جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert درباره پرویز پورحسینی

ادامه مطلب

closeدرباره پرویز پورحسینی

پرویز پورحسینی از جمله بازیگران پیشکسوت و دوست‌داشتنی سینما، تئاتر و تلویزیون به شمار می‌رود که بیشتر به خاطر حضور در سریال های تلویزیون و نقش‌های مثبت در میان عموم مردم شناخته می‌شود. بازی تأثیرگذارش در نقش «زکریا» در مجموعه «مریم مقدس» هیچ‌گاه از یاد نخواهد رفت.

more_vert درباره حمید سمندریان

ادامه مطلب

closeدرباره حمید سمندریان

 حمید سمندریان از جمله موثرترین چهره‌های معاصر تئاتر و نمایش ایران به شمار می‌رود که به «پدر تئاتر ایران» نیز مشهور است. نسل جدید بازیگری و حتی نسل قدیمی‌تر آن به نوعی وامدار و شاگرد وی در عرصه هنر بازیگری محسوب می‌شوند و آموزش آکادمیک بازیگری در ایران با تلاش سمندریان به ثمر رسید.

more_vert پرویز کلانتری؛ هنرمند نوگرا و نقاش مناظر خاک‌آلود ایران

ادامه مطلب

closeپرویز کلانتری؛ هنرمند نوگرا و نقاش مناظر خاک‌آلود ایران

 پرویز کلانتری از جمله نقاشان مطرح نوگرای ایران به شمار می‌آید که جلوه و جایگاه هنرنمایی او مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و در سراسر جهان به عنوان هنرمندی مدرن و خلاق شناخته می‌شود. او که از پایه‌گذاران سبک کاهگلی محسوب می‌شود و از ابتدا علاقه فراوانی به ترسیم مناظر خاک آلود در ایران از خود نشان می‌داد.

more_vert پرویز بهرام؛ صدای همیشه ماندگار دوبله ایران

ادامه مطلب

closeپرویز بهرام؛ صدای همیشه ماندگار دوبله ایران

 پرویز بهرام از جمله برجسته‌ترین و پیشکسوتان دوبله و صداپیشگی در ایران است که آثار متعددی از سینمای کلاسیک تا مستند جاده ابریشم و سریال مختارنامه از جمله مهمترین نقش‌آفرینی‌های او به شمار می رود. وی علاوه بر سینما در تئاتر و رادیو هم حضور داشت اما عمر فعالیت هنری بهرام در سینما و به دلیل عشق و علاقه‌اش به هنرهفتم بسیار بیشتر بود.

more_vert کتاب English Grammar in Practice

ادامه مطلب

closeکتاب English Grammar in Practice

کتاب English Grammar in Practice نوشته اشرف کیایی و پرویز مصلی نژاد، با قرار دادن همزمان الگوهای صحیح و نا‌صحیح از ساختارهای زبان انگلیسی و توضیح مختصر آن‌ها در قالب مثال‌های مختلف، این فرصت را به فراگیران می‌دهد تا همزمان دو ساختار صحیح و ناصحیح را مشاهده کنند. تاکنون کتاب های زیادی در مورد گرامر زبان انگلیسی نوشته شده که عمدتاً حاوی توضیحات گرامری و تمرین های متفاوت در این رابطه است و کمتر به بررسی الگوهای ساده ولی با اهمیت نوشتاری، گفتاری و استثنائات و نکات چالشی در آن‌ها پرداخته شده است. در این کتاب از استثنائات و نکات چالشی ساختارهای گرامری به طور کاربردی مطلع می‌شوید. English Grammar in Practice is an illustrated book with various basic grammatical points in the forms of “notice” and “watch out” boxes. The selections in this book help English learners develop their basic English grammar knowledge through dealing with more tricky errors in spoken and written English

more_vert درباره پرویز شاپور

ادامه مطلب

closeدرباره پرویز شاپور

 پرویز شاپور نویسنده و طراح ایرانی محسوب می‌شود که نامش با عنوان گونه ادبیِ مختصر و مفیدی به نامِ کاریکلماتور پیوند خورده است؛ نوشته‌هایی کوتاه یک یا ۲ جمله‌ای و اغلب طنزآمیز که ظرافت و دیدی شاعرانه داشتند.

more_vert درباره هادی اسلامی

ادامه مطلب

closeدرباره هادی اسلامی

 امروز یادآورِ بیست و هفت ساله شدن خوابِ آرامِ مردِ نجیب و قهرمانِ محجوب سینمای ایران، استاد هادی اسلامی، است. مردی که چشمانِ نافذش، سیمای جذّاب و مردانه‌اش، قامت استوارش و صدایِ خاصش، هیچ‌‎گاه از یاد نخواهد رفت چراکه هنرِ اصیل و هنری مَرد را مرگی نخواهد بود.

more_vert کتاب بزرگان موسیقی ایران

ادامه مطلب

closeکتاب بزرگان موسیقی ایران

کتاب بزرگان موسیقی ایران نوشته‌ی سمیرا بیطرفان، به شرح زندگی، فعالیت حرفه‌ای، آثار و ترانه‌های ماندگار اساتید برجسته و ماندگار هنر و موسیقی سنتی ایران می‌پردازد. این کتاب ضمن معرفی هنرمندان بی‌همتا، به شرح زندگی آن‌ها از کودکی و روند تبدیل شدنشان به بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین افراد در زمینه موسیقی سنتی ایران پرداخته است. شما با کتاب بزرگان موسیقی ایران ضمن شناخت هنرمندان فرهیخته‌ی عرصه موسیقی سنتی کشور، با آثار ماندگار، تصنیف‌ها‌، جوایز و کنسرت‌‌های آنان نیز آشنا خواهید شد. مطالعه کتاب بزرگان موسیقی ایران به چه افرادی توصیه می‌شود؟ خواندن این کتاب به علاقه‌مندان به هنر و موسیقی توصیه می‌شود تا با هنرمندان ماندگار و برجسته و تاثیر آن‌ها بر روند موسیقی سنتی ایران بیشتر آشنا شوند. در بخشی از متن کتاب بزرگان موسیقی ایران می‌خوانیم: حسین علی‌زاده پس از تحصیل در هنرستان موسیقی به دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت و هم‌زمان در مرکز حفظ و اشاعۀ موسیقی ایران به یادگیری و اجرای کنسرت پرداخت. او نزد هوشنگ ظریف، حبیب‌الله صالحی، محمود کریمی، علی اکبر شهنازی، داریوش صفوت، نورعلی برومند، سعید هرمزی، یوسف فروتن، و عبدالله دوامی موسیقی آموخته است و در دانشگاه آزاد برلین نیز تحصیل کرده است. علی‌زاده در سال 1347 عضو ارکستر رودکی بود. دو کنسرت او در جشن هنر شیراز آغاز راه او به عنوان یکی از وزنه‌های موسیقی ایران بود. او با عضویت در گروه چاووش همراه با دیگر استادان موسیقی ایران از جمله محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان آثار جاودانه‌ای در موسیقی ایران اجرا کرد و نیز با آموزش به هنرجویان موسیقی تأثیر مهمی در تربیت موسیقی ‌دانان و نوازندگان پس از انقلاب گذاشت. علی‌زاده در اوایل دهۀ هفتاد ریاست هنرستان موسیقی را بر عهده داشت. حسین علی‌زاده تا به حال سه بار نامزد جایزه گرمی شده است. به ترتیب برای کارهای فریاد، بی تو به سر نمی‌شود و به تماشای آب‌های سپید. حسین علی‌زاده، موسیقی‌دان سرشناس ایرانی در سال 2006 میلادی به خاطر آلبوم به تماشای آب‌های سپید نامزد دریافت جایزه گرمی شده است. گفتنی است که جوایز گرمی معتبرترین جایزه صنعت ضبط و پخش موسیقی در آمریکا محسوب می‌شود. فهرست مطالب بزرگان موسیقی ایرانیابوالقاسم‌ عارف قزوینیکودکی و جوانیازدواجمیان سالی و مشروطهکهن سالی و مرگتصنیف‎هاخوانندگان تصنیف‌هاغلامحسین درویشجلال‌الدین تاج اصفهانیقمرالملوک وزیرینوشته روی سنگ قبردر وصف قمرغلامحسین بناندوران کودکیفعالیت حرفه‌ایترانه‎های ماندگارمحمدرضا شجریانزندگیکنسرت‌هااستادان آوازهمکاری با رادیو و تلویزیونجوایزمحتوای کاریخوشنویسیآثارکنسرتهاشاگردانداریوش صفوتزندگی‌نامهتدریس موسیقیمرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانعضویت‌ها و نشان‌هاشاگردان سرشناسآثاراحمد عبادیمرتضی نی‌داودنورعلی برومندزندگیشاگردانآثارعلینقی وزیریزندگیکلنلآثارمحمدرضا لطفیاطلاعات هنرمندزندگیآثارحسین علیزادهزندگی‌نامهجایزه گرمیآثارموسیقی فیلمکتاب‌هاسلانهابوالحسن صبافعالیت هنریشاگردان صباآثارکارهای مستقلکارهای غیرمستقلکارهای الهام گرفته از موسیقی محلیتار شهناز، تار لطفیپرویز مشکاتیانزندگیفعالیت حرفه‌ایجواد بدیع زادهزندگی نامهداریوش رفیعیدلکشترانه‌های ماندگارفیلم‌هامرگپریسا

more_vert سینمای دهه ۶۰؛ خالق آثار بدیع

ادامه مطلب

closeسینمای دهه ۶۰؛ خالق آثار بدیع

سارا بقاییسینمای دهه ۶۰ محصول برهه زمانیِ منحصربه‌فرد و یگانه‌ای بود که به دلیل شرایط جنگی و حال‌و روز مردم و با وجود عدم رشد فناوری‌ها در معنای امروزی‌اش، توانست خالق آثار و سبک‌هایی مورد اقبال و بدیع باشد. از ۱۰ فیلم پرتماشاگر بعد از انقلاب، سهم سینمای دهه ۶۰، هفت فیلم است. (عقاب‌ها، کانی مانگا، گذرگاه، بگذار زندگی کنم، خواستگاری، تاراج و اجاره‌نشین‌ها) و از سه فیلم بعد، یک فیلم (عروس) در انتهای دهه ۶۰ تولیدشده و در ابتدای دهه ۷۰ روی پرده رفته است و دو فیلم دیگر (افعی و کلاه قرمزی و پسرخاله) محصول اوایل دهه ۸۰ هستند؛ و دهه ۹۰ هیچ نماینده‌ای در فهرست ۱۰تایی پرتماشاگرترین‌های بعد از انقلاب ندارند. اگر سراغ فهرست ۱۰۰ فیلم پرتماشاگر پس از انقلاب هم برویم، بازهم سهم دهه ۶۰ با ۶۰ فیلم بسیار پررنگ‌تر از دهه‌های دیگر است. محاسبه فروش فیلم‌ها با در نظر گرفتن بهای بلیت در دهه ۶۰ و رسیدن به آمار تعداد تماشاگر هم ما را به نتیجه جالبی می‌رساند؛ این‌که تعداد سینماروهایی که دهه ۶۰ به دیدن فیلم‌های ایرانی رفتند، از سینماروهای دهه‌های ۷۰ و ۸۰ بسیار بیش‌تر است. باورش شاید دشوار باشد ولی در فاصله‌های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۹ بیش از ۱۴۰ میلیون نفر به تماشای فیلم‌های ایرانی شتافته‌اند؛ رقمی دست‌نیافتنی و عجیب. البته این موضوع دلایل عمده و فراوانی دارد؛ دورانی که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود و تلویزیون تنها دو شبکه داشت که آن‌ها فقط برای ساعات محدودی برنامه داشتند و تا سال‌ها در طول هفته فقط روزهای جمعه فیلم سینمایی پخش می‌شد. گوشی‌های هوشمند و دسترسی گسترده و سریع به تولیدات سینمایی، سریال‌ها، فیلم‌ها و تماشای آنلاین مرسوم نبود و سنت سینما رفتن و جادوی تماشای فیلم بر پرده نقره‌ای هنوز از جامعه رخت برنبسته بود و این شکل از تماشای فیلم، یکی از مهم‌ترین تفریحات خانواده‌ها در کنار رفتن به پارک محسوب می‌شد. بر این اساس سینمای دهه ۶۰ مخاطبان بالقوه تضمین شده‌ای را داشت که در ترکیب با آرمانخواهی و ایدئالگرایی سینماگرانش، دهه‌ای جذاب و پرمخاطب را رقم زد. فیلم‌های برجسته در سینمای دهه ۶۰ در ایران فیلم‌هایی هستند که به‌رغم محدودیت‌هایی که پس از انقلاب با آن مواجهه شده‌اند اما حوزه متنوعی از موضوعات را برای مطرح کردن داشتند و از سوی دیگر امکان برجسته ساختن مفاهیمی را داشتند که پیش‌ازاین نداشته‌اند؛ و به تعبیری شاید پس‌ازآن هم چنین امکانی را در «این حد از گستردگی» ندارند. درنتیجه تولیدات این دهه هم به لحاظ برهه زمانی و هم به لحاظ ملاحظات ساختی‌شان، منحصربه‌فرد و بی تکرار هستند. آنچه در ادامه می‌آید معرفی آثار سینمایی برجسته و ماندگار است. پیشگام‌های سینمای ایران دونده (۱۳۶۳) به کارگردانی امیر نادری و بازی مجید نیرومند را می‌توان نمونه برجسته و پیشگامی از سینمای کودک و نوجوان و آنچه بعداً در کارهای دیگران (مجید مجیدی و ...) برجسته شد، دید. لذت بصری و دنبال کردن کودکی در ساحل خلیج‌فارس که در خطی دل‌چسب و چشم و نواز می‌دود و نمی‌خواهد ببازد. «امیرو» قهرمان داستان نادری، کودکی است که بی‌رقیب بودن را دوست دارد و در این تلاش‌ها خودش را معیار می‌گیرد و تلاش دارد تا رکورد خودش را بزند. قهرمانی که نمی‌خواهد دیگران را راضی کند و در تلاش برای اثبات خودش به خودش است؛ شرافت یک رقابت سالم. باشو، غریبه کوچک (۱۳۶۵) به کارگردانی بهرام بیضایی تصویری متفاوت و داستانی جدید از جنگ به تصویر می‌کشد؛ داستانی که آن‌قدر در این‌گونه جدید است که تا مدتی به دلیل همین غیرجنگی بودن توقیف می‌شود (این فیلم به مدت پنج سال پس از ساخت، توقیف بود و در سال ۱۳۶۹ اکران شد). داستان فیلم ازاین‌قرار است که در جریان جنگ ایران و عراق پسربچه‌ای تنها از جنوب متواری شده و به شمال کشور می‌رسد. پسرک فقط بلد است عربی صحبت کند و زن شمالی که او را پیدا می‌کند احساسات مادری‌اش بیدار می‌شود و می‌خواهد از پسر در مقابل هجوم زمانه و البته زبان نیش‌دار همسایه‌ها دفاع کند. سوسن تسلیمی، پرویز پورحسینی، عدنان عفراویان با بازی روان داستان را باورپذیر می‌کنند. باشو، غریبه کوچک در رأی‌گیری‌های گوناگونی بهترین فیلم تاریخ سینمای ایران شناخته شده‌است؛ ازجمله در رأی‌گیری سال ۱۳۷۸ مجلّه دنیای تصویر و در رأی‌گیری سال ۱۳۸۱ مجلّه نقد سینما با ۱۷ رأی برابر با گوزن‌ها کارِ مسعود کیمیایی. خانه دوست کجاست؟ (۱۳۶۵) به کارگردانی عباس کیارستمی یکی دیگر از پیشگامان شاخص سینمای کودک و نوجوان است که به نامی ماندگار در سینمای ایران بدل شده؛ داستان کودکی که دفتر مشق دوستش پیش‌اش جامانده و وجدان بیدارش او را ترغیب به پیدا کردن همکلاسی و رساندن دفتر به او می‌کند. فضای شمال کشور، استفاده از نابازیگران (بابک احمدپور، احمد احمدپور) و مردم محلی و داستان انسان‌دوستانه فیلم کیارستمی به‌شدت مخاطبان را تحت تأثیر قرار داد. طلسم (۱۳۶۵) به کارگردانی داریوش فرهنگ ازاین‌جهت در تاریخ سینمای ایران و کارنامه دهه شصت حائز اهمیت است که فیلمی به ذات و در غایت ترسناک است؛ موضوعی که پس‌ازاین فیلم، همواره سینمای ایران را در این حوزه با کاستی همراه ساخته و تشکیل ژانر وحشت را با مانع روبرو ساخته است. داستان فیلم از این قرار است که پس از یک مراسم عروسی، عروس و داماد همراه خویشاوندان داماد راهی روستای محل سکونت خود می‌شوند. طوفان سختی سر راهشان است و عروس و داماد راه را گم می‌کنند و به قصری پناه می‌برند؛ قصری که ورود به آن شروع ماجرا و دلهره است. موسیقی بابک بیات و بازی‌های خوب بازیگران: سوسن تسلیمی، جمشید مشایخی، پرویز پورحسینی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا شاهد یکی از تنها و معدود فیلم‌های دلهره‌آور سینمای ایران باشیم. عروس (۱۳۶۹) به کارگردانی بهروز افخمی داستان پسر تحصیل‌کرده اما فقیری به نام حمید است که عاشق دختری به نام مهین می‌شود که خانواده متمولی دارد و این شروعی است بر مشکلات این دو. فیلمی که می‌توان آن را سدشکنی و شروعی دوباره بر نمایش عشق زمینی پس از انقلاب در سینمای ایران دانست. نمایشی که البته مقبول واقع شد و در زمان خود درخشید چنانچه مرتضی آوینی درباره‌اش گفت: «در فیلم افخمی عشق زن و مرد به‌اندازه کافی واقعی است. نه شبیه عشق افسانه‌ای می‌شود آن‌طور که در روانشناسی اعماق مطرح شده و نه‌حالتی اروتیک پیدا می‌کند». فیلم‌هایی با درون‌مایۀ سینمای ملی کمال‌الملک (۱۳۶۳) به کارگردانی علی حاتمی (با بازی جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، پرویز پورحسینی) طبق سیاق این کارگردان، بار دیگر اثری است که تلاش دارد تا با بهره‌گیری از جلوه‌های بصری جذاب از فرهنگ سنتی و تاریخی ایران، توخالی بودن دربارهای شاهان قاجار از تفکر و اندیشه را تصویر بکشد. یکی از بهترین بازی‌های جمشید مشایخی در نقش نقاش‌باشی که روایت زندگی«کمال‌الملک» نقاش معروف ایرانی در درباره چند پادشاه قاجار و اوایل حکومت رضاخان است. شیر سنگی (۱۳۶۵) به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی جزو همان فیلم‌نامه‌های فاخر دهه ۶۰ است؛ فیلمی که از خلال روایت رقابت دو ایل بزرگ، مسئله نفوذ انگلیسی‌ها و بحث‌های تاریخی را پیش می‌کشد. سردمدار یک ایل عزت‌الله انتظامی است و ایل دیگر علی نصیریان. حمید جبلی نقش پسر علی نصیریان را بازی می‌کند و آتیلا پسیانی هم در فیلم هست که به‌تبع پدرانشان درگیر می‌شوند. تورج زاهدی آواز بسیار زیبایی را در انتهای فیلم خوانده است. یک فیلم تاریخی جنگجویانه شبه وسترن از «شیر سنگی» درآمد که فوق‌العاده جذاب است و یکی از بهترین فیلم‌نامه‌های تاریخ سینمای ایران را دارد. مادر (۱۳۶۸) به کارگردانی علی حاتمی بی‌شک یکی از آثار ماندگار سینمای ایران است. بازی‌های درخشان هنرپیشه‌های صاحب نامی چون رقیه چهره‌آزاد، محمدعلی کشاورز، اکبر عبدی، امین تارخ، حمید جبلی، اکرم محمدی، فریماه فرجامی، جمشید هاشم‌پور و فیلم‌نامه منحصربه‌فرد که دیالوگ‌های آن را خود حاتمی نوشته است به‌اضافه موسیقی دل‌انگیز ارسلان کامکار این فیلم را در کارنامه دهه ۶۰ و کل تاریخ سینمای ایران بی‌بدیل می‌سازد. مادری که در شرف مرگ است و فرزندان خود را که از همه نظر با هم تفاوت دارند دورهم جمع می‌کند. یک‌جور پاسداشت روحیه ایرانی و احترام به مادر و خانواده همراه با قاب‌بندی‌های زیبا که شبیه مینیاتورهای ایرانی ظریف و خوش آب و رنگ از کار درآمده‌اند. مدرن‌ترین‌های سینمای ایران بایسیکل‌ران (۱۳۶۷) به کارگردانی محسن مخملباف یک درام منحصربه‌فرد با فیلم‌نامه‌ای صاحب‌سبک است چراکه صاحب اثر در زمانی به سراغ یک موضوع در سینمای ایران می‌رود که هنوز برای سینمای و جامعه چندان برجسته نیست؛ مهاجرت افغان‌ها به ایران. فیلم داستان مردی افغان است که به پاکستان پناه برده و همسرش بیمار است و باید جراحی شود. مرد پول کافی ندارد و به پیشنهاد یک دوست دوره‌گردش که می‌داند مرد در گذشته قهرمان دوچرخه‌سواری بوده تصمیم می‌گیرد یک هفته با دوچرخه دور میدان رکاب بزند تا رکورد بشکند و هزینه جراحی زنش تأمین شود. بازی محرم زینال‌زاده در سکانس‌هایی که بعد از چند شبانه‌روز بی‌خوابی مجبور می‌شود چوب‌کبریت لای پلک‌هایش بگذارد تا خوابش نبرد، یکی از درخشان‌ترین صحنه‌های درام سینمای ایران است. بایسیکل‌ران برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و فیلم‌نامه از جشنواره فجر شد. کلوزآپ (۱۳۶۸) به کارگردانی عباس کیارستمی با بازی حسین سبزیان شاید نوعی شیطنت فرمی کیارستمی بود که سوژه فوق‌العاده جذابی هم داشت. فیلمی درام که شبیه مستند بود اما در حقیقت فقط بُعد رئال پررنگی بر اساس یک داستان واقعی داشت؛ نگاه پیچیده‌ای به روان انسان با فیلم‌نامه و روایتی متفاوت. هامون (۱۳۶۹) به کارگردانی داریوش مهرجویی یک روایت روشنفکری از زمانه‌ای است که مفاهیم در انتهای یک دهه و در زمانه‌شان درحالی‌که فروپاشی‌اند همچنان که رابطه حمید و مهشید (با بازی خسرو شکیبایی و بیتا فرهی) در حال فروریختن است. هامون فیلمی است که برای اولین‌بار هدفش مخاطب روشنفکر طبقه متوسط است و قهرمانش هم از همین طبقه می‌آید. حمید هامون درگیر پیچیدگی‌های فلسفی است که باعث سردرگمی‌اش شده است و از طرف دیگر زنش مهشید که هامون عاشقانه او را دوست دارد متعلق به طبقه بورژواست که می‌خواهد از هامون جدا شود. مهرجویی تمام علاقه‌اش به فلسفه را در این فیلم پیاده می‌کند. کارگردانی سکانس‌های کابوس و رؤیا کمی شلخته است، اما دقیقاً به دلیل کارکردی که در نشان دادن آشفتگی ذهن هامون دارند کارشان را درست انجام می‌دهند. این فیلمی است که خسرو شکیبایی با آن تبدیل به ستاره توانای سینمای ایران شد. بازی درخشانش در نقش هامون کمال بازیگری وی بود. زبانِ دغدغه‌مند دوران خویش اجاره‌نشین‌ها (۱۳۶۵) به کارگردانی داریوش مهرجویی فیلمی به‌روز و دغدغه‌مند برای زمانه خویش است. یکی از معضلات زندگی تهران به‌عنوان پایتخت در شروع مدرنیته، اختلاط قومیتی و ترکیب آدم‌هایی از فرهنگ‌های مختلف بود که با درجات متفاوت آشنایی با زندگی شهری، حالا و به جبر شرایط در کنار هم قرارگرفته بودند؛ موضوعی که به عنوان یک مسئله و دغدغۀ نوپدید دستمایۀ فیلم اجاره‌نشین‌ها شد و البته تا به امروز هم همچنان ادامه دارد؛ اما بیش از ۳۰ سال پیش به تصویر کشیدن این دغدغه روز جامعه، آن‌هم با زبان طنز و بهره‌گیری از جلوه‌های ویژه و بازی درخشان بازیگران مستعد و صاحب‌نام زمانه‌اش عزت‌الله انتظامی، اکبر عبدی، حسین سرشار، حمیده خیرآبادی، ایرج راد، رضا رویگری از اجاره‌نشین‌ها فیلمی ساخته است که به نامی جاودانه در سینمای ایران بدل گشته است. اجاره‌نشین‌ها نگاهی شوخ‌طبعانه به طبقه متوسط ایرانی دارد. طبقه‌ای که هم ظالم است و هم مظلوم و خودش با ندانم‌کاری سقف خانه‌اش را خراب می‌کند. بااین‌حال به شیوه مهرجویی با شوخ‌وشنگی از تلخی ماجرا می‌کاهد و ته قصه هم امیدوارانه بسته می‌شود. اجاره‌نشین‌ها یکی از بهترین کارگردانی‌های داریوش مهرجویی است. سرب (۱۳۶۷) به کارگردانی مسعود کیمیایی که در خارج از ایران به نام The Lead شناخته می‌شود، داستان یک زوج جوان یهودی ایرانی را در اواخر دههٔ ۲۰ خورشیدی روایت می‌کند که خواهان عزیمت به سرزمین موعود (اسراییل) هستند، اما پس از مواجهه با مخالفت سازمان یهودی هاگانا و کشته شدن عمویشان به دست آن‌ها مجبور به فرار شده و درگیر ماجراهای پس‌ازآن می‌شوند. این فیلم در هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر کاندیدای چند جایزه بوده و سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌برداری و بهترین چهره‌پردازی را از آن خود ساخته است. بازی‌های خوب فریماه فرجامی، امین تارخ، هادی اسلامی و جمشید مشایخی و فیلم‌نامه محکم، این فیلم را به یکی از بهترین روایت‌ها در حوزه مطرح ساختن موضوعاتی چون یهودیان و عقایدشان و روزنامه‌نگاری آزاد و... بدل ساخته است. نکته حائز اهمیت و دغدغه‌مند در باب این فیلم این است که کیمیایی در این فیلم یهودیت را از صهیونیست جدا کرده است؛ طرز فکری که بعدها یک تئوری جهانی شد و این قدرت یک فیلمساز و یک اثر سینمایی را نشان می‌دهد. اقتباس‌ها مرگ یزدگرد (۱۳۶۰) به کارگردانی بهرام بیضایی در حقیقت اقتباسی از نمایشنامه‌ای است که بیضایی سال ۱۳۵۸ نسخه‌ای از آن را روی صحنه تئاتر برده است. این فیلم که با سرمایه شبکه یک صداوسیما ساخته‌شده است، داستان مرگ یزدگرد سوم است که بعد از فرار و رها کردن تاج‌وتخت در آسیابی پناه می‌گیرد و روایت او را از چند کاراکتر متفاوت می‌شنویم. سوسن تسلیمی، مهدی هاشمی و علیرضا خمسه بازی‌های درخشانی در فیلم دارند. دیالوگ‌های درخشان بیضایی، میزانسن‌های پیچیده فیلم و شخصیت‌پردازی و درام برجسته، آن را تبدیل به فیلمی به‌یادماندنی کرده است. ناخدا خورشید (۱۳۶۵) به کارگردانی ناصر تقوایی یک اقتباس درخشان و بومی است از داستان «داشتن و نداشتن» ارنست همینگوی. فیلم‌نامه‌ای که به‌واسطه اصولی بودنش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای داریوش ارجمند و لوح زرین بهترین بازیگر نقش دوم مرد را برای سعید پورصمیمی در پنجمین جشنواره فیلم فجر به ارمغان آورد. خواجه ماجد، ناخدا خورشید را لو می‌دهد و بار قاچاق لنج ناخدا به آتش کشیده می‌شود. دلالی به نام فرحان که می‌خواهد چند فراری سیاسی را از مرز آبی عبور دهد وارد بندر می‌شود. او با ناخدا خورشید تماس می‌گیرد و بقیه ماجرا... دهۀ بی‌تکرار همان‌طور که نمی‌توان تولد آثار و خلق تولیدات هنری را در خلأ در نظر گرفت و قطعاً باید تأثیر و تأثر آنان را برمبنای شرایط زمانه‌شان سنجید، اثرگذاری هنرهای مختلف بر یکدیگر را نمی‌توان انکار کرد و این نکته مهمی است که شاید بعضاً از دید برخی دورمانده باشد. بر این اساس وقتی سینمای شما آثار برجسته تولید می‌کند، قطعا تئاتر هم بالنده و روشنگر است و حتماً موسیقی هم احوال معقولی و خوشی دارد و هم‌طراز با این آثار است؛ یعنی وقتی سینمای دوره‌ای برجسته می‌شود تاثیرات شرایط اجتماعی خود را برجسته می‌سازد؛ بر اساس همین منظر است که شاهد آن هستیم که چطور تولیدات دهه شصت و هفتاد که آرمان‌خواهی، عدالت‌طلبی و ترقی‌جویی را بازتاب می‌دهند علاوه بر فیلمنامه‌های مانا و ماندگار و استفاده از بازیگران صاحب فکر و برجسته، از موسیقی‌های متن فوق‌العاده‌ای الهام می‌گیرند که سهمی بزرگ و برجسته در انتقال مفهوم فیلم دارند. سینمای دهه ۶۰ برهه زمانیِ منحصربه‌فرد و یگانه‌ای بود که به دلیل شرایط جنگی و حال‌وروز مردم و همچنین به دلیل عدم رشد فناوری‌ها در مفهومی که امروز در جامعه شیوع پیداکرده‌اند، بالقوه مستعد جذب مخاطب بود؛ این شرایط وقتی در ترکیب با سینماگران صاحب اندیشه‌ای که فکری برای اندیشیدن و حرفی برای گفتن داشتند و از سینما به‌عنوان وسیله‌ای برای ترغیب جامعه به تفکر و تعقل بهره گرفتند، ترکیب شد، شرایطی را ایجاد کرد که سینمای ایران به سمت بالا حرکت کند و خالق آثار و سبک‌هایی مورد اقبال و بدیع باشد؛ یعنی موضوعات متنوع و گسترده و دغدغه‌مندی سینماگران، باعث تولید آثاری شد که پیش از آن در سینمای ایران وجود نداشت و به‌زعم برخی حتی بعدازآن هم تکرار نشد؛ درنتیجه همۀ این عوامل، سینمای دهه ۶۰، سینمایی بی تکرار در تاریخ سینمای ایران شد. منابع آرشیو بهترین فیلم‌های سینمای ایران در ماهنامه سینمایی فیلم / https://www.film-magazine.com/archives/articles.asp?id=۷۴ http://cinemapress.ir/archive

more_vert کتاب مارپیچ سرمایه

ادامه مطلب

closeکتاب مارپیچ سرمایه

این کتاب ترجمه مقاله ایست با نام: the wining pathes of capital giovanni arrighi انتشار کتاب حاضر، گامی کوچک در تبیین اندیشه های جووانی اریگی، یکی از مهم ترین نظریه پردازان معاصر متعلق به رویکرد تاثیرگذار سیستم های جهانی، است.گفت وگویی که بخش اصلی کتاب را تشکیل می دهد در ماه های پایانی زندگی اریگی و در آستانه ی مرگش در منزلش در بالتیمور امریک انجام شد. وی در گفت وگو با دیوید هاروی، یکی از برجسته ترین چهره های فکری چپ گرای معاصر، شرحی جذاب از گذر فکری خود و خاستگاه های آن می دهد. چنین است که حاصل گفت وگوی این دو اندیشمند بزرگ معاصر، به رغم کوتاهی، متنی بسیار پرمغز و عمیق پدید آورده است.به منظور آشنایی بیشتر خواننده با دیدگاه های اریگی در مقدمه تلاش شده شرح مختصری از اندیشه های اریگی و خاستگاه های فکری او ارائه شود. به دنبال گفت و گوی هاروی و اریگی، در پیوست نخست کتاب حاضر، ویژگی های نظریه ی سیستم جهانی به روایت یکی از شارحان مهم آن ترجمه شده است. پیوست دوم، تصویری از گمانه زنی ها درباره ی چشم انداز اقتصادی سیاسی جهان از نگاه یکی از موسسات پژوهشی وابسته به وزارت دفاع بریتانیا است. فهرست مطالباشارهپیش گفتار / پرویز صداقتمارپیچ سرمایه / گفت وگوی دیوید هاروی و جووانی اریگیپیوست یک : وابستگی و نظریه ی سیستم های جهانی / کریستوفر چیس دانپیوست دو: چشم اندازهای اقتصاد سیاسی جهانپیوست سه: ماخذشناسی جووانی اریگی

more_vert پرویز یاحقی؛ آهنگساز و نوازنده چیره‌دست ویولن

ادامه مطلب

closeپرویز یاحقی؛ آهنگساز و نوازنده چیره‌دست ویولن

پرویز یاحقی آهنگساز و نوازنده چیره‌دستی است که او را به عنوان نابغه موسیقی و چهره‌ای اثرگذار و صاحب سبک در این حوزه می شناسند. وی توانست با پنجه‌های بی‌همتای خود زیباترین قطعات موسیقی ایران را خلق کند.

more_vert نبوغ بی‌نظیر پرویز یاحقی در موسیقی

ادامه مطلب

closeنبوغ بی‌نظیر پرویز یاحقی در موسیقی

یک هنرمند برای آنکه هنرمندی اصیل، راستین و خلاق شود، نیاز به جوهر و آنی دارد که همه‌اش اکتسابی نیست؛ ودیعه‌ای است الهی و البته که پرویز یاحقی، خود یکی از بهترین نمونه‌ها و مثال‌های چنین ودیعه‌هایی است که خداوند به برخی از بندگان خویش عطا می‌کند.

more_vert درباره پرویز مشکاتیان

ادامه مطلب

closeدرباره پرویز مشکاتیان

پرویز مشکاتیان که به پدر سنتور ایران نیز مشهور است از برجسته‌ترین آهنگسازان و پژوهشگران موسیقی در ایران به شمار می‌آید که جزو نسل طلایی موسیقی پس از انقلاب محسوب می‌شود. محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، محمدرضا لطفی و حسین علیزاده از مطرح‌ترین همکاران وی بودند.

more_vert کتاب جرعه‌های سلامتی: رهیافت‌هایی بر سلامت جسم و جان از نهج‌البلاغه

ادامه مطلب

closeکتاب جرعه‌های سلامتی: رهیافت‌هایی بر سلامت جسم و جان از نهج‌البلاغه

کتاب جرعه‌های سلامتی: رهیافت‌هایی بر سلامت جسم و جان از نهج‌البلاغه اثر مژده پورحسینی، درباره چگونگی رسیدن به سلامتی همه‌جانبه جسم و روح است. نهج‌البلاغه کتاب حکمت و خزانه‌ی معرفت و نهری از انهار بهشتی است که از کلام علی‌بن ابی‌طالب (ع)، نگین آفرینش جاری گشته است و دریای بیکران علم الهی را با اذهان کوچک و ناتوان آدمیان پیوند داده است. نهج‌البلاغه کهکشان درخشانی از آسمان علم و معرفت است، که بدون شک تا واپسین روز عالم، انسان‌های تشنه‌ی حکمت در اعماق ژرف آن فرو خواهند رفت و به انتهای آن نتوانند رسید. نهج‌البلاغه، فرهنگ زیستن در اوج سلامتی و سعادت و پرواز بر بال‌های آرامش تن و روان تا اصول به مبدأ و مقصد آفرینش و گلستان روح‌افزای بی‌رنج و بی‌اضطراب الهی‌ست. نهج‌البلاغه، کتاب گوهرباری که به ما می‌آموزد چگونه باید زیست تا همواره در سایه‌سار سلامت و بهروزی آرمید، تا به سرمنزل مقصود رسید. در بخشی از کتاب جرعه‌های سلامت می‌خوانیم: روستازاده‌ای بود که هدف اصلی‌اش در زندگی داشتن زمین‌های بیشتر و بیشتر بود. او مزرعه‌ای بزرگ داشت اما برایش کافی نبود و بیشتر می‌خواست. روزی می‌شنود که دولت در آن طرف کشور به روستائیان داوطلب هر اندازه که بخواهند زمین می‌دهد. او بلافاصله خانواده‌اش را ترک گفت و به آن‌جا رفت. وقتی به آن‌جا رسید متوجه شد که هرکس از طلوع خورشید از نقطه‌ی معینی شروع به حرکت کند و تا غروب خورشید هرچه از طول و عرض که طی کرده بود باز به نقطه‌ی آغازین برگردد همه‌ی آن زمین‌ها مال او می‌شود. قلب دهقان از این فرصت به تپش افتاد و شب را خوب استراحت کرد و هنگام طلوع آفتاب در نقطه‌ی آغازین حاضر شد و با گام‌هایی محکم شروع به حرکت کرد. او به طرف شمال به راه افتاد پس از مدتی به نظرش رسید حالا بهتر است که مسیرش را به سمت شرق تغییر دهد؛ اما حاصل‌خیزی زمین‌ها و زیبایی آن‌ها او را بازداشت و او بیشتر و بیشتر به جلو رفت. بالأخره او آن‌قدر رفت و رفت که خورشید رو به غروب گذاشت. او متوجه شد که اگر به سرعت به نقطه‌ی آغاز برنگردد همه‌ی زمین‌ها را از دست خواهد داد. خسته و بی‌رمق با هرچه توان داشت به سمت نقطه‌ی آغاز برگشت او در آخرین لحظه توانست خود را به آن نقطه برساند اما این لحظه‌ی پیروزی کوتاه بود. او از خستگی بیهوش شد و مرد. فهرست مطالبببخشید چند لحظهامیدوار باش!فواید بیماریروزی برای تو، روزی به زیان توشفا را از قرآن بخواهیددوای پرهیزکارانراز آرامشپارسایی آسودگی روح استاعتدال یعنی سلامتدنیاپرستی عامل افسردگیرقص اندوهآرام‌ترین مردمخویشتن‌داری راز سلامتی استدارویی از درونرفتار در سلامت و بیماریحسود رنج می‌کشدراز تندرستی پرهیزکارانراهی برای آرامشتلاش در برابر اندوهبهداشت کاردارویی به نام صدقهمرگ بدعمر را در خانه خویشاوندانت جستجو کن!روح خود را زنده کنیدرهایی از اضطرابپیشگیری از اندوهدرددل با خدادعا برای سلامتیآتش‌خواریهراسی سلامتی‌بخش!حرام‌خواری مخرب سلامت و تندرستیشکم‌بارگی عامل تنزل روح استمحافظت از تندرستیکم‌خوراکی راز قوت و سلامتیشکم خالی و سلامت کاملبی‌تابی نابودگر استراضی به روزیاحتیاط شرط سلامتیدرمان با بوی خوشمردن دلراه درمان ترسدوراندیش باشزمان درمان دردهاجلای قلب آدمیاز عوامل پیریدر برابر سرمابهارنگاه کن به سبزی سبزه‌زارانقلب نابیناحیات قلبآرامش در آغوش ملائکبیماری تکبربزرگترین بیماری‌هابیماری تو، بیماری دیگرانایمان برای زنده ماندنعسل درمان‌گر استتندرستی را با دعا به سوی خود جلب کنشکیبایی سلامتی می‌آوردتخریب خویشآگاه باشید!قربانی حسددیدن و شنیدنعامل وحشت و هراسدعا برای پیشگیری و درمانمنابع

more_vert کتاب کلیدهای یادگیری: 125 نکته‌ی بهداشتی رفتاری برای افزایش ضریب یادگیری

ادامه مطلب

closeکتاب کلیدهای یادگیری: 125 نکته‌ی بهداشتی رفتاری برای افزایش ضریب یادگیری

کتاب کلیدهای یادگیری: 125 نکته‌ی بهداشتی رفتاری برای افزایش ضریب یادگیری اثر مژده پورحسینی، با معرفی 125 روش به شما کمک می‌کند تا حجم قابل توجهی از مشکل ضعف حافظه و کاهش قدرت یادگیری خود را حل کنید و در باقی موارد نیز حداقل متوجه وجود این مشکل و امکان رفع آن شوید. یکی از مشکلات دردسرساز برای ما آدم‌ها همین ضعف حافظه و کاهش قدرت یادگیری و کم‌توانی ذهنی است. مخصوصاً در این دوران که عصر اطلاعات نامیده می‌شود، ناتوانی در استفاده از قوای مغزی یک بلای واقعی است. ما برای آن‌که بهتر زندگی کنیم و از نعمت‌های خداوند بهتر استفاده کنیم و از دنیایی که در آن اقامت کوتاهی داریم؛ بهترین بهره را ببریم به یادگیری و یادسپاری نیازمندیم و باید تلاش کنیم تا نقایص اولیه یا ثانویه‌ی آن را برطرف سازیم. رسیدن به این مقصود چندان سخت و دور از دسترس نیست! شما هرکس و در هر کجا و در هر محدوده‌ی سنی که باشید، از داشتن ذهنی قوی و مغزی فعال لذت خواهید برد و دانستن این راهکارهای ساده شما را راضی و خشنود خواهد ساخت. برخی از بیماری‌ها و اختلالات بر قدرت تفکر و هوش و استعداد شما و هم‌چنین بر توانایی یادگیری و حافظه‌ی شما تأثیر می‌گذارند و شما بدون آن‌که متوجه باشید متحمل مشکلات لاینحلی می‌شوید که اتفاقاً برطرف نمودن آن‌ها بسیار آسان است! فقط و فقط با کمی دقت در نحوه‌ی زندگی و برنامه‌ی غذایی و توجه به حدود سلامت و بیماری، به راحتی می‌توانید در مقابل بسیاری از اختلالات ساده‌ای که بر یادگیری و توانایی‌های ذهنی شما اثر منفی و مخرب می‌گذارند ایستادگی کنید. در بخشی از کتاب کلیدهای یادگیری می‌خوانیم: مصرف‌ کنندگان الکل از گروه‌های در معرض خطر بالای خستگی مزمن و مفرط هستند. الکل سرکوبگر دستگاه عصبی مرکزی است و با ایجاد تخدیر و رخوت و خستگی توان انجام بهینه فعالیت‌های مفید را ساقط می‌کند و در طولانی مدت منجر به سندرم خستگی مزمن می‌شود. مصرف افراطی نوشابه‌های حاوی کافئین نیز در طولانی‌مدت خستگی و ناتوانی ذهنی و جسمی ایجاد می‌کند. قهوه‌ی غلیظ و چای پررنگ هر دو اعضای این گروهند. مصرف گهگاه در طول روز و با غلظت کم و متعادل مشکلی ایجاد نمی‌کند و حتی میزان هوشیاری را می‌افزاید؛ اما مصرف مکرر و با غلظت بالا و با حجم زیاد به مرور زمان فشار نامناسبی را به بدن و ذهن وارد می‌کند که ناگهان خود را با بروز خستگی مفرط نشان می‌دهد. کلیه‌ی خوراکی‌های تصفیه شده مضرند. به یاد داشته باشید چه غلات تصفیه شده و سبوس گرفته و چه قند و شکر سفید تصفیه شده به علت نوسانات نابهنجار در قند خون و استفاده از ذخایر ویتامینی و مواد معدنی بدن موجب احساس خستگی مفرط به علت بحران انرژی شوند. اگر زیاد گوشت می‌خورید و از غذاهای چرب خوشتان می‌آید؛ باید بدانید که در معرض خطر خستگی مفرط هستید! این گروه غذایی هضم مشکلی دارند و سیستم گوارشی را تا ساعت‌ها درگیر می‌کنند و چنانچه چندبار در روز مصرف شوند؛ منجر به یبوست و سوء هاضمه و اختلال انرژی عمومی خواهد شد. چرا که همه‌ی انرژی بدن در سیستم گوارشی متمرکز می‌گردد تا این غذای سنگین و ناسازگار را از روده‌ها رد کند. غذاهای حاضری، فست‌فود، رنگی و کنسرو شده به علت مواد نگهدارنده و محافظت‌ کننده‌ی خاصی که به آنان اضافه می‌شود؛ از عوامل کاهش سطح انرژی بدن و بروز خستگی غیرطبیعی هستند. فهرست مطالبببخشید؛ چند لحظهگام اول: اصلاحات رفتاریگام دوم: تعیین سطح و نوع هوشگام سوم: کابوس قبل از امتحان!گام چهارم: دوری از خستگیگام پنجم: تقویت حافظهگام ششم: توصیه‌های دینیگام هفتم: تجربیات یک استادگام هشتم: تجربیات بین‌المللی!گام آخر: جمع‌بندی پزشکیمنابع

more_vert نواب صفا و خاطرات موسیقایی‌

ادامه مطلب

closeنواب صفا و خاطرات موسیقایی‌

استادان اسماعیل نواب صفا و احمد عبادینواب صفا به مناسبتِ ترانه‌سرایی‌اش با آهنگسازان و موسیقی‌دانان و خوانندگان گوناگونی نشست و برخاست یا رفاقت داشت. آنچه از این صمیمت‌ها و با هم بودن‌ها حاصل می‌شده، یکی همان آهنگ‌های ماندگاری به شمار می‌رود که ضبط شده و به یادگار مانده اما نتیجه دیگرِ آن با هم بودن‌ها، خاطره‌ها و نکته‌هایی محسوب می‌شود که وی خود شاهدِ وقوع و بروزِ آن‌ها بوده‌است و هر یک ارزشی فراوان دارد.

more_vert کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشته مدیریت رسانه

ادامه مطلب

closeکتاب انگلیسی برای دانشجویان رشته مدیریت رسانه

کتاب English for the students of media management (انگلیسی برای دانشجویان رشته مدیریت رسانه) نوشته‌ی اشرف کیایی و پرویز مصلی نژاد، با هدف آموزش مدیریت رسانه به زبان‌آموزان جهت تسلط بر مهارت‌های خواندن و نوشتن در این رشته نگاشته شده است. این کتاب سعی بر این داشته است تا متناسب‌ترین و به روزترین متن‌ها را جمع‌آوری، انتخاب و سازماندهی کند تا دانش‌آموزان بتوانند به راحتی ایده خود را بدست آورند و شروع به دستیابی به ظرفیت برای مقابله با استراتژی‌های مورد نیاز در این حوزه کنند. همچنین جذاب‌ترین و جالب‌ترین بخش‌ها را در زمینه‌های مختلف جمع‌آوری کرده‌ و پس از انتخاب متون، تمرین‌ها تهیه و طراحی شده‌اند. English for the Students of Media Management is a comprehensive reference for those students who are interested in learning how to manage media affairs. Reading media management texts seems to be a complicated task for the students at colleges and universities since the appropriate strategies have not been applied so far. After a lot of investigations in theory and practice by the authors they decided to design this very practical guide in order to contribute the university students to discover and flourish their reserved potentials in this area. The students are exposed to a lot of informative, interesting, challenging reading passages chosen from authentic sources in order to practice and improve their reading comprehension. Later on, they are evaluated through some exercises, which are intended to consolidate the learned material so that they can produce almost the same styles of .management in practice more efficiently. The approach behind this book seems to be according to the most modern schools of thoughts in linguistics, psychology, and teaching methodology. The authors hope that this attitude toward learning to manage media work for the enthusiastic learners who enjoy media studies as armature candidates, in general, and even for those who are .professional in this domain, in particular. فهرست مطالبPrefaceIntroductionUnit 1: Mass Media as Public CommunicationUnit 2: Media Management(Unit 3: Media Management (Theory & PracticeUnit 4: Digital Media ManagementUnit 5: Media: Changing Public OpinionUnit 6: Media CoverageUnit 7: Characteristics of GlobalizationUnit 8: Print and Broadcast MediaUnit 9: Physical MediaUnit 10: Global CommunicationUnit 11: Advertisement & PropagandaReferences

more_vert تحصیل سالانه ۵۰ هزار دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان

ادامه مطلب

closeتحصیل سالانه ۵۰ هزار دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور با اشاره به کمبود معلم در آموزش و پرورش گفت: براساس نیازسنجی از سال تحصیلی جاری سالانه ۵۰ هزار دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان مشغول تحصیل می‌شوند. پرویز انصاری‌راد در سفر به شهرکرد در حاشیه بازدید از مراکز و پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس راهبرد جدید این دانشگاه، سالانه ۳۰ هزار دانشجوی مقطع کارشناسی پیوسته و بیش از ۲۰ هزار دانشجوی مهارت‌آموز ماده ۲۸ جذب این دانشگاه خواهند شد. به گفته وی، دانشجویان مهارت‌آموز در یک دوره یکساله آموزش را فرا می‌گیرند و دانشجویان کارشناسی پیوسته در یک دوره ۴ ساله برای آموزش و پرورش کشور تربیت می‌شوند. وی اظهارداشت: در سال تحصیلی جاری ۲۵ هزار دانشجوی کارشناسی پیوسته و ۱۷ هزار دانشجوی مهارت آموز در این دانشگاه پذیرش شد. انصاری‌راد، کل دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه فرهنگیان در دوره کارشناسی پیوسته و مهارت آموز را ۸۰ هزار دانشجو برشمرد و گفت: مهرماه امسال ۱۰ هزار دانشجوی مهارت‌آموز و ۵ هزار دانشجوی کارشناسی پیوسته این دانشگاه به آموزش و پرورش تحویل داده شد. وی تعداد مهارت‌آموزان جدید را که برای گذراندن دوره یکساله وارد این دانشگاه خواهند شد، ۲۰ هزار دانشجو مهارت‌آموز عنوان کرد. انصاری‌راد اظهار داشت: با توجه به همسان نبودن خروجی و ورودی دانشگاه فرهنگیان جذب این دانشگاه افزایش یافته که پیش‌بینی می‌شود، تا سال ۱۴۰۴ با افزایش جذب ورودی به دانشگاه ورودی و خروجی معلمان در مدارس را همسان شود. به گفته وی، در کل کشور ۱۰۰واحد دانشگاه فرهنگیان فعال است که از این تعداد ۶۴ پردیس و ۳۶ مرکز آموزش عالی است. معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور با اشاره به اجرای طرح احداث دانشگاه جامع فرهنگیان در سطح کشور افزود: در فاز اول این طرح از سال آینده در ۱۰ استان کشور که ۱۰۰ هکتار زمین برای اجرای طرح اختصاص داده شده باشد این طرح آغاز خواهد شد. وی اظهارداشت: برای احداث این دانشگاه جامع فرهنگیان بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که این میزان اعتبار در بودجه ۲ سال آینده کشور پیش بینی شده است. هم اکنون ۳ مرکز و پردیش در استان چهارمحال وبختیاری فعال است که در سالجاری یکهزار و ۸۷ دانشجو معلم جدید وارد دانشگاه فرهنگیان استان شدند.

