more_vert کتاب برگزیده آثار میشل باتوری: دست‌ها

ادامه مطلب

closeکتاب برگزیده آثار میشل باتوری: دست‌ها

کتاب برگزیده آثار میشل باتوری: دست‌ها اثر پدرام حکیم زاده، مجموعه آثار این هنرمند، گرافیست و طراح معاصر با محوریت دست‌ است. میشل باتوری (Michal Batory) در شهر لودز لهستان متولد شد و از پانزده سالگی دوره‌های متعدد طراحی، نقاشی، مجسمه‌سازی و عکاسی را در همین شهر به پایان رساند. باتوری به هلند، آلمان و فرانسه سفر کرد و در سال ۱۹۸۷ در پاریس اقامت گزید. از سال ۱۹۹۴ به عنوان یک طراح مستقل همکاری خود را با مراکز تئاتر فرانسه آغاز کرد و در طول ۱۲ سال گذشته، حدود ۲۰۰ پوستر تئاتر برای این مراکز طراحی کرده است. یعنی به طور میانگین هر ۱۳ روز یک پوستر. برای پاریسی‌ها، دیدن آثار باتوری تبدیل به یک عادت شده است. پوسترهای باتوری حاوی ایده‌های جذابی هستند. نگاه سوررئالیستی که امروزه در پوسترهای باتوری حضور دارد، ریشه‌اش در خاطرات کودکی او قابل ردیابی است. باتوری این توانایی را دارد که از اشیاء دور و برش، بهترین کارکرد ممکن را در جهت انتقال معانی بگیرد. یک برگ، طناب، جا لباسی، کبریت، بالش، شمع، مداد و... همه را به خدمت می‌گیرد. خود او می‌گوید وقتی که می‌خواهد پوستری طراحی کند، ابتدا کیلومترها پیاده‌روی می‌کند و سپس به یک مغازه ابزارفروشی یا خواروبار فروشی می‌رود و چون پوستر تئاتر طراحی می‌کند، به همه این اشیا وزن دراماتیک زیبایی می‌بخشد. پوسترهای باتوری، اجرای فوق‌العاده‌ای دارند. عکاسی دقیق و مونتاژ تصاویر که مشخص است با وسواس صورت می‌گیرد. تکلیفش با نوشته‌ها مشخص است. به هرحال باتوری از طراحان مهم عصر ما به شمار می‌آید که ایده‌های زیبایش را با ما شریک می‌شود. در طی دو دهه گذشته میشل باتوری جوایز متعددی را دریافت کرده است.

more_vert کتاب فیلم‌نامه‌نویسی در ده روز

ادامه مطلب

closeکتاب فیلم‌نامه‌نویسی در ده روز

اگر گام‌هایی را که در کتاب فیلم‌نامه‌نویسی در ده روز اثر درین دانلی و ترویس دانلی توصیف شده است، دنبال کنید، ده روز دیگر یک فیلم‌نامه تمام شده خواهید داشت. فیلم‌نامه‌ای که ممکن است یک فیلم موفق روی پرده‌ی سینما شود. درست است، وعده بزرگی است و طبیعتاً این سؤال را پیش می‌آورد که البته اغلب ما هم آن را می‌شنویم: «آیا واقعاً می‌تونم یه فیلم‌نامه خوب اونم فقط تو ده روز، بنویسم؟ سوای این، اکثر اساتیدی که می‌شناسم می‌گویند؛ نوشتن یک فیلمِ خوب، ماه‌ها یا حتی سال‌ها، زمان می‌بره.» اجازه بدهید ابتدا یک پاسخ مفید و مختصر به این پرسش‌تان بدهیم: «بله، می‌توانید در ده روز یک فیلم‌نامه عالی بنویسید. و در صفحات پیش رو، خواهید دید که دقیقاً چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید!» کتاب فیلم‌نامه‌نویسی در ده روز (The Ten-Day Screenplay) برنامه‌ریزی را دنبال کنید و پس از ده روز یک فیلم‌نامه کامل در دست دارید که می‌تواند خوانندگان‌تان را تحت تأثیر قرار دهد و آغازی باشد بر کارنامه حرفه‌ای نویسندگی‌تان. تراویس دانلی (Travis Donnelly) فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان و تهیه‌کننده آمریکایی است که بیشتر با نوشته‌هایش برای دو سریال هاوایی فایو زیرو و مدیوم شناخته می‌شود. دانلی تابه‌حال چندین فیلم‌نامه اورجینال را به شرکت‌های بزرگ سازنده فیلم مثل سونی، فروخته است. ترویس فارغ‌التحصیل دانشگاه کانزاس است. درین دانلی (Darrin Donnelly) یک نویسنده تمام‌وقت است که نوشته‌هایش در وال‌استریت جورنال، فست کمپانی، اسپورتس ایلوستریتد و سایر روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های جهان، قابل مشاهده است. سبکِ سریع نوشتن که در این کتاب می‌آموزید، نه‌تنها باعث می‌شود کار نگارش فیلم‌نامه‌تان سریع‌تر به پایان برسد، بلکه هیجانِ فیلم‌نامه‌تان را هم حفظ می‌کند. کتاب فیلم‌نامه‌نویسی در ده‌ روز، شما را وادار می‌کند تا ایده‌تان را روی کاغذ بیاورید. تمام کاری که باید انجام دهید این است که مراحل ذکرشده در کتاب را گام‌به‌گام طی کنید. در بخشی از فیلم‌نامه‌نویسی در ده روز می‌خوانیم: قبل از پایان، قهرمان‌تان باید با ترس خود، رو در رو شود و این اتفاق، شجاعتی زیاد را می‌طلبد. نکته‌ی مهم در اینجا این است که بین شجاعت و اطمینان تفاوت وجود دارد. قهرمان ممکن است نسبت به خود اطمینان داشته باشد، اما درعین‌حال وقتی با خطری جدی روبه‌رو می‌شود، دستپاچه و مضطرب شود. قهرمانی که سعی می‌کند شجاعت خود را بیشتر کند، متوجه می‌شود که این ترس، تهدیدی جدی برای او است و می‌آموزد که این تهدید می‌تواند باعث نابودی‌اش شود. بنابراین به هر شکل ممکن که شده خودش را در مقابل آن قرار می‌دهد تا با این ترس رودررو مواجه شود. فهرست مطالبمقدمهبه دنیای فیلم‌نامه‌نویسی با حداکثر سرعت خوش آمدیدپیش از آغازِ دوره ده‌روزهنُه گام ضروری برای یک داستان عالیروز اول- ایجاد و پروراندن شخصیتروز دوم - ورود به دنیای قهرمان و کاتالیزور اولروز سوم – اجتناب و کاتالیزور دومروز چهارم – آغازِ سفر قهرمانروز پنجم – شرایط قهرمان خوب به نظر می‌رسد!روز ششم – نقطه میانیروز هفتم – شرایط سخت‌تر می‌شودروز هشتم – بدترین اتفاق ممکنروز نهم – بازگشتروز دهم – پایانروز یازدهم و پس از آن ...ضمیمه (یک مدل طرح اولیه ساده)منابع

more_vert کتاب فیلمنامه کوتاه: فیلم کوتاه از مفهوم تا تولید

ادامه مطلب

closeکتاب فیلمنامه کوتاه: فیلم کوتاه از مفهوم تا تولید

کتاب فیلمنامه کوتاه: فیلم کوتاه از مفهوم تا تولید نوشته دان گرسکیس، راهنمای خوبی برای فیلم‌سازان تازه‌کار و همچنین حرفه‌ای است. این کتاب به فیلم‌سازی که قصد دارد کار نخست خود را جلوی دوربین ببرد جرأت می‌دهد که دست به اقدام بزند و فیلمنامه خود را به مرحله تولید برساند. دان گرسکیس (Dan Gurskis) در کتاب فیلمنامه کوتاه فقط به بحث نظری نمی‌پردازد، به فیلم‌سازی که می‌خواهد فیلمنامه خود یا دیگری را به فیلم تبدیل کند، کمک می‌کند که خواسته خود را عملی و محقق سازد. کتاب فیلمنامه کوتاه: فیلم کوتاه از مفهوم تا تولید (The short screenplay: your short film from concept to production) در هفت فصل نوشته شده و چند ضمیمه از جمله فهرست واژگان تخصصی و نمونه فیلمنامه‌ها را ارائه کرده است. در مقدمه نکات اساسی و مقدمات اولیه مطرح شده است. اگر بخواهیم تعریف ساده و روشنی از یک فیلمنامه ارائه دهیم، می‌توانیم بگوییم که آن مبنای نوشتاری یک فیلم است. بسیاری از فیلم‌سازان در جست‌وجو برای تعریفی که چیزی بیش از این ارائه دهد، به استعاره و مجاز رو می‌آورند. برخی فیلم‌سازان فیلمنامه را به نقشه راه تشبیه می‌کنند. این تعریف سودمندی است. چون مردم را تشویق می‌کند که به داستان‌های فیلم همچون یک سفر مجازی یا غیر مجازی بنگرند؛ که البته به طور معمول این‌ گونه هستند. دیگران به فیلمنامه به عنوان طرح و نقشه نگاه می‌کنند. این نگاه معمارانه سودمند است. زیرا که بر ساختمان تأکید می‌کند؛ اندیشه‌ای که می‌گوید فیلم چیزی است که طراحی و ساخته می‌شود. و اما در نظر برخی فیلمنامه یک آگهی فروش برای یک محصول آینده، یعنی فیلم تکمیل‌ شده، است. این نگاه تاجرانه به نوبه خود واقعیت دارد. فیلم ساختن نیازمند پول است و طریقه کسب آن پول این است که ایده روشنی از داستانی که قصد روایت آن را دارید و همچنین طریقه روایت آن به سرمایه‌گذاران و صاحبان منافع ارائه دهید. فهرست مطالبمقدمهفصل یک: مطالب کوتاهمفاهیم کلیدیاصول اساسیفیلمنامه خود را متمرکز نگاه داریدچهارچوب زمانی کنش را محدود کنیدتعداد شخصیت‌ها را محدود کنیداز تصویر استفاده کنیددر دیالوگ ایجاز را رعایت کنیدفیلمنامه بی‌مانند و تازه‌ای بنویسیداز چه چیزهایی پرهیز کنیداستفاده گسترده از جلوه‌های ویژه یا تصویریطرح‌های فرعی چندگانهگره‌گشایی از طریق مرگ (‌قتل یا خودکشی‌)سلاح‌هاقتل‌های سریالیهزل‌ها و مستندهای هجویرؤیاها و تخیل‌هاشخصیت‌هایی که آشکارا تناقض دارندفیلم و تئاتراهداف‌ ‌نویسندهفیلم و تلویزیونفصل یک نگاه دوم مرور فصلفصل دوم: شخصیتمفاهیم کلیدیشخصیت و شخصیت‌سازیچرا شخصیت‌های عمل‌گرا و برون‌گرا انتخاب می‌شوند؟وارد کردن شخصیت‌ها در رویدادهدف و نیازعمق بخشیدن به شخصیت‌هادیدگاه طریقی است که با آن یک شخصیت به جهان می‌نگردبازخورد طریقی است که دنیا به یک شخصیت نگاه می‌کندقوس، رشد یا تغییر یک شخصیت در طول رویداد فیلم استانواع شخصیتشخصیت‌های مکملفصل دو نگاه دوم مرور فصلفصل سوم: روایتمفاهیم کلیدیشخصیت در مقابل شخصیتشخصیت در مقابل خودشخصیت در مقابل جامعهشخصیت در مقابل طبیعتشخصیت در مقابل سرنوشتطبیعت سه‌بخشی فیلمنامهمحیطپس‌زمینهلحنقهرماناشاره به درگیریمسیر طرحرویداد هیجان‌انگیزکنش اوج‌گیرندهچند ابزار دیگرمشخص کردن شرایطکاشت و برداشتفریب مخاطب (ماهی قرمز‌)اوج داستانگره‌گشاییصحنه‌هاقهرمان صحنه در مقابل ضدقهرمان صحنهخلق صحنهنقطه دراماتیک صحنه چیست؟ضربه اصلی در این صحنه کدام است؟برای مؤثر بودن صحنه من به چه شخصیت‌هایی نیاز دارم؟قهرمان صحنه کیست؟قهرمان صحنه در صحنه چه می‌خواهد؟شکل درگیری در این صحنه کدام است؟متن فرعی صحنه چیست؟مکان صحنه کجاست؟زمان صحنه چیست؟فصل سه نگاه دوم مرور فصلفصل چهار: دیالوگمفاهیم کلیدیاهداف دیالوگ فیلمطرح را به پیش ببریدشخصیت را آشکار کنیداطلاعات داستانی فراهم کنیدلحن و فضا را ایجاد کنیدمضمون را منتقل کنیدبه پس‌زمینه داستان بیفزاییدویژگی‌های دیالوگ فیلمنوشتن دیالوگ مؤثرتوجهدیالوگی پویا و پیش‌رونده بنویسیدایجاز را رعایت کنیدجملات را ساده نگاه داریدگفتارها را کوتاه نگه داریددر طریق ارائه یک گویش یا لهجه روی کاغذ دقت کنیدهر ضربه را با دیالوگ پیش نبریدتمام ذهنیت یک شخصیت را در کلام او منعکس نکنیداز عبارات پر‌کننده پرهیز کنیدخشک و انعطاف‌ناپذیر نباشید؛ مگر آنکه از شکست لذت ببریداز هر کلمه از روی حساب استفاده کنیدگفت‌وگو را موجز نگاه داریدفصل چهار نگاه دوم- مرور فصلفصل پنجم: تکاملمفاهیم کلیدیایده‌های فیلم از کجا می‌آیند؟شخصیتطرحمحیطمضمونتکاملمراحل تکاملمقدمهفکرعنوانمصاحبه با شخصیتخلاصهطرح کلی گامطرح کلی صحنهطرح کلی سکانسپیش‌نویس نخستبازنویسی‌هامشکلات رایج در مقدمهمشکلات رایج در کنش اوج‌گیرندهمشکلات رایج در گره‌گشاییاصول بازنویسیفصل پنج نگاه دوم مرور فصلفصل ششم: تولیدمفاهیم کلیدیمسائل مالینقش‌های بسیار زیادحیواناتکودکانبدل‌کاریبازی‌های غیر معموللوکیشن‌های بسیار زیادوسایل نقلیهسلاح‌هاهوامجوزهاکار با دیگرانقفل کردن صفحات فیلمنامهمختصری درباره تمرینفصل شش نگاه دوم مرور فصلفصل هفت: فرمتمفاهیم کلیدیعناوین صحنهدستورات صحنهعلامت‌های شخصیتدیالوگدستورات داخل پرانتزپیوند نماهافرمت صنعتی استاندارد (‌سنتی‌)صفحه عنوانموقعیت‌های ویژهچند قاعده ساده اما ضروری نشانه‌گذاریفصل هفت نگاه دوم مرور فصلضمیمه آ: ژانرهاضمیمه ب: واژه‌نامهضمیمه پ: نمونه فیلمنامهضمیمه ت: یک دو جین فیلم‌ساز سیزده فیلم کوتاهی که هر فیلم‌سازی بهتر است آن‌ها را ببیند

more_vert کتاب چیدن نما

ادامه مطلب

closeکتاب چیدن نما

کتاب چیدن نما به قلم جرمی وینیرد، از مجموعه سه جلدی دکوپاژهای مرجع، بیش از 150 نمونه‌ مثال در مورد چگونگی دوربین‌گذاری، زوایا و حرکاتی را ارائه می‌دهد که هر فیلم سازی باید بداند. جرمی وینیرد (Jeremy Vineyard) اعتقاد دارد که ساخت فیلم چیزی فراتر از یک مهارت فنی است. به عقیده‌ی او فیلم‌سازی عبارت است از برقراری ارتباط موثر با بازیگران و عوامل، رهبری کردن و غیره. دانش فنی به تنهایی از شما یک فیلم‌ساز بزرگ نمی‌سازد اما می‌تواند شما را یاری دهد تا با زبان سینما راحت‌تر ارتباط برقرار کنید. کتاب چیدن نما (Setting up your shots) نمونه‌هایی از 300 فیلم شناخته شده را در اختیارتان می‌گذارد تا به کمک آن به این هدف دست یابید. این کتاب را که در حوزه‌ی فیلم‌سازی بی‌همتاست، می‌توان یک جور آچار فرانسه برای فیلم‌سازان در نظر گرفت تا به وسیله‌ی آن بتوانند ایده‌های ذهنی‌شان را به چشم ببینند و بررسی کنند که آیا آن ایده‌ها برای فیلم‌شان مفید واقع خواهد شد یا خیر و اگر مفید هستند به چه شکلی و چگونه باید اجرا شوند. کتاب چیدن نما در هشت فصل تکنیک‌های چیدن و سامان دادن نماها را بررسی می‌کند. این کتاب از روش‌های ابتدایی، آغاز کرده و تا ترکیب‌بندی، حرکت و منظر دید را تحت پوشش قرار می‌دهد. جرمی وینیرد علاوه بر اینکه از کارگردانان موفق سینمای آمریکا محسوب می‌شود، در کنار تحقق هدف‌هایش در عرصه کارگردانی، نویسندگی را نیز به صورت حرفه‌ای آغاز کرده است. اگر فیلم‌سازی تازه‌کار یا باتجربه هستید، یا حتی به سینما علاقه‌ دارید، این کتاب برایتان مفید خواهد بود. در این کتاب با زبانی ساده، تمهیدات حرفه‌ای سینمایی شرح داده شده‌اند؛ لذا این کتاب نه تنها برای تازه‌کاران و علاقه‌مندانی مفید است که از اصول و فنون سینمایی اطلاع ندارند، بلکه برای حرفه‌ای‌ها نیز موثر واقع می‌شود از این جهت که این ترفندها را در ذهن‌شان طبقه‌بندی می‌کند. در بخشی از کتاب چیدن نما می‌خوانیم: پس از پایان یافتن فیلمبرداری، مرحله‌ی تولید به اتمام می‌رسد و مرحله‌ی پس تولید شروع می‌شود. در این مرحله، تدوینگر تمام فیلم‌های گرفته شده توسط کارگردان را، در یک روند چند هفته‌ای یا چند ماهه به هم می‌چسباند و شکل نهایی فیلم را می‌سازد. همچنین در این مرحله، موسیقی، جلوه‌های صوتی و مواردی از این قبیل، به آن افزوده می‌شوند. تدوین روح چیدمان است. بدون تدوین، یک فیلم بیشتر شبیه یک مستند طولانی خواهد بود تا تجربه‌ای سینمایی. تدوین، ضرباهنگ صحنه را تنظیم می‌کند؛ یعنی ضربان آن را. یک تدوینگر کارآزموده قادر است تا از انبوه فیلم‌های گرفته شده چیزی زیبا بسازد. تدوینگران مجموعه‌ی بزرگی از ابزار فنی را در اختیار دارند. با این ابزار، آن‌ها می‌توانند یک فیلم را به صورت دیجیتال و به صورت غیرخطی تدوین کنند. همچنین می‌توانند رنگ تصویر را تنظیم کنند و به فیلم، دیزالو، فید، عنوان بندی و انتقالات تصویری دیگر بیفزانید. آن‌ها برای ارتقای واقع نمایی فیلم، می‌توانند با شرکت‌هایی کار کنند که کارشان خلق جلوه‌های دیجیتال است. شماری از تمهیدات سینمایی هم هستند که به شکلی رایج، در طول فرآیند تدوین به کار می‌روند. نکته‌ای درباره‌ی تدویناگر شما کامپیوتر مکینتاش دارید، فاینال کات پرو (Final Cut Pro) برنامه‌ی عالی‌ای برای تدوین فیلم‌های کوتاه و مستقل است. اَوید (Avid) هم، نرم افزار تدوین دیجیتال است؛ اما نسخه‌ی پیش‌رفته‌ی آن بسیار گران است. اگر بودجه‌ی شما محدود است، فراموش نکنید که هزینه‌ی هارد، کابل، وسایل بک آپ گرفتن و حتی یک مانیتور را برای اتاق تدوین‌تان در نظر بگیرید. هزینه‌های دیگر می‌تواند شامل خرید حق کپی رایت، موسیقی و قلم (فونت) و جلوه‌های صوتی باشد. فهرست مطالبیادداشت مترجمسپاس‌گزاریجگونه از این کتاب استفاده کنیم؟