more_vert کتابی با عنوان «شتر بچه‌ای که مادرش را گم کرد»

ادامه مطلب

closeکتابی با عنوان «شتر بچه‌ای که مادرش را گم کرد»

«شتربچه‌ای که مادرش را گم کرد» عنوان یکی از تازه‌های نشر استان مرکزی است که به قلم سید «مجید میرحسینی» نگاشته شده و حاوی ۲ نمایشنامه است. این کتاب ۵۳ صفحه‌ای در قطع جیبی و با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات «نسل روشن» به چاپ رسیده و با قیمت هر جلد ۲۰ هزار تومان راهی کتابفروشی‌ها شده است. در این کتاب که با مقدمه دکتر «مجید امرایی» آغاز می‌شود متن کامل ۲ نمایشنامه جذاب با عناوین «شتر بچه‌ای که مادر را گم کرد» و «چه کسی نامه‌ها را خواند» ارایه شده است. نمایشنامه شتربچه‌ای که مادرش را گم کرد موفق به کسب مقام اول نمایشنامه نویسی در سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور در سال ۱۳۹۷ شده و همچنین عنوان برتر نمایشنامه نویسی در بیست و سومین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از آن خود کرده است. این نمایشنامه برگزیده اولین جشنواره استانی قرآن و عترت استان مرکزی در سال ۱۳۹۶ نیز شده است. نمایشنامه «چه کسی نامه‌ها را خواند» نیز توانسته تا کنون خوش بدرخشد و عنوان برگزیده دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی سال ۱۳۹۶ در بجنورد و مقام سوم نمایشنامه‌نویسی در سی و دومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور را از آن خود کند. نمایشنامه مذکور همچنین رتبه دوم نمایشنامه نویسی بیست و دومین جشنواره سراسری قرآن و عترت وزارت بهداش، درمان و آموزش پزشکی را در کارنامه خود دارد. در مقدمه این کتاب آمده است: الهام از داستان‌های کهن دینی و مذهبی، روایتگری نمایشی، تصویرسازی جذاب دیداری و ذهنی برای مخاطب، تکیه به زبان شاعرانه مبتنی بر ابعاد زیباشناسانه نمایشی از ویژگی‌های نمایش ایرانی است و این مهم تلاش شده در ۲ نمایشنامه پیش رو به درستی رعایت شد. همپوشانی و گرده‌برداری از روایات داستانی و مسایل روز اجتماعی و دراماتیزه کردن آن‌ها با عناصر جذاب تئاتریکال از دیگر ویژگی‌های این اثر است.

more_vert آیت‌الله ابراهیم بن حسین خویی؛ عالم و متفکری ژرف اندیش

ادامه مطلب

closeآیت‌الله ابراهیم بن حسین خویی؛ عالم و متفکری ژرف اندیش

آیت الله ابراهیم بن حسین خویی مشهور به علامه خویی یکی از عالمان وارسته به شمار می‌رود که تمام دارایی خود را وقف ساخت امور خیریه کرد، وی همچنین به مدارج والایی در علم دست یافت و توانست آثار متعدد علمی در موضوعات مختلف فقه، اصول و حدیث از خود به یادگار بگذارد. آیت الله ابراهیم بن حسین خویی مشهور به علامه خویی در ۱۲۱۱ خورشیدی در خوی دیده به جهان گشود. اجداد وی از طبقه اشراف شهر بودند. پدرش از رجال صاحب نام خوی و مدّتی والی خراسان بود. علامه خویی مقدمات علوم را در زادگاهش فرا گرفت و پس از طی مقدمات و سطوح به حوزه علمیه نجف اشرف رفت و در محضر فقیهان برجسته‌ای چون شیخ مرتضی انصاری و سیدحسین کوه کمره‌ای کسب علم کرد و توانست پس از پایان تحصیلات با اخذ درجه اجتهاد با دستی پر به زادگاه خود برگردد و به ارشاد، تحقیق و تدریس بپردازد. علامه خویی در خصوص تحصیل و ورود خود به حوزه علمیه چنین می نویسد: اگر چه من اقل علما و عملا و اکثر خطا و زللاً هستم، ولی خواستم که خود را در جمله جمیله ایشان منظور بدارم؛ تا اسم من در ذکر اسامی شریفه جلیله، داخل بشود. فاقول؛ رفتم به معلم به سعی و التماس خودم و علوم ادیبه را در بلده خوی، خواندم و خود را در سلک مشتغلین و محصلین قرار دادم و حال آن که من از اهل این مراتب نبودم، الا این که وارد شده «من تشبه بقوم فو منهم»؛ هر کسی خود را به قومی تشبیه کند، پس از ایشان است. اوژن اوبن سفیر فرانسه که در ۱۲۴۲ خورشیدی دیداری از خوی داشته است و درباره آیت الله میرزا ابراهیم دنبلی چنین می نویسد: مجتهد بزرگ شهر، حاجی میرزا ابراهیم آقا، از احترام فوق‌ العاده عموم مردم برخوردار است. خانه ‌اش کوچک است و تنها یکی از اطاق‌های آن که با فرش مفروش شده پنجره ‌اش به حیاط کوچکی باز می‌شود. در آستانه در، طبق رسمی قدیمی، محجر چوبی گذاشته ‌اند؛ یعنی در این جا باید کفش‌ها را از پا درآورد. مرد محترم کهنسال، نزدیک پنجره اطاق، در میان تعداد بیشماری کتاب، در موضوعات فقه اسلامی و پرونده ‌هایی که برای اتخاذ تصمیم و صدور رأی به حضور وی آورده ‌اند، نشسته است. بعد از ادامه تحصیل در نجف و کسب فیض از محضر استادان بزرگ به شهر خود بازگشته است، تا دین و عدالت را در میان همشهریان خود گسترش دهد. خدمات و موقوفات علامه خویی ثروت قابل توجهی داشت و از درآمدهای خود معمولا مقدار ناچیزی را به مصرف شخصی رسانده بقیه را صرف خیرات می کرد و تمام دارایی خود را وقف کرد. او موقوفات خود را به صورت کتابچه ای در ۲۸صفحه با یک مقدمه و سه باب و چند فصل تنظیم و به امضای علمای مشهور آن زمان و میرزا محمدعلی ولیعهد حکومت وقت رساند. در مقدمه وقفنامه، درباره بی ‌اعتباری دنیا و مصرف اموال در راه خدا چنین آورده است: بر ضمائر صافیه اولی‌الالباب و قلوب راکیه ارباب بصیرت، مخفی و مستور نیست که هر آفریده را اندیشه بقای جاودانی؛ محض خیال و بنی نوع انسان را در این سرای فانی، ثبات و قرار؛ فرض محال است. این عالم نیکوکار منزل مسکونی خود را به حسینیه تبدیل و آن را وقف کرد. همچنین وقف یک قطعه قبرستان، ساخت یک باب غسالخانه و سه پل بزرگ به نام‌های قره قشون، سید تاج‌ الدین و بولاماج و احداث قنات‌های آبی و حمام نیز از امور خیریه‌ ای است که به وسیله او صورت گرفتند. همچنین اوژن اوبن سفیر فرانسه در این ارتباط می نویسد: به موجب وصیتش، بعد از درگذشت وی، همه دارایی ‌اش وقف امام سوم است. عده ‌ای که به دیدار و زیارت وی می ‌آیند، قابل شمارش نیست. او چندین بار به زیارت مکه نایل شده و با وجود کبر سن، حداقل در سال یکبار، به شهرهای کربلا و مشهد مشرف می‌شود. اهالی خوی، هنگامی که او را می ‌بینند، با چنین علو و مقام، چون یک فرد عادی، کفش‌ها زیر بغل، در مسجدی مشغول دعا خواندن است، سخت به هیجان می ‌آیند. فعالیت های فرهنگی و علمی این فقیه وارسته، آثار علمی بسیاری را در موضوعات مختلف فقهی، اصول و حدیث به رشته تحریر درآورده است که برای نمونه می توان به شرح نهج‌البلاغه موسوم به الدُّرَّةُ النّجفیه «الدرة النجفیه فی شرح نهج‌البلاغه الحیدریه»، شرح اربعین حدیث، ملخص المقال فی تحقیق احوال الرجال، الاربعون حدیثا و الدعوات که به دعاها و ذکرها پرداخته است، اشاره کرد. علامه امینی در کتاب الغدیر در خصوص این اندیشمند می نویسد: او در طلیعه علمای ژرف بین و متبحر قرار داشت و از شخصیت‌هایی بود که در همه رشته‌ های علمی زبردست و ماهر بود، از فقه و اصول و حدیث گرفته تا عقیده ‌شناسی، فلسفه، عرفان و رجال. در اخلاق سرمشق و نمونه بود و مقتدا به شمار می رفت. در هر یک از علوم استادی بی ‌نظیر و پهلوانی دلیر بود. شهادت سرانجام این عالم در۲۳ شهریور ۱۲۸۶ خورشیدی در جریان حوادث مشروطیت در خوی به شهادت رسید. در حقیقت همزمان با نهضت مشروطیت، خوی از شهرهایی بود که دلبستگی شدیدی به نهضت داشت و در حمایت از نهضت دنباله ‌رو تبریز بود. آیت الله میرزا ابراهیم دنبلی که در میان مردم جایگاه مذهبی، سیاسی و مردمی ویژه ای داشت، رویه بی‌طرفی را در پیش گرفت و به کارگشایی امور شرعی ‌پرداخت. در این زمان فردی که از مجاهدین افراطی بود در ۲۳ شهریور ۱۲۸۶ خورشیدی در خوی، میرزا ابراهیم دنبلی را به همراه آقا ضیا، خواهرزاده وی به ضرب گلوله به شهادت رساند و با توجه به اوضاع آشفته آن روزگار، علامه خویی را ابتدا در حسینیه میرزا ابراهیم آقا که به وسیله خودش ساخته شده بود به خاک سپردند و بعد از گذشت چهار سال پیکر وی را به نجف انتقال دادند. علامه امینی در کتاب الغدیر می نویسد: صبحدم ششم شعبان ۱۳۲۵ (۲۳ شهریور ۱۲۸۶)در حیاط خانه اش بود که ناگهان به سوی او تیر اندازی شد. او به راه خدا و راه دینداری و شرف و خدمات خردمندانه اش شهید راه حق گردید و از کشته شدن او مصیبت سهمگین به پیکر اسلام و مسلمین وارد شد که جگر خداپرستان را خون نمود و در دژ دین شکاف انداخت. علامه اردوباری در رثای این شهید قصیدۀ آتشین سرود و پس از شهادت پیکر خون آلود او به آرامگاه وی که در نجف اشرف تعیین شده بود، مدفون گردید. در معرفی کامل علامه خویی در وقف نامه کتاب وقف نامه اثر محمد الوانسازخویی که در ۱۳۸۸ خورشیدی به وسیله نشر طلوع شمس چاپ شد. این کتاب مروری بر زندگینامه و شخصیت علمی و معنوی آیت الله میرزا ابراهیم دنبلی خویی است، سپس برخی از موقوفات به جای مانده از وی اعم از حسینیه، کتابخانه و اموال منقول و غیرمنقول معرفی شده و متن وقف‌نامه مربوط به آنها درج شده است.

more_vert عبدالحسین زرین کوب؛ چهره نام آشنای فرهنگ و اندیشه ایرانی و اسلامی

ادامه مطلب

closeعبدالحسین زرین کوب؛ چهره نام آشنای فرهنگ و اندیشه ایرانی و اسلامی

 عبدالحسین زرین کوب، مورخ، ادیب و چهره نام‌آشنای فرهنگ ایران به شمار می‌رود که با خلق آثار فراوان در زمینه فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی به شهرت رسید به گونه‌ای که آثار وی به‌دلیل بیان ادبی، حماسی و تاریخی از آثار پرفروش در میان ایرانیان هستند.

more_vert اوپک ۶۰ ساله شد؛ تولدت مبارک OPEC

ادامه مطلب

closeاوپک ۶۰ ساله شد؛ تولدت مبارک OPEC

 روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت: ۶ دهه پیش دقیقا در چنین روزی، ۱۴ سپتامبر ۱۹۶۰، نمایندگان پنج کشور ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا در بغداد دور هم جمع شدند و تشکیل سازمان اوپک را اعلام کردند. سازمانی که امروز صاحب ۸۰ درصد ذخایر نفت دنیا و ۴۰ درصد تولید نفت خام دنیاست. روزنامه اعتماد دوشنبه ۲۴ شهریور یادداشتی را به قلم رضا زندی خبرنگار حوزه انرژی منتشر کرد در گزیده ای از آن آمده است: بیایید فرض کنیم اوپک را نداشتیم. آنگاه دنیا بدون وزنه مهمی که تعادل و ثبات در بازار نفت را تضمین می‌کند، چه می‌کرد؟ ویروس ناچیز کووید-۱۹ سریع‌ترین، صحیح‌ترین و رساترین پاسخ را به این سوال می‌دهد. زمانی که شیوع بیماری کرونا، قیمت نفت سبک امریکا را به منفی ۳۷ دلار در هر بشکه (۳۷- دلار) رساند، زمانی که اقتصاد جهانی در آستانه متلاشی شدن بود، کدام سازمان به کمک اقتصاد شتافت، تا قیمت نفت اصلاح شود، تا شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا فرونپاشند و صدها هزار نفر دیگر بیکار نشوند؟ رییس‌جمهور بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا، با رهبران کدام سازمان تماس گرفت تا صنعت و اقتصاد کشورش را نجات دهد؟ پاسخش یک کلمه است: «اوپک». ویروس بسیار کوچک کووید-۱۹ به سادگی نشان داد که جهان بدون اوپک، چیزی کم داشت. ۱- حالا اوپک ۶۰ ساله است. ۶ دهه پیش دقیقا در چنین روزی، ۱۴ سپتامبر ۱۹۶۰، نمایندگان پنج کشور ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی و ونزوئلا در بغداد دور هم جمع شدند و تشکیل سازمان اوپک را اعلام کردند. سازمانی که امروز صاحب ۸۰ درصد ذخایر نفت دنیا و ۴۰ درصد تولید نفت خام دنیاست. روزی که اوپک تشکیل شد، می‌خواست منافع کشورهای عضو را در مقابل هفت خواهران نفتی دنیا (شورون، اگزون، موبیل، تگزاکو، گلف اویل، بی. پی و رویال داچ شل) تضمین کند و با عرضه باثبات نفت، منافع مصرف کنندگانش را نیز تامین نماید. حالا تاریخ نشان می‌دهد که اوپک در رسیدن به اهدافش موفق عمل کرده است. ۲- شانزده سال است که به عنوان خبرنگار، به‌طور مستمر در جلسات اوپک شرکت می‌کنم. یک بار هم در جمع سران اوپک بوده‌ام. وقایع بسیاری را از نزدیک دیده‌ام. رقابت‌ها، اختلاف‌ها و نهایتا اضطرارهایی که باعث می‌شد همه دور یک میز جمع شوند و به یک تصمیم واحد برسند. یک نمونه‌اش اجلاس سال ۲۰۱۶ در اجلاس الجزایر بود. زمانی که شرایط بازار نفت، کشورهای غیر عضو اوپک را هم وادار به همکاری با اوپک کرد تا کاهش قیمت نفت، بودجه دولت‌های تولیدکننده نفت را زمین نزند. اوپک، مثل هر سازمان دیگری نقاط ضعفی هم داشته است. امروز اما روز جشن تولد اوپک است. و مرسوم نیست در روز شادی، نقد کنند. من تنها یک آرزو برای اوپک می‌کنم: روزی که یک دبیرکل از ایران و یک دبیرکل از عربستان پشت به پشت هم (فرقی نمی‌کند کدامیک اول دبیرکل شوند) اداره دبیرخانه اوپک را بر عهده گیرند، یعنی اوپک بزرگ‌تر از امروز شده است. ۳- ایران امروز، به خاطر تحریم‌های ناجوانمردانه امریکا بر صنعت نفتش، تولیدکننده موثر اوپک نیست. طبعا مانند قبل هم در تصمیمات این سازمان تاثیرگذار نیست. اما ایران هنوز، افتخار بنیان‌گذاری این سازمان را دارد و البته فردایی هم هست. فردایی که ایران دوباره تولیدکننده اوپک شود. اوپک اما، همیشه راهی بوده است برای تعامل بین کشورهایی که بیرون از آن با هم اختلافات شدید داشته‌اند. ۴- غربی‌ها به اوپک می‌گویند «کارتل»، در امریکا لایحه NOOPEC را راه می‌اندازند. برخی هم با شعار حفاظت از محیط زیست، پیش روی این سازمان می‌ایستند. در حالی شفافیت اوپک در انتشار گزارش‌های متعدد رایگانش قابل مشاهده است. (حداقل در مقایسه با برخی سازمان‌ها و موسسات بین المللی)، به رشد صنعت شیل امریکا کمک کرده است (حداقل با سیاست‌های برخی اعضایش) و تلاش کرده است سیاست‌های اصولی برای حفظ محیط زیست اتخاذ کند. اوپک، سازمان بزرگی است که گاهی به آن جفا شده است و امروز هر چند سهمش در بازار نفت به نسبت قبل کاهش یافته و هر چند آینده، روزگار دشوارتر است، اما باور کنید جهان هنوز هم به اوپک نیاز دارد. این را ویروس ناچیز کووید-۱۹ ثابت کرد. تولدت مبارک OPEC.

