جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert چگونه با احساس عذاب وجدان خود کنار بیاییم؟

ادامه مطلب

closeچگونه با احساس عذاب وجدان خود کنار بیاییم؟

هر کس ممکن است در مقاطع مختلف زندگی احساس گناه کند. این حس درونی که "عذاب وجدان” نیز نام دارد از احساس مسئولیت نسبت به عملی اشتباه نشأت گرفته و ذهن فرد را به خود درگیر می‌کند. به عنوان مثال، عمل زیان رساندن به فردی دیگر ممکن است وجدان را به درد آورد.عذاب وجدان باعث ایجاد تنش‌های شدید، چه از لحاظ فیزیکی و یا روانی در انسان می‌شود. یک روانشناس در این خصوص می‌گوید: «فشار روحی ناشی از عذاب وجدان می‌تواند آسیب جدی به قلب، مغز و حتی سیستم دفاعی بدن وارد کند». از طرفی، عذاب وجدان همیشه یک حس منفی محسوب نمی‌شود و در شرایطی ممکن است باعث تقویت حس همدردی و تغییر رفتارهای نامناسب شود. روانشناسان به طور کلی معتقدند افراد نباید بابت انجام کارهای زیر احساس گناه کنند: 1.خلوت کردن با خود دوستان معمولاً انتظار دارند که روزهای آخر هفته را با آنان سپری کنید. حال، ممکن است شما تمایل داشته باشید آخر هفته را در تنهایی به سر برده و با خود خلوت کنید. در چنین شرایطی بهتر است همین کار را انجام دهید. دانشمندان می‌گویند: خلوت کردن با خود باعث افزایش صبر و حوصله، تقویت اعتماد بنفس و ایجاد افکار مثبت می‌شود که این موارد لازمه برقراری ارتباط صمیمانه با دیگران محسوب می‌شوند. 2.گفتن "نه” یک روانشناس می‌گوید: توانایی گفتن "نه” به طور صادقانه به این معناست که فرد می‌تواند به طور صادقانه از واژه "آره” نیز استفاده کند. علاوه بر آن، صادقانه صحبت کردن باعث جلب اعتماد اطرافیان می‌شود. 3.صداقت به خرج دادن صداقت به معنای گفتن جملات صرفاً منفی نیست. هیچگاه از گفتن حقیقت عذاب وجدان نداشته باشید. حقایق را باید به طور "کامل” بیان کرد؛ به این مفهوم که هنگام انتقاد کردن از دیگران باید علاوه بر نقاط ضعف به نقاط مثبت نیز اشاره کرد. 4.تعیین حد و مرز در روابط تعیین چارچوب و خطوط قرمز هنگام برقراری ارتباط با دیگران (به خصوص افرادی که برایمان مهم هستند) کار صحیح و منطقی به شمار می‌آید. روانشناسان رعایت حقوق شخصی و خلوت همسر را عنصری مهم از رابطه زناشویی می‌دانند. در واقع زمانی که حد و حدود یک رابطه عاطفی گنگ و نامعلوم باشد، هیچ پیشرفتی در آن ایجاد نمی‌شود. 5.سوال کردن از دیگران سوال کردن و پرسش از دیگران بخش مهمی از فرآیند یادگیری است و فرد نباید از انجام آن خجل شود. پرسش از دیگران باعث می‌شود فرد از سردرگمی، بلاتکلیفی و سوءتفاهم رهایی یابد. 6.خداحافظی از شبکه‌های اجتماعی اگر در نظر دارید برای مدتی شبکه‌های مجازی را ترک کنید، تصمیم بدی نگرفته‌اید، چرا که محققان دانشکده پزشکی پیتسبرگ متوجه ارتباط معناداری بین افراط در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و افسردگی کاربران شده‌اند. 7.در نقش "خود” ظاهر شدن هیچگاه از اینکه نقش بازی نمی‌کنید و خودتان هستید، احساس گناه نکنید. در عوض کمال بهره را از ویژگی‌های منحصربفرد خودتان ببرید و اجازه ندهید نظرات دیگران روی رفتارتان تاثیر بگذارد. به کسانی که شما را مورد انتقاد قرار می‌دهند احترام بگذارید، از آنان یاد بگیرید، اما تحت تاثیر صحبت‌های آنان قرار نگیرید و ویژگی‌های فردی خود را زیر سوال نبرید. 8.خوردن غذاهای لذیذ همه غذای خوشمزه را دوست دارند. پس از خوردن یک غذای خوشمزه، صرف نظر از آسیب‌هایی که آن غذا ممکن است به بدنتان وارد کند، نباید احساس گناه کنید. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد احساس گناه پس از خوردن غذاهای خوشمزه باعث می‌شود که فرد در نهایت تصمیمات اشتباه‌تری در خصوص امور تغذیه خود بگیرد. منبع: دکتر سلام

more_vert بیشتر با وجدان هستید یا روشن فکر؟

ادامه مطلب

closeبیشتر با وجدان هستید یا روشن فکر؟

بیشتر با وجدان هستید یا روشن فکر؟شخصیت شما بر هر چیزی، از دوستان‌تان گرفته تا کاندیدی که به او رای می‌دهید تاثیرگذار است؛ اما با این حال خیلی از افراد وقت زیادی را صرف فکر کردن به ویژگی‌های شخصیتی‌شان نمی‌کنند. درک شخصیت‌تان می‌تواند دیدگاه‌هایی را راجع به نقاط ضعف و قوت‌تان به شما بدهد و حتی می‌تواند به شما درکی از اینکه دیگران شما را چطور می‌بینند بدهد. اکثر روان‌شناسان مدرن بر سر این مسئله به توافق رسیده‌اند که فقط ۵ نوع شخصیت اصلی وجود دارد و هرکس درجاتی از این تیپ‌های شخصیتی را از خود نشان می‌دهد؛ در ادامه با معرفی این ۵ تیپ شخصیتی با ما رو همراه باشید. با 5 نوع تیپ شخصیتی عمده در جهان آشنا شوید، شما کدام هستید؟ ۱. با وجدان و وظیفه‌شناس(Conscientiousness) افرادی که بسیار وظیفه شناس و با وجدان هستند، با کفایت، منظم، قابل اعتماد و خودکفا نیز هستند. آنها ترجیح می‌دهند که امور را از پیش برنامه‌ریزی کرده و به دنبال بزرگ‌ترین دستاوردها بروند. افرادی که این ویژگی‌ها را ندارند این گونه افراد را لجباز و وسواسی می‌بینند. واقعیتی جالب: مطالعات نشان می‌دهند که ازدواج با فردی که خیلی وظیفه شناس است موفقیت شما را در محل کار افزایش می‌دهد. یک همسر وظیفه شناس بهره‌وری شما را افزایش داده و باعث می‌شود به بیشترین چیزها برسید. ۲. برون گرا(Extroversion) افرادی که خیلی برون گرا هستند از فعالیت‌های اجتماعی انرژی میگیرند. آنها پرحرف و معاشرتی هستند و با در مرکز توجه بودن احساس راحتی می‌کنند. دیگران ممکن است آنها را سلطه طلب و به دنبال توجه دیگران ببینند. واقعیتی جالب: در جست و جوی یک دست دادن قوی باشید. مطالعات نشان می‌دهند که مردانی که قوی دست می‌دهند بیشتر برون گرا هستند و کمتر عصبانی می‌شوند ولی برعکس این قضیه درمورد زنان صدق نمی‌کند. ۳. سازگاری(Agreeableness) کسانی که سازگاری بالایی دارند قابل اعتماد، مهربان و با محبت هستند. آنها اغلب متعهد به فعالیت‌های داوطلبانه و نوع دوستانه هستند. دیگران ممکن است آنها را ساده لوح و به شدت دستخوش عوامل خارجی ببینند. واقعیتی جالب: به دنبال سرمایه گذارانی که به شدت سازگاری دارند بگردید. مطالعات نشان می‌دهند که سرمایه گذاران سازگار به احتمال کمتری پول‌هایشان را در معاملات ریسکی از دست می‌دهند. از یک سرمایه گذار خیلی اپن هم اجتناب کنید، چراکه این گونه افراد اعتماد بنفس بیش از حدی داشته و بروز رفتارهای ریسکی در میان آنها شایع است. ۴. روشن فکر بودن نسبت به تجربه (Openness to Experience) افرادی که خیلی روشن فکر هستند به خاطر طیف گسترده‌ی علایق و تصورات زنده‌شان شناخته شده هستند. آنها کنجکاو و خلاق بوده و اغلب تنوع را بر کار روتین ترجیح می‌دهند. دیگران ممکن است آنها را غیرقابل پیش‌بینی و نامتمرکز ببینند. واقعیتی جالب: روشن فکر بودن تنها ویژگی شخصیتی‌ای است که جهت‌گیری‌های سیاسی را پیش‌بینی می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که افرادی که خیلی روشن فکر هستند بیشتر آزادی‌خواه بوده و به احتمال بیشتری عقاید سیاسی خود را بروز می‌دهند. ۵. روان رنجور خویی(Neuroticism) افراد روان رنجور خو، درجات بالایی از بی‌ثباتی عاطفی را تجربه می‌کنند. آنها واکنش‌پذیر و تحریک‌پذیر بوده و احساسات ناخوشاند بیشتری از جمله اضطراب از خود نشان می‌دهند. افراد دیگر ممکن است آنها را بی‌ثبات و ناامن ببینند. واقعیتی جالب: افراد روان رنجورخو با پست‌کردن عکس‌های زیاد از خودشان به دنبال پذیرفته شدن می‌گردند. درک مبانی شخصیت شخصیت افراد معمولا در طول زمان ثابت می‌ماند ویژگی‌های شخصیتی‌ای که در ۷ سالگی دارید احتمالا در بزرگ‌سالی هم قابل رویت خواهند بود. البته که می‌توانید برخی ویژگی‌های شخصیتی‌تان را عوض کنید اما این کار به تلاش زیادی احتیاج دارد ولی در عین حال اکثر دانشمندان موافق‌اند که این موضوع امکان پذیر است. منبع: دیجی رو/برترینها

more_vert مقاله تقدم علم قاضی در مقام تعارض با سایر ادله اثبات دعوی با رویکردی بر مبانی فقهی و اخلاقی

ادامه مطلب

closeمقاله تقدم علم قاضی در مقام تعارض با سایر ادله اثبات دعوی با رویکردی بر مبانی فقهی و اخلاقی

مقاله علمی و پژوهشی " تقدم علم قاضی در مقام تعارض با سایر ادله اثبات دعوی با رویکردی بر مبانی فقهی و اخلاقی" مقاله ای است در 20 صفحه و با 34 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث ‌تعارض علم قاضی، حجیت علم قاضی، ادله اثبات دعوی، اصول اخلاقی، کشف حقیقت پرداخته شده است چکیده مقاله در این مقاله به بررسی تعارض علم قاضی با سایر ادله اثبات دعوی با رویکردی بر مبانی فقهی و اخلاقی پرداخته شده است و در فرایند این پژوهش، مباحث و مفاهیم اخلاقی، اصولی و فقهی در راستای، تحقق مبانی تحقیق و موضوع، آورده شده و حسب اصول اخلاقی،استدلالات فقهی و قواعد اصولی حجیت علم قاضی را متعرض شده، با این بیان وقتی که دعاوی با ادله ظنی چون اقرار و بینه که کاشفیت ناقص از واقع دارند، قابل اثبات است، پس بطریق اولی علم قاضی که کاشفیت تام از واقع دارد حجت است. لذا در جریان دادرسی و صدور رای، لزوم و ضرورت تحقق اقناع وجدان قاضی برای کشف حقیقت امری اجتناب ناپذیر است، و این اقناع گذشته از موازین قضائی بر موازین اخلاقی چون صبر، تدین، عدالت، مساوات ، استشاره و ... استوار است چرا که فقدان این امور می تواند از موانع حصول علم قاضی در جهت اقناع وجدان وی باشد ، فی المثل قاضی که تشبث به عدالت اخلاقی و اجتماعی ندارد به طریق اولی عدالت قضائی در صدور حکم نخواهد داشت . تقدم علم بر ظن و اولویت علم قاضی نسبت به بینه و امارات، رحجان و تقدم علم قاضی را اثبات نموده است پس از اثبات تقدم علم قاضی بر اساس قواعد اصولی، فقهی و اخلاقی که زیر بنای قضاوت و شان قضاست می تواند به نوآوری و رهگشایی این پژوهش در مقام قضاوت و صدور رای در محاکم به ویژه آنجا که قانونگذار در مقام تعارض ادله سکوت اختیار کرده است پی برد تا قاضی پرونده بتواند با تقدم علم قاضی رای مقتضی را صادر نماید. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert 10 روش ساده برای رهایی از عذاب وجدان!

ادامه مطلب

close10 روش ساده برای رهایی از عذاب وجدان!

گذشته گذشته و خیلی چیزها را نمی توان تغییر داد یا اصلاح کرد پس چطور با خودمان کنار بیاییم؟ عذاب وجدان از کوتاهی کردن از کاری که باید انجام می دادیم یا احساس مسئولیت نشات می گیرد و اگر تداوم داشته باشد به اضطرات و افسردگی می انجامد. در این گزارش شما را با 10 روش رهایی از حس عذاب وجدان آشنا می کنیم. 1. کار را به عذاب کشیدن نکشانید پیشگیری همیشه بهتراز درمان است. باور کنید اگر کمی فقط کمی قبل از گفتن هر سخن یا انجام هر کاری فکر کنید و حرف هایتان را بسنجید خیلی وقت ها از عذاب وجدان بعدی رها خواهید شد. اما به هر حال این حس هر از چند گاهی برای همه ما بروز خواهد کرد. در این حالت با خود می گویید "من به قدر کافی سعی نکردم " 2. اصلاح خطا به جای اینکه خودتان را آزار بدهید دست به کار شوید و خطاهاتان را اصلاح کنید شاید نتوانید به ایده آل های خود برسید اما لا اقل می توانید کاری کنید که اوضاع کمی بهتر شود و کمی احساس مفید بودن بکنید. شاید یک عذرخواهی ساده،یک سلام و حتی خریدن یک جعبه شکلات هم دیگران را خوشحال کند و هم از عذاب وجدانتان بکاهد اگر موجب آزار کسی نشدید حتما خودتان را آزار داده اید که این هم بدان معناست که مهم ترین را آزرده کرده اید! یعنی خودتان. از خودتان عذرخواهی کنید از خودتان دلجویی کنید! برای خودتان وسایل شادی و نشاط را فراهم کنید و بعد با مهربانی و گذشت خودتان را ببخشید!! برخی از آدم ها می توانند لشکری از آدمیان که در حقشان ظلم کرده اند را ببخشند اما از کوچکترین خطاهای خود نمی گذرند و برای سالها خود را ملامت و سرزنش می کنند. تنها نتیجه چنین کارهایی فقط کاهش عزت نفس شما و از دست رفتن اعتماد به نفستان است. به خودتان رحم کنید. 3. درد دل کنید درددل کردن و صحبت از ناکامی ها و ناراحتی ها برای اغلب خانم ها کار ساده ایست اما برای بسیاری از آقایان کاری بس دشوار می نماید. اما باورکنید صحبت باکسی که دوستتان دارد به شما آرامش خواهد داد و کمک می کند کمتر در ذهنتان خود را آزار بدهید. اما دقت کنید (این نکته بیشتر باید مورد توجه خانم ها باشد) موقعی که مشغول درد دل هستید از دایره انصاف خارج نشوید و مراقب باشید حرف هایی نزنید که بعدا عذاب وجدانتان را چند برابر کند! 4. سفرکنید مسافرت گزینه خوبی برای رهایی از خود درگیری و خود آزاری است سفر می تواند یک روزه باشد یا حتی رفتن به یک پارک نزدیک منزل و خوردن بستنی و تماشای شادی و سرزندگی مردم شهرتان. شاید هم سفری باشد به درون خودتان و یافتن چیزهایی که قبلا نمی دانستید. 5. نذری بدهید بله چیزی که دوست دارید را بخرید و به دیگران ببخشید. فکر می کنید خدا به نذورات ما نیازمند است؟ مسلما نه اما وقتی چیزی که برای شما ارزشمند است را به دیگران ببخشید به شما کمک می کند تا احساس بهتری بکنید. نذر کردن قرن هاست در اغلب فرهنگ های کهن وجود داشته و حس امید را در بشر زنده نگه می دارد. نذر می تواند یک بسته شکلات میوه ای باشد تا ......... 6. خود آزاری نکنید بعضی ها عادت دارند زمانی که دچار عذاب وجدان می شوند به جای اینکه به موقعیت پیش آمده ، کاری که کرده اند و حرفی که زده اند فکر کنند کل هستی شان، شعورشان و موجودیتشان را انکار و به خود سخت ترین کلمات را که دشمنشان هم نمی گویند می زنند به جای این کار تلاش کنید از بیرون به وضعیت موجود نگاه کنید. 7. پدر و مادر خوبی باشید ایجاد و پیشرفت این عادات و حس عذاب وجدان از زمان کودکی تا به حال، چنان شما را رنج می دهد که به افسردگی های مزمن و نگرانی های ذهنی دچار می شوید، و به تدریج تأثیرات آن بصورت ناتوانی ها و عدم موفقیت در تمام مراحل زندگی نمایان می شود. شاید باورش سخت باشد ولی پایه و روند زندگی ما در بزرگسالی همان تجربیات، افکار و عادات ذهنی است که در سنین 2 تا 5 سالگی در ما شکل گرفته است و منشأ تمامی مشکلات و ناهنجاری های ما از همان سن شروع شده است. حتماً همگی، این جملات را از کودکی به خاطر دارید؛ "تو باید همیشه اینچنین باشی...، تو هیچ وقت نباید...، تقصیر تو بود که...،" تأثیرات منفی این جملات در حین سادگی، اینقدر از کودکی ذهن ما را تحت فشار قرار داده است که حتی در همان سنین کم درون ما ریشه دوانده است. بطور مثال، والدین شما موقع خرید چیزی برایتان می گفتند: "تو فقط کارت شده خرج کردن، هرچقدر پول داشتیم برای تو خرج کردیم!" و در این حالات است که بدون اینکه متوجه باشید از همان دوران، عذاب وجدان و احساس گناه در شما رشد کرده است. در این راه بهتر است از کودکی با بچه ها از طریق بیان دلیل و منطق برخورد کنیم و آنها را از انجام کاری باز داریم نه با سرزنش و توبیخ. 8. به داشته هایتان ببالید به آنچه دارید ببالید و بیشتر به آنها توجه کنید لازم نیست همیشه نداشته ها و خطاها یتان را ببینید. اگرچه گفته اند ترک عادت موجب مرض است اما ترک این عادت نه تنها موجب مرض نمی شود بلکه شما را زنده و سالم می کند . چون به کسی که دائم مشغول سرزنش خویش است نمی توان زنده اطلاق کرد. زنده شوید. 9. از بیان اشتباهاتتان نترسید اعتراف به اشتباه درحضور دیگران عین شجاعت است. اگر فکر می کنید لازم است به کسی بگویید که کارتان اشتباه بوده و پشیمانید این کار را انجام بدهید. به واکنش وی هم کاری نداشته باشید این کار را برای خودتان بکنید. 10. فراموش می کنید یکی از بزرگترین نعمت هایی که خدا به بشر داده و ما هر روز بابت آن باید شکرگذار باشیم نعمت فراموشی است. در غیر این صورت چطور می توانستیم از دست دادن عزیزانمان را تحمل کنیم . پس از وارد آمدن مصیبت های فراوان قد علم کنیم. پس دیر یا زود این مشکل را هم فراموش خواهید کرد و شاید روزی به این روزها بخندید . خودتان را درگیر نکنید. منبع: بانکی

more_vert مقاله علمی و پژوهشی جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی

مقاله علمی و پژوهشی" جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی " مقاله ای است در 24 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به جو سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی ، سازمان رسانه ای ، خبرگزاری جمهوری اسلامی ، وجدان کاری ، تعریف جو سازمانی ، ویژگی جو سازمانی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی رفتار سازمانی مثبت و سرمایه اجتماعی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی رفتار سازمانی مثبت و سرمایه اجتماعی

در این مقاله علمی و پژوهشی که در 26 صفحه و با 36 عنوان فهرست منبع ارائه شده است رفتار سازمانی مثبت ،سرمایه اجتماعی، سرمایه روانشناختی،رفتار سازمانی مثبت گرا ،سرمایه انسانی ، خودکارآمدی، خوش بینی ،تاب آوری ، سخت کوشی ، وجدان کاری، شایستگی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در زمینه یافته های پژوهشی بحث و بررسی شده و نتایج آماری ارائه گردیده است دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد از نتایج این پژوهش و تحقیق علمی می توانند در رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد به عنوان یکی از منابع استفاده نمایند.

more_vert شخصیت شما تا چه حد ژنتیکی است؟

ادامه مطلب

closeشخصیت شما تا چه حد ژنتیکی است؟

شخصیت ما ژنتیکی است یا اکتسابی؟ علم می‌گوید: هر دو، اما از جهاتی عجیب و غریب! شخصیت ما پیچیده و چند بعدی است. بر اساس چهار مطالعه‌ی انجام شده، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که برخی از ویژگی‌های شخصیتی نسبت به بقیه، ژنتیکی‌تر هستند. مثلا اینکه شما چقدر ماجراجو هستید، بیشتر ژنتیکی است، در حالیکه چقدر آدم ساده گیر و خونسردی هستید، ارتباط بسیار کمی با ژنتیک شما دارد. به عبارت دیگر، اگر والدین شما عاشق امتحان کردن غذاهای جدید و عجیب باشند، احتمال اینکه شما هم از این کار لذت ببرید بسیار زیاد است. اما اگر پدر و مادر شما انسان‌های خونسرد و بیخیالی باشند، احتمال اینکه شما هم اینچنین باشید، کم است. شخصیت شما تا چه حد ژنتیکی است؟ پذیرا بودن پذیرا بودن یعنی اینکه خلاق، خیال پرداز و پذیرا نسبت به ایده‌های جدید هستید. این ویژگی شخصیتی، 57 درصد ژنتیکی است. وظیفه شناسی و با وجدان بودن وظیفه شناسی و متعهد و با وجدان بودن یعنی اینکه به جزئیات اهمیت می‌دهید و پایبند هستید. این ویژگی شخصیتی 49 درصد ژنتیکی است. برونگرایی برونگرایی یعنی اینکه به خوبی با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید و از این ارتباط و تعاملات انرژی می‌گیرید. این ویژگی شخصیتی 54 درصد ژنتیکی است. سازگاری سازگاری یعنی اینکه معمولا نسبت به دیگران واکنش انعطاف پذیرانه‌ای دارید و سخت نمی‌گیرید. این ویژگی شخصیتی 42 درصد ژنتیکی است. روان رنجوری – ثبات احساسی روان رنجوری یعنی نگرانی و وسواس نسبت به موضوعات و ثبات احساسی یعنی ثبات هیجانی در شرایط حساس. این ویژگی شخصیتی 48 درصد ژنتیکی است. آیا شخصیت از مغز ما ناشی می‌شود؟ یافته‌های علمی نشان می‌دهد که تفاوت‌های فیزیولوژیکی مرتبط با هر تیپ شخصیتی وجود دارد. دانشمندان هنوز در ابتدای راه شناختن و درک پیچیدگی‌های بین مغز و بدن و شخصیت هستند، اما یافته‌هایی وجود دارد که نشاندهنده‌ی چگونگی تاثیرات هورمون‌ها بر رفتارهای ماست: معلوم شده افرادی که خیلی برونگرا هستند دارای فرم‌های طولانی ژن DRD4‌اند. این ژن دستور می‌دهد که ما چگونه دوپامین ترشح کنیم. افرادی که فرم‌های طولانی ژن DRD4 را دراند، وقتی تجربه‌ی مثبتی می‌کنند، دوپامین بیشتری در مغزشان تولید می‌شودو به عبارتی دیگر، مغز افراد بشدت برونگرا جوری تنظیم شده که بیشتر از بقیه به دنبال تجربیات اجتماعی است زیرا مقدار زیادی دوپامین دارد. افرادی که خیلی وظیفه شناس هستند، قشر میانی جلویی در بخش چپ قشر پیش پیشانی‌ مغزشان حجیم‌‌تر است. این قسمت از مغز همانجایی است که مسئول برنامه ریزی و تصمیم گیری است. به عبارتی دیگر، آنهایی که بسیار با وجدان و وظیفه شناس هستند، از برنامه ریزی و آماده بدون بسیار لذت می‌برند زیرا این قسمت از مغزشان فعال‌تر است. افرادی که بسیار سازگار هستند بخش اوربیتوفرونتال مغزشان حجم کمتری دارد و این قسمت از مغز همانجایی است که مسئولیت پردازش هیجانات و تصمیم گیری را به بعهده دارد. مطالعه‌ای دریافته افرادی که بسیار اهل سازگاری هستند، به راحتی و زود می‌توانند وضعیت روحی و روانی دیگران را پیش بینی کنند. به عبارتی دیگر، این افراد معمولا در کارهای تیمی بهتر عمل می‌کنند زیرا در درک و پیش بینی وضعیت‌های روحی و رفتاری، سرآمد دیگران هستند. افرادی که روان رنجورند یا ثبات احساسی دارند نیز دارای فرم‌های طولانی ژن انتقال دهنده‌ی سروتونین هستند. این ژن به ما در تولید سروتونین کمک می‌کند که آرام کننده است. اشخاصی که خیلی روان رنجورند، آهسته‌تر سروتونین تولید می‌کنند، بنابراین سخت‌تر می‌توانند بعد از یک تجربه‌ی هیجانی منفی، احساسات خود را کنترل کنند. این افراد نسبت به بقیه، درک قوی‌تری از هیجانات خود داشته و مدت طولانی‌تری نیز این احساس را به همراه دارند. به عبارتی دیگر، افراد روان رنجور، ثبات احساسی کمی دارند و بیشتر نگرانند زیرا از لحاظ فیزیولوژیکی به زمان بیشتری برای بازیابی از یک تجربه‌ی بد که برای‌شان روی داده نیاز دارند. درک ارتباط میان شخصت ما و فیزیولوژی که داریم اهمیت دارد. چرا؟ چون می‌توانیم بفهمیم که نمی‌توانیم سمت و سوی تیپ شخصیتی‌مان را انتخاب کنیم. اگر همسرتان دوست دارد مدام بیرون برود یا با دیگران در ارتباط باشد، از دست او عصبانی نشوید زیرا مغز او اینگونه تنظیم شده که برونگرا باشد. اگر همکار‌تان اهمیتی به جزئیات نمی‌دهد یا چندان وظیفه شناس نیست، خشمگین نشوید زیرا مغز او برای بسیار وظیفه شناس بودن تنظیم نشده است. حرف آخر اینکه؛ دیگران را همانطوری که هستند بپذیرید! دغدغه‌ی تغییر افرادی که در زندگی‌تان حضور دارند را نداشته باشید و در عوض سعی کنید آنها را درک کرده و کمک‌شان کنید تا در نوع خودشان بهترین باشند. منبع: برترینها

more_vert کتاب اراده ای به نام گاندی

ادامه مطلب

closeکتاب اراده ای به نام گاندی

این گاندی کیست؟! که نه فیلسوف است، نه دانشمند، نه نویسنده، نه سیاستمدار و حتی نه پیام‌آور، اما بزرگ‌ترین مردان قرن ما به ستایش از او می‌پردازند؟ این گاندی واقعاً کیست که فیلسوف و شاعر نامدار هند «تاگور» به او لقب «مهاتا» می‌دهد و وی را «روح بزرگ» می‌نامد؟ چرا «تولستوی» نویسنده بزرگ روس کوشش‌های او را برترین در جهان می‌خواند و نویسندة فرانسوی «رومن رولان» داستان زندگیش را می‌نویسد؟ گاندی چه کرده است که بزرگ‌ترین دانشمند قرن ما «انیشیتن» او را روشن‌بین‌ترین سیاستمدار جهان می‌داند؟ گاندی چه کرده است که سیصد میلیون هندی او را «مرد مقدس» می‌دانند؟ این مرد چه ویژگی‌هایی دارد که به «وجدان یک ملت» تبدیل می‌شود؟ چرا «چارلی چاپلین»‌ها «برناردشاو»‌ها و حتی «موسولینی»‌ها به دیدارش می‌شتابند؟ چرا تشریفاتی‌ترین شاه جهان «جورج پنجم» و نیز ملکة انگلستان به ناچار در حالی با او گفتگو می‌کند که تن پوشی لنگ مانند بر تن دارد و با دمپایی به کاخ آمده است‌؟ این مرد بی‌آزار فروتن و استخوانی کیست که «پاپ» حتی از دیدنش بیم دارد و «چرچیل» از شنیدن نامش کف بر دهان می‌آورد. این هندوی ناتوان و نیمه‌جان که گاهی چوبی دراز در دست دارد با چه سلاحی بر نیرومندترین امپراتوری جهان در زمان خود (انگلیس) پیروز می‌شود؟ به راستی این مردم کیست؟!

more_vert 18 دلیل برای وفاداری به همسرتان

ادامه مطلب

close18 دلیل برای وفاداری به همسرتان

وفادار بودن باعث آرامش فکر و ذهن‌تان می‌شود. دیگر نیازی به پنهان‌کاری نخواهید داشت و لازم نیست تک‌تک دروغ‌هاتان را هم به خاطر بسپارید. ۱. وفادار بودن به همسرتان او را هم تشویق می‌کند که به شما وفادار باشد. ۲.وفادار بودن باعث دوام رابطه/ازدواج‌تان می‌شود. سریع‌ترین و ساده‌ترین راه برای خاتمه دادن به یک رابطه/ازدواج خیانت کردن است. ۳. وفادار بودن باعث آرامش فکر و ذهن‌تان می‌شود. دیگر نیازی به پنهان‌کاری نخواهید داشت و لازم نیست تک‌تک دروغ‌هاتان را هم به خاطر بسپارید. ۴. وفادار بودن کیفیت رابطه‌جنسی‌تان را افزایش می‌دهد. وقتی همسرتان می‌داند به او وفادار هستید، بالاترین لذت را به شما خواهد داد. هیچ‌کس در ارتباط‌جنسی با کسی که به او وفادار نیست احساس امنیت نمی‌کند. ۵. وفادار بودن به شما این امکان را می‌دهد روی رابطه/ازدواج‌تان تمرکز کنید. حواس‌تان دیگر پرت لاس زدن با دیگران یا ارتباطات جنسی خارج از ازدواج نخواهد شد. تمرکز به شما کمک می‌کند زندگی احساسی سالم‌تری داشته باشید. ۶. بدون وفاداری عشقی هم در کار نخواهد بود. ۷. اگر نمی‌خواهید وفادار باشید اصلاً چرا باید در آن رابطه/ازدواج بمانید؟ اگر نمی‌توانید فقط با یک نفر باشید چه دلیلی دارد خودتان را متعهد کنید؟ اگر از تعهد خسته شده‌اید، به رابطه‌تان خاتمه دهید. لازم نیست در رابطه بمانید و خیانت کنید. این کار فقط تعهد و شخصیت‌تان را زیر سؤال می‌برد. ۸. خداوند وفادار است، سعی کنید مثل او باشید. خداوند سرچشمه‌ عشق و محبت است. ۹. وفاداری باعث می‌شود بهترین الگو برای فرزندان‌تان باشید. بچه‌ها از اعمال و رفتار ما درس می‌گیرند. ۱۰. وفادار بودن تأثیر مثبتی بر شخصیت‌تان خواهد داشت. با این روش می‌توانید با اعتمادبه‌نفس بیشتری زندگی کنید. راستی و درستی اهمیت زیادی دارد، می‌توانید آن را از زندگی شخصی‌تان شروع کنید. اگر در زندگی شخصی‌تان راست و درست رفتار نکنید، خواهید دید که کل زندگی‌تان فرو می‌پاشد. ۱۱. افراد وفادار شادتر، آرام‌تر و راضی‌تر هستند و بیشتر لبخند می‌زنند. وجدان‌شان آسوده و زندگی‌شان از استرس، خلاء و پیچیدگی به دور است. ۱۲. وفادار بودن باعث می‌شود بتوانید به خودتان افتخار کنید. درست است که با خیانت کردن ممکن است احساس غرور و سلطه‌گری کنید ولی فقط وجدان‌تان را بی‌حس کرده‌اید. ولی وقتی این بی‌وفایی خوبی‌های رابطه‌تان را از بین برده و طرف‌مقابل و خانواده‌تان را آزرده می‌کند، خودتان هم صدمه خواهید دید. بعد از آن زندگی کردن برایتان دشوارتر می‌شود. ۱۳. وفادار بودن باعث می‌شود همسرتان به شما اعتماد کند و با این اعتماد صددرصد خودش را در اختیارتان قرار خواهد داد و درمقابل می‌توانید شناخت بهتری از او پیدا کنید. بدون اعتماد نخواهید توانست از تمام محبت‌های همسرتان بهره‌مند شود. ۱۴. وفادار بودن باعث می‌شود دیگران به‌ شما احترام بگذارند. وقتی دیگران متوجه شوند که باوجود شرایطی که برایتان مهیا بوده به همسرتان وفادار مانده‌اید، به شما احترام خواهند گذاشت و تحسین‌تان خواهند کرد. ۱۵. بی‌وفایی بیماری می‌آورد. نه فقط بیماری‌های جنسی، بلکه بیماری‌های روحی. خیانت قلب‌تان را تیره و سمی خواهد کرد. کاندوم شاید از ابتلا به بیماری‌های جنسی جلوگیری کند ولی نمی‌تواند جلوی پوسیدگی قلب‌تان را بگیرد. ۱۶. وفادار نبودن هیچ فایده‌ای برایتان نخواهد داشت و هیچ پاداشی در انتها انتظارتان را نمی‌کشد. نتیجه‌ی آن فقط درد، پشیمانی و نابودی است. فقط خودخواهی‌تان را بیشتر کرده و کورتان می‌کند. ۱۷. کسی که با او به همسرتان خیانت می‌کنید صلاح شما را نمی‌خواهد و فقط می‌خواهد نیازها و خودخواهی خودش را ارضا کند. او اصلاً متوجه خرابی‌هایی که وارد زندگی شما می‌کند نیست. بله، ممکن است با هم احساس نزدیکی کنید یا حتی به هم ابراز علاقه کنید، ولی هر دو شما مجرمانی هستید که دست به جنایت زده‌اید. آن فرد مشکلات شخصی خودش را دارد و به همین دلیل است که به تعهد قانونی شما احترام نمی‌گذارد. شما هم از روی نادانی اجازه می‌دهید گمراه‌تان کند. ۱۸. هیجان خیانت خیلی زود از بین می‌رود. در ابتدای کار ممکن است احساس هیجان و لذت کنید. با طرف‌تان قرارهای مخفیانه می‌گذارید و لذت می‌برید ولی خیلی زود متوجه خواهید شد که اشتباه کرده‌اید.بعد برمی‌گردید به سمت همسرتان، به گنج گرانبهایی که نادیده‌اش گرفته بودید ولی دیگر کار از کار گذشته است. چیزی بسیار پرارزش را به‌خاطر چیزی بی‌معنی و کم‌اهمیت خراب کرده‌اید.