مقدمهفصل اول: تمهیدات ابتدایینکته‌ای درباره‌ی هنر فیلم‌سازی1-1 پن1-2 تیلت1-3 تراولینگ1-4 جابه‌جایی1-5 فوکوس‌کشی1-6 زوم1-7 انتقال تصویری1-8 مونتاژ1-9 اصطلاحات قاب‌بندیفصل دوم: تمهیدات ترکیب‌بندی2-1 ارتفاع دوربین2-2 زاویه‌ی نمایشی، زاویه‌ی اغراق شده، نقطه دید پرنده2-3 جهت2-4 زاویه‌ی اریب2-5 نمای خیلی بسته2-6 سبک میزانسن2-7 میزانسن عمقی، میزانسن تخت2-8 هدایت چشم2-9 ترکیب‌بندی سه گوش و چهارگوش2-10 قاب در قاب2-11 لایه لایه2-12 کنش در چند سطحتمرینفصل سوم: حرکات کرین‌دار3-1 دور شدن - کرین به بالا، نزدیک شدن - کرین به پایین3-2 کرین بر پهنه‌ی جست‌وجو3-3 بالا کشیدن3-4 پایین رفتن3-5 کرین از جلو به بالا3-6 کرین ورود3-7 کرین توصیفی3-8 کرین به بالا، تیلت به پایین3-9 کرین به پایین، تیلت به بالاتمرینفصل چهارم: تمهیدات حرکتی4-1 حرکت روی شخصیت4-2 کشف4-3 فاصله‌گرفتن4-4 عقب‌رفتن و آشکارکردن4-5 گشودن دید4-6 محدود کردن دید4-7 نزدیک شدن4-8 دور شدن4-9 دور چرخیدن4-10 پرواز4-11 تراولینگ برای عمق4-12 تراولینگِ رو به بالا، تراولینگِ رو به پایین4-13 چرخش و مسیر نگاه4-14 حرکت از میان جسم سخت4-15 سرگیجه4-16 عقب‌ ماندن4-17 جلو رفتن از دو جهت4-18 تعقیب تا نیمه‌ى راه4-19 نمای طولانی4-20 آشکارسازی با تأخیرتمرینفصل پنجم: تمهیدات منظر دید5-1 نقطه دید (پی اُ وی)5-2 نقطه دید نشانه‌دار5-3 نقطه دید اشیاء، نقطه دید پرتابی5-4 نگاه‌ نکردن5-6 دیوار حذف شده5-7 زیر نظر داشتن5-8 زیر نظر داشتن مخفیانه5-9 ماسک، حاشیه5-10 حائل5-11 تصویر انعکاسی5-12 دریچه‌ی تصویری5-13 سایه5-14 ضد نور5-15 دوربینِ متصلتمرینفصل ششم: تمهیدات دوربینینکته‌ای درباره‌ی دوربین‌ها6-1 پن شلاقی، برش شلاقی6-2 زوم شلاقی6-3 وارسی6-4 از عقب به جلو6-5 تار شدن، بی‌هوش شدن6-6 انتقال تصویری با فوکوس6-7 فید با نوردهی زیاد، فید با نوردهی کم6-8 سقفِ چرخان6-9 سر و ته6-10 تغییر زاویه6-11 خوابیدنتمرینفصل هفتم: تمهیدات تدوینینکته‌ای درباره‌ی تدوین7-1 جا مپ کات7-2 مچ کات7-3 برش شدید، حرکت شدید7-5 برش لحظه‌ای7-6 تدوین موازی7-7 برون برش7-8 تصویر ثابت7-9 نگاه‌انداختن7-10 چند زاویه7-11 زوم - کات به جلو7-12 زوم - کات به عقب7-13 سکانس مونتاژی7-14 سکانس جا مپ کاتی7-15 تصویر چند بخشی7-16 تصویرک7-17 سوپرایمپوز7-18 برش در حائل تصویر7-19 برش هنگام عبور7-20 چهل تکه7-21 عکاسی کردن7-22 از عکس به صحنه7-23 فلاش زدن، فلاش کات، فلاش جا مپ کاتتمرینفصل هشتم: تمهیدات متفرقه8-1 واقعیت سینمایی8-2 حرکت آهسته، حرکت سریع، حرکت ترکیبی8-3 شباهت تصویری8-4 ناهمخوانی تصویری8-5 نماد8-6 ذرات8-7 توده‌ی جان‌دار8-8 فوکوس دونیمه8-9 نورپردازی8-10 رنگ8-11 کروماکی8-12 تغییر رنگ8-13 سفر از ورای چشم8-14 نمایش از پشت8-15 زوم عظیم8-16 برشی از حرکت8-17 ارتعاش8-18 صافی تک رنگ، تصویر منفی8-19 تصویرپردازی8-20 توان حرکتی8-21 لنز8-22 رسانه‌ی ترکیبی8-23 ترکیب مواد خام8-24 طراحی صدا، گفتار خارج از قاب8-25 تصویرسازی رایانه‌ای (سی جی آی)8-26 تمهیدات بی‌نامتمرینکلام آخردرباره‌ی پدیدآورندگانفیلم‌شناسینام‌نامه

more_vert کتاب ساخت فیلم به زبان ساده

ادامه مطلب

closeکتاب ساخت فیلم به زبان ساده

بهروز فرجی در کتاب ساخت فیلم به زبان ساده کوشیده است تا دانسته‌هایش را پیرامون حوز‌ه‌‌ی فیلم‌سازی با ساده‌ترین کلمات و در کمترین حجم نوشتاری ممکن به مخاطبان صنعت سینما ارائه دهد. سینما یک هنر و صنعت است؛ هنری که بعضاً بخش صنعتش برآن می‌چربد. سینما ترکیبی از فعالیت‌های گوناگون است که همه‌ی آن‌ها حول یک محور یعنی فیلم می‌چرخند. فیلم یک پدیده‌ی کاملاً اجتماعی - انسانی و یک ابزار مدرن و مهم بیانی است. یک بیان صرفاً تصویری که زبان خاص خودش را دارد. آدمی پیش از این تغییرات روحی و دغدغه‌های فکری‌اش را در قالب شعر، سرود، قصه، رمان و گاهی نیز به واسطه‌ی نمایش (که بی‌شک یکی از قدیمی‌ترین صور بیانی بوده است) به ظهور می‌رساند؛ ولی امروزه با رشد و تعالی‌اش در طول زمان به ابزار قدرتمند و نافذی همچون سینما، تلویزیون، تئاتر (مدرن) و مهم‌تر از آن رسانه‌های چند منظوره دست یافته است که می‌توانند ویژگی‌های بارز انسانی‌اش را به بهترین وجه ارائه داده و نیاتش را برآورده گردانند. فیلم در عین حال یک پدیده‌ی هنری هم هست. هنر از آن روی که نوعی بازآفرینی واقعیت نیز می‌تواند باشد. واقعیتی به ظاهر گسسته و پراکنده که برحسب مفهوم یا هدف خاصی توسط فیلم‌ساز (خالق اثر هنری) کنار هم قرار می‌گیرند تا تأثیر واحدی بر مخاطب یا مخاطبین خود داشته باشند. این تأثیر همان پیامی‌ است که سازنده از تولید آن می‌خواهد به بیننده برساند و می‌کوشد با این بازآفرینی و واقع‌گرایی ظاهری، مخاطبش را به سمت و سویی که مد نظر اوست؛ هدایت نماید. نویسنده در طول تهیه‌ی این کتاب حتی یک لحظه هم خود را بهترین و با دانش‌ترین آدم روی زمین فرض نکرده؛ بلکه پیوسته کوشیده است تا دانسته هایش را با ساده‌گویی و به دور از پیچیدگی‌های زبانی غیر ضروری گردآوری کند به طوریکه برای عموم قابل فهم و بیش از سایر کتب قابل استفاده باشد. در بخشی از کتاب ساخت فیلم به زبان ساده می‌خوانیم: کسی که می‌خواهد بازیگر شود و درحرفه‌‌ی خود جزو بهترین‌ها باشد؛ باید وقت بگذارد و تلاش بکند. او بیش از هر چیز باید در جامعه بگردد وبا تیپ‌ها و شخصیت‌های مختلف روبرو و آشنا شود. باید بتواند خصوصیات آدم‌ها را دریافته و به ایشان نزدیک بشود. او باید بداند که خلقیات و رفتار یک ورزشکار با یک فرد معمولی یکی نیست و به همین اعتبار، نوع برخورد و شیوه‌ی زندگیشان با یکدیگر فرق دارد. خصوصیات یک پزشک هرگز با یک پلیس، یک استاد فلسفه، یک معلم مدرسه یا یک خلبان (به اعتبار اینکه هواپیمایش از نوع نظامی باشد یا مسافربری) برابری نمی‌کند. یک بازیگر حتماً باید مطالعات جانبی داشته باشد و حتی‌المقدور با زبان و فرهنگ‌های دیگر، آشنایی و ارتباط داشته باشد. همه‌ی این‌ها او را قادر می‌سازند تا در رابطه با نقش و نقش‌ آفرینی‌اش تسلط بیشتری داشته باشد و ازعهده‌ی هر نمایشی برآید. بنابراین: بازیگر عبارت از کسی‌ست که می‌تواند خود را درقالب شخصیت‌های نمایشی گوناگون قرارداده و ضمن بهره‌گیری از تخصص‌های کسب شده به گونه‌ای عمل نماید که بیننده (تماشاگر) خود او را به جا نیاورد و تنها به شخصیتی که وی ایفاگر نقش آن است؛ بیاندیشد. به عبارت دیگر، بازیگری فراگیری علم یا یک رشته مهارت‌های ضروری‌ست تا بازیگر با تکیه‌ی اصولی برآن‌ها به بازآفرینی نقش‌هایی بپردازد که قبول شخصیت‌های بازی شده توسط وی برای تماشاگر ساده و قابل باور باشد. فهرست مطالبدیباچهکارگردانی چیست؛ کارگردان کیستمقدمهبازیگریفیلم و سینماتاریخ مختصر سینمازبان فیلماندازهلنززاویهحرکترنگکند و تند شدن تصاویرمیزانسنخط فرضیتوالی زمانیتداوم منطقی نور و رنگکارگردانی چیست؟!کارگردان کیست!؟فیلمنامه چیست؛ فیلم‌نامه‌نویس کیستفیلم‌نامهبخشی از یک فیلمنامهانتخاب موضوعدسته‌بندی مضامینساختارنمایشی فیلم‌نامهنمودارداستانیاستفاده از تکنیک‌های رایجبازیگر کیست؛ بازیگری چگونه استمقدمهبازیگری برای سینما وتئاترکمیت‌ها وکیفیت‌هاشخصیت شناسیتحول تدریجی حس (کرشندو) وشخصیتوسایل بازیبرخورداری ازتوانایی‌های جنبیآشنایی با روند تولید فیلم درایرانمثلث معروفپیش‌تولیدترکیب گروه‌های فیلم‌سازیگروه کارگردانیگروه فیلمبرداریگروه صدابرداریگروه طراحی صحنه ولباسگروه گریم (چهره پردازی)گروه بازیگرانگروه حمل ونقلگروه پذیرایی و خدماتمرحله فنی فیلمپروانه‌ی نمایشپخشاکرانآرشیو

more_vert کتاب کارگاه پیشرفته فیلمسازی با فیلمسازان بزرگ

ادامه مطلب

closeکتاب کارگاه پیشرفته فیلمسازی با فیلمسازان بزرگ

لوران تیرار در کتاب کارگاه پیشرفته فیلمسازی با فیلمسازان بزرگ با 21 نفر از کارگردانان بزرگ دنیا از جمله وودی آلن، دیوید لینچ، برناردو برتولوچی، مارتین اسکورسیزی و... مصاحبه کرده است. این کتاب نه تنها برای حرفه‌ای‌های سینما بلکه برای تمام علاقمندان به فیلم‌بینی می‌تواند جذاب باشد. عشق لوران تیرار (Laurent Tirard) به سینما در کتاب کارگاه پیشرفته فیلمسازی با فیلمسازان بزرگ (Moviemakers' Master Class: Private Lessons from the World's Foremost Directors) کاملا مشهود است. او درباره مسائلی از فیلمسازان سؤال کرده و جواب‌هایشان را به صورت یک کارگاه درآورده که سهل و ممتنع هستند. احتمالا از هر فیلمسازی سؤال می‌شود که برای فلان فیلمش چطور بازیگر انتخاب کرده است اما تیرار روی یک فیلم متمرکز نمی‌شود. او می‌خواهد از رابطه بین کارگردان و بازیگر سر در بیاورد. رابطه شگفت‌انگیز پشت دوربین که اثرش را جلوی دوربین می‌بینید. اینکه هر کارگردانی پیش از روشن شدن دوربین فیلمبرداری، صحنه را چطور می‌چیند. و اینکه اصلاً هر کارگردانی به سینما به چه عنوان نگاه می‌کند. در تمام گفت‌وگوهای این کتاب، که پیش از این در مجله فرانسوی استودیو منتشر شده‌اند و برای اولین‌بار در این کتاب به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند، کارگردانان به همان اندازه در بینش‌شان نسبت به فیلمسازی کشف و شهود می‌کنند که در تکنیک‌هایشان، هم روی مراحل فیلمسازی و هم شخص خودشان نور می‌افکنند و به شما کمک می‌کنند متوجه شوید که چه چیزی هر فیلمساز، و فیلم‌هایش را، منحصربه‌فرد می‌کند. کتاب کارگاه پیشرفته فیلمسازی باعث می‌شود پشت صحنه ساخت فیلم‌ها به اندازه آنچه روی پرده می‌بیند برایتان جذابیت پیدا کند. با خواندن این کتاب به جز تحلیل آنچه روی پرده می‌بینید به تفکر کارگردان و برداشتش از سینما هم موقع نوشتن فکر می‌کنید. برخی نظرات در مورد کتاب کارگاه پیشرفته فیلمسازی با فیلمسازان بزرگ: - فیلمسازان مثل آشپزها هستند و این کتاب دستورالعمل‌های سری و محرمانه هر کدام از آن‌ها است. (ژان پیر ژونه (نامزد جایزه اسکار برای فیلم املی پولن)) - خواندن گفت‌وگوهایی تا این حد مستقیم درباره فیلمسازی با اساتید این فن چه لذتی داشت. هر گفت‌وگو با بصیرت و البتهصداقت پیراسته شده است. (لئونارد مالتین) - همه فیلمسازان با سؤال‌های مشابهی مواجه می‌شوند و هر کدام روش خودش را برای پاسخ دادن به سؤالات دارد. همین باعث می‌شود که این «کارگاه‌های پیشرفته فیلمسازی» تا این حد ارزشمند باشند. (پاتریس لوکونت (نامزد جایزه اسکار برای فیلم مضحک Ridicule)) در بخشی از کتاب کارگاه پیشرفته فیلمسازی با فیلمسازان بزرگ می‌خوانیم: شاید متعجب شوید اما احتمالاً بهترین تمرینی که من برای هدایت و کارگردانی بازیگران داشتم ساختن مستند بوده است. چون چیزی که بیشتر از همه از مستندهایم یاد گرفتم درباره رفتار انسان‌ها بود. در نتیجه، چون از نزدیک مشاهده‌گر آدم‌های واقعی بودم، قادر شدم چیزی به بازیگران بدهم تا به آن‌ها کمک کند به احساس واقعی دست پیدا کنند. در هر کاری کلید کارگردانی بازیگران این است که محیط امنی برایشان فراهم کنید. یک محیط قابل اطمینان که در آن بتوانند کار کنند. همه این‌ها بدان معنا است که باید به آن‌ها یک ساختار بدهید و اطمینان پیدا کنید که حواسشان با چیزهای دیگری که روی صحنه اتفاق می‌افتد پرت نمی‌شود. آن‌ها را در مرکز توجه خودتان قرار بدهید، از نزدیک و به دقت تماشایشان کنید، به آن‌ها نشان دهید که قرار نیست اجازه بدهید اشتباهی مرتکب شوند، که آن‌ها را به دردسر نخواهید انداخت. در این صورت آن‌ها بیشتر تمایل پیدا خواهند کرد که بختشان را برای بازی در این نقش از دست ندهند و این همان چیزی است که شما می‌خواهید. نکته‌اش این است که به بازیگران گوش بدهید، چون بازیگران خوب همیشه مشارکت مهمی در ساخت فیلم دارند. فکر می‌کنم یک کارگردان بی‌تجربه احساس خواهد کرد باید روی صحنه برود و به بازیگران بگوید که چه کار کنند، اینکه قوی باشند و خواسته‌های او را اعمال کنند. اما اغلب اوقات کار مهم‌تر این است که به آن‌ها گوش دهید و اشتباهاتشان را اصلاح کنید. بعد زمانی که می‌خواهید سر صحنه بروید دیگر چیزهای خیلی کمی مانده که باید گوشزد کنید. از قبل همه چیز را آماده کرده‌اید پس می‌دانید که قرار است در چه مسیری حرکت کنید. فقط یک مجموعه تعدیلات باقی می‌ماند. فهرست مطالبیادداشت مترجمدرباره‌ی نویسندهپیشگفتارپیشگامانجان بورمنسیدنی پولاکفیلمسازهای تجدیدنظرکنندهوودی آلنبرناردو برتولوچیمارتین اسکورسیزیویم وندرسرؤیاباف‌هاپدرو آلمادوارتیم برتوندیوید کراننبرگژان پیر ژونهدیوید لینچتفنگ‌های بزرگالیور استونجان ووخون تازهجوئل و اتان کوئنتاکشی کیتانوامیر کاستاریکالارس فون‌تریهوونگ کاروایدر طبقه‌بندی مخصوص به خودشژان لوک گدار

more_vert کتاب چگونه بازیگر شویم؟

ادامه مطلب

closeکتاب چگونه بازیگر شویم؟

کتاب چگونه بازیگر شویم؟ یکی از جلدهای مجموعه چگونه هنرمند شویم است که می‌تواند راهنمای خوبی باشد، برای کسانی که کنجکاو پی بردن به راز موفقیت بازیگران هستند؛ امید مهدی نژاد با زیبایی و شیوایی قلم پرده از این اسرار بر می‌دارد. مخاطب فصل اول کتاب چگونه بازیگر شویم هنرجویان جوانی هستند که می‌خواهند هنرپیشه شوند و مخاطبان فصل دوم هنرپیشگانی که در عین سی‌دی و بلوتوث و پارتی و ارشاد و اماکن و دلبر و دلدار و رقیب و... می‌خواهند کماکان هنرپیشه بمانند. شیوه روایت امید مهدی نژاد زبان طنز است و او این طنز را برای نقد رفتارهای اجتماعی و شخصی افرادی که به هر قیمتی می‌خواهند هنرپیشه شوند، به کار گرفته است. اینکه چگونه بدون هیچ استعداد و دوره‌های آموزشی و تنها با تکیه بر زیبایی و تیپ و حاشیه‌سازی بازیگر شویم و بازیگر بمانیم مهم‌ترین مسئله‌ای است که به زبان طنز بدان پرداخته شده است. در بخشی از کتاب چگونه بازیگر شویم می خوانیم: پررو باشید. اساساً در شرایط فعلی برای بازیگر شدن به جز «رو » به هیچ‌چیز دیگر نیاز ندارید.[توضیح: «رو » در اینجا به دو معنی است. معنی اولِ «رو » همان است که در روحیه آدمی است و او را دارای جرأت و جسارتِ خودفشانی می‌کند و معنای دوم «رو »، رخ است. شما باید هر دوی این «رو »ها را داشته باشید.]«رو »داری لازم و کافی بازیگر شدن است و چیزهایی که درباره استعداد و تحصیلات و تجربه و خاک صحنه می گویند، کشک محض محسوب می‌شود.

more_vert کتاب کارگردانی به سبک اسکورسیزی

ادامه مطلب

closeکتاب کارگردانی به سبک اسکورسیزی

کتاب کارگردانی به سبک اسکورسیزی، تالیف کریستوفر کنورتی، کتابی‌ست در حوزه‌ی تخصصی کارگردانی که در کنار مجموعه‌ی سه جلدی دکوپاژهای مرجع می‌تواند، بخش عمده‌ای از نیازهای فیلم‌سازان را برطرف کند. متأسفانه، به جرأت می‌توان گفت در سال‌های گذشته تقریباً کتابی تخصصی‌ در زمینه‌ی کارگردانی فیلم به فارسی منتشر نشده است. هر چه بوده بیش‌تر به مبانی پرداخته است. از این رو فیلم‌سازانی که به دنبال ارتقای دانش حرفه‌ای خود بوده‌اند، به جز مقالات گاه به گاهی در مجلات یا یکی دو کتابی که منتشر شده و به فراموشی رفته است، تقریباً منبعی برای مطالعه نداشته‌اند. همه می‌دانند که مارتین اسکورسیزی (Martin Scorsese) از بزرگ‌ترین بازیگران دنیا استفاده می‌کند، پس چطور می‌شود انتظار داشت مثل او فیلم ساخت؟ حقیقت این است که بهترین بازیگران به بهترین کارگردانان نیاز دارند. بدون حرکات درست دوربین، بازی بازیگر دیده نخواهد شد. شما با آموختن تمهیداتی که اسکورسیزی به آن‌ها بسیار علاقه‌مند است، یاد می‌گیرید چگونه از داستان پرده بردارید و عمق بازی بازیگران را به نمایش بگذارید. اسکورسیزی داستان‌گوی قهاری ا‌ست، اما بزرگ‌ترین مهارت او نقل کردن داستانی تصویری ا‌ست که برای بازی بازیگر فضا ایجاد می‌کند. این بدان معناست که شما با هر بازیگری که کار کنید، می‌توانید از این تمهیدات برای ثبت درخشان بازی‌اش استفاده کنید. اسکورسیزی یک عشق فیلم است، اما از این نمی‌ترسد که از قاب‌بندی‌ها و تمهیدات قراردادی استفاده کند. چنان‌ که اکثر بخش‌های کتاب کارگردانی به سبک اسکورسیزی (Shoot Like Scorsese)، نشان می‌دهند، اگر بخواهد به شما نشان دهد که تفنگی در دست کسی‌ است، به‌ جای آن‌ که از تمهیدی پر‌ زرق‌ و‌ برق استفاده کند، به نمای بسته‌ای از اسلحه برش می‌زند. اگر دو نفر در حال صحبت باشند، او از همان تمهیدی استفاده می‌کند که در برنامه‌های تلویزیونی می‌بینید، یعنی دو اوِرشولدر ساده. او همچنین کاربردهای انحصاری‌ای‌ از تصویر ثابت، حرکت آهسته و برق فلاش دوربین را در فیلم‌هایش دارد که هیچ‌وقت از به‌کار‌بردنشان خسته نمی‌شود. این عناصر اثر کارآمدی روی فیلم‌های او دارند، اما مواقعی که او قدری جلوتر از این‌ها می‌رود، فیلم‌هایش عالی می‌شوند. گرچه اسکورسیزی در اغلب مواقع از سنتی بودن راضی ا‌ست، در صحنه‌های مهم یا لحظات حیاتی، او سبکی غنی‌تر و شعله‌ای پرزبانه‌تر را به نمایش می‌گذارد. در فیلم‌های او لحظاتی هستند که خارق‌العاده عمیق و پرجلوه‌اند و گفت‌ و گوهایی هستند که به‌ شکلی بسیار خلاقانه چیده شده‌اند؛ به‌ شکلی که به‌ سختی باورتان می‌شود صحنه‌هایی را از همان کارگردان دارید می‌بینید. سبک او این است که می‌داند کجا از نماهایی خلاق استفاده کند و کجا در روش سنتی آرام بگیرد. او فیلم‌های بسیاری ساخته است که میانشان فیلم‌های بزرگ بسیاری‌ است که در این کتاب هیچ اشاره‌ای به آن‌ها نشده است، اما کتاب کارگردانی به سبک اسکورسیزی تمام تمهیدات اساسی او را در خود دارد. کریستوفر کنورتی (Christopher Kenworthy) در کتاب کارگردانی به سبک اسکورسیزی لحظاتی را به شما نشان می‌دهد که او از روش معمول بیرون می‌خیزد و نمادهای بصری قوی‌ای‌ را برای ایجاد احساسات ناخودآگاه در مخاطب به‌کار می‌بندد. در سبک اسکورسیزی شما معمولاً صحنه‌ای را می‌بینید و فکر می‌کنید بازیگرانش چه عالی بازی کرده‌اند، اما تشخیص نمی‌دهید که نماهای آن صحنه به‌ شکلی خارق‌العاده طراحی شده‌اند. کتاب کارگردانی به سبک اسکورسیزی نشان می‌دهد تمرکز وی بر روی قاب‌بندی و جهت حرکت عناصر روی پرده، به اضافه‌ی حرکات ساده‌ی دوربین، چطور او را قادر می‌سازد تا داستان‌هایی حیرت‌انگیز را نقل کند. خواه او یک گفت‌ و گوی آرام را میان دو اشراف‌زاده نشان دهد یا یک راننده‌ی تاکسی‌ که به مرز جنون رسیده‌ است؛ فیلم‌های او همیشه به‌ شکل‌ هیجان‌انگیزی دیدنی‌اند. زمانی که این کتاب را تمام کنید، خواهید توانست صحنه‌هایی را با همان عمق و شکوه صحنه‌های اسکورسیزی بگیرید و آن‌ها را در سبک فیلم‌سازی خودتان به‌ کار برید. فهرست مطالبیادداشت مترجممقدمهچگونه از این کتاب استفاده کنیم؟بخش اول: لحظه‌ی تغییر راننده‌ی تاکسیبخش دوم: تحرک زیاد گرگ وال‌استریتبخش سوم: رو‌در‌رویی پرتنش گرگ وال‌استریتبخش چهارم: حرکت متضاد گاو خشمگینبخش پنجم: پویایی قدرت هوانوردبخش ششم: لایه‌های عمق هوانوردبخش هفتم: حرکت یک‌باره رفتگانبخش هشتم: آشکار کردن شخصیت منفی رفتگانبخش نهم: موانع ارتباطی هوگوبخش دهم: برقراری ارتباط عصر معصومیتکلام آخردرباره‌ی نویسندهدرباره‌ی مترجمنام‌نامهفیلم‌شناسی

