more_vert کتاب «مستحبات جنون» روایتی منظوم از احساس و عشق

ادامه مطلب

closeکتاب «مستحبات جنون» روایتی منظوم از احساس و عشق

«مستحبات جنون» عنوان مجموعه سروده‌های «سمیرا یکه‌تاز» است که به زیبایی احساس و عشق خود را در قالب کلمات به تصویر کشیده است. این کتاب ۱۷۱ صفحه‌ای در قطع رقعی و با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات «شانی» به چاپ رسیده و با قیمت هر جلد ۲۰ هزار تومان راهی کتابفروشی‌ها شده است. این کتاب حاوی ۳۹ قطعه غزل و ۱۳ قطعه چهارپاره است که در موضوعات عرفانی، اجتماعی، عاشقانه‌ها و احساسات روزمره ارایه شده است. ویژگی مهم این کتاب آن است که اشعار آن بسیار روان و صمیمی است و به راحتی با مخاطبان ارتباط بر قرار می‌کند و چینش کلمات به گونه‌ای است که در بازه زمانی کوتاه پیوند لازم با نیازهای مخاطب حاصل می‌شود. سرفصل غزل‌ها، مسافر آدینه، پیچک عریان، باران، تولد، بهشتی نیمه‌کاره، حماسه عاشورا، یادگاری جنگ، پریزاده عشق، حس معجزه، شهرآشوب، کوثر پنهان، خدای نگاه، راه خسته است، مجاز، فرصت، ساعت تبدار، شوکران، مهره بازنده، جنون، سیب گلاب و اما نمی‌رسید عنوان برخی از اشعار این کتاب است. چهارپاره‌هایی که در بخش دوم این کتاب ارایه شده نیز گیرایی خود را دارد و خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست که عناوین برخیاز آن‌ها نذر حضرت علی‌اکبر، درخت شکسته، یلدا، تکرار ناتعبیر، جرعه خورشید، راوی رنج و حبس ابد است.

more_vert کتاب مجموعه داستان «سطرهایی که تبرئه نمی‌شوند»

ادامه مطلب

closeکتاب مجموعه داستان «سطرهایی که تبرئه نمی‌شوند»

 چاپ دوم مجموعه داستان «سطرهایی که تبریه نمی‌شوند» نوشته «مرتضی حاتمی» به نفع کودکان و نوجوانان زلزله‌زده سرپل‌ذهاب توزیع و پخش شد. حاتمی با اشاره به اینکه چاپ دوم این مجموعه داستان با سرمایه‌گذاری نشر «باشور» انجام شده است روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: سطرهایی که تبرئه نمی شوند، نخستین مجموعه داستان من در ادبیات بزرگسال است که در سال ۸۲ توسط نشر ژنگ (تهران) در هزار جلد با طرح جلدی از کوروش گِرمِچی به چاپ رسید و در نشریات و مجلات تخصصی ادبی داخل و خارج از کشور نقد و بررسی و معرفی شد. وی افزود: این کتاب از ۹ داستان کوتاه تشکیل شده که در فضایی سوررئال و با تکنیک های جریان سیال ذهن با شکست های متعدد زمانی نوشته و برگزیده ی داستان بازه زمانی سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ است که در آن به موضوعات فلسفی و اجتماعی با نگاهی روان‌کاوانه با حضور نویسنده راوی پرداخته شده و تعدادی از داستان ها به نویسندگان کرمانشاهی هم چون علی اشرف درویشیان، فریبرز ابراهیم‌پور و حسن نجار تقدیم شده است.نویسنده رمان نوجوان «راز کوچه باغ هفت توت» افزود: چاپ دوم مجموعه داستان سطرهایی که تبرئه نمی شوند با ویرایش و پرداختی تازه انجام شده و توسط نشر باشور به مدیریت «محمد مرادی نصاری»، در ۵۰۰ جلد و با طرح جلدی از «وحید اسدی نیا» ، در ۷۰ صفحه و به قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر و توزیع شده است. حاتمی اظهار داشت: البته قرار بود این کتاب ماه ها قبل توسط همین ناشر منتشر شود، که متاسفانه صدور مجوز آن بسیار زمانبر و در نهایت در روزهای اخیر منتشر و توزیع شد.وی با اشاره به حادثه ی زلزله سرپل‌ذهاب گفت: زلزله آبان ۹۶ در شهرستان سرپل‌ذهاب، علاوه بر آسیب‌های جدی فیزیکی گسترده، اثرات بسیار مخربی نیز بر روح و روان کودکان و نوجوانان برجا گذاشت و موجب تغییرات جدی در رفتار و روان آنان شد.این روزنامه‌نگار کرمانشاهی تصریح کرد: راه اندازی و تجهیز کتابخانه های خانگی و تقویت محتوایی آنها با کمک اهالی قلم و نویسندگان و فرهنگ دوستان بسیار ضروری است؛ هرچند در این خصوص جوامع هنرمندان و اهالی قلم و رسانه و... تلاش هایی موثر در این راستا داشته اند.حاتمی گفت: به عنوان وظیفه ای اخلاقی، انسانی و اجتماعی تصمیم گرفتم تمام حق و حقوق نویسنده این کتاب و فروش آن را در این نوبت چاپ، صرف راه اندازی و تجهیز کتابخانه برای کودکان و نوجوانان عزیز زلزله زده سرپل ذهاب اهدا و تقدیم شود تا احترام و ارادتی باشد به دنیای بزرگ کودکان و نوجوانان هم استانی ام که در این حادثه آسیب جدی دیدند.مرتضی حاتمی، نویسنده و روزنامه نگار ادبی در سال ۱۳۵۵ در صحنه به دنیا آمد و تاکنون نزدیک به ۶۰ عنوان کتاب در ادبیات کودک و نوجوان و بزرگسال از او منتشر شده است.

more_vert کتاب «خلیج همیشه فارس» در گذر زمان

ادامه مطلب

closeکتاب «خلیج همیشه فارس» در گذر زمان

کتاب «خلیج همیشه فارس» به نویسندگی لیلی کرم پور به معرفی تاریخ این دریای بزرگ از دوره ایرانیان باستان تا زمان قاجار پرداخته است. این کتاب در ۲۲۰ صفحه، شمارگان سه هزار نسخه، قیمت ۵۰ هزار ریال در سال ۹۰ از سوی انتشارات آوای تاریخ به چاپ رسید.کتاب «خلیج همیشه فارس» دو بخش و هشت فصل دارد که بخش اول آن درباره تاریخ و جغرافیای تاریخی خلیج فارس و بخش دوم نیز در مورد حضور بیگانگان در این خطه است.فصل های مندرج در بخش اول این کتاب با عنوان وضعیت جغرافیایی، حاکمیت و حضور ایرانیان به موضوع هایی شامل، گستره و محدوده جغرافیایی، آب و هوا، جزیره های مهم این دریای بزرگ و تلاش برای تحریف نام آن اشاره کرده است. همچنین در این کتاب مطالبی از دوره سکونت اقوام ایرانی و تسلط آن ها بر دریای خلیج فارس تا عصر حکومت اعراب، سلجوقیان، فارس، مغولان و تیموریان آورده شده است.در بخش دوم کتاب خلیج همیشه فارس که دارای پنج فصل بوده، حضور بیگانگان پرتغالی، انگلیسی، هلندی، آلمانی و فرانسوی در خلیج فارس روایت و منابع و تصاویری از نقشه این خطه درج شده است.بخش هایی از کتاببرخی از مورخان از جمله صاحب کتاب «ملوک العرب» عقیده دارند که خلیج فارس گهواره تمدن عالم یا مبدا پیدایش نوع بشر می باشد و ساکنان باستانی اش نخستین انسان هایی بودند که طریق دریانوردی را آموخته، کشتی را اختراع کردند و با تسلط اراده خود بر امواج خروشان دریا، خاور و باختر را به یکدیگر پیوند زدند، چنانکه فینیقی ها و سایر اقوامی که به دریانوردی و کشتیرانی شهرت یافته اند، شاگردان مکتب دریاشناسان قدیم خلیج فارس محسوب می شوند.در قسمت دیگری از این کتاب آمده است: جزیره هرمز تا قرن ششم جرون نام داشت و بندری به نام هرمز در نزدیک شهر میناب کنونی بود که بندر تجاری کرمان و سیستان به شمار می رفت. سلسله ای از امرای محلی ایران به نام شاهان هرمز در این ناحیه فرمانروا بوده اند که از سر سلسله آن ها اطلاع دقیقی در دست نیست ولی دوازدهمین امیر این سلسله رکن الدین محمود نام داشت. با حمله مغولان چغتایی در حدود هفتصد سال پیش از این، پانزدهمین امیر سلسله شاهان هرمز که نامش امیر بهاء الدین ایاز بود با گروهی از مردم هرمز کهنه به جزیره جرون که در دریای روبروی هرمز کهنه قرار داشت رفت و در آن جا ساکن شد و جزیره را به یاد وطن خود هرمز نام نهاد. وی در جزیره هرمز جدید شهری بنا نهاد و در آبادی آن کوشید. راه ادویه از کنار همین جزیره در تنگه هرمز می گذشت. ایرانیان در توصیف هرمز مثلی بدین مضمون دارند: «اگر دنیا انگشتری بود هرمز نگین آن می باشد.»درباره نویسندهلیلی کرم پور پژوهشگر تاریخ، مترجم و مدرس دانشگاه است که کارشناسی خود را در رشته تاریخ از دانشگاه الزهرا(س) تهران و کارشناسی ارشد را نیز در رشته تاریخ با گرایش خلیج فارس از دانشگاه شهید چمران اهواز دریافت کرد.وی کار پژوهش و ترجمه خود را از سال ۸۰ آغاز کرده که ضمن همکاری با نشریات و مجله ها، مقالاتش نیز در هفته نامه ها منتشر شده است.

more_vert آیت الله صانعی فقیه پیشرو

ادامه مطلب

closeآیت الله صانعی فقیه پیشرو

 در یادداشت روزنامه ایران آمده است: آیت‌الله صانعی به معنای واقعی کلمه در دوران پس از انقلاب حیاتی فعالانه و پویا را در پیش گرفت. روزنامه ایران یکشنبه ۲۳ شهریور در یادداشتی به قلم محمدعلی ایازی مدرس حوزه و دانشگاه، نوشت: ایشان نه تنها به طور مستمر در رفتاری کنشگرانه با موقعیت‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و فقهی قرار داشت بلکه به گواه کارنامه‌ای که از این مرجع تقلید بزرگوار بر جای مانده، همواره دارای حضوری صف‌شکنانه و پیشرو در تمام این حوزه‌ها بود.به یک معنا امروز که به سوابق ۴ دهه گذشته ایشان بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی نگاه می‌کنیم براحتی می‌توان دریافت که این مرجع فقید از ثابت‌قدم‌ترین علمای شیعه در مواجهه با تابوهای مختلف بود. به عبارتی وجه مشخصه و ویژگی برجسته مرحوم آیت‌الله صانعی را می‌توان در این شاخصه عملکردی دانست که اول از هر چیز تلاش می‌کرد نگاهی پویا به ماهیت فقه شیعه داشته باشد. ویژگی دوم این بود که ایشان نگاه پویای خویش به فقه را با شرایط زمانه و مقتضیات روز جامعه تطبیق می‌داد. به عبارتی برخلاف رویه‌ای که بسیاری بر آن تأکید دارند، آیت الله صانعی معتقد به انطباق فقه و شرایط روز با هم بود و عدم این انطباق را خطری برای رویگردانی مذهبی در جامعه می‌دانست. اما شاخصه سوم که در کنار این دو مهم قرار می‌گرفت، جرأت و جسارت ایشان برای هدف قرار دادن برخی مسائلی بود که از نظر بخشی از مذهبیون و حوزویان تبدیل به تابو شده بودند. مجموع این سه ویژگی در نهایت کارنامه‌ای متفاوت برای این عالم برجسته بر جای گذاشت. به عنوان نمونه برای مسائل یادشده فوق نمونه‌های متعددی وجود دارد. مثلاً ایشان در همان دوران تصدی قوه قضائیه کشور اولین کسی بود که نزد حضرت امام (ره) مسأله قرار گرفتن زنان در جایگاه قضاوت را مطرح کرد و اعتقاد داشت که چنین اتفاقی منافاتی با احکام مذهبی ندارد. یا در موردی دیگر تقریباً اولین کسی که از میان شخصیت‌های برجسته حوزوی به موضوع تساوی دیه زن و مرد ورود و بر آن تأکید کرد، آیت‌الله صانعی بود. به همین شکل وی از نخستین افراد حوزوی بود که اعتقاد داشت سن ۹ سالگی برای بلوغ دختران برای تکلیف و ازدواج باید بر مبنای معیارهایی مورد بازنگری قرار بگیرد و بر اساس شرایط روز جامعه چارچوب دیگری برای آن تعیین شود. به طور کلی درخصوص این دست مسائل اجتماعی ایشان به طور مکرر، اولین کسی بود که در سطح مرجعیت به موضوعات ورود می‌کرد و بر تطبیق احکام فقهی با شرایط روز تأکید داشت. به همین منوال می‌توان در دیگر آرای فقهی ایشان هم نمونه‌های بسیار زیادی از نوآوری‌های برجسته پیدا کرد. این فهرست می‌تواند با موارد زیاد دیگری، تکمیل شود که در این مجال نمی‌گنجد. اما لازم است که تأکید شود این نتیجه‌گیری‌ها و احکام شرعی و فقهی آیت الله صانعی، ناشی از نگاه متفاوت ایشان به جامعه و اموری مانند مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بود. نگاهی که در آن «انسان» به خودی خود دارای وجوه مختلف ارزش و احترام عالیه است و به همین منوال حقوقی دارد که نقض آنها نمی‌تواند و نباید به توجیهات شرعی و فقهی صورت بگیرد. در عین حال تأکید ایشان همواره بر این موضوع بود که نگاه متصلب و سختگیرانه در حوزه فقه، با بازتاب منفی اجتماعی و وازدگی عمومی مواجه خواهد شد و این خود بزرگ‌ترین ضربه‌ای است که می‌تواند به حوزه شریعت و مذهب وارد شود. آیت‌الله صانعی بعد از بازگشت به قم و آغاز مجدد تدریس در حوزه علمیه، با همین دیدگاه شروع به تربیت شاگردانی کرد که در همین چارچوب گفتمانی و دیدگاه فقهی نسبت به شریعت و مسائل روز جامعه می‌نگرند. بدون تردید هنوز نیز بخش عمده نگاه نوآورانه و پویایی که آیت‌الله صانعی در نسبت بین فقه و واقعیت‌های روز جامعه داشت، محقق نشده است و تحقق آنها نیاز به زمانی طولانی‌تر دارد. اما جای امیدواری این است که این مسیر توسط شاگردان و تربیت‌شدگان مکتب ایشان ادامه پیدا کند و در آینده شاهد وضعیتی متعادل‌تر از این حیث باشیم.

more_vert کتاب «۳۱ روش کسب درآمد از اینترنت در ۲۱ روز»

ادامه مطلب

closeکتاب «۳۱ روش کسب درآمد از اینترنت در ۲۱ روز»

«۳۱ روش برای کسب درآمد از اینترنت در ۲۱ روز» عنوان کتابی است که به قلم « محمد امین آراسته» نوشته شده و ضمیمه‌ای از خلاصه آموزش‌های کاربردی در راستای کسب و کار اینترنتی را با خود دارد. این کتاب ۹۱ صفحه‌ای که با شمارگان یک‌هزار نسخه و قیمت هر جلد ۲۹ هزار تومان از سوی انتشارات «کتاب ریرا» به چاپ رسیده، در بازه زمانی بسیار کوتاهی به چاپ دوم رسیده است. مطالب این کتاب در پنج فصل ارایه شده که عناوین آن‌ها شامل چیستی و تعاریف واژگان، چرایی کسب و کار اینترنتی، گام‌های موفقیت کاری، چگونگی ۳۱ روش کسب و کار اینترنتی و توصیه‌های کسب موفقیت بیشتر است. در مقدمه این کتاب آمده است: کسب درآمد علاوه بر ایده‌پردازی ناب نیازمند پشتکار و اراده قوی است و استفاده از فناوری‌های نوین و متنوع امروزی در این راه کلید طلایی است که نباید از آن غافل شد. وقتی قاطعانه تصمیم به کسب درآمد گرفته شد حالا نوبت این کتاب است که بهترین انتخاب برای رسیدن به هدف را در سایه جدیت و پشتکار شما ارایه دهد. افرادی که شغل سنتی موفقی دارند و می‌خواهند با ایجاد وبگاه ، شبکه اجتماعی، کلیپ و بازی کسب و کار کنند و گام به کام کمک می‌کند تا هدف را با سهولت و سرعت بیشتر پی بگیرند. اینترنت شبکه جهانی با حضور میلیاردها کاربر واقعی و ربات هوشمنداست و هر فعالیتی با بهره‌گیری از امکانات این شبکه می‌تواند متولد شده و بهبود یابد و با وجود انواع فروشگاه‌ها و مهارت‌های اجتماعی، فرهنگی و غیره نیاز است که مشاغل علاوه بر بستر واقعی در دنیای مجازی نیز گسترش یابند. فعالیت حرفه‌ای در وب سایت، چند رسانه‌ای، تولید محتوای موثر در فضای مجازی نیازمند تسلط بر شیوه‌های کار در حوزه مجازی است که این کتاب دست شما را می‌گیرد و گام به گام برایتان این نیازها را پاسخگویی می‌کند.

more_vert مرتضی راوندی و خلق تاریخ اجتماعی ایران

ادامه مطلب

closeمرتضی راوندی و خلق تاریخ اجتماعی ایران

مرتضی راوندی به عنوان قاضی دادگستری و نویسنده شناخته می‌شد که در عرصه پژوهش و تاریخ مکتوب ایران چنان پررنگ ظاهر شد که کارنامه ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت که حاصل سال‌ها تلاش و تحقیق ارزشمند او کتاب‌های فراوان و با ارزشی است که هر یک از آن‌ها گنجینه‌ای برای شناخت پیشینه فرهنگی ایران محسوب می‌شود.

more_vert هانیبال الخاص؛ آغازگر طراحی فیگوراتیو در نقاشی نوگرا

ادامه مطلب

closeهانیبال الخاص؛ آغازگر طراحی فیگوراتیو در نقاشی نوگرا

 هانیبال الخاص از جمله نقاشان نوگرای معاصر ایران به شمار می‌رود که آغازگر طراحی فیگوراتیو در نقاشی مدرن است و یکی از تاثیرگذارترین نقاشان و مدرسان هنری بر جریان هنر معاصر نقاشی ایران محسوب می‌شود.

more_vert کتاب «ریه‌گه‌ی کاوه»

ادامه مطلب

closeکتاب «ریه‌گه‌ی کاوه»

کتاب «ریه‌گه‌ی کاوه» (راه کاوه) جدیدترین اثر «جلیل آهنگرنژاد» شاعر، نویسنده و روزنامه نگار کرمانشاهی توسط انتشارات دیباچه منتشر و روانه بازار نشر شد. نویسنده کتاب روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این کتاب به تحلیل، بازنمایی و معرفی جریان های ادبیات کُردی (با تکیه بر کُردی کلهری یا کرمانشاه) در جغرافیای کرمانشاه می‌پردازد و ضمن معرفی شاخص‌های ادبی این حوزه‌ی گویشی از زبان کُردی، قبل از هر چیز می‌کوشد به ذائقه‌ مخاطبان فرهنگ و ادب کُردی پاسخ بدهد و دری به آشنایی جدی‌تر با فرهنگ و ادب این سال‌های کُردی در کرمانشاه باشد. آهنگرنژاد افزود: آنهایی که با فرهنگ و هنر کُردی دمسازند، می‌دانند که شعر کُردی در ۲ دهه‌ اخیر در کرمانشاه به عنوان یک جریان پویای فرهنگی، توانسته است نام‌ها و نشان‌هایی معتبر را به دفتر ادبیات کُردی معاصر بیافزاید. او تصریح کرد: بازنمایی چنین جریان پویایی به همراه نقد و تحلیل آثار تولید شده یکی از نیازهایی است که اهل قلم باید به آن بپردازند و ضروری است که رهیافت‌ها و تأثیرات فرهنگی _ اجتماعی چنین جریاناتی نیز بازخوانی شوند. آهنگرنژاد شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار اهل شهرستان گیلانغرب استان کرمانشاه است و تاکنون کتاب‌های دیگری از جمله «نرمه‌واران»(نم نم باران)، «ته‌م»(غبار)، «رووژ»(روز)، تصحیح و پژوهش حماسه کُردی، طعم روزهای نیامده و خواب‌های خانقین منتشر کرده است. آهنگرنژاد همچنین صاحب امتیاز و مدیرمسوول هفته نامه «صدای آزادی» چاپ کرمانشاه است.

more_vert درباره آیت‌الله عبدالکریم زنجانی

ادامه مطلب

closeدرباره آیت‌الله عبدالکریم زنجانی

 آیت‌الله شیخ عبدالکریم زنجانی که به فیلسوف شرق مشهور است از جمله شخصیت‌های برجسته حوزوی به شمار می‌رفت که به موضوع وحدت میان مذاهب اهتمام ویژه داشت، دروس الفلسفه مهمترین اثر این اندیشمند در زمینه فلسفه و علوم عقلی محسوب می‌شود. آیت‌الله شیخ عبدالکریم زنجانی در هشتم رمضان ۱۳۰۴ قمری در زنجان در روستای باروت آغاجی چشم به جهان گشود. دوران کودکی‌اش را نزد پدرش شیخ محمدرضا که مردی فاضل بود و مقامی شامخ در علم و ادب داشت، سپری کرد. "او مقدمات علوم اسلامی را نزد معلم خصوصی فرا گرفت و سپس به سبب هوش و استعداد و حافظه قوی در حوزه درسی معقول و منقول بزرگانی چون: آخوند ملاقربانعلی مجتهد زنجانی، میرزا مجید حکمی، میرزا ابراهیم مسگر زنجانی و سید حسین قنادی حاضر شد. پس از مدتی به حوزه تهران آمد و در درس فلسفه ملاعلی نوری و آقا محمدرضا قمشه ای شرکت کرد. سال ۱۳۲۶ قمری به حوزه نجف اشرف هجرت کرد و از محضر علمی حضرات آیات: میرطالب یزدی، آقارضا همدانی و شیخ‌الشریعه اصفهانی، آخوند خراسانی، سیدکاظم یزدی و سیدمحمد فیروزآبادی بهره‌های فراوان برد و به درجه اجتهاد رسید و از ۲ استاد اخیر اجازه اجتهاد کتبی گرفت. او در این دوران، تدریس را آغاز کرد و شاگردان بسیاری نیز تربیت کرد که از جمله آنها آیت‌الله سیدابوالقاسم خویی بود. آیت‌الله شیخ عبدالکریم زنجانی از جمله شخصیت‌های برجسته حوزوی است که به موضوع وحدت بین مذاهب اهتمام ویژه داشت." (۱) از این اندیشمند به عنوان فیلسوف شرق یاد می‌شود و دارای عناوینی چون الامام الزنجانی، مصلح الاکبر و فیلسوف الشرق ابن سینا عصره آیت‌الله آقا شیخ عبدالکریم زنجانی است. او که در زمینه فلسفه، کلام و وحدت اسلامی فعالیت داشت، بیش از ۷۰ اثر تألیفی دارد که از جمله آثارش می‌توان به وحده الاسلامیه، دروس الفلسفه، تطور الفلسفه، ابن سینا خالد باثاره، وسیلَةُ النجاة و الوحی و الالهام و ذخیرةُ الصّالحین اشاره کرد. دروس الفلسفه مهمترین اثرش در زمینه فلسفه و علوم عقلی است. جلد اوّل این کتاب، مقایسه‌ای است، میان فلسفه اسلامی و یونان که از راه برهان و دلایل عقلی و حسی، برتری فلسفه اسلامی را ثابت کرده است. جلد دوّم، مقایسه‌ای است، میان فلسفه اسلامی و فلسفه جدید و عقاید فیلسوفانی چون دکارت، بیکن، کانت، داروین و آلبرت اینشتین که آنها را مورد نقد و تحلیل قرار داده است. ویژگی‌های اخلاقی "آیت‌اللّه زنجانی پا به پای تحصیل علم، به تهذیب نفس و تحصیل ملکات نفسانی نیز، اهتمام ویژه داشت. زهد، پارسایی و بی‌اعتنایی به مظاهر فریبنده دنیا از خصوصیات بارز زندگی آن وی محسوب می شود. یکی از علاقمندانشان در این خصوص از قول ایشان چنین نقل کرده: می‌خواهم به دنیا ثابت کنم یک آدم روحانی می‌آید و با وجود اقتدارش که همه چیز در قبضه‌اش باشد، مع ذلک به دنیا بی‌اعتنا باشد.... مهرورزی به بندگان خدا و سعی وافر در رفع احتیاجات آنان، خصوصا زائران امام حسین (ع) یکی دیگر از خصوصیات آن عالم بزرگوار بود. ایشان در سه وقت در حرم مطهر امیرالمؤمنین (ع)، اقامه جماعت می‌کرد و همیشه قبل از طلوع فجر به حرم مطهر مشرف می‌شد و نافله شب را در آن مکان مقدس به جا می‌آورد." (۲) تلاش برای وحدت‌آفرینی آیت‌الله زنجانی در ۱۳۴۵ قمری (۱۳۰۶ خورشیدی) به منظور ایجاد وحدت میان مسلمانان در برابر دشمن مشترک از حوزه نجف عازم کشورهای اسلامی از جمله مصر، سوریه، لبنان، فلسطین، اردن، هندوستان، قفقاز و ایران شد و با شخصیت‌های علمی و سرشناس این مناطق به بحث و تبادل نظر نشست. به