جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله بررسی آفت‌ها و موانع فردی سلامت روح و روان از دیدگاه اسلام

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی آفت‌ها و موانع فردی سلامت روح و روان از دیدگاه اسلام

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی آفت‌ها و موانع فردی سلامت روح و روان از دیدگاه اسلام " مقاله ای است در 16 صفحه و با 32 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اسلام، موانع‌فردی، سلامت، روح و روان پرداخته شده است چکیده مقاله با توجه به آیات قرآن و روایات معصومین(ع) خداوند همه‌ی انسان‌ها را با فطرت و روانی سالم آفریده و به آن سوگند یاد کرده است «وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا» (شمس/7). اما در اثر علل و عوامل گوناگون دنیوی نقص و عیب پیدا می‌کنند. همان‌طور که در صدد پیشگیری و درمان آسیب‌های مادی برمی‌آییم باید به آفت‌ها‌ی روانی نیز توجه نموده و نسبت به پیشگیری و درمان آن اقدام نماییم. هدف این مقاله بررسی و شناسایی آفت‌ها و موانع فردی سلامت روح و روان از دیدگاه اسلام و ارائه راهکارهای نظری و عملی در جهت زدودن این آسیب‌ها و موانع می‌باشد. این مقاله با بهره‌گیری از روش توصیفی – تحلیلی و با مراجعه به منابع دست اول همچون قرآن کریم و روایات معصومین(ع) تدوین شده است. بر اساس یافته‌های این پژوهش برخی از این موانع و آفت‌ها عبارتنداز: خودخواهی و منیت‌ها، پیروی ازظن، تعصب، نفس اماره، تنبلی وتن پروری، غرایز سرکش، زنگاردل، کوری‌قلب، قساوت قلب، دلبستگی به دنیا، حسادت، پایبندی به شهوات، تسویل، تزئین، تلبیس. از میان بر داشتن این موانع و آسیب‌ها از نظر اسلام به استناد آیه 9 سوره شمس «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکّیها» منجر به پالایش روح و سلامت روان می‌شود دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی بررسی موانع کارآفرینی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی بررسی موانع کارآفرینی

مقاله علمی و پژوهشی" بررسی موانع کارآفرینی " مقاله ای است که در20 صفحه و با 27 عنوان فهرست در مجلات معتبر علمی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به کارآفرینی، موانع کارآفرینی، موانع آموزشی و موانع ارتباطی اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب هنر برقراری ارتباط

ادامه مطلب

closeکتاب هنر برقراری ارتباط

در طول تاریخ، فقط بشر نبوده است که زندگی اجتماعی را پیشه‌ کرده است بلکه موجودات دیگری نیز به این شیوه زندگی کرده و می‌کنند. یکی از شباهت‌های زندگی اجتماعی انسان‌ها و دیگر موجودات، ارتباطات آن‌ها با یکدیگر است ولی واقعیّت این است که ارتباط‌های بین فردی ما انسان‌ها به حدّی اهمّیّت دارد که وجه عمده‌ی تمایز زندگی جمعی انسان نسبت به دیگر موجودات را رقم می‌زند.شاید بتوان گفت که ارتباط، یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال عالی‌ترین دستاورد‌های بشر بوده است، ارتباط در گذشته برای انسان‌های اوّلیّه، علاوه بر کارکرد‌هایی که در جهت حفظ حیات و یاری گرفتن از دیگران داشته، زمینه‌ساز فعّالیّت‌های اجتماعی و سرآغازی بر زندگی اجتماعی نیز بوده است. ارتباط، اساساً، میان دو یا چند نفر اتّفاق می‌افتد و همه‌ی ما، در طول روز با افراد مختلف ارتباط برقرار می‌کنیم. برقراری ارتباط به دلایل مختلفی مانند وقت‌گذرانی، بررسی مسائل شغلی و فردی، بیان انتظارات زناشویی و یا توقّعات والدین از فرزندان، طرح اختلاف عقیده و موارد مشابه صورت می‌گیرد. امّا به‌هر حال، هیچ نوع ارتباطی جز به دلیل «احساس نیاز شدید انسان» برای برقراری تعامل اجتماعی به وقوع نمی‌پیوندد چرا که برقراری ارتباط با دیگران بسیاری از نیازهای او را برطرف می‌کند. در این کتاب با مهارت‌های ارتباط کلامی و غیرکلامی و موانع و خطاهای ارتباطی آشنا می‌شوید تا به‌هنگام مواجهه با تعارض و اختلاف از این مهارت‌ها استفاده نمایید و ایجاد روابط بین فردی مؤثّر همراه با به‌کارگیری تکنیک‌های ساده‌ی ارتباطی و نیز در بخش پایانی کتاب نیز با مطالعه‌ی مبانی ارتباط اثربخش برای دست‌یابی به روابط معنادار و عمیق برمی‌خورید. فهرست مطالب همه‌ی کارهای ما نوعی ارتباط استتعریف مهارت‌های ارتباطیموانع و خطاهای ارتباطی موانع ارتباطیخطاهای ارتباطیمهارت‌های حل و فصل اختلاف و تعارضچگونه براختلاف و تعارض غلبه کنیم؟پنج‌روش برای مقابله با اختلافبرد مضاعف و اصولپذیرشهنر گوش دادن فعّالمهارت ارتباط بین فردی مؤثّرانواع ارتباطمبانی ارتباط اثربخشصداقتعشق بدون انحصارطلبیهمــدلیمنابع

more_vert کتاب تجارت الکترونیک

ادامه مطلب

closeکتاب تجارت الکترونیک

امروزه با رشد فناوری اطلاعات و افزایش حجم مبادلات تجاری بین دولت­ها و شرکت­های بزرگ و همچنین افزایش تجارت و کسب و کار در بین جوامع انسانی، استفاده از روش­های قدیمی مبادله و تجارت کارایی خود را از دست داده است. جوامع ماشینی، انسان را به مهار خویش درآورده و طبیعی است که این سیطره در دنیای به هم پیوسته امروز تأثیر بگذارد. در این کتاب به موضوع تجارت الکترونیک به صورت کامل پرداخته شده است و همچنین به موضوع اعتماد که یکی از ارکان تجارت الکترونیک است گریزی زده شده است. فهرست مطالبمقدمهتعریف تجارت الکترونیکتاریخچه مختصر تجارت الکترونیکیواژه کسب و کار الکترونیکی و ارتباط آن با تجارت الکترونیکیانواع تجارت الکترونیکیمزایای تجارت الکترونیکیمحدودیتها و موانع تجارت الکترونیکیدلایل شکست تجارت الکترونیکعوامل کلیدی موفقیت تجارت الکترونیکموانع تجارت الکترونیکی جهانیحذف موانع تجارت الکترونیکی جهانیبازاریابی اینترنتی و خرده فروشی الکترونیکیویژگیهای فروشگاهها در تجارت الکترونیکعوامل موفقیت در فروش اینترنتیتعاریف اعتماداعتماد در تجارت الکترونیکیانواع اعتماد در تجارت الکترونیکیموانع اعتماد به تجارت الکترونیکی

more_vert موانع یادگیری

ادامه مطلب

closeموانع یادگیری

در مقابل قوانینی که به یادگیری کمک می‌کنند، عواملی نیز وجود دارند که ممکن است مانع یادگیری شوند. موانع یادگیری همه ی چیزهایی هستند که در راه رسیدن به یک هدف یادگیری سر راه ما قرار می گیرند. این موانع از منابع مختلفی ناشی می شوند. صرف نظر از منبعی که این موانع از آنها منتج می شوند، آنها انرژی شما برای یادگیری را پایین می آورند.

more_vert ساخت ربات جدید با الهام از مار

ادامه مطلب

closeساخت ربات جدید با الهام از مار

محققان دانشگاه جان هاپکینز آمریکا با الهام از نحوه حرکت مار، ربات هوشمندی ساختند که توانایی عبور از موانع مختلف را دارد. به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، نمونه اولیه این ربات از ۱۰ بخش متصل به هم ساخته است که هریک مجهز به دو چرخ و یک سیستم تعلیق مستقل هستند. این ربات توانایی حرکت جانبی را با قابلیت صعود از موانع بلند باهم ادغام کرده است. بدین ترتیب امکان بالا رفتن از موانعی را دارد که ارتفاع آن‌ها به ۳۸ درصد از طول بدن آن می‌رسد.در هنگام حرکت، بدن این ربات در سه بخش مجزا شامل بخش جلویی، میانی و پشتی امکان جابه‌جایی را فراهم می‌کند. زمانی که ربات به یک مانع برخورد می‌کند، طول ‌بخش جلویی افزایش می‌یابد، بخش میانی بدون تغییر باقی می‌ماند و طول بخش پشتی کاهش می‌یابد. به منظور حفظ پایداری، در هنگام بالارفتن از موانع بلند یا دارای سطح لغزنده، سرعت حرکت ربات کاهش می‌یابد.به گفته محققان سرعت حرکت این ربات تقریبا به اندازه سرعت حرکت مار است، اما استفاده از سیستم تعلیق جدید موجب افزایش توان مصرفی آن در مقایسه با سایر ربات‌های طراحی شده در تحقیقات دیگر است. اکنون محققان در تلاش اند تا ربات خود را برای عبور از موانع دشوارتر آماده کنند.گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Experimental Biology منتشر شده است.

more_vert مقاله بررسی موانع موثر بر استقرار نظام جانشین‌پروری

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی موانع موثر بر استقرار نظام جانشین‌پروری

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی موانع موثر بر استقرار نظام جانشین‌پروری" مقاله ای است در 20 صفحه و با 25 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث استقرار نظام جانشین‌پروری؛ موانع ساختاری؛ موانع سازمانی؛ موانع رفتاری پرداخته شده است چکیده مقاله               هدف از این پژوهش بررسی موانع موثر بر استقرار نظام جانشین‌پروری در ادارات مرکزی بانک ملی ایران بود. این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی انجام شد و از نوع کاربردی می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش مدیران و کارشناسان و مسئولین دوایر ادارات مرکزی بانک ملی ایران در سال 1396 بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری صورت تصادفی ساده وجدول کرجسی مورگان 191نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای و میدانی بود که در بخش میدانی از طریق پرسشنامه‌ی پژوهشگر ساخته موانع استقرار جانشین‌پروری داده‌ها گرداوری شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS در دو بخش توصیفی و استنباطی (آزمون تی تک نمونه ای و سلسه مراتبی )انجام شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که موانع ساختاری، موانع رفتاری، موانع سازمانی و موانع مدیریتی در استقرار نظام جانشین‌پروری در ادارات بانک ملی ایران، تاثیر مثبت و معنی داری دارند و در این میان موانع ساختاری از اولویت برخوردار است. عنوان مقاله [English] Studing the Barriers of Implementing succession at Central departments Melli bank in Iran چکیده [English] The purpose of this study was to investigate the barriers affecting the Implementing of the succession system in the central offices of the National Bank of Iran. This study was conducted using descriptive-survey method and is of applied type. The statistical population of this study was directors, experts and officials of the central departments of the National Bank of Iran in 1396. The sample size was 191 persons by using simple random sampling method and Krugsi Morgan's method. The data gathering method was library and field survey. The data were gathered through a researcher-made questionnaire. Data analysis was carried out using SPSS software in two descriptive and inferential sections (T-test and ahp). The results of this study indicated that structural barriers, behavioral barriers, organizational barriers, and management barriers in the establishment of the succession system in the National Bank of Iran offices have a positive and significant effect, while structural barriers are of high priority کلیدواژه‌ها [English] Implementing of succession system, structural barriers, organizational barriers, behavioral barriers دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب مدیریت تحول، موانع و راهکارهای عملیاتی

ادامه مطلب

closeکتاب مدیریت تحول، موانع و راهکارهای عملیاتی

تغییر و تحول، جز لاینفک و ضروری در هر سازمانی است. همین ضرورت سبب شده تا سازمان ها، به طور دوره ای برنامه هایی که تغییرات وسیعی در سراسر سازمان به همراه دارد را دنبال نمایند تا بتوانند شرایط سازمان خود را همواره با شرایط محیطی وفق دهند و نقاط ضعف خود را اصلاح نمایند. با این حال، موانعی وجود دارند که می تواند اثربخشی برنامه های تحول را تحت الشعاع خود قرار دهد. در این کتاب سعی می شود تا به بررسی موانع احتمالی اجرای برنامه های تحول در شرکت های بیمه ای پرداخته شود. برای این منظور، هفت عامل به طور پیش فرض مطرح گردید که عبارت بودند از: مقاومت پرسنل، سبک مدیریت و رهبری، نیروهای انسانی ناکارامد، هزینه ها و مشکلات مالی، ابهام از شرایط آتی، حمایت سازمانی ناکافی، ضعف ارتباطات سازمانی. کتاب حاضر از لحاظ هدف و استفاده کنندگان، کاربردی است، چرا که نتایج آن در شرکت های بیمه ای کاربرد دارد. همچنین از لحاظ روش، این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و مهمترین ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه بوده است. قبل از توزیع پرسشنامه، روایی و پایایی آن سنجیده شده و سپس در میان نمونه ای با حجم 200 نفر توزیع و جمع آوری شده است. سپس داده های جمع آوری شده و با روش t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.نتایج نشان می دهد که از میان فرضیات هفتگانه تحقیق، چهار فرضیه مورد اهتمام بیشتری قرار گرفته. به این ترتیب، مقاومت پرسنل، سبک مدیریت و رهبری، نیروهای انسانی ناکارآمد و ضعف ارتباطات سازمانی به عنوان موانع اجرای برنامه های تحول معرفی شده اند و نقش عواملی نظیر هزینه ها و مشکلات مالی، ابهام از شرایط آتی و حمایت سازمانی ناکافی مورد تأکید قرار نگرفته است.در مجموع اهداف کلی نگارش این کتاب عبارتند از:• شناسایی موانع اجرای برنامه های تحول در شرکت های بیمه ای.• اولویت بندی موانع.• بررسی و تبیین نقش مقاومت پرسنل• بررسی و تبیین نقش سبک مدیریت و رهبری• بررسی و تبیین نقش نیروهای انسانی ناکارآمد• بررسی و تبیین نقش هزینه ها و مشکلات مالی• بررسی و تبیین نقش ابهام از شرایط آتی• بررسی و تبیین نقش حمایت سازمانی ناکافی• بررسی و تبیین نقش ضعف ارتباطات سازمانی

more_vert کتاب مدیریت تحول، موانع و راهکارهای عملیاتی

ادامه مطلب

closeکتاب مدیریت تحول، موانع و راهکارهای عملیاتی

تغییر و تحول، جز لاینفک و ضروری در هر سازمانی است. همین ضرورت سبب شده تا سازمان ها، به طور دوره ای برنامه هایی که تغییرات وسیعی در سراسر سازمان به همراه دارد را دنبال نمایند تا بتوانند شرایط سازمان خود را همواره با شرایط محیطی وفق دهند و نقاط ضعف خود را اصلاح نمایند. با این حال، موانعی وجود دارند که می تواند اثربخشی برنامه های تحول را تحت الشعاع خود قرار دهد. در این کتاب سعی می شود تا به بررسی موانع احتمالی اجرای برنامه های تحول در شرکت های بیمه ای پرداخته شود. برای این منظور، هفت عامل به طور پیش فرض مطرح گردید که عبارت بودند از: مقاومت پرسنل، سبک مدیریت و رهبری، نیروهای انسانی ناکارامد، هزینه ها و مشکلات مالی، ابهام از شرایط آتی، حمایت سازمانی ناکافی، ضعف ارتباطات سازمانی.کتاب حاضر از لحاظ هدف و استفاده کنندگان، کاربردی است، چرا که نتایج آن در شرکت های بیمه ای کاربرد دارد. همچنین از لحاظ روش، این تحقیق از نوع پیمایشی بوده و مهمترین ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه بوده است. قبل از توزیع پرسشنامه، روایی و پایایی آن سنجیده شده و سپس در میان نمونه ای با حجم 200 نفر توزیع و جمع آوری شده است. سپس داده های جمع آوری شده و با روش t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.نتایج نشان می دهد که از میان فرضیات هفتگانه تحقیق، چهار فرضیه مورد اهتمام بیشتری قرار گرفته. به این ترتیب، مقاومت پرسنل، سبک مدیریت و رهبری، نیروهای انسانی ناکارآمد و ضعف ارتباطات سازمانی به عنوان موانع اجرای برنامه های تحول معرفی شده اند و نقش عواملی نظیر هزینه ها و مشکلات مالی، ابهام از شرایط آتی و حمایت سازمانی ناکافی مورد تأکید قرار نگرفته است.در مجموع اهداف کلی نگارش این کتاب عبارتند از:• شناسایی موانع اجرای برنامه های تحول در شرکت های بیمه ای.• اولویت بندی موانع.• بررسی و تبیین نقش مقاومت پرسنل• بررسی و تبیین نقش سبک مدیریت و رهبری• بررسی و تبیین نقش نیروهای انسانی ناکارآمد• بررسی و تبیین نقش هزینه ها و مشکلات مالی• بررسی و تبیین نقش ابهام از شرایط آتی• بررسی و تبیین نقش حمایت سازمانی ناکافی• بررسی و تبیین نقش ضعف ارتباطات سازمانی

more_vert کتاب تصمیم‌گیری؛ راه‌حل های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه

ادامه مطلب

closeکتاب تصمیم‌گیری؛ راه‌حل های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه

کتاب تصمیم‌گیری؛ راه‌حل های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه از انتشارات دانشکده کسب ‌و کار هاروارد است که مجید کرمی آنرا ترجمه کرده است عنوان انگلیسی کتاب Making Decisions : Expert Solutions to Everyday Challenges  است و انتشارات آریاناقلم آنرا منتشر کرده است بررسی موضوع کتاب:  آخرین تصمیم مهمی که در کار خود گرفته‌‏اید چه بوده است؟ در مورد آن فکر کنید. مطمئنا گزینه‌های مختلفی پیش‌رو داشتید و انتخاب بهترین ­راه­‌حل برای شما کار آسانی نبوده است. در کتاب حاضر به هر یک از مراحل تصمیم‏‌گیری، از آماده ساختن شرایط برای اتخاذ تصمیمی خاص و شناخت موانع تا ارایه و ارزیابی راه‌­حل­‌ها و انتخاب تصمیم ­نهایی، به تفصیل پرداخته خواهد شد.

