more_vert کتاب هگمتانه در آتش؛ بازخوانی خاطره‌های باروت‌زده

ادامه مطلب

closeکتاب هگمتانه در آتش؛ بازخوانی خاطره‌های باروت‌زده

«هگمتانه در آتش» رُمانی با موضوع جنگ تحمیلی در شهرهای ایران و بمباران شهری باستانی و مردمی صلح دوست، با فرهنگ قدیم و قوی به دست و دستور صدام است. این کتاب می‌کوشد تا ندای مردم مظلوم، ستم دیده و سرافراز یکی از آن شهرها یعنی همدان باشد. صبح فردا، خورشید طالع با عظمتی خیره کننده، الوند باستانی را که بر مسیر تاریخ خون بار ایران و جهان ایستاده است، رنگی زد زرین، به رنگ سیمین، به رنگ سبز بهار و به رنگ لعل خونین دل ...؛ آه اگر نمی‌توانم به سرعتی در خور استان به ماجرای قتل عام مردم همدان در جنگ شهرها به دست و دستور صدام بپردازم، به سبب لرزش دست و دل من است ... . بیا سوته دلان گرد هم آییم که حال سوته دل، دل سوته داند! مطلب از این قرار است مردمی سخت کوش، دام پرور، کشاورز، صنعتگر، هنرمند، نظامی و دلاور، مردمی فرهنگ ساز، شهری پر شکوه را بنا می‌کنند و قومی مهاجم، ستیزه‌خو که اساس روابطش با هستی و از آن جمله روابط با دیگران را بر ترس بنا نهاده است، بارها شبیخون می‌زنند، مردمی آرام و کوشا را به ترسناکترین شکل، شکنجه و کشتار می‌کنند. شوق زندگی سبب می‌شود که آن قوم مورد ستم و تهاجم باز همچو ققنوس سر از خاکستر خود درآورند اما خاطره پر هراس از مهاجم را در اساطیر به شکل داستان ضحاک بازگو کنند. ضحاک که شیفته و فریفته ابلیس شد و مار بر شانه هایش رویید و غذای مارها مغز جوانان ایران بود. اگر قومی ضعیف و متزلزل بودند مردم ماد، هگمتانه و همدان بی‌تردید در همان دوران دور و دیر محو شده بودند. سخت جانی گرانقدر اینان نشانگر قدرت و عظمتشان است و من که فقط به هوای یک همولایتی بستری در آسایشگاه روانی به هوای آشنا شدن با علی ماهان به همدان آمده ام، ظاهرا هیچ دلبستگی خاصی به این دیار ندارم، اما به عنوان یک ناظر با تاکید و صراحت می‌گویم که اینان مردمی بزرگ هستند با مردمی که خاطرات اساطیری از تحمیل ستم و قیام را با خاطرات عینی و واقعی از جوهره قتل عام دیوانه وار، همراه و هم پا دارند. کشته شدن آن همه سرو جوان و آن همه گل نازنین، نه انشای احساسی است نه شعار رمانتیک! بعدها علی ماهان به من گفت که تو به مقام تماشای رنج‌های بزرگ بشری رسیده‌ای و من هم با کمی تفاوت به مقام راوی رنجهای انسان رسیده‌ام. گفت که تماشا و روایت اهلیت می‌خواهد خیلی‌ها می‌بینند بی‌آنکه ببینند، می‌شنوند، بی‌آنکه بشنوند می‌گویند بی آنکه بگویند ... همین هایند مصداق کرها و کورهای در باطن. به دیدار سیدسعید غیاث رفتم و او را دیدم. مردی است نازنین، عزیز و عزتمند. یعنی از آن گروه آدمهای کمیاب و به سبب آن هاست که زندگی هنوز هم قابل تحمل است.   من امانتی آقاجلال را به او دادم و علت سفر خود را گفتم و تاکید کردم حالا باید علی ماهان را ببینم از او پرسیدم که آسایشگاه روانی کجاست؟ تا اسم علی ماهان آمد و صحبت از آسایشگاه شد، سیدسعید که تا آن وقت با شوخ طبعی فراوان محفل کوچکمان را گرم می‌کرد، ساکت شد و بهت زده نگاهم کرد. چه شده؟ مگر به نظر شما همدانی‌ها علی ماهان کیست؟ سعید خیره خیره نگاهم کرد. دیوانه‌ای خطرناک است که باعث بی‌چارگی همه شده است. بعضی‌ها خیلی هم جدی معتقدند که علی ماهان مثل ابلیس است و هر که با او نشست و برخاست کرده، به خاک سیاه نشسته است مثل خاندان صریر که خانواده‌ای با اصل و نسب و ثروتمند از قدیمی‌های همدان بود. علی ماهان از همین خانواده زن گرفت و آن وقت همه‌شان، هر کدام یک جور یا کشته و شهید شدند و یا به چنان وضعی افتادند که به قول معروف مسلمان نشنود و کافر نبیند! ادامه این حماسه و خاطره‌های باروت زده را در رُمان «هگمتانه در آتش» بخوانید. این کتاب به قلم محمدعلی علومی نوشته شد و ستاد کنگره شهدای استان همدان این اثر را با شمارگان سه هزار نسخه منتشر کرده است. علومی در مقدمه این کتاب می‌گوید: جدال میان دو نوع تمدن و فرهنگ یعنی تمدن مادها مبنی بر کار و صنعت و هنر با تمدن آشوری که پایه هایش بر برده داری و قتل عام و غارتگری اقوام دیگر بود، گذشته از تاریخ دور در جان معاصر نیز نمونه‌هایی دارد که بمباران همدان نمونه‌ای معاصر از چنان سابقه‌ای است. عنوان «هگمتانه در آتش» پیشنهاد دوست اندیشمند و مهربانم آقای علی رستمی است و موضوع آن جنگ شهرها، بمباران شهری باستانی و مردمی صلح دوست، با فرهنگ قدیم و قوی. صدام با بمباران مردم بی‌دفاع دزفول، کرمانشاه، نهاوند، بهبهان، همدان و ... در طول جنگ تحمیلی در ردیف جنایت کاران تاریخ خونبار بشریت قرار گرفت و این رمان می‌کوشد تا ندای مردم مظلوم و ستم دیده و سرافراز یکی از آن شهرها یعنی همدان باشد.

