جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی شبکه های ماهواره ای و اوقات فراغت دانشجویان

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی شبکه های ماهواره ای و اوقات فراغت دانشجویان

مقاله علمی و پژوهشی" شبکه های ماهواره ای و اوقات فراغت دانشجویان " مقاله ای است در 20 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به شبکه های ماهواره ای و اوقات فراغت دانشجویان ، مکتب فرانکفورت و تماشای ماهواره اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب "موسیقی اصفهان در گذر زمان" مروری بر مکاتب موسیقی

ادامه مطلب

closeکتاب "موسیقی اصفهان در گذر زمان" مروری بر مکاتب موسیقی

"موسیقی اصفهان در گذر زمان" نوشته منصور اعظمی‌کیا کتابی به بیان تفاوت‌های شیوه، سبک و مکتب در موسیقی پرداخته است. کتاب "موسیقی اصفهان در گذر زمان" سال ۹۳ توسط انتشارات گلدسته در۸۰ صفحه و به صورت سیاه و سفید و مصور در یک‌هزار نسخه به چاپ رسیده است. این کتاب به همت حوزه هنری استان اصفهان روانه بازار کتاب شده است. هدف از انتشار کتاب "موسیقی اصفهان در گذر زمان" بیان علمی و تفاوت‌های سه واژه شیوه، سبک و مکتب است. مولف در این کتاب هنرمندان صاحب شیوه و سبک را معرفی و دسته بندی می‌کند تا به این وسیله هنرجویان موسیقی را در انتخاب استاد خود راهنمایی کرده و جایگاه هر یک از هنرمندان را در موسیقی مشخص کند. این کتاب سه واژه مکتب، سبک و شیوه و بیان ارتباط آن با آموزش در موسیقی سازی و آوازی را تعریف کرده که اهمیت فراوانی دارد. یکی از مواردی که در هر پژوهش موسیقیایی باید به آن توجه کرد، تعریف دقیق و اژگان تخصصی موجود برای درک صحیح بحث‌های نظری و عملی آن است. این کتاب ابتدا پیشینه خوانندگی و نوازندگی در مکتب اصفهان مورد تحقیق واقع شده و سپس واژه‌های مورد نظر را شرح داده‌ است. دیباچه، تاریخچه‌ خنیاگری در اصفهان، بررسی سه واژه مکتب، سبک و شیوه، آموزش موسیقی در مکتب‌سازی– آوازی اصفهان از جمله فهرست مطالب کتاب است در پایان شرح ویژگی‌های منحصربفرد نوازندگی و خوانندگی مکتب اصفهان در ارتباط با این واژگان آمده است. کتاب موسیقی اصفهان در گذر زمان چهارمین کتابی است که از این نویسنده توسط واحد موسیقی حوزه هنری استان اصفهان منتشر می شود. منصور اعظمی‌کیا پیش از این نیز کتاب‌های "راه و رسم منزل‌ها"، "شیوه‌های راه گردانی، مرکب‌خوانی و مرکب‌نوازی" و کتابی با نام "آموزش تحلیلی تصنیف‌خوانی" منتشر کرده است.

more_vert کتاب نظام آموزشی در آلمان

ادامه مطلب

closeکتاب نظام آموزشی در آلمان

کتاب نظام آموزشی در آلمان نوشتۀ هادی م عبدی، به بررسی دیدگاه روانشناسان رشد و آرای فلاسفه‌ی تربیتی کشور آلمان می‌پردازد تا درک روشن‌تری از نظام آموزشی این کشور داشته باشید. هر کشوری با توجه به سیاست و اهداف مورد نظر خود از ساختارهای آموزشی متفاوتی برخوردار هستند. بنابراین تلاش بر این است که نظام آموزشی کشورهای مختلف با دگرگونی‌های اجتماعی و توسعه فرهنگ متناسب با قرن بیست و یکم همسو گردد. با توجه به مطالب گفته شده، آموزش و پرورش در آلمان در برنامه‌ریزی و آینده‌نگری دارای یکی از پیشرفته‌ترین و متنوع‌ترین نظام‌های آموزشی می‌باشد. در بخشی از کتاب نظام آموزشی در آلمان (Educational System in Germany) می‌خوانیم: اگزیستانسیالیست‌ها عقیده دارند که فلسفه‌ی آن‌ها فلسفه‌ای است که در آن افراد سهیم هستند. ما احساسات خود را ابراز می‌کنیم و افکار را به زندگی خودمان ربط می‌دهیم. در نتیجه، در تعلیم و تربیت اگزیستانسیالیسم تأکید بر مباحث اصحاب مدرسه نیست بلکه بر خلاقیت است. به این معنا که انسان می‌تواند افکاری مربوط به نیازها و مصالح شخصی ابداع کند. (اوزمن و کراور ترجمه متقی فر و همکاران، 1379) اینکه انسان چه می‌شود، مسئولیت با خود اوست. او یا خود، خود را می‌سازد یا آن که به یک معنی اجازه می‌دهد تا به وسیله دیگران ساخته شود. وی آنچه را خواهد شد انتخاب می‌کند یا به‌ عبارتی‌ دیگر اجازه می‌دهد که آن را دیگران برای او انتخاب کنند. اما در هر یک از دو مورد، اوست که دست به انتخاب می‌زند. زیرا رضایت انتخابی مطرود نیست، بلکه گزینشی ضعیف است. رضایت عبارت است از دوری بی‌فایده از آزادی. انسانی که به‌ وسیله دیگران ساخته‌ شده است، بازساندۀ خویشتن است؛ زیرا اینکه از او چه بسازند برگزیده خود اوست. (نلر، ترجمه بازرگان دیلمقانی،1379) به دانش‌آموزان می‌بایست به میزان قابل ملاحظه‌ای آزادی داد تا بتوانند توانایی‌هایی را که در خود می‌بینند؛ با امکانات درسی سازمان داده و ترکیب کنند و بین شیوه‌های عملکرد خود و بهترین راه زندگی عمومی تلفیق ایجاد کنند. (اوزمن و کراور ترجمه متقی فر و همکاران 1379) فهرست مطالبمقدمهفصل 1: معرفی کشور آلمانآلمانجغرافیای طبیعیآب و هواجغرافیای انسانیزبان و خطمذهبفرهنگ و آداب و رسومفرهنگ برنامه ریزیخانه آلمانیآداب و معاشرتآداب هدیه دادنفعالیت‌های داوطلبانه و عام المنفعهاوقات فراغتجغرافیای اقتصادیپولواردات و صادراتبخش‌های مهم اقتصادیسیاست و حکومتسیستم سیاسی و ساختار مدیریتیفصل 2: آرای تربیتی فلاسفه آلماندیدگاه‌های فلسفی حاکم بر نظام تعلیم و تربیت آلمانفلسفهفلسفه‌ی آموزش و پرورشایده الیسم (آرمان گرایی)اما نوئل کانتجورج ویلهم فردریک هگلرئالیسم (واقع گرایی)هرمان فردریش هربارتپراگماتیسم (عمل گرایی)أدولف فریراگزیستانسیالیسم (اصالت وجود)- فردریش ویلهم نیچهکارل یاسبرسمارتین هایدگرطبیعت گراییفردریک فروبلمارکسیسم و مکتب فرانکفورتکارل هتریش مارکسمکتب فرانکفورتیورگن هابرماسروح حاکم بر آموزش و پرورش آلمانفصل 4: دیدگاه‌های روان شناسان آلمانی زبان در رابطه با رشدمقدمهپایه‌های شکل‌گیری روان شناسی رشد در آلمان.فرویدراحل رشد روانی جنسیمرحله اول، دهانیشخصیت دهانیمرحله دوم، مقعدی شخصیت مقعدیمرحله سوم، آلتی یا آدیپیشخصیت آلتیمرحله چهارم، نهفتگیمرحله پنجم، بلوغ یا تناسلی واقعیشخصیت تناسلیشاختلمفاهیم اساسیطفولیت (تولد تا یک سالگی)اوایل کودکی (1 تا 5 سالگی)کاربردهای ضمنی در تعلیم و تربیتروان شناسی گشتالتورنررشد در دیدگاه ورنرموضوع عمده: اقتران خود از شیءبرگشت به سطوح اولیهجهت گیری و توجیه ارگانیسمیرویکرد تطبیقیورنر و مکتب پدیدار شناسیکاربردهای نظریه ورنر در آموزش و پرورشاریکسون مدمراحل رشد روانی - اجتماعی اریکسون1- اعتماد در برابر بی اعتمادی2- استقلال در برابر شرم3- ابتکار در برابر احساس گناه4- سازندگی در برابر حقارت5- هویت خود در برابر آشفتگی نقش6- صمیمیت در برابر انزوا7- زایندگی در برابر رکود8- یکپارچگی خود در برابر ناامیدیکاربردهای ضمنی نظریه اریکسون در تعلیم و تربیتفصل 4: نظام آموزش و پرورش آلمانمقدمهتاریخچهساختار آموزشی و نظام مدارس آلمانمروری خلاصه بر حوزه‌های آموزشیحکم آموزشیآموزش پیش دبستانی (کودکستان)اهداف عمومی کودکستاناهداف آموزشی کودکستانحمایت‌های آموزشیانواع پیش دبستانی در آلماناهداف آموزشی دوره ابتداییاصلاحات در آموزش ابتداییملاک‌های انتقال از آموزش ابتدایی به متوسطهآموزش متوسطهآموزش متوسطه سطح پایینبازتاب مدارس متوسطه سطح پایین در نظام آموزش و پرورش آلماندوره راهنمایی و جهت‌دهی تحصیلیگواهینامه پایان آموزش متوسطه سطح پایینآموزش متوسطه سطح بالاساختارمسیرهای جایگزین برای رسیدن به آموزش عالیآموزش عالیآموزش مداومآموزش خصوصیآموزش استثنایی مدیریت آموزش و پرورشسازمان مدرسهمدیر مدرسه مسمعلمان مدارسبررسی و تحلیل ویژگی‌های آموزش و پرورش آلمانفهرست منابع فارسیفهرست منابع لاتین

more_vert مقاله منابع و مبانی نظری بداء و عدم مغایرت آن با علم و قضا و قدر الهی در مکتب تشیع

ادامه مطلب

closeمقاله منابع و مبانی نظری بداء و عدم مغایرت آن با علم و قضا و قدر الهی در مکتب تشیع

مقاله علمی و پژوهشی " منابع و مبانی نظری بداء و عدم مغایرت آن با علم و قضا و قدر الهی در مکتب تشیع " مقاله ای است در 18 صفحه و با 60 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  منابع بداء، مبانی بداء، علم و قضاء و قدر، لوح محو و اثبات پرداخته شده است چکیده مقاله بداء آموزه‌ای است که در مکتب انبیاء پیشین بوده، اما در مکتب اسلام باز تولید و برجسته شده است و منافاتی با علم پیشین الهی و قضا و قدر ندارد؛ زیرا علم به تغییر، غیر از تغییر در علم است. یگانه منبع بداء، نصوص دینی است؛ هرچند عقل می‌تواند حقانیت آن را درک و اثبات کند. بداء مبنایی دارد که مستخرج از همین منابع دینی است که عبارتند از: علم و قدرت مطلق الهی، حدوث اراده و مشیت الهی، جمع بین توحید افعالی و مختار بودن انسان، مراحل مختلف تحقق خارجی حوادث جهان، منحصر نبودن نظام حکیمانه در یک نظام خاص، لزوم امتحان الهی و برقراری تعادل بین خوف و رجا. بداء، اصلی است که تنها در بخشی از مقدرات رخ می‌دهد و در عالم کون و فساد و لوح محو و اثبات و در اوامر امتحانیه است. این مقاله با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی به بررسی منابع و مبانی نظری بداء از دیدگاه تشیع می‌پردازد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله نقش ابواسحاق ابراهیم نوبختی در پیدایش «کلام فلسفی» شیعه

ادامه مطلب

closeمقاله نقش ابواسحاق ابراهیم نوبختی در پیدایش «کلام فلسفی» شیعه

مقاله علمی و پژوهشی " نقش ابواسحاق ابراهیم نوبختی در پیدایش «کلام فلسفی» شیعه (با تأکید بر کتاب الیاقوت فی علم الکلام)" مقاله ای است در 20 صفحه و با 43 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  کلام فلسفی، ابواسحاق نوبختی، شیعه، وجودشناسی، اصطلاحات فلسفی پرداخته شده است چکیده مقاله     علم کلام در سیر تطوّر تاریخی خود، همواره با رویکردهای مختلفی مواجه بوده است. یکی از رهیافت‌های مشهور در کلام شیعی، رویکرد عقل‌گرایی فلسفی است. در مکتب «کلام فلسفی»، مسائل و دعاوی کلامی با استفاده از وجودشناسی و بهره‌گیری از قواعد و اصطلاحات فلسفی، در قالب روش برهانی تقریر و تبیین می‌شوند. دیدگاه رایج، شکل‌گیری و تأسیس این مکتب را در قرن هفتم توسط خواجه نصیرالدین طوسی می‌داند؛ لیکن ما دراین نوشتار بر آنیم تا با روش توصیفی ـ تحلیلی، ضمن ارائه تعریفی جامع از کلام فلسفی، با استنباط معیارها و مؤلفه‌های این مکتب کلامی، به بررسی و تحلیل نقش ابواسحاق نوبختی در پیدایش کلام فلسفی شیعه بپردازیم. بی‌شک، بازشناسی ملاک‌ها و شاخص‌های این مکتب کلامی ازجمله: طرح مباحث وجودشناسی در آثار کلامی؛ بهره‌گیری از اصطلاحات و قواعد فلسفی؛ اخذ رهیافت برهانی در اثبات دعاوی کلامی؛ استقلال عقل و استناد حداقلی به ادلّۀ نقلی، در فهم نحوه شکل‌گیری و زمان پیدایش این مکتب از اهمیت فراوانی برخوردار است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله واکاوی راهبردهای سلبی سلفیه در تصحیح مکتب اثبات صفات

ادامه مطلب

closeمقاله واکاوی راهبردهای سلبی سلفیه در تصحیح مکتب اثبات صفات

مقاله علمی و پژوهشی " واکاوی راهبردهای سلبی سلفیه در تصحیح مکتب اثبات صفات" مقاله ای است در 18 صفحه و با 42 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  سلفیه، اثبات صفات، تأویل، معتزله، اشاعره، راهبردهای سلبی پرداخته شده است چکیده مقاله استقصای همه‌جانبه راهبردهای سلبی سلفیه در تصحیح مکتب اثبات صفات می‌تواند یکی از محورهای نقد منصفانه این مکتب باشد. تلاش اتباع جریان سلفی‌گری در تأیید مکتب اثبات، ذیل راهبردهای سلبی ایشان بر سه محور اساسی بنا شده است: 1. انکار یا توجیه تأویلات پرشمار منقول از ائمه سلف؛ 2. تشریح ادله امتناع تأویل صفات الهی؛ 3. مخدوش نمودن اصول مکاتب دیگر در تفسیر صفات. سلفیه در جهت توجیه تأویلات سلف، به راهبردهای متعددی، همچون تقیید صفات ظاهری به قرائن لفظی و معنوی، تشکیک در مراد جدی آیات، ترجیح بلامرجح روایات مثبِت تأویل و اقناع مخاطب به محظوریت برخی تأویلات دست یازیده‌اند. به علاوه با استناد به اصولی نااستوار و خدشه‌پذیر، از قبیل عدم جواز تأخیر بیان از وقت حاجت، مقبول نبودن تکلیف امت به فهم تکلف‌آمیز صفات و توافر نصوص روایی مؤید ظاهرگروی، به تبیین ادله امتناع اجرای مکتب تأویل پرداخته‌اند. در نهایت می‌توان گفت راهبرد سلبی سلفیه در نقد مکاتب مخالف نیز نارسایی‌ها و اشکالاتی مبنایی دارد؛ ازجمله استعمال مغالطات واضح و مکرر در استدلالات، معرفی مغرضانه و هدفمند مکاتب دیگر در جهت بزرگ‌نمایی مفاسد مترتب بر آنها، مناقشه در پاره‌ای جزئیات غیر ضروری تحت عنوان لزوم تهذیب عقیده توحیدی، ظاهرگروی افراطی در تفسیر صفات، تعامل شعارگونه، جزم‌اندیشانه و گاه متعصبانه با اصول و غایات مکتب اثبات صفات و افتادن در ورطه توجیهات بی‌نتیجه و تکلف‌آمیز. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بازنمایی علم غیب در نظام فلسفی مکتب متعالیه

ادامه مطلب

closeمقاله بازنمایی علم غیب در نظام فلسفی مکتب متعالیه

مقاله علمی و پژوهشی " بازنمایی علم غیب در نظام فلسفی مکتب متعالیه " مقاله ای است در 18 صفحه و با 19 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث علم غیب، حکمت متعالیه، نفوس فلکی، اصالت وجود، حرکت جوهری، وجود ذهنی، عاقل و معقول، نزول و صعود پرداخته شده است چکیده مقاله صدرالمتألهین شیرازی، معمار و طراح حکمت متعالیه، ازجمله فلاسفه‌ای است که بیش از دیگران به تبیین و تحلیل مفاهیم دینی اهتمام داشته است. علم غیب از مفاهیم کلیدی در منظومه اعتقادی مسلمین است. ملاصدرا تنها فیلسوفی است که به این مسئله مهم نگاه ویژه نموده، با مبانی و استدلال‌های فیلسوفان گذشته و با تکیه بر اصول مستدل مکتب فلسفی خویش مانند اصالت وجود، حرکت جوهری، وجود ذهنی، اتحاد عاقل و معقول، قوس نزول و صعود استکمال نفس را کاویده، تبیین و تحلیلی فلسفی ـ عرفانی متمایز از رویکردهای دیگر ارائه کرده است. در این جستار برآنیم امکان بازیابی به عالم غیب و اطلاع از حقایق آن عالم را که از آن با نام علم غیب یاد می‌شود از نگاه این مکتب بررسی، تحلیل و وجوه امتیاز آن را با دیگر مکاتب فلسفی بنمایانیم دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب سیری در مکتب‌های مدیریتی

ادامه مطلب

closeکتاب سیری در مکتب‌های مدیریتی

کتاب سیری در مکتب‌های مدیریتی، تالیف اعظم جلیلی بال، کتابی تخصصی در حوزه مدیریت با موضوع نقد و بررسی مکاتب مختلف مدیریتی در دنیا است. مکاتب کلاسیک مدیریتی، مدیریت اداری، بروکراسی، رهیافت های منابع انسانی به مدیریت، مکتب نوگرایی، مدیریت مبانی، مدیریت عالی، نگرش سیستمی، و مدیریت از منظر قرآن کریم مباحثی هستند که در این کتاب می‌خوانید. یکی از راهکارهای اساسی برای خروج از بسیاری از بحران‌های جهانی توجه به مدیریت اسلامی و مطالعه و بکارگیری تئوری‌ها و اصول این مکتب است. ارزش علم مدیریت با هدف و جهتی که در آن بکار گرفته می‌شود تعیین می‌گردد با توجه به اینکه مدیریت اسلامی بر اساس معنویات و فرهنگ بنا شده است و هدف آن آخرت گرائی است یعنی قرار دادن امکانات دنیوی در جهت آخرت، افراد جامعه می‌توانند به قرب الهی دست یابند و تاثیر آن بر تمام امور اجتماعی در کوتاه زمان مشهود خواهد بود. بطور خلاصه می‌توان گفت که اسلام در تمام شئون زندگی انسان از جمله مدیریت خرد و کلان، رهبری جامعه، روابط بین‌الملل و قوانین اجتماعی سخن دارد و بکارگیری آن‌ها تعالی انسان را در پی‌خواهد داشت. در بخشی از کتاب سیری در مکتب‌های مدیریتی می‌خوانیم: مدیریت یکی از رشته‌های علوم انسانی است و محور آن انسان است و به همین دلیل در رشته مدیریت نیاز خاصی به شناخت انسان است، یکی از مباحثی که ما در مبحث اخلاق مدیران به آن اشاره کردیم مبحث ((ارزش‌های انسانی)) بود. بسادگی می‌توان دریافت که عمده تفاوت بین مدیران در مکتب اسلام و سایر مکاتب دیدگاه آن‌ها به جایگاه انسان و ارزش‌های انسانی است. مدیریت در مکتب اسلام بر مبنای عمل به حق است و مدیران در این مکتب با در نظر گرفتن آخرت و همچنین ارزش‌های الهی و انسانی استراتژی‌های خود را ترسیم می‌کنند و نمی‌توانند از هر وسیله برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند و در حقیقت ارزش‌های الهی و انسانی جهت دهنده مدیران اسلامی هستند. مدیران اسلامی باید در همه حال مساوات و عدالت را رعایت کنند و بر هوای نفس خود تسلط داشته باشند. و باید بخاطر بسپارند، مسئولیت و پست و مقامی راه که در اختیار دارند امانت الهی است و باید همچون امانتداری صادق و امین از هر آلودگی و گناهی از آن حفاظت کنند و در همه احوال در اعمال شیوه مدیریت به امیرالمومنین علی (ع) اقتدا کنند. مدیریت در سایر مکاتب بر مبنای تصمیم گیری و مدیریت، سود و زیان است. دیدگاه این مکاتب تجارت مآبانه، از اسنان آغاز شده و مهم‌ترین وظیفه اش استمرار حیات برای کسب مال بیشتر و رفاه افزون‌تر است و در این مکاتب ارکان و اجزای مدیریت سودآوری است و در راه کسب این هدف، انسان، جامعه، مشتری و ارزش‌های الهی و انسانی می‌تواند در مقطعی هدف یا ابزار یا عاملی حاشیه‌ای قلمداد گردند. فهرست مطالب سیری در مکتب‌های مدیریتینقد بررسی مکتب کلاسیک‌هاصاحب نظران مدیریت علمیمعایب و نارسایی‌های مکتب کلاسیک یا مدیریت علمینقد و بررسی مدیریت ادارینظریه وی شامل سه بخش استب- اصول مدیریتلوتر گیولیکلیندال.اف اورویکفالتشرایط تکوین بروکراسیمعایب بوروکراسیمدل ایده‌ال بروکراسی سنتیمزایای بروکراسینقاط ضعف بروکراسیرهیافت‌های منابع انسانی به مدیریتنظریه روابط انسانی (مطالعات هاثورن)نکات مثبتنکات منفینظریه نیازهای انسانینظریهXو نظریه Y(1906-1964)نظریه شخصیت و سازماننظریه های اقتضاییرهیافت اقتضایی دارای سه ویژگی حایز اهمیت استنقد و بررسی رهیافت اقتضاییمکتب نوگراییسازماندهیارزیابیسطوح مدیریتمدیریت میانیمدیریت عالینگرش سیستمیراه های اثربخش کردن علم مدیریت درسازماننتیجه گیریعدم انهدام منابعپیگیری کارهابرخورد با متخلفانارزش و تلاشنظارتقاطعیتتشویق و تنبیهخصوصیات و معیارهای مدیران در نهج البلاغه را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم کردمدیریت؛ امانت الهی از دیدگاه قرآن و روایاتعلم مدیریت و تعریف آن در مکاتب مدیریتىضرورت و اهمیت مدیریت در اسلامتشیع و ضرورت مدیریتنقش رهبرى و تعلیم و تجربه در مدیریتتفاوت مدیریت اسلامی و غیر اسلامیاخلاق مدیران در اسلامنگاهی بر مدیریت نبوی و مدیریت علویمقایسه مدیران در مکتب اسلام و سایر مکاتبنتیجهمنابع و ماخذ

more_vert کتاب سیری در مکتب‌های مدیریتی

ادامه مطلب

closeکتاب سیری در مکتب‌های مدیریتی

کتاب سیری در مکتب‌های مدیریتی، تالیف اعظم جلیلی بال، کتابی تخصصی در حوزه مدیریت با موضوع نقد و بررسی مکاتب مختلف مدیریتی در دنیا است. مکاتب کلاسیک مدیریتی، مدیریت اداری، بروکراسی، رهیافت های منابع انسانی به مدیریت، مکتب نوگرایی، مدیریت مبانی، مدیریت عالی، نگرش سیستمی، و مدیریت از منظر قرآن کریم مباحثی هستند که در این کتاب می‌خوانید. یکی از راهکارهای اساسی برای خروج از بسیاری از بحران‌های جهانی توجه به مدیریت اسلامی و مطالعه و بکارگیری تئوری‌ها و اصول این مکتب است. ارزش علم مدیریت با هدف و جهتی که در آن بکار گرفته می‌شود تعیین می‌گردد با توجه به اینکه مدیریت اسلامی بر اساس معنویات و فرهنگ بنا شده است و هدف آن آخرت گرائی است یعنی قرار دادن امکانات دنیوی در جهت آخرت، افراد جامعه می‌توانند به قرب الهی دست یابند و تاثیر آن بر تمام امور اجتماعی در کوتاه زمان مشهود خواهد بود. بطور خلاصه می‌توان گفت که اسلام در تمام شئون زندگی انسان از جمله مدیریت خرد و کلان، رهبری جامعه، روابط بین‌الملل و قوانین اجتماعی سخن دارد و بکارگیری آن‌ها تعالی انسان را در پی‌خواهد داشت. در بخشی از کتاب سیری در مکتب‌های مدیریتی می‌خوانیم: مدیریت یکی از رشته‌های علوم انسانی است و محور آن انسان است و به همین دلیل در رشته مدیریت نیاز خاصی به شناخت انسان است، یکی از مباحثی که ما در مبحث اخلاق مدیران به آن اشاره کردیم مبحث ((ارزش‌های انسانی)) بود. بسادگی می‌توان دریافت که عمده تفاوت بین مدیران در مکتب اسلام و سایر مکاتب دیدگاه آن‌ها به جایگاه انسان و ارزش‌های انسانی است. مدیریت در مکتب اسلام بر مبنای عمل به حق است و مدیران در این مکتب با در نظر گرفتن آخرت و همچنین ارزش‌های الهی و انسانی استراتژی‌های خود را ترسیم می‌کنند و نمی‌توانند از هر وسیله برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند و در حقیقت ارزش‌های الهی و انسانی جهت دهنده مدیران اسلامی هستند. مدیران اسلامی باید در همه حال مساوات و عدالت را رعایت کنند و بر هوای نفس خود تسلط داشته باشند. و باید بخاطر بسپارند، مسئولیت و پست و مقامی راه که در اختیار دارند امانت الهی است و باید همچون امانتداری صادق و امین از هر آلودگی و گناهی از آن حفاظت کنند و در همه احوال در اعمال شیوه مدیریت به امیرالمومنین علی (ع) اقتدا کنند. مدیریت در سایر مکاتب بر مبنای تصمیم گیری و مدیریت، سود و زیان است. دیدگاه این مکاتب تجارت مآبانه، از اسنان آغاز شده و مهم‌ترین وظیفه اش استمرار حیات برای کسب مال بیشتر و رفاه افزون‌تر است و در این مکاتب ارکان و اجزای مدیریت سودآوری است و در راه کسب این هدف، انسان، جامعه، مشتری و ارزش‌های الهی و انسانی می‌تواند در مقطعی هدف یا ابزار یا عاملی حاشیه‌ای قلمداد گردند. فهرست مطالبسیری در مکتب‌های مدیریتینقد بررسی مکتب کلاسیک‌هاصاحب نظران مدیریت علمیمعایب و نارسایی‌های مکتب کلاسیک یا مدیریت علمینقد و بررسی مدیریت ادارینظریه وی شامل سه بخش استب- اصول مدیریتلوتر گیولیکلیندال.اف اورویکفالتشرایط تکوین بروکراسیمعایب بوروکراسیمدل ایده‌ال بروکراسی سنتیمزایای بروکراسینقاط ضعف بروکراسیرهیافت‌های منابع انسانی به مدیریتنظریه روابط انسانی (مطالعات هاثورن)نکات مثبتنکات منفینظریه نیازهای انسانینظریهXو نظریه Y(1906-1964)نظریه شخصیت و سازماننظریه های اقتضاییرهیافت اقتضایی دارای سه ویژگی حایز اهمیت استنقد و بررسی رهیافت اقتضاییمکتب نوگراییسازماندهیارزیابیسطوح مدیریتمدیریت میانیمدیریت عالینگرش سیستمیراه های اثربخش کردن علم مدیریت درسازماننتیجه گیریعدم انهدام منابعپیگیری کارهابرخورد با متخلفانارزش و تلاشنظارتقاطعیتتشویق و تنبیهخصوصیات و معیارهای مدیران در نهج البلاغه را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم کردمدیریت؛ امانت الهی از دیدگاه قرآن و روایاتعلم مدیریت و تعریف آن در مکاتب مدیریتىضرورت و اهمیت مدیریت در اسلامتشیع و ضرورت مدیریتنقش رهبرى و تعلیم و تجربه در مدیریتتفاوت مدیریت اسلامی و غیر اسلامیاخلاق مدیران در اسلامنگاهی بر مدیریت نبوی و مدیریت علویمقایسه مدیران در مکتب اسلام و سایر مکاتبنتیجهمنابع و ماخذ

more_vert مقاله نقد روش‌شناسی نظریه علمای ابراربا تأکید برکتاب مکتب در فرآیند تکامل

ادامه مطلب

closeمقاله نقد روش‌شناسی نظریه علمای ابراربا تأکید برکتاب مکتب در فرآیند تکامل

مقاله علمی و پژوهشی " نقد روش‌شناسی نظریه علمای ابراربا تأکید برکتاب مکتب در فرآیند تکامل" مقاله ای است در 20 صفحه و با 41 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به علمای ابرار، روش‌شناسی، غلو، تفویض، علم غیب، عصمت و ولایت تکوینی پرداخته شده است چکیده مقاله پژوهش حاضر، از طریق بررسی روش‌شناسی نظریه علمای ابرار در کتاب مکتب در فرآیند تکامل، به نقد آن پرداخته است. ابتدا با بررسی دقیق مباحث این کتاب و شیوه ارجاع و استدلالی که مؤلف در اثبات نظر خود به‌کار برده است، تبیینی از روش پژوهش ایشان ارائه و سپس اشکالات روش ایشان بررسی می‌شود.مؤلف این کتاب در روش تحقیق خود دچار برخی اشکالات کلّی است که مختص به علم خاصی نیست؛ ازجمله: عدم ذکر مستند در برخی مباحث مهم، تحلیل غیرروش‌مند، مغالطه در استفاده از منابع، کاربرد معیار غیرمعتبر و عدم تمایز بین اعتقادات امامان و برخی از عوام شیعه. علاوه بر آن، اشکالاتی در روش‌شناسی کلامی، حدیثی، تاریخی و رجالی این نظریه مشهود است. بنابراین روش‌شناسی این نظریه براساس روش متداول در هرکدام از علوم مذکور بررسی و اشکالات آن تبیین شده است. نتیجه آنکه، این نظریه ازجهت روش تحقیق دچار اشکال است و برآیند درستی به‌دنبال ندارد.دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب تطبیق مکاتب کلاسی سیسم و رمانتیسم اروپا با شعر فارسی

ادامه مطلب

closeکتاب تطبیق مکاتب کلاسی سیسم و رمانتیسم اروپا با شعر فارسی

کتاب تطبیق مکاتب کلاسی سیسم و رمانتیسم اروپا با شعر فارسی اثر ایرج کوشکی، به تحقیق در باب بررسی مکتب‌های کلاسی سیسم و رمانتیسم و سبک‌های ادبی مشرق (ایران) به خصوص سبک خراسانی و عراقی و مقایسه‌ی بین آن‌ها پرداخته است. معمولاً ادبیات را آینه فرهنگ و تمدن یک ملت معرفی می‌کنند، زیرا تمام وجوه مدنیت ملت‌ها در آثار مکتوب آن‌ها جلوه‌گر است. در واقع ادبیات ملی یک قوم در کنار سنت‌های هنری و فنیِ بازمانده از روزگاران پیشین، مجموعه تمدن آن قوم را تشکیل می‌دهد. شاعران و نویسندگان بزرگ با تکیه بر آن چه در روزگار آن‌ها به عنوان ادبیات جریان دارد دست به ابتکارات تازه می‌زنند؛ اعم از ابتکار در زبان، ابتکار در معانی و شیوه بیان و طرح آن‌ها. به مجموعه این ابتکارات مکتب یا سبک ادبی گفته شده است. بحث از مکتب و سبک‌های ادبی و شعری یکی از مباحث دشوار تلقی می‌گردد که تا رسیدن به تکامل نسبی راهی دراز در پیش دارد و «عمری نوح سان باید» که بتوان دیدگاه‌ها و نظریات و مقایسه‌های لازم و کافی را در مورد مکاتب و سبک‌های شعری فارسی و تطبیق آن‌ها با دیگر مکاتب به انجام رساند. سوابق کاربرد واژه‌ی سبک در زبان فارسی از نظر ملک‌الشعرای بهار این گونه نقل شده که اوّلین عبارتی که واژه‌ی سبک در آن بکار رفته مجمع‌الفصحا از رضا قلی خان هدایت بوده است و در زبان اروپایی واژه‌ی سبک از دو دیدگاه بررسی شده است، یکی دیدگاه افلاطونی و دیگری دیدگاه ارسطویی، از دیدگاه افلاطونی سبک کیفیتی است که در بعضی آثار ادبی وجود دارد و در بعضی وجود ندارد. از نظر او سبک به معنی هماهنگی کامل میان الفاظ و اندیشه است. در بخشی از کتاب تطبیق مکاتب کلاسی سیسم و رمانتیسم اروپا با شعر فارسی می‌خوانیم: عاملی که امروز در ادبیات به آن بسیار اهمیت می‌دهند تاثیر اوضاع اجتماعی در ادب و هنر دوران مختلف است. با این پیش‌فرض مطمئناً وضع اجتماعی دوره کلاسی سیسم در پیدایش اصول و قواعد محکم و تغییرناپذیر آن مکتب تاثیر مستقیم داشته. در این دوره در اجتماع سیستم طبقاتی حاکم است و حکومت سلطنتی و قدرتمندی سلطه را در دست دارد. طبق عقاید حاکم بر اجتماع آن روز شاه با حقی که خدا به او داده حاکم مطلق می‌باشد و همه مردم و اموالشان تحت تسلط او هستند. عشق به وطن، مفهوم عشق به پادشاه و فرمانبرداری از او در هم آمیخته و شعاری که در این دوره وجود دارد، این است: «یک قانون، یک دین، یک پادشاه» فهرست مطالبآشنایی با مکتب و سبکزمینه‌های ادبی رنسانساومانیسم و رنسانس در ایتالیااومانیسم و رنسانس در فرانسهادبیات اروپا و مکاتب‌های ادبیمکتب کلاسی سیسم، تعریف و شکل گیری آنویژگیهای مکتب کلاسی سیسموضع اجتماعی دوره کلاسی سیسمسبک کلاسی‌سیسم در سده‌های هفدهم و بنیان‌های فکری آن (عمدتاً در فرانسه)پیدایش اصول کلاسی سیسماصول و قواعد مکتب کلاسی سیسمحقیقت نماییتقلید از قدمااصل عقلوضوح و ایجازآموزنده و خوشایندقانون سه وحدتوحدت زمانوحدت مکانوحدت موضوعچهارمین وحدت (وحدت لحن)«انواع ادبی» سبک کلاسی سیسمحماسهتراژدیتراژدی آندروماک اثر راسینفابلکمدیکمدی خسیس اثر مولیراشعار چوپانی، غنایی، هجایی و غیرهدرآمدی بر سبک خراسانیسبک خراسانیمعانی شعری سبک خراسانی و قالب شعری مهم این دورهمختصّات فکری سبک خراسانیروح حماسیعقلایی بودنبرون گراییواقع گراییپند و اندرزموضوعات شعریمختصّات ادبی (یا زبانی) سبک خراسانیحماسه در سبک خراسانیتقلید از طبیعت در حماسهحقیقت نمایی در حماسهتقلید از قدما در حماسهعقل در حماسهنزاکت ادبی در حماسهوضوح و ایجاز در حماسهآموزندگی و خوشایندی در حماسهقانون سه وحدت در حماسهتراژدی در سبک خراسانیوجوه اختلاف این دو نوع ادبیفابل در سبک خراسانیکمدی در سبک خراسانیاشعار چوپانی، غنایی، هجایی و... در سبک خراسانیمدح در سبک خراسانیتوصیف در سبک خراسانیپند و اندرز و حکمت در سبک خراسانیزهدیات در سبک خراسانیغزل در سبک خراسانیمرثیه در سبک خراسانیطنز در سبک خراسانیمقدمه‌ای بر مکتب رمانتیسمآغاز عصر جدید در ادبیات اروپااز کلاسی‌سیسم تا رمانتیسمعصر روشنگری و رمانتیسماصول مکتب رمانتیسماصول مکتب رمانتیسمآزادیشخصیتهیجان و احساساتکشف و شهودافسون سخن (کلمه)گریز و سیاحتعلاقه به مسیحیت (مذهب)احیای زبانگفتن از خودهنرمندان مشهور رمانتیسمتفاوت دو مکتب کلاسی‌سیسم و رمانتیسممقدمه‌ای بر سبک عراقیتاریخچه سبک عراقیافکار حاکم بر شعر سبک عراقیویژگی‌های منطبق با اندیشه رمانتیسم در سبک عراقیجایگاه رمانتیسم در سبک‌های ادبی ایرانمفهوم شعر غنایینگاهی به سابقه‌ی رمانتیسم در ایرانبازتاب رمانتیسم در عرصه ادبیات منظوم ایران

more_vert کتاب چرا باید فکر کنیم

ادامه مطلب

closeکتاب چرا باید فکر کنیم

از این که تصمیم گرفته اید این کتاب را مطالعه کنید از شما تشکّر مى کنم و خوشحالم که شما هم به تفکّر، اهمیّت مى دهید. کتابى که در دست دارید به شما کمک مى کند تا با ارزش تفکّر در آموزه هاى دینى، بیشتر آشنا شوید. یکى از مهمّ ترین ویژگى مکتب آسمانى ما، تأکید بر تفکّر و اندیشه است و چه زیبا است که پیروان این مکتب در زندگى خود به این نکته، توجّه بیشترى داشته باشند. تلاش ما بر این بوده است که همگام با سخنان نورانى اهل بیت(ع) از مباحثى که در مورد تفکّر در جهان امروز مطرح است نیز بهره مند شویم. این کتاب مى خواهد شما را با قانون جذب آشنا سازد، قانونى که براى اوّلین بار در کلام حضرت على(ع) به آن اشاره شده است. قانون جذب مى گوید: «به هر چه بیندیشى آن را به سوى خود جذب مى کنى». شما مى توانید با آگاهى از این قانون، زندگى خود را متحوّل کنید. فهرست مطالبمقدمهبه هر چه فکر کنید، آن را جذب مى کنیدشجاعت بزرگ فکر کردن!چگونه توفیق الهى را همراه خود سازیم؟وقتى براى فکر کردنآیا بزرگترین عبادت را مى شناسید؟هفتاد سال عبادت در یک ساعتبخشش گناهان در وادى تفکّرتشییع جنازه، ایستگاه بزرگ تفکّرقلب خود را چگونه زنده نگاه داریمآیینه اى که خود را در آن دیدمانتظار، اندیشه اى زیباآیا جنون عشق، ارزش است؟تفکّر و پندگیرى از همه چیزچمنزارى براى درازگوش خداراه رسیدن به دعاى برزگقدرت عجیب ذهن منهدف گرایى و سلامت اندیشهمنابع

more_vert مقاله مسئله شر در مکتب ابن‌عربی

ادامه مطلب

closeمقاله مسئله شر در مکتب ابن‌عربی

مقاله علمی و پژوهشی " مسئله شر در مکتب ابن‌عربی" مقاله ای است در 14 صفحه و با 23 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است   در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث شر عام، شرخاص، شر بالذات و بالعرض، وحدت شخصی وجود، نظام احسن و خیر محض پرداخته شده است چکیده مقاله بدون شک در جهان پیرامون ما همواره شر و فساد و ناگواری‌های متعددی از قبیل جهل، فقر و ناتوانی و حوادثی همچون زلزله و سیل به‌چشم می‌خورد که هیچ‌گونه تردیدی در هستی و وجود آنها نمی‌توان داشت. چرایی و چگونگی راهیابی این‌گونه شرور در نظام آفرینش، ازجمله پرسش‌هایی است که از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول داشته؛ به‌گونه‌ای که پاسخ به آن از دغدغه‌های اساسی ادیان و مکاتب مختلف فلسفی به‌شمار می‌رود. در عرفان نظری، سابقه بحث از مسئله شر به محیی‌الدین ابن‌عربی در قرن هفتم برمی‌گردد. اصلی‌ترین پرسشی که در این تحقیق مطرح است اینکه، آیا شر در مکتب ابن‌عربی امری وجودی است یا عدمی؟ در صورت نخست، چگونه با خیر محض بودن مبدأ هستی سازگار است و خاستگاه آن چیست؟ ابن‌عربی از حیث وحدت شخصی وجود و نظام احسن، شر را به‌طور مطلق در نظام هستی به مفاد سلب بسیط تحصیلی منتفی دانسته است؛ ولی از حیث تعینات، امور عدمی را شر بالذات دانسته و در امور وجودی نوعی شر نسبی را در نظام تکوین و نوعی شرور ذاتی سلوکی را در نظام تشریع پذیرفته است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert رونمایی از کتب ده‌گانه مکتب انقلاب اسلامی

ادامه مطلب

closeرونمایی از کتب ده‌گانه مکتب انقلاب اسلامی

 کتب ده‌گانه مکتب انقلاب اسلامی در مراسمی با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه علامه طباطبایی رونمایی شد. این مراسم با حضور منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی مسوول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها و حجت‌الاسلام ثقفی مسوول بنیاد فرهنگ و اندیشه اسلامی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.غلامی در این مراسم گفت: کاری که انجام شده واجب و ارزشمند است و باید ادامه داشته باشد.وی افزود: اگر نگاهی به تاریخ و آنچه برای اسلام اتفاق افتاده است، داشته باشیم، حضور اشخاص و جلوداران قوی و عالم به احکام، اوج ها و فرازهایی را نشان داده‌ اند.وزیر علوم اظهارداشت: توفیق ها و اندیشه های پیشرو در تاریخ اسلام را نباید در طی زمان فراموش کرد.وی افزود: اگر به عنوان مسلمان به توحید باور داشته باشیم، به طور قطع ناامیدی را بر نمی‌تابیم.حجت‌الاسلام رستمی نیز در این مراسم اظهارداشت: از اول مواجه با نظام های غربی، این سوال که چرا عقب ماندیم، مسلمانان را درگیر خود کرده بود.وی گفت: پیشنهاد تغییر رسم الخط تا نگاهی که معتقد بود فهم از اسلام نیازمند بازنگری است، تلاش برای رسیدن به جواب این سوال داشت.رستمی ادامه داد: در درون اهالی گفتمان انقلاب اسلامی همین چالش به شکل دیگری مطرح شد.رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: برخی از انقلابیون معتقد بودند به مرحله ای رسیده ایم که نظام تثبیت شده و نیازی نیست درباره آن صحبت شود.وی افزود: حتی زمان جایگزینی رهبری، بحث عنوان رهبری جمهوری اسلامی به جای رهبری انقلاب اسلامی مطرح بود که رهبری به صدا و سیما تذکر دادند که از عنوان رهبر انقلاب اسلامی استفاده شود. رستمی گفت: زمانی که کشور دچار سختی شده بود و دولتمردان پیشنهاد پذیرش قطعنامه را ‌دادند، امام راحل گفتند با پذیرش این قطعنامه من جام زهر را می نوشم.وی اظهار داشت: در همان فرمایشات، ایشان گفتند در عین حال جنگ فقر و غنا و کفر و اسلام تمام نخواهد شد. رییس دانشگاه علامه طباطبایی نیز در ادامه این نشست در خصوص ویژگی‌های کتاب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی گفت: پس از آنکه مقام معظم رهبری در ۱۲ آذر ۱۳۷۹، نظام فکری و نظام عملی پیش روی انقلاب اسلامی را در جمع مسؤولان و کارگزارن نظام جمهوری اسلامی ایران ترسیم کردند، بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی با هدف تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و عملیاتی کردن اندیشه‌های راهبردی ایشان، اقدام به تدوین مجموعه کتب ده گانه مکتب انقلاب اسلامی کرد. حسین سلیمی افزود: عناوین این کتب ده گانه عبارتند از فرآیند تحقق انقلاب اسلامی، تحول معنوی، تحول معرفتی، انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی، تمدن نوین اسلامی، فصول هدایتگری و نهضت انتظار.

more_vert مقاله اخلاق توحیدی از دیدگاه علامه طباطبایی

ادامه مطلب

closeمقاله اخلاق توحیدی از دیدگاه علامه طباطبایی

مقاله علمی و پژوهشی " اخلاق توحیدی از دیدگاه علامه طباطبایی" مقاله ای است در 21 صفحه و با 11 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  اخلاق؛ ادب؛ دین عام؛ دین خاص؛ اخلاق مادی؛ اخلاق الهی پرداخته شده است چکیده مقاله اخلاق توحیدی با شاخصه وحیانی و توحیدی بودن، اخلاق اسلامی را از سایر مکاتب اخلاقی متمایز می‌سازد. امروزه در جوامع بشری، سه یا ـ به تعبیری ـ چهار مسلک اخلاقی وجود دارد که دارای قدمت بسیار طولانی هستند: مسلک اخلاقی یونان، مکتب اخلاقی عام، مسلک نسبیت‌گرایی و مکتب اخلاقی خاص. هر چند این مکاتب اخلاقی می‌کوشند رفتار فردی و اجتماعی پیروان خود را تعدیل کرده، افراد تربیت‌شده و سالمی از حیث اخلاقی تحویل جامعه دهند، بنا به نوع نگرش خاصی که به انسان و جایگاه و غایت خلقت او دارند، دارای تأثیرات متفاوتی می‌باشند. علامه طباطبایی معتقد است اخلاقی شدن به معنای بار یافتن به آستان معارف توحیدی است و تمام اخلاق، مقدمه نیل به این قله رفیع انسانی خواهد بود. این مقاله، چیستی و مؤلفه‌های اخلاق توحیدی را از منظر ایشان بررسی خواهد کرد.  دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert درباره اریک فروم

ادامه مطلب

closeدرباره اریک فروم

 اریک فروم روانشناس و جامعه‌شناس بلندآوازه مکتب فرانکفورت به شمار می‌رود که در آثارش ارتباط متقابل روان‌شناسی و جامعه را شرح می‌دهد و معتقد بود که با به‌ کار بستن اصول روانکاوی، راهی به طرف تحقّق یک جامعه معقول و متعادل از لحاظ روانی به دست می‌آید.

more_vert کتاب مکتب‌های ادبی در تئاتر

ادامه مطلب

closeکتاب مکتب‌های ادبی در تئاتر

کتاب مکتب‌های ادبی در تئاتر نوشته‌ی ایرج افشاری اصل، به یکی از مباحث مهم ادبیات نمایشی یعنی همان مکتب‌های ادبی پرداخته است. تنوع مکاتب ادبی باعث تنوع آثار نمایشی شده و شناخت افراد از این مبحث گسترده، سبب شناخت بیشتر و تحلیل مناسب نمایشنامه‌ها خواهد شد. البته روشن است که مکتب‌های ادبی شکل‌های دیگر ادبیات را نیز دربرمی‌گیرد و صرفاً مختص به نمایشنامه نخواهد بود. به همین خاطر مطالعه‌ی نمونه‌های دیگر مانند داستان، رمان، شعر و... و بررسی مؤلفه‌های مکتب آن اثر شما را در شناخت بیشتر مکاتب یاری خواهد کرد. همچنین سبک نویسنده مبین چگونگی رابطه‌ی او با زندگی است؛ و برای فهم بیشتر سبک یک نویسنده، نیاز به شناخت بیشتر این رابطه است. از نظر فنی، سبک یک نویسنده، نحوه‌ی کنار هم قرار دادن کلمات در عبارات، جملات، پاراگراف‌ها، صحنه‌ها، پرده‌ها، با توجه به شفافیت یا ابهام، ایجاز یا اطناب، انرژی یا رخوت، صراحت یا طنز و استفاده‌ی آن‌ها از تضاد، تشبیه و استعاره است. متون نمایشی را می‌توان از جهات مختلفی با هم قیاس کرد، اما یکی از مدخل‌هایی که از اهمیت خاص و ویژه‌ای برخوردار است و نمایشنامه‌ها را از هم متمایز می‌کند، مکتب و سبک ادبی آن‌هاست. تفاوت بین انواع نمایشنامه در طول بیش از 2500 سال تاریخ آن، در این است که در هر دوره‌ای یا بعضی از این عناصر با ویژگی‌های منحصر به فردی مورد استفاده‌ی نویسنده قرار گرفته‌اند و یا در درون یک اثر، بر بعضی از این عناصر بیشتر تکیه شده و در دوره‌ی دیگر، این تکیه بر روی عناصر دیگری بوده است. مثلاً از زمان ایبسن تا حوالی سال‌های 1960 تکیه‌ی اصلی بر شرایط محیطی خاص و رویدادهای قبلی بوده است، در حالیکه نمایشنامه‌های دوران الیزابت، این عناصر را تقریباً به طور کامل نادیده گرفته‌اند. مکتب‌های بسیاری تا به حال به‌ وجود آمده و در قالب آن‌ها آثار قابل توجهی خلق شده است که در این کتاب به مهم‌ترین آنان اشاراتی خواهد شد. یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این اثر بیشتر در مورد آن بررسی شده است، دو واژه‌ی مکتب و سبک است که به اشتباه در جاهای مختلف این دو را یکی می‌دانند در حالیکه این دو واژه با هم اختلاف ریشه‌ای و اساسی دارند. مکتب یا school در حقیقت مربوط به قلمرو متن است و حیطه‌ی مطالعاتی آن نمایشنامه و متون نمایشی و ادبی است در صورتی که سبک یا style علاوه بر بررسی شخصی و شیوه‌ی خاص نویسنده، در قلمرو اجرای متون نمایشی روی صحنه و طراحی و کارگردانی شیوه‌ی اجرایی اعلام حضور کرده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این پژوهش سعی شده است ابتدا این دو مقوله به طور مناسب تشریح شده و در نهایت مکتب‌های ادبی در قلمرو تئاتر ارائه شود. در بخشی از کتاب مکتب‌های ادبی در تئاتر می‌خوانیم: ابزورد که در ادبیات نمایشی به تئاتر پوچی معروف است. اصطلاح پوچی را به معنی بیان هستی بی‌معنی و کوشش‌های بیهوده‌ی انسان برای نخستین بار آلبر کامو در مقاله‌اش به نام اسطوره‌ی سیزیف در سال 1942 برای شرح موقعیت انسان معاصر با استفاده از اسطوره‌ی کهن به کار برد؛ و بعدها معانی ناهماهنگ، ناسازگار با عقل و ادب، آشکارا نامعقول، مسخره و احمقانه را به خود گرفت. ابزورد در واقع نوعی اکسپرسیونیسم است که در دهه‌ی پنجاه میلادی مطرح شد و به تدریج به عنوان سبکی مستقل کاربرد پیدا کرد. ابزورد در واقع آینه‌ی تمام قد انسان دهه‌ی 50 میلادی است. در این زمینه آندره مالرو چنین ابراز می‌کند که در نهاد انسان اروپایی یک پوچی ذاتی نهفته است که بر همه‌ی لحظه‌های زندگی‌اش سایه می‌افکند. «تئاتر ابزورد اصطلاحی بود که برای اولین بار مارتین اسلین در کتابش با همین عنوان آن را به کار برد. این اصطلاح به گروه غیررسمی نمایشنامه‌نویسان همفکری اشاره دارد که ساموئل بکت و اوژن یونسکو جزء آن هستند. ابزوردیسم بیشتر به نوعی رویکرد مربوط است تا به یک نظام زیبایی‌شناختی منسجم. اصطلاح آن نه لزوماً به مسخرگی کمیک بلکه به بی‌منطقی عقل‌بنیاد اشاره دارد. عالم از این دیدگاه به صورت بی‌منطق (ابزورد) ادراک می‌شود، زیرا ثابت شده است تمامی باورهای فلسفی و اخلاقی دوران گذشته بیهوده بوده‌اند و نژاد بشر جایگزینی برای آن‌ها ندارد. ابزوردیسم آن تشویش مابعدالطبیعی‌ای را نمایشی می‌کند که آدمی در رویارویی با چنین عالم بی‌منطقی گرفتارش می‌شود. فهرست مطالب پیش‌گفتارمقدمهفصل اول: سبک و معانی آنهنر چیست؟هنرمند کیست؟سبکمعانی متفاوت سبک و شیوهسبک و شیوه در ادبیات و هنرسبک در تئاترتقسیم‌بندی سبک‌ها بر اساس زمینه‌ی تاریخیمنابع شناخت سبک نویسندهتقسیم‌بندی سبک‌هاطبقه‌بندی سبک‌هافصل دوم: سبک‌شناسی و مسائل آنمسائل سبک‌شناسیواقع‌گرایی Realismواقع‌گرایی گزینشی یا اصلاح‌شده Modified or Selective Realismاکسپرسیونیسم Expressionismتئاترگرایی Theatricalismارزش‌های نمادین Symbolic Valuesسبک جذاب و مناسبعوامل سبکسبک و ارتباط آن با زبانموضوعات اصلی در تحلیل سبکفصل سوم: سبک‌ها و مکتب‌های ادبیمکتب‌های ادبیویژگی‌های مکاتب ادبیمراحل شکل‌گیری مکتبکلاسیسممؤلفه‌های کلاسیکمنریسمنئوکلاسیسموحدت‌هاباروکپیکارسکرمانتیسممؤلفه‌های رمانتیسمتفاوت‌های ادبیات نمایشی کلاسیک با ادبیات نمایشی رمانتیکگروتسکمؤلفه‌های گروتسکرئالیسممؤلفه‌های آثار رئالیستیانواع رئالیسمناتورالیسممؤلفه‌ها و شاخص‌های ناتورالیستپارناساصول بنیادین پارناسین‌هاناتوریسمسمبولیسممؤلفه‌های سمبولیسممکتب‌هایی که از سمبولیسم جدا شدند یا با آن مقابله کردنداکسپرسیونیسممؤلفه‌های نمایشنامه‌های اکسپرسیونیسمکوبیسماورفیسمدادائیسممؤلفه‌های دادائیسمسوررئالیسمفنون سوررئالیسماگزیستانسیالیسمامپرسیونیسمگروتسکعملکرد و اهداف گروتسکآوانگاردیسمفوتوریسمبیانیه‌ی نمایشنامه‌نویسان فوتوریست (1911) در دفاع از تئاتر فوتوریستیسوپره‌ماتیسمکنستروکتیویسماپیکوُرتی‌سیسمابزورد یا عبث‌نماتقسیم‌بندی نویسندگان ابزوردپاپ آرتویژگی‌های هنر پاپ‌آرتمینیمال آرتهیپر رئالیسممدرنیسمابداعات مدرنیسمکانسپچوآل آرتپست‌مدرنیسممؤلفه‌های پست مدرننظریه‌ی پسا استعماریتکملهفهرست منابع و مآخذ

more_vert کتاب اندیشه‌های جان استوارت میل در تعلیم و تربیت

ادامه مطلب

closeکتاب اندیشه‌های جان استوارت میل در تعلیم و تربیت

کتاب اندیشه‌های جان استوارت میل در تعلیم و تربیت نوشته سید فریدون محمدی، به نظریه‌ها و اندیشه‌های فیلسوف و اندیشمند انگلیسی در مورد تعلیم و تربیت که مقوله‌ای بسیار مهم است، پرداخته. نویسنده در این کتاب به بررسی دلالت‌های اندیشه‌های فلسفی، اهداف، اصول، پیامد‌های تعلیم و تربیت و نقد‌هایی که بر فلسفه جان استوارت میل و دیدگاه‌های تربیتی او مطرح شده است می‌پردازد. محمدی با استفاده از روش توصیفی – تحلیلی سعی بر استخراج تبیین و تشریح افکار فلسفی میل و دلالت‌های تربیتی آن کرده است. تعلیم و تربیت که هدف سودمندی، درک مفهوم آزادی بیان و فکر، برابری کامل زن و مرد، دستیابی به حقیقت باورهای خود، پرورش احساسات و عواطف را دنبال می‌کند دربرگیرنده اصل رعایت سودگرایی، اصل شاد بودن، اصل رعایت آزادی، اصل عزّت، اصل دقّت در همه آراء، اصل پرداختن به عواطف واحساسات است. از جمله نکات مثبت افکار میل بیشتر شامل فرد و نوع آزادی‌های او، سود کلی فرد و جامعه در یک راستا و نکات منفی افکار او شامل ابهاماتی است که در نظریه سودگرایی و همچنین دیدگاه او درباره خدا اشاره کرد. برخی فلاسفه از جمله فلاسفه تعلیم و تربیت به بحث در موضوع تعلیم و تربیت خاص از دیدگاه خود پرداخته‌اند و باید‌ها و نباید‌هایی را در راه تعلیم و تربیت وی تجویز نموده‌اند. این متفکران سعی کرده‌اند تا بهترین نوع تعلیم و تربیت را برای انسان‌ها رقم بزنند. از جمله این متفکران فلاسفه‌ای هستند که تعلیم و تربیت کاملا آزاد را برای رشد و تعالی انسان لازم دانسته‌اند و آزادی فردی را شرط لازم برای تعلیم و تربیت برتر دانسته‌اند. در بخشی از کتاب اندیشه‌های جان استوارت میل در تعلیم و تربیت می‌خوانیم: در برخی جوامع، آموزش و پرورش برپایه و اساس یک مکتب فلسفی و یک مکتب فکری حاکم بر آن جامعه بنا شده است و تمام اعمالی که در زمینه تعلیم و تربیت از آن جامعه سر می‌زند به نوعی برگرفته از دیدگاه‌های نظری آن مکتب فکری است که در آن جامعه مورد قبول واقع شده است. لذا اگر بخواهیم ببینیم که چرا جامعه ایالات متحده امریکا، به چنین تربیتی تمایل دارند و بر آن استوار هستند، بایستی تفکر و فلسفه حاکم بر آموزش و پرورش آن جامعه یعنی پراگماتیسم (عمل گرایی) را به خوبی بشناسیم. آنجاست که می‌توان دریافت در تمام اجزاء نظام تعلیم و تربیت رفتارهایی قابل توجیه و همسو با نظام فکری پراگماتیسم وجود دارد. بعنوان مثال می‌توان به نکاتی اشاره نمود که مکتب پراگماتیسم و مکتب لیبرالیسم مورد نظر جان استوارت میل در پی دستیابی به آن‌ها هستند و در واقع در یک مسیر فکری قرار دارند. بعنوان نمونه 1- نظریه‌ای حقیقی تلقی می‌شود که بتواند تحت آزمایش و عمل قرارگیرد 2- حقیقت اخلاقی آن است که در زندگی به کارآید و بیشترین سود را برای بیشترین تعداد به ارمغان آورد. (سلطان القرایی، 1384. ص165) بنابراین بدون توجه به ریشه‌های فکری و فلسفی تعلیم و تربیت موجود در یک جامعه، اگر کسی بخواهد عین شیوه‌های اجرایی آن جامعه را اقتباس و الگو برداری نماید، آن را به جامعه‌ای دیگر که از نظر ریشه‌های فکری و فلسفی متفاوت با جامعه مذکور است انتقال دهد، محکوم به کار عبث و شکست است. زیرا اولا شالوده فکری و نظری حاکم بر آموزش و پرورش آن جامعه را نادیده گرفته و فلسفه اصلی آن را نمی‌داند، ثانیا میزان سنخیت آن نظام آموزش و پرورش – که برگرفته از ریشه فکری و فلسفی خود است - با جامعه‌ای که می‌خواهد در آن، همان نظام تعلیم و تربیت را پیاده کند، در نظر نگرفته است. لذا به یک اقتباس روبنایی و بی‌ریشه اکتفا کرده است. فهرست مطالبپیشگفتارفصل اوّل: کلیّاتفصل دوّم: مبانی نظری و پیشینه تحقیقفصل سوّم: اهداف، مبانی و اصول تعلیم و تربیت براساس اندیشه‌های جان استوارت میلفصل چهارم: بررسی نقد‌های وارده بر فلسفه جان استوارت میل و دیدگاه تربیتی اوفصل پنجم: خلاصه و نتیجه‌گیریمنابع و ماخذ

