more_vert کتاب ترسیم آسان پرسپکتیو

ادامه مطلب

closeکتاب ترسیم آسان پرسپکتیو

ارنست نورلینگ در کتاب ترسیم آسان پرسپکتیو، با استفاده از تصاویر متوالی و مرحله به مرحله، پرسپکتیو را توضیح می‌دهد و در بعضی از مراحل به جهت اهمیت بیشتر عمدا تکرار شده‌اند و مقدار زیادی از این تکرارها در رابطه با تراز چشم است. دنیا از دید چشم یک پرنده با دید چشم یک کرم کاملا متفاوت است، مردی با قد شش فوت هنگامی که در محیطی پر رفت و آمد تردد می‌کند قادر به دیدن مو، کلاه، صورت و شانه‌های مردم است در حالی که یک کودک با قد چهار فوت در کنار او تنها قادر به دیدن دست‌ها، دستکش‌ها و کیف‌ها است. اختلاف این دو دنیای بصری چگونه است؟ هنگامی که ما دنیای پیرامون خود را ترسیم می‌کنیم ارتفاع ما از سطح زمین عاملی مهم به شمار می‌رود و تراز چشم کلید واقعی ترسیم پرسپکتیو است. دانش پرسپکتیو باید به عنوان یک راهنما جهت ترسیم به کار گرفته شود و نه صرفا به عنوان وسیله‌ای مکانیکی جهت ترسیمات خشک و بی روح. بنابراین ما داربستی قوی برای ساختمان یک پل خواهیم ساخت و بعدها این داربست را حذف و تنها نمای دلپذیر آن را حفظ می‌کنیم. پرسپکتیو روشی آسان برای نشان دادن اجسام است، در عین حال باعث تعجب است که تعداد کمی از هنرمندان با قوانین و اصول ساده آن آشنایی دارند. هدف ارنست نورلینگ (Ernest R. Norling) از تألیف کتاب ترسیم آسان پرسپکتیو (perspective made easy) شفاف کردن این اصول و قوانین است. یکی از عواملی که پرسپکتیو را برای ما ساده کرده است روش ساخت اشیاء و اجسام است، ما در دنیایی با گوشه‌های نوک تیز و مربع شکل زندگی می‌کنیم، خیابان‌ها، ساختمان‌ها و مبلمان ما، همه دارای طراحی مربع شکل هستند. ما می‌بینیم که به راحتی قادر هستیم یک میز چهارگوش را در هر گوشه‌ای از اتاق‌مان جای دهیم، از این رو آن را به این شکل می‌سازیم و در واقع این حقیقت است که ترسیم پرسپکتیو را ساده کرده است. وقتی ما یاد می‌گیریم که چگونه قطعه‌ای آجر را ترسیم کنیم، به روشی عملی پرسپکتیو را آموخته‌ایم.

more_vert کتاب طراح موفق

ادامه مطلب

closeکتاب طراح موفق

کتاب طراح موفق نوشته‌ی سید محمدرضا قلعه نوی، مناسب برای طراحان تازه کاری است که تجربه‌ی کافی در بازار کار ندارند یا در سطح متوسط هستند و می‌خواهند حرفه‌ای شوند. اگر شما در اول راه طراحی باشید شاید سوال شما این باشد که چطور و از کجا باید طراحی را شروع کنید؟ با مطالعه‌ی این اثر، تمامی هنرمندان و دیزاینر‌ها می‌توانند تا جایی پیش بروند که تمامی محصولات هنری خود را بفروشند. نویسنده‌ی این کتاب، طراح گرافیک و تصویرگر است و حوزه‌ی تخصصی فعالیت او طراحی رابط کاربری می‌باشد. اگر انسان به دنبال علاقه و استعداد خود برود قطعا موفق‌تر خواهد بود، چون از کار و تلاش برای آن کار خسته نخواهد شد. پیدا کردن علاقه و استعداد یک کار دشوار است، اما برای پیدا کردن آن هیچ راهی جز امتحان و آموزش آن کاری که فکر می‌کنید به آن علاقه دارید نیست. اگر به گرافیک دیجیتال علاقه دارید و می‌خواهید یادگیری آن را شروع کنید، نویسنده در این اثر به شما پیشنهاد می‌دهد که اول کلاس طراحی بروید و آن‌جا با طراحی دستی آشنایی پیدا کنید، در مرحله‌ی بعد یک نرم‌افزار را برای آموزش دیدن انتخاب نمایید. قبل از انتخاب نرم‌افزار از افراد حرفه‌ای که سال‌هاست در این حوزه سابقه دارند مشاوره بگیرید. طوری هدف‌گذاری کنید که روزی یک قدم برای هدفتان بردارید و تا زمانی که به آن نرسیدید دست از تلاش نکشید. در هنر‌های تجسمی، طراحی یا به صورت یک اثر مستقل یا به عنوان پیش طرح برای یک اثر هنری انجام می‌گیرد که در این صورت طرح مقدماتی نیز محسوب می‌شود. طراحی دو حوزه‌ی کلی دارد: یکی drawing که شامل برداشت‌های شخصی، احساسات فی‌البداهه و تجربه‌های آزاد طراح از موضوعات گوناگون با بیان مستقل و به روش‌های متنوع است و دیگری design می‌باشد که شامل مراحل ترکیب عناصر بصری و فضا بر پایه‌ی اصول طرح برای مخاطبی معین می‌شود؛ مانند رشته‌های طراحی صنعتی، طراحی لباس، طراحی گرافیک و طراحی داخلی. در بخشی از کتاب طراح موفق می‌خوانیم: اولین دلیل خرید نیاز است، یعنی مشتری شما به چیزی نیاز دارد که شما آن را ارائه می‌دهید. مهم‌ترین دلیل خرید همین است نیاز مشتری.بیشتر مشتری‌ها از نیاز خود آگاه هستند و اگر شما اعتبار خوبی در بازار داشته باشید به سراغ شما می‌آیند.اما بعضی از مشتریان هستند، که آگاهی به نیاز خود ندارد که شما به عنوان فروشنده وظیفه دارید آن‌ها را با دلایل درست آگاه کنید.شما به عنوان فروشنده باید مشاور خوبی باشید، یعنی باید مشتری را راهنمایی کنید نه این که فقط به فروش خود فکر کنید.برای مشتری‌های خود ارزش قائل شوید و برای پاسخ دادن به سوالات آن‌ها و کمک به آن‌ها زمان بگذارید.در بدترین حالت بعد از کلی مشاوره و زمان گذاشتن برای مشاوره مشتری نهایتاً می‌گوید: خیلی ممنونم من نیازی به این محصول ندارم.اگر این حرف را شنیدید ناراحت یا عصبانی نشوید، شما برای مشاوره‌ای که داده‌اید برای خود یک تبلیغاتچی استخدام کرده‌اید.چطور؟حتماً محصول یا خدمات شما برای آن فرد مفید نبوده که از شما نخربده است. فهرست مطالبمقدمهدرباره نویسنده1_ برای شروع- چطور و از کجا باید طراحی را شروع کنیم؟- چگونه می‌توانیم در این رقابت سخت خود را به خوبی به بازار هدف معرفی کنیم؟- دانش یا مهارت؟2_ طرز تفکر شما- شما یک طراح هستید یا یک هنرمند؟- از شما خواهش میکنم خلاق نباشید- اصلاً شک نکنید، توجه هم نکنید3_ محصول خودتو بساز- درباره مشتریان و بازار هدف خود تحقیق کنید- غول مرحله آخر (فروش)4_ انگیزشی5_ چند پروژه از طراحان ایرانی و خارجی