more_vert کتاب معمای صلح در افغانستان

ادامه مطلب

closeکتاب معمای صلح در افغانستان

شیرین تاجیک دانشجوی کارشناسی ارشد موسسه آموزش عالی اکو کتاب «معمای صلح در افغانستان» نوشته «فرامز تمنا» به بررسی مسئله صلح در افغانستان پرداخته که دیدگاهی نوین را به لحاظ معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی صلح در این کشور، مطرح کرده است. پیرو نشست‌های علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه افغانستان، «کتاب معمای صلح در افغانستان»، نوشته «فرامرز تمنا» در نشست علمی این دو دانشگاه دیروز هفدهم شهریورماه مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست که با حضور اعضای هیئت علمی از دانشگاه‌های دو کشور برگزار شد «سعید شکوهی» دبیر کمیته روابط بین­ الملل انجمن علوم سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه صلح و امنیت بنیادی‌ترین نیاز یک ملت برای رشد و تعالی و سعادت است، گفت: امروزه تامین امنیت برای سیاستمداران افغانستان به یک معضل تبدیل شده است. هرچند طرح‌ها و ابتکارعمل‌هایی از متفکران داخلی و خارجی برای حل این معضل بیان شده، اما به تعبیر کارشناسان، طرح و برنامه‌ای موفق خواهد بود که «درون‌زا» باشد. طرح «برون‌زا» نمی تواند واقعیت‌های یک جامعه را به طور همه جانبه در نظر بگیرد. به گفته وی، رویکرد حل مشکل صلح برای این کشور، از جمله نکات قوتی است که باید مد نظر کارشناسان و سیاستمداران قرار بگیرد. در بخش نقد و بررسی کتاب، «ماندانا تیشه‌­یار» مدیر بخش بین­‌الملل دانشگاه و عضو هیئت علمی موسسه علمی بیمه اکو با معرفی آخرین کتابی که در حال مطالعه آن است (کشمکش بر سر قدرت در افغانستان نوشته «کای آیده» نماینده ویژه­ی سازمان ملل در افغانستان در سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰) از بی‌برنامگی سازمان‌های بین‌المللی و آمریکا برای معضل امنیتی افغانستان یاد کرد. این استاد دانشگاه با تحسین کار «فرامرز تمنا» از تجویز یک نسخه بومی برای افغانستان به عنوان مهم‌ترین ارزش کتاب سخن گفت و افزود: وی به عنوان یک استاد روابط بین‌­الملل بر روی نظریه‌های توسعه سیاسی اشراف داشته و برخلاف روند اندیشمندان کشورهای در حال توسعه الگوی دیگر کشور­ها را استفاده نکرده و توانسته از دل نظریه‌های توسعه، نسخه بومی آن را تهیه و تجویز کند. وی با استقبال از ایده تشکیل «مرکز مطالعات صلح و توسعه» بیان کرد نه تنها این مرکز برای پژوهش­گران جوان افغان مفید است بلکه با توجه به پیشنه تاریخی مشترک و شرایط منطقه‌ای و بین­‌المللی، چه بسا اندیشمندان ایرانی نیز بتوانند در بحث‌های این مرکز شرکت کرده و یک الگو شبکه‌ای به هم پیوسته برای توسعه طراحی کنند. مدیر همکاری‌های علمی بین‌­المللی دانشگاه علامه طباطبائی، «جامعه امن اقتصاد محور» را الگوی ارائه شده در این کتاب دانست و در نقد کتاب از دو موضوع که در کتاب پرداخته شده یاد کرد؛ اول الگوی امنیت منطقه‌ای با تاکید بر چتر امنیتی آمریکا و تشکیل مستطیل امنیتی افغانستان، هند، ترکیه و اسرائیل و دیگری مدیریت بنیادگرایی بر اساس الگوی پاکستان. ماندانا تیشه‌یار پیشنهاد کرد که به این الگوی امنیتی منطقه‌ای به عنوان تنها سناریو نمی‌­توان اکتفا کرد، چرا که افغانستان عضو هیچ یک از سیستم‌­های امنیتی نیست و اگر نتواند با ناتو همراه شود باید سناریو­های دیگری ارائه شود. به نظر وی مدیریت بنیادگرایی بر اساس رویکرد پاکستان نیز برای افغانستان غیرممکن است چرا که رویکرد پاکستان «برون افکنی» بنیادگراها بوده و افغانستان نمی‌تواند بنیادگرایان را به کشورهای همسایه و حتی هند صادر کند. وی در پایان توصیه کرد: افغانستان باید سیاست منفعل خارجی را کنار گذاشته و تولید و توزیع مواد مخدر را در این کشور مدیریت کند. در بخش دیگر این نشست، «عمر صدر» استاد دانشگاه افغانستان، ضمن تبریک چاپ کتاب جدید، بیان داشت نگارش کتاب‌هایی این چنین در افغانستان کم بوده که از این‌رو می‌تواند گام موثری در بومی‌سازی تحقیقات محسوب شود. وی در بخش بعدی نقدی بر ادبیات مرور شده، نظریه‌های بررسی شده و همچنین متدلوژی کتاب ارائه و پیشنهادهایی نیز در این رابطه بیان کرد. صدر بر این باور است که، بر اساس ادعای کتاب مبنی بر بررسی متغیرهای موثر بر امنیت مانند قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، شبکه فساد جرمی و فساد اداری ادعایی بزرگ و دشوار است و همه متغییرهای موثر را نمی‌توان در یک کتاب بررسی کرد که تا فصل ششم به این متغیرها پرداخته نشده و فقط در فصل ششم از آن‌ها نام برده شده است. این استاد دانشگاه افغانستان معتقد است که هر یک از فصل‌­های کتاب یک موضوع جداگانه را بررسی کرده و می‌­تواند موضوع یک کتاب باشد اما وی در جستجوی ارتباط و پیوند بین فصل‌­ها از طریق روش و یا از طریق نظریه‌ها بوده که از نظر او فصل اول به نظریه‌ «سازه انگاری» پرداخته اما فصل­های دوم و سوم و چهارم که درباره­ «طالبان» است از دریچه این نظریه­ خلق نشده است. صدر بر این باور است که مرور ادبیات به درستی صورت نگرفته در فصل یک کتاب از بعد سنتی امنیت، یعنی بعد نظامی یاد شده است اما از مطالعاتی که قبلاً در این مورد صورت گرفته صحبت نشده است. همچنین در بحث طالبان و دسته‌بندی این گروه که کاری بسیار عالی است به آثار زیادی که چه نویسندگان داخلی و چه نویسندگان خارجی انجام داده‌اند اشاره نشده است. به گفته وی، راه حل ارائه شده از سوی نویسنده مبنی بر «گذار از فاز امنیتی به فاز اقتصادی» را بسیار خوب توصیه کرده و این سوال را مطرح می­‌کند که این گذار را چگونه می­‌توان با نظریه «سازه انگاری» توضیح داد. صدر نظر نویسنده مبنی بر خطی بودن مراحل صلح سازی (صلح سازی، صلح بانی و اعمال صلح) را رد کرده بر این باور است که این مراحل می­تواند «دوار» باشد و همزمان می­توان هر سه مرحله را پیش برد. در بخش سوم فرامرز تمنا ضمن تشکر و قدردانی از دقت و دیدگاه‌­های تیشه‌یار و صدر به توضیحاتی در مورد کتاب پرداخت و از بومی‌سازی علم و دانش در افغانستان دفاع کرد. وی گفت موضوع کتاب صلح و امنیت است و لذا ما می‌توانیم به صلح و امنیت هم به عنوان یک مسئله و هم به عنوان یک معما بنگریم و می‌دانیم معمای کنونی، صورت پیچیده شده یک مسئله است. وی در ادامه بیان داشت: نام کتاب با یک مفروض بدیهی همراه است و مسئله امنیت در افغانستان توسط کارگزاران و نخبگان ما پیچیده شده است و این پیچیده‌سازی از مسئله امنیت، معمای امنیت را به وجود آورده است. رئیس دانشگاه افغانستان هدف کتاب از طرح این معما را تولید فکر بیان کرد و افزود ماهیت کتاب صرفاً یک تحقیق و یا ادامه راه دیگران نیست و کتاب بر آن است تا از دانش معرفتی و تئوریک روابط بین‌الملل بهره بگیرد که برای فهم مسائل افغانستان تولید فکر کند. تمنا بر این باور است که هیچ نویسنده‌ای نمی‌تواند مانند شهروند یک کشور پیچ و خم‌های مسائل سیاسی امنیتی را درک کند و به نگارش درآورد. از این نظر کتاب به دنبال تولید اندیشه و فکر برای حل معمای صلح و امنیت افغانستان است و باید از این منظر به کتاب نگریسته شود. تمنا در توضیح محتوای کتاب هم گفت: این کتاب دارای دو بخش کلی بوده که در بخش نخست «معرفت‌شناسی» امنیت افغانستان و در بخش دوم «هستی شناسی» صلح و امنیت در افغانستان بررسی شده است. از دید وی ابعاد معرفت‌شناسی را می‌توان در قالب دو مکتب سازه‌انگاری تبیین کرد. «سازه‌انگاری» با تاکید معرفتی بر هویت، هنجار، قومیت، انگاره‌ها و ایدئولوژی و فضای بین ذهنی که در عرصه بین‌الملل بین بازیگران وجود دارد، تاثیر متقابل و دو سویه ساختار و کارگزار را بیان می­کند. از دید وی اکثر مسائل امنیتی افغانستان ریشه در آموزه و شاخصه‌های این مکتب دارد. از سوی دیگر وقتی بحث امنیت‌سازی مسائل افغانستان مطرح می‌شود اقتصاد، سیاست، روابط با همسایگان، مواد مخدر، همکاری‌ها و حتی حضور زنان نیز امنیتی می‌­شود بنابراین دلیل انتخاب این نظریه مسایل امنیتی افغانستان بوده است.

more_vert کتاب گام تمدن ساز بررسی تفصیلی بیانیه گام دوم انقلاب

ادامه مطلب

closeکتاب گام تمدن ساز بررسی تفصیلی بیانیه گام دوم انقلاب

 کتاب «گام تمدن‌ساز» از چهار فصل تشکیل شده و تلاش شده در آن، ابتدا مستندات گزاره‌های بیانیه گام دوم انقلاب با تکیه بر اسناد معتبر تاریخی و گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی، ارائه شود و در حرکت بعدی سعی شده بیانیه از حالت اجمالی بودن دربیاید و تفصیلی به آن پرداخته شود.

more_vert کتاب " قیام متصل به آسمان" مرور زندگی شهید دلاوری

ادامه مطلب

closeکتاب " قیام متصل به آسمان" مرور زندگی شهید دلاوری

کتاب « قیام متصل به آسمان» مروری بر زندگی و وصیت نامه شهید « حسن دلاوری » فرمانده گروهان یگان دریایی لشگر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) است که از زبان خانواده و همرزمانش با قلم « مهدی قاسمی» نویسنده اهل دلیجان روایت شده است. این کتاب ۲۰۸ صفحه ای را انتشارات « اندیشه مطهر» اراک با قیمت ۴۰ هزار تومان و شمارگان یکهزار نسخه در سال جاری منتشر کرده و در آن روایتی از حال و هوای قبل از انقلاب در محله باغ پنبه دلیجان جان می‌گیرد و به شمیم خوش شهادت در عملیات بدر ختم می‌شود. نویسنده کتاب تلاش می‌کند تا با بیان روایت گونه ارتباط صمیمی با مخاطب برقرار نماید که می‌توان گفت موفق هم بوده است و سبک جدیدی از تالیف و گردآوری گنجینه خاطرات و زندگی‌نامه شهدا را معرفی می‌کند. قیام متصل به آسمان در سه دفتر به بیان خاطرات خانواده شهید ، خاطرات همرزمان وی و ضمائم و ملحقات می پردازد و تصاویری از شهید و همرزمانش در انتهای کتاب به چاپ رسیده که می‌تواند تاریخی مصور از بخشی از دفاع مقدس را زنده نگاه دارد. تابلوهای خوشنویسی از گلچین وصیت‌نامه شهدای شهرستان دلیجان در انتهای کتاب زیبایی و پویایی هنر در تاثیرگذاری و بیان مفهوم را به خوبی بیان می‌کند. قیام متصل به آسمان ششمین کتابی است که رایحه خوش ایثار و شهادت را در دلیجان زنده کرده است. این کتاب اولین اثر به چاپ رسیده از « مهدی قاسمی» است اما رد پای سالها تجربه در سنگر فرهنگ و هنر و تعلیم و تربیت را می‌توان در آن به وضوح مشاهده کرد. شهید والامقام «حسن دلاوری »در تاریخ اول فروردین سال ۴۴متولد و در تاریخ ۲۶ اسفند سال ۶۳ در منطقه عملیاتی دزفول به درجه شهادت نائل آمد .

more_vert پنج کتاب شعر فارسی از شاعران کرمانشاهی

ادامه مطلب

closeپنج کتاب شعر فارسی از شاعران کرمانشاهی

«خوب نیست»، «شبیه خواب نیلوفر»، «نردبان آسمان»، «رنگ آخر جنگ‌ها» و «۴۰ غزل» عناوین پنج مجموعه شعر از شاعران کرمانشاهی است که به ترتیب توسط «بهاره سالارآبادی»، «پیمان جسری»، «محمدجواد محبت»، «سودابه زنگنه» و «رضا حدادیان» به زبان فارسی سروده شده‌اند. در کرمانشاه معمولاً شاعران به هر ۲ زبان فارسی و کُردی چکامه سرایی می کنند؛ در اشعار کُردی، آنان هم به سبک ۱۰ هجایی و هم در قالب اوزان عروضی شعر می سرایند و همچنین به فارسی در اوزان گوناگون به این امر می پردازند. این امر به غنای ادبیات کرمانشاه عمق بخشیده و روز به روز شاهد شکوفایی هر چه بیشتر در شعر این شهر هستیم. برای موضوعیت بخشیدن به این نظر پنج عنوان از مجموعه اشعار شاعران فوق به شرح ذیل معرفی می شود. خوب نیست: عنوان کتابی است که محتوای اشعار شاعره کرمانشاهی، بانو بهاره سالارآبادی است که به زبان فارسی سروده اند؛ این کتاب در قطع رقعی و تیراژ هزار نسخه در سال ۱۳۹۴ توسط نشر فصل پنجم تهران چاپ و منتشر شده است؛ این کتاب ۱۷ شعر از اشعار سالارآبادی را در بر دارد و از محتوا و کیفیت چاپ خوبی برخوردار است. سالارآبادی زاده ۱۳۶۳ کرمانشاه است؛ در رشته فلسفه تا مقطع لیسانس تحصیل کرده و علاوه بر مجموعه شعر فوق یک مجموعه دیگر هم با نام «ایلواژه» منتشر کرده است؛ وی دبیر انجمن شعر بهار کرمانشاه است. شبیه خواب نیلوفر: عنوان دیگری است از مجموعه اشعار شاعری دیگر از کرمانشاه، با نام پیمان جسری که به زبان فارسی سروده شده است؛ این کتاب در ۶۸ صفحه و تیراژ هزار نسخه در سال ۱۳۹۵ توسط نشر شانی تهران چاپ و منتشر شده است؛ این مجموعه ۳۱ غزل از اشعار پیمان جسری را در بردارد. جسری متولد ۱۳۵۲ در کرمانشاه است؛‌ وی در رشته مدیریت تا مقطع دکتری تحصیل کرده و معاونت فرهنگی اداره کل ارشاد اسلامی استان کرمانشاه را نیز در کارنامه شغلی خود دارد؛ هم اکنون مسوولیت اداره فرهنگی این سازمان را عهده دار است؛ علاوه بر کتاب فوق سه کتاب دیگر نیز در زمینه مدیریت از او منتشر شده است. نردبان آسمان: نام کتابی است که استاد محمدجواد محبت، شاعر نامدار کرمانشاهی، به زبان فارسی سروده اند؛ این کتاب در قطع رقعی و تیراژ ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه در سال ۱۳۸۸ توسط حوزه هنری کرمانشاه چاپ و منتشر شده است؛ این مجموعه ۹۶ شعر از اشعار محبت را در بر دارد؛ کلیه اشعار این کتاب در باب نماز است. محبت در سال ۱۳۲۲ در کرمانشاه متولد شد و عمری را با شغل آموزگاری سپری کرده است؛ از وی بیش از ۱۵ اثر منتشر شده و بسیاری از اشعار وی در کتاب‌های درسی به چاپ رسیده است. رنگ آخر جنگ ها: کتاب دیگری است که شاعره کرمانشاهی، بانو سودابه زنگنه، به زبان فارسی سروده است؛ این کتاب در ۸۴ صفحه و تیراژ ۵۰۰ نسخه در سال ۱۳۹۸ توسط نشر هشت تهران چاپ و منتشر شده است؛ این مجموعه ۵۷ شعر کوتاه و بلند از اشعار زنگنه را در بر دارد. زنگنه در سال ۱۳۵۱ در کرمانشاه متولد شد و از سال ۱۳۸۹ به سرودن شعر روی آورده و تاکنون علاوه بر مجموعه فوق کتاب «نغمه های سرزمین مادری» در سال ۱۳۹۹ با مقدمه میرجلال الدین کزاری را منتشر کرده است. زنگنه مسوولیت ماهنامه سخن ویژه کرمانشاه را هم بر عهده دارد. ۴۰ غزل: عنوان مجموعه شعر رضا حدادیان، شاعر فارسی سرای کرمانشاهی است که به تازگی توسط انتشارات دیباچه منتشر شده است؛ این کتاب در قطع رقعی و تیراژ هزار نسخه در سال ۱۳۹۹ توسط نشر دیباچه چاپ و منتشر شده است؛ این مجموعه ۴۰ غزل از اشعار حدادایان را در بر دارد. حدادیان متولد ۱۳۵۳ در کرمانشاه است؛ او معلم است و سالهاست شعر می سراید؛ در کارنامه حدادیان کتاب‌هایی به اسم «دستمالی از ستاره» و «ساعت لحظه لحظه مرا پیر می کند» و «می خواهم پس از لیلا دنیا نباشد» و «عاشقانه ها» نیز به چشم می خورد.

more_vert کتاب حیات وحش بافق

ادامه مطلب

closeکتاب حیات وحش بافق

 کتاب "حیات وحش بافق" با معرفی ۱۸۱ گونه جانوری این شهرستان به نویسندگی عالیه نقیب‌الذاکرین روز دوشنبه در آیینی با حضور جمعی از مسوولان استان و شهرستان بافق رونمایی شد. نویسنده این کتاب که موضوع آن جانورشناسی است، به شیوه‌ای ساده، گونه‌های مختلف جانوری شهرستان بافق را معرفی و به گونه‌های در معرض خطر با رویکرد ارائه راهکارهایی برای حفاظت پرداخته است. "عالیه نقیب الذاکرین" نویسنده کتاب «حیات وحش بافق» در حاشیه آیین رونمایی از این کتاب به خبرنگار ایرنا گفت: این اثر پیرامون معرفی پستانداران، خزندگان، پرندگان، دوزیستان و آبزیان مناطق مختلف این شهرستان است. سه سال تحقیق ، تلاش و گردآوری اطلاعات وی این کتاب را حاصل پژوهش‌های گروهی از محققان جانورشناس استان دانست و افزود: در سال ۹۵ برای اولین بار جرقه نگارش کتابی درباره گونه‌های جانوری به ذهنم خطور کرد و از آن زمان، تحقیقات، پژوهش و نوشتن آغاز شد. وی با قدردانی از حمایت رییس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بافق که نقشی اثرگذار در تالیف این کتاب داشت گفت: وی با وجود دغدغه کاری زیاد همیشه اطلاعات جمع آوری شده را مطالعه و در زمینه بهبود کیفیت این اثر راهنمایی ارائه می‌کرد. زیست ۳۵ گونه جانوری پستاندار در بافق این بانوی نویسنده، طبیعت شهرستان بافق را زیستگاه ۳۵ گونه جانوری پستاندار اعلام کرد و افزود: از هشت گونه گربه‌سانی که در کشور وجود دارد ۶ گونه در این شهرستان زیست می‌کنند که مهمترین و بزرگترین آن پلنگ ایرانی و کوچکترین گربه شنی است. نقیب الذاکرین با بیان اینکه حضور ۹۵ نوع پرنده بومی و ۴۵ گونه پرنده مهاجر در بافق ثبت شده، خاطرنشان کرد: جغد طلایی پرنده بومی شهرستان است که در هیچ کجای استان یزد و استان‌های همجوار وجود ندارد و تنها در حوالی خلیج فارس زندگی می‌کند. وی همچنین از زیست ۲۶ خزنده و دوزیست در شهرستان بافق خبرداد و افزود: از بین خزندگان ۹ گونه مار در این شهرستان وجود دارد که ۲ گونه آن افعی شاخدار و افعی جعفری خطرناک هستند. همکاری مردم در حفاظت گونه‌های جانوری به گفته این مولف، محیط زیست بافق به تازگی گونه‌ای مارکوتوله را شناسایی کرده که در روستای قطرم این شهرستان زندگی می‌کند، تصریح کرد: در این کتاب برای هر گونه جانوری علاوه بر معرفی زیستگاه، به ویژگی‌های شناختی، زیستی، تغذیه و زادآوری پرداخته شده تا مردم با آن‌ها آشنا شوند و برای حفاظت از این گونه‌های ارزشمند تلاش کنند. نقیب‌الذاکرین با بیان اینکه پنج کارشناس از دانشگاه‌های مختلف کشور در تهیه اطلاعات و چاپ کتاب همکاری داشتند، خاطرنشان کرد: تصاویری که در این کتاب وجود دارد صرفا گونه‌هایی معرفی شده دارای عکس است . ۲۰۰ گونه جانوری از قبیل ، میش ،قوچ،کَل، بز و جانورانی مانند پلنگ،یوزپلنگ،کاراکال،سیاه گوش و گربه شنی همچنین انواع پرندگان و خزندگان در منطقه حفاظت شده کوه بافق زندگی می‌کنند. کوه بافق ابتدا منطقه شکار ممنوع محسوب می‌شد و از سال ۱۳۷۵ به عنوان منطقه حفاظت ‌شده تحت کنترل سازمان حفاظت محیط زیست ایران قرار گرفته است. منطقه حفاظت‌شده کوه بافق با مساحتی حدود ۸۸ هزار و ۵۰۰ هکتار در استان یزد و در شرق ایران و ۱۰ کیلومتری شهر بافق واقع شده‌ که رشته‌کوه بزرگی است که از «بیشه درب بهاباد» تا «کوه سنگ قصاب» واقع در دهانه «پنج درخت» در مرز استان یزد با استان کرمان ادامه دارد و طول آن ۷۰ کیلومتر است. مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر یزد قرار دارد.

more_vert کتاب «یازده روز در ماستریخت»

ادامه مطلب

closeکتاب «یازده روز در ماستریخت»

 «یازده روز در ماستریخت» عنوان یک کتاب داستانی ۱۰۷ صفحه‌ای است که به قلم «سمیه محمدی تکاسی» نوشته شده و با شمارگان یک‌هزار نسخه روانه کتابفروشی‌ها شده است. قیمت هر جلد از این کتاب که از سوی انتشارات «شهرآرا و موسسه فرهنگی و هنری یاران علم و فرهنگ عرشیان» به چاپ رسیده، برای علاقه‌مندان به مطالعه ۱۵ هزار تومان تعیین شده است. این داستان عامیانه و سرگرم کننده است و جنبه معرفی مکانی و یا آموزش خاص در جایگاه سفرنامه را ندارد و به نوعی تجربه‌ای خاص از رگه‌های حقیقیت گفتاری بین دو دوست است که می‌کوشند مکاشفه‌ای را در ذات وجود آدمی داشته باشند. نویسنده این اثر برای قالب روایی داستانش از سبک محاوره‌ای بهره برده است و این مهم اثر مستقیم در جلب صمیمیت با مخاطبان دارد. ماستریخت شهری در جنوب هلند در استان لیمبورخ است که در دو سوی رودخانه ماس قرار گرفته و پلی توسط رومی‌ها در این شهر ساخته شده که شهرت زیادی دارد و ماستریخت به معنای «پل بر روی ماس» است. انتخاب فضای داستانی پیش رو در شهر ماستریخت خود جذابیتی خاص برای اثر محسوب می‌شود.

more_vert کتاب «انواع رسانه‌های ارتباطی در شبکه»

ادامه مطلب

closeکتاب «انواع رسانه‌های ارتباطی در شبکه»

«انواع رسانه‌های ارتباطی در شبکه» عنوان کتابی است که به قلم «امیر امین‌مقدسی» به رشته تحریر درآمده و با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی نشر «ورزش» به چاپ رسیده و روانه کتابفروشی‌ها شده است. مطالب این کتاب ۷۶ صفحه‌ای که از تازه‌های نشر استان مرکزی است و با قیمت هر جلد ۱۳۰ هزار ریال عرضه شده، در سه فصل مجزا با عنوان‌های فیبر نوری، کابل‌های کواکسیال و زوج به هم تابیده ارایه شده است که حاوی نکات ارزنده‌ای در خصوص شبکه ارتباطی نوین است. در فصل نخست این کتاب ابتدا تعریفی از فیبر نوری شده و پس از آن پیرامون تاریخچه آن، فیبر نوری در ایران، سامانه‌های مخابراتی نسل نو و تقویت‌کننده‌های نوری، کانکتورهای فیبر نوری و انواع آن توضیحاتی ارایه شده است. چگونگی ساخت فیبر نوری، فرایند mcvd برای ساخت استوانه، فیزیک بازتابش کلی، مقایسه با کابل سیمی، کاربردهای فیبرنوری، روش‌های ساخت پیش سازه، مزایای فیبر نوری و معایب آن، سیستم روشنایی و خصوصیات آن در فیبر نوری از دیگر بخش‌هایی است که در فصل اول این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است. نویسنده در فصل دوم کتاب کابل کواکسیال و انواع آن را توضیح داده و در خصوص اتصالات و قطعات و ویژگی‌ها مشروح سخن رانده است. محتوای فصل سوم این کتاب نیز به زوج‌های در هم تابیده اختصاص دارد که علاوه بر شرح تاریخچه اجمالی از آن، انواع زوج‌های به هم تابیده معرفی شده و مزایا و معایبی احتمالی کابل‌های به هم تابیده شرح داده شده است. این کتاب به زبانی روان گویا نوشته شده و در جای جای آن با استفاده بهنگام از تصویر کوشش شده تا در فهم مطالب به صورت ساده و قابل فهم کمک شود.

more_vert کتاب "دیوارنگاری عصر صفویه در اصفهان" کتابی از دوران طلایی نقاشی دیواری ایران

ادامه مطلب

closeکتاب "دیوارنگاری عصر صفویه در اصفهان" کتابی از دوران طلایی نقاشی دیواری ایران

 "دیوارنگاری عصر صفویه در اصفهان" کتابی است درباره دوران طلایی نقاشی دیواری ایران پس از اسلام که مربوط به عصر شاه ‌عباس صفوی است و به‌طور خاص در اصفهان و کاخ‌های چهلستون و عالی‌قاپو پرداخته است. اگرچه دوران طلایی نقاشی و مصورسازی کتب در ایران بعد از اسلام، مربوط به دوران ایلخانیان، تیموریان و اوایل سلسله‌ی صفویان به‌ ویژه در هرات و تبریز است اما دوران طلایی دیوارنگاری آن مربوط به عصر شاه عباس اول است که به‌ ویژه در کاخ‌های چهلستون و عالی‌قاپو که در این تحقیق به معرفی و بررسی آن‌ها پرداخته شده نمود یافته است. در مقدمه‌ این کتاب آمده است: "با انتقال پایتخت صفویان از قزوین به اصفهان در دهه‌ی اول حاکمیت شاه عباس اول (۹۹۵ ـ ۱۰۰۶ هجری قمری) به سفارش این پادشاه قدرتمند، مهندسان، معماران و گویا شیخ بهایی فیلسوف، عارف و اندیشمند این عصر، نقشه‌ی شهر اصفهان را که دربرگیرنده‌ مجموعه‌ میدان نقش جهان به ‌همراه کاخ‌ها، باغ‌ها، خیابان‌ها، پل‌ها و بازارها بود، طراحی کردند. همچنین به‌منظور رقابت با کاخ‌های عثمانیان و کلیساهای اروپایی به دستور شاه عباس اول و جانشینانش تزئین کاخ‌های چهلستون و عالی‌قاپو مورد توجه ویژه قرار گرفت، در نتیجه‌ این امر است که پیکره‌نگاری در مفهوم واقعی دیوارنگاره (نقاشی دیواری) با ویژگی‌های منحصر به فرد و خلاقانه‌ای در این بناها و در این عصر پدیدار می‌گردد. در این کتاب ضمن معرفی فنون و ویژگی‌های نقاشی دیواری اصفهان عصر صفوی، دیوارنگاره‌هایی که با سبک و اسلوب نقاشی مکتب اصفهان (رضا عباسی) اجرا شده مورد بررسی قرار گرفته است، به‌عبارت دیگر نگارنده به معرفی اجمالی نقاشی‌های کاخ‌های عالی‌قاپو و چهلستون یعنی نقاشی‌هایی که به‌ صورت پیکره‌نگاری در کاخ‌های عالی‌قاپو و چهلستون اجرا شده، نقاشان دوره‌ مذکور و آثار آن‌ها، تکنیک‌ها و رنگ‌های به‌کار رفته در دیوارنگاره‌ها و بیان ویژگی رنگ‌ها از منظر شیمیایی و فرآوری پرداخته است. همچنین علاوه بر بررسی آثار از نزدیک، به یادداشت‌های مربوط به آن‌ها حین مرمت نقاشی‌ها اشاره شده است. هدف این تحقیق، معرفی فنون و ویژگی‌های دیوارنگاره‌های اصفهان عصر صفویه با محوریت کاخ چهلستون است، زیرا بیشترین نقاشی‌ها از عصر صفویه در این بنا به‌جای مانده و به ‌همین دلیل امکان مطالعه و بررسی بهتر را مهیا می‌سازد. روش این تحقیق مبنایی تاریخی، تحلیلی و توصیفی دارد، در نتیجه در به سر منزل رساندن آن از فنون کتابخانه، آزمایشگاه، مصاحبه، مراجعه به اصل آثار یعنی مشاهده‌ دقیق پژوهشگر و مقایسه با نمونه‌های موجود در ابنیه‌ تاریخی عصر صفویه استفاده‌ بسیار شده است. کتاب "دیوارنگاری عصر صفویه در اصفهان: کاخ چهلستون" پس از سخن ناشران و مقدمه، شامل بخش‌های نقاشی ایران در عصر شاه عباس اول، تاریخچه‌ کاخ چهلستون، طبقه‌بندی دیوارنگاری‌های کاخ چهلستون، ویژگی‌های زیبایی‌شناسی دیوارنگاری‌های کاخ چهلستون، روش و فنون دیوارنگاری‌های اصفهان عصر صفوی، دیوارنگاری و هنرمندان، رنگ‌ها و بست‌ها در دیوارنگاری‌ها، پی‌نوشت‌ها، کتابنامه، نگاره‌ها و خلاصه‌ی انگلیسی است. کتاب "دیوارنگاری عصر صفویه در اصفهان" تابستان ۸۶ برنده‌ جایزه‌ کتاب فصل شد. این کتاب توسط حسین آقاجانی‌اصفهانی و اصغر جوانی نگارش شده و سال ۸۶ در ۱۲۸ صفحه توسط نشر فرهنگستان هنر با شمارگان سه هزار نسخه به چاپ رسیده است.