
محمد تقی زادههوشنگ مرادی کرمانی از برجستهترین نویسندگان معاصر و از جمله ادیبانی به شمار میرود که بیشترین تعداد اقتباس ادبی از آثارش در سینما و تلویزیون صورت گرفته است؛ به طوری که میتوان نام وی را از جمله پیونددهندگان ادبیات داستانی با سینما و تلویزیون دانست.

کتاب «دهه شصتیها» به قلم رسول مرادی نویسنده و فعال فرهنگی کرمانشاهی تالیف شد. جنگ تحمیلی، ساده زیستی، مدرسه، عید نوروز، تلویزیون، تابستان، ازدواج و نوستالژی های دهه شصت بخش هایی از کتاب دهه شصتی هاست که نویسنده به آن پرداخته است. در این کتاب همچنین سختی ها و مرارت های زندگی بچه های دهه ۶۰ بازآفرینی شده است. کتاب دهه شصتی ها توسط انتشارات ساریناپژوه راهی بازار نشر شده و هم اکنون با قیمت ۳۵ هزار تومان در دسترس علاقه مندان است. رسول مرادی، مولف کتاب دهه شصتی ها گفت: در این کتاب سعی شده تا بطور مختصر برخی از رفتارها و هنجارهای زیبای دهه شصت مانند ساده زیستی و سبک زندگی خاص آن دهه منعکس شود تا هم تجدید خاطره و هم وسیله ای باشد برای انعکاس آداب و سنت های نیکوی آن زمان. مرادی افزود: کسانیکه دهه شصت را تجربه کرده اند روزهای پر فراز و نشیبی را به خود دیده اند و این نحوه زندگی هیچ گاه از ذهن همه کسانی که در آن زمان نفس کشیده اند پاک نخواهد شد و آنان علاقه دارند تا به هر بهانه ای خاطرات آن سالهای به یاد ماندنی برایشان تداعی شود. مولف کتاب دهه شصتی ها خاطرنشان کرد: منظور از دهه شصتی ها همه بچه های باصفا و صمیمی این دهه و متولدان اواخر دهه ۵۰ است و این بچه های صبور و امتحان پس داده در کنار خاطرات شیرین و ماندگار دهه شصت، سختی ها و مرارت های زیادی را به چشم دیدند و از آن دم نزدند. مرادی گفت: این کتاب را بعنوان هدیه ای ناقابل به همه علاقه مندان فرهنگ ایرانی و اسلامی، مردم عزیز ایران و بویژه دهه شصتی های دوست داشتنی و سزاوار تکریم تقدیم می کنم و امیدوارم مورد استقبال و رضایت قرار گیرد. وی با اشاره به تالیف کتاب ضرورت بازنگری در رسانه های ایران در چند ماه گفت: متاسفانه غیر از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه تاکنون هیچ ارگان فرهنگی حمایتی از این کتاب نکرده است. این مولف و فعال فرهنگی و رسانه ای خاطرنشان کرد: این عدم حمایت ها آن هم در شرایط پرتورم کنونی کشور کار را به جایی رسانده که در بسیاری از مواقع تیراژ کتاب به زیر ۲۰۰ جلد کاهش یابد و این در حالی است که در کشوری مانند ترکیه تیراژ کتاب زیر ۶۷ هزار جلد نیست و جامعه ای به کتاب و جایگاه آن اهمیت ندهد با مشکلات و آسیب های فراوانی روبرو می شود.

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی دیدگاه شیخیه کرمان در باب علیت ائمه برای عالم خلقت" مقاله ای است در 16 صفحه و با 35 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث شیخیه، شیخیه کرمان، مقامات ائمه، آل محمد، مشیت الهی، علل اربعه، علت فاعلی پرداخته شده است چکیده مقاله شیخیه نحله ای است که طی دو قرن اخیر در حوزه تفکر شیعی بهوجود آمد. اصلیترین محور تمایز آنها از شیعیان امامیه: معاد جسمانی، معراج پیامبر، چگونگی حضور امام غایب و دیدگاه ایشان پیرامون مقام ائمه است. شیخیه بهویژه شاخه کرمانی، آل محمد را حقیقت مشیت الهی، خالق وعلل اربعه آفرینش می دانند. در این مقاله با روش تحقیق کتابخانهای و مراجعه به منابع دست اول شیخیه (شاخه کرمانی) ضمن برشمردن مهمترین ادله آنها، از منظر عقل و نقل به بررسی این ادله پرداخته می شود. ملاحظه خواهد شد که آیات و روایات مورد استناد شیخیه کرمانی لزوماً منتج به اثبات علیت فاعلی و خالقیت آل محمد| نیست و با آیات دیگر قرآن نیز تعارض دارند. ادله ایشان درخصوص علل مادی، غایی و صوری نیز اخص از مدعا و غیر وافی است. این تحلیل با استفاده از آیات قرآن، مشهورات کلام اسلامی و ادله فلسفی بهویژه نظرات ملاصدرا ارائه میشود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

