جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert کتاب موسیقی ملل

ادامه مطلب

closeکتاب موسیقی ملل

موسیقی ملل (انگلیسی: World music) رده‌ای از موسیقی است که دربردارندهٔ سبک‌های گوناگونی از موسیقی جهان شامل انواع موسیقی‌های فولکلور، بومی، سنتی، نوسنت‌گرا و تلفیقی است. واژه موسیقی از واژه‌ای یونانی و گرفته شده از کلمه Mousika و مشتق از کلمه Muse می‌باشد که نام رب النوع حافظ شعر و ادب و موسیقی یونان باستان می‌باشد. موسیقی را هنر بیان احساسات به وسیله آواها گفته‌اند که مهم‌ترین عوامل آن صدا و ریتم هستند و همچنین دانش ترکیب صداها به گونه‌ای که خوش آیند باشد و سبب انبساط و انقلاب روان گردد نیز نامیده می‌شود. فهرست مطالبتعریف موسیقیریشه‌یابی واژه موسیقیتعریف موسیقی از دیدگاه بزرگانتعاریف گذشتگان درباره موسیقیموسیقی آسیاییموسیقی ژاپنموسیقی در چیننفوذ موسیقی ایران در چینموسیقی هندیموسیقی ایتالیاییموسیقی یونانموسیقی اسپانیاییموسیقی امریکای لاتینموسیقی آفریقاییسازها و سبکهافهرست منابع و مآخذ

more_vert کتاب کالبدگشایی ژانرهای موسیقی

ادامه مطلب

closeکتاب کالبدگشایی ژانرهای موسیقی

مطالب عنوان شده این کتاب پیرامون تاریخچه‌ای از تکامل ابتدایی هنر و سیر گشایش ژانرها و زیر ژانرهای متفاوت موسیقی طی پیشرفت زمان تا قرن بیست و یکم است برای اینکه تفاوت کالبد موزیک موجود در قرن بیستم را با نگاهی ریز بینانه‌تر نسبت به قرون پیش مورد کاوش قرار دهیم و بهتر به درک موسیقی قرنی که گذشت بپردازیم که در آن به توضیح سبک های جاز، متال، راک، رپ، پاپ، بلوز و... نیز بصورت تخصصی پرداخته شده است. هدف از به تحریر دراوردن این کتاب اشنایی با مسائل و موسیقی پیرامون جوانان امروز است. سبک موسیقی یا گونهٔ موسیقی یک مقوله یا نام است که برای توصیف صفات یک گروه از آهنگ‌ها که با هم عناصر مشترکی نشان می‌دهند بکار می‌رود. برخی سبک‌ها مانند موسیقی ایرانی، هندی، غربی و جز اینها تعریفی جغرافیایی دارند و برخی دیگر مثلآ موسیقی باروک و سنتی تعریفی مربوط به زمان و دوره دارند. همچنین دسته‌ای دیگر از موسیقی‌ها مانند سبکی به نام موسیقی آرایشگاهی بنا به نیازمندی‌های دقیق فنی تعریف می‌گردند.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی سیاستگذاری موسیقی در جمهوری اسلامی ایران

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی سیاستگذاری موسیقی در جمهوری اسلامی ایران

مقاله علمی و پژوهشی" سیاستگذاری موسیقی در جمهوری اسلامی ایران " مقاله ای است در 24 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به سیاستگذاری موسیقی در جمهوری اسلامی ایران ، الگوی فرایندی ، فرهنگ سازی ، تولید موسیقی ، موسیقی اصیل ، موسیقی سنتی ، آموزش موسیقی ، فرهنگستان هنر ، مرکز موسیقی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی شکل گیری گفتمان موسیفی سنتی در موسیقی ایران

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی شکل گیری گفتمان موسیفی سنتی در موسیقی ایران

مقاله علمی و پژوهشی" شکل گیری گفتمان موسیفی سنتی در موسیقی ایران " مقاله ای است در 13 صفحه با 9 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مطالعات جامعه شناختی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات شکل گیری گفتمان موسیفی سنتی در موسیقی ایران ، مدرنیزاسیون ، رژیم پهلوی و فرهنگ غرب مطرح شده است   محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب درس گفتارهای نقد موسیقی

ادامه مطلب

closeکتاب درس گفتارهای نقد موسیقی

هنر شهادتی است از سر صدق، نوری ست که فاجعه را ترجمه می کند تا آدمی حشمت موهون اش را باز شناسد. مجموعه درس گفتارهای پیش رو و حاشیه های آن، بر پایه ی جست و جو برای یافتن پاسخ یک پرسش و برآوردن یک نیاز پدید آمد. پرسشی که منجر به این زنجیره گفتارها شد این بود: نقد موسیقی می تواند آموزش داده شود؟ فهرست مطالبطرح اولیه ی کارگاه (هشت جلسه نخست)تعاریف اولیه، شنیدار نقدگرانهتکنیک های عمومی نقدسه یاریگر نقد موسیقی و زبان و واژگانآشنایی با برخی بحث ها در زیبا شناسی و فلسفهمسایل علمی نقد موسیقینقد موسیقی ایرانطرح اولیه ی کارگاه (هشت جلسه دوم)نقد تکوینینقد تفسیرینقد نشانه شناسانه ی موسیقینقد روان شناسانه و تحلیل زبان شناسانه ی موسیقینقد نشانه شناسانه ی موسیقینقد سیاسی، ایدئوبوژیک موسیقینقد فمنیستی موسیقیبرخی مسایل در نقد موسیقی مردم پسند

more_vert نرم افزار ویرایش نت های موسیقی Celemony Melodyne Studio

ادامه مطلب

closeنرم افزار ویرایش نت های موسیقی Celemony Melodyne Studio

نرم افزار ویرایش نت های موسیقی - Celemony Melodyne Studio v4.2.0.2 نرم افزار ویرایش نت های موسیقی اصطلاح نُت در موسیقی، دو معنی عمده دارد. معنای اول این که نشانه‌ای است در یادداشت‌های موزیکال برای نشان دادن نسبی مدت و زمان اجرای یک صوت و معنای دوم، یک صدای معین، به تنهایی. نت‌ها مانند «اتم‌های» بسیاری از موسیقی‌های غربی هستند، تجزیه و تحلیل اجزاء یک اثر موزیکال که ایفای آن را آسان می‌کند، درک موسیقی، و آنالیز.Celemony Melodyne نرم افزار کاربردی است که با استفاده از آن می توانید نت های موسیقی ها را ویرایش کنید. با استفاده از این نرم افزار فوق العاده می توانید نت های اضافه و اشتباه را از موسیقی های ضبط شده حذف کنید. همچنین می توانید از این نرم افزار در جهت تغییر در Pitch که توسط آن قادر به تنظیم اصوات پلی فونیک، ملودی های سنتی و نت موسیقی خواهید بود، استفاده کرده و به راحتی می توانید موزیک های خود را اصلاح کنید. یکی از قابلیت های کلیدی این نرم افزار تفکیک چند صدایی می باشد. اگر بخواهید آکورد یک ریتم نواخته شده با گیتار را تغییر بدهید و به نوارنده هم دسترسی نداشته باشید، با کمک این برنامه می توانید صداهای نواخته شده را به صورت مجزا مشاهده کرده و هر یک را به صورت جداگانه ویرایش کنید. این نرم افزار محصولی فوق العاده از شرکت بزرگ Celemony است. قابلیت های کلیدی نرم افزار Celemony Melodyne:- تیون کردن و تغییر در Pitch- حذف نت های اضافه و اشتباه از موسیقی های ضبط شده- تفکیک چند صدایی- سازگار با نسخه های مختلف ویندوز

more_vert کتاب بزرگان موسیقی ایران

ادامه مطلب

closeکتاب بزرگان موسیقی ایران

کتاب بزرگان موسیقی ایران نوشته‌ی سمیرا بیطرفان، به شرح زندگی، فعالیت حرفه‌ای، آثار و ترانه‌های ماندگار اساتید برجسته و ماندگار هنر و موسیقی سنتی ایران می‌پردازد. این کتاب ضمن معرفی هنرمندان بی‌همتا، به شرح زندگی آن‌ها از کودکی و روند تبدیل شدنشان به بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین افراد در زمینه موسیقی سنتی ایران پرداخته است. شما با کتاب بزرگان موسیقی ایران ضمن شناخت هنرمندان فرهیخته‌ی عرصه موسیقی سنتی کشور، با آثار ماندگار، تصنیف‌ها‌، جوایز و کنسرت‌‌های آنان نیز آشنا خواهید شد. مطالعه کتاب بزرگان موسیقی ایران به چه افرادی توصیه می‌شود؟ خواندن این کتاب به علاقه‌مندان به هنر و موسیقی توصیه می‌شود تا با هنرمندان ماندگار و برجسته و تاثیر آن‌ها بر روند موسیقی سنتی ایران بیشتر آشنا شوند. در بخشی از متن کتاب بزرگان موسیقی ایران می‌خوانیم: حسین علی‌زاده پس از تحصیل در هنرستان موسیقی به دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت و هم‌زمان در مرکز حفظ و اشاعۀ موسیقی ایران به یادگیری و اجرای کنسرت پرداخت. او نزد هوشنگ ظریف، حبیب‌الله صالحی، محمود کریمی، علی اکبر شهنازی، داریوش صفوت، نورعلی برومند، سعید هرمزی، یوسف فروتن، و عبدالله دوامی موسیقی آموخته است و در دانشگاه آزاد برلین نیز تحصیل کرده است. علی‌زاده در سال 1347 عضو ارکستر رودکی بود. دو کنسرت او در جشن هنر شیراز آغاز راه او به عنوان یکی از وزنه‌های موسیقی ایران بود. او با عضویت در گروه چاووش همراه با دیگر استادان موسیقی ایران از جمله محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان آثار جاودانه‌ای در موسیقی ایران اجرا کرد و نیز با آموزش به هنرجویان موسیقی تأثیر مهمی در تربیت موسیقی ‌دانان و نوازندگان پس از انقلاب گذاشت. علی‌زاده در اوایل دهۀ هفتاد ریاست هنرستان موسیقی را بر عهده داشت. حسین علی‌زاده تا به حال سه بار نامزد جایزه گرمی شده است. به ترتیب برای کارهای فریاد، بی تو به سر نمی‌شود و به تماشای آب‌های سپید. حسین علی‌زاده، موسیقی‌دان سرشناس ایرانی در سال 2006 میلادی به خاطر آلبوم به تماشای آب‌های سپید نامزد دریافت جایزه گرمی شده است. گفتنی است که جوایز گرمی معتبرترین جایزه صنعت ضبط و پخش موسیقی در آمریکا محسوب می‌شود. فهرست مطالب بزرگان موسیقی ایرانیابوالقاسم‌ عارف قزوینیکودکی و جوانیازدواجمیان سالی و مشروطهکهن سالی و مرگتصنیف‎هاخوانندگان تصنیف‌هاغلامحسین درویشجلال‌الدین تاج اصفهانیقمرالملوک وزیرینوشته روی سنگ قبردر وصف قمرغلامحسین بناندوران کودکیفعالیت حرفه‌ایترانه‎های ماندگارمحمدرضا شجریانزندگیکنسرت‌هااستادان آوازهمکاری با رادیو و تلویزیونجوایزمحتوای کاریخوشنویسیآثارکنسرتهاشاگردانداریوش صفوتزندگی‌نامهتدریس موسیقیمرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانعضویت‌ها و نشان‌هاشاگردان سرشناسآثاراحمد عبادیمرتضی نی‌داودنورعلی برومندزندگیشاگردانآثارعلینقی وزیریزندگیکلنلآثارمحمدرضا لطفیاطلاعات هنرمندزندگیآثارحسین علیزادهزندگی‌نامهجایزه گرمیآثارموسیقی فیلمکتاب‌هاسلانهابوالحسن صبافعالیت هنریشاگردان صباآثارکارهای مستقلکارهای غیرمستقلکارهای الهام گرفته از موسیقی محلیتار شهناز، تار لطفیپرویز مشکاتیانزندگیفعالیت حرفه‌ایجواد بدیع زادهزندگی نامهداریوش رفیعیدلکشترانه‌های ماندگارفیلم‌هامرگپریسا

more_vert کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی

ادامه مطلب

closeکتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی

کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی نوشتۀ فریدون ناصری، شامل هشت هزار لغت و اصطلاح و ترجمه‌ی تأویلی و بیانی اصطلاحات رایج در موسیقی است. همچنین کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی شامل تلفظ مهم‌ترین اصطلاحات ایتالیایی به همراه مجموعه‌ای از اصطلاحات آلمانی و ایتالیایی آن‌گونه که در هنر موسیقی به‌ کار می‌رود آمده است. فریدون ناصری در تألیف این فرهنگ از فرهنگ‌هایی نظیر فرهنگ پل رونتون، دیکسیونر موسیقی لاروس،‌ انسیکلوپدی فاسکل، دیکسیونر مارک هونگر، فرهنگ موسیقی رولاند دوکانده، انسیکلوپدی موسیقی مقدس استفاده کرده است. فریدون ناصری نوازنده ویلنسل، آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیک تهران و مولف و مترجم چند کتاب موسیقی بود. او را باید احیاء کننده ارکستر سمفونیک تهران در بعد از انقلاب نام نهاد. تلاش‌های شبانه‌روزی او در بیش از یک و نیم دهه‌ای که رهبری این ارکستر را عهده‌دار بود سبب شد تا این ارکستر دوران صباوت خود را به خوبی طی کند و پا سفت نماید.

more_vert کتاب اصول و مبانی موسیقی و تاثیر موسیقی ایران بر موسیقی غرب

ادامه مطلب

closeکتاب اصول و مبانی موسیقی و تاثیر موسیقی ایران بر موسیقی غرب

کتاب اصول و مبانی موسیقی و تاثیر موسیقی ایران بر موسیقی غرب نوشته سوسن شاکرین، مجموعه‌ای از دانستنی‌های موسیقی شرق و غرب، تاریخ بزرگ موسیقی ایران و تاثیر آن در جهان و یک آنتولوژی موسیقی است. بخش عمده این کتاب درباره گیتار کلاسیک است، مختصری از تاریخچه گیتار، تمرینات تکنیک نوازندگی گیتار کلاسیک، گام و آرپژ، از این بخش برای تمرینات تمام سازها و آواز نیز می‌توان استفاده کرد. همچنین در شناخت انواع موسیقی، موسیقی هارمونیزه غرب و موسیقی پاپ و موسیقی سنتی ایران و سایر ملل نیز می‌توان مطالبی را خواند. معرفی و بازگویی فرهنگ زنده‌ای که به طور دائم جهان از آن استفاده می‌کند و مستقیما از ایران برخاسته است، به قصد متوقف ساختن جریانی که قرن‌ها است آغاز شده و هنوز در سراسر جهان ادامه دارد و آن معدوم کردن تاریخ فرهنگی ایران و تحریف سرچشمه‌ها و منابعی است که به ایران مربوط می‌شود. سوسن شاکرین در این کتاب ثابت کرده که سرچشمه موسیقی فلامینکو از ایران است. بخش‌هایی نیز به توضیحاتی درباره موسیقی کشورهای هلند و یونان و اسپانیا اختصاص دارد. درباره موسیقی هلند و سیر تحول آن برای اولین بار است که در متون فارسی آمده است. بخش دیگر کتاب توضیحاتی درباره اهمیت فارابی فیلسوف و موسیقیدان بزرگ ایرانی قرن دهم میلادی است. هدف، در این بخش نشان دادن سرچشمه‌ها و مسیر دانش در جهان کنونی، و بازگویی و معرفی بخشی از آن است که به ایران مربوط می‌شود. به زبان دیگر، نشان دادن جای پای فرهنگ ایران (و خصوصا موسیقی ایران) در جهان و به ویژه جهان غرب است. معرفی بخشی از فرهنگ زنده‌ای که جهان از آن استفاده می‌کند و مستقیما از ایران است. شرق گرایی و غرب گرایی بدون اندیشه، هر دو نشانه جهل‌اند که در این کتاب از این موضوع کاملا پرهیز شده و معرفی سرچشمه‌های فرهنگی ایران نباید چنین سوء تفاهمی را ایجاد کند. فهرست مطالببخش اول: نگاه کوتاهی به سبک‌های موسیقی کلاسیکبخش دوم: موسیقی از عهد عتیق تا قرن 300 میلادیبخش سوم: موسیقی یونان از عهد عتیق تا 300 میلادیبخش چهارم: موسیقی ایران در قرون وسطیبخش پنجم: مختصری درباره موسیقی فلامینکوبخش ششم: موسیقی غرب در قرون وسطی: 300 تا 1450 میلادیبخش هفتم: مختصری درباره سرزمین هلند و موسیقی هلندبخش هشتم: مختصری درباره موسیقی کنونی ایرانبخش نهم: چگونه یک گیتارخوب را تشخیص دهیمبخش دهم: آگاهی‌های اولیه صوت، کوک گیتار، تُنوبخش یازدهم: ریتم و ملودی، تعاریفی دیگر برای ریتمبخش دوازدهم: میزان...، ضرب بالا، تمرینبخش سیزدهم: فاصله، علائم تغییر دهنده–علائم عَرَضی و ترکیبی

more_vert کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی

ادامه مطلب

closeکتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی

کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی نوشتۀ فریدون ناصری، شامل هشت هزار لغت و اصطلاح و ترجمه‌ی تأویلی و بیانی اصطلاحات رایج در موسیقی است. همچنین کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی شامل تلفظ مهم‌ترین اصطلاحات ایتالیایی به همراه مجموعه‌ای از اصطلاحات آلمانی و ایتالیایی آن‌گونه که در هنر موسیقی به‌ کار می‌رود آمده است. فریدون ناصری در تألیف این فرهنگ از فرهنگ‌هایی نظیر فرهنگ پل رونتون، دیکسیونر موسیقی لاروس،‌ انسیکلوپدی فاسکل، دیکسیونر مارک هونگر، فرهنگ موسیقی رولاند دوکانده، انسیکلوپدی موسیقی مقدس استفاده کرده است. فریدون ناصری نوازنده ویلنسل، آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیک تهران و مولف و مترجم چند کتاب موسیقی بود. او را باید احیاء کننده ارکستر سمفونیک تهران در بعد از انقلاب نام نهاد. تلاش‌های شبانه‌روزی او در بیش از یک و نیم دهه‌ای که رهبری این ارکستر را عهده‌دار بود سبب شد تا این ارکستر دوران صباوت خود را به خوبی طی کند و پا سفت نماید.

more_vert کتاب جامعه شناسی موسیقی زیرزمینی

ادامه مطلب

closeکتاب جامعه شناسی موسیقی زیرزمینی

در این کتاب سعی بر این بوده تا با تشریح توضیحاتی پیرامون هنر و زندگی در دنیای موسیقی؛به پیشگیری از خطاها پرداخته و راهی بسوی شکوفایی خلاقیت هنرمندان گشوده شود. نوع بیانی که هنرمندان برای نشان دادن افکارشان انتخاب می کنند بر مبنای نگرش و کاوشی است که انجام می دهند و بازتابی که از اتفاقات جهان در ذهنشان جریان می یاد موجب خلق آثاری می شود که تجلی متفاوت و یا همسان در گونه بیان هنر ها پدید می آورد. در واقع هنر با انگیزه های هنرمند مرتبط است و تصوری از جهان است که در قالبی از آثار هنری خلق می شوند و در زمان تماس با مخاطب به معنا می رسد. موسیقی تنها هنریست که بدون دیدن درک می شود و واکنش درونی آهنگساز را به وسیله اصوات نامرئی به دنیای بیرونی نمایان می کند که طی این جریان تصویرهای ذهنی متفاوت و گاه مشابه در شنونده برانگیخته می شود. موسیقی درای زبانی بین المللی و خاص می باد که برای تمام هنرمندان موسیقی دارای مفهومی همسان است و این یکسان بودن زبان نوشتاری موسیقی، دربین کشورهای مختلف، خود نوعی همبستگی و صلح همراه با عشق به انسانیت عرضه داشته و باعث شده است تا این زبان در تمام نقاط جهان قابل درک باشد. فهرست مطالببخش اول: هنر در گذر ایام بخش دوم: دلایل پیدایش موسیقی زیر زمینی بخش سوم: سیر موسیقی ایران در نیم قرن اخیر بخش چهارم: دالایل انگ شیطان پرستی به موسیقی متال بخش پنجم: ارتباط مردم با هنرمند بخش ششم: رویکرد موسیقی زیر زمینی

more_vert آموزش موسیقی

ادامه مطلب

closeآموزش موسیقی

قابل توجه والدینی که با شروع فصل تابستان قصد ثبت نام فرزندانشان در کلاس ها را دارند!! موسیقی را فراموش نکنید... 

