
حسن عبدی در کتاب کارآفرینی با رویکرد کشف فرصت و خلق ثروت، به دنبال نشان دادن مسیر موفقیت کارآفرینان است به طوری که با مطرح کردن بحث خودشناسی و خودباوری سعی دارد بیان کند در مسیر کارآفرینی و ایجاد کسب و کار، آمادگی ذهنی و ایجاد نگرش درست برای هر فردی لازم و ضروری است. امروزه تغییرات سریع و شتابان اقتصاد و بازار کشورها، تحولات عمیق فضای کسب و کار و افزایش رقابتپذیری سبب شده است تا بیش از گذشته نقش کارآفرینان به عنوان موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی اهمیت یابد. در کشور ما طی سالهای اخیر سیاستها به سوی کارآفرینان و کارآفرینی معطوف گردیده و اقداماتی نیز صورت پذیرفته است. اما هنوز حمایت از ارزشآفرینان و کارآفرینان بسیار محدود بوده و آنان با تمام مشکلات و تلاش در جهت تبدیل ایده به محصول بایستی شخصاً تمام ریسک سرمایهگذاری را عهدهدار باشند. لذا شایسته است محدودیتها و مشکلات فرا روی کارآفرینان از میان برداشته شود تا آنان به مانند همتایان خود در کشورهای توسعه یافته موجبات ارتقای تولید ناخالص ملی (GNP)، انباشت سرمایه و افزایش بهرهوری اقتصاد ملی همراه با به فعل درآوردن امکانات بخشهای مختلف اقتصاد به ویژه بخش صنعت به عنوان پیشران توسعه اقتصاد کشور را فراهم آورند. در بخشی از کتاب کارآفرینی با رویکرد کشف فرصت و خلق ثروت (entrepreneurship opportunities exploration and wealth creation) میخوانیم: ایده یک طرز تفکر قابل اجرا، منطقی و زیبا است که بر خلاقیت و تفکر خلاق مبتنی است و زمانی که به نوآوری تبدیل میشود؛ نشان دهنده نوعی ساختارشکنی است. همچنین پروسه ایدهپردازی در عصر اطلاعات و ارتباطات خیلی ساده و از طریق مدیریت کانالهای ورودی اطلاعات به ذهن چون حواس پنجگانه و تمام رشتههای فکری انسانها قابل کنترل است. به طوری که امروزه با اطلاعات و ارتباطات فراوان، انسانها از طریق ماهوارهها، شبکههای تلویزیونی، اینترنت، شبکهها و کانالهای مجازی و... بمباران اطلاعاتی میشوند و در این دنیای پریابی اطلاعاتی فقر انسان، فقر اطلاعات و ارتباطات نیست بلکه فقر مدیریت اطلاعات و ارتباطات است. بنابراین با مدیریت درست اطلاعات و دستیابی به اطلاعات و ارتباطات مهم در زمینه اهداف و ایجاد کسب و کارهای جدید میتوان مسائل، مشکلات و چالشهای زندگی را به آسانی حل و راهحل ارائه داد و از ارائه راهحل، ایده و از عملیاتی کردن ایدهها نوآوری و کسب و کارهای جدید متولد میشوند. به طوری که نوآوری به معنی خلاقیت عینیت یافته یا تحقق یافته است. به عبارت دیگر، خلاقیت فعالیت ذهنی و عقلایی برای ایجاد ایده جدید و تازه است در حالی که نوآوری به معنای تبدیل خلاقیت به عمل یا نتیجه است که با نوآوری کسب و کارهای جدید متولد و محصولات و خدمات جدید وارد بازار میشوند. فهرست مطالب پیشگفتارفصل اول: مفهوم و ضرورت ارزشآفرینی و کارآفرینی1-1- مقدمه2-1- مفهوم ارزشآفرینی و کارآفرینی3-1- اهمیت و ضرورت ارزشآفرینی و کارآفرینی4-1- قانون 90/10 در عصر اطلاعات و ارتباطات5-1- جایگاه ارزشآفرینی و کارآفرینی در بین روشهای کسب درآمدفصل دوم: چگونه ارزشآفرین و کارآفرین شویم؟1-2- خودشناسی مقدمه ارزشآفرینی2-2- خلقت و شناخت انسان3-2- خودآگاهی و ارزشآفرینی4-2- اندیشه و ارزشآفرینی5-2- باور و ارزشآفرینی6-2- مدیریت اطلاعات و ارتباطات در ارزشآفرینی7-2- خلاقیت8-2- ایده و نوآوری9-2- استارتاپها10-2- ارزشآفرینی و تکنولوژی11-2- دستاورد و ارزشآفرینی انسانها12-2- مثلث مالکیت کسب و کار- سرمایهگذار13-2- همکاری با دیگران و تیمسازی در ارزشآفرینی14-2- سرمایههای اساسی ارزشآفرینی و ثروتآفرینی15-2- اصول موفقیت استیو جابز در ارزشآفرینیفصل سوم: ارزشآفرینی و کارآفرینی در دیدگاههای مختلف1-3- کارآفرینی (ارزشآفرینی) در نظریههای اقتصادی2-3- کارآفرینی (ارزشآفرینی) در دیدگاههای غیراقتصادی1-2-3- رویکرد ویژگیها2-2-3- رویکرد رفتاریفصل چهارم: توسعه و ارزشآفرینی1-4- توسعه محصول ارزشآفرینی و ثروتآفرینی2-4- نقش و اهمیت آموزش و ترویج ارزشآفرینی و کارآفرینی در توسعه3-4- ارزشآفرینی، اقتصاد و مدیریت خانوادهفصل پنجم: فرآیند ارزشآفرینی و کارآفرینی1-5- مقدمه2-5- شناسایی و کشف فرصتها و ایدهها3-5- ارزیابی و انتخاب ایده مناسب4-5- تدوین طرح کسب و کار5-5- تأمین منابع مورد نیاز کسب و کار6-5- تأسیس و راهاندازی کسب و کار7-5- مدیریت و اداره کسب و کارفصل ششم: گفتگو با کارآفرینان برتر شهرستان بوکان1-6- سرمایههای نمادین ارزشآفرین2-6- گفتگو با مهندس مسعود سیادت3-6- گفتگو با عبدالله آهنگری4-6- گفتگو با دکتر سیامند عزیزنژاد5-6- گفتگو با حامد فرهادزاده6-6- گفتگو با حمزه امینی7-6- گفتگو با حاج رحمان امینپور8-6- گفتگو با بایزید غفور گولی9-6- گفتگو با فواد اسماعیلپورپیوستهاپیوست 1: نمونه فرم خام طرح کسب و کار کاملپیوست 2: نمونه فرم خام طرح توجیهی فنی، مالی و اقتصادی بر مبنای سایت بهینیابکلیات طرح توجیهیمطالعات فنی طرحمطالعات مالی و اقتصادی طرحمنابع- فارسی- انگلیسی

مقاله علمی و پژوهشی " چگونگی نقشآفرینی ملائکه در تدبیر امور انسان از منظر قرآن کریم (با تأکید بر آرای تفسیری علامه طباطبایی)" مقاله ای است در 20 صفحه و با 68 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث ملائکه، موجودات مجرد، تدبیر هستی، قرآن کریم، علامه طباطبایی پرداخته شده است چکیده مقاله چگونگی نقشآفرینی ملائکه در تدبیر امور انسان از منظر قرآن کریم (با تأکید بر آرای تفسیری علامه طباطبایی) تدبیر هستی در مقام تکوین و تشریع به صورت مستقل، ویژه خداوند بزرگ است. با وجود این، قرآن کریم بهصراحت از حضور و نقشآفرینی موجوداتی به نام ملائکه در بسیاری از شئون تدبیری جهان سخن گفته است. ملائکه چگونه موجوداتی هستند و نقش آنان در تدبیر امور انسان که بخش مهمی از هستی به شمار میآید، چگونه است؟ این پژوهش با تکیه بر آرای تفسیری علامه طباطبایی تصویر روشنی از چیستی ملائکه و چگونگی نقشآفرینی آنان در تدبیر امور انسان از نگاه قرآن ارائه مینماید. ملائکه گروهی از مخلوقات خداوند و مجرد از ماده و مکلف به تکالیف تکوینی الهی هستند و در جهان ماده تمثل مییابند؛ درحالیکه دارای مراتب وجودی مختلفی هستند. نقشهای اصلی این موجودات نامرئی در امور انسان عبارتند از: 1. واسطه بین خداوند و جهان مشهود؛ 2. استغفار برای اهل زمین؛ 3. ثبت اعمال انسان؛ 4. حفاظت از انسان؛ 5. یاری مؤمنان در موقعیتهای خاص. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

مقاله علمی و پژوهشی طراحی الگویی برای برند آفرینی جامع در سازمانهای برگزارکننده رویدادهای آموزشی غیر دانشگاهی مقاله ای است که در 20 صفحه و با 34 عنوان فهرست منابع منتشر شده است. در این مقاله علمی به موضوعات برندسازی جامع؛ رویدادهای آموزشی غیردانشگاهی؛ الگو اشاره شده است دانشجویان دوره های دکترا و کارشناسی ارشد می توانند برای انجام رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد از این پژوهش علمی استفاده کنند.

در این مقاله علمی و پژوهشی که در 21 صفحه و با 38 فهرست منبع ارائه شده است تحول آفرینی رهبر، سرمایه روانشناختی ، معادلات ساختاری ، رهبری تحول آفرین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در زمینه یافته های پژوهشی بحث و بررسی شده و نتایج آماری ارائه گردیده است دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد از نتایج این پژوهش و تحقیق علمی می توانند در رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد به عنوان یکی از منابع استفاده نمایند.

پانزدهمین جشنواره ملی فنآفرینی شیخ بهایی قرار بود روزهای پایانی آبان امسال برگزار شود اما رییس این رویداد فناوری، خبر از موکول شدن آن به شهریور سال آینده داد. جشنواره ملی شیخ بهایی از سال ۸۳ هر سال با هدف ترویج و توسعه فنآفرینی، خلاقیت و نوآوری و معرفی فنآفرینان توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار میشود و در طی این سالها تبدیل به رویداد شناخته شدهای برای رقابت فنآفرینان، کارآفرینان و شرکتهای دانشبنیان و جذب سرمایهگذاران در کشور شد. چهاردهمین دوره این جشنواره دی ماه پارسال در اصفهان برگزار شد اما با به تعویق افتادن پانزدهمین دوره، امسال شاهد برگزاری این رویداد نخواهیم بود. رییس جشنواره ملی فنآفرینی شیخ بهایی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به اینکه چرا برگزاری جشنواره به سال آینده موکول شد، توضیح داد: با توجه به اینکه مقرر است این جشنواره با جهتگیری، ماموریت و رویکردهای جدید برگزار شود، برگزاری آن به شهریور ۹۹ موکول شد. جعفر قیصری، این ماموریتها را برندسازی برای شرکتهای بزرگ فناور و دانش بنیان، جذب سرمایهگذار برای توسعه بازار و فروش محصولات دانش بنیان و صنعتی سازی و تجاری سازی دستاوردهای این شرکت ها عنوان کرد. رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در پاسخ به اینکه آیا ممکن است جشنواره شیخ بهایی بهصورت دو سالانه برگزار شود، اظهار داشت: این موضوع یکی از گزینهها در سیاستگزاریهای جدید جشنواره است هرچند احتمال اینکه سالانه بماند، بیشتر است. قیصری همچنین از انتخاب عبدالرضا کبیری سامانی بهعنوان دبیر جدید جشنواه ملی فنآفرینی شیخ بهایی خبر داد. پیش از این، کوروش خسروی دبیر این جشنواره بود. جشنواره ملی شیخ بهایی توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار میشود. از آنجا که شیخ بهاءالدین محمد عاملی متخلص به شیخ بهایی از مفاخر بزرگ جهان اسلام و منشاء خدمات ارزشمند علمی، فرهنگی و عمرانی در ایران بود برای زنده نگه داشتن یاد او، این جشنواره به ' شیخبهایی' نامگذاری شد.

آنتونی رابینز، در کتاب سرسختی در زمین پولآفرینی، بینشها و راهکارهایی را از موفقترین سرمایهگذاران در سطح جهان به شما پیشنهاد میدهد. این فرصت را از دست ندهید و بکوشید تفاوتآفرینی این کتاب را هرچه بیشتر در زندگیتان بیازمایید و احساس کنید. رابینز در کتاب سرسختی در زمین پولآفرینی (Unshakeable) بهمعنای واقعی استعداد بینظیرش را برای سادهسازی موضوعاتی پیچیده بهکار میگیرد. او چکیدهی دانش و تجربهی بهترین و موفقترین سرمایهگذاران را در سراسر جهان بهصورت درسهایی کاربردی مطرح میکند که هم سرمایهگذاران بیتجربه و هم حرفهایها میتوانند از آنها بهرهمند شوند. آنتونی رابینز (Anthony Robbins) با دقت و اندیشمندانه به شما نشان میدهد چگونه میتوانید؛ به جای اینکه با ترس و هراس کنار زمین بازی بنشینید یا، به دلیل واکنش نشان دادن به نوسانهای بازار به شیوههایی زیانبار و سرشار از نگرانی، به ضرر و زیانی هنگفت دچار شوید؛ بر وضعیت سرمایهگذاری خودتان تسلط یابید و بکوشید آن را به خوبی مدیریت کنید. وقتی بازار سهام سقوط میکند؛ بهتر است چه اقدامی انجام دهید؟ چگونه میتوانید فرصتی ویژه را در دل وضعیتی اقتصادی بیابید که بسیاری از انسانها آن را مصیبتبار میپندارند؟ رابینز قوانینی عینی را مطرح میکند که به کارگیری آنها مانع میشود شما به اشتباهاتی پرهزینه دچار شوید. نکتهی بهتر ماجرا این است: او برای شما توضیح میدهد که بهتر است چه اقداماتی را در این زمینه انجام دهید. برای نمونه؛ شما باید تخصیص دارایی خودتان را در دورههای زمانی مختلف ارزیابی و دوباره آن را سازماندهی کنید. به این ترتیب، میتوانید شالودهای محکم را برای درآمدآفرینی خودتان در آینده بنیان نهید. خواندن کتاب سرسختی در زمین پولآفرینی و به کارگیری راهکارهای آن از یک سو به شما کمک میکند از فرصتهای به وجود آمده در زمین بازی پولآفرینیتان به شیوههای بهینه استفاده کنید و از سوی دیگر به شما آگاهی میبخشد از اشتباهاتی زیانبار بپرهیزید که مانع میشوند به رهایی مالی برسید. بهتر است اقدامتان را هرچه سریعتر شروع کنید. شاید چنین فرصتهایی تکرار نشدنی باشند. جملات برگزیده کتاب سرسختی در زمین پولآفرینی: - شکستناپذیری در حالت دفاعی نهفته است.- اندیشهها ذرهای ارزش و اهمیت ندارند بلکه کار و عمل است که اهمیت دارد و تفاوت میآفریند.- انسان فقط و فقط پیامد اندیشههایش است. او به همان انسانی تبدیل میشود که دربارهاش میاندیشد.- بهترین اقدام ممکن برای تسلط یافتن بر ترس این است که خودتان را در احساس ناب سپاسگزاری غوطهور کنید.- پول فقط و فقط یک وسیله است. این وسیله ممکن است شما را به موقعیت دلخواهتان برساند؛ اما هرگز شما را به جای راننده نمینشاند. در بخشی از کتاب سرسختی در زمین پولآفرینی میخوانیم: شما اکنون مسئول اصلی زندگی مالیتان بهشمار میآیید. شما مسئولیتتان را در این زمینه پذیرفتهاید. آیا میدانید چرا این نکته را مطرح میکنم؟ زیرا بسیاری از انسانها هرگز مسؤولیتی را در این زمینه نمیپذیرند. آنان ترجیح میدهند بازار سهام را بابت رویدادهای ناخوشایند زندگی مالیشان سرزنش کنند. بهتر است بدانید بازار سهام هرگز پولی را به زور از شما نمیگیرد! اگر شما در این بازار به ضرر و زیان دچار میشوید؛ فقط بهدلیل تصمیمگیریهای خودتان در این وضعیت قرار گرفتهاید. از سوی دیگر، اگر در بازار سهام پولآفرینی میکنید؛ باز هم بهدلیل تصمیمگیریهای خودتان به چنین پیامدی رسیدهاید. بازار سهام همانگونه پیش میرود که باید پیش برود. شما با تصمیمهای خودتان تعیین میکنید که آیا در این بازار بهراستی انسانی برنده یا بازنده خواهید بود. فقط خودتان بابت برد یا باختتان مسئول هستید. فهرست مطالبمقدمهپیشگفتاربخش اول: ثروت: کتابچهی قانونفصل اول: سرسخت و تزلزلناپذیرفصل دوم: زمستان فرا میرسد... اما چهزمانی؟فصل سوم: هزینههای پنهانی و حقایق ناقص و مبهمفصل چهارم: رهاییبخشیدن برنامههای بازنشستگیمانفصل پنجم: بهمعنایواقعی به چه کسی میتوانید اعتماد کنید؟بخش دوم: کتابچهی بازی انسانهای سرسختفصل ششم: چهار اصل بنیادینفصل هفتم: خرس مالی زندگیتان را بکشیدبخش سوم: روانشناسی ثروتفصل هشتم: دشمن درونتان را ساکت کنیدفصل نهم: ثروت واقعیپینوشت

کتاب مدیریت سرمایههای فکری (مزیت راهبردی - ارزش آفرینی سازمانی) مفاهیم و کاربردها نوشتهی عباسعلی حاج کریمی و عطیه بطحایی، با ارائهی یک تصویر جامع و کامل از مباحث سرمایههای فکری، باب جدیدی را در عرصهی مدیریت منابع انسانی گشودهاند و مدل کاربردی مناسبی را با گرایشهای مختلف ارائه مینمایند. نیروی سازمانی یکی از مهمترین سرمایههای عصر جدید به شمار میآید، به عبارتی بازدهی و بهرهوری هر سازمان به رفتار سازمانی و عملکرد نیروی انسانی آن سازمان بستگی دارد. دانش در دنیای امروز به عنوان مزیت رقابتی و یکی از اصلیترین عوامل تولید محسوب میشود که باید هدایت و مدیریت گردد. همچنین یکی از مهمترین اجزای داراییهای نامشهود است که در طی مکانیزمها و فرایندهای سازمانی به کار گرفته شده و بروز نوآوری را در سازمانهای عصر جدید ممکن میسازد. بر این اساس سنجش و اندازهگیری دانش و سایر داراییهای نامشهود در فرایندهای سازمانی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در حال حاضر در اقتصاد نیز عواملی مانند درآمد، سودآوری و داراییهای فیزیکی سازمان، بازتاب تنها قسمتی جزئی از موفقیت سازمان محسوب میشود. اندوختهی حقیقی سازمانها در جذب و بهرهبرداری از نیروی انسانی متخصص و برتر، دانش و مهارتهای این افراد، فرایندهای درونی سازمان و شهرت و خوشنامی آنان است. در فصول مختلف کتاب مدیریت سرمایههای فکری (مزیت راهبردی – ارزش آفرینی سازمانی) مفاهیم و کاربردها (Intellectual Capital Management)، تلاش شده است که با بازبینی عمیق و همه جانبهی این مفاهیم با هدف دستیابی به زبان مشترک در زمینه مدیریت دانش و سرمایههای فکری، به بررسی موارد مذکور پرداخته شود و در فصول شش گانه آن، ضمن بیان مفاهیم مرتبط با این موضوع، تحلیلی از دو مدل خارجی و ایرانی نیز ارائه گردیده است. در فصل نخست به مفهوم دانش، سرمایههای فکری، تشابهات و تمایزات میان رویکردهای مدیریت دانش و سرمایههای فکری پرداخته شده است. در فصل دوم جایگاه سرمایههای فکری از منظر تأثیر سرمایههای فکری بر خلق ارزش در سازمان و شیوههای ارزش آفرینی با بهرهگیری از سرمایههای انسانی در اقتصاد دانش محور مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل سوم انواع مدلها و اجزای سرمایههای فکری از دیدگاههای صاحب نظران این رشته و نیز انواع سرمایه انسانی، رابطهای و ساختاری تحلیل میشود. در فصل چهارم شاخصهای اندازهگیری سرمایههای فکری به صورت کمی و کیفی مورد بررسی واقع شده است. در فصل پنجم به مقوله گزارشدهی و اظهارنامه سرمایههای فکری پرداخته و به نکات کلیدی جهت تنظیم اظهارنامه اشاره شده و در پایان فصل مورد کاوی، اظهارنامه سرمایه فکری شرکت ماکس تلکام ارائه شده است. در نهایت در فصل ششم نیز به صورت یک تحقیق میدانی، تحت عنوان بررسی اثرات سرمایههای فکری بر عملکرد سازمانی در شرکتهای تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (IDRO)، مورد بررسی و با ارائه یک مدل در این رابطه، فصل به پایان میرسد. در بخشی از کتاب مدیریت سرمایههای فکری (مزیت راهبردی – ارزش آفرینی سازمانی) مفاهیم و کاربردها میخوانیم: دانش در دنیای امروز، به عنوان مزیت رقابتی و یکی از مهمترین عوامل تولید محسوب است میشود که باید هدایت و مدیریت گردد. دانش یکی از مهمترین اجزای نامشهودها است که در طی مکانیزمها و فرایندهای سازمانی به کار گرفته شده و بروز نوآوری را در سازمان ممکن میسازد. بر این اساس سنجش و اندازهگیری دانش و سایر داراییهای نامشهود در فرایندهای سازمانی از اهمیت بسزایی برخوردار است. کالاهای عصر ما به طور روز افزون ماهیت فیزیکی خود را از دست میدهند. در مورد بسیاری از کالاها، مشتریان برای یک محصول فیزیکی و مادی بهایی نمیپردازند بلکه ارزش و مزیت واقعی سازمان در دانش و مهارتهای متخصصان و کارکنان در حوزه تولید و همچنین قدرت و دانش بازاریابی نهفته در دل سازمان با هدف فروش این محصولات است. این همان داراییهای نامشهود سازمانی است. فهرست مطالب فصل اول: مفهوم دانش و سرمایههای فکریفصل دوم: ارزش و جایگاه سرمایههای فکریفصل سوم: سرمایههای فکری: مدلها، دیدگاهها و اجزافصل چهارم: سرمایههای فکری و ارزش آفرینی در سازمانفصل پنجم: گزارشدهی و اظهارنامه سرمایههای فکریفصل ششم: کاربردها، بررسی اثرات سرمایههای فکری در شرکتهای تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع و معادن ایرانفهرست منابعفهرست واژگان کلیدی

کتاب مدیریت سرمایههای فکری (مزیت راهبردی - ارزش آفرینی سازمانی) مفاهیم و کاربردها نوشتهی عباسعلی حاج کریمی و عطیه بطحایی، با ارائهی یک تصویر جامع و کامل از مباحث سرمایههای فکری، باب جدیدی را در عرصهی مدیریت منابع انسانی گشودهاند و مدل کاربردی مناسبی را با گرایشهای مختلف ارائه مینمایند. نیروی سازمانی یکی از مهمترین سرمایههای عصر جدید به شمار میآید، به عبارتی بازدهی و بهرهوری هر سازمان به رفتار سازمانی و عملکرد نیروی انسانی آن سازمان بستگی دارد. دانش در دنیای امروز به عنوان مزیت رقابتی و یکی از اصلیترین عوامل تولید محسوب میشود که باید هدایت و مدیریت گردد. همچنین یکی از مهمترین اجزای داراییهای نامشهود است که در طی مکانیزمها و فرایندهای سازمانی به کار گرفته شده و بروز نوآوری را در سازمانهای عصر جدید ممکن میسازد. بر این اساس سنجش و اندازهگیری دانش و سایر داراییهای نامشهود در فرایندهای سازمانی از اهمیت بسزایی برخوردار است. در حال حاضر در اقتصاد نیز عواملی مانند درآمد، سودآوری و داراییهای فیزیکی سازمان، بازتاب تنها قسمتی جزئی از موفقیت سازمان محسوب میشود. اندوختهی حقیقی سازمانها در جذب و بهرهبرداری از نیروی انسانی متخصص و برتر، دانش و مهارتهای این افراد، فرایندهای درونی سازمان و شهرت و خوشنامی آنان است. در فصول مختلف کتاب مدیریت سرمایههای فکری (مزیت راهبردی – ارزش آفرینی سازمانی) مفاهیم و کاربردها (Intellectual Capital Management)، تلاش شده است که با بازبینی عمیق و همه جانبهی این مفاهیم با هدف دستیابی به زبان مشترک در زمینه مدیریت دانش و سرمایههای فکری، به بررسی موارد مذکور پرداخته شود و در فصول شش گانه آن، ضمن بیان مفاهیم مرتبط با این موضوع، تحلیلی از دو مدل خارجی و ایرانی نیز ارائه گردیده است. در فصل نخست به مفهوم دانش، سرمایههای فکری، تشابهات و تمایزات میان رویکردهای مدیریت دانش و سرمایههای فکری پرداخته شده است. در فصل دوم جایگاه سرمایههای فکری از منظر تأثیر سرمایههای فکری بر خلق ارزش در سازمان و شیوههای ارزش آفرینی با بهرهگیری از سرمایههای انسانی در اقتصاد دانش محور مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل سوم انواع مدلها و اجزای سرمایههای فکری از دیدگاههای صاحب نظران این رشته و نیز انواع سرمایه انسانی، رابطهای و ساختاری تحلیل میشود. در فصل چهارم شاخصهای اندازهگیری سرمایههای فکری به صورت کمی و کیفی مورد بررسی واقع شده است. در فصل پنجم به مقوله گزارشدهی و اظهارنامه سرمایههای فکری پرداخته و به نکات کلیدی جهت تنظیم اظهارنامه اشاره شده و در پایان فصل مورد کاوی، اظهارنامه سرمایه فکری شرکت ماکس تلکام ارائه شده است. در نهایت در فصل ششم نیز به صورت یک تحقیق میدانی، تحت عنوان بررسی اثرات سرمایههای فکری بر عملکرد سازمانی در شرکتهای تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (IDRO)، مورد بررسی و با ارائه یک مدل در این رابطه، فصل به پایان میرسد. در بخشی از کتاب مدیریت سرمایههای فکری (مزیت راهبردی – ارزش آفرینی سازمانی) مفاهیم و کاربردها میخوانیم: دانش در دنیای امروز، به عنوان مزیت رقابتی و یکی از مهمترین عوامل تولید محسوب است میشود که باید هدایت و مدیریت گردد. دانش یکی از مهمترین اجزای نامشهودها است که در طی مکانیزمها و فرایندهای سازمانی به کار گرفته شده و بروز نوآوری را در سازمان ممکن میسازد. بر این اساس سنجش و اندازهگیری دانش و سایر داراییهای نامشهود در فرایندهای سازمانی از اهمیت بسزایی برخوردار است. کالاهای عصر ما به طور روز افزون ماهیت فیزیکی خود را از دست میدهند. در مورد بسیاری از کالاها، مشتریان برای یک محصول فیزیکی و مادی بهایی نمیپردازند بلکه ارزش و مزیت واقعی سازمان در دانش و مهارتهای متخصصان و کارکنان در حوزه تولید و همچنین قدرت و دانش بازاریابی نهفته در دل سازمان با هدف فروش این محصولات است. این همان داراییهای نامشهود سازمانی است. فهرست مطالبفصل اول: مفهوم دانش و سرمایههای فکریفصل دوم: ارزش و جایگاه سرمایههای فکریفصل سوم: سرمایههای فکری: مدلها، دیدگاهها و اجزافصل چهارم: سرمایههای فکری و ارزش آفرینی در سازمانفصل پنجم: گزارشدهی و اظهارنامه سرمایههای فکریفصل ششم: کاربردها، بررسی اثرات سرمایههای فکری در شرکتهای تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع و معادن ایرانفهرست منابعفهرست واژگان کلیدی

