more_vert کتاب کارگردانی به سبک اسپیلبرگ

ادامه مطلب

closeکتاب کارگردانی به سبک اسپیلبرگ

کتاب کارگردانی به سبک اسپیلبرگ، تالیف کریستوفر کنورتی، کتابی‌ست در حوزه‌ی تخصصی کارگردانی که در کنار مجموعه‌ی سه جلدی دکوپاژهای مرجع می‌تواند، بخش عمده‌ای از نیازهای فیلم‌سازان را برطرف کند. متأسفانه، به جرأت می‌توان گفت در سال‌های گذشته تقریباً کتابی تخصصی‌ در زمینه‌ی کارگردانی فیلم به فارسی منتشر نشده است. هر چه بوده بیش‌تر به مبانی پرداخته است. از این رو فیلم‌سازانی که به دنبال ارتقای دانش حرفه‌ای خود بوده‌اند، به جز مقالات گاه به گاهی در مجلات یا یکی دو کتابی که منتشر شده و به فراموشی رفته است، تقریباً منبعی برای مطالعه نداشته‌اند. استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) یک استاد داستان‌گویی تصویری‌ است که چشمان شما را به لحظه‌های شگفتی، غافلگیری و اندوه هدایت می‌کند. کارگردانان اندکی هستند که می‌توانند با فاش کردن اطلاعات دقیق، به شکلی بسیار مؤثر داستان‌گویی کنند و در عین حال صحنه‌های پیچیده‌ای مرکب از شادمانی، تعلیق و هراس بسازند. کتاب کارگردانی به سبک اسپیلبرگ (Shoot Like Spielberg)، به شما نشان می‌دهد چرا بهترین لحظات فیلم‌های او این‌طور خوب عمل می‌کنند و شما چگونه می‌توانید این معلومات را در فیلم‌های خودتان به کار گیرید تا مؤثرتر عمل کنند. بالطبع شما نمی‌خواهید کارهای اسپیلبرگ را کپی کنید؛ اما خواهید دید که استفاده از جوهره‌ی تمهیداتی که او به کار برده، شما را فیلم‌ساز توانمندتری خواهد کرد. ممکن است شما تصور کنید چون اسپیلبرگ بودجه‌های کلان در اختیار دارد، تنها در صورتی می‌توان به نتایج مشابه او رسید که اسباب فراوانی در اختیار داشت. زیبایی کتاب کارگردانی به سبک اسپیلبرگ در این است که نشان می‌دهد اسپیلبرگ یکی از منضبط‌ترین و مبتکرترین فیلم‌سازانی‌ است که می‌تواند صحنه‌هایی مؤثر را با ابزارهایی اندک خلق کند. او با جاگذاری دقیق بازیگر و چند حرکت ساده‌ی دوربین، صحنه‌ای را می‌سازد که گویی با ده دوربین فیلم‌برداری شده است. با وجودی که اسپیلبرگ به شکل شگفت‌انگیزی مبتکر است، از چند تمهید مرکزی برای گره زدن فیلم‌هایش به همدیگر استفاده می‌کند که همه‌شان در این کتاب توسط کریستوفر کنورتی (Christopher Kenworthy) شرح داده شده‌اند. اسپیلبرگ فیلم‌های زیادی ساخته است که انتخاب کردن از میانشان برای کتاب کارگردانی به سبک اسپیلبرگ کار بسیار دشواری بود؛ اما سعی شده صحنه‌هایی در نظر باشد که می‌توانند با بودجه‌های اندک، بدون تصویرسازی رایانه‌ای، سفینه‌های فضایی، موجودات عجیب و غریب یا بدلکاری به دست آیند. با آن‌ که اسپیلبرگ از گران‌ترین اسباب‌بازی‌های هالیوودی استفاده‌ی خوبی برده، بزرگ‌ترین مهارت او توانایی‌اش در نقل داستان است. مادامی که شما داستان خودتان را روایت کنید، خطری وجود ندارد که فیلم‌هایتان شبیه فیلم‌های اسپیلبرگ شود. شما می‌توانید شگردهای او را بگیرید و با داستان خودتان متناسب کنید و از این طریق به فیلم‌ساز بهتری تبدیل شوید. فهم این‌ که اسپیلبرگ چطور کار می‌کند، شما را در زمان دکوپاژ کردن به سوی انتخاب‌های خلاقانه‌تر می‌برد. مهم‌تر از همه این که شما در کتاب کارگردانی به سبک اسپیلبرگ، خواهید آموخت که برای بعضی از بهترین حرکات دوربین هیچ نیاز نیست دوربین را جا به جا کرد. اسپیلبرگ در یک صحنه بازیگران را با چنان ظرافتی حرکت می‌دهد که خیلی معمولی به نظر می‌رسد. جاگیری دقیق بازیگر و قرار گرفتن‌اش درست سر علامت، زمان می‌برد؛ اما نتیجه به شکل انکار ناپذیری درخشان است. کارهای اسپیلبرگ اغلب بسیار احساساتی و کودکانه به حساب آورده می‌شوند. درست است که بسیاری از فیلم‌ها او در بعضی زمینه‌ها ناموفق بوده‌اند، هر نمایی که او گرفته، حاکی از فهم خارق‌العاده‌ای از زبان سینمایی‌ است. او از تضادهای بصری و نمادهای ظریف تصویری استفاده‌ها‌ی پیاپی می‌کند. این استفاده، به توانایی‌های او برد وسیعی می‌دهد؛ وسیع‌تر از آن ویژگی‌هایی که او معمولاً منتسب به آن‌هاست؛ برای مثال، توانایی او در نمایش هراس در جنگ چنان است که تلاش‌ کارگردان‌های دیگر در همین زمینه، به نظرمان ضعیف جلوه می‌کند. کارگردانی به سبک اسپیلبرگ به شما نشان می‌دهد که می‌توانید با حرکات ساده‌ی دوربین و میزانسن دقیق، توجه مخاطب را به صحنه جلب کنید و کیفیت فیلم‌تان را ارتقاء دهید. وقتی بدانید اسپیلبرگ چه‌ طور لحظات کشف، ترس و گفت‌ و گوهای ضروری را خلق می‌کند، می‌توانید عناصر کار او را برای روش شخصی خودتان گرته‌برداری کنید. فهرست مطالبیادداشت مترجممقدمهچه‌گونه از این کتاب استفاده کنیم؟بخش اول: تعقیب از روی یأس مهاجمان صندوق گم‌شدهبخش دوم: هدایت چشم ئی‌تیبخش سوم: آشکار کردن اطلاعات پارک ژوراسیکبخش چهارم: آشکارسازی بصری امپراتوری خورشیدبخش پنجم: گفت‌وگوی پویا آرواره‌هابخش ششم: امواج تعلیق اگر می‌توانی مرا بگیربخش هفتم: صحنه‌پردازی عمیق فهرست شیندلربخش هشتم: اختلاف ارتفاع نمادین آمیستادبخش نهم: داستان‌گویی سریع آمیستادبخش دهم: داستان‌گویی بصری امپراتوری خورشیدکلام آخردرباره‌ی نویسندهدرباره‌ی مترجمفهرست فیلم‌هانام‌نامه

more_vert کتاب فرهنگ‌نامه سینمایی

ادامه مطلب

closeکتاب فرهنگ‌نامه سینمایی

کتاب فرهنگ‌نامه سینمایی اثر امیر ماهرو، در خصوص لغات و اصطلاحات پر‌استفاده در سینما و معانی آن تدوین شده است. سینما، هنر صنعت بسیار پیچیده‌ای است. اما این ویژگی نمی‌تواند توجیه قابل قبولی برای دور ماندن از دنیای پر رمز و رازش باشد. هر هنری زبانی دارد و هر زبانی الفبایی. با دانستن مفهوم واژه‌های سینمایی می‌توانیم قدم به قدم به وادی هنر هفتم نزدیک‌تر شویم و از این سیطره‌ی مسحور‌ کننده بشری لذت دوست داشتنی ببریم. امید آنکه با آشنایی هر چه بهتر واژه‌های فنی سینمایی و ارتباط وسیع‌تر با حوزه‌های تخصصی و تکنیکال سینما حداقل یک روز در هفته را به تماشای یک فیلم سینمایی در سینمای شهر و محله‌ی خود اختصاص دهیم. در بخشی از کتاب فرهنگ‌نامه سینمایی می‌خوانیم: حرکت تند، فست موشن (Fast Motion)حرکتی که روی پرده سریع‌تر از حالت واقعی به نظر می‌آید. وقتی دوربین با سرعتی کم‌تر از سرعت متعارف از رخدادی فیلم‌برداری کند و بعد آن، فیلم با سرعت معمولی به نمایش در آید، روی پرده تصاویر با حرکت تند مشاهده می‌شوند. در فیلم‌های کمدی سینمای صامت، این تمهید برای خلق صحنه‌های خنده‌دار بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت. حرکت کُند (Slow Motion)حرکتی که کندتر و آهسته‌تر از حالت معمولی بر پرده ظاهر شود. برای دست‌یابی به این نوع حرکت، صحنه مورد نظر را با سرعتی بیش از سرعت معمولی، یعنی 24 قاب در ثانیه، فیلم‌برداری می‌کنند و سپس با سرعت 24 قاب در ثانیه به نمایش در می‌آورند. این نوع حرکت‌، معمولاً برای ایجاد تاثیری جدی و پراحساس به کار می‌آید و در خلق حال و هوای نوستالژیک مفید است. همچنین در صحنه‌های خشن از این تمهید استفاده می‌شود تا ضرب خشونت آن‌ها را بگیرد. حق امتیاز (Copyright)حق قانونی و انحصاری هر هنرمند یا گروهی از هنرمندان، برای کنترل و مراقبت از، استفاده از هر اثر ادبی، موسیقیایی، سینمایی یا هنری دیگر در دوره زمانی محدود و مشخص. در مورد فیلم‌ها معمولاً آن‌ها به نام تهیه‌کننده یا تهیه‌ کنندگان‌شان ثبت می‌شوند و گاهی بخش‌هایی از آن‌ها، برای مثال، تصنیف‌ها به نام سازنده‌شان نیز ثبت می‌شوند. هرگونه استفاده از یک اثر منوط به اجازه کتبی از صاحب حق امتیاز است.

more_vert کتاب سینمای عباس کیارستمی

ادامه مطلب

closeکتاب سینمای عباس کیارستمی

روبرت صافاریان در کتاب سینمای عباس کیارستمی، سه دورۀ پیش از انقلاب، از انقلاب تا اوایل دهه هشتاد و دهه هشتاد تا امروز، از سینمای کیارستمی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. صافاریان در کتاب سینمای عباس کیارستمی، در ۳ بخش نزدیک ۴ دهه فعالیت فیلم‌سازی عباس کیارستمی را بررسی کرده است. بخش نخست کتاب به فعالیت‌های این فیلم‌ساز نام‌آشنای ایرانی در دوره پیش از انقلاب اختصاص داشته و در آن جای ویژه‌ای به دو فیلم مسافر و گزارش داده شده است. بخش دوّم کتاب عمدتاً به آثار موفق این فیلم‌ساز در جشنواره‌های جهانی تحت عنوان عمومی چهارگانه «زندگی ادامه دارد» پرداخته و در بخش سوّم کارهای تجربی‌تر فیلم‌ساز مانند ده و شیرین و همین‌طور فیلم‌هایی که فیلم‌ساز در خارج از کشور ساخته مانند کپی برابر اصل، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. فصل پایانی هم کوششی برای جمع‌بندی شخصیت هنری و سینمایی کیارستمی به عنوان پست مدرنیستی سنت‌گرا است. روبرت صافاریان تحولات سینمای کیارستمی را در ارتباط با گذر عمر و انباشت تجربه زندگی و فیلم‌سازی و تغییر شرایط بیرونی و تصادف‌ها و تصمیم‌های آگاهانه بررسی می‌کند و بر آن است که با وجود پایبندی به نگرشی مولف‌گرایانه، نمی‌توان دگرگونی در شرایط اجتماعی را در تغییر زبان و بیان سینمایی کیارستمی ناچیز انگاشت. از قضا بخش‌بندی او از سینمای عباس کیارستمی مبتنی بر همین تغییرات اجتماعی است: انقلاب ۱۳۵۷ ایران، فروپاشی شوروی و انقلاب دیجیتال در سطح رسانه‌ای. در بخشی از کتاب سینمای عباس کیارستمی می‌خوانیم: مسافر نخستین فیلم مهم کیارستمی است. نان و کوچه، زنگ تفریح و تجربه هم فیلم‌های خوبی هستند، امّا اگر برخلاف بسیاری از فیلم‌های خوب (نه برجسته) فراموش نشده‌اند به خاطر این است که کسی آن‌ها را ساخته است که مسافر و گزارش و خانه دوست کجاست و... ساخته است. مسافر نخستین فیلم کیارستمی است که فارغ از این که کسی که آن را ساخته چه کارهای دیگری کرده است، سرپاست و هنوز به عنوان فیلمی فوق‌العاده تماشاگرانش را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به عبارت دیگر مسافر نه تنها به عنوان فیلمی از عباس کیارستمی و به عنوان جزئی از یک پژوهش مؤلف‌ محور و به سبب جایگاهی که در مجموعه آثار یک کارگردان و تحول سبکی و تماتیک او دارد، بلکه همچنین به عنوان یک اثر مستقل سینمایی ارزش دقت و بررسی دقیق دارد. فهرست مطالبپیشگفتاردوره نخست: پیش از انقلابفصل یکم: پیش از مسافر (دوره بدون کلام)فصل دوم: مسافرفصل سوم: فیلم‌های آموزشیفصل چهارم: گزارشفصل پنجم: جمع‌بندیدوره پیش از انقلابدوره دوم: از انقلاب تا دهه هشتادفصل ششم: بعد از انقلاب، پیش از جشنواره‌هافصل هفتم: خانه دوست کجاست و مشق شب: افراط و تفریطفصل هشتم: کلوزآپ نمای نزدیکفصل نهم: چهارگانه «زندگی ادامه دارد»دوره سوم: دهه هشتاد تا امروزفصل دهم: ده: بازگشت به زن و به شهرفصل یازدهم: فیلم‌های تجربی: شیرین، پنج، راه‌هافصل دوازدهم: فیلم‌های خارجیپایان سخن: پُست مدرنِ عامّیفیلم‌شناسی

