جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert کتاب بررسی نظام حقوقی حمایت از فناوری‌های نو در ایران

ادامه مطلب

closeکتاب بررسی نظام حقوقی حمایت از فناوری‌های نو در ایران

سمیه علی اکبری در کتاب بررسی نظام حقوقی حمایت از فناوری‌های نو در ایران، به بررسی راه‌های ایجاد، آثار و احکام در مالکیت فکری و نظام حقوقی مالکیت فکری و فناوری نوین پرداخته و راهکارهایی با استفاده از موازین قانونی برای رفع نواقص و خلأهای قانونی ارائه کرده است. با توجه به اهمیت وجود و توجه ویژه به فرهنگ‌سازی و اجرای قوانین حمایتی از مالکین ایده‌های نوآورانه و برخورد با متخلف قوانین مذکور در کشور‌های پیشرفته، محقق بر آن است که با بررسی، کشف و تجزیه و تحلیل قوانین حقوقی حمایت معنوی و مادی از فناوری‌های موجود در ایران از طریق کمک گرفتن از فناوران صنایع دانش بنیان کشور، در ابتدا قوانین حمایت از فناوری‌های نو در ایران را بررسی و رسیدن با بررسی قوانین حمایت از فناوران و مشخص نمودن سازمان‌های ذی‌ربط حدود حمایت‌های از صاحبان ایده را در ایران مشخص و در همین بررسی موارد حمایت‌های تکراری از سوی سازمان‌های مختلف غیر همسو درباره کارهای حمایتی (مانند مراکز رشد سازمان‌ها و پارک‌های علم و فناوری) موازی کارها حلقه‌های مفقوده حمایتی و مشکلات نشسسته بر سر راه ثبت مالکیت‌های فکر‌ی و صنعتی، فناوری‌های نو و دانش بنیان را مشخص و با ارئه راهکارهای علمی و منطقی طی طریق صحیح در جاده فناوری را سهل و گامی را در جهت آبادانی و پیشرفت کشور عزیزمان برداشته باشیم. در بخشی از کتاب بررسی نظام حقوقی حمایت از فناوری‌های نو در ایران می‌خوانیم: هرگاه بیش از یک شخص بطور چشمگیر در ایجاد و تحقق یک ابداع نقش داشته باشند، باید با آن‌ها بعنوان مخترعین مشترک رفتار شود، اگر مخترعین مشترک همان متقاضیان باشند، اختراع بطور مشترک بنام همۀ آن‌ها به ثبت خواهد رسید. همانطور که در بند ب مادۀ 5 ق. ث. ا. ط. ع. ت حقوق ناشی از اختراع مشترکاً به آنان تعلق می‌گیرد و مدت حمایت شامل حقوق مادی و معنوی تمام پدیدآورندگان می‌شود. کنوانسیون پاریس و موافقتنامۀ تریپس و همچنین قوانین داخلی اعم از قانون ثبت اختراعات حاوی هیچ مقررات و نص صریحی دربارۀ مدت حمایت از آفرینۀ صنعتی مشترک نمی‌باشند و اما مدت عادی حمایت از حقوق مادی در آفرینه‌های صنعتی در انواع آن متفاوت می‌باشد. در کنوانسیون پاریس برای حمایت مالکیت صنعتی هیچ مقرراتی در رابطه با مدت حمایت از اختراع به چشم نمی‌خورد. براساس ماده 33 موافقتنامۀ تریپس، مدت حمایت از حق اختراع قبل از انقضای بیست سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه پایان نخواهد یافت. در قانون اختراعات ژاپن و آمریکا مدت حمایت از اختراع بیست سال است.

more_vert کتاب سایۀ جسم لطیف: اشعار مولوی و عکس‌های ارویت

ادامه مطلب

closeکتاب سایۀ جسم لطیف: اشعار مولوی و عکس‌های ارویت

کتاب سایۀ جسم لطیف: اشعار مولوی و عکس‌های ارویت نوشتۀ پدرام حکیم زاده، شامل اشعاری از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی مشهور به مولوی، همراه با عکس‌هایی از الیوت ارویت، عکاس فرانسوی است. کلمه و تصویر از دیرباز دو نوع ابزار بیانی برای ارتباط میان انسان‌ها بوده است. از یک سو در هنرهایی مانند نقاشی، گرافیک و سینما بیشتر از تصویر و در هنرهایی مانند شعر، رمان و نمایش بیشتر از کلمه استفاده می‌شود. از سوی دیگر در سرزمین‌های مختلف از نظر پیشینهٔ هنری هنرهای کلامی و در سرزمین‌های دیگر هنرهای تصویری رواج و ارزش بیشتری داشته است. در سرزمین‌های شرق و به ویژه ایران، شاعران با ذوق و قریحه، کلمه را با سعدی، فردوسی، حافظ، مولوی و... به اوج رساندند. در سرزمین‌های غربی و به ویژه اروپا، نقاشان غربی با مکتب‌ها و سبک‌های مختلف هنری، ارزش‌های تصویری متعالی را به جهان عرضه داشتند. از هم‌نشینی دو نوع وسیله بیانی از دو سرزمین با فرسنگ‌ها فاصله و از دو تاریخ با فاصله چند قرن، ارزش‌های هنری جدیدی خلق خواهد شد مانند تلاقی دو دریا (مجمع البحرین) در تعبیر قرآنی آن و یا دو بی‌نهایت که انسان را به درک جدیدی از هستی می‌رسانند. الیوت ارویت (Elliott Erwitt) عکاس اهل فرانسه است که در سال ۱۹۲۸ از پدر و مادری روس در پاریس به دنیا آمد. 10 سال اول زندگی خود را در میلان ایتالیا گذراند و دوباره به پاریس بازگشت. در سال ۱۹۳۹ در پی مهاجرت والدین‌اش به ایالات متحده آمریکا رفت و در سال ۱۹۴۷ تبعه آمریکا شد. او در لوس آنجلس عکاسی خواند و قبل از این که در نیویورک به تحصیل در رشته فیلم‌سازی مشغول شود به عنوان دستیار عکاسی در ارتش آمریکا کار کرد. در سال ۱۹۵۰ با رابرت کاپا و ادوارد جین استایکن ملاقات کرد. او هم‌چنین همراه روی استرایکر در پروژه عکاسی‌ای به نام Standard Oil شرکت کرد. هم‌چنین الیوت ارویت برای چند مجله از جمله Life و Collier به صورت آزاد عکاسی می‌کرد و بعضی از عکس‌هایش در نمایشگاه بزرگ استایکن با عنوان The family of man به نمایش در آمد. الیوت ارویت در سال ۱۹۵۳ به دعوت رابرت کاپا همکاری خود را با گروه مگنوم شروع کرد و گزارش‌هایی تصویری از اروپا و آمریکا برای این آژانس تهیه کرد تا این که در سال ۱۹۶۸ برای سه دوره نماینده مگنوم در نیویورک شد. چند سال بعد از آن تعدادی از عکاسان مگنوم چند کار تجاری و تبلیغاتی انجام دادند که سبب شد ارویت استعدادش را در زمینه فیلم سازی نشان دهد. او دهه 70 را به تولید و ساخت تعدادی فیلم بلند، مستند و آگهی تجاری گذراند. ارویت استعداد درخشانی در شکار صحنه‌های جذاب دارد و شوخ طبعی‌اش را می‌توان در اغلب عکس‌هایش دید. از وی تعدادی کتاب منتشر شده که از آن میان می‌توان به مجموعه‌ای از عکس‌هایش از سگ‌ها و هم‌چنین عکس‌هایی که در ساحل گرفته اشاره کرد.

more_vert درباره عبدالحلیم خدام

ادامه مطلب

closeدرباره عبدالحلیم خدام

 عبدالحلیم خدام یکی از سیاستمداران سوری به شمار می‌رود که با فعالیت در مسوولیت‌های مختلف نقش بسزایی در تحولات داخلی سوریه داشته است، به طوری که مهم‌ترین ویژگی دوره زمامداری او بر دستگاه دیپلماسی خروج نسبی این کشور از انزوای جهانی بود. ملقب به «ابوجمال» بود و او را به عنوان مرد شماره ۲ نظامی در سوریه می شناختند. بیش از ۳۵ سال در حکومت سوریه به ارائه خدمات مختلفی پرداخت و نام وی بیانگر اصلاحات در سوریه است. او عبدالحلیم خدام بود؛ مردی که در معادلات سیاسی سوریه همواره سخن نخست را می گفت. زندگینامه و مدارج علمی عبدالحلیم خدام عبدالحلیم خدام در سپتامبر ۱۹۳۲ میلادی در سوریه چشم به جهان گشود. او در دوران نوجوانی به حزب بعث سوریه پیوست، حزبی که به سرعت در تمام بخش های این کشور گسترش یافت و در ۱۹۶۳ میلادی به طور رسمی به یکی از قدرتمندترین افراد کشور تبدیل شد. عبدالحلیم به سرعت راه های نفوذ و پیشرفت در این حزب را فراگرفت و با نزدیکی خود به حافظ اسد رییس جمهوری پیشین سوریه به کانون قدرت راه یافت. خدام تحصیلات خود را در رشته حقوق به پایان رسانید. او در تمام درگیری های درون حزبی حزب بعث در کنار حافظ اسد باقی ماند و پس از فرونشاندن تمام درگیری ها و شورش ها مسوولیت در وزارت امور خارجه سوریه را عهده دار شد. مسوولیت های اجرایی عبدالحلیم خدام استانداری استان قنیطره نخستین منصب دولتی خدام به شمار می رود که پس از آن استاندار حما و سپس استاندار دمشق شد. سپس وزیر اقتصاد دولت وقت سوریه شد و بعد از آن مسوولیت وزارت بازرگانی خارجی را بر عهده گرفت. مهم‌ترین ویژگی دوره زمامداری او بر دستگاه دیپلماسی که ۱۴ سال به طول انجامید، خروج نسبی این کشور از انزوای جهانی بود. در ۱۹۸۴میلادی، عبدالحلیم خدام به معاونت رئیس‌جمهوری رسید. خدام در این سمت همچنان بازوی حافظ اسد در عرصه بین المللی و به ویژه نشست های اتحادیه عرب بود. خدام و مسائل لبنان خدام در کنار مسوولیت هایی که در وزارت خارجه و معاونت رییس جمهوری بر عهده داشت مسوول پرونده لبنان نیز بود. بدین معنا که سیاست های دمشق در لبنان را نیز پیش می برد. او تلاش می کرد با تسلط بر دولت چندپاره لبنان با همه طرف های درگیر در سیاست و جنگ ارتباط دوسویه برقرار کند. عبدالحلیم نقش بسزایی در پیمان طائف در ۱۹۸۹ میلادی داشت که به پایان جنگ داخلی در لبنان منجر شد. خدام مأمور میانجگیری میان طرف‌های درگیر در جنگ داخلی لبنان بود. خدام در این نقش موفق شد با تکیه بر روابط دوستانه‌اش، رهبران نیروهای عمده درگیر در جنگ داخلی لبنان، یعنی ولید جنبلاط (حزب پیشرو سوسیالیستی)، نبیه بری (جنبش امل)، و ایلی حبیقه (نیروهای لبنان) را قانع کند پیمان آتش‌بس امضا کنند؛ پیمانی که هرچند به طور کامل رعایت نشد، اما مقدمه‌ای برای امضای پیمان طائف در ۱۹۸۹میلادی، با هدف پایان دادن به جنگ داخلی لبنان در سال بعد شد. خدام با نزدیکی به رفیق حریری که یکی از سیاستمداران و تاجران لبنانی بود توانست در حوزه تجارت و ساخت و ساز گام های موثری در ۲ کشور بردارند. اما در سال ۱۹۹۸، زمانی که حافظ اسد تصمیم گرفت مسوولیت پرونده لبنان را به پسرش بشار اسد واگذار کند در واقع آغازی بر افول قدرت عبدالحلیم خدام شد زیرا حافظ اسد تصمیم گرفته بود تا پسرش را برای در اختیار گرفتن زمامداری در سوریه آماده کند. با درگذشت حافظ اسد در ۲۰۰۰میلادی، خدام چند هفته به عنوان رئیس‌جمهوری موقت فعالیت کرد تا بشار اسد بتواند به ریاست‌جمهوری انتخاب شود. برخی تحلیلگران، دوره کوتاه و موقت ریاست‌جمهوری عبدالحلیم خدام در سوریه را، «بهار دمشق» نامگذاری کردند. بشار اسد رئیس‌جمهور جدید سوریه می‌خواست نظم خود را حاکم کند، معماران نظم پیشین را یکی یکی کنار زد و در این میان خدام نیز به عقب رانده شد. در ۲۰۰۵میلادی، پس از ترور رفیق حریری و خروج نیروهای نظامی سوریه از لبنان با فشار جامعه جهانی، عبدالحلیم خدام از ترور رفیق حریری و همچنین سیاست خارجی سوریه انتقاد کرد اما این انتقاد برای او هزینه داشت و به دستور بشار اسد مجبور به کناره‌گیری شد. کناره گیری خدام از تمامی مقام و پناهندگی در پاریس خدام پس از خروج از حزب بعث سوریه و استعفا از همه مقام‌های رسمی، با گرفتن پناهندگی از فرانسه در خانه مجلل خود در خیابان فوش پاریس که هدیه رفیق حریری به او بود، ساکن شد. رسانه های غربی اقامت خدام معاون رئیس جمهوری سوریه را تصمیم بشار اسد به تبعید وی تعبیر کرده اند اما مرد شماره ۲ سوریه معتقد است که بدون اجبار به پاریس سفر کرده و حتی پیش از ترک خاک سوریه با اسد دیدار و خداحافظی کرده است. برخی از تحلیل گران معتقد بودند که کنار نرفتن خدام بیانگر تداوم اصلاحات در سوریه است و برخی دیگر این تصمیم را ناشی از نقش دشمنان سوریه در دامن زدن به اختلافات داخلی در این کشور ارزیابی می کردند. خدام و روابط با ایران در پی انقلاب ایران در ۱۳۵۷ خورشیدی، پرونده روابط با ایران به خدام سپرده شد. او در دیدارش از تهران در پاییز ۱۳۵۸میلادی، انقلاب ایران را «مهم‌ترین رویداد تاریخ معاصر» توصیف کرد. خدام را بنیانگذار ارتباط میان دمشق و حکومت انقلابی ایران توصیف کرده‌اند؛ روابطی که با گذر زمان گسترش بیشتری یافت. درباره او گفته‌اند که خدام بر آن بود تا میان روابط با تهران از یکسو و روابط با کشورهای عرب از سوی دیگر، توازن برقرار کند. سرانجام عبدالحلیم خدام عبدالحلیم خدام پس از سال ها حضور در عرصه سیاست و انجام فعالیت های بسیاری برای شکوفایی و اصلاحات در سوریه سرانجام در ۳۱ مارس ۲۰۲۰ میلادی در ۸۷ سالگی در پاریس چشم از جهان فروبست.

more_vert درباره کیومرث درمبخش

ادامه مطلب

closeدرباره کیومرث درمبخش

 کیومرث درمبخش از جمله سینماگران مهجور سینمای ایران است که با ساخت آثار مستند و یک فیلم داستانی به نام «بوف کور» نزد مخاطبان سینما شناخته شد. وی که سالها در پاریس به سر می بٌرد، غریبانه و در اثر ویروس کرونا در فرانسه درگذشت.

more_vert کتاب برگزیده آثار میشل باتوری: دست‌ها

ادامه مطلب

closeکتاب برگزیده آثار میشل باتوری: دست‌ها

کتاب برگزیده آثار میشل باتوری: دست‌ها اثر پدرام حکیم زاده، مجموعه آثار این هنرمند، گرافیست و طراح معاصر با محوریت دست‌ است. میشل باتوری (Michal Batory) در شهر لودز لهستان متولد شد و از پانزده سالگی دوره‌های متعدد طراحی، نقاشی، مجسمه‌سازی و عکاسی را در همین شهر به پایان رساند. باتوری به هلند، آلمان و فرانسه سفر کرد و در سال ۱۹۸۷ در پاریس اقامت گزید. از سال ۱۹۹۴ به عنوان یک طراح مستقل همکاری خود را با مراکز تئاتر فرانسه آغاز کرد و در طول ۱۲ سال گذشته، حدود ۲۰۰ پوستر تئاتر برای این مراکز طراحی کرده است. یعنی به طور میانگین هر ۱۳ روز یک پوستر. برای پاریسی‌ها، دیدن آثار باتوری تبدیل به یک عادت شده است. پوسترهای باتوری حاوی ایده‌های جذابی هستند. نگاه سوررئالیستی که امروزه در پوسترهای باتوری حضور دارد، ریشه‌اش در خاطرات کودکی او قابل ردیابی است. باتوری این توانایی را دارد که از اشیاء دور و برش، بهترین کارکرد ممکن را در جهت انتقال معانی بگیرد. یک برگ، طناب، جا لباسی، کبریت، بالش، شمع، مداد و... همه را به خدمت می‌گیرد. خود او می‌گوید وقتی که می‌خواهد پوستری طراحی کند، ابتدا کیلومترها پیاده‌روی می‌کند و سپس به یک مغازه ابزارفروشی یا خواروبار فروشی می‌رود و چون پوستر تئاتر طراحی می‌کند، به همه این اشیا وزن دراماتیک زیبایی می‌بخشد. پوسترهای باتوری، اجرای فوق‌العاده‌ای دارند. عکاسی دقیق و مونتاژ تصاویر که مشخص است با وسواس صورت می‌گیرد. تکلیفش با نوشته‌ها مشخص است. به هرحال باتوری از طراحان مهم عصر ما به شمار می‌آید که ایده‌های زیبایش را با ما شریک می‌شود. در طی دو دهه گذشته میشل باتوری جوایز متعددی را دریافت کرده است.

more_vert نرم افزار تبدیل عکس به نقاشی با سبک امپرسیونیست JixiPix Artista Impresso Pro

ادامه مطلب

closeنرم افزار تبدیل عکس به نقاشی با سبک امپرسیونیست JixiPix Artista Impresso Pro

نرم افزار تبدیل عکس به نقاشی با سبک امپرسیونیست - JixiPix Artista Impresso Pro v1.8.7 نرم افزار تبدیل عکس به نقاشی با سبک امپرسیونیست   Impresso Pro محصولی از کمپانی JixiPix و شامل تمام ابزارهای مورد نیاز برای تبدیل تصاویر به نقاشی هایی به سبک آثار هنری امپرسیونیستی می باشد. امپرسیونیسم سبکی از نقاشی است که از پاریس و فرانسه میانه قرن نوزدهم شروع شد. برخلاف هنرمندانی که پیش از پیدایش سبک امپرسونیسم فعالیت می کردند، امپرسیونیست ها بیشتر نقاشی هایشان را در فضای باز نقاشی می کردند و دوست داشتند که موضوعات طبیعت مانند درختان، دشت ها و کشتزارها و اقیانوس ها را به تصویر بکشند. امپرسیونیست ها اغلب موضوعاتشان را از فضای آزاد می گرفتند و آن چه را که در آن می دیدند نقاشی می کردند. این برنامه کاربردی شامل یک افکت فوق العاده جذاب تحت عنوان "Tache" برای پوشش نقاشی با ترکیب‌های رنگی واقع‌گرایانه می باشد. همچنین شامل ابزار Detail Ellipse Power برای اضافه کردن جزئیات دقیق نقاشی به چهره ها، گل ها و یا ایجاد نقاط کانونی در منظره است. قابلیت های کلیدی نرم افزار JixiPix Impresso Pro:- تبدیل عکس به نقاشی- شامل سه سبک امپرسیونیستی Alla Prima, En Plein Air و Tache- کنترل اندازه و میزان ضربات قلم مو، قدرت موی قلم، پرداخت رنگ و روغن و لبه های نقاشی- ذخیره تنظیمات دلخواه اعمال شده جهت استفاده مجدد- قلم مو های هوشمند برای حذف یا اضافه کردن افکت های امپرسیونیستی- شامل سه سبک در ضربه (حرکات) قلم مو- دارای 70 پرداخت رنگ و روغن Artistic- 8 سبک رنگی امپرسیونیستی- دارای بافت بوم و کتانی- افزونه ای کاربردی برای فتوشاپ CS3 به بعد- و ...

more_vert نرم افزار تبدیل عکس به نقاشی با سبک امپرسیونیست JixiPix Artista Impresso Pro

ادامه مطلب

closeنرم افزار تبدیل عکس به نقاشی با سبک امپرسیونیست JixiPix Artista Impresso Pro

نرم افزار تبدیل عکس به نقاشی با سبک امپرسیونیست - JixiPix Artista Impresso Pro v1.8.7 نرم افزار تبدیل عکس به نقاشی با سبک امپرسیونیست Impresso Pro محصولی از کمپانی JixiPix و شامل تمام ابزارهای مورد نیاز برای تبدیل تصاویر به نقاشی هایی به سبک آثار هنری امپرسیونیستی می باشد. امپرسیونیسم سبکی از نقاشی است که از پاریس و فرانسه میانه قرن نوزدهم شروع شد. برخلاف هنرمندانی که پیش از پیدایش سبک امپرسونیسم فعالیت می کردند، امپرسیونیست ها بیشتر نقاشی هایشان را در فضای باز نقاشی می کردند و دوست داشتند که موضوعات طبیعت مانند درختان، دشت ها و کشتزارها و اقیانوس ها را به تصویر بکشند. امپرسیونیست ها اغلب موضوعاتشان را از فضای آزاد می گرفتند و آن چه را که در آن می دیدند نقاشی می کردند. این برنامه کاربردی شامل یک افکت فوق العاده جذاب تحت عنوان "Tache" برای پوشش نقاشی با ترکیب‌های رنگی واقع‌گرایانه می باشد. همچنین شامل ابزار Detail Ellipse Power برای اضافه کردن جزئیات دقیق نقاشی به چهره ها، گل ها و یا ایجاد نقاط کانونی در منظره است. قابلیت های کلیدی نرم افزار JixiPix Impresso Pro:- تبدیل عکس به نقاشی- شامل سه سبک امپرسیونیستی Alla Prima, En Plein Air و Tache- کنترل اندازه و میزان ضربات قلم مو، قدرت موی قلم، پرداخت رنگ و روغن و لبه های نقاشی- ذخیره تنظیمات دلخواه اعمال شده جهت استفاده مجدد- قلم مو های هوشمند برای حذف یا اضافه کردن افکت های امپرسیونیستی- شامل سه سبک در ضربه (حرکات) قلم مو- دارای 70 پرداخت رنگ و روغن Artistic- 8 سبک رنگی امپرسیونیستی- دارای بافت بوم و کتانی- افزونه ای کاربردی برای فتوشاپ CS3 به بعد

more_vert کتاب ژیژک

ادامه مطلب

closeکتاب ژیژک

 بازخوانی اندیشه ژِیژک به قلم شان شیهان به بسیاری از علاقه‌مندان فلسفه کمک می‌کند تا ابعاد کمتر شناخته شده از اندیشه و دیدگاه این نظریه‌پرداز معاصر آشنا شوند. اسلاوی ژیژک (Slavoj Žižek) فیلسوف، نظریه‌پرداز، جامعه‌شناس و منتقد فرهنگی است که در سال ۱۹۴۹ در اسلوونی متولد شد و دکتری فلسفه خود را از دانشگاه لیوبلیانا، شهر زادگاهش دریافت کرد. وی مدیر بین‌المللی مؤسسه‌ علوم انسانی برکبک در دانشگاه لندن و استاد دانشگاه لیوبلیانا است و علاوه بر آن در دانشگاه‌های اروپایی و امریکایی بسیاری چون کلمبیا، پنسیلوانیا، نیویورک، میشیگان، مینه‌سوتا و پاریس به تدریس پرداخته است. ژیژک در حوزه‌های بسیاری از سینما و موسیقی گرفته تا تاریخ و فلسفه و روان‌پزشکی، نظریاتی دارد و آثاری نوشته است، او در بیست سال اخیر در بیش از ۴۰۰ کنفرانس بین‌المللی در حوزه‌ فلسفه و جامعه‌شناسی در سراسر جهان شرکت داشته و بیش از سی‌ عنوان کتاب از وی منتشر شده است. کتاب ژیژک، نوشته شان شیهان به ابعاد کمتر دیده شده از تفکر او می‌پردازد، فصل نخست این کتاب درباره چهره اجتماعی است و فصل دوم به تحلیل نظریه‌های روانشناسی ژیژک و اثرگذاری لاکان بر او می‌پردازد، از موضوعات مهم این فصل که در نظریات ژیژک اثرگذار بوده اند می توان به عناوینی چونی سوژه، ابژه، مرگ، ایدئولوژی و مواردی از این دست اشاره کرد. در فصل سوم که به ژیژک و ایدئالیسم آلمانی اختصاص دارد، نویسنده به تحلیل خوانش ژیژک از کانت، هگل و شلینگ می‌پردازد و نگرش هستی‌شناسی ژیژک را معرفی می‌کند. فصل چهارم نیز بررسی گرایشات چپ‌گرایانه ژیژک و ارتباط او با کمونیستم است. اما مهم‌ترین بخش این کتاب، فصل ششم و پایانی است که به بررسی و بازخوانی آثار ژیژک اختصاص دارد و مقالات، کتاب‌ها و نقدهای او را از سال ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۰ بررسی کرده است. کتاب ژیژک نوشته شان شیهان را محمدزمان زمانی به فارسی ترجمه کرده و در مجموعه راهنمای سرگشتگان، توسط شرکت انتشارات علمی و فرهنگی در ۲۵۹ صفحه به مخاطبان عرضه شده است.

more_vert گوشی هایP40 و P40 Pro بدون برنامه های کلیدی گوگل در بازار

ادامه مطلب

closeگوشی هایP40 و P40 Pro بدون برنامه های کلیدی گوگل در بازار

شرکت هواوی تأیید کرد که گوشی های P40 و P40 Pro جدید را بدون خدمات موبایل گوگل به بازار عرضه خواهد کرد. اگرچه شاید این خبر بسیاری از افراد را شوکه نکند اما برای برخی دیگر نیز بسیار ناراحت کننده است.  هواوی اعلام کرده است که انتظار دارد P40 و P40 Pro جدید را با خدمات موبایل داخلی و اختصاصی خود هواوی (HMS) و نه خدمات موبایل گوگل (GMS) به بازار عرضه کند. وزارت بازرگانی ایالات متحده در ماه مه هوآوی را به فهرست سیاه خود اضافه کرد و مانع از آن شد که شرکتهای آمریکایی مانند گوگل از تکنولوژی این شرکت استفاده کنند. مدیر بخش امور مصرف کنندگان هواوی در این خصوص می گوید گوشی های P40 و Pro اندروید 10 را با لایه رابط EMUI هواوی اجرا می کنند ، اما با جایگزینی هواوی برای GMS همراه خواهند بود. این یعنی دستگاههای مذکور با فروشگاه های گوگل پلی، جی میل، یوتیوب و گوگل مپس کار نمی کنند. در حالی که هواوی می تواند از اندروید منبع باز استفاده کند اما گوگل نمی تواند مجوز را برای استفاده از GMS برای هواوی صادر کند. این پیچیدگی را برای خریداران بالقوه جدید که انتظار دارند بتوانند برنامه های جدیدی را از گوگل پلی نصب کنند تعارض ایجاد می کند. هواوی قصد دارد P3 و P40 Pro را در سه ماهه اول سال 2020 در پاریس به بازار عرضه کند. ریچارد یو؛ از مدیران ارشد هواوی می گوید: سری جدید P دارای طراحی "هرگز دیده نشده" با دوربین بهتر ، عملکرد بهتر و بهبود هوش مصنوعی خواهد بود." پیش بینی می شود P40 از بروزرسانی P30 Pro که در ماه سپتامبر به بازار عرضه شد ، نیز زیر سایه درگیری تجاری ایالات متحده و چین دور باشد.در حالی که محدودیت هایی برای عرضه فناوری هواوی وجود دارد ، گوگل در ماه اوت تأیید کرد که محدودیت های فعلی هواوی محدود به محصولات جدید نیست.دولت آمریکا ادعا کرده است که هواوی علیه منافع امنیت ملی یا منافع سیاست خارجی آمریکا مشغول بوده است. ادعاهایی که هواوی به شدت آنها را رد کرده است. عدم وجود GMS در تلفن های جدید هواوی به این معنی است که کاربران فقط به 45000 برنامه در مقایسه با نزدیک به 3 میلیون برنامه موجود در گوگل پلی دسترسی خواهند داشت.

more_vert کتاب شگرد زیبایی با رموز طبیعی

ادامه مطلب

closeکتاب شگرد زیبایی با رموز طبیعی

کتاب شگرد زیبایی با رموز طبیعی نوشته لیلا خداداد حسینی، به موضوع اسرار تندرستی و حفظ زیبایی پوست و مو با استفاده از گنجینه سبز طبیعت پرداخته است. شگرد زیبایی با رموز طبیعی مجموعه‌ای از راهکارهای مفید و موثر در مورد آراستگی و زیبایی طبیعی است. که با بیانی ساده خواننده را با شگفتی‌های منحصر به فرد طبیعت، و محبتی که پروردگار در درون هر یک از گیاهان قرار داده آشنا می‌کند تا بتوانید از خواص بی‌نظیر آن‌ها برای بهبود تندرستی و زیبایی پوست و مو استفاده کنید. بدون شک، زیبایی و جذابیت هر فرد هنگامی به اوج خود می‌رسد که در هماهنگی و صلح درونی با خود و طبیعتی که در آن زندگی می‌کند، باشد. در واقع هر یک از ما برای حفظ تندرستی، عمر طولانی، شادابی پوست و مو و جلوگیری از پیری زودرس جسم به ویژه پوست خود که نمادی از وضعیت سلامتی درون‌مان است، نیاز به تغذیه سالم از محصولات طبیعی، ورزش کردن و حفظ آرامش خود داریم. با وجود پیشرفت و جایگزین شدن پزشکی مدرن به جای طب مادر، هنوز هم نمی‌توان اهمیت طب مادر را به دلیل کاربردها و خدمات بی‌نظیرش در حل بعضی از مشکلات درمانی و به ویژه زیبایی، نادیده گرفت. به امید روزی که به طبیعت آن‌طور که شایسته مهر‌ورزی و قدردانی تک‌تک همه‌ی ما است احترام بگذاریم و در حفظ آن، بکوشیم. در بخشی از کتاب شگرد زیبایی با رموز طبیعی می‌خوانیم: از بدو خلقت بشر بر روی کره خاکی، زیبایی از پر اهمیت‌ترین مقولات مورد توجه همه‌ی مردم درسر تا سر جهان، بوده است. افلاطون فیلسوف مشهور یونانی مهم‌ترین پارامترها و آرزوی بشریت را در سالم بودن، ثروتمند بودن و زیبا بودن می‌داند. با این حال، معیارهای زیبایی در تمام جهان تغییرات چشمگیری را از قرن 16 میلادی با استفاده از مواد شیمیایی در محصولات آرایشی شروع و به ویژه از قرن نوزدهم میلادی به بعد، همگام با پیدایش صنعت مُد در جهان، به اوج خود رسید. در اوایل قرن بیستم میلادی، بیشتر مدها از پاریس و هرزگاهی از لندن سرچشمه می‌گرفتند و به همین دلیل، پاریس را مهد دنیای مد می‌نامیدند.در ایران باستان نیز به ویژه از دوران هخامنشی به بعد واژه زیبایی سبک مخصوص به خود را دارا بود. به طوریکه زنان با اندام توپُر، ابروان پیوسته و پرپشت، موهای مجعد و پوست سفید زیبا محسوب می‌شدند. این روند با کمی تغییر تا دوران قاجار، ادامه یافت. در زمان قاجار، داشتن سبیل نشانه‌ی بارز زیبایی زنان، قلمداد می‌شد. در آن زمان بر این باور بودند که زنان سبیل‌دار می‌توانند پسرانی سالم و قوی به دنیا بیاورند. امروزه، شکل و ظاهر صورت به ویژه بینی کوچک، تیرگی پوست و یا برنزه بودن آن و لاغری از معیارهای مهم زیبایی، به حساب می‌آیند. این امر بیشتر از تفکرات جهان غرب نشأت گرفته است. اما در کل، داشتن تناسب اندام، پوست صاف و تقارن صورت از مهمترین ارکان زیبایی، بشمار می‌آیند. هر یک از ما، با رعایت اصول ساده، کمک از طبیعت و توجه به زبان بدن خود، می‌توانیم از پوستی با نشاط و اندامی متناسب بدون استفاده از عمل‌های جراحی پلاستیک و رژیم‌های سخت، برخوردار شویم. زیرا، طبیعت بهترین درمانگر است. فهرست مطالبمقدمهتاریخچه زیباییفصل اول: الفبای سلامتی همراه با زیبایی1_ مصرف آب تصفیه شده به میزان لازم و در زمان مناسب2_ تنفس عمیق3_ شکرگزاری4_ آشپزخانه5_ تصفیه هوای داخل خانه6_ مصرف بیشتر از میوه‌ها و سبزیجات در برنامه غذایی7_ باکبد خود مهربان باشید8_ ورزشفصل دوم: مزاج شناسی ارگان‌های بدنفصل سوم: پنج گیاه دارویی ارزشمند که باید همیشه در منزل شما موجود باشندمقدمه1_ بادرنجبویه2_ اسطوخودوس (لاواندر)3_ پونه4_ آویشن5_ به لیمو (لیمون وِربه نا)فصل چهارم: رازهای زیبایی پوست و مو با سرکه سیب و طرز تهیه ساده آن در منزلمقدمهرازهای زیبایی پوست و مو با سرکه سیبطرز تهیه سرکه سیب در منزلفصل پنجم: طرز تهیه اِسموتی‌های مفید برای سلامتی و زیبایی پوست و مو به همراه خواص آن‌هامقدمه1_ اسموتی الهه‌ی زیبایی (مخصوص زیبایی پوست، رشد مو وتقویت ناخن ها)ترکیبات (برای 4 نفر)طرز تهیه2_ اسموتی زیبا رویان سبز (ضد التهاب و محافظت پوست از آکنه)ترکیبات (برای 4 نفر)خواص اسموتی زیبا رویان سبزفصل ششم: معرفی چند نوع ماسک و اسکراب برای انواع پوستمقدمهوسایل مورد نیاز برای ساخت انواع ماسک درمنزل1_ ماسک کدو حلوایی مناسب برای انواع پوستترکیباتطرز تهیه2_ اسکراب کدو حلوایی (شماره1) مخصوص پوست‌های خشک و حساسترکیبات3_ اسکراب کدو حلوایی (شماره 2) مخصوص پوست‌های معمولی، چرب وکِدِر4_ ماسک آووکادو و جعفری مخصوص انواع پوست به ویژه پوست‌های خشک، حساس وکِدِرترکیبات5_ ماسک شیر مخصوص تمام انواع پوستخواص ماسک شیر6_ سوپ ضد چروک پوست مخصوص همهسایر خواصفصل هفتم: مهمترین نکات کلیدی در اسرار زیبایی و تندرستیسخن آخرمنابع و مآخذ

more_vert درباره علامه محمد قزوینی

ادامه مطلب

closeدرباره علامه محمد قزوینی

 علامه محمد قزوینی یکی از ادیبان برجسته، مصحح متون کهن، مترجم، نویسنده و روزنامه‌نگار دوران معاصر بود که توانست با وجود بار علمی و توانمندی خاصی که در انجام امور پژوهشی و تصحیح متون داشت در عرصه ادبی کشور، تحول و تنوعی شگرف بیافریند.

more_vert کتاب سخنانی چند از بزرگان دنیا

ادامه مطلب

closeکتاب سخنانی چند از بزرگان دنیا

«سخنانی چند از بزرگان دنیا» عنوان کتابی است که از سوی «علیرضا گودرزی» یکی از مولفان اهل خمین نگارش شده است. این کتاب ۶۸ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات « الماس رهگشا» به چاپ رسیده و روانه بازار کتاب شده است.قیمت هر جلد از این کتاب که در قطع رقعی منتشر شده برای علاقه‌مندان ۹۰ هزار ریال است. این مجموعه شامل نکته‌گویی ها و گزینه‌گوی های دانشمندان، روانشناسان، نویسندگان، فیلسوفان و افراد مشهور در ایران و جهان است.در این کتاب مطالبی از سید «محمود حسابی»، «حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای»، «علی شریعتی»، «آندره موروا»، «آدولف هیتلر»، «سر وینستون لئونارد اسپنسر چرچیل»، «توماس آلوا ادیسون»، «آلبرت انیشتین»، «سرچارلز اسپنسر چاپلین»، «میلان کوندرا»، «آنتونی رابینز» و «سر آلفرد جوزف هیچکاک»آورده شده و زندگینامه این افراد نیز برای مخاطبان ارایه شده است.۲۵ جمله تاثیرگذار و مهم از هر شخصیت ذکر شده در این کتاب آورده شده و نویسنده کوشیده مطالبی را ارایه کند که ارزشمند و پندآموز باشد.نویسنده در معرفی سید «محمود حسابی» آورده است:در سن ۲۵ سالگی دانشنامه دکترای فیزیک خود را با درجه عالی گرفت،لیسانس ادبیات از دانشگاه آمریکایی بیروت، لیسانس مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه فرانسوی بیروت و لیسانس مهندسی از دانشکده برق پاریس را به دست آوردنویسنده درباره دکتر «علی شریعتی» نوشته است که وی علاوه بر شهرت زیادش برای سهم داشتن در انقلاب ایران، به‌دلیل کارنامه فعالیت‌هایش برای احیای مذهب و سنت در جامعه و بیدارگری درباره سلطنت وقت نیز شهرت داشته است.شریعتی را در ادبیات معاصر معلم شهید می نامند و از زمان انقلاب تاکنون یادبودهای زیادی به یاد او برگزار شده و از آن زمان نقدها و تجلیل‌های زیادی پیرامون آثار، آرا و تاثیراتی که او بر چند دهه معاصر ایران گذاشته وجود دارد. جمله «با تمام وجود نسبت به کسی که سزاوار و شایسته عشق شما به نظر می رسد سوگند وفاداری یاد کنید» به نقل قول از آندره موروا نویسنده، تاریخ‌نویس، مقاله نویس و حکایت پرداز قرن بیستم میلادی اهل فرانسه در کتاب آمده است.

more_vert درباره سالوادور دالی

ادامه مطلب

closeدرباره سالوادور دالی

محمد تقی زادهسالوادور دالی از مشهورترین نقاشان جهان به شمار می‌آید که بیشتر به جهت نقاشی‌های فراواقع‌گرا یا سورئالش شهرت دارد. وی که فردی بسیار، خیال‌پرداز بود، علاقه وافری به انجام کارهایی عجیب برای جلب توجه دیگران داشت و همچنین در عکاسی، مجسمه‌سازی و فیلم‌سازی نیز متبحر بود.

more_vert درباره سیدجمال‌الدین اسدآبادی

ادامه مطلب

closeدرباره سیدجمال‌الدین اسدآبادی

سیدجمال‌الدین اسدآبادی فیلسوف، مصلح اجتماعی و اندیشمندی دین‌مدار محسوب می‌شود؛ شخصیتی مطرح در جهان اسلام که ضمن آگاهی از علوم اسلامی، عرفان و فلسفه از علوم جدید و دانش‌های غربی و ماهیت مناسبات و معادله‌های جهانی باخبر بود و تلاش‌های موثری برای اتحاد اسلام انجام داد.  

more_vert فردریک شوپن؛ استاد آفرینش مارش با نغمه‌هایی دلپذیر

ادامه مطلب

closeفردریک شوپن؛ استاد آفرینش مارش با نغمه‌هایی دلپذیر

فردریک شوپن برجسته‌ترین آهنگساز پیانو در سده نوزدهم است. او را به عنوان استاد آفرینش مارش می‌شناسند که توانست با پدید آوردن آهنگ‌های کوتاه و نغمه‌های دلپذیر، انقلابی در تکنیک‌های نوازندگی پیانو ایجاد کند.  

more_vert درباره حسن‌ ابراهیم حبیبی

ادامه مطلب

closeدرباره حسن‌ ابراهیم حبیبی

حسن‌ ابراهیم حبیبی یکی از رجال سیاسی تاثیرگذار در تاریخ، فرهنگ و سیاست ایران بود؛ تکنوکراتی محافظه‌کار و سیاست‌مداری اعتدالگرا که هر ۲ جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا به او اعتماد داشتند. شخصیتی که چه به لحاظ علمی و فرهنگی و چه از نظر سیاسی و اجرایی انسانی برجسته و شاخص به شمار می‌رفت که در طول فعالیت خود خدمات ارزنده‌ای به کشور ارایه کرد.

more_vert علی اکبر سیاسی؛ بنیان‌گذار روان‌شناسی جدید در ایران

ادامه مطلب

closeعلی اکبر سیاسی؛ بنیان‌گذار روان‌شناسی جدید در ایران

علی اکبر سیاسی پدر روان‌شناسی جدید در تاریخ معاصر ایران است. او تاثیر بسزایی در ساخت و پیکره سپهر سیاسی و فرهنگی کشور داشت و همچنین او را به عنوان یکی از موثرترین افراد در تدوین و تصویب منشور سازمان ملل متحد می‌شناسند. مسأله ارتباط ساختار، کارگزار و تقدم هستی شناختی یکی از موضوعات بسیار مهمی است که در حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل اهمیت شایانی دارد. در همین ارتباط تئوری های مختلف، هر یک با زاویه دیدی که به مسایل کلان داشته‌اند، تلاش کرده‌اند در این زمینه مباحثی را مطرح سازند اما تاثیر این بحث نظری به حوزه عملی نیز کشیده شده است، به‌ویژه زمانی که از نقش رجال و شخصیت هایی صحبت می‌شود که در یک دوره زمانی، تاثیر بسزایی در عالم سیاست داشته‌اند. این مسأله در خصوص تاریخ معاصر ایران مصداق می‌یابد. شخصیت هایی در این برهه از زمان ظهور کرده که برخی از آنها نقش مهمی در ساخت و پیکره سپهر سیاسی و فرهنگی کشور داشته اند. یکی از این شخصیت ها علی‌اکبر سیاسی از رجال دوره پهلوی اول است که طولانی بودن عمرش سبب شد در فضای انقلاب اسلامی ایران و دوره جمهوری اسلامی نیز قرار گیرد و شاید بتوان گفت که نتایج خودسری های نظام پهلوی را دریابد.   زندگینامه و رشد علمی علی اکبر سیاسی علی اکبر سیاسی در ۱۲۷۴ خورشیدی چشم به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را در تهران به پایان برد و پس از آن‌ در مدرسه علوم‌ سیاسی به تحصیل پرداخت‌. در ۱۲۹۰ خورشیدی، وی و چند تن دیگر مشمول قانون اعزام محصل به اروپا شدند و برای آموختن فن معلمی عازم فرانسه شدند و در دانشسرای ورسای به تحصیل پرداختند. علی اکبر سیاسی پس از پایان یافتن دوره تحصیل‌ و مـراجعت‌ بـه‌ تـهران، نخست در مدرسه دارالفنون و پس از چندی‌ در دانـشکده حـقوق و عـلوم سیاسی به تدریس‌ روانشناسی و جامعه‌شناسی مأمور شد. عـلی اکبر سیاسی ۲ سفر دیگر هم به فرانسه داشت و در دانـشگاه پاریس به تکمیل‌ تحصیلات خود پرداخت‌. در ۱۳۰۰ خورشیدی جمعی از جوانان تحصیل‌کرده جمعیتی به نام ایران جوان‌ تشکیل‌ دادند. به طوری که عـلی اکـبر سـیاسی یکی از افراد مؤثر، بلکه مؤسس واقعی این جمعیت بود. ایـران جوان‌، پس‌ از اجرای چند نمایش، پولی فراهم آورد و به منظور نشر افکار عقاید خود روزنامه‌ «ایران‌ جوان» را به کار گـرفت. در ۱۳۱۰ خورشیدی، او از دانشکده‌ ادبیات‌ پاریس‌ بـه گـرفتن درجه دکتری نایل شد و در ۱۳۲۶ خورشیدی از دانشگاه‌ شال اول پراگ‌ دکتری افتخاری گرفت. وی پس از اینکه چند سالی در دانشسرای عالی و دانشکده‌ ادبـیات‌ تـدریس کـرد در همان زمان به ریاست اداره تعلیمات عالیه وزارت فرهنگ منصوب شد. در این‌ وقت‌ لایحه‌ قانون‌ تربیت ‌معلم و بـرنامه‌های دانـشسراها را تـنظیم کرد و بسیاری از برنامه‌ها از جمله برنامه دانشکده‌های پزشکی‌ و حقوق‌ را به صورتی جامع تر از آنچه بود، درآورد. مـدتی نـیز عضو شورای‌ عالی‌ انتشارات‌ بود و با محمد علی فروغی(ذکاء الملک)، علامه مـحمد قـزوینی، محمود افشار، علینقی وزیری‌، رضازاده‌ شفق و دیگر اعضای شورا همکاری کرد. فعالیت های اجرایی علی اکبر سیاسی سیاسی در ۱۳۲۱‌ خورشیدی وزیر فـرهنگ‌ شد. او لایـحه تـعلیمات عـمومی اجباری و مجانی را که در ۱۶ ماده تنظیم‌ شده‌ بود به مجلس شورای‌ ملی‌ تقدیم‌ کرد و پس از چـند مـاه تلاش آن را به تصویب‌ مجلس‌ رسانید و آیین نامه‌های‌ اجرایی قانون را تنظیم کرد و از تصویب کـمیسیون مـجلس گذراند. سیاسی نام خود را با دانشگاه تهران گره زد. در زمان ریاست وی، دانشگاه تهران از وزارت فرهنگ جدا و مـستقل شـد و از لحاظ‌ مالی‌ نیز استقلال یافت. دانشکده معقول و منقول‌ از نو گشوده‌ و سازمان‌ چـاپ و انـتشارات دانشگاه دایر شد. کوی دانـشجویان نـیز برای سـکونت شـاگردان افـتتاح و کتابخانه مرکزی دانشگاه هم بـر اثـر همت‌ او تأسیس شد. در زمان او نـهال کتابخانه مرکزی دانـشگاه‌ نـشانده و بارور شـد. به طوری که پس از سال ها هنوز هم این کتابخانه‌ از نظر ساختمان و کمیت کتاب و شرایط دیگر اعتبار تمام دارد. سـیاسی در ۱۳۲۱ خورشیدی لایحه جدید مطبوعات را با قـید ۲ فـوریت‌ تقدیم مـجلس شـورای مـلی کرد. طبق‌ این‌ لایـحه تمامی امتیازات روزنامه‌ها و مجلات در سراسر کـشور لغـو و شرایط سنگینی برای تجدید امتیاز مـنظور و چـون نـشر روزنـامه‌ها متوقف‌ شد، روزنـامه «اخـبار روز»از طرف دولت انتشار یافت. پس از اینکه نشانه‌های شکست آلمان در جنگ جهانی دوم آشکار شد و متفقین‌ به منظور تنظیم اساسنامه سازمان ملل متحد در صدد تشکیل کنفرانس برآمدند، دولت‌ ایران هیأتی با عضویت سیاسی و چندتن دیگر برای‌ شرکت در این کنفرانس به سانفرانسیسکو اعزام داشت. با پایان جنگ جهانی دوم و خروج نیروهای آمریکایی از تاسیساتی که در امیرآباد تهران داشتند، سیاسی آن تاسیسات را از دولت برای دانشگاه تهران گرفت و کوی دانشگاه تهران پایه‌گذاری شد. پس از تیراندازی به محمدرضا پهلوی در دانشگاه تهران در ۱۵ بهمن ۱۳۲۷ خورشیدی، علی اکبر سیاسی در مقابل درخواست اخراج استادانی که به حزب توده وابسته بودند، ایستادگی کرد. در ۱۶ آذر ۱۳۳۲ خورشیدی سه دانشجوی دانشگاه تهران در تظاهراتی که همزمان با ورود ریچارد نیکسون به تهران رخ داد با تیراندازی سربازان ارتش کشته شدند. سیاسی به دیدار محمدرضا پهلوی رفت و به این رفتار اعتراض کرد. با تصویب لایحه قرارداد کنسرسیوم ۱۲ تن از استادان دانشگاه تهران به همراه عده‌ای دیگر از فعالان سیاسی ایران اعلامیه‌ای را بر ضد این قرارداد و کودتای ۲۸ مرداد امضا و منتشر کردند. محمدرضا پهلوی از علی اکبر سیاسی خواست که این استادان را از دانشگاه اخراج کند اما او در برابر این درخواست نیز مقاومت کرد. علی اکبر سیاسی در بسیاری از سـازمان ها و شـوراهای‌ علمی‌ و سیاسی‌ و ادبی عضویت داشت. نایب رئیس شورای بین‌المللی فلسفه و علوم انسانی، عضو کمیسیون بین‌المللی مأمور تألیف تاریخ علمی و فرهنگی بـشر، عضو شورای عـالی‌ فـرهنگ، عضو هیات مدیره‌ انجمن‌ بین‌المللی دانشگاه ها، عضو پیوسته فرهنگستان ایران و ریاست انجمن ایرانی فلسفه و علوم‌ انسانی و انجمن روانشناسی ایران و عضو چندین انجمن بین‌المللی روانشناسی از جمله فعالیت های او به شمار می رود. همچنین نـمایندگی ایـران در چند کنگره بین‌المللی‌ از جمله مسوولیت ها وی هستند. در ۱۳۲۴‌ خورشیدی به‌ دعوت شورای فرهنگی بریتانیا به انگلیس رفت و تشکیلات‌ دانشگاه ها و سازمان های فرهنگی آن کشور را مطالعه کرد. همچنین به منظور ایراد سخنرانی‌ و دیدن مؤسسات فـرهنگی و سازمان های علمی فرانسه، بنا بر دعوت دولت فرانسه به آن کشور سفر کرد و چهار سال بعد، دگربار بدین کشور رفت‌ تا در جلسات‌ کمیسیون‌ مأمور تألیف تاریخ علمی و فرهنگی بشر شرکت جوید. آثار برجای مانده از علی اکبر سیاسی او چندین کتاب نوشته که نزدیک به همه آنها درباره‌ روانشناسی‌ و آموزش‌ و پرورش و فلسفه است و هریک چند بار چاپ شده است. علم النفس یا روانشناسی‌، روانشناسی پرورشـی، از یـونسکو تا پاریس، مبانی‌ فلسفه، علم النفس ابن سینا و تطبیق آن با روانشناسی جدید، علم اخلاق، منطق و روش‌شناسی‌، منطق‌ و فلسفه، روانشناسی جنایی، هوش و خـرد، روانـشناسی شـخصیت و کتاب های ایران در تماس با مـغرب‌زمین‌ و طـریقه‌ تـست‌ از جمله آثار به جای مانده از علی اکبر سیاسی است. افزون‌ بر اینها، سـیاسی در تألیف و تدوین کتاب های درسی زبان فرانسوی برای‌ کلاس های چهارم، پنجم و ششم‌ دبیرستان های‌ ایران‌ شرکت داشـت. همچنین به این‌ زبان‌ درباره مطالب مختلف از جمله: تـعلیم و تربیت‌ در ایران، شعر فارسی، ایران و سازمان های فرهنگی آن، وظیفه‌ دانشگاه ها در برابر تغییرات مادی و معنوی اجتماع، ایران در قرون نوزدهم مـیلادی، مـقالاتی‌ نـوشته‌ که در مجلات‌ و روزنامه‌های پاریس، بروکسل و مسکو به‌ طبع‌ رسیده است. سیاسی، مـقالات بسیاری را نیز تدوین کرده است‌ و در مجلات معتبر قدیم و جدید پایتخت از جمله: اصول تعلیمات، آینده، ایران جوان‌، مـهر، تـعلیم و تـربیت مجله سازمان پرورش‌ افکار، پیام نو و مجله‌ دانشکده‌ ادبیات، مجله روانشناسی انـتشار یـافته اسـت‌. وی‌ به گرفتن نشان علمی درجه نخست ایران و نشان علمی فرانسه و لژیون دونور فرانسه‌ نـائل آمـده اسـت. سرانجام علی اکبر سیاسی علی‌اکبر سیاسی پس از سال ها زندگی در اروپا، در ۱۳۶۸ خورشیدی به ایران بازگشت و سرانجام در خرداد ۱۳۶۹ خورشیدی در ۹۶ سالگی در تهران چشم از جهان فروبست. وی اصول روان‌شناسی جدید را در ایران بنیاد نهاد؛ از این رو به نام بنیان‌گذار و به پدر روان‌شناسی جدید در ایران معروف است. منابع : ۱. سیاسی، علی‌اکبر، گزارش یک زندگی، نشر اختران، تهران ۱۳۸۶ ۲. بورقانی، احمد، نگاه پرآوازه‌ترین رئیس دانشگاه تهران به گذشته، بخارا شماره ۶۴، بهمن و اسفند ۱۳۸۶ ۳. حسن صدیق. نامداران اراک. محمدرضا محتاط. نشر کارا،۱۳۷۲.۱۰۲

more_vert درباره صادق هدایت

ادامه مطلب

closeدرباره صادق هدایت

صادق هدایت یکی از بزرگترین و خلاق‌ترین نویسندگان معاصر ایران محسوب می‌شود. وی سازنده اصلی ادبیات داستانی، ‌نقد ادبی و نخستین مترجم با قریحه آثار نویسندگان نوآور اروپایی در ایران به شمار می‌رود که به‌عنوان روشنفکری مستقل، خلاق و نوآور نقش مهمی را در تکوین ادبیات داستانی فارسی ایفا کرد.    

more_vert درباره محمد ابراهیم باستانی

ادامه مطلب

closeدرباره محمد ابراهیم باستانی

محمد ابراهیم باستانی‌پاریزی چهره‌ای پرآوازه و نام‌آشنا در عرصه تاریخ‌نگاری محسوب می‌شود؛ مورخی که با توانایی ادبی ممتاز خود مطالب تاریخ تلخ و غمبار را با ظرافت و ماهرانه در کنار هم و در پیوند با یکدیگر قرار می‌دهد تا تاریخ از حالت خشک و غیرجذاب دربیاید و به میان مردم برود.

more_vert کتاب مبانی طراحی خانه رشد کودکان کار با رویکرد پایداری اجتماعی

ادامه مطلب

closeکتاب مبانی طراحی خانه رشد کودکان کار با رویکرد پایداری اجتماعی

کتاب مبانی طراحی خانه رشد کودکان کار با رویکرد پایداری اجتماعی نوشته سیده شیدا دهقانی نیکی و امید خبیری، به بررسی مشکلات کودکان کار و محیط کالبدی آنان و تعریف کودکان خیابانی می‌پردازد. هم‌اکنون پدیده کودکان خیابانی یکی از معضلات امروز جامعه حساب می‌شود و با توجه به افزایش روز افزون این کودکان دولت و مؤسسات خصوصی در پی حل این مشکل برآمده‌اند. اگر چه بر اساس آمارهای موجود از سال 2000 میلادی که یک مبارزه جهانی علیه کار کودک شکل گرفت تاکنون تعداد کودکان کار رو به کاهش رفته است اما با این‌ حال هم‌اکنون تعداد کودکان کار رقمی بالاتر از 168 میلیون نفر را در بر می‌گیرد که 85 میلیون نفر آنان در کارهای بسیار دشوار و زیان‌آور اشتغال دارند. در سطح خرد عوامل بسیاری در پدیده کار کودک دخیل هستند. عواملی چون نارسایی نهادهای اجتماعی‌ کننده‌ای مثل خانواده و مدرسه، فقر اقتصادی خانواده‌ها و ناتوانی آن‌ها در انطباق با شیوه‌های زندگی شهرهای بزرگ، آلودگی و آسیب‌زا بودن محلات حاشیه‌ی شهری، فقدان نظارت کافی از سوی سازمان‌های مسئول و الگوهای نادرست کنش متقابل بین شهروندان و کودکان کار همگی دست‌ به‌ دست هم می‌دهند تا پدیده‌ی کودکان کار به‌ عنوان معضلی حل نشدنی به وجود آمده و تداوم یابد. وضعیت کودکان کار به‌ ویژه در کلان‌ شهر تهران، نیازمند توجه بسیاری است. علاوه بر فقر که از مهم‌ترین عوامل بروز این پدیده است در مواردی نقش اصلی را افراد یا باندهای تبهکار و سودجو بر عهده دارند. به طوری که این افراد و گروه‌ها از ناحیه فقر کودکان کار سرمایه و سود هنگفتی حاصل می‌کنند. برای این منظور ضرورت دارد تا با جرم‌انگاری این نوع سوء استفاده‌ها از کودکان، دستگاه قضایی با جدیت بیشتری به موضوع ورود کند. ورود دستگاه قضایی برای جلوگیری از این قبیل اقدامات سودجویانه و تبهکارانه ضروری است. انسان در نتیجه فرآیند اجتماعی شدن، برخی از مهارت‌های ارتباط بین فردی را کسب می‌کند؛ اما سطح عملکرد او در این مهارت‌ها را می‌توان بهبود بخشید. هر فردی، برای آن که در روابط انسانی خود فهمیده‌تر؛ مؤدب‌تر، صمیمی‌تر، بی‌ریاتر، آزاداندیش‌تر، صریح‌تر و عینی‌تر رفتار کند، از ظرفیت بالایی برخوردار است. ارتباط سبب می‌شود که انسان درباره نیازها و شرایط محیط زندگی خودش، اطلاعات لازم را به دست آورد. کنش‌های متقابل و هماهنگ با محیط نیز با تبادل اطلاعات ساده می‌شوند. ارتباط، از طریق پیام‌های خود، مجراهای نفوذ بر محیط را آماده می‌کند و متقابلا از طریق پس‌خورد پیام‌ها، اطلاعات مربوط به عکس‌العمل‌های محیط و نیازهای متغیر آن را به سیستم می‌رساند. اصولا مددکاران کسانی که با کودکان کار و خیابانی در ارتباط هستند از این موضوع شکایت می‌کنند که نمی‌توانند با این کودکان ارتباط مؤثری برقرار کنند و اطمینان آن‌ها را جلب کنند و کمک کنند تا از بحران‌ها جان سالم به در برند. در حالی‌ که معماری نیز همچون هر شاخه دیگری سهمی در حل معضلات اجتماعی خواهد داشت. امروزه معماری سمت‌ و سویی به‌ سوی توسعه پایدار را به خود گرفته است که این پایدارسازی از دو جهت مورد توجه قرار خواهد گرفت. پایدارسازی کالبد و پایدارسازی جریان زندگی در داخل این کالبد یا همان پایداری اجتماعی و این همان نقطه عطفی خواهد بود تا معماری نقش خود را در حل این بحران‌ها ایفا کند. در این تحقیق سعی شده تا با یافتن عواملی که در پایدارسازی فضا به لحاظ اجتماعی مؤثر هستند و بررسی تأثیر نحوه آن‌ها بر شکل‌گیری معماری و راه‌کارهایی برای افزایش کیفیت محیط‌زیست انسان به ویژه کودکان کار که نیازمند عواملی برای بهبود زندگی و حل هر چه بیشتر آسیب‌هایی که آن‌ها مواجه هستند، ارائه گردد. هماهنگی و ارتباط مؤثر و متناسب کالبد با روش زندگی و رفتارهای انسانی، کیفیت زندگی و توجه به انعطاف‌پذیری فضا برای پاسخگویی به نیازهای آینده از مواردی هستند که با توجه به آن می‌توان به راهکارهای عملی برای پایدار شدن فضا به لحاظ اجتماعی دست‌ یافت. در بخشی از کتاب مبانی طراحی خانه رشد کودکان کار با رویکرد پایداری اجتماعی می‌خوانید: پدیده کودکان خیابانی یکی از آسیب‌های اجتماعی است که نه‌ تنها بخش قابل‌ توجهی از کودکان و نوجوانان را که سرمایه‌های آینده جامعه هستند، در معرض انواع آسیب‌ها قرار داده، بلکه جامعه را نیز با زیان‌های فراوانی روبرو ساخته است. از این‌ رو، توجه به این پدیده و شناخت ابعاد گوناگون آن به‌ منظور تشخیص علل و عوامل مؤثر بر آن، ارائه راهکارهای علمی و عملی زمینه را برای کاهش مشکل فراهم می‌سازد. پس از بررسی موارد ذکر شده در این پژوهش ایجاد پناهگاه‌هایی برای آن گروه از کودکان خیابانی که خانه و خانواده ندارند در دستور کار این پژوهش قرار گرفت، ایجاد و تأسیس و طراحی مراکزی که کودکان در راحتی روح و جسم، هدف خود را در زندگی یافته و بتوانند بعد از خروج از مرکز به طرز صحیحی به جامعه برگردند و برای جامعه معضلات بعدی ایجاد نکنند. در طراحی فضای مذکور باید روانشناسی کودک و نوجوان در نظر گرفته شود، از جمله اینکه کودک باید در برخورد با احجام و بناها و همین‌طور در ارتباط و زندگی درون آن‌ها احساس راحتی، عدم ترس و آرامش کند و فضا و ساختمان طراحی شده باید با روحیه کودکان و نوجوانان رابطه برقرار کند و کلیه نیازهای فیزیکی و روحی کودکان را برطرف سازد تا بر طبق نظریه مازلو پس از بر طرف شدن هر دسته از نیازها به مرحله بعدی رفته در نهایت به خود شکوفایی برسند و از طرفی پس از پایان مراحل درمان و رسیدن به مرحله آزادسازی بر طبق مدل فیتر من از خود کودکان بهبود یافته به کمک کردن به بهبود کودکانی که در مرحله پایین‌تر قرار دارند استفاده شود. فهرست مطالبمقدمهفصل یک: کلیات1-1- مقدمه1-2- مسئله اصلی1-3- اهمیت موضوع1-4- پیشینه مطالعات مرتبطفصل دو: کودکان کار و محیط کالبدی2-1- مقدمه2-2- مفاهیم و مبانی2-2-1- تعریف کودکان خیابانی2-2-2- تاریخچه2-2-3- «کودک در خیابان» و «کودک خیابان»2-3- روانشناسی دوران کودکی و نوجوانی2-3-1- مراحل رشد شناخت و اندیشه کودک2-3-2- روانشناسی دوران نوجوانی2-3-3- حالات روانی و عاطفی در نوجوانان2-3-4- جمع‌بندی2-4- کودک، معماری و فضا2-4-1- دریافت حسی و هوشی فضای معماری2-4-2- تأثیر کودکان و نوجوانان بر معماری2-4-3- معماری برای کودکان2-4-4- طراحی فضا با توجه به مشکلات رفتاری و روانی کودکان و نوجوانان2-4-5- جمع‌بندیفصل سه: پایداری اجتماعی3-1- مقدمه3-2- پایداری3-2-1- اصول معماری پایدار3-2-2- رویکردهای پایداری اجتماعی در معماری3-2-2-1- آموس راپاپورت3-2-2-2- پاول الیور3-3- فضای معمارانه3-4- رویکردهای فرهنگی در معماری3-5- مؤلفه‌های مؤثر بر پایداری اجتماعی3-5-1- دسترسی برابر به منابع (عدالت اجتماعی)3-5-2- توجه به ساخت مسکن برای افراد کم‌درآمد3-5-3- افزایش روابط اجتماعی و محلی3-5-4- امنیت3-5-5- سلامت و رفاه اجتماعی3-5-6- توانایی خوب زیستن3-5-7- بالا بودن سطح آموزش و آگاهی3-5-8- حس مشارکت3-5-9- خوانایی3-5-10- سطوح مختلف خوانایی3-5-11- انعطاف‌پذیری3-5-12- جبهه فعال ساختمان3-5-13- تعلق‌خاطر3-5-14- درک محیط3-5-15- سلسله‌مراتب3-5-15-1- انواع سلسله ‌مراتب در محیط مصنوع3-5-16- رعایت مقیاس انسانی3-6- جمع‌بندیفصل چهار: معرفی نمونه‌های مشابه4-1- مقدمه4-2- خانه کودکان خیابانی، لاهور، پاکستان4-2-1- فضاها و پلان‌های مرکز کودکان خیابانی لاهور4-2-2- جداول فضاهای فیزیکی مرکز کودکان خیابانی لاهور، پاکستان4-3- مرکز رفاه کودک و نوجوان پاریس4-3-1- پلان‌ها و فضاهای مرکز کودک و نوجوان پاریس4-3-2- جداول فضاهای فیزیکی مرکز کودک و نوجوان پاریس4-4- اقامتگاه دختران بی‌سرپرست خوانسار4-5- جمع‌بندی نمونه‌های مشابهفصل پنج: عرصه‌های طراحی5-1- مقدمه5-2- بخش اداری5-3- بخش اقامتی (خوابگاه‌ها)5-4- عرصه‌های عمومی5-4-1- بخش فرهنگی (نمایشگاه و گالری‌های عرضه محصولات)5-5- بخش آموزشی5-5-1- کارگاه‌های تخصصی5-5-2- بخش ورزشی سرپوشیده5-6- بخش خدماتی5-7- برنامه فیزیکی5-7-1- بخش مسکونی5-7-2- بخش آموزشی5-7-3- بخش اداری5-7-4- فضای عمومی5-7-5- بخش ورزشی5-7-6- بخش تأسیسات5-7-7- پارکینگ5-8- جمع‌بندیفصل شش: نتایج و رهنمودهای طراحی6-1- مقدمه6-2- راهبردهای طراحی6-2-1- راهکارهایی برای جلوگیری از به وجود آمدن یا کاهش کودکان خیابانی6-3- مبانی طراحی6-4- جمع‌بندیمنابع و مأخذ