more_vert کتاب یَسنای، نوآوری همدان در موسیقی سنتی ایران

ادامه مطلب

closeکتاب یَسنای، نوآوری همدان در موسیقی سنتی ایران

 "یسنای" نام ساز ابداعی برخاسته از هگمتانه و الوند است که مخترع آن در کتابی به همین نام به معرفی، چیستی و چگونگی نواختن یسنای می‌پردازد؛ کتابی که به همت حوزه هنری همدان چاپ شده‌است. یسنای سازی است برخاسته از هگمتانه و الوند؛ این ساز نغمه های باستانی سرزمین پاکان ایران را به گوش جان می رساند. این ساز از خانواده سازهای بادی است که برای نخستین بار توسط "بهروز بیگی" از هنرمندان همدان ابداع و به نام وی در اداره ثبت اختراعات کشور جای گرفت. بیگی در کتابی به همین نام یسنای را معرفی و آموزش می دهد؛ در این اثر سعی شده روش آموزش به گونه ای طراحی شود که هم برای مبتدیان و هم کسانی که با موسیقی به خصوص سازهای بادی آشنایی دارند، قابل استفاده باشد. با وجود اینکه نوازندگی با یسنای به دلیل وجود کلیدهای متعدد با نواختن نی متفاوت است، اما نوازندگانی که نی را مطابق با استاندارد سازهای بادی یعنی دست چپ بالا و دست راست پایین می نوازند، می توانند با کمی تمرین روی کلیدها، یسنای را به خوبی بنوازند. این ساز دارای صدایی خاص و منحصر به فرد است؛ البته از آنجا که یسنای ساز بادی به شمار می رود مشابهت هایی بین آن و سازهای بادی دیگر از جمله بالابان، دودوک و کلارینت وجود دارد، اما اختلاف در جنس صدا، یسنای را دارای صدادهی متفاوتی کرده است. از دیگر ویژگی ها و تفاوت ها می توان به سَر ساز یسنای اشاره کرد که با سر سازهای بادی فرق دارد. نوع و جنس مورد استفاده در یسنای، مصنوعی است. این کار که نوعی نوآوری نیز محسوب می شود، مشکلات و معضلات جنس چوب را نداشته و به راحتی صدادهی خوب و مفیدی در پی دارد؛ به نحوی که با کمترین فشار برای نوازنده صدای مناسبی تولید کرده و می توان سونوریته های مختلف با صدادهی گوناگون از آن استخراج کرد. همچنین دارای ماندگاری بیشتر نسبت به سرساز چوبی بوده و ساخت آن نیز به مراتب آسان تر و سریعتر شده است. این ساز در بخش موسیقی سنتی ایران نیز به خوبی از عهده نواختن قطعات ضربی و گوشه های ردیف برمی آید و توانایی اجرای موسیقی های محلی، مقامی، کلاسیک و موسیقی ملل مختلف را نیز داراست. ادامه چند و چون نواختن این ساز نوین را در کتاب یسنای بخوانید که به کوشش "حسین زندی" نگاشته شده و حوزه هنری استان همدان آن را در شمارگان یک هزار و ۱۰۰ نسخه منتشر کرد. یسنای دارای ۸۴ صفحه و با هدف معرفی و آموزش این ساز ابداعی به علاقه مندان هنر موسیقی معرفی می کند. ساز یسنای در خانه موسیقی ایران با حضور اساتید برجسته موسیقی کشور رونمایی شد. اساتیدی همچون "حسن ناهید" و "کیوان ساکت" در یاداشت هایی که صفحات نخست این کتاب را آراسته، یسنای را ستوده و آن را دارای صدایی لطیف و انسانی دانستند که گوش جان را می نوازد و بر ثبت و ضبط سازها و صداها تاکید کردند تا برای همیشه در تاریخ هنر ماندگار بماند.

more_vert کتاب موسیقی فیلم برای دو گیتار

ادامه مطلب

closeکتاب موسیقی فیلم برای دو گیتار

کتاب موسیقی فیلم برای دو گیتار به قلم حمید نوروزی چاکلی، شامل 8 اثر از آهنگسازان سرشناس موسیقی فیلم همچون انیو موریکوئه، جان ویلیامز، جیمز هورنر و... است که برای دو گیتار تنظیم شده‌اند. بسیاری از هنرجویان گیتار کلاسیک درصدند پس از فراگیری اصول اولیه و کلیات نوازندگی، قطعاتی را برای دو گیتار اجرا نمایند. دوئت نوازی یا همان دو نوازی علاوه بر جذابیت و بالا بردن تمرکز در نوازندگی، کمک به افزایش قدرت شنیداری و درک بهتر بخش‌های مختلف موسیقی کرده و همچنین پیش نیاز گروه نوازی است. فهرست مطالبComptine d'un autre étéSecret GardenChi MaiSchindler's ListThe Good the Bad and the UglyCareless WhisperMy Heart Will Go OnMission Impossible

more_vert کتاب مبانی بنیادی موسیقی

ادامه مطلب

closeکتاب مبانی بنیادی موسیقی

کتاب مبانی بنیادی موسیقی نوشته باربارا وارام، با رویکرد آموزش مقدمات موسیقی مانند آشنایی با نت‌نویسی، گام‌ها، فواصل، آکوردها، زمان، انتقال و همچنین اصطلاحات رایج موسیقی نوشته شده است. ‌اهمیت و لزوم آموزش مبانی اولیه موسیقی، ‌باعث شده است تا تعداد زیادی از آهنگسازان و مدرسان موسیقی دنیا، مطالعات گسترده‌ای در زمینه آموزش مبانی موسیقی و روش‌های مختلف ارائه دروس به هنرجویان موسیقی داشته باشند. مخاطب کتاب‌های ئئوری موسیقی در دنیا، علاقه‌مندان موسیقی و هنرجویانی هستند که در سنین پایین، فراگیری موسیقی را آغاز می‌کنند. اما در ایران، مخاطبان کتاب‌های تئوری موسیقی، فقط موسیقی‌دانان و دانشجویان موسیقی نیستند. از آن جایی‌ که موسیقی یکی از دروس آزمون کنکور هنر است، تمامی دانشجویان هنر، حداقل یک بار کتاب‌های تئوری موسیقی را مطالعه کرده‌اند. از این رو، آموزش صحیح موسیقی و به‌ روز بودن اطلاعات آن یکی از موارد مهم در انتشار کتاب‌های تئوری موسیقی است. کتاب مبانی بنیادی موسیقی (Elementary rudiments of music)، یکی از کتاب‌هایی است که حاوی اطلاعات مناسبی در زمینه تئوری موسیقی است و می‌تواند دستیار خوبی برای مدرسان و مربیان تئوری موسیقی باشد. این کتاب، ما حصل تحقیقات باربار وارام برای ارائه روشی نوین در زمینه آموزش موسیقی پایه است و به‌ خوبی می‌تواند هنرجویان را با مفاهیم موسیقی آشنا ‌کند. دروس هر بخش بسیار موجز و گویا هستند و این مسئله کمک شایانی به مدرسان جهت آموزش موسیقی به شاگردان خود می‌کند. حل مسائل و تمرین‌های ارائه‌ شده در هر بخش از کتاب، می‌تواند شاخصی برای سنجش میزان درک مفاهیم ارائه شده و شناسایی نقاط قوت و ضعف هنرجو باشد. کتاب ترجمه‌ای روان و گویا دارد و می‌تواند بخش عمده‌ای از نیازهای هنرجویان در زمینه آموزش تئوری موسیقی را رفع نماید. باربارا وارام (Barbara Wharram) در تورنتو کانادا چشم به جهان گشود. وی فارغ التحصیل مدرسه برنک سام هال و دانشکده موسیقی دانشگاه تورنتو بود. وی مدرک عالی نوازندگی پیانو را از رویال کنسرواتوار موسیقی تورنتو نیز داشت. خانم وارام پس از‌ فارغ‌التحصیلی از دانشگاه تمام مطالعات خود را روی تئوری موسیقی متمرکز کرد. وی همچنین کتاب دیگری به نام تئوری برای نوآموزان موسیقی نوشته است. فهرست مطالبفصل اول: نت‌نویسیفصل دوم: گام‌هافصل سوم: فواصلفصل چهارم: آکوردها و کادانس‌هافصل پنجم: زمانفصل ششم: انتقال، پارتیتورفصل هفتم: اصطلاح‌های ایتالیایی، علامت‌ها و اختصارهافصل هشتم: لغت‌نامه، فرم‌هافصل نهم: امتحان‌هاپیوست‌ها

more_vert درباره «هوشنگ ظریف»

ادامه مطلب

closeدرباره «هوشنگ ظریف»

درباره «هوشنگ ظریف» (۱۳۱۷ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۸)میراث فراموش‌شده موسیقی ایرانعطا نویدی | پژوهشگر موسیقی«هوشنگ ظریف» از موسیقی‌دانان دوره‌ای به‌شمار می‌رفت که آن را دوره درخشان موسیقی ایران می‌نامم. او در دوره ریاست روح‌الله خالقی به هنرستان موسیقی رفت و از آموزه‌های استادانی همچون موسی معروفی، علی‌اکبرخان شهنازی، جواد معروفی و همچنین روح‌الله خالقی بهره برد. او از سال ۱۳۴۷ و به دعوت حسین دهلوی به عنوان مدرس تار به هنرستان موسیقی رفت و تا سال ۱۳۵۹ در این هنرستان به تربیت شاگردان مشغول شد. از برجسته‌ترین شاگردان هوشنگ ظریف می‌توان به حسین علیزاده، داریوش طلایی، ارشد تهماسبی، شهریار فریوسفی و... اشاره کرد. گرچه محیط هنرستان به شکلی بوده و هست که شاگردان اختیاری در انتخاب استاد ندارند، اما نقش ظریف در علاقه‌مندی هنرجویان و شاگردان به موسیقی ایرانی و ساز تار به‌حدی بود که پس از سال‎‌ها چهره‌های سرشناس خود را شاگرد این استاد فقید می‌دانند. ظریف پس از انقلاب و ترک هنرستان همچنان به تدریس موسیقی مشغول بود و تارنوازان بسیاری از نسل‌های جدیدتر تربیت‌یافته او هستند. فعالیت‌های حرفه‌ای ظریف تنها به تدریس موسیقی محدود نبود. او از ابتدای فعالیتش با گروه‌های متعددی به‌عنوان نوازنده تار فعالیت کرد اما برجسته‌ترین دوران کاری ظریف همکاری در کنار هنرمند یگانه‌ زمانه‌ ما، فرامرز پایور، بود. ظریف تا آخرین روزهای فعالیت پایور با وی همکاری و دوستی تنگاتنگ داشت. تاثیر پایور بر فعالیت‌های ظریف بر کسی پوشیده نیست. نگرشی که پایور در موسیقی دنبال می‌کرد و نظم کم‌نظیر و مثال‌زدنی او در موسیقی را هر کسی تاب نمی‌آورد اما ظریف و دیگر اعضای گروه پایور، توانستند خود را مطابق آنچه پایور از آن‌ها انتظار داشت شکل دهند و دورانی شکوهمند در موسیقی ایران بسازند. کنسرت‌ها و ضبط‌های بی‌شمار حاصل این فعالیت‎‌ها بود که یکی از مراجع موسیقی ایران است. هوشنگ ظریف با شکل‌گیری خانه موسیقی، به‌عنوان تنها نهاد صنفی هنرمندان موسیقی با آن همراه شد و سال‌ها چه در هیئت‌مدیره کانون نوازندگان سنتی، چه در هیئت‌مدیره و چه در شورای عالی خانه موسیقی به فعالیت صنفی خود نیز ادامه داد. آخرین حضورش نیز در دوره پیشین شورای عالی خانه موسیقی به ریاست محمدرضا شجریان بود. این معلم راستین موسیقی، ردیف‌دان و نوازنده سرشناس در سال‌های آخر حیات پربارش به بیماری آلزایمر مبتلا شد و در ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ در ۸۱ سالگی از جهان ما رخت بر بست. مراسم خاکسپاری پیکر شریفش به‌دلیل شیوع بیماری کرونا با حضور کم‌تعداد هنرمندان برگزار شد. او را در جوار مقبره‌ حسین دهلوی، یار و دوست دیرینش به خاک سپردند. دهلوی نیز در پایان عمرش به آلزایمر مبتلا شد و مهرماه ۱۳۹۸ درگذشت. گویی فراموشی سرنوشت نسلی بزرگ و درخشان در موسیقی ما بود که ما آن‌ها را سال‌هاست از یاد برده‌ایم و میراث‌شان را هیچ‌گاه قدر ندانستیم.

more_vert کتاب موزیکولوژی

ادامه مطلب

closeکتاب موزیکولوژی

کتاب موزیکولوژی به قلم سید سعید ابوذریان، در بردارنده تحقیقات علمی و هنری در زمینه روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و سبک‌شناسی موسیقی از منظر تاریخی و هنری است که بسیار موشکافانه و علمی به موضوع موسیقی در میان جوانان پرداخته است. بخش اول کتاب شامل سبک‌شناسی موسیقی ایرانی، سنتی، غربی، عثمانی، و موسیقی‌های محلی ایرانی از جمله خراسانی، لری، مازندرانی، آذری، بلوچی، جنوبی، و کردی اختصاص یافته است. در بخش دوم جامعه‌شناسی موسیقی از نظر مخاطب‌شناسی ایرانی و در بخش سوم به روانشناسی موسیقی از منظر علمی و هنری پرداخته است. این کتاب شامل دو تحقیق علمی در زمینه میزان مصرف و سبک‌شناسی موسیقی در میان جوانان ایران و نیز تاثیر موسیقی در افزایش راندمان ذهنی انسان است که در مجلات معتبر خارجی نیز به چاپ رسیده است. در بخشی از کتاب موزیکولوژی می‌خوانیم: مفهوم مقام در موسیقی ایرانی در دوره‌های مختلف تحول داشته ‌است. پیش از ورود اسلام، از لفظ پرده برای توصیف مفهومی استفاده می‌شود که امروزه با نام مقام شناخته می‌شود، اگر چه اینکه این دو مفهوم یکی باشند مورد توافق همه نیست. از حدود سده دهم هجری به این سو، اسنادی هست که در آن تعداد مقام‌ها دوازده مورد ذکر شده و نام‌هایشان با آنچه در تمام متون بعدی هست، مطابقت زیادی دارد. پیش از ورود اسلام و در دوره سلسله ساسانیان، آهنگ‌های منسوب به «باربد» شامل «هفت خسروانی»، «سی لحن» و «سیصد و شصت دستان» بوده که با هفت روز هفته، سی روز ماه و سیصد و شصت روز سال مطابق بوده ‌است. یعنی هر برنامه موسیقی شامل یک خسروانی، یک لحن و یک دستان بوده‌است. حکیم نظامی گنجوی در منظومه «خسرو و شیرین» سی لحن باربد را به نظم درآورده است. محمد بن محمود بن محمد نیشابوری هم در رساله موسیقی خود (قرن ششم هجری) ابداع هفت پردۀ موسیقی را به باربد نسبت می‌دهد. از بین مقام‌های دوازده‌گانه، مقام راست تا مدت‌ها مقام اصلی دانسته می‌شده است. نیشابوری در رسالۀ خود صریحاً می‌نویسد که «پردۀ راست شاه همۀ پرده‌هاست و همۀ پرده‌ها از وی گرفته‌اند». بسیاری دیگر از متونی که قبل از صفی‌الدین ارموی نوشته شده‌اند نیز پردۀ راست را مادر همۀ پرده‌ها می‌دانسته‌اند. اما ارموی این برتری را برای عشاق قائل می‌شود و آن را «دائرۀ الاولی» می‌نامد. البته این احتمال وجود دارد که پردۀ راست نیشابوری با پردۀ راست ارموی تفاوت داشته‌اند. با این حال، در یکی از رساله‌های گمنام که احتمالاً متعلق به قرن یازدهم هجری است (که احتمالاً مصادف با شروع تحول مقام به دستگاه است)، چنان ذکر شده که موسیقی ایرانی تنها چهار دستگاه اصلی دارد و یکی از آن‌ها دستگاه نوا است که با همه پرده آشنا و بر همه مقام مألوف است. فهرست مطالببخش اول: شناخت موسیقیبخش دوم: جامعه‌شناسی موسیقیپیوست بخش دومبخش سوم: روان‌شناسی موسیقیپیوست بخش سوممنابع و مآخذ

more_vert کتاب "موسیقی اصفهان در گذر زمان" مروری بر مکاتب موسیقی

ادامه مطلب

closeکتاب "موسیقی اصفهان در گذر زمان" مروری بر مکاتب موسیقی

"موسیقی اصفهان در گذر زمان" نوشته منصور اعظمی‌کیا کتابی به بیان تفاوت‌های شیوه، سبک و مکتب در موسیقی پرداخته است. کتاب "موسیقی اصفهان در گذر زمان" سال ۹۳ توسط انتشارات گلدسته در۸۰ صفحه و به صورت سیاه و سفید و مصور در یک‌هزار نسخه به چاپ رسیده است. این کتاب به همت حوزه هنری استان اصفهان روانه بازار کتاب شده است. هدف از انتشار کتاب "موسیقی اصفهان در گذر زمان" بیان علمی و تفاوت‌های سه واژه شیوه، سبک و مکتب است. مولف در این کتاب هنرمندان صاحب شیوه و سبک را معرفی و دسته بندی می‌کند تا به این وسیله هنرجویان موسیقی را در انتخاب استاد خود راهنمایی کرده و جایگاه هر یک از هنرمندان را در موسیقی مشخص کند. این کتاب سه واژه مکتب، سبک و شیوه و بیان ارتباط آن با آموزش در موسیقی سازی و آوازی را تعریف کرده که اهمیت فراوانی دارد. یکی از مواردی که در هر پژوهش موسیقیایی باید به آن توجه کرد، تعریف دقیق و اژگان تخصصی موجود برای درک صحیح بحث‌های نظری و عملی آن است. این کتاب ابتدا پیشینه خوانندگی و نوازندگی در مکتب اصفهان مورد تحقیق واقع شده و سپس واژه‌های مورد نظر را شرح داده‌ است. دیباچه، تاریخچه‌ خنیاگری در اصفهان، بررسی سه واژه مکتب، سبک و شیوه، آموزش موسیقی در مکتب‌سازی– آوازی اصفهان از جمله فهرست مطالب کتاب است در پایان شرح ویژگی‌های منحصربفرد نوازندگی و خوانندگی مکتب اصفهان در ارتباط با این واژگان آمده است. کتاب موسیقی اصفهان در گذر زمان چهارمین کتابی است که از این نویسنده توسط واحد موسیقی حوزه هنری استان اصفهان منتشر می شود. منصور اعظمی‌کیا پیش از این نیز کتاب‌های "راه و رسم منزل‌ها"، "شیوه‌های راه گردانی، مرکب‌خوانی و مرکب‌نوازی" و کتابی با نام "آموزش تحلیلی تصنیف‌خوانی" منتشر کرده است.

more_vert چرا موسیقی بی‌کلام؟

ادامه مطلب

closeچرا موسیقی بی‌کلام؟

موسیقی می تواند به شما کمک کند تمرکز خود را حفظ کنید، در کار خود عمیق شوید، و کارهایتان را با رضایت بیشتری انجام دهید. اما همه اینها در صورتی محقق می شود که موسیقی درستی برای کار کردن انتخاب کرده باشید. در پژوهشی که در سال 2010 انجام شده و در مجله روانشناسیِ شناختی به چاپ رسیده آمده است:...

more_vert کتاب ادبیات مقاومت در ایران (از فروپاشی ساسانیان تا دوران مشروطه)

ادامه مطلب

closeکتاب ادبیات مقاومت در ایران (از فروپاشی ساسانیان تا دوران مشروطه)

ایرانیان از کهن‌ترین ازمنه تاریخ، دارای اندیشه، فلسفه و عرفان ویژه خود بوده‌اند. در این بین منتقدین زیادی نیز وجود داشته است. در برابر هر فلسفه یا هر آیین و اندیشه‌ای، مخالف این فلسفه و آیین و اندیشه هم وجود داشته است. در برابر فلسفه زردشت، فلسفه مهر قرار داشته. در برابر فلسفه مهر، آیین زروان بوده و در هر زمان نیز این اندیشه‌های موافق و مخالف وجود داشته است. هر حکومتی نیز بر پایه فلسفه‌ای که داشته دارای پیروانی و منتقدین بوده است. هخامنشیان و اشکانیان سعی کردند در جهان آن روزگار یک حکومت فدراتیو بر اساس آزادی و دموکراسی داشته باشند. ساسانیان اما به خاطر ادغام دین و سیاست در ایران مخالفت‌هایی را برانگیختند که مزدکیان و مانویان نمونه‌ای از این مخالفت‌ها بود که عاقبت الامر مزدکیان با همیاری‌ عرب‌ها توانستند انتقام سختی از ساسانیان بگیرند. پس از تازش مزدکیان و عرب‌هاست که ما می‌بینیم در ایران منتقدین که شاعران و عرفا و دانشمندان جزو آنان بودند در آثارشان این مخالفت را به طور وسیعی ذکر کرده‌اند و همین منجر به تشکیل فرقه‌ای به نام عرفان سیاسی شده است.در این کتاب، که تاریخ ادب پایداری و مقاومت در ایران است از روزگار تازش تازیان تا دوره مشروطه به این مهم اشارت رفته است.فهرست مطالب ادبیات مقاومت در ایراندرآمدی بر حماسه‌سرایی و رجزخوانیساخت و موقعیت عمومی حماسه ی ملی ایرانموسیقی حماسی یا پهلوانی سرودموسیقی رزمیواژگان حماسیآثار حماسی ایران پیش از اسلامحماسه در ادبیات پهلویآثار حماسی عهد اسلامیحماسه‌های تاریخیحماسه‌های دینیموسیقی و حماسهاقوام ایرانی:موسیقی قومی و انواع سازهاترانه‌ی قومیموسیقی کردیموسیقی لریموسیقی آذریموسیقی فارسموسیقی عربموسیقی تالشموسیقی بلوچموسیقی ترکمنمنابع