more_vert کتاب بازی مذاکره

ادامه مطلب

closeکتاب بازی مذاکره

همان‌طور که امکان دارد باورنکردنی به نظر برسد، کتاب بازی مذاکره اثر چستر لوییس کاراس، اولین کتابی است که تفکر تحلیلی مدرن را با عمل صحیح سر میز مذاکره ادغام می‌کند. این روش‌های منطقی و رشد یافته برای وکلا و سیاستمداران و به همان اندازه برای مشتریان و فروشندگان کاربرد دارد. علی‌رغم این حقیقت که انسان قدم در ماه گذاشته و اتم را ساخته است، ما هنوز مثل عهد باستان مجادله می‌کنیم. اگر یک بابِلی پنج هزارساله مجبور بود لباس بازرگانی بپوشد و سر میز روبه‌روی ما بنشیند، دلیل چندانی وجود ندارد که باور کنیم روش‌های او با روش‌های ما فرق دارد. انگار زمان بی حرکت ایستاده است؛ انگار کلمات نوشتاری، ماشین چاپ، مدیریت و روش علمی هرگز اختراع نشده است. مذاکره، تجارتی بیش از اندازه جدی است که نمی‌توان آن را سطحی برگزار کرد. کتاب بازی مذاکره (The Negotiating Game) تضمین نخواهد کرد که شما با دنبال کردن فهرستی از بایدها و نبایدها به موفقیت خواهید رسید. با این حال من مذاکره‌کنندهٔ باتجربه‌ای را دیده‌ام که هر نوع اهمیتی را به چنین فهرستی نسبت می‌دهد. در این کتاب به روشی سنجیده و مدرن دربارهٔ موضوع بحث شده است. بالاخره در هر رشته، انفجاری از افکار جدید وجود دارد. چرا در مذاکره نه؟ کتاب بازی مذاکره حاصل تقریباً چهل سال تجربه چستر لوییس کاراس (Chester Louise Karras) به عنوان یک مذاکره‌کننده و سه سال تحقیق فشرده است. این کتاب به سه بخش تقسیم شده است. بخش اول به تجربه‌ای جامع می‌پردازد که شامل مذاکره‌کننده‌های حرفه‌ای است. هدف این بررسی این است که چطور مردان و زنان متخصص به اهدافشان رسیده‌اند؛ نه تنها هنگامی که قدرت داشتند بلکه هنگامی هم که قدرت نداشتند. بخش دوم از طریق افشای دیدگاه شما، مثل قدرت و حدّ انتظار، به قلب مذاکره نگاه می‌کند. این عناصر سازندهٔ اصلی مذاکره است که، اگر درک شود، می‌تواند تفاوت بین عملکرد خوب و متوسط را بیان کند. بخش سوم مربوط به حقیقت‌های عملی مذاکره، به منظور برنده شدن است، از طریق سازمان‌دهی، تدابیر و خط‌مشی بهتر. فرض بر این بنا نهاده شده است که کسانی که مذاکره می‌کنند، دربارهٔ تجارت چیزهای زیادی می‌دانند. آن‌ها می‌دانند چطور بخرند، چطور عبارتی قاطع بنویسند، چطور فروش کنند و چه سیاستی را اعمال کنند که اگر نکنند، به سختی می‌توانند یاد بگیرند. من گمان می‌کنم که این مذاکره است که خواننده دوست دارد درباره‌اش بیشتر بداند نه تجزیه و تحلیل هزینه یا اصول قانونی. بنابراین، تنها یک تأکید وجود دارد، و آن ارائهٔ روشی عملی است که به‌وسیلهٔ آن افراد بتوانند به طور مؤثرتر مذاکره کنند و به اهدافشان برسند. فهرست مطالبپیش‌گفتار مجموعهمقدمهبخش 1: مرزهای جدید در مذاکره1. جامعه‌ی مذاکره‌کننده2. برنده‌ها و بازنده‌ها3. چه چیزی یک مذاکره‌کننده‌ی خوب را می‌سازد؟بخش 2: قلب روند مذاکره4. سطح انتظار شما چقدر است؟5. شما بیشتر از آنچه فکر می‌کنید قدرت دارید6. افرادی که اِعمال نفوذ می‌کنند7. تلقیح برضد تأثیر8. مقام9. نقش نقش10. نیازها، هدف‌ها و تعامل11. تشریح مذاکره12. فرضیه‌ی رضایت موردانتظار چگونه هر دو طرف در معامله پیروز شوندبخش 3: برنامه‌ای برای عملکرد13. موقعیت‌سنجی14. تاکتیک‌ها، بن‌بست و اقدامات متقابل15. مذاکرات یک مدیر موفق16. عشق، احترام و مذاکره17. رسیدن به اهداف را برنامه‌ریزی کنید18. چرخ مذاکره

