جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی علوم قرآنی و دکتر گرجی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی علوم قرآنی و دکتر گرجی

مقاله علوم قرآنی و دکتر گرجی مقاله ای است که به دیدگاه های استاد دکتر ابوالقاسم گرجی استاد ممتاز دانشگاه تهران در زمینه تفسیر ، تفسیر به رای ، محکم و متشابه و علوم قرآنی می پردازد این مقاله دارای ۱۸ صفحه بوده و ۲۱ عنوان منبع پژوهش نیز فهرست شده است

more_vert سازمان قرآنی دانشگاهیان و برگزاری مسابقه اینترنتی

ادامه مطلب

closeسازمان قرآنی دانشگاهیان و برگزاری مسابقه اینترنتی

 سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور مسابقه اینترنتی آینه آیات با محوریت تدبر در سوره‌های جزء سی‌ام قرآن کریم را برگزار می‌کند. به گزارش روز شنبه جهاد دانشگاهی، مرکز فعالیت های قرآنی سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان و به منظور آشنایی و بهره گیری از آیات کلام وحی و تدبّر در آنها، مسابقه قرآنی آینه آیات را با محوریت سوره های جزء سی قرآن برگزار می کند. در این مسابقه نکات تدبری سوره های جزء سی قرآن کریم توسط حجت الاسلام والمسلمین رضایی و بر اساس کتاب تدبر در قرآن حجت الاسلام والمسلمین صبوحی گفته شده، سپس دانشجویان پس از دیدن فیلم مربوط، به سوالات مطرح شده پاسخ و برداشت کلی خود را از نکات تدبری ذکر شده بیان می کنند. این مسابقه به صورت دو روز یکبار در پایگاه ویژه مسابقه به آدرس اینترنتی www.ayeneh.isqa.ir تا پایان ماه مبارک رمضان قرار داده و به قید قرعه جوایزی به برگزیدگان اهداء می شود. علاقه مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های ۰۲۱۶۶۹۷۰۷۷۵ و ۰۲۱۶۶۴۰۲۸۸۲ تماس بگیرند.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی تبیین ریشه‌های قرآنی اندیشۀ کلامی اعجاز قرآن

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی تبیین ریشه‌های قرآنی اندیشۀ کلامی اعجاز قرآن

مقاله علمی و پژوهشی تبیین ریشه‌های قرآنی اندیشۀ کلامی اعجاز قرآن مقاله ای است که در 24 صفحه و با 47 عنوان فهرست منابع منتشر شده است . در این مقاله آیه؛ اعجاز ذاتی؛ اعجاز قرآن؛ تحدّی؛ صرفه و وجوه اعجاز قرآن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است

more_vert تفسیر قرآن کریم

ادامه مطلب

closeتفسیر قرآن کریم

چکیده علاوه بر ضروری بودن اکتساب پیش‌نیازهای تفسیری، توجه به آرای متقدمان، درباره‌ی مساله پیش‌نیازهای تفسیر لازم است. در این جستار، آشکار می‌شود که غالب مفسران، به آنچه در مقدمه‌ی تفسیرشان در مبحث پیش‌نیازهای تفسیر بیان داشته‌اند، در مقام عمل مقید نبوده‌اند. همچنین درباره‌ی علوم پیش‌نیاز تفسیر، بحث شده است؛ این علوم به هفت دسته ی کلی تقسیم گردیده که هر کدام، از زیرشاخه‌هایی تشکیل یافته‌اند. علوم مزبور عبارتند از: علوم عربیت، شامل علم لغت، صرف، نحو و بلاغت؛ علم حدیث؛ علم اصول فقه؛ علم کلام؛ علوم قرآنی؛ علم تاریخ؛ علم قرائات.

more_vert مقاله حفظ حیات طبیعت بر مبنای اخلاق قرآنی

ادامه مطلب

closeمقاله حفظ حیات طبیعت بر مبنای اخلاق قرآنی

مقاله علمی و پژوهشی " حفظ حیات طبیعت بر مبنای اخلاق قرآنی " مقاله ای است در 14 صفحه و با 18 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث حیات طبیعت، حیات طیبه، اخلاق قرآنی، عمل صالح پرداخته شده است چکیده مقاله دین اسلام بر مبنای کتاب آسمانی قرآن و سیره معصومین(ع)، جهان بینی کامل و جامع الهی-اسلامی را برای بشر به ارمغان آورده است و از انسان‌ها می‌خواهد که برای رسیدن به غایت حیات خویش، در تمام روابط چه با خود، با خدا، با دیگران و با طبیعت اخلاقی زندگی کنند و در قرآن به کسانی که در این مناسبات مومن بوده و عمل صالح انجام دهند وعده‌ی حیات طیبه داده شده است. دغدغه‌ی ما در این مقاله این است که بر مبنای آیات قرآن، اعمال صالحی که انسان مومن در ارتباط با طبیعت باید انجام دهد تا به حیات اصیل و حقیقیِ ورای حیات دنیوی دست یابد، چیست؟ سخن این است که در مقابل این نگاه الهی به حیات و در بحث ما حیات طبیعت، جهان بینی مادی قرار دارد که بالاترین نوع نگاهی که به جهان هستی و به خصوص طبیعت پیدا کرده نگاه اومانیستی بر مدار خواست‌های خودخواهانه‌ی انسان بوده است و در نتیجه اعمال ضالّه و ظلم گونه ای نسبت به حیات طبیعت که خداوند آن را گاهواره ای برای رسیدن به غایت کمالش قرار داده انجام داده است؛ در نتیجه استنباط و تبیین اخلاق قرآنی در جهت حفظ طبیعت اولا: باطل کننده‌ی آن نوع نگاه مادی خواهد بود ثانیا: در صورت توجه به انجام رفتارهای قرآنی رفتارهای نامطلوب اصلاح خواهد شد ثالثا: جامعیت دین اسلام را برای زندگی راستین بشر ثابت خواهد کرد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مسابقه غیرحضوری بزرگ قرآنی نصر

ادامه مطلب

closeمