سرفصل رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد

سرفصل رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد

کلیات برنامه آموزشی و سرفصل درسی رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.

جلسه ۱۷۰ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست «غلامعلی حداد عادل» در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
حداد عادل در این جلسه اظهارداشت: همکاری و همفکری مناسبی میان این شورا و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برقرار است.
به گزارش روز چهارشنبه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی افزود: در مورد تحول و ارتقاء علوم انسانی نباید به اسم اسلامی سازی افراط و تفریط انجام شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تلاش‌هایی که در ۱۰ سال اخیر در مورد تحول علوم انسانی درچهار بُعد اسلامی سازی، روزآمدسازی، بومی‌سازی و کارآمدسازی انجام شده را بی‌سابقه توصیف کرد.
حداد عادل تاکید کرد: قصد انکار و نفی تلاش‌های گذشته را نداریم و از نقد و انتقاد آزرده نمی‌شویم.
در ادامه این جلسه بررسی سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد در دستور کار قرار گرفت و گزارش کارگروه مربوطه در این زمینه ارائه شد.
در این گزارش به لزوم بازنگری این سرفصل‌ها و برنامه‌ها با گذشت بیش از دو دهه از زمان تصویب، توجه به اقلیم محیطی همچنین به‌روزرسانی برخی سرفصل‌ها مورد تأکید قرار گرفت.
دقت در عنوان رشته تحصیلی برای جلوگیری از برخی مشکلات، فقدان ارتباط برخی دروس با اهداف رشته و ابهام در جایگزینی این رشته به جای رشته‌های دیگر از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.
حداد عادل در این زمینه گفت: نام‌گذاری رشته تحصیلی باید دارای منطق باشد و اگر این منطق انضباط رعایت نشود، آشفتگی ایجاد می‌شود. همچنین در برنامه درسی باید میان سرفصل‌های قبلی و سرفصل‌های جدید تفکیک وجود داشته باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حکمت اسلامی درمورد معماری دارای نظریه و سخن است. ایران قبل و پس از اسلام دارای مکتب معماری مخصوص بود و دانشجوی معماری در این زمینه آگاهی داشته باشد.
در بخش دیگری از جلسه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی اعضا با یادآوری تفکیک روش‌های آموزش معماری در نظام آموزشی کشور به این موضوع نیز اشاره کردند که در رشته معماری گرایش‌های زیادی به وجود آمده و این گرایش‌ها شاخه‌های رشته معماری هستند که با توجه به نیازها به وجود آمده‌اند.
حداد عادل نیز تاکید کرد: ساختمان‌سازی و معماری در شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی، نمایانگر معماری اسلامی ایرانی نیست.
وی افزود: جنبه‌های حکمی و نظری معماری اسلامی ایرانی می‌تواند در این سرفصل‌ها گنجانیده شود. اگر معمار با فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنا نباشد به مقلد صرف معماران غربی تبدیل می‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: تمرکز برای تربیت معمار توانمند در حوزه فرهنگ ایرانی و اسلامی به صورت عینی و محسوس لازم است.

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه