جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert کتاب موسیقی ملل

ادامه مطلب

closeکتاب موسیقی ملل

موسیقی ملل (انگلیسی: World music) رده‌ای از موسیقی است که دربردارندهٔ سبک‌های گوناگونی از موسیقی جهان شامل انواع موسیقی‌های فولکلور، بومی، سنتی، نوسنت‌گرا و تلفیقی است. واژه موسیقی از واژه‌ای یونانی و گرفته شده از کلمه Mousika و مشتق از کلمه Muse می‌باشد که نام رب النوع حافظ شعر و ادب و موسیقی یونان باستان می‌باشد. موسیقی را هنر بیان احساسات به وسیله آواها گفته‌اند که مهم‌ترین عوامل آن صدا و ریتم هستند و همچنین دانش ترکیب صداها به گونه‌ای که خوش آیند باشد و سبب انبساط و انقلاب روان گردد نیز نامیده می‌شود. فهرست مطالبتعریف موسیقیریشه‌یابی واژه موسیقیتعریف موسیقی از دیدگاه بزرگانتعاریف گذشتگان درباره موسیقیموسیقی آسیاییموسیقی ژاپنموسیقی در چیننفوذ موسیقی ایران در چینموسیقی هندیموسیقی ایتالیاییموسیقی یونانموسیقی اسپانیاییموسیقی امریکای لاتینموسیقی آفریقاییسازها و سبکهافهرست منابع و مآخذ

more_vert کتاب اصول و مبانی موسیقی و تاثیر موسیقی ایران بر موسیقی غرب

ادامه مطلب

closeکتاب اصول و مبانی موسیقی و تاثیر موسیقی ایران بر موسیقی غرب

کتاب اصول و مبانی موسیقی و تاثیر موسیقی ایران بر موسیقی غرب نوشته سوسن شاکرین، مجموعه‌ای از دانستنی‌های موسیقی شرق و غرب، تاریخ بزرگ موسیقی ایران و تاثیر آن در جهان و یک آنتولوژی موسیقی است. بخش عمده این کتاب درباره گیتار کلاسیک است، مختصری از تاریخچه گیتار، تمرینات تکنیک نوازندگی گیتار کلاسیک، گام و آرپژ، از این بخش برای تمرینات تمام سازها و آواز نیز می‌توان استفاده کرد. همچنین در شناخت انواع موسیقی، موسیقی هارمونیزه غرب و موسیقی پاپ و موسیقی سنتی ایران و سایر ملل نیز می‌توان مطالبی را خواند. معرفی و بازگویی فرهنگ زنده‌ای که به طور دائم جهان از آن استفاده می‌کند و مستقیما از ایران برخاسته است، به قصد متوقف ساختن جریانی که قرن‌ها است آغاز شده و هنوز در سراسر جهان ادامه دارد و آن معدوم کردن تاریخ فرهنگی ایران و تحریف سرچشمه‌ها و منابعی است که به ایران مربوط می‌شود. سوسن شاکرین در این کتاب ثابت کرده که سرچشمه موسیقی فلامینکو از ایران است. بخش‌هایی نیز به توضیحاتی درباره موسیقی کشورهای هلند و یونان و اسپانیا اختصاص دارد. درباره موسیقی هلند و سیر تحول آن برای اولین بار است که در متون فارسی آمده است. بخش دیگر کتاب توضیحاتی درباره اهمیت فارابی فیلسوف و موسیقیدان بزرگ ایرانی قرن دهم میلادی است. هدف، در این بخش نشان دادن سرچشمه‌ها و مسیر دانش در جهان کنونی، و بازگویی و معرفی بخشی از آن است که به ایران مربوط می‌شود. به زبان دیگر، نشان دادن جای پای فرهنگ ایران (و خصوصا موسیقی ایران) در جهان و به ویژه جهان غرب است. معرفی بخشی از فرهنگ زنده‌ای که جهان از آن استفاده می‌کند و مستقیما از ایران است. شرق گرایی و غرب گرایی بدون اندیشه، هر دو نشانه جهل‌اند که در این کتاب از این موضوع کاملا پرهیز شده و معرفی سرچشمه‌های فرهنگی ایران نباید چنین سوء تفاهمی را ایجاد کند. فهرست مطالببخش اول: نگاه کوتاهی به سبک‌های موسیقی کلاسیکبخش دوم: موسیقی از عهد عتیق تا قرن 300 میلادیبخش سوم: موسیقی یونان از عهد عتیق تا 300 میلادیبخش چهارم: موسیقی ایران در قرون وسطیبخش پنجم: مختصری درباره موسیقی فلامینکوبخش ششم: موسیقی غرب در قرون وسطی: 300 تا 1450 میلادیبخش هفتم: مختصری درباره سرزمین هلند و موسیقی هلندبخش هشتم: مختصری درباره موسیقی کنونی ایرانبخش نهم: چگونه یک گیتارخوب را تشخیص دهیمبخش دهم: آگاهی‌های اولیه صوت، کوک گیتار، تُنوبخش یازدهم: ریتم و ملودی، تعاریفی دیگر برای ریتمبخش دوازدهم: میزان...، ضرب بالا، تمرینبخش سیزدهم: فاصله، علائم تغییر دهنده–علائم عَرَضی و ترکیبی

more_vert کتاب موسیقی فیلم برای دو گیتار

ادامه مطلب

closeکتاب موسیقی فیلم برای دو گیتار

کتاب موسیقی فیلم برای دو گیتار به قلم حمید نوروزی چاکلی، شامل 8 اثر از آهنگسازان سرشناس موسیقی فیلم همچون انیو موریکوئه، جان ویلیامز، جیمز هورنر و... است که برای دو گیتار تنظیم شده‌اند. بسیاری از هنرجویان گیتار کلاسیک درصدند پس از فراگیری اصول اولیه و کلیات نوازندگی، قطعاتی را برای دو گیتار اجرا نمایند. دوئت نوازی یا همان دو نوازی علاوه بر جذابیت و بالا بردن تمرکز در نوازندگی، کمک به افزایش قدرت شنیداری و درک بهتر بخش‌های مختلف موسیقی کرده و همچنین پیش نیاز گروه نوازی است. فهرست مطالبComptine d'un autre étéSecret GardenChi MaiSchindler's ListThe Good the Bad and the UglyCareless WhisperMy Heart Will Go OnMission Impossible

more_vert کتاب درس گفتارهای نقد موسیقی

ادامه مطلب

closeکتاب درس گفتارهای نقد موسیقی

هنر شهادتی است از سر صدق، نوری ست که فاجعه را ترجمه می کند تا آدمی حشمت موهون اش را باز شناسد. مجموعه درس گفتارهای پیش رو و حاشیه های آن، بر پایه ی جست و جو برای یافتن پاسخ یک پرسش و برآوردن یک نیاز پدید آمد. پرسشی که منجر به این زنجیره گفتارها شد این بود: نقد موسیقی می تواند آموزش داده شود؟ فهرست مطالبطرح اولیه ی کارگاه (هشت جلسه نخست)تعاریف اولیه، شنیدار نقدگرانهتکنیک های عمومی نقدسه یاریگر نقد موسیقی و زبان و واژگانآشنایی با برخی بحث ها در زیبا شناسی و فلسفهمسایل علمی نقد موسیقینقد موسیقی ایرانطرح اولیه ی کارگاه (هشت جلسه دوم)نقد تکوینینقد تفسیرینقد نشانه شناسانه ی موسیقینقد روان شناسانه و تحلیل زبان شناسانه ی موسیقینقد نشانه شناسانه ی موسیقینقد سیاسی، ایدئوبوژیک موسیقینقد فمنیستی موسیقیبرخی مسایل در نقد موسیقی مردم پسند

more_vert کتاب فرم در موسیقی بین المللی

ادامه مطلب

closeکتاب فرم در موسیقی بین المللی

ضبط تفکرات موسیقی که هم‌زمان در زمان جریان دارند، مشکلی است که در حوزه ‏ای وسیع، موسیقی‏دانان را به چالش کشیده‏ است. ابعاد وسیع و در عین حال ظریف مادۀ مورد بحث (صوت) باعث شد که «فرم‏ شناسی» در موسیقی بیش از هنرهای دیگر با وسواس بررسی شود و در نتیجه گسترش یابد. به طوری که موسیقی کلاسیک، دنیای «فرم شناسی» خود را تجربه کرد. «فرم ‏شناسی» اروپا تأثیر به‌سزایی در موسیقی «بین‏المللی» داشته است، ولی طبیعی است که نمی‏تواند پاسخ همۀ مسائل «فرم ‏شناسی» جهان را در بر داشته‏ باشد. به نظر نگارنده از آنجا که شکل‏ بندی موسیقی در «موسیقی کلاسیک» در گستره‏ ای بسیار وسیع تحلیل شده‏ است، مطالعۀ آن می‏تواند بسیار الهام ‏بخش باشد. در کتاب‏ های «فرم‏ شناسی»، فرم‏ های گوناگون بر اساس ضوابط متفاوتی دسته‏ بندی شده ‏اند. آنچه در این کتاب مورد نظر نگارنده بوده، جنبۀ کاربردی فرم در آهن گسازی است، آن هم بر طبق نتیجه‏ گیری‏ هایی مبتنی بر بیش از چهل سال تدریس آهنگ سازی.... فهرست مطالبپیشگفتاربخش اول انوانسیون و فوگگفتار اول، انوانسیونگفتار دوم، فوگ‌مقدمهتم‌ در فوگقسمت‌های میانی و بخش پایانی در فوگبخش دوم فرم در عبور از دوران باروک به کلاسیکگفتار اول، پرلودگفتار دوم، اوورتورگفتار سوم، واریاسیون‌‌انواع واریاسیونتکنیک‏ها و ابزارها در واریاسیوننگاهی به قسمت اول سونات شماره 11 اثر موتزارتگفتار چهارم، پاساکالیا و شاکنگفتار پنجم، روندوروندوهای‌ کوچکروندوی‌ بزرگبررسی قطعه فانتزی شماره 2، اثر شومانبررسی قسمت سوم کنسرتو ویلن از برامسگفتار ششم، منوئتگفتار هفتم، سوئیتفرم‏های اصلی‌ سوئیتآلماندکورانت‌ساراباندژیگگاوت و موزت‌بخش سوم سونات کلاسیکگفتار اول، فرم‌ سونات‌گفتار دوم، تم‌ اول‌ (ایدة اول)گفتار سوم، رابطگفتار چهارم، تم‌ دوم‌ ( گروه ایده دوم)گفتار پنجم، گروه پایانگفتار ششم، موتیوهای اصلیگفتار هفتم، نگاهی به اکسپوزسیون چند سوناتگفتار هشتم، دولپمانگفتار نهم، ‌عرضة مجدد(رپریز)گفتار دهم، کوداگفتار یازدهم، مقدمه‌ در سونات‌گفتار دوازدهم، یک نگاه کلی به فرم سوناتبخش چهارم کنسرتو و سمفونیگفتار اول، کنسرتو گروسوگفتار دوم، کنسرتوگفتار سوم، سمفونیبخش پنجم پیوست شماره 1تحلیل برخی از سمفونی‏ها و کنسرتو‏های کلاسیکمقدمهگفتار اول، هایدن، سمفونی شماره 103 در «می ‏بمل» ماژورگفتار دوم، موتزارت، سمفونی «هافنر» ک ف 385گفتار سوم، بتهوون، سمفونی شماره 4گفتار چهارم، هایدن، سمفونی شماره 48 با عنوان «ماریا ترزیا» (1772)گفتار پنجم، هایدن، سمفونی شماره 92 «آکسفورد»گفتار ششم، هایدن، سمفونی شماره 104 «سمفونی لندن»گفتار هفتم، مندلسون، کنسرتو برای ویلن و ارکستر در «می» مینورگفتار هشتم، شوپن، کنسرتو شماره 2 در «فا» مینورگفتار نهم، چایکوفسکی، کنسرتو برای ویلن و ارکستر در «ر» ماژورگفتار دهم، دورژاک، کنسرتو برای ویلنسل و ارکستر «سی» مینورگفتار یازدهم، گریگ، کنسرتو برای پیانو و ارکسترگفتار دوازدهم، راخمانینوف، کنسرتو شماره 2 برای پیانو و ارکستربخش ششم پیوست شماره 2تداوم سونات کلاسیک در فضای انتزاعی موسیقی علیرضا مشایخیگفتار اول، سونات کلاسیکگفتار دوم، بررسی سمفونی شماره 1، اپوس شماره 7، اثر علیرضا مشایخیگفتار سوم، بررسی سونات شماره 1، اپوس شماره 123، اثر علیرضا مشایخیبخش هفتم لیست آثار منتشرشده از نگارندهآثاری که به شکل CD یا صفحه از این مؤلف به چاپ رسیده استآثاری که به صورت کتاب از این مؤلف به چاپ رسیده استبخش هشتم منابع

more_vert کتاب آموزش گیتار پاپ - کلاسیک (مبتدی و پیشرفته)

ادامه مطلب

closeکتاب آموزش گیتار پاپ - کلاسیک (مبتدی و پیشرفته)

کتاب آموزش گیتار پاپ - کلاسیک (مبتدی و پیشرفته) نوشته‌ی حامد مراحمی، مطالبی مانند شناخت ساز گیتار و انواع آن، تکنیک‌های مختلف و اجرای تعدادی قطعات باکلام و بی‌کلام، تئوری پیشرفته موسیقی، روش‌های نواختن ملودی و... را آموزش می‌دهد. آشنایی با تاریخچه ساز گیتار: در مورد تاریخچه گیتار روایت‌های زیادی گفته شده است. بعضی‌ها معتقدند که منشأ گیتار از مصر است و عده‌ای دیگر فکر می‌کنند که گیتار از سی‌تارهای یونانی - آشوری که رومی‌ها آن را به اسپانیا آورده‌اند، گرفته شده است. در واقع گیتار از تحول لوت در اروپا به وجود آمده و بعد از آن این ساز در اسپانیا و دیگر مناطق اروپا رواج پیدا کرده است. این کتاب می‌تواند بهترین انتخاب برای کسانی که می‌خواهند از ابتدا و به صورت ساده و اصولی نوازندگی گیتار را یاد بگیرند، مناسب باشد. در واقع کتاب به دو مبحث مبتدی و پیشرفته تقسیم‌بندی شده و درس‌های آن به صورت مرحله به مرحله نوشته شده‌اند و تمرین‌های آن به ترتیب سطح یادگیری ارائه می‌شوند. فهرست مطالبمقدمهبخش اولتئوری موسیقیشناخت ساز گیتارسبک‌شناسیآکورد‌ها (بخش اول)انواع نواختن ساز گیتارریتم‌ها3/4 والس6/8 سنگین (آهسته)2/44/4 رومباآرپژها6/8 سنگین (آهسته)4/4 رومبا2/4آهنگ بگذر ز منآهنگ علامت سوالآهنگ چشم منآهنگ منو با خودت ببرآهنگ گل هیاهوآهنگ شاکیآهنگ کلاسیک رومنسبخش دومتئوری پیشرفته موسیقینت‌های ساز گیتار و گام کروماتیکروش‌های نواختن ملودیآکورد‌های بخش دومریتم 3/4 پیشرفتهتکنیک راسگاوادو چهارتاییتکنیک راسگاوادو سه تایی (پیوسته)ریتم 6/8 رینگیریتم 6/8 سنگین پیشرفتهریتم 4/4 باسانواریتم 2/4 پیشرفتهریتم 6/8 اسپنیشآرپژ 6/8 سنگین پیشرفتهآرپژ 6/8 رینگیریتم-آرپژ 2/4 رِگاییریتم-آرپژ 4/4 (عربی)ریتم-آرپژ 6/8 رینگیریتم-آرپژ 3/4 والسقطعه کلاسیکقطعه فلامنکو تابستان در خانهآهنگ گل گلدونملودی آهنگ گل گلدونملودی آهنگ الهه نازآهنگ پاییزآهنگ اگه یه روزآهنگ با توآهنگ پرنده مهاجرآهنگ دل اسیرهآهنگ نیستیسایر آکوردهاسخن آخر (پایان)

more_vert کتاب آموزش گیتار پاپ - کلاسیک (مبتدی و پیشرفته)

ادامه مطلب

closeکتاب آموزش گیتار پاپ - کلاسیک (مبتدی و پیشرفته)

کتاب آموزش گیتار پاپ - کلاسیک (مبتدی و پیشرفته) نوشته‌ی حامد مراحمی، مطالبی مانند شناخت ساز گیتار و انواع آن، تکنیک‌های مختلف و اجرای تعدادی قطعات باکلام و بی‌کلام، تئوری پیشرفته موسیقی، روش‌های نواختن ملودی و... را آموزش می‌دهد. آشنایی با تاریخچه ساز گیتار: در مورد تاریخچه گیتار روایت‌های زیادی گفته شده است. بعضی‌ها معتقدند که منشأ گیتار از مصر است و عده‌ای دیگر فکر می‌کنند که گیتار از سی‌تارهای یونانی - آشوری که رومی‌ها آن را به اسپانیا آورده‌اند، گرفته شده است. در واقع گیتار از تحول لوت در اروپا به وجود آمده و بعد از آن این ساز در اسپانیا و دیگر مناطق اروپا رواج پیدا کرده است. این کتاب می‌تواند بهترین انتخاب برای کسانی که می‌خواهند از ابتدا و به صورت ساده و اصولی نوازندگی گیتار را یاد بگیرند، مناسب باشد. در واقع کتاب به دو مبحث مبتدی و پیشرفته تقسیم‌بندی شده و درس‌های آن به صورت مرحله به مرحله نوشته شده‌اند و تمرین‌های آن به ترتیب سطح یادگیری ارائه می‌شوند. فهرست مطالبمقدمهبخش اولتئوری موسیقیشناخت ساز گیتارسبک‌شناسیآکورد‌ها (بخش اول)انواع نواختن ساز گیتارریتم‌ها3/4 والس6/8 سنگین (آهسته)2/44/4 رومباآرپژها6/8 سنگین (آهسته)4/4 رومبا2/4آهنگ بگذر ز منآهنگ علامت سوالآهنگ چشم منآهنگ منو با خودت ببرآهنگ گل هیاهوآهنگ شاکیآهنگ کلاسیک رومنسبخش دومتئوری پیشرفته موسیقینت‌های ساز گیتار و گام کروماتیکروش‌های نواختن ملودیآکورد‌های بخش دومریتم 3/4 پیشرفتهتکنیک راسگاوادو چهارتاییتکنیک راسگاوادو سه تایی (پیوسته)ریتم 6/8 رینگیریتم 6/8 سنگین پیشرفتهریتم 4/4 باسانواریتم 2/4 پیشرفتهریتم 6/8 اسپنیشآرپژ 6/8 سنگین پیشرفتهآرپژ 6/8 رینگیریتم-آرپژ 2/4 رِگاییریتم-آرپژ 4/4 (عربی)ریتم-آرپژ 6/8 رینگیریتم-آرپژ 3/4 والسقطعه کلاسیکقطعه فلامنکو تابستان در خانهآهنگ گل گلدونملودی آهنگ گل گلدونملودی آهنگ الهه نازآهنگ پاییزآهنگ اگه یه روزآهنگ با توآهنگ پرنده مهاجرآهنگ دل اسیرهآهنگ نیستیسایر آکوردهاسخن آخر (پایان)

more_vert کتاب رساله آهنگ‌سازی

ادامه مطلب

closeکتاب رساله آهنگ‌سازی

ساخت آهنگ،‌ مستلزم فراگیری اصول و قواعد موسیقی و آشنایی با تکنیک‌ها و فنون خلق یک قطعه موسیقی می‌باشد. کتاب «رسالۀ آهنگ‌سازی» نوشته محسن الهامیان، یکی از مهم‌ترین تألیفات حوزه موسیقی کشور در زمینه آهنگ‌سازی است. تسلط محسن الهامیان به موسیقی کلاسیک و ایرانی و سابقه بلندمدت وی در تدریس دروس تخصصی موسیقی به دانشجویان و علاقه‌مندان موسیقی،‌ باعث شده است تا این کتاب مرجع آموزشی مناسبی برای آهنگ‌سازان حرفه‌ای و آماتور باشد. او همچون گذشته، با حوصله فراوان به توضیح تک‌تک اصول و موارد آهنگ‌سازی می‌پردازد و برای هر یک مثالی ذکر می‌کند. یکی از نقاط قوت این کتاب، بررسی گام‌های موسیقی ایران و ارائه راهکارهایی برای هارمونیزه کردن قطعات موسیقی دستگاهی ایران بر اساس تئوری‌های غربی است. این مسئله همواره یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های پیش‌روی آهنگساران ایرانی است و پرداختن به این موضوع در کتاب، بسیار راهگشا خواهد بود. کتاب در دو بخش تالیف شده است. در بخش اول این کتاب موسیقی تونال غربی مورد بررسی قرار گرفته است. در این قسمت،‌ روش‌ آهنگ‌سازی بر اساس قواعد موسیقی کلاسیک غربی به روشی خلاقانه آموزش داده شده است. این روش مبتنی بر طراحی اجزای موسیقی و ساخت کل قطعه از طریق ترکیب طرح‌های کوچک‌تر می‌شود. در این روش،‌هنرجو می‌تواند با استفاد از ذوق و قریحه خود، طرح‌های ریتمیک و ملودیک کوچکی بیافریند و با استفاده از ترکیب این طرح‌های ریتمیک و فرم‌های ملودیک، قطعه‌ای کامل خلق کند. در انتهای این بخش،‌ محسن الهامیان به بررسی ده «نکتورن» از «فردریک شوپن» می‌پردازد. این قطعات که به عنوان تمارین عملی ارائه شده‌اند، حاوی بهترین نمونه‌های ممکن از تئوری‌هایی است که در قسمت‌های قبلی کتاب آموزش داده شده است و هنرجو در این قسمت می‌تواند با روش عملی استفاده از مباحث تئوریک آشنا شود. بخش دوم کتاب رساله آهنگسازی، به بررسی موسیقی مُدال و موسیقی ایرانی اختصاص دارد. در این قسمت، ابتدا گام‌های موسیقی یونان باستان توضیح داده شده‌ و سپس روش‌های آهنگ‌سازی در این گا‌م‌ها آموزش داده شده است. در بخش آخر نیز توضیحاتی در خصوص گام‌های موسیقی ایرانی و روش‌های آهنگ‌سازی در دستگاه‌های موسیقی ایرانی توضیح داده شده است. فهرست مطالببخش اول: موسیقی تونال فصل اول: نت های بیگانه با آکورد فصل دوم: اجزاء ملودی فصل سوم: نوشتن جمله ملودیک فصل چهارم: قواعد حاکم بر خط ملودی فصل پنجم: نوشتن خط باس فصل ششم: آشنایی با قسمت دوم قطعه (B) فصل هفتم: نوشتن قسمت دوم قطعه (B) فصل هشتم: آنالیز ده نکتورن از شوپن قسمت دوم: موسیقی مدال فصل نهم: مدهای یونان باستان فصل دهم: موسیقی ایرانی بخش اول: موسیقی تونال فصل اول: نت های بیگانه با آکورد فصل دوم: اجزاء ملودی فصل سوم: نوشتن جمله ملودیک فصل چهارم: قواعد حاکم بر خط ملودی فصل پنجم: نوشتن خط باس فصل ششم: آشنایی با قسمت دوم قطعه (B) فصل هفتم: نوشتن قسمت دوم قطعه (B) فصل هشتم: آنالیز ده نکتورن از شوپن قسمت دوم: موسیقی مدال فصل نهم: مدهای یونان باستان فصل دهم: موسیقی ایرانی

more_vert کتاب کالبدگشایی ژانرهای موسیقی

ادامه مطلب

closeکتاب کالبدگشایی ژانرهای موسیقی

مطالب عنوان شده این کتاب پیرامون تاریخچه‌ای از تکامل ابتدایی هنر و سیر گشایش ژانرها و زیر ژانرهای متفاوت موسیقی طی پیشرفت زمان تا قرن بیست و یکم است برای اینکه تفاوت کالبد موزیک موجود در قرن بیستم را با نگاهی ریز بینانه‌تر نسبت به قرون پیش مورد کاوش قرار دهیم و بهتر به درک موسیقی قرنی که گذشت بپردازیم که در آن به توضیح سبک های جاز، متال، راک، رپ، پاپ، بلوز و... نیز بصورت تخصصی پرداخته شده است. هدف از به تحریر دراوردن این کتاب اشنایی با مسائل و موسیقی پیرامون جوانان امروز است. سبک موسیقی یا گونهٔ موسیقی یک مقوله یا نام است که برای توصیف صفات یک گروه از آهنگ‌ها که با هم عناصر مشترکی نشان می‌دهند بکار می‌رود. برخی سبک‌ها مانند موسیقی ایرانی، هندی، غربی و جز اینها تعریفی جغرافیایی دارند و برخی دیگر مثلآ موسیقی باروک و سنتی تعریفی مربوط به زمان و دوره دارند. همچنین دسته‌ای دیگر از موسیقی‌ها مانند سبکی به نام موسیقی آرایشگاهی بنا به نیازمندی‌های دقیق فنی تعریف می‌گردند.

more_vert کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی

ادامه مطلب

closeکتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی

کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی نوشتۀ فریدون ناصری، شامل هشت هزار لغت و اصطلاح و ترجمه‌ی تأویلی و بیانی اصطلاحات رایج در موسیقی است. همچنین کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی شامل تلفظ مهم‌ترین اصطلاحات ایتالیایی به همراه مجموعه‌ای از اصطلاحات آلمانی و ایتالیایی آن‌گونه که در هنر موسیقی به‌ کار می‌رود آمده است. فریدون ناصری در تألیف این فرهنگ از فرهنگ‌هایی نظیر فرهنگ پل رونتون، دیکسیونر موسیقی لاروس،‌ انسیکلوپدی فاسکل، دیکسیونر مارک هونگر، فرهنگ موسیقی رولاند دوکانده، انسیکلوپدی موسیقی مقدس استفاده کرده است. فریدون ناصری نوازنده ویلنسل، آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیک تهران و مولف و مترجم چند کتاب موسیقی بود. او را باید احیاء کننده ارکستر سمفونیک تهران در بعد از انقلاب نام نهاد. تلاش‌های شبانه‌روزی او در بیش از یک و نیم دهه‌ای که رهبری این ارکستر را عهده‌دار بود سبب شد تا این ارکستر دوران صباوت خود را به خوبی طی کند و پا سفت نماید.

more_vert کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی

ادامه مطلب

closeکتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی

کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی نوشتۀ فریدون ناصری، شامل هشت هزار لغت و اصطلاح و ترجمه‌ی تأویلی و بیانی اصطلاحات رایج در موسیقی است. همچنین کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی شامل تلفظ مهم‌ترین اصطلاحات ایتالیایی به همراه مجموعه‌ای از اصطلاحات آلمانی و ایتالیایی آن‌گونه که در هنر موسیقی به‌ کار می‌رود آمده است. فریدون ناصری در تألیف این فرهنگ از فرهنگ‌هایی نظیر فرهنگ پل رونتون، دیکسیونر موسیقی لاروس،‌ انسیکلوپدی فاسکل، دیکسیونر مارک هونگر، فرهنگ موسیقی رولاند دوکانده، انسیکلوپدی موسیقی مقدس استفاده کرده است. فریدون ناصری نوازنده ویلنسل، آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیک تهران و مولف و مترجم چند کتاب موسیقی بود. او را باید احیاء کننده ارکستر سمفونیک تهران در بعد از انقلاب نام نهاد. تلاش‌های شبانه‌روزی او در بیش از یک و نیم دهه‌ای که رهبری این ارکستر را عهده‌دار بود سبب شد تا این ارکستر دوران صباوت خود را به خوبی طی کند و پا سفت نماید.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی سیاستگذاری موسیقی در جمهوری اسلامی ایران

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی سیاستگذاری موسیقی در جمهوری اسلامی ایران

مقاله علمی و پژوهشی" سیاستگذاری موسیقی در جمهوری اسلامی ایران " مقاله ای است در 24 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به سیاستگذاری موسیقی در جمهوری اسلامی ایران ، الگوی فرایندی ، فرهنگ سازی ، تولید موسیقی ، موسیقی اصیل ، موسیقی سنتی ، آموزش موسیقی ، فرهنگستان هنر ، مرکز موسیقی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب پندار پرنیانی

ادامه مطلب

closeکتاب پندار پرنیانی

کتاب فارسی عمومی برای دانشجویان سراسر کشور با رویکردی نو و کارکردی کاربردی ادبیات فارسی چه کلاسیک و چه معاصر و از هر نوع و قالب و سبکی براستی که لطافت وظرافت پرنیان را دارد. و اگر نام پندار پرنیانی را بر این مجموعه برگزیدیم بی شک به ویژگی‌های پرنیان که تار و پودش از حریر لطیف بوده نظر داشتیم. اگر از نگارخانه ای رنگارنگ، انتخاب تعدادی محدود تصویر جذاب و دیدنی امری دشوار و سخت باشد و از بین هزاران متن عاشقانه، عارفانه، حماسی و تعلیمی برگزیدن متون نظم و نثر زیبا که خاطر نازک اندیش همه مخاطبان ادب دوست را پسند آید امری بس دشوارتر است. در گردآوری ادبیات پرنیانی به درونمایه های اخلاقی و دینی همان قدر توجه کردیم که به زیبایی شناسی متن، به آثار ادبی کلاسیک همان قدر که به ادبیات معاصر، به ادبیات منثور همان قدر که به ادبیات منظوم. کتاب حاضر با رویکردی کاربردی و با استفاده از سال‌ها تجربة تدریس و آشنایی با نظرات دانشجویان عزیز و با بهره گیری از نقد و تحلیل درسنامه ها و با انتخابی از کتاب‌های گزیده‌ی متون ادبی گردآمده است.فهرست مطالب بخش اولنظم فارسینثرفارسیبخش دومزبان و ادبیاتانواع ادبیشعرفارسیسبک‌های شعر فارسینثرفارسینویسندگیاصول و آیین درست نویسیویرایشنکته‌هایی در شیوه‌ی املای فارسیقواعد نشانه گذاریگزارش نویسیمقاله نویسیشیوه نگارش نامه‌ی اداریمعرفی نامهخاطره نویسیشرح حال نگاریخلاصه نویسیترجمهمکتب‌های ادبینقد ادبیعلوم بلاغی و آرایه‌های ادبیدانستنی‌های ادبینمونه سؤالات فارسی عمومینمونه سؤالات چهار گزینه ای

more_vert کتاب جامعه شناسی موسیقی زیرزمینی

ادامه مطلب

closeکتاب جامعه شناسی موسیقی زیرزمینی

در این کتاب سعی بر این بوده تا با تشریح توضیحاتی پیرامون هنر و زندگی در دنیای موسیقی؛به پیشگیری از خطاها پرداخته و راهی بسوی شکوفایی خلاقیت هنرمندان گشوده شود. نوع بیانی که هنرمندان برای نشان دادن افکارشان انتخاب می کنند بر مبنای نگرش و کاوشی است که انجام می دهند و بازتابی که از اتفاقات جهان در ذهنشان جریان می یاد موجب خلق آثاری می شود که تجلی متفاوت و یا همسان در گونه بیان هنر ها پدید می آورد. در واقع هنر با انگیزه های هنرمند مرتبط است و تصوری از جهان است که در قالبی از آثار هنری خلق می شوند و در زمان تماس با مخاطب به معنا می رسد. موسیقی تنها هنریست که بدون دیدن درک می شود و واکنش درونی آهنگساز را به وسیله اصوات نامرئی به دنیای بیرونی نمایان می کند که طی این جریان تصویرهای ذهنی متفاوت و گاه مشابه در شنونده برانگیخته می شود. موسیقی درای زبانی بین المللی و خاص می باد که برای تمام هنرمندان موسیقی دارای مفهومی همسان است و این یکسان بودن زبان نوشتاری موسیقی، دربین کشورهای مختلف، خود نوعی همبستگی و صلح همراه با عشق به انسانیت عرضه داشته و باعث شده است تا این زبان در تمام نقاط جهان قابل درک باشد. فهرست مطالببخش اول: هنر در گذر ایام بخش دوم: دلایل پیدایش موسیقی زیر زمینی بخش سوم: سیر موسیقی ایران در نیم قرن اخیر بخش چهارم: دالایل انگ شیطان پرستی به موسیقی متال بخش پنجم: ارتباط مردم با هنرمند بخش ششم: رویکرد موسیقی زیر زمینی