علاوه در دانشگاه الازهر مصر و مسجد جامع اموی دمشق سخنرانی‌های پرشوری در راستای وحدت مسلمانان و افشای دسیسه های دشمنان ایراد کرد. در این راستا به دعوت سیدمحسن حسینی مفتی فلسطین راهی سرزمین‌های اشغالی شد و در سخنرانی پرشوری که به «خطبه ناریه» یا سخنرانی آتشین شهرت یافت، ضمن اخطار و تحقیر سران رژیم صهیونیستی و دولت های استعمارگر، خطاب به سران کشورهای عرب و مسلمانان گفت: ای امیران عرب! ای مسلمانان با حمیت! در آن هنگام که دول استعمارگر پیروز، دندان‌های خون‌آشام خود را در حال حمله به شما نشان می‌دهند، نیت شوم و پلیدش را عیان می‌بینید که ایده و آرزوهای شما در قاموس عدل و انصافش محلی ندارد و قربانگاه خود را در زوایای تاریک و نکبت بار دلش آشکارا می‌نگرید، چرا سرگردانید؟ به یقین بدانید در این روزگار پرآشوب و غوغا، برای بقای موجودیت خود و جلوگیری از زوال و انقراض خویش از لوح وجود گیتی، جز این وسیله‌ای ندارید که در سایه هماهنگی و اتحاد کلمه، به دفاع جدی از میهن عزیز و قطع شرارت صهیونیزم خون‌آشام و ایادی پلید آن قیام کنید. از پای افتادگان و درماندگان فلسطین را دریابید تا پیروزی بر صهیونیزم و کامیابی در مقابل مخاطرات، از آن شما باشد؛ وگرنه در آن حال، ذلت دائمی و مرگ حتمی در این سرزمین برای اسلام و عرب در کمین شماست." (۳) دیدگاه زنجانی درباره معضلات جهان اسلام "نابسامانی‌ها و انحطاط جامعه‌ اسلامی از دغدغه‌های اصلی زنجانی بود. وی ابتدا به صورت‌بندی مشکلات و معضلات جهان اسلام و سپس تجزیه و تحلیل آنها پرداخت. زنجانی معتقد بود، مشکلات امروزی جهان اسلام به صورت کلی هم زمینه‌ داخلی داشته و هم از عوامل خارجی و استعمار نشات می‌گیرد. به نظر زنجانی، نخبگان جامعه‌ اسلامی در طرح اسلام واقعی که پاسخ‌گوی تمام نیازهای بشری در تمام زمان‌هاست، کوتاهی کردند و از توجه و تأمل به مسایل ضروری و مورد نیاز مردم غافل شدند و به مسایلی پرداختند که با واقعیت‌های اجتماعی همخوانی نداشت؛ استعمارگران نیز از فرصت استفاده، علیه اسلام تبلیغ کردند و عدم توسعه‌ جهان اسلام را به ناتوانی آموزه‌های اسلام نسبت دادند؛ بنابراین در بین نسل جدید این ایده مطرح شد که برای برون‌رفت از این معضلات باید اسلام و دین را کنار گذاشت. غافل از اینکه این عقب‌ماندگی و انحطاط، سستی و ناامیدی ناشی از عملکرد نامناسب نخبگان در درجه اول و اعمال و عملکرد خودِ مسمانان در درجه دوم بوده است که از اسلام و روح واقعی آن جدا شده و به آموزه‌هایی روی آوردند که با جامعه و فرهنگ آنها سازگار نبود؛ در نتیجه بحران هویت و سردرگمی کل جامعه را فراگرفت. زنجانی عواملی چون جمود فکری حوزه‌های فکری و فرهنگی؛ اختلافات و خصومت‌های مذهبی؛ فاصله گرفتن از اخلاق اسلامی، شیوع افکار مارکسیستی و لیبرالیستی بدون نقد، تجزیه و تحلیل و ارزیابی در جهان اسلام و استعمار و مساله‌ فلسطین را ریشه و سبب‌ساز مشکلات کنونی جوامع اسلامی می‌دانست. (۴) رحلت سرانجام این عالم بزرگوار در ۱۷ جمادی‌الثانی ۱۳۸۸ قمری (۲۰ شهریور ۱۳۴۷ خورشیدی) در نجف اشرف دیده از جهان فرو بست و ۲۳ شهریور همان سال با حضور مراجع تقلید و طلاب علوم اسلامی، سفیران و نمایندگان کشورهای اسلامی، تشییع و در مقبره آیت‌الله آقا سیّدمحمود امام جمعه زنجانی به خاک سپرده شد. پی‌نوشت: ۱-‌ پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه، مجله فرهنگ زیارت، مهرماه ۱۳۹۳ شماره ۲۳ ۲-‌ همان ۳-‌ سید محمدسعید ثابت، یگانگی اسلام یا هماهنگی مذاهب مسلمین، ترجمه، عطا محمد سردارنیا، ص ۶۲ ۴-‌ گفت‌وگو با خادم شیخ عبدالکریم زنجانی، تابستان ۱۳۸۱، یوسف خان‌محمدی