more_vert کتاب جرم شناختی حریم خصوصی اماکن و اشخاص

ادامه مطلب

closeکتاب جرم شناختی حریم خصوصی اماکن و اشخاص

سونیا چقامیرزا، در کتاب جرم شناختی حریم خصوصی اماکن و اشخاص، به بررسی اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. این قانون نشانگر اینست که عبارت «حریم خصوصی» در هیچ‌یک از اصول آن به صراحت ذکر نشده است اما به طور کلی در مواردی حق بر حریم خصوصی در این قانون به رسمیت شناخته شده است. این حق را می‌توان در چند اصل مشاهده کرد. اصل 22 مقرر می‌دارد: «حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است مگر در مواردی که قانون تجویز کند.» این اصل به وضوح از حریم خصوصی جسمانی، منازل و اماکن شخص حمایت می‌کند و از عبارت «حیثیت» در این اصل می‌توان به حمایت از اسرار شخص حکم کرد. گرچه حمایت از حیثیت و حمایت از حریم خصوصی اطلاعاتی علیرغم داشتن محدودۀ مشترک، می‌توانند در مواردی متمایز از هم باشند، بنابراین رابطۀ میان آن‌ها رابطۀ عموم و خصوص من وجه است. اصل 23 قانون اساسی مقرر می‌دارد: «تفتیش عقاید ممنوع و هیچکس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد.» آنچه که درباره آزادی عقیده در کتاب جرم شناختی حریم خصوصی اماکن و اشخاص آمده است، عبارت از این است که افراد بتوانند، به انتخاب خود، در هر زمینه‌ای اشتغال ذهنی داشته باشند، خواه این اشتغال امری باطنی و درونی و خواه بصورت موضعگیری عمومی باشد؛ یعنی هرکس بتواند، به دور از هر تحمیل و فشاری، بیندیشد و بدون ترس، باور خود را بیان نماید. با وجود آنکه آزادی عقیده به عنوان یک حق طبیعی مسلم قابل درک است، ولی دارای آنچنان تبعات فردی، اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و ارزشی است که هم در عالم واقع، مواجه به برخوردهای متفاوت است و هم اینکه در نظام‌های سیاسی و حقوقی برای انتظام آن تدابیری انتخاذ شده است. به عنوان مثال ماده 18 اعلامیۀ جهانی حقوق بشر اعلام می‌دارد: «هرکس حق دارد از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمّن آزادی تغییر مذهب یا عقیده و همچنین متضمّن اظهار عقیده و ایمان و نیز شامل آزادی تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق منفرداً یا مجتمعاً به طور خصوصی و عمومی برخوردار باشد.» و یا براساس ماده 18 میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی: 1- هرکس حقّ آزادی فکر، وجدان و مذهب دارد. این حق شامل آزادی داشتن یا نداشتن قبول یک مذهب یا معتقدات، به انتخاب خود، همچنین آزادی ابراز مذهب یا اعتقادات خود، خواه به طور فردی یا جمعی، خواه به طور علنی یا در خفا، آزادی در عبادت و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی. 2- هیچکس نباید مورد اکراه واقع شود که به آزادی او در داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به انتخاب خودش، لطمه وارد آورد. 3- آزادی ابراز مذهب یا اعتقادات را نمی‌توان تابع محدودیت‌هایی نمود، مگر آنچه منحصراً بموجب قانون پیش بینی شده و برای حمایت از امنیت، نظم، سلامت یا اخلاق عمومی یا حقوق و آزادی‌های اساسی دیگران ضرورت داشته باشد. دولت ایران به موجب قانون مصوب 17/2/1354 به میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی ملحق شده است، مفاد ماده 18 آن به عنوان منبع داخلی اصلی آزادی عقیده، در کنار اصل مذکور قابل بررسی است. همچنین اعلامیه امحاء تمامی اشکال نابردباری و تبعیض مذهبی سند خاصّ حمایت از آزادی عقیده است که طی قطعنامه شماره 55/36 در تاریخ 25 نوامبر 1981 به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسیده است... فهرست مطالب مقدمهبخش اول: کلیات و تاریخچه بحثبخش دوم: محدود ساختن قلمرو حریم خصوصی به موجب قانونبخش سوم: مصادیق حریم خصوصی و جرم انگاری در این راستابخش چهارم: بررسی حقوقی و جزایی حریم خصوصی اماکن و اشیاءمنابع و مآخذ

more_vert امیل دورکیم و مشروعیت‌بخشی به علم جامعه‌شناسی

ادامه مطلب

closeامیل دورکیم و مشروعیت‌بخشی به علم جامعه‌شناسی

امیل دورکیم توانست بر خلاف اسلاف خود به جامعه‌شناسی مشروعیت بخشد و چارچوبی منسجم برای تحلیل‌های ساختاری و کارکردی فراهم آورد. وی بر بهره‌گیری از روش تجربی تأکید داشت و معتقد بود در این صورت است که جامعه‌شناسی می‌تواند به درستی یک علم باشد.

more_vert کتاب نشانه های راه‎

ادامه مطلب

closeکتاب نشانه های راه‎

بشریت امروز بر لبه ی پرتگاه سقوط قرار دارد.البته نه به سبب تهدید به فنایی که برسرش آویزان است، چون این نمادی از بیماری است و خود بیماری نیست. بلکه به سبب افلاس بشریت در عالم ارزشهایی است که حیات انسانی می تواند در سایه آنها رشد و نمو سالمی داشته باشد و ترقی صحیحی بکند. این واقعیت هم اکنون در جهان غرب یی شده است که می بایست به بشریت ارزانی بدارد و حتی طوری « ارزشها » به وضوح دیده می شود و غرب فاقد در «دموکراسی» شده است که نمیتواند وجدان خود را نیز به داشتن استحقاق وجود قانع سازد. بویژه آنگاه که آنجا به نوعی از افلاس منتهی گردید و چنان شد که به تدریج شروع به عاریت ستانی و اقتباس از نظامهای بلوک شرق خصوصاً در نظامهای اقتصادی تحت عنوان سوسیالیسم! کرد. سید قطب: من کتاب نشانه های راه را برای آن جماعت پیش تازی نوشته ام که انتظار ظهورش می رود. چهار فصل اول این کتاب از تفسیر فی ظلال قرآن استخراج شده اند و هشت فصل دیگر آن در مقاطع زمانی مختلف نوشته شده اند و در نتیجه مطالعات و تأملات پی در پی در برنامه الهی تجسم یافته در قرآن کریم به درون نگارنده، الهام گشته اند. اما همه آنها به خاطر نشانه بودنشان بر سر راه قابل جمع می باشند و اصولا نشانه ها در همه راه ها همین وضع را دراند و این ها در کل، به مثابه اولین مجموعه از این نشانه راه ها است که امیدوارم خداوند من را به دیگر نشانه های راه راهنمایی بفرماید.فهرست مطالب مقدمه مؤلفیک نسل بی نظیر قرآنیطبیعت برنامه قرآنیساختار و ویژگی های جامعه اسلامیجهاد در راه خدالا اله الا الله برنامه زندگی استشریعتی هماهنگ با جهان هستیاسلام تمدن استعلم و فرهنگ در بینش اسلامینژاد مسلمان و عقیده اویک انتقال دامنه دار و فراگیراستعلاء ایمانراه فقط این است

more_vert مقاله انصاف و تبیین کارکرد آن در سازمان‌های اخلاق نهاد

ادامه مطلب

closeمقاله انصاف و تبیین کارکرد آن در سازمان‌های اخلاق نهاد

مقاله علمی و پژوهشی " انصاف و تبیین کارکرد آن در سازمان‌های اخلاق نهاد " مقاله ای است در 12 صفحه و با 40 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث انصاف، زیست فردی، زیست سازمانی، سازمان اخلاق نهاد پرداخته شده است چکیده مقاله در زیست فردی و اجتماعی باید به اصول و قواعدی بها دادکه فرد و جامعه را با واقعیت‌ها و مطلوب‌ها مواجه کرده، هر‌گونه پندار نادرست و اندیشه ناسازگار را از اذهان دور کند. اصل انصاف( مطابق آموزه های اسلام) و قرابت معنایی آن با"قاعده زرّین" آن‌گونه‌که درآیین‌ها ونظام‌های اخلاقی غرب تبیین شده است،می‌تواند مطلوب ما از زیست فردی و سازمانی را برآورده سازد .به حدی‌که مثلا اطلاع از کارکردهای آن‌ دو در ساحات مختلف زندگی سبب تدوام‌ روابط اجتماعی، فزونی همدلی، رشد همسوی منطق وآگاهی، بالا‌ رفتن آمار بی‌طرفی و سازواری می‌شود. از این‌رو، چنان‌چه کنشگران مطابق این معنا از انصاف‌که باید انتظار معقول و مشروع از خود ودیگری در صورت قرارگرفتن در موقعیت‌های مشابه داشت، رفتارکنند به پیدایش زمینه بیداری وجدان، عزت نفس، تقویت حس مشارکت و اعتماد و احترام متقابل در فرد و نهادینه شدن الگوی رفتاری «من دوست دارم ... پس مراقب باشم نسبت به دیگران» در جامعه و سازمان کمک رسانده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert شما چه نوع روحیه ای دارید؟! (تست روانشناسی)

ادامه مطلب

closeشما چه نوع روحیه ای دارید؟! (تست روانشناسی)

به شش سوال زیر به دقت فکر کنید و خودتان را واقعاً در موقعیت های گفته شده در نظر بگیرید. ۱- خود را در یک کشتی تصوّر کنید که در حال غرق شدن است. شما خود را به آب می‌اندازید و با شناکردن خود را به یک قایق نجات می‌رسانید و از آن بالا می‌روید. چند نفر دیگر را در آن قایق نجات همراه خود می‌بینید؟ ۲- خود را به ساحل می‌رسانید و بیابان وسیعی را در مقابل خود می‌بینید. چند وسیله شخصی و مقداری خوراکی بر می‌دارید و در جستجوی نجات، راه بیابان را در پیش می‌گیرید. چند جفت کفش برمی‌دارید؟ ۳- پس از یک راه‌پیمایی طولانی و سخت، از یک تپه شنی بالا می‌روید و با خوشحالی شهری را در دوردست می‌بینید. همچنین متوجه می‌شوید که در فاصله‌ای نه چندان دور در سمت راست شما کلبه ای وجود دارد. آیا ابتدا به آنجا می‌روید و برای مدتی کوتاه، یا هر چقدر که می‌خواهید استراحت می‌کنید و یا آن که آن را نادیده گرفته به راهتان به سوی شهر ادامه می‌دهید؟ ۴- پس از ورود به شهر، قصری توجه شما را به خود جلب می‌کند و تصمیم می‌گیرید که وارد آن شوید. پس از عبور از دروازه‌ها، خود را در یک راهروی طولانی می‌یابید که به اتاق پادشاه منتهی می‌شود. وارد اتاق می‌شوید و شاه و ملکه را می‌بینید که در کنار هم به تخت نشسته‌اند. شاه و ملکه چه شکلی هستند؟ و چه ویژگیها و خصوصیاتی را برایتان مجسم می‌کنند؟ ۵- از آن اتاق خارج می‌شوید و از یک پلکان مارپیچی پایین می‌روید. تاریک و سایه‌دار است، با مشعل‌هایی بر روی دیوار که به طور نوبتی روشن و خاموش می‌شوند. همین طور که پائین می‌روید، ناگهان یک زن (اگر شما مرد هستید) و یا یک شوالیه (اگر شما زن هستید) از کنارتان عبور می‌کند. شما فقط برای یک لحظه صورتش را می‌بینید و این تصویر، یک نفر که می‌شناسید را به یادتان می‌آورد. او چه کسی است ۶- پلّه‌ها شما را به اتاق پذیرایی می‌رساند و شما میز بسیار بزرگی با یک یک لیوان در وسط آن می‌بینید. به لیوان نگاه کنید. چقدر آن پر از مایعات است؟ . . . . . تفسیر تست: 1- تعداد دوستان واقعی که دارید. ۲- تعداد رابطه های عاطفی که قبل از ازدواج خواهید داشت . ۳- اصول اخلاقی شما در کار اگر ادامه دادید وجدان اخلاقی بالایی دارید ۴- آنچه تصوّر کرده‌اید آن چیزی است که به نظر شما یک زوج ایده‌آل باید آن گونه باشند. ۵- این همان شخصی است که تا پایان عمر، ذهنتان درگیر اوست . ۶- میزان پر بودن لیوان ، نشانگر این است که شما در یک رابطه دوستی چقدر از خودتان مایه می‌گذارید.

more_vert مقاله امکان سنجیِ عبور کانت از اتهامِ اخلاق فرمالیستی بر مبنای مفهوم "تئودیسه اصیل" در فلسفه دین او

ادامه مطلب

closeمقاله امکان سنجیِ عبور کانت از اتهامِ اخلاق فرمالیستی بر مبنای مفهوم "تئودیسه اصیل" در فلسفه دین او

مقاله علمی و پژوهشی " امکان سنجیِ عبور کانت از اتهامِ اخلاق فرمالیستی بر مبنای مفهوم "تئودیسه اصیل" در فلسفه دین او " مقاله ای است در 16 صفحه و با 10 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث حکمت سلبی، تئودیسه اصیل، خلوص و دروغ، دین اخلاقی پرداخته شده است چکیده مقاله حکمت صناعی ، حکمت اخلاقی و حکمت سلبی دارای چه ویژگی‌هایی می‌باشند؟ فرایند شکل‌گیری تعارضات با محوریت تئودیسه، به چه ترتیب است و محتوای آنها چیست؟ بر چه اساسی می‌توان از تئودیسة‌ اصیل و تئودیسة جزمی سخن گفت؟ عقل نظری در این میان، چه جایگاهی دارد؟ ایوب، با چه ویژگی‌هایی، نمایندة‌ تئودیسة‌ اصیل است؟‌مفاهیم صداقت و خلوص و راستی و درستی با چه ویژگی‌هایی از مفاهیم دروغ و ناپاکی متمایز می‌شوند؟ وجدان خطاکار مد نظر چه کسانی است و ارتباط میان مفاهیمی چون آگاهی صوری و آگاهی مادی با صداقت و خلوص و راستی و درستی، چگونه قابل بررسی است؟ براساس کدام مبانی می‌توان، دین اخلاقی را از تئودیسة‌ اصیل استنباط نمود و ایوب را نمایندة آن انگاشت؟ آیا ایوب میتواند، تبلورِ تجربیِ اخلاقِ تجریدیِ کانت باشد؟ کانت با چه شاخصه هایی خواهد توانست از طریق تفسیرِ اخلاقیِ خود از مشیِ دینی ایوب، بین دین و اخلاق، پل زده و از ورطه فرمالیسم اخلاقی رهایی یابد؟ با توجه به ماهیتِ کلامی، فلسفی، اجتماعیِ موضوع، نوشتار حاضر برآن است تا با مبنا قرار دادنِ نوشته های واپسینِ کانت – که کمتر بدانها پرداخته شده - ظرفیت های کلامی و دینی اندیشه کانت با محوریت تئودیسه و عهد عتیق را در جهت امکان توجیه فرمالیسم اخلاقی او بررسی نماید. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert ۷۰ درصد دانش آموختگان فنی‌وحرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند

ادامه مطلب

close۷۰ درصد دانش آموختگان فنی‌وحرفه‌ای وارد بازار کار می‌شوند

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: آخرین یافته های تحقیقات و خروجی دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفه ای در سال های اخیر نشان می دهد به طور میانگین بیش از ۷۰ درصد دانشجویان دانشگاه جذب بازار کار می شوند که آمار قابل قبولی است. ابراهیم صالحی عمران در مراسم استقبال از دانشجویان تازه وارد گفت: انگیزه های تحصیلی برای ورود به دانشگاه به دو دسته تقسیم می شود. دسته اول انگیزه های فرهنگی و اجتماعی است که منجر به ارتقای منزلت تربیتی، فرهنگی و اعتبار اجتماعی شخص می شود و آثار بسیار خوبی هم دارد، اما دسته دوم انگیزه های تحصیلی در دانشگاه جنبه های اقتصادی، دستیابی به اشتغال و کسب درآمد است که در بین تمامی دانشجویان وجود دارد و مبنای انتخاب دانشگاه و رشته تحصیلی بر این نگرش استوار است که در آینده در چه شغلی فعالیت خواهد داشت و چه مهارتی فرد را به بازار کار نزدیک خواهد کرد. به گزارش دانشگاه فنی و حرفه ای،‌ صالحی عمران با اشاره بر اینکه امروز اشتغال دانش آموختگان به دغدغه تمامی خانواده ها و مسوولین کشور تبدیل شده، تصریح کرد: در گذشته داشتن مدارک دانشگاهی کفایت می کرد و عمدتاً در بخش های دولتی جذب بازار کار می شدند و ورود به دانشگاه با استخدام در بخش های دولتی همراه بود، اما امروزه آنچه افراد را به اشتغال و بازار کار نزدیک می کند، علاوه بر داشتن مدرک، توجه به ارزش ها و نگرش ها و بهره جستن از مهارت های مورد نیاز هر شغل است. وی با بیان اینکه برنامه های ویژه ای برای توانمند سازی استادان و اعضای هیأت علمی و ارتقای تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی در سراسر کشور داریم، با طرح توصیه هایی از زبان متخصصین آموزش های مهارتی دنیا گفت: برای موفقیت در بازار کار و اشتغال در کنار مهارت هایی که افراد کسب می کنند، ویژگی ها و شایستگی های اخلاقی و شخصیتی، آمادگی روانی برای مقابله با چالش ها، مهارت های اجتماعی، اعتماد به نفس، تسلط بر زبان های دیگر، خوش رویی، صداقت، رازداری، شفافیت، درستکاری، امانت داری، با وجدان بودن، خوش اخلاقی، مثبت اندیشی، خوش بینی و پر انرژی بودن بسیار مهم و موثر تلقی می شود. رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در پایان از دانشجویان خواست در کنار آموزش های رسمی دانشگاهی، آموزش های کوتاه مدت را در دستور کار قرار دهند و مهارت های مختلفی را در کنار تحصیل در سازمان ها و ارگان های دولتی و خصوصی دیگر متناسب با رشته های تحصیلی فرا گیرند؛ چرا که برای آینده شغلی مورد نیاز است.

more_vert کتاب « دانستنی‌های حکیمانه»

ادامه مطلب

closeکتاب « دانستنی‌های حکیمانه»