more_vert کتاب ایده‌یابی خلاق در طراحی گرافیک

ادامه مطلب

closeکتاب ایده‌یابی خلاق در طراحی گرافیک

کتاب ایده‌یابی خلاق در طراحی گرافیک نوشتۀ سهیلا یدالله زاده، با ارائه و تحلیل راهکارهایی جدید به شکوفایی خلاقیت گرافیست‌ها در خلق آثاری جذاب کمک قابل توجهی می‌کند. گرافیک از جمله هنرهای کاربردی و شاخه‌ای از هنرهای تجسمی می‌باشد، واژۀ گرافیک از مصدر یونانی "Graphein" به معنای نوشتن گرفته شده و ریشۀ آن در اصل به معنای خراشیدن، حک کردن و نقد است. طراحی گرافیک یعنی خلق و سامان دادن یک سلسله عوامل تصویری برای بیان یک مفهوم، پیام یا اطلاعات در جهت هدفی مشخص و معین. ایده و فکر در جریان عمل طراحی تولید می‌شود که طی آن طراح گرافیک تحقیق و اطلاعات را مرتب‌سازی و تفسیر می‌کند. در نهایت با تعیین هدف، ایده‌ها را ابداع و یک شکل تصویری جدید خلق می‌کند. ایده در گرافیک، تصویری از چیزی است که هنگام فکر کردن به ذهن ظهور می‌کند. تصاویر پاسخ‌های ذهنی سؤالاتی هستند که به صورت نمادین دیده می‌شوند. هر آنچه برای حل مسئله به ذهن می‌رسد، ساده‌ترین راه حل در برابر آن است. ایدۀ طراحی، شکل فشرده‌ای از طرح است که قابلیت انتقال پیام را داشته باشد. در کل می‌توان ایده را چنین معنی کرد که تصویری قابل اجرا است که مضمونی را به فشرده‌ترین شکل بیان می‌کند. ایده ساده‌ترین راه حل یک مسئله نیز هست، به عبارتی هر جزء یک اثر می‌تواند یک مسأله تلقی شود. در بخشی از کتاب ایده‌یابی خلاق در طراحی گرافیک می‌خوانیم: طراح باید شرایط را به گونه‌ای محیا کند تا با ایده‌های متفاوت برخورد داشته باشد و نکته با اهمیت این که نباید به یک راه حل بزرگ اندیشید زیرا برای حل یک مسئله راه حل‌های زیادی وجود دارد. در ریزش فکری اولیه هر آنچه به ذهن‌تان خطور می‌کند خواه مستقیم یا غیر‌مستقیم باید یادداشت کنید. اینگونه یادداشت‌ها شکل جدیدی از بیان تصویری خلاق را به ما ارایه می‌کنند. همچنین توجه به مثل‌ها، اشعار و کنایه‌ها از دیگر راه حل‌ها می‌باشند و در مرحله بعدی بین نوشته‌ها و واژه‌های پراکنده ارتباط برقرار کنید. گاهی ایده‌ها ممکن است که ناهماهنگ، بی‌هدف و بدون کاربرد به‌نظر برسند و این در حالی است که می‌توان حتی به بیان آن‌ها پرداخت اما آنچه که مهم است، این است که هر ایده‌ای هدفی دارد و راه‌هایی برای بیان آن، که وابسته به تفکرات خلاق یک طراح گرافیست می‌باشد و این فرآیند و نوآوری وابسته به خلاقیت و ارتباطات بصری است. اینکه چگونه بتوان قضاوت مهم بین هویت یا انگیزه یک زندگی یا چیزی که دارای هستی است و روح نهفته در آن را با زیاده‌خواهی و بها دادن به چیز دیگری تبدیل کرد و آن را تغییر داد؛ و این‌ها همه چیزهایی است که طراح و ایده‌ها و مهارتش در توسعه آن می‌تواند به ظرافت عمل کند. طراح فرم را به خوبی می‌شناسد، به‌راحتی روابط بین مسائل را درک و آن را مطرح می‌کند و گاه با یک تشویق و با یک تلنگر می‌تواند به کار بپردازد و مسائل را مطالعه کند و به خلق اثر جدید بپردازد. ممکن است که او در مقابل یک مسئله ساده قرار بگیرد و یا با ترکیب بسیار پیچیده‌ای روبرو باشد. پس می‌توان بر عادت‌های قدیمی فایق آمد و برخی از قوانین را نادیده گرفت و از آن‌ها در جهت یک ایده جدید استفاده کرد و بر اساس زندگی امروز آن‌ها را پیاده کرد. لذا باید گفت که طراحان قوی افرادی هستند که بتوانند شور و غوغایی را در جامعه ایجاد کنند. فهرست مطالبچکیدهپیش‌گفتارفصل اول: ایده و چگونگی دست‌یابی به ایده بکرایده چیست؟نشانه‌ها و کاربرد آن‌ها در ایده‌یابیتداعی آزادانواع مجاورت‌هامشابهتتباینروش استفاده از مهندسی ایده یا تداعی آزاد برای ایده‌یابیقاعده جانشینیقاعده همجواریتلفیقانطباقاساس روش مهندسی ایدهچگونه ایده‌ها را بیابیم؟بررسی ایده از زوایای مختلفچگونه ایده‌ها را شکار کنیم؟اساس ایده‌یابیخلق ایدهفصل دوم: خلاقیتدیدن مهمترین فرایند در روند خلاقیتتفاوت تفکر بصری با تفکر به‌طور کلیتفکر و انواع آنتفکر خلاقخلاقیتهمه ما می‌توانیم خلاق باشیم؟چگونه تصور را برای رسیدن به خلاقیت بکار گیریم؟تصور و تداعیمسیر خلاقیت را چگونه طی کنیم؟عوامل مؤثر بر خلاقیت چیست؟قابل رویت کردن افکار خلاقفصل سوم: طراحیطراحی چیست؟تاریخچه گرافیکطراحی گرافیکزبان تصویرپیام طراحی گرافیکتقسیم‌بندی کلی دو گونه گرافیکفصل چهارم: دست بکار شدناندیشیدن- نگریستن- دست به کار شدنپیش‌روی برای پرورش ایده‌ها یا ایده‌پروریتولید ایده‌هاراه‌حل‌ها و نتایج برای اجرای ایده‌ها

more_vert کتاب نقاش باشی (شیوه‌های آموزش نقاشی به کودکان)

ادامه مطلب

closeکتاب نقاش باشی (شیوه‌های آموزش نقاشی به کودکان)

کتاب نقاش باشی (شیوه‌های آموزش نقاشی به کودکان) اثر نسرین بوساک، برای آشنایی بیشتر مربیان محترم و مادران عزیز با روش‌ها و ابزارهای گوناگون گردآوری شده است. برخی مربیان به روان‌شناسی، زیباشناسی و توانائی‌های کودکان توجهی نشان نمی‌دهند. نقاشی برای کودک فقط یک وسیلۀ بیان برای تجزیه و تحلیل یا توضیع و تشریح موجودات و اشیاء نیست بلکه در عین حال وسیله‌ای برای بیان زندگی عاطفی اوست. هنگامی که کودک با آزادی و به دلخواه خود نقاشی می‌کند، در واقع حالت روحی و احساسات زمان حاضر و نیز احساسات و تحریکات ریشه‌دار و ژرف‌تر خود را بیان می‌کند. بدین ترتیب در حالی که از بیان تجارب خود احساس رضایت می‌کند، خطوط مخصوص شخصیتی را هویدا می‌سازد. معلمین بسیاری هستند که به این جنبه‌های روانی کودک توجه ندارند و توانائی‌های کودکان را در نظر نمی‌گیرند. بی‌توجهی به خلاقیت کودکان در سنین آغازین بسیار مضر هسند. کودک بسیاری از تخیلات خود را به صورت نقاشی روی کاغذ می‌آورد و تمام مسائل را باذهن کنجکاو خود بررسی می‌کند و آنچه را درذهن خود می‌پروراند به رشتۀ تحریر و نقاشی درمی آورد. در اینجا وظیفۀ مربیان آن است که به این خلاقیت‌ها انسجام بخشند و آن را جهت و سو دهند تا درست و به جا استفاده گردند. نقش مراکز تعلیم و تربیت خصوصاً پیش دبستانی پرورش خلاقیت‌ها و توانائی‌ها در کودکان است. راهکار استفاده از عناصر مختلف در تدریس هنر نقاشی یکی از هنرهایی است که به آسانی قابل اجراست. کودکان می‌توانند با استفاده از وسایل مختلفی مانند مدادرنگی، مدادشمعی، مداد پاستیل، آب رنگ‌ها، رنگ‌های طبیعی و ... روی کاغذ یا مقوا و موارد دیگر به صورت فردی یا گروهی نقاشی بکشند. طرح نقاشی‌های مختلف کودک نوعی بازی است. کودکان با استفاده از شیوه‌های مختلف تصور خود را از جهان به نوعی ترسیم می‌کنند. بنابراین بازی‌های گوناگون را الگوی خود قرار می‌دهند و با توجه به نوع تفکرشان از بازی نقاشی می‌کشند. معلم باید در همه حال راهنمای کودک و مواظب او باشد که به احساساتش خدشه‌ای وارد نگردد. نقاشی باید زمینه‌ای برای از بین بردن ترس باشد نه اینکه ترس را در کودکان تقویت کند. مربیان گرامی باید جهت اجرا درآوردن این مقوله دانش‌آموزان را ترغیب کنند تا به راحتی و بدون واهمه نقاشی کنند. به عنوان مثال وقتی از آنان می‌خواهند که یک خانواده را نقاشی کن فقط توجه به زیبایی نداشته باشد بلکه صرف نظر از همۀ این موارد به نوع نقاشی و تعداد افراد یا خوشحال و ناراحت بودن افراد نیز توجه داشته باشند و به طور مداوم تشویق بر لب داشته باشند تا اعتماد به نفس و شجاعت را در دانش آموزان تقویت نمایند. در بخشی از کتاب نقاش باشی می‌خوانیم: از کودک بخواهید روی یک تکه دستمال کاغذی با ماژیک تصویر رنگارنگی بکشد. بعد از اتمام تصویر قوطی اسپری آب به کودک بدید و از او بخواهید تا دستمال رو با آب اسپری کند. اگر فاصله اسپری تا دستمال بیشتر باشه بهتر است چون این‌طور دستمال خیلی خیلی خیس نمی‌شود. فقط به حدی آب می‌خواهیم که دستمال کمی تر بشود تا خطوط ماژیک پخش بشود. کودک به عینه ترکیب رنگ‌ها رو می‌بیند و در نهایت طرح بسیار زیبایی به وجود می‌آید. کودک طرح و رنگ‌های مختلف را می‌تواند تست کند. برای کودکان بالای 4 سال: از کودک بخواهید با خودکار با انواع ماژیک دیگر مثل ماژیک وایت برد و ماژیک رنگ ثابت و غیره امتحان کند. به او توضیح بدهید که برخی رنگ‌ها در برابر آب مقاوم‌تر هستند "قوی‌ترند" برای همین رنگشان پخش نمی‌شه و ... بعد از خشک شدن بچه‌های بزرگ‌تر می‌توانند دستمال‌ها را به اشکال مختلف ببرند. مثلاً اون را به پروانه‌ای زیبا تبدیل کنند. فهرست مطالبپیش‌گفتارفصل اولبخش اول: نقاشی‌های کودکانمعکوس کشیدناندازه تصویربخش دوم: کودک چه چیزی می‌کشد؟