more_vert کتاب سایکودرام و ابراز وجود در روان‌شناسی بالینی

ادامه مطلب

closeکتاب سایکودرام و ابراز وجود در روان‌شناسی بالینی

کتاب سایکودرام و ابراز وجود در روان‌شناسی بالینی نوشتۀ اصغر لائی و کریم افشاری نیا به مباحثی چون ضرورت توجه به ابراز وجود، سایکودرام در روان‌شناسی، اثرات ابراز وجود و... می‌پردازد. به عقیده پینیوا و ماورودیف ابراز وجود بعنوان یکی از عوامل مهم موفقیت در روابط بین فردی محسوب می‌شود. به گونه‌ای که یافته‌های پژوهشی موید این مهم است که ابراز وجود سطح بالا می‌تواند بر عملکرد تحصیلی، ارتباطات بین فردی، مشارکت در کار تیمی، کسب موفقیت، کنترل خشم و شاد بودن افراد موثر باشد و بهبود این مهارت‌ها می‌تواند عاملی برای حفظ سلامت روان افراد گردد. بالعکس ضعف در این توانایی موجب افزایش تنش روانی و در نتیجه اختلال در زمینه بهداشت روانی افراد خواهد شد. یکی از شاخص‌های بسیار مهم در قابلیت دفاع از موقعیت فردی برای دستیابی به اهداف و غلبه بر مشکلات، ابراز وجود است. این مسیر بایستی بدون رساندن آسیب به دیگران و رعایت حقوق سایرین طی شود. ابراز وجود بخشی از پتانسیل‌های فردی و پیش نیازی برای خودشکوفایی است. از سوی دیگر تحقیقات دیگر بیانگر تاثیر ابراز وجود بر موفقیت تحصیلی و شغلی هستند. از جمله مولفه‌های ابراز وجود توانایی نه گفتن به تقاضاهای نامعقول دیگران است. افرادی که از ابراز وجود بیشتری بهره‌مند هستند، می‌توانند در برابر خواسته‌های نامعقول دیگران ایستادگی کنند و طبق عقیده خودشان عمل نمایند و در کارهایشان نیز از استقلال بیشتری برخوردار هستند. شیوه‌ای که در برقراری روابط با دیگران اتخاذ می‌شود، مسئله حائز اهمیتی بویژه در پویایی‌های بین فردی است. ارتباطات ضعیف می‌تواند به روابط ناسالم منجر شود و فشار روانی را افزایش دهد. در واقع ابراز وجود مشخصه مهم پاسخ افراد در یک موقعیت است که در آن موضع و علایق فرد در تعارض با موضع و علایق دیگران قرار می‌گیرد که خود می‌تواند تضادهای بالقوه به همراه داشته باشد. این ویژگی در مشاغل نیازمند به تعاملات و همکاری‌های گروهی و بخصوص برای مدیران و رهبران گروه‌ها اهمیت فراوانی دارد. گروه دیگری از پژوهشگران در بررسی گروه درمانی متمرکز بر ابراز وجود در کاهش پرخاشگری و بهبود پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی نشان دادند که گروه درمانی متمرکز بر ابراز وجود می‌تواند موجب کاهش پرخاشگری و بهبود پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان شود. سال‌هاست که گونه‌های مختلف هنری نظیر درام، موسیقی، نقاشی و مجسمه‌سازی برای درمان فیزیکی و روانی انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و اصولا یک بحث قدیمی است که هنرمند پیش از آنکه با هدف خلق یک اثر هنری برای مخاطبان تلاش کند به دنبال تخلیه درونی و روانی خویش است. سایکودرام تحلیلی روانکاوانه است بر روح انسان و پدیدارشناسی، این مهم که چگونه می‌توان از منظر درام به هزارتوی انسانی رسید. انسانی که این روزها تجارب مشارکت‌های عرفانی خود را به مدد خرد از دست داده و در جهانی کاملا عینی زندگی می‌کند که برای هر پدیده‌ای نیازمند دلیلی است. از همین روی می‌توان به این نکته اشاره کرد که این درام که خود یکسره زندگی است، می‌تواند بار مهمی را در این آشکارسازی به همراه داشته باشد. انسانی که در این روزهای بی‌امتیاز تنهاست. در بخشی از کتاب سایکودرام و ابراز وجود در روان‌شناسی بالینی می‌خوانیم: شایستگی ابراز وجود یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌ها به خصوص برای مشاغلی است که نیاز به تعاملات زیاد، مذاکره، چانه‌زنی و دفاع از حقوق و منافع سازمانی دارد. شایستگی ابراز وجود یعنی توانایی افراد برای تعامل با محیط و انجام کاری است که به موجب آن صدای‌شان شنیده شود. شایستگی ابراز وجود باعث قدرتمند شدن افراد می‌شود و به ایشان کمک می‌کند خودشان را به دیگران معرفی کنند. کارکنان برای برقراری رابطه‌ای مؤثر با دیگران، اغلب لازم است جرأت‌ورز باشند و موقعیت‌های خطرساز را به گفتار در آورند. افرد جرأت‌ورز، خیلی خجالتی و یا غیرقابل کنترل نمی‌باشند آن‌ها می‌توانند بدون خشونت یا آزار دیگران، و اغلب به صورت مستقیم احساسات خود را بیان دارند. ابراز وجود، توانایی بیان احساسات، باورها و اندیشه‌ها می‌باشد و از حقوق فرد به طریقی غیرمخرب، دفاع می‌نماید. بنابراین ضروری است که در هر جامعه‌ای، راهکارهایی برای تقویت ابراز وجود مورد توجه قرار گیرد. امروزه با توجه به اهمیت موضوع، یکی از این راهکارها را می‌توان در سایکودرام، یا روان نمایشگری جستجو نمود. هنر درمانی یکی از راه‌های درمان معضلات و مشکلات روحی و روانی است. یکی از شاخه‌های هنر درمانی، بازی درمانی است که خود به شاخه‌های گوناگونی چون سایکودرام و درام درمانی تقسیم می‌شود. در نمایش درمانی تلاش می‌شود تا به کمک گروه، مددجو به درک درستی نسبت به معنا و تصاویر برسد و توانایی مشاهده نقش‌ها و احساسات درونی خود را تقویت کرده و با استفاده از مولفه‌های کلامی و غیر کلامی رفتار خود را در مواجهه با محیط پیرامون خود متوازن و متعادل سازد. سایکودرام دارای محاسن بیشماری است از جمله تقلیل احساسات انزوا طلبانه، تقویت مهارت‌های اجتماعی و الگوهای مقابله‌ای جدید، توسعه حدود و دامنه بیان احساسات فردی و بین فردی، تجربه تعاملات مثبت و ایجاد برقراری روابط بین فردی و اجتماعی است. فهرست مطالبمقدمهفصل اول: ضرورت توجه به ابراز وجودمقدمهمشکلات ناشی از عدم توجه به ابراز وجودکلیت آموزش ابراز وجود در جلسات سایکودرامضرورت کاربرد سایکودرام در ابراز وجودفصل دوم: سایکودراممقدمهتعاریف و اصطلاحات مرتبط با موضوعجراُت ورزیتاریخچه سایکودارمتئاتر درمانی کودکان و نوجوانانهنردرمانی- سایکودرامشیوه‌های اجرایی سایکودرامتفاوت تئاتر درمانی (سایکودرام) با تئاترنمایش و ارکان نمایشعناصر نمایشیشناخت کاراکتر (پروتاگون) در سایکودرامچرا سایکودرام (روان نمایشگری)؟اثرات سایکودرامگستره هنر درمانیشکلهای اصلی نمایش تئاتر درمانیسایکودرام در روان شناسیمهارت و شیوه اجرای سایکودرامبرخی از اثرات نمایش درمانیارکان روان نمایشگریاهداف سایکودرامفنون سایکودرامروش‌های مورد استفاده در سایکودرامفصل سوم: ابراز وجودابراز وجود چیست؟چارچوب نظریتعاریف و مفاهیم ابراز وجودتوجه به ابراز وجود بعنوان یکی از ده مهارت اصلی زندگیمهارت‌های پایه در ابراز وجوداثرات ابراز وجودفصل چهارم: بررسی پیشینه‌های عملیاتی در زمینه سایکودرام و ابراز وجودمقدمهبررسی پژوهش‌های مرتبط با ابراز وجود و سایکودرام در ایرانپیشینه پژوهش‌های خارجی در زمینه سایکودرام و ابراز وجودجمع‌بندی نتایج پژوهش‌های انجام شده در زمینه سایکودرام و ابراز وجودبرخی محدودیت‌ها در برگزاری جلسات سایکودرامپیشنهادهایی در زمینه اجرای سایکودرام و تاثیر آن بر ابراز وجودفهرست منابعضمایممعرفی پرسشنامه توانایی ابراز وجود گمبریل و ریچی (1975)پرسشنامه توانایی ابراز وجود گمبریل و ریچی (1975)

more_vert کتاب توسعه مهارت‌های فردی و حرفه‌ای

ادامه مطلب

closeکتاب توسعه مهارت‌های فردی و حرفه‌ای

کتاب توسعه مهارت‌های فردی و حرفه‌ای نوشته‌ی مانموهان جوشی، ضمن معرفی انواع مهارت، شخصیت و روابط بین فردی، به بررسی عوامل موثر بر آن‌ها و چگونگی تطبیق با سبک‌های مختلف می‌پردازد. طبق گفته‌ی مانموهان جوشی (Manmohan Joshi)، مهارت‌های نرم در مقابل مهارت‌های سخت (مانند مهارت‌های فنی) بسیار بر رشد شخصیت و توسعه فردی کارکنان تأثیر می‌گذارند. امروزه سازمان‌ها می‌دانند که توسعه حرفه‌ای کارکنان نقش مهمی در حفظ روابط با مشتریان، ارباب رجوع، تأمین‌ کنندگان، همکاران و ایجاد یک کسب و کار موفق دارد. با این وجود، مهارت‌های نرم جایگزینی برای مهارت‌های سخت و فنی نیستند. در حقیقت، آن‌ها مکمل یکدیگرند و پتانسیل افراد مجهز به مهارت‌های سخت را آشکار می‌کنند. کتاب توسعه مهارت‌های فردی و حرفه‌ای (Soft Skills) بیان می‌کند که هرچه زودتر مهارت‌های نرم مرتبط آموخته شوند بهتر است. مرحله یادگیری این مهارت‌ها اگر زودتر از زمان تحصیل در کارشناسی شروع نشده باشد باید حداقل درزمان تحصیل در کارشناسی شروع شود. امروزه شرکت‌ها، در زمان مصاحبه از کارجویان، در واقع در مورد عمق تخصص فنی یا دامنه تخصص دواطلبان نگران نیستند. آن‌ها می‌دانند که می‌توانند تکنولوژی‌های عجیب و غریب را بدون دردسر به آن‌ها آموزش دهند, بلکه آن‌ها آگاهند که آموزش مهارت‌های نرم سخت‌تر است. در بخشی از کتاب توسعه مهارت‌های فردی و حرفه‌ای می‌خوانیم: سبک رهبری دموکراتیک یا مشارکتیاین سبک رهبری دموکراتیک، که طبیعتا مشارکتی نیز هست، در میان رهبران محبوب است؛ زیرا آن را مردم‌گرا می‌دانند. اگر تصمیمی گرفته شود، تمام موضوعات مورد بحث به وسیله کل گروه مورد بحث قرار می‌گیرند. رهبر فقط ورودی را تسهیل می‌کند. او از تصمیمات اعضای خود برای غنی‌سازی خود استفاده می‌کند. این سبک اگرچه در همه فعالیت‌ها وجود ندارد اما در بیشترشان به کار می‌رود. با این حال، رهبر روشن می‌کند که اگر کارکنان نمی‌توانند تصمیم بگیرند، او حق دارد این کار را بکند. تحت این سبک رهبری، اعضای کارکنان همیشه از آنچه که در محل کار رخ می‌دهد مطلع هستند. هر دو نمایندگان و اعضای واقعی برای رسیدن به نتایج با یکدیگر تمرین می‌کنند. مولینز (2004) سبک رهبری دموکراتیک را توضیح می‌دهد که همان‌طور که اشاره گردید، اگر ارتباطات بین فردی بر پایه‌ای صحیح انجام شود، کار به طور خودکار انجام می‌شود. این یک سبک رهبری تیمی است که نگرانی برای تولید و نگرانی برای مردم را در سطح بالایی با هم ادغام می‌کند. بر کار گروهی تاکید شده و هدف‌گرا است. به طور خلاصه، سبک رهبری دموکراتیک بر مشارکت گروه و رهبر در دستیابی به اهداف و غایت‌های سازمان تاکید دارد. این رهبر دموکراتیک قدرت و اقتدار را از پیروان خود می‌گیرد. از سوی دیگر، او از طریق اعمال مهارت‌ها و ایده‌های اعضای سازمان عمل می‌کند و هوشیار است که مسئولیت را به آن‌ها واگذار کند. اما این رهبر دارای مجوز تصمیم‌گیری نهایی است حتی اگر همه اعضا کارهای اساسی را که منجر به تصمیم‌گیری شده‌اند انجام دهند. فهرست مطالبدرباره نویسنده1. مهارت‌های نرم1. 1 مقدمه1. 2. مهارت‌های نرم کدام هستند؟1. 3 ضرورت مهارت‌های نرم2. رشد شخصیت2. 1 شخصیت چیست؟2. 2 انواع شخصیت2. 3 رشد شخصیت2. 3. 1 اهمیت رشد شخصیت2. 4 عناصر رشد شخصیت2. 4. 1 خودآگاهی2. 5 تجزیه وتحلیل SWOT2. 5. 1 نقاط قوت2. 5. 2 فرصت‌ها2. 6 هدف گذاری2. 6. 1 هدف چیست؟2. 6. 2 انواع اهداف2. 6. 3 اهداف هوشمند SMART2. 7 خلاقیت2. 7. 1 فرایند خلاقیت2. 7. 2 نوآوری2. 7. 3 موانع خلاقیت2. 7. 4 گام‌هایی برای ایجاد خلاقیت2. 7. 5 انواع افراد2. 8 ارزش‌های انسانی2. 8. 1 دسته‌های ارزش‌ها2. 8. 2 ارزش‌ها و اصول اخلاقی2. 8. 3 تبدیل شدن به مدل نقش3. مهارت‌های ارتباطی3. 1 مقدمه3. 2 معنی3. 3 اهداف ارتباطات3. 4 فرآیند ارتباطات3. 4. 1 کانال3. 5 عناصر اصلی ارتباط6. 3 ویژگیهای ارتباط مؤثر3. 7 ابزار ارتباطی3. 8 ارتباط شفاهی3. 8. 1 ارتباط چهره به چهره3. 8. 2 استفاده از تلفن3. 9 مهارت‌های شنیداری3. 10 مهارت‌های صحبت کردن3. 11 ارتباطات غیر شفاهی3. 11. 1 نگرش3. 11. 2 رفتار3. 11. 3. زبان بدن3. 11. 4 فضا3. 12 برخورد با اختلاف نظر3. 12. 1 مذاکره، ترغیب، میانجیگری3. 12. 2 انتقاد3. 12. 3 خشم را کنترل کنید3. 13 موانع ارتباط3. 13. 1 موانع برای گوش کردن مؤثر3. 13. 2 موانع برای حل اختلافات3. 13. 3 چگونه بر موانع رفع اختلافات غلبه کنیم3. 14 غلبه بر موانع3. 14. 1 شناسایی فیلترهای ارتباطی3. 14. 2 کاهش فیلترها4. روابط بین فردی4. 1 مقدمه4. 2 اهمیت مهارت‌های ارتباطی بین فردی4. 3 انواع روابط بین فردی4. 4 استفاده از مهارت‌های ارتباطی بین فردی4. 5 عوامل مؤثر بر روابط بین فردی4. 5. 1 نگرش4. 5. 2 تعصب4. 5. 3 قالب شخصیتی دادن به افراد4. 6 چگونگی تطبیق با سبک‌های مختلف4. 6. 1 سبک عملگرا4. 6. 2 سبک "متفکر"4. 6. 3 سبک جستجوگر4. 6. 4 سبک "تفکر کننده آزاد"4. 7 پیامدهای روابط بین فردی5. تیم سازی5. 1 مقدمه5. 2 اهمیت روابط انسانی5. 3 تیم چیست؟5. 3. 1 چرا تیم‌ها بهتر کار می‌کنند؟5. 3. 2 چگونگی ایجاد یک تیم کارآمد؟5. 3. 3 رفتار فردی در تیم5. 3. 4 راه‌هایی برای مشارکت اعضای تیم5. 3. 5 تصمیم گیری‌های تیم5. 4 درک رفتار5. 4. 1 رفتار منفعلانه5. 4. 2 رفتار پرخاشگرانه5. 4. 3 رفتار تهاجمی5. 4. 4 رفتار قاطعانه5. 5 مناطق راحتی5. 6 مراحل رسیدن به قاطعیت5. 7 رفتن به برد / برد5. 8 بلوک‌های ارتقاء پذیری5. 9 مشخصات تیم‌های با عملکرد عالی5. 9. 1 ویژگی‌های تیم‌های دارای عملکرد عالی5. 10 پرسشنامه خودآزمایی6. رهبری6. 1 مقدمه6. 2 نگرش رهبری6. 3 اهمیت رهبری6. 4 روابط رهبری6. 5 رویکردهای رهبری6. 5. 1 رویکرد خصوصیات6. 5. 2 رویکرد رفتار رهبری6. 5. 3 رویکرد احتمالی یا اقتضایی6. 5. 4 روش عملکردی (یا گروه)6. 6 کارکردهای فردی، تیمی و کاری6. 6. 1 عملکردهای کاری6. 6. 2 عملکرد تیمی6. 6. 3 ویژگی‌های فردی6. 7. وظایف و مسئولیت‌های رهبری6. 8 سبک رهبری6. 8. 1 سبک رهبری دیکتاتور6. 8. 2 سبک رهبری آزادانه (عدم مداخله)6. 8. 3 سبک رهبری دموکراتیک یا مشارکتی6. 8. 4 سبک رهبری اقضایی7. مدیریت زمان7. 1 مقدمه7. 2 چطور زمان را مدیریت کنید؟7. 2. 1 شناسایی اولویت‌ها7. 2. 2 اولویت‌های خود را مدیریت کنید8. مهارت‌های ارائه8. 1 مقدمه8. 2 فرایند8. 2. 1مرحله گام 1: ارائه خود را برنامه ریزی کنید8. 2. 2 مرحله 2: ارائه‌ی خود را آماده کنید8. 2. 3 گام 3: کار خود راتمرین کنید8. 2. 4 مرحله 4: ارائه دهید8. 3 نمونه‌های زبان ارائه9. مدیریت استرس9. 1 مقدمه9. 2 استرس چیست؟9. 3 شناخت استرس9. 4 پذیرش استرس9. 5 نشانه‌های معمول استرس9. 5. 1 فیزیکی9. 5. 2 عاطفی9. 5. 3 احساسات هنگام استرس9. 6 رفع مشکل9. 6. 1 فرایند رفع مشکل9. 6. 2 خودپروری9. 6. 3 ابراز احساسات عاطفی9. 6. 4 تخریب فعال10. مهارت‌های تفکر10. 1 مقدمه10. 2 مهارت‌های اصلی تفکر10. 2. 1 مهارت‌های تمرکز10. 2. 2 مهارت‌های جمع آوری اطلاعات10. 2. 3 مهارت‌های به یاد سپاری10. 2. 4 مهارت‌های سازماندهی10. 2. 5 مهارت‌های تجزیه و تحلیل10. 2. 6 مهارت‌های مولد10. 2. 7 مهارت‌های تلفیقی10. 2. 8 مهارت‌های ارزیابی10. 3 دسته بندی‌های تفکر10. 3. 1 تفکر انتقادی10. 3. 2 تفکر خلاق11. حل مسئله11. 1 مقدمه11. 2 نیاز به حل مسئله11. 3 مهارت‌های حل مسئله11. 4. روش حل مشکلات11. 4. 1 توسعه مهارت‌های حل مسئله و تجزیه و تحلیل11. 5 مراحل حل مسئله11. 6 روش حل مسئله12. تصمیم گیری12. 1 مقدمه12. 2 ویژگی‌ها12. 3 دامنه12. 4 هدف12. 5 انواع12. 6 فرایند12. 6. 1 شناسایی، تعریف و محدود کردن مسئله12. 6. 2 تجزیه و تحلیل، تشخیص و ارزیابی این مشکل12. 6. 3 تعیین معیارها12. 6. 4 کشف راه حل‌های جایگزین12. 6. 5 جمع آوری داده‌ها12. 6. 6 انتخاب بهترین راه حل12. 6. 7 تبدیل تصمیم به عمل مؤثر13. ارتباطات استخدام13. 1 مقدمه13. 2 شغل پرستاری (رزومه تحصیلی)13. 2. 1 CV باید شامل چه چیزی باشد؟13. 2. 2 چطور یک CV عالی بنویسید؟13. 2. 3 نوشتن یک نامه کتبی کوتاه13. 2. 4 مهارت‌های مصاحبه14. آداب محل کار14. 1 مقدمه14. 1. 2 آداب جلسه14. 2 رفتار در محل کار14. 3 آداب شخصی14. 4 استفاده از خدمات و منابع اداری14. 5 آداب سفرمنابع

more_vert کتاب اسرار ارتباط موثر

ادامه مطلب

closeکتاب اسرار ارتباط موثر

اسرار ارتباط مؤثر: اسراری که با دانستن آن‌ها بهتر می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید. اگر نمی‌دانید که چگونه می‌توان با دیگران به‌صورت بهتری ارتباط برقرار کرد؟ اگر نمی‌دانید که چگونه باید با کودکان صحبت کرده و ارتباط برقرار کرد تا بهتر به حرف ما گوش دهند؟ اگر نمی‌دانید چگونه ارتباط برقرار کردنی در جلسه خواستگاری منجر به ازدواج می‌شود؟ اگر نمی‌دانید که چگونه باید انتقاد سازنده‌ای داشت؟ چگونه باید به درخواست‌های نا به‌جای دیگران نه گفت؟ و... مانعی ندارد چراکه در کتاب "اسرار ارتباط موثر" در مورد همین مسائل و بسیاری چیزهای دیگر که سبب بهبود روابط شما با دیگران خواهد شد صحبت می‌شود. نکته اصلی در ارتباط، داشتن زبان مشترک یا مجموعه‌ای از رفتارها، وسائل، مجاری ارتباط و ... است که در نهایت می‌توان از طریق آن، با دیگری ارتباط برقرار کرد. ارتباط، دریچه اصلی برقراری روابط انسانی است که طی آن می‌توانیم اهداف و مقاصد خود را به دیگران انتقال دهیم و در مقابل، اهداف و مقاصد دیگران را نیز درک کنیم. موضوع ارتباط، در زندگی انسان‌ها بسیار پر اهمیت است و شاید، مؤثرترین بخش زندگی یک فرد همین باشد. همه ما بخشی عمده از زندگی خود را در ارتباط با دیگران سپری می کنیم یا در فکر آن به سرمی بریم. کسی که نگرش ها و شخصیت، عواطف، جنبه های روانی، اجتماعی، ارزشی و فرهنگی و نوع رفتار خود را می شناسد، حدود انتظارات و علایق خود را مشخص می کند و می داند که از دیگران چه بخواهد و از آنها چه انتظاراتی داشته باشد. افرادی که خود را می شناسند، تا حدود زیادی بر خود، خواسته و رفتار خود مسلّط هستند. این افراد، از توان کنترل بر خود، برخوردارند و می توانند با محیط و دیگران، روابط مناسب برقرار کنند. عواطف و احساسات چه از لحاظ شکل دهی و تأثیر بر برخوردها و چه از لحاظ حفظ و پایان دادن روابط، تأثیر قابل توجهی بر روابط میان فردی دارند. فهرست مطالبمقدمه دکتر مهدی منوچهریمقدمه مولفارتباط چیست؟ارتباط مؤثر چیست؟اجزای یک ارتباطمشکلاتی که در فرستنده مانعی برای ارتباط می‌شوداهمیت ارتباط مؤثرهنر ارتباط مؤثراگر سنگدل و خشن بودیسرعین اردبیلاول همسایه بعد اهل خانهخرید حتی بدون چکای زمین بدماشینتان را قفل کنیدسطل شما چقدر پر است؟بدترین پدرعذر خواهی می کنمکاری که سخنران ها باید انجام دهندیعنی تو میخوای بگیمتوجه منظورت نمی شمبزرگترین نعمتسرتان را تکان دهیداز محضرش مرخص شدمموانع ارتباط مؤثرمشاجره کردنشکر آبدیدی بهت گفتمچون ترم قبل شاگرد من بودیبت پرستیقطع رابطهاسلایدهای فوق حرفه‌ایچگونه به راحتی از دیگران پول قرض بگیریمچرب‌زبانیدست جلوی دهانپنهان کردن چشم هاحرف های مبهمعرق کردنخواراندن گوش و بینیعدم تمایل به شنیدن حرف های خودبازی با وسایلرعایت نکردن فاصلهدستان خیسسیر تا پیازهنر قاطعیتسبک‌های ارتباطیچرا باید قاطعانه رفتار کنیم؟چگونه قاطعانه رفتار کنیم؟هنر گوش دادنچرا گوش دادن مهم است؟چگونه گوش دهیم؟هنر ارتباط با کودکانعواملی که به برقراری ارتباط مؤثر با فرزندان کمک می‌کندعواملی که مانع از برقراری ارتباط مؤثر با فرزندان می‌شودچگونه از کودک خود تعریف کنیمچگونه به درخواست‌های نا به‌جای کودک نه بگوییمهنر انتقاد کردنانواع انتقادچگونه انتقاد کنیم؟چگونه فرزندان منتقدی تربیت کنیم؟هنر رفع خجولیمهارت در یک‌ رشتهنیم ساعت زودترارتباط چشمیسؤال‌های الکیهر فرصتیشوره سرقانون جذب را که می‌شناسید؟چرا از شکست می‌ترسید؟کم‌توقع باشیدتعریف کردنهول بدهیدبازیگری را دوست دارید؟زیاده‌روی ممنوعکتاب بخوانیداز شما حرکتتیر آخرهنر متقاعدسازیمتقاعدسازی چیست؟تکنیک‌های متقاعدسازیهنر نه گفتنچه زمان‌هایی باید نه بگوییم؟چرا نه گفتن برایمان سخت است؟چگونه نه بگوییم؟هنر ارتباط در خواستگاریساده شروع کنیدشروع با پسرکاغذ قلمدقت به سؤالاتمخصوص فیلم هاشفافیت سؤالاتسؤالات کلی نپرسیدسراپا گوش باشیدخودتان را در موقعیت همسر فرض کنیداتاق عروس خانوممعنای واژه‌هاسؤالات را معکوس بپرسدسؤالات بله خیر ممنوعساعت 9 شبمچ‌گیری نکنیدبا مینی‌بوس نرویدصداقت معجزه می کنهارتباط چشمیرعایت فاصلهتا اطلاع ثانوی دلبری کردن ممنوعهنر ارتباط با همسراهمیت یادگیری مهارت‌های ارتباطی برای همسراننیازهای انسانعوامل مؤثر بر ارتباطات زوجینتکنیک‌هایی برای بهبود ارتباطات زوجینهنر ارتباط در محل کاراین کارها را هرگز انجام ندهیدمتن نامه‌های اداریهنر مشتری مداریتکنیک‌های برقراری ارتباط مؤثر با مشتری‌هاسخن پایانیتقدیر و تشکرمنابع

more_vert کتاب سخنران شدن سخت نیست

ادامه مطلب

closeکتاب سخنران شدن سخت نیست

سخنران شدن سخت نیست، سخنرانی نه‌تنها یک مهارت ضروری کاری، بلکه یک مهارت ضروری زندگی نیز هست که محمدرضا انصاری مهارت‌های سخنرانی را برای شما به سادگی و با مثال‌های عملی بیان کرده است. ممکن است برایتان پیش آمده است که در جمعی چند نفره یا در جلسات رسمی بخواهید مطلبی را بگویید و ترس از ارائه مطلب، عدم اعتماد به نفس یا هر دلیل دیگری باعث شده باشد که از گفتن آن حرف جلوگیری کنید. یا اینکه سخنران حرف‌هایی را پشت تریبون می‌زند یا مدرس چیزهایی را می‌گوید که شما بهتر به موضوع مسلط هستید و ایشان فقط به خاطر تسلط به سخن گفتن در آن جایگاه قرار گرفته است، چه بسا اگر معیار فقط دانستن بود، باید جای شما و ایشان عوض می‌شد. یا بهترین فرد برای کاندیدا شدن در جلسه اولیا و مربیان یا هر جای دیگری بوده‌اید ولی به خاطر ترس از سخن گفتن کاندیدا نشده‌اید. اگر هم کاندیدا شده‌اید به دلیل اینکه خوب نتوانسته‌اید ایده‌ها و برنامه‌هایتان را جلوی جمع بیان کنید، رأی نیاورده‌اید.شاید هم به‌عنوان مدیر یک مجموعه در برابر کارمندان یا در جلسات هیئت مدیره نتوانسته‌اید آن‌طور که باید و شاید سخنانتان را به زبان آورید. از ارائه جلوی دیگران سر کلاس ترس داشته‌اید و به دلیل عدم انسجام مطالب نتوانسته‌اید مطالبتان را خوب ارائه کنید. به هر حال سخنران شدن سخت نیست و می‌توان به هرگونه تعاملی سخنرانی گفت. هر وقت با یک یا چند نفر در حال صحبت کردن هستیم درواقع سخنرانی می‌کنیم. سخنرانی از هر نوع که باشد برای ما فرصتی است که مهارت‌ها، استعدادها و دانش خود را به نمایش بگذاریم. ما هرکجا که باشیم و شغل و حرفه‌مان هرچه باشد، یادگرفتن مهارت‌های سخنرانی برایمان امری ضروری، اجتناب‌ناپذیر و واجب‌تر از نان شب است. سخنرانی و ارتباطات کلامی، فرصتی برای نمایش توانمندی‌هایمان هستند. در این کتاب با اساتید ایرانی از جمله دکتر احمد روستا، دکتر پرویز درگی، مهندس هوشنگ نصیرزاده، فرزانه معصومیان، سپیده جلوخانی، فریبا علومی یزدی، دکتر سمیرا ذاکرانی، محمدپیام بهرام پور و ... در زمینه سخنرانی مصاحبه شده است. به نقل از محمد رضا انصاری: من قول نمی‌دهم فقط با خواندن این کتاب تبدیل به یک سخنران حرفه‌ای شوید، چون سخنرانی مثل فوتبال و رانندگی یک مهارت است و در کنار دانش، تمرین هم نیاز دارد. ولی می‌توانم قول قطعی بدهم که با مطالعه کتاب و انجام تمریناتی که در فصل‌های مربوطه آورده شده است، آن‌قدر تغییر کنید که در محل کار، دانشگاه، شهر و محیط خودتان، روی شما به‌عنوان فردی که می‌تواند به‌خوبی از عهده سخنرانی‌های مشکل برآید، حساب کنند. یادمان نرود، برایان تریسی که تاکنون بیش از 50 عنوان کتاب منتشر کرده و در بسیاری از کشورهای جهان سخنرانی داشته نیز، مربی داشته و دارد، پس بزرگان هم مربی دارند. سعی کنید از وجود یک مربی استفاده کنید. یاد گرفتن سخنرانی مثل بسیاری از ورزش‌هاست. مربی به شما کمک می‌کند که در این راه سریع‌تر به هدفتان برسید. فهرست مطالبمقدمه + فصل صفرفصل 1: قبل از شروعفصل2: شروع سخنرانیفصل 3: میانه سخنرانیفصل4: پایان سخنرانیفصل5: تمرینفصل6: حواشیفصل7: مصاحبه هافهرست نام هاسخن پایانیتقدیرو تشکرفهرست منابع

more_vert کتاب فنون سخنوری و خطابه در ارتباطات جمعی

ادامه مطلب

closeکتاب فنون سخنوری و خطابه در ارتباطات جمعی

بکارگیری مهارت های کلامی با آدمیان در مسیر زندگی، خلق خوش می ­آفریند و ارتباطات انسانی را در جهت فرآیندهای مثبت آن افزایش داده و ما را به فهم وقایع پیرامون­مان سوق می­دهد و به درک واقعی در معنای زندگی می­رساند. قوه­ ی ادراک در مهارت­ های کلامی، ماحصلی از ذهنی صلح ­آمیز ما است، تمام تعارضات ما در زندگی روزمره­ به خاطر عدم توانایی است که در تفهیم و تفهم داریم، سوء تفاهمات در ارتباطات گفتاری، و با هم بودن بین ما و دیگران را به رکود می­ کشاند. احترام به ظرفیت­ های نهفته اعتقادی در وجود دیگران، اصل ارتباطات کلامی در کانون زندگی ما است، آغاز یک پیام موثر در رفتارهای کلامی و غیرکلامی، می­تواند بیانگر درک وسیع تری از با هم بودن و با یکدیگر هم کلام شدن را به ارمغان آورد. شخصیت ما همیشه در گرو ارتباطات کلامی و عصاره­ای برگرفته از روح ماست که از منظر چشم­مان می­ درخشد و از طریق صدایمان پخش می­شود و در سکوت و رفتارمان آشکار می­گردد و آنگاه خود را به گوش شنوندگان­مان می­رساند و با روح آنها هم پیمان می­شود تا عشق به زندگی مشترک را مهیا سازد و از من، ما­های بسیار بزرگی سازد تا چرخه زندگی انسانی با قدرت­تر به حرکت درآید. فهرست مطالبکلامی بر این کتابچکیده ای از محتوای این کتاببرقراری رابطه کلامی مناسبسخنوری و تاریخچه پیدایش آنکیفیت صدا در فن سخنوریشور و احساسات در سخنوریعوامل و اثر کلام در جذب مخاطبفن فصاحت و بلاغت در کلامچگونگی آغاز سخن برای جذب مخاطبینخوب سخن گفتن در صحنه‌ی زندگیویژگی‌های شخصیتی ما به عنوان سخنرانارایه کلام در انتقال پیامفنون سخنوری در ارتباطات موثرسخن در طبیعت وجودشفنون و عناصر سخنرانیپوشش در سخنرانیسخنوری و بصیرت در معنامقدمه – سخن در مسیر گفتارسخنرانی و اعتدال در آنبلاغت در سخن و سخنوریبایدها و نبایدها در سخنوریتقلید کلامی در سخنوریمتناسب با مقام و مقال سخن، ارتباطات کلامی را برقرار سازیمچگونه سخن بگوییمروش‌های موثر سخنرانیهفت راه علاقمند کردن شنوندگان به سخن سخنورانهشت روش ساده جهت بهبود سخنرانی در جمعآماده کردن متن سخنرانیفهرست بندی مطالب به صورت چکیده از متن کاملسخنرانی مفید و اثربخشترکیب بندی عناصر مورد لزوم در سخنرانینتیجه سخن و پیام موثر آندر هنگام سخنرانی به موارد مهم توجه داشته باشیمبیهوده سخنرانی نکنیمکلیاتی درباره سخنوری و تعاریف آنطرح دیگر یک سخنرانی مفیدخصوصیات لازم برای سخنرانپنجاه و شش نکته ارزشمند در فن سخنوریاعتماد به نفس در سخنوریجاذبه کلام در سخنوریخطابه و راههای موفقیت در آنفن بیان و روش‌های موفقیت آمیز در خطابهزبان ما فضیلتی برای ارتباطات کلامی ما انسانها استارتباطات اثربخش در فن سخنوریکلام آخر

more_vert کتاب نقشه فرهنگ: عبور از مرزهای نامرئی کسب و کار جهانی

ادامه مطلب

closeکتاب نقشه فرهنگ: عبور از مرزهای نامرئی کسب و کار جهانی

کتاب نقشه فرهنگ: عبور از مرزهای نامرئی کسب و کار جهانی به قلم ارین میر با هدف کمک به شما در بهبود توانایی‌تان در شناخت عمیق از فرهنگ و افزایش کارایی‌تان در برخورد با تیم به رشته تحریر درآمده است. ارین میر (Erin Meyer) در کتاب نقشه فرهنگ (The Culture Map)، با ارائه یک رویکرد سیستماتیک و گام به گام برای درک بهتر چالش‌های معمول ارتباطی در ‌کسب و کار که ناشی از اختلافات فرهنگی هستند، ارائه شده و گام‌هایی را برای مقابله بهتر با آن‌ها پیشنهاد می‌کند. او این فرایند را با تشخیص عوامل فرهنگی که رفتارهای انسانی را شکل می‌دهند، شروع کرده و به شکلی کاملا منظم دلایل این رفتارها را بررسی می‌کند. این شیوه به سهم خود به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از تکنیک‌هایی صریح و کاربردی، کارایی خود را در حل پیچیده‌ترین معضلات ناشی از سوء تفاهم‌های فرهنگی بهبود ببخشیده و یا به کل از آن‌ها دوری کنید. بر این اساس، این کتاب، به بررسی هشت معیار متفاوت از فرهنگ می‌پردازد تا نشان ‌دهد که چطور فرهنگ‌ها از یک سر طیف تا سر دیگر آن تغییر ‌می‌کنند. هرکدام از این معیارها یک محدوده کلیدی را مطرح می‌کند که مدیران باید از آن مطلع باشند. احتمالا دریافته‌اید که بخشی از سبک شخصیتی شما از فرهنگی گرفته شده که سال‌های ابتدایی عمرتان را در آن‌جا زندگی کرده‌اید، بخش دیگر تحت تاثیر فرهنگی بوده که در آن جا دانشگاه رفته‌اید و اولین شغل خود را داشته‌اید، بخش دیگر آن را فرهنگ پدرتان و بخشی دیگر را فرهنگ مادرتان شکل داده است. بنابراین با توجه به اینکه اکثر مردم بیشتر عمرشان را در سرزمین مادری‌شان سپری ‌می‌کنند، معیارهای گفته شده در این کتاب برای افرادی که بافت‌های فرهنگی ناهمگون بیشتری دارند جذاب‌تر خواهد بود. بنابراین اگر در دو یا چند کشور زندگی کرده باشید یا والدین‌تان از کشورهای متفاوتی بوده باشند، احتمالا متوجه تاثیر این چندگانگی فرهنگی بر شخصیت خود شده‌اید. اثر حاضر به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک فرد اهل کسب و کار بهتر عمل کنید و حتی خودتان را بیشتر از قبل بشناسید. در بخشی از کتاب نقشه فرهنگ: عبور از مرزهای نامرئی کسب و کار جهانی می‌خوانیم: البته در دنیای ‌کسب و کار ‌بین‌المللی کنونی تمام ارتباط‌ها فرصتی برای ملاقات رو در رو و صرف غذا و نوشیدنی را فراهم نمی‌آورند. بسیاری از اعتمادسازی‌ها باید از فاصله دور انجام شوند. بسیاری از ما بدون اینکه به فرهنگ‌ها فکر کنیم ایمیلی برای طرف مقابل می‌فرستیم یا تلفن را برداشته و با او تماس می‌گیریم. ‌با این‌ حال اندکی تلاش در انتخاب ابزار برای برقراری این ارتباط، می‌تواند در زمان اعتمادسازی با همکارانتان در سرتاسر دنیا به شما کمک شگرفی بکند. به هنگام همکاری با افرادی از جامعه وظیفه‌ محور پیش روید و کارآمدترین ابزار ارتباطی که ترجیح می‌دهید را انتخاب کنید. تمام ابزارها، تلفن، ایمیل و جلسات حضوری تا وقتی که پیام را شفاف و مختصر منتقل کنند، قابل قبول هستند. اما زمانی که با افرادی از فرهنگ رابطه محور کار می‌کنید ابزار ارتباطی‌ای را برگزینید که تا حد امکان رابطه محور باشد. به جای ارسال ایمیل، سعی کنید بیشتر از تلفن استفاده نمایید. حتی بهتر خواهد بود اگر بودجه و زمان کافی دارید، به سفر بروید و ملاقاتی رو در رو داشته باشید. و روزتان را با جلسه‌های فشرده وظیفه محور پر نکنید و سعی کنید عصر آن روز در هتل نمانید. زمانتان را به گونه‌ای تنظیم کنید که تا حد امکان به معاشرت‌های غیررسمی برسید. به محض اینکه بتوانید رابطه خوبی بر مبنای اعتماد بسازید، ‌می‌توانید از ابزارهای وظیفه‌محورتر مانند ایمیل استفاده کنید. ‌زمانی‌که سعی دارید با فردی که نمی‌شناسید ارتباط برقرار کنید، ایمیلِ تنها می‌تواند مشکل‌ساز باشد. در فرهنگ‌های وظیفه‌محور ارسال ایمیل به شخصی که تاکنون ندیده‌اید، کاملا عادی است. ‌بااین‌حال در فرهنگ‌های رابطه محور مردم اغلب به ایمیل‌هایی که با فرستنده آن‌ها تا پیش از آن ارتباطی نداشته‌اند، پاسخ نمی‌دهند. فهرست مطالبمقدمهفصل 1: گوش دادن به هوافصل 2: گونه‌های بی‌شمار رعایت ادب.فصل 3: چرا در برابر چگونهفصل 4: چقدر به دنبال احترام هستیدفصل 5: تصمیم متغیر یا تصمیم ثابتفصل 6: منطق یا احساسفصل 7: سوزن، نه چاقوفصل 8: یک تأخیر دقیقا چقدر دیر استبخش پایانی.درباره نویسنده

more_vert خلاصه کتاب اصول رفتار صحیح با مردم

ادامه مطلب

closeخلاصه کتاب اصول رفتار صحیح با مردم

خلاصه کتاب اصول رفتار صحیح با مردم، راهنمای معاشرت دنیای امروز است که با نگاهی عمیق به نزاکت، توسط خانم جرمی برنارد و لی برمن؛ دبیر دوران ریاست‌جمهوری بوش و اوباما نوشته شده است. یکی از شیوه‌های رفتار صحیح با دیگران، این است که با احترام و نزاکت، قادر و مایل به مدیریت سخت‌ترین تعارضات باشیم. در این حالت، فقط مواظب عدم بروز تعارضات بودن کافی نیست و نیاز به فضیلت و دیپلماسی است. اگر مشکلات، ناشی از جملات خصمانه یا تهاجمی و پا را از حد فراتر گذاشتن باشد، هیچ راهی برای حل این تعارضات وجود نخواهد داشت. صادق بودن در هر شرایطی، هر فردی را مُعتمد بار می‌آورد و می‌تواند او را به فردی تبدیل کند که همه می‌خواهند در کنارش باشند. این معتمد بودن، باعث اعتماد بیشتر، اقتدار بیشتر و دلیل بیشتری برای تشویق به رفتارِ مودبانه و از روی توجه با دیگران است. با ایجاد چرخه‌ای بین صداقت، و معتمد بودن، و رفتار با نزاکت برای عرضه داشتن این موارد، جوّی محترمانه و جذاب ایجاد خواهد شد. در حقیقت بهترین راه برای مدیریت نزاکت و جذابیت مجازی، حفظ حُسن نیت و توجه به دیگران است. خلاصه کتاب اصول رفتار صحیح با مردم (Treating People Well: the extraordinary power of civility at work and in life) با تعهد به رفتارهای مهربانه و با کرامت در مقابل دیگران، بر روی 12 ویژگی تمرکز می‌کند که یک فرد را جذاب و با نزاکت می‌نماید. جرمی برنارد (Jeremy Bernar) و لی برمن (Lea Berman) در کتاب حاضر به ارائه فواید و ضرورت‌های رفتار خوب با دیگران، در خلال داستان‌های کاخ سفید و مثال‌های تاریخی و یا مربوط به ریاست‌جمهوری پرداخته‌اند و چگونگی به کار بردن این ویژگی‌ها را در زندگی فردی، نشان می‌دهند. کتاب حاضر، روی مهارت‌هایی از اعتماد به نفس گرفته تا اخلاق تکنولوژیک تاکید کرده و از سختی‌ها و خوشی‌هایی که در محل کار وجود دارند، یاد می‌کند. همچنین، نگاهی عمیق به این امر دارد که چگونه می‌توان به طور موثر، از پیچ و خم این مشکلات عبور کرد. کتاب با تقسیم مطالب بین هر دو نویسنده به طور برابر، و تلاش‌هایی آشکار برای رسیدن به یک زندگی شهروندی، بین «چگونه» و «چرا مهم است» تعادل برقرار می‌کند. هر فصل، روی یک ویژگی مطلوب و تجربه‌های لی و جرمی در ارتباط با این ویژگی‌ها و نکاتی برای چگونگی کسب آن ویژگی‌ها در زندگی فردی، متمرکز است. این اثر یک منبع اطلاعاتی صادق و آگاه برای کسانی است که مایل به بهبود روابط خود، به خصوص در محل کار هستند. در بخشی از خلاصه کتاب اصول رفتار صحیح با مردم می‌خوانیم: جزئیات، همان چیزی است که مردم به خاطر می‌سپارند. جزئیات اغلب مواردی هستند که باعث می‌شوند دیگران احساس کنند ارزشمند بوده یا حس کنند از آن‌ها قدردانی می‌کنند. همان طور که بِرمَن و بِرنارد بیان می‌کنند، جزئیات، عوامل کلیدی در رفتارِ صحیح با دیگران است. ممکن است توجه به این مسئله، گامی احمقانه به نظر برسد، اما در حقیقت، جزئیات، اغلب تفاوت بین انجام کاری را صرفا به خاطر لازم الاجرا بودن و انجام همان کار به علت تعهد و توجه واقعی را نشان می‌دهد. یکی از راه‌ها برایِ شروع تمرکز روی جزئیات، حفظ سازماندهی در بالاترین سطح ممکن است. این امر باعث می‌شود تا مسئولیت‌های روزانه، آسان‌تر و سریع‌تر انجام شوند و فرد برای اضافه کردن جزئیات و تمرکز بر موفقیت‌های غیر منتظره فرصت داشته باشد. برخی از نکات برجسته‌ای که بِرمَن و بِرنارد برای حفظ سازماندهی ارائه می‌کنند، ایده‌هایی مانند مدیریت زمان، وقت‌شناس بودن و تصحیح املایی هستند. این جزئیات به فرد اجازه می‌دهد تا برای سایر جزئیات، زمان و مکان بیشتری داشته باشد؛ جزئیاتی که به دیگران امکان می‌دهند تا احساس کنند مورد قدردانی واقع شده و کسی ایشان را به خاطر می‌آورد. چیزهایی مانند وقت‌شناسی و تصحیح مطالب به خودی خود جزئی مهم هستند، رعایت آن‌ها نشان دهنده اهمیت و توجه شما نسبت به پروژه است. راه‌های دیگر برای نشان دادن توجه از طریق جزئیات، به خاطر سپردن نام افراد است. مردم به نام‌هایشان اهمیت زیادی می‌دهند و نشان دادن اهمیت شما به این موضوع، برای شخص دیگری نیز بسیار مهم خواهد بود. صرفِ وقت و تلاشِ خود برای به خاطر سپردن اسامی افراد، کار ساده‌ای است. به همین ترتیب، تشکر کردن، در قالب خاطر نشان ساختن این موضوع به صورت کلامی یا به صورت یادداشت کتبی، راهی آسان، اما مؤثر برای نشان دادن قدردانی و خوب کردن حال افراد است.

more_vert کتاب روانشناسی زبان

ادامه مطلب

closeکتاب روانشناسی زبان

ایچ ویند کولز در کتاب روانشناسی زبان، به بررسی مفاهیم اصلی در پژوهش‌های حوزه‌ی روانشناسی زبان مانند تاریخچه‌ی آن، روش‌های پژوهش‌ در این رشته، جریان اطلاعات، بازنمود زبانی و زبان اشاره می‌پردازد. به بیان ایچ ویند کولز (H. Wind Cowles)، روانشناسی زبان حوزه‌ای میان‌ رشته‌ای در پژوهش محسوب می‌شود که از علومی چون روانشناسی، زبان‌شناسی، علوم رایانه، علوم اعصاب و علوم شناخت به وجود آمده است. کتاب روانشناسی زبان (Psycholinguistics 101) در هشت بخش با بررسی پژوهش‌های کلاسیک و نوین از حوزه‌های گوناگون بر آن است تا با گشایش دریچه‌ای به حوزه‌ی روانشناسی زبان، مقدمه‌ای جذاب و روشنگر در زمینه‌ی مطالعه‌ی پردازش زبان ارائه کند. با فهم فرآیندهای زیر بنایی زبان، می‌توان به گسترش روش‌های کارآمدتر در آموزش زبان‌ و درک تفاوت‌ در توانایی‌های خواندن کمک کرد. کتاب روانشناسی زبان بدون تردید با ارائه‌ی مقدمه‌ای روشن بر پژوهش‌های نوین در این حوزه، دانشجویان را مجذوب محتوای خود ‌می‌کند و مقدمه‌ای بر چگونگی پردازش و ذخیره‌ی زبان در ذهن و مغز ارائه می‌دهد. مطالعات میان رشته‌ای از رویکردهای جدید علمی هستند که به علت پیچیدگی مسائل و پدیده‌ها به‌ وجود آمده‌اند. پیچیدگی انسان و به‌ تبع آن زبان، موجب شده است رویکردهای میان رشته‌ای متفاوتی برای مطالعه‌ی زبان ایجاد شود که روانشناسی زبان یکی از آن‌هاست. پیدایش روانشناسی زبان با فعالیت‌های ارزشمند نوام چامسکی و جورج میلر و نیز ایجاد تحول در روانشناسی رخ داد. آن‌ها باعث تغییر دیدگاه از رفتارگرایی به شناختی شدند. از‌ آنجا‌ که در دهه‌ی اخیر توجه زیادی به مطالعات میان رشته‌ای شده است، بسیاری از زبان‌شناسان برای کشف قواعد و عوامل مؤثر در فراگیری زبانی به تحقیق و بررسی‌های روان‌شناختی ‌زبان پرداخته‌اند. به‌ دلیل تفاوت‌های ساختاری موجود در زبان‌ها، لازم است این بررسی‌ها در زبان‌های مختلف انجام شود. بنابراین، وجود منابع و کتاب‌هایی با مبانی نظری ضروری برای پژوهش در روانشناسی زبان، می‌تواند راه‌گشایی کارآمد در انجام پژوهش‌ها باشد. یکی از محورهای اصلی این کتاب که از امتیازهای اصلی آن نسبت‌ به سایر کتاب‌های ترجمه‌ شده در این حوزه است، پرداختن به روش‌های پژوهش در روانشناسی زبان است. مطالعه‌ی روش‌های مختلف پژوهش در این زمینه می‌تواند ضمن درک بهتر پیچیدگی‌های موجود در مطالعات، شما را با انواع روش‌ها آشنا سازد. خانم ایچ‌ ویند کولز در حال حاضر دانشیار زبان‌شناسی دانشگاه فلوریداست که در میان‌ رشته‌ا‌ی روانشناسی زبان به ویژه‌ حوزه‌های درک و بیان زبان، پردازش جمله‌ها و ردگیری حرکات چشم به تحقیق می‌پردازد. در بخشی از کتاب روانشناسی زبان می‌خوانیم: زبان نقشی عمده‌ای در زندگی روزمره دارد، از صحبت دربار‌ه‌ی عقاید و افکار پیچیده تا سفارش ناهار، خواندن مجله یا قانع کردن فردی به انجام کاری. تصور یک روز بدون استفاده از زبان (خواندن، تولید یا درک حتی یک واژه) بسیار دشوار است. برای لحظه‌ای تصور کنید، چه می‌شد اگر نیاز داشتید که یکی از دوستان شما، شنبه‌ی هفته‌ی آینده شما را به فرودگاه برساند، اما نمی‌توانستید از هیچ شکلی از ارتباط زبانی استفاده کنید؟ چگونه درخواست خود را مطرح می‌کردید؟ چگونه متوجه می‌شدید، که دوست شما متوجه درخواست، شده است و در زمان مناسب شما را به مقصد خواهد رساند؟ برای این منظور، در وهله‌ی اول، چگونه در پرواز مورد نظرتان جا رزرو می‌کردید؟ زبان در تمام نقاط جامعه‌ی انسانی و در همه‌ی فرهنگ‌ها وجود دارد. برای بیش‌تر افراد، زبان یک توانایی طبیعی است که پیش از یادگیری نحو‌ه‌ی لباس پوشیدن به دست می‌آورند. برخی از افراد گمان می‌کنند حتی با استفاده از زبان، می‌اندیشند که بخش مهمی از تفکرات آن‌ها مستلزم نوعی تک گویی درونی است. با این حال، زبان پدیده‌ا‌ی ساده نیست، در‌ حقیقت، بسیار پیچیده است و باید توانایی استفاده‌ی سریع از آن را داشته باشیم. در واقع، زمان‌بندی زبان بسیار مهم است که حتی کم‌ترین تأخیرها در پردازش آن نیز، پیامدهای اساسی در پی دارد. بنابراین، با درک نحو‌ه‌ی کار زبان و چگونگی استفاده از آن، می‌توانیم بخش اصلی و نیز پیچید‌ه‌ی زندگی روزمره‌ی خود را درک کنیم و پیشنهاداتی برای چگونگی یاری رساندن به افراد دارای اختلالات زبانی ارائه بدهیم و شاید حتی بتوانیم نحوه‌ی اندیشیدن را نیز درک کنیم. فهرست مطالبدرباره‌ی نویسندهپیشگفتار نویسندهسخن مترجمفصل اول: روانشناسی زبان چیست؟فصل اول: روانشناسی زبان چیست؟آیا می‌دانید، چگونه می‌توانید یک جمله را بخوانید؟روانشناس زبان کیست؟نیاز به سرعتتاریخچه‌ا‌ی کوتاه از روانشناسی زبانموضوعات اصلی در روانشناسی زبانپردازش بالا‌ به‌ پایین در برابر پردازش پایین‌ به‌ بالاپردازش متوالی در برابر پردازش موازیپردازش خودکار در برابر پردازش کنترل شدهحوزه‌ای بودنمروری بر کتابمنابعفصل دوم: زبان از دیدگاه مطالعات روانشناسیویژگی‌های بنیادین زباننظام آواییآواشناسیواج‌شناسیواژه‌ها و ساختار آن‌هاساختار جملهقواعد ساخت عبارتعبارت‌های ربط‌ دهنده و گروه‌بندی کنندهمعناکاربرد در جهان واقع منابعفصل سوم: چگونه دانسته‌هایمان را می‌دانیم: روش‌های روانشناسی زبانانواع پاسخ‌ها چه چیزی را می‌توانیم اندازه بگیریم؟ابزارهای سنجش برون خط و بر خطشیوه‌های گردآوری داده از پاسخ‌های آگاهانهپرسشنامه‌هافشردن دکمهواکنش‌های آواییروش‌های جمع‌ آوری داده از واکنش‌های (عمدتاً) ناخودآگاهردیابی چشمپتانسیل‌های مغزی رویداد محورتصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردیطراحی آزمایش‌هامزیت تعداداجتناب از سردرگمی : کنترل مسئله‌های شناخته شده و تلاش برای اجتناب از ناشناخته‌ها غیرمستقیم بودن: پرکننده‌هامتوازن‌کردن اعدادفصل چهارم: جریان اطلاعات و ابهام زبانیفصل چهارم: جریان اطلاعات و ابهام زبانیزبان اغلب مبهم است.نوع و زمان دسترسی به اطلاعاتبازنگری نیاز به سرعتشیر از شیر، شیر خورد:چگونگی مدیریت معانی مختلف واژه و بافتواژه‌های مبهمنکته‌ی پایانی درباره‌ی واژه‌های مبهم اهمیت بافتدو راهی و اسب‌های مسابقه: چگونگی مدیریت ساختارهای چندگانه‌ی جمله‌هادر سر دو راهی قرار دادناشاره به برخی محدودیت‌هاشواهد تأییدی است بر انگاره‌ی دو مسیره یا محدودیت بنیان؟شواهدی در تأیید انگاره‌ی دو مسیره انگاره‌ها‌ی مستقلشواهدی در تأیید انگاره‌های محدودیت بنیان انگاره‌های تعاملیجمع‌بندیمنابعفصل پنجم: بازنمود (چند) زبان و مغززبان و مغززبان‌های متعددمغز دو زبانهمطالعات روانشناسی زبان درباره‌ی دو زبانه‌هابازنمودهای واجیبازنمودهای واژگانیدستورتأثیرات گسترده‌ی دانستن بیش از یک زبانخلاصهمنابعفصل ششم: زبان در جهان واقع: گفت‌وگو و هم‌ مرجعیپژوهش در باب گفت‌ و گواهمیت شنونده در فرآیند گفت‌وگوزمینه‌ی مشترک و گوینده‌ی خودمحورفهم‌پذیریپرهیز از ابهامانگیختگی و هم‌ترازی: انگاره‌ای برای گفت‌وگوهم مرجعیعوامل مرتبط به زبانعوامل مرتبط با وضعیت مرجع‌ها در انگاره‌ی ذهنیخلاصهمنابعفصل هفتم: کاربرد دست‌ها: زبان‌های اشارهتصورات غلط متداولتصور غلط شماره 1: زبان‌ اشاره‌ی آمریکایی تنها یک گونه از زبان انگلیسی استتصور غلط شماره 2: زبان اشاره یک زبان واقعی نیست.اختیاری بودنساختپردازش زبان اشارهخطاهای تولیدیادراک مقوله‌ای - ضرورت تجدید نظر در سرعتدسترسی واژگانی در زبان اشارهمزایای تصویرگونگی در دسترسی واژگانیزبان مکان‌مندفضای دستوری در برابر باز نمودهای فضاییهم‌مرجعیجمع‌بندیمنابعفصل هشتم: شرط کفایت درک چیست؟جمع‌بندیسخن پایانی کتابمنابعواژه‌نامه