more_vert چهار کتاب پژوهشی از محققان کرمانشاهی

ادامه مطلب

closeچهار کتاب پژوهشی از محققان کرمانشاهی

 کتاب‌های «کرمانشاهان در گذر بزرگ مردان»، «زندگی نامه بزرگان کرمانشاه»، « تاثیر دین در جامعه قبل از اسلام ایران» و « حقانیت ائمه اطهار» از دستاوردهای پژوهشی چهار پژوهشگر کرمانشاهی به ترتیب با نام‌های «محسن درکه»، «فرشید یوسفی»، « محمدسعید اعتمادی » و «سجاد محمدی موحد» است. خوشبختانه در بازار چاپ و نشر در کرمانشاه نویسندگان و کتابها تنها به شعر و داستان محدود نشده است؛ در میان انبوه کتاب‌های منتشر شده شاهد انتشار کتاب‌های پزوهشی و ترجمه نیز هستیم. این امر می تواند نوید دهنده ترقی و رشد به سوی حرفه ای شدن در تحقیق و ترجمه در زمینه های مختلف علمی و به تبع آن نویسندگی و چاپ و نشر در استان باشد. مشروح معرفی این چهار کتاب پژوهشی در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود: کرمانشاهان در گذر بزرگ مردان : عنوان کتابی تحقیقی تاریخی است که محسن درکه در سال ۱۳۹۸ نگاشته و توسط انتشارات طاقبستان منتشر کرده است؛ در ۴۳۲ صفحه و با شمارگان هزار نسخه به چاپ رسیده است. این کتاب در ۱۰ فصل به شرح حال شاعران و نویسندگان، نقاشان و خطاطان، موسیقی دانان، پهلوانان و مدال آوران، پزشکان و دانشمندان، کارگزاران دولتی و مبارزان ملی، بنیانگذاران مدارس و تکایا و ابنا و تنهاترین سردار پرداخته است؛ درکه این کتاب را به شیفتگان تاریخ کرمانشاه و جامعه علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی ایران زمین تقدیم کرده است. درکه، زاده سال ۱۳۶۲ در کرمانشاه است؛ وی در رشته روانشناسی تا مقطع دکتری تحصیل کرده است و تاکنون بیش از ۲۰۰ مقاله پزوهشی نیز به چاپ رسانده و همچنان مشغول نوشتن کتاب و مقاله است. او در سال‌های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ در دانشگاه رازی دانشجوی برتر و نخبه شناخته شده است و هم اکنون مشغول تدریس در دانشگاه‌های کرمانشاه است. زندگی نامه بزرگان کرمانشاه : نام کتاب ۲ جلدی از فرشید یوسفی است که در سال ۱۳۹۵ با همکاری ۲ نشر باغ نی و دیباچه منتشر شده است؛ این کتاب در قطع وزیری و بهای ۳۵ هزار تومان و شمارگان ۲ هزار نسخه به چاپ رسیده است. در این ۲ مجلد به شرح حال مختصری از بسیاری از فرهیختگان کرمانشاهی به ترتیب حروف الفبا پرداخته شده است؛ بعلاوه، بخشی از کتاب به نمایه و تصاویری باکیفیت مناسب اختصاص داده شده است. یوسفی ادیب نامدار، متولد ۱۳۱۹ کرمانشاه است و به شغل آموزگاری عمر سپری کرده است؛ وی به این کار بسنده نکرده و علاوه بر تربیت شاگردان با حضوری فعال در عرصه فرهنگ و ادب به گردآوری اشعار درگذشتگانی چون تمکین، حیرت و مهجور کرمانشاهی پرداخته است. به تازگی انتشارات سرانه کتابی را با عنوان «هزاردستان باغ هزار گل» که محتوی مقالات متعددی درباره ایشان است و به همت حجت الله مولایی فر گردآوری شد، منتشر کرده است؛ بعلاوه، ۲ مجموعه شعر هم با عناوین «شهسواران» و «بخته ورارن» که دربردارنده اشعار کُردی بسیاری از شاعران کرمانشاهی است، به زودی توسط انتشارات سرانه منتشر خواهد شد. تاثیر دین در جامعه قبل از اسلام ایران : نام کتاب دیگری است که محمدسعید اعتمادی در سال ۱۳۹۹ به رشته تحریر درآورده و توسط انتشارات سرانه منتشر کرده است؛ این کتاب در قطع رقعی، ۱۹۸ صفحه، بهای ۵۰ هزار تومان و شمارگان هزار نسخه به چاپ رسیده است. در این کتاب به بررسی تاثیرات ۱۰ دین نظیر زردشت، مانی، مهرپرستی، مزدک، بودا، مسیح و یهود که در جامعه ایران که مردم به آنها اعتقاد داشته اند، در ۱۰ بخش مجزا پرداخته است. اعتمادی، زاده ۱۳۲۶ سنقر است و تحصیلات خود را با دیپلم ادبی در آن شهر به پایان برد؛ سپس در سال ۱۳۴۵ تحصیلات خود را در رشته علوم اجتماعی در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران ادامه داد و در مقطع لیسانس فارغ التحصیل شد. پس از سربازی به استخدام وزارت کشور درآمد و ۳۰ سال در استانداری کرمانشاه و ارگان‌های تابعه خدمت کرد و در سال ۱۳۷۹ بازنشسته شد. از آن پس به شغل وکالت مشغول شده است. حقانیت ائمة اطهار: کتاب دیگری است که سجاد محمدی موحد در سال ۱۳۹۸ نوشته است و از سوی انتشارات سرانه چاپ و منتشر شده است؛ این کتاب در قطع وزیری، ۱۰۸ صفحه، بهای ۲۵ هزار تومان و شمارگان ۲ هزار نسخه به چاپ رسیده است. این کتاب در پنج فصل به ترتیب با عناوین، پیامبر و ائمة اطهار، حضرت فاطمه (س)، امام علی و امام حسین (ع)، حضرت مهدی (ع) و احادیث متواتر نگاشته شده است. محمدی موحد متولد ۱۳۶۷ کرمانشاه است؛ وی در رشته مهندسی برق تا مقطع فوق لیسانس تحصیل کرده است ولی به دلیل علاقه فردی در مباحث دینی و قرآنی به تحقیق و نشر کتاب در این موضوع پرداخته است.

more_vert کتاب "موزه‌های شهر اصفهان" مروری بر گنجینه‌های تاریخی منطقه

ادامه مطلب

closeکتاب "موزه‌های شهر اصفهان" مروری بر گنجینه‌های تاریخی منطقه

کتاب "موزه‌های شهر اصفهان" مروری بر موزه‌های معروف و مهم دیار نصف جهان دارد. در کتاب موزه‌های اصفهان که از سوی حمید فرهمند بروجنی، احمدرضا کبیری، رضوان پورعصار، مریم قانونی و اسماعیل منصوری مروری تالیف شد هر یک روایتی از پدیده‌های تاریخی و طبیعی را در خود جای داده‌اند. با وجود اینکه اصفهان به داشتن معماری زیبا، پل‌ها، کاخ‌ها، مساجد و مناره‌ها معروف است اما موزه‌هایی دارد که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست. موزه چهلستون موزه‌های چهلستون، کلیسای وانک، هنرهای معاصر، هنرهای تزئینی یا رکیب‌خانه، مردم‌شناسی اصفهان، خانه مشروطیت؛ موسیقی و موزه علوم و فنون آموزش و پرورش از مهمترین موزه‌های شهر اصفهان است. موزه چهلستون نام یکی از بناهای دوره صفویه در اصفهان است. ساخت و ساز کاخ در سال ۱۰۵۷ هجری به اتمام رسیده است و از نظر معماری یکی از باشکوه‌ترین بناهای آن دوران به شمار می‌رود. موزه تاریخ طبیعی موزه تاریخ طبیعی اصفهان در ۱۵ اسفند ۱۳۶۷ در تالار تیموری (یکی از بناهای باستانی عصر تیموریان) که از طرف شهرداری اصفهان در اختیار قرار داده شده تاسیس و راه اندازی گردیده است. تمامی آثار طبیعی و مجموعه‌های ارزنده این موزه در زمینه‌های علوم گیاهی-جانوری زمین شناسی و جغرافیایی به همت و سرمایه شخصی دکتر جعفریان استاد دانشگاه اصفهان در مدت ۳۷ سال تلاش مستمر از نقاط مختلف ایران و خارج از کشور گردآوری، خریداری، مبادله یا تهیه شده و پس از تنظیم و رده بندی و بررسی‌های علمی به وضع کنونی درآمده و در اختیار عموم قرار داده شده است. موزه کلیسای وانک موزه کلیسای وانک در شمال محراب کلیسای وانک واقع شده است. موزه وانک از دو طبقه تشکیل شده و دارای دو تالار با ویترین‌های ثابت و سیار است. حدود ۸۵۰ شی از سده‌های شانزدهم تا بیستم میلادی در آن به نمایش گذاشته شده است. موزه هنرهای تزئینی موزه هنرهای تزیینی ایران یا موزه رکیب‎‌خانه در شهر اصفهان در یکی از عمارت های تاریخی به نام رکیب خانه واقع شده است و مساحت آن برابر با ۲۶۰۰ متر مربع است. در این موزه مجموعه ای از صنایع دستی، ترمه، ملیله دوزی، آثار خطی، آثار میرعماد و دختر وی و مجموعه‌ای از شیشه‌های قرن سوم، پنجم و هشتم در آن قرار دارد. موزه هنرهای معاصر موزه هنرهای معاصر اصفهان، در بنایی زیبا مربوط به دوره صفویه قرار دارد که در مرکز شهر و نزدیک به چهلستون واقع گردیده است. این ساختمان در زمان حکومت قاجار تجدید بنا شده و مسعود میرزا حاکم وقت اصفهان آنجا را محل سکونت خود قرار داد. خانه مشروطیت خانه مشروطیت در گوشه‌ای از شهر اصفهان بنایی تاریخی مربوط به دوره قاجار وجود دارد و به دلیل آنکه به رهبر سیاسی اصفهان در عصر مشروطه یعنی حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی تعلق دارد، با عنوان خانه مشروطه یا مشروطیت شناخته می‌شود. این خانه محل گردهمایی علما، آزادی‌خواهان، رجال سیاسی-فرهنگی و مردم اصفهان در صدسال پیش بوده است و در کنار حفظ وقایع آن دوران در قلب خود، معماری چشم‌نوازی را هم به رخ رهگذران می‌کشد. موزه موسیقی موزه موسیقی در یکی از زیباترین و سرسبزترین خیابان های شهر اصفهان یعنی خیابان جلفا موزه ی موسیقی وجود دارد. بیش از ۳۰۰ نوع از آلات ادوات موسیقی در این موزه برای بازدید قرار داده شده است. این موزه در مدت زمان کمی که از بازگشایی آن گذشته است، موفق به کسب دو جایزه شده که آخرین آن از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) به‌عنوان بهترین موزه خصوصی ایران شناخته شد. موزه آموزش و پرورش موزه آموزش و پرورش در ساختمان منزل مسکونی شادروان عطاءالملک دهش از شخصیت‌های اجتماعی اواخر دوره قاجار واقع است و توسط اداره آموزش و پرورش اداره می‌شود. این ساختمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان مدرسه مورد استفاده قرار گرفت و پس از بازسازی در سال ۱۳۷۸ کاربری موزه پیدا کرد. موزه شهدا موزه شهدا به مناسبت هفته دفاع مقدس در مهر ماه ۱۳۸۱ با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و شناساندن و انتقال مفاهیم ارزشی شهید و شهادت به نسل جوان تاسیس شد. موزه عصارخانه شاهی موزه عصارخانه شاهی که همان کارخانه روغن کشی می باشد و به معنای محلی است که روغنگر از بذرهای مختلف همچون کرچک و کنجد روغن تهیه می‌کرده است. عصارخانه شاهی ۳۸۰ متر مربع وسعت دارد و اطلاعاتی از تاریخ ساخت آن در دست نیست اما چون بخشی از بازار قیصریه اصفهان است؛ تاریخ احداث آن را به دوره ی شاه عباس صفوی نسبت می‌دهند. موزه حمام علی قلی آقا موزه مردم شناسی اصفهان یکی دیگر از بناهای دوره صفویه که نشان‌دهنده معماری با شکوه آن دوره است حمام علی قلی خان می‌باشد که در حال حاضر با تغییر نام به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است. مساحت این حمام ۱۲۰۰ مترمربع و دارای دو قسمت حمام بزرگ و حمام کوچک است. کتاب "موزه‌های شهر اصفهان" در هفت محور تدوین شده است. در محور نخست به کاخ موزه چهلستون، موزه های هنرهای معاصر، تزئینی و تاریخ طبیعی و حیات وحش، محور دوم به خانه مشروطیت، عصارخانه شاهی، خانه شیخ الاسلام و موزه حمام علی قلی آقا، محور سوم به موزه آموزش و پروش و شهدا، محور چهارم به موزه تخت‌فولاد و علوم و فنون، محور پنجم به موزه موسیقی و کلیسای وانک، محور ششم به پرستیژلند و محور هفتم نیز به موزه حمام رهنان اشاره شده است. کتاب "موزه‌های شهر اصفهان" در سال ۱۳۹۶ با شمارگان یکهزار نسخه در ۱۲۰ صفحه توسط انتشارات سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری اصفهان به چاپ رسیده است.