more_vert کتاب کارگردانی به سبک تارانتینو

ادامه مطلب

closeکتاب کارگردانی به سبک تارانتینو

کتاب کارگردانی به سبک تارانتینو، تالیف کریستوفر کنورتی، کتابی‌ست در حوزه‌ی تخصصی کارگردانی که در کنار مجموعه‌ی سه جلدی دکوپاژهای مرجع می‌تواند، بخش عمده‌ای از نیازهای فیلم‌سازان را برطرف کند. متأسفانه، به جرأت می‌توان گفت در سال‌های گذشته تقریباً کتابی تخصصی‌ در زمینه‌ی کارگردانی فیلم به فارسی منتشر نشده است. هر چه بوده بیش‌تر به مبانی پرداخته است. از این رو فیلم‌سازانی که به دنبال ارتقای دانش حرفه‌ای خود بوده‌اند، به جز مقالات گاه به گاهی در مجلات یا یکی دو کتابی که منتشر شده و به فراموشی رفته است، تقریباً منبعی برای مطالعه نداشته‌اند. کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) استاد تنش، تعلیق، لحظه‌های دلهره‌آور، گفت‌وگوهای خیره‌ کننده و شوخی‌های احمقانه است. کتاب کارگردانی به سبک تارانتینو (Shoot Like Tarantino) به شما نشان می‌دهد که چرا بعضی از لحظات فیلمش به‌ خوبی از آب در می‌آیند و شما چگونه می‌توانید آن‌ها را به شکل مؤثری در فیلم‌های خود به ‌کار ببرید. مطمئناً شما نمی‌خواهید از تارانتینو کپی کنید. بسیاری از مردم بدون آن‌که بدانند چه چیزی وجه تمایز کارهای تارانتینو است، تنها از کارهایش کپی می‌کنند که نتیجه‌اش فقط خشونت‌های بی‌معنی و فحش و بد و بیراه است. وقتی کسی از تارانتینو عیناً تقلید می‌کند، متأسفانه نتیجه‌اش فقط یک آشغال شرم‌آور می‌شود. شما می‌خواهید فیلمساز مطرح و صاحب‌ نامی شوید، اما زمانی یک فیلمساز بهتر می‌شوید که طراحی نماها و شِگردهایی را که تارانتینو در آن استاد است به خوبی بفهمید و یاد بگیرید. فهمیدن این‌ که او چگونه کار می‌کند، می‌تواند فرصت‌های بیش‌تری را در خلاقیت با دوربین برای شما فراهم کند. درست است که بخش بزرگی از داستان‌گویی تارانتینو از فیلمنامه نویسی‌اش و از شیوه هدایت بازیگرانش می‌آید، او درک وسیع‌تری از زبان فیلمنامه دارد که او را قادر می‌سازد داستان‌هایش را به روشی مناسب‌تر از هر کارگردان دیگر بیان کند. فیلم‌هایی که در کتاب کارگردانی به سبک تارانتینو بررسی می‌شوند نشان می‌دهند مهم نیست که بازیگران یا فیلمنامه‌ی شما چه‌ قدر خوب باشند، مهم این است که شما از جادوی دوربین برای آن‌که داستانتان بر روی پرده نقر‌ه‌ای درست کار کند چگونه به بهترین نحو استفاده می‌کنید. صحنه‌هایی که برای کتاب کارگردانی به سبک تارانتینو توسط کریستوفر کنورتی (Christopher Kenworthy) انتخاب شده‌اند، از بین شاهکارهای فراموش نشدنی تا لحظات بسیار کاربردی فیلم‌ها انتخاب شده‌اند تا نشان دهیم که یک داستان‌گوی خوب باید تمام کار خود را به خوبی و تمام و کمال بسازد، حال می‌خواهد آن صحنه، بهترین صحنه‌ی فیلم باشد یا بخش کم اهمیتی از کار. یکی از نقاط قوت تارانتینو کاردانی‌ همه جانبه‌اش است. او ثابت می‌کند که شما برای بیان یک داستان نیاز ندارید حتماً دوربین را حرکت دهید. او همچنین نشان می‌دهد که تمام لحظات فیلم ارزش خود را دارند و برخلاف کارگردان‌هایی که اجازه می‌دهند صحنه‌هایی بدون دلیل گرفته شوند، او تضمین می‌کند برای هرآن‌چه شما در کارهایش می‌بینید دلیلی دارد. فصل‌های کتاب کارگردانی به سبک تارانتینو مهارت‌هایی را به شما می‌آموزند که می‌توانید آن‌ها را در فیلم‌های خود به کارگیرید و آن‌ها را بخشی از سبک و شیوه خود کنید. برای آن‌که شما بتوانید بهترین استفاده را از این کتاب ببرید، باید دقیقاً علل فنی ای را که باعث می‌شوند تا این صحنه‌ها خوب از آب در بیایند بشناسید. نکته‌ی اصلی این‌جاست که مهم نیست چه‌ قدر می‌خواهید خلاق و ماجراجو باشید، آن‌ چه مهم است و شما هم نیاز دارید این است که یک داستان‌گوی ماهر باشید. تارانتینو به ویژگی‌های مختلفی معروف است، اما کم‌تر توجهی به او به عنوان یک فیلمساز تکنیکال شده است. این کتاب استعداد وی را در معرفی شخصیت و داستان در چند ثانیه، یا حفظ تنش برای زمانی بسیار طولانی نمایان می‌کند. اگر او صحنه‌ها را به شیوه سنتی، تنها با یک نمای معرف و چند نمای بسته پوشش می‌داد، این امر ممکن نبود. فیلم‌های او خوب در‌ می‌آیند، چون او راه‌هایی یافته است برای فیلمبرداری درست از لحظاتی که همه‌چیز را شکل می‌دهند. این کتاب به شما نشان می‌دهد که فیلمسازان خوب کاری بیش از فیلمبرداری و ضبط صحنه‌ای را انجام می‌دهند که پیش رویشان است. جزئیاتی در این صحنه‌ها هست که وسواس تارانتینو برای گرفتن بهترین حالت ممکن هرصحنه را نشان می‌دهد. او به فیلمش بسیار اهمیت می‌دهد و باید اطمینان حاصل کند زوایا، جزئیات و حرکات دوربینی که انتخاب کرده، تمام نیازهای فیلمش را برآورده می‌کنند. تارانتینو نشان می‌دهد که بعضی تمهیدات جزئی و ساده می توانند مهیج‌ترین صحنه‌هایی که تاکنون گرفته شده‌اند را به وجود بیاورند. وقتی که شما بدانید تارانتینو چگونه این صحنه‌های هیجانی، نمایشی و دلهره‌آور را خلق می‌کند، می‌توانید آن ایده‌ها را به شیوه شخصی خودتان شکل دهید. فهرست مطالبمقدمهچگونه از این کتاب استفاده کنیم؟بخش اول: تنش فزاینده حرام‌ زاده‌های لعنتیبخش دوم: تعارض زیرکانه جکی براونبخش سوم: پیش‌بینی حرام‌ زاده‌های لعنتیبخش چهارم: تنش غیر قابل تحمل حرام‌ زاده‌های لعنتیبخش پنجم: با کم‌ترین برش جنگوی از بند رَستهبخش ششم: خشونت قریب‌الوقوع جنگوی از بند رستهبخش هفتم: سقوط حساب شده بیل را بکش،جلد اولبخش هشتم: ساختارشکنی داستان عامه‌پسندبخش نهم: تحت کنترل گرفتن فضا داستان عامه‌ پسندبخش دهم: گفت‌ و گوهای گروهی بیل را بکش، جلد دومبخش یازدهم: از دست دادن کنترل سگ‌های سگدانیکلام آخردرباره‌ی نویسندهفهرست فیلم‌ها