بخش سوم: رنگ‌هابخش چهارم: به طور کلی سیر نقاشی بدین ترتیب استبخش پنجم: تأثیر نقاشی برکودکفصل دوم: نکات کلیدی/ آشنایی با وسایل نقاشیگواشکلاژچسبآبرنگچاپماژیککاغذزمینه کارمرکبنخ کاموادست‌ها و انگشتاننقاشی با انگشتمدادرنگیمداد شمعیزغالبرش و کار با قیچیفصل سومتهیه خمیر بازیرنگ انگشتی 1تهیه رنگ انگشتی 2آبرنگ خوراکیروش‌های ساخت بعضی از وسیله‌های کارروش تهیه آبرنگ 2تهیه رنگ گیاهیروش ساخت رنگ‌های گیاهیپاستل گچیطرز ساخت گواشگچروش‌های مختلف در نقاشی (تکنیک‌ها)زغالقلم موفصل چهارمبخش اول: ترکیب رنگ‌هارنگ‌های گرمرنگ‌های سردترکیب قرمز با رنگ‌های دیگرترکیب آبی با رنگ‌های دیگرترکیب زرد با رنگ‌های دیگرترکیب‌های رنگبخش دوم: آموزش ترکیب رنگ‌ها با تکنیک‌های مختلفرنگ شناسی و ترکیب رنگ‌ها در غالب کاردستی و خلاقیتساختن رنگ نارنجیساختن رنگ صورتیساختن رنگ بنفشساختن رنگ قهوه‌ایرنگ اکر و رنگ سبز و آبی کمرنگبخش سوم: ترکیب رنگ‌ها با تکنیک‌های مختلففصل پنجم: تکنیک‌های نقاشی کودکانچاپ شکل دایرهنقاشی با سنگدرخت چنگالیتکنیک‌های نقاشی کودکانتکنیک 1تکنیک 2تکنیک 3: قصه‌گوییتکنیک 4: نقاشی از روی فرش، نمد و گلیمتکنیک 5: کشیدن حالت‌های مختلف بدنتکنیک 6: انتخاب موضوع و کشیدن آن در غالب تکنیک‌های مختلفتکنیک 7: ترکیب شکل‌های حیوانات و خلق حیوانات جدیدتکنیک 8: تکنیک چسب، آبرنگ و ماژیکتکنیک 9: نقاشی با یختکنیک 10: چاپ شکل دایرهتکنیک 11: خلاقیت با مداد شمعیتکنیک12: ساخت مداد شمعی رنگین کمانی برای کودکانتانتکنیک 13: مداد شمعی و آبرنگتکنیک 14: نقاشی جادویی با مداد شمعیتکنیک 15: نقاشی با سنگتکنیک 16: خلاقیت بوسیله چوب و برگ درخت/ تکه چسبانی، کولاژتکنیک 17: کامل کردن طرح ناقص توسط کودکانتکنیک 18: نقاشی آبرنگی و مرکبیتکنیک 19: نقاشی با نیتکنیک 20: کشیدن درخت با پلاستیکتکنیک 21: نقاشی درخت و منظره با پاستل گچیتکنیک 22: درخت چنگالیتکنیک 23: کشیدن آدمک با چوب‌های خشکتکنیک 24: نقاشی با شمعتکنیک 25: نقاشی نا مرئیاستفاده از مدل یا الگوفصل ششم: عواملی که از پیشرفت کودک در نقاشی جلوگیری می‌کند.

more_vert کتاب فرهنگ تصویری نمادها و اسطوره‌های حیوانی

ادامه مطلب

closeکتاب فرهنگ تصویری نمادها و اسطوره‌های حیوانی

در کتاب فرهنگ تصویری نمادها و اسطوره‌های حیوانی اثر پدرام حکیم‌زاده، گزیده‌ای از اشکال و تصاویر اسطوره‌ای از حیوانات مختلف گردآوری و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است. این کتاب مناسب دانشجویان رشته هنر و گرافیک است. انسان از ابتدای زندگی بر روی زمین با اشکال و تصاویری روبرو بوده است که با خود رمز و رازی به همراه داشته‌اند او در ورای پدیده‌ها و حادثه‌های طبیعی نیروی مرموزی و روحی نهفته را می‌دید که آن روح یا نیرو سبب موجودیت یا حادث شدن آن پدید می‌شد. این اشکال و تصاویر که امروزه از آن‌ها به عنوان نماد، سمبل و اسطوره یاد می‌شود نقشی مهم در دنیای ارتباطی معاصر که جهانی تصویری است پیدا کرده‌اند. اصطلاح "سمبل" که در فارسی به "نماد" ترجمه شده است، از ریشه مصدر یونانی "سمبالین" (Symballein) به معنای "به هم پیوستن" گرفته شده است. "سمبالین" در زبان یونانی باستان به معنای «نشان» «مظهر»، «نمود» و «علامت» نیز به کار رفته است.

more_vert کتاب کیمیا: م‍ن‍ت‍خ‍ب‌ آث‍ار طراح‍ی‌ ت‍ذه‍ی‍ب‌ و ق‍ل‍م‍زن‍ی‌

ادامه مطلب

closeکتاب کیمیا: م‍ن‍ت‍خ‍ب‌ آث‍ار طراح‍ی‌ ت‍ذه‍ی‍ب‌ و ق‍ل‍م‍زن‍ی‌

این کتاب کاملا مصور بوده و شامل مجموعه طراحی تذهیب و قلمزنی می شود.

more_vert کتاب تاریخ نقاشی

ادامه مطلب

closeکتاب تاریخ نقاشی

کتاب تاریخ نقاشی نوشته‌ی جان چارلز ون دایک، به بررسی دو نوع نقاشی تزیینی و توضیحی در طول تاریخ هنری مصری‌ها، آشوری‌ها و یونانی‌ها می‌پردازد. منشأ نقاشی ناشناخته است. اولین ردپای تاریخ نقاشی (A text-book of the history of painting) در مصر شناسایی شد. اما قبل از تمدن مصر، انسان‌ها در دوران نخستین احتمالاً از رنگ در تزئینات استفاده می‌کردند و طرح انسان و حیوانات را بر روی استخوان و تخته سنگ می‌کشیدند. ردپای این هنر ابتدایی هنوز هم روی سفال، سلاح و ابزارهای سنگی غارها قابل مشاهده است. نشانه‌هایی از شکوفایی هوش انسان‌های اولیه را می‌توان به عنوان هنر در یک روش وابسته به باستان شناسی تلقی کرد. آن‌ها تمایل را به رسیدن به یک هدف مشخص ترجیح می‌دادند، و تنها با دانش کافی در آن زمان درباره چگونگی انجام آن می‌اندیشیدند. اولین هدف این نقاشی دوران باستان، بدون شک، تزیینات بود یعنی استفاده از فرم‌های رنگی تنها برای رنگ و شکل‌ها، همانطور که در طرح‌های سفال و یا طرح‌هایی بر روی چاقوهای سنگی یا سرنیزه‌ها وجود داشته است. هدف دوم تقلید از اشکال و رنگ‌ها در پیرامون انسان‌ها، حیوانات و مانند آن‌ها، برای بیان ایده‌ها یا نسبت دادنشان به اشیای اطرافشان بود. طرح یک خرس در غار یا یک ماموت احتمالاً هدف ساکنان غار برای رساندن این پیام که با چه نوع هیولاهایی دست و پنجه نرم کرده‌اند، بوده است. شما ممکن است فرض کنید که این موارد جزو تصاویر تاریخی نخستین می‌باشد. این روش اولیه برای انتقال یک ایده و به طور اساسی همانند نگارش نقاشی چند بعدی و نقاشی مصری‌هاست. تفاوت بین آن‌ها فقط یک سیر تاریخی است. جان چارلز ون دایک (John Charles Van Dyke) در این کتاب شرح می‌دهد که در هنر انسان‌های اولیه دو بخش بزرگ نقاشی تا به امروز وجود داشته است: یکی نقاشی تزیینی و دیگری نقاشی توضیحی. نقاشی‌های تزئینی معمولاً بیان کننده ایده‌هایی غیر از خطوط هماهنگ و رنگ‌های مرتبط با آن نیستند که موضوع بحث این اثر نیست و تنها جلوه‌ای هنری از نقاشی‌های توضیحی است. اما در برخورد با آن باید در نظر داشت که نقاشی آشکارا همیشه یک اثر تزئینی کم و بیش همراه با آن بوده که مستلزم توضیحات بیشتری است. بحث این کتاب درباره هر دو نوع نقاشی در هنر مصر باستان می‌باشد که جزو اولین‌ها در این زمینه است. در بخشی از کتاب تاریخ نقاشی می‌خوانیم: منشأ نژاد یونانی هنوز به طور دقیق شناخته نشده است. به طور منطقی فرض می‌شود که مهاجران اولیه یونان از منطقه آسیای صغیر یا در سرتاسر داردانل و یا در دریا آمده‌اند و در جزایر یونان و سرزمین اصلی زندگی می‌کنند. تاریخ پیدایش دقیقی از آن در دست نیست، اما هنر همچنان نشان می‌دهد که در دوره قبل از هومر، یونانیان یک نژاد اصیل با عادات و آداب و رسوم متمایز فردی داشتند. تأثیرات مصری و آسیایی در این دوران در هنر آن‌ها مشهود است، اما با این وجود از یک نژاد جدا از همه نژادهای جهان قدیم است. ترقی یونانی‌ها احتمالاً در آب و هوای مطلوب و خاک، تجارت، نهادهای اجتماعی و دین سیاسی، آزادی ذهن و جسم به تعالی رسیده است. اما همه این‌ها با هم برای درنظر گرفتن عقل، سلیقه و مهارت در موفقیت که در هر شاخه‌ای از زندگی یونانی که نشان داده می‌شود کافی نیست. علت آن در ساختار اساسی ذهن یونان و آرزوی ابدی آن نسبت به آرمان‌های روحی، اخلاقی و فیزیکی نهفته است. ذهنیت کامل، بدن کامل، رفتار کامل در این جهان در جستجوی آرمان‌ها بودند. یونانیان به تکامل تمایل داشتند. معرفت و ترقی نژاد آن‌ها را از لحاظ جسمی به عنوان به عنوان جنگجو، فلاسفه، قانون‌گذاران، شاعران، هنرمندان، از نظر اخلاقی به عنوان قهرمانان که زندگی و اقدامات آن‌ها از خدایان گرفته شده بود آموزش دیدند. انگیزه‌های هنری: نه سلطنت و نه مذهب هنر را در یونان، مانند آشور و مصر رونق بخشیدند. هیچ حکومت پادشاهی از نوع شرقی وجود نداشت، و رهبران انتخاب شده یونانی‌ها هرگز، تا روزهای آخر، هنر خود را به دیگران تحمیل نکردند. هر چه بود برای همه بود. در دین، وحدت وجودی خدایان از همان ابتدای وجود داشت، اما این خدایان بیشتر شبیه آرمانگرایی‌های یونان بود تا آفریدگاری معنوی. آن‌ها نمایانگر فضایل شخصی یونانیان بودند و نمونه‌هایی از یک زندگی کاملو در پرستش آن‌ها، یونانیان نظم، رفتار، آرامش، عزت، زندگی را رعایت می‌کردند. فهرست مطالبمقدمهفصل اول: نقاشی مصریفصل دوم: نقاشی آشوری‌هاتمدن دجله و فراتنقاشی ایرانیفینقی‌ها، ایرانیان و نقاشی مینیاتور آسیاییفصل سوم: نقاشی یونانییونان و یونانی‌هانقاشی رومی و اتروسکی

more_vert کتاب تاریخ نقاشی قزوین (از دوران صفویه تا اواخر قاجار)

ادامه مطلب

closeکتاب تاریخ نقاشی قزوین (از دوران صفویه تا اواخر قاجار)

کتاب تاریخ نقاشی قزوین (از دوران صفویه تا اواخر قاجار) اثر حسین یوسفی به مطالعه روی آن دسته از آثار تاریخیِ دوره‌های صفویه، افشاریه، زندیه و قاجار که مشخصاً یا در زمان خودِ شاهان و حاکمان یا پس از فوت آن‌ها تالیف شده، می‌پردازد. روند رشد نقاشی ایرانی از بدو شکل‌گیری در ادوار گذشته تا زمان پیدایش اسلام، در فراز و نشیب خود تغییرات درخور توجهی داشته است. از زمان ظهور و بسط هنر اسلامی، هنر کتاب‌آرایی و نقاشی ایرانی ساختار شکل‌گیری خود را در مکاتبی خاص نمایان می‌کند که دربرگیرنده‌ی خصوصیات قومی ‌و قبیله‌ای است و فرهنگ حاکم بر آن دوره را در خود دارد. در معرفی نقاشی ایرانی، مکتب قزوین در نیمه‌ی دوم قرن دهم قمری، ‌یکی از مکاتب ثبت‌ شده‌ای است که با شیوه‌ای نه‌چندان متفاوت اما مشخص، در شیوه‌های بعدی تأثیرگذار بوده. این مکتب در سال 964 ق و هنگام تغییر پایتختِ شاهی از تبریز به قزوین شکل گرفت. شیوه‌ی قزوین در روند شکل‌گیری خود درگیر اتفاقات سیاسیِ حاکم شد و ناتوانی شاه تهماسب در حمایت از هنرمندان دربار باعث مهاجرت آنان، خصوصاً نقاشان، از قزوین به شهرهای مجاور‌ یا کشورهای همسایه شد؛ با‌ این‌توصیف، در پی رشد طبقه‌ی بازرگانان و حمایت طبقه‌ی اشراف از نقاشان، نقاشی تک‌پیکره‌نگاری در قزوین رشد کرد و فزونی گرفت. نقاشان در تلاش برای ثبت هنر خود و فروش آثارشان، به تک‌پیکره‌نگاری از شاهزادگان و دیگر اُمرای قزلباش دست زدند. تنظیم مرقعات ‌یکی دیگر از آثار هنری است که بیشتر در قزوین و به وسیله‌ی خرده سفارش دهندگان رواج یافت. تنظیم نسخه‌ی خطی ارزشمند، اعتبار مالی کلانی می‌خواست که ‌این حمایت مالی، تنها باید از طرف شاه انجام می‌گرفت. متأسفانه شاه تهماسب در این باره کوتاهی می‌کرد و ناگزیر تا سال 962 ق هیچ نسخه‌ی خطی معتبری در قزوین به تصویر در نیامد؛ اما در مشهد، در زمان ابراهیم‌میرزا برادرزاده‌ی شاه تهماسب که از حمایت شاهی برخوردار بود، نسخه‌ی خطی هفت اورنگ جامی نقاشی شد. شیوه‌ی قزوین در توجه خاص به تک‌پیکره‌نگاری و نوع پردازش و دقت در طراحی پیکره از اهمیت بارزی برخوردار است. در معرفی این مکتب باید از شیوه‌ی نقاشی دیواری نام برد که در نوع خود، با دیگر شیوه‌های اجراشده در ادوار گذشته متفاوت است. نقاشی دیواری در قزوین حدوداً از زمانی آغاز شد که شاه تهماسب از حمایت هنرمندان دست کشیده بود و تهیه‌ی نسخه‌ی خطی در دارالسلطنه‌ میسّر نمی‌شد. ‌این سبک نقاشی که بزرگ شده‌ی تصاویرِ کوچکِ نسخ خطی بود و روی دیوار انجام می‌گرفت، با همان شیوه و پرداخت قلم‌مو و رنگ‌آمیزی به اجرا درآمد. تغییر مهم در شیوه‌ی نقاشی این مکتب ترکیب‌بندی متفاوت است که به‌صورتی آشکار در نقاشی ‌این دوره دیده می‌شود. هیکل درشتِ پیکره‌ها و فضای خلوت حاکم در کادر تصویر نیز از دیگر خصوصیات ‌این شیوه است. در این پژوهش از کتاب‌ها در دو حوزه استفاده شده است: یکی برای اشاره به شکل‌گیری جریان‌های تاریخی و سیاسی در زمان ظهور صفویان و اتفاقاتی که در دوره‌ی شاه‌تهماسب، شاه‌اسماعیل دوم، سلطان‌محمد خدابنده و شاه‌عباس روی داده و دوم، اتفاقاتی که در زمان انتقال پایتخت از تبریز به قزوین ‌یا بعداً از قزوین به اصفهان پدید آمده است. این کتاب‌ها، به‌عنوان منابع اصلی‌، الهام‌بخشِ پژوهشگران و محققان ایرانی و خارجی بودند که در وهله‌ی اول، به‌منظور معرفی و نقد و بررسی تاریخ نقاشی ایران به آن پرداخته شده و از این جهت دارای اهمیت است. در این پژوهش همچنین به سفرنامه‌ها و گزارش‌ سیّاحان از روزگار صفویه، مخصوصاً زمان پایتخت‌بودن قزوین نیز توجه شده است. درباره‌ی شیوه‌ی قزوین، به‌صورت مستقل، کمتر پژوهشی انجام گرفته است. بیشترِ کتاب‌های ارزیابی‌شده یا صرفاً تاریخ و مسائل سیاسی این دوره را بررسی کرده‌اند ‌یا کتاب‌هایی هستند که در آن‌ها، مورّخان به شرح‌حال هنروران و خصوصیات