جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert کتاب نسیم‌های بهشتی

ادامه مطلب

closeکتاب نسیم‌های بهشتی

کتاب نسیم‌های بهشتی نوشته‌ی یدالله کافی گلچینی از احدایث معتبر شیعه در باب اخلاقیات در تمامی امور خانوادگی، اجتماعی و... است. برای نمونه در حدیثی مربوط به خانواده داریم:هر زنی وسایل خانه را در خانه همسرش، برای اصلاح منزل، جا‌به‌جا کند خداوند به او نگاه می‌کند و هر که خداوند نگاهش کندعذابش نمی‌‌کند. پیامبر(ص) همچنین در حدیثی مربوط به رفتار اجتماعی:کسی که برای نیاز برادر مومن‌اش تلاش کند مانند کسی است که خدا را نُه هزار سال عبادت کرده است روز‌ها روزه گرفته و شب‌ها به نماز ایستاده است. و بیش از صد حدیث با همین روال در کتاب نسیم‌های بهشتی آورده شده است. فهرست مطالبخانوادهدروغ و غیبت و ریارفتار‌های اجتماعیاخلاق خوشگناه و پرهیز و توبه

more_vert نسیم شمال؛ نشریه‌ای با رسالت آگاهی‌بخشی در عصر مشروطه

ادامه مطلب

closeنسیم شمال؛ نشریه‌ای با رسالت آگاهی‌بخشی در عصر مشروطه

نسیم شمال نشریه‌ای اجتماعی و سیاسی و یکی از تاثیرگذارترین جراید عصر مشروطه به شمار می‌رود که در بیداری و آگاهی مردم نقش مهمی ایفا کرد. این روزنامه با مدیریت سید اشرف‌الدین قزوینی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین شاعران ملی انقلاب مشروطه چاپ می‌شد که با بیان اشعار خود، سهم ارزنده‌ای در آگاهی‌بخشی و بیداری مردم داشت. سید اشرف الدین قزوینی، مشهور به گیلانی در۱۲۸۷ قمری در قزوین دیده به جهان گشود. دوران تحصیلات مقدماتی را در تبریز گذراند و سپس برای فراگرفتن علوم دینی به کربلا و نجف رفت و بعد در رشت ساکن شد و نخستین شعرهای خود را همانجا سرود تا اینکه سید اشرف الدین پس از مدتی به سبب داشتن روحیه وطن خواهی و نیز استعداد و قریحه شاعری، تصمیم به چاپ و نشر روزنامه‌ای به نام نسیم شمال گرفت. بنابراین روزنامه ادبی و فکاهی نسیم شمال را در ۱۹ شهریور ۱۲۸۶ خورشیدی منتشر کرد. برخی شروع انتشار این نشریه را از شعبان ۱۳۲۵ قمری و شماری دیگر ۱۳۲۴ قمری را آغاز انتشار این نشریه می دانند اما این نظرها دقیق به نظر نمی‌رسد. خود اشرف‌الدین در شعری از ۱۳۲۴ به عنوان شروع نشریه‌اش یاد می‌کند و می نویسد: در هزار و سیصد و بیست و چهار چون بشد مشروطه این شهر و دیار کردم ایجاد این نسیم نغز را عطر بخشیدم ز بویش مغز را نسیم شمال روزنامه ای بود که هفته ای یک بار به مدیریت اشرف الدین الحسینی در رشت انتشار می یافت. از روزنامه های پرتیراژ روز بود. ارزش هر شماره ۳ شاهی بود و در سرلوحه اش این بیت شعر حافظ خوانده می شد: خوش خبر باش ای نسیم شمال که به ما می رسد زمان وصال نسیم شمال رشت تا از میان رفتن مشروطه اول ادامه پیدا کرد و سپس توقیف شد. (۱) این روزنامه سپس در تهران و پس از فتح شهر به دست مشروطه‌طلبان آغاز به انتشار مجدد کرد. نام این روزنامه به اندازه ای بر سر زبان ها افتاده بود که همه جا سید اشرف الدین را آقای «نسیم شمال» صدا می‌زدند. چاپ تهران این روزنامه از جهت نثر و شیوه نگارش و هم از جهت استحکام اشعار به کلی با آن‌چه در رشت به چاپ می‌رسید، متفاوت بود. افزون بر آن ترتیب انتشار روزنامه در رشت منظم نبود. در تهران تقریباً نسیم شمال به طور منظّم و بدون توقف منتشر می‌شد. محل روزنامه در تهران خیابان لاله‌زار بود و توزیع‌کننده آن کودکان خردسال بودند. (۲)   مردمی‌ترین نشریه عصر مشروطه نقشی که نشریه نسیم شمال در روشنگری و آگاهی بخشی مردم ایفا کرد، نقشی بی بدیل و ماندگار بود به گونه ای که استقبال از این نشریه در آن دوران که بیشتر مردم شاید سواد نداشتند، توسط مردم بسیار شگفت انگیز و عجیب بود. در حقیقت محبوبیت روزنامه نسیم شمال میان عامه مردم به اندازه ای بود که هنگامی که روزنامه فروشان دوره گرد فریاد را سر می دادند و روزنامه را اعلان می کردند، مردم از زن، مرد، پیر، جوان، باسواد و بی سواد هجوم می آوردند و روزنامه را دست به دست می گرداندند. در قهوه خانه ها، در سر گذرها و در جاهایی که مردم گرد می آمدند با سوادها برای بی سوادها می خواندند و مردم حلقه می زدند و روی خاک می نشستند و گوش می دادند. اقبال عمومی که این نشریه حتی در میان مردم کم سواد یافته بود به دلیل زبان نوشتاری ساده آن بود از تکلف‌های مرسوم ادبی در آن اجتناب می شد و برای مردم کوچه و بازار نیز قابل فهم بود. یکی دیگر از دلایل این محبوبیت، شخصیت سید اشرف الدین قزوینی بود که مدیریت این روزنامه را بر عهده داشت، وی در شمار شاعران نغزگو و طنزپرداز زبان فارسی به شمار می رفت که در ارایه افکار نو و اندیشه‌های انتقادی به شیوه طنز مهارت داشت و افکار خود را به زبانی ساده و در نهایت استادی ارایه می کرد. زبان نشریه نسیم شمال به زبان توده مردم نزدیک و درک نوشته‌ها و سروده‌ها و سایر مندرجات آن برای عموم آسان بود و همه طبقات آن را می‌خریدند و اشعارش را حفظ می‌خواندند. سعید نفیسی در خصوص محبوبیت نویسنده نسیم شمال می نویسد: سید اشرف‌الدین منظماً هر هفته چهار صفحه روزنامه نسیم شمال را که تقریباً سراسر آن شعر بود، در همان مطبعه کلیمیان چاپ می‌کرد و انتشار می‌داد. قیمت تک‌فروشیِ آن نخست پنج شاهی بود و در اواخر شش شاهی (سیصد دینارِ آن وقت) می‌فروخت. روزی که نسیم شمال درمی‌آمد، ده دوازده بچه‌ یازده ساله در مدخلِ مطبعه کلیمیان صف می‌کشیدند و سید به دست خود روزنامه را در میانشان تقسیم می‌کرد و عصر آن روز با کمال درستکاری پول‌هایی را که از فروش روزنامه‌ خود به دست آورده بودند، به او می‌دادند. سید با همین پول این هفته را به آن هفته می‌رساند. نمی‌دانم چه سِحر و کرامتی در کار سید بود که این کودکانِ بی‌کس و ضامن را به کمالِ درستی و امانت عادت داده بود و هرگز یک تن از ایشان یک دینار در معامله خود با سید تخلف نکرد. (۳) موضوع و محتوی نشریه نسیم شمال یکی از هدف های چاپ این روزنامه دفاع از استقلال ایران و دشمنی با تجاوزکاران بیگانه بود که سید اشرف‌الدین در قالب اشعار گرم و آتشین و با سبک و روش هزل آمیزی آن را نمایش می داد. در این سروده ها وطن فروشان، خیانتکاران و دشمنان آزادی و تمام افرادی که در بند کشور و مردم نبودند، مورد نقد قرار می گرفتند. این روزنامه همچنین حاوی مقالات و اشعار فکاهی و طنز در نکوهش اعمال ظالمانه و بی‌عدالتی‌های محمدعلی شاه قاجار و عوامل دست نشانده‌ وی منتشر می‌شد، بنابراین سید اشرف الدین از هر فرصتی برای پیشبرد مقاصد انقلاب با قدرت قلم و شیوایی شعرهایش استفاده می کرد و با زبان شعر و طنز و بیانی عامیانه، نابسامانی های جامعه و درد و رنج ملت را بازگو می کرد. وی بسته شدن مجلس توسط محمد علی شاه را فاتحه ای برای مرده ای به نام مشروطه می خواند. او برای شهیدان راه آزادی و به خصوص برای مرگ ملک المتکلمین، مرثیه می سرود. در واقع نسیم شمال آنچه را که در ایران آن روز می‌گذشت، عمدتاً در قالب شعر منعکس می‌کرد و از جور و تبعیض و بی‌عدالتی موجود در جامعه شکایت می کرد. اشعار سید اشرف الدین که در این روزنامه چاپ شده بعدها در کتاب مستقلی به نام «باغ بهشت» به طبع رسیده است.(۴) سید اشرف الدین غیر از روزنامه نسیم شمال و باغ بهشت آثار دیگری نیز دارد، برای نمونه می توان به گلزار ادبی اشاره کرد که خود در مقدمه اش درباره این کتاب چنین نوشته است: «متأسفانه کتابی که جامع حکایات منظوم و اشعار آسان باشد، در دسترس شاگردان مدارس نبوده و اغلب از این تعلیمات بی بهره مانده اند. به این ملاحظه... این مختصر کتاب را ترتیب داده، تقدیم معارف نمودم، ... اغلب این حکایات از قصص «لافونتن» و «فلوریان» که از قطعه نویسان فرانسوی و مشهور جمیع فرنگستان می باشند، استخراج شده و به فارسی منظوم کردم.» این کتاب شامل ۳۳ داستان از زبان حیوانات است که آنها را به نظم درآورده است. عزیز و غزال کتاب دیگری است که وی به نظم درآورده است. در ادامه به یکی از نمونه های اشعار نشریه نسیم شمال که به انتقاد از بی عدالتی و اعمال ظالمانه دولتمردان پرداخته، آورده می شود: گردیده وطن غرقه اندوه و محن وای ای وای وطن وای خیزید و روید از پی تابوت و کفن وای ای وای وطن وای از خون جوانان که شده کشته در این راه رنگین طبق ماه خونین شده صحرا و در و دشت و دمن وای ای وای وطن وای بدین ترتیب باید گفت شعرهای «نسیم شمال» یکی از مؤثرترین اشعار سیاسی، اجتماعی دوره مشروطه به‌شمار می‌آید. وی در کنار عارف قزوینی که لقب «شاعر ملّی» را به خود اختصاص داد، به «شاعر مردم» ملقب شد. اگرچه اشعار شاعرانی همچون بهار، دهخدا، عارف و عشقی به لحاظ فرم، محتوا و فخامت سخن از نسیم شمال برتر است، اشعار وی مسلّما از تأثیرگذارترین شعرهای دوران مشروطه به‌شمار می‌آید، به گونه ای که باید وی را محبوب‌ترین و مشهورترین شاعر انقلابی مشروطه دانست. اشرف‌الدین قزوینی مطالب روزنامه را به نام‌های مختلف امضا می‌کرد. از جمله هوپ هوپ فقیر، خرابعلی میرزا، لات‌ولوت، یتیم‌جوجه، میرزاقشون‌علی، محروم‌الحقوق، آکل‌الوقفیات و ده‌ها لقب طنزآمیز دیگر. همچنین بسیاری از شعرها و مطالب نسیم شمال، ترجمه یا اقتباسی از اشعار و مطالب نشریه ملانصرالدین بود که در تفلیس به ترکی منتشر می‌شد. نسیم شمال با انتشار ترجمه‌های این اشعار خواننده فارسی زبان را با مضمون‌های مطالب ملانصرالدین نیز آشنا می‌کرد. امتیاز روزنامه نسیم شمال را پس از مرگ سید اشرف، جانشین او وحید دستگردی به شخصی به نام محسن حریرچیان ساعی داد و او چند سال این نشریه را به چاپ می رساند اما نسیم شمال او، رونق و اعتبار نشریه سید اشرف را به دست نیاورد. (۵) منابع ۱- رضوانی، محمد اسماعیل. نسیم شمال. مندرج در مجموعة پیشین، ص۱۶۷ ۲- یغمائی، حبیب. یادی از نسیم شمال. یغما، س۲۸، ش۱، [فروردین ۱۳۵۴]، ص ۳۳ ۳- «به روایت سعید نفیسی»؛ به کوشش علیرضا اعتصام، نشر مرکز، چاپ سوم، تهران، ۱۳۹۰؛ ص ۲۶۸ ۴- آرین‌پور، یحیی. از صبا تا نیما. تهران: زوّار، ۱۳۷۵، ج ۲/۶۲ ۵- یغمائی، حبیب، یادی از نسیم شمال. یغما، س۲۸، ش۱، [فروردین ۱۳۵۴]، ص ۳۳

more_vert کتاب نسیم زندگی

ادامه مطلب

closeکتاب نسیم زندگی

نسیم زندگى سرِ آن دارد تا سیماى راستین امام عصر ارواحنا فداه را ـ به ویژه در دوره پس از ظهور ـ ترسیم کند. از این رو، با مرور آیات و روایات و با تکیه بر حقایق تاریخ اسلام، « خاندان رحمت » را مى‌شناساند و با نمونه هایى اندک، از انبوه روایات مربوط به مهر گسترى‌هاى چهارده نور پاک علیهم السلام را مرور مى‌کنیم که امام عصر ارواحنافداه، به عنوان آخرین بازمانده سلسله نور، وارث کمالات این خاندان است. همچنین با نظرى به برنامه الهى آن امام موعود و بررسى برخى از مراحل دعوت حضرتش، روشن مى‌شود که چگونه آن امام همام، «رحمة للعالمین » است. فهرست مطالب چشـم انـدازخاندان رحمتای جلوه رحمت الهی!آیینه تمام نماعدالت موعود و دشمنان آنبه ما نگفتند

more_vert کتاب تفسیر «نسیم وحی»

ادامه مطلب

closeکتاب تفسیر «نسیم وحی»

 اولین جلد از مجموعه تفسیر «نسیم وحی» (تفسیر جزء اول قرآن کریم)، تالیف سیدرضا میرصانعی خوانساری، با مقدمه، تعلیق و توضیح محمد اسماعیل صالحی مقدم از طرف انتشارات اندیشه و فرهنگ جاودان در تابستان امسال منتشر شد. تعلیق‌نویس این تفسیر بعد از آنکه مجموعه تفسیرهای قرآنی را در تاریخ اسلام از سنخ تفسیرهای «روایی» یا «باطنی(تاویلی)» یا «اجتهادی» تقسیم‌بندی می‌کند، در توضیحِ چرایی و ضرورت تفسیر خود از قرآن می‌نویسد که تفسیر نسیم وحی در هیچ کدام از این تقسیم‌بندی‌ها نمی‌گنجد و به سبکی نو نگاشته شده است. نویسنده پیشگفتار و تعلیق نویس مجموعه در این زمینه مدعی است: «درون مایه تفسیر نسیم وحی را که نویسنده محترم آیت‌الله حاج سیدرضا میرصانعی خوانساری به خامۀ قلم خویش زده‌اند، بیشتر نگاهی اجتهادی-روایی دارد و ایشان توجه لازم به تفسیر اجتهادی و روایی آیه‌ها داشته‌اند. ویراستار و تعلیق نویس [خود من] گاهی بر آن مطالبی افزوده و با نگاه عرفانی، کلامی و حکمتی به آیه‌های الاهی نگریسته است. اما دلیل اینکه نیم‌نگاهی به تفسیر عرفانی و گاهی کلامی آیه‌ها شده است؛ تبیین نگاه برخی از عُرفا و نیز برخی اندیشمندان متکلم و نیز حکیم‌های مسلمان بوده است تا بتوان با جمعِ هر چند ناتمام برخی سخنان ایشان، این تفسیر را به دایره المعارفی از اندیشه‌های گوناگون تبدیل کرد تا خواننده محترم بیشتر به اندیشه‌هایشان پی ببرد و در کنار آگاهی یافتن از کُنه آیه‌های لاهی، بر شناختش نسبت به اندیشمندان مسلمان بیافزاید. همچنین در تفسیر نیم نگاهی ادبی به برخی آیه‌ها نیز شده است که در نوع خود الهام‌بخش آن خواهد بود تا روزی گروهی از اندیشمندان حوزه و دانشگاه کنار هم گرد آمده و تفسیری جدید با نگاهی جامه از نظر زبان و صنایع ادبی، دستور زبان فارسی، تبیین واژگان بیگانه آمده در قرآن، دانش‌های عرفان، الهیات و کلام... جامعه‌شناسی، روانشناسی، علوم ارتباطات، علوم سیاسی، علوم تربیتی، نجوم، فیزیک و گرایش‌های آن، شیمی و گرایش‌های آن، زیست شناسی و گرایش‌های آن، پزشکی، هندسه، ریاضی، کشاورزی و گرایش‌های آن، منابع طبیعی و ... که همه دانش‌های بشری الهام گرفته از کلام الهی است.» این تاکیدِ بسیار حداکثری بر آرمان نوشته شدن تفسیری جامع بر تمامی علوم انسانی و تجربی در مقدمه، گواه است که این تفسیر را باید از زمره تفاسیری دانست که مفسرانش در نگاهی حداکثری، قائل بر نوعی شمول قرآن بر تمامی علوم بشری هستند و آیات قرآن کریم را با این پیش‌فرض مهم و کلان می‌نگرند و می‌فهمند. گفتنی است که جلد اول از تفسیر سی جلدی نسیم وحی، در شمارگان ۱۰۰۰، با قیمت ۱۱۰ هزار تومان در مجلد گالینگور، برای نخست بار در تابستان سال ۱۳۹۸ از سوی انتشارات نشر و فرهنگ جاودان قم منتشر شده است و شماره‌های بعدی این مجموعه تفسیری هنوز منتشر نشده است.

more_vert کتاب «قاصدک‌های نسیم انتظار» و نجواهای شاعرانه

ادامه مطلب

closeکتاب «قاصدک‌های نسیم انتظار» و نجواهای شاعرانه

«قاصدک‌های نسیم انتظار» عنوان مجموعه شعری ۱۰۶ صفحه‌ای از «محمد ابراهیم قاصدی» است که با شمارگان دوهزار جلد در قطع رقعی در چاپخانه باقری به چاپ رسیده و باقیمت هر جلد ۸۵ هزار ریال روانه کتابفروشی‌ها شده است. در این مجموعه ۹۱ غزل به چاپ رسیده که مضامین آن‌ها عرفانی، انتظار موعود، عشق و وصال یار، عالم معنا، خلقت و عرض ارادت به پیشگاه مولا علی (ع) است که شاعر در سرودن برخی از آنها نیم نگاهی هم به آثار بزرگان شعر فارسی از جمله حافظ شیرازی داشته است. در پیشگفتار این کتاب آمده است: یکی از جنبه‌های عالی انسان قدرت وسیعش برای آگاهی است و می‌تواند حقایق جهان هستی را کشف و ادراک کرده و دایره شناخت خود را از عالم پیرامون گسترش دهد. آنچه وجه اشتراک جوامع بشری است کشف حقیقت است که کثرت را به وحدت می‌رساند چرا که روح آدمی تشنه و جویای دریای حقیقت است. شاعر در قطعه شعری با مطلع «شمیم روح پرور، واژه مولا علیست» با ادبیاتی روان و استفاده از تشبیهات زیبا وصف امام اول شیعیان را ارایه کرده است و می‌گوید: شمیم روح‌پرور، واژه مولا علیست، صفای هر گلستان نافه مولا علیست، خیال زلف آشفته فراسویی رود، تجسم آنچه باشد سایه مولا عالیست، به نای خویش آور آه نی تا بشنوی، نوای سینه چاکان ناله مولا علیست، درخشنده شهید عدل بنیان ولی، منیر ماه تابان هاله مولا علیست... ت. در قطعه دیگری شاعر از بیتی حافظ شیرین سخن به عنوان مطلع شعرش اسفاده کرده و ابیاتی را با همین وزن سروده و ارایه داده است: مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم، هواداری کویش را جهان خویشتن دارم، نسیم گردافشان را به روی یاسمن بنگر، که تا باشد رواج او چه ترس سوختن دارم، ز آب چشمه حیوان فروخواهی نکردم هیچ، چنانم تشنه می‌دارد در آهنگی که من دارم... م. جدولی از اوزان اشعار ارایه شده و تصویر هجایی آن‌ها نیز در بخش پایانی کتاب آمده ست.

more_vert کتاب گیل پژوهان

ادامه مطلب

closeکتاب گیل پژوهان

مفاد کتاب حاضر با عنوان "گیل پژوهان" مشتمل بر اطلاعات، تجربیات و دستاوردهای تحقیقاتی مؤلفین طی سال های اخیر می باشد که شاید بتواند گامی ناچیز در جهت دستیابی به آگاهی بیشتر از مسائل، مشکلات و راهکارهای کشاورزی استان گیلان بردارد و بدینوسیله به دانشجویان، محققین، اساتید، کاربران، کارشناسان و علاقمندان حیطه کشاورزی کمک نماید تا در روند تولید، تحقیقات و برنامه ریزی ها به موفقیت نائل آیند. فهرست مطالب 1) گیلان؛ میعادِ کوه، جنگل و دریا2) آیا ایران قادر به خودکفایی در تولید برنج است؟3) چای و چایکاری در کوهپایه های شمال ایران4) چرا چای ایرانی بنوشیم؟5) بررسی مشکلات چای ایران (کشت، تولید، فرآوری و بازرگانی)6) مشکلات صنعت چای شمال و راهکارهای ارتقاء محصول7) بهزراعی باغات چای شمال ایران8) مدیریت تغذیه باغات چای ایران9) اهمیّت آبیاری بارانی باغات چای شمال ایران10) خسارت نماتد زخم ریشه بوته های چای شمال11) مبارزه بیولوژیک با پوسیدگی طوقه و ریشه چای12) امکان تبدیل جنگل های مخروبه گیلان به باغات چای13) قارچ های بیماریزای نباتات زینتی استان گیلان14) اهمیت لکه سیاه رُز در استان گیلان15) خسارات و کنترل بیماری لکه سیاه رُز در گیلان16) بیماری بلایت رُز در استان گیلان17) خشکیدگی سرشاخه های درختچه مرجان در گیلان18) سفیدک پودری (سطحی) درختچه توری در گیلان19) بیماری لکه قهوه ای برگ سیکاس در گیلان20) بیماری آنتراکنوز فونیکس (پالم زینت)21) لکه غربالی درختچه زینتی جِل در گیلان22) بیماری آنتراکنوز برگ دیفن باخیا در گیلان23) بیماری لکه حاکستری برگ کاملیا در گیلان24) بیماری بلایت برگ و گل خطمی در گیلان25) پوسیدگی سفید گیاهان زراعی-زینتی استان گیلان26) قارچ های بیماریزای گندم و جو استان گیلان27) کارآیی قارچکش آلیت بر گموز مرکبات گیلان28) تأثیر کاغذ روغنی بر عدم قارچ زدگی پرتقال انباری گیلان29) تأثیر کاغذهای مومی و روغنی، واکس محافظ "سیتراسول آ" و قارچکش تکتو بر کاهش ضایعات پرتقال انباری30) قارچ های بیماریزای درختان توت استان گیلان31) عوامل بیماریزای قارچی حبوبات در استان گیلان32) عوامل بیماریهای قارچی بادام زمینی در گیلان33) جداسازی آفلاتوکسین از بادام زمینی پس از برداشت در گیلان34) میکوتوکسین آفلاتوکسین بادام زمینی و فندق در گیلان35) قارچ های جداسازی شده از فندق و خسارات آنها در گیلان36) گال درختان فندق در ایران37) بیوتروریسم در کشاورزی

more_vert کتاب خدای خوبی‌ها

ادامه مطلب

closeکتاب خدای خوبی‌ها

خدایا! مى خواهم براى تو بنویسم، درباره تو مى نویسم، خوب مى دانم اگر توفیق تو نباشد، این کار چقدر سخت است! خودت آگاه هستى که قلم من سرگردان و حیران است، دست از نوشتن برمى دارم و به سوى رحمتت چشم مى دوزم و از تو یارى مى خواهم. آیا تا به حال در فصل پاییز به درختان نگاه کرده اى؟ وقتى باد مىوزد برگ هاى زرد درختان بر روى زمین مى ریزند، وقتى تو ذکر لا اله إلاّ الله را با صداى بلند مى گویى، گناهان تو پاک و روح تو از آلودگى ها زدوده مى گردد. اکنون باید فکر کنى که معناى این ذکر چیست؟ تو این باور را بر زبان مى آورى که هیچ معبودى جز خداى یگانه ندارى. هیچ کس و هیچ چیز در زندگى تو جاى خدا را نگرفته است. تو فقط یک خدا دارى و فقط دل به او بسته اى. لا إله إلاّ الله. تو خود مى دانى که زندگى امروز بشر پر از زرق و برق و چیزهایى است که دل آدمى را مى رباید. امروزه دنیا همه زیبایى و دل فریبى خود را به نمایش گذاشته است. این دنیا هر لحظه، دل تو را مشغول خود مى کند و تو فقط کافى است یک لحظه غفلت نمایى، مى بینى که کسى یا چیزى دل تو را از آنِ خود مى کند، آن لحظه دیگر آن کس یا آن چیز بُت تو مى شود، به پاى دل تو زنجیرى بسته مى شود و تو دیگر زمینى مى شوى، امّا ناگهان نسیم رحمت خدا مىوزد و تو از عمق وجود خود مى گویى: لا إله إلاّ اللهفهرست مطالب مقدمهبیا خودت قلب مرا نجات بده!دژ محکم خدا را مى طلبم!من اهل توحید را دوست دارماوّلین قدم در راه بندگى تواى بى همتا در بزرگى!برخیز! حرف دلت را بزن!تو که هرگز پایانى ندارىنسیم بهار هفتمیهودى ام و در جستجوى دریا هستممیان ماه من تا ماه گردونسلام اى پنهان از دیده هاتو اسم اعظم را یاد گرفتى!اى پنهان زیباى من!مواظب ذهن خودت باش!خدایا! زمین چقدر کوچک است!خداى خود را معرّفى کن!سلام بر فریاد بلند توحید!لیلى دل من کیست؟آن جوان سى ساله چه کسى بود؟چه کسى هوس دیدار خدا را دارد؟قدرت خدا چه اندازه است؟خدا را بهتر بشناس!کاش من هم یک درخت داشتم!من آدم را با دست خود آفریدم!خدا نور زمین و آسمان است!خدا که آمد و شد ندارد!خدا صفات انسان ها را ندارد!خدایى که هرگز عصبانى نمى شود!آیا خدا روح دارد؟نوبت سؤال فرا رسیدبار دیگر به سوى خدا بروآیا خدا همه جا هست؟آیا خدا درون ماست؟گمشده ما کجاست؟عبور مطلقاً ممنوع!چه کسى بالاى هفت آسمان است؟نام تو در لیست ذخیره استنام هایى زیبا انتخاب کرده امتخت پادشاهى خداامان از ترجمه اشتباهستون هاى چهارگانه توحیدمنابع

more_vert کتاب «روایت یک موج»نگاهی به چهل سالگی انقلاب

ادامه مطلب

closeکتاب «روایت یک موج»نگاهی به چهل سالگی انقلاب

«روایت یک موج، چهل سالگی آن عطف» عنوان کتابی است که به قلم «شیما تقی‌زاده» در خصوص انقلاب اسلامی و موضوعات مربوط به آن نوشته شده است. این کتاب ۳۷۱ صفحه‌ای، در قطع رقعی و با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی چاپ گل‌ها منتشر شده و با قیمت هر جلد ۴۰ هزار تومان عرضه شده است. اجازه پرماجرا، مشق شب با اطلاعیه، اشک‌های خواهرم، شجاعتی از جنس زنانه، طعم تلخ تبعیض، روز سرنوشت، بمب خبری در شهر، ورود به دنیای تاریک، زخم‌های ناپیدا، سلول تنهایی، کل کل‌های بچه‌گانه، نسیم آزادی و روز از نو و روزی از نو از جمله بخش‌های این کتاب است. این کتاب مستندی مکتوب از روزشمار انقلاب اسلامی به شمار می‌رود و نکته‌های زیادی را از آن روزها مطرح کرده است. از ویژگی‌های این کتاب مستندسازی روایت‌هایی است که مطرح شده و در جای جای آن اسناد لازم ارایه شده است.

more_vert کتاب «توفانی که نسیم شد» گزارشی از درمان یک اختلال شخصیت مرزی

ادامه مطلب

closeکتاب «توفانی که نسیم شد» گزارشی از درمان یک اختلال شخصیت مرزی

 «توفانی که نسیم شد» عنوان کتابی است که به قلم «حسین مهدوی» نگاشته شده و محتوای آن گزارشی از یک اختلال شخصیت مرزی به همراه نقد شبه خانواده و قانون حمایت از کودکان در ایران است. این کتاب ۱۱۴ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی نشر نکته (موسسه فرهنگی و هنری راوی ترانه‌های باران) به چاپ رسیده و راهی کتابفروشی‌ها شده است. قیمت هر جلد از این کتاب برای علاقه‌مندان به مطالعه و مسایل روان‌درمانی ۲۰ هزار تومان است. از جمله سرفصل‌های این کتاب که محوریت آن برای مادر ناسازگار و دختر ماجراجو است، می‌توان به اختلال شخصیت واقعی پر از درد، دلارام آشوب دل، زخم‌های عمیق، خودآگاهی نسبی، بحران‌های پیش رو، خبرهای خوش، تهی از ارزش‌ها تحلیل درمان، ماجرای تلخ، مادر ناسازگار و پدر واداده، مدرسه بی‌مسئولیت، ناجوانمردی یک فیلم‌ساز، خانواده از نوع دیگر، شبه‌خانواده گریزگاهی برای درمان، دفتر شبه‌خانواده و و خدمات آن، همه چیز برای نزدیکی بیشتر به خانواده، مطالعات اجمالی ساختار شبه‌خانواده و پرسش‌هایی برای تمرین ذهنی اشاره کرد. فرم داستان‌وار ارایه معضلات و اختلالات شخصیتی مادران و دختران جذابیت خاصی به این کتاب داده و نویسنده به شکلی حرفه‌ای نکات مهم و آموزنده‌ای را در این راستا منتقل کرده که به دلیل شیرینی روایی آن در ذهن می‌نشیند. در این کتاب آمده است: اخلال شخصیت عارضه‌ای روان‌شناختی است که از ناتوانی در حل تضادها و دست نیافتن به اغنای عاطفی و هیجانی نشات می‌گیرد. هر یک از ما ممکن است در محدوده‌ای از اخلال رفتار گرفتار باشیم و یا برای مدتی با آن دست و پنجه نرم کنیم، شکل گیری اولیه اخلال شخصیت از خانواده و در دامن مادر است و در پی آن مدرسه، جامعه و رسانه آن را قوام می‌دهد. عزت نفس شاه‌کلید ماجرای اخلال شخصیت است و فرد در تقابل تضادها و دور شدن از هنجارها نخستین مولفه‌ای که در حوزه روانشناختی از دست می‌دهد عزت نفس است و افرادی که در حیطه اخلال رفتار گرفتار هستند مستعد خطر کردن بوده و ممکن است بدون محاسبه به تعبیری به آسانی زمینه اسیب به خود را فراهم کنند. در تبیین اخلال شخصیت و در کنار تزلزل در عزت نفس مفهوم «ندای درون» اهمیت زیادی دارد، وقتی پایه‌های عزت نفس سست می‌شود فرد آماده پذیرش هرگونه مخاطره است و وسوسه هنجارشکنی و دور شدن از یک وضعیت متعادل روانشناختی به مثابه همان ندای درونی است که باید به فراخور حال هدایتگری کند.

more_vert کتاب پیرمرد و دریا

ادامه مطلب

closeکتاب پیرمرد و دریا

کتاب پیرمرد و دریا شاهکار فراموش نشدنی ارنست همینگوی است و ماجراجویی‌های ماهیگیر پیری را روایت می‌کند که پس از روزها شکست در صید ماهی به دل دریا می‌رود تا ماهیِ بزرگی را صید کند و خود را به اثبات برساند. این رمان جذاب جوایز مهمی مانند پولیتزر و نوبل ادبیات را برای همینگوی به ارمغان آورده است. معرفی رمان پیرمرد و دریا: رمان پیرمرد و دریا (The Old Man and the Sea) بدون شک یکی از تأثیرگذارترین و الهام‌بخش‌ترین آثار همینگوی به شمار می‌آید و بسیاری از منتقدان ادبی به آن لقب شاهکاری بی‌بدیل داده‌اند. این رمان سرگذشت پیرمردی را روایت می‌کند که مدتی طولانی نتوانست چیزی صید کند و به همین دلیل راهی سفری دریایی می‌شود تا بعد از یک مبارزه‌ی سخت با طبیعت توانایی‌های خود را ثابت کند. ارنست همینگوی (Ernest Hemingway) زندگی پرماجرایی داشت و بسیاری از آثار خود را با الهام از تجربیات شخصی نوشت و رمانی مانند پیرمرد و دریا نیز از این قاعده مستثنی نیست. وی مدتی برای زندگی به کوبا رفت و به قایق‌رانی و ماهی‌گیری مشغول شد. بنابر ادعای بسیاری در همین ایام با گرگوریو فوئنتس که ماهیگیر پیری بود آشنا می‌شود و دوستی صمیمانه‌ای میان این دو شکل می‌گیرد. شخصیت گرگوریو و نوع زندگی وی بعدها منبع الهام همینگوی می‌شود و رمان پیرمرد و دریا را می‌نویسد. زمانی که این رمان منتشر شد گرگوریو هنوز در قید حیات بود اما سواد خواندن و نوشتن نداشت و با این حساب هیچ‌گاه رمان پیرمرد و دریا را نخواند. نکوداشت‌های کتاب پیرمرد و دریا: - داستانی عمق گرایانه و چالش برانگیز. (Common Sense Media)- بهترین [اثر] او. زمان نشان خواهد داد که این بهترین اثر در میان همه ی ماست. منظورم [بهترین کار]خودش و معاصرانم است. (William Faulkner)- بهترین داستانی که همینگوی نوشته است... هیچ صفحه‌ای از این شاهکار نمی‌توانست به شکلی بهتر یا متفاوت به تحریر درآید. ( Sunday Times) در بخشی از کتاب پیرمرد و دریا می‌خوانیم: پسر بیرون رفت. بدون هیچ روشنایی، شام خورده بودند. پیرمرد شلوارش را درآورد و در تاریکی به رختخواب رفت. شلوارش را لوله کرد و بالشت ساخت و روزنامه را هم لای آن گذاشت. خودش را در پتو پیچید و روی روزنامه دیگری که فنرهای تخت‌خواب را پوشانده بود خوابید. خیلی زود خوابش برد و خواب آفریقا را دید، زمانی که پسربچه بود، ساحل طولانی به رنگ طلایی سفید را دید که برقش چشمانش را می‌آزرد و همچنین پرتگاه‌های بلند و کوه‌های بزرگ قهوه‌ای را دید. اکنون هر شب در ساحل زندگی می‌کرد و در خواب‌هایش غرش امواج را می‌شنید و قایق‌های بومی را می‌دید که در میان امواج پیش می‌آمدند. بوی قیر و چوب بلوط عرشه کشتی را در خواب می‌دید، و بوی آفریقا را که نسیم صبحدم از خشکی می‌آورد. همیشه وقتی که بوی نسیم صبح را احساس می‌کرد بیدار می‌شد و لباس می‌پوشید و می‌رفت تا پسر را بیدار کند. ولی امشب بوی نسیم ساحلی خیلی زودتر آمد و او در خواب خود می‌دانست که هنوز خیلی زود است و هم‌چنان خواب می‌دید، و قله‌های سفید جزیره‌ها را دید که از میان دریا برآمده بودند و بعد خواب بندر و لنگرگاه‌های جزایر قناری را دید. دیگر نه خواب توفان را می‌دید و نه خواب زن را، نه رویدادهای بزرگ را و نه ماهی‌های بزرگ را، و نه زورآزمایی، و نه خواب همسرش را. اکنون فقط خواب مکان‌ها را می‌دید و خواب شیرها در ساحل. شیرها در نور شبانگاهی مانند بچه گربه بازی می‌کردند و او آن‌ها را به اندازه‌ی پسربچه دوست داشت. پسر را هرگز در خواب نمی‌دید. یک‌باره بیدار شد، از لای در باز، ماه را نگاه کرد و شلوار لوله شده‌اش را باز کرد و پوشید. جاده را گرفت و رفت تا پسر را بیدار کند. تنش از سرمای صبحدم می‌لرزید. ولی می‌دانست پارو زدن بدنش را گرم می‌کند. در خانه پسر قفل نبود و او در را باز کرد و با پای برهنه آرام داخل شد. پسر در اتاق اول روی تخت‌خواب بود و پیرمرد در آخرین اشعه‌های ماه که از پنجره می‌تابید او را به وضوح می‌دید. آرام یک پایش را گرفت و آن‌قدر نگه داشت تا پسر بیدار شد و غلتید و به او نگریست. پیرمرد سر تکان داد و پسر شلوارش را از روی صندلی کنار تختخواب برداشت و روی تخت نشست و آن را پوشید.

