more_vert کتاب تصویرسازی آموزشی در ژاپن

ادامه مطلب

closeکتاب تصویرسازی آموزشی در ژاپن

در کتاب تصویرسازی آموزشی در ژاپن به قلم پدرام حکیم زاده، تصویرسازی‌های کتاب کودکِ برخی از هنرمندان معاصر این کشور، همراه با اهداف و نقش‌های آموزشی آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در آثار این کتاب دو گرایش قابل تشخیص است: گرایش سنتی و بومی و گرایش به مکاتب غربی. در نوع اول، عشق به طبیعت، طراحی شهودی، تجسم رویدادهای زندگی، استفاده از رنگ‌های درخشان، درخت، گل، خانه‌ها و باغ‌های ژاپنی، شالیزارها و کوه‌ها را می‌بینید. گویی تصویرگری خیال و ناخودآگاه خود را همچون یک شعر زیبای هایکو بر بوم سفید جاری کرده است. هنرمندان تصویرگر ژاپنی در سده اخیر با حفظ مضامین، مفاهیم، رنگ، ترکیب‌بندی و زاویه دید و سایر عناصر بومی و سنتی، فضایی نو برای کودکان و جامعه امروزی خلق کرده‌اند. تصویرسازی ژاپنی، میراث همان تاریخ و همان مردم عاشق طبیعت است. هنرمند، یک شکوفه گیلاس را بسان با ارزش‌ترین موهبت آسمانی، در کارش ستوده است و لطافت، تازگی، رنگ و بوی آن را به ساده‌ترین و زیباترین شکل به کودکان امروزی ساکن در شهرهای شلوغ و آپارتمان‌های بی‌روح نمایانده است. در این آثار، فانتزی را می‌بینید، ولی نه از نوع والت دیزنی، بلکه فانتزی اصیل ژاپنی با مفاهیم و رنگ و لعاب و احساس بومی که شخصیت‌های آثار اماکیمونو را به یاد می‌اندازد. در گرایش دوم، تأثیر مکتب‌هایی چون امپرسیونیست و اکسپرسیونیسم را همراه با عناصر و روحیات ژاپنی می‌بینید. تصویرگر ژاپنی، هنر غرب را در راستای عناصر خانگی در اثرش پرورانده و به هنری ناب، خلاق و اصیل رسیده است. در بخشی از کتاب تصویرسازی آموزشی در ژاپن می‌خوانیم: برای تصویرسازی یک کتاب داستان می‌توان از هنرمندهای گوناگون استفاده کرد. هر یک از این هنرمندان بر اساس سبک و نگاه خود موقعیت تازه‌ای از فضای داستان را پدید می‌آوردند به نمایش می‌گذارند. در تصویرسازی برای واقعیت‌های علمی هرچند نگاهی خلاق و پویا لازم است اما همراه آن دقت و توجهی نکته بینانه نیاز است تا واقعیت‌های علمی همچنان که هست، به تصویر در آیند. به بیان دیگر می‌توان از خیال و تصور استفاده کرد اما در بسیاری از مواقع باید بر اساس تعاریف علمیاتی علمی، اقدام کرد. بنابراین نتیجه‌ی کار هنرمندان مختلف باید دارای همگونی‌های خاصی باشد. گاه تصویرگری علمی با هدف و ساده‌سازی، یک مفهوم صورت می‌گیرد، به خصوص در توصیف یک دستگاه پیچیده، فیزیولوژی با آناتومی اعضا می‌توان ضرورت این هدف را به خوبی درک کرد. ممکن است با ابزارهای پیشرفته‌ی امروز امکان عکس برداری نیز فراهم باشد اما در ک مو ضوع نیاز به طرح ساده‌ای دارد که بتواند با حذف زوائد، کار و نقش یک جزأ خاص از دستگاه با عصب را در یک بافت آشکار سازد. این جا است که ابزارها و فنون تصویرگری به کمک می‌آیند تا با تنوع رنگ، برجسته سازی و... تصویری با هدف کمک به درک موضوع علمی و نوشته معنا پیدا کند. از سوی دیگر ابزارها و تکنیک‌های ویژه می‌تواند باعث افزایش هزینه‌های تولید و چاپ شود و کتاب را از دسترس عموم مخاطبان دور سازد. پس تصویرگری با استفاده از خطوط ساده و طرح‌های روان جایگاه ویژه پیدا می‌کند و این همت بلند تصویر گران را می‌طلبد، مؤلفان و تصویرگرانی چون «دکتر محمد بهزاد» و «دکتر حسین گل گلاب» که در دهه‌ی 20 کتاب‌های علوم طبیعی فرانسوی را برای فراگیری ایرانی دوره‌ی متوسطه به فارسی برگرداندند و چون امکان چاپ عکس و تصویرهای اصلی کتاب نبود، تصاویر را به سادگی ترسیم کردند. فهرست مطالبکلیاتی درباره ژاپنآیین شینتوطبیعت در هنر شرق دورطبیعت چیست؟زیباشناسی در ژاپنمصورسازی در ژاپنتصویرگران ژاپنیویژگی‌های آموزش و پرورش ژاپنملاحظاتارتباطاتجمعیتتاریخچه آموزشیساختار آموزشیآموزش پیش‌دبستانیآموزش پایهآموزش ابتداییعضلات آموزشیاصلاحات آموزشیتوسعه آموزشیهمکاری‌های آموزشیاصول و اهداف آموزشیاولویت‌ها و علایق آموزشیمعنای تصویر سازی و انواع آنسبک‌های هنری تصویرگریویژگی‌های تصویر گر خوبتصویرگری علمی و کارکردهای آنبررسی اجمالی تصویرگری کتاب‌های درسی ژاپنتصاویر کتاب‌های درسی ژاپنفهرست منابع

more_vert کتاب خلاقیت هنری

ادامه مطلب

closeکتاب خلاقیت هنری

کتاب خلاقیت هنری به قلم پدرام حکیم زاده، همراه با 250 نمونه تصویر هنری، ابتدا خلاقیت از دیدگاه متفکران بزرگ جهان را بررسی کرده و سپس راز موفقیت خلاق‌ترین ذهن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. در بخشی از کتاب خلاقیت هنری می‌خوانیم: ابتکار و خلاقیت بستگی به ترکیب جدید و مؤثر ایده‌ها دارد. واضح است که هرقدر انسان بیشتر بداند، می‌تواند ترکیبات مؤثرتری بسازد. این بیشتر دانستن فقط در حوزه‌ای که می‌خواهد روی آن کار کند نیست، بلکه هرقدر راجع به موضوعات دیگر نیز آگاهی داشته باشد، به نتایج بهتری می‌رسد. هنوز آن طور که باید به این حقیقت توجه نشده است که کسانی که در هنر، ادبیات یا علم افراد برجسته‌ای شده‌اند، در خارج از حوزه‌ی فعالیت خود نیز دانش قابل توجهی داشته‌اند. فهرست مطالبمعنای خلاقیت از دید متفکران بزرگ جهانافزایش قدرت تخیل با هفت روش خلاقانهراز موفقیت خلاق‌ترین ذهن‌هاتصاویر هنری خلاقانه

more_vert کتاب فرهنگ تصویری نمادها و اسطوره‌های جهان

ادامه مطلب

closeکتاب فرهنگ تصویری نمادها و اسطوره‌های جهان

کتاب فرهنگ تصویری نمادها و اسطوره‌های جهان به قلم پدرام حکیم زاده، همراه با تصاویری زیبا به نمادشناسی اسطوره‌های بزرگ دنیا می‌پردازد. بشر از ابتدای حیاتش بر روی زمین با اشکال و تصاویر گوناگونی رو به رو بوده که هر کدام رمز و راز مخصوص خود را به همراه داشته‌اند. او همواره در ورای پدیده‌های طبیعی نیروی عجیب و روحی پنهان را می‌جست که آن نیرو موجودیت آن پدیده را نشان می‌داد. این اشکال و تصاویر که در دنیای امروز به عنوان نماد یا سمبل شناخته می‌شنود جایگاه اساسی و مهمی در دنیای ارتباطی معاصر که جهانی تصویری است، برای خود باز کرده‌اند. سمبل یا همان نماد از ریشه یونانی سمبالین Symballein به معنای به هم پیوستن گرفته شده است و به معنی نشان، مظهر، نمود و علامت بوده است. در بخشی از کتاب فرهنگ تصویری نمادها و اسطوره‌های جهان می‌خوانیم: در زبان‌های اروپائی واژه "میت" از "موتوس" یونانی برآمده و "موتوس" نیز به چیزی اطلاق می‌شد که به گفتار در می‌آمد. واژه "میتولوژی" به معنای اسطوره‌شناسی نقش مهمی در آثار انسان‌شناسان، جامعه‌شناسان، بسیاری از روان شناسان، نقادان ادبی و مورخان ایفا می‌کند.

more_vert کتاب شازده کوچولو در آثار تصویرگران جهان

ادامه مطلب

closeکتاب شازده کوچولو در آثار تصویرگران جهان

کتاب شازده کوچولو در آثار تصویرگران جهان به قلم پدرام حکیم زاده، همراه با 200 تصویر هنری به تصویرگری این شخصیت مشهور و محبوب داستانی می‌پردازد. در بخشی از کتاب شازده کوچولو در آثار تصویرگران جهان می‌خوانیم: مسافر کوچولو در سیاره کوچکی با دوستانش «سویفتی» پرنده فضایی و دخترک گل سرخ که از بذری سرگردان در فضا به وجود آمده است، زندگی می‌کند. او همیشه سیاره‌اش را تر و تمیز و شادان نگه می‌دارد، به گل‌ها آب می‌دهد و آتشفشان‌ها را تمیز می‌کند اما هیچ یک از این کارها نمی‌توانند روح ماجراجویش را تسلی دهند. دوست پرنده‌اش به او می‌آموزد تا چه طور به کمک یک تور شکار پروانه، ستاره دنباله دار سرگردانی را شکار کرده و به کمک آن به مسافرت‌های دوردست کهکشان برود.

more_vert کتاب فیگورهای گرافیکی

ادامه مطلب

closeکتاب فیگورهای گرافیکی

کتاب فیگورهای گرافیکی به قلم پدرام حکیم زاده، همراه با 200 تصویر به طراحی و نمادشناسی اندام انسان پرداخته و اجزاء مختلف آن را شرح می‌دهد. در بخشی از کتاب فیگورهای گرافیکی می‌خوانیم: گیومرث در زبان اوستایی از دو جز گَیو (= زندگانی) و مَرَتَن (= میرنده یا فناپذیر) تشکیل یافته است. در اساطیر مانوی، هُرمُزدَبغ انسان نخستین برابر کیومرث زرتشتی است. در یکی از اساطیر چینی آمده است آفرینش انسان‌های نخستین، به ایزد بانوی مادر، نوگواً نسبت داده شده است. او خود به شکل آدمی بود، جز این که به جای پا، دُم اژدها گونه‌ای داشت. روزی او مشتی از گل رس بستر رودخانه بر داشت و آن را به شکل آدمیانی کوچک درآورد. او آن‌ها را به شکل خود ساخت و بعداً در آن‌ها روح دمید؛ و در یکی از اساطیر مصر آمده که خنوم کوزه‌گری است که آدمیان را شکل بخشید و ایزدان را قالب زد. او به عنوان آفرینندۀ انسان بر شکل گرفتن نطفۀ آدمیان در زهدان مادر نیز نظارت دارد. در بین اقوام سرخ پوست آمریکا دو قوم ذونی و مایا دارای اساطیری مبنی بر آفرینش انسان از خاک و زمین می‌باشند. قوم مایا معتقد به عمر ادواری انسان و جهان میباشند. بنابر اساطیر این قوم انسان‌های خاکی متعلّق به دومین مرحلۀ آفرینش هستند که با گل رس سرشته می‌شوند. قوم ذونی نیز زمین را همچون زنی تصور کرده‌اند با زهدان‌هایی. انسان‌ها و دیگر موجودات درون این زهدان‌ها شکل می‌گیرند و پرورده می‌شوند و بالاخره از آن سر بر می‌آورند. در یک اسطورۀ هندی آمده است که نخستین مرد و زن دو قلوی یَمَه Yama و یی مَه Yima بودند و می‌گفتند هر دو فرزندان خورشید بودند. از یک داستان مائوری (از اقوام بومی نیوزلند از تبار پولینزی - ملانزیایی) برمی‌آید که نخستین انسان از خاک ساخته شد و خورشید در آن خاک جان دمید؛ پرتو خورشید بود که «مادر زمین» را بارور گرداند. سرخ‌پوستان زونی نیومکزیکو می‌گفتند که آدمیان و همۀ موجودات زنده، فرزندان خورشید و زمین‌اند. فهرست مطالبنماد شناسی اندام انسانآدمسَرسینهدست و انگشتپا و ساقشکم و رودهجامهبرهنگی - عریانی

more_vert کتاب شب پرستاره مولانا

ادامه مطلب

closeکتاب شب پرستاره مولانا

کتاب شب پرستاره مولانا اثر پدرام حکیم زاده، به موضوع ارتباط میان اشعار مولانا و نقاشی‌های ونسان وان گوگ پرداخته شده است که ارزش ویژه‌ای داشته و دارند. کلمه و تصویر از دیر باز دو نوع ابزار بیانی برای ارتباط میان انسان‌ها بوده است. از یک سو در هنرهایی مانند نقاشی، گرافیک و سینما بیشتر از تصویر و درهنرهایی مانند شعر، رمان و نمایش بیشتر از کلمه استفاده می‌شود. از سوی دیگر در سرزمین‌های مختلف از نظر پیشینهٔ هنری هنرهای کلامی و در سرزمین‌های دیگر هنرهای تصویری رواج و ارزش بیشتری داشته است. در سرزمین‌های شرق و به ویژه ایران، شاعران با ذوق و قریحه، کلمه را با سعدی، فردوسی، حافظ، مولوی و... به اوج رساندند. در سرزمین‌های غربی و به ویژه اروپا، نقاشان غربی با مکتب‌ها و سبک‌های مختلف هنری، ارزش‌های تصویری متعالی را به جهان عرضه داشتند. از هم‌نشینی دو نوع وسیله بیانی از دو سرزمین با فرسنگ‌ها فاصله و از دو تاریخ با فاصله چند قرن، ارزش‌های هنری جدیدی خلق خواهد شد مانند تلاقی دو دریا (مجمع ابحرین) در تعبیر قرآنی آن و یا دو بی‌نهایت که انسان را به درک جدیدی از هستی می‌رسانند.

more_vert کتاب حضرت عیسی (ع) در آثار شاعران ایران و نقاشان جهان

ادامه مطلب

closeکتاب حضرت عیسی (ع) در آثار شاعران ایران و نقاشان جهان

در کتاب حضرت عیسی (ع) در آثار شاعران ایران و نقاشان جهان اثر پدرام حکیم زاده، به دو نقطه اوج زندگی حضرت عیسی یعنی موضوع غسل دادن حضرت عیسی با آب توسط حضرت یحیی که در بخش عمده‌ای از فرهنگ‌های بشری موضوعی نمادین و اسطوره‌ای برای تطهیر انسان است و موضوع شام آخر پرداخته شده است. موضوعات دینی به ویژه موضوع زندگی پیامبران الهی در آثار هنرمندان جهان ارزش ویژه‌ای داشته و دارند. از یک سو در تاریخ هنر نقاشی جهان به ویژه اروپا از قرن دوازدهم تا بیستم میلادی به موضوع پیامبرانی که در کتب دینی بخش‌هایی از زندگی آنان نقل شده پرداخته شده است. از سوی دیگر در سرزمین ایران با توجه به رهنمودهای دین اسلام به ویژه قرآن، شاعران با ذوق و قریحه که فرهنگ اسلامی را به خوبی درک کرده‌اند ابعاد مختلف زندگی پیامبران الهی را در آثار خود منعکس کرده‌اند. حضرت عیسی علیه‌السلام، پیامبر مسیحیان و یکی از پیامبران اولوالعزم و صاحب شریعت است و کتاب آسمانی او انجیل نام دارد. آن حضرت آخرین پیامبر قبل از پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله است. او دارای مقام امامت و از گواهان اعمال و بشارت دهندگان به آمدن پیامبر اسلام بود. از معجزات او: خلق مرغ، زنده کردن مردگان، شفای کور مادرزاد و برصی و خبر دادن از غیب است. هنگامی که یهود بر آن جناب شورید و تصمیم گرفت او را به قتل برساند، خدای تعالی او را از دست یهود نجات داد و به سوی خود بالا برد و مساله عیسی علیه‌السلام برای یهود مشتبه شد.

more_vert کتاب حضرت نوح (ع) در آثار شاعران ایران و نقاشان جهان

ادامه مطلب

closeکتاب حضرت نوح (ع) در آثار شاعران ایران و نقاشان جهان

در کتاب حضرت نوح (ع) در آثار شاعران ایران و نقاشان جهان اثر پدرام حکیم زاده، به موضوع زندگی حضرت نوح (ع)، ساختن کشتی و سوار کردن حیوانات مختلف در کشتی پرداخته می‌شود. موضوعات دینی به ویژه موضوع زندگی پیامبران الهی در آثار هنرمندان جهان ارزش ویژه‌ای داشته و دارند. از یک سو در تاریخ هنر نقاشی جهان به ویژه اروپا از قرن دوازدهم تا بیستم میلادی به موضوع پیامبرانی که در کتب دینی بخش‌هایی از زندگی آنان نقل شده پرداخته شده است. از سوی دیگر در سرزمین ایران با توجه به رهنمودهای دین اسلام به ویژه قرآن، شاعران با ذوق و قریحه که فرهنگ اسلامی را به خوبی درک کرده‌اند ابعاد مختلف زندگی پیامبران الهی را در آثار خود منعکس کرده‌اند. حضرت نوح علیه‌السلام اولین پیغمبر اولوالعزم است که خدای عزوجل او را با کتاب و شریعت فرستاده است، بنابراین، کتاب او اولین کتاب آسمانی است. آن جناب نهصد و پنجاه سال مشغول دعوت قوم خود بوده، ولى قوم او جز به استهزاء و نسبت جنون به او دادن عکس‌العملی از خود نشان ندادند تا آن‌که در آخر از پروردگار خود یاری طلبید. نوح پس از امر الهی و با تایید و تسدید خداوند، مشغول ساخت کشتی شد و پس از اتمام، امر خدای تعالی مبنی بر نزول عذاب و طوفان سهمگین صادر شد و به جز افرادی که مقدر شده بود، همگی هلاک شدند.

more_vert کتاب هنر مشرح

ادامه مطلب

closeکتاب هنر مشرح

اثر حاضر نیز همانند بسیاری از کتاب‌های مشابه دیگر، به نقاشی غربی می‌پردازد؛ البته با این تفاوت که به‌جای دنبال‌کردن سیر تاریخی هنر، به تعدادی از شاهکارهای شناخته‌شدۀ دنیای نقاشی و آثار بزرگان توجه کرده و دربارۀ ویژگی‌های هریک از این آثار هنری، اطلاعاتی ارائه می‌کند. تمرکز اصلی کتاب، توضیح هرچه بیشتر دربارۀ جزئیات منتخب آثار معرفی‌شده است و این موضوع، به نگاهی موشکافانه نیاز دارد. درواقع، همان‌طورکه در ابتدای بحث نیز اشاره خواهیم کرد، میان دیدنِ نقاشی و نگاه‌کردن به آن، تفاوت وجود دارد. دراین‌میان، بیننده و شیوۀ تعامل وی با اثر هنری مهم‌ترین نقش را بازی می‌کند. فهرست مطالبپیشگفتار مترجم نگاه کردن به نقاشی شش عنصر راهنما چه چیزی شاهکار خلق میکند؟ ذوق هنری نوآوری حمایت شدن نگرش هنری نقش هنرمند جیوتو؛ ستایش مجوسها فرا آنجلیکو؛ بشارت ون آیک؛ ازدواج آرنولفینی وندِروِیدن؛ پایین آوردن عیسی از صلیب دلافرانچسکا؛ تعمید عیسی اوچلو؛ نبرد سن رومانو بوش؛ باغ لذتهای زمینی داوینچی؛ مونالیزا جورجونه؛ توفان میکلانژ؛ سقف عبادتگاه سیستین رافائل؛ مکتب آتن گرونه والد؛ محراب آیزنهایم تیسین؛ باکوس و آریادنه هولباین؛ سفیرها بروگل؛ ضرب المثلهای هلندی ال گرکو؛ تدفین کنت اورگاس کاراواجو؛ شام در امائوس روبنس؛ سامسون و دلیله رامبرانت؛ ضیافت بلشصر پوسن؛ رقصی با آهنگ زمان استین ویک؛ پوچیهای زندگی انسان لورن؛ ازدواج اسحاق و ربکا ولاسکز؛ ندیمهها ورمیر؛ کارگاه هنرمند واتو؛ سفری به کیترا کانالتو؛ رسیدن سفیر فرانسه شاردن؛ پرستار گینزبرو؛ آقا و خانم اندروز رایت دربی؛ آزمایش با پمپی از هوا داوید؛ سوگند هوراتیها ترنر؛ عبور هانیبال از آلپ گویا؛ سوم ماه مه 1808 ژریکو؛ کرجی مدوزا کنستابل؛ گاری علوفه کوربه؛ کارگاه نقاش مونه؛ جلوة پاییز در آرژنتویی دگا؛ کلاس رقص رنوار؛ ناهار در مهمانی دریایی مانه؛ بار در فولی برژر سورا؛ گراند ژات ونگوگ؛ اتاقخواب در آرل سزان؛ طبیعت بیجان با مجسمة گچی پیکاسو؛ گوئرنیکا واژه نامه