more_vert کتاب کالبدشکافی فیلم: درآمدی به روش‌های کیفی تحلیل فیلم

ادامه مطلب

closeکتاب کالبدشکافی فیلم: درآمدی به روش‌های کیفی تحلیل فیلم

کتاب کالبدشکافی فیلم: درآمدی به روش‌های کیفی تحلیل فیلم اثر آرین طاهری، در دو بخش تنظیم شده است. در بخش نخست، کلیات نظری مربوط به مبحث «تحلیل متن» در مطالعات ارتباطی و سینمایی طرح شده و در بخش دوم به معرّفی چهار رویکرد روش‌شناختی به تحلیل فیلم پرداخته شده است. مخاطبان اصلی این کتاب دانشجویان رشته سینما و ارتباطات و همه کارورزان متعهد و دغدغه‌مندان سینما و پژوهش‌گری سینما هستند که با هر رویکردی به کنش ارتباطی مهم فیلم‌سازی توجه می‌کنند و علاقه‌مندند. کتاب پیش رو حاصل تلاشی است که خدمت رساندن به پویندگی و عطش یک دانشجوی پیگیر برای یادگیری هرچه بیشتر و مؤثرتر در زمینه مطالعات فیلم و تحلیل متن در مطالعات رسانه‌ای را در نظر داشته است. بخش نخست این کتاب، به ارائه بحث‌های نظری درباره روش نظام‌مند مطالعه متن رسانه‌ای می‌پردازد و به طور خاص به فیلم اختصاص دارد. رویکرد نگارنده در این کتاب مبتنی بر مرور چگونگی‌های تحلیل فیلم به مثابه متن رسانه‌ای به روش‌های کیفی است. بحث‌های نظری ارائه شده در بخش اول، زمینه را برای مطالب بخش دوم کتاب آماده می‌کند که عمدتاً بحث‌ها و کاربردهای عملیاتی پژوهش‌گری سینمایی را دربرمی‌گیرد. در بخش دوم این کتاب، هر کدام از روش‌های معرّفی شده، به صورت مصداقی در تحلیل یک فیلم مستند از سینمای ایران به کار گرفته شده است. چهار روش «تحلیل روایت ساختارگرا»، «تحلیل بلاغی دراماتیسم»، «تحلیل نشانه‌شناسی» و «تحلیل زیباشناسی کاربردی» تنها روش‌های کیفی برای تحلیل متون فیلمی نیستند. بلکه به باور نگارنده در زمره پایه‌ای‌ترین، اصیل‌ترین و کاربردی‌ترین شیوه‌های تحلیل متن هستند که متأسفانه بعضی از آن‌ها هنوز در مطالعات سینمایی و تحلیل متون رسانه‌ای کشور ما شناخته شده نیستند و به کار گرفته نشده‌اند. همچنین فیلم‌های «من نگهدار جمالی وسترن می‌سازم»، «این یک درخت است! نیست؟!»، «آخرین روزهای زمستان» و «پیش» از این جهت به عنوان موردهای مطالعاتی انتخاب شده‌اند که بنا به ویژگی‌های ساختاری و درونمایه‌ای می‌توانستند به خوبی مفاهیم نظری هر کدام از روش‌های تحلیل متنی که قصد معرفی ابعاد نظری و شیوه‌های کاربست عملی آن را داشتیم عیان سازند. گرچه فیلم‌های انتخاب شده ضرورتاً شاخص‌ترین نمونه‌های سینمای ایران نیستند ولی مطالعه هر کدام از این فیلم‌ها، برای معرّفی هر روشی که به کار رفته است، یکی از تبیین کننده‌ترین نمونه‌های ممکن برای توضیح پیچیدگی‌ها و ظرایف مفهومی و عملیاتی آن روش محسوب می‌شوند. در بخشی از کتاب کالبدشکافی فیلم می‌خوانیم: وقتی تحلیل‌گر بیشتر بر رمزگان‌های تشکیل دهنده نظام روایی فیلم توجه می‌کند، به عرصه «تحلیل درون مایه‌ای» می‌غلتد و زمانی که توجه او بر رمزگان‌های سازنده نظام سبکی متمایل باشد، به عرصه «تحلیل ساختاری» وارد می‌شود. هر دو نوع این تحلیل‌های سینمایی واجد ارزش‌ها و اهمیت‌های خاص خود هستند و هیچ یک بر دیگری از نظر اعتبار و قدر کار پژوهشی رجحان ندارد. در هر یک از این انواع تحلیل، نظریه‌ها و دیدگاه‌های نظری متنوعی ادبیات تحلیلی و واژگان تخصصی خاص خود را تثبیت کرده‌اند. درواقع، در هر یک از این دو گونه کلی تحلیل فیلم، می‌توان به جست و جوی زیرگونه‌های متفاوتی پرداخت که تحت تأثیر دیدگاه‌ها و جریان‌های فکری و تحلیلی مختلف‌اند؛ مثلاً، تحلیل درون مایه‌ای فیلم‌ها با رویکرد فمنیستی، پسااستعماری، اسلام هراسی و... و تحلیل ساختاری فیلم با رویکردهای نشانه شناختی، فرمالیستی، نوفرمالیستی و نظایر آن انجام پذیرفته‌اند. این دو گونه کلی تحلیل فیلم اغلب برای نشریات و وب سایت‌های مرتبط با سینما متناسب‌اند. بسته به رویکرد مطبوعاتی یا خبرنگارانه هر نشریه یا پایگاه اینترنتی، از یکی از انواع تحلیل‌های درون مایه‌ای یا ساختاری یا زیرگونه‌های به خصوصی از آن‌ها استقبال می‌شود. توجه هم زمان به هر دو نظام متنی در فیلم، کار تحلیل را پیچیده، سنگین و زمان‌بر می‌کند و از این رو تحلیل‌هایی که به شکلی متوازن هر دو نظام متنی در تحلیل فیلم را مدّنظر قرار می‌دهند، جنبه‌های تخصصی دانشگاهی و پژوهشی دارند. جایگاه عرضه و ارائه اینگونه از تحلیل‌ها کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی است و نه مجلات یا پایگاه‌های اینترنتی. اینگونه تحلیل‌ها از ترکیب نظریه‌های رایج و استفاده شده در تحلیل درون مایه‌ای یا ساختاری فیلم به منزله مقدمه نظری و ادبیات پژوهشی برای ورود به عملیاتی مبتنی بر اصول روش شناختی مدون و مشخص جهت انجام پژوهش استفاده می‌کنند. فهرست مطالبپیش گفتاربخش یک: کلیاتی درباره روش های کیفی تحلیل متنمقدمهفصل اول: مبانی روش های تحقیق کیفیفصل دوم: کاربست رهیافت مطالعه موردی در مطالعات فیلمفصل سوم: مطالعه فیلم به مثابه متنفصل چهارم: تحلیل درون مایه ای و تحلیل ساختاری فیلمبخش دو: معرفی و کاربست روش های کیفی تحلیل متن در مطالعات فیلممقدمهفصل اول: معرفی رویکرد «تحلیل روایت ساختارگرا» و تحلیل فیلم من، نگهدار جمالی، وسترن می سازمزندگی واقعی روزمره در برابر زندگی مبتنی بر خیال فیلم سازیفرهنگ بومی در برابر فرهنگ وارداتیفصل دوم: معرفی «رویکرد بلاغی دراماتیسم» و تحلیل فیلم این یک درخت است! نیست؟!عنصر اول: کنشعنصر دوم: کنش گرعنصر سوم: عاملیتعنصر چهارم: صحنهفصل سوم: معرفی رویکرد نشانه شناسی فیلم و تحلیل فیلم آخرین روزهای زمستانساختارهای نشانه ای لایه دیداریساختارهای نشانه ای لایه شنیداریفصل چهارم: معرفی رویکرد زیباشناسی کاربردی و تحلیل فیلم پیشزمینه زیباشناختی اول: نور و رنگزمینه زیباشناختی دوم: فضای دوبعدیزمینه زیباشناختی سوم: فضای سه بعدیزمینه زیباشناختی چهارم: حرکت و زمانزمینه زیباشناختی پنجم: صدانوررنگمؤخره کتابمنابع

more_vert کتاب ده درس ضروری برای فیلمبرداران مبتدی

ادامه مطلب

closeکتاب ده درس ضروری برای فیلمبرداران مبتدی

لوئیس لاولپه در کتاب ده درس ضروری برای فیلمبرداران مبتدی، می‌کوشد با زبانی ساده، روان و کاربردی، راهکارهایی آسان و عملی برای ثبت تصاویر ارائه دهد. اگرچه هیچ دستورالعمل ثابتی برای گذر از جاده فیلمسازی وجود ندارد اما شناخت قواعد و تکمیل مهارت‌ها برای فیلمسازی خلاقانه ضروری است. در حال حاضر می‌توان با استفاده از دوربین‌های دیجیتال به آسانی مشغول فیلمسازی شد. می‌توان با کمترین هزینه کتاب‌های نوشتاری یا صوتی یا فیلم‌های آموزشی در زمینه فیلمسازی را تهیه کرد و به وسیله آن‌ها آموزش دید. ولی "یادگیری فیلم‌سازی" را نباید با فرا گرفتن استفاده از آخرین دوربین‌ها یا روش‌های نورپردازی اشتباه گرفت. همین تفاوت فیلمسازان بزرگ از متوسط را ایجاد می‌کند. کتاب ده درس ضروری برای فیلمبرداران مبتدی (Cinematography 101: ten essential lessons for the noob cinematographer) اگرچه تنها اثر در زمینه تکنیک‌های ضروری برای دانشجویان و علاقه‌مندان به فیلمبرداری نیست، اما بدون شک یکی از کتاب‌های مرجع مناسب و آموزنده برای مبتدیان و علاقمندان در این خصوص حساب می‌شود. لوئیس لاولپه (Louis La Volpe) بعد از بازخوانی و خلاصه کردن کتاب‌های کلیدی و نیز تجارب حرفه‌ای خود در این زمینه، آن را نوشته است. این کتاب، روی قسمت‌هایی از هنر فیلمبرداری متمرکز است که مبتدیان باید آن‌ها را در نظر داشته باشند. کتاب شامل ده قسمت است که در آخر به دانش آموختگان دیدی کلی از مهارت فیلمبرداری خواهد داد. در بخشی از کتاب ده درس ضروری برای فیلمبرداران مبتدی می‌خوانید: فیلم‌سازان بلند پرواز نسبت به سال‌های گذشته شانس بیشتری دارند. امروز، می‌توانید تقریبا در هر قالبی فیلم بسازید و با داشتن قصه‌ای خوب و کیفیت تولید مناسب مورد قبول واقع شوید. همانطور که اشاره شد فیلم پروژه‌ی جادوگر شهر بلیر یکی از موفق‌ترین فیلم‌های مستقل ساخته شده است؛ اما از یک دوربین مبتدی غیر دیجیتال برای فیلمبرداری آن استفاده شده است. قبل از انقلاب دیجیتالی دهه‌ی 90 همه چیز متفاوت بود. اگر فیلمی در قالبی به غیر از 35 میلی‌متری ساخته می‌شد، شانسی برای انتشار نمی‌یافت. قالب 16 میلی‌متری جدی گرفته نمی‌شد و قالب ویدئویی شوخی تلقی می‌شد. این استانداردها به قدری در صنعت سینما رخنه کرده بودند که حتی بازیگران هم به کار در فیلمی با قالبی غیر از 35 میلی‌متر بی میلی نشان می‌دادند. اکنون همه چیز تغییر کرده‌ است. دوربین‌های دیجیتال موجود، صنعت سینما را جالب‌تر کرده‌اند. اما همچنان فیلم 35 میلی‌متری قالب استانداردی است که قالب‌های دیگر ویدئویی بر اساس آن رده‌بندی می‌شوند. آیا ویدئو به همان کیفیتی که 35 میلی‌متری داشت رسیده است؟ فیلم‌سازان قدیمی خواهند گفت "نه"! به این خاطر که توانایی ثبت تصویر 35 میلی‌متری به مراتب بیشتر از ویدئو است. آیا واقعا دلیل نه گفتن آن‌ها این است؟ بیایید نگاه جزئی‌تری به ماجرا داشته باشیم. حقیقت ممکن است شما را متعجب کند. توجه: مطالعه‌ی زیر بر پایه‌ی تفکیک پذیری افقی کلاسیک HD با 1080 خط است. در سال 2007، اولین دوربین مافوق HD معرفی شد که مقدار فوق العاده‌ی 4520 خط را ارائه می‌کرد. این موضوع را در زمان خواندن متن زیر به یاد داشته باشید. فهرست مطالبفیلمبردارخواص تصاویرتیم فیلمبرداریدرک ویدئوی HDویدئوی HD در مقابل فیلم 35 میلیمتریفنون نورپردازی ملایمدانستنی‌های دوربین فیلمبرداری برای مبتدیانآشنایی با فایل RAWفیلمبرداری DSLRخطاهای فنی

more_vert کتاب بوطیقای گسست: سینمای اصغر فرهادی

ادامه مطلب

closeکتاب بوطیقای گسست: سینمای اصغر فرهادی

مازیار اسلامی منتقد و محقق در حوزه هنری در کتاب بوطیقای گسست: سینمای اصغر فرهادی به بررسی سینمای این کارگردان مشهور و ویژگی‌های خاص آن به نام محصول گسست تاریخی برساخته از زمان اصلاحات در سینمای ایران می‌پردازد. کتاب بوطیقای گسست شش اثر از آثار اصغر فرهادی با نام‌های «رقص در غبار»، «شهر زیبا»، «چهارشنبه سوری»، «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «گذشته» را به ترتیب زمان ساخت در شش فصل تحلیل و بررسی کرده که چگونه مفهوم «گسست» هم از منظر تماتیک و هم از جهت فرم و ساختار در سینمای اصغر فرهادی از فیلم اول تا آخر تحول پیدا کرده است. به بیان مازیار اسلامی مفهوم «گسست» در فیلم‌های اصغر فرهادی هم به عنوان مضمون و هم به عنوان یک فرم و یا قالب روایتی تحول پیدا کرده و از این منظر در این فیلم‌ها هماهنگی کاملی بین فرم و محتوا برقرار است. اهمیت سینمای فرهادی به این دلیل است که سعی دارد این خلا و گسست ایجاد شده را درونی کند. با مواجهه هوشمندانه با آن در آثارش که همه پیام واحدی شبیه به این دارند: «عملیاتِ رستگاری و نجات مداوم و پیوسته که عمیقاً و باطناً نومیدانه است و اگر امکانی هم باشد تنها با پذیرش نومیدی و ناممکنی موجود در آن متصور است.» حرکت سینمای فرهادی، حرکتی است بطئی. روایت‌هایی از هم‌ گسیخته، گسست‌ها و جدایی‌هایی که خود نیز منجر به گسست می‌شوند. اثر بوطیقای گسست سعی بر این دارد با نقشه‌برداری از موقعیت دقیق آن در هر فیلم و تحولی که خود این حرکت ایجاد می‌کند تصویری از حرکت بطئی این گسست در سینمای فرهادی باشد. نویسنده با متصور شدن دو حرکت وضعی و انتقالی برای سینمای فرهادی، سیر تحول بطئی اصغر فرهادی را در دنیای فیلم‌سازی خودش و در کلیت سینمای ایران بررسی می‌کند. او سعی دارد در بطن این دیالکتیک، تحلیلی درون‌ ماندگار از سینمای فرهادی و شش فیلم اولش ارائه کند. به عقیده اسلامی با اصغر فرهادی سینمای ایران شروع می‌کند در سطحی فرمال به خویش نگاه کردن. به آن به اصطلاح اجتماعی بودن‌اش به وسواس‌های اخلاقی معنوی‌اش. و حتی کنایی‌تر به علاقه‌اش برای دیده شدن توسط دیگری. فرهادی ممکن است در سینما، همچنان پدیده‌ای گشوده و نامنتظره باشد، ولی تا این‌ جای مسیر فیلم‌ سازی‌اش، فراتر از تحسین و موفقیت‌های بین‌المللی، پدیده‌ای مهم و استثنایی در هنر معاصر ایران است. همان‌گونه که نیچه گفته بود «اگر از ارتفاعی درست بنگریم همه‌ی چیزها سرانجام به هم می‌رسند: اندیشه‌های فیلسوف، کار هنرمند و اعمال نیک.» مازیار اسلامی در این اثر با باور به این پایه که امروزه مهم‌ترین رسالت نقد یافتن آن ارتفاع درست است، می‌کوشد برای نگریستن به سینمای فرهادی به جست‌وجوی آن ارتفاع برآید؛ عملیات جست‌وجویی که همزمان نقد را هم‌افق با ابژه‌ی‌ نقد می‌کند، امکان فراروی از آن را هم فراهم می‌کند. در بخشی از کتاب بوطیقای گسست می‌خوانیم: وابستگی مرتضی به سیگار، هنگام مواجه شدن با بحران، همچون وقفه‌ای برای خلاص شدن از تنش و اضطراب، چه در محیط خانه و چه محیط کار، در فیلم در حکم یک موتیف بصری چندین‌بار تکرار می‌شود. اما جالب است که خود این تلاش برای وقفه انداختن در تنش و اضطراب، همواره به خاطر فقدان کبریت و فندکی که بتواند با آن سیگارش را روشن کند دچار وقفه می‌شود. او به‌ عنوان یک فرد سیگاری از کبریت یا فندکی شخصی برای روشن کردن بی‌دردسر سیگارش محروم است. این محرومیت و در نتیجه ناتوانی‌اش برای روشن کردن بی‌دردسر سیگارش، حاکی از بحران اُدیپی اخلاقی او نیز هست، کلافگی فردی و روانی‌اش برای غلبه بر بحران زندگی زناشویی‌اش. نخستین‌ بار که مرتضی را در خانه‌ی به‌ هم‌ ریخته‌اش می‌بینیم، محروم از فندک شخصی است و به روشی نامتعارف و نامعمول برای روشن کردن سیگارش متوسل می‌شود: فندک الکتریکی اجاق گاز آشپزخانه. آن هم در حالی که تلفنی در حال سروکله زدن با فردی در محیط کارش است. در سکانس بعدی که مرتضی را می‌بینیم، در محیط کارش است؛ کلافه و ناتوان از حل کردن مشکل شرعی‌ای که نظارت پخش برنامه‌های تلویزیون بر سر راه تصویر دختر هفت ساله ایجاد کرده است. در اوج کلافگی سیگاری در می‌آورد برای کشیدن. خطاب به همکارش می‌گوید «کبریت داری؟» پاسخ منفی می‌شنود، پس از جست‌وجوی بی‌نتیجه برای یافتن فندک و کبریت سراغ آبدارچی شرکت می‌رود؛ «آقای مهندس نیک‌فر، هفت ‌هشت‌تا کبریت بخر به هزینه‌ی خودم، بذار این‌جا هر وقت کبریت خواستیم باشد.» سیگار‌ به لب اما محروم از فندک یا کبریتی شخصی برای روشن کردن آن، منتظر آبدارچی می‌ماند تا با کبریت شخصی‌اش سیگار او را روشن کند. همچنان مستأصل و درمانده از حل ایراد شرعی‌ای است که تلویزیون بر یک آگهی بازرگانی گرفته است. بحران اُدیپی در محیط کار از طریق تنیده شدن موقعیت بیگانه کننده‌ی شغلی برای دست بردن در واقعیتِ تصویر دختر هفت‌ساله، به قصد مشروع کردن نمایش آن تصویر، با ناتوانی او در روشن کردن سیگار به خاطر محرومیت از فندک شخصی نمود می‌یابد. فهرست مطالبمقدمهرقص در غبار: عشق یعنی رقصیدن روی خرده‌شیشهشهر زیبا: رئالیسم نارس؛ تقابل فیلیا و اروسچهارشنبه‌سوری: بیماری اتوسدرباره‌ی الی...: تئاتر قضاوتجدایی نادر از سیمین: خانواده‌ی مقدسگذشته: منتظر پارالاکس

more_vert کتاب کریستوفر نولان

ادامه مطلب

closeکتاب کریستوفر نولان

کتاب کریستوفر نولان اثر امیررضا تجویدی، سعی دارد تا حد امکان وجوه مختلف آثار نولان را تحلیل و خواننده را در دنیای فیلمسازی او شریک نماید. کتاب کریستوفر نولان (Christopher Nolan)، با پرداختن به هر دو دوره فیلم‌سازی نولان، یعنی هم دوران پیش از ورود به صنعت هالیوود و هم ورود و ادامه کارش در این ساز و کار، می‌کوشد با نگاهی منصفانه در پی چرایی موفقیت فیلم‌ساز در مجموعه آثارش باشد و در این راه از نگاه ستایشگرانه به دنیای نولان بپرهیزد. کریستوفر نولان فیلمساز مهمی در روزگار ماست. اهمیت نولان را می‌توان هنگام اکران هر فیلمی از او دریافت که منجر به بحث‌های جدی بین منتقدان موافق و مخالف درباره‌ی آثارش می‌شود. کریستوفر نولان فیلم‌ساز جاه‌طلبی است و این جاه‌طلبی را تا به امروز در تمام فیلم‌هایی که ساخته نیز متبلور کرده است تا از طریق تلفیق مجموعه‌ای از مفاهیم و اندیشه‌های متفاوت در بطنِ یک جهان‌بینی متقن و تفکر برانگیز، مجموعه‌ای از کلیشه‌های کهن و پسندیده نظام استودیویی را به خدمت گیرد و به فرمولی نوین و انحصاری برای ساخت آثاری مفرح متفکرانه دست یابد. تلاش امیررضا تجویدی در این کتاب اثبات این نکته است که وجود المان‌های مهم روایی و ساختاری در مجموعه آثار کریستوفر نولان و تا حد زیادی فاصله گرفتن‌شان از دست کم گرفتن مخاطب، دوری ازسطحی‌نگری در پرورش کهن‌الگوها‌ی هزاران بار تکرار شده، تلاش برای شخصیت‌پردازی‌های چندوجهی و واکاوی عینیات و ذهنیات کاراکترها و چندین و چند کلیشه‌ی همیشگی نظام هالیوود؛ در وهله اول نشان‌دهنده این است که نولان فیلم‌سازی است در جایگاهی بسیار متفاوت از قربانیانِ استخدامی کمپانی‌های فیلم‌سازی؛ به عبارت دیگر کریستوفر نولان فیلم‌سازی‌ آرمان‌خواه و در پی ارائه ایده‌آل‌های ذهنی خویش در مقیاسی عظیم و چشم‌نواز است. کتاب کریستوفر نولان در پی آن است که به بیان پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل فیلم‌ساز مشهور بریتانیایی برای برخوردار شدن از جایگاهی مهم در سینمای معاصر آمریکا بپردازد و از عواملی سخن به میان آورد که در صورت بلوغ و تکامل‌شان در جهان‌بینی مستمر نولان می‌توانند به ماندگاری فیلم‌ساز منجر شوند و در صورت محقق نشدن و ایستایی در نقطه‌ای بیهوده، وی را به پرتگاه فراموشی نزدیک و نزدیک‌تر خواهند ساخت. در بخشی از کتاب کریستوفر نولان می‌خوانیم: پس از ساخت درام تلخ و گزنده حیثیت، نولان به سراغ ساخت دومین فیلم بتمن در کارنامه هنری‌اش رفت. اثری که حتی خوش‌بین‌ترین هواداران آن روزهای فیلم‌ساز بریتانیایی نیز نمی‌توانستند موفقیت و اقبال جمیع منتقدان و مخاطبان سینمایی به آن را تا این حد پیش‌بینی کنند. نولان پس از پی‌ریزی دلایل شکل‌گیری قهرمان در بتمن آغاز می‌کند این بار تصمیم می‌گیرد در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ هالیوود، به سراغ وجهه‌ی آسیب‌پذیر ابرقهرمان کهنِ آمریکایی برود. بروس وین در شوالیه سیاه قهرمانی است که ذره ذره پس از مواجهه با ضد قهرمان باهوش و متفکری چون جوکر، آرمانش را می‌بازد و از تمام نقاط ضعفی که روزگاری به آن‌ها می‌بالید صدمه می‌بیند، تا جایی که دیگر برای نجات دیر شده و سقوط برای قهرمان زخم‌خورده و خاکستری داستان، سرنوشتی تلخ و محتوم خواهد بود. فهرست مطالبمقدمه دبیر مجموعهمقدمهبخش اول: پیشنیازهامعرفی فیلمسازفیلم شناسیمعرفی و بررسی آثار کریستوفر نولان1. تعقیب (Following)مرثیه‌ای برای یک نویسنده‌ی خرده پا2. یادگاری (Memento)واکاوی هویتِ یک روان‌پریش درمانده3. بی‌خوابی (Insomnia)روایت انتخاب اخلاقی بازرس سالخورده4. بتمن آغاز می‌کند (Batman Begins)آغازِ اسطوره5. حیثیت (The Prestige)دیالکتیکِ‌ سقوط6. شوالیه سیاه (The Dark Knight)مرگ تدریجی یک آرمان7. تلقین (Inception)بهای سنگین رؤیاپردازی8. شوالیه سیاه بر میخیزد (The Dark Knight Rises)پس از غروب...9. میان‌ستاره‌ای (Interstellar)سانتی‌مانتالیسم هوشمندانهنمایش سطحی خیال‌پردازانه: نگاهی به «میان‌ستاره‌ای»بخش دوم: پژوهش‌هاتحلیل و بررسی روایت در آثار کریستوفر نولاناهمیت تخیل ‌و فانتزی در جهانِ فیلمهای کریستوفر نولاننحوه ترکیب ژانرها در آثار. کریستوفر نولاندروغ‌های سازنده‌ی کریستوفر نولانتحلیل شخصیت قهرمانان و ضدقهرمانان در آثار. کریستوفر و جاناتان نولانواکاوی جایگاه شخصیت‌های زن در آثار کریستوفر نولانپیگیری تم ظهور، سقوط و رستگاری در سه گانۀ «بتمن» کریستوفر نولانگفتار اول: بتمن آغاز میکند (2005)گفتار دوم: شوالیه سیاه (2008)گفتار سوم: شوالیه سیاه برمی‌خیزد (2012)بتمن به‌مثابه‌ی اهرم فکر: نگاهی دیگر به سه‌گانه‌ی «بتمن» کریستوفر نولانآسیب‌شناسیِ حضور سایه نظام استودیویی بر سر آثارِکریستوفر نولانفهرست منابع

