شناسایی پادتنی که ویروس کرونا را در سلول‌ها مهار می‌کند

محققان دانشگاه اوترخت هلند با استفاده از تحقیقاتی که در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ میلادی در رابطه با ویروس سارس انجام شده بود، نوعی پادتن انسانی را شناسایی کردند که مانع آلودگی سلول‌های کشت شده در آزمایشگاه توسط ویروس SARS-CoV-۲ می‌شود.

به گزارش روز سه شنبه ساینس‌دیلی، محققان این دانشگاه اعلام کردند: این پادتن توانایی تغییر فرآیند آلودگی به ویروس را در بدن میزبان دارد و سیستم ایمنی را در پاکسازی بدن از ویروس یا جلوگیری از ورود و فعالیت آن در بدن افراد سالم یاری می‌کند. همچنین توانایی آن در نابودی دو گونه از ویروس کرونا، ویژگی قابل توجهی است که این پادتن را به یک گزینه جدی برای مقابله با گونه‌های جدیدتر ویروس کرونا تبدیل می‌کند.
براساس این گزارش، پادتن‌های مورد استفاده برای مقاصد درمانی، ابتدا با استفاده از گونه‌های جانوری تولید شده و سپس روی آن‌ها کار می‌شود تا به پادتن انسانی تبدیل شوند. اما پادتن مورد استفاده در این تحقیقات کاملا انسانی است و امکان پیشرفت سریع‌تر را با کمترین عوارض جانبی فراهم می‌کند.
به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. هم اکنون بسیاری از کشورها درگیر این ویروس هستند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.