جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert تفکر خلاق

ادامه مطلب

closeتفکر خلاق

تفکر خلاق از جمله مهارت‌هایی است که موجب پیشرفت و رشد جامعه می‌گردد همانگونه که تا کنون رشد جوامعه بشری مدیون افرادی است که توانسته اند با کمک تفکر خلاقانه، به اختراعات و اکتشافاتی دست یابند که موجب آسان‌تر شدن زندگی انسان‌ها گشته است. استفاده از خلاقیت حتی در امور ریز و روزمره زندگی مانند فعالیت‌های مربوط به خانه نیز می‌تواند کارهای وقت‌گیر و کسل کننده را لذت‌بخش و آسان سازد.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی مدیریت خلاقیت در سازمانهای رسانه ای

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی مدیریت خلاقیت در سازمانهای رسانه ای

مقاله علمی و پژوهشی" مدیریت خلاقیت در سازمانهای رسانه ای " مقاله ای است در 30 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به مدیریت خلاقیت در سازمانهای رسانه ای ، مدیریت رسانه ، سازمان رسانه ، تفکر کلاسیک ، مدیریت خلاق ، مهارت تفکر خلاق ، مهارت های زمینه ای ، انگیزش درونی ، الگوی آمابیل ، خلاقیت رسانه ای و خلاقیت بی بی سی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب تفکر و نو اندیشی

ادامه مطلب

closeکتاب تفکر و نو اندیشی

تمرکز آنچه در کتاب رسمی به عنوان چطور فکر کردن آموزش داده می شود (اگر اساسا چنین مباحثی آموزش داده شود!)، بیشتر روی مهارت های تحلیلی و نحوه شناختن خواسته، پیدا کردن یا دنبال کردن یک روند منطقی برای یافتن «پاسخ» است. حذف گزینه های نادرست و رسیدن به یک جواب درست. روش دیگری هم برای فکر کردن هست. روشی که تمرکز آن بر روی پروراندن ایده هاست، ایجاد احتمالات مختلف و جستجو برای پاسخ های درست به جای یک پاسخ درست. هر دوی این روش ها می توانند موفق و کارآمد باشند ولی دومی در طول تحصیلات رسمی و بعد هم آکادمیک نادیده گرفته می شود. فهرست مطالبمقدمهدر مورد تفکر و نو اندیشی بیشتر بدانیمتکنیک های پرورش تفکر و نو اندیشیمحرک های تفکر و نو اندیشینحوه اجرای تکنیک های تفکر و نو اندیشیموانع تفکر و نو اندیشیآدم های خلاق

more_vert کتاب خلاقیت و یادگیری

ادامه مطلب

closeکتاب خلاقیت و یادگیری

تفکر خلاق و تبلور بیرونی آن یعنی نوآوری یکی از عالیترین جلوه‌های توانایی در بشر است. امروزه برای اهمیت تفکر خلاق حدی نمی‌توان قائل شد و به جرات می‌توان از آن به استراتژی موفقیت تعبیر کرد. خلاقیت در تاریخ بشر دارای ریشه‌ای کهن است و باید اذعان کرد از وقتی بشر آفریده شد درجاتی از خلاقیت همواره با او بوده است. به تعبیر اندیشمندان، بشر خلاق متولد می‌شود. این تعبیر بدان معناست که آدمی به همان نسبت که ظرفیت زبان آموزی و اندیشیدن دارد به همان اندازه ظرفیت خلاقیت آموزی دارد. کتاب خلاقیت و یادگیری که از آثار مشترک دو تن از صاحبنظران خلاقیت (دکتر هنسی و دکتر آمابیلی) است هرچند اثری کم حجم بوده ولی در نوع خود در بردارنده نکات نظری وکاربردی ارزشمندی است. امتیاز بزرگ کتاب در وهله نخستین به رویکرد پژوهشی آن بر می‌گردد. در این کتاب سعی شده تا شناختی نسبی از عوامل مؤثر بر خلاقیت بویژه در دوران کودکی با رویکردی پژوهشی در اختیار خواننده قرار گیرد. آنچه در حقیقت این اثر را درخشان‌تر می‌سازد تاکید آن بر نقش عوامل محیطی و اجتماعی در تحریک یا خاموش سازی خلاقیت است. فهرست مطالبمقدمهداستان انیشتیناصل انگیزش درونی خلاقیتتعریف و اندازه گیری خلاقیتمولفه های عملکرد خلاقمهارت های مربوط به قلمرومهارت های مربوط به خلاقیتانگیزش درونی مربوط به تکلیفچگونه خلاقیت از بین میرودتدبیر موقعیت های رقابت آمیزکودکان انتظار ارزشیابی داشته باشنداستفاده فراوان از نظارتمحدودیت گذاری در انتخاب موقعیت هاواژه احتیاطاستعاره مازرویکرد خیلی مثبتمحیط کلاسی باز در برابر محیط کلاسی بستهخلاقیت و بازیتدریس تفکر خلاق به کودکاننتیجه گیریمنابع

more_vert کتاب خلاقیت و حل مسئله: آشنایی با شیوه های شناسایی

ادامه مطلب

closeکتاب خلاقیت و حل مسئله: آشنایی با شیوه های شناسایی

خلاقیت و نوآوری، نه تنها نیروی محرکه بسیاری از شرکت های پیشتاز در دنیای امروز است، بلکه یکی از ضروریات دنیای پرشتاب کنونی برای موفقیت هر سازمان و بنگاه اقتصادی به شمار می رود. به کلامی دیگر، یادگیری مهارت های تفکر خلاق و به‌کارگیری آنها توسط مدیران و نیز آموزش آن به کارکنان، یکی از پیش‌نیازها برای ادامه حضور و موفقیت در عرضه پُر رقابت فعالیت های اقتصادی است.اساس کتاب پیش رو بر این اصل استوار است که «خلاقیت» امری آموختنی است و می‌توان آن را با به‌کارگیری رویکردهایی مشخص تقویت کرد. هر انسانی می‌تواند با پشت سر گذاشتن مراحل موجود در فرآیندهای حل خلاق مسئله، در نهایت به ایده خلاق و راه‌حل مناسب دست یابد.در این کتاب، مجموعه ای از شیوه های علمی و در عین حال کاربردی ارائه شده که می توانید آنها را به سرعت به کار گیرید تا به انبوهی از ایده های نو و دگرگون ساز برای زندگی و کار دست یابیند. به کار بستن هر یک از ایده های مطرح‌شده در این کتاب، شما را به نتایج به مراتب بهتری نسبت به نتایج کنونی می رساند. حتی در برخی موارد، این نتایج می تواند موجب شگفتی شما شود. فهرست مطالبپیش‌گفتار مترجمپیش‌گفتارفصل اول: ریشه‌های خلاقیتفصل دوم: سه محرک اصلی برای خلاقیتفصل سوم: شیوه طوفان ذهنیفصل چهارم: پرسش برای برانگیختن خلاقیتفصل پنجم: طوفان مغزی (بهره‌گیری از توان فکری گروه)فصل ششم: اهمیت خوش‌بینی و مثبت‌اندیشیفصل هفتم: تقویت ویژگی‌های نبوغ‌آمیزفصل هشتم: حل مسئله در هفت گامفصل نهم: تمریناتی برای برانگیختن ذهنفصل دهم: استفاده از سه حالت ذهنی برای تفکرفصل یازدهم: دو رویکرد برای تفکرفصل دوازدهم: بهره‌گیری از تفکر جانبیفصل سیزدهم: عملکرد ذهن انسانفصل چهاردهم: حل مسئله به صورت نظام‌مندفصل پانزدهم: تفکر مبتنی بر صفر را در پیش بگیریدفصل شانزدهم: با واقعیات روبه‌رو شویدفصل هفدهم: نگذارید موانع موجود، جلوی پیشرفت شما را بگیرندفصل هجدهم: هفت منبع نوآوریفصل نوزدهم: راه‌حل‌های خلاق برای محصولات بی‌فایدهفصل بیستم: اصل مهندسی ارزشفصل بیست ‌و ‌یکم: ایده‌های خود را محک بزنید

more_vert کتاب ذهن استراتژیست،‌ تکنیک‌های کاربردی تفکر استراتژیک در سطح ملی، سازمانی و فردی

ادامه مطلب

closeکتاب ذهن استراتژیست،‌ تکنیک‌های کاربردی تفکر استراتژیک در سطح ملی، سازمانی و فردی

کتاب ذهن استراتژیست،‌ تکنیک‌های کاربردی تفکر استراتژیک در سطح ملی، سازمانی و فردی نوشته مجتبی لشکربلوکی و سید حسین جلالی است که انتشارات آریاناقلم آن را منتشرنموده است بررسی موضوع کتاب: تفکر استراتژیک نوعی مهارت ذهنی است که به شخص اجازه میدهد از بین هزاران متغیر، هوشمندانه متغیرهای استراتژیک را شناسایی کند و از بین دهها گزینه، گزینههایی را انتخاب کند که تأثیر اساسی در نتایج کلیدی عملکرد دارند. تفکر استراتژیک بیش از آنکه ذاتی باشد آموختنی است و افراد فاقد این نبوغ می توانند با به کارگیری مجموعه‌ای از روشها و رویکردها مهارت تفکر استراتژیکشان را پرورش دهند،تفکر استراتژیک اصولی دارد که در ابتدا باید آنها را آموخت و فهمید و سپس، هر یک از این اصول را در عرصه عمل و در زندگی حرفهای و شخصی به کار بست.

more_vert کتاب خلاقیت و حل مسئله: آشنایی با شیوه های شناسایی

ادامه مطلب

closeکتاب خلاقیت و حل مسئله: آشنایی با شیوه های شناسایی

خلاقیت و نوآوری، نه تنها نیروی محرکه بسیاری از شرکت های پیشتاز در دنیای امروز است، بلکه یکی از ضروریات دنیای پرشتاب کنونی برای موفقیت هر سازمان و بنگاه اقتصادی به شمار می رود. به کلامی دیگر، یادگیری مهارت های تفکر خلاق و به‌کارگیری آنها توسط مدیران و نیز آموزش آن به کارکنان، یکی از پیش‌نیازها برای ادامه حضور و موفقیت در عرضه پُر رقابت فعالیت های اقتصادی است.اساس کتاب پیش رو بر این اصل استوار است که «خلاقیت» امری آموختنی است و می‌توان آن را با به‌کارگیری رویکردهایی مشخص تقویت کرد. هر انسانی می‌تواند با پشت سر گذاشتن مراحل موجود در فرآیندهای حل خلاق مسئله، در نهایت به ایده خلاق و راه‌حل مناسب دست یابد.در این کتاب، مجموعه ای از شیوه های علمی و در عین حال کاربردی ارائه شده که می توانید آنها را به سرعت به کار گیرید تا به انبوهی از ایده های نو و دگرگون ساز برای زندگی و کار دست یابیند. به کار بستن هر یک از ایده های مطرح‌شده در این کتاب، شما را به نتایج به مراتب بهتری نسبت به نتایج کنونی می رساند. حتی در برخی موارد، این نتایج می تواند موجب شگفتی شما شود. فهرست مطالبپیش‌گفتار مترجمپیش‌گفتارفصل اول: ریشه‌های خلاقیتفصل دوم: سه محرک اصلی برای خلاقیتفصل سوم: شیوه طوفان ذهنیفصل چهارم: پرسش برای برانگیختن خلاقیتفصل پنجم: طوفان مغزی (بهره‌گیری از توان فکری گروه)فصل ششم: اهمیت خوش‌بینی و مثبت‌اندیشیفصل هفتم: تقویت ویژگی‌های نبوغ‌آمیزفصل هشتم: حل مسئله در هفت گامفصل نهم: تمریناتی برای برانگیختن ذهنفصل دهم: استفاده از سه حالت ذهنی برای تفکرفصل یازدهم: دو رویکرد برای تفکرفصل دوازدهم: بهره‌گیری از تفکر جانبیفصل سیزدهم: عملکرد ذهن انسانفصل چهاردهم: حل مسئله به صورت نظام‌مندفصل پانزدهم: تفکر مبتنی بر صفر را در پیش بگیریدفصل شانزدهم: با واقعیات روبه‌رو شویدفصل هفدهم: نگذارید موانع موجود، جلوی پیشرفت شما را بگیرندفصل هجدهم: هفت منبع نوآوریفصل نوزدهم: راه‌حل‌های خلاق برای محصولات بی‌فایدهفصل بیستم: اصل مهندسی ارزشفصل بیست ‌و ‌یکم: ایده‌های خود را محک بزنید

more_vert کتاب تئاتر خلاق

ادامه مطلب

closeکتاب تئاتر خلاق

اگر واژه «نمایش» را به «اجرا» تعبیر کنیم و پسوند «خلاق» را، به معنی فعالیت‌های نمایشی کودکان با هدف پرورش خلاقیت، زیر نظر یک مربی فرض کنیم، در این صورت نمایش خلاق در بسیاری از اصول (نه در تمامی آن) با تئاتر خلاق فصل مشترک خواهند داشت، در حالی که تفاوت‌های اساسی نیز دارند؛ به عنوان مثال نمایش خلاق صرفاً یک فرآیند است و مخاطبش خودِ نقش‌آفرینان خردسال یا کودک‌اند. در صورتی که تئاتر خلاق می‌تواند دارای ویژ‌گی‌های تئاتر حرفه‌ای باشد و برای مخاطب بزرگ‌سال با رویکردی از فرآیند به برآیند پدید آید. کتاب حاضر، همان ‌گونه که از نامش برمی‌آید، قصد دارد با شیوه‌ای خلاق ـ کشف هنرجو ـ به آموزش تئاتر خلاق بپردازد. فهرست مطالب مقدمهاشاره‌ای به پیشینۀ نمایش خلاق در ایرانبخش اول: اهداف و کاربردهای تئاتر خلاقبخش دوم: خاستگاه تئاتر و تئاتر خلاقبخش سوم: انواع بازی‌ها و آیین‌های نمایشیبخش چهارم: عناصر انسانی و هنریبخش پنجم: اصول تئاتر خلاق-اصل اول: اصالت بازیگریبخش ششم: اصول تئاتر خلاق-اصل دوم: بداهه‌پردازیبخش هفتم: اصول تئاتر خلاق-اصل سوم: فاصله‌گذاریبخش هشتم: اصول تئاتر خلاق-اصل چهارم: ساده‌گراییبخش نهم: اصول تئاتر خلاق-اصل پنجم: مشارکت مخاطب در اجرابخش دهم: اصول تئاتر خلاق-اصل ششم: فرآیندبخش یازدهم: اصول تئاتر خلاق-اصل هفتم: نشانه‌گراییبخش دوازدهم: تعریف تئاتر خلاقبخش سیزدهم: آسیب‌شناسیبخش چهاردهم: روش فطری اجرا؛ روش تئاتر خلاقکتاب‌نامه

more_vert کتاب تفکر خلاق

ادامه مطلب

closeکتاب تفکر خلاق

کتاب تفکر خلاق نوشته پویا حسنوند و فرشاد گهتوئی به راه‌های پرورش خلاقیت و تفکر خلاق به‌خصوص در کودکان و دانش‌آموزان می‌پردازد. ﺧﻼﻗﯿﺖ ﺻﺮﻓﺎً ﻣﺸﺘﻤﻞ ﺑﺮ ﺗﻔﮑﺮ و ﻋﻤﻠﮑﺮد ذﻫﻨﯽ اﻓﺮاد ﺧﺎص و عرصه‌های وﯾﮋه زﻧﺪﮔﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﻠﮑﻪ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎً ﺗﻤﺎﻣﯽ اﻓﺮاد اﻋﻢ از داﻧﺶ‌آﻣﻮز، داﻧﺸﺠﻮ، ﮐﺎرﻣﻨﺪ، ﮐﺸﺎورز، ﺧﺎﻧﻪ‌دار و... در ﻣﺪرﺳﻪ، ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎر و ﻣﺰرﻋﻪ ﺣﺘﯽ ﺑﺎ دارا ﺑﻮدن ﺣﺪ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﻬﺮه ﻫﻮﺷﯽ ﻣﯽ‌ﺗﻮاﻧﻨﺪ دارای ﻋﻤﻠﮑﺮد ﺧﻼﻗﺎﻧﻪ در زمینه‌های ﻣﺨﺘﻠﻒ زﻧﺪﮔﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. به قول ادوارد دوبونو در کتاب خلاقیت کارآمد؛ هیچ چیز سودمندتر و باشکوه‌تر از این نیست که ایده‌ی جدید و ثمربخشی اهداف شما را برآورده سازد. فهرست مطالبمقدمهاهمیت موضوعتعاریفمعنا و مفهوم خلاقیتتعریف خلاقیتنظریه‌های خلاقیتتفاوت خلاقیت با نوآوریارتباط خلاقیت با هوشخلاقیت و عملکرد نیمکره‌های مغزویژگی‌های شخصیتی و خصوصیات افراد خلاقتخیل بستر خلاقیتخلاقیت در موج سومخلاقیت به عنوان فرایندخلاقیت استعدادی برای تمام عمرنقش ویژه مدارس در پرورش خلاقیتتأثیر متقابل معلمان – شاگردان و خلاقیتراه‌های آموزش و پرورش خلاقیتابزارهای اندازه‌گیری خلاقیتعوامل بازدارنده خلاقیت (کشنده‌های خلاقیت)تأثیرات فرهنگ و محیط بر خلاقیتسبک‌های فرزندپروری و خلاقیتسلطه‌جویی والدین مانع بروز خلاقیت فرزندانتنوع فرهنگی در رابطه با فرزندپروریتحقیقات انجام شده در ارتباط با موضوع پژوهشتحقیقات داخلیتحقیقات خارجیپیشنهاداتمنابع و مآخذ

more_vert کتاب خلاقیت و حل مسئله

ادامه مطلب

closeکتاب خلاقیت و حل مسئله

کتاب خلاقیت و حل مسئله از مجموعه کتابخانه موفقیت برایان تریسی، با ارائه‌ی مجموعه‌ای از روش‌ها و تکنیک‌های اثبات شده، عملی و کاملاً کاربردی، بلافاصه باعث خلق ایده‌هایی برای بهبود زندگی و کارتان خواهد شد. یک مدیر معمولی بیش از 50 درصد زمان خود را صرف حل مسئله به تنهایی یا به کمک دیگران می‌کند. توانایی مقابله با دشواری‌ها و حل مشکلات بیش از هر چیز تعیین کننده‌ی رویدادهای کسب‌وکار است. در حقیقت می‌توان گفت فردی که مهارت‌های ضعیفی در تفکر خلاق دارد، مجبور است کارمند افرادی شود که از مهارت‌های پیشرفته‌تر تفکر خلاق بهره‌ می‌برند. خلاقیت و حل مسئله (Creativity and Problem Solving)، مانند راندن دوچرخه یا کار با کامپیوتر یک مهارت است که می‌توان آن را با تمرین یاد گرفت و بهبود بخشید. یک ایده جدید می‌تواند برای تغییر مسیر کاری یا تحول کل شرکت کافی باشد. برایان تریسی (Brian Tracy)، در این کتاب به بیان مطالب مفیدی در زمینه‌ی خلاقیت پرداخته است از جمله: هفت منبع نوآوری، مهندسی ارزش، روش طوفان ذهنی، سه محرک خلاقیت، حل مسئله در هفت مرحله و ده‌ها نکته‌ی کاربردی دیگر. همه‌ی افراد خلاق هستند. خلاقیت ویژگی طبیعی و ذاتی افراد مثبت‌اندیشی است که عزت نفس بالایی دارند. شرکت‌هایی که محیط کاری مثبتی ایجاد می‌کنند، مدام از سوی کارمندان ایده‌های خوبی دریافت می‌کنند. مهم‌ترین عوامل تعیین‌ کننده خلاقیت کدامند؟ نخستین عامل تجربیات گذشته است. آنچه در گذشته برای شما روی داده است، اثر زیادی بر میزان خلاقیت‌ شما در زمان حال دارد. دومین عامل تعیین‌ کننده میزان خلاقیت شما، شرایط کنونی‌تان است. آیا به ارائه‌ی ایده‌های جدید در محل کارتان تشویق می‌شوید؟ آیا افراد با هم صمیمی هستند و ایده‌هایشان را با هم در میان می‌گذارند یا ایده‌هایتان مورد تمسخر و انتقاد قرار می‌گیرد؟ سومین عامل تعیین‌ کننده میزان خلاقیت، تصویری است که از خود دارید. آیا خود را شخصی خلاق می‌دانید؟ آیا به نظر خودتان از خلاقیت زیادی برخوردارید یا نه؟ تحقیقات متعددی نشان می‌دهد که 95 درصد افراد، استعداد کار با خلاقیت بالا را دارند. تحقیقی که توسط هاوارد گاردنر در دانشگاه هاروارد انجام شد نشان داد که روش‌های تفکر متعددی وجود دارد و هر فرد حداقل در یک حوزه نابغه است. به این ترتیب، کلید آزادسازی خلاقیت این است که خود را فردی بسیار خلاق بدانید. در بخشی از کتاب خلاقیت و حل مسئله می‌خوانیم: هرگاه مشغول و فعال هستید، از این ضمیر بیدار و آگاه استفاده می‌کنید. ضمیر خودآگاه معقول، تحلیل‌گر، منطقی، منتقد و ‌واقع‌بین است. این ضمیر اطلاعات را از منابع مختلف جمع‌آوری می‌کند، آن‌ها را تحلیل می‌کند و با سایر اطلاعاتی که در حافظه خود ثبت کرده مقایسه می‌کند و در نهایت تصمیم می‌گیرد. اطلاعات جدید از طریق ضمیر خودآگاه که مانند درگاه است، وارد مغز می‌شود. دانیل کانمن در کتاب پرفروش خود با عنوان «تفکر سریع، تفکر آهسته» توضیح می‌دهد که تقریبا همیشه دو راه برای استفاده از ضمیر خودآگاه وجود دارد. نخستین راه یعنی «تفکر سریع» شهودی، خودکار، غریزی و فوری است. با این روشِ تفکر در ضمیر خودآگاه می‌توانید پیشامدهای ناگهانی زندگی روزانه‌تان را هدایت کنید. تفکر سریع بسیار شبیه رانندگی در ترافیک است؛ سریع تصمیم می‌گیرید و همزمان با حرکت رو به‌ جلو به رویدادهای متغیر واکنش نشان می‌دهید. بیشتر زمان شما در طول روز صرف تفکر سریع می‌شود. در گفتگوها، تماس‌های تلفنی، پاسخگویی به ایمیل‌ها و تقاضاهای خارجی از تفکر سریع بهره می‌برید. روش استفاده معمول و طبیعی از تفکر سریع نیز همین است که در اغلب موارد بسیار مناسب است. فهرست مطالبمقدمه1. منابع اصلی خلاقیت2. سه محرک خلاقیت3. روش طوفان ذهنی 4. پرسش، محرک خلاقیت5. طوفان فکری، آزادسازی نیروی تیم6. اهمیت خوش‌بینی 7. خصوصیات نوابغ را پرورش دهید 8. حل مسئله در هفت گام9. تمرین‌های تقویت ذهن10. استفاده از سه ضمیر برای تفکر11. تمرین دو رویکرد تفکر 12. استفاده از تفکر جانبی13. روش کارکرد ذهن 14. حل مسئله سیستماتیک 15. تفکر از صفر16. روبرو شدن با واقعیت 17. گذر از موانع18. هفت منبع نوآوری 19. ده راهکار خلاقانه برای محصولات قدیمی20. مهندسی ارزش 21. ارزیابی ایده‌ها نتیجه گیری

more_vert کتاب معرفی مهارت‌های ضروری زندگی

ادامه مطلب

closeکتاب معرفی مهارت‌های ضروری زندگی

در کتاب معرفی مهارت‎های ضروری زندگی، تالیف دکتر فوزیه سبزیان، به مهارت‌هایی از زندگی پرداخته می‌شود، که پرورش و آموزش آن‌ها موجب افزایش آگاهی نسبت به خود و نیز بهبود روابط با دیگران می‌شود. از جمله این مهارت‌ها، تعلیم و تربیت درست است. تحقیقات در زمینه مهارت‌های زندگی نشان می‌دهد که برنامه‌های مختلفی که بر اساس آموزش مهارت‌ها در زمینه ارتقاء سلامت افراد اجرا شده است مشتمل بر چند مهارت اصلی و اساسی هستند که عبارتند از: «توانایی تصمیم‌گیری، توانایی حل مسئله، توانایی تفکر خلاق، توانایی تفکر نقادانه، توانایی برقراری روابط مؤثر، توانایی برقراری روابط بین فردی سازگارانه، توانایی آگاهی از خود، توانایی همدلی با دیگران، توانایی مقابله با هیجان‌ها و فشارهای روانی توانایی مقابله با استرس و توانایی استقلال فردی و قبول مسئولیت». سازمان اجتماعی جوامع، بر پایه نهادهای گوناگونی استوار است. این نهادهای اجتماعی بسته به نقشی که در جامعه ایفا می‌کنند، بر شئونات مختلف زندگی اجتماعیِ انسان، تسلط می‌یابند. با آگاهی از این نقش‌های خاص و مهم می‌توان بر اقتدار آنها افزود. یکی از نهادهای مهمی که توجه خاص و دقیقی را می‌طلبد، آموزش و پرورش است. با توجه به این که مهم‌ترین محور توسعه آموزش و پرورش، انسان است و از طرفی، سرمایه گذاری بر منابع انسانی، بازده چشمگیری دارد، بنابراین در طول سالیان متمادی، این سرمایه گذاری، نتایج مثبت اجتماعی بسیاری به بار خواهد آورد. در کتاب معرفی مهارت‎های ضروری زندگی می‌خوانیم که تعلیم و تربیت صحیح و کارآمد از ارکان مهم و اساسی رشد و شکوفایی نیروها و استعدادهای بالقوه تک تک افراد برای رشد و پیشرفت همه جانبه در راه رسیدن به کمال مطلوب است. بدون شک جامعه پویا نیاز به تحول زیر بنایی دارد و این مهم با به کارگیری برنامه‌های علمی، عملی و فنی باید تحقق پیدا کند. برنامه مهارت‌های زندگی بر این اصل استوار است که کودکان و نوجوانان حق دارند توانمند شوند و نیاز دارند که بتوانند از خودشان و علایقشان در برابر موقعیت‌های سخت زندگی دفاع کنند. اهمیت به این مسئله در قرن حاضر، قرنی که انسان در شتاب تکنولوژی آنچنان پیشرفته که از خود باز مانده است، عصری که فقر حرکتی و عدم تحرک، و نیز افراطِ در استفاده از فضای مجازی، حاصلی جز فراموشی و غفلت از دنیای واقعی و پیرامون بشر را به دنبال نداشته و ندارد. از طرفی، پیامدِ این خمودی و نخوت، انزوای جهانی را به ارمغان آورده است. در واقع، این انزوا و سکون، به معنی حرکت به سوی نابودی و نیستی است. این در حالی است که می‌دانیم، بی‌تردید، تربیت افرادی موفق، با اراده، شجاع، کاردان و تندرست، تضمین کننده حال و آینده ملتی است که همواره در طول تاریخ، الگو و سرمشق بسیاری از ملل متمدن جهان بوده و هست. فهرست مطالبپیشگفتارمقدمهضرورت مهارت‌های اجتماعیآموزش و پرورش و ضرورت آنچالش بین جهانی شدن و بومی ماندن بحران سلامتی و تغذیه دگرگونی های فناوری و شرایط حرفه‌ای اثرات فناوری نوین ارتباطی بر مهارت‌های اجتماعی و اخلاقیاتظرفیت روان شناختیمهارت‌های زندگیانواع مهارت‌‌های زندگیمهارت تصمیم‌گیریمهارت حل مسئلهمهارت هدف گذاریمهارت تفکر خلاقمهارت تفکر انتقادیمهارت روابط اجتماعی مؤثرمهارت خودافشاییمهارت ارتباطمهارت خودشناسیمهارت گشودگیمهارت حمایت گریمهارت مثبت گراییمهارت تساوی در شخصیتمهارت همدلیمهارت کنار آمدن با هیجان‌ها و فشارهای روانیمهارت‌های شنیدن و گوش دادنمهارت اجتناب از خشونتمهارت بهداشت و سلامتیمهارت احترام به ارزش‌های شخصی، خانوادگی و اجتماعیمهارت‌های رفتار با فرزندانروش‌های آموزش و مهارت های اجتماعیمهارت در استقلال فردی

more_vert کتاب خلاقیت (آموزش خلاق - تفکر خلاق)

ادامه مطلب

closeکتاب خلاقیت (آموزش خلاق - تفکر خلاق)

در آعاز قرن بیست و یکم و افقیم که کاربست درست علم و تکنولوژی و به تبع آن خلاقیت در این حیطه ها به معنی کارآیی بالاتر و منافع بیشتر در زمینه های مربوطه است. دولت ها دریافته اند که بدون برخورداری از این مسائل هیچ کشوری نخواهد توانست در بازاری که به شکل جهانی درآمده به رقابت بپردازد و جامعه نیز در پی برده است که رفاه و سطح زندگی ما در آینده منوط به چگونگی بهره برداری شایسته، جهت برآوردن نیازهای ملی خود به کار گرفته و با شرایط و خواست های خود سازگار نماید. در این کتاب از آن جایی که محققین این رشته معتقدند که همه انسان ها با درجه ای از خلاقیت به دنیا می آیند نکاتی در رابطه با آموزش خلاق لازم و ضروری است مطرح و مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. فهرست مطالبفصل اول: مقدمهفصل دوم: یادگیری و آموزش خلاقفصل سوم: خلاقیت از دیدگاه های مختلففصل چهارم: تعریف کلی خلاقیتفصل پنجم: آیا خلاقیت قابل آموزش است؟فصل ششم: خلاقیت به مثابه یک روندفصل هفتم: نقش اطلاعات و دانش گذشته در خلاقیتفصل هشتم: موانع رشد خلاقیتفصل نهم: عوامل موثر در خلاقیتفصل دهم: شرایط بوقوع پیوستن خلاقیت از دیدگاه های مختلففصل یازدهم: شرایط و انگیزه ها در خلاقیتفصل دوازدهم: ضرورت توجه به خلاقیتفصل سیزدهمروابط آموزشیروابط عاطفی معلم و شاگرد

more_vert مقاله پرورش مهارتهای تفکر انتقادی در بسترمحیط های یادگیری چندرسانه ای مبتنی بررویکرد ساختن گرایی

ادامه مطلب

closeمقاله پرورش مهارتهای تفکر انتقادی در بسترمحیط های یادگیری چندرسانه ای مبتنی بررویکرد ساختن گرایی

مقاله علمی و پژوهشی " پرورش مهارتهای تفکر انتقادی در بسترمحیط های یادگیری چندرسانه ای مبتنی بررویکرد ساختن گرایی " مقاله ای است در 20 صفحه و با 43 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث بسته آموزشی ، محیط های یادگیری چندرسانه ای، رویکرد ساختن گرایی، تفکر انتقادی پرداخته شده است چکیده مقاله امروزه استفاده صحیح و اثربخش محیط های یادگیری چند رسانه ای نیازمند طراحی ، تدوین و تلفیق منطقی مولفه های حوزه علوم تربیتی است. یکی از این مولفه های اصلی که در این نرم افزارها مورد کم توجهی قرار گرفته، مولفه تفکر انتقادی می باشد. هدف از انجام این پژوهش تولید و اعتبار بخشی بسته آموزشی درس تفکروپژوهش پایه ششم ابتدایی مبتنی بر رویکرد ساختن گرایی (مدل چند رسانه ای ون مورینبور) و تاثیر آن بر مهارت های تفکر انتقادی در دو حوزه تفسیری و استنباطی بود. این تحقیق در دو مرحله انجام پذیرفت ، در مرحله اول بسته آموزشی درس تفکر و پژوهش با تاکید بر مهارت های تفسیری و استنباطی بر اساس مدل چند رسانه ای ون مرینبور، طراحی و تهیه گردید. در مرحله دوم تاثیر کاربرد بسته آموزشی تهیه شده مبتنی بر مهارت های تفسیری و استنباطی به روش نیمه آزمایشی و براساس طرح پیش آزمون - پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان داد که تدریس تفکر و پژوهش بر اساس بسته آموزشی تهیه شده بر مهارت تفسیری و استنباطی آزمایشی تاثیر معنی دار داشته است (05/0P<). با توجه به نتایج به دست آمده از پژوهش، کاربست بسته آموزشی درس تفکر و پژوهش با رویکرد ساختن گرایی، موجب افزایش مهارت‌های تفکر انتقادی در دو حوزه مهارت تفسیری‌و مهارت استنباطی فراگیران می‌گردد دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب پرورش خلاقیت دانش آموزان

ادامه مطلب

closeکتاب پرورش خلاقیت دانش آموزان

کتاب پرورش خلاقیت دانش آموزان نوشته‌ی محترم دمیرچی لو و علیرضا مهدی بادی، به بررسی مباحثی چون چگونگی پرورش خلاقیت، روش‌های تفکر خلاق، انواع خلاقیت، موانع رشد خلاقیت و... می‌پردازد. خلاقیت میلی ذاتی است که در وجود انسان به امانت گذاشته شده و انسان نشانه‌ای از خلاقیت الهی است. تحولات پرشتاب جهانی در عرصه‌ی علم و صنعت، باعث شده تا جوامع بشری با روش و نگاهی جدید به دارایی‌های غیر محسوس خود درصدد افزایش توانایی‌هایشان، برای همسو شدن با این تغییرات باشند. در اصل ساکن بودن و بی‌تحرکی در دنیای متغیر امروز چه برای یک سازمان و چه برای یک کشور هرچقدر که باشد، نتیجه‌ای جز نابودی به نخواهد داشت. در حال حاضر نوآوری و خلاقیت نه تنها به عنوان یک نیاز بلکه باعث پایداری هر سازمان یا جامعه‌ای می‌شود و بر آموزش و کسب مهارت‌های لازم در بکارگیری این استعداد ویژه‌ی بشری تأکید بسیاری شده است. خلاقیت مهم‌ترین موضوع در ایران و تمام جوامع در حال توسعه می‌باشد. خلاقیت نه مربوط به نژادی خاص و نه موروثی است بلکه مسئله‌ای آموزشی محسوب می‌شود. حتی در کشور‌های پیشرفته، اگر سیستم‌های خلاق آن‌ها دیگر کار نکنند، از رقابت‌ها عقب می‌افتند و از بین می‌روند. بنابراین خلاقیت تنها راه پایداری کشورهای در حال توسعه است و هیچ راه دیگری نیز وجود ندارد. در بخشی از کتاب پرورش خلاقیت دانش آموزان می‌خوانیم: یکی از مشکلات ما در نظام آموزشی ناکار آمدی که داریم این است که اغلب سیستم‌های آموزشی ما به جای تأکید بر استفاده از قدرت شگفت‌انگیز مغز برای ایجاد افکار جدید و ایده‌های نو و تبدیل آن‌ها به واقعیت، به انباشتن و ذخیره‌سازی اطلاعات می‌پردازند. ولی در عصری که ما زندگی می‌کنیم با توجه به تغییر و تحولات سریع و انفجار دانش و اطلاعات و استفاده از تکنولوژی‌های جدید که امکان دسترسی به هر نوع اطلاعات را در آن واحد برای ما میسر می‌سازد، نیازمند کسب مهارت‌های تفکر خلاق، قابل انعطاف و دقیق هستیم و نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که خلاقیت قابل پرورش و رشد باشد و این مستلزم تغییر و تحول در نظام آموزشی و به کارگیری شیوه‌های خاصی است که باید دست اندرکاران تعلیم و تربیت از سطوح بالاتر گرفته تا مدیران و معلمان مدارس و حتی اولیای دانش آموزان به آن توجه نمایند. در ارتباط با خلاقیت سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا بین خلاقیت و هوش رابطه‌ای وجود دارد یا نه؟ برخی از متخصصان یک الگوی آستانه‌ای از خلاقیت ارائه داده‌اند. طبق این الگو میزان هوش فرد باید از حد معینی بالاتر باشد تا بتواند آثار خلاقی در رشته خود ارائه دهد و برای این مسئله بهره هوشی 120 را عنوان کرده‌اند. فراتر از آستانه هوش، دستاوردهای خلاق به عوامل دیگری نظیر سیالی اندیشه‌ها و به متغیرهای شخصیتی بستگی دارد. همچنین در مورد توانایی‌های مختلف، آستانه هوشی لازم برای ایجاد دستاوردهای خلاق متفاوت است. در علم روانشناسی اعصاب معتقدند که تفکر ریاضی و کلامی (صحبت کردن، خواندن و نگارش معمول) عموماً در نیم‌کره چپ مغز انجام می‌شود در حالی که تفکر فضایی، کل نگرانه و خلاق در نیم‌کره راست صورت می‌گیرد. فهرست مطالبتعاریف خلاقیتالف- تعریف خلاقیت از دیدگاه روانشناسیب- تعریف خلاقیت از دیدگاه اجتماعیج- تعریف خلاقیت از دیدگاه سازمانیتعاریف نوآوریانگیزهاستعدادتلاش و پشتکاردانش و اطلاعاتتجربهتصور و خیالعوامل و زمینه‌های خلاقیتسطوح خلاقیتخلاقیت بیانگرخلاقیت مولد خلاقیت اخترامیخلاقیت نوآورانهخلاقیت شهودینظریه‌هایی در مورد خلاقیتنظریه‌های جهان باستاننظریه‌های علمی خلاقیتدیدگاه روان شناختی اجتماعیدیدگاه عصب شناختیدیدگاه روان سنجیرویکردهای چند وجهی در خلاقیتانواع خلاقیتمراحل تفکر خلاقتصورات قدیمی و غلط راجع به خلاقیتخلاقیت به عنوان یک فرآیندمهارت‌های لازم برای تفکر خلاق و اثربخشروش‌های تفکر خلاقروش‌های افزایش خلاقیتخلاقیت در نظام آموزشیلزوم پرورش خلاقیت کودکانچگونگی پرورش خلاقیتشناسایی دانش آموزان خلاقپرورش خلاقیت توسط والدینپرورش خلاقیت توسط نظام آموزشینقش ویژه مدارس در پرورش خلاقیتمعلم و پرورش خلاقیتویژگی‌های معلم پرورش دهنده‌ی خلاقیتتاثیر متقابل معلمان - شاگردان و خلاقیتالگوی کاوشگریاهداف آموزش الگوی کاوشگریساختار الگوی کاوشگریتاثیرات فرهنگ و محیط بر خلاقیتسبک‌های فرزند پروری و خلاقیتسلطه جویی والدین مانع بروز خلاقیت فرزندانپرورش خلاقیت توسط آموزش هنرموانع رشد خلاقیتعوامل درونی شاملموانع بیرونی شاملتثبیت باور‌های غلط معضل پرورش خلاقیتموانع رشد خلاقیت در کودکان مقطع ابتدایی وجود دارندنتیجه گیریفهرست منابع

more_vert کتاب قدرت هوش خلاق

ادامه مطلب

closeکتاب قدرت هوش خلاق

کتاب قدرت هوش خلاق نوشته تونی بوزان و ترجمه پروانه قدس، پر است از واقعیت‌های جالب و بازی‌ها و ابزار‌های جدیدی که شما را یاری می‌کند تا از حداکثر خلاقیت‌تان استفاده کنید. اگر خلاق باشید، پر از انرژی، ذوق و ایده خواهید بود. هوش خلاق شما، در کنار آمدن با ایده‌های نو و حل مشکلات به شیوه‌ای مبتکرانه است و این امکان را برای شما فراهم می‌آورد که در اندیشه و رفتار و بازده‌تان یک سر و گردن از دیگران بالا‌تر باشید. این هوش چندین معیار دارد که همگی آموختنی و قابل پرورش‌اند تا شما بتوانید خلاقیت‌تان را افزایش دهید. قدرت هوش خلاق هر کدام از این عوامل را به نوبت معرفی می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید آن‌ها را وسعت دهید و بهبود بخشید. تونی بوزان (Tony Buzan) آنچه را که استیفن هاوکینگ برای جهان انجام داد، برای مغز انجام خواهد داد. خلاقیت فقط نقاشی کردن یک تصویر یا نواختن یک ساز نیست. بلکه می‌تواند بخشی از هر تصمیمی باشد که شما می‌گیرید! تونی بوزان با استفاده از تکنیک‌های انقلابی، نقشه ذهن‌اش را به شما نشان می‌دهد که چه طور از نوابغی مانند لئوناردو داوینچی یاد بگیرید. او در سراسر جهان سخنرانی کرده و کتاب‌هایش در صد کشور و به سی زبان مختلف منتشر شده است. در بخشی از کتاب قدرت هوش خلاق (The power of creative intelligence) می‌خوانید: فرآیند ایجاد یک ایدۀ خلاق، بسیار شبیه به استخراج طلاست. ذره‌های طلا بخش ناچیزی از هزاران سنگ و دانۀ شنی هستند که در بستر رودخانه آرمیده‌اند. در رودخانۀ ذهن «خلاقیت» وضعیت کاملا مشابهی وجود دارد. سنگ‌ها یا دانه‌های شن همان نظریه‌های قابل دسترس هستند. به منظور استخراج از ذهن (یعنی استخراج ایده‌های بسیار خلاق و راه‌حل‌های خلاقانۀ جدید) شما باید تمام دانه‌ها (ایده‌های) موجود در رودخانۀ ذهن‌تان را الک کنید، تا به تکه‌های بزرگ طلا دست یابید. فهرست مطالبفصل اول: مقدمه: آغاز سفر خلاقیتفصل دوم: استفاده از قسمت‌های جادویی (چپ و راست) مغزتانفصل سوم: خلاقیت نامحدود به تصویر کشیدن ذهن از طریق یک نقشه ذهنیفصل چهارم: شما، هنرمند خلاقفصل پنجم: شما، موسیقی‌دان خلاقفصل ششم: بازدهی خلاق قدرت ظرفیت و سرعتفصل هفتم: نوآوری و انعطاف‌پذیری خلاقفصل هشتم: مغز شما: ماشین تداعی‌ کننده نهایی تفکر درخشان و توسعه ‌یافتهفصل نهم: شما و شکسپیر هر دو شاعرید!فصل دهم: شوخی بود!

more_vert کتاب مهندسی (معماری) فضاهای آموزشی و تفکر خلاق

ادامه مطلب

closeکتاب مهندسی (معماری) فضاهای آموزشی و تفکر خلاق

کتاب مهندسی (معماری) فضاهای آموزشی و تفکر خلاق نوشته‌ی شهین ولیان، سعی بر این دارد تا با عنایت به تأثیر محیط کالبدی مدارس در افزایش تفکر خلاق دانش آموزان به توصیف و تحلیل استانداردهای طراحی فضاهای آموزشی مدارس بپردازد. آموزش و پرورش زیر بنای ساخت جامعه‌ای سالم بوده و فضاهای آموزشی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. با نگاهی به فضاهای آموزشی مدارس کشورمان در می‌یابیم که اکثر این فضاها به ندرت امکان کشف و تجربیات عملی برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند و تعلیم و تربیت و تدریس و یادگیری عمدتاً در فضایی بسته، بی‌روح و کسالت بار به نام کلاس درس انجام می‌گیرد. باید توجه داشت که مهندسی فضاهای آموزشی و عناصر تشکیل دهنده آن نظیر رنگ، نور، صدا، شرایط حرارتی، و... می‌توانند در کنار سایر عوامل آموزشی و تربیتی، اثرات مثبت و منفی قابل توجهی بر تفکر فراگیران باقی بگذارند. طراحی و ساخت مدرسه بدون توجه به عناصر فوق‌الذکر، کسالت و افسردگی را برای دانش‌آموزان به همراه داشته و از میزان یادگیری، تفکر خلاق و حضور فعال و با نشاط آنان در مدرسه خواهد کاست. تفکر و اندیشیدن خود مستلزم تحقق شرایطى است و تنها با گفتن فکر کنید تفکر حاصل نمی‌شود. بنابراین برای پرورش تفکر خلاق فراگیران باید سعی شود که مسئولیت تصمیم‌گیری‌ها و عمل به دانش‌آموزان واگذار شود و برای تحقق چنین امر مهمی می‌بایست محیطى را طراحی کرد که موجب یادگیری بهتر و مؤثرتر و عمیق‌‌تر گردد. بدون شک اگر از فضاهای آموزشی‌مان در جهت پرورش قدرت تفکر و نیز خلاقیت فراگیران استفاده نماییم، آنان انگیزه، رغبت و تمایل بیشتری برای درس خواندن و ادامه تحصیل داشته و هرگز احساس نخواهند کرد که در زندانی به نام مدرسه به سر می‌برند. در بخشی از کتاب مهندسی (معماری) فضاهای آموزشی و تفکر خلاق می‌خوانیم: هر موجود زنده‌ای که با خواست و اراده خود حرکتی ندارد، نیازی به مغز هم نمی‌تواند داشته باشد، حتی نیاز به دانستن مکانی که در آن هست نیز ندارد. اما در مورد انسان که دارای قدرت اراده و تصمیم‌گیری است، حرکت کردن راه ارتباط برقرار کردن او با دنیای بیرون است. هر گونه رابطه‌ای که انسان به واسطه حواس خود با محیط برقرار می‌نماید اساسی برای کودکان است که باعث حمایت و تقویت رشد متعادل و همه جانبه آن‌ها می‌گردد. در کودکان هوش جنبشی که از طریق احساس تماس، نشان داده می‌شود، به اندازه هوش بصری دارای اهمیت است چرا که ذهن کودکان از طریق پردازش تعاملاتی که با جهان خارج دارند رشد می‌کند. از این رو تأکید بر تجربه‌ی مستقیم «عملی»، اساس تعلیم و تربیت کودک- محور شده است. نشستن ساکن علاوه بر ایجاد مشکلات در رشد و عملکرد ارگان‌ها، دارای تأثیر منفیِ طولانی مدت جهت تمرکز کردن نیز می‌باشد. ذهن کودکان نیز مانند عضلات آن‌ها نمی‌تواند تحت فشار مداوم قرار گیرد. مغز سالم یک کودک نیاز خود را برای تغییرات فعال بطور ناخودآگاه از طریق بی قراری روی صندلی‌های متداول در روش سنتی نشان می‌دهد. ماریا مانته سوری کودکانی را که حرکت نمی‌کنند و در نهایت فقط «تابعیت» فرا می‌گیرند به پروانه‌هائی که به نیمکت‌هایشان سنجاق شده‌اند تشبیه می‌کند. بنابراین از این نیاز انسان به پویایی فیزیکی- ذهنی نباید توسط استانداردهای ساکن انفعالی جلوگیری شود، بلکه راه حل پویا و سودمند در این رابطه، پیرو این شعار است: "سکون به حد ضرورت، حرکت به حد امکان" این شعار بخش مهمی از عملکرد یک محیط آموزشی فعال است. فهرست مطالبپیشگفتار مؤلففصل اول1-مقدمه2-تعاریف مفاهیم و استانداردهای طراحی فضاهای آموزشیفصل دوم1-معیارهای طراحی فضاهای آموزشی2-فضاهای مورد نیاز ابتدایی3-کاربری‌های سازگار و ناسازگار با فضاهای آموزشیفصل سوم1-مفهوم خلاقیت و تفکر خلاق2-انواع تفکر خلاق3-مراحل تفکر خلاق4-روش‌های پرورش تفکر خلاق5-محیط یادگیری خلاقفصل چهارم1-تأثیر فضا و تجهیزات آموزشی در فرآیند تدریس2-ویژگی‌های دانش آموزان خلاق3-محیط‌های یادگیری و جهان تغییرات4-محیط و قوه خلاقه‌ی کودک5-تعامل کودک با محیط6-محیط و پویایی فیزیکی- ذهنی کودک7-معلم و تفکر خلاقفصل پنجم1-محیط‌های خلاق2-الگوی کلاس L شکل3-کاربرد تکنولوژی آموزشی4-سخن پایانی و راهکارهای مهندسی فضاهای آموزشیضمیمهمنابع و مآخذمنابع فارسیمنابع لاتین

more_vert کتاب مهندسی (معماری) فضاهای آموزشی و تفکر خلاق

ادامه مطلب

closeکتاب مهندسی (معماری) فضاهای آموزشی و تفکر خلاق

کتاب مهندسی (معماری) فضاهای آموزشی و تفکر خلاق نوشته‌ی شهین ولیان، سعی بر این دارد تا با عنایت به تأثیر محیط کالبدی مدارس در افزایش تفکر خلاق دانش آموزان به توصیف و تحلیل استانداردهای طراحی فضاهای آموزشی مدارس بپردازد. آموزش و پرورش زیر بنای ساخت جامعه‌ای سالم بوده و فضاهای آموزشی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. با نگاهی به فضاهای آموزشی مدارس کشورمان در می‌یابیم که اکثر این فضاها به ندرت امکان کشف و تجربیات عملی برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند و تعلیم و تربیت و تدریس و یادگیری عمدتاً در فضایی بسته، بی‌روح و کسالت بار به نام کلاس درس انجام می‌گیرد. باید توجه داشت که مهندسی فضاهای آموزشی و عناصر تشکیل دهنده آن نظیر رنگ، نور، صدا، شرایط حرارتی، و... می‌توانند در کنار سایر عوامل آموزشی و تربیتی، اثرات مثبت و منفی قابل توجهی بر تفکر فراگیران باقی بگذارند. طراحی و ساخت مدرسه بدون توجه به عناصر فوق‌الذکر، کسالت و افسردگی را برای دانش‌آموزان به همراه داشته و از میزان یادگیری، تفکر خلاق و حضور فعال و با نشاط آنان در مدرسه خواهد کاست. تفکر و اندیشیدن خود مستلزم تحقق شرایطى است و تنها با گفتن فکر کنید تفکر حاصل نمی‌شود. بنابراین برای پرورش تفکر خلاق فراگیران باید سعی شود که مسئولیت تصمیم‌گیری‌ها و عمل به دانش‌آموزان واگذار شود و برای تحقق چنین امر مهمی می‌بایست محیطى را طراحی کرد که موجب یادگیری بهتر و مؤثرتر و عمیق‌‌تر گردد. بدون شک اگر از فضاهای آموزشی‌مان در جهت پرورش قدرت تفکر و نیز خلاقیت فراگیران استفاده نماییم، آنان انگیزه، رغبت و تمایل بیشتری برای درس خواندن و ادامه تحصیل داشته و هرگز احساس نخواهند کرد که در زندانی به نام مدرسه به سر می‌برند. در بخشی از کتاب مهندسی (معماری) فضاهای آموزشی و تفکر خلاق می‌خوانیم: هر موجود زنده‌ای که با خواست و اراده خود حرکتی ندارد، نیازی به مغز هم نمی‌تواند داشته باشد، حتی نیاز به دانستن مکانی که در آن هست نیز ندارد. اما در مورد انسان که دارای قدرت اراده و تصمیم‌گیری است، حرکت کردن راه ارتباط برقرار کردن او با دنیای بیرون است. هر گونه رابطه‌ای که انسان به واسطه حواس خود با محیط برقرار می‌نماید اساسی برای کودکان است که باعث حمایت و تقویت رشد متعادل و همه جانبه آن‌ها می‌گردد. در کودکان هوش جنبشی که از طریق احساس تماس، نشان داده می‌شود، به اندازه هوش بصری دارای اهمیت است چرا که ذهن کودکان از طریق پردازش تعاملاتی که با جهان خارج دارند رشد می‌کند. از این رو تأکید بر تجربه‌ی مستقیم «عملی»، اساس تعلیم و تربیت کودک- محور شده است. نشستن ساکن علاوه بر ایجاد مشکلات در رشد و عملکرد ارگان‌ها، دارای تأثیر منفیِ طولانی مدت جهت تمرکز کردن نیز می‌باشد. ذهن کودکان نیز مانند عضلات آن‌ها نمی‌تواند تحت فشار مداوم قرار گیرد. مغز سالم یک کودک نیاز خود را برای تغییرات فعال بطور ناخودآگاه از طریق بی قراری روی صندلی‌های متداول در روش سنتی نشان می‌دهد. ماریا مانته سوری کودکانی را که حرکت نمی‌کنند و در نهایت فقط «تابعیت» فرا می‌گیرند به پروانه‌هائی که به نیمکت‌هایشان سنجاق شده‌اند تشبیه می‌کند. بنابراین از این نیاز انسان به پویایی فیزیکی- ذهنی نباید توسط استانداردهای ساکن انفعالی جلوگیری شود، بلکه راه حل پویا و سودمند در این رابطه، پیرو این شعار است: "سکون به حد ضرورت، حرکت به حد امکان" این شعار بخش مهمی از عملکرد یک محیط آموزشی فعال است. فهرست مطالبپیشگفتار مؤلففصل اول1-مقدمه2-تعاریف مفاهیم و استانداردهای طراحی فضاهای آموزشیفصل دوم1-معیارهای طراحی فضاهای آموزشی2-فضاهای مورد نیاز ابتدایی3-کاربری‌های سازگار و ناسازگار با فضاهای آموزشیفصل سوم1-مفهوم خلاقیت و تفکر خلاق2-انواع تفکر خلاق3-مراحل تفکر خلاق4-روش‌های پرورش تفکر خلاق5-محیط یادگیری خلاقفصل چهارم1-تأثیر فضا و تجهیزات آموزشی در فرآیند تدریس2-ویژگی‌های دانش آموزان خلاق3-محیط‌های یادگیری و جهان تغییرات4-محیط و قوه خلاقه‌ی کودک5-تعامل کودک با محیط6-محیط و پویایی فیزیکی- ذهنی کودک7-معلم و تفکر خلاقفصل پنجم1-محیط‌های خلاق2-الگوی کلاس L شکل3-کاربرد تکنولوژی آموزشی4-سخن پایانی و راهکارهای مهندسی فضاهای آموزشیضمیمهمنابع و مآخذمنابع فارسیمنابع لاتین

more_vert کتاب آموزش اندیشه ورزی در کودکان

ادامه مطلب

closeکتاب آموزش اندیشه ورزی در کودکان

جان لانگرر در کتاب آموزش اندیشه ورزی در کودکان، که به صورت تعاملی به رشته‌ی تحریر درآمده، روش‌های علمی و کاربردی اندیشیدن درباره‌ی مفاهیم مختلف را به گونه‌ای ساده و عملی به کودکان دوره‌ی ابتدایی آموزش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که دانش‌آموزان خواهان فعالیت‌هایی هستند که به آن‌ها این امکان داده شود یا آن‌ها را تشویق کنند تا درباره‌ی موضوعات مختلف به اشکال غیر معمول نیز بیندیشند و در نهایت این خودشان باشند که درباره‌ی اطلاعات و داده‌ها داوری کنند. آموزش چنین رهیافتی بایستی مبتنی بر برنامه‌های همه‌جانبه‌ی آموزشی بوده باشد که نه تنها تمامی حوزه‌های مهم مهارت‌های تفکر را آموزش دهد بلکه از سطح وسیعی از تمرینات حول محورهای مهارت‌های تفکر برخوردار باشد. از جمله مهم‌ترین مهارت‌هایی که در کتاب آموزش اندیشه ورزی در کودکان (Learn to Think: Basic Exercises in the Core Thinking Skills for Ages 6-11) در باب اندیشیدن آموزش داده می‌شوند عبارتند از: تفکر سازمان یافته، تفکر تحلیل‌گر، تفکر سنجش‌گرا و تفکر خلاق. پیش‌بینی، مقوله بندی، مرتب کردن بر اساس ویژگی، تعمیم، حل مسئله، خلاصه کردن، تجزیه و تحلیل، تمیز دادن، تصمیم‌گیری و جستجوی دلیل و شاهد از جمله مهارت‌هایی است که در این کتاب مورد بحث و گفتگو قرار گرفته. در این کتاب هسته‌ی مرکزی و محورهای اصلی مراحل تفکر معرفی شده‌اند. دانش‌آموزان با فراگیری این مهارت‌ها، از توانایی برخوردار خواهند شد که بتوانند میان اطلاعات داده ارتباط برقرار کنند یعنی اطلاعات را معنادار کنند. این مهارت‌ها از طریق سلسله فعالیت‌های مهارت محوری ارائه می‌شوند که بر اساس برنامه‌ی آموزشی مهارت‌های تفکر برای دانش‌آموزان تدوین شده‌اند. این مراحل در هر فصل با نکته‌ای آغاز می‌شود که تحت عنوان معرفی موضوع مورد بحث شروع شده پس با ارائه یک مثال موضوع یقین بیشتری پیدا می‌کرد و پس از آن با کاربرگی که مخصوص دانش‌آموزان است و حاوی پرسش‌هایی پیرامون موضوع درسی است، ادامه پیدا می‌کند که البته در پایان صفحه‌ای دیگری با عنوان پاسخ‌های پیشنهادی یا احتمالی جواب‌هایی پیشنهادی به سوالات کاربرگ دانش‌آموزی داده می‌شود و در آخر محلی برای پرسش‌هایی که دانش‌آموزان خود مطرح کنند، اختصاص یافته است. این کتاب برای دانش‌آموزان دوره‌ی ابتدایی تدوین گردیده است. جان لانگرر (John Langrehr) نویسنده این کتاب، به مدت 25 سال در دانشگاه استرالیای جنوبی به عنوان روانشناس روانشناختی مشغول به کار بوده است او کتاب‌ها و مقالات بسیار زیادی برای آموزگاران نوشته است و یا به صورت سخنرانی ارائه داده است. در بخشی از کتاب آموزش اندیشه ورزی در کودکان می‌خوانیم: - چیزهایی که دور و بر ما قرار دارند، یا به وسیله‌ی انسان و یا به دست طبیعت ساخته شده‌اند و هر کدام آن‌ها ازطرح و الگوی خاصی برخوردار هستند. - طرح و ترکیب ساختار این اشیاء کاملا خاص بوده و به منظور و هدف خاصی نیز بدین‌گونه طراحی شده‌اند. مثلا همینطور اتفاقی بطری‌ها را به جای اینکه از مواد دیگری بسازند از شیشه نساخته‌اند. با چراغ ایست راهنمایی به طور اتفاقی به رنگ قرمز انتخاب نشده است و با درختان همین جور الکی به جای ده یا بیست برگ از هزاران برگ پوشیده نشده‌اند. - ما بر این باوریم که طرح و شکل یک چیز، مناسب و برای منظور و هدف خاصی طراحی شده است. - ما همیشه اشیاء مختلفی را دور و بر خودمان می‌بینیم ولی معمولا هیچگاه از خودمان نمی‌پرسیم چرا مثلا این شیء به جای اینکه طرح دیگری داشته باشد از این طرح بخصوص برخوردار است. - درس اول این کتاب به شما می‌آموزد که به اشیاء با دقت بیشتر و اندیشمندانه‌تری نگاه کنید. اگر به جهان اطراف با دقت بیشتری نگاه کنیم و درباره‌ی آن‌ها فکر کنیم، زندگی چه بسیار جالب‌تر از این به نظر می‌آید، کم کم به درکی از اشیاء می‌رسیم که چرا آفرینندگان و پدید آورندگان این اشیاء، آن‌ها را اینگونه که هستند طراحی کرده‌اند. - برای راحتی در تشخیص و تمرکز روی ویژگی‌ها و خواص پدیده‌ها از تکنیکی استفاده می‌کنیم که به آن فرمول مشق کار می‌گوئیم، مشق کار یک سرواژه است که در زبان فارسی حرف اول شش واژه کلیدی است که برای سهولت در یادگیری و یادآوری، آن را در قالب دو واژهی مشق و کار ترکیب کرده‌ایم. فهرست مطالبتفکر سازمان یافتهتفکر تحلیلیتفکر ارزیاب (سنجش‌گر)تفکر خلاق

more_vert کتاب روش‌های پیشرفته تدریس

ادامه مطلب

closeکتاب روش‌های پیشرفته تدریس

برای اجرای هر برنامه مشخص نمودن چارچوب‌ها و خط‌مشی‌های کلی فعالیتها امری ضروری است و سپس روش اجرا و وسایل و امکانات مورد نیاز برای فعالیت و تحقق اهداف تعلیم و تربیت تعیین و انتخاب می‌شود. روش‌های تدریس به دو شکل مطرح می‌شود:1 روش‌های تدریس سنتی2 روش‌های تدریس جدیدبرای آگاهی بیشتر در فصل اول کتاب کلیات روش تدریس و در فصل دوم هدفهای تعلیم و تربیت و در فصل سوم طراحی آموزشی و اجزای طرح درس و در فصل چهارم تفکر و خلاقیت و در فصل پنجم یادگیری و عوامل مؤثر در یادگیری و در فصل ششم تدریس و عوامل مؤثر در آن و در فصل هفتم الگوهای مختلف تدریس و در فصل هشتم راهبردهای تدریس در دوره‌های مختلف و در فصل نهم ارتباط انسانی و تأثیر آن در تدریس و یادگیری و در فصل دهم محیط و تأثیر آن در تدریس و یادگیری و در فصل یازدهم نقش معلم در پیشرفت یادگیری و در فصل دوازدهم ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی و در فصل سیزدهم آموزش مجازی را مورد بررسی قرار می‌دهیم. انتظار می‌رود خوانندگان، به ویژه مربیان و دانشجویان با مطالعه این کتاب، نگرش صحیحی درباره الگوها و روش‌های تدریس جدید و در فرایند آموزش مهارت‌های لازم را برای انتخاب و کاربرد الگوها و روشها به دست آورند. فهرست مطالبپیشگفتارفصل اول : کلیات تدریسمقدمهتعریف روشتعریف روش تدریسمفهوم روش تدریسروش تدریس پیشرفتهفصل دوم : اهداف تعلیم و تربیتمقدمهتعریف هدفمنابع تعیین هدفهامیزان‌های هدفهای تربیتینقش هدفهای تربیتیاصول حاکم بر تعیین هدفهااهداف تعلیم و تربیتاهداف تعلیم و تربیت در دوره‌های مختلف تحصیلیفصل سوم : طراحی آموزشی و اجرای طرح درسمقدمهطراحی آموزشیمراحل طراحی آموزشیانواع طرح‌های آموزشیویژگی‌های یک طرح آموزشیاجزای طرح درسمزایای طرح درسمحتوامعیارها و اصول انتخاب محتوافصل چهارم : تفکر و خلاقیتمقدمهتعریف تفکرمفهوم تفکرانواع تفکرخصوصیات تفکرتعریف خلاقیتمراحل تفکر خلاقخصوصیات افراد خلاقعوامل تشدیدکننده خلاقیتعوامل بازدارنده خلاقیتاصول پرورش تفکر خلاق و انتقادی در کلاس درستکنیک‌های پرورش تفکر خلاق و انتقادیفصل پنجم : یادگیریمقدمهتعریف یادگیریمفهوم یادگیریعوامل مؤثر در یادگیرینظریه‌های یادگیریفرایندهای یادگیریفصل ششم : تدریسمقدمهتعریف تدریسمفهوم تدریسعوامل مؤثر در تدریسانتخاب روش تدریسفرایندهای تدریسکاربرد نظریه‌های یادگیری در تدریسفصل هفتم : الگوهای تدریسمقدمهمفهوم الگوهای تدریسمدل‌های تدریس1 سخنرانی2 بحث، پرسش و پاسخ3 دیداری، شنیداری4 کارآموزی پژوهشی5 الگوی نظامهای آموزشی6 آموزش برنامه‌ای7 تمرین و تکرار8 اجرای نقش9 شبیه‌سازی10 فعالیتهای اجتماعی11 پژوهش گروهی12 مدل قضایی، حقوقی13 یادگیری مستقل و خودآموزی14 بدیهه‌سازیفصل هشتم : راهبردهای تدریس و یادگیریمقدمهمفهوم راهبرد (استراتژی)تدریس و یادگیریراهبردهای یاددهی و یادگیریمعیارهای انتخاب راهبردهای یاددهی و یادگیرینقش معلم در فرایند یاددهی و یادگیرینقش شاگرد در فرایند یاددهی و یادگیریراهبردهای یاددهی و یادگیری در دوره پیش دبستانیراهبردهای یاددهی و یادگیری در دوره ابتداییراهبردهای یاددهی و یادگیری در آموزش متوسطهراهبردهای یاددهی و یادگیری در آموزش عالیراهبردهای یاددهی و یادگیری در آموزش بزرگسالانفصل نهم : ارتباط انسانی و تاثیر آن در تدریس و یادگیریمقدمهتعریف ارتباطتعریف ارتباط انسانیکاربرد ارتباطات انسانی در مراکز آموزشیارتباط انسانی و تأثیر آن در تدریسارتباطات کلاس درسموانع برقراری ارتباطبهبود ارتباطات معلم و شاگردفصل دهم : محیط و تاثیر آن در تدریس و یادگیریمقدمهمفهوم محیطمحیط و رفتار فردمحیط اجتماعی و فرهنگیمحیط تربیتینقش محیط در یادگیریمحیط مادی و تدریسفصل یازدهم : نقش معلم در پیشرفت و یادگیریمقدمهرفتار معلم و یادگیریویژگی‌های شخصی معلمویژگی‌های حرفه‌ای و فنی معلمفن کلاسداری معلمویژگی‌های معلم خوبفصل دوازدهم : ارزشیابی پیشرفت تحصیلیمقدمهتعریف ارزشیابیاهداف ارزشیابیعوامل مؤثر در ارزشیابیمشکلات مربوط به ارزشیابیوظیفه معلم به عنوان ارزشیابفصل سیزدهم : آموزش مجازیمقدمهتعریف آموزش مجازیتاریخچه آموزش مجازیاهداف آموزش مجازیآموزش الکترونیکیضرورت رویکرد به آموزش الکترونیکیمزایای آموزش الکترونیکیمحدودیت‌های آموزش مجازیمنابع

more_vert کتاب راهنمای آموزش نمایش خلاق

ادامه مطلب

closeکتاب راهنمای آموزش نمایش خلاق

کتاب راهنمای آموزش نمایش خلاق: آموزش مفاهیم دینی به خردسالان برای مربیان مهدهای کودککتاب راهنمای آموزش نمایش خلاق: آموزش مفاهیم دینی به خردسالان برای مربیان مهدهای کودک نوشته‌ی مقصود نعیمی ذاکر، مجموعه‌ای از مطالب ارزشمند و عالمانه در رابطه با مبانی، روش‌ها و محتوای مورد نیاز برای آموزش آموزه‌های دینی و اعتقادی به کودکان است. بازی کردن برای کودک امری فطری است. در اکثر بازی‌های کودکان، موضوع ایفای نقش، مشهود است، زیرا کودکان ذاتاً استعداد نمایش دارند. در نمایش خلاق، ایفای نقش با ایفای نقش در تئاتری که برای کودک یا توسط خود کودک، اجرا می‌شود، فرق دارد، زیرا چگونگی ایفای نقش در نمایش خلاق برای کودک، تعیین یا تعریف نمی‌شود. نمایش خلاق را نباید با بازی یا بازی‌های نمایشی کودک اشتباه گرفت. زیرا بازی یک فعالیت آزاد و سازمان نیافته است، اما نمایش خلاق، نیاز به سازماندهی دارد. کودکان از طریق نمایش دادن موضوعات، راهی برای به کارگیری دانسته‌های خود پیدا می‌کنند. به آن‌ها فرصت داده می‌شود تا خود را به جای اشخاص، موجودات زنده و یا غیر زنده بگذارند. هم چنین قادر می‌شوند شخصیت‌ها و نقش‌های گوناگون اجتماعی را تجربه کنند و برای حل مسائل‌شان راه حل‌هایی پیدا نمایند. نمایش خلاق را می‌توان بازآفرینی مفاهیم و رویدادها توسط نقش‌آفرینی تعریف کرد. روندی علمی و عملی در کار با کودک که طی آن، مربی مفاهیم را از طرق مختلف اجرایی آموزش می‌دهد و کودکان به وسیله‌ی آن می‌آموزند که چگونه تفکر تخیلی، و بیان خلاق داشته باشند. فهرست مطالباهمیت نمایش در آموزش کودکانمعیارهای نمایش خلاقموقعیت‌های ساده یاخرده نمایش‌هاپیش‌زمینه یا مقدمه اجرای فعالیت نمایش خلاقتأثیر نمایش خلاق بر روند رشد کودکانتنظیم فعالیت‌ها و طراحی برنامه‌هایآموزشی براساس ویژگی‌های کودکاننکات و توصیه‌ها در اجرای فعالیت‌هاتوحیدسلامبهداشت و نظافتنعمت‌های خداخانوادهنبوتصداقت و راستگوییاحترام‌گذاریکلام مهربانقرآنگیاهان در قرآنجانوران در قرآندعاامامت، رهبری و ولایتوحدت و همبستگیجشن پیروزیعفاف، حیا و حجابنمازمسجدنشانه‌های طبیعت جشن طبیعتانفاق و دستگیری از نیازمندانمعاددیدار از اقوام و نزدیکانعدلرفتار مهربان با دیگراندوستی و همدلیفروبردن خشمامر به معروف و نهی از منکرنان (برکت)پرهیز از تمسخر دیگراننیکی کردنمنابع و مآخذ