درباره «هوشنگ ظریف» (۱۳۱۷ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۸)میراث فراموششده موسیقی ایرانعطا نویدی | پژوهشگر موسیقی«هوشنگ ظریف» از موسیقیدانان دورهای بهشمار میرفت که آن را دوره درخشان موسیقی ایران مینامم. او در دوره ریاست روحالله خالقی به هنرستان موسیقی رفت و از آموزههای استادانی همچون موسی معروفی، علیاکبرخان شهنازی، جواد معروفی و همچنین روحالله خالقی بهره برد. او از سال ۱۳۴۷ و به دعوت حسین دهلوی به عنوان مدرس تار به هنرستان موسیقی رفت و تا سال ۱۳۵۹ در این هنرستان به تربیت شاگردان مشغول شد. از برجستهترین شاگردان هوشنگ ظریف میتوان به حسین علیزاده، داریوش طلایی، ارشد تهماسبی، شهریار فریوسفی و... اشاره کرد. گرچه محیط هنرستان به شکلی بوده و هست که شاگردان اختیاری در انتخاب استاد ندارند، اما نقش ظریف در علاقهمندی هنرجویان و شاگردان به موسیقی ایرانی و ساز تار بهحدی بود که پس از سالها چهرههای سرشناس خود را شاگرد این استاد فقید میدانند. ظریف پس از انقلاب و ترک هنرستان همچنان به تدریس موسیقی مشغول بود و تارنوازان بسیاری از نسلهای جدیدتر تربیتیافته او هستند. فعالیتهای حرفهای ظریف تنها به تدریس موسیقی محدود نبود. او از ابتدای فعالیتش با گروههای متعددی بهعنوان نوازنده تار فعالیت کرد اما برجستهترین دوران کاری ظریف همکاری در کنار هنرمند یگانه زمانه ما، فرامرز پایور، بود. ظریف تا آخرین روزهای فعالیت پایور با وی همکاری و دوستی تنگاتنگ داشت. تاثیر پایور بر فعالیتهای ظریف بر کسی پوشیده نیست. نگرشی که پایور در موسیقی دنبال میکرد و نظم کمنظیر و مثالزدنی او در موسیقی را هر کسی تاب نمیآورد اما ظریف و دیگر اعضای گروه پایور، توانستند خود را مطابق آنچه پایور از آنها انتظار داشت شکل دهند و دورانی شکوهمند در موسیقی ایران بسازند. کنسرتها و ضبطهای بیشمار حاصل این فعالیتها بود که یکی از مراجع موسیقی ایران است. هوشنگ ظریف با شکلگیری خانه موسیقی، بهعنوان تنها نهاد صنفی هنرمندان موسیقی با آن همراه شد و سالها چه در هیئتمدیره کانون نوازندگان سنتی، چه در هیئتمدیره و چه در شورای عالی خانه موسیقی به فعالیت صنفی خود نیز ادامه داد. آخرین حضورش نیز در دوره پیشین شورای عالی خانه موسیقی به ریاست محمدرضا شجریان بود. این معلم راستین موسیقی، ردیفدان و نوازنده سرشناس در سالهای آخر حیات پربارش به بیماری آلزایمر مبتلا شد و در ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۸۱ سالگی از جهان ما رخت بر بست. مراسم خاکسپاری پیکر شریفش بهدلیل شیوع بیماری کرونا با حضور کمتعداد هنرمندان برگزار شد. او را در جوار مقبره حسین دهلوی، یار و دوست دیرینش به خاک سپردند. دهلوی نیز در پایان عمرش به آلزایمر مبتلا شد و مهرماه ۱۳۹۸ درگذشت. گویی فراموشی سرنوشت نسلی بزرگ و درخشان در موسیقی ما بود که ما آنها را سالهاست از یاد بردهایم و میراثشان را هیچگاه قدر ندانستیم.

"محمد راضی مرادی" روانشناس، گفت: در شکلگیری این اقدام، عواملی از قبیل سن، جنس، مسایل و مشکلات روانشناختی نظیر استرس ها، افسردگیها و تکانشهای روحی و نیز موارد نظایر آن تأثیر گذار است. وی از جمله راهبردهای کاهش معضل خودکشی در جامعه را حمایتهای اجتماعی و ارتباطات اجتماعی عنوان کرد. خودکشی یکی از معضلات مهم دنیای امروز است که نیاز به بررسی در برهه های زمانی مختلف دارد. در همین ارتباط، وبینار تخصصی با عنوان «خودکشی، عوامل و چالشهای مرتبط با آن» به همت کلینیک روانشناسی شیوا، برگزار شد. سخنران این نشست "محمد راضی مرادی"، روانشناس و مشاور از جنبه های مختلف به بررسی و واکاوی تلاش برای این اقدام پرداخته است. این روانشناس از جمله راهبردهای کاهش معضل خودکشی در جامعه را حمایتهای اجتماعی و ارتباطات اجتماعی میداند. در ادامه مشروح صحبت های وی را میخوانید: خودکشی پدیدهای چند بعدی راضی مرادی در خصوص خودکشی و تاثیرات آن گفت: خودکشی یکی از مواردی است که بسیاری از کشورها با آن مواجه هستند. در واقع میتوان گفت: خودکشی مسالهای است که فقیر و ثروتمند نمیشناسد و در همه کشورها با هر سطح از رفاه وجود دارد. حتی کشوری مثل ژاپن، با وجود سطح رفاه خوب نرخ خودکشی بالایی دارد. وی افزود: موضوع خودکشی از چند جنبه اهمیت دارد. از یک نظر کسانیکه خودکشی میکنند سرمایههای یک کشور هستند و بنابراین مرگ این افراد ضررهایی به آن کشور وارد میکند. از سویی موضوع خودکشی چیزی نیست که با مرگ فردی به پایان برسد، زیرا این امر میتواند تاثیرات بسیاری بر اطرافیان، دوستان، خانواده و خویشاوندان فرد داشته باشد و به همین خاطر است که بسیاری از جامعهشناسان و محققان آن را پدیدهای اجتماعی میدانند. جدی گرفتن تهدید فرد برای عملی کردن تصمیم راضی مرادی گفت: در مجموع کسانیکه تهدید به خودکشی میکنند، باید جدی گرفته شوند. معمولا افرادی که خودکشی میکنند، ابتدا تهدید به انجام این امر میکنند که در چنین مواقعی ما روانشناسان معتقد هستیم باید این تهدیدها جدی گرفته شوند. در واقع نباید به سادگی از کنار این موضوع گذشت و باید از فرد اقدام کننده پرسید چه مساله و مشکلی او را وادار به این تصمیم کرده است. متاسفانه بسیاری از خانواده ها این پیامها و رمزهای ابتدایی را جدی نمیگیرند و فکر میکنند شوخی است. در حالیکه باید واقعا این نکات را مورد توجه قرار دهند و تامل بیشتری کنند و همچنین علتیابی کنند. راضی مرادی گفت: به طور کلی خودکشی سه مرحله دارد. در مرحله اول، افراد آرزوی مرگ میکنند و به نحوی به خودکشی فکر میکنند. در مرحله دوم افراد برنامه ریزی میکنند تا به هدف و مقصود خود دست یابند. در مرحله سوم دست به خودکشی میزنند. بارها شده است که افرادی که دست به خودکشی زدهاند چند سال به این موضوع فکر کرده و انواع راههای خودکشی را میدانند و حتی در این زمینه مطالعاتی هم انجام دادهاند. به همین خاطر است که ما روانشناسان معتقد هستیم باید همواره نسبت به تهدیدها و بیانات فرد مقابل دقت شود. عوامل تاثیر گذار راضی مرادی در خصوص علتهای خودکشی گفت: من در یک دسته بندی کلی عوامل مختلفی را مطرح میکنم. یک دسته از عوامل که بر خودکشی افراد تاثیر میگذارد، عوامل جمعیتشناختی هستند. به لحاظ جمعیتی روانشناسان معتقد هستند افراد بین ۱۵ تا ۳۵ سال و نیز افراد سالمند نرخ خودکشی بالاتری دارند که دلایل مختلفی سبب میشود افراد در این سنین به این اقدام دست زنند. برای مثال در جوانان ناکامی، شکست در زمینههای مختلف و در سالمندان انزوا، تنهایی، احساس یاس و پوچی منجر به اقدام به خودکشی میشود. وی افزود: جنسیت نیز در اقدام افراد به خودکشی موثر است. بطوریکه گفته میشود اقدام به خودکشی در جنس مونث بیشتر از جنس مذکر است اما خودکشی کامل در مردان بیشتر از زنان اتفاق میافتد. زیرا مردان شیوههای مرگبارتری انتخاب میکنند. یکی دیگر از عوامل، خود عامل است. کسیکه قبلا اقدام به خودکشی کرده و نافرجام بوده همواره در ذهنش این تصمیم وجود داد که به زندگیاش پایان دهد. لذا این فرد باز راههای دیگر را امتحان خواهد کرد. وی گفت: یکی دیگر از عوامل، مسائل و مشکلات روانشناختی نظیر استرسها، افسردگیها و تکانشهای روحی و روانی است که معمولا تا ۵۰ درصد در اقدام افراد به خودکشی موثر هستند. راضی مرادی افزود: عامل دیگر که بسیار موثر است شکستهای زندگی است. شکستها هم میتواند مالی و هم میتواند عاطفی باشند. نظیر بحرانهایی که افراد تجربه میکنند. برای مثال پس از زلزله کرمانشاه افراد بسیاری بودند که به دلیل از دست دادن خانه و اعضای خانواده دست به خودکشی زدند. بنابراین شکستها و ناکامیها باید جدی گرفته شوند. نقش حمایتهای اجتماعی در جلوگیری از این تصمیم این روانشناس و مشاوردر پایان سخنان خود تاکید کرد: حمایتهای اجتماعی و ارتباطات اجتماعی میتوانند نقش موثر در جلوگیری از تصمیم افراد به خودکشی ایفا کنند. وقتی افراد احساس کنند در جامعه تنها نیستند و همواره کسانی هستند که میتوانند به آنها اعتماد کنند بنابراین شاید با مصاحبت با آنها از این تصمیم منصرف شوند و همواره امید به زندگی پیدا کنند. بنابراین اطرافیان تا جایی که امکان دارد نباید فرد را رها کنند و وی باید احساس کند کسانی هستند که او را دوست دارند و حواسشان به زندگی او هست.

کتاب ﻗﺎﻧﻮن آﻳﻴﻦ دادرسی مدنی نوشتهی محمدرضا مرادی و اصغر کیان مهر از ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻫﻢ ﻳﺎر داﻧﺸﺠﻮ، به شرح و بررسی احکام و قواعد دادگاهها در شرایط مختلف پرداخته و برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و آزمونهای حقوقی قابل استفاده است. فهرست مطالبکلیات: مواد 1 الی 9 قانون آیین دادرسی مدنی باب اول: در صلاحیت دادگاهها باب دوم: وکالت در دعاوی از مواد 31 الی 47 قآدم باب سوم: دادرسی نخستین از مواد 50 الی 325 فآدم باب چهارم: تجدید نظر باب پنجم: فرجام خواهی باب ششم: تعیین و حساب موعد باب هفتم: داوری از مواد 454 الی 501 باب هشتم: هزینه دادرسی از مواد 502 الی 514 باب نهم: مطالبه خسارت و اجبار به انجام تعهد از مواد 515 الی 530

کتاب ﻗﺎﻧﻮن ﺗﺠﺎرت نوشتهی محمدرضا مرادی و اصغر کیان مهر از ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻫﻢ ﻳﺎر داﻧﺸﺠﻮ، به بررسی مباحثی چون ﺗﺠﺎرت و ﻣﻌﺎﻣﻼت ﺗﺠﺎری، برات، ﻓﺘﻪﻃﻠﺐ، ﭼﻚ ﺣﻘﻮق ﺗﺠﺎرت و... میپردازد و برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و آزمونهای حقوقی قابل استفاده است. فهرست مطالبﺑﺎب اول: ﺗﺠﺎرت و ﻣﻌﺎﻣﻼت ﺗﺠﺎریﺑﺎب دوم: دﻓﺎﺗﺮ ﺗﺠﺎری و دﻓﺘﺮ ﺛﺒﺖ ﺗﺠﺎریﺑﺎب ﺳﻮم: ﺷﺮکتهای ﺗﺠﺎرتی ﺣﻘﻮق ﺗﺠﺎرت (2)ﺑﺎب ﭼﻬﺎرم: ﺑﺮات - ﻓﺘﻪﻃﻠﺐ - ﭼﻚ ﺣﻘﻮق ﺗﺠﺎرت (3)ﺑﺎب ﭘﻨﺠﻢ: اﺳﻨﺎد در وﺟﻪ ﺣﺎﻣﻞﺑﺎب ﺷﺸﻢ: دﻻلیﺑﺎب ﻫﻔﺘﻢ: ﺣﻖاﻟﻌﻤﻞ ﻛﺎری (ﻛﻤﻴﺴﻴﻮن)ﺑﺎب ﻫﺸﺘﻢ: ﻗﺮارداد ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞﺑﺎب ﻧﻬﻢ: ﻗﺎﺋﻢﻣﻘﺎم ﺗﺠﺎرتی و ﺳﺎﻳﺮ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎن ﺗﺠﺎرتیﺑﺎب دﻫﻢ: ﺿﻤﺎﻧﺖﺑﺎب ﻳﺎزدﻫﻢ: در ورشکستگی (ﺣﻘﻮق ﺗﺠﺎرت 4)ﺑﺎب دوازدﻫﻢ: در ورشکستگی ﺑﻪ ﺗﻘﺼﻴﺮ و ورشکستگی ﺑﻪ ﺗﻘﻠﺐباب ﺳﻴﺰدﻫﻢ: در اﻋﺎدۀ اﻋﺘﺒﺎرﺑﺎب ﭼﻬﺎردﻫﻢ: اﺳﻢ ﺗﺠﺎرتیﺑﺎب ﭘﺎﻧﺰدﻫﻢ: ﺷﺨﺼﻴﺖ ﺣﻘﻮقیﺑﺎب ﺷﺎﻧﺰدﻫﻢ: ﻣﻘﺮرات ﻧﻬﺎیی

بخشی مهم از فعالیتهای فرهنگی استاد محمد دانشور به نگارش و تألیف کتابهایی بازمیگردد که وی درباره فرهنگ و تاریخ و ادب کرمان نگاشته است؛ کتابهایی که از لابهلای سطر سطر آنها میتوان خاطرههایی را یافت که امروز در فضای زیر و زبرشدۀ شهریِ کرمان (مانند همه شهرهای ایران) کمتر اثری از آنها به چشم میخورد.

هوشنگ ظریف از هنرمندان شناخته شده و تاثیرگذار عرصه موسیقی به شمار میرود که نقشی پررنگ و جایگاهی رفیع در اعتلای موسیقی اصیل دارد. تارنوازی و اجرای او از خاور دور تا مغرب زمین شکوه موسیقی ایرانی را در جهان متجلی کردهاست.حسین علیزاده

هوشنگ سیحون طراح، معمار، نقاش و تندیسساز پیشکسوت و باسابقهای است که لقب «مرد بناهای ماندگار» و «پدر معماری مدرن ایران» نیز به وی داده شده است. طراحی و مرمت آرامگاه بزرگانی چون خیام، ابن سینا، نادرشاه افشار، فردوسی و کمالالملک از مشهورترین و ماندگارترین آثار او به شمار میرود.

کتاب قانون مجازات اسلامی - جلد 2 نوشتهی محمدرضا مرادی و اصغر کیان مهر از ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻫﻢ ﻳﺎر داﻧﺸﺠﻮ، به بررسی احکام و قواعد مباحثی چون: قصاص، دیه و مجازات آنها پرداخته و برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و آزمونهای حقوقی قابل استفاده است. در بخشی از کتاب قانون مجازات اسلامی - جلد 2 میخوانیم: هر کس بخواهد وسیله نقلیه موتوری را اوراق کند مکلف است مراتب را با تعیین محل توقف وسیله نقلیه به راهنمایی و رانندگی محل اطلاع دهد، راهنمایی و رانندگی محل باید ظرف مدت یک هفته اجازه اوراق کردن وسیله نقلیه را بدهد و اگر به دلایلی با اوراق کردن موافقت ندارد تصمیم قطعی خود را ظرف همان مدت با ذکر دلیل به متقاضی ابلاغ نماید، هر گاه راهنمایی و رانندگی هیچگونه اقدامی در آن مدت نکرد اوراق کردن وسیله نقلیه پس از انقضای مدت مجاز است. تخلف از این ماده برای اوراق کننده موجب محکومیت از دو ماه تا یک سال حبس خواهد بود فهرست مطالبکتاب سوم: قصاص «از مواد 289 الی 447»کتاب چهارم: دیات «مواد 448 الی 728 قانون مجازات اسلامی»کتاب پنجم: تعزیرات و مجازات بازمانده ((مواد 498 الی 729 تعزیرات))

انتشارات سرانه کتاب آموزش تنبور با عنوان «از سیم و زر» به همت «جهانبخش رستمی» آهنگساز، مقامدان تنبور و نوازنده کرمانشاهی را منتشر کرد. این کتاب با مقدمه ای از مولف آغاز شده که در آن کتاب را به زنده یاد مادر تازه درگذشته اش تقدیم کرده و با تصاویری از آثار منتشر شده ایشان پایان می یابد؛ شیوه آموزش در این کتاب مختص و ابداعی مولف است. متن اصلی کتاب در بخش اول آموزش به شیوه نت ابداعی و ذکر تصنیف هایی عمدتاً از استاد کیخسرو پورناظری و مجتبی بهرامی کرمانشاهی و بخش دوم آموزش سینه به سینه با ارایه تصنیف هایی متفاوت، تشکیل شده است. این کتاب در قطع رحلی، ۸۴ صفحه، جلد چهار رنگ شومیز براق و شمارگان هزار نسخه و با بهای ۷۰ هزار تومان نوبت اول در پاییز ۱۳۹۹ چاپ شده است. جهانبخش رستمی زاده ۱۳۵۸ گوران کرمانشاه است، وی نوازنده، آهنگساز و مقام دان تنبور، مدیر آموزشگاه موسیقی مقام، مدیر موسسه فرهنگی و هنری ساز آواز مقام، هیات علمی آکادمی موسیقی شرقی لندن، مولف کتابهای «ترز یاری» و «از سیم و زر» و آثاری چون ای سرخوشان، بی سر و سامانی، نیایش، کاروان، فریاد، سماع در آتش و گوران است.رستمی نواختن تنبور را ابتدا نزد برادرش بهرام و مراحل تکمیلی را نزد دایی خود استاد علی اکبر مرادی آموخت، ایشان در طول دوران آموختن از دانسته های استاد کیخسرو پورناظری و سید خلیل عالی نژاد و سید ولی حسینی بهره ها برده است. این آهنگساز علاوه بر آموزش و تالیف کتاب، تاکنون موفق به انتشار چندین آلبوم و اجرای کنسرت در شهرهای ایران و اروپا و آمریکا و کسب مقام اول در جشنواره های موسیقی متعدد شده است. این مقام دان هم اکنون همگام با پژوهش موسیقی مقامی در آموزشگاه خود، مشغول تدریس تنبور و سه تار است و توانسته است در طی سالیان متمادی به سبکی خاص از آهنگسازی و تکنوازی تنبور دست یابد که به درستی وی را از دیگران نوازندگان صاحب سبک تنبور متمایز می کند. تنبور از دیرباز سازی محبوب و مقدس برای مردم کرمانشاه به حساب آمده است؛ به عقیده بسیاری از صاحب نظران این ساز پرطرفدارترین ساز بومی منطقه است. اساتید و هنرجویان متعددی در راه یادگیری و آموزش و اشاعه این ساز و مقام های موسیقایی آن تلاش کرده اند. تا دو سه دهه پیش این ساز محصور و محدود به مقام های خاص مذهبی و عرفانی بوده است و تنها در مکانهای خاص و توسط افراد محدودی نواخته می شد ولی با باز شدن فضای فرهنگی و ارتباطات نامحدود و آسان، هم نواختن و هم آموزش توسعه پیدا کرده است. اکنون به همت اساتید تراز اول موسیقی این ساز در بعد جهانی معرفی شده است و همراه سازهای دیگر در کنسرتها و محافل موسیقی بکار گرفته می شود. برخلاف روند گذشته که آموزش این ساز فقط سینه به سینه صورت می گرفت، اکنون آموزش آن به صورت علمی و اصولی با استفاده از نت و شیوه های ابداعی اساتید انجام می شود؛ در اینجا لازم است به تلاشهای قابل تقدیر استاد علی اکبر مرادی، بنیانگذار خانه تنبور در زادگاه خود، روستای بانزلانی گوران از توابع بخش گهواره و شهرستان دالاهو و شاگردان ایشان از جمله استاد جهانبخش رستمی اشاره کرد.

کتاب قانون مجازات اسلامی - جلد 2 نوشتهی محمدرضا مرادی و اصغر کیان مهر از ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻫﻢ ﻳﺎر داﻧﺸﺠﻮ، به بررسی احکام و قواعد مباحثی چون: قصاص، دیه و مجازات آنها پرداخته و برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و آزمونهای حقوقی قابل استفاده است. در بخشی از کتاب قانون مجازات اسلامی - جلد 2 میخوانیم: هر کس بخواهد وسیله نقلیه موتوری را اوراق کند مکلف است مراتب را با تعیین محل توقف وسیله نقلیه به راهنمایی و رانندگی محل اطلاع دهد، راهنمایی و رانندگی محل باید ظرف مدت یک هفته اجازه اوراق کردن وسیله نقلیه را بدهد و اگر به دلایلی با اوراق کردن موافقت ندارد تصمیم قطعی خود را ظرف همان مدت با ذکر دلیل به متقاضی ابلاغ نماید، هر گاه راهنمایی و رانندگی هیچگونه اقدامی در آن مدت نکرد اوراق کردن وسیله نقلیه پس از انقضای مدت مجاز است. تخلف از این ماده برای اوراق کننده موجب محکومیت از دو ماه تا یک سال حبس خواهد بود فهرست مطالب کتاب سوم: قصاص «از مواد 289 الی 447»کتاب چهارم: دیات «مواد 448 الی 728 قانون مجازات اسلامی»کتاب پنجم: تعزیرات و مجازات بازمانده ((مواد 498 الی 729 تعزیرات))

مقاله علمی و پژوهشی" تحجر و تاثیر آن بر ادبیات داستانی " مقاله ای است در 21 صفحه با 29 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مطالعات جامعه شناختی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات تحجر و تاثیر آن بر ادبیات داستانی ، سیمین دانشور ، ابراهیم گلستان ، جلال آل احمد ، هوشنگ گلشیری ، بهرام صادقی ، محمدعلی جمالزاده ، علی محمد افغانی ، حوزه علمیه قم و مرجع عام مطرح شده است محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

در زبان فارسی کمتر به منتخبات نثر فارسی از ابتدا تا به امروز پرداخته شده است. در حالی که به برگزیدههای نظم فارسی بیشتر پرداختهاند. در این کتاب (جلد پنجم) نویسندگان فارسی زبان از دوازدهم سیزدهم و چهاردهم قمری و نمونه آثار مشهور آنها معرفی میگردد. فهرست مطالب1- حدایق الجنان (عبدالرزاق دنبلی)2- منشآت (قائم مقام)3- رساله مجدیه ( مجد الملک)4- بستان السیاحه (شیروانی)5- پریشان (قاآنی)6- هزار و یکشب (ترجمه طسوجی)7- مجمع الفصحا (رضا قلیخان هدایت)8- تاریخ قاجاریه (ناسخ التواریخ) (سپهر)9- سیاحت نامه ابراهیم بیک (زین العلبدین مراغه)10- سفرنامه (ناصرالدین شاه)11- مقالات و نوشته ها (میرزا ملکم خان)12- مرآت البلدان (محمد حسن خان صنبع الدوله)13- شمس و طغرا (محمدباقر میرزا خسروی)14- مشآت (یغمای جندقی)15- منشآت (امیرنظام گروسی)16- سفینه طالبی (کتاب احمد) (طالبوف)17- جام جم (فرهاد میرزا معتمدالدوله)18- فاربیست مقاله علامه قزوینی-سنامه ناصری (فسائی)19- سفرنامه مکه (امین الدوله)20- صد خطابه (میرزا آقاخان کرمانی)21- چرند و پرند (دهخدا)22- سفرنامه مکه (امین الدوله)23- سیر حکمت در اروپا (محمدعلی فروغی)24- بیست مقاله (علامه محمد قزوینی)25- آذری (احمد کسروی)26- دورنمای تصوف در ایران (ملک الشعرا)27- داش آگل (صادق هدایت)28- مقدمه تاریخ برامکه عبدالعظیم قریب (گرگانی)29- جوانمرد خراسان (سعید نفیسی)30- پایان سخن (بدرالسادات عیوقی)

میرزا علیاکبرخان نفیسی ملقب به ناظم الاطباء کرمانی پزشک، ادیب و دانشمند ایرانی از برجستهترین پزشکان اواخر عهد قاجار محسوب میشود که به صورت شبانه روزی به مداوای بیماران اشتغال داشت و هرگاه که فراغتی حاصل میکرد در فن خویش یا فنون دیگر به تألیف و ترجمه نیز میپرداخت. میرزاعلی اکبرخان نفیسی کرمانی ملقب به ناظم الاطباء از رجال فاضل و طبیبان بنام ایران در عصر ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه قاجار و در زمره طبیبان پرکار آن دوره بود که افزون بر حرفه اصلی یعنی طبابت به تالیف کتابهای مختلف در حیطه پزشکی و غیرپزشکی می پرداخت. در سرلوحه تألیفات پزشکی و غیرپزشکی او به ترتیب «پزشکی نامه و فرهنگ نفیسی» قابل بررسی است. زندگینامه میرزاعلی اکبر خان نفیسی کرمانی میرزا علی اکبر خان نفیسی در ۱۲۲۶ خورشیدی در کرمان چشم به جهان گشود. وی پزشک مشهور و دانشمند اواخر دوره قاجاریه، تحصیلات مقدماتی خود را در کرمان به پایان رسانید و تا ۱۹ سالگی در کرمان زندگی کرد و به ذوق طبیعی و تمایل فطری و ذاتی بیشتر مایل به فراگرفتن فلسفه و حکمت الهی بود و نزد مدرسان مطرح آن شهر خواندن متون حکمت آغاز کرد اما قضای روزگار، باز وی را به فن پدرشان که علمت بود، بازگرداند. از همین روی برای تحصیل در مدرسه دارالفنون روانه تهران شد و از همان تاریخ در این شهر اقامت گزید و به محض اینکه وارد تهران شد در آن مدرسه زیر نظر استادان پزشکی آن زمان به تحصیل پرداخت و از همان آغاز، استعداد خاص او آشکار شد زیرا این صنعت و حرفه سینه به سینه و نسل اندر نسل برای وی یادگار مانده بود. به این ترتیب او جزو معروفترین شاگردان به حساب میآمد. پس از اندکی به معمول آن زمان به معاونت یا به اصطلاح آن روزگار به خلافت استادان خود برگزیده شد تا به دیگر شاگردان علم تشریح را بیاموزد. خدمات علمی و فرهنگی ناظم الاطباء در ۱۲۵۰ خورشیدی که قحطی و بیماری های گوناگون تهران را فرا گرفته بود، خدمات و مجاهدت های بسیاری کرد و مدت چهار ماه در مریض خانه مستمندان مشغول به خدمت بود و در خدمات پزشکی که به او رجوع شده بود، جانفشانی های بسیاری کرد و افرادی که آن وقایع را به یاد داشتند از آن سخن می راندند. ناظم الاطباء سرانجام پس از ۶ سال که دوره تحصیل طب را مطابق برنامه آن زمان پیموده بود از دارالفنون فارغ التحصیل شد. اندکی پس از آن که ناصرالدین شاه از سفر اول فرنگستان بازگشته بود، تصمیم گرفت که مانند آنچه در اروپا دیده بود در تهران نیز به شیوه مریض خانه های اروپایی بیمارستان دایر کند، بدین منظور علی اکبر خان را به این کار گماشت و مسوولیت کار را به او محول کرد. بدین ترتیب وی نخستین بیمارستان جدید در ایران را تاسیس کرد و خود وی نیز به عنوان ریاست بیمارستان که همان مریض خانه دولتی بود، برگزیده شد. این بیمارستان، امروز به نام بیمارستان سینا نامیده میشود. ناظم الاطباء ریاست خانه دولتی را نیز به عهده داشت و از طرف دولت با حکم دولتی به حکیم باشی بیمارستان معروف شد. در ۱۲۵۴ خورشیدی که برای نخستینبار مجلس «حفظ الصحره» در تهران تشکیل شد و همه پزشکان نامی شهر را برای پذیرفتن عضویت در این مجلس دعوت کردند، وی نیز در شمار آنها بود و به عضویت مجلس حفظ الصحه درآمد که حکایت از پیشرفت سریع او در فن تب داشت، زیرا ناظم الاطباء جوانی ۳۰ ساله بود که تنها مدت چهار سال از پایان دوره مدرسه او می گذشت و فرصت مناسبی برای وی بود تا به این طریق با نامداران مجرب همنشین شود. در همین برهه از زمان میرزاعلی اکبرخان نفیسی به منصب سرهنگی و نشان حمایل آن با خطاب «خانی» مفتخر شد و به تاسیس و مرمت داروشفای آستان مقدس که جز اسم چیزی باقی نمانده و رو به ویرانی نهاده بود، پرداخت. او کار بازسازی و مرمت را با توجه به اصول و اعصاب بیمارستان های جدید اروپایی و متمدن سر و سامان داد و بدین ترتیب دومین بیمارستان به شیوه اروپاییان زیر نظر ناظم الاطباء تاسیس شد. میرزاعلی اکبرخان نفیسی به خاطر خدماتی که در این سفر به عهده داشت از طرف دولت به منصب و نشان و حمایل سرتیپی نایل آمد. در بازگشت میرزاعلی اکبرخان نفیسی از سفر خراسان به تهران، چند سالی مشغول خدمت عامه و اشاعه معارف بود. او چندی پس از آن به اصفهان سفر کرد و سپس به تهران بازگشت و ضمن طبابت اوقات خود را به تدریس و تالیف کتاب و ترجمه از زبان فرانسه گذرانید. در آن برهه بیماری دیفتری که نوعی درد گلوی بی معالجه در آن روزگار بود در برخی از شهرها شایع شده بود که ناظم الاطباء داروی آن را از پاریس به تهران آورد و در معالجه دیفتری به کار برد. همچنین ناظم الاطباء به همراه دیگران انجمنی به نام انجمن تاسیس مکاتب ملی ایران تشکیل دادند که بعدها با نام انجمن معارف مشهور شد. ناظم الاطباء در مدتی که عضو انجمن معارف بود، کتابخانه عمومی به نام کتابخانه ملی مرکزی ایران در تهران را تاسیس کرد و هر یک از اعضاء و به خصوص خودش تعدادی کتاب به آن کتابخانه اهدا کردند. در ۱۲۸۵ خورشیدی ناظم الاطبا یکی از افراد بسیار موثری بود که مظفرالدین شاه را برای صادر کردن فرمان مشروطیت تشویق کرد. میرزاعلی اکبرخان نفیسی گذشته از آنکه مدت ۵۷ سال از عمر خود را به طور شبانه روزی به فن خویش و مداوای بیماران اختصاص داده بود در پایان عمر که بیمار و ناتوان شده بود از وظیفه خود غفلت نمی کرد و هرگاه فراغتی و مجالی برایش دست می داد به تالیف کتاب هایی در فن و حرفه خویش یا دیگر فنون می پرداخت. ناظم الاطبا در اشاعه فرهنگ آنچه را که در توان داشت به فعل آورد و کوتاهی نکرد و علوم چندی از زبان فرانسه به فارسی ترجمه کرد و منتشر ساخت. آثار برجای مانده از علی اکبر خان نفیسی کتابی در علم تشریح، کتابی در پاتولوژی و کلینیک جراحی، رسالهای در فیزیک، رسالهای در جراحی، رسالهای در تراپوتیک، رسالهای دیگر در تشریح، ۲ رساله در سوء هضم، مذاکرات (کتابی بنابر روش کتاب aide-memoire، اثر: «دکتر کورلیو» طبیب فرانسوی که ناظم الاطبا این کتاب را به پایان رسانید) و پزشکی نامه از جمله آثار برجای مانده از علی اکبر خان نفیسی به شمار می رود. اما شاخص ترین اثر وی در زمینه علوم غیرپزشکی، کتاب بزرگ فرهنگ نفیسی معروف به فرهنگ ناظم الاطبا است که شامل چهار جلد بزرگ و مشتمل بر حدود ۲۶ هزار لغت فارسی و تازی است. فرهنگ نفیسی مهمترین و مشهورترین اثر ناظم الاطبا محسوب می شود و مولف برای تالیف آن سعی و تلاش بی نهایت کرده است. سرانجام ناظم الاطباء ناظم الاطباء کرمانی سرانجام در ۱۳۰۳ خورشیدی در تهران و در ٧٧ سالگی درگذشت.

