جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert کتاب هوش هیجانی برای مدیران پروژه

ادامه مطلب

closeکتاب هوش هیجانی برای مدیران پروژه

کتاب هوش هیجانی برای مدیران پروژه نوشته  آنتونی مرسینو است و دکتر علی محمد گودرزی و شیرین ناظرزاده آنرا ترجمه کرده اند عنوان انگلیسی کتاب Emotional Intelligence for Project Managers: The People Skills You Need to Achieve Outstanding Results  است و انتشارات آریاناقلم این کتاب را منتشر شده است بررسی موضوع نقطه شروع برای به کار بردن هوش هیجانی در مدیریت پروژه زمانی است که ما می پذیریم مدیریت پروژه عبارت است از انجام دادن کارها از طریق دیگران. همگی ما به عنوان مدیران پروژه برای موفقیت به یکدیگر وابسته‌ایم. به منظور بدست آوردن هر نتیجه چشمگیر، ما به یک گروه نیاز داریم. پروژه‌های بزرگ و مهم معمولاً به تیم‌های بزرگ و موثر و هم چنین یک مدیر پروژه تاثیرگذار نیاز دارند. پیشرفت به عنوان یک مدیر پروژه نیازمند درک و تسلط بر مفهوم هوش هیجانی است. بله، تسلط بر هوش هیجانی! مدیرانی که بر هوش هیجانی تسلط دارند، می توانند حرفه خود را از طریق گرفتن و تحویل دادن مدام پروژه های بزرگ‌تر و مهم‌تر ارتقا دهند. در واقع، موفقیت در پروژه‌های بزرگ و پیچیده عمدتا به سطح هوش هیجانی مدیر پروژه بستگی دارد. مدیرانی که در هوش هیجانی مهارت دارند،  قادرند با تعداد افراد و گروه‌های یکسان نتایج بهتری را به دست آورند.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی بازی های رایانه ای و هوش هیجانی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی بازی های رایانه ای و هوش هیجانی

  مقاله علمی و پژوهشی" بازی های رایانه ای و هوش هیجانی " مقاله ای است در 26 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به بازی های رایانه ای و هوش هیجانی ، خودآگاهی هیجانی ، واقع گرایی ، کنترل تکانس و انعطاف پذیری اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله بررسی وضعیت هوش هیجانی ورزشکاران نخبة زن و مرد رشته های تیمی و انفرادی

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی وضعیت هوش هیجانی ورزشکاران نخبة زن و مرد رشته های تیمی و انفرادی

مقاله علمی و پژوهشی" بررسی وضعیت هوش هیجانی ورزشکاران نخبة زن و مرد رشته های تیمی و انفرادی " مقاله ای است در 15 صفحه با 32 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات هوش هیجانی؛ ورزشکاران نخبه؛ زن و مرد؛ رشته های تیمی؛ رشته های انفرادی مطرح شده است محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب قدرت هوش هیجانی

ادامه مطلب

closeکتاب قدرت هوش هیجانی

دانیل گلمن در کتاب قدرت هوش هیجانی به شما می‌گوید خودآگاهی اولین مولفه هوش هیجانی است. خودآگاهی به معنای برخورداری از درک عمیقی از هیجانات، نقاط قوت، ضعف‌ها و نیازها است. افرادی با خودآگاهی قوی، هرگز به طور افراطی انتقادگر نیستند و از آن سو نیز هیچ‌گاه به طور غیرواقع‌گرایانه امیدوار نیستند. آنها با خود و دیگران صادق هستند. افرادی که از میزان خودآگاهی بالایی برخوردار هستند، درک می‌کنند که احساساتشان چگونه بر خود آنها، دیگران، و عملکرد شغلی‌شان تاثیر می‌گذارد. عبارت هوش هیجانی یا مخفف غیر رسمی آن، EQ بسیار فراگیر و شایع شده و حتی در جاهایی که زمانی تصورش را هم نمی‌شد کرد، مانند انیمیشن‌های مشهور تلویزیونی یا آثار هنری دنباله‌دار در مجلات مشهور می‌توان این مفهوم را به وفور مشاهده کرد. جعبه اسباب‌بازی‌هایی را دیده‌ام که ادعا می‌کنند می‌توانند EQ کودک را ارتقا بخشند؛ حتی آگهی‌های شخصی برای آن‌ها که می‌خواهند همسری برای خود پیدا کنند، EQ بالاتر را در بوق و کرنا می‌کنند. مجله هاروارد بیزنس ریویو، هوش هیجانی را «ایده ساختارشکن و بسیار تاثیرگذار» و یکی از تاثیرگذارترین ایده‌های مربوط به کسب و کار در دهه اخیر می‌داند. فهرست مطالبمقدمه: هم‌افزایی خیره‌کنندهمدیریت بر دل‌هاچه چیزهایی یک رهبر را می‌سازد؟رهبری نتیجه‌محورهوش گروهیرهبری بنیادینمغز اجتماعینقطه شیرین مغز برای موفقیتپرورش هوش هیجانیضمیمه: توانمندی‌های رهبری و مدیریت

more_vert مقاله علمی و پژوهشی هوش هیجانی و ارتباطات اثربخش

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی هوش هیجانی و ارتباطات اثربخش

مقاله علمی و پژوهشی" هوش هیجانی و ارتباطات اثربخش " مقاله ای است که در20 صفحه در مجلات معتبر علمی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به هوش هیجانی ،قدرت سازگاری، کنترل فشار روانی  و ارتباطات اثربخش اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی هوش هیجانی و عملکرد آموزشی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی هوش هیجانی و عملکرد آموزشی

مقاله علمی و پژوهشی" هوش هیجانی و عملکرد آموزشی " مقاله ای است که در22 صفحه در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به هوش هیجانی، خودآگاهی ، همدلی ، مهارتهای اجتماعی، خودانگیزی و عملکرد آموزشی اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مهارت های روانی نوجوانان ورزشکار

ادامه مطلب

closeمقاله تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مهارت های روانی نوجوانان ورزشکار

مقاله علمی و پژوهشی" تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مهارت های روانی نوجوانان ورزشکار" مقاله ای است در 15 صفحه با 30 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات هوش هیجانی؛ خودآگاهی؛ خودمدیریتی؛ آگاهی اجتماعی؛ مدیریت رابطه؛ مهارت های روانی؛ نوجوان؛ ورزشکارمطرح شده است محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله ارتباط بین هوش هیجانی و تاب آوری روانشناختی در بین کشتی گیران لیگ برتر ایران

ادامه مطلب

closeمقاله ارتباط بین هوش هیجانی و تاب آوری روانشناختی در بین کشتی گیران لیگ برتر ایران

مقاله علمی و پژوهشی" ارتباط بین هوش هیجانی و تاب آوری روانشناختی در بین کشتی گیران لیگ برتر ایران " مقاله ای است در 14 صفحه با 32 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است .در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات تابآوری روانشناختی؛ رفتار ورزشی؛ کشتیگیران لیگ برتر و هوش هیجانی مطرح شده است چکیدهمحققان برای افرادی که در شرایط ناگوار و پرخطر، پیامدهای نامطلوب را نشان نمیدهند، اصطلاح تابآور را بهکار میبرند. تاب- آوری صرفاً به سازگاری و تطابق سازنده و مثبت در برخورد با مشکلات و گرفتاریها اطلاق شده است. باتوجه به اینکه ورزشکاران بعد از شکست در بیشتر مواقع قادر به هضم و تحمل شکست برای خود نیستند، بررسی این عامل و نحوة تعامل و فراگیری آن برای ورزشکاران اجتناب ناپذیر است. بر این اساس، هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین هوش هیجانی بر تابآوری کشتی-گیران لیگ برتر ایران است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب هوش هیجانی و استخدام

ادامه مطلب

closeکتاب هوش هیجانی و استخدام

می‌توان گفت که تقریبا در تمامی مشاغلی که امروزه به نیروی کار واگذار می‌شود، مهارت‌های اصلی هوش هیجانی (EQ) در گروی عملکرد مطلوب است. اغلب مدیر استخدام یا شخص مصاحبه‌کننده، از توجه به چنین مهارت‌های فردی در فرآیند مصاحبه غافل می‌شود. منظور این نیست که برای مهارت‌ها و توانایی‌های فنی افراد ارزشی قائل نشویم. مهارت‌ها و شایستگی‌های فنی باید پیوسته نقش برجسته‌ای در فرآیند ارزیابی ایفا کند. اگرچه، شواهد و قراین بسیاری دال بر آن است که وقتی مهارت‌های فنی افراد با هم برابر است، این شایستگی‌های آنها در هوش هیجانی است که عامل موفقیتشان در تصدی جایگاه‌های شغلی مختلف است. در واقع در برخی جایگاه‌های شغلی، شایستگی‌های هوش هیجانی بیش از شایستگی‌ها و مهارت‌های فنی افراد، توجیه‌کننده موفقیت شغلی آنها است. لیدرشیپ آی. کیو مرکز آموزشی تحقیقاتی که بهترین شیوه‌های مدیریت و اجرا را آموزش می‌دهد، مطالعه‌ای روی بیش از بیست هزار کارمند انجام داد تا عوامل موفقیت و شکست کارمندان تازه استخدام‌شده را بررسی کند. پس از مصاحبه با 5247 مدیر، پژوهشگران این مطالعه به این نتیجه دست یافتند که تنها 11 درصد از کارمندان به دلیل عدم برخورداری از مهارت فنی در انجام کار، با شکست روبرو شده‌اند. از دیگر دلایل ناکامی کارکنان تازه ‌استخدام‌شده، نارضایتی از همکاران، عدم پذیرش واکنش‌ها، عدم توانایی در مدیریت هیجانات و احساسات، عدم وجود انگیزه یا جذابیت و ایجاد روابط میان‌فردی ضعیف بود. این نتایج، کاملا روشن می‌سازد که گنجاندن مهارت‌های جامع هوش هیجانی به عنوان بخشی مهم در فرآیند مصاحبه شغلی، به مدیران استخدام و مصاحبه‌کنندگان این امکان را می‌دهد که جهت پیش‌بینی کفایت شخص داوطلب استخدام، به اطلاعات جدید و مهمی راجع به او دست یابند. فهرست مطالبفصل اول: مقدمهفصل دوم: پنج حوزه اصلی هوش هیجانی و احراز صلاحیت شغلی بر اساس هوش هیجانیفصل سوم: خودآگاهیمهارت فردی 1: اثربخشی در روابط میان‌فردیمهارت فردی 2: آگاهی هیجانی و درونیمهارت فردی 3: ارزیابی دقیق مهارت‌ها و توانایی‌هافصل چهارم: خودکنترلی یا مدیریت فردیمهارت فردی 1: بروز احساسمهارت فردی 2: شجاعت یا جسارتمهارت فردی 3: انعطاف‌پذیریمهارت فردی 4: برنامه‌ریزی برای نوع بیان در گفتگوفصل پنجم: همدلیمهارت فردی1: توجه احترام‌آمیزمهارت فردی 2: احساس تاثیرگذاری بر دیگرانمهارت فردی 3: تمایل به خدمت‌رسانیفصل ششم: مهارت اجتماعیمهارت فردی 1: ایجاد روابطمهارت فردی 2: همکاریمهارت فردی 3: حل اختلافمهارت فردی 4: شناخت سازمانیفصل هفتم: اثربخشی فردی: خوداثربخشیمهارت فردی 1: اعتماد به نفسمهارت فردی 2: ابتکار عمل و مسئولیت‌پذیریمهارت فردی 3: هدف‌یابیمهارت فردی 4: خوش‌بینیمهارت فردی 5: انعطاف‌پذیری و سازگارپذیریفصل هشتم: اثربخش فردی: اثربخشی در روابط میان‌فردیمهارت فردی1: رهبری دیگرانمهارت فردی 2: ایجاد فضای کاری مطلوبمهارت فردی 3: نتیجه‌گیری مطلوب از طریق دیگرانفصل نهم: اولویت‌بندی هدف و رویای ذهنیمهارت فردی 1: شناخت هدف و ارزش‌های فردیمهارت فردی 2: اقدام و گام برداشتن در جهت هدف فردیمهارت فردی 3: اصالتفصل دهم: تقلب در ضریب هوش هیجانی و دیگر علائم هشدارآمیزکاملا تک‌بُعدی: آنقدر خوب که نمی‌توان صحت آن را باور کردتوضیحی درباره حس ششمفصل یازدهم: سخن پایانیپیوست 1: جدول هوش هیجانی در زمینه قابلیت‌هاپیوست 2: پرسش‌ها بر حسب موضوعات و قابلیت‌ها

more_vert مقاله علمی و پژوهشی مولفه های سرمایه اجتماعی و کارآفرینی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی مولفه های سرمایه اجتماعی و کارآفرینی

در این مقاله علمی و پژوهشی که در 26 صفحه و با 67 عنوان فهرست منبع ارائه شده است سرمایه اجتماعی ، رفتار شهروندی سازمانی ، کارآفرینی سازمانی ، هوش هیجانی و رویکردهای هوش هیجانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در زمینه یافته های پژوهشی بحث و بررسی شده و نتایج آماری ارائه گردیده است دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد از نتایج این پژوهش و تحقیق علمی می توانند در رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد به عنوان یکی از منابع استفاده نمایند.

more_vert مقاله الگویابی رابطه میان نظام‌های مغزی- رفتاری و تعارضات بین والدین با مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان

ادامه مطلب

closeمقاله الگویابی رابطه میان نظام‌های مغزی- رفتاری و تعارضات بین والدین با مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان

مقاله علمی و پژوهشی " الگویابی رابطه میان نظام‌های مغزی-رفتاری و تعارضات بین والدین با مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان با میانجی‌ پاسخ‌های شناختی-هیجانی-رفتاری " مقاله ای است در 31 صفحه و با 86 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مطالعات زنان و خانواده منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث تعارض بین والدین؛ نظام های مغزی-رفتاری؛ مشکلات هیجانی-رفتاری پرداخته شده است چکیده مقاله چکیده پژوهش حاضر با هدف الگویابی رابطه میان نظام های مغزی-رفتاری و تعارضات بین والدین با مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان با میانجی پاسخ های شناختی-هیجانی-رفتاری انجام شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود و جامعه آماری در این پژوهش، کلیه دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم شهرستان قدس استان تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله‌ای،665 نفر از آن ها انتخاب شده بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامه نظام های مغزی-رفتاری، مقیاس تعارضات بین والدین، مقیاس پاسخ های شناختی-هیجانی-رفتاری به تعارضات بین والدین و پرسشنامه خودگزارش‌دهی نوجوان بود. نتایج تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل نظری پژوهش که در آن، متغیر پاسخ های شناختی-هیجانی-رفتاری به‌عنوان متغیر میانجی در رابطه بین تعارضات بین والدین و نظام‌های مغزی رفتاری با مشکلات هیجانی-رفتاری وارد مدل شده بود، دارای شاخص های برازش مناسبی با داده‌ها بود. همچنین در این مدل تمامی مسیرهای مستقیم، غیرمستقیم و کلی برای پیش بینی مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان معنی دار به دست آمد؛ بنابراین تعارضات بین والدینی و نظام های مغزی-رفتاری با در نظر گرفتن عوامل میانجی در پیش بینی مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان نقش مؤثری ایفا می کنند. همچنین می‌توان بیان کرد که مدل بافتی-شناختی و مدل توسعه داده شده آن قابلیت تبیین مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان را دارد. در نتیجه می‌توان از این مدل برای تنظیم مداخلات درمانی و همچنین تشخیص عوامل خطر در امر پیشگیری از مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان استفاده کرد. عنوان مقاله [English] The modeling of relationship between brain-behavioral systems and Inter-parental conflicts with adolescent’s emotional-behavioral problems mediated by the cognitive-emotional-behavioral responses چکیده [English] The aim of this study was the modeling of relationship between brain-behavioral systems and interparental conflicts with adolescent’s emotional-behavioral problems, mediated by the cognitive-emotional-behavioral responses. The study was description and structural equation modeling; the population of the study was students of Qods town who were located in Tehran Province. Sample size was 665 students selected by multistage random sampling. The data were gathered through, brain-behavioral systems Inventory, Perception children of inter-parental conflict scale, Cognitive-emotional-behavioral responses to inter-parental conflict scale and Youth Self Report Inventory. The results of structural equation modeling analysis showed the theoretical model of research that variable Cognitive-emotional-behavioral responses to inter-parental conflict as variable mediator in the relationship between interparental conflict and brain-behavioral systems with emotional-behavioral problems adolescent was entered into the model, with indicators adequately fit the data. Also In this model all direct and indirect paths to predict emotional-behavioral problems adolescent, were diagnosed. Therefore inter-parental conflict and brain-behavioral systems with Considering the factors mediating play a significant role in predicting emotional-behavioral problems adolescents. also can stated that Cognitive-tissue model and developed model’s can explain it is the emotional-behavioral problems adolescent, As a result, this model can be used to adjust the treatment and and can also be used to diagnose risk factors used in the prevention of conflicts of adolescents. کلیدواژه‌ها [English] Keywords: Inter-parental Conflict, Brain-Behavioral Systems, emotional-behavioral problems دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر سرسختی ذهنی تکواندوکاران نخبه

ادامه مطلب

closeمقاله اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر سرسختی ذهنی تکواندوکاران نخبه

مقاله علمی و پژوهشی " اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر سرسختی ذهنی تکواندوکاران نخبه" مقاله ای است در 16 صفحه و با 56 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به سرسختی ذهنی؛ تکواندوکاران نخبه؛ تنظیم هیجان؛ کنترل؛ هوش هیجانی پرداخته شده است چکیده مقاله سرسختی ذهنی از مهم‌ترین مهارت‌های روانی چندبعدی مؤثر بر موفقیت ورزشی است و درک عوامل اثرگذار بر توسعۀ آن حائز اهمیت است، یکی از راهکارهای توسعۀ این ویژگی توجه به بعد هیجانی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر سرسختی ذهنی تکواندوکاران نخبه بود. به همین منظور، از بین تکواندوکاران نخبۀ شهر تهران 30 مرد با میانگین سنی (52/5 ± 30/23) به ‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و با روش تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل مورد آزمون قرار گرفتند و پرسش‌نامۀ سرسختی ذهنی در ورزش (شیرد و همکاران، 2009) را تکمیل نمودند. آموزش هوش هیجانی، در طول دو ماه به مدت 16 جلسه روی گروه آزمایش انجام گرفت. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد .نتایج نشان داد که مداخلۀ با روش آموزش هوش هیجانی بر افزایش سرسختی ذهنی گروه آزمایش مؤثر بوده و نمره‌های مؤلفه‌های اطمینان، پایداری و کنترل، آنان در مرحلۀ پس‌ آزمون نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری پیدا کرده است (05/0>P). از نتایج به دست آمده چنین برداشت می‌شود که احتمالاً آموزش هوش هیجانی روشی سودمند و مؤثر در افزایش سرسختی ذهنی تکواندوکاران نخبه است. عنوان مقاله [English] The Effectiveness of Emotional Intelligence Training on Mental Toughness in Elite Taekwondo Athletes چکیده [English] Mental toughness is one of the most important multi-dimensional mental skills that effect sports success. It’s also very important to understand the factors effecting its development. One of the strategies to develop mental toughness is to consider its emotional dimension therefore; the purpose of the present study was to investigate the effectiveness of emotional intelligence training on elite taekwondo athlete’s mental toughness. For the purpose, 30 athletes (with average age of (23/30 ± 5/52) were selected through random sampling from among Tehran Taekwondo population. They were randomly assigned into two groups experimental and control. Both groups completed questionnaire of mental toughness in sport (sheard and et al, 2009). 16 sessions of training during the two months were accomplished on experimental group. Data were analysis using analysis of co variance. The results showed that emotional intelligence training intervention. Had significant effects on mental toughness and its components (Confidence, consistency and control). Generally, emotional intelligence training is useful and effective way to improve elite taekwondo athletes ‘mental toughness. کلیدواژه‌ها [English] Mental toughness, Elite Taekwondo Athletes, emotion regulation, control, Emotional intelligence دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب مجموعه مطالعات هوش هیجانی

ادامه مطلب

closeکتاب مجموعه مطالعات هوش هیجانی

کتاب مجموعه مطالعات هوش هیجانی، مجموعه پژوهش‌هایی بر پایه سوالات و نیازهای والدین ایرانی در فرآیند پرورش کودکان است که توسط محمدعلی اقلامی، فاطمه امینیان، زهره هاشمی و ربابه داربری تالیف شده است. تعلیم و تربیت، فراهم کردن شرایط مناسب برای ظهور استعدادها و توانمندی‌هایی است که در نهاد انسان‌ها وجود دارد و به این اعتبار، زمینه‌های تربیت فرزندان عبارتند از: «خانه، مدرسه و جامعه.» تاثیر هرکدام از زمینه‌های فوق می‌تواند مستقیماً در تربیت قرزندان مشاهده گردد. در گذشته‌های نه چندان دور مدرسه در زمینه آموزش و پرورش فرزندان حرف اول را می‌زند ولی هم اکنون با پیشرفت علم اطلاعات و گسترش رسانه‌های اجتماعی نمی‌توان نقش تربیتی را محدود به مدرسه دانست بلکه باید پذیرفت که خانواده و جامعه نقش برجسته‌تری در این ارتباط دارند. بنابراین باید تلاش کنیم تا اهداف تربیتی خانه و مدرسه را هماهنگ سازیم. نقش تربیتی خانواده در هیچ زمان و شرایطی نمی‌تواند به وسیله سایر عوامل تحقق یابد. چنانچه مدرن‌ترین و‌سایل ارتباط جمعی هم به میان آیند، نخواهند توانست جای خانواده را در زمینه تربیت بگیرند. زیرا رابطه والد و فرزند یک رابطه منحصر به فرد است. هم به جهت تکوینی و زیستی، فرزند پاره تن خانواده و هم به جهت اکتساب و تشریعی نخستین نگرش‌ها و طرز تلقی‌ها و بصیرت‌ها از طریق خانواده در وجود فرزند شکل می‌گیرد. هرچند شرایط موجود در زندگی و شرایط اجتماعی - اقتصادی ظاهراً نقش خانواده را تضعیف کرده است ولی نمی‌توان تاثیر خانواده را نادیده گرفت و در جهت تقویت آن تلاش نکرد. نیاز به شناختی فراتر از شناخت تجربی و عام برای والدین لازم و ضروری است. در کشور ما نیز از سال 1350 برنامه آموزش خانواده با اهداف برگزاری دوره‌های آموزشی، شامل: ویژگی‌های خانوادگی، ارتقاء آگاهی دانسته‌های تربیتی و رفع نیاز آنان، در جهت تحکیم روابط خانوادگی، شروع به فعالیت نموده است. مدرسین آموزش خانواده در آموزش و پرورش پرچم‌دار این وظیفه هستند که با تسلط به مبانی آموزش بزرگ‌سالان و شناخت ویژگی آنان و تسلط بر ابعاد علمی - آموزشی و اعتقادی، اخلاقی و اجتماعی والد و فرزند و با بروز کردن اطلاعات خود در زمینه‌های عوامل موثر در استحکام خانواده؛ روش‌های فرزند پروری و... می‌توانند گامی موثر در این راستا بردارند. کتاب مجموعه مطالعات هوش هیجانی، حاصل مطالعه؛ تحقیق و پژوهش مدرسانی است که به طور مستقیم با والدین فرزندان این مرز و بوم سر و کار دارند و آنچه مورد پژوهش و تحقیق واقع داشته‌اند، همانا سوالات و نیازهای والدینی است که هر روز جهت تربیت فرزندان خود با آن مواجه بوده‌اند. فهرست مطالبپیشگفتارفصل اول: هوش هیجانی و راه‌های کنترل آنفصل دوم: مدیریت هیجانات، مهارت هوش هیجانیفصل سوم: رابطه هوش‌هیجانی و نمره استعداد تحصیلی (هوش شناختی) با رفتارهای پرخطر و پیشرفت‌تحصیلیفصل چهارم: تربیت هوش هیجانی

more_vert مقاله بررسی مقایسه‌ای نقش خودکارآمدی مادرانه و فراهیجان مادر بر تنظیم هیجانی کودکان

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی مقایسه‌ای نقش خودکارآمدی مادرانه و فراهیجان مادر بر تنظیم هیجانی کودکان

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی مقایسه‌ای نقش خودکارآمدی مادرانه و فراهیجان مادر بر تنظیم هیجانی کودکان دارا و فاقد پدر در مقطع سنی 8 تا 11سال" مقاله ای است در 25 صفحه و با 44 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مطالعات زنان و خانواده منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث خودکارآمدی مادرانه؛ فراهیجان مادر؛ تنظیم هیجانی؛ کودکان فاقد پدر پرداخته شده است چکیده مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌ای نقش خودکارآمدی مادرانه و فراهیجان مادر بر تنظیم هیجانی کودکان دارا و فاقد پدر در مقطع سنی 8 - 11سال بود. نمونه کودکان دارای پدر به‌صورت تصادفی مرحله‌ای از دانش‌آموزان ناحیۀ 3 شیراز و گروه دانش‌آموزان فاقد پدر به علت همتاسازی با گروه دارای پدر، از همان ناحیه و به‌صورت دسترس از بین دانش‌آموزان تحت پوشش یک مرکز خیریه انتخاب شدند. در نهایت 200 نفر دانش‌آموز کلاس دوم تا پنجم و مادران آن‌ها در پژوهش شرکت کردند. مادران هر دو گروه ابزارهای پژوهش شامل چک‌لیست تنظیم هیجانی کودکان، مقیاس خودکارآمدی مادرانه و مقیاس فراهیجان والدین را تکمیل کردند. نتایج نشان داد که از بین ابعاد خودکارآمدی مادران، بعد خودمدیریتی پیش‌بین مثبت و معناداری برای تنظیم هیجانی کودکان دارای پدر بود. هیچ یک از ابعاد خودکارآمدی مادران، پیش‌بین معنا‌داری برای تنظیم هیجانی کودکان فاقد پدر نبود. همچنین از بین ابعاد خودکارآمدی مادران، بعد خودمدیریتی پیش‌بین منفی و معنا‌داری برای تغییرپذیری کودکان دارا و فاقد پدر بود. از بین ابعاد فراهیجان مادران، بعد عقاید مربوط به هدایت‌گری پیش‌بین مثبت و معنا‌داری برای تنظیم هیجانی کودکان دارا و فاقد پدر بود. علاوه‌بر‌این از بین ابعاد فراهیجان مادران، بعد عقاید مربوط به هدایت‌گری پیش‌بین مثبت و معنا‌داری برای تغییرپذیری کودکان دارای پدر بود. در مقابل، عقاید مربوط به هدایت‌گری پیش‌بین منفی و عقاید مربوط به پذیرش، پیش‌بین مثبت و معنا‌داری برای تغییرپذیری کودکان فاقد پدر بودند. نتایج پژوهش حاضر نشان‌دهندۀ اهمیت متغیرهای والدینی مادرانه همچون خودکارآمدی و فراهیجان در شکل‌گیری تنظیم هیجانی در کودکان است. عنوان مقاله [English] Comparison of role of maternal self efficacy and maternal meta-emotion on children’s emotion regulation in children with and without father چکیده [English] The aim of this study was to understand the role of maternal meta-emotion and self-efficacy in emotion regulation of children who live with both parents vs. those who live with their mothers only. 200 students (from second to fifth grades) and their mothers were randomly selected from the same geographical district in Shiraz. Half of the children lived with both parents whereas, the other half lived with their mothers only. Each group was given a test, consisting of the Emotion Control Checklist, Parental Self-Efficacy and Parents' Meta-Emotion Philosophy Scales. The results show: (a) from all attributes of self-efficacy, mother’s self-management skill has statistically significant positive correlation with emotion regulation in children who live with both parents; (b) mother’s self-efficacy has no significant correlation with emotion regulation in children who lived with their mothers only and (c) mother’s self-management skill has negative significant correlation with the children’s willingness to change, regardless of their family type. And moreover, (d) self-coaching beliefs (one of the many attributes of maternal meta emotions) have significant positive correlation with emotion regulation in all children, regardless of their family type, (e) self-coaching beliefs have positive significant correlation with the children’s willingness to change in children who lived with both parents and (f) self-coaching beliefs have significant negative correlation and acceptance beliefs have positive significant correlation with the children’s willingness to change in children who lived with their mothers only. The results of this study demonstrate the importance of mother’s parental attributes such as self-efficacy and meta emotion in the formation of emotion regulation in children. کلیدواژه‌ها [English] Maternal self efficacy, Maternal meta-emotion, Emotion regulation, Fatherlessness children دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی رابطه ابعاد هوش هیجانی با تعهد سازمانی

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی رابطه ابعاد هوش هیجانی با تعهد سازمانی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی رابطه ابعاد هوش هیجانی با تعهد سازمانی" مقاله ای است در 19 صفحه و با 28 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث هوش هیجانی؛ تعهد سازمانی؛ صنعت بانکداری؛ بانک ملت؛ بانک اقتصاد نوین پرداخته شده است چکیده مقاله از آنجا که نیروی انسانی متعهد و توانمند، منشأ مزیت رقابتی منحصربه‌فرد هر سازمان می‌باشد، در این مقاله، ضمن سنجش میزان تعهد سازمانی کارکنان، تأثیر ابعاد هوش هیجانی بر ابعاد تعهد سازمانی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. جامعه‌ی آماری این تحقیق، کارشناسان بخش بین‌الملل بانک‌های ملت و اقتصاد نوین است که با استفاده ازپرسش‌نامه‌های استاندارد تعهد سازمانی آلن و مایر و هوش هیجانی گلمن صورت پذیرفته است. آماره‌های توصیفی، شامل جداول فراوانی، میانگین و انحراف معیار می‌باشد و در سطح استنباطی نیز از آزمون ناپارامتریک و برای ارزیابی مدل مفهومی، از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج نشان داد که تقریباً به یک میزان تمام تعهد‌ها (عاطفی، مستمر، هنجاری) در کارکنان بخش‌های مورد مطالعه وجود دارد. رتبه‌بندی سازه‌های هوش هیجانی، نشان داد که سازه‌های همدلی، خودانگیزی، مدیریت هیجانات، خودآگاهی، مهارت‌های اجتماعی به‌ترتیب دارای بیشترین تا کمترین میانگین در بین کارکنان هستند. همچنین، بررسی روابط بین سازه‌های هوش هیجانی و تعهد سازمانی نشان می‌دهد که بین تمام سازه‌های هوش هیجانی، همبستگی بسیار قوی و مثبتی با تعهد عاطفی وجود دارد. سازه‌های خودآگاهی، مدیریت هیجانات، مهارت‌های اجتماعی با تعهد هنجاری؛ سازه‌ی خودانگیزی با تعهد مستمر و سازه‌ی همدلی با هر دو نوع تعهد رابطه‌ای معنادار دارند. عنوان مقاله [English] An Investigation of the Relationship between Emotional Intelligence and Organizational Commitment چکیده [English] Since committed and capable human resource provide competitive advantage for any organizations, this research is intended to assess the degree of employees’ commitment in order to find out the effectiveness of emotional intelligence on organizational commitment. Research population involves all the international experts in Mellat and Eghtesad Novin banks. Research instruments included Allen and Mayer’s standard organizational commitment questionnaire and Goleman’s emotional intelligence. Descriptive statistics included frequency table, mean and standard deviation. Nonparametric tests were applied as inferential statistics and structural equation modeling was used to evaluate the conceptual model. The results indicated that all types of commitment (emotional, constant, and normative commitments) equally existed in the employees at different sections. The ranks given to different structures of emotional intelligence showed that sympathy, self-motivation, emotional management, and social skills had the most to least correlation with emotional intelligence and organizational commitment respectively. Assessment of the relationship between the elements of emotional intelligence and organizational commitment indicated that all the element of emotional intelligence were strongly related to emotional commitment. Variables such as self-consciousness, emotional management, and social skills are significantly related to normative commitment. Self-motivation is significantly related to constant commitment, and sympathy has a meaningful relationship with both commitments.  کلیدواژه‌ها [English] Emotional Intelligence, organizational commitment, Banking Industry, Mellat bank, Eghtesad Novin Bank دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله نقش انگیزش بیرونی و درونی در گرایش بزرگسالان به فعالیت جسمانی

ادامه مطلب

closeمقاله نقش انگیزش بیرونی و درونی در گرایش بزرگسالان به فعالیت جسمانی

مقاله علمی و پژوهشی" نقش انگیزش بیرونی و درونی در گرایش بزرگسالان به فعالیت جسمانی" مقاله ای است در 23 صفحه با 36 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است .در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات انگیزش بیرونی؛ انگیزش درونی؛ فعالیت جسمانی؛ کارمند.؛ نظریۀ خودتعیین‌گری، بزرگسالان ، ورزش بزرگسالان ، فعالیت بزرگسالان و گرایش بزرگسالان مطرح شده است محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert امروز می خواهم عصبانی نشوم

ادامه مطلب

closeامروز می خواهم عصبانی نشوم

هر روز صبح که از خواب بیدار می شوم، با خودم تصمیم می گیرم که امروز هیجاناتم را بیشتر کنترل کنم، کمتر فریاد بزنم، خشم خود را بیشتر کنترل کنم، بیشتر سکوت کنم و در برابر رفتارهای اشتباه فرزند و همسرم صبورتر باشم. ساعتی از روز نگذشته که تصمیمی که شب قبل گرفته بودم، فراموش می کنم، با تکرار یک رفتار نامناسب از طرف فرزندم مثل بمب منفجرمی شوم، فریاد می زنم. احساس خشم اجازه نمی دهد، مغزم کار کند و فقط دنبال راهی هستم تا این همه هیجان منفی را تخلیه کنم.شاید بتوان گفت، هیچ چیز سریع تر از خشم، نمی تواند شما را در جو منفی قرار دهد. خشم یک احساس پیچیده است که به صورت جسمانی و هیجانی ابراز می شود خشم چیست؟ خشم یک احساس پیچیده است که به صورت جسمانی و هیجانی ابراز می شود. خشم واکنش طبیعی ارگانیسم نسبت به شرایط و موقعیت هایی است که در آن دچار ناکامی می شویم و احساس تهدید می کنیم. در این موقعیت ممکن است تصور کنیم صدمه خواهیم دید یا فردی در مورد ما دچار اشتباه شده است. این احساس می تواند یک احساس خفیف ناخوشایند یا احساس شدید عصبانیت بوجود آورد. وقتی خشمگین می شوید ایجاد خشم، وضعیت بدن شما را تغییر می دهد. شما نیاز پیدا می کنید تا از اطرافیان فاصله بگیرید و به طور کلی فضا ناآرام و خشن می شود. حال اگر این خشم به طور نامناسب بروز یابد، رابطه شما و اطرافیان تان خصوصاً اعضای خانواده و از همه مهمتر رابطه شما با شریک زندگی تان را به شدت مختل می کند. اما از طرف دیگر مهار کردن خشم به شما این فرصت را می دهد که این هیجان را تحت سیطره خود در آورید و تغییرات سازنده ای ایجاد می کند. وقتی خشم شما مهار شود، روابط تان رضایت بخش تر، زندگی تان سالم تر و لذت تان از روابط و زندگی بیشتر می گردد. در ابراز خشم، هر کس براساس نوع شخصیت و تربیتی که دارد، روشی را اتخاذ می کند. برخی از روش تخلیه هیجانی(مانند فحاشی، کتک زدن، داد زدن و ...) و برخی از روش جابجایی (مثلاً خشم خود را بر کسی یا چیزی خالی نکنید که برایش خطری ندارد)... استفاده می کنند. در ادامه برای غلبه بر هر یک از این روش های ناسالم راهکارهایی ارائه می گردد: پیشنهاداتی برای مهار تخلیه هیجانی - از کانون خشم تان فاصله بگیرید، درگیر آن نشوید تا اینکه آرام بگیرید، تنفس اعلام کنید. - قول دهید که نه فیزیکی نه کلامی و نه هیجانی با خود یا دیگران بدرفتاری نکنید. - از شیوه های فیزیکی مناسب برای رهایی از آدرنالین ترشح شده استفاده کنید مانند ورزش و پیاده روی... - کاری کنید که تسکین یابید مثلاً حمام ولرم بگیرید، موقعیتی لذت بخش را تجسم کنید، نیایش کنید و برای سرگرمی هایتان وقت بگذارید. پیشنهاداتی برای مهار جابجایی خشم - از کسانی که قبلاً خشم تان را به سمت آنها جابجا می کردید، فاصله بگیرید. وقتی احساس خشم می کنید در جایی بمانید یا جایی بروید که از همان ابتدا بتوانید به طرز مناسبی اجازه دهید که ترشحات آدرنالین تان فروکش کند. - اظهارات یا اقدامات غیرمستقیم و مغرضانه تان را تشخیص دهید، صاحب رفتارتان باشید. - به این تأثیرات (یعنی تأثیر خشم) بر روی خود و همین طور دیگران، عمیق تر توجه کنید. - بلافاصله درباره احساس خشم تان با کسی حرف بزنید. به او بگویید که در جریان برخورد با خشم در کجا قرار گرفته اید. مثلاً اگر به قدری گیج و سردرگم هستید که نمی توانید افکارتان را روشن بیان کنید، بگویید که نیاز دارید اوضاع را سرو سامان دهید. راهکاری برای پاسخ دادن به خشم طرف مقابل - تعادل خود را حفظ کنید و در صورت لزوم با ترک فیزیکی صحنه از خودتان محافظت کنید. - احساسات، افکار یا هر خواسته ای که همسرتان ابراز می کند یا شما استنباط می کنید، تصدیق کنید. - درباره هر ناحیه ای که مبهم به حال خود رها شده است، سوال های باز بپرسید مثل «چه می خواهید» یا «چه فکر می کنید» - ترکیب مهارت حرف زدن و مهارت گوش دادن را در نظر داشته باشید، به طور مثال برای حل مشکلات تان با حرف زدن راهی پیدا کنید. منبع: تبیان

more_vert مقاله حیاء فضیلتی بنیادین یا هیجانی زودگذر

ادامه مطلب

closeمقاله حیاء فضیلتی بنیادین یا هیجانی زودگذر

مقاله علمی و پژوهشی " حیاء فضیلتی بنیادین یا هیجانی زودگذر " مقاله ای است در 21 صفحه و با 25 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث حیاء، شرم، اخلاق روایی، روانشناسی شرم پرداخته شده است چکیده مقاله ضرورت ترسیم الگوی اسلامی – ایرانی شرم و فرهنگ سازی بر اساس آن برای جامعه امروز ما بر کسی پوشیده نیست. این مقاله به عنوان درآمدی بر ارائه این الگو تلاش می‌کند با شیوه تحلیلی – توصیفی، به بازخوانی و تحلیل فضیلت حیاء در اخلاق روایی شیعه بپردازد. نظریه غالب در روانکاوی معاصر غرب این است که شرم از جمله هیجانات خودآگاه فردی منفی است. پس از ارتکاب خطا در حضور جمع پدید می‌آید، عزت نفس آدمی را هدف قرار می‌دهد و باید تعدیل شود. بندیکت با نظریه خود مبنی بر اختلاف معنای شرم بر اساس تنوع فرهنگ‌ها رهیافتی متفاوت فراروی تحقیقات شرم گشود که کمتر مورد توجه قرار گرفت. محققان در این مقاله تلاش می‌کنند به چیستی، چرایی و چگونگی حیا و کارکردها و نتایج مترتب بر آن در اخلاق روایی شیعه بپردازند. در این نظام حیاء فضیلتی پایدار و بنیادین، خویشتنداری مبتنی بر معرفت و حافظ کرامت نفس آدمی است که البته افراط و تفریط در آن زیانبار است دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله مایندفولنس، هوش هیجانی و سرسختی ذهنی در کاراته کاهای نخبة موفق و ناموفق سوپرلیگ کاراتة مردان ایران

ادامه مطلب

closeمقاله مایندفولنس، هوش هیجانی و سرسختی ذهنی در کاراته کاهای نخبة موفق و ناموفق سوپرلیگ کاراتة مردان ایران

مقاله علمی و پژوهشی " مایندفولنس، هوش هیجانی و سرسختی ذهنی در کاراته کاهای نخبة موفق و ناموفق سوپرلیگ کاراتة مردان ایران " مقاله ای است در 22 صفحه و با 56 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به سوپر لیگ؛ سرسختی ذهنی؛ کاراته؛ مایندفولنسِ؛ هوش هیجانی پرداخته شده است چکیده مقاله برحسب مطالعات متعدد صورت گرفته در حیطة روان شناسی ورزش می توان گفت که عملکرد مطلوب ورزشی به عوامل روان شناختی بسیاری مرتبط است و ویژگی های شخصیتی و روان شناختی از عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت ورزشی است. هدف این پژوهش مطالعه و مقایسة مایندفولنس، هوش هیجانی و سرسختی ذهنی در کارات هکاهای موفق و ناموفق سوپر لیگ کاراتة مردان ایران بود. مطالعة حاضر از نوع علی مقایسه ای و جامعة آماری کاراته کاهای سوپر لیگ کاراتة مردان ایران در سال 1394 در بخش کومیته بودند. داده های اولیه به روش در دسترس از 70 نفر از ورزشکارانِ تمام تیم های شرکت کننده_ به ویژه دو تیم بالا و سه تیم پایین جدول_ در سوپر لیگ کاراته جم عآوری شد. پس از ب هدست آوردن اطلاعات مربوط به تعداد مبارزات و نتایج آن برای هر ورزشکار، عملکرد بهینة کاراته کاها محاسبه و دو گروه کاراته کای موفق و ناموفق تعیین شد (هر گروه 30 نفر). ابزار استفاده شده در این پژوهش شامل فرم رضایت نامه و دموگرافیک،پرسشنامة مایندفولنس ورزشی، پرسشنامة هوش هیجانی شاته و پرسشنامة 48 سؤالی سرسختی ذهنی بود. پس از و شاپیرو ویلک، نتایج آزمون تی دو گروه مستقل K-S بررسی نرمال بودن توزیع داده ها در دو گروه با استفاده از آزمون نشان داد که تفاوت مایندفولنس بین کاراته کاهای موفق و ناموفق از لحاظ آماری معنادار نبود، اما تفاوت هوش هیجانی و سرسختی ذهنی بین دو گروه معنادار بود. در مجموع می توان گفت که بخش چشمگیری از یافته ها بر نقش ویژگیهای روان شناختی در عملکرد و موفقیت ورزشی بین دو گروه کاراته کای نخبه که در بالاترین سطح از کاراتة جهان و آسیا قرار دارند، تأکید می کند. عنوان مقاله [English] Mindfulness, Emotional Intelligence and Mental Toughness in Successful and Unsuccessful Karate Athletes in Iran Men’s Karate Super League چکیده [English] According to numerous studies in sport psychology, it is proved that optimal athletic performance relates to many psychological factors and personality and psychological characteristics influence athletic development. The aim of this study was to investigate and compare mindfulness, emotional intelligence and mental toughness in successful and unsuccessful karate athletes in Iran men’s karate super league. This research was casual-comparative and the population consisted of Iran men’s karate super league in Kumite section in 2015. Primary data were collected by convenience sampling method from 70 athletes of all participating teams- especially two high ranking teams and three low ranking teams- in karate super league. After the data of the number of competitions and their results for each athlete were collected, the optimal performance of karate athletes was calculated and two successful and unsuccessful karate athletes groups were determined (each group 30 subjects). The form of content, the demographic questionnaire, Sport Mindfulness Scale, Schutte Emotional Intelligence Questionnaire and Mental Toughness Questionnaire (48 items) were used. The normal distribution of data in both groups were examined using the K-S and Shapiro-Wilk tests. The results of independent t test showed that the difference in mindfulness was not statistically significant between successful and unsuccessful karate athletes, but the emotional intelligence and mental toughness between successful and unsuccessful athletes were significantly different. Overall, it can be stated that a major part of these findings emphasize the role of the psychological characteristics in the sport performance and success of the two groups of elite karate athletes who have the highest rank in Asia and world karate. کلیدواژه‌ها [English] Emotional intelligence, karate, Mental toughness, Mindfulness, super league دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب هوش ایده‌پرداز

ادامه مطلب

closeکتاب هوش ایده‌پرداز

کتاب هوش ایده‌پرداز نوشته‌ی حمید توکل پناه، با معرفی مدلی نوین برای ارزیابی ایده‌ها، تاثیر انواع هوش و سبک‌های شناختی مختلف را بر ایده‌پردازی مورد بررسی و کاوش قرار می‌دهد. توانایی هر انسانی برای ایده‌پردازی به قابلیت استدلال ذهنی و درون اندیشی و توانایی درک و فهم و میزان هوش وی بستگی دارد. ایده‌ها از مفاهیم واقعی یا واقعیات ذهنی نشات می‌گیرند که این مفاهیم و واقعیات به مثابه مبنایی برای هر معرفتی، اعم از دانش یا حکمت محسوب می‌شوند. به بیان کلی‌تر ایده‌ها از واکنش‌های ذهنی و به صورت غیر‌ارادی به‌وجود می‌آیند، بدون اینکه تفکر و یا تاملی جدی در مورد آن‌ها شده باشد. فرآیند ایجاد ایده جدید، خلاقیت و تشخیص فرصت را می‌توان به عنوان مسیری در نظر گرفت که با شکل‌گیری ایده‌های جدید و بعضا سودمند آغاز می‌شود (ایجاد فکر جدید)، سپس به ایده‌هایی برخورد می‌شود که نه‌ تنها جدید بلکه بالقوه مفید نیز هستند (خلاقیت)، و در پایان، ایده‌هایی قرار دارند که جدید، سودمند و در عین حال دارای قابلیت ارزش‌آفرینی اقتصادی می‌باشد (تشخیص فرصت) و هوش به مفهوم عام آن نه تنها به عنوان یک توانایی ذهنی بلکه به عنوان مجموعه‌ای از مهارت‌های شناختی در این فرآیند نقش به‌ سزایی را ایفا می‌نماید. در بخشی از کتاب هوش ایده‌پرداز می‌خوانیم: شخص کارآفرین در طی فرآیند کارآفرینی، که با شناسایی فرصت، ایجاد و توسعه ایده ها و پس از آن ارزیابی امکانات تجاری و انتقال به بالاترین سطح یعنی سرمایه‌گذاری و راه اندازی شکل می‌گیرد، نیاز به مجموعه‌ای از توانمندی های مدیریتی و فردی دارد و هوش از جمله توانایی های فردی کارآفرینان است. هوش به عنوان یک توانایی شناختی مطرح شده است و عنوان شده که کارآفرین موفق نیازمند ترکیبی از هوش های عملیاتی تحلیلی و خلاق دارد. همچنین در زمینه رهبری و کارآفرینی شکل‌های گسترده‌تری ازهوش از جمله هوش هیجانی و معنوی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. ازطرف دیگر هر نوع تشخیص فرصت توسط یک کارآفرین، بر پایه نوعی هوشیاری است که توسط اطلاعات، و جمع‌آوری دانش تقویت شده است. این هوشیاری با رصد رویدادها و الگوهای رفتاری در محیط و توجه خاص به مشکلات تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان، نیازهای برآورده نشده و ترکیب‌های تازه از منابع موجود، به درک فرصت های کارآفرینانه کمک می نماید و هوشیاری کارآفرینانه نامیده می شود و در درک فرصت های کارآفرینانه موثر است. البته سبک شناختی یک فرد ممکن است اولویت او برای انواع مختلف یادگیری، جمع‌آوری دانش، پردازش اطلاعات، تصمیم‌گیری و بسیاری از رفتارهای مهم که کارآفرین به صورت روزانه از خود بروز می‌دهد را تحت تاثیر قرار دهد. علاوه بر این، میتواند منجر به توجه فرد به بخش‌های خاصی از دانش و کارهای خاص شده، و به کاهش تمرکز بر بخش‌های دیگر دانش، اطلاعات و وظایف منجر گردد. فهرست مطالب پیشگفتارفصل اول: ماهیت و چیستی هوش و ایدهخلاصهاهمیت شناخت ایده‌پردازی کارآفرینانهمفاهیم اصلیایده‌ی کارآفرینانهفصل دوم: مبانی نظری هوش و تاثیر آن بر ایده‌پردازیخلاصههوشنظریه‌ی هوش موفقهوش عمومی: "عامل جی"هوش های چندگانهنظریه هوش موفق استرنبرگمولفه‌های هوش موفقایجاد هوش موفقنقاط قوت هوش موفق استرنبرگهوش موفق و ارتباط آن با کارآفرینینظریه هوش هیجانیمدل هوش هیجانی مایر و سالویمدل هوش هیجانی بار-آنمدل هوش هیجانی گلمنهوش هیجانی و ارتباط آن با کارآفرینینظریه هوش معنویهوش معنویمدل هوش معنوی مایکمدل هوش معنوی آمونزهوش معنوی از دیدگاه ابراهیمیهوش معنوی از دیدگاه ولمنهوش معنوی از دیدگاه سیسیکهوش معنوی از دیدگاه ویگلزورثهوش معنوی از دیدگاه چرینهوش معنوی از دیدگاه مایرهوش معنوی از دیدگاه سانتوسهوش معنوی از دیدگاه فریدمن و مک دونالدهوش معنوی از دیدگاه لیچفیلدهوش معنوی از دیدگاه آمرام و درایرهوش معنوی از دیدگاه کینگرشد هوش معنویمقایسه هوش معنوی با هوش‌های دیگرمدل مقایسه‌ای هوش (سری دوایر درونی و بیرونی)جایگاه زیستی- عصبی هوش معنویهوش معنوی و ارتباط آن با کارآفرینیسبک شناختیمفهوم سبک شناختیسبک شناختی و شناخت کارآفرینیسبک شناختی شهودیسبک شناختی منطقیهوشیاری کارآفرینانهتعاریف هوشیاری کارآفرینانهجستجو و پویش هوشیارهوشیاری کارآفرینانه و ایده‌ی کارآفرینانهایده ی کارآفرینانهجایگاه ایده در فرآیند کارآفرینیمفهوم خلاقیت و رابطه آن با ایدهجایگاه ایده در مغز آدمیتاثیر هوش بر ایده های کارآفرینانهارزیابی ایده های کارآفرینانهابعاد مجموعه ایده هاپیکربندی‌های متفاوت دانش کیفی برای فرآیند تولید ایدهاندازه‌گیری مجموعه ایدهفصل سوم: شیوه ارزیابی وپژوهشخلاصهبررسی تاثیر هوش بر ایده‌پردازیروش تحقیق در پژوهش مورد بررسی کتابروش‌های گرد‌آوری داده‌هاابزار گردآوری داده‌هاارزیابی هوش موفقفصل چهارم: نتیجه‌گیری و جمع‌بندیخلاصهمقدمهبحث و نتیجه‌گیریجمع بندیپیشنهادات کاربردی به خوانندگانفهرست مراجعپیوست ها