هنر حل مسئله

هنر حل مسئله

آیا حل مسئله آموزش دادنی است؟  

یکی از دلایل فقدان طرحی برای آموزش حل مسئله به دانش آموزان،  این است که آموزشگران ریاضی تا چندین سال پیش معتقد بودند که حل مسئله آموزش دادنی نیست بلکه یک هنر یا ویژگی و توانایی است که بعضی از انسانها دارند و بعضی ندارند، بنابراین هیچ کس تلاش برای حل مسئله به دانش آموزان نمی کرد. 

 اما امروزه تعداد کسانی که درمورد آموزش حل مسئله تحقیق می کنند بیش تر است.

در ادامه با برخی از راهبردهای حل مسئله بیش‎تر آشنا خواهیم شد:

1_ راهبرد رسم شکل:

کشیدن شکل برای بهتر فهمیدن مسئله و یا پیدا کردن راه حل آن میباشد. راهبرد رسم شکل ، بهترین شروع برای حل مسئله است . طبیعی ترین راهبردی که به ذهن دانش آموز می رسد رسم شکل است.
بسیاری از مسائل با کشیدن یک شکل مناسب یا مسئله به طول کامل حل یا راه حل آنها آشکار می شود.
اغلب معلمان این راهبرد ( راه حل) را در حل مسئله ها از دانش آموزان نمی پذیرند به همین دلیل این راهبرد طبیعی کم کم کنار گذاشته می شود.

2 _ راهبرد الگویابی:

کشف رابطه بین جمله‌های عددی و یا شکل‌های هندسی در مسئله است.


3_ راهبرد زیر مسئله:

مسئله‌های پیچیده و چند هدفی را به مسئله‌های کوتاه و سلسله‌وار تقسیم کرده و با حل آن‌ها، مسئله حل خواهد شد. تشخیص زیر مسئله ها و حل آنها ، راهبرد مهمی برای حل مسئله های ترکیبی است.
در این راهبرد 2 نکته قابل توجه است:
الف_تشخیص زیر مسئله‌ها
ب_ نوشتن مسئله‌های کوچک و حل آنها برای رسیدن به پاسخ نهائی مسئله

4 _ راهبرد مسئله ی ساده تر مرتبط با مسئله‌ی اصلی:
گاهی مسئله پیچیدگی هایی دارد که نمی توان آن را به راحتی حل کرد . اما وقتی آن را ساده می کنیم، یا حل و یا روش حل آن ظاهر می شود. وقتی مسئله درحالت ساده تر بررسی شد یا یک الگو یابی می توان آن را به حالت کلی تعمیمی داد. ساده کردن عددها و داده ها نیز بخشی از این راهبرد است.

 

 

تهیه کننده: فرامرز علی پور 

مطالب مرتبط

تگ‌ها

مطالب پربیننده

پربیننده
آخرین مطالب

عضویت در خبرنامه