more_vert کتاب مطالعه میدانی بحران آب در خاورمیانه

ادامه مطلب

closeکتاب مطالعه میدانی بحران آب در خاورمیانه

حسین افکاری و حامد ناسوتی در کتاب مطالعه میدانی بحران آب در خاورمیانه، به بررسی اهمیت کشاورزی و مدیریت آب در خاورمیانه و همچنین آفریقای شمالی می‌پردازند. موضوعات کلیدی که در کتاب مطالعه میدانی بحران آب در خاورمیانه بررسی می‌شود عبارتند از: کمبود منابع آب بسیار توسعه یافته که تحت تهدید تغییرات اقلیمی قرار دارد، افزایش رقابت برای استفاده از منابع که به درگیری و مناقشه منجر می‌شود، وجود نهادهای ضعیف با سرعت رشد کم برای ارتقای حقوق، پایداری و آرام کردن درگیری‌های موجود بر سر منابع و سیاست‌های آبی به نفع مردم منطقه خاورمیانه. با این وجود، بحث در این کتاب محدود به جزئیات این چالش‌ها نمی‌شود. بخش‌های بسیاری از این کتاب به بررسی گزینه‌ها و سبک و سنگین کردن آن‌ها اختصاص داده شده است که دولت‌ها و مردم بتوانند با چالش‌ها رو‌به‌رو شده و به رشدی پایدار و کارآمد و منصفانه برسند. در بسیاری از بخش‌های خاورمیانه، انتخاب این گزینه‌ها باید به گونه‌ای باشد که کشورها از درگیری‌های خشونت‌آمیز بیرون آیند. در واقع تنها می‌توان امید داشت که دولت‌ها در توافق‌های پس از درگیری با دیدگاهی واضح‌تر از چگونگی مدیریت منابع طبیعی، راه‌حل‌هایی را برای منفعت هر چه بیشتر این ملت‌های مضطرب منطقه و مردم محروم خود فراهم آورند. در بخشی از متن کتاب مطالعه میدانی بحران آب در خاورمیانه می‌خوانیم: ناامنی غذایی به ندرت منجر به مناقشه و جنگ می‌شود. ولی یک عامل تقویت کننده در شرایط بد به حساب می‌آید. به عنوان مثال کنترل نادرست پیامدهای خشکسالی سوریه در سال‌های 2008 تا 2011 منجر به افزایش ناامنی غذا و سوء تغذیه شد و در نتیجه فشار بر مردم افزایش یافته و بستر قیام فراهم شد در این قسمت ارتباطات ناامنی غذایی و درگیری به خوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. مهمترین منبع در این زمینه فعالیت‌های فرانچسکو د چتل (2014) بوده که در ادامه به آن پرداخته شده است. در سوریه نیز همانند دیگر کشورهای عربی، قیام به واسطه یک سری عوامل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به وجود آمد. اولین و مهمترین این عوامل، فقر رو به رشد بود. شکاف میان استانداردهای زندگی شهری و روستایی و درصد بیکاری پیوسته و با سرعت زیادی در حال افزایش بود. سیستم سیاسی بسته و سرکوبگر بود و فساد بسیار گسترده شده بود. در شمال شرقی سوریه این تأثیرات با افزایش ناامنی غذایی تقویت شد. این نواحی به طور سنتی بخش عمده غلات کشور را تامین می‌کرد و منبع تولید نفت با ارزش بود. با این حال، طی چندین دهه، این ناحیه فقیرتر شد، زیرا آب‌های زیرزمینی دچار کمبود شد و پروژه‌های دولتی منابع زمین و آب را از بین بردند. در نتیجه از سال 2006 یک سری خشکسالی شروع شد که باعث افزایش فقر شده و مردم را در ناامنی غذایی عمیقی غرق کرد. فهرست مطالب مقدمه: تاریخچه مناطق خاورمیانه و شمال آفریقاکشورهای منطقهمجموعه متنوعی از کشورهاتفاوت‌های گسترده ساختاری و تنوع در منابع طبیعی موجودجهت‌گیری‌های جهانی و منطقه‌ایرشد کند، چشم‌انداز مالی ضعیف و اعتماد پایین سرمایه‌گذارانتجارت و امنیت غذاییتغییرات سیاسیگرایشات و فشارهای ناشی از جمعیتتأثیر اختلافات و درگیریآب در منطقهموضوع مشترکی به نام کمبود آبتشدید کمبود آب تحت تأثیر تغییرات اقتصادیکمبود آب و تغییرات اقلیمیکمبود آب و نیاز به رویکرد یکپارچهآب و اختلافات بر سر آببخش اول: چالش‌هاچالش‌های کمبود آب، تغییرات اقلیمی و اختلافات بر سر آبفصل اول: چالش‌های آب و کشاورزی و عوامل ایجاد کمبود آبدر خاورمیانه و شمال آفریقامنابع و مصارف آبآب مصرفی هر بخشسیستم‌های کشاورزی و آب و هواسیستم‌های کشاورزیسهم بخش کشاورزیآبیاری در خاورمیانه و شمال آفریقاامنیت غذایی و مدیریت آب کشاورزیفصل دوم: تغییرات اقلیمی و تأثیرات احتمالی آنحوادث مورد انتظار ناشی از تغییرات اقلیمی در خاورمیانه و شمال آفریقااثرات پیش‌بینی شده تغییرات اقلیمی بر آب کشاورزیفصل سوم: آب و درگیری در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالیماهیت و نقش درگیری بخش آب در منطقهچالش آب‌های مرزیبخش دوم: گزینه‌هاراه‌حل‌هایی برای کمبود آب، تغییرات آب و هوایی و اختلافات مربوط با آب و گزینه‌هایی برای آیندهفصل 4: سیاست‌ها و نهادهای مدیریتی منابع آب کشاورزی در خاورمیانه و شمال آفریقامدیریت یکپارچه آب در بخش کشاورزی برای افزایش بهره‌وریبهترین روش جهانی: مدیریت یکپارچه منابع آبحاکمیت کلی آب و نهادهای مربوطه در خاورمیانه و شمال آفریقااقدامات مؤثر برای جبران کمبود عرضه

more_vert کتاب زندگی خصوصی من و تو

ادامه مطلب

closeکتاب زندگی خصوصی من و تو

کتاب زندگی خصوصی من و تو شامل اشعار و نوشته های عاطفه خلیلی است که توسط انتشارات باد منتشر شده است در این کتاب می خوانیم : کاش باد کلاهم را با دست‌هایش ببرد اگر که گرهی بر سر راهم سبز بشود قدم‌زنان پیچ و تاب می‌خورم درون کوچه پس‌کوچه‌های کودکی همان‌جا که برای اولین بار بزرگ شدم و دیگر همه چیز را باد با خود برد و پایان قصّه گرهی، سبز شد بر سر راهم و کلاهی بر سر بزرگ‌سالی‌ام رفت همان خم کوچه‌ای که تاب خوردم و پیچ و در قلبم سبز شد، بر سر راهم! و گمان بردم که عاشق شدم! فهرست مطالبشعر، ترانههدیهنسیم وابستهعاشق من باشدلخوشیبا هم بودنزننویسندهلحظۀ بیداریشهر غریبشاهکار خلقتقصّۀ مهربانیغروب ایمانخیال برگشتوسوسۀ خیال توبود و نبود منرهاییوصالعبور تلخاجبارپروانهگل سنگقلمِ پابندهدیۀ خداعشق نابنظام بی‌نظامنجابتدر همین نزدیکیمَنِ واقعی منکوهای ماهی سرخ بیا و برگرد به منمن یک زنمشب شعر ایرانبی‌چشم‌داشتپیچ و خمشاعرزندگی خصوصیهدیه

more_vert کتاب قوی سیاه: اندیشه‌ورزی پیرامون ریسک

ادامه مطلب

closeکتاب قوی سیاه: اندیشه‌ورزی پیرامون ریسک

کتاب قوی سیاه: اندیشه‌ورزی پیرامون ریسک نوشته  نسیم نیکلاس طالب است که  محمدابراهیم محجوب آنرا ترجمه کرده است عنوان انگلیسی کتاب  The Black Swan است و انتشارات آرایاناقلم آنرا منتشر کرده است بررسی موضوع کتاب: پیش از کشف استرالیا، مردم دنیاى کهن بی چون وچرا باور داشتند هر قویى سفید است چون تجربیات ایشان پیوسته این باور را تأیید می‌کرد. دیدن نخستین قوى سیاه براى چند پرنده‌شناس باید شگفتى جالبى بوده باشد؛ اما اهمیت داستان در این نیست. اهمیت داستان در این است که شکنندگى دانش ما را نمایان مى‌کند و نشان می‌دهد آموختن ما از تجربیات و مشاهدات با چه محدودیت‌هاى شدیدى روبه‌روست. تنها یک مشاهده کافى است تا گزاره‌اى کلى که دستاورد هزاران سال تماشاى میلیون‌ها قوى سفید است بی‌اعتبار شود- تنها با دیدن یک قوى سیاه.

more_vert مقاله بررسی‌کارایی فنی و بازدهی نسبت به مقیاس به‌روش تابع مرزی تصادفی

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی‌کارایی فنی و بازدهی نسبت به مقیاس به‌روش تابع مرزی تصادفی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی‌کارایی فنی و بازدهی نسبت به مقیاس به‌روش تابع مرزی تصادفی (مطالعه موردی شعب بانک رفاه)" مقاله ای است در 26 صفحه و با 28 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث کارایی فنی، روش مرزی تصادفی، بانک رفاه پرداخته شده است چکیده مقاله هدف این مقاله، اندازه‏گیری کارایی فنی و شعب بانک رفاه در استان تهران در سال 1387 با استفاده از تابع تولید ترانسلوگ و روش مرزی تصادفی است. نتایج نشان می‏دهندکه از بین شعب مورد بررسی، شعبه بیمارستان میلاد (از شعب شمال) و تامین اجتماعی مرکزی تهران (از شعب غرب) از بالاترین میزان کارایی فنی به میزان 96/0 برخوردارند. شعبه میدان شوش (از شعب جنوب) دارای کمترین میزان کارایی فنی به میزان 29/0 است. همچنین، مشاهدات پژوهش حاکی از این است که میانگین کارایی شعب شمال تهران برابر با 87/0 و میانگین کارایی شعب جنوب تهران برابر با 79/0 است. به‌طور‏کلی، میانگین کارایی تمام شعب بانک رفاه برابر با 81/0 بدست آمده است. دیگر نتایج تحقیق نشان می‏دهندکه کشش جزیی تابع تولید نسبت به نیروی‌کار با تحصیلات لیسانس و بالاتر برابر با 39/0 بدست آمده‌که نسبت به سایر نهاده‌های تولید دارای بیشترین مقدار است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله تأثیر رشد اقتصادی بر توزیع درآمد در کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا

ادامه مطلب

closeمقاله تأثیر رشد اقتصادی بر توزیع درآمد در کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا

مقاله علمی و پژوهشی " تأثیر رشد اقتصادی بر توزیع درآمد در کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا: رهیافت اقتصادسنجی فضایی" مقاله ای است در 28 صفحه و با 47 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث نابرابری توزیع درآمد، رشد اقتصادی، تحلیل فضایی، داده‌های تابلویی، مدل دوربین فضایی پرداخته شده است چکیده مقاله بررسی رابطه میان رشد اقتصادی و توزیع درآمد از موضوعات مهم اقتصادی است که توجه اقتصاددانان را به خود جلب کرده و راجع به آن نظرهای گوناگون ابراز شده است. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مطالعه به بررسی رابطه میان رشد اقتصادی و توزیع درآمد در کشورهای منطقه منا طی دوره 2014-1994 و با استفاده از روش دوربین فضایی (Spatial Durbin Model) بر مبنای مطالعه لی و همکاران (2013) پرداخته شده است. نتایج حاصل از برآورد مدل نشان می‌دهد رشد اقتصادی دارای تاثیر مثبت و معنی‌دار بر نابرابری توزیع درآمد بوده در حالی که مجذور رشد اقتصادی دارای تأثیر منفی و معنی‌دار بر نابرابری توزیع درآمد است. بنابراین فرضیه کوزنتس در کشورهای مورد نظر تایید می‌شود. همچنین سرمایه انسانی دارای تأثیر مثبت و معنی‌داری بر نابرابری توزیع درآمد بوده و تراکم جمعیت نیز نابرابری درآمد را افزایش می‌دهد. نتایج حاصل از آزمون وابستگی فضایی نیز حاکی از وجود رابطه فضایی میان متغیرهای مدل مورد بررسی است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب سلطان شهر گل‌ها

ادامه مطلب

closeکتاب سلطان شهر گل‌ها

کتاب سلطان شهر گل‌ها شامل مجموعه‌ای از اشعار زیبا در وصف عشق، زمین، مادر و... به قلم سهیلا خراسانی است. در بخشی از کتاب سلطان شهر گل‌ها (sultan of the flowers city) می‌خوانیم: به تو که می‌نگرم گل‌های احساسم سر از خاک بیرون می‌آورندخاک بوی تو را می‌دهدباد همرنگ نسیم می‌شودگل‌های احساسم را می‌پرورانیاز خود بی‌خود می‌شومبی‌تعارف سر به کاشانه‌ی من می‌نهیخود را در تو می‌بینمچه بی‌پروا ابرها را کنار می‌زنیابرها نمی‌هراسنددست‌های تو موسیقی سکوتندو من مضرب‌های این موسیقیاز نگاهت ستاره‌های برف می‌بارد ومن منتخب بارش تو می‌شومچه بی‌پروا بر من می‌باریببار، مرا رها مکنمرا در این مستی به اوج برسان. فهرست مطالب بساط قلبمفقط برای تودوریسلطان شهر گل‌هاهمسفر عاشق عشقبی‌پرواورق روزگارولع شیطانیگستره‌ی سفید شفافچای نامهربانیکلید گنجخبر آمدنتشراب تمناروح پاکنوای شیدای منمهرانه‌ی وجودمادر، شراره مهر (تقدیم به مادران بی‌آلایش سرزمینم)بهانه‌ی منآینه‌ی اوآموزگار عشقآسمانیاصول مفهومهشدار زمانهعشق الهیطفل منسر بنای مندیوار‌های سروشعرچشم توعجب صبری زمین دارددیدار اوقلمرو سبز نگاهتپایان انتظاریارانسیمرغ خیالغرق شکارشَرفِ خَلقمَحرمسرو صفتخود، زِ بارانمکینه‌ی مُوَثّق

more_vert کتاب «ترنم باران عشق»

ادامه مطلب

closeکتاب «ترنم باران عشق»

روایتی از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در کتاب «ترنم باران عشق» «ترنم باران عشق» مجموعه سروده‌های «علی‌محمد ساریخانی » در خصوص انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به تازگی روانه بازار نشر شده است. این کتاب ۲۱۳ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات «قلم سرا» به چاپ رسیده و با قیمت هر جلد ۴۰ هزار تومان عرضه شده است. ۱۵۸ عنوان شعر در این مجموعه گنجانده شده که هر کدام آیینه‌ای تصویری از زوایای پیدا و پنهان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به نمایش می‌گذارد و جلوه‌ها و زیبایی‌های خاص خود را دارد. انقلاب ایمان، دست خالی و مشت پرخون، اخلاص عمل، روح خدا رفت، مشک عبادت، امیر جبهه‌ها، ماه خون و خورشید، لاله‌های هشت شهریور، پیر عشق، نشان خیانت، سید اهل قلم، سودا با خدا ، معرکه جنگ، مست می یزدان، مرد ایثار، کربلای بستان، صف‌شکنان، سنگرسازان بی‌سنگر، یادگار ماندگار، زنان در دفاع عشق، گوش دل واکن، ناجا نسیم خدمت، قهرمان گمنام و مدافعان حرم از جمله عناوین اشعار منتشر شده در این کتاب است. این کتاب علاوه بر جلوه‌های خاص در لطافت قلم و بیانی دلنشین از این منظر حائز اهمیت است که به عنوان گنجینه‌ای ارزشمند نگاهی هنرمندانه به رشادت‌های دلیرمردان و زنانی دارد که در تاریخ چهل ساله نظام اسلامی صحنه‌های عشق ناب و انسانیت را خلق کردند.

more_vert استفاده پزشکان چینی از ربات در جراحی مغز

ادامه مطلب

closeاستفاده پزشکان چینی از ربات در جراحی مغز

 پزشکان منطقه‌ شین‌جیانگ واقع در شمال غرب چین، به منظور بافت‌برداری از مغز انسان، ربات جراح مغز و اعصاب را با موفقیت بکار گرفتند. به گزارش ایرنا از شینهوا، این ربات می‌تواند ضایعه‌های مغزی را یافته و راه امنی برای عمل جراحی پیدا کند به کمک این ربات، بافت‌برداری سوزنی تنها چند دقیقه طول می‌کشد و فقط جای زخم میلی متری کوچکی بر روی مغز بیمار ایجاد می‌شود. پزشکان همچنین می‌توانند شبیه‌سازی عمل جراحی را نیز به کمک این ربات انجام دهند. در جراحی‌ با کمک ربات، دکتر جراح از یک کنسول از راه دور، فرآیند جراحی را کنترل می‌کند. جالب توجه است که از سال ۲۰۰۶ تاکنون در چین بیش از ۴۰ هزار عمل جراحی با استفاده از ربات‌­ها صورت گرفته است. استفاده از ربات‌های جراح را باید اقدامی موثر در جهت حرکت از عمل‌های جراحی باز به سمت روش‌های کمتر تهاجمی جراحی دانست.

more_vert کتاب قصیده‌های مصنوع در علم بدیع، بیان و عروض و قافیه

ادامه مطلب

closeکتاب قصیده‌های مصنوع در علم بدیع، بیان و عروض و قافیه

عباسعلی وفایی در کتاب قصیده‌های مصنوع در علم بدیع، بیان و عروض و قافیه، به قصاید مصنوع، که خود فرهنگ ممثّل و جامعی از صناعات ادبی است و قدرت آفرینندگان آنان را نشان می‌دهد پرداخته تا با برداشتن پرده از رخسار پنهان هر یک از این قصاید، ارزش ادبی و هنریشان را بیشتر و بیشتر نمایان گرداند. شاعران، دانش بدیع خود را در قالب قصیده و با آفرینش توشیحات، دوایر و صنایع بدیعی عروضی نموده‌اند. در یک قصیده طولانی پس از دو یا چند بیت، کلماتی از درون ابیات سروده شده استخراج می‌گردد که در وزن و قافیه و صنایع بدیعی و بیان متفاوت از هم هستند. گاهی ابیات مستخرج تا نیمی از ابیات اصلی قصیده می‌رسد تا جایی که به تناسب قدرت، خلاقیت و هنرآفرینی، مجموعه صناعات ادبی و اوزان و دوایر عروضی در آن‌ها آشکار می‌شود. شاعران، بعضا مبدع صنایع و بحور جدیدند. تکلف شاعر در ساختن چنین ابیاتی آنان را از مفاهیم بلند شاعرانه دور می‌دارد. به همین جهت اغلب قصاید مصنوع و بدیعی بیشتر ارزش هنری و بدیعی دارند تا معنایی و محتوایی. در کتاب قصاید مصنوع بدیعی زبان فارسی در می‌یابیم که سرودن قصاید بدیعی و مصنوع بیشتر در زبان و ادبیات عرب معمول بوده است. وقوف شاعران فارسی زبان به دانش بدیعی، آنان را بر آن داشت تا از قصاید بدیعی عربی پیروی نمایند. از اواخر قرن ششم در زبان فارسی توجه به ساختن قصاید مصنوع شیوع می‌یابد. مرحوم استاد صفا در این باره می‌نویسد: «چنان که می‌دانیم در اواخر قرن ششم توجه به ساختن اشعار مصنوع و مخصوصا قصایدی همراه با صنایع شیوع یافت و بعضی از شاعران علاوه بر توجّه به ایراد صنایع خاصّه انواع تشبیهات. استعارات، مجازها، ایهام‌ها و التزامات دشوار و امثال این‌ها شروع به ساختن قصائدی نمودند که مشتمل بر صنعت‌های گوناگون علی‌الخصوص صنایع لفظی باشد.» بی‌شک آفرینش قصاید بدیعی و مصنوع، نشانگر وقوف علمی شاعران بدیع پرداز به صناعات ادبی و دوایر و اوزان عروضی است. تا این آگاهی علمی نباشد دست زدن به خلق چنین آثاری بعید می‌نماید. قصاید مصنوع خود فرهنگ ممثّل و جامعی از صناعات ادبی است که قدرت آفرینندگان آنان را نشان می‌دهد؛ البته گاهی کامل و فراگیر و گاهی هم مختصر. به همین جهت در بین هزاران شاعر پارسی گوی، شمار معدودی در این حوزه قدرت شاعری خویش را نموده‌اند. اگر چه سهم کلام و سحر بیان در این راستا بیشتر نامزد شاعران آغازین است، افزایش صناعات و دوایر جدید در این آثار شاعران پیرو را نیز پرآوازه گردانیده است. سال‌هاست که از خلق آثاری مانند کتاب قصاید مصنوع بدیعی زبان فارسی خبری نیست که عدم فراغت، نیستی مهارت، فراموش شدن بسیاری از بدایع و دوایر، بی‌نیازی به آن‌ها و جایگزین شدن فنون و اندیشه‌های ادبی نوین و موارد دیگر می‌تواند دلایلی بر عدم خلق آثاری ازین دست باشد. بدیهی است که قصاید مذکور همچنان ارزش هنری خویش را دارند و آینه تمام نمای سِحْرکارهای بدیعی شاعران خویش‌اند. در موارد بسیار مشابهت و همانندی در این قصاید به چشم می‌خورد؛ حتّی گزینش واژگان و بعضا در محتوا، بارزترین همانندی در قالب و قافیه و در تعداد بی‌شماری در اوزان آن‌هاست. همانندی دوم معلوم می‌کند که شاعران چه مقدار تتبّع اسلوب پیشینیان کرده‌اند. از قوامی مطرّزی تا اهلی شیرازی این همانندی را حفظ کرده‌اند. در بخشی از کتاب قصاید مصنوع بدیعی زبان فارسی می‌خوانیم: ای فلک را هوای قدر تو یاروی ملک را ثنای صدر تو کاربرای نمونه مطلع چند قصیده نموده می‌شود:سید قوام الدین ذوالفقار شیروانی:چمن شد از گل صد برگ تازه دلبرواربهار یافت بهاری زباد در گلزارشرف الدین فضل ا... قزوینی:از اعتدال نسیم صبای عنبروارعروس گل بخرامید سوی صفه یاررشیدی سمرقندی:ای کف راد تو در جود به از ابر بهارخلق را با کف تو ابر بهاری به چه کارسلمان ساوجی:صفای صفوت رویت بریخت آب بهاهوای جنت کویت ببیخت مشک تتارابن حسام:کرا هوای بهارست و جانب گلزارکه نو عروس چمن جلوه می‌دهد رخسارشمس‌الدین بردعی:ای تاج و تخت ملک به ذات تو پایدارسرهای دشمنان تو بادا به پای داراهلی شیرازی:نسیم کاکل مشکین کراست چون تو نگارشمیم سنبل پرچین کجاست مشک تتار؟قصیده دیگر اهلی شیرازی:هوای جنت کویت نسیم عنبربارفدای نکهت مویت شمیم مشک تتافهرست مطالب مقدمهقصیده مصنوع سلمان ساوجیقصیده مصنوع اهلی شیرازیقصیده مصنوع حافظ علی‌بن نور به رویه سلمان ساوجیقصیده مصنوع حافظ علی‌بن نورقصیده مصنوع مولانا فصیح‌الدین روییقصیده مصنوع تیمور حسینیقوامی گنجه‌ای در بیان صناعات شعریقصیده ممتاز البدایع حافظ علی‌بن نورقصیده نزهة الابصار و معرفة بحور الاشعارقصیده مصنوع ابن‌حسامبخش تعلیقات صناعات بدیعیبخش تعلیقات عروض و قافیهفهرست نام کسان (نام‌ها)فهرست کتاب‌هافهرست جای‌هافهرست اصطلاحات بلاغی و ادبی و عروضیفهرست منابع و مآخذ

more_vert گاهنامه ی معلم فکور-شماره ی 1

ادامه مطلب

closeگاهنامه ی معلم فکور-شماره ی 1

یکی از مهم ترین عناصر نظام آموزشی، ارزشیابی است، چرا که معلم و دانش آموز را در دسترسی مطمئن به هدف های آموزشی و تربیتی کمک می کند و با نشان دادن نقاط قوت و ضعف فرآیندهای تدریس و یادگیری، شرایط اصلاح و بهبود به موقع آن ها را فراهم می سازد. در حال حاضر در دوره ی ابتدایی از ارزشیابی کیفی – توصیفی استفاده می شود که اطلاعات لازم، معتبر و مستند برای شناخت دقیق و همه جانبه ی فراگیران را در ابعاد مختلف یادگیری فراهم می آورد. ارزشیابی کیفی - توصیفی با استفاده از ابزارها و روش های مناسب و متنوع مانند پوشه کار، آزمون ها (آزمون های عملکردی،آزمون مداد کاغذی، پرسش های شفاهی و...) و مشاهداتی که در فرآیند یاددهی – یادگیری انجام می شود، بازخوردهای توصیفی مورد نیاز در فضای روانی و عاطفی مطلوب را برای دانش آموز، معلم و اولیاء به همراه دارد. در ادامه به «یک حکایت و روایت» در خصوص چگونگی تکمیل دفتر که توسط همکاران محترم عضو گروه آموزشی استان مازندران تهیه شده است، می پردازیم.