more_vert کتاب «چراغ مطالعه» راهنمایی کاربردی برای اهالی کتاب‌خوان

ادامه مطلب

closeکتاب «چراغ مطالعه» راهنمایی کاربردی برای اهالی کتاب‌خوان

«چراغ مطالعه» عنوان کتابی است که به قلم «رضا حیدری» نوشته شده و به عنوان یک راهنمای مفید و کاربردی برای دستیابی به لحظات لذت‌بخش و موثر در عرصه کتاب‌خوانی ارایه شده است. این کتاب ۲۰۴ صفحه‌ای با شمارگان ۵۰۰ نسخه از سوی نشر «دانش کیان» به چاپ رسیده و در کتابفروشی‌ها عرضه شده است. قیمت هر جلد از این کتاب برای علاقه‌مندان به عرصه مطالعه ۲۵ هزار تومان است. مطالب این کتاب در ۱۵ فصل با عناوین قبل از شروع، قبل از مطالعه، انگیزه، هدف‌گذاری، مدیریت زمان، تمرکز، غلبه بر تنبلی، روش‌های مطالعه، تندخوانی، خلاصه‌نویسی و نقشه ذهنی، فراموشی، انضباط فردی، برنامه‌ریزی تحصیلی، توصیه‌های بهداشتی و علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه ارایه شده است. فصل نخست این کتاب می‌کوشد به خواننده القا کند چطور باید یاد بگیرد و تاثیر کارهای کوچک را بزرگتر کرده و آنچه که مطالعه می‌کند اثربخشی داشته باشد و در فصل دوم نیز نویسنده تاکیدش را بر آشنایی مخاطبان با فواید یادگیری فنون مطالعه گذاشته و به معرفی پیش‌نیازهای مطالعه ، عوامل موثر در یادگیری و سبک‌های یادگیری پرداخته است. در فصل سوم کتاب تعریف جامعی از انگیزه ارایه شده و در ادامه راهکارهای افزایش انگیزش برای مطالعه با مخاطبان به اشتراک گذاشته شده است. هدف چیست و فواید هدفگذاری، موانع و چالش‌های پیش رو و روش‌های اثربخش در افزایش ضریب دستیابی به هدف در فصل چهارم کتاب ارایه شده است و فصل پنجم نیز به مدیریت زمان و اهمیت و فواید آن اختصاص یافته است. تکنیک‌های افزایش تمرکز، موانع موجود در مسیر تمرکز برای مطالعه و تمرینات تقویت تمرکز دستمایه مباحث فصل ششم کتاب است و نویسنده در تمرینی جالب که محوریت مطالب بخش هفتم کتاب را شامل شده تلاش می‌کند با تکنیک‌هایی غلبه بر تنبلی در مطالعه را برای خواننده برجسته و جذاب جلوه دهد. فصل هشتم کتاب سویه متفاوتی با بخش‌های پیشین دارد و روش‌های مطالعه از جمله شیوه پس ختام، و LWF معرفی شده و انواع روش ‌های خوانش ، توجه به کل به جای جزء و ریژه‌کاری‌های ارایه شده در این زمینه خالی از لطف نیست و به علاقه‌مندان توصیه می‌شود. فصل نهم چکیده‌ای از فواید ، تکنیک‌ها و موانع تندخوانی است و شیوه سنجش سرعت مطالعه در این بخش ارایه شده است و پس از آن در فصل دهم نویسنده تلاش شده روش‌های خلاصه نویسی و چینش و نقشه ذهنی در مطالب خوانده شده را شرح دهد. پیشگیری از فراموشی مطالب مطالعه شده، منحنی فراموشی ابیتگهاوس، علل فراموشی مطالب و داروهای تقویت حافظه محتوای فصل یازدهم این کتاب است و در گام ۱۲ نیز علاوه بر تعریف انضباط فردی در مطالعه و تسلط بر مهارت‌های مطالعه، تکنیک‌ها و ضوابط این بخش به اشتراک گذاشته شده است. فصل سیزدهم این کتاب نیز حاوی تعریفی از برنامه‌ریزی مطالعه و اهمیت و ضرورت برنامه تحصیلی، ، فواید تقویم برنامه‌ای مطالعه، ویژگی‌های برنامه مطلوب هفتگی، معرفی انواع برنامه‌ریزی و اصول و مراحل است و در فصل چهاردم کتاب نیز اصل صحیح نشستن هنگام مطالعه، اهمیت تغذیه و خواب مناسب، استراحت و ورزش کردن در کیفیت بخشی کتاب‌خوانی شرح داده شده و در فصل پایانی کتاب نیز شیوه‌های جذابی را برای علاقه‌مند کردن کودکان به مطالعه ارایه داده دو اهمیت این عادت مفید را در مراحل رشد فکری و اجتماعی و پرسشگری او عنوان کرده است.

more_vert کتاب خودآگاهی تطبیقی از منظر اسلام و روانشناسی

ادامه مطلب

closeکتاب خودآگاهی تطبیقی از منظر اسلام و روانشناسی

کتاب خودآگاهی تطبیقی از منظر اسلام و روانشناسی نوشته‌ی فاطمه اسفندیاری، انواع و ابعاد خودآگاهی، روش‌های به دست آوردن آن، موانع دست‌یابی به آن و اثراتش را در روان‌شناسی، قرآن کریم و روایات بیان می‌کند. با توجه به اینکه روان‌شناسی و اسلام به روش سقراطی به این مقوله‌ها پاسخ می‌دهند، این کتاب روش خود را بر این اصل استوار کرده است. اگر انسان را بدون توجه به پیچیدگی‌های روحی و اسرار درونی‌اش بشناسید، هیچ طرح و نظام اقتصادی، حقوقی یا حتی سیاسی را نمی‌توان برای او بنیان‌گذاری کرد. همه انسان‌ها برای رسیدن به حقیقتی آفریده شده‌اند. صفات و خصوصیاتی که در او پنهان شده است، باعث شکل‌گیری شخصیت او می‌شوند. تمامی این مسائل منجر به شکل‌گیری بحرانی درون بشر می‌شود که به آن‌ها موانع خودآگاهی می‌گویند. در واقع خود حقیقی انسان ویژگی‌هایی دارد که در تمام مراحل زندگی از کودکی تا بزرگسالی و حتی بعد از مرگ هم تأثیر می‌گذارد. «خودآگاهی» باعث می‌شود تا انسان به توانایی‌ها و ارزش‌هایی که خداوند در وجود وی قرار داده است، دست یابد. انسان وقتی به تفکر در وجود خود می‌پردازد متوجه می‌شود که خداوند او را برای رسیدن به هدفی والا آفریده است و نباید گوهر وجودی‌اش را به راحتی از دست بدهد. مبنای این ارزش‌گذاری در تعالیم اسلامی، ارتباط عمیق انسان با خداوند و دمیده شدن روح الهی در وجودش می‌باشد. در این کتاب تلاش بر این بوده که دیدگاه‌های اسلام و روان‌شناسی به صورت تطبیقی در رابطه با موضوع «خودآگاهی» بیان گردد. شیوه این نوشتار توصیفی و گاهی اوقات هم علّی می‌باشد و با جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه‌ای، موارد لازم از طریق منابع اوّلیه‌ای از قبیل قرآن کریم، کتب تفسیری، اخلاقی، روان‌شناسی و تربیتی گردآوری شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد. کتاب خودآگاهی تطبیقی از منظر اسلام و روانشناسی حوزه‌های‌ مفهوم‌شناسی، انواع، ابعاد، راه‌ها، موانع و آثار خودآگاهی را مورد بررسی قرار می‌دهد و به مفاهیمی از قبیل مهارت‌های زندگی، خودآگاهی، روان‌شناس، نفس و مطالعه‌ تطبیقی در دو حوزه‌‌ی روان‌شناسی و قرآن و روایات می‌پردازد. در بخشی از کتاب خودآگاهی تطبیقی از منظر اسلام و روانشناسی می‌خوانیم: روان‌شناسان انسان‌گرا بر امتیازهایی که فرد از ارتباط خود به دست می‌آورد خیلی تأکید دارند. درون‌نگری یا اندیشیدن درباره‌ی خود موجب می‌شود از برخی جنبه‌های خود، آگاهی بیشتری به دست آوریم. این کسب آگاهی که خودآگاهی نامیده می‌شود، خیلی ارزش دارد. روان‌شناسی اجتماعی برخلاف روانکاوی و رفتارگرایی که در اوّلی انسان‌ها را اسیر غرایز و آموخته‌های دوران کودکی و در دوّمی او را بنده‌ شرایط محیط می‌داند، معتقد است که انسان آزادی عمل دارد، می‌تواند افکار خود را تحلیل کند و در شرایط مختلف تصمیم‌های مقتضی بگیرد و مطالعات مربوط به معرفی خود و مخصوصاً مطالعات مربوط به بازبینی خود در ادراک از خود را - بر حسب اثری که فرد می‌خواهد در دیگران داشته باشد- تأکید می‌کند. نتیجه اینکه احساس می‌کنیم در وجود ما دو نفر زندگی می‌کنند، یکی درونی که آرزوی ثابت بودن آن را داریم و دیگری بیرونی و متغیر که به دیگران نشان می‌دهیم و نهایتاً خودمان نیز آن را باور می‌کنیم. شی‌یر و کاروِر بیان می‌کنند که: «آگاهی از دو جنبه‌ خود، بر حسب موقعیّت، فرق می‌کند. آن‌ها به دو نوع خودآگاهی اشاره می‌کنند. خودآگاهی خصوصی و خودآگاهی عمومی یا مردمی. خودآگاهی خصوصی یعنی آگاهی از ابعاد درونی، مثل اینکه وقتی خود را در جلوی آینه می‌بینیم (خود خصوصی) و وقتی خود را در مقابل دوربین تصویربرداری قرار می‌دهیم (خود عمومی)». فهرست مطالبمقدمهفصل اول: مفهوم شناسی1- مفهوم مهارت‌های زندگی2- مفهوم خودآگاهی3- مفهوم روان‌شناسی4- مفهوم نفس5- مفهوم‌ مطالعه‌ تطبیقیفصل دوّم: انواع خودآگاهی1- انواع خودآگاهی از منظر روان‌شناسی1-1- خودآگاهی با محوریّت خود1-2- خودآگاهی با محوریت آگاهی2- انواع خودآگاهی در قرآن و روایات2-1- آگاهی از خود جوارحی یا مادی انسان2-2- آگاهی از خودِ اصلی یا واقعی2-3- آگاهی از خودِ نهانی و نهایی2-4- آگاهی از خودِ اجتماعیفصل سوّم: ابعاد خودآگاهی1- ابعاد خودآگاهی در روان‌شناسی1-1- باورهای فرد نسبت به خود1-2- ارزیابی شخص از ویژگی‌های خاص خود1-3- روابط بین خود و دیگران2- ابعاد خودآگاهی در قرآن و روایات2-1- انسان موجود برتر2-2- آسیب‌شناسی انسان و برشمردن نقاط ضعف او2-3- استعدادهای انسانفصل چهارم: مقدمات نظری خودآگاهی1- مقدمات نظری خودآگاهی از منظر روان‌شناسی1-1- نیازها مقدمه خودآگاهی1-2- آزمودن تحریف‌های شناختی1-3- تغییر دادن نیاز به تأیید دیگران1-4- مقدمات مورد نیاز برای درمانگر2- مقدمات نظری خودآگاهی از منظر قرآن و روایات2-1- شناخت استعدادهای درونی2-2- شناخت نقص‌ها و کاستی‌ها2-3- داشتن جهان‌بینی الهی2-4- ارتباط با خود واقعی2-5- توجه به حضور خدافصل پنجم: مقدمات عملی خودآگاهی1- مقدمات عملی خودآگاهی در روان‌شناسی1-1- تکلیف1-2- مرور تکالیف2- مقدمات عملی خودآگاهی در قرآن و روایات2-1- مقدمات عملی خودآگاهی در حوزه‌ فردی2-2- مقدمات عملی خودآگاهی در حوزه‌ اجتماعیفصل ششم: موانع درونی خودآگاهی1- موانع درونی خودآگاهی در روان‌شناسی1-1- مکانسیم‌های دفاعی1-2- خودِ ایده‌آلی1-3- برچسب‌های مزاحم1-4- تصویر وهمی و پنداری از خویشتن2- موانع خودآگاهی در قرآن و روایات2-1- امراض نفسانی2-2 قوای انسانی2-3- عدم یقینفصل هفتم: موانع بیرونی خودآگاهی1- موانع بیرونی خودآگاهی از منظر روان‌شناسی1-1- یادگیری اجتماعی1-2- مقایسه‌های اجتماعی1-3- منابع انگیزشی اجتماعی2- موانع بیرونی خودآگاهی در قرآن و روایات2-1- بازیگری‌های دنیا2-2- اغواگری شیطانفصل هشتم: آثار فردی خودآگاهی1- آثار فردی خودآگاهی در روان‌شناسی1-1- خودکنترلی1-2- خودپنداره‌ ثابت1-3- هویت منسجم1-4- خودباوری1-5- خودشکوفایی2- آثار فردی خودآگاهی در قرآن و روایات2-1- خود یاوری2-2- عمل بر اساس شاکله2-3- واقع‌بینی2-4- خداشناسی2-5- اعتدال غرایز و امیال2-6- ظهور استعدادهای بالقوه2-7- اعتمادبه‌نفس2-8- دست‌یابی به آرامش درونیفصل نهم: آثار اجتماعی خودآگاهی1- آثار اجتماعی خودآگاهی از منظر روان‌شناسی2-1- آثار خودآگاهی در خانواده2-2- آثار خودآگاهی در جامعه2-3- آثار خودآگاهی در سایر مهارت‌های زندگی2- آثار اجتماعی خودآگاهی از منظر قرآن و روایات2-1- تکلیف‌مداری2-2- مسئولیّت‌پذیرینتیجهپیشنهاداتفهرست منابع و مآخذپیوست 1پیوست 2پیوست 3