در کتاب فتح قله های بزرگ کسب و کار، آقای ابراهیم علی عزیزی خواننده را به سرزمین شگفت انگیز درون انسان می برد .مکانی که انسان با سیاحت آن می تواند به قدرت خلاقیت خود پی ببرد و با این توانایی، محیط بیرونی خود را در جهت کمال انسانیت تغییر دهد. امید است که این کتاب بتواند خواننده را با زبانی ساده با سرزمین نهفته در درون آدمی آشنا سازد و سبب گردد که او بتواند بر قله های بزرگ موفقیت قدم بگذارد. فهرست مطالب نقطه نظر کارشناسان درمورد این کتابمـقدمهفـصل اول - تعریف کارآفرین و کارآفرینیمحدودیتی برای کار آفرینی وجود نداردویژگی های کار آفریناناندیشه های راهبردیچرا آمادگی روحی و روانی برای کارآفرینان اهمیت دارد؟شما هم می توانیدکار آفرینان خودساخته، کار آفرینان موروثیباور به پیروزیموفقیت را نمی توان به تقدیر و شانس نسبت دادامید آفرینی، استراتژی مؤثرایجاد تفاوت های بزرگقدرت تخیل عامل شکوفاییتفکر کوشندهاستعداد هرگز جای پشتکار را نمی گیردفـصل دوم - سرگذشت کارآفریناناز زندگی کارآفرینان چه می آموزیمفورد - غول صنعت اتومبیل سازی جهان ( ایمانی پولادین )توماس نیوکامن، طراح ماشین بخار – (پدر انقلاب صنعتی )جیمز وات ، ساخت اولین موتور بخار مکانیزه و پیشرفته ( جهش در مکانیزه کردن )گوگلیلمو مارکونی – مخترع بیسیم و رادیو (اکتشاف جالب توجه از تجربه ی دیگران)کیم ووچونگ، بنیانگذار شرکت غول آسای دوو – ( رؤیاهای بزرگ)موریتا، پایه گذار شرکت سونی – (از دل سخت ترین شرایط)سرهنگ ساندرز، مبتکر مواد خوراکی – ( قدرت مقابله با هرمانعی)هوندا، مؤسس شرکت بزرگ هوندا – ( اراده و پشتکار فراگیر)نوبل، مخترع دینامیت – ( مردی برای تمام جهان )هیلتون، تحول در صنعت هتل داری جهان – (خدمت بیشتر، قیمت کمتر)نکته ی مهم پایانی این کتابمنابع ایرانی

احمد پورمخبر بازیگر مجموعهها و فیلمهای طنز دهه ۷۰ تا به امروز است که به گفته خودش و بسیاری از اهالی سینما با معرفی رضا عطاران وارد حرفه بازیگری شده است.

مقاله علمی و پژوهشی" شرق شناسی هگلی و اسلام هراسی رسانه ای " مقاله ای است در 14 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به شرق شناسی هگلی ، اسلام هراسی رسانه ای ، غرب محوری ، مسیحیت، فلسفه هگل ، راهبرد رسانه ای و غیریت آفرینی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی جایگاه نبی در حکمت عملی از نگاه فارابی" مقاله ای است در 20 صفحه و با 19 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث فارابی؛ حکمت عملی؛ نبیّ؛ رئیس اول پرداخته شده است چکیده مقاله حکمت عملی بدون شک یکی از مهمترین دغدغههای فلسفی فارابی است. نتیجۀ واحدی که از آثار متعدد وی دربارۀ حکمت عملی به دست میآید، تأکید بر نقش أنبیا در این عرصه است. شخص نبی با ورود به این عرصه و دستاندازی به ابعاد حکمت عملی، در استکمال و غنای آن میکوشد. پرسشی که در این مقاله به دنبال پاسخ آن هستیم، این است که نبی چه جایگاهی در حکمت عملی داشته و چگونه در جنبههای مختلف آن نقشآفرینی میکند. به طور کلی دو جنبه در حکمت عملی قابل تصور است: 1. بیان حکمت عملی 2. اجرای حکمت عملی. از منظر فارابی، حکمت عملی زمانی به سعادت میانجامد که در هر دو جنبۀ آن با موفقیت عمل شود. اهمیت این دو جنبۀ حکمت عملی و نقش کلیدی آنها در سعادت افراد جامعه اقتضا میکند که کاملترین افراد اجتماع به آنها بپردازند. به همین دلیل، شخص نبی که در عالیترین مرتبۀ انسانی قرار دارد این امور را به عهده میگیرد و با استعانت از وحی در آنها نقشآفرینی میکند. در گام نخست او به بیان حکمت عملی میپردازد و فضایل و راههای رسیدن به آن را در قالب دین بیان میکند. در گام بعد، با به دست گرفتن رهبری اجتماع، حکمت عملی را اجرا میکند و آن را در جامعه میگسترد. عنوان مقاله [English] The position of Na'bi (Prophet) in the practical wisdom from the Farabi's perspective چکیده [English] There is no doubt that Practical wisdom is one of the most important Farabi's philosophical concerns. we can achieve the on result in Farabi's several books about practical wisdom that showes the role of prophets in the field. A prophet by entering the dimensions and angles of practical wisdom tries to complete it and make it richness. In this article we try to answer the question that: What is The position of prophet in the practical wisdom, and how he can have his role in the various aspects of practical wisdom? In general, two aspects of practical wisdom is conceivable: 1. the expression of practical wisdom 2. Performance of practical wisdom. according to Farabi, practical wisdom leads to happiness only when a person practices successfuly in both aspects of it. The importance of these two aspects of practical wisdom, and it's key role in the prosperity of society demands the most complete persons in the community to have a serious role in it. For this reason, the prophet who is at the highest level of humanity, have a special role in practical wisdom by the help of revelation in his role. At first he expresses practical wisdom, virtues and also ways to reach them in the form of religion. in the next step by accepting the leadership of community, tries to performe practical wisdom, and to expand it in the community. کلیدواژهها [English] Farabi, Practical Wisdom, Nabi, first head دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

کتاب استعاره: مبنای تفکر و ابزار زیبایی آفرینی نوشته اومبرتو اکو، مایکل ردی، جورج لیکاف، جان رابرت تیلر، جوئل واینسهایمر، ریچارد مورن، از هفت مقاله تشکیل شده و تلاشی برای معرفی دیدگاههای گوناگون در مورد تعبیری به نام استعاره است. این دیدگاههای عمدتا نو، استعاره را از صرفا سطح ادبی، شعری و هنری خارج میکنند و فراگیری آن را در کل نظام زبان و تفکر نشان میدهند. از این رو، به نوعی این مقالهها نگاهی ظاهرا غیرمتعارف به مفهومی دارند که به طور سنتی آن را بخشی از ادبیات و بلاغت انگاشتهاند. البته گفتنی است تمام این نظریهپردازیها در این مجموعه جای نگرفته است، اما کوشیدهایم برخی از دیدگاههای برجسته را معرفی کنیم. شاید اگر مجالی باشد، کاربرد مفهوم استعاره در غیر زبان و هنر مثلا موسیقی را نیز در مجلدی دیگر نشان دهیم. به هر ترتیب، ابتدا برای آشنایی کلی با مفهوم استعاره، تاریخچه مطالعات استعاره را در ایران و بیرون از ایران به قلم آزیتا افراشی مرور خواهیم کرد. مقاله دوم از جان رابرت تیلر، با نیم نگاهی به گرایشهای سنتی و نیز شناختی لیکاف به مجاز و نیز استعاره میپردازد. مقاله تأثیرگذار بر نظریه معاصر استعاره به ویژه در حوزه زبانشناسی شناختی از مایکل ردی به عنوان مقاله سوم انتخاب شد. ردی استعاره را از سطح زبان ادبی به سطح کل زبان فرا میآورد. پس از آن، نظریه معاصر و تکمیل کننده نظریه ردی را از جورج لیکاف، یکی از بنیانگذاران رویکرد شناختی به زبان، خواهیم داشت. سپس تاریخچه مطالعات استعاره در اروپا از زبان اومبرتو اکو (umberto Eco) بازگو میشود. جوئل واینسهایمر در مقاله ششم از نگاه تفسیرگری و هرمنوتیک به رابطه فهم و استعاره میپردازد. و سرانجام ریچارد مورن، از فیلسوفان متأخر، نگاهی تقریبا فلسفی به استعاره دارد. در بخشی از کتاب استعاره: مبنای تفکر و ابزار زیبایی آفرینی میخوانید: رویکرد شناختی به استعاره باعث ایجاد این معنا نمیشود چون استعاره را به منزله تخلف گویشور از قواعد توانش ادراک نمیکنیم، بلکه الگوی شناختی استعاره را وسیلهای میداند که از طریق آن حتی تجارب انتزاعیتر و نامحسوستر بر حسب موارد آشنا و ملموس مفهومسازی میشود. بدین ترتیب، انگیزه استعاری جستوجوی فهم است. استعاره نه با نقض محدودیتهای گزینشی، بلکه با مفهومسازی یک قلمروی شناختی بر حسب مؤلفههایی که بیشتر به یک دامنه شناختی دیگر مرتبط است توصیف میشود، بنابراین، جای تعجب نیست که استعاره دقیقا در آن نوع گفتمانهایی فراوانتر است که نویسنده در آنها درگیر بیان مفهومهایی میشود که برای آنها هیچ فرمول زبانی حاضر و آمادهای وجود ندارد. نمونههای بدیهی متون شعری، رمانی و مذهبیاند. استعاره در پژوهش علمی نیز نقش حیاتی ایفا میکند (هافمن 1985). مک کورمک (1985) مثال خوبی را به تفصیل در فصل آغازین کتابش بررسی میکند. روانشناسان در مطالعات شناخت، برخی خیلی صریحتر از بقیه، به شباهتهایی با عملکرد رایانهها رسیدهاند؛ شناخت صرفا «رایانشی» است که توسط «سختافزار» مغز، که تحت کنترل «نرمافزار» ذهن عمل میکند، تولید میشود. سالموند (1982) نیز تعدادی از استعارههایی را مورد توجه قرار میدهد که مبنای کار روانشناسی است. رشته زبانشناسی هم نمونههای زیادی ارائه میدهد. زبانشناسان سنت چامسکیایی از سطوح ژرف، کمژرفا و رویین توصیف نحوی صحبت میکنند؛ ساختارها با گشتارها تغییر میکنند و به صورت نمودارهای درختی نمایش داده میشوند. در این کتاب، نمونههای کانونی و پیرامونی یک مقوله را از هم متمایز میکنیم؛ معانی برای ایجاد شبکههای همخانوادگی و از این قبیل به هم زنجیر میشوند. این استعارهها چیزی بیشتر از ابزار کمک آموزشیاند. مفهومسازی موضوعی که استعارهها ایجاب میکنند همان جوهر نظریههای مورد نظر را تشکیل میدهد.فهرست مطالب دیباچهمقاله یکم: نگاهی به تاریخچه مطالعات استعارهمقاله دوم: بسط مقوله: مجاز و استعارهمقاله سوم: استعاره «مجرا»: نمونهای از مغایرت چارچوب در زبان مامقاله چهارم: نظریه معاصر استعارهمقاله پنجم: استعاره [از نگاه ادبیات سنتی اروپایی، فلسفه و نشانهشناسی]فصل ششم: استعاره به مثابه استعاره فهممقاله هفتم: استعاره

این پرونده ویژه که اسفندماه 1393 در شماره 166 ماهنامه شبکه منتشر شده است، ضمن مروری بر این شرکتهای نوبنیان، به ویژگیها و چالشهای آنها و نیز شماری از حرکتهای جدید در این حیطه از بازارهای جهان نگاهی خواهد داشت. استارتآپها پدیده جدیدی نیستند، اما افزایش نقشآفرینی آنها در صنایع گوناگون بهویژه صنعت فناوری، آوازه آنها را در محافل دانش و فناوری و نیز رسانههای مرتبط بیش از پیش گسترانده است. استارتآپهای فناوری که کار خود را اغلب با تمرکز بر یک کالا یا سرویس آغاز میکنند، با گردهمایی شمار معدودی ماجراجو و اندکی سرمایه شکل میگیرند و سپس با جذب سرمایهگذاران عمدتاً خطرپذیر و برخی پشتیبانیهای دولتی برای موفقیت در بازار میکوشند و جالب آنکه برخی پس از گسترش کسب و کار خود و تبدیل شدن به شرکتهای بزرگ نیز همچنان سرشت استارتآپی خود را پاس میدارند. پرونده ویژه این شماره ضمن مروری بر این شرکتهای نوبنیان، به ویژگیها و چالشهای آنها و نیز شماری از حرکتهای جدید در این حیطه از بازارهای جهان نگاهی خواهد داشت. فهرست مطالب عاقبت یک استارتآپ5 صنعت برتر برای آغاز یک کسب و کاربه من شتاب ببخش18 اشتباهی که استارتآپها را نابود میکند5 چالش پیش روی استارتآپهای فناوریپول و پلو!این مرد میداند!10 استارتآپ برتر آفریقا را بشناسید

کتاب اندیشههای بنیادین اقتصاد مقاومتی نوشتهی بیرامعلی بختیاری، به بررسی جنبههای مذهبی سیاست اقتصادی، رابطه اسلام و اقتصاد و اوضاع اقتصادی ایران میپردازد. هدف این کتاب ایجاد و اصلاح باورهای اقتصادی صحیح برای مردم است تا به موفقیت مالی برسند. باورها مانند فرماندهان مغز انسان هستند و قدرت بسیار زیادی دارند. باورها، زیربنای تحقق اهداف و آرزوهای انسانی هستند. این کتاب در فصل اول و بخشهایی از فصل دوم به دنبال تصحیح برخی باورهای اشتباه مسلمانان و مردم ایران در مورد پول و ثروت است. ثروتمند شدن حق همه مردم است. امروزه با پیشرفتهای تکنولوژی و فنآوری قشر متوسط به ویژه کارگران و کارمندان از لحاظ اقتصادی در حال نابودی هستند. اکثریت مردم ایران روز به روز به علل مختلف در حال فقیرتر شدن هستند و اقلیت کمی نیز ثروتمند میشوند. شما در بخشهایی از فصل دوم و فصل سوم کتاب با اطلاعات مهمی در مورد مدیریت اقتصاد خانواده آشنا میشوید. این کتاب میآموزد چگونه باید به شکل بنیادین از راههای مشروع و قانونی برای جامعه ارزشآفرینی کرد و ثروتمند شد. همچنین در این فصلها با ریشههای فقر در تفکر اسلامی، سیر تاریخی اقتصاد جهان به شکل کاملاً مختصر و مفید، مفاهیم مهم اقتصاد خانواده مانند درآمد پایدار، استقلال مالی، تفاوت خواسته و نیاز، سرمایهگذاری، تفاوت شغل و کسب و کار، بدهی خوب و بد و... آشنا میشوید. آشنایی با این مفاهیم باعث موفقیت مالی شما به شکل بنیادین در زندگی میشود. همه مردم باید به فکر کسب درآمد پایدار و استقلال مالی باشند. اگر خانوادهها با دانش استقلال مالی آشنا شوند و آن را جزء برنامههای خود قرار دهند، درهای جهان تازهای از ثروتآفرینی به روی آنان و در نهایت جامعه اسلامی باز خواهد شد. در بخشهایی از کتاب اندیشههای بنیادین اقتصاد مقاومتی میخوانیم: یکی از اندیشههای بنیادین اقتصاد خانواده، این است که پول خود را بیهوده هدر ندهیم؛ بسیاری از الگوهای ما در خرید یا فروش خانوادهها، اشتباه و غلط است؛ مثلاً بسیاری از مردم ما چیزهایی را میخرند که به آن احتیاج ندارند. اینگونه الگوها و رفتارهای احساسی زودگذر، بسیار سریع از بین میروند و به شکل کاملاً آرام و بیصدا ریشههای زندگی را از درون نابود میکند. ما میتوانیم با حذف تنها بخشی از هزینههای غیرضروری زندگی مبلغی پول و سرمایه برای آینده خود و فرزندانمان پسانداز کنیم. نکته مهم اینکه، هزینههای غیرضروری بیشتر برای کارهایی صرف میشود که چندان لازمه زندگی نیست. در جامعه امروز، یک بیمه سرمایهگذاری عمر برای هر خانوادهای مانند نان شب ضروری است. مطمئن باشید اگر خانوادههای ایرانی در زندگی اقتصادی خود به شکل درست عمل و اقدام کنند، آنگاه کشور عزیزمان ایران از نظر اقتصادی با تحریمها سست نمیشود. فرهنگ غالب مردم ما این است که از روی هوا و هوس خرید میکنیم یا به توصیه دیگران خریدهای غیرضروری که به آن نیاز نداریم را انجام میدهیم. به دنبال زرق و برق زندگی رفتن، ریشه اقتصاد یک خانواده و کشور را نابود میکند. به جای این کارها باید دنبال سرمایهگذاری مطمئن و حساب شده بود. فهرست مطالبمقدمهفصل اول: قدرت باورها در بهبود وضعیت اقتصادیتأثیر باورها بر وضعیت اقتصادیبه باورهایمان، تبدیل میشویمدرسی از عقابمشکلات؛ داروهای تلخ زندگینترسیدن از شکستمسئولیتپذیریوقت کافی نداریمتوجه به داشتههاوضعیت اقتصادی در گرو تحصیلات نیستفنآوری و کیفیت زندگینقش هدفمندی و تمرکز به آن در زندگیاهمیت نظم و انضباط در کارهاباورها چگونه ما را ثروتمند یا فقیر میکند؟باورها چگونه شکل میگیرند؟قدرت باورهاباورهای محدودکننده درباره پولباور به داشتن آب باریکه در زندگی ایرانیانفصل دوم: ریشههای فقر در تفکر اسلامی ایرانیآیا فقر در اسلام فضیلت است؟معانی فقر در اسلامنکوهش فقر اقتصادی در اسلامنگاهی نو به پول و ثروترفتار دوگانه با پولاهمیت مدیریت صحیح پولمقایسه رفتار درست و نادرست با پولآثار بیپولی در زندگیمرثیهای بر اقتصاد ایرانفصل سوم: مدیریت و کنترل پول و سرمایهضرورت شناخت تفاوت بین خواسته و نیازحلزون درونت را پیدا کنآیندهنگریداشتن اهداف و آرمانهای بزرگ در زندگیایمان به هدفسرنوشت ما به دست خودمان رقم میخوردمدیریت مسئولانه پولچگونه با حقوق کم سرمایهگذاری کنیم؟درسهایی از تاریخ1. عصر شکار و خوشهچینی2. عصر کشاورزی3. عصر صنعتی4. عصر اطلاعاتترویج اندیشههای عصر کشاورزی و صنعتی در کشورتغییر و بهبود اندیشههادرآمد پایدار چیست؟چگونه میتوانیم درآمد پایدار داشته باشیم؟فرق میان شغل و کسب و کارمدیریت و کنترل امور اقتصادی برای خلق ثروتثروت، نتیجه ارزشآفرینی استدرآمد زیاد مهم نیست، حفظ کردن آن مهم استتفاوت بدهی خوب و بدابتدا سهم خودتان را بپردازیداستقلال مالی برای خانوادهتفاوت ثروتمندی و پولداریخاتمه

مهدی احمدی نخستین انتخابات ریاستجمهوری ایران در پنجم بهمن ۱۳۵۸ خورشیدی در حالی برگزار شد که احزاب مختلف با معرفی نامزدهای خود نقشآفرینی کردند. ابوالحسن بنیصدر، صادق قطبزاده، سیداحمد مدنی، کاظم سامی، صادق طباطبایی، داریوش فروهر و حسن ابراهیم حبیبی از جمله نامزدهایی بودند که به کارزار رقابت وارد شدند.

کتاب روزآموز اصطلاحات و ضربالمثلهای کاربردی زبان انگلیسی نوشتهی فریدون فریدونی، مبتنی بر طرح و روش جدید "روزآموز" 365، مجموعهای از اصطلاحها و ضربالمثلهای انگلیسی و معادلهای دقیق فارسی آنها است که در محاورات و مکاتبات عمومی و روزمره انگلیسی زبانان از کاربرد و بسامد بسیار بالایی برخوردارند. اصطلاحات و ضربالمثلها از عناصر بسیار مهم در پروسه زبانآموزی خارجی به شمار میآیند که یادگیری و به کارگیری آنها توسط زبانآموز، هم زبان او را زیبا کرده و غنا میبخشد و هم نشان از تسلط و تکمیل فرآیند زبانآموزی دارد. این عبارات زیبای زبان علاوه بر نقش آفرینی در آموزش زبان، خود نیز موضوعاتی آموزشی و فرهنگی اجتماعیاند که هر کدام در دل کوچک خود گنجینهای بسیار بزرگ از تجربیات ارزشمند اجداد و نسلهای فرهیخته پیشینمان نهان کرده که قطعا زندگیهای فراگیران را غنا و ارتقاء خواهد بخشید. در این کتاب ابتکاری متفاوت، 365 اصطلاح و ضربالمثل بسیار کاربردی و پر بسامد در میان انگلیسی زبانان، به ترتیب حروف الفباء انگلیسی آموزش داده میشود که برای هر یک، معادل دقیق فارسی آنها در قسمت «جواب» آورده شده است تا بدین وسیله ضربالمثلها و اصطلاحات فارسی نیز آموزشی ناخودآگاه و غیرمستقیم یابند. مطابق هدفگذاری و برنامهریزی خاص روش روزآموز این اثر در 365 روز 25 دقیقهای (آن هم در زمانهای پرت و مرده روزانه) شما را به نتیجه قطعی و تضمینی خواهد رساند.

کتاب جامعه شناسی کارآفرینی با استفاده از تجارب عنایت اسلامی اندارگلی و نظرات محققان و کارشناسان متخصص، پیرامون مسائل تأثیرگذار در ایجاد، توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی و نقشهای آن در توسعه اقتصادی و شکوفایی کشور و ارتقاء سطح زندگی اجتماعی به رشته تحریر در آمده است. تجربه نشان داده است که دولتها به تنهایی قادر به تأمین منافع عمومی جامعه و تحقق اهداف توسعهای نیستند و به همین خاطر استفاده از ظرفیتهای بخشهای خصوصی تجاری در عرصه تولید کالا و ارائه خدمات باعث گسترش بنگاههای اقتصادی در کشورهای توسعه یافته شده است. این امر تحقق پیدا نمیکند مگر با کارآفرینی و توسعه فرهنگ کارآفرینی در جامعه و توسعه در زمینههای شکوفایی اقتصادی که اشتغال پایدار و رفاه نسبی شهروندان را تا حدود زیادی فراهم میکند و موجب گسترش بازدهی اقتصادی، رفاه و توسعه همگانی در جامعه میشود. تحقیقات گویای این است که همبستگی مثبتی بین پیشرفت اقتصادی و تعداد کارآفرینان و تغییرات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در یک کشور وجود دارد. بنابراین برای رشد و توسعه اقتصادی کشور بایستی با برنامهریزیهای مرتب برای ایجاد فضاهای لازم در جهت رشد استعدادهای نهفته جوانان و تشویق مردم برای ایجاد کسب و کارهای جدید و با تغییر و اصلاح ساختارهای فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کشور، تعداد کارآفرینان را افزایش داد. زیرا کشوری که تعداد زیادی کارآفرین داشته باشد از انگیزههای تجاری و اقتصادی قویتری برای رشد و توسعه خود برخوردار است. هر چند کارآفرینی یک شغل نیست، اما گسترش فرهنگ کارآفرینی در جامعه، نه تنها انواع بیکاریهای پنهان را آشکار میکند، بلکه میتواند در پیشگیری و درمان بیکاری که منشأ انواع جرائم در جامعه است و همچنین در توسعه اجتماعی و فرهنگی نقش موثری داشته باشد. در بخشی از کتاب جامعه شناسی کارآفرینی میخوانیم: حداقل کاری که جامعه میتواند برای ترویج کارآفرینی انجام دهد پذیرش کارآفرینان به عنوان عوامل شکوفاساز و نوآفرین است. اما با مروری به عظمت کار کارآفرینان و زحمات زیادی که آنان در راه توسعه جامعه متحمل میشوند و تعهد بالایی که نسبت به درخشش جامعه در آینده دارند، افراد و گروههای موجود در جامعه در کلیه سطوح من جمله خانواده گرفته که بنیادیترین نهاد اجتماعی و مؤسس و هسته اصلی جامعه تلقی میگردد تا نهادهای آموزشی، پژوهشی و پرورشی و سازمانهایی که به هرنحوی از انحای ممکن میتوانند زمینه ساز حرکت و جوشش وخیزش فعالیتهای کارآفرینانه باشند و در این راه پاپیش نهند و آنان را در راه تحقق آرمانها و اهداف عالیه شان یاری نمایند چرا که آنان نیازمند آنند تا از سوی جامعه و هم کیشان و همنوعان خود مورد پذیرش و قبول واقع گردند. لذا ضرورت دارد تا جامعه امکانات و منابع لازم را در اختیارشان قراردهد، موانع و محدودیتهای احتمالی را از پیش روی آنان بردارد و از نظر روحی و روانی مشوق آنان باشد تا حاصل این تعامل و همفکری و هم افزایی به صورت دستاوردهای بی بدیل کارآفرینانه سرانجام به خود جامعه برگردد.فهرست مطالب پیشگفتارفصل اول: مفاهیم و کلیات کارآفرینیمقدمهسیر تکاملی کارآفرینیافق کارآفرینی در جهانکارآفرینی در ایرانتعریف کارآفرینیکارآفرین کیست؟ویژگیهای کارآفریناناهمیت و نقش کارآفرینیعوامل موفقیت کارآفرینانانواع کار آفرینیعناصرکار آفرینیراهکارهای توسعۀ کارآفرینیفصل دوم: ویژگیهای کارآفرینانمقدمهویژگیهای شخصیتی کارآفرینانویژگی جمعیت شناختی کارآفرینانرویکردهای کارآفرینیکارآفرینی اجتماعی فراتر از کارآفرینی اقتصادیمراحل توسعه کارآفرینی در خانوادهنقش خانواده در توسعه کارآفرینینقش مراکز علمی و دانشگاهی درکارآفرینینقش دولت در توسعۀ کارآفرینینقش جامعه در توسعه وترویج کارآفرینیپیامدهای کارآفرینی درجامعهفصل سوم: خلاقیت و نوآوریمقدمهتعریف خلاقیتانواع خلاقیتضرورت و نقش خلاقیت در زندگی و کارفرآیند خلاقیتعوامل موثر بر خلاقیتتفاوت خلاقیت، نوآوری، ابتکار، اختراع و تازگیویژگیهای افراد خلاقروشها و تکنیکهای خلاقیتموانع خلاقیترابطه خلاقیت و نوآوری با کارآفرینینظریه حل خلاق مسئله (TRIZ)تعریف نوآوریانواع نوآوریفرآیند نوآوریمنابع نوآوری در کارآفرینیفصل چهارم: کسب و کارمقدمهتعریف کسب و کارویژگیهای کسب و کارمراحل ایجاد کسب و کارنحوۀ شروع یک کسب و کارموانع توسعۀ کسب و کاربهینه سازی کسب و کارنقش کسب و کار در توسعۀ فعالیتهای اقتصادیتاثیر آموزش کار آفرینی بر رشد کسب و کارهای جدیدنقش فن آوری اطلاعات (IT) درتوسعۀ کسب و کارتعریف بازاریابیمفاهیم اساسی بازاریابیضرورت بازاریابیعناصر اصلی طرح بازاریابیاستراتژی بازاریابیفصل پنجم: کارآفرینی سازمانیمقدمهفرآیند کارآفرینی سازمانیاهمیت و ضرورت کارآفرینی سازمانیویژگیهای سازمانهای کارآفرینابعاد ساختاری کارآفرینی سازمانیانواع کارآفرینی سازمانیالگوهای کارآفرینی سازمانیعوامل تسهیلکننده در رشد کارآفرینی سازمانیخصوصیات و ویژگیهای سازمان خلاق و نوآورموانع خلاقیت و نوآوری درسازمانهانقش مدیران در ایجاد سازمانهای خلاقراهکارهای بهبود خلاقیت و نوآوری در سازمانفصل ششم: فرهنگ کارآفرینیمقدمهمفهوم فرهنگ کارآفرینیفرهنگ اسلام و کارآفرینیدیدگاهها و رویکردهای توسعۀ فرهنگ کارآفرینیعوامل و مؤلفههای مؤثر برتوسعۀ فرهنگ کارآفرینیراهکارهای توسعه فرهنگ کارآفرینیفرهنگ کار در ایران و سایر کشورهاسیاست کارآفرینی در چند کشورانواع شرکتهای تجاری درایرانپیوستمنابع فارسیمنابع انگلیسی

کتاب مونسالعشاق: فی حقیقتالعشق یا رساله عشق اثر شهاب الدین سهروردی و با تصحیح صادق نیک پور با وجود حجم مختصرش در میان آثار فارسی شیخ اشراق، بیش از دیگر آثار معروفیت پیدا نمود و چندین شاعر و نویسنده تا به امروز تحت تأثیر آن قرار گرفتهاند. بسیاری از محققان معتقدند که مهمترین دلیل تأثیر و جاذبه رساله عشق برای ادبا و شعرا و نویسندگان موضوعیت عشق در این رساله است، این کتاب سهروردی نه تنها یکی از نمونههای اعلای ادب فارسی است، بلکه شامل پارهای از عمیقترین آرای فلسفی او نیز هست. همچنین نظریه فلسفه سیاسی اشراقی سهرودی به نام «فلسفه حکیم متأله» در آن به وضوح نمود دارد و در لایه غیر واضح آن سهروردی فلسفه سیاسی طغیانگر و عصیانی اشراقی خود را علیه غاصبان حکومت به مردم عرضه میدارد و از همه مهمتر آنکه سهروردی در مونس العشاق تشویق و ترغیب به حرکت را به گونه نهادینه و آگاهانه خاص همه مردم و آن را «نوشته در منشور الهی عشق» میداند. سهروردی در مونسالعشاق معتقد است باید همه با هم در ایجاد تغییری نهادینه در جامعه خود بکوشند تا عشق حسب منشور الهی بتواند وارد مملکت آنها گردد و میگوید تا همه مردم شهر با هم خود اقدام به ذبح گاو حاکم غاصب بر خود ننمایند، عشق الهی بر آنها وارد نخواهد شد، پس انتظار هر تغییری در وضعیت اجتماعی و سیاسی و حکومتی بدون اقدام عملی همگان حسب منشور الهی عشق انتظاری عبث است. سهروردی ایجاد تغییر از «حکومت گاو» به «حکومت عشق» را به عنوان توفیق ذکر مینماید. سهروردی در کتاب مونسالعشاق، کلام خود را با آیهای از قرآن آغاز میکند و سپس به بحث درباره معرفت و شناخت و رابطه آنها با عقل میپردازد. بعضی از صاحب نظران نقطه اوج این رساله را در فصل ششم میبینند که بنا به گفته آنان سهروردی نقشهای تخیلی از عالم غیر مادی تصویر میکند. اما به واقع باید نقطه اوج رساله را در دو بند پایانی مونس العشاق که نتیجهگیری سهروردی در آن هویدا است جستجو نمود. بعضی معتقدند که رسالهٔ فی حقیقتالعشق یا مونسالعشاق سهروردی به زبان فارسی برگرفته از رسالهٔ فی العشق یا رساله العشق بوعلی سینا است که در آن از عشق به زبان خاص عرفانی سخن رفته است، اما به واقع این دو اثر از لحاظ صورت و محتوا با هم بسیار تفاوت دارند. همچنین گفتهاند که کتاب «مونسالعشاق» یا «فی حقیقتالعشق» شیخ شهابالدین سهرودی سیری است از حکمت عشق به حکایت عشق و شجرهنامه عشق است. سهروردی در این رساله به زیبایی هنر آفرینی نموده و فلسفه و عرفان شهودی و تفاسیر خود از قرآن و سنت را در نوع خاص نگرش فلسفی خود در رساله عشق باز آفرینی مینماید و این زیبا آفرینی را در راز آفرینش اقانیم سه گانه حُسن، حزن و عشق و جایگاه آنها را در جهانشناسی و معرفتشناسی اشراقی، حکمت هنر اشراقی گفتهاند. در مونسالعشاق نظریه عشقی سهروردی را به وضوح میتوان دید که از آن به عنوان «فلسفه عشق اشراقی» یا «عشق اشراق» هم ذکر نمودهاند. از این فلسفه عشق سهروردی در فهم دیدگاه سهروردی درباره عشق و زیبایی به شرحی که در رساله فی حقیقه العشق یا مونسالعشاق مذکور است هانری کربن با نام «دین عشق تحول یافته سهروردی» نام میبرد. فهرست مطالبمقدمهای بر مونسالعشاقپاورقیهای مربوط به مقدمهبخش اول: سهروردی شناسیشناسنامه سهروردیتقسیمات ششگانه آثار سهروردیمطالعات در مورد سهروردیبخش دوم: شناخت مونسالعشاق سهروردیزبان سهروردی در رساله عشقپاورقیهای بخش دوم شناخت مونسالعشاقبخش سوم: متن تصحیح شده مونسالعشاق سهروردیسرگذشت مونسالعشاقرساله فی حقیقه العشق یا مونسالعشاقاپیزود اول : آفرینش تا سجود ملایکفصل 1 گوهرِ عقلفصل 2 آدم خاکیاپیزود دوم : یوسف عفصل 3 یوسف و حُسنفصل 4 حُزن و یعقوبفصل 5 عشق و زلیخافصل 6 شهرستان جانفصل 7 نوبت جدیدفصل 8 تاویل خواباپیزود سوم: عشق در شهرستان جانفصل 9 جمال و کمالفصل 10 محبتفصل 11 حَبَّة القلبفصل 12 گاو نفسبخش چهارم: شرح اصطلاحات و تعبیرات مونسالعشاقاحسن القصصاربعین صباحااز آن تبسم پدید آمدنداز این آویزش آسمان و زمین پیدا شداز پای در آمداز شهرستان وجود آدم رخت بربسته بودالهویإِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تَذْبَحُواْ بَقَرَةًاول ما خلق الله تعالی العقلبادبالای این کوشکبلاخردهنه به آهن ریاضت زمین بدن را بشکافدبه سر باز آمدتأویل آن خوابتنگ درآمدجمشید خورشیدچهارچهار طبعچهار مخالفچهارگانهخبرخرقهخلیفهدو سرودیوار دهشترنگیروزم برسیدزردی روشنزردی روشن است ( گاو زرد)زلیخازندان شش جهتسجّاده ملمّعسر در گریبان تسلیم کشیمشیخصَفْراءُ فاقِعٌ لَوْنُها تَسُرُّ النَّاظِرینَصورتی زیباصوفی مجردطلب پیری میکردعالم کون و فسادعشقعَشَقَهغم عشقفَسَجَدَ الْمَلائِکَةُ کُلُّهُمْ أَجْمَعُونَقربانیقلندروارگاوگاو نفسلا فارِضٌ وَ لا بِکرٌ عَوانٌ بَینَ ذلِکلاذَلُولٌ تُثِیرُ الْأَرْضَ وَ لاتَسْقِی الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لا شِیةَ فِیهالولاکمما عرفنامرکزملأ اعلینفسنکشند ( کشتن گاو)نه پیرنه جواننیابتهفتهفت پیر گوشه نشینهفت روندههیچ چیز آدم نگذاشتمیزان تکرار واژهها در مونس العشاق سهروردیفهرست مهمترین کتب نسخ خطی تطبیق داده شده در این تصحیح

روزنامه شرق در مطلبی آورد: اوپک در ۶۰ سال گذشته و بهویژه ۲ دهه اخیر بارها ثابت کرده که اگرچه بهطور مستقیم منافع اعضا را دنبال میکند اما بهطور غیرمستقیم متعادلکننده و ثباتدهنده به بازار جهانی نفت و به طبع آن اقتصاد جهانی است و این واقعیت از سوی منتقدان سرسخت اوپک پذیرفته شده است.به همین دلیل در دو موج حرکتی در سالهای اخیر نهتنها اوپک مورد تضعیف منتقدان سیاسی سرسخت قرار نگرفت بلکه تقویت نیز شد و از این دو موج بهعنوان پوستاندازی اوپک نام برده میشود. روزنامه شرق در یادداشتی به قلم علیرضا سلطانی-کارشناس اقتصاد انرژی نوشت: واقعیت آن بوده و هست که اوپک از ابتدا بر پایههای قدرتمند اقتصادی، سیاسی و فنی بنا نهاده شد و آنچه باعث پایداری آن باوجود توفانهای سهمگین سیاسی در ۶۰ سال گذشته شده، نفع پایدار و بلندمدت آن برای اعضا و حتی بازار جهانی نفت است. شاید بازار جهانی نفت در ابتدا اوپک را یک چالش و مزاحم جدی تلقی میکرد اما رفتهرفته و بهویژه در دهههای اخیر وجود آن بهعنوان یک فرصت و به عبارت دقیقتر متعادلکننده بازار نفت بوده که نهتنها نفع اعضای اوپک را به صورت پایدار تأمین کرده بلکه در نگاه کلان تأمینکننده منافع جهانی اعم از تولیدکننده، توزیعکننده و مصرفکننده است. در اوایل دهه ۱۹۹۰ زمانی که زمزمه تشکیل سازمان جهانی تجارت مطرح میشد، بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی و نفتی، مرگ و پایان اوپک و در خوشبینانهترین حالت بهحاشیهرفتن و بیخاصیتشدن آن را در ابتدای قرن ۲۱ و با حاکمشدن قواعد تجارت آزاد بینالمللی مطرح و پیشبینی میکردند اما این پیشبینی نهتنها روی نداد بلکه اوپک در دو مقطع یکی در دهه اول قرن بیستویکم و دیگر در ماههای اخیر در پی بروز بحران کرونا، فعال و مؤثر ظاهر شد و موجب احیای صنعت جهانی نفت در دو حوزه تولید، تجارت و مصرف شد. آثار این رخداد فقط به صنعت نفت منحصر نشد و اقتصاد جهانی را نیز دربرگرفت. اوپک در ۶۰ سال گذشته و بهویژه دو دهه اخیر بارها ثابت کرده که اگرچه بهطور مستقیم منافع اعضا را دنبال میکند اما بهطور غیرمستقیم متعادلکننده و ثباتدهنده به بازار جهانی نفت و به طبع آن اقتصاد جهانی است و این واقعیت از سوی منتقدان سرسخت اوپک پذیرفته شده است. به همین دلیل در دو موج حرکتی در سالهای اخیر نهتنها اوپک مورد تضعیف منتقدان سیاسی سرسخت قرار نگرفت بلکه تقویت نیز شد و از این دو موج بهعنوان پوستاندازی اوپک نام برده میشود. موج نخست سال ۲۰۱۶ و گرایش کشورهای عمده تولیدکننده نفت غیر اوپک به اوپک و ایجاد تشکلی تحت عنوان اوپکپلاس است. اوپکپلاس بر ساختار و کارکرد اوپک شکل گرفت و فعالیت خود را تاکنون ادامه داده و بهطور نسبی رضایت طرفهای آن را نیز در پی داشته است. موج دوم توسل ایالات متحده به اوپک برای نقشآفرینی در بازگرداندن تعادل قیمتی به بازار نفت در پی گسترش ویروس کرونا در ماههای اخیر است که حرکتی عجیب به شمار میرود. این حرکت هرچند موقتی به نظر میرسد اما از پذیرش رسمی ضرورت وجود و توانمندی اوپک برای بازار جهانی نفت و اقتصاد جهانی حکایت میکند. حرکتی که اوپک ۶۰ سال پیش با تأسیس خود در بازار نفت ایجاد کرد، حالا با گرایش کشورهای نفتی غیرعضو و حتی ابرقدرتهای اقتصادی مانند ایالات متحده به رژیمی قدرتمند و با گستره زیاد تبدیل شده است. این مهم مدیون پوستاندازی اوپک و پویش هوشمندانه اعضای آن با تحولات و الزامات جهانی است که باوجود اختلافات عمده سیاسی میان اعضا، باز نقطه مشترک آنها قیمت نفت و مهمتر خود اوپک و ماندگاری آن است. امروزه اعضای اوپک و حتی کشورهایی مانند ایران که انتظارات آن از عملکرد اوپک در جریان دو دور تحریم نفتی در یک دهه گذشته برآورده نشده، به اوپک بهعنوان یک فرصت و ابزار مهم در اعمال قدرت و نقشآفرینی در عرصه بینالمللی نگاه میکنند و میکوشند اوپک را از حوزه اختلافات سیاسی خود دور نگه دارند و این رمز پایداری اوپک در آینده است. نکته آخر اینکه تا نفت تولید، تجارت و مصرف میشود، اوپک هم هست.