارائه مجموعه عکسمولفه‌هایی که نوع مدیوم انتشار مجموعه عکس را معین می‌کنند:پروپوزال یا طرح پیشنهادینوشتن پروپوزال برای پروژه‌های عکاسی مستندسه پروپوزال نمونه یا سرمشقبیانیه هنرمندمقدمه مجموعه عکسCV ، سی ویچگونه از پروژه عکاسی خود پورتفولیو تهیه کنیم؟جلسه مُرور پورتفلیو چیست؟تفاوت ورک شاپ و مسترکلاسمُعرفی چند وُرک شاپ و مَسترکلاس بین‌المللی عکاسی مُستند و رایگان:نکته برای عکاسان جوان جویای نامعنوان و تیتر عکس/ شرح عکسجدول فستیوال‌های بین‌المللی عکاسی در جهانبخش دوُم: تحلیل و نقد عکاسی مُستند ایران و جهانمقدمهعکاسی مُستند ابزار تغییر یا تکامل؟تئوری واقعه – واقعیتعکاسی مستند ایرانینقد و تحلیل عکاسی مستند در ایراننقد و تحلیل عکاسی مستند ژورنالیستی در ایرانعکاسی مُستند مَردُم شناسی، قوُم نگاری، ایران شناسی، تحلیل و نقد آنبجای نتیجه،...عکاسی مُستند بمثال زبان ِعاشق...کتاب شناسی

more_vert کتاب عکاسی و نظریه

ادامه مطلب

closeکتاب عکاسی و نظریه

بررسی تطبیقی نظریه‌های ساختارگرایی و پساساختارگرایی در نقد عکس (به همراه تجزیه و تحلیل و نقد آثار رابرت فرانک و سیندی شرمن این کتاب، در دو راستای نقد نظری و عملی، نگاهی است از زاویۀ دید رویکردهای ساختارگرایی و پساساختارگرایی به دنیای عکاسی و مقایسۀ میان این دو. به شکل دقیق‌تر، این کتاب تلاش دارد ابتدا در سطح نظری، از نگاه ساختارگرایانه، طبیعت عکس به‌ مثابۀ‌ نشانۀ تصویری، مقتضیات زبان‌شناسانۀ عکاسی، و مؤلفه‌های ساختاری درونی رسانۀ عکاسی را تحلیل کند و این نکته را معلوم دارد که تصویر عکاسی در ذات خود واجد چه ماهیت نشانه‌شناختی و مؤلفه‌های ساختاری خودبسنده‌ای است؛ وجه افتراق عکس از باقیِ انواع تصاویر کدام است؛ چه اصولی را می‌توان ذاتیِ رسانۀ عکاسی برشمرد و چه نوع آثاری در تاریخ عکاسی با عطف به این مؤلفه‌های ساختاری و نشانه‌شناختی به وجود آمده‌اند. در گام بعد، درصدد آن است تا این مسئله را روشن کند که رویکرد پساساختارگرا موجب چه نوع دگرگونی‌هایی در زیرساخت‌ها یا ساختارهای اصلی رسانۀ عکاسی و طبیعت نشانه‌ای عکس شده است و مصادیق عینی این دگرگونی‌ها در تاریخ عکاسی کدام‌اند. فهرست مطالبمقدمهبخش اولعکاسی و ساختارگراییفصل اول: ساختارگرایی، نشانه‌شناسی ساختار‌گرا، مفاهیم، و تعاریفتعریف ساختار و فرمساختارگرایی و نشانه‌شناسی ساختارگرامؤلفه‌های اصلی ساختارگراییپی‌نوشت‌های مقدمه و فصل اولفصل دوم: تحلیل نشانه‌شناختی عکاسیتعریف نشانهعکس به مثابۀ نشانهجایگاه عکس در مبانی نشانه‌شناختی سوسور و پیرسعکس و نمادعکس و شمایلشمایل‌گرایان و عکاسیبازن و وجه شمایلی عکسبارت و خصلت شمایلیکندال والتون و نظریۀ شفافیتمتز و خصلت شمایلی عکسعکس و شمایل‌گریزاناکو و انتقاد از وجه شمایلی عکس‌هاتمایزات ادراکی چشم انسان‌/ دوربیندیگر شمایل‌گریزانعکس و نمایهنمایه‌گرایان و عکاسیانواع نمایه‌ها از دید سونسونردّ عکاسانه از دید وانلیهدوبوآ و نمایۀ عکاسانهآرنهایم و دیدگاه نمایه‌ایبارت و دیدگاه نمایه‌ایشمایل نمایه‌ای و نمایۀ شمایلی از دیدگاه شفر و دیگرانپی‌نوشت‌های فصل دومفصل سوم: تحلیل زبان‌شناختی عکاسیعکس و نشانۀ زبانی، عکاسی و زبانقیاس‌مندی تصویر و زبان از دید پازولینی و متزدلالت‌های زبانی در عکس از دیدگاه بارتعکس و پیام زبانیدلالت صریح، تصویر حقیقی، پیام شمایلی بدون رمزدلالت ضمنی، پیام شمایلی رمزی، نمادین، یا فرهنگیدلالت اسطوره‌ای یا ایدئولوژیکاستودیوم و پونکتوملایه‌های معنایی تصویر از دید گریماسعکس، محورهای همنشینی و جانشینیعکس، استعاره، و مجازعکس و طنزعکس، رمز آنالوگ یا دیجیتالعکاسی و روایتپیتر وولن و روایت عکاسانهروایت در مجموعه عکس‌هالیندلی و بحث عکاس در مقام راویپی‌نوشت‌های فصل سومفصل چهارم: تحلیل ساختارگرایانۀ عکاسیانواع رمزگان مؤثر در خلق و خوانش عکستعریف رمزگان و انواع آن از دید چندلرانواع رمزگان از دیدگاه متزانواع رمزگان از دیدگاه اکوانواع رمزگان از دیدگاه بارتتحلیلی ساختاری بر آرای نظریه‌پردازان حوزۀ عکاسیجان سارکوفسکی و ساختارهای عکاسانهکارتیه برسون و لحظۀ قطعی عکاسانهساختارهای عکاسانه از دید ادوارد وستونمؤلفه‌های ساختاری عکاسی از دید کوستاویژگی‌های عکاسی از دید کراکوئرانواع شگفتی از دید بارتخصیصه‌های ویژۀ زمان‌مندی و فضامندی در عکاسیجدول مقایسه‌ایِ رمزگان‌ها و مؤلفه‌های ساختاریعکاسی و تقابل‌های دوتاییپی‌نوشت‌های فصل چهارمفصل پنجم: ساختار‌گرایی و تاریخ عکاسیمتافیزیک عکاسی: دیدن،‌ یافتن، و گرفتن عکسعکاسیِ بی‌ دخل و تصرفعکاسی ناب‌گراعکاسی مستند اجتماعیعکاسیِ دستکاری‌شدهخود‌پایندگیِ رسانۀ عکاسیعکاسی مدرن، هنر مدرن: توازی یا تقابل؟پی‌نوشت‌های فصل پنجمفصل ششم: تجزیه و تحلیل و نقد آثار رابرت فرانکشیوۀ نقد عملی ساختارگرایانهدربارۀ زندگی و آثار رابرت فرانکتحلیل هم‌زمانیمؤلفه‌های موضوعیمؤلفه‌های بصری و تکنیکیبر‌آیندهای معنایی امریکایی‌هاکارکرد وجوه خطابی در عکس‌های فرانکآزمون تبدیل در عکس‌های فرانکابهام‌برانگیزی در آثار فرانکتحلیل درزمانیپی‌نوشت‌های فصل ششمبخش دوم: عکاسی و پساساختارگراییفصل هفتم: پساساختارگرایی، نشانه‌شناسی پساساختارگرا، تعاریف، و مفاهیمتأملی بر تاریخچۀ پساساختارگراییدریدا و واسازیدیگر پساساختارگرایانبارت، اکو، و کریستواژاک لاکانمیشل فوکو و دلوز و گاتاریژان فرانسوا لیوتار و فردریک جیمسونبودریارریشه‌های تاریخی پساساختارگراییمؤلفه‌های اصلی پساساختارگراییپساساختارگرایی و پسامدرنیسمپی‌نوشت فصل هفتمفصل هشتم: تحلیل پساساختارگرایانه عکاسیطرح دوبارۀ یک مسئله: عکس و نشانۀ زبانی، عکاسی و زباننقش نشانه‌ای عکس از نگاه پساساختارگراییمتن و بافتمناسبات بینامتنی و فرامتنیمتن نهاییجایگاه متن نهایی در تعریف پساساختارگرایانه از هنرتفسیرآفرینی: مؤلف/ متن نهایی/ مخاطبعکاسی پسامدرنانعطاف‌پذیری رسانه‌ایدرهم‌شدگی‌های بینارسانه‌ایدرهم‌شدگی ساختارهای درون‌رسانه‌ای و برون‌رسانه‌ایدرهم‌شدگی ژانرهااز خصلت نمایه‌ای تا از آن خود‌سازیعکس و زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، و سیاسیعکس، از هاله‌زدایی تا بازگشت هاله‌هااز آفرینش عکس تا تصویرپردازی دیجیتالاخلاق تصویرپساساختارگرایی و ساختارهای درون‌رسانه‌ای عکاسیپساساختارگرایی و تقابل‌های دوتایی عکاسانهپی‌نوشت فصل هشتمفصل نهم: تجزیه و تحلیل و نقد آثار سیندی شرمنشیوۀ نقد عملی پساساختارگرایانهدربارۀ زندگی و آثار سیندی شرمنسیندی شرمن، از خوانش غالب تا متضادمؤلفه‌های ساختاری آثار شرمنمناسبات بینامتنی و فرامتنی در آثار شرمنبینامتنیتسرمتنیتاز بازنمایی جسم تا بالماسکه‌های پسامدرننقاب‌ها و عروسک‌ها: راهی برای خود ـ دگر‌نماییاستراتژی نقاب‌گذاری و نقاب‌برداری به روایت گراندبرگپیرامَتنیتورامَتنیتزبرمَتنیتشرمن، نگاه پساساختارگرا به تاریخ عکاسی پرتره و رتوریک عکاسیاز فمینیسم تا هنر فمینیستیشرمن و برداشت فمینیستی از هویتشرمن و بسترسازی‌های اجتماعی، فرهنگی، و سیاسی دهۀ 80گمانه‌زنی‌های تفسیریاز شرمن واقعی تا واقعیت شرمنوارونگی تفسیر: چرخه‌های تفسیری معکوسپی‌نوشت فصل نهمبخش سوم: ارزیابی و نتیجه‌گیری مطالبفصل دهم: بررسی تطبیقی نظریه‌های ساختارگرایی و پساساختارگرایی در نقد عکسمقایسۀ تطبیقی رویکردهای ساختارگرایی و پساساختارگرایی در عکاسیمقایسۀ تطبیقی هنر مدرن و پسامدرنمقایسۀ تطبیقی آثار رابرت فرانک و سیندی شرمننکات پایانیپی‌نوشت فصل دهممنابع فارسیمنابع انگلیسیمقالاتپایان‌نامه‌هامنابع اینترنتیAbstract

more_vert کتاب کلید دوربین دیجیتال

ادامه مطلب

closeکتاب کلید دوربین دیجیتال

کتاب کلید دوربین دیجیتال نوشته‌ی احسان مظلومی، مهارت‌های مورد نیاز عکاسی را به زبانی ساده و روان به علاقه‌مندان این رشته آموزش می‌دهد. این اثر برای همه‌ی کسانی که به طور آماتور و نیمه حرفه‌ای با دوربین‌های دیجیتال و عکاسی سر و کار دارند مناسب است. اگر شما یک دوربین دیجیتال یا حتی یک گوشی موبایل دوربین‌دار دارید، این کتاب می‌تواند مرجع خوبی برایتان باشد. اگر به عکاسی کمی هم علاقه دارید یا این که فقط می‌خواهید بتوانید عکس‌هایتان را به کامپیوتر منتقل کنید و به دوستانتان بدهید، می‌توانید مطالب خوبی در این باره بیابید. خلاصه با توجه به رشد تکنولوژی در این ایام، کمتر خانه‌ای است که وجود این اثر در آن نیازی نباشد. تب دوربین‌های دیجیتال از چند سال اخیر در همه‌ی دنیا و ایران فراگیر شده است. شاید در ابتدا دوربین دیجیتال یک کالای لوکس محسوب می‌شد، ولی اکنون یک کالای معمولی به شمار می‌رود و تقریباً می‌توان گفت کمتر خانه‌ای وجود دارد که یک دوربین دیجیتال در آن نباشد. ممکن است بعضی از شما بگویید در خانه‌ی ما نیست، ولی اگر کمی دقت کنید آن را می‌بینید. منظور موبایل شماست. گوشی‌های موبایل ارزان قیمت هم این روزها مجهز به یک دوربین دیجیتال هستند (هر چند دوربینشان ممکن است خیلی قوی نباشد، ولی دوربین دیجیتال محسوب می‌شود). این اثر برای کسانی هم که یک موبایل دوربین‌دار معمولی دارند کارایی دارد. البته اگر می‌خواهید وارد مقوله‌ی عکاسی دیجیتال شوید، بهتر است با توجه به راهنمایی‌های این کتاب، هر چه زودتر یک دوربین مناسب بخرید. با توجه به وفور دوربین‌های دیجیتال، نیاز به منبع آموزشی برای کار با این دوربین‌ها هم کم کم زیاد شده و شاید شما زودتر از این هم دنبال چنین اثری بوده‌اید، ولی به هر حال ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است. در فصل اول کتاب، اطلاعات لازم برای خرید یک دوربین دیجیتال مناسب را خواهید یافت. اگر هنوز دوربین دیجیتال نخریده‌اید، به این فصل مراجعه کنید و با مطالعه‌ی راهنمایی‌های آن، یک دوربین مناسب برای خودتان بخرید. اگر هم دوربین دارید که مستقیماً به فصل دوم مراجعه کنید. در این فصل روش کار با دوربین‌های دیجیتال بررسی می‌شود و شما یاد می‌گیرید که چطور عکس‌های مناسبی با دوربین‌تان بگیرید. البته نویسنده وارد بحث‌های تخصصی نمی‌شود و همه‌ی مباحث را در سطح مبتدی و نهایتاً متوسطه بررسی می‌کند. در فصل سوم به مراحل بعد از عکاسی پرداخته می‌شود و می‌آموزید چطور عکس‌ها را پس از انتقال و سازمان‌دهی در کامپیوتر با نرم‌افزار فتوشاپ ویرایش کنید. البته در این فصل فتوشاپ زیاد توضیح داده نمی‌شود؛ چون صفحات کتاب محدود است. نویسنده توصیه می‌کند پس از این اثر، کتاب فتوشاپ در عکاسی را مطالعه کنید که به نوعی مکمل کتاب کنونی است. آن‌جا مباحث ویرایش تصویر و کار روی عکس را تخصصی‌تر بررسی می‌کند و با نرم‌افزار فتوشاپ هم بیشتر آشنا می‌شوید. در بخشی از کتاب کلید دوربین دیجیتال می‌خوانیم: فرض کنیم که شما چندان حوصله ندارید که حالت‌های مختلف را بررسی کنید و عکس‌های آنچنانی بگیرید. می‌خواهید دوربین را روشن کنید و در حالت اتوماتیک قرار دهید و سریع یک عکس خوب و مناسب بگیرید. در این صورت بهترین دوربین برای شما دوربین‌های Compact و نیمه حرفه‌ای هستند. دوربین‌های حرفه‌ای قابلیت تنظیم اتوماتیک ندارند و همه چیز را باید دستی تنظیم کنید. وگرنه عکس چندان خوبی نخواهید داشت. یک مثال دیگر. اگر شما عکاس آماتوری هستید که سبک بار سفر می‌کنید یا اهل طبیعت گردی هستید، بهتر است از دوربین‌های Compact استفاده کنید تا بار زیادی به کوله پشتی شما اضافه نکنند. دوربین‌های بزرگ‌تر هم جای وسایل شما تنگ می‌کنند و هم بارتان را سنگین می‌کنند. البته ناگفته نماند که برای طبیعت گردی، داشتن زوم هم خیلی مهم است که دوربین‌های Compact این را ندارند. فهرست مطالبپیشگفتارآنچه در این کتاب می‌خوانیداین کتاب برای چه کسانی استفصل اول: خرید دوربین دیجیتالچرا دوربین دیجیتال؟انواع دوربین‌های دیجیتالانتخاب یک دوربینهزینهنوع دوربینمشخصات فنیمراحل عملیسوالات مربوط به خرید دوربینراهنمای خرید لوازم جانبیفصل دوم: شروع عکاسیآشنایی با دوربینشروع عکاسیتنظیمات دروبینفصل سوم: پس از عکاسیانتقال عکس‌ها به کامپیوترمدیریت عکس‌هااصلاح کادر عکس‌ها (Crop)کم کردن حجم عکس‌هاتنظیم نور عکس‌هاتنظیم رنگ عکس‌هاتنظیم کنتراست عکس‌هاحذف بخش‌های ناخواسته عکساصلاح عکس‌های آفتاب خوردهسحن آخرپیوست‌هاپیوست 1 : اصطلاحات رایج در عکاسیپیوست 2: نگهداری از دوربین و لوازم آنپیوست 3: چاپ عکسپیوست 4: قانون یک سوم

more_vert کتاب عکس ناب (71 نکته برای عکاسی بی کم و کاست)

ادامه مطلب

closeکتاب عکس ناب (71 نکته برای عکاسی بی کم و کاست)

این دوربین شما نیست که عکس می گیرد، شمایید. تجهیزات عکاسی ممکن است جعبه ابزار عکاسی شما را زینت ببخشد اما ایده های عکس از ذهن شما بر می آید.نگران تهیه آخرین تجهیزات مثل فلش یا نورسنج سه بعدی نباشید. به جای آن روی شرایطی تمرکز کنید که در آن عکس می گیرید. اگر خیلی علاقه مند باشید، ممکن است روزی توانایی خرید فلاش فانتزی را هم پیدا کنید اما به هرحال اول باید بیاموزید چطور عکس های خوبی با آن بگیرید. خود را به تکنولوژی محدود نکنید و در عوض امکانات آن را برای خلق آثار به کار بگیرید.کتابی که پیش روی شماست شامل نکته های عملی است؛ نکته هایی ساده که ممکن است آنها را یاد و به کار گرفته و با یکدیگر ترکیب کرده باشید. ترتیب نکته ها خیلی اهمیت ندارد. این کتاب، کتاب جمع و جوری است که شما می توانید آن را در کیف دوربین خود انداخته و با خود این طرف و آن طرف، به جستجوی عکس های خیره کننده ببرید. فهرست مطالبپیش گفتارفصل نخست: تجهیزات عکاسیفصل دوم: دانش خود را افزایش دهید، به آسانترین راهفصل سوم: گرفتن بهترین نورفصل چهار: ترکیب بندیفصل پنجم: مناظر شکوهمندفصل ششم: عکاسی چهرهفصل هفتم: وارد کردن حرکت به بازیفصل هشتم: استفاده موثر از فلاشفصل نهم: به سوی تاریکخانه دیجیتالپس گفتار