more_vert کتاب توسعه مهارت‌های فردی و حرفه‌ای

ادامه مطلب

closeکتاب توسعه مهارت‌های فردی و حرفه‌ای

کتاب توسعه مهارت‌های فردی و حرفه‌ای نوشته‌ی مانموهان جوشی، ضمن معرفی انواع مهارت، شخصیت و روابط بین فردی، به بررسی عوامل موثر بر آن‌ها و چگونگی تطبیق با سبک‌های مختلف می‌پردازد. طبق گفته‌ی مانموهان جوشی (Manmohan Joshi)، مهارت‌های نرم در مقابل مهارت‌های سخت (مانند مهارت‌های فنی) بسیار بر رشد شخصیت و توسعه فردی کارکنان تأثیر می‌گذارند. امروزه سازمان‌ها می‌دانند که توسعه حرفه‌ای کارکنان نقش مهمی در حفظ روابط با مشتریان، ارباب رجوع، تأمین‌ کنندگان، همکاران و ایجاد یک کسب و کار موفق دارد. با این وجود، مهارت‌های نرم جایگزینی برای مهارت‌های سخت و فنی نیستند. در حقیقت، آن‌ها مکمل یکدیگرند و پتانسیل افراد مجهز به مهارت‌های سخت را آشکار می‌کنند. کتاب توسعه مهارت‌های فردی و حرفه‌ای (Soft Skills) بیان می‌کند که هرچه زودتر مهارت‌های نرم مرتبط آموخته شوند بهتر است. مرحله یادگیری این مهارت‌ها اگر زودتر از زمان تحصیل در کارشناسی شروع نشده باشد باید حداقل درزمان تحصیل در کارشناسی شروع شود. امروزه شرکت‌ها، در زمان مصاحبه از کارجویان، در واقع در مورد عمق تخصص فنی یا دامنه تخصص دواطلبان نگران نیستند. آن‌ها می‌دانند که می‌توانند تکنولوژی‌های عجیب و غریب را بدون دردسر به آن‌ها آموزش دهند, بلکه آن‌ها آگاهند که آموزش مهارت‌های نرم سخت‌تر است. در بخشی از کتاب توسعه مهارت‌های فردی و حرفه‌ای می‌خوانیم: سبک رهبری دموکراتیک یا مشارکتیاین سبک رهبری دموکراتیک، که طبیعتا مشارکتی نیز هست، در میان رهبران محبوب است؛ زیرا آن را مردم‌گرا می‌دانند. اگر تصمیمی گرفته شود، تمام موضوعات مورد بحث به وسیله کل گروه مورد بحث قرار می‌گیرند. رهبر فقط ورودی را تسهیل می‌کند. او از تصمیمات اعضای خود برای غنی‌سازی خود استفاده می‌کند. این سبک اگرچه در همه فعالیت‌ها وجود ندارد اما در بیشترشان به کار می‌رود. با این حال، رهبر روشن می‌کند که اگر کارکنان نمی‌توانند تصمیم بگیرند، او حق دارد این کار را بکند. تحت این سبک رهبری، اعضای کارکنان همیشه از آنچه که در محل کار رخ می‌دهد مطلع هستند. هر دو نمایندگان و اعضای واقعی برای رسیدن به نتایج با یکدیگر تمرین می‌کنند. مولینز (2004) سبک رهبری دموکراتیک را توضیح می‌دهد که همان‌طور که اشاره گردید، اگر ارتباطات بین فردی بر پایه‌ای صحیح انجام شود، کار به طور خودکار انجام می‌شود. این یک سبک رهبری تیمی است که نگرانی برای تولید و نگرانی برای مردم را در سطح بالایی با هم ادغام می‌کند. بر کار گروهی تاکید شده و هدف‌گرا است. به طور خلاصه، سبک رهبری دموکراتیک بر مشارکت گروه و رهبر در دستیابی به اهداف و غایت‌های سازمان تاکید دارد. این رهبر دموکراتیک قدرت و اقتدار را از پیروان خود می‌گیرد. از سوی دیگر، او از طریق اعمال مهارت‌ها و ایده‌های اعضای سازمان عمل می‌کند و هوشیار است که مسئولیت را به آن‌ها واگذار کند. اما این رهبر دارای مجوز تصمیم‌گیری نهایی است حتی اگر همه اعضا کارهای اساسی را که منجر به تصمیم‌گیری شده‌اند انجام دهند. فهرست مطالبدرباره نویسنده1. مهارت‌های نرم1. 1 مقدمه1. 2. مهارت‌های نرم کدام هستند؟1. 3 ضرورت مهارت‌های نرم2. رشد شخصیت2. 1 شخصیت چیست؟2. 2 انواع شخصیت2. 3 رشد شخصیت2. 3. 1 اهمیت رشد شخصیت2. 4 عناصر رشد شخصیت2. 4. 1 خودآگاهی2. 5 تجزیه وتحلیل SWOT2. 5. 1 نقاط قوت2. 5. 2 فرصت‌ها2. 6 هدف گذاری2. 6. 1 هدف چیست؟2. 6. 2 انواع اهداف2. 6. 3 اهداف هوشمند SMART2. 7 خلاقیت2. 7. 1 فرایند خلاقیت2. 7. 2 نوآوری2. 7. 3 موانع خلاقیت2. 7. 4 گام‌هایی برای ایجاد خلاقیت2. 7. 5 انواع افراد2. 8 ارزش‌های انسانی2. 8. 1 دسته‌های ارزش‌ها2. 8. 2 ارزش‌ها و اصول اخلاقی2. 8. 3 تبدیل شدن به مدل نقش3. مهارت‌های ارتباطی3. 1 مقدمه3. 2 معنی3. 3 اهداف ارتباطات3. 4 فرآیند ارتباطات3. 4. 1 کانال3. 5 عناصر اصلی ارتباط6. 3 ویژگیهای ارتباط مؤثر3. 7 ابزار ارتباطی3. 8 ارتباط شفاهی3. 8. 1 ارتباط چهره به چهره3. 8. 2 استفاده از تلفن3. 9 مهارت‌های شنیداری3. 10 مهارت‌های صحبت کردن3. 11 ارتباطات غیر شفاهی3. 11. 1 نگرش3. 11. 2 رفتار3. 11. 3. زبان بدن3. 11. 4 فضا3. 12 برخورد با اختلاف نظر3. 12. 1 مذاکره، ترغیب، میانجیگری3. 12. 2 انتقاد3. 12. 3 خشم را کنترل کنید3. 13 موانع ارتباط3. 13. 1 موانع برای گوش کردن مؤثر3. 13. 2 موانع برای حل اختلافات3. 13. 3 چگونه بر موانع رفع اختلافات غلبه کنیم3. 14 غلبه بر موانع3. 14. 1 شناسایی فیلترهای ارتباطی3. 14. 2 کاهش فیلترها4. روابط بین فردی4. 1 مقدمه4. 2 اهمیت مهارت‌های ارتباطی بین فردی4. 3 انواع روابط بین فردی4. 4 استفاده از مهارت‌های ارتباطی بین فردی4. 5 عوامل مؤثر بر روابط بین فردی4. 5. 1 نگرش4. 5. 2 تعصب4. 5. 3 قالب شخصیتی دادن به افراد4. 6 چگونگی تطبیق با سبک‌های مختلف4. 6. 1 سبک عملگرا4. 6. 2 سبک "متفکر"4. 6. 3 سبک جستجوگر4. 6. 4 سبک "تفکر کننده آزاد"4. 7 پیامدهای روابط بین فردی5. تیم سازی5. 1 مقدمه5. 2 اهمیت روابط انسانی5. 3 تیم چیست؟5. 3. 1 چرا تیم‌ها بهتر کار می‌کنند؟5. 3. 2 چگونگی ایجاد یک تیم کارآمد؟5. 3. 3 رفتار فردی در تیم5. 3. 4 راه‌هایی برای مشارکت اعضای تیم5. 3. 5 تصمیم گیری‌های تیم5. 4 درک رفتار5. 4. 1 رفتار منفعلانه5. 4. 2 رفتار پرخاشگرانه5. 4. 3 رفتار تهاجمی5. 4. 4 رفتار قاطعانه5. 5 مناطق راحتی5. 6 مراحل رسیدن به قاطعیت5. 7 رفتن به برد / برد5. 8 بلوک‌های ارتقاء پذیری5. 9 مشخصات تیم‌های با عملکرد عالی5. 9. 1 ویژگی‌های تیم‌های دارای عملکرد عالی5. 10 پرسشنامه خودآزمایی6. رهبری6. 1 مقدمه6. 2 نگرش رهبری6. 3 اهمیت رهبری6. 4 روابط رهبری6. 5 رویکردهای رهبری6. 5. 1 رویکرد خصوصیات6. 5. 2 رویکرد رفتار رهبری6. 5. 3 رویکرد احتمالی یا اقتضایی6. 5. 4 روش عملکردی (یا گروه)6. 6 کارکردهای فردی، تیمی و کاری6. 6. 1 عملکردهای کاری6. 6. 2 عملکرد تیمی6. 6. 3 ویژگی‌های فردی6. 7. وظایف و مسئولیت‌های رهبری6. 8 سبک رهبری6. 8. 1 سبک رهبری دیکتاتور6. 8. 2 سبک رهبری آزادانه (عدم مداخله)6. 8. 3 سبک رهبری دموکراتیک یا مشارکتی6. 8. 4 سبک رهبری اقضایی7. مدیریت زمان7. 1 مقدمه7. 2 چطور زمان را مدیریت کنید؟7. 2. 1 شناسایی اولویت‌ها7. 2. 2 اولویت‌های خود را مدیریت کنید8. مهارت‌های ارائه8. 1 مقدمه8. 2 فرایند8. 2. 1مرحله گام 1: ارائه خود را برنامه ریزی کنید8. 2. 2 مرحله 2: ارائه‌ی خود را آماده کنید8. 2. 3 گام 3: کار خود راتمرین کنید8. 2. 4 مرحله 4: ارائه دهید8. 3 نمونه‌های زبان ارائه9. مدیریت استرس9. 1 مقدمه9. 2 استرس چیست؟9. 3 شناخت استرس9. 4 پذیرش استرس9. 5 نشانه‌های معمول استرس9. 5. 1 فیزیکی9. 5. 2 عاطفی9. 5. 3 احساسات هنگام استرس9. 6 رفع مشکل9. 6. 1 فرایند رفع مشکل9. 6. 2 خودپروری9. 6. 3 ابراز احساسات عاطفی9. 6. 4 تخریب فعال10. مهارت‌های تفکر10. 1 مقدمه10. 2 مهارت‌های اصلی تفکر10. 2. 1 مهارت‌های تمرکز10. 2. 2 مهارت‌های جمع آوری اطلاعات10. 2. 3 مهارت‌های به یاد سپاری10. 2. 4 مهارت‌های سازماندهی10. 2. 5 مهارت‌های تجزیه و تحلیل10. 2. 6 مهارت‌های مولد10. 2. 7 مهارت‌های تلفیقی10. 2. 8 مهارت‌های ارزیابی10. 3 دسته بندی‌های تفکر10. 3. 1 تفکر انتقادی10. 3. 2 تفکر خلاق11. حل مسئله11. 1 مقدمه11. 2 نیاز به حل مسئله11. 3 مهارت‌های حل مسئله11. 4. روش حل مشکلات11. 4. 1 توسعه مهارت‌های حل مسئله و تجزیه و تحلیل11. 5 مراحل حل مسئله11. 6 روش حل مسئله12. تصمیم گیری12. 1 مقدمه12. 2 ویژگی‌ها12. 3 دامنه12. 4 هدف12. 5 انواع12. 6 فرایند12. 6. 1 شناسایی، تعریف و محدود کردن مسئله12. 6. 2 تجزیه و تحلیل، تشخیص و ارزیابی این مشکل12. 6. 3 تعیین معیارها12. 6. 4 کشف راه حل‌های جایگزین12. 6. 5 جمع آوری داده‌ها12. 6. 6 انتخاب بهترین راه حل12. 6. 7 تبدیل تصمیم به عمل مؤثر13. ارتباطات استخدام13. 1 مقدمه13. 2 شغل پرستاری (رزومه تحصیلی)13. 2. 1 CV باید شامل چه چیزی باشد؟13. 2. 2 چطور یک CV عالی بنویسید؟13. 2. 3 نوشتن یک نامه کتبی کوتاه13. 2. 4 مهارت‌های مصاحبه14. آداب محل کار14. 1 مقدمه14. 1. 2 آداب جلسه14. 2 رفتار در محل کار14. 3 آداب شخصی14. 4 استفاده از خدمات و منابع اداری14. 5 آداب سفرمنابع

more_vert مقاله بررسی موانع و محدودیت‌های داخلی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی موانع و محدودیت‌های داخلی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی موانع و محدودیت‌های داخلی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران (مطالعه میدانی 300 طرح سرمایه‌گذاری خارجی تحت پوشش قانون سرمایه‌گذاری)" مقاله ای است در 41 صفحه و با 46 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اقتصاد ایران، محدودیتها، سرمایه گذاری خارجی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی پرداخته شده است چکیده مقاله در سال‌های اخیر، کشور ایران در کنار سایر کشورهای جهان و با تـوجه به امتیـازات ویـژه سرمایه‌گذاری خارجی تلاش‌های زیـادی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به عمل آورده است. به‌رغم این تلاش‌ها، با تـوجه به پتانسیل‌های فـراوان، ظـرفیت‌ها و مـوقعیت ژئـو استراتژیک ایران در مقایسه با کشورهای دیگر دارای پتانسیل‌های ضعیف و نامناسب، نتیجه شایانی حاصل نشده و میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران، نسبت به توانمندی‌های آن، بسیار پایین بوده است . این موضوع یعنی تلاش زیاد و عدم کسب نتیجه متناسب، به چالش اساسی پیش‌روی تصمیم‌گیرندگان اقتصادی کشور تبدیل و بررسی‌های متعددی برای آسیب‌شناسی این موضوع انجام شده است. از یک‌سو، مطالعاتی به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به فضای سیاسی بین‌المللی، به‌ویژه تحریم‌های بین‌المللی اعمال شده در سال‌های اخیر باعث می‌شود تلاش‌های ایران به نتیجه درخور توجهی نایل نشود و مخالفان نظام ایران از هرگونه ابزاری استفاده می‌کنند تا مانع سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی در ایران شوند. از سوی دیگر، عده‌ای معتقدند موانع و محدودیت‌های داخلی و بوروکراسی زایـد اداری مانع جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌شود و چنانچه این موانع برطرف شود، جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران بیشتر می‌شود. نقطه اشتراک هر دو طیف صاحب‌نظران مذکور، این است که هیچ‌کدام تـاکنون به‌صورت میدانی بررسی نکرده-اند که وضعیت طرح‌های سرمایه‌گذاری خارجی در ایران چگونه بوده و علل عدم موفقیت آنها در چه زمینه‌ای است؟ این پژوهش ضمن توجه به عوامل تأثیرگذار در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و، همچنین، آثار مثبت و منفی سرمایه‌گذاری خارجی بر کشور میزبان، بیش از 300 طرح سرمایه‌گذاری خارجی را یکایک و به صورت میدانی مورد بررسی قرار داده و موانع پیش روی آنها را شناسایی، بررسی، پالایش و تحلیل نموده است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب مدیریت دانش: کنکاشی در عوامل شکست

ادامه مطلب

closeکتاب مدیریت دانش: کنکاشی در عوامل شکست

کتاب مدیریت دانش: کنکاشی در عوامل شکست نوشته‌ی پیمان اخوان، به بررسی مفاهیم پایه و عوامل کلیدی موفقیت و شکست در مدیریت دانش می‌پردازد. در حالیکه به آسانی می‌توان تجربه‌های موفق پیاده‌سازی مدیریت دانش را در بین منبع‌های مختلف جستجو و پیدا کرد، اما به دلایل مختلف، سازمان‌ها تمایل چندانی به بازگویی تجربیات شکست خود در زمینه‌ی مدیریت دانش ندارند. این در حالی است که برای مدیران و سازمان‌هایی که قصد استقرار مدیریت دانش را دارند، بازخوانی تجربیات ناموفق مدیریت دانش در سازمان‌های مختلف و آگاهی از عوامل اصلی شکست، در کنار شناخت و تقویت عوامل موفقیت، می‌تواند فعالیت‌های مدیریت دانش را در مقابل شکست، از پیش واکسینه نماید. نویسنده در این اثر با همین اعتقاد مسائل را شرح داده است تا در کنار شناسایی مفاهیم علمی و اساسی، تجربیات شکست در دنیای واقعی کسب و کار نیز به کار گرفته شود و عوامل پنهانی که در عمل، مجریان مدیریت دانش با آن‌ها مواجه می‌باشند و شاید بنا به دلایلی از بازگویی آن‌ها ابا دارند نیز آشکار گردند. پیدایش اقتصاد باز و رشد بخش‌ خصوصی و نیز افزایش ارتباط میان بازارها و ملل مختلف، سبب ایجاد فضای رقابتی شدید در صنایع و زمینه‌های متفاوت کسب و کار گردیده است. در دنیای کنونی که دانش و فناوری حاصل از آن می‌تواند ضامن و تعیین کننده‌ی موفقیت در رقابت باشد، سازمان‌ها در میان منابع مختلف به دانش نگاه ویژه‌ای دارند. بر این اساس در سال‌های اخیر مفاهیم مدیریت دانش به عنوان ابزاری توسعه یافته که این مهم را محقق می‌سازد، مورد توجه بسیاری از پژوهش‌گران و صاحب‌نظران حوزه‌ی مدیریت قرار دارد. در بخشی از کتاب مدیریت دانش: کنکاشی در عوامل شکست می‌خوانیم: تا سال 2000 مرکز بین‌المللی نیروهای نظامی سوئد و ستاد مشترک نیروها از پایگاه داده‌ای به نام هیمدال استفاده میکردند. این پایگاه داده برای ثبت تعداد قابل توجهی از درس‌ها و تجربیات آموخته شده از ماموریت‌های بین‌المللی طراحی شده بود. هدف اصلی، نگه داشتن یک پایگاه داده متمرکز بود که به کارکنان نیروهای نظامی سوئد اجازه دسترسی به آن را میداد. متاسفانه، کارکنانی که درگیر ماموریت‌های در حال انجام بودند، به سبب محدودیت‌های امنیتی به هیمدال دسترسی نداشتند. یک معضل اصلی در این پروژه عدم پذیرش ورود اطلاعات توسط کاربران در پایگاه داده، به عنوان یک وظیفه تعریف شده سازمانی بود. کاربران قادر به وارد ساختن اطلاعات به پایگاه داده بودند اما آن‌ها نمی‌توانستند ارتباط اطلاعات گذاشتن در پایگاه و سودمندی حاصل از این سامانه را در کارهای روزمره خود درک کنند. این وضعیت دلیل اولیه برای بسته شدن هیمدال و خروج آن از دستور کار بود. افزون بر این مشکلاتی در حیطه واسط کاربر و نیز قابلیت استفاده هیمدال نیز به صورت کلی وجود داشت. جنبه‌های مختلف داده‌های وارد شده در هیمدال طوری طبقه‌بندی می‌شد که زمینه مناسبی برای نمایش اطلاعات غیر مرتبط در هنگام جستجو در پایگاه داده ایجاد میگشت. فهرست مطالبفصل نخست: مدیریت دانش (مفاهیم و رویکردها)مقدمهمفاهیم: داده، اطلاعات، دانش، خردتعریف دانشانواع دانشدانش نهان و آشکاردانش فردی و جمعی (سازمانی)دانش پایه‌ای، پیشرفته و خلاقانهمدیریت دانشتعریف مدیریت دانشزمینه‌های شکلگیری مدیریت دانشفرآیندهای مدیریت دانشخلق دانشتدوین دانشانتقال دانشکاربرد دانشاجزای اساسی مدیریت دانشتعریف اهدافتشخیص دانشکسب دانشایجاد ساختار برای دانشذخیره دانشتوزیع دانشکاربرد دانشسنجشعوامل توانمندساز مدیریت دانشقابلیت‌های دانشی فردیقابلیت‌های دانشی سازمانیمدل‌های مدیریت دانشمدل تلیوسمدل مشارکت در یاددهی و یادگیریمدل فرآیند دانشمدل بینش: از اطلاعات به بصیرت و داناییمدل راه‌حل دانشمدل دانش ضمنیمدل حلزونی دانشفصل دوم: عوامل موفقیت مدیریت دانشمقدمهبررسی مفاهیم موفقیت مدیریت دانشده اصل موفقیت مدیریت دانش از نظر هریس و همکاراناصل اول: مدیریت دانش یک انضباط و رویه است.اصل دوم: تنها یک قهرمان کافی نیست.اصل سوم: تغییر فرهنگ به صورت خودکار اتفاق نمیافتد.اصل چهارم: یک برنامه مدیریت تغییر طراحی کنید.اصل پنجم: تفکر راهبردی را حفظ کنید.اصل ششم: یک موضوع را انتخاب کنید، در آن عمیق شوید، آن را به‌روز سازید.اصل هفتم: در محدودیت‌ها معلق و متوقف نشوید.اصل هشتم: انتظارات را تعیین کنید.اصل نهم: مدیریت دانش را با سامانه موجود یکپارچه سازید.اصل دهم: کاربرانی را که خود به تنهایی با سامانه کار میکنند آموزش دهید.شش گام برای مدیریت دانش موفقیت‌آمیز از منظر کال (2005)مدل سه عاملی موفقیت مدیریت دانشعوامل موفقیت مدیریت دانش در سطح ملیپیشنهادهایی برای مدیران اجرایی و افراد حرفه‌ای در مدیریت دانش (جونز و همکاران، 2003)فصل سوم: شکست مدیریت دانش (مفاهیم و عوامل)مقدمهشکست مدیریت دانش در یک نگاه اجمالیموردکاوی شکست/ شرکت کالیبرودسته‌بندی موانع مدیریت دانشموانع بالقوه شخصیموانع بالقوه سازمانیموانع بالقوه فنیتجزیه و تحلیل شکست مدیریت دانش در مطالعه موردی چندگانه- نتیجه اول: طبقه‌بندی عوامل شکست مدیریت دانش به 4 دسته- نتیجه دوم: عوامل شکست در مراحل چرخه حیات پروژه مدیریت دانشموانع مدیریت دانش در تجزیه و تحلیل اطلاعات ساختارمند و بیساختارموانعی که بر سر راه مدیریت اثربخش دانش وجود دارندموردکاوی شکست/ شرکت اچ اسچالش جدید و مشکلات رو در روی اچ اسموردکاوی شکست/ بررسی سامانه‌های مدیریت دانش در نیروهای نظامی سوئدموانع مدیریت دانش از دیدگاه وبرموردکاوی شکست/ شرکت ارتباطات از راه دورموردکاوی/ شرکت ایتالیاییموانع اجرای مدیریت دانش در مقابل عوامل موفقیتمدل مکعب موانع مدیریت دانشموردکاوی شکست/ بانک فا کای سنگاپورمورد کاوی شکست/ یک شرکت حمل و نقل در ایرانچارچوب مفهومی شکست مدیریت دانشموردکاوی/ موسسه تحقیقات دانش سنگاپورسایر پژوهش‌ها در باب شکست مدیریت دانش و پیشگیری آنبرخی موانع پیشروی مدیریت دانش در سطح ملیموانع پیش رو در پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان‌های ایرانیجمع‌بندی عوامل شکستارائه شبکه علّی شکست مدیریت دانشراهکارهایی برای پیشگیری از شکست مدیریت دانشمراجع