شخصی هنرمند و نقاش پرداخته‌اند. در این کتاب‌ها به چگونگی شکل‌گیری هنر قزوین در عهد صفویه نیز به‌صورت تخصصی کمتر توجه شده؛ ضمن آنکه در بررسی آثار هم تنها به شیوه‌ی پرداخت، قلم‌گیری، رنگ‌آمیزی و نوع اجرای کار اکتفا شده است. در این کتاب‌ها وقایع تاریخی و نام نقاشان نیز بسیار دیده می‌شود؛ اما از تجزیه و تحلیل آثار خبری نیست و کتابی که به شکلی خاص و مستقل به معرفی مکتب قزوین پرداخته باشد یافت نمی‌شود. کتاب‌هایی که نقاشی‌ ایرانی را نقد و بررسی کرده‌اند و به پیدایش نقاشی در ‌ایران، خصوصاً نقاشی ایرانی‌اسلامی‌ پرداخته‌اند، به مکتب قزوین هم اشاره کرده‌اند؛ اما بیشترِ توجه این محققان به معرفی و تجزیه و تحلیل مکتب هرات یا مکتب دوم تبریز (صفویه) معطوف بوده است. در این کتاب‌ها به مکتب قزوین و پیدایش‌این شیوه، خصوصاً تک‌پیکره‌نگاری و نقاشی دیواری که در سطح جامعه، هنری مستقل و منحصربه‌فرد بوده، کمتر توجه شده و درباره‌ی آن، تنها اشاره‌ای مختصر، در حد اطلاع از زندگی هنرمندان و نسخه‌های به تصویر کشیده‌شده صورت گرفته است. در بخشی از کتاب تاریخ نقاشی قزوین (از دوران صفویه تا اواخر قاجار) می‌خوانیم: ایران در سده‌ی دوازدهم و سیزدهم هجری رنجی بی‌حد از نابسامانی طولانی برد. ناحسابی و بی‌لیاقتی آن‌هایی که بر آن حکم می‌راندند و ضعف و کاهلی شاهان پسین صفوی به‌دست جاه‌طلبان و زیاده‌خواهان و دسیسه‌گران فرصتی داد تا مملکت را دستخوش شوریدگی و آشفتگی کنند. شاهان صفوی با اروپا در ارتباط بودند و بی‌شناخت هنر اروپایی، به میزان همسایگان خود مغولان اعظم، کورکورانه دل بدان بستند. نقاشان هلندی پاره‌ای از کاخ‌های عالی‌قاپو و چهل‌ستون را آذین بستند و دیوارهای سلطنتی و شاهانه اصفهان را با تصاویر و نگاره‌های اعیان و اشراف تزیین کردند و یقه‌های فرنگی بر جامه‌ی آن‌ها بستند و زنان را به جامه‌ی دل‌فریب غربی دعوت کردند. دستاوردهای سده‌ی دوازدهم هجری اساساً مشتمل به آثار همین نام‌های آخری است که به‌دنبال خود هیچ یادمان فناناپذیری نخواهند گذارد. بدون هیچ تردید اوضاع زمانه برای به‌دست‌گرفتن اقدامات مهم هنری مساعد نبود. از هنرپروری روشن‌بینانه‌ی شاه‌عباس جز خاطره‌ای مبهم در اذهان نمانده است. ایران از جانب دولت‌های خارجی به اندازه‌ی دیوصفتان داخلی تهدید شده و آماده می‌شود که باری دیگر گرفتار روزگارانی صعب شود. تقلیدی کورکورانه از تیپ‌های مشخص از زنان اروپایی همراه لباس‌های فاخر و آیینه به‌دست و همچنین نمونه‌هایی از تنوع نقاشی و ترکیب مواد از نوعی دیگر از نقاشی ایجاد شده و... . فهرست مطالبپیشگفتارمقدمهکلیاتهدف‌ پژوهشفصل اول: تحولات تاریخی و سیاسی و اجتماعی قزوین؛ صفویه تا قاجارشاه‌تهماسبفصل دوم: تشکیلات کارگاهی مکتب خانه‌ی نقاشی قزوین (صفویه)فصل سوم: مؤلفه های شکل گیری مکتب نقاشی قزوین، 955 تا 1006 قصفت دولت‌خانه‌ی همایونی از زبان عبدی‌بیک شیرازی:توصیف نقاشی دیواری کاخ چهل‌ستون از زبان عبدی‌بیک شیرازیآغاز وصّافی دارالسلطنه جعفرآبادمجلس شیرین و فرهاد و کوه بیستونمجلس شیرین و خسرو و چشمه‌ی آبمجلس بزممجلس شکارگاهمجلس چوگان‌بازیمجلس باغ و سیر جوانان در آنمجلس یوسف و زلیخا و دست‌بریدن زنان مصرمجلس رزم قزلباش و رومیمجلس شکارگاهمجلس قپق‌اندازیمجلس جنگ با گرجیانسلطان‌شاه‌تهماسبمظفرعلیخواجه‌عبدالوهاب و پسرش خواجه‌عبدالعزیزمولانا حسن بغدادیمولانا عبدالجبار استرآبادیمضامین نقاشی دیواریشکوه یک تصویر1. میرزا علی2. محمدی هروی3. شیخ‌محمد4. سیاوش‌بیک گرجستانی5. صادقی‌بیک افشار6. آقارضا (رضا عباسی)مضامین رایج در پیکره‌نگاریابراهیم‌میرزا و هفت‌اورنگ2. صادقی‌بیک افشار3. میرزین‌العابدین4. علی‌اصغر کاشی5. محراب6. نقدی‌بیک7. مراد دیلمی8. عبدالله شیرازیفصل چهارم: تجزیه و تحلیل مکتب نقاشی قزوینشروع یک جریانشکوه و تجلی رقابتی هنریترکیب‌بندیفضارنگبافتفصل پنجم: نقاشی قزوین از صفویه تا قاجارمنابعمنابع خارجیتصویرها

