more_vert سفری منظوم با چاشنی احساس در کتاب «من از زبان عشق»

ادامه مطلب

closeسفری منظوم با چاشنی احساس در کتاب «من از زبان عشق»

«من از زبان عشق» عنوان مجموعه شعر به قلم «صادق حسینی» است که در قالب چهارپاره ارایه شده و موجی از احساس و لطافت را به خواننده هدیه می‌کند. این کتاب ۱۱۸ صفحه‌ای با شمارگان ۵۰۰ نسخه از سوی انتشارات «اقلیما» در نیمه دوم سال ۹۸ به چاپ رسیده و با قیمت هر جلد۱۳ هزار تومان به عنوان تازه نشر روانه کتابفروشی‌ها شده است. در این مجموعه منظوم ۱۱۰ قطعه چهارپاره شعر ارایه شده که بیشتر در مفاهیم معنوی، عرفانی و تفسیر عشق سروده‌ شده‌اند و عشق از نگاه سراینده این اشعار نیرویی جاذب و پاک است که همه چیز در آن خلاصه می‌شود و خود منشاء زایش همه چیز است. اشعار این کتاب هرکدام دریچه‌ای است به سوی فضای برتر که امروز به عنوان یک نیاز درونی هر انسانی در بین چرخ‌های زندگی مدرن لازم است و خلوت کردن با چهارپاره‌های این کتاب حس مطلوبی را به خواننده منتقل می‌کند که شاید در جای دیگر و با شیوه‌های متفاوت نتوان به آن دست یافت. لحن ساده و انتخاب واژگان در چهارپاره‌های این کتاب به گونه‌ای است که ارتباط تنگاتنگی با مخاطب برقرار کرده و مصداق بارز از دل آمدن معانی و بر دل نشستن آن‌ها است. شاعر در قطعه چهارپاره سیزدهم این کتاب عنوان کرده است: «آنقدر گریست خاک شهرش گل شد، یک‌باره تمام حاجتش حاصل شد، یک رشته طناب و خلوتی کافی بود، اینگونه شناسنامه‌اش باطل شد» ویژگی بارز مفهوم عشق در تک تک آثار ارایه شده در این مجموعه آسمانی بودن آن است و شاعر کمتر در بین مفاهیم ارایه شده به عشق زمینی و معشوقه مادی توجه داشته است. شاعر در قطعه شعر بیست و هفتم عنوان کرده است: «با ذهن خودم چقدر بازی بکنم، آغوش تورا شبیه‌سازی بکنم، من خسته شدم یکی بگوید تا کی؟ با چشم سرم سراب تصویر کنم»

more_vert کارل اُرف؛ مبتکر علمی‌ترین متدهای آموزش موسیقی

ادامه مطلب

closeکارل اُرف؛ مبتکر علمی‌ترین متدهای آموزش موسیقی

کارل اُرف آهنگساز آلمانی و مدرس سرشناس موسیقی به شمار می‌رود که به خاطر نوآوری در آموزش موسیقی کودکان به شهرتی جهانی دست یافت، وی همچنین خالق اثری به نام کارمینا بورانا از زیباترین آثار آواز کلاسیک جهان است.

more_vert درباره نادر ابراهیمی

ادامه مطلب

closeدرباره نادر ابراهیمی

نادر ابراهیمی نویسنده معاصر که نثر ساده و جذابش باعث شد تا شهرتش ماندگار باشد. وی همچنین در فیلمسازی، ترانه سرایی، نمایشنامه نویسی، فیلمنامه نویسی و تدریس هنر نیز به طور فعال فعالیت داشت.

more_vert کتاب «زندگی در دستان تو» دریچه‌ای به سوی رندگی توام با آرامش

ادامه مطلب

closeکتاب «زندگی در دستان تو» دریچه‌ای به سوی رندگی توام با آرامش

 « زندگی در دستان تو» عنوان کتابی است که به قلم «علیرضا طائی» به رشته تحریر در آمده و شامل آموزش مهارت‌های کشف معنای زندگی و ایجاد آرامش بیشتر در لحظه‌های زیست است. این کتاب ۱۳۹ صفحه‌ای با شمارگان ۵۰۰ نسخه از سوی نشر «دانش کیان» به چاپ رسیده و روانه کتابفروشی‌ها شده است. قیمت هر جلد از این کتاب برای علاقه‌مندان به مطالعه ۲۵۰ هزار ریال است. مطالب این کتاب در قالب ۶ فصل ارایه شده که نیروی پنهان و درون، فلسفه زندگی، ضلع‌های زندگی و شناخت رسالت فردی، ویژگی افراد فاقد رسالت فردی، ماموریت هر انسان در جهان و مراحل پیاده‌سازی و کشف زوایای زندگی عناوین این فصول است. در فصل نخست این کتاب نویسنده کوشیده است تا معنای ندای درون را تعریف کرده و شمایی از خوشبختی واقعی را شرح دهد، ویژگی‌های بحران در زندگی را مطرح و پنج نشانه نادیده گرفتن ندای درون در مدیریت بحران‌ها را با مخاطب به اشتراک بگذارد. چگونگی فلسفه اصلی زندگی و راه رسیدن به آن، رازهایی برای رسیدن به حقیقت زندگی، دلیل طول عمر بالای ژاپنی‌ها و شناخت رسالت زندگی به عنوان نردبان خوشبختی محوریت مطالبی است که فصل دوم این کتاب را شامل می‌شود. در فصل سوم اضلاع زندگی بر مبنای شناخت رسالت فردی برای هر فرد، ارایه تعریف از مسیر عصبی و رد پای آن در جامعه شرح داده شده است. مشکلات و شرایطی که ممکن است برای افرادی که رسالت زندگی را درک نکرده‌اند پیش بیاید، موانع در راه گشایش معنوی و رشد درون، فواید درک معنای زندگی، چگونگی دستیابی به مراحل رشد درونی و رسالت انسان‌های خاص در زندگی محتوای فصل چهارم کتاب است. نویسنده در فصل پنجم کتاب ماموریت‌های انسان در جهان هستی را ارایه کرده و قانون دارما ، یک درصد و ۹۹ درصد، قانون پنج ثانیه و انواع طرز فکر و اثرات آن بر کیفیت رشد درون را با مخاطبان در میان گذاشته و در فصل ششم مراحل دستیابی به رشد درون را به تفضیل ارایه کرده است. در پیشگفتار این کتاب آمده است: زندگی سراسر فراز و نشیب و تجربیات است امنا هر فردی باید داستان خود را و رسالتی که به او نسبت داده شده به بهترین شکل انجام دهد و این کتاب می‌کوشد با پردازش به این مهم کمکی در راه جستجوی معنای زندگی باشد. انسان اعجوبه خلقت است و خدا برای هر انسان هدفی خاص و رسالتی ویژه در نظر گرفته است. در شرایط جامعه کنونی دقت و توجه بیشتر نسبت به آموزش مهارت‌ها و تکنیک‌های کاربردی با هدف آشنایی رسالت فردی و حل مسایل و مشکلات مورد نیاز است و خواندن این کتاب کمک می‌کند علاوه بر آشنایی با مهارت‌های کنترل قوای درونی به بهترین شکل ممکن سرنوشتی بهتر رقم بخورد.

more_vert در باره ناصر تقوایی

ادامه مطلب

closeدر باره ناصر تقوایی

 ناصر تقوایی به همراه «داریوش مهرجویی» و «مسعود کیمیایی» از جمله فیلمسازان موسوم به موج نوی سینمای ایران هستند که توانستند در ابتدای دهه ۵۰ خورشیدی و انتهایی دهه ۴۰ خورشیدی با ساخت آثاری متفاوت با جریان حاکم بر سینما، نوعی ریل گذاری و جریان‌سازی نوین در سینمای ایران پدید آورند.

more_vert مهدی حائری یزدی؛ نماینده سنت تفکر فلسفی اسلام

ادامه مطلب

closeمهدی حائری یزدی؛ نماینده سنت تفکر فلسفی اسلام

 مهدی حائری یزدی از فقیهان و فیلسوفان برجسته کشور محسوب می‌شود که سابقه تدریس در دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی خارج از کشور را نیز دارد. وی نماینده شاخص و معتبر سنت تفکر فلسفی اسلام به حساب می‌آید که با تخصص و مهارت کافی در فلسفه غرب به گفت‌وگوی دوجانبه با شاخه غربی فلسفه مبادرت ورزید.

more_vert بررسی عناصر داستانی کتاب «دا »

ادامه مطلب

closeبررسی عناصر داستانی کتاب «دا »

 نقد و بررسی عناصر داستانی در کتاب «دا» عنوان کتابی است که به قلم «فریبا رحیمی» نگاشته شده و آیینه‌ای تمام عیار در بررسی عناصر داستانی و واکاوی کارشناسی در حوادث روایی این اثر مکتوب است. این کتاب ۱۸۶ صفحه‌ای با شمارگان ۲۰۰ نسخه از سوی انتشارات نگارکمال به چاپ رسیده و با قیمت ۲۸ هزار تومان به عنوان یکی از تازه‌های نشر در کتابفروشی‌ها موجود است. «دا» کتاب داستانی است که روایتی از دفاع مقدس را ترسیم کرده و خوانندگان را در فضایی جذاب و پرکشش به زوایای پیدا و پنهان جنگ و اثرات و پیامدهای آن می‌برد. مطالب کتاب حاضر نقدی منصفانه و کارشناسی به رمان «دا» است که در قالب پنج فصل ارایه شده و در فصل نخست علاوه بر شرح جنگ و دفاع مقدس و ادبیات پایداری و مقاومت، مولفه‌های پایداری در یک اثر جنگی از جمله هویت دینی مبارزان، مردمی بودن مبارزه، پیروی از خط امام (ره)، وحدت و همدلی مبارزان رمز پیشبرد امور و مناسبات اجتماعی جنگ عنوان شده است. نویسنده این کتاب در فصل دوم کلیاتی از داستان دا، ویژگی‌های فنی و روایی آن ارایه کرده و خصوصیات یک رمان خوب را مطرح کرده است و با پرداختن به عناصر درون مایگی، پی‌رنگ و طرح محتوا، شخصیت پردازی، گفت‌وگو و لحن و فضاسازی روایی داستان کوشیده است تا ذهن خواننده را به طرح‌ریزی ساختار داستان بکشاند و نگاه عمیق‌تر کارشناسی را ارایه دهد. در فصل سوم و چهارم کتاب نقدگونه‌ای ارایه شده و بررسی ساختاری، محتوایی، محدودیت زاویه دید و مسایلی که طرح آن به غنای اثر کمک می‌کرد بی پرده با خواننده به اشتراک گذاشته شده است. فصل پنجم ماحصلی از بحث‌های مطرح شده است که کتاب «دا» را در نگاه کلی موفق و ارزشمند توصیف کرده و نقاظ ضعف و قوت اثر را برجسته سازی کرده است. از نگاه نقادانه نویسنده «دا» در حوزه درون مایه داستانی توانسته رنج و مشقت را به خوبی بپروراند اما این مساله برای اثری که باید پیام‌های متعددی داشته باشد بسیار درونی و عمیق شده است. «دا» داستانی است که راوی در پرداخت خاطره‌گونه روزهای آغازین جنگ و مقاومت خرمشهر و روزهای اشغال این شهر توانسته به آن زندگی ببخشد و ماحصل قلمش را با مخاطبان به اشتراک بگذارد. از سوی دیگر استفاده غنی از رنگ و تصویرسازی وقایع را می‌توان نقطه قوت«دا» عنوان کرد و عناصر ساختاری نظیر کشمکش، گسترش ، تعلیق ، نقطعه اوج داستانی، گره‌گشایی و پایان بندی در این اثر رعایت شده است. در کتاب ۸۰۰ صفحه‌ای «دا»، ۱۶۰ شخصیت‌جان گرفته و نقش آفرینی کرده‌اند که در فضایی کاملا موثر، صحنه‌پردازی‌ها صورت گرفته و می‌توان از آن به عنوان نقطه قوت یاد کرد. «دا»که در زبان کردی به معنای مادر است، عنوان کتابی است که یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین کتابها در زمینه خاطره‌نگاری جنگ تحمیلی محسوب می‌شود وخاطرات سیده زهرا حسینی، به اهتمام سیده اعظم حسینی است. خاطرات کتاب «دا» مربوط به دو شهر بصره و خرمشهر است و روزهای محاصره خرمشهر توسط نیروهای عراقی محور مرکزی کتاب را تشکیل می‌دهد و در آن گوشه ای از تاریخ دفاع مقدس به ویژه در زمان اشغال و فتح خرمشهر روایت می‌شود.

more_vert درباره احمد پژمان

ادامه مطلب

closeدرباره احمد پژمان

 احمد پژمان از قدیمی‌ترین، متواضع‌ترین، باسوادترین و متخصص‌ترین اهالی موسیقی معاصر ایران به شمار می‌رود که علاوه بر موسیقی فیلم به اجراهای ارکسترال نیز اهتمام می‌ورزید و چهره‌ای آکادمیک و آوانگارد در موسیقی پاپ ایران به حساب می‌آید. احمد پژمان به گواه آثار و همکاری با شمار زیادی از آهنگسازان، از معدود موزیسین‌هایی است که تقریبا همه‌ اهالی موسیقی از او به احترام یاد می‌کنند و کارش را قبول دارند. او در عین آشنایی با موسیقی کلاسیک غرب، موسیقی ایرانی را هم خوب می‌شناسد. پژمان در ۱۳۱۴ خورشیدی در لار استان فارس متولد شد. در دوران دبیرستان در تهران به فراگیری ویولن نزد حشمت سنجری پرداخت و تئوری موسیقی را نزد حسین ناصحی فراگرفت. پس از چندی به عنوان نوازندهٔ ویولن به ارکستر سمفونیک تهران راه یافت و در دورهٔ رهبری سنجری و هایمو تویبر در ارکستر حضور داشت. احمد پژمان درباره بیوگرافی خود، علاقه اش به موسیقی و عشقش به ایران گفته است:من از زمانی که خودم را شناختم به ایران و فرهنگ ایرانی خیلی علاقه داشتم. من در ایران در دانشگاه زبان انگلیسی خواندم. همان دوران دانشجویی با متن انگلیسی شاهنامه مواجه شدم که نویسنده بزرگی نوشته بود و همان موقع شاهنامه را در ذهنم با موسیقی تجسم می کردم. دوست داشتم، هر کاری می کنم، ایرانی باشد. خودم را از ایران سوا نکنم و بروم مثلا اروپایی بشوم و آن گونه فکر کنم. ایران همیشه مساله من بوده و هست. مهم این است که خودمان باشیم. دیدم آنهایی که از فرهنگ خودشان تغذیه می کنند تا چه اندازه در دنیا موفق هستند. آنها بتهوون و موتسارت نمی خواهند، کسی را می خواهند که حرف خودش را بزند. آن زمان برای ارکستر صبا که رهبرش دهلوی بود، قطعات ایرانی- فرنگی می نوشتم. موسیقی کلاسیک کار می کردم اما عاشق موسیقی ایرانی بودم، چون خیلی روی من تاثیر می گذاشت. بعد که به خارج از ایران رفتم و تحصیل موسیقی کردم، ییشتر به موسیقی ایرانی علاقه مند شدم. یادم است، استادی داشتیم که به ما «تِم و واریاسیون» درس می داد. به همه کلاس گفت تِم بنویسید. تمی که من نوشتم، مقداری ریتم و فواصل ایرانی داشت. تم مرا که دید گفت این خیلی زیباست اگر تمامش کنی، شرایطی مهیا می کنم که اجرا شود. البته الان اگر ببینم حتمالا هزار تا اصلاحیه دارد! ولی اجرا شد. سال دوم هم قطعه دیگری نوشتم یک راپسودی بود که آن را هم با مایه های ایرانی نوشتم. احمد پژمان در جوانیاحمد پژمان و موسیقی فیلم احمد پژمان فعالیت حرفه ای خود در زمینه موسیقی را از تلویزیون شروع کرد و در ۱۳۵۳ خورشیدی در سریال دلیران تنگستان به کارگردانی همایون شهنواز به عنوان آهنگ ساز فعالیت داشته است. احمد پژمان در ۱۳۹۲ خورشیدی دوره‌ پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید اثر مهمی حضور داشته است. اثر مهم احمد پژمان در این سال، فعالیت در سریال سرزمین مادری به کارگردانی کمال تبریزی محسوب می‌شود. یکی از ویژگی‌های حرفه‌ای بیوگرافی احمد پژمان در زمینه ساخت موسیقی و به طورکلی آهنگسازی فیلم اینست که در مدت زمان فعالیت خود در تلویزیون و سینما حضور داشته است. احمد پژمان را باید بیشتر آهنگ ساز سینما بدانیم چرا که ۸۳ درصد آثار وی سینمایی و ۱۷ درصد آثارش تلویزیونی است. در واقع احمد پژمان از مجموع ۱۸ اثری که در کارنامه دارد، در ۱۵ اثر در سینما با نام‌های حکایت دریا، دریای پارس، یک بوس کوچولو، بید مجنون، خانه‌ای روی آب، سفر به فردا، باران، بوی کافور، عطر یاس، عشق گمشده، بازمانده، روسری آبی، کیمیا، زینت، ساخت ایران و سایه‌های بلند باد فعالیت داشته و در ۳ اثر در تلویزیون با نام‌های سریال سرزمین مادری، دلیران تنگستان و سمک عیار فعالیت داشته است. بهمن فرمان آرا فیلمساز که دوستی و نزدیکی دیرینه ای با پژمان دارد و نیمی از فیلم هایش را با موسیقی احمدپژمان به نمایش در آورده درباره او می گوید: آشنایی من با احمد پژمان بعد از فیلمبرداری «شازده احتجاب» اتفاق افتاد که من به دنبال کسی بودم تا برای این فیلم موسیقی بنویسد. در آن زمان احمدرضا احمدی صفحه ای به من داد که با اشعار نیما و موسیقی پژمان همراه بود. پس از گوش کردن این صفحه به وجد آمدم، زیرا اشعاری که می شنیدم در واقع معنای کلمات موسیقی پژمان بود. آدرس پژمان را گرفتم و به در منزلش رفتم و وقتی به او گفتم که با او چه کار دارم، گفت من بلد نیستم اما من به او گفتم می دانم باید چه کار کنیم. حسین علیزاده آهنگساز و از شاگردان احمد پژمان با تاکید بر تواضع و فروتنی وی، درباره مهمترین ویژگی احمد پژمان در ساخت موسیقی فیلم می گوید: مهم‌ترین ویژگی احمد پژمان در ساخت موسیقی فیلم این است که از المان‌های ایرانی استفاده می‌کند ولی در عین حال موسیقی‌اش تصویر هم دارد. بعضی آهنگسازان خود به خود در ساخت موسیقی تنها با نت و صدا سر و کار ندارند بلکه می‌کوشند با رنگ‌آمیزی صوتی شکل دیگری به موسیقی خود ببخشند. تصور این موضوع برای شنونده عادی کار دشواری است اما اگر آهنگساز را به عنوان یک ذهن خلاق و در قالب یک نقاش در نظر بگیرید که رنگ‌آمیزی را درک کرده است در می‌یابید که می‌تواند از رنگ‌ها (در اینجا منظور رنگ‌های صوتی است) به بهترین شکل استفاده کند. اگر آهنگساز در ساخت موسیقی فیلم تنها متکی به تنظیم موسیقی باشد آن تابلوی تصویری اتفاق نمی‌افتد. ولی آهنگساز حقیقی از همان ابتدای کار تابلوی نقاشی‌اش را با تمام ظرایف و پیچیدگی‌هایش در ذهن متصور می‌شود. من معتقدم ابزار پژمان برای نوشتن موسیقی نه نت و صدا که قلم‌موی رنگ است. موسیقیدانانی که این طور فکر می‌کنند، موسیقی‌شان ذاتا تصویری می‌شود. اگرچه به نظر من او تا امروز باید موسیقی فیلم‌های بیشتری می‌نوشت اما این به علاقه‌مندی‌های او، فرصت‌ها و شناخت کارگردانان ایرانی برمی‌گردد. به هر حال در تمام دورانی که احمد پژمان موسیقی فیلم نوشته، توانسته است از طریق رنگ‌های موسیقی تصاویر را بهتر نشان دهد حتی در برخی موارد موسیقی او از تصویر هم والاتر و فاخرتر است. الهاماتی که او از موضوعات مختلف می‌گیرد چنان مبتکرانه پیاده می‌شوند که اثر خلاقه‌ای تمام و کمال شکل می‌گیرد. احمد پژمان. مجمع عمومی کانون آهنگسازان سینمای ایران آبان ۱۳۹۶ احمد پژمان و موسیقی ارکسترال احمد پژمان در ۱۳۴۳ خورشیدی بعد از پایان تحصیلات دانشگاهی در رشتهٔ زبان و ادبیات انگلیسی در دانشسرای عالی با اخذ بورسیه راهی اتریش شد و در آکادمی موسیقی وین نزد اساتیدی چون: توماس کریستین داوید، آلفرد اوهل و هانس یلینک به تحصیل آهنگسازی پرداخت. او در ۱۳۵۴ خورشیدی برای ادامه تحصیلات در مقطع دکتری آهنگسازی راهی دانشگاه کلمبیا (نیویورک) شد و به آموزش موسیقی الکترونیک مشغول شد. از استادان او در این دوره می‌توان به ولادیمیر اوساچوسکی، جک بیزن و بولانت آرل اشاره کرد. پژمان در آن زمان با هدف درک بهتر موسیقی پاپ، دوره ترانه‌سازی (Songwriting) را نیز گذراند. احمد پژمان بعد از پایان تحصیلات به ایران بازگشت و به عنوان آهنگساز تالار رودکی و استاد موسیقی دانشگاه تهران به کار مشغول شد. از آثار او در این دوره می‌توان به: «اپرای جشن دهقان»، «اپرای دلاور سهند» و «اپرای سمندر» اشاره کرد که قبل از انقلاب در تالار وحدت اجرا شدند. احمد پژمان که سابقه اجرای اپرا و موسیقی ارکسترال را دارد درباره وضعیت موسیقی سمفونیک ملی ایران دلخوشی ندارد و آن را با تداوم و با قدمت نمی داند: این ارکستر که چند بار منحل شده است. از نسلی به نسل دیگر که تداوم نداشته است. یک روز دست کسی بوده و روز دیگر دست کس دیگری. ارکستر وقتی قدمت دارد که از روز اولی که تشکیل می‌شود، نوازندگانش در همان ارکستر بازنشسته شوند و نوازندگان جایگزین به ارکستر بیایند. ارکستر سمفونیک تهران که تداوم نداشته است. همین چند سال پیش ارکستر از هم پاشید. این که هر موقع به ارکستر نیاز داشته باشید، نوازندگان را جمع کنید دور هم، که نشد تداوم. در زمان انقلاب هم ارکستر از بین رفت و پس از مدتی دوباره تشکیل شد. در این چند دهه هم چند بار فعالیت ارکستر سمفونیک متوقف شد. من اینگونه ارکستر را با قدمت نمی‌بینم. هر روز در این ارکستر یک بساطی برپا است.   منابع: ۱.مقاله محمود خوشنام (۸ شهریور ۱۳۹۰) با عنوان «موسیقی در سینمای ایران؛ احمد پژمان» ۲.وبگاه خانهٔ موسیقی ایران ۳.بوئیدن فرهنگ ملی: گفتگو با احمد پژمان، ماهنامهٔ سینمایی فیلم، سال دهم، شمارهٔ ۱۲۷

more_vert ظریف و ظرافت در گفتار

ادامه مطلب

closeظریف و ظرافت در گفتار

 روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم حسن هانی‌زاده تحلیلگر مسایل بین‌الملل نوشته است: در اینکه دکتر محمدجواد ظریف یکی از دیپلمات‌های کارکشته و آگاه به مسائل بین‌المللی است، هیچ‌شکی وجود ندارد. در طول نزدیک به چهار دهه گذشته دکتر ظریف چه در دوران نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد و چه در دوران معاونت وزارت خارجه و چه در دوران تصدی وزارت خارجه از هیچ کوششی برای بهره‌گیری از دانش دیپلماسی خود در راستای ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی ایران فروگذاری نکرده است. در ادامه این یادداشت می خوانیم: کارنامه آقای ظریف در دوران فعالیت دیپلماتیک خود آکنده از حفظ میهن دوستی و اخلاص نسبت به جمهوری اسلامی ایران است. در طول سال‌های اخیر وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره‌کننده ایرانی تمام تلاش خود را برای دستیابی به یک توافق منصفانه بین ایران و کشورهای ۱+۵ به‌کار گرفت. این توافقنامه که پس از سال‌ها مذاکره نفس‌گیر بین ایران و شش کشور جهانی امضا شد، اثرات مثبتی در سطح جامعه جهانی برای ایران به‌دنبال داشت. اما پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا تمام تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده ایرانی را نقش بر آب ساخت. درواقع دونالد ترامپ که با کمک لابی صهیونیستی وارد کاخ سفید شد، در جریان مبارزات انتخاباتی خود بارها در برابر لابی صهیونیستی اعلام کرده بود که پس از پیروزی در انتخابات در نخستین گام از توافقنامه برجام خارج خواهد شد. دونالد ترامپ بلافاصله پس از ورود به کاخ سفید نه تنها از برجام خارج شد، بلکه تحریم‌های ظالمانه و سنگینی را علیه ایران اعمال کرد. در تجزیه و تحلیل چرایی دشمنی دونالد ترامپ با ملت ایران به این نتیجه خواهیم رسید که سفیدپوستان نژادپرست و لابی صهیونیستی و رژیم اسرائیل و برخی رژیم‌های مرتجع عرب درصدد انتقام‌گیری از ملت ایران برآمده‌اند. طبیعی است در چنین فرآیندی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند اقدامی برای مقابله با تیم دونالد ترامپ انجام دهد. لذا برخی از جریان‌های سیاسی در کشور تلاش می‌کنند از آقای ظریف به عنوان عامل ناکامی تیم مذاکره‌کننده ایرانی یاد کرده و سیل اتهام‌ها را متوجه رئیس دستگاه دیپلماسی کنند. حضور آقای جواد ظریف در مجلس شورای اسلامی و برخی مسائل مطرح شده در این نشست در شرایط فعلی کمکی به ارتقای جایگاه بین‌المللی ایران نمی‌کند و تنها موجب می‌شود دشمنان از این شرایط بهره‌برداری سیاسی کنند. بنابراین باید به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی این فرصت را داد تا با توجه به شرایط موجود ایالات متحده و بحران جهانی ناشی از گسترش ویروس کرونا برای جریان‌سازی علیه دشمنان ایران استفاده کند. آقای جواد ظریف شخصیتی است که مورد احترام جامعه جهانی است؛ اما متاسفانه کشورهای غربی به علت دشمنی آشکار با جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را برای انزوای سیاسی ایران به‌کار می‌گیرند. در شرایط فعلی تضعیف دستگاه دیپلماسی ایران و شخص آقای ظریف هیچ‌گونه مناسبتی ندارد، زیرا اکنون ایران نیازمند وحدت داخلی و صف‌آرایی در برابر دشمنان خارجی است.