more_vert کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما

ادامه مطلب

closeکتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما

کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما نوشته محمدحسین فرج نژاد، به بررسی سوژه‌ها و قهرمانان سینمای غرب و هالیوود با گرایشات یهودی می‌پردازد. بی‌شک یکی از تفریح‌ها و سرگرمی‌های همه‌ی ما تماشای سریال، کارتون، فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی است و ساعات زیادی از شبانه روزمان را صرف دیدن این برنامه‌ها کرده و از دیدن آن‌ها لذت می‌بریم. اما شاید هیچ‌گاه به این موضوع فکر نکرده‌ایم برنامه‌ای که ما با کمال میل تماشا می‌کنیم و از آن لذت می‌بریم هدف و رسالتی صهیونیستی را با خود دارد! و دشمن از ساخت این برنامه‌ها اهداف شومی را دنبال می‌کند. برای روشن شدن این موضوع باید بدانیم که فیلم‌ها و کارتون‌هایی مثل یانگوم، ارمیا، ماتریکس و... از برنامه‌های ساخته شده توسط کمپانی یهودی هالیوود است که با برنامه و هدف خاص خود به خصوص مبارزه با اسلام و مقابله با آخرالزمان، برتری یهود و ساخت سرزمین موعود ساخته شده‌اند. اسطوره‌های صهیونیستی در سینما نام اثری است که سعی در شناسایی همه‌ی نشانه‌ها و نمادهایی دارد که سینمای غرب با وام گرفتن از معتقدات، باورها، تعصب‌ها، اهداف و خط مشی یهود و صهیونیسم آن‌ها را در آثار سینمایی و تلویزیونی به تصویر کشیده است. بی‌گمان فیلم‌های یاد شده در این کتاب دربرگیرنده‌ی تمامی آثار ارائه شده در یکصد سال فعالیت سینمایی نیست، بلکه بیان مصادیق و نمونه‌هایی است که امکان بررسی و تحلیل دقیق‌تر و دگرگون را برای علاقمندان به مطالعات فرهنگی فراهم می‌کند. با اندکی تأمل در تاریخ و فلسفه‌ی هنر، همراهی هنر و اندیشه هویداست. به راستی هیچ اثر هنری را نمی‌توان از اندیشه‌ای خاص، خالی دانست؛ از طرفی دقت در مکاتب مسلط بر جهان غرب و تفکر در سیاست‌های فرهنگی و هنری حاکم بر جهان معاصر، ما را به تأمّلی افزون درباره‌ی محصولات فرهنگی و هنری آن فرا می‌خواند. از طرف دیگر نفوذ شرکت‌های بزرگ صهیونیستی و اندیشه‌های دنیوی آن‌ها بر سینما، هر مخاطب و منتقد فهیمی را به بازشناسی بن مایه‌ها و اساطیر و غایات آثار سینمای غرب فرا می‌خواند. اما متأسفانه کمبود منابع محققانه در این باره احساس می‌شود. این نوشتار، ابتدا به بررسی معنای اسطوره پرداخته و پس از طرح سؤالاتی بنیادین درباره‌ی تعاریف مرسوم و مفهوم آن‌ها، به اصطلاحات گوناگون اسطوره اشاره و سعی کرده است تا به معنای لغوی و بار فرهنگی این واژه در فرهنگ‌ها و زمان‌های گوناگون نیز توجه لازم را داشته باشد. اسطوره، در برخی شرایط به معنای داستان‌های نیمه حقیقی نیمه افسانه‌ای، در بعضی دوره‌ها، به معنای داستان‌های تخیلی الگوپرداز و در برخی دیگر، به معنای داستان‌های دروغین و هدفمند است. در این بررسی به اندیشه‌های عالمان مسلمان نیز توجه شده است. در بخش دیگری، اسطوره در گذر تاریخ، نیز در هشت دوره، با روش جدیدی تقسیم‌بندی و در هر مرحله، ویژگی‌ها و دلایل تمایز آن مرحله بیان شده است. در بخش بعدی، کوتاه و گذرا، دلایلی برای یهودی صهیونیستی بودن ‌هالیوود آورده‌ایم. در این ‌باره در آثار دیگران به تفصیل بررسی‌هایی صورت گرفته است. از این رو، به بیان چند منبع مکتوب و دیجیتال در پانوشت اکتفا نموده‌ایم. تنها برای نمونه، از مهم‌ترین کارگردانان و تولید کنندگان و شرکت‌های رسانه‌ای یهودی صهیونیستی ‌هالیوود نام‌ برده‌ایم و اشاره‌ای کوتاه به نفوذ مسیحیان صهیونیست در صنعت سینما و رسانه‌ی جهانی داشته‌ایم. در بخش دیگر، به چگونگی، چرایی و هدف‌های سینمای غرب و نحوه‌ی بهره‌گیری آن‌ها از اساطیر گوناگون، تعامل‌ سینما و اسطوره و نیز مشترکات اسطوره و سینما توجه شده. در بخش بعدی، شیوه‌ی نهادینه شدن فیلم‌نامه‌نویسی اسطوره‌ای در‌ هالیوود، با توجه به کتاب پرتیراژ سفر نویسنده، مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش دیگر، اساطیر صهیونیستی سینما را بررسی و به فیلم‌هایی اشاره کرده‌ایم که از اسطوره‌ها الهام گرفته‌اند. در این بخش درصدد استقرای تمام فیلم‌هایی که بر اساس اسطوره‌ها ساخته شده‌اند، نبوده‌ایم، زیرا کار ساده‌ای نیست؛ اگرچه گاهی نقدهایی کوتاه درباره‌ی آن‌ها آورده‌ایم. در اینجا بر پایه‌ی سخنان و نوشته‌های سران صهیونیست و یهودی و عوامل و درون‌مایه‌ی فیلم‌ها، اساطیر طرح شده بررسی شده‌اند. نکته‌ی مهم این است که بخش‌های گوناگون این نوشتار را باید پیوسته دید، زیرا نگاه جزیی و جدا جدا، ذهن مخاطب را آشفته می‌سازد؛ برای نمونه، در چندین‌جا درباره‌ی آثاری چون ارباب حلقه‌ها یا ماتریکس یا هری پاتر بحث شده است. در نگاه جزیی شاید در بخشی، دلیل انتساب فلان صحنه‌ی فیلم به اسطوره‌ای خاص، قابل تأمل باشد، ولی با دیدن دیگر زنجیره‌های به ‌هم ‌پیوسته، این ابهام رفع خواهد شد و شواهد، همدیگر را کامل خواهند کرد. کوتاه سخن آنکه، به دلیل تازگی برخی از بحث‌های بیان شده، مطالب باید با تأمل مرور شود تا جایگاه نقدهای احتمالی این نوشتار، دقیق‌تر گردند. ضروری است به این نکته هم اشاره شود که سینما‌، طیفی پر تنوع از مخاطبان را دارد که هر کدام به فراخور میزان دقت و علم‌شان، برخی از این اسطوره‌‌سازی‌ها را درک می‌کنند و تأثیر لازم را می‌پذیرند. به طور قطع همه‌ی مخاطبان، تمام محتوای فیلم‌ها را درک نمی‌کنند، اما تکرار بن‌مایه‌ها و اساطیر صهیونیستی در فیلم‌های مختلف، باعث جا افتادن آن‌ها در ناخودآگاه ضمیر آنان می‌گردد و نوعی همسویی انفاس انسانی با برنامه‌های صهیونیسم را به وجود می‌آورد و مقاومت مخاطبان را کم می‌کند. علاوه بر آن، قوت اسطوره‌پردازی‌های سینمایی و هنری، باعث قوت قلب و افزایش انگیزه‌ی همراهان صهیون نیز خواهد بود. در بخشی از کتاب اسطوره‌های صهیونیستی در سینما می‌خوانید: دلیل اصلی هم‌سویی کنونی سیاست خارجی و فرهنگی و سینمایی انگلیس و آمریکا را باید از قرن 16 میلادی و ظهور پروتستانتیسم و فرقه‌های گوناگونش بازبینی کرد. دکتر رفعت سعید، مانند ‌هارون یحیی (عدنان‌ اکتار) اندیشمند ترک و عبدالله شهبازی مورخ نامدار ایرانی و دیگر نویسندگان محقق به حق، مارتین لوتر را بنیان‌گذار مسیحیت صهیونیستی می‌داند. بنیادهای دین‌شناختی صهیونیسم مسیحی (که تعبیر مسیحیت صهیونیستی برای آن بهتر است) در تداوم اندیشه‌های پولس و لوتر و کالوین و پیوریتن‌ها و البته اندیشه‌های مسیحایی کابالیست‌هاست. این بنیادها اکنون در هالیوود، دست‌مایه‌ی ساخت آثار بسیار زیادی اعم از مستند، فیلم، انیمیشن، کلیپ و بازی رایانه‌ای و... شده است و نیاز دارد هر کدام به طور جداگانه به مثابه یک بن‌مایه و اسطوره‌ی جعلی صهیونیستی، بررسی شود. فقط با اشاره‌ای گذرا، کلیات آن را در اینجا می‌آوریم. مسیحیان صهیونیست در ادامه‌ی حرف‌های پروتستان‌ها و پیوریتن‌ها، مکتب پروتستانتیسم بنیادگرا یا اوانجلیسم‌ را بنیان نهادند. اوانجلیسم در لغت به معنای بازگشت مسیح است که نخستین بار برای لوتر و یارانش به کار رفت، ولی امروزه به مسیحیان محافظه‌کار و بنیادگرا (غالبا در آمریکا) گفته می‌شود. اینان که بر عهد عتیق بیش از عهد جدید تأکید می‌کنند، حتی «انجیل» را با تفاسیر عهد عتیقی می‌فهمند، گرچه انجیل از نظر زمانی متأخر از «تورات» بود و باید با انجیل، ‌تورات را تفسیر کرد و عقیده‌ی سنتی مسیحیان نیز همین‌گونه بوده است، ولی با نفوذ اندیشه‌های پروتستان‌ها و یهودیزه شدن بیشتر مسیحیت، دست از این حالت عقلایی برداشته و انجیل را با عهد عتیق تفسیر می‌کنند. در اواخر قرن نوزدهم، یکی از مفسران معروف آمریکایی به نام سایروس اسکوفیلد بر اساس افکار جان‌ داربی انگلیسی، «انجیل» را تفسیر کرد که امروزه از مهم‌ترین منابع مسیحیت صهیونیستی شمرده می‌شود و معتبرترین تفسیر «انجیل» برای پروتستان‌های سراسر جهان به شمار می‌آید. فهرست مطالبسخن ناشرپیش‌گفتاربخش اول: اسطوره‌واژه‌شناسی اسطورهاصطلاح‌شناسی اسطورهاسطوره در نظر اندیشمندان مسلمانبخش دوم: صهیونیسم و رسانه‌هاهالیوود یهودی صهیونیستینفوذ همه ‌جانبه‌ی صهیونیسم یهودی بر رسانه‌هافعالیت چشم‌گیر مسیحیت صهیونیستی در عرصه‌ی رسانهنفوذ رسانه‌ای صهیونیسم از زبان رسانه‌های غربیلیست سیاه صهیونیست‌ها برای حفظ انحصار سینمایی خودپیوند اسطوره‌ و سینما، راز جهانی شدن اسطوره‌های صهیونفرمول نوشتن فیلم‌نامه‌ی اسطوره‌ای در هالیووداسطوره، راز رسیدن بنی‌صهیون به ساحل نجاتبخش سوم: اسطوره‌های سینماییاسطوره‌ی ارض موعود، میراث نیاکان، سرزمین مادری، اسرائیل بزرگ و شهر زایاناسطوره‌ی مادر؛ قبیله‌گرایی متعصبانهبررسی تعامل صهیونیسم با سینمای ژاپن در ترویج این اسطورهاسطوره‌ی قوم برگزیده؛ نژاد برتراسطوره‌ی ملت واحد یهوداسطوره‌ی دولت الهی اسرائیلاسطوره‌ی سرزمین بدون مردم، برای مردم بدون سرزمیناسطوره‌ی بهشت زمینی، اتوپی بنی‌صهیون، آرمان شهر بسته و معاد مادیاسطوره‌ی خدای ناتوان، توحید قومی و الوهیت یهوداسطوره‌ی شیطان قدرتمند، مقدمه‌ای بر پرستش‌ شیطانخاندان یهودی لوی (لاوی)، پایه‌گذاران و مروجان شیطان‌پرستیمبانی کلامی شیطان‌پرستاننماد‌های شیطانی در فیلم‌های هالیوودیویژگی‌های شیطان در فیلم‌های صهیونیستیچهره‌ها و نام‌های گوناگون شیطان در سینماشیوه‌های تبلیغ شیطانگراییاسطوره‌ی حمله‌ی شیطان به سرزمین موعوداسطوره‌ی بودیسم غربی، لاماییسم صهیونیستی و عرفان هایپست مدرنزنده ‌شدن دوباره‌ی معناگرایی در غربآرامش مبهم در معناگرایی‌های شرقیاصول و پایه‌های آیین بوداآیین بودای غربی در حال رشد همگام با یهودیت و صهیونیسماصول و پایه‌های آیین هندومکتب یوگاتائوئیسم، مقدمه‌ای بر ذن بودیسمذن بودیسم، ذاذن، معبد شائولین، هنرهای رزمیجوبوها، یهودیان بوداییبودیسم تبتی، در اتحاد راهبردی با صهیونیسم و استکباراسطوره‌ی پیامبران قومی، پادشاهان نژادپرست، رهبران قدرت‌طلب، پیش‌گویان قبیلگیحمله‌ی هالیوود به عصمت پیامبران و حجیت وحیاسطوره‌ی مسیح یهودی، مسیحیت پولسی، پروتستانتیسم اصلاح‌گرا، پیوریتنیسم یهودگراپروتستانتیسم، اعتراضی یهودی‌مآب برای انشعاب از مسیحیتنتایج ادبیات استعماری مسیحایی نژادپرستانه‌ی پیوریتن‌ها در سینمااسطوره‌ی مسیحیت صهیونیستی، پروژه‌ی آخرالزمان‌سازی اوانجلیستیهفت مشیت الهی اسطوره‌ایسینمای صهیونیسم مسیحی، پیشروتر از یهودیان در آرمان‌های صهیونیستیاسطوره‌ی هولوکاست، اتاق‌های گاز، کشتار شش میلیون یهودی، کوره‌های یهودی‌سوزیمعنای هولوکاستقوانین بی‌رحمانه‌ی جهانی درباره‌ی افسانه‌های صهیونیستیهولوکاست واقعی در ایران، عراق، فلسطین، رواندا، آمریکا، افغانستان، آفریقا و...مروری بر سایر آثار استیون اسپیلبرگ، کارگردان «فهرست شیندلر»فهرست فیلم‌هالیست منابعمقالاتمنابع اینترنتی

more_vert کتاب سینمای دیجیتال: انقلابی در فیلم‌برداری، پسا تولید و توزیع فیلم

ادامه مطلب

closeکتاب سینمای دیجیتال: انقلابی در فیلم‌برداری، پسا تولید و توزیع فیلم

کتاب سینمای دیجیتال: انقلابی در فیلم‌برداری، پسا تولید و توزیع فیلم نوشته‌ی برایان مک کرنان، به بررسی روند انقلاب سینمای دیجیتالی در جهان می‌پردازد. سینمای دیجیتال واژه‌ای است که به همان اندازه می‌تواند در رابطه با فیلم‌های هالیوود مورد استفاده قرار گیرد که در رابطه با فیلمسازی غیرمتعارف و مستقل قابل اطلاق است و نیز می‌تواند هر کاری، از تولیدات نسبتاً ارزان ساخته شده با دوربین‌های ویدیویی نیمه حرفه‌ای تا فیلم‌های تولید شده با بودجه‌های بسیار سنگین و پر از جلوه‌های ویژه و دارای پیشرفته‌ترین فناوری‌های موجود را شامل شود. نکتۀ مشترک در بین تمام این تولیدات، انعطاف‌پذیری تصویر دیجیتال در بیان هر آن چیزی است که می‌تواند به ذهن متبادر شود یا در قوۀ تخیل انسان شکل بگیرد - و اگر دوست داشت، آن را بر اساس توانایی مالی‌اش تجسم بخشد. کتاب سینمای دیجیتال (Digital cinema) در واقع دیدگاهی است به آنچه که در سال‌های اخیر شاهدش بوده‌اید: انقلاب سینمای دیجیتالی، فناوری‌ای که با سرعت و فراگیری باورنکردنی و بی‌سابقه در تاریخ رسانه‌ای بشر در حال تثبیت جایگاه خودش است. تعریف ساده، روشن و یگانه‌ای برای سینمای دیجیتال وجود ندارد؛ معمولاً سینمای دیجیتالی چهار مرحله را در بر می‌گیرد: گرفتن تصاویر (فیلم‌برداری)، پساتولید، توزیع و نمایش دیجیتالی فیلم‌های سینمایی. اگرچه فیلم ممکن است در یکی یا چند تا از این مراحل باشد یا اصلاً نباشد، ولی همچنان بخش مهمی از انقلاب سینمای دیجیتالی است. برایان مک کرنان (Brian McKernan) در مقدمه کتاب می‌گوید: «امیدوارم که شما با مطالعۀ مطالب ارائه‌ شده در کتاب سینمای دیجیتال: انقلابی در فیلم‌برداری، پسا تولید و توزیع فیلم، به انگیزۀ کافی برای دنبال کردن بینش خلاقانه‌تان و استفاده از سینمای دیجیتال برای گفتن داستانی که گمان می‌کنید باعث قشنگ‌تر و بهتر شدن جهان خواهد شد، دست یابید.» در بخشی از کتاب سینمای دیجیتال: انقلابی در فیلم‌برداری، پسا تولید و توزیع فیلم می‌خوانیم: در ابتدا، تماشاگران تصویر متحرک اشتیاق فراوانی برای تماشای هر چیزی که از آن فیلم گرفته می‌شد داشتند. کلیپ‌های کوتاه دلقک‌های اسلپ‌ استیک و رقصنده‌های و ودویل آن‌ها را به خنده می‌انداخت؛ تصاویر ماشین‌های آتش‌نشانی و قطارهایی که با سرعت زیاد به سوی تماشاگران می‌آمدند، در ابتدا باعث جیغ زدن تماشاگران وحشت‌زده می‌شد؛ اما خیلی طول نکشید که تماشاگران از سادگی و تکرار این چیز تازه و نوظهور، یعنی تماشای حرکت تصاویر، خسته و کسل شدند. در تئاترهای واریته، یکی از مکان‌های اصلی و عمدۀ نمایش تصاویر متحرک، نمایش تصاویر متحرک به پایین‌ترین رده در برنامه‌های نمایش روزانه تنزل یافت. خوشبختانه، کارآفرینان و بازرگانان دیگری هنوز در این فرم هنری نوزاد تازه‌پا بوی فرصت و امکانی برای تولید ثروت حس می‌کردند. یکی از آن‌ها، شعبده‌ باز بسیار با استعداد فرانسوی، ژرژ مه‌لیس بود که در 1895 سالن تئاتر ژان روبر هودین را خرید. او خیلی زود دریافت که با دوربین‌ها و پروژکتورهای برادران لومی‌یر می‌شد توهم‌هایی به‌ مراتب بهتر و پیچیده‌تر از هر آنچه که تا آن زمان در فانوس جادویی امکان‌پذیر بود، خلق کرد. تاریخ‌نگاران فیلم از مه‌لیس به عنوان نخستین کسی که متوجه قابلیت تکنیک‌هایی مانند تدوین داخلی دوربین، نوردهی چندگانه، و حرکت آهسته برای آفرینش جلوه‌های ویژۀ بسیار جالب و حیرت‌آور شد نام می‌برند. مهم‌تر از همه آنکه فیلم‌های او داستان نیز می‌گفتند. در 1900 بر اساس قصۀ کلاسیک <سیندرلا>، فیلم کوتاهی با همین عنوان، سیندرلا، ساخت که با استقبال بسیار خوب تماشاگران رو به‌ رو شد و در ادامه فیلم‌هایی حاوی حقه‌های فنی بیشتر، از جمله سفر به ماه (1902)، نخستین فیلم‌ <پرفروش‌> تاریخ سینما را ساخت. فهرست مطالبدیباچهفصل یکم: در آغازخرد باستانیدستاوردهای اولیهآغاز یک صنعتداستان‌گوییدوران گذار فناوریتصویر الکترونیکیک شروع دوبارهفصل دوم: گرافیک‌های کامپیوتری، ویدیوی دیجیتال و تلویزیون HDدیجیتال و آنالوگویدیو و فیلمظهور پیکسلتولید، پساتولید، و نمایش فیلمفصل سوم: لوکاس، پیشتاز عصری نوینتخیل دیجیتالی جورج لوکاسدیدگاه گروه فنیمؤخرهفصل چهارم: فشرده‌سازی دیجیتالمدیریت ارقامسیستم‌های فشرده‌سازی بی‌اتلاف و بااتلافانتظارات و توقعاتاصول فشرده‌سازیفرایند فشرده‌سازی - ایجاد نمونه‌های داده‌ای و کوانتشتبدیل فضای رنگترانسفورم‌هاکوانتشفشرده‌سازی بی‌اتلاففشرده‌سازی زمانیپیش‌بینی‌های احتیاطی و هشدارهاشیوه‌های فشرده‌سازی برای سینمای دیجیتالفصل پنجم: تجهیزات فیلم‌برداریده دلیل که فیلم هرگز نخواهد مردفهرستی از گزینه‌هادوربین‌های HDفرمت HDVدوربین‌های ویدیویی حرفه‌ای HDدوربین‌های ویدیویی نیمه حرفه‌ای HDتلویزیون و دوربین‌های 4Kدوربین‌های ویدیویی حرفه‌ای 4Kدوربین‌های نیمه حرفه‌ای 4Kدوربین‌های سینمایی دیجیتال حرفه‌ایفصل ششم: پساتولیدنگاهی گذارا به تاریخچۀ پساتولید در سینمانگاهی گذرا به تاریخچۀ جلوه‌های دیداریویدیو چشم‌انداز را تغییر می‌دهدو سپس دیجیتال آمددیجیتال و دمکراتیزه شدن فیلم‌ سازیفیلم دیجیتال استاما در حال حاضر...فصل هفتم: EFILM: یک مورد مطالعاتی در اینترفیس دیجیتالدانش رنگگردش کارهای جدیدتطبیق دادنقدرت کامپیوترارزشش را داردفصل هشتم: صدا نصف تصویر استپیوند دوبارۀ تصویر و صدامیدی (MIDI) وارد می‌شودمزیت‌های دیجیتالباندهای صوتی دیجیتال و صدای سراندتأثیر آواییصدای شیطانفصل نهم: شورش یک نفرهاز موش آزمایشگاه تا فیلم‌سازفصل دهم: رؤیاهای سینمای مستقل، واقعیت‌های سینمای مستقلاواخر 2000مدیوم مناسببیشینه‌سازی زمانکمتر بیشتر بودزمانی برای استراحتابزارها و استعدادفصل یازدهم: یک بازی کاملاً جدیدتجربۀ باارزشمزیت‌هادیجیتال فیلم است، فیلم دیجیتال استپیش‌قراول سینمافصل دوازدهم: بهترین دزد دنیادست به‌ خطر زدنتحرک دوربین ‌روی ‌دستMPEG IMXافسانه‌ها و واقعیت‌هاپساتولیدفصل سیزدهم: گفت‌وگو با مایکل بالهاوس، مدیر فیلم‌برداریفصل چهاردهم: پروجکش دیجیتال فیلم بدون فیلمتعیین استانداردفقط رنگ اضافه کنجزئیات را دست‌کم نگیریدنمایشگرهای کریستال مایع (LCD)کریستال مایع روی سیلیکوناز آنالوگ به دیجیتالتوری کف‌پوش دریچۀ نور (GLV)آماده برای تماشاچیفصل پانزدهم: DLP Cinema تگزاس اینسترومنتزفصل شانزدهم: آیندۀ سینماتأثیر دیجیتالکارایی بهترسری که درد نمی‌کند دستمال نمی‌بندند!برخورد شاهانهبرنامه‌های جایگزینپایان آغازسخن آخردربارۀ نویسنده