«دانستنی‌های حکیمانه» عنوان کتابی است که به قلم «محمد بیگلویی» به رشته تحریر درآمده است. این کتاب ۱۲۲ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات مهر کتیبه اراک به چاپ رسیده و روانه کتابفروشی‌ها شده است. قیمت هر جلد از این کتاب برای علاقه‌مندان به کتابخوانی و مطالعه ۱۰ هزار تومان است. موضوعات این کتاب در دو بخش مجزا ارایه شده که در گام اول پیرامون مقام مادر و پدر، همسر، فرزندان، و خویشان نزدیک مطالبی عنوان شده است و در ادامه در مورد مقوله چشم زخم، مقایسه ذهن پاک و ناپاک، افراد سمی، ویژگی‌های کاسب خوب و اینکه چرا زنان می‌خواهند کم‌سن‌تر باشند توضیحاتی عنوان شده است. فصل دوم کتاب به مفاهیمی چون قرآن، خدا و انسان پرداخته و قانون سپاسگزاری را شرح داده است. ۳۰ قانون طلایی از احترام به خود، اعیاد و جشن‌ها، بهشت و جهنم، اندر وادی دانستنی‌ها نیز از دیگر عناوینی است که فصل دوم کتاب به آن‌ها پرداخته است. در مقدمه این کتاب آمده است: دانستنی‌ای حکیمانه دستمایه‌ای است که انسان به سوی روشنایی و کمال هدایت شود چرا که ما زاده شده‌ایم تا از پرتوی نور الهی به عنوان روح در وجودمان بهترین نمایه را به تصویر بکشیم. دنیا فانی و آخرت ابدی است و انسان فرهیخته به مسایل زودگذر مشغول نمی‌شود و می‌کوشد جوهر الهی پاک و مطهر جودش را بارور کند. در مطلبی با عنوان مادر در فصل نخست کتاب نویسنده عنوان کرده که پس از خدا این مادر است که بخشودگی و مهر را به معنای تمام کلمه ادا می‌کند و باید قدر این نعمت را دانست و قدردان بود. در این جستار نویسنده در خصوص جایگاه پدر عنوان کرده است: اگرچه نگفته‌اند بهشت زیرپای پدران اما همیشه حمایت، دلسوزی و عشقش چتری بر سرخانواده است و امید که فرزندان قدر ایثار و همدلی و زحماتی که پدر می‌کشد بدانند. این نویسنده در بخش ویژگی‌های کاسب خوب ۲۲ موضوع را برای موفقیت در این شغل ملاک اصلی می‌داند که از جمله آن ادب و انصاف، احترام به مشتری، خوش رویی، پرهیز از کم‌فروشی، وجدان کاری، منطق‌گرایی و رضایت به سود عادلانه است. در فصل دو کلیات معرفی کتاب وحی و اسامی قرآن، مزایای قرائت قرآ« و شناسنامه قرآن ارایه شده و احساس وجودی نویسنده از خالق و مناجاتی با عنوان ندای خدا مطرح شده است. در موضوعی با عنوان انسان نویسنده کتاب در خصوص تولد انسان امروزی و سیر تکاملی از خلقت آدم تاکنون را بیان کرده و ویژگی‌های انسان امین و نورانی، شیوه‌های روزی انسان، ظرفیت مغز، اهمیت خودشناس و تکالیف رده های سنتی زیستی هر فرد را ارایه کرده است. نویسنده در مبحثی با عنوان قانون سپاسگزاری کوشیده است اهمیت احترام به داشته‌ها و دیدگاه مثبت در تداوم خیر و نعمت را شرح دهد. ۳۰ قانون طلایی احترام به خود بخش دیگری از این کتاب است و در پی آن حکایاتی از بزرگان در این موضوعات ارایه شده است.

more_vert دوست بد شما این نشانه ها را دارد!

ادامه مطلب

closeدوست بد شما این نشانه ها را دارد!

گاهی اوقات تشخیص دوستان واقعی از غیر واقعی کمی دشوار می شود. با این نشانه ها می توانید دوستان غیر واقعی را تشخیص دهید. بعضی افراد ممکن است برای شروع دوستی خیلی به شما اهمیت بدهند تا توجهتان را جلب کنند اما پس از مدتی شخصیت حقیقی خودشان را نشان می‌دهند. اگر شما انسان حساسی باشید ممکن است نسبت به این افراد که سعی می‌کنند از شما استفاده کنند آسیب پذیر باشید. ۲۰ نشانه که به شما در تشخیص دوستان غیر واقعی کمک می‌کند ۱.وقتی به آنها احتیاج دارید ناپدید می‌شوند. ۲. آنها اغلب درمورد دیگران غیبت می‌کنند( پس احتمالا غیبت شما را هم می‌کنند) ۳. وقتی اوضاع بر وفق مرادشان نباشد سعی می‌کنند به خاطر کارهای گذشته‌تان به شما احساس گناه و عذاب وجدان بدهند. ۴. نسبت به موفقیت و شادی شما احساس خوشحالی نمی‌کنند. ۵. آنها نسبت به شناخت عمیق‌تر شما احساس بی علاقگی می‌کنند. ۶. آنها شما را برای افکار و عقایدتان مورد قضاوت قرار می‌دهند. ۷. آنها بی رحمانه اشتباهات و نقاط ضعفتان را قضاوت می‌کنند. ۸. به ندرت اول برای کارهای پا پیش می‌گذارند. ۹. آنها همیشه محوریت گفت و گو را به سمت خودشان بر می‌گردانند. ۱۰. آنها هرگز به خاطر شما در مقابل دیگران نمی‌ایستند. ۱۱. آنها اغلب قول‌هایشان را زیر پا می‌گذارند. ۱۲. آنها فقط به خودشان اهمیت می‌دهند. ۱۳. آنها گاهی تیکه می‌اندازند و زخم زبان می‌زنند تا شما را سردرگم کنند و آزار بدهند. ۱۴. آنها چیزهای می‌گویند که شما را جلوی دیگران خجالت زده کنند. ۱۵. آنها فقط وقتی به شما نیاز دارند یا حوصله شان سر رفته با شما ارتباط برقرار می‌کنند. ۱۶. آنها سریع بهشان بر می‌خورد و عصبانی ‌می‌شوند. ۱۷. آنها به اشتباهات گذشتهٔ‌ شما می‌چسبند و مدام آنها را یادآوری می‌کنند. ۱۸. آنها فاز منفی و مود بد خودشان را به شما و دیگران منتقل می‌کنند. ۱۹. آنها اتفاقات و مسائل مهم زندگی شما را فراموش می‌کنند. ۲۰. آنها به راحتی وقتی به نفعشان نباشد اصلا شما را نمی‌شناسند. این دوستان غیرواقعی یا فیک اغلب خودخواه هستند، رفتاری بچه گانه دارند، انعطاف پذیر نیستند و هوش هیجانی ندارند و نمی‌دانند که دوست خوب بودن اصلا چه شکلی است. گاهی اوقات هم هست که افراد بزرگتر می‌شوند و سنشان بالاتر می‌رود و پخته‌تر می‌شوند و به همین دلیل ممکن است در طی زمان از یک دوست فیک تبدیل به یک دوست واقعی شوند. در این لحظات، مسئلهٔ مهم این است که شما از لحاظ احساسی مراقب خودتان باشید و برای این دوستی حد و مرز تعیین کنید یا اینکه کلا از آنها دوری کنید. اگر دیدید دوستتان بیش از حد موجب ناراحتی شما می‌شود و انرژی و احساسات شما را هدر می‌دهد شاید بهتر باشد که رابطه‌تان را قطع کنید و به دنبال کسانی بگردید که لحاظ ذهنی بیشتر به شما نزدیک است و دنبال یک دوستی واقعی است. مانند هر رابطهٔ دیگری، رابطهٔ دوستانه هم دو طرفه است به همین دلیل شما هم باید آن دوستی باشید که دوست دارید دیگران برای شما باشند! منبع: سیمرغ

more_vert کتاب نوادگان خورشید

ادامه مطلب

closeکتاب نوادگان خورشید

کتاب نوادگان خورشید، اثری متفاوت از آلبر کامو است. کتاب، حاصل دوستی کامو با رنه شار شاعر فرانسوی است. شار عکس‌های عکاسی سوئیسی به نام هانریت گرندا را به کامو معرفی می‌کند و کامو نثرهایی شاعرانه دربارۀ این عکس‌ها می‌نویسد. کتاب نوادگان خورشید (The posterity of the sun) شامل مجموعه‌ای از عکس و متن است که با نظرات آلبرکامو بر عکس‌های «هانریت گرندا» و گزارش‌های «رنه شار» همراه شده است. آلبر کامو (Alber Camus) یکی از فلاسفهٔ بزرگ قرن بیستم و از جمله نویسندگان مشهور است. در سال ۱۹۵۷ به خاطر اینکه با صمیمیت روشن‌بینانه‌اش مسئله‌ی وجدان انسان در عصر حاضر را آشکار ساخته است و ارزش‌آفرینی حائز اهمیتی در ادبیات ایجاد کرده است، جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرد. در بخشی از کتاب نوادگان خورشید می‌خوانیم: چگونه نام کامو به من رسید: رهگذری رمانش را برایم آورده بود «بیگانه» اما مجال کمی برای خواندنش داشتم. دورانی بود که آدم درست و حسابی نمی‌خواند مگر اینکه جریانات مجبورش می‌کرد. کتاب را ورق زده بودم. نمی‌توانم بگویم که حسابی تکانم داده بود چون قرار نبود اهمیتی به آن بدهم و تازه در حال و هوایی نبودم که بستر رویاپردازی من باشد. بعدها، پس از آزادسازی جنگ جهانی، نامه‌ای از کامو به دستم رسید که صفحه‌های خواب مصنوعی را که گالیمار چند هفته‌ای بود در اختیار داشت برای مجموعۀ امید به او بدهم. این مجموعه را نمی‌شناختم که کامو با کتاب‌هایی که به یکدگر ترجیح می‌داد و به خاطر سپرده بود، می‌خواست به وجود بیاورد. از الفاظ نامۀ کامو خوشم آمد و ترغیبم کرد که «خواب مصنوعی» را به او بدهم. چند مقاله‌اش را در «کُمبا» خوانده بودم. طنین دقیق و شریفش را دوست داشتم. آگاهی‌ام به همین بسنده می‌کرد. پیش گالیمار با من قرار ملاقات گذاشت. ملاقاتش کردم و فهمیدم که باید با هم راهی را طی کنیم. مدّتی گذشت که از خواندن کامو، کشف راه انسانیش و دست نویسندگیش بهره ببرم. من با رمان معاصر خوب کنار نمی‌آیم، - قصه‌های بلانشو به کنار - تمایلی به موضوعش ندارم یا دلبستۀ پیرنگ، محتوا یا چهارچوب آن نیستم. هر چیزی که رمان معاصر به آن می‌پردازد طور دیگری از آنچه ادعا می‌کند مطرح شده است. کامو به من پیشنهاد کرد که بیاید ایل (یا من از او خواستم) یک روز صبح آمد. ایستگاه قطار آوینیون رفتم به دنبالش. باید حوالی پاییز 1946 می‌بود. جنب‌ و جوش آخر جنگ هنوز باقی بود، هر چند که مختصری فروکش کرده بود. روابط بین آن‌هایی که وقت (مقاومت) با هم آشنا شده بودند صمیمی مانده بود، نیازِ به یافتن یکدیگر، شاید بیشتر دیدن هم تا حرف زدن با هم، تنفس هوای تازه، عرضۀ آزادی در آن. فهرست مطالبلحظه به لحظهتولد و طلوع یک دوستی

more_vert کتاب نمی‌توانی به من دروغ بگویی:‌ برنامه‌ای بنیادی برای تقویت دروغ‌یاب درونی شما و رسیدن به حقیقت

ادامه مطلب

closeکتاب نمی‌توانی به من دروغ بگویی:‌ برنامه‌ای بنیادی برای تقویت دروغ‌یاب درونی شما و رسیدن به حقیقت

جنین درایور در کتاب نمی‌توانی به من دروغ بگویی:‌ برنامه‌ای بنیادی برای تقویت دروغ‌یاب درونی شما و رسیدن به حقیقت، به شما می‌آموزد که در ارتباط با افراد دروغ‌گو چگونه برخورد کرده و اساسا چطور تشخیص دهید که فرد مقابل شما حقیقت را نمی‌گوید. رئیس جدیدتان حین بالا انداختن مختصر شانه به شما می‌گوید: تو کمک مهمی برای گروه و موفقیت شرکت هستی. کار تو تحول زیادی ایجاد می‌کند. پرستار بچه‌ی شما می‌گوید: کافی است که از خانواده‌های قبلی بپرسید. همه مرا دوست دارند. می‌دانم که به شما خواهند گفت من قابل اعتماد و مطمئن هستم. نامزدتان در پایان یادداشتش برای شما یک شکل لبخند کشیده و نوشته است: «خوشحالم که با تو آشنا شده‌ام!» در تمام مثال‌های بالا، به احتمال زیاد به شما دروغ گفته شده است ولی آیا می‌توانید آن را تشخیص دهید؟ حتی باهوش‌ترین و تیزبین‌ترین انسان‌ها هم گاهی نشانه‌های دروغ و فریب را ندیده و قربانی افراد بی‌وجدان می‌شوند. این بی‌وجدان‌ها می‌توانند هرکسی باشند از شوهر خاطی گرفته تا همکار جنایت‌کار، فروشنده‌ی متقلب یا همسر خائن. در هر حال ما همواره باید آماده باشیم. شناسایی افراد دروغ‌گو به‌ معنی بدگمانی و دیگران را دشمن دانستن نیست. در واقع، مهارتی است که باید در خود پرورش دهیم یافتن حقیقت است نه دروغ! و رازش این است: اعتماد کنندگان، دروغ‌یابان خوبی هستند. افرادی که اعتماد نمی‌کنند نمی‌توانند مهارت تشخیص راست و دروغ را در خود پرورش بدهند، زیرا همه را دروغ‌گو می‌پندارند. بهای طرز تفکر چنین افرادی، نداشتن ارتباطات رضایت‌بخش و واقعی است. چرا که وقتی نتوان به هیچ‌کس اعتماد کرد، چطور می‌توان با دیگران ارتباط ایجاد کرد؟ به نظر من که یک زندگی غمبار خواهد بود. تحقیقات نشان داده است که بر خلاف نظر عموم مردم، افراد بسیار اعتماد کننده نه تنها به‌ راحتی دروغ را تشخیص می‌دهند بلکه در ارزیابی دیگران بهتر عمل می‌کنند، تصمیمات بهتری برای استخدام دیگران می‌گیرند و روی مهم‌ترین جزییاتی که نشانگر صداقت دیگران است تمرکز می‌کنند. آن‌ها معتقدند که همه بی‌گناهند مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. از قضا آن‌هایی که به دیگران اعتماد ندارند تمایل بیشتری به استخدام افراد دروغ‌گو داشته و کمتر دروغ‌گوها را تشخیص می‌دهند. افرادی که اعتماد کمی به دیگران دارند بهای زیادی می‌پردازند، از جمله داشتن ارتباطاتی با قابلیت اعتماد کم. در کتاب نمی‌توانی به من دروغ بگویی (You Can't Lie to Me)، جنین درایور (Janine Driver) قصد دارد تا مجموعه‌ای از تمرین‌ها را ارائه دهد که شما را در آماده‌سازی ذهنی و تقویت به‌ یاد سپاری این اطلاعات یاری می‌رسانند. هر چه بیشتر به یاد بسپارید، سریع‌تر می‌توانید این دانش را در زندگی روزمره به کار گرفته و زودتر از ارتباطات قابل اعتمادتر، امن‌تر و عاشقانه‌تر لذت ببرید. این توانایی حفاظت از خود و عزیزان، همچنین احاطه شدن با افراد قابل اعتماد بیشتر، در دراز مدت به نتایج بسیار مفیدی منجر خواهد شد. محکم‌تر ایستاده و با شجاعت بیشتری با زندگی رو به رو می‌شوید. احساس قوی‌تری داشته و در شرایط متزلزل، حس خودباوری بیشتری دارید. ارتباطات غنی‌تر، قابل اعتمادتر و واقعی‌تری خواهید ساخت. دید دنیا را به خودتان تغییر داده و به دنیا خواهید گفت: تمام تلاشت را بکن. نمی‌توانی به من دروغ بگویی. جملات برگزیده نمی‌توانی به من دروغ بگویی: - مردم، همیشه بعد از شکار، در طول جنگ و پیش از انتخابات، بیش از مواقع دیگر دروغ می‌گویند.- رفتار خود را مناسب گفتار... و گفتار را هماهنگ با رفتار خود کنید.- بسیاری هستند که دروغ گفته و گیر نمی‌افتند؛ و این یک واقعیت است.- هر قدرتی فساد می‌آورد و قدرت کامل، کاملاً فساد می‌آورد.- بازیگری مثل دروغ‌گویی است. هنرِ خوب دروغ گفتن. من پول می‌گیرم که دروغ‌های با آب و تاب بگویم.- گفتار، سایه‌ی کردار است. در بخشی از کتاب نمی‌توانی به من دروغ بگویی می‌خوانیم: افرادی که بهترین دروغ‌سنج را دارند آن‌هایی هستند که می‌توانند هرگونه تغییر از خط پایه را سریع‌ تشخیص بدهند. افرادی مثل دوستم مارتی که کارآگاه خصوصی است و در فصل چهار به نامش اشاره کردم. یک شرکت ترابری او را استخدام کرد تا مقصر سرقت یک کامیون پر از آی‌پد را شناسایی کند. دو راننده‌ی این کامیون به‌ منظور اینکه کسی به آن نزدیک نشود، آن را کنار یک فنس الکتریکی پارک کرده بودند. متأسفانه هیچ‌یک شب هنگام از کامیون مراقبت نکرده و صبح روز بعد با جای خالی آن مواجه شده بودند. مارتی به ملاقات آن‌ها رفت. مارتی گفت یکی از آن دو زیادی زرنگ به‌ نظر می‌رسید. او در سوال پنچ یا ششم پی‌برد که آن راننده، دروغ می‌گوید. مارتی چطور این کار را کرد؟ راننده در حین گفتگو، دستش را به‌ عنوان سپری در برابر دهانش گرفته بود و هر بار که مارتی از محل تولدش سوال می‌کرد شانه‌ی چپش را بالا می‌انداخت. هممم، ماجرا چه بود؟ این راننده درباره‌ی بقیه موارد، صادق بود. او بلافاصله گوشی همراه خود را تحویل داد (کاری که اغلب تبهکاران نمی‌کنند) و اعتراف کرد که در مراقبت از کامیون، اهمال کرده است (که در نتیجه سارقان به‌ راحتی آن را دزدیدند). ولی چرا در مورد موضوع ساده‌ای مثل محل تولدش دروغ می‌گفت؟ مارتی به او گفت: «پسرم، خیلی بهتر است که هرچه هست خودت بگویی تا اینکه بعداً خودم متوجه بشوم». راننده نفس عمیقی کشیده، سرش را به پایین انداخته و به چپ و راست تکانی داده و سپس اعتراف کرد: «مسئولان شرکت نمی‌دانستند که من سابقه‌ی سرقت دارم و حالا اینرا می‌فهمند». او آی‌پدها را ندزدیده بود - ولی از همان ابتدا در فرم استخدام، به کارفرمایان خود دروغ گفته بود؛ همان‌هایی که مارتی را برای تحقیق، استخدام کرده بودند. فهرست مطالبمقدمهبخش 1: روشن کردن دروغ‌سنج شمافصل 1: حقیقتی درباره‌ی دروغ‌گوییفصل 2: طرز کار دروغ‌سنج چگونه است؟فصل 3: چه زمانی از دروغ‌سنج استفاده کنیم؟بخش 2: استادی در روال دروغ‌سنجفصل 4: مرحله‌ 1: جمع‌آوری اطلاعاتفصل 5: مرحله‌ی‌ 2: شُنودفصل 6: مرحله‌ی‌ 3: زیر نظر گرفتنفصل 7: مرحله‌ی‌ 4: نظارت بر تمام بدنفصل 8: مرحله‌ی‌ 5: بازجوییبخش 3: دروغ‌سنج شما از نگاه کلیفصل 10: آزمون فردیفصل 11: سخن آخراز همین مترجم