جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی بازی های رایانه ای نوجوانان در جمهوری چک و ایران

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی بازی های رایانه ای نوجوانان در جمهوری چک و ایران

مقاله علمی و پژوهشی" بازی های رایانه ای نوجوانان در جمهوری چک و ایران " مقاله ای است در 20 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به بازی های رایانه ای نوجوانان در جمهوری چک و ایران ، بازی های ویدئویی ، بازیهای رایانه ای ، خشونت ، رسانه، رسانه تعاملی ، نظریه حساسیت زدایی و نظریه نسخه برداری اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله عوامل و آثار بزه‌دیدگی اخلاقی کودکان و نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام

ادامه مطلب

closeمقاله عوامل و آثار بزه‌دیدگی اخلاقی کودکان و نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام

مقاله علمی و پژوهشی " عوامل و آثار بزه‌دیدگی اخلاقی کودکان و نوجوانان در شبکه‌های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام " مقاله ای است در 18 صفحه و با 13 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث بزه دیدگی اخلاقی، شبکه اجتماعی تلگرام ، شبکه اینستاگرام، کودکان و نوجوانان پرداخته شده است   کودکان و نوجوانان؛ آسیب پذیرترین قشر در شبکه¬های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام هستند؛ شبکه¬های اجتماعی کاربران کم سن را در معرض حجم عظیمی از اطلاعات قرار می‌دهند که بخشی از آن¬ها به دلیل عدم تناسب با رشد سنی و عقلی و میزان دانش کودک می‌تواند آثار زیان باری به همراه داشته باشد. از این رو، ضروری است که مهارت های لازم برای حضور در شبکه-های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام به کودکان و والدین آن¬ها آموخته شود و همچنین عوامل و آثار بزه¬دیدگی اخلاقی این قشر آسیب پذیر در شبکه¬های اجتماعی شناسایی شود تا از آسیب¬های احتمالی پیشگیری شود. در این مقاله با روش تحقیق تحلیلی - توصیفی به صورت کتابخانه¬ای از طریق فیش برداری به ارزیابی عوامل و آثار بزه¬دیدگی اخلاقی کودکان و نوجوانان در شبکه¬های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام پرداخته شده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب 5 زبان عشق برای نوجوانان

ادامه مطلب

closeکتاب 5 زبان عشق برای نوجوانان

سال‌ها پیش از من پرسیدند: پس چه وقت قصد دارید کتابی راجع به تربیت و اصلاح رفتار نوجوانان بنویسید؟ پاسخ دادم: وقتی فرزندانم به سلامت از این دوره گذشتند. جالب است بدانید، نسل حاضر در تربیت فرزندان بخصوص نوجوانان خود بهت‌زده و حیران است، خشونت نوجوانان و جوانان یکی از عوامل بهت و حیرت والدین محسوب می‌شود که از اخبار هر روز می‌شنویم و اثرات آن را می‌بینیم. به راستی که خودکشی، کشتار همسالان و حتی والدین به شکل یک مسأله عادی درآمده و عمومی شده است. در این کتاب، اهمیت عشق در تربیت و پرورش کودکان از نظر روانشناسی بررسی شده و راه‌های رفتار محبت‌آمیز با کودکان نشان داده می‌شود. به تصریح کتاب: زبان اصلی عشق کودک شما هر چه باشد، او نیازمند آن است که این عشق از یک راه راه بی‌قید و شرط ابراز شود. عشق بی‌قید و شرط نور هدایتگری است که راه تاریک را روشن می‌کند و ما و والدین را قادر می‌سازد تا ببینیم کجا هستیم و برای پرورش کودک‌مان چه کار باید بکنیم. بدون وجود این نوع عشق، پدران و مادران گیج و سردرگم می‌شوند و راه خود را گم می‌کنند... کودکان اساسا موجوداتی عاطفی هستند و اولین درک آن‌ها از دنیا عاطفی است. چندین بررسی اخیر نشان داده که وضعیت عاطفی ما در حتی بر جنین داخل رحم اثر می‌گذارد. جنین به خشم یا شادمانی مادر پاسخ می‌دهد. همچنان که کودکان بزرگ‌تر می‌شوند فوق‌العاده نسبت به حالت عاطفی والدین خود حساس می‌شوند... فهرست مطالبسپاس و تقدیرمقدمهفصل 1: درک نوجوانان این دورهفصل 2: اهمیت عشق والدین به فرزندانشانفصل 3: زبان عشق 1، استفاده از واژگان اثربخشفصل 4: زبان عشق 2، تماس فیزیکیفصل 5: زبان عشق 3، زمان کیفیفصل 6: زبان عشق 4، خدمت کردنفصل 7: زبان عشق 5، هدیهفصل 8: چگونه زبان عشق فرزندتان را کشف کنید؟فصل 9: عشق و خشم، کمک به والدینفصل 10: عشق و خشم، کمک به نوجوانان برای کنترل خشمفصل11: عشق و استقلالفصل 12: عشق و مسئولیتفصل 13: در زمان شکست، به او محبت کنیدفصل 14: زبان‌های عشق در خانواده‌های تک‌والدیفصل 15: زبان‌های عشق در خانواده‌های ترکیبی

more_vert کتاب چگونه با نوجوانان صحبت کنیم تا گوش دهند و چگونه گوش دهیم تا نوجوانان صحبت کنند

ادامه مطلب

closeکتاب چگونه با نوجوانان صحبت کنیم تا گوش دهند و چگونه گوش دهیم تا نوجوانان صحبت کنند

ادل فبر و الین مازلیش در کتاب چگونه با نوجوانان صحبت کنیم تا گوش دهند و چگونه گوش دهیم تا نوجوانان صحبت کنند، اصول اولیه‌ی ارتباط مؤثر با نوجوانان را بیان می‌کنند. از زمانی که فرزندانمان متولد شده بودند، ما شنیده بودیم «تا وقتی آن‌ها کوچک هستند، از با هم بودن لذت ببرید»، «بچه‌های کوچک مشکلات کوچکی دارند و بچه‌های بزرگ مشکلات بزرگ.» بارها و بارها به ما گفته شده بود روزی این کودک شیرین به غریبه‌ای بدخلق تبدیل می‌شود که از سلیقه‌ی ما انتقاد می‌کند، قوانین ما را به چالش می‌کشد و ارزش‌هایمان را رد می‌کند. هیچ‌کس ما را برای احساس فقدان و از دست دادن آماده نکرده بود. از دست دادن ارتباط صمیمی و قدیمی؛ از دست دادن اطمینان؛ از دست دادن رضایت ناشی از مورد نیاز بودن؛ از دست دادن این احساس که حامیان قدرتمندی هستیم که می‌توانیم فرزندانمان را از آسیب دیدن حفظ کنیم. ما کودکان‌مان را در فرهنگی بزرگ می‌کنیم که فرومایه‌تر، بی‌رحم‌تر، مادی‌گراتر و خشن‌تر از قبل هستند در این شرایط، مادران و پدران امروزی چگونه باید باشند؟ ادل فبر (Adele Faber) و الین مازلیش (Elaine Mazlish) در این کتاب تکنیک‌های جدیدی برای مشکلات روزمره‌ای که والدین با آن مواجه می‌شوند، ارائه می‌کنند. در بخشی از کتاب چگونه با نوجوانان صحبت کنیم تا گوش دهند و چگونه گوش دهیم تا نوجوانان صحبت کنند (How to Talk So Teens Will Listen & Listen So Teens Will Talk) می‌خوانیم: اجازه داشتم کفش پاشنه بلند بپوشم و آرایش کنم و تمام هیجانات برای پسرها بود. من و دوستان دخترم با هم عاشق یک پسر می‌شدیم و از هم می‌پرسیدیم فکر می‌کنی او من را دوست دارد؟ یا فکر می‌کنی او تو را دوست دارد؟... «آن روزها زندگی خیلی راحت بود. من می‌توانستم در آخر هفته‌ها تا ظهر بخوابم. ذره‌ای نگرانی درباره‌ی کار کردن، پرداخت اجاره خانه و حمایت از خانواده نداشتم. و به هیچ‌وجه درباره‌ی فردا نگران نبودم. می‌دانستم که همیشه می‌توانم به والدینم تکیه کنم.» زنی سرش را به چپ و راست تکانی داد و از سر تأسف گفت: «بهترین بخش نوجوانی‌ام این بود که از آن دوره گذشتم.» من به برچسب اسمش نگاه کردم و گفتم: «کارن، به نظر می‌رسد که نوجوانی بهترین دوره‌ی زندگی‌ات نبود.» فهرست مطالبچگونه با نوجوانان صحبت کنیم تا گوش دهند و چگونه گوش دهیم تا نوجوانان صحبت کنندمقدمهفصل اول: برخورد درست با احساساتفصل دوم: هنوز می‌خواهیم «مطمئن شویم»فصل سوم: تنبیه کردن یا تنبیه نکردنفصل چهارم: با هم مشکل را برطرف کنیدفصل پنجم: جلسه با نوجواناندلم می‌خواست با بچه‌های اعضای گروه ملاقات کنم.فصل ششم: درباره‌ی احساسات، دوستان و خانوادهفصل هفتم: والدین و نوجوانان در کنار یکدیگرفصل هشتم: در ملاقات بعدیپایان

more_vert مقاله تاثیر فعالیت بدنی بیشینه و جنس بر میزان ترشح هورمون رشد

ادامه مطلب

closeمقاله تاثیر فعالیت بدنی بیشینه و جنس بر میزان ترشح هورمون رشد

مقاله علمی و پژوهشی" تاثیر فعالیت بدنی بیشینه و جنس بر میزان ترشح هورمون رشد (GH) در نوجوانان دختر و پسر فعال" مقاله ای است در 13 صفحه با 24 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است .در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات شاخص تودة بدنی ، فعالیت بدنی، نوجوانان فعال و هورمون رشد (GH)مطرح شده است محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کشف علت بدخلقی دوران نوجوانی

ادامه مطلب

closeکشف علت بدخلقی دوران نوجوانی

دانشمندان علت بد خلقی، خود خواهی، بی ملاحظگی و تند مزاجی نوجوانان را به این شکل توجیه می کنند که رشد مغز انسان در نوجوانی کندتر از رشد بدن اوست. در گذشته روانشناسان علت خصوصیات ناخوشایند رفتاری دوران نوجوانی را تغییرات هورمونی بدن می دانستند. در حالی که تحقیقات جدید که با روش تصویربرداری از مغز انسان انجام شده است حاکی از تغییرات وسیع ساختمان مغر انسان در نوجوانی و اوایل جوانی است. علت بدخلقی دوران نوجوانی در این تحقیق که در انستیتو ملی سلامت روان Bethesda انجام شد، فرآیند رشد 400 کودک تحت نظارت قرار گرفت. به این صورت که هر دو سال یک بار از مغز آنها تصویربرداری به عمل می آمد. با مطالعه نتایج به دست آمده مشخص شد در فرآیند رشد انسان به تدریج سلول های مغز درگیر جوان سازی می شوند و به طور مداوم مغز انسان در حال تجدید و تغییر است به طوری که فرد تا سن 22-20 سالگی سالانه یک درصد از سلول های خاکستری مغز خود را از دست می دهد. علت بدخلقی دوران نوجوانی دانشمندان تغییرات در ناحیه نرمه جلویی مغز انسان که مسوول کنترل محرک های انگیزشی، قضاوت و تصمیم گیری نوجوان است را توجیه مناسبی برای رفتارهای عجیب اغلب نوجوانان در این سنین می دانند. آنها معتقدند در این مرحله از زندگی مغز نوجوانان مانند اسفنجی عمل می کند که درگیر یادگیری است و عدم کنترل محرک های درونی باعث بروز رفتارهای ریسکی مانند روی آوردن به مواد مخدر، الکل و سیگار می شود. منبع: اعتماد

more_vert بچه ها و حملات تروریستی!!

ادامه مطلب

closeبچه ها و حملات تروریستی!!

طبق تحقیقات دانشمندان بریتانیایی، کودکان تا یک‌سال بعد از بروز حادثه درگیر آن هستند. نخستین مسأله‌ای که باید به آن توجه کرد کنترل اخباری است که به گوش کودکان می‌رسد،هم باید از رسانه‌ها در حضور کودکان کنترل‌شده استفاده کرد و هم در جمع‌های خانوادگی و مهمانی‌‌های فامیلی، اجازه ندهیم بحث و تحلیل‌های گروهی پیرامون شایعات شکل بگیرد.

more_vert کتاب چگونه با نوجوانم صحبت کنم

ادامه مطلب

closeکتاب چگونه با نوجوانم صحبت کنم

کتاب چگونه با نوجوانم صحبت کنم که گوش کند و چگونه گوش کنم که نوجوانم صحبت کندکتاب چگونه با نوجوانم صحبت کنم که گوش کند و چگونه گوش کنم که نوجوانم صحبت کند نوشته ادل فبر و الین مازلیش، نحوه ارتباط درست با یک نوجوان و توجه به احساسات او برای رشدش را آموزش می‌دهد. به غیر از پدر یا مادر، چه کسی در این سال‌های بحرانی در کنار نوجوانان‌ما خواهد بود تا کمک‌شان کند، پیام‌های گمراه‌ کننده‌ی منابع مختلف را درک کنند؟ چه کسی به آن‌ها کمک خواهد کرد در برابر فشار هم‌سالان مقاومت کنند؟ چه کسی به آن‌ها کمک خواهد کرد در برابر گروه‌ها و بی‌رحمی‌ها، اشتیاق برای پذیرش، ترس از طرد شدن، وحشت‌ها، هیجانات و سردرگمی دوران نوجوانی، مقاومت کنند؟ زندگی با نوجوانان می‌تواند مستأصل‌ کننده باشد. ما این را می‌دانیم. این را به خاطر می‌آوریم. اما همچنین به یاد می‌آوریم که چطور در طول آن‌ سال‌های دشوار، مهارت‌هایی آموختیم که به ما کمک کرد بدون این که به زیر آب فرو برویم، در میان تلاطم‌ترین آب‌ها شنا کنیم. ادل فیبر (Adele Faber) و الین مازلیش (Elaine Mazlish) در کتاب چگونه با نوجوانم صحبت کنم که گوش کند و چگونه گوش کنم که نوجوانم صحبت کند (How to talk so teens will listen and listen so teens will talk)، تکنیک‌های جدید و شیرینی برای مشکلات روزمره‌ای که والدین با آن مواجه می‌شوند، دارند. آن‌ها بهترین تفکرات روانشناسی را با دانش عملی ترکیب می‌کنند تا به شما کمک کنند این ایده‌ها را امروز در خانه‌ی خود عملی کنید. فهرست مطالبفهرستچگونه این کتاب نوشته شد1 - برخورد درست با احساسات2 - هنوز می‌خواهیم «مطمئن شویم»3 - تنبیه کردن یا تنبیه نکردن4 - با هم مشکل را بر طرف کنید5 - جلسه با نوجوانان6 - درباره‌ی احساسات، دوستان و خانواده7 - والدین و نوجوانان در کنار یکدیگردر ملاقات بعدی

more_vert کتاب هفت درس عکاسی

ادامه مطلب

closeکتاب هفت درس عکاسی

این کتاب هفت درس بنیادین عکاسی را با روشی تصویری به کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان می آموزد. درس هایی که به در دست گرفتن دوربین، کادر، نور و...می پردازد.

more_vert هویت و هویت یابی در نوجوانان

ادامه مطلب

closeهویت و هویت یابی در نوجوانان

وظیفه اصلی نوجوانی هویت یابی است. انحراف در هویت یابی هویت یابی زودرس: زودتر از موعد مناسب، تصور فرد از خود ثبت می شود: به تایید دیگران اهمیت می دهند. عزت نفس منوط به تایید دیگران است. به مراجع قدرت اهمیت زیادی می دهند .

more_vert مقاله تأثیر بازی رایانه ای بر بهرة هوشی، زمان واکنش و زمان حرکت نوجوانان

ادامه مطلب

closeمقاله تأثیر بازی رایانه ای بر بهرة هوشی، زمان واکنش و زمان حرکت نوجوانان

مقاله علمی و پژوهشی" تأثیر بازی رایانه ای بر بهرة هوشی، زمان واکنش و زمان حرکت نوجوانان" مقاله ای است در 11 صفحه با 24 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است .در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات بازی رایانه ای ، بهرة هوشی، زمان واکنش و زمان حرکت مطرح شده است محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله رابطه تعارضات بین والدینی و گرایش به رفتارهای پرخطر

ادامه مطلب

closeمقاله رابطه تعارضات بین والدینی و گرایش به رفتارهای پرخطر

مقاله علمی و پژوهشی " رابطه تعارضات بین والدینی و گرایش به رفتارهای پرخطر: با نقش میانجی شدت تعارضات والد-نوجوان" مقاله ای است در 31 صفحه و با 59 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مطالعات زنان و خانواده منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث تعارضات بین‌والدینی؛ شدت تعارض والد-نوجوان؛ گرایش به رفتارهای پرخطر؛ نوجوانان پرداخته شده است چکیده مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر نقش میانجی تعارضات ‌والدین با نوجوانان در رابطه با تعارضات بین‌والدینی و گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان انجام شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری است و جامعه آماری در این پژوهش، دانش‌آموزان شهرستان قدس استان تهران است که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای،610 نفر از آن‌ها انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه تعارض والد-نوجوان، مقیاس تعارضات بین‌والدینی و پرسشنامه خطرپذیری نوجوانان ایرانی بود. نتایج تحلیل مدل‌یابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل نظری پژوهش که متغیر شدت تعارضات والد-نوجوان به عنوان متغیرهای میانجی در رابطه با تعارضات بین‌والدینی و گرایش به رفتارهای پرخطر وارد مدل شده بود، دارای شاخص‌های برازش مناسبی با داده‌ها بود همچنین در این مدل تمامی مسیرهای مستقیم، غیرمستقیم و کلی برای پیش‌بینی گرایش به رفتارهای پرخطر معنی‌دار به دست آمد؛ بنابراین تعارضات بین-والدینی با در نظر گرفتن عوامل میانجی در پیش‌بینی خطرپذیری نوجوانان نقش دارد. همچنین می‌توان بیان کرد که مدل بافتی-شناختی قابلیت تبیین گرایش به رفتارهای پرخطر را دارد. کلیدواژه‌ها: تعارضات بین‌والدینی، شدت تعارض والد-نوجوان، گرایش به رفتارهای پرخطر، نوجوانان عنوان مقاله [English] The Relationship between inter parenting conflict and tendency to risky behaviors: The mediator role of conflict intensity of parent-adolescent چکیده [English] The aim of this study was surveying the mediating effect of parent-adolescent conflict between inter-parenting conflict and risk behaviors. The study is description and the type is Structural Equation Modeling; the population of the study is students of Qods town which is located in Tehran Province. Sample size is 610 students that were selected by multistage random sampling. The data were gathered through Parent-Adolescent Conflict Questionnaire, inter-parenting conflict scale and Adolescents Risk-taking Questionnaire. The results of structural equation modeling analysis showed the theoretical model was engaged in the model that includes variables namely: parent-adolescent conflict which can play a role as mediator variable that is related to inter-parenting conflict and risk behavior, that they were fitted with most appropriate fit to data (df/S–Bχ2=2/08, CFI=0/99, GFI= 0/92, RMSEA= 0/042). In this model all direct and indirect paths to predict risk behavior in adolescent were diagnosed. Therefore, inter-parenting conflict and mediating factors involved in predicting risk behavior in adolescent. Also, the model of cognitive-contextual is Capable of being explained about parent-adolescent conflicts. Keywords: Inter-parental Conflict, parental-adolescent conflict, risk behavior, adolescent کلیدواژه‌ها [English] Inter-parental Conflict, parental-adolescent conflict, risk behavior, Adolescent دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مهارت های روانی نوجوانان ورزشکار

ادامه مطلب

closeمقاله تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مهارت های روانی نوجوانان ورزشکار

مقاله علمی و پژوهشی" تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مهارت های روانی نوجوانان ورزشکار" مقاله ای است در 15 صفحه با 30 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات هوش هیجانی؛ خودآگاهی؛ خودمدیریتی؛ آگاهی اجتماعی؛ مدیریت رابطه؛ مهارت های روانی؛ نوجوان؛ ورزشکارمطرح شده است محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب نکات کلیدی بزهکاری کودکان و نوجوانان

ادامه مطلب

closeکتاب نکات کلیدی بزهکاری کودکان و نوجوانان

کتاب بزهکاری کودکان و نوجوانان دکتر شهلا معظمی با نثری بسیار شیوا و روان به بررسی بزهکاری اطفال از منظر حقوقی، جرم شناختی، روان شناسی و جامعه شناختی پرداخته است اما به علت گستردگی مطالب و حجم بالای کتاب و البته با امعان نظر به وجود مشغله کاری که عمدتاً برای دانشجویان دانشگاه پیام نور قابل تصور است، در اکثر مواقع این گروه از دانشجویان گرامی از مطالعه کامل مطالب ارائه شده در این کتاب مفید بازمانده و به خواندن بخشی از آن اکتفا می کنند. به همین علت و به هدف بهره مندی از کلیه سرفصل های مفید کتاب مذکور تلاش کردیم که زمینه ای برای سهولت مطالعه این منبع سنگین و در عین حال پرفایده را فراهم آوریم. کتاب پیش رو بر اساس کتاب بزهکاری کودکان و نوجوانان دکتر شهلا معظمی نگاشته شده؛ بدین صورت که فصل‌ها مطابق فهرست مطالب آن کتاب مشخص شده و مطالب مهم در زیر هر فصل و به ترتیب صفحات ارائه شده، و با ذکر صفحه، هر نکته در داخل پرانتز به صورتی مستند و قابل وارسی، تقدیم شده است. فهرست مطالبمقدمهبخش اول :گـستردگی بـزهکاری کودکان و نوجوانانفصل اول : روند بزهکاری کودکان و نوجوانانگفتاراول: ماهیت بزهکاری کودکان و نوجوانان1. افزایش بزهکاری کودکان ونوجوانان1-1- فقر2-1-وضعیت نابسامان اقتصادی3-1- مشکلات خانوادگی4-1- مسائل آموزشی5-1- مهاجرت6-1- فشارروانی2. بزهکاری نوجوانان درسطح جهانگفتاردوم: جنبه های منطقه ای بزهکاری1- عوامل موثردر روند افزایش بزهکاری خشونت بار نوجوانان2. بزهکاری اطفال و نوجوانان پس ازجنگگفتارسوم: عوامل افزایش بزهکاری نوجوانان پس ازجنگ جهانی دوم1- پیشگیری ازبزهکاری کودکان و نوجوانان2- حمایت از کودکانفصل دوم :مفهوم کودکی یا نوجوانی و بزهکاریگفتاراول: کودکی و نوجوانی ازدیدگاه جرمشناسی1- کودکی1-1- کودکان بزهکار2-1- کودک منحرف یا دشوار3-1- کودک در معرض خطر2- نوجوانیگفتاردوم: تغییرات در ساختار خانواده و توجه به کودکان1- جایگاه مجزای بزهکاری کودکان و نوجوانان2- جایگاه حقوقی بزهکاری3- سن بلوغ و بزهکاریگفتارسوم: مفهوم و انواع بزهکاری کودکان و نوجوانان1- مفهوم بزهکاری2- انواع بزه و اعمال بزهکارانه کودکان و نوجوانان1-2- جرایم شاخص2-2- جرایم غیر شاخص یا بزه های ویژه کودکی3- کنترل اجتماعی بر بزهکاری4- معمای بزهکاری کودکان و نوجوانانفصل سوم :سنجش بزهکاریگفتار اول: چگونگی بررسی گستره و ماهیت بزهکاری نوجوانان1- آمار رسمی یا گزارش هماهنگ جرم2- آمار خود گزارشی3- داده های مربوط به قربانیانگفتاردوم: عوامل همبسته با بزهکاری1- جنسیت و بزهکاری2- طبقه اجتماعی و بزهکاری3- قومیت و نژاد و رابطه آن با بزهکاری4- سن و بزهکاری1-4- ترک بزهکاری2-4- مجرمین اتفاقی ومجرمین به عادتگفتار سوم: بزهکاری مزمن1- پژوهش در مورد مجرمین مزمن2- نوجوانان متخلف مزمنفصل چهارم :تبیین ریشه های سطح خُرد بزهکاری1- ویژگیهای حیات مجرمانه یا حرفه مجرمانه2- چگونگی شکل گیری حرفه های بزهکارانهگفتار دوم: عوامل موثر بر شروع، تداوم و خاتمه ی زندگی بزهکارانه1- نقاط عطف درجرم2- تأثیر تدوین حرفه های بزهکارانه بر سیاست های مهار بزهکاریگفتار سوم: بزه دیدگی کودکان و نوجوانان1- بزه دیده و بزه دیدگی2- روند تاریخی بزه دیده و بزه دیده شناسی3- عوامل موثر بر بزه دیدگی کودکان و نوجوانان4- بزه دیدگی جنسیتی کودکان5- نظریه های مربوط به بزه دیدگان1-5- خطر بزه دیدگی و نظریه همجواری2-5- نظریه سبک زندگی6- پیشگیری از بزه دیدگی کودکان و نوجوانانفصل پنجم :ریشه های سطح کلان بزهکاری کودکان و نوجوانانگفتاراول: ارتباط محله با بزهکاری1- فقر و بزهکاری2- محله های بزه خیز3- یافته های پژوهش در محله های بزه خیز4- پروژه منطقه شیکاگوگفتار دوم: محله ها به عنوان بستر جرم1- محله های بدنام و شهرک های ممنوعه1-1- محله های بدنام2-1- شهرک های ممنوعهبـخش دوم :دیدگـاه های نظـریفصل اول :جرمشناسی کلاسیکگفتار اول: نظریه گزینش عقلانی1- وسوسه های جرم2- نظریه فعالیت روزمره3- پیشگیری از بزهکاری1-3- بازدارندگی عام2-3- بازدارندگی خاص3-3- پیشگیری4- جمع بندیگفتار دوم: دیدگاه اثباتگرایی (پوزیتیویسم) تحققی1- نظریه خصلت ها2- مکتب وراثت3- نقش ساختار بدن در بزهکاری4- ژنها و بزهکاری5- ناتوانی یادگیری و بزهکاریگفتار سوم: نظریه های روانشناختی بزهکاری1- نظریه روان پویشی2- نظریه رفتاری2- نظریه یادگیری اجتماعی4- جمع بندیفصل دوم :نظریه های جامعه شناختیگفتار اول: نظریه های ساختار اجتماعی و شاخه های آن1.نظریه های نابسامانی اجتماعی2. نظریه فشار3. نظریه های انحراف فرهنگی–خرده فرهنگی1-3. ارزشهای خرده فرهنگی2-3. نظریه خرده فرهنگ بزهکاری کوهن3-3. خرده فرهنگ گروه بزهکاری و نظریه ی فرصت4. نظریه های ساختاری و پیشگیری از بزهکاریگفتار دوم: نظریه های فرایند اجتماعی1.نظریه یادگیری اجتماعی2. نظریه کنترل اجتماعی3. نظریه کنترل اجتماعی هیرشی4. نظریه های فرایند اجتماعی و پیشگیری از بزهکاریفصل سوم :نظریه های واکنش اجتماعیگفتار اول: نظریه ی برچسب زنی1.انحراف اولیه و ثانویه2. تأثیر نظریه ی برچسب زنی بر نظام عدالت کیفریگفتار دوم: نظریه تضاد اجتماعیگفتار سوم: نظریه های تلفیقی1.نظریه عمومی جرم و خویشتنداری2. تحلیل نظریه ی عمومی جرم3. جمع بندیبخش سوم :عوامل محیطی مؤثر بر بزهکاریفصل اول :جنسیت و بزهکاریگفتار اول: جنس و جنسیت1.تفاوت های جنسیتی در فرایند جامعه پذیری2. علت تفاوتهای جنسیتی3. تفاوت های جنسیتی و بزهکاریگفتار دوم: تبیین های جنسیتی در بزهکاری1.دیدگاه زیست شناسی2. دیدگاه روانشناسی3. دیدگاه های جامعه شناختیگفتار سوم: بررسی علل افزایش بزهکاری دختران1.نظریه کنترل قدرت2. جنسیت و نظام دادرسی نوجوانانفصل دوم :خانواده و بزهکاریگفتار اول: خانواده درحال تغییر1.تأثیرخانواده بر بزهکاری1-1.فروپاشی خانواده2-1. تضاد خانوادگی3-1. مجرم بودن خانواده4-1. سوء رفتار و بی توجهی نسبت به کودک و بزهکاری2. تعریف سوء رفتار و بی توجهی1-2. سوء رفتار جنسی2-2. علل سوء رفتار و بی توجهی نسبت به کودکانگفتار دوم: رابطه بین سوء رفتار و بزهکاریگفتار سوم: سوء رفتار و معضل فرار کودکان و نوجوانان1.فرار از خانه و مدرسه2. فحشاء کودکان3. قاچاق کودکان4. خانواده و پیشگیری از بزهکاری1-4. مداخله در دوران اولیه ی کودکی2-4. بهبود مهارتهای پرورش کودک3-4. برنامه های بلندمدتفصل سوم :مدرسه و بزهکاریگفتار اول: مدرسه عامل جامعه پذیری1.مدرسه و طبقه اجتماعی2. عملکرد تحصیلی و بزهکاری3. شکست تحصیلی و بزهکاری4. علل شکست تحصیلیگفتار دوم: مدرسه گریزی و بزهکاری1.بزهکاری و مدرسه2. خشونت در مدرسه3. دانش آموزان بزهکارگفتار سوم: نقش مدرسه در برنامه های پیشگیری از بزهکاری1.مدرسه و پیشگیری از بزهکاری2. برنامه های پیشگیری درمدرسهفصل چهارم :همسالان و گروه های بزهکارگفتار اول: همسالان1.رابطه همسالان2. تأثیرهمسالان بر بزهکاری3. دیدگاه های الگوه های دوستی و بزهکاری1-3. نظریه کنترل اجتماعی2-3. دیدگاه یادگیری و معاشرت های ترجیحی3-3. همسالان و بزهکاریگفتار دوم: مفهوم و ماهیت گروه های بزهکاری1.ماهیت گروه های بزهکاری2. انواع گروه های بزهکاری جوانان3. جنسیت و گروه بزهکاریگفتار سوم: چگونگی شکل گیری و محل فعالیت گروه های بزهکاری1.تشکیل گروه های بزهکاری نوجوانان2. ارتباطات3. جرایم ارتکابی گروه های بزهکاری جوانان4. علل پیوستن نوجوانان به گروه های بزهکاری5. مهار فعالیت گروه های بزهکاری1-5. کنترل گروه های بزهکاری توسط نیروی انتظامی2-5. اجرای فعالیت های متنوع در زمینه ی خدمات اجتماعیفصل پنجم :اعتیاد و بزهکاریگفتار اول: تعریف مواد مخدر1.انواع مواد مخدر2. تعریف اعتیاد و ویژگی های آن3. شیوع و گستردگی استعمال مواد مخدر4. قاچاق مواد مخدرگفتار دوم: خطرات و پیامدهای ناشی از اعتیاد1.عوامل خطر1-1. خانواده و اعتیاد2-1. گروه همسالان و اعتیاد3-1. مدرسه و اعتیاد4-1. شخصیت های خاص5-1. محیط و اعتیاد2. ارتباط بین سوء مصرف مواد مخدر و جرم3. سوء مصرف مواد مخدر و بزهکاری نوجوانانگفتار سوم: دیدگاه های مربوط به کنترل مواد مخدر1.راه های کنترل مواد مخدر1-1. اقدامات پلیسی2-1. راه کارهای مبتنی بر آموزش2. برنامه های پیشگیری جهانی

more_vert کتاب «هرمان» رمان خواندنی

ادامه مطلب

closeکتاب «هرمان» رمان خواندنی

 رمان «هرمان» به نویسندگی «لارس سابی کریستنسن» برای گروه سنی نوجوان در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، کتاب هرمان به نویسندگی لارس سابی کریستنسن، ترجمه شقایق قندهاری و طراحی جلد و صفحه‌آرایی محمدعلی عدیلی برای نخستین بار از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسید. در خلاصه داستان این کتاب آمده است: هرمان ۱۱ ساله یک پسر معمولی است. با بقیه‌ی پسرها تفاوت زیادی ندارد، تا این‌که یک روز وقتی از خواب بیدار می‌شود می‌فهمد که موهایش دارد می‌ریزد؛ یعنی همه‌ی موهایش. هرمان که پسر حساس، زیرک و بامزه‌ای است، پس از مدتی می‌فهمد که در مدرسه همه دلشان برای او می‌سوزد و همین قضیه به شدت آزارش می‌دهد. او با پدربزرگش که سال‌هاست روی تخت افتاده رابطه بسیار خوبی دارد و حرف‌های جدی و جالبی بین‌شان رد و بدل می‌شود؛ اما با مرگ پدربزرگ، هرمان تازه متوجه می‌شود که چیزهایی مهم‌تر از ریزش مو هم وجود دارد و برخی از چیزهایی که از دست می‌رود، دیگر برنمی‌گردد... لارس سابی کریستنسن نویسنده نروژی/ دانمارکی و متولد ۱۹۵۳ است. او دانش آموخته ادبیات و تاریخ هنر در دانشگاه نروژ است و شعرها و نمایش‌نامه‌های متعددی سروده و حتی چندین فیلم‌نامه نیز منتشر کرده است اما بیشتر به عنوان رمان‌نویس شناخته می‌شود. او در ۲۴ اکتبر ۲۰۰۶، به عنوان فرمانده سلطنتی نروژی سنت اولاو منصوب و در آوریل ۲۰۰۸ از سوی دولت فرانسه به عنوانChevalier dans L’ordre des Arts et Lettres (شوالیه نظم هنر و ادبیات) شناخته شد. در سال ۲۰۱۸ به دلیل مشارکت در فرهنگ نروژ به او جایزه افتخاری آماندا اهدا شد. او همچنین عضو آکادمی زبان و ادبیات نروژ است. لارس سابی کریستنسن کتاب «هرمان» را در سال ۱۹۸۸ نوشت و این کتاب در همان سال برنده‌ی جایزه‌ی منتقدین نروژ در بخش ادبیات شد. این رمان که مناسب کودکان بالای ۱۱ سال است برای اولین بار در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با قیمت ۳۵ هزار تومان منتشر شده است. رمان هرمان همزمان با چاپ اول به سومین چاپ رسیده است و در مجموع با شمارگان ۷‌هزار و ۵۰۰ نسخه در فروشگاه‌های کانون و مجموعه شهر کتاب در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

more_vert مقاله الگویابی رابطه میان نظام‌های مغزی- رفتاری و تعارضات بین والدین با مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان

ادامه مطلب

closeمقاله الگویابی رابطه میان نظام‌های مغزی- رفتاری و تعارضات بین والدین با مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان

مقاله علمی و پژوهشی " الگویابی رابطه میان نظام‌های مغزی-رفتاری و تعارضات بین والدین با مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان با میانجی‌ پاسخ‌های شناختی-هیجانی-رفتاری " مقاله ای است در 31 صفحه و با 86 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مطالعات زنان و خانواده منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث تعارض بین والدین؛ نظام های مغزی-رفتاری؛ مشکلات هیجانی-رفتاری پرداخته شده است چکیده مقاله چکیده پژوهش حاضر با هدف الگویابی رابطه میان نظام های مغزی-رفتاری و تعارضات بین والدین با مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان با میانجی پاسخ های شناختی-هیجانی-رفتاری انجام شد. روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود و جامعه آماری در این پژوهش، کلیه دانش آموزان دوره متوسطه اول و دوم شهرستان قدس استان تهران بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله‌ای،665 نفر از آن ها انتخاب شده بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامه نظام های مغزی-رفتاری، مقیاس تعارضات بین والدین، مقیاس پاسخ های شناختی-هیجانی-رفتاری به تعارضات بین والدین و پرسشنامه خودگزارش‌دهی نوجوان بود. نتایج تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که مدل نظری پژوهش که در آن، متغیر پاسخ های شناختی-هیجانی-رفتاری به‌عنوان متغیر میانجی در رابطه بین تعارضات بین والدین و نظام‌های مغزی رفتاری با مشکلات هیجانی-رفتاری وارد مدل شده بود، دارای شاخص های برازش مناسبی با داده‌ها بود. همچنین در این مدل تمامی مسیرهای مستقیم، غیرمستقیم و کلی برای پیش بینی مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان معنی دار به دست آمد؛ بنابراین تعارضات بین والدینی و نظام های مغزی-رفتاری با در نظر گرفتن عوامل میانجی در پیش بینی مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان نقش مؤثری ایفا می کنند. همچنین می‌توان بیان کرد که مدل بافتی-شناختی و مدل توسعه داده شده آن قابلیت تبیین مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان را دارد. در نتیجه می‌توان از این مدل برای تنظیم مداخلات درمانی و همچنین تشخیص عوامل خطر در امر پیشگیری از مشکلات هیجانی-رفتاری نوجوانان استفاده کرد. عنوان مقاله [English] The modeling of relationship between brain-behavioral systems and Inter-parental conflicts with adolescent’s emotional-behavioral problems mediated by the cognitive-emotional-behavioral responses چکیده [English] The aim of this study was the modeling of relationship between brain-behavioral systems and interparental conflicts with adolescent’s emotional-behavioral problems, mediated by the cognitive-emotional-behavioral responses. The study was description and structural equation modeling; the population of the study was students of Qods town who were located in Tehran Province. Sample size was 665 students selected by multistage random sampling. The data were gathered through, brain-behavioral systems Inventory, Perception children of inter-parental conflict scale, Cognitive-emotional-behavioral responses to inter-parental conflict scale and Youth Self Report Inventory. The results of structural equation modeling analysis showed the theoretical model of research that variable Cognitive-emotional-behavioral responses to inter-parental conflict as variable mediator in the relationship between interparental conflict and brain-behavioral systems with emotional-behavioral problems adolescent was entered into the model, with indicators adequately fit the data. Also In this model all direct and indirect paths to predict emotional-behavioral problems adolescent, were diagnosed. Therefore inter-parental conflict and brain-behavioral systems with Considering the factors mediating play a significant role in predicting emotional-behavioral problems adolescents. also can stated that Cognitive-tissue model and developed model’s can explain it is the emotional-behavioral problems adolescent, As a result, this model can be used to adjust the treatment and and can also be used to diagnose risk factors used in the prevention of conflicts of adolescents. کلیدواژه‌ها [English] Keywords: Inter-parental Conflict, Brain-Behavioral Systems, emotional-behavioral problems دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب نظام حاکم بر مجازات اطفال و نوجوانان در حقوق ایران (گذشته، حال، آینده)

ادامه مطلب

closeکتاب نظام حاکم بر مجازات اطفال و نوجوانان در حقوق ایران (گذشته، حال، آینده)

کتاب نظام حاکم بر مجازات اطفال و نوجوانان در حقوق ایران (گذشته، حال، آینده) به قلم سحر هادی نژاد عمران، ضمن بررسی تحولات حاکم بر نظام مجازات و اقدامات تامینی اطفال و نوجوانان بزهکار در حقوق ایران از گذشته تاکنون و همین‌طور شناسایی چالش‌ها، خلاء‌ها و ابهامات حقوقی پیرامون موضوع، به ارائه راهکارها و راه‌ حل‌های منطقی جهت ارتقاء نظام عدالت کیفری ایران می‌پردازد. پس از خاتمه جنگ جهانی دوم و تأسیس سازمان ملل و صدور اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال 1948 مردم زجر دیده‌ی مناطق جنگ‌ زده، انتظار هم‌زیستی مسالمت‌آمیز، صلح پایدار توأم با آرامش و امنیت و گسترش عدالت اجتماعی را داشتند. اکثر دولت‌ها نیز برای کاهش اثرات زمان جنگ و پیشگیری از ازدیاد بزهکاری، به اصلاح و یا تدوین قوانین حمایتی، هدایتی و تربیتی اطفال و جوانان اقدام نمودند. مسئله بزهکای اطفال و نوجوانان، از جمله مسائل بغرنج اجتماعی است که دنیای امروز را شدیدا به خود مشغول داشته است. بیش از یک قرن پیش، یعنی از اواخر قرن نوزدهم، ارتکاب جرم و جنایت از ناحیه کودکان و نوجوانان، در کشورهای بزرگ صنعتی جلب توجه نموده است. از آن هنگام تاکنون در ممالک شرقی جهان اکثریت محققین، جامعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شناسان، جرم‌شناسان، روان‌شناسان، روان‌پزشکان و متخصص تعلیم و تربیت برای یافتن راه حلی جهت جلوگیری از بروز تبهکاری در میان جوانان و نوجوانان جهان، در تکاپو بوده‌اند. در حال حاضر، در مطبوعات اکثر کشورهای جهان مسئله «بزهکاری خردسالان و لزوم پیشگیری از آن» به صورت بحث روز در آمده است. در اکثر کشورهای جهان، قانون مربوط به تشکیل دادگاه اطفال بزهکار را تنها راه مبارزه با جرائم اطفال و نوجوانان تلقی می‌کنند، ولی این واقعیت را نباید از خاطر دور داشت که این قوانین کافی به مقصود نمی‌باشند؛ چرا که اگر وضع اطفال و نوجوانان مورد امعان نظر قرار گیرد، ملاحظه می‌شود که اگر طفلی مورد اجحاف بزرگسالان مخصوصا اولیاء قرار گیرد، هیچگونه مقررات خاص کیفری غیر از مقررات قانون مجازات برای حمایت از حقوق اطفال وجود ندارد. در لایحه جدید قانون مجازات اسلامی 1390، اعمال مجازات کودکان و نوجوانان در سه وضعیت تقسیم شده است که وضعیت اول مربوط به مجازات کودکان و نوجوانان با رده سنی تا بلوغ است که مسئولیت کیفری ندارند جز در مواردی که به اشخاص ضرر مادی وارد شود که در این صورت پدر مجرم ضامن است. وضعیت دوم مربوط به جرایم تعیین شده برای رسیدگی به جرم تعزیری کودکان و نوجوانانی است که در زمان ارتکاب جرم، 9 تا 15 سال شمسی سن دارند و قرار شده است که به جای مجازات برای این دسته افراد، اقدامات پنج‌ گانه تسلیم به والدین، اولیا یا سرپرست قانونی با اخذ تعهد، تسلیم به اشخاص حقیقی یا حقوقی غیر از والدین، نصیحت به وسیله قاضی دادگاه، اخطار و تذکر و نگهداری در کانون اصلاح و تربیت صورت گیرد. وضعیت سوم مربوط به جرائم تعزیری توسط نوجوانانی که سن آن‌ها در زمان ارتکاب جرم بین 15 تا 18 سال است، می‌باشد. برای این افراد نیز مجازات‌هایی شامل نگهداری در کانون اصلاح و تربیت در سه بازه‌ زمانی مختلف یعنی از دو تا پنج سال، از یک تا سه سال و همچنین از سه ماه تا یک‌ سال و پرداخت جزای نقدی در ارقام مختلف تعیین شده است. در بخشی از کتاب نظام حاکم بر مجازات اطفال و نوجوانان در حقوق ایران می‌خوانیم: حبس در منزل یا بازداشت خانگی، امروزه به صورت گسترده‌ای در کشورهای آنگلوساکسون و برخی از کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار دارد. این سیستم در دهه 1980 میلادی در برخی از ایالات متحده آمریکا (نظیر فلوریدا) شروع شده و به سرعت در سایر ایالات امریکای شمالی هم گسترش یافته است. البته برای اخذ نتایج بهتر در کنترل محکومین، به تدریج نظارت الکترونیکی هم به آن افزوده گردیده معمولا این سیستم را در مورد مجرمینی که خطر کمتری برای جامعه داشته باشند به کار می‌برند. محکوم کردن فرد به اقامت اجباری در منزل از تدابیری است که در لایحه قانونی مجازات‌های جایگزین پیش‌بینی شده است. این تدبیر ضمن حفظ ارتباط محکوم علیه با افراد خانواده خود محدودیت‌هایی را بر آزادی وی تحمیل می‌کند. برخی از افراد تنها در اوقات خاصی از روز یا هفته مرتکب جرم می‌شوند. مثلا در آخر هفته یا ساعات خاصی از روز. به این ترتیب، چنانچه این افراد در همین ساعات از آزادی کامل خود محروم شوند، چه بسا زمینه ارتکاب جرم برای آن‌ها از بین برود. در اعمال این تعبیر توجه به چند امر ضروری است. نخست اینکه این تدبیر باید برای محکومینی اعمال شود که دارای منزل مناسب هستند و حضور اجباری محکوم در منزل در ساعات و اوقات مشخص و سختی برای سایر اعضا خانواده فراهم نمی‌کند. دوم این که ملزم کردن فرد به اقامت در منزل نباید با شغل، تحصیل و سایر امور ضروری وی منافاتی داشته باشد. فهرست مطالبمقدمهبخش اول: از مفهوم‌شناسی تا مبانی حاکم بر مجازات اطفال و نوجوانانبخش دوم: واکنش‌های قابل اعمال نسبت به اطفال و نوجوانان بزهکار و مقررات آن در ایرانمنابع و مأخذ

more_vert نوجوانان و شبکه های ارتباطی اجتماعی

ادامه مطلب

closeنوجوانان و شبکه های ارتباطی اجتماعی

با توجه به وجود شبکه های اجتماعی و استفاده ناگزیر همگی ما از این امکان، همچنین حساسیت دوران نوجوانی عزیزانمان که خواه ناخواه در معرض استفاده از این ابزار قرار می گیرند، رعایت مواردی در این رابطه ضروری به نظر می رسد تا کمترین آسیب را متوجه روند تحصیلی و رشد شخصیتی آنان شود...

more_vert 5 گام تا ایجاد اعتماد به نفس در نوجوانان

ادامه مطلب

close5 گام تا ایجاد اعتماد به نفس در نوجوانان

پرورش اعتماد به نفس 1. به رفتارهای مثبت نوجوان خود پاداش دهید. نوجوان را به داشتن مسئولیت و مسئولیت پذیری تشویق کنید. زمانیکه وی در برابر وظایف و کارهایش مسئولانه رفتار می کند او را تحسین کنید و در مقابل بی توجهی ها و اهمال کاریها، او را از پیامدهای رفتارش مطلع کنید. مهارتها و توانمندیهای نوجوان خود را افزایش داده (البته با فراهم آوردن شرایط آموزش مناسب) و از او بخواهید که در موقعیتهای مختلف این توانمندیها را در معرض نمایش قرار دهد. به طور کلی تاکید بیشتر بر نقاط مثبت و توانمندیهای او بکنید تا از این طریق عزت نفس فرزندتان افزایش یابد. 2. در فرآیند هویت یابی نوجوان خود را همراهی کنید. هویت نوجوان، در نتیجه ی برداشت وی از خود و خصوصیاتی که داراست و همچنین از طریق ارزشهایی که از اطرافیان بدست می آورد و در اصطلاح به آن همانندسازی گفته می شود، کسب می گردد. از آنجایی که برداشت نوجوان از خویش، حاصل تصویر ذهنی است که وی از خود ساخته و این تصویر ذهنی تحت تاثیر خودگویی های (مثبت یا منفی) او و قضاوتی است که نوجوان از خود دارد، توصیه می گرد که والدین به نوجوانان کمک کنند تا تصویری مثبت و منطقی از خود، در ذهن بپروراند. در دوره ی نوجوانی در اثر تغییر و تحولات جنبه های مختلف، عموماً نوجوانان به سمت اظهارات و خودگوی های منفی از خود می پردازند. کمک والدین به نوجوان برای ترمیم این ساختارها و قضاوتهای شناختی از خود و بررسی دقیق توانایی ها و ویژگیهای مثبت، در پرورش عزت نفس آنها تأثیر مطلوبی دارد. «بارش مغزی» نوعی روش حل مساله است که در آن انواع راه حلها در نظر گرفته شده و سپس بهترین راه حل انتخاب می گردد. 3. از انتقادهای تند و خشن، نسبت به فرزند نوجوان خود بپرهیزید. انتقاد کردن از نوجوان و گوشزد کردن رفتارهای منفی، در سطح مطلوب، اقدامی مناسب است چرا که باعث کاهش رفتارهای نامطلوب و افزایش نرخ رفتارهای مطلوب می گردد. به آنها آموزش دهید که اشتباهات خود را شناخته و از آنها عبرت بگیرد. همیشه انتقاد سودمند موثرتر و سازنده تر از انتقادات تند و تیز است، زیرا این نحوه رفتار مسئولیت پذیری نوجوانان را افزایش داده و باعث درس گرفتن آنها از اشتباهاتشان می گردد. زمانیکه نوجوانتان دچار اشتباه می گردد، به او کمک کنید تا مشکل را شناسایی کرده و سپس با کمک هم برای حل این مشکل از روش «بارش مغزی» استفاده کنید. «بارش مغزی» نوعی روش حل مساله است که در آن انواع راه حلها در نظر گرفته شده و سپس بهترین راه حل انتخاب می گردد. این روش به فرزند شما کمک خواهد کرد تا تغییرات مثبت و اساسی در زندگی خود ایجاد کند. 4. به نوجوان خود اجازه تصمیم گیری مستقلانه بدهید. به نوجوان خود اعتماد داشته باشید و بعد از ارائه اطلاعات و آگاهی های لازم، به او این فرصت را بدهید که در امور مختلف تصمیم گیری کند.   سپس در برابر تصمیمات مثبت او را تشویق کرده و در ازای تصمیمات نادرست او را تنبیه نکنید بلکه اجازه دهید با مشکلات مواجه شده و خودش مشکلاتش را حل نماید. نکته مهم این است که برای آنها تصمیم نگیرید و تنها در این راه، آنان را یاری کنید و اگر اقدام اشتباهی انجام دادند از نوجوان حمایت کنید اما اجازه دهید از اشتباهی که خودش باعث بروز آن شده، درس بگیرد. مهارت یافتن در فرایند تصمیم گیری، از عوامل موثر در تقویت عزت نفس نوجوانان است. 5. به نوجوان خود هدف گذاری صحیح را بیاموزید. علاوه بر اینکه به نوجوان خود می آموزید چگونه اهداف منطقی و واقع بینانه و در حد توان خود تعیین کند، او را در رسیدن به این اهداف حمایت و راهنمایی کنید. برای این منظور با نوجوانتان مشورت کنید و ببینید اهداف مورد علاقه او چه هستند؟ از طرف دیگر تواناییها و استعدادهای او را مورد ارزیابی و بررسی قرار دهید و سپس با همکاری هم ببیند آیا بین این اهداف و علایق و استعدادها هماهنگی و تناسب لازم وجود دارد و یا خیر؟ از این طریق نوجوان شما می تواند بین ممکن و غیرممکن تمایز قائل شده و دیدگاهی واقع بینانه تر نسبت به شرایط خود پیدا کند. این گام، تاثیر بسیار مثبت و موثری در ترفیع سطح عزت نفس نوجوانان دارد. منبع: تبیان

more_vert کتاب نگرش علمى و عملى در رفتارها و کژ رفتارى‌هاى نوزادان، کودکان و نوجوانان

ادامه مطلب

closeکتاب نگرش علمى و عملى در رفتارها و کژ رفتارى‌هاى نوزادان، کودکان و نوجوانان

محمدرضا معین فر در کتاب نگرش علمى و عملى در رفتارها و کژ رفتارى‌هاى نوزادان، کودکان و نوجوانان، با ارائه راهکارها و راهنمایى‌هاى اصولی بر پایه‌ى تجربیات و دیدگاه‌هاى شخصی خویش، شما را با آموزش و کاربرد دانستنى‌هاى بیمارى‌هاى کودکان در حدود نیم‌قرن اخیر آشنا خواهد کرد. گذر از فراز و نشیب‌ها افسانه نیست، بلکه شرح پاره‌اى از رفتارها و دگرگونى‌هاى پر از جوشش و غلیان زندگى از نوزادى تا نوجوانى است؛ دورانى که پر از جزر و مدها، رو در رویى‌ها و برخوردهاى فرزندان ما با تنش‌ها، بحران‌هاى اجتماعى، خانوادگى، روانى و جسمى است و گذر از این بحران‌هاى پرنوسان بدون کارآیى و شناخت راز آموزشگرى پدران و مادران میسر نخواهد بود. تربیت شایسته‌ى خانوادگى، شیوه و روش خردمندانه آموزش و پرورش و نگرش و واکنش سازنده در رفتارها و کژرفتارى‌هاى کودکان و نوجوانان در خانه و مدرسه و اجتماع، و درک ژرف دگرگونى‌هاى روانى، رفتارى و اجتماعى نوجوانان در این برهه‌ى پرتلاطم زندگى، راه را هموار و گذر از بحران‌ها را آسان‌تر خواهد نمود و آن‌گاه که جوانان ما با توشه‌ى گرانبار از مکارم اخلاقى، وارد کارزار و صحنه‌ى اجتماع شدند، فرزندان خلفى براى مادران و پدران خود بوده و در القاى آرمان و اندیشه‌هاى پاک نیاکان خود در رسالت آگاهى به نسل‌هاى سلف، کوتاهى نخواهند ورزید. روند آموزش و پرورش باید بر پایه‌ى شناخت‌پذیرى والدین و مربیان آموزشی از شخصیت کودکان، نوجوانان و جوانان استوار گردد و براى حصول این درک و شناخت، پدیدارشناسى همه دگرگونى‌هایى که به ویژه در طى نیم‌قرن اخیر با پیشرفت تکنولوژى و دگرگونى‌هاى روانى و اجتماعى به علت مهاجرت‌ها و جدایى خانواده‌ها از هم، زندگى در جوامع ناهمگون و ازدیاد فشار و استرس در آحاد مردم ایجاد شده است، نهایت لزوم را وارد و لهذا مشکلات خانوادگى و اجتماعى کودکان و نوجوانان را نمى‌توان بدون درک واقعیات و شناخت پدیده‌هاى اجتماعى و فرهنگى حل نمود. آموزش و پرورش کودکان و نگرش و توجه به آینده‌ى جوانان باید با برداشت خردمندانه از تکنولوژى و پیشرفت علوم و کاربرد صحیح آن‌ها با حفظ هویّت‌هاى فردى، قومى، فرهنگى، ملى و مذهبى همگام باشد. عشق خلّاق و پُربار والدین نسبت به فرزندان و درک و شناخت به نیازهاى معنوى، روانى و جسمى، و اجتماعى کودکان از ارکان بزرگ استقلال و خودیابى، اعتماد به نفس، احساس امنیت، احترام به حقوق دیگران و رعایت حفظ حقوق انسانى در برهه‌ى جوانى و بلوغ و دوران عمر در عرصه‌ى پُرکنکاش و تلاش زندگانى اجتماعى خواهد بود. با نگرش و حُسن استفاده از الهام‌پذیرى و به‌ ویژه استعداد یادگیرى در کودکان مى‌توان با آموزش و پرورش شایسته، گذر از فراز و نشیب‌ها، و بحران‌هاى پرجوش و خروش دوران نوجوانى و جوانى را آسان نمود. و بى‌شک محیط خانه و زندگانى خانوادگى و روش والدین والاترین الگوى اخلاقى و تربیتى براى کودکان در حال رشد و نمو است. در بخشی از کتاب نگرش علمى و عملى در رفتارها و کژ رفتارى‌هاى نوزادان، کودکان و نوجوانان می‌خوانیم: انسان نباید از خود و یا از دیگران اندیشه و انتظار داشته باشد که همیشه هر برنامه و کارى را در نوبت اول به طور کامل و عالى و صد در صد بى‌عیب و نقص به انجام رساند. این تصور ذهنى براى هر کودکى و یا هر نوجوانى که باید در تمام رشته‌هاى آموزشى، در ورزش، ادبیات، ریاضیات و علوم شاگرد اول بوده و دائماً دنبال کامل‌طلبى باشد از نظر فکرى و روانى سالم نیست و چه بسا که عامل دلهره و اضطراب شده، اطمینان به نفس و خودجوشایى او را خدشه‌دار خواهد کرد. ایجاد این شبهه از جانب والدین و مربیان آموزشى، در هر نوآموز و دانش‌آموز و دانشجویى که او را بهترین، والاترین و کامل‌ترین اطلاق نموده و بالمآل همیشه از او انتظار شاگردِ اول شدن، اصلا شکست نخوردن، در تمام رشته‌هاى آموزشى عالى‌ترین بودن را داشته باشند، از نظر شیوه و روش آموزشى و بهداشت روانى ستوده و قابل قبول نیست. این کودکان و نوجوانان با کوشش خارج از حد، قدرت متعارف بدنى و روانى گاه مبتلا به دلهرگى و عصبانیت شده، چه بسا که در پى‌آمد اولین شکست دچار سرخوردگى مى‌گردند. به جاى تلقین و بیان جملهِ «تو بهترین هستى و باید در تمام رشته‌هاى آموزشى شاگرد اول باشى» بهتر است کودک را تشویق نمود تا به بهترین وجه، کوشا و ساعى بوده، در دروس، انجام تکالیف مدرسه، دوست‌یابى، ورزش، معاشرت با سایر افراد خانواده و فعالیت‌هاى اجتماعى نهایت سعى و کوشش خود را ابراز دارد. کامل‌جویى و کامل‌طلبى اصولا در پاره‌اى از خانواده‌ها ارثى است و والدین در تکاپوى پرورش و جست‌وجوى فرزندان «تیزهوش و نُخبه و به قول خودشان نابغه» مى‌باشند و با پیروى از این دید و نگرش ناسالم فرصت را به کودک نمى‌دهند تا از دوران کودکى خود لذت برده، از نظر فکرى و روحى خود را شناسایى نماید. فهرست مطالبدیباچهفصل اول: آموزش و پرورش در کودکان و نوجوانانفصل دوم: رفتارها و کژرفتارى‌ها در کودکان و نوجوانانفصل سوم: واکنش‌هاى بیمارى‌زاى روانىفصل چهارم: رفتارهاى ناهنجار اجتماعى و کژرفتارى‌هاى اخلاقىفصل پنجم: استرس و واکنش‌هاى روانىفصل ششم: تغذیه و اختلالات آنفصل هفتم: خواب و اختلالات آنفصل هشتم: عادات بد در کودکان و نوجوانانفصل نهم: کودک‌آزارى - اعتیاد در نوجوانان و جوانانفهرست منابع