more_vert شهید اندرزگو مجاهدی وارسته و ولایتمدار

ادامه مطلب

closeشهید اندرزگو مجاهدی وارسته و ولایتمدار

 شهید علی اندرزگو، روحانی و مجاهد مبارز سده معاصر است که توانست در مبارزه با رژیم طاغوت و برپایی نهضت اسلامی نقش مهمی ایفا کند و موانع مهمی را از پیش‌روی انقلاب اسلامی ایران بردارد و این نهضت مقدس را در آستانه پیروزی قرار دهد.

more_vert شهادت رجایی؛ سندی از حقانیت نظام اسلامی در رویارویی با تروریسم

ادامه مطلب

closeشهادت رجایی؛ سندی از حقانیت نظام اسلامی در رویارویی با تروریسم

 هفته دولت یادآور فداکاری‌های فرزندان پاک نهاد و گرانقدر انقلاب و احیاکننده روزهای پرشور خدمتگزاری دولت مکتبی رجایی و یار وفادارش محمدجواد باهنر است. شهادت این بزرگواران ثابت کرد که جمهوری اسلامی ایران از بزرگترین قربانیان ترور و تروریسم در جهان به شمار می‌رود که با از دست دادن نیروهای کارآمد و اندیشه‌ساز خود ضربه‌های جبران‌ناپذیری را متحمل شده است. در تاریخ ملت ایران فراز و نشیب‌های تلخ و شیرینی وجود دارد که تعیین‌کننده سرنوشت و سازنده فرهنگ آنها است که در این میان، شهادت ۲ شخصیت فداکار یعنی محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر که قربانی آتش کین منافقان شدند، فصلی از شهادت را در تاریخ انقلاب گشود. از آنجا که دولت رجایی، نخستین دولت مکتبی بود که عهده‌دار امور اجرایی کشور شد و در آن دوره بحرانی، بیش‌ترین حد از تلاش و کوشش را برای خدمت به اهداف مقدس انقلاب از خود نشان داد در تاریخ انقلاب اسلامی از جایگاه ممتازی برخوردار است، آن حد از ایثار که جان خویش را نیز بر سر این آرمان نهاد. بنابراین به مناسبت شهادت آن ۲ بزرگوار هفته نخست شهریور به عنوان «هفته دولت» نامگذاری شده است. آغاز و پایان دولت رجایی پس از برکناری ابوالحسن بنی‌صدر از مقام ریاست جمهوری، محمدعلی رجایی با کسب ۹۰ درصد آرای مردم به عنوان دومین رییس جمهوری انتخاب شد و محمدجواد باهنر را که فردی فرهیخته و دانشمند بود به عنوان نخست وزیری خود انتخاب کرد، این برهه از تاریخ انقلاب همزمان با شرایطی بود که نیروهای ضد انقلاب می‌کوشیدند، انقلاب اسلامی را از مسیر خود منحرف سازند و آن را از حرکت بازدارند اما رجایی و باهنر با ساده زیستی و خدمت های صادقانه خود توانستند، عشق و ایمان را به مردم ارزانی کنند و خدمات شایانی به همه مردم به ویژه محرومان ارایه دهند. به همین دلیل هم منافقین چنین رویه ای از طرف دولت منتخب ملت را برنمی تافتند و نقشه ترور دولت مردان انقلاب را طراحی کردند. به همین دلیل ساعت سه بعدازظهر روز هشتم شهریور ۱۳۶۰ خورشیدی هنگامی که رییس جمهوری، نخست وزیری و چند تن از مقام های نظامی و امنیتی کشور در جلسه ای در ساختمان نخست وزیری حضور داشتند، بمبی جاسازی شده در یک کیف دستی را در این مکان منفجر کردند که به شهادت محمد علی رجایی، محمد جواد باهنر و تعدادی از افراد حاضر در جلسه منجر شد. امام خمینی(ره) در پی شهادت این ۲ بزرگوار در پیامی فرمودند: ملتی که قیام کرده است در مقابل همه قدرت های عالم، ملتی که برای اسلام قیام کرده است، برای خدا قیام کرده است، برای پیشرفت احکام قیام کرده است، این ملت را با ترور نمی شود، عقب راند؛ گرچه خود واقعه و خود این افرادی که شهید شده اند در نظر همه ما عزیز و ارجمندند. آقای رجایی و آقای باهنر هر ۲ شهیدی هستند که با هم در جبهه های نبرد با قدرت های فاسد هم جنگ و هم رزم بودند. مرحوم رجایی به من گفتند که من بیست سال است که با آقای باهنر همراه بودم و خدا خواست که با هم از این دنیا به سوی او هجرت کنند. دولت مکتبی رجایی؛ الگویی برای دولت‌های بعدی پیروزی انقلاب اسلامی با شعارها و آرمان هایی همراه شد که مهمترین آنها در خصوص ضرورت تعامل و ارتباط میان دولت و ملت بود زیرا فاصله رژیم با مردم در دوره پهلوی به اعتراض عمومی و در نتیجه انقلاب اسلامی انجامید و با تشکیل نوعی از نظام به نام جمهوری اسلامی، مبانی این ارتباط متحول شد. بنابراین دولت مکتبی رجایی در چنین نظامی تا آنجایی که در توان داشت از طبقات محروم و پا برهنگان جامعه حمایت کرد و آنها را مورد عنایت خاص خود قرار می داد و در رفع محرومیت و دفاع از آنان در برابر قدرتمندان می کوشید اما چنین دولت مکتبی مورد تحمل دشمنان نظام اسلامی قرار نگرفت و عمر آنها خیلی زود ناجوانمردانه به پایان رسید. اگرچه عمر دولت شهید رجایی کوتاه بود اما میراثی برای دولت های بعد از خود به یادگار گذاشت و معانی ارزشمندی که پس از شهادت رجایی و باهنر متجلی شد، می تواند سرلوحه عمل آنها قرار بگیرد. بنابراین از آنجا که در قانون اساسی ایران، دولت دارای وظایف مختلفی در مقابل ملت است که به مادی و معنوی تقسیم می شود و در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و نظامی و... تبلور پیدا می کند، دولت های مختلف می توانند با توجه به چنین وظیفه ای عملکرد قابل قبولی از خود به یادگار بگذارند. آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری، شهید باهنر را مرد بی تظاهر نام می برد که هیچ کس از ظاهر آرام او نمی‌فهمید در باطن و ذهن و اندیشه موّاج او چه می‌گذرد، ایشان شهید رجایی را با صبر و متانت و حوصله عظیم معرفی می کند. از این‌رو کارنامه دولت مکتبی شهید رجایی می تواند همواره روشنی بخش راه و مسیری باشد که دولت های بعدی آن را طی کرده است. هفته دولت؛ فرصتی برای ساختن ایرانی استوار، آزاد و آباد ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی بر پایه ایمان، تقوی و مبارزه با تمام مظاهر فساد و تباهی، آموزش و پرورش و تربیت بدنی رایگان برای همه در تمام سطوح و تسهیل و تعمیم آموزش عالی، تامین آزادی های سیاسی و اجتماعی در حدود قانون، رفع تبعیض های ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه های مادی و معنوی، تأمین حقوق همه جانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون و ... بعضی از وظایفی بوده که در طول ۴۰ سال از عمر نظام جمهوری اسلامی و در ۱۲ دولت مستقر با تفاوت هایی اعمال شده است اما هفته دولت می تواند فرصتی برای دولتمردان فراهم کند تا برای ساختن ایرانی مقتدر، استوار، آباد و آزاد تلاش کنند که این مهم هم جز با آگاهی مسوولان به نقش تاثیرگذار خود به دست نمی آید. امام علی(ع) به مالک اشتر چنین هشدار می دهد: اگر با مقام و قدرتی که داری، دچار تکبر و یا خود بزرگ بینی شدی به بزرگی حکومت پروردگار که برتر از توست بنگر که تو را از آن سرکشی نجات می دهد و تندروی تو را فرو می نشاند و عقل و اندیشه ات را به جایگاه اصلی باز می گرداند. هفته دولت؛ فرصتی برای بیان عملکرد دولت در طی این هفته، مردم با عملکرد و دستاوردهای دولت در زمینه های گوناگون عمرانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آشنا می شوند. هیات دولت با توجه به وصیت نامه سیاسی امام خمینی(ره) و رهنمودهای آیت الله خامنه ای می کوشند در زمینه های گوناگون به موفقیت های بیشتر و مهم تری دست یابند و آینده بهتری برای ملت بزرگ و پرافتخار ایران رقم بزنند. بنابراین هفته دولت فرصتی است تا عملکرد دولت‌ها که با اهداف بزرگی همچون عدالت طلبی، مبارزه با فساد، پاک دامنی، صداقت و صراحت و توجه به محرومان روی کار می‌آیند، برای مردم بیان شود.

more_vert درباره علی اصغر شعرباف

ادامه مطلب

closeدرباره علی اصغر شعرباف

علی اصغر شعرباف از برجسته‌ترین و شهیرترین چهره‌های معماری و مرمت‌کاری سنتی ایران به شمار می‌رود. از جمله فعالیت‌های شاخص معماری وی می‌توان مدرسه سپهسالار (شهید مطهری)، نمایشگاه بین‌المللی تهران، مسجد دانشگاه صنعتی شریف، بازار مبل ارزی یافت‌آباد، بنای شهدای هفت تیر در بهشت زهرای تهران و زیرزمین تالار الماس کاخ گلستان را نام برد.

more_vert روز پزشک؛ مشارکت بر مبنای صلاحیت

ادامه مطلب

closeروز پزشک؛ مشارکت بر مبنای صلاحیت

روزنامه ایران در یادداشتی نوشت: در سال‌های اخیر حملات و انتقادات بــه نســــبت تنــدی علیـــــه پزشــــکان و نظام درمان صورت می‌گرفت. بخشی از آنها قابل فهم بود. حرفه پزشکی نیز مثل هر حرفه دیگر است. هرچند وظیفه آنان به گونه‌ای است که پزشکی را متمایز از مشاغل دیگر کرده و در نتیجه انتظارات مردم را از آنان بیشتر می‌کند؛ و در عین حال مردم هم اعتماد و احترام بیشتری برای آنان قائل هستند. روزنامه ایران یادداشتی را به قلم عباس عبدی روزنامه نگار، منتشر کرده است که در ادامه آن را می خوانیم: ولی مسأله این است که حملات و انتقادات سال‌های اخیر علیه این حرفه سرچشمه‌های دیگری جز نقدهای منطقی داشت.همیشه احساس می‌کردم که این نقدها بیش از آنکه علیه رفتار نادرست یک پزشک باشد، جامعه پزشکی و پزشکان را هدف خود قرار می‌دهد. اگر قرار باشد که اینگونه نقد کنیم، دیگر هیچ نهاد و حرفه مورد اعتمادی باقی نخواهند ماند، چون در هر حرفه‌ای می‌توان رفتارهای ناپسند و افراد نادرست پیدا کرد. متأسفانه برخی از افراد بویژه همکاران رسانه‌ای نیز به این روند دامن زدند، بدون اینکه توجه کنند نظام درمان و پزشکی ایران یکی از معتبرترین نظام‌های درمانی و تخصصی است و باید تقویت شود و اجازه ندهیم که بدون هیچ توجیه منطقی کلیت این نهاد زیر سؤال برود. با شیوع کرونا، این وضعیت تغییر کرد، همه متوجه شدند که پزشکی فقط درآمد بالا و اعتبار اجتماعی و عنوان آقای دکتر نیست، بلکه مبارزه در جبهه گسترده کرونا و افزایش احتمال ابتلا به این بیماری و درگیر شدن با آن نیز هست. میدان نبرد از مرزهای کشور به اتاق‌های ایزوله و آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها منتقل شد و سربازان و افسران این نبرد کادرهای بیمارستانی و درمانی و پزشکان بودند که تا کنون به طور متوسط روزانه یک نفر تلفات داده‌اند و اگر نسبت آن را با کل تعداد پرسنل درمانی کشور مقایسه کنیم، رقم بسیار بالایی خواهد شد، شاید در حد یک هزارم است و این رقم بیشتر از رقم مشابه تلفات جنگ نسبت به جمعیت کشور در ۶ ماه از جنگ است. همچنان که تلفات کرونا نیز به طور نسبی از تلفات جنگ بیشتر است و اگر کرونا با همین وضعیت ۸ سال ادامه پیدا کند، مرگ و میر آن چند برابر خسارات جانی سال‌های جنگ خواهد بود. شیوع کرونا جایگاه پزشک را هم برای جامعه پزشکی بهتر نشان داد و هم برای مردم. درمان مسأله ساده‌ای نیست. پزشکی مدرن نیز متفاوت از گذشته است. مردم در جریان کرونا متوجه شدند دکان‌های دو نبشی که تحت عنوان‌های گوناگون طب فلان و بهمان باز شده نه تنها غیر قانونی است، بلکه هدف اصلی آن خالی کردن جیب مردم است. فقط در یک جامعه مثل ایران است که کسانی می‌توانند بدن هیچ تخصصی با تخصصی‌ترین رشته‌ها وارد رقابت شوند و خود را طبیب جا بزنند و از این طریق امرار معاش کنند. در جهانی که برای تولید و مصرف یک واکسن مراحل بسیار پیچیده‌ای وجود دارد که شاید سال‌ها طول بکشد، یک فرد بی‌سواد و کلاهبردار در گوشه‌ای می‌نشیند و برای افراد ناآگاه نسخه می‌پیچد و کسی هم به او نمی‌گوید بالای چشم تو ابرو است. این روزها ایام روز پزشک است. گرامیداشت این روز چگونه معنا دارد؟ اجازه دهید صریح سخن بگوییم. یکی از نخبه‌ترین گروه‌های حرفه‌ای در ایران پزشکان هستند. کافی است که از آنان نظرخواهی شود که چقدر خود را در سیاست‌های عمومی کشور یا حتی سیاست‌های بخش بهداشت و درمان شریک می‌دانند؟ پزشک، مهندس، فیلسوف، جامعه‌شناس، اقتصاددان و... همه باید در سیاست‌های کلان و نیز سیاست‌های بخشی مشارکت داشته باشند. اگر اینها خود را با جامعه بیگانه بیابند، چه کسی قرار است جای آنان تصمیم بگیرد؟ محور جامعه مدرن، مشارکت برحسب صلاحیت است. واقعیت این است که حتی از پزشکان خط مقدم مبارزه با کووید۱۹ نیز تجلیل مناسبی صورت نمی‌گیرد. چقدر برنامه‌های تبلیغی برای آنان در نظر می‌گیرند؟ کدام خیابان را به‌نام آنان کرده‌اند؟ شاید آنان نیاز ندارند که البته ندارند. این جامعه است که نیازمند تکریم این افراد است.

more_vert روزنامه طوفان، ندای آزادی‌خواهی و حق‌طلبی در عصر مشروطه

ادامه مطلب

closeروزنامه طوفان، ندای آزادی‌خواهی و حق‌طلبی در عصر مشروطه

روزنامه طوفان یکی از انتقادی‌ترین روزنامه‌های اواخر دوره قاجاریه به شمار می‌رفت که در ۱۳۰۰ خورشیدی با مدیر مسوولی میرزا محمد فرخی یزدی یکی از بزرگترین شاعران و نویسندگان سیاسی عصر مشروطه منتشر شد. اهمیت این روزنامه به این دلیل بود که مسایل و مطالبات اساسی کشور و جامعه را شناسایی و ریشه‌یابی می‌کرد و بی‌پروا بدان می‌پرداخت.