more_vert کتاب «این بار زلیخا روایت می‌کند»

ادامه مطلب

closeکتاب «این بار زلیخا روایت می‌کند»

 «این بار زلیخا روایت می‌کند «عنوان کتابی ۳۹ صفحه‌ای است که به قلم «یاسمن رحمتی» به رشته تحریر درآمده و با شمارگان ۲۲۰ نسخه از سوی انتشارات «هزاره ققنوس» روانه کتابفروشی‌ها شده است. قیمت هر جلد از این کتاب تمام رنگی و مصور که در قطع رقعی به چاپ رسیده برای علاقه‌مندان به کتابخوانی ۲۵۰ هزار ریال تعیین شده و مطالب آن در قالب هفت بخش به نام‌های شهر طلب، شهر عشق، شهر معرفت، شهر استغنا، شهر تجرید و توحید، شهر حیرت و شهر فنا ارایه شده است. این تازه نشر روایتی از عشق آگاهانه درونی است که انسان را به مسیر هدایت راستین و آرامش رهنمون می‌کند و در آن مطالب هر شهر به شکل دلنوشته‌ای جذاب و اثرگذار ارایه شده که خواننده را با خود همراه می‌کند و استفاده از آرایه‌ها و صنایع ادبی از جلوه‌های این اثر است. در بخشی از شهر اول این کتاب آمده است: «به خواب می‌روم و سعی بر آن است تا رویایی ببافم که در آن حداقل معبرم باشی، نه نمی‌شود رویا و حقیقت یکپارچه تویی و خواب در محضرت فکر و پریشانی است چرا که آرامش از تو می‌آید.» شاید بتوان از کتاب این بار زلیخا روایت می‌کند به سفری معنوی تعبیر کرد چرا که دستت را می‌گیرد و خالص و ساده تو را با خود به لایه‌های پنهان دل می‌برد آنجا که در شهر دوم می‌گوید: «تو معنای عشق را برایم نقاشی کردی، از همان روز نخست که دل و دینم در گروت بود و در مقابل دو چشم شب آسایت به سجده افتاد و تا تمامی آسایش در روشنای روز و ظلمات شب...» مفاهیم ارایه شده در این اثر اگر چه صمیمانه و درد دل درونی است اما تا عمق جان نفوذ می‌کند و یکی از جلوه‌های این کتاب را می‌توان علاوه بر لذت بردن از فضای معنادار و ساختار زیباشناسانه جملات در حوزه اندیشه‌ورزی عنوان کرد، آنجا که می‌گوید: «ماهی اگر به ماه برسد از بی‌آبی خواهد مرد. من آب هم نمی‌خواهم اگر پایان این قصه توباشی و من... ن.»

more_vert درباره مسعود عربشاهی

ادامه مطلب

closeدرباره مسعود عربشاهی

مسعود عربشاهی از نقاشان نوگرا و پیروان مکتب مدرنیسم به شمار می‌رود که از وی به عنوان یکی از نقاشان پیشرو و از شاخص‌ترین هنرمندان مفهومی ایران نام برده می‌شود. عربشاهی که در ۲ دوره مختلف به اروپا و آمریکا سفر کرده بود، تجربیات ارزنده‌ای را از این سفرها و در بازگشت به ایران برای دانشجویان و علاقه‌مندان به نقاشی در قالب کتاب، نمایشگاه و ورک شاپ های آموزشی به ارمغان آورد.

more_vert سید ابوالقاسم اِنجوی شیرازی؛ نگاهبان قصه‌ها

ادامه مطلب

closeسید ابوالقاسم اِنجوی شیرازی؛ نگاهبان قصه‌ها

 قصه‌های عامیانه ایرانی در نظر استاد سید ابوالقاسم اِنجوی شیرازی گنجی بی‌بها بود و به همین دلیل، وی سرمایه عمر خویش را در راه حفاظت از چنین میراث گرانبهایی هزینه کرد. به باور او قصه‌های ایرانی یکی از کهن‌ترین نمونه‌های اصیل تفکر و تخیل مردم این سرزمین و نشان‌دهنده کیفیت زندگی و مباحث ذهنی و شادی و اندوه ایرانیان به شمار می‌آید.