more_vert کتاب نگاه هنرمند

ادامه مطلب

closeکتاب نگاه هنرمند

کتاب نگاه هنرمند اثر پیتر ینی نخستین جلد از مجموعه‌ی دیدآموزی با هدف واسازی شیوه‌ی نگریستن، باعث می‌شود پس از مطالعه کتاب چشم شما با تصویرهایی مواجه شود که بارها نادیده گرفته‌اید. پیتر ینی (Peter Jenny) به سان باقی آموزگاران طراحی، نگریستن را بر هر کنش دیگری در طراحی مقدم می‌داند و قصد دارد تا با دگرگون ساختن شیوه‌ی نگریستن، آموزش طراحی را گامی به پیش ببرد. کتاب نگاه هنرمند (Zeichnen im Kopf) چشمان خواننده را بر تصادفی‌ها و امکان‌های خلقِ نهفته در اشیاء روزمره و بر زیبایی امر عادی و چیزهایی همچون ابرها و خراشیدگی‌ها و تورفتگی‌ها باز می‌کند و در برخی از فصل‌ها کتاب شما را به طراحی، نقاشی، یا عکاسی فرامی‌خواند. در بیشتر نظام‌های آموزش هنرهای تجسمی، کار آموزش با تمرین و تحصیل طراحی شروع شده و هنرجو با عمل به طراحی در واقع آموزش می‌بیند تا با نگریستن، وا ساختن، و تفسیر کردن یک پدیدار آن را با خوانشی جدید یا با روایتی مشابه به بازسازی آن بپردازد. همین تعریف از طراحی به زعم پیتر یِنی کمبود‌هایی دارد و جای خالی تخیل در آن احساس می‌شود و در مجموعه‌ی دیدآموزی این نکته را با تمرین‌هایش نشان‌تان می‌دهد. نویسنده در همان جمله‌ی اول کتاب توجه مخاطب را برمی‌انگیزد: «ذهن آدم کارگاه اوست و چشمانش چراغ‌های کارگاه.» همین گزاره خبر از توجه نویسنده به نقش تخیل و اهمیت فردیت می‌دهد. وقتی کار خواندن کتاب تمام شود، آدم میل پیدا می‌کند که قلم بردارد و از همه جالب‌تر اینکه نویسنده از شما می‌خواهد تا وقتی کارتان تمام شد، کتاب را دفترچه‌ای فرض کنید که باید سیاهش کرد. اگر تصمیم به یادگیری طراحی دارید یا می‌خواهید پیشرفت چشم‌گیری در مهارت‌های رسم خود داشته باشید مجموعه‌ی دیدآموزی مطلبی است برای الهام‌گیری و تمرین‌های آسان، این مجموعه شما را به اشتیاق می‌آورد تا برگ‌های دفتر طراحی‌تان را با پشت گرمی بیشتر و در زمان کوتاه‌تری سیاه کنید. خالق مجموعه‌ی دیدآموزی در این کتاب بنا ندارد که مهارت‌هایی نو و بی‌بدیل یادتان دهد، بلکه می‌خواهد روح خفته‌ی خلاقیت را فرا بخواند و راه را فقط اندکی بگشاید؛ باشد تا مخاطب خود مسیر بپیماید. در بخشی از متن کتاب نگاه هنرمند می‌خوانیم: همه‌مان از میان توده‌های بی‌شکل، ابرها، اجرام سماوی، یا حجم‌های دیگر تصویرهای آشنا پیدا می‌کنیم. این اکتشاف‌ها خواه هنگام دیدن رخ دهد یا اندیشیدن و یاد آوردن به گشودگی ذهن بستگی دارد. می‌گویند غیب‌گوها می‌توانند آینده را از هم‌اکنون ببینند؛ البته هرکسی از این استعداد بهره ندارد. وقتی پای نگریستن به توده‌های بی‌شکل در میان باشد، خلاف این مسئله پدیدار می‌شود: بیشتر آدم‌ها می‌توانند انباشتی از ماهیت‌های مبهم و بی‌شکل را در ذهنشان به صورت تصویری آشنا درآورند. چشم و ذهن با هم کار می‌کنند تا ذهنیت‌ها را طراحی، رنگ‌آمیزی، یا اصلاً مخیل کنند. وانگهی، واژه‌ی «کار» سزاوار این کنش خلاقانه نیست، زیرا چنین فرآیندی شامل تلاش و رنج نیست. من با این کتاب می‌کوشم تا شما را در یافتن سرنخ‌ها و نشانه‌های بصری یاری کنم. شما هم می‌کوشید تا از این راهنمایی‌ها فراتر بروید و به روندی گذار کنید که راه به شگفتی‌ها و ناشناخته‌ها می‌برد. کیست که از شگفتی و راز آلودگی دربگذرد؟ طرز فکر آدمی بر شیوه‌ی نگریستنش تأثیر می‌گذارد، چنان‌که هر کنایه و اشاره‌ای را به قالبی تازه درمی‌آورد و با ریختار ذهن و کنجکاوی خود وفق می‌دهد. این فرآیند درست همانند پخت‌وپز با مواد اولیه‌ی محدود و دم‌دستی است؛ وقتی که با همین مواد اندک، خوراکی بی‌مانند و لذیذ تهیه می‌شود. به بافتار خودمان بازگردیم؛ بذر چند ایده‌ی ساده در ذهن آدمیزاد به تصویری کامل بدل می‌شود (اگر در حال گرسنگی باشیم، احتمالاً آن تصویر ذهنی به شکل غذا درمی‌آید). ایده معمولاً برتابنده‌ی میل‌هاست؛ نه‌تنها تصادفی نیست که همواره در ناخودآگاه حاضر است. فهرست مطالبپیشگفتار مترجمپیشگفتاردرآمدپرداخت کردنچین دادنطرح‌ریزیپاشیدنرگه‌دار کردنمعکوس‌سازیصور فلکیتصویر میان ابرهالکه‌های روی دیواربازیخائوسخط‌خطی کردنسایه‌هالکه‌های قهو‌همحو سازیبرشچوبرخشکل حروفخط‌های کف دستبقایادو چشم