more_vert کتابخانه ملی؛ گنجینه‌ای ارزشمند از آثار علمی و ادبی

ادامه مطلب

closeکتابخانه ملی؛ گنجینه‌ای ارزشمند از آثار علمی و ادبی

 کتابخانه ملی ایران در ۱۳۱۶ خورشیدی پایه‌گذاری شد. نکته مهم در وجود کتابخانه ملی این است که گنجینه‌ای ارزشمند از آثار بزرگان ایرانی در حوزه‌های‌ ادبیات‌، تاریخ‌، فلسفه‌ و عرفان‌، فقه‌ و اصول‌، طب‌ و نجوم و مجموعه‌ای‌ از نخستین‌ ترجمه‌های‌ فارسی کتاب‌های‌ فرنگی‌ و قطعه‌های‌ خوشنویسی‌ استادان‌ بزرگ‌ در این کتابخانه یافت می‌شود. کتاب و کتاب‌خوانی در کشور ما پیشینه‌ای دیرینه دارد. با اینکه در بسیاری منابع سابقه تشکیل نخستین کتابخانه و قرائت‌خانه به مفهوم امروزی در ایران را به ۱۳۰۰ خورشیدی و به وسیله محمدعلی خان تربیت در تبریز دانسته‌اند؛ اما وقعیت این است که تـاریخچـه تشکیـل مجمـوعـه کتابخانه بـه آغـاز دهـه ۱۲۴۰ خورشیدی بازمی‌گردد. "در همان سال‌ها بود که مدرسه دارالفنون در تهـران کار خود را آغاز کرد و بعد در ۱۲۴۳ خورشیدی کتابخانه کوچکی در آن مدرسه تأسیس شد و تقدیر چنین بود که این مجموعه کوچک در مدرسه‌ای که به سبک اروپایی ساخته شده بود، هسته اولیه مجموعه کتابخانه ملّی ایـران شـود کـه ۷۳ سـال بعـد در سوم شهریور ۱۳۱۶ خورشیدی به صورت رسمی در تهران، گشایش یافت. در عهد مظفرالدین‌شاه که آشنایی ایرانیان با تمدن غرب بیشتر شد و در ۱۲۷۶ خورشیدی به منظور اشاعه فرهنگ و تأسیس مـدارس جـدیـد، انجمـن معـارف تهران تشکیل شد. انجمن یک سال بعد، "کتابخانه ملی معارف" را با مجموعه‌ای که با کوشش فراوان گردآوری کرده بود، در کنار مدرسه دارالفنون، در محل انجمن، تأسیس کرد. نکته مهم اینکه واژه "ملّی" که در نـام ایـن کتابخانه بـه کـار رفتـه، بـه هیچ وجه به معنای «ملیتی» و «ملی‌گرایانه» نبـود، بلکـه بیـانگـر آن بـود کـه این کتابخانه هیچ‌گونه وابستگی به دولت ندارد و مؤسسه‌ای است، غیرانتفاعی و مردمی. از این رو، بی جا نیست اگر آن را نخستیـن کتابخانه عمـومی ایران بدانیم که در تهران تأسیس شد؛ کما اینکه تا چند دهه بعد کتابخانه ملی تبریز، کتابخانه ملی فارس، کتابخانه ملی کرمان و کتابخانه ملی رشت نیز که جملگی کتابخانه عمومی بودند، در ایران تأسیس شدند.(۱) تعداد منابع کتابخانه ملی برپایه آمار اعلام شده به وسیله معاونت کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سال ۱۳۹۸، ۲ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۶۶۵ جلد منبع کتابی و ۹۱۰ هزار و ۸۳۵ منبع غیرکتابی شامل ۳۰۱ هزار و ۷۸۲ پایان نامه و مابقی سایر منابع از جمله عکس و لوح فشرده در کتابخانه ملی وجود دارد. همچنین ۴ میلیون شماره نشریه در ۱۴۰ هزار و ۶۱۹ مجلد در این کتابخانه یافت می‌شود که از این تعداد، ۲۴ هزار و ۹۹۷ جلد انواع نشریات لاتین و عربی هستند. در حوزه کتاب کودک و نوجوان ۲۸۹ هزار و ۱۵۰ جلد کتاب کودک و در بخش نابینایان ۲۳ هزار و ۳۲۳ نسخه کتاب گویا برای نابینایان که شامل نوار کاست و لوح فشرده و حدود هزار عنوان کتاب بریل و ۷۷۵ جلد نشریه برای استفاده نابینایان و کم‌بینایان است در نظر گرفته شده است. این در حالی است که ۵۵ هزار جلد کتاب قدیمی در کتابخانه ملی وجود دارد که از این تعداد ۲۸ هزار و ۱۵۸ جلد نسخه خطی و بیش از ۲۶ هزار نسخه چاپ سنگی و چاپ سربی قدیمی است. بخش ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی هم قسمت عمده‌ای از این کتابخانه را به خود اختصاص داده که شامل ۸۰ هزار و ۴۱۰ جلد کتاب، ۲ هزار و ۳۰۰ عنوان پایان‌نامه و 6 هزار جلد نشریه است.(۲) ساختمان کتابخانه ملی "ساختمان کتابخانه ملی با زیربنایی در حدود ۹ هزار و ۷۰۰ مترمربع در ۱۳۸۳ به دست برخی مهندسان ایرانی همچون مهندس میرحیدر و یوسف شریعت‌زاده گشایش یافت. معماری ساختمان ترکیبی از معماری سنتی و جدید است. حیاط کتابخانه تداعی‌کننده باغ فین کاشان و ضلع شرقی ساختمان تداعی‌کننده قلعه زیگورات است. این ساختمان بـه‌گونه‌ای طراحی و ساخته شده کـه عـلاوه بـر مدیریت، واحدهای پشتیبانی و پارکینگ، هشت مـرکـز مهم و تخصصـی کتابداری و مجمـوعـه‌ کتاب‌های مرجع و غیـرمرجع چاپی، نسخـه‌هـای خطـی و کتاب‌های نادر و منابع غیرکتابی را در خود جا بدهد. این کتابخانه از لحاظ معماری در خاورمیانه رتبه دوم و از نظر شبانه‌روزی بودن رتبه سوم را در جهان دارد. ۱۱ تالار مطالعه در کتابخانه وجود دارد که بر اساس موضوع و نوع کاربری تفکیک شده‌اند. مخازن کتابخانه نیز در طبقه منفی سه شرایط مناسبی برای نگهداری از کتاب‌ها در برابر نور، رطوبت و ... دارند. بیشتر کتاب‌ها و اسناد خطی‌ کتابخانه ملی‌، نوشته‌های‌ بزرگان‌ ایرانی‌ در حوزه‌های‌ ادبیات‌، تاریخ‌، فلسفه‌ و عرفان‌، فقه‌ و اصول‌، طب‌ و نجوم‌ و مجموعه‌ای‌ از نخستین‌ ترجمه‌های‌ فارسی کتاب‌های‌ فرنگی‌ و قطعه‌های‌ خوشنویسی‌ استادان‌ بزرگ‌ است‌. قدیمی‌ترین‌ کتاب‌ خطی‌ کتابخانه ملی کتاب‌ "الخلاص"؛‌ فرهنگ لغت عربی به فارسی اثر ادیب‌ نطنزی است‌ که‌ نزدیک‌ به‌ هزار سال‌ پیش‌ تحریر شده‌ است‌".(۳) شرایط عضویت در کتابخانه ملی برای عضویت در کتابخانه ملی باید اداره عضویت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شرایط فرد را بررسی و نسبت به تعیین سطح عضویت متقاضی تصمیم‌گیری کند. تنها متقاضیانی موفق می‌شوند در کتابخانه ملی عضو شوند که ابتدا به صورت اینترنتی درخواست عضویت را پر کنند و در زمانی که برایشان مشخص می‌شود به صورت حضوری مراجعه کنند. حداقل شرایط لازم تحصیلی برای عضویت در کتابخانه ملی، اشتغال به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته، سطح سه حوزه و نیز دکتری حرفه‌ای و کارشناسی ارشد پیوسته از ترم ۹ به بالا است. این در حالی است که افرادی که دارای دیپلم قدیم یا مدرک پیش دانشگاهی هستند هم با شرایطی می‌توانند از خدمات کتابخانه ملی استفاده کنند. از جمله نخبگان، پدیدآورندگان کتب و مقالات علمی و تخصصی که کتاب علمی ـ تخصصی تألیف کرده باشند یا مقاله آن‌ها در یکی از مجلات علمی با درجه ISI ٬ علمی ـ پژوهشی یا علمی ـ ترویجی چاپ شده باشد یا در یکی از کنفرانس‌های بین‌المللی ارایه شده باشد. مخترعان، حافظان کل قرآن کریم، اهداکنندگان مجموعه‌های نفیس به سازمان اسناد و کتابخانه ملی و اعضاء درجه یک خانواده آنها، دارندگان مدرک درجه یک، دو و سه هنری با تأیید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جانبازان و ایثارگران، معلولان جسمی ـ حرکتی، نابینایان، کم ـ بینایان و ناشنوایان، قهرمانان ورزشی ملی و جهانی، بازنشستگان دولت و اعضای درجه یک خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران می‌توانند با حداقل مدرک لیسانس قادر خواهند بود از خدمات سازمان بهره‌مند شوند. در نهایت اینکه با توجه به همه این شرایط، ارایه اصل کارت عضویت برای استفاده از خدمات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران الزامی است. پی‌نوشت: ۱-‌ سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، تـاریخچـه تشکیـل مجمـوعـه کتابخانه ۲-‌ همان ۳-‌ خبرگزاری کتاب ایران، ۲۸ فروردین

more_vert درباره علی‌اشرف درویشیان

ادامه مطلب

closeدرباره علی‌اشرف درویشیان

 علی‌اشرف درویشیان از جمله برجسته‌ترین داستان‌نویسانی است که سعی کرد، قالب قصه را برای بیان نابسامانی‌های اجتماعی برگزیند. او با نام مستعار "لطیف تلخستانی" آشنایی دیرینه با روستا داشت و می کوشید تا اقلیم و زادبوم خود را در آثارش با سبکی واقع‌گرایانه منعکس کند.

more_vert سه رمان از بانوان نویسنده­ کرمانشاهی

ادامه مطلب

closeسه رمان از بانوان نویسنده­ کرمانشاهی

رمان‌های سوگند، نجوای ناجی و زنی در فصل پنجم از سه بانوی رمان‌نویس کرمانشاهی، به ترتیب به نام‌های «سیده کژاله حقیقی»، «هستی قنبری» و «مینودخت دبیری»، به ادبیات داستانی این شهر شکوهی ویژه بخشیده است و نویدیخش آن است که در آینده همگام با سایر نویسنده‌­ها در کشور و جهان، بیرق ادبیات کرمانشاه را به اهتزاز درآورند. داستان‌نویسی و آن هم از نوع رمان در کشور ما در قیاس با شعر قدمت زیادی ندارد و به دوران مشروطه و اوایل قرن بیستم میلادی باز می‌­گردد و در عین حال نقش نویسندگان زن خیلی دیرتر بروز کرد. ولی در سال‌های اخیر با توجه با باز شدن فضای اجتماعی و مسیر برای حضور بانوان در دانشگاه‌ها و تحصیل آنان در مقاطع تحصیلی بالاتر و نیز اشتغال آنها در پست‌های مدیریتی در ادارات و سایر مراکز و سازمان‌ها ، زمینه برای حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی فراهم شده است؛ این حضور موثر به ناچار آنان را به تفکر و انتقاد از از رخدادها و شرایط نامطلوب اجتماعی وا داشته و افکارشان در قالب ادبیات داستانی از جمله رمان نمود پیدا کرده است. در کرمانشاه زنانی هستند که حضوری فعال در عرصه ادبیات بویژه رمان‌نویسی داشته تا دغدغه‌­های خود در این ژانر بیان نمایند؛ تعداد این نویسنده­‌ها در کرمانشاه کم نیست. ادبیات شهر ما از پتانسیل ادبی فوق العاده­ای برخوردار است، هرچند به علت مشکلات چاپ و نشر بسیاری از آثار آنها در مغاک فراموشی افتاده است. خبرگزاری ایرنا مرکز کرمانشاه تعدادی از این رمان‌ها را که به قلم زنان نویسنده توانمند کرمانشاهی نگاشته شده است به مثابه مشت، نمونه خروار به مخاطبین معرفی می کند. سوگند: رمانی است به قلم کژاله حقیقی بردینه که در سال ۱۳۶۹ در کرمانشاه زاده شده و در ۲۰ سالگی اولین رمان خود را نوشته و در سال ۱۳۹۰ برای انتشار به انتشارات سرانه (کرمانشاه) سپرد و در سال ۱۳۹۱ به چاپ رسید. این کتاب در اندازه رقعی، ۱۹۴ صفحه و در هزار نسخه چاپ و منتشر شد.خانم حقیقی این کتاب را به برادرش کاویان تقدیم کرده است. این نویسنده با وحود این که خیلی جوان بوده و برای نخستین بار دست به قلم برده، داستان بلندی نوشته که از نظر فرم و محتوا خیلی قوی ظاهر شده است؛ این داستان از بار عاطفی شدیدی برخوردار است، طوری که هرکس که آن را خوانده به لحاظ احساسی تحت تاثیر قرار گرفته است. زنی در فصل پنجم: رمانی طولانی است به قلم مینودخت دبیری که در سال ۱۳۹۸ با انتشارات روزگار (تهران) منتشر کرده است؛ این کتاب در اندازهی رقعی با ۵۸۷ صفحه و شمارگان هزار نسخه به قیمت ۸۵ هزار تومان به بازار عرضه شده است؛ خانم دبیری این کتاب را به «عشق، آفریننده­ی آن و تمام کسانی که آن را شناختند و به شیوه اش رفتار کردند.» تقدیم کرده است. این رمان روایت زندگی دختر نوجوانی است از خطه غرب ایران که با پاییز تلخ مرگ مادر در سرپل ذهاب آغاز و با ۲ زمستان تلخ، به عنوان فصل‌های دوم و سوم کتاب، در کرمانشاه ادامه می یابد. مینودخت دبیری زاده متولد ۱۳۴۹ شهر سرپل ذهاب استان کرمانشاه است؛ وی از نوجوانی فعالیت‌های ادبی خود را با نوشتن مطالب ادبی و اجتماعی و تربیتی برای روزنامه های محلی آغاز کرد. اولین کتاب او با نام «ماجراهای تپلی زیر پلی» در سال ۱۳۹۵ منتشر شد؛ او برای نوشتن رمان «زنی در فصل پنجم» هفت سال وقت گذاشت، وی اکنون به شغل آموزگاری اشتغال دارد، هرچند کتاب‌های کمی در کارنامه اش دارد ولی قوی می نویسد و زیبا. نجوای ناجی : رمان بلندی است که هستی قنبری در سال ۱۳۹۸ با انتشارات روشا (تهران) منتشر کرده است؛ این کتاب در اندازهی رقعی با ۵۸۶ صفحه و تیراژ ۳۰۰ جلد، به قیمت ۸۰ هزار تومان به بازار کتاب عرضه شد؛ این کتاب داستان عشق دیوانه وار زنی شکننده و رنج دیده­ به مردی دست نیافتنی، در حصار تعصبات خشک و خشونت‌های بی حد و مرز است. قنبری زادهی ۱۳۷۰ کرمانشاه و تحصیل کردهی رشته ادبیات فارسی در مقطع فوق لیسانس و اکنون آموزگار دبیرستان‌های کرمانشاه است؛ وی نویسنده­ جوان پرکاری است که تاکنون پنج داستان بلند به رشتهی تحریر درآورده است. از دیگر کتاب‌های او می توان به «آنیموس و بهشت برهوت و اقبانوس خورشید» اشاره کرد؛ اشتیاق و انگیزهی و پشتکار او در نوشتن با چنین نثر قدرتمندی در این سن و سال پتانسیل آن را دارد که به ستاره ای منور در آسمان ادبیات ایران مبدل شود.

more_vert ناکارآمدی رژیم پهلوی؛ زمینه‌ساز ورود متفقین به ایران

ادامه مطلب

closeناکارآمدی رژیم پهلوی؛ زمینه‌ساز ورود متفقین به ایران

عدم انسجام و هماهنگی در ساختار سیاسی پهلوی در آستانه جنگ جهانی دوم باعث شد تا نوعی ناهماهنگی در کشور به وجود آید از این رو رضاخان تقاضای شوروی و انگلیس را برای اخراج آلمانی‌ها از ایران رد کرد، این امر بهانه لازم را به دست این دولت‌ها داد تا سحرگاه سوم شهریور ۱۳۲۰ خورشیدی ایران را از شمال و جنوب اشغال کنند.