more_vert نرم افزار ویرایش نت های موسیقی Celemony Melodyne Studio

ادامه مطلب

closeنرم افزار ویرایش نت های موسیقی Celemony Melodyne Studio

نرم افزار ویرایش نت های موسیقی - Celemony Melodyne Studio v4.2.0.2 نرم افزار ویرایش نت های موسیقی اصطلاح نُت در موسیقی، دو معنی عمده دارد. معنای اول این که نشانه‌ای است در یادداشت‌های موزیکال برای نشان دادن نسبی مدت و زمان اجرای یک صوت و معنای دوم، یک صدای معین، به تنهایی. نت‌ها مانند «اتم‌های» بسیاری از موسیقی‌های غربی هستند، تجزیه و تحلیل اجزاء یک اثر موزیکال که ایفای آن را آسان می‌کند، درک موسیقی، و آنالیز.Celemony Melodyne نرم افزار کاربردی است که با استفاده از آن می توانید نت های موسیقی ها را ویرایش کنید. با استفاده از این نرم افزار فوق العاده می توانید نت های اضافه و اشتباه را از موسیقی های ضبط شده حذف کنید. همچنین می توانید از این نرم افزار در جهت تغییر در Pitch که توسط آن قادر به تنظیم اصوات پلی فونیک، ملودی های سنتی و نت موسیقی خواهید بود، استفاده کرده و به راحتی می توانید موزیک های خود را اصلاح کنید. یکی از قابلیت های کلیدی این نرم افزار تفکیک چند صدایی می باشد. اگر بخواهید آکورد یک ریتم نواخته شده با گیتار را تغییر بدهید و به نوارنده هم دسترسی نداشته باشید، با کمک این برنامه می توانید صداهای نواخته شده را به صورت مجزا مشاهده کرده و هر یک را به صورت جداگانه ویرایش کنید. این نرم افزار محصولی فوق العاده از شرکت بزرگ Celemony است. قابلیت های کلیدی نرم افزار Celemony Melodyne:- تیون کردن و تغییر در Pitch- حذف نت های اضافه و اشتباه از موسیقی های ضبط شده- تفکیک چند صدایی- سازگار با نسخه های مختلف ویندوز

more_vert آموزش موسیقی

ادامه مطلب

closeآموزش موسیقی

قابل توجه والدینی که با شروع فصل تابستان قصد ثبت نام فرزندانشان در کلاس ها را دارند!! موسیقی را فراموش نکنید... 

more_vert انوشیروان روحانی؛ خالق قطعاتی به یاد ماندنی در موسیقی

ادامه مطلب

closeانوشیروان روحانی؛ خالق قطعاتی به یاد ماندنی در موسیقی

 انوشیروان روحانی از جمله پرآوازه‌ترین، پرکارترین و با اصالت‌ترین آهنگسازان معاصر به شمار می‌رود که ساخت حدود ۵۰۰ قطعه موسیقیایی از قبیل موسیقی فیلم، ترانه تا قطعات کلاسیک نام او را در کنار بزرگان موسیقی ایران همچون «همایون خرم» و «روح الله خالقی» قرار می‌دهد

more_vert کتاب مبانی بنیادی موسیقی

ادامه مطلب

closeکتاب مبانی بنیادی موسیقی

کتاب مبانی بنیادی موسیقی نوشته باربارا وارام، با رویکرد آموزش مقدمات موسیقی مانند آشنایی با نت‌نویسی، گام‌ها، فواصل، آکوردها، زمان، انتقال و همچنین اصطلاحات رایج موسیقی نوشته شده است. ‌اهمیت و لزوم آموزش مبانی اولیه موسیقی، ‌باعث شده است تا تعداد زیادی از آهنگسازان و مدرسان موسیقی دنیا، مطالعات گسترده‌ای در زمینه آموزش مبانی موسیقی و روش‌های مختلف ارائه دروس به هنرجویان موسیقی داشته باشند. مخاطب کتاب‌های ئئوری موسیقی در دنیا، علاقه‌مندان موسیقی و هنرجویانی هستند که در سنین پایین، فراگیری موسیقی را آغاز می‌کنند. اما در ایران، مخاطبان کتاب‌های تئوری موسیقی، فقط موسیقی‌دانان و دانشجویان موسیقی نیستند. از آن جایی‌ که موسیقی یکی از دروس آزمون کنکور هنر است، تمامی دانشجویان هنر، حداقل یک بار کتاب‌های تئوری موسیقی را مطالعه کرده‌اند. از این رو، آموزش صحیح موسیقی و به‌ روز بودن اطلاعات آن یکی از موارد مهم در انتشار کتاب‌های تئوری موسیقی است. کتاب مبانی بنیادی موسیقی (Elementary rudiments of music)، یکی از کتاب‌هایی است که حاوی اطلاعات مناسبی در زمینه تئوری موسیقی است و می‌تواند دستیار خوبی برای مدرسان و مربیان تئوری موسیقی باشد. این کتاب، ما حصل تحقیقات باربار وارام برای ارائه روشی نوین در زمینه آموزش موسیقی پایه است و به‌ خوبی می‌تواند هنرجویان را با مفاهیم موسیقی آشنا ‌کند. دروس هر بخش بسیار موجز و گویا هستند و این مسئله کمک شایانی به مدرسان جهت آموزش موسیقی به شاگردان خود می‌کند. حل مسائل و تمرین‌های ارائه‌ شده در هر بخش از کتاب، می‌تواند شاخصی برای سنجش میزان درک مفاهیم ارائه شده و شناسایی نقاط قوت و ضعف هنرجو باشد. کتاب ترجمه‌ای روان و گویا دارد و می‌تواند بخش عمده‌ای از نیازهای هنرجویان در زمینه آموزش تئوری موسیقی را رفع نماید. باربارا وارام (Barbara Wharram) در تورنتو کانادا چشم به جهان گشود. وی فارغ التحصیل مدرسه برنک سام هال و دانشکده موسیقی دانشگاه تورنتو بود. وی مدرک عالی نوازندگی پیانو را از رویال کنسرواتوار موسیقی تورنتو نیز داشت. خانم وارام پس از‌ فارغ‌التحصیلی از دانشگاه تمام مطالعات خود را روی تئوری موسیقی متمرکز کرد. وی همچنین کتاب دیگری به نام تئوری برای نوآموزان موسیقی نوشته است. فهرست مطالبفصل اول: نت‌نویسیفصل دوم: گام‌هافصل سوم: فواصلفصل چهارم: آکوردها و کادانس‌هافصل پنجم: زمانفصل ششم: انتقال، پارتیتورفصل هفتم: اصطلاح‌های ایتالیایی، علامت‌ها و اختصارهافصل هشتم: لغت‌نامه، فرم‌هافصل نهم: امتحان‌هاپیوست‌ها

more_vert کتاب "موسیقی اصفهان در گذر زمان" مروری بر مکاتب موسیقی

ادامه مطلب

closeکتاب "موسیقی اصفهان در گذر زمان" مروری بر مکاتب موسیقی

"موسیقی اصفهان در گذر زمان" نوشته منصور اعظمی‌کیا کتابی به بیان تفاوت‌های شیوه، سبک و مکتب در موسیقی پرداخته است. کتاب "موسیقی اصفهان در گذر زمان" سال ۹۳ توسط انتشارات گلدسته در۸۰ صفحه و به صورت سیاه و سفید و مصور در یک‌هزار نسخه به چاپ رسیده است. این کتاب به همت حوزه هنری استان اصفهان روانه بازار کتاب شده است. هدف از انتشار کتاب "موسیقی اصفهان در گذر زمان" بیان علمی و تفاوت‌های سه واژه شیوه، سبک و مکتب است. مولف در این کتاب هنرمندان صاحب شیوه و سبک را معرفی و دسته بندی می‌کند تا به این وسیله هنرجویان موسیقی را در انتخاب استاد خود راهنمایی کرده و جایگاه هر یک از هنرمندان را در موسیقی مشخص کند. این کتاب سه واژه مکتب، سبک و شیوه و بیان ارتباط آن با آموزش در موسیقی سازی و آوازی را تعریف کرده که اهمیت فراوانی دارد. یکی از مواردی که در هر پژوهش موسیقیایی باید به آن توجه کرد، تعریف دقیق و اژگان تخصصی موجود برای درک صحیح بحث‌های نظری و عملی آن است. این کتاب ابتدا پیشینه خوانندگی و نوازندگی در مکتب اصفهان مورد تحقیق واقع شده و سپس واژه‌های مورد نظر را شرح داده‌ است. دیباچه، تاریخچه‌ خنیاگری در اصفهان، بررسی سه واژه مکتب، سبک و شیوه، آموزش موسیقی در مکتب‌سازی– آوازی اصفهان از جمله فهرست مطالب کتاب است در پایان شرح ویژگی‌های منحصربفرد نوازندگی و خوانندگی مکتب اصفهان در ارتباط با این واژگان آمده است. کتاب موسیقی اصفهان در گذر زمان چهارمین کتابی است که از این نویسنده توسط واحد موسیقی حوزه هنری استان اصفهان منتشر می شود. منصور اعظمی‌کیا پیش از این نیز کتاب‌های "راه و رسم منزل‌ها"، "شیوه‌های راه گردانی، مرکب‌خوانی و مرکب‌نوازی" و کتابی با نام "آموزش تحلیلی تصنیف‌خوانی" منتشر کرده است.

more_vert حسین طاهرزاده و جریان سازی در موسیقی سنتی و کلاسیک معاصر

ادامه مطلب

closeحسین طاهرزاده و جریان سازی در موسیقی سنتی و کلاسیک معاصر

محمد تقی زاده حسین طاهرزاده از برجسته‌ترین خوانندگان عهد قاجار به شمار می‌آید که سبک آوازخوانی وی تا ده ها سال بعد مورد استفاده خوانندگان کلاسیک و سنتی ایران قرار گرفت. محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی و ایرج بسطامی از مشهورترین اشخاصی هستند که در آواز خود از سبک وی بهره بردند.