کتاب ﻗﺎﻧﻮن آﻳﻴﻦ دادرسی مدنی نوشتهی محمدرضا مرادی و اصغر کیان مهر از ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻫﻢ ﻳﺎر داﻧﺸﺠﻮ، به شرح و بررسی احکام و قواعد دادگاهها در شرایط مختلف پرداخته و برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و آزمونهای حقوقی قابل استفاده است. فهرست مطالب کلیات: مواد 1 الی 9 قانون آیین دادرسی مدنی باب اول: در صلاحیت دادگاهها باب دوم: وکالت در دعاوی از مواد 31 الی 47 قآدم باب سوم: دادرسی نخستین از مواد 50 الی 325 فآدم باب چهارم: تجدید نظر باب پنجم: فرجام خواهی باب ششم: تعیین و حساب موعد باب هفتم: داوری از مواد 454 الی 501 باب هشتم: هزینه دادرسی از مواد 502 الی 514 باب نهم: مطالبه خسارت و اجبار به انجام تعهد از مواد 515 الی 530

کتاب موسیقی معنوی شعر حافظ اثر جواد مرتضایی به بررسی انواع تناسبها و تضادها و زیر مجموعههای آنها: ایهام تناسب، ایهام تضاد و پارادوکس درابیات حافظ پرداخته است. آنچه باعث شده شعرحافظ دراوجی دست نیافتنی باقی ماند، استفادهٔ هنرمندانهٔ او از تمام ظرفیّت زبان فارسی است. معانی و مضامین موجود دراشعار خواجه شیراز، قبل و بعد از او، در شعر شاعران دیگر نیز دیده میشود، امّا این جنبههای مختلف زبان شعر حافظ است که علاوه براستعدادِ ذاتی شاعر، ممارستها، کسب تجربهها وبررسی و تغییر و تصرّفهای مدام در آنها، باعث شده از نهایت ظرافت و زیبایی برخوردار باشند؛ از نوع واجهای کلمات گرفته تا انتخاب واژگانی که در بیت با یکدیگر تلاؤم و هارمونی دارند و کیفیّت ساختار عبارات و تناسب و همراهی انواع موسیقی شعر با آنها. بنابراین برای پی بردن به راز برتری شعر حافظ، میبایست به بررسی و تحقیق دقیق و علمی دربارهٔ مسائل مربوط به زبان شعر او پرداخت. در این میان، جز صوَر خیال، آرایشهای بدیعی برجسته و زیبا نیز بگونهای ظریف و هنرمندانه همراه و همپای زبان اشعار اوست که گویی جزئی از زبان وی گشته است و درکنار بررسی ساحاتِ زبانش، لازم و بایسته است به این صنایع و آرایهها که موسیقی معنوی ابیات او را تشکیل میدهد و مکمّل موسیقی بیرونی و کناری و داخلی اشعارش میباشد، نیز بسیار توجّه داشت. هنرمندی حافظ در بکارگیری آرایشهای بدیعی در شعرش حیرت انگیز است. فهرست مطالبپیشگفتارفصل اوّل: تناسب، تضاد، ایهام تناسب، ایهام تضاد و پارادوکس؛آرا و دیدگاه هانقد وبررسیتناسب و تضاد طبیعی ترین و رایج ترین آرایش های سخنـ تناسب (نقد و تحلیل تعاریف و دیدگاهها)ـ تضاد (نقد و تحلیل تعاریف و دیدگاهها)ـ ایهام تناسب و ایهام تضاد (نقد و تحلیل تعاریف و دیدگاهها)پارادوکس (Paradox نقد و تحلیل تعاریف و دیدگاهها)یادداشتهای فصل اولفصل دوم: بررسی وتحلیل سیرتناسب ، تضاد ، ایهام تناسب ، ایهام تضاد و پارادوکس در شعر شاعران پیش از حافظ و معاصرِ اومقدّمهرودکیفرّخی سیستانیسنائی غزنوی17عطّار نیشابوریسعدی شیرازیخواجوی کرمانیبررسی انواع تناسب، ایهام تناسب، ایهام تضاد و پارادوکس در یکصد بیتِ یازده شاعر تا عصر حافظرودکیکسایی مروزیمنوچهری دامغانیخـاقانیعطّار نیشابوریعراقیسعدیخواجوی کرمانیامیر خسرو دهلویسلمان ساوجیعبید زاکانیجدول تعداد و انواع تناسب، تضاد، ایهام تناسب، ایهام تضاد و پارادوکس در یکصد بیت یازده شاعریادداشتهای فصل دومفصل سوم: غزل حافظ ؛ انواع تناسبها و تناظرهای پوشیده و ظریف، معمول و تکراری، ایهام تناسب، ایهام تضاد و پارادوکس همراه با توضیح و تحلیلمقدّمهتناسب و تضاد درشعر حافظالف) ـ تناسبها و تضادهای ظریف و بدیعالف) 1-1- تناسبهاالف- 1-2- تضادهاالف) 2-1- تناسب هاالف) 2-2- تضادهاالف) 3-1- تناسبهاالف) 3-2- تضادهاالف) 4-تناسب های رندانه و طنز آمیز و منتقدانهتناسبهاالف) 5-تناسب میان کلمات در معانی غیر متعارفتناسبهاالف) 6-تناسبها وتضادهایی که باتحلیل یا در نظرگرفتن لازمه ی معنی واژه بوجود می آیدالف) 6-1- تناسبهاالف) 6-2- تضادهاالف) 7-تناسب های پنهان وپوشیده و یا همراه با آرایه ی استخدامتناسب هاب)تناسب ها و تضادهای معمول و تکراریب- 1- تناسب هاب) 1- ز (تناسب بین کلمات مربوط به هم و یا لازم و ملزوم و وابسته به یکدیگر از قبیل شهر و اهالی آن، کودک و مادر، انواع جامه ها و پوشاک و ...)ب- 1- ر (تناسب بین کلمات مربوط به میخوارگی و مستی و شراب و لوازم آن)ب- ا - أ (تناسب بین کلمات مربوط به طبیعت ازقبیل: گل وگیاه وکوه ودریا و...)ب- ا- ث (تناسب بین کلمات مربوط به اجزا و اندام انسان یا حیوان)ب- ا-ف (تناسب بین کلمات مربوط به ادبیات صوفیانه از قبیل پیر، مرشد، صوفی، سالک و...)ب-ا-ذ (تناسب بین کلمات مربوط به اسامی خاص و اعلام و مطالب و مسائل مربوط به آن مثل: لیلی و مجنون و کیوان و نحوست و رستم و رخش و...)ب- ا- غ (تناسب بین کلمات مربوط به ادبیات مغانه از قبیل: مغ، مغبچه، پیرمغان،خرابات، پیرخرابات و...)ب-ا-پ (تناسب بین کلمات مربوط به مسائل و ویژگیها و ملزومات درباری از قبیل جواهرات و تخت و تاج و عطریات و زر و نقره و...)ب-ا-ج (تناسب بین کلمات مربوط به افلاک و اجرام سماوی و...)ب-ا-ص (تناسب بین کلمات مربوط به لوازم موسیقی و اصطلاحات و...)ب-2- تضادهاج ـ ایهام تناسب و ایهام تضادج-ا- ایهام تناسبج-2- ایهام تضادد ـ پارادوکسجدول تعداد و انواع تناسبها و تضادهای بدیع و ایهام تناسبها و ایهام تضادها و پارادوکسهای موجود در یکصد غزل حافظ (غزلهای 1-100)جدول تعداد و انواع تناسبها و تضادهای معمولی و تکراری در بیست غزل (غزلهای 1-20) و یکصد بیت (تا بیت 5 غزل 13)یادداشتهای فصل سومفهرست اسامی اشخاصمراجع

کتاب ﻗﺎﻧﻮن آیین دادرسی ﻛﻴﻔﺮی نوشتهی محمدرضا مرادی و اصغر کیان مهر از ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻫﻢ ﻳﺎر داﻧﺸﺠﻮ، به معرفی و بررسی مباحثی چون: عنوانگذاری تمام مواد قانونی، قانون خوانی به صورت نموداری، تسلط و درک بهتر از مواد قانونی، تسریع و یادگیری قوانین و دید بهتر نسبت به نکات هر ماده پرداخته و برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و آزمونهای حقوقی قابل استفاده است. فهرست مطالبتعریف آیین دادرسی کیفری و اصول حاکم بر آندعوای عمومی و دعوای خصوصیکشف جرم و تحقیقات مقدماتیضابطان دادگستری و تکالیف آنانوظایف و اختیارات دادستانوظایف و اختیارات بازپرسصلاحیت بازپرسمعاینه محل، تحقیق محلی، بازرسی و کارشناسیاحضار و تحقیق از متهم، شهود و مطلعاناحضار و تحقیق از شهود و مطلعانقرارهای تأمین و نظارت قضائیاقدامات بازپرس و دادستان پس از ختم تحقیقاتتحقیقات مقدماتی جرائم اطفال و نوجوانانوظایف و اختیارات دادستان کل کشوردادگاههای کیفری، رسیدگی و صدور رأیرسیدگی به ادله اثباترسیدگی در دادگاههای کیفریترتیب رسیدگیصدور رأیرسیدگی در دادگاه کیفری یکترتیب رسیدگیصدور رأیرأی غیابی و واخواهیرسیدگی در دادگاه اطفال و نوجوانانترتیب رسیدگیاحالهرد دادرساعتراض به آراءکیفیت رسیدگی دادگاه تجدیدنظر استانکیفیت رسیدگی دیوان عالی کشوراعاده دادرسیاجرای احکام کیفری و اقدامات تأمینی و تربیتیاجرای مجازات حبساجرای محکومیتهای مالیاجرای سایر احکام کیفریهزینه دادرسیسایر مقررات

کتاب قانون مجازات اسلامی - جلد 1 نوشتهی محمدرضا مرادی و اصغر کیان مهر از ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻫﻢ ﻳﺎر داﻧﺸﺠﻮ، به بررسی احکام و قواعد مباحثی نظیر: زنا، لواط، محاربه و مجازات آنها پرداخته و برای دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترا و آزمونهای حقوقی قابل استفاده است. در بخشی از کتاب قانون مجازات اسلامی - جلد 1 میخوانیم: در جرایم موجب تعزیر هرگاه جرایم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد دادگاه برای هر یک از آن جرایم حداکثر مجازات مقرر را حکم میکند و هرگاه جرایم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین مینماید. در هر یک از موارد فوق فقط مجازات اشد قابل اجراء است و اگر مجازات اشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد یا تبدیل یا غیرقابل اجراء شود، مجازات اشد بعدی اجراء میگردد. فهرست مطالبکتاب اول: کلیات ((مواد 1 الی 216 قانون مجازات اسلامی))قوانین جزایی در مکانقلمرو اجرای قوانین جزائی در زمانقانونی بودن جرائم، مجازاتها و دادرسی کیفریمجازاتهای اصلیمجازاتهای تکمیلی و تبعینحوه نعیین و اعمال مجازاتهاتعویق صدور حکمتعلیق اجرای مجازاتنظام نیمه آزادینظام آزادی مشروطمجازاتهای جایگزین حبساعمال قاعده درأشروع به جرمشرکت در جرممعاونت در جرمسردستگی گروه مجرمانه سازمان یافتهشرایط مسئولیت کیفریموانع مسئولیت کیفریادله اثبات در امور کیفریبخش ششم:مسائل متفرقهکتاب دوم: حدود «مواد 217 الی 288 قانون مجازات اسلامی»فصل اول – زنافصل دوم – لواط تفخیذ مساحقهفصل سوم – قوادیفصل چهارم – قذففصل پنجم – سب نبیفصل ششم – مصرف مسکرفصل هفتم – سرقتفصل هشتم – محاربهفصل نهم – بغی و افساد فی الارض