more_vert کتاب حکایت پیر قصه گو؛ گفت و گو با مهدی آذر یزدی

ادامه مطلب

closeکتاب حکایت پیر قصه گو؛ گفت و گو با مهدی آذر یزدی

حکایت پیر قصه گو ؛ گفت گو با مهدی آذر یزدی کتابی است که به کوشش پیام شمس الدینی به رشته تحریر درآمده است. این کتاب ۲۳۰ صفحه ای در سال ۱۳۹۱ توسط انتتشارات موسسه فرهنگی و هنری و چاپ و صحافی جهان کتاب به تیراژ یک هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۸۰۰۰ تومان به چاپ رسیده است. نویسنده در مقدمه این کتاب گفته است؛ آن چه به دنبال می آید صورت پیراسته و پرداخته یک گفت و گوی بلند است با استاد مهدی آذر یزدی درباره زندگی و آثارش او پیش از این گفت و گو دست کم چهار بار به سفارش این جا و آن جا زندگی نامه هایی مختصر یا مفصل از خود نوشته بود و بیش از ۱۰ بار پای مصاحبه های مختلف مطبوعاتی و رادیویی با موضوعات گوناگون نشسته بود. در این گفت و گو اما از ابتدای زندگی او تا پایان زمستان ۱۳۸۳ مورد بحث قرار گرفته است هنگام گفت و گو با نیم نگاهی به روزشماری که صورت گسترش یافته آن در ابتدای همین کتاب به جای زندگینامه او می آید به گوشه های مختلف زندگی و آثار آذر یزدی سرک کشیده شده، نگارنده پیش از آن نیز در پاییز همان سال گفت و گویی دیگر با آذر یزدی انجام داده بود که ابتدا به صورت ۲ شماره پیاپی در هفته نامه محلی پرگار در یزد به چاپ رسید. روز شمار زندگی مهدی آذر یزدی؛ شنبه ۲۷ اسفند در روستای خرمشاه واقع در حومه شهر یزد دیده به جهان گشود، پدرش حاج علی اکبر حاج حسن رشید خرمشاهی و مادر حاجی سکینه دختر حاج موسی عابدینی بوده است. ۸ مرداد ۱۳۰۱ تاریخ تولد بر اساس شناسنامه ای که بعدها برای خود گرفته است؛ ۱۳۰۵ تحصیلات مکتب خانه ای در خرمشاه زیر نظر بی بی مادربزرگ مادری که مکتب دار بود، ۱۳۰۶ حضور در مکتب خانه آقا سید ابوالقاسم در محله تل شهر یزد جهت گرفتن سرمشق خوشنویسی، مهدی آذر یزدی درباره زندگیش می گوید؛ ابتدا در محله ای زرشتی نشین زندگی می کردند و از آنجا که پدرش اذان می گفت بخصوص در هنگام اذان صبح موجب نارضایتی ساکنان آن محله که اکثرا زرتشتی بودند می شد و پدرم به همین خاطر آن خانه را فروخت و به محله دیگری رفتیم که تمام ساکنان آن جا مسلمان بودند. او می گوید، خانواده ی ما به دلیل مذهبی یا هر دلیل دیگر خانواده ای منزوی بود ما با هیچ کس حشر و نشر نداشتیم یادم نمی آید که هیچ وقت در خانه مان مهمان داشته باشیم یا اینکه جایی به مهمانی رفته باشیم ، ما جدا بودیم از مردم و زندگی خاصی داشتیم مثل اینکه در روستایی زندگی می کردیم که تنها یک خانواده در آن زندگی می کرد هیچ رفت و آمدی با مردم نداشتیم. بابای من رعیت بود یعنی کشاورزی می کرد هندوانه کاری، گندم کاری و زمانی باغبان هم بود که الان هم این باغ ها هست و معروف هم هست باغ غضنفر و باغ پهلوان. این کتاب صورت پیراسته و پرداخته یک گفت و گوی بلند است با زنده یاد مهدی آذر یزدی درباره زندگی و آثارش، در این گفت گو آذر یزدی از سوانح حیات خود از کودکی تا جوانی، میانسالی و کهنسالی با بیانی آمیخته با طنز و بذله گویی سخن گفته است.

more_vert کتاب نکات کلیدی جرم شناسی

ادامه مطلب

closeکتاب نکات کلیدی جرم شناسی

کتاب «نکات کلیدی جرم‌شناسی» به عنوان یک کتاب آموزشی، به صورت تلخیصی دقیق، مستند و قابل بررسی از کتاب ارزشمند «جرم‌شناسی» اثر دکتر علی نجفی توانا ارائه شده است. این کتاب - جرم‌شناسی - برای دانشجویان حقوق دانشگاه پیام‌نور سراسر کشور در مقطع کارشناسی به عنوان منبع اصلی درس جرم‌شناسی تعیین شده است و تلاش نویسندگان کتاب حاضر - نکات کلیدی جرم‌شناسی - ارائه یک راهنمای ساده ساز برای این منبع درسی دانشگاه پیام‌نور است. فهرست مطالب مقدمهقسمت اولکلیات جرم‌شناسیفصل اول: تعریف جرم‌شناسی و موضوعات آن1- شناخت از جرم2- شناخت مجرم3- شناخت علل جرم4- شناخت پدیده بزهکاری به معنای عام آن5- شناخت قربانی یا زیان‌دیده از جرمفصل دوم: رابطه جرم‌شناسی و سایر علوم کیفری1- جرم‌شناسی و حقوق جزاالف- روش مطالعه و بررسیب- وسعت و دایره شمولج- حالت خطرناک و اصل قانونی بودن جرم و مجازاتد- پیشگیری از بزهکاری و اصلاح مجرمینه- ارتباط واقعی جرم‌شناسی و جزا2- جرم‌شناسی و جرم‌یابی3- جرم‌شناسی و کیفرشناسیفصل سوم: هدف و فایده جرم‌شناسی1- هدف جرم‌شناسیالف- بررسی و شناخت انگیزه‌های جرم و شخصیت مجرمب- دگرگون نمودن قوانین در جهت اصلاح مجرمج- پیشگیری1- پیشگیری کیفری2- پیشگیری عمومی3- پیشگیری اختصاصی یا خاص4- پیشگیری وضعی2- اهمیت جرم‌شناسیفصل چهارم: سیر تحول جرم‌شناسیبخش اول - دوران‌های تحول جرم‌شناسی1- دوران باستان2- دوران اسلام3- قرون وسطی4- عصر ماشین یا دوران تولد رشد جرم‌شناسی نوینبخش دوم- مکاتب مختلف جرم‌شناسی1- مکتب زیست‌شناسی2- مکتب جامعه‌شناسی3- مکتب روان‌شناسیبخش سوم: دیدگاه‌های نوین در جرم‌شناسی1- نظریه فشار2- نظریه برچسب‌زنی3- نظریه مارکسیستی4- جرم‌شناسی فمینیستی5- جرم‌شناسی راست نو6- نظریه جمهوری خواه7- جرم‌شناسی انتقادی8- فعالیت پژوهشی در جرم‌شناسیفصل پنجم: تقسیمات جرم‌شناسی1- جرم‌شناسی عمومی2- جرم‌شناسی اختصاصیالف- جرم‌شناسی زیستیب- جرم‌شناسی روانیج- جرم‌شناسی اجتماعی3- جرم‌شناسی بالینیفصل ششم: روش تحقیق در جرم‌شناسی1- آمار و استفاده از آن2- پرسش‌نامه و مصاحبهالف- مطالعه پروندهب- پرسش‌نامه3- مونوگرافی یا تک نگاری4- محدودیت‌ها و مشکلات روش‌های تحقیقالف- بزهکاری قانونی یا قضاییب- بزهکاری آشکار و شناخته شدهج- بزهکاری حقیقید- بزهکاری پنهان (ارقام سیاه)قسمت دومبررسی پدیده بزهکاری4- عوامل ناشی از دوران بارداری و زمان تولد5- اعتیادالف- اعتیاد به الکلب- مواد مخدربخش دوم- عوامل روحی و روانی1- انواع اختلالات روانی و شخصیتیالف- پسیکوپاتب- پسیکوز1- اسکیزوفرنی2- پارانوئید3- پسیکوزمانیاکو – دپرسیو4- صرعج- نوروز1- ضعف روانی2- ضعف عصبی3- هیستری4- خیال‌بافی و دروغ‌پردازی5- خودبینی6- وسواس7- اضطرابد- عقب ماندگی‌ها و نقایص هوشی1- تهی مغز2- سبک مغزی3- کوته خردی2- شخصیت بزهکاربخش سوم: عوامل اجتماعی یا بیرونی و اثرات محیط1- محیط خانوادگیالف – کمبودهای خانوادگیب- طلاق یا جدایی والدین2- آموزش3- عوامل اقتصادیالف- مهاجرتب- مسکن4- عوامل فرهنگی5- جنگ و بزهکاری