more_vert انتظار، دفاع مقدس و عاشورا در کتاب «این ترانه هم شاید»

ادامه مطلب

closeانتظار، دفاع مقدس و عاشورا در کتاب «این ترانه هم شاید»

 «این ترانه هم شاید» عنوان مجموعه سروده‌های «مریم عبدی» است که به موضوعات انتظار، دفاع مقدس و عاشورا پرداخته است. این کتاب ۷۲ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه در قطع رقعی و قیمت هشت هزار تومان از سوی انتشارات «یوحنا» روانه کتابفروشی‌ها شده است. سروده های این کتاب در قالب سه فصل مجزا با عنوان‌های انتظار، یک ثانیه عاشقی و حس رهایی ارایه شده که درمجموع ۴۵ قطعه شعر را شامل می‌شود. چرا اشاره به دور است، رفتی بیایی سال‌هاست، یک نگاه چشمانت، به‌خاطرباران، ماه خیمه، شرمنده مشو، فقط به یک اشاره، کسی که چشماش به دره، هنوز مثل غنچه‌ای، بی‌رخ دل‌فزای تو و پس کی؛ عنوان سروده‌هایی است که در فصل اول این کتاب آمده و به زیبایی تصویر ذهنی شاعر در موضوع انتظار با خوانندگان به اشتراگ گذاشته شده است. شاعر در فصل دوم کتاب حال و هوای دفاع مقدس را با ترکیب‌بندی زیبایی از واژگان بازآفرینی کرده و در قالب ۲۱ قطعه سروده با عنوان‌های شعر سفر، چقدر خسته‌ام، گاهی نگاهم کن، گریه باران، صورت زیبا، این ترانه هم شاید، با من بمان، یادت باشد، به یاد پدر، گل من، دست گرمت رو، صدای بهار، پراز سلوک، ماه پری چهره، گاهی، عشق بیچاره، امید شعر من، هرجا که باشی، نفسم، واسه تو و چون شمع ارایه داده است. اما فصل سوم کتاب لحن و نوای دیگر دارد و کاملا متفاوت از بخش‌ها و سروده‌های دیگر است و با عنوان حس رهایی نوعی سرایش عشق از داستان پرماجرای عشق ناتمام شهادت دارد که خواندنش خالی از لطف نیست و یک مجموعه ۱۳ قطعه‌ای را شامل شده است. لاله‌های باغبان، از ستاره پرسیدم، تقدیم به شهید زنده، روی خط، تقدیم به شهدای غواص، فصل درو، مثل آن مرد، مرد خوب مادر، رنگین کمون، ساز نی، حسرت، وقتی که لاله پرپر شد و توکوچه‌های شهر ما عناوین شعرهای است که در این بخش از کتاب ارایه شده است. نگاه شاعر در تمامی آثار منظوم ارایه شده این کتاب ناب و خاص است و حس خود را توانسته با انتخاب موثر کلمات به بهترین شکل به اشتراک بگذارد آنجا که در قطعه شعر این ترانه هم شاید می‌گوید: «حرف‌های پایانی است، لحظه‌لحظه‌اش پیداست، نغمه‌های پایانی است، می‌شود به آن خندید و کوچه را کمی جان داد، می‌شود در آن خوابید یا به آسمان افتاد، این ترانه هم انگار در اسارتش مرده است، جان تازه می‌خواهد، شاید زمین خورده است...» قطعه شعر رفتی بیایی سال‌هاست با محتوای انتظار است و فضای کاملا احساسی و صمیمی دارد به طوری که به آسانی با خواننده ارتباط برقرار می‌کند در بخشی از این شعر آمده است: «رفتی بیایی سال‌هاست، زودت به دیر بسته شد، باور کن حتی جمعه هم از بی‌قراریت خسته است، تا کی میان ثانیه عطر تو را تعبیر کنم، با هر قدم در کوچه‌ها نام تو تفسیر می‌شود...»

more_vert علی کسمایی؛ پدر دوبله ایران

ادامه مطلب

closeعلی کسمایی؛ پدر دوبله ایران

 علی کسمایی که از پیشکسوتان و بنیانگذاران دوبله در ایران محسوب می‌شود به «عمو دوبلور» و «پدر دوبله ایران» شهرت دارد. وی در آثار مهم زیادی در مقام مدیر دوبلاژ و به جای پرسوناژهای مشهور و به یادماندنی تاریخ سینمای ایران و جهان سخن گفته است.

more_vert درباره کریشتف کیشلوفسکی

ادامه مطلب

closeدرباره کریشتف کیشلوفسکی

 کریشتوف کیشلوفسکی مستندساز و فیلمنامه‌نویس برجسته لهستانی است، او در زمانی به خلق آثار سینمایی می‌پرداخت که به دلیل سانسور موجود، فیلمسازان قادر به نمایش و بیان حقایق نبودند و همین مساله موجب شد که مستندسازان برای ارایه پیام مورد نظرشان از کنایه‌ها و کدهایی خاص بهره ببرند.

more_vert احمد متین دفتری؛ سیاستمداری با چهره حقوقی

ادامه مطلب

closeاحمد متین دفتری؛ سیاستمداری با چهره حقوقی

 احمد متین دفتری حقوقدان و سیاستمدار دوره پهلوی به شمار می‌رود که در اوج قدرت حزب نازی در آلمان، کابینه‌ای جوان را در ایران تشکیل داد. سیاست خارجی این کابینه نزدیک شدن به آلمان بود اما با سقوط حکومت رضاخان، متین دفتری نیز از صحنه سیاست حذف شد. احمد متین دفتری ملقب به اعتضادلشکر و متین‌الدوله چهارم بهمن ۱۲۷۵ خورشیدی در تهران متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدرسه ای آلمانی در تهران به پایان رساند. سپس دوره مدرسه حقوق را گذراند و در ۱۲۹۳ به خدمت وزارت امور خارجه درآمد اما برای ادامه تحصیل به سوییس رفت. در دانشکده حقوق شهر لوزان با پایان‌نامه‌ای با عنوان «کلید استقلال اقتصادی، الغای کاپیتولاسیون در ایران» موفق به دریافت درجه دکتری حقوق شد و ۲ سال در دادگاه‌های فرانسه، سوئیس و آلمان به کارآموزی و وکالت پرداخت. در ۱۳۰۸ خورشیدی، وزارت عدلیه او را برای تحقیق و مطالعه به اروپا فرستاد و پس از بازگشت در بهمن ۱۳۱۰ در این وزارت‌خانه به مدیرکلی منصوب شد. دفتری و تدوین قوانین در ۱۳۰۶ پس از گشایش دادگستری نوین به استخدام رسمی دادگستری درآمد و تا سال ۱۳۱۸ خورشیدی به ترتیب مدیر، معاون، کفیل و در نهایت وزیر دادگستری شد. در خلال فعالیت های قضایی خود، قوانین مهمی را برای تسهیل در کارها و امور قضایی دادگاه های کشور تدوین کرد که اهم آنها عبارتند از: قانون تشکیلات دادگستری، قانون استخدام قضات، جلد دوم و سوم قانون مدنی، قانون آیین دادرسی مدنی، قانون امور حسبی، لایحه قانون کیفر و آیین دادرسی کیفری، قانون اجرای احکام و قانون تعدیل مال الاجاره. مهدی قلی هدایت نخست ‌وزیر وقت ۱۳ دی ۱۳۱۱ متین دفتری را به عنوان معاون وزارت عدلیه به مجلس شورای ملی معرفی کرد. در دولت بعدی نیز متین دفتری همین مسوولیت را بر عهده داشت و در هشتم خرداد ۱۳۱۳ محسن صدرالاشرف وزیر عدلیه او را با همین منصب به مجلس معرفی کرد تا اینکه پس از استعفای صدر در مهر ۱۳۱۵، جای او را گرفت و تا آبان ۱۳۱۸ که خود مأمور تشکیل دولت شد، این مسوولیت را به عهده داشت. از نخستین اقدامات متین دفتری به عنوان وزیر عدلیه، اصلاح قانون وکالت بود که در بیستم شهریور ۱۳۱۴ در زمان وزارت صدرالاشراف به تصویب رسیده بود. متین دفتری با تغییر این قانون در واقع در راستای سلب استقلال از کانون وکلا گام برداشت. انتخاب هیات رییسه این کانون از آن پس با وزارت عدلیه شد. او در عین حال اصلاحاتی در قانون وکالت به انجام رساند. وکالت دادگستری که در قانون قبلی دارای پنج درجه بود، دارای سه درجه شد: ۱. وکالت در محاکم صلح و بدایت و استیناف و تمییز ۲. وکالت در محاکم صلح و بدایت و استیناف ۳. وکالت در محاکم صلح و بدایت‏. در قانون پیشین، افرادی که سابقه سه سال قضاوت داشتند، می‌توانستند وکیل شوند اما در قانون جدید این شرط به پنج سال افزایش یافت. همچنین در قانون جدید که در ۲۵ بهمن ۱۳۱۵ به تصویب رسید، استادان حقوق می‌توانستند در صورت اجازه وزارت معارف، همزمان با تدریس به حرفه وکالت نیز اشتغال داشته باشند. او همچنین سرپرستی وکلای مبتدی و تنظیم دوره آزمایش آنها را نیز به وظایف کانون وکلا افزود. تعریف شغلی به نام مترجم رسمی نیز در زمان وزارت متین‌دفتری انجام گرفت و او قانونی را برای مترجمان رسمی در ۲۰ خرداد ۱۳۱۶ خورشیدی از تصویب مجلس گذراند. او همچنین با به تصویب رساندن قانون دفاتر ثبت اسناد رسمی در ۱۵ خرداد ۱۳۱۶، فعالیت این دفاتر و اشتغال به سردفتری و دفتریاری را نظام‌مند و پیرو قواعدی کرد. در دوران وزارت متین دفتری در مهر ۱۳۱۷ نام وزارت عدلیه به دادگستری تغییر یافت و او نخستین شخصی بود که در ایران وزیر دادگستری نامیده شد. متین دفتری گام‌هایی هم برای اصلاح نظام ارباب و رعیتی برداشت و کوشید سهم مالک و زارع را که در هر گوشه کشور متفاوت بود، نظم ببخشد و قانونمند کند. لایحه‌ای که در ۲۵ شهریور ۱۳۱۸ از تصویب مجلس گذراند به وزارت دادگستری اختیار می‌داد که برای تعیین سهم مالک و زارع نسبت به محصول زمین‌های زراعتی، آیین‌نامه ای بر پایه عوامل آب، زمین، کار، گاو و بذر با رعایت کیفیت آب و هوا تنظیم کند، وی همچنین آیین دادرسی مخصوصی نیز برای حل اختلاف میان مالک و زارع تدوین کرد. در دوران وزارت متین دفتری، دادگستری عملا زیر نفوذ شهربانی قرار گرفت و شهربانی دوره رضاخان با دست بازتری به پرونده سازی می‌پرداخت و احکام مورد نظر خودش را علیه افرادی که قصد حذفشان را داشت به راحتی از دادگاه‌ها می‌گرفت.   مسوولیت ها و عناوین متین دفتری از ۱۳۱۲ خورشیدی پس از یک دوره کوتاه که تدریس نمی‌کرد در مدرسه نظام، مدرسه صنعتی، مدرسه عالی حقوق و علوم سیاسی و سرانجام دانشکده حقوق دانشگاه تهران به عنوان استاد ثابت به تدریس مشغول شد و تا زمان بازنشستگی در ۱۳۴۸ به این کار ادامه داد. درس اصلی او در آغاز تدریس، رویه قضایی بود اما بعدها درس مشهور آیین دادرسی مدنی (اصول محاکمات حقوقی) را که خود بانی و تدوین‌کننده آن بود، تدریس می‌کرد. احمد متین دفتری در مقام استاد حقوق بین‌الملل و آیین دادرسی کیفری و مدنی چند کتاب ارزنده هم در رشته حقوق عرضه کرده‌ است. بخشی از مسوولیت ها و عناوین علمی و قضایی متین دفتری عبارتند از: دومین وزیر دادگستری نوین (۱۸-۱۳۱۵)، قاضی دیوان داوری بین المللی لاهه (۱۳۱۶)، داور حقوقی و نماینده دولت در جامعه ملل (۱۹۳۰ میلادی)، رییس هیات نمایندگی ایران در یازدهمین کنگره بین المللی جزایی و ششمین کنفرانس بین المللی حقوق جزایی و دومین کنفرانس بین المللی حقوق تطبیقی، استاد آکادمی حقوق بین المللی لاهه به مدت یک سال (۱۹۳۷ میلادی)، دادرس دیوان داوری لاهه به مدت ۶ سال (از ۱۹۳۹ میلادی) که پس از پایان این دوره، دوباره به این مسوولیت انتخاب شد. از متین دفتری آثار و تالیفاتی نیز به یادگار مانده است که از آن جمله می توان به محاکمات فوری، آیین دادرسی مدنی، آیین دادرسی کیفری، رساله‌های متعدد درباره جامعه بین‌المللی و سیاست جزایی و سازمان ملل متفق، کلید استقلال اقتصادی ایران و الغای کاپیتولاسیون در ایران (به زبان فرانسه) اشاره کرد. احمد متین دفتری پنجم تیر ۱۳۵۰ در ۷۴ سالگی در تهران دارفانی را وداع گفت و پیکرش در باغچه علیجان شاه عبدالعظیم به خاک سپرده شد.

more_vert فرهنگ لغات شهرستان ابرکوه در قاب کتاب

ادامه مطلب

closeفرهنگ لغات شهرستان ابرکوه در قاب کتاب

کتاب فرهنگ لغات شهرستان ابرکوه گردآوری و تحقیق رضا ربانی است که به منظور حفظ فرهنگ غنی ایران به خصوص شهرستان‌های تاریخی نویسنده بر آن شده است تا فرهنگ لغات این شهرستان را جمع آوری و ثبت کند. این کتاب در سال ۱۳۹۶ در شمارگان یک هزار نسخه در قطع وزیری و با لیتوگرافی، چاپ و صحافی شریعت و همچنین حروف چینی آرایان پارس و ویراستاری اکرمی ابرقویی به چاپ رسیده است. نویسنده در مقدمه کتاب آورده: از آن جایی که لهجه های محلی نوشته نمی‌شود و دارای ادبیات مکتوب نیست و با توجه به نیاز جامعه به یک زبان محلی و لهجه رسمی و ارتباطات گسترده و همه جانبه بین شهرها و مناطق مختلف کشور زبان رسمی توسعه می یابد و به سوی یکسان سازی پیش می رویم. همچنین بیم آن می رود که لهجه‌های محلی و همراه با آن لغات فراوانی که در گنجینه این لهجه‌ها نهفته است به دست فراموشی سپرده شود که تاکنون شاهد آن بوده و هستیم و می بینیم که روز به روز لهجه‌ها و لغات محلی از رونق می افتند، بیاید همگی دست به دست هم دهیم و عزم خود را جزم کنیم و از لهجه‌های محلی مادری خود را پاسداری کنیم و به آن هم افتخار نماییم زیرا هر لهجه و گویش محلی نشانه هویت، فرهنگ، تعهد، قدمت، تمدن و تاریخ مردمان و صاحبان آن است. ربانی در خصوص قدمت شهرستان ابرکوه نوشته؛ آثار تاریخی ارزشمند مربوط به قبل از اسلام در نقاط مختلف این شهرستان که در موزه‌های داخلی و خارجی نگهداری می شود و در شاهنامه ی فردوسی هم بارها این شاعر بلند آوازه در سرودهای خود از نقاط مختلف این شهر به صورت حماسی یاد کرده و آثار باقیمانده در کوه صفه (شرق شهر ابرکوه) و کوه اعلا (در شمال شهر) قدمت این شهرستان را نشان می دهد. نمونه هایی از واژگان لهجه ابرکوهی که در این کتاب عنوان شده: آ : آقا مثلا آ حسن(حسن آقا) آ ب جی: خواهر، همشیره آب مو: آبان ماه آب خوری: لیوان آسک: آهسته

more_vert درباره جورج اورول

ادامه مطلب

closeدرباره جورج اورول

جورج اورول روزنامه‌نگار، منتقد ادبی و شاعر انگلیسی است که توانست تلاش برای زندگی بهتر و آزادی را به انسان بیاموزد. او به خاطر نبوغش در مسائل اجتماعی و مکتب تساوی طلبی تحسین و از سویی دیگر به خاطر عشق به ادبیات به عنوان مرجع تحلیل‌های سیاسی و اجتماعی معرفی می‌شود.

more_vert رزم‌آرا و ضدیت با ملی شدن صنعت نفت

ادامه مطلب

closeرزم‌آرا و ضدیت با ملی شدن صنعت نفت

مهدی احمدی حاجعلی رزم‌آرا مردی باهوش، پرکار، قدرت‌طلب و در عین حال از نظامیانی بود که در ۴۷ سالگی به عنوان جوان‌ترین سپهبد تاریخ ارتش ایران انتخاب شد. وی در برهه‌ای حساس از خیزش نهضت ملی شدن نفت به نخست‌وزیری رسید و با این قیام به مخالفت برخاست اما خیلی زود با زبان گلوله زندگی‌اش به پایان رسید.

more_vert قانون اساسی و اسلامیت نظام

ادامه مطلب

closeقانون اساسی و اسلامیت نظام

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با توجه به دو عنصر اسلامیت و جمهوریت تدوین شده است. از این رو، قانون اساسی در اصول متعدد خود نوع، ماهیت و اهداف نظام جمهوری اسلامی را متناسب با اصول مدنظر دین اسلام تعریف می‌کند. جمهوری اسلامی به عنوان نوع نظام سیاسی بعد از انقلاب اسلامی از ترکیب دو واژه اسلام و جمهوری تشکیل شده است. همین دو واژه در قانون اساسی هم مورد اشاره قرار گرفته و اصولی به هر کدام اختصاص یافته است. در واقع شاکله قانون اساسی مبتنی بر دو عنصر اصلی اسلام و توجه به رای و نقش مردم استوار گشته است. در قانون اساسی در بندهای مختلف که اشاره به محتوایی است که باید متناسب با آن، نظام سیاسی جدید جامعه را اداره کند، ارجاع به اصول اسلامی شده است؛ امری که نشان دهنده این مسئله است که از منظر تدوین کنندگان قانون اساسی، اسلام عنصر بنیادین نظام جمهوری اسلامی و اصلی‌ترین متن حقوقی آن یعنی قانون اساسی است. از همین رو اصول مقدماتی و کلی که حاکم بر روح قانون اساسی هستند به مسئله اسلام و تفسیر و تبیین نظام سیاسی جمهوری اسلامی پرداخته شده است. در اصل اول قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است: حکومت ایران جمهوری اسلامی است که ملت ایران، بر اساس اعتقاد دیرینه‌‏اش به حکومت حق و عدل قرآن، در پی انقلاب اسلامی پیروزمند خود به رهبری مرجع عالیقدر تقلید آیت‏ الله‌‏العظمی امام خمینی، در همه‏‌پرسی دهم و یازدهم فروردین ماه یکهزار و سیصد و پنجاه و هشت هجری شمسی برابر با اول و دوم جمادی‌الاولی سال یکهزار و سیصد و نود و نه هجری قمری با اکثریت ۹۸/۲% کلیه کسانی که حق رای داشتند، به آن رای مثبت داد. پس نوع نظام سیاسی جمهوری اسلامی است که مردم انتخاب کرده اند در واقع محتوا توسط خود مردم و آحاد جمهور برگزیده شده و اجباری در اختیار کردن اسلام به عنوان ایدئولوژی حکومت جمهوری اسلامی وجود نداشته است. در اصل دوم قانون اساسی بعد از مشخص کردن نوع نظام سیاسی در اصل اول، به تعریف، ابعاد و محتوای مدنظر نظام جمهوری اسلامی پرداخته است بنابراین در این اصل جمهوری اسلامی، نظامی است بر پایه ایمان به:‏خدای یکتا (لااله‌‏الاالله) و اختصاص حاکمیت و تشریع به او و لزوم تسلیم در برابر امر او، وحی‏ الهی و نقش بنیادی آن در بیان قوانین، معاد و نقش سازنده آن در سیر تکاملی انسان به سوی خدا و عدل خدا در خلقت و تشریع که این اصول ماهیت نظام جمهوری اسلامی را شکل می‌دهند. همچنین در این اصل امامت و رهبری مستمر و نقش اساسی آن در تداوم انقلاب اسلامی، کرامت و ارزش والای انسان و آزادی توام با مسئولیت او در برابر خدا، که از راه‏‏، اجتهاد مستمر فقهای جامع‌‏الشرایط بر اساس کتاب و سنت معصومین، استفاده از علوم و فنون و تجارب پیشرفته بشری و تلاش در پیشبرد آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است. در اصل سوم قانون اساسی الزاماتی که نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام اسلامی باید بر تحقق اهداف خود مدنظر قرار دهد بیان شده است. بنابراین دولت جمهور اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم، همه امکانات خود را برای امور مورد اشاره در این اصل به کار گیرد. ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی، بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی در همه زمینه‏‌ها با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه‏‌های گروهی و وسایل دیگر، آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی و تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینه‏‌های علمی، فنی، فرهنگی و اسلامی از طریق تاسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان در این اصل مورد اشاره قرار گرفته است. طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب، محو هر گونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی، پی‌ریزی اقتصادی صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی، توسعه و تحکیم برادری اسلامی و تعاون عمومی بین همه مردم، تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمان و حمایت بی‌‏دریغ از مستضعفان جهان بخش دیگری از الزاماتی است که در اصل سوم قانون اساسی برای تحقق اسلامیت نظام مورد اشاره قرار گرفته است. اصل چهارم قانون اساسی هم کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیره را بر اساس موازین اسلامی دانسته است. در این اصل آمده است: این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر بر عهده فقهاء شورای نگهبان است. یعنی در واقع تمام قوانین در تمامی حوزه ها باید مطابق با قوانین اسلامی باشد. اصل پنجم قانون اساسی به مسئله رهبری نظام جمهوری اسلامی پرداخته و بیان داشته که در زمان غیب حضرت ولی عصر «عجل الله تعالی فرجه» در جمهوری اسلامی ایران و ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و با تقوی، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است که طبق اصل یکصد و هفتم عهده‏‌دار آن می‌گردد. در اصل ۵۵ قانون اساسی همه قوای سه گانه ذیل ولی فقیه ترسیم شده اند که نشان دهنده توجه به اسلام به عنوان محتوا در راس نظام جمهوری اسلامی است. اصل دوازدهم قانون اساسی دین رسمی ایران را اسلام و مذهب جعفری اثنی‌عشری دانسته و آورده که این اصل الی‌‏الابد غیر قابل تغییر است. البته علاوه بر اصولی که به صورت مستقیم به ابعاد اسلامی نظام جمهوری اسلامی پرداخته‌اند که مورد اشاره قرار گرفت در اصول متعددی هم به صورت غیر مستقیم قانون اساسی به مسئله ابعاد اسلامی نظام جمهوری اسلامی توجه نشان داده است. در این زمینه می‌توان به اصول مختلفی استناد کرد. به عنوان مثال در اصل ۲۱ قانون اساسی بیان می‌دارد که دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین کند یا در اصل ۹۹ قانون اساسی شورای نگهبان را مسئول انطباق مصوبات مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد انتخاباتی با شرع و قانون اساسی قرار داده است. بنابراین با اینکه نمایندگان توسط مردم انتخاب می‌شوند و با این انتخاب بعد جمهوریت نظام تحقق پیدا می‌کند اما نمایندگان مجلس نمی‌توانند قانونی خلاف اسلام که محتوای نظام است تصویب کنند.

more_vert ملک المتکلمین؛ منادی آزادی‌خواهی و استبدادستیزی

ادامه مطلب

closeملک المتکلمین؛ منادی آزادی‌خواهی و استبدادستیزی

میرزا نصرالله ملک‌ المتکلمین یکی از سخنوران و واعظان بزرگ دوره مشروطه به شمار می‌رود که با چاپ مقالات بی‌بدیلی در زمینه سیاسی، اجتماعی و انتقادی تاثیر بسزایی در راه پیش‌برد مشروطه و بیداری مردم گذاشت و سرانجام در این راه و پس از به توپ بستن مجلس شورای ملی اعدام شد.