more_vert سینمای دهه هفتاد؛ آوانگارد در ورود به عرصه‌های نوین

ادامه مطلب

closeسینمای دهه هفتاد؛ آوانگارد در ورود به عرصه‌های نوین

سارا بقاییبعد از انقلاب اسلامی سینمای دهه هفتاد از نظر پرداختن به موضوع‌های جدید و ورود به عرصه‌های نوین سینمایی و خلق فیلم‌هایی که بازتاب تغییرات به وجود آمده در جامعه پس از جنگ بود به نوعی آوانگار به شمار می‌رود. دهه ۷۰ در تاریخ سینمای ایران دهه‌ای منحصربه‌فرد و متفاوت است. از یک سو جنگ به پایان رسیده و حالا دغدغه‌ها، نیازها و آرمان‌ها عوض شده است. از سوی دیگر جامعه در حال پیدا کردن خویش است. یعنی جامعه‌ای که پس از انقلاب درگیر یک جنگ ناخواسته می‌شود و فرصتی برای نفس کشیدن نمی‌یابد، حالا فرصت پیدا می‌کند تا به خودش بپردازد. سینمای جنگ از همان بعد از انقلاب و به دلیل شروع جنگ هشت ساله متولد شد، رشد کرد و بخش بزرگی از سینمای دهه ۶۰ را به خود اختصاص داد؛ موضوعی که در دهه ۷۰ هم ادامه می‌یابد و باز هم بخش قابل توجهی از برترین‌های سینمای این دهه (دستکم در نیمه اول این دهه) در اختیار سینمای دفاع مقدس و مضامین آرمان‌خواهانه و عدالت‌طلبانه است. اما یکی از بهترین جنبه‌های دهه ۷۰ که باید مورد توجه قرار گیرد بحث توجه به سینمای کودک و نوجوان است که رشد و بلوغ خود را در این دهه تجربه می‌کند. سینمایی که تا قبل از انقلاب و حتی بعد از آن و در دهه 60 محلی از اعراب نداشت و چندان موردتوجه نبود، به یکباره در دهه بعد برجسته می‌شود و آثار ماندگاری توسط سینماگران خوش‌نام و دغدغه‌مند خلق می‌شود. آنچه در ادامه می‌آید فهرستی از برترین فیلم‌های دهه ۷۰ با توجه به مضامین و پی‌رنگ‌های داستانی آنان است: قهرمانانی برای رده سنی کودک و نوجوان بادکنک سفید (۱۳۷۳) به کارگردانی جعفر پناهی بدون شک پیشگام سینمای کودک در دهه ۷۰ است؛ فیلمی خاطره‌انگیز با بازی فرشته صدرعرفایی و آیدا محمدخانی و بشدت متأثر از سینمای عباس کیارستمی و کارهای وی در کانون پرورش فکری کودکان است. داستان دختربچه‌ای که برای خرید ماهی قرمز عید از مادرش پول گرفته اما پول داخل چاه فاضلاب می‌افتد و با کمک یک پسر بادکنک‌فروش آن را بیرون می‌آورند. فیلم‌نامه این اثر درخشان را دو چهره برجسته سینمای ایران، عباس کیارستمی و جعفر پناهیبه نگارش درآورده‌اند. این فیلم برنده دوربین طلای جشنواره کن شد. کلاه‌قرمزی و پسرخاله (۱۳۷۳) اولین فیلم سینمایی ایرج طهماسب با عروسک کلاه قرمزی در مقام نقش اول داستان است. فیلمی که با بازیگران نام‌آشنای سینمای ایران ایرج طهماسب، حمید جبلی، فاطمه معتمدآریا و حمیده خیرآبادی داستانی را نقل کرد که علاوه بر موفقیت گیشه در زمان خود، به یک نوستالژی همیشگی برای متولدین دهه‌های ۶۰ و ۷۰ بدل گشت. داستان پیشینه زندگی کلاه قرمزی، علت و نحوه حضورش در برنامه کودک را روایت می‌کند. سال ۷۳ ایرج طهماسب با فیلم «کلاه قرمزی و پسرخاله» توانست رکورد فروش فیلم را تا آن سالها بشکند؛ این فیلم توانست به فروش ۱۷۲ میلیون تومان دست پیدا کند. خواهران غریب (۱۳۷۴) به کارگردانی کیومرث پوراحمد بی‌شک یکی از برجسته‌ترین آثار دههٔ ۷۰ است؛ فیلمی که با یک اقتباس درخشان از کتاب نوجوان اریش کستنر «خواهران غریب» در ترکیب با بازی روان و باورپذیر خسرو شکیبایی و افسانه بایگان و ملودی و موسیقی شورانگیز ناصرچشم آذر در تاریخ سینمای ایران ثبت شد. داستان فیلم روایت دو خواهر دوقلو است که پس از طلاق پدر و مادرشان از هم جدا شده‌اند و حالا به‌صورت اتفاقی همدیگر را پیدا می‌کنند و این شباهت فوق‌العاده‌شان به یکدیگر آنان را به سؤال وامی‌دارد. گفته می‌شد که در آن سال‌ها پوراحمد این خواهران دوقلو را از میان تعداد زیادی از دوقلوهایی که برای بازیگری این نقش داوطلب شده بود، انتخاب کرده بود؛ انتخابی که به دلیل چهره و بازی خوب این دو کودک ماندگار شد. بچه‌های آسمان (۱۳۷۵) اثری به‌غایت پخته از سینمای کودک و نوجوان در میانه دهه ۷۰ از مجید مجیدی بود که توانست برای این کارگردان سیمرغ بلورین بهترین فیلم را به ارمغان بیاورد. فیلمی که از نابازیگرانی چون میرفرخ هاشمیان، رضا ناجی و بهاره صدیقی بازیگرانی با بازی‌های درخشان ثبت کند؛ اولین فیلم ایرانی که به جمع پنج اثر نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان راه یافت و صحنه‌های جاودانه‌ای (همچون صحنه‌ای که علی و زهرا رأی این‌که والدینشان متوجه صحبت‌هایشان نشوند، حرف‌هایشان را در دفتر مشقشان می‌نویسند یا سکانس پایانی فیلم که ماهی‌ها بر پای علی، قهرمان داستان، بوسه می‌زنند) خلق کرد. داستان این‌گونه است که علی، پسر خانواده‌ای فقیر برای اینکه بتواند برای خواهرش کفش تهیه کند می‌خواهد در یک مسابقه دو در مدرسه دوم شود. کفش، جایزه نفر دوم است؛ او آن‌قدر تلاش می‌کند که در پایان از همه جلو می‌زند و اول می‌شود. دغدغه‌مندی، روشنفکری و مدرنیته دلشدگان (۱۳۷۰) اثر علی حاتمی با بازی امین تارخ، اکبر عبدی، محمدعلی کشاورز، حمید جبلی، پرویز پورحسینی و لیلا حاتمی سرگذشت موسیقی ایران به روایت علی حاتمی، حسین علیزاده و محمدرضا شجریان است. فیلمی که می‌شود آن را یک موزیکال فاخر نامید. به دلیل مشکلات مالی در مراحل فنی «دلشدگان» با کاستی‌هایی روبه‌رو شد که مثلاً صداگذاری را دچار مشکل کرد اما کلیت فیلم جزو بهترین کارهای علی حاتمی و بسیار دل‌نشین است. روایتی هنرمندانه از هنرمندان این مرزوبوم زیر فشار مالی و نادیده گرفتن شدن‌ها. مسافران (۱۳۷۰) اثر بهرام بیضایی داستانی است از زندگی و مرگ. این فیلم با نقش‌آفرینی جمیله شیخی، هما روستا، فاطمه معتمدآریا، مژده شمسایی، نیکو خردمند، آتیلا پسیانی و مجید مظفری، روایتی است از یک عروسی و باورهایی که حول انجام آن وجود دارد. آیینه‌ای که باید برای عقد آورده شود اما ناپدید می‌شود. تفسیرهای متعددی از این فیلم صورت گرفته است اما بیضایی معتقد است که این فیلم ساده‌ای در ستایش زندگی و امیدهای جدید است. بازی جمیله شیخی و فاطمه معتمدآریا در جشنواره فجر تحسین شد. فیلم در زمان خودش فرصت اکران پیدا نکرد که خشم بیضایی را برانگیخت. بیضایی تا ده سال بعد از «مسافران» امکان فیلم‌سازی پیدا نکرد و می‌گویند که سید محمد بهشتی در به محاق رفتن «مسافران» نقش جدی داشته است. مسافران از آیین عروسی می‌گوید، موضوعاتی که بیضایی استاد بیان آن است؛ اسطوره‌ها و آیین‌ها. آدم‌برفی (۱۳۷۳) ساختهٔ داوود میرباقری یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های بعد از انقلاب و توأمان یکی از برجسته‌ترین آن‌ها به دلیل تمرکز بر مهاجرت و شیوه‌هایی برای دور زدن قانون بود که اگرچه در آن سال‌ها فراگیر نبود اما در دهه‌های بعد بشدت رواج یافت و این فیلم به‌سان تصویری از آینده بود. اکبر عبدی، داریوش ارجمند و آزیتا حاجیان بازیگران اصلی این فیلم بودند که در ترکیه ساخته شد. فیلمی که به دلیل هنجارشکنی‌اش دچار ممیزی و توقیف شد. فیلم داستان مردی است که برای گرفتن ویزای آمریکا به ترکیه رفته و چون به او ویزا نمی‌دهند تصمیم می‌گیرد لباس مبدل بپوشد و در نقش یک زن با یک آمریکایی ازدواج کند تا بتواند به آمریکا برود. روسری آبی (۱۳۷۳) به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد و بازی فاطمه معتمدآریا و عزت‌الله انتظامی، داستان مرد کارخانه‌داری ثروتمندی که عاشق زن زحمتکشی از کارگرانش می‌شود. طبعاً بچه‌های مرد فکر می‌کنند زن به نیت پول دنبال پدرشان است. این فیلم جزو بهترین فیلم‌های رخشان بنی‌اعتماد است؛ یکی از آن عشق‌های سینمایی لطیف که با جزییات پرداخت در زندگی طبقه کارگر آن را تبدیل به یکی از فیلم‌های ماندگار سینمای ایران کرده است. طعم گیلاس (۱۳۷۵) به کارگردانی عباس کیارستمی و بازی همایون ارشادی اولین فیلمی که نخل طلای کن را برای سینمای ایران به ارمغان آورد. فیلمی در ستایش زندگی که در ظاهر ساده و در کارگردانی بسیار دشوار و در مضمون به‌شدت فلسفی و پیچیده است. مردی که می‌خواهد خودش را بکشد دنبال کسی است که خواسته‌اش را برآورده کند و وقتی او در قبری که برای خودش کنده خوابید، رویش خاک بریزد. هیچ‌کس پیشنهادش را قبول نمی‌کند به‌جز کارگر یک موزه که از خودکشی خودش تعریف می‌کند و اینکه چطور طعم یک گیلاس او را به زندگی برگرداند. آقای بدیعی با بازی همایون ارشادی در مواجهه با فلسفه ساده این مرد به درک تازه‌ای از زندگی و لذت‌هایش می‌رسد. ترسیم سیمایی تازه از زنان همسر (۱۳۷۲) اثر مهدی فخیم‌زاده یکی از اولین فیلم‌های بعد از انقلاب بود که نقش برجسته زنان در محیط کار را به تصویر کشید و با زبان طنز و نمایش کمدی کلیشه‌های خنده‌دار مردسالاری را به سخره گرفت. بازی درخشان فاطمه معتمدآریا و مهدی هاشمی این فیلم را به یکی از بهترین نمونه‌های کمدی-رمانتیک بدل ساخت. داستان زن‌وشوهری که در یک شرکت دارویی کار می‌کنند و در اثر ماجراهایی زن، رئیس شوهر می‌شود. شوهر این موقعیت را تاب نمی‌آورد و حتی زندگی خانوادگی‌شان هم در معرض خطر قرار می‌گیرد. سارا (۱۳۷۱) اثر داریوش مهرجویی اقتباس از نمایشنامه مشهور «خانه عروسک» نوشته هنریک ایبسن و اولین قسمت از چهارگانه زنانه او کنار «بانو»، «پری» و «لیلا» است. بازی نیکی کریمی در نقش اول این فیلم به‌شدت موردتوجه منتقدان و جشنواره‌های داخلی و خارجی قرار گرفت. سارا زنی است که برای جور کردن خرج درمان همسرش حسام با بازی امین تارخ مجبور است سفته گرو بگذارد بااینکه می‌داند حسام مخالف سرسخت این‌جور پول‌هاست. او از دوختن لباس عروس یواشکی در زیرزمین خانه پول گشتاسب (با بازی خسرو شکیبایی) را می‌دهد اما گشتاسب به دردسری می‌افتد و از سارا می‌خواهد حالا که حسام رئیس بانک شده از او کمک بگیرد. حسام بعد از فهمیدن جریان به‌تندی سارا را شماتت می‌کند. سارا که قلبش شکسته به خودش می‌آید و از خانه بیرون می‌زند. او تصمیم گرفته که حالا نه برای حسام که برای خودش زندگی کند. لیلا (۱۳۷۶) به کارگردانی داریوش مهرجویی با بازی لیلا حاتمی، علی مصفا، جمیله شیخی، فیلمی است که با دقت قاب‌بندی شده، کارگردانی درست دارد و بازی‌ها کاملاً تحت کنترل کارگردان و بازیگران هستند. لیلا حاتمی با این فیلم به‌عنوان یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران خودش را تثبیت کرد. درک و دریافت مهرجویی از کاراکتر زن قصه‌اش حیرت‌انگیز است. لیلا و رضا عاشق یکدیگر هستند اما در زندگی‌شان به مشکل بزرگی برخورده‌اند. لیلا نمی‌تواند بچه‌دار شود و خانواده رضا از او که تک‌پسر است تقاضا دارند با داشتن فرزندی نسلشان را ادامه دهد درنتیجه لیلا باید رضایت بدهد که رضا دوباره ازدواج کند. قصه‌ای که می‌توانست خیلی سطحی و حد پاورقی‌های روزنامه‌ها باشد در دستان هنرمند مهرجویی به روایتی پیچیده از عشق بدل می‌شود. شوکران (۱۳۷۷) اثر بهروز افخمی یکی از بهترین ملودرام‌های تاریخ سینمای ایران است. با ضدقهرمانی که در مسیر فیلم تبدیل به قهرمان معصوم می‌شود و مردی که از فریب‌خورده تبدیل به نابودگر زن می‌شود. سیما ریاحی با بازی درخشان هدیه تهرانی یکی از جذاب‌ترین کاراکترهای سینمای ایران است. زنی متفاوت با همه کاراکترهای زنی که تا آن زمان سینمای ایران به خودش دیده بود. زنی که قرار بود محمود (با بازی فریبرز عرب‌نیا) را از راه به در کند اما معلوم شد خودش دربه‌در عشق شده و جانش را هم بر سرش گذاشت. «شوکران» از آن فیلم‌هایی است که همه‌چیزش درست و به‌جاست. تک‌تک جزییاتش سر جای خودشان هستند. از آن فیلم‌هایی که تا همیشه جایگاهشان در تاریخ سینما ماندگار می‌ماند. سینمای دفاع مقدس از کرخه تا راین (۱۳۷۱) به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا آن‌هم در اوایل دهه ۷۰ و در روزگاری که چیزی از پایان جنگ نمی‌گذشت، اثری بدیع و دیدنی بود؛ مرثیه‌ای برای آسیب دیدگان و مانیفستی برای همه جنگ‌طلبان. حاتمی کیا قصه‌گویی از جنگ، خارج از میدان جنگ و جایی که انتظار می‌رود که دردها تمام‌شده باشد اما هنوز تمام نشده را با از کرخه تا راین به تصوری کشید؛ مسائل بی‌پایان آدم‌ها از دردی که به‌ظاهر پایان‌یافته است. فیلم که در آلمان تصویربرداری شده بود به لطف فیلم‌نامه محکم، سکانس‌ها و صحنه‌های تأثربرانگیز جانبازان جنگی و ملودی‌های مانای مجید انتظامی به یکی از برجسته‌ترین آثار در تاریخ سینمای جنگ و دفاع مقدس در ایران بدل گشت. «از کرخه تا راین» داستان جانبازی بود که برای مداوا به آلمان اعزام می‌شد و خواهرش را بعد از سال‌ها می‌دید. بازی روان و زیبای علی دهکردی و هما روستا در نقش خواهری و برادری از دو دنیای متفاوت، قطعا از عوامل برجسته در موفقیت و اثرگذاری این فیلم و داستان است. سفر به چزابه (۱۳۷۴) اثر رسول ملاقلی‌پور با بازی مسعود کرامتی، فرهاد اصلانی و عاطفه رضوی داستان کارگردانی است که می‌خواهد یک فیلم جنگی بسازد اما رفیق آهنگسازش نمی‌تواند با فیلم ارتباط برقرار کند و درنتیجه به منطقه جنگی سفر می‌کنند؛ فیلم‌نامه و بازی‌های قابل قبولی که این اثر را به بهترین اثر کارنامه ملاقلی‌پور و یکی از بهترین فیلم‌های جنگی سینمای ایران بدل ساخته است. بعدها از روی فیلم‌نامه «سفر به چزابه» یک نسخه مینی‌سریال هم ساخته و از شبکه یک سیما پخش شد. لیلی با من است (۱۳۷۴) یک روایت طنز از میدان جنگ به کارگردانی کمال تبریزی است که می‌توان آن را اثر منحصربه‌فرد و درخشان این کارگردان خوش‌ذوق سینمای ایران نامید. در زمانه‌ای که فرمولی نسبتاً یکسان در تهیه فیلم‌های جنگی و نمایش دفاع مقدس در سینما به کار گرفته می‌شد و فیلم‌های بسیاری با مضامین ایدئولوژیستی و فاقد خلاقیت از جبهه و جنگ ساخته می‌شود، تبریزی اثر جاودان خلق کرد که شوخی‌ها، بامزگی‌ها و کمدی‌های آن با گذشت ۲۵ سال همچنان تازه و خنده‌دار است. صادق مشکینی، فیلم‌بردار تلویزیون از جنگ می‌ترسد و نمی‌خواهد به جبهه برود. سر یک اتفاق و برای گرفتن وام با آقای کمالی که اهل جبهه و جنگ است مجبور می‌شود به خط مقدم برود. هر قدمی که مشکینی می‌خواهد به عقب برگردد، چند قدم به خط مقدم نزدیک‌تر می‌شود. بازی پرویز پرستویی در مرز ترس و خودداری و مسیر تبدیل‌شدن به یک قهرمان جنگی درخشان است. فیلم‌نامه خوبی که تبریزی و رضا مقصودی باهم نوشته‌اند و تدوین تبریزی باعث شده فیلم حتی لحظه‌ای از ریتم نیفتد. بازی روان و باورپذیر پرویز پرستویی، شهره لرستانی و محمود عزیزی نقش مهمی در اثرگذاری و اقبال این فیلم سینمایی داشت. آژانس شیشه‌ای (۱۳۷۶) به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و بازی درخشان پرویز پرستویی، حبیب رضایی و رضا کیانیان باعث شده است تا ازنظر بسیاری این فیلم بالاترین و بهترین اثر در کارنامه هنری حاتمی کیا لقب گیرد. برخی معتقدند که «آژانس شیشه‌ای» در حقیقت تز و تئوری حاتمی‌کیاست و بعدازآن در همه فیلم‌هایش به قهرمان همین فیلم یعنی حاج‌کاظم ارجاع می‌دهد. ملودرامی در بستر جنگ با قهرمانان روزهای جنگ که حالا در کشور خودشان غریب به نظر می‌رسند. فیلم حرف‌وحدیث و حاشیه هم کم نداشت. از سلحشور که نقش سیاستمدار داستان را جلوی حاج کاظم فرمانده جبهه بازی می‌کرد تا طعنه حاتمی‌کیا به کیارستمی در فیلم، با آن کاراکتری که عینک آفتابی به چشم داشت. اما فارغ از حاشیه‌ها، این داستان تأثربرانگیزی از سربازی بود که وقتی به جنگ رفت یک زمین داشت و یک تراکتور و از جنگ برگشت سر همان زمین بدون تراکتور. قصه عباس و حاج کاظم روایت مظلومیت مردان جبهه‌هاست. بسیاری بر این عقیده‌اند که نقش‌آفرینی در نقش حاج کاظم، بهترین بازی پرویز پرستویی است. دههٔ خاص سینمای ایران سینمای دهه ۷۰ سینمایی بود که از شرایط اضطرار و تنش‌های هرلحظه جنگ در دهه ۶۰ فاصله گرفته و امکان تمرکز بر نیازهای خویش را یافته بود. دغدغه‌ها، نیازها و آرمان‌های این دهه فرق کرده بود ضمن این‌که مشکلات جدید و متنوعی را روبروی خویش می‌دید. این دهه تا نیمه اول خود دولت سازندگی و از نیمه دوم خود دولت اصلاحات را همراهی می‌کند؛ موضوعی که به شدت بر تولیدات فرهنگی، ارزیابی‌ها و ممیزی‌ها و خروجی‌های سینمای ایران اثرگذار است. بر این اساس می‌بینیم که چطور پس از دوم خرداد ۷۶ و در سال‌های پایانی دهه ۷۰ ، کمیت فیلم‌های کمدی افزایش پیدا می‌کند، ضمن این‌که در همین زمان موضوعات و سوژه‌های چالش‌برانگیزتری در فیلم‌های سینمایی مطرح می‌شوند؛ موضوعاتی چون مهاجرت و تغییر هویت در فیلم آدم‌برفی در سال ۷۶، ارائه نوعی کمدی جنسی در فیلم مرد عوضی در سال ۷۷، پرداخت موضوعی با عنوان خشونت خانگی در فیلم قرمز در سال ۷۸ و شروعی مبحثی با عنوان خیانت در زندگی زناشویی در فیلم شوکران در سال ۷۹ همگی از فیلم‌ها و موضوعاتی هستند که در زمان خود نوعی از آوانگاردیسم را دربرداشتند و تحت تأثیرات تغییرات سیاسی و شرایط اجتماعی امکان بروز و ظهور یافتند. درنهایت در باب سینمای دهه ۷۰ می‌توان گفت که اگرچه هر دهه با توجه به ماهیت اتفاقات اجتماعی و مقتضیات تاریخی زمانه‌اش منحصربه‌فرد و خاص است اما برخی دهه‌ها از برخی دیگر خاص‌ترند. منبع نگاهی به مضمون فیلم های دهه هفتاد، جوایز و فروش فیلم ها مندرج در http://jamejamonline.ir/online/2712975359586953498/-

more_vert پرویز رجبی تاریخ‌نگارِ روشن‌اندیش و خرافه‌ستیز

ادامه مطلب

closeپرویز رجبی تاریخ‌نگارِ روشن‌اندیش و خرافه‌ستیز

سخت دلبسته ایران بود. با آنکه پس از انقلاب از دانشگاه اخراج شد اما دست از کار نکشید. به همراه همسرش مهدکودکی تاسیس کرد و چیزی در حدود ده سال، راننده سرویس بود. جز این، چند سال آخر عمر ابتدا سکته کرد و نیمی از بدنش از کار افتاد و چندی بعد هم سرطان به او حمله کرد اما در همین مدت که حدود یازده سال می‌شود، چندین کتاب و مقاله نوشت.