more_vert کتاب «زندگی در دستان تو» دریچه‌ای به سوی رندگی توام با آرامش

ادامه مطلب

closeکتاب «زندگی در دستان تو» دریچه‌ای به سوی رندگی توام با آرامش

 « زندگی در دستان تو» عنوان کتابی است که به قلم «علیرضا طائی» به رشته تحریر در آمده و شامل آموزش مهارت‌های کشف معنای زندگی و ایجاد آرامش بیشتر در لحظه‌های زیست است. این کتاب ۱۳۹ صفحه‌ای با شمارگان ۵۰۰ نسخه از سوی نشر «دانش کیان» به چاپ رسیده و روانه کتابفروشی‌ها شده است. قیمت هر جلد از این کتاب برای علاقه‌مندان به مطالعه ۲۵۰ هزار ریال است. مطالب این کتاب در قالب ۶ فصل ارایه شده که نیروی پنهان و درون، فلسفه زندگی، ضلع‌های زندگی و شناخت رسالت فردی، ویژگی افراد فاقد رسالت فردی، ماموریت هر انسان در جهان و مراحل پیاده‌سازی و کشف زوایای زندگی عناوین این فصول است. در فصل نخست این کتاب نویسنده کوشیده است تا معنای ندای درون را تعریف کرده و شمایی از خوشبختی واقعی را شرح دهد، ویژگی‌های بحران در زندگی را مطرح و پنج نشانه نادیده گرفتن ندای درون در مدیریت بحران‌ها را با مخاطب به اشتراک بگذارد. چگونگی فلسفه اصلی زندگی و راه رسیدن به آن، رازهایی برای رسیدن به حقیقت زندگی، دلیل طول عمر بالای ژاپنی‌ها و شناخت رسالت زندگی به عنوان نردبان خوشبختی محوریت مطالبی است که فصل دوم این کتاب را شامل می‌شود. در فصل سوم اضلاع زندگی بر مبنای شناخت رسالت فردی برای هر فرد، ارایه تعریف از مسیر عصبی و رد پای آن در جامعه شرح داده شده است. مشکلات و شرایطی که ممکن است برای افرادی که رسالت زندگی را درک نکرده‌اند پیش بیاید، موانع در راه گشایش معنوی و رشد درون، فواید درک معنای زندگی، چگونگی دستیابی به مراحل رشد درونی و رسالت انسان‌های خاص در زندگی محتوای فصل چهارم کتاب است. نویسنده در فصل پنجم کتاب ماموریت‌های انسان در جهان هستی را ارایه کرده و قانون دارما ، یک درصد و ۹۹ درصد، قانون پنج ثانیه و انواع طرز فکر و اثرات آن بر کیفیت رشد درون را با مخاطبان در میان گذاشته و در فصل ششم مراحل دستیابی به رشد درون را به تفضیل ارایه کرده است. در پیشگفتار این کتاب آمده است: زندگی سراسر فراز و نشیب و تجربیات است امنا هر فردی باید داستان خود را و رسالتی که به او نسبت داده شده به بهترین شکل انجام دهد و این کتاب می‌کوشد با پردازش به این مهم کمکی در راه جستجوی معنای زندگی باشد. انسان اعجوبه خلقت است و خدا برای هر انسان هدفی خاص و رسالتی ویژه در نظر گرفته است. در شرایط جامعه کنونی دقت و توجه بیشتر نسبت به آموزش مهارت‌ها و تکنیک‌های کاربردی با هدف آشنایی رسالت فردی و حل مسایل و مشکلات مورد نیاز است و خواندن این کتاب کمک می‌کند علاوه بر آشنایی با مهارت‌های کنترل قوای درونی به بهترین شکل ممکن سرنوشتی بهتر رقم بخورد.

more_vert مقاله بررسی موانع و کاستی های تامین مالی خارجی در حقوق ایران

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی موانع و کاستی های تامین مالی خارجی در حقوق ایران

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی موانع و کاستی های تامین مالی خارجی در حقوق ایران" مقاله ای است در 30 صفحه و با 32 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد حقوق خصوصی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  تامین مالی خارجی؛ روشهای تامین مالی خارجی؛ جلب سرمایه؛ موانع حقوقی؛ فاینانس؛ سرمایه گذاری پرداخته شده است چکیده مقاله امروزه نظر به هزینه بالای اجرای طرح های زیربنایی، تأم ین مالی و استفاده از تسهیلات معروف و در قالب اشکال متعددی است - نقشی اساسی در (finance) خارجی-که به فاینانس توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه، از جمله ایران، میتواند ایفا نماید . در راستای اجرای این فرایند باید یادآور شد، تأمین کننده سرمایه به دنبال محیطی امن و مناسب برای انجام فعالیتی است که بتواند ضمن انجام پروژه، اصل آورده خود و سود آن را نیز در اختیار داشته باشد . به منظور جلب چنین آوردهای، کشورهای سرمایه پذیر باید محیط و بستری مناسب از حیث حقوقی،امنیتی، اقتصادی و روانی فراهم نمایند. در این خصوص، نقش کشور میزبان در برقراری ثبات و امنیت در زمینههای اقتصادی، سیاسی و حقوقی بسیار حائز اهمیت است. در حقیقت، با تأمین مالی در فضای امن است که کشور میزبان نیز میتواند از سرمایه خارجی برای توسعه و رونق اقتصادی خود بهرهمند شود. موانع و کاستیهای فراروی تأمین مالی در کشور میزبان می توانند مانع تحقق این مهم شوند. این موانع و کاستیها در کشورهای سرمایه پذیر یکسان نمی باشند؛ این موانع و کاستیها بر اساس نوع نظام حقوقی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می تواند از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد. در این پژوهش، نگارندگان به بررس ی موانع و کاستی ها در حقوق ایران پرداخته اند. افزون بر آن، روشهای تأمین مالی خارجی نیز مورد بررسی قرار گرفته است. عنوان مقاله [English] Barriers for Foreign Finance in Iranian Law چکیده [English] These days, because of high costs for carrying out fundamental projects, foreign financing plays a fundamental role in economic development of developing countries, including Iran. A financier is seeking for a secure environment for investment in order to be able to secure its capital and to make a profit. For this purpose, the host State needs to provide a suitable environment from legal, moral and economic perspectives as well as in terms of security. In this regard, the role of the host State in providing stability and predictability, relating to economic, legal and political issues, is of particular significance. Financing barriers are not the same in all host states. This article deals with these barriers in Iranian law. It also considers different methods for foreign financing کلیدواژه‌ها [English] Foreign financial financing, Methods of foreign financing, Attraction of capital, Legal barriers, Financing, investment دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی عوامل مؤثر بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی عوامل مؤثر بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی عوامل مؤثر بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شهرک‌های صنعتی استان قم" مقاله ای است در 20 صفحه و با 22 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث بخش خصوصی، چالش، سرمایه‌گذاری، شهرک‌های صنعتی استان قم، موانع سرمایه‌گذاری پرداخته شده است چکیده مقاله در این تحقیق به بررسی چالش­ها، تنگناها و تجزیه وتحلیل عوامل مؤثربرسرمایه‌گذاری بخش خصوصی درشهرک­های صنعتی استان قم پرداخته شده است. بدین منظور با بررسی مطالعات انجام­یافته در این حوزه و جمع­آوری نظرات متخصصان و فعالان عرصه اقتصادی موانع و چالش­های سرمایه­گذاری در قالب فرضیه­های اصلی و فرعی معرفی شده­اند. در ابتدا پس از تعیین روایی و پایایی سؤالات پرسشنامه، از طریق آزمون آلفای کرونباخ ، تعداد88مورد حجم نمونه، از میان پرسشنامه‌هایی که اعتماد بیشتری به صحت و نزدیکی پاسخ­های آنها می‌رفت انتخاب گردید. در این بررسی از روش­های موجود در آمار توصیفی نظیر جداول توزیع فراوانی مطلق، درصد، میانگین و انحراف معیار جهت مقایسه اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق پرسشنامه و دربخش آمار استنباطی با استفاده از نرم‌افزار SPSS از آزمون‌های آماری استفاده شده است. آزمون کولموگروف به منظور نرمال بودن متغیرهای تحقیق، آزمون تی تک متغیره ، برای تعیین تفاوت معنی‌داری میانگین مشاهده شده در مقایسه با مقدار واقعی و از آزمون فریدمن برای رتبه­بندی متغیرهای تحقیق استفاده شده است. نتایج به­دست آمده نشان داد که عوامل دولت، مواد اولیه، تأمین سرمایه، بازگشت سرمایه‌، خارجیان، خانوارها، شرکت شهرک­های صنعتی به عنوان عوامل  بازدارنده و موانع سرمایه‌گذاری و عوامل تجارت فرامرزی، کمبود نیروی کار،کمبود فناوری پیشرفته، وجود فرصت­های جایگزین، موقعیت جغرافیایی منطقه به عنوان عوامل بازدارنده و موانع سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شوند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب هوش هیجانی و استخدام

ادامه مطلب

closeکتاب هوش هیجانی و استخدام

می‌توان گفت که تقریبا در تمامی مشاغلی که امروزه به نیروی کار واگذار می‌شود، مهارت‌های اصلی هوش هیجانی (EQ) در گروی عملکرد مطلوب است. اغلب مدیر استخدام یا شخص مصاحبه‌کننده، از توجه به چنین مهارت‌های فردی در فرآیند مصاحبه غافل می‌شود. منظور این نیست که برای مهارت‌ها و توانایی‌های فنی افراد ارزشی قائل نشویم. مهارت‌ها و شایستگی‌های فنی باید پیوسته نقش برجسته‌ای در فرآیند ارزیابی ایفا کند. اگرچه، شواهد و قراین بسیاری دال بر آن است که وقتی مهارت‌های فنی افراد با هم برابر است، این شایستگی‌های آنها در هوش هیجانی است که عامل موفقیتشان در تصدی جایگاه‌های شغلی مختلف است. در واقع در برخی جایگاه‌های شغلی، شایستگی‌های هوش هیجانی بیش از شایستگی‌ها و مهارت‌های فنی افراد، توجیه‌کننده موفقیت شغلی آنها است. لیدرشیپ آی. کیو مرکز آموزشی تحقیقاتی که بهترین شیوه‌های مدیریت و اجرا را آموزش می‌دهد، مطالعه‌ای روی بیش از بیست هزار کارمند انجام داد تا عوامل موفقیت و شکست کارمندان تازه استخدام‌شده را بررسی کند. پس از مصاحبه با 5247 مدیر، پژوهشگران این مطالعه به این نتیجه دست یافتند که تنها 11 درصد از کارمندان به دلیل عدم برخورداری از مهارت فنی در انجام کار، با شکست روبرو شده‌اند. از دیگر دلایل ناکامی کارکنان تازه ‌استخدام‌شده، نارضایتی از همکاران، عدم پذیرش واکنش‌ها، عدم توانایی در مدیریت هیجانات و احساسات، عدم وجود انگیزه یا جذابیت و ایجاد روابط میان‌فردی ضعیف بود. این نتایج، کاملا روشن می‌سازد که گنجاندن مهارت‌های جامع هوش هیجانی به عنوان بخشی مهم در فرآیند مصاحبه شغلی، به مدیران استخدام و مصاحبه‌کنندگان این امکان را می‌دهد که جهت پیش‌بینی کفایت شخص داوطلب استخدام، به اطلاعات جدید و مهمی راجع به او دست یابند. فهرست مطالبفصل اول: مقدمهفصل دوم: پنج حوزه اصلی هوش هیجانی و احراز صلاحیت شغلی بر اساس هوش هیجانیفصل سوم: خودآگاهیمهارت فردی 1: اثربخشی در روابط میان‌فردیمهارت فردی 2: آگاهی هیجانی و درونیمهارت فردی 3: ارزیابی دقیق مهارت‌ها و توانایی‌هافصل چهارم: خودکنترلی یا مدیریت فردیمهارت فردی 1: بروز احساسمهارت فردی 2: شجاعت یا جسارتمهارت فردی 3: انعطاف‌پذیریمهارت فردی 4: برنامه‌ریزی برای نوع بیان در گفتگوفصل پنجم: همدلیمهارت فردی1: توجه احترام‌آمیزمهارت فردی 2: احساس تاثیرگذاری بر دیگرانمهارت فردی 3: تمایل به خدمت‌رسانیفصل ششم: مهارت اجتماعیمهارت فردی 1: ایجاد روابطمهارت فردی 2: همکاریمهارت فردی 3: حل اختلافمهارت فردی 4: شناخت سازمانیفصل هفتم: اثربخشی فردی: خوداثربخشیمهارت فردی 1: اعتماد به نفسمهارت فردی 2: ابتکار عمل و مسئولیت‌پذیریمهارت فردی 3: هدف‌یابیمهارت فردی 4: خوش‌بینیمهارت فردی 5: انعطاف‌پذیری و سازگارپذیریفصل هشتم: اثربخش فردی: اثربخشی در روابط میان‌فردیمهارت فردی1: رهبری دیگرانمهارت فردی 2: ایجاد فضای کاری مطلوبمهارت فردی 3: نتیجه‌گیری مطلوب از طریق دیگرانفصل نهم: اولویت‌بندی هدف و رویای ذهنیمهارت فردی 1: شناخت هدف و ارزش‌های فردیمهارت فردی 2: اقدام و گام برداشتن در جهت هدف فردیمهارت فردی 3: اصالتفصل دهم: تقلب در ضریب هوش هیجانی و دیگر علائم هشدارآمیزکاملا تک‌بُعدی: آنقدر خوب که نمی‌توان صحت آن را باور کردتوضیحی درباره حس ششمفصل یازدهم: سخن پایانیپیوست 1: جدول هوش هیجانی در زمینه قابلیت‌هاپیوست 2: پرسش‌ها بر حسب موضوعات و قابلیت‌ها

more_vert مقاله شناسایی و تبیین موانع استقرار نظام پرداخت مبتنی‌بر عملکرد در سازمان‌های دولتی

ادامه مطلب

closeمقاله شناسایی و تبیین موانع استقرار نظام پرداخت مبتنی‌بر عملکرد در سازمان‌های دولتی

مقاله علمی و پژوهشی " شناسایی و تبیین موانع استقرار نظام پرداخت مبتنی‌بر عملکرد در سازمان‌های دولتی" مقاله ای است در 25 صفحه و با 42 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث نظام پرداخت؛ نظام‌های پرداخت مبتنی‌بر عملکرد؛ مدیریت برمبنای هدف؛ سازمان‌های دولتی پرداخته شده است چکیده مقاله هدف این پژوهش، بررسی و شناسایی موانع استقرار نظام پرداخت مبتنی‌بر عملکرد در سازمان‌های دولتی است. ماهیت پژوهش، کیفی است و داده‌ها از طریق مصاحبه با مدیران بخش دولتی جمع‌آوری‌شده و تحلیل داده‌ها با استفاده از راهبرد تحلیل تم استقرایی انجام شده است. جامعۀ پژوهش، مدیران عالی و میانی سازمان‌های دولتی استان تهران هستند که استقرار نظام‌‌هایی نظیر مدیریت مبتنی‌بر هدف را تجربه کرده‌اند. روش نمونه‌گیری به شیوۀ گلوله برفی و تعداد نمونه نه نفر بوده است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که ضعف نظام‌های ارزیابی عملکرد، کمبود دانش و تخصص لازم وپایین بودن مشارکت کارکنان در استقرار این نظام‌ها، ضعف تعهد مدیریتی، ضعف فناوری اطلاعات و ارتباطات، بودجه و منابع ناکافی، شرایط خاص حاکم بر سازمان‌های دولتی و همچنین رویکرد سنتی مدیریت بخش دولتی، به‌عنوان موانع و مؤلفه‌های درونی و ضعف قوانین و مقررات و شرایط نامساعد اقتصادی دولت به‌عنوان موانع و مؤلفه‌های برونی از مهم‌ترین موانع استقرار نظام‌های پرداخت مبتنی‌بر عملکرد در سازمان‌های دولتی ایران هستند. عنوان مقاله [English] Identifying and Explaining the Obstacles of Performance-Based Payments in Public Organizations چکیده [English] This research is aimed at identifying and explaining the obstacles of performance-based payments in public organizations. This is qualitative research whose data is collected by interviewing the mangers of public organizations. Data analysis is carried out by inductive thematic method. Research population include middle managers of the public organization in Tehran having experienced the establishment of goal-oriented systems. Sampling was conducted by snowball method which resulted in a sample of 9 people. The results indicated that factors such as weak performance evaluation systems, lack of proper knowledge and expertise, low participation by the employees for the establishment of these systems, low managerial commitment, low communication and information technology, improper fund and facilities, the especial situation governing public organizations, and the traditional approach of management were the internal essential obstacles. Weakness of laws and regulations, as well as the inappropriate economic situation of the government were identified as the external obstacles in the way of exercising performance-dependent payment systems. کلیدواژه‌ها [English] Payment System, Performance-Dependent Payment Systems, Goal-Oriented Management, Public Organizations دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .