ابداع چسب زخم هوشمند با قابلیت شناسایی عفونت‌های باکتریایی

دانشمندان یک چسب زخم هوشمند ابداع کرده‌اند که با تغییر رنگ، نوع عفونت باکتریایی زخمی که بر روی آن چسبانده شده را نشان داده و در صورت لزوم آنتی‌بیوتیک مناسب را آزاد می‌کند.

به گزارش پایگاه اینترنتی «ساینس الرت»، عملکرد این چسب هوشمند درست مثل یک چراغ راهنمایی است. بر این اساس، رنگ سبز چسب از عدم وجود باکتری‌ها یا تراکم و غلظت کم آن‌ها حکایت دارد، رنگ زرد به معنی وجود باکتری‌های حساس به دارو است که با آنتی بیوتیک‌های استاندارد درمان می‌شوند و رنگ قرمز نیز به معنای وجود باکتری‌های مقاوم به دارو در زخم است، باکتری‌هایی که از بین بردن آن‌ها به چیزی بیشتر از آنتی‌بیوتیک‌های معمولی نیاز دارد. هرچه رنگ زرد و قرمز این چسب پررنگ‌تر باشد، غلظت باکتری‌ها بیشتر است.

نکته جالب توجه این است که این روش جدید نه تنها به شناسایی نوع باکتری موجود در زخم کمک می‌کند، بلکه قادر است به طور خودکار آنتی‌بیوتیک و دیگر داروهای موردنیاز برای درمان هر زخم را نیز آزاد کند.

به علاوه، در صورت تشخیص مقاومت باکتری‌ها به دارو، تابش پرتویی قوی از نور در این چسب انتشار گونه‌ای از اکسیژن بسیار واکنش پذیر را فعال می‌کند. این کار با تضعیف باکتری‌ها آنها را نسبت به آنتی‌بیوتیکی که از چسب آزاد می‌شود، آسیب‌پذیر می‌کند. بنابراین حتی باکتری‌های مقاوم به دارو نیز پیش از آن که فرصتی برای جهش و دفاع از خود داشته باشند، تحت درمان‌های مناسب و قوی‌تر قرار می‌گیرند. از این رو محققان امید دارند این چسب زخم به مبارزه با مقاومت آنتی‌بیوتیکی کمک کرده و زخم‌ها را در زمان کوتاه‌تری ترمیم کند.

پژوهشگران در آزمایش‌هایی که بر روی موش‌ها انجام دادند، موفق شدند با استفاده از این روش هر دو نوع عفونت حساس و مقاوم به داروی "ای کُلای (E. coli)" را درمان کنند.

جزئیات این پژوهش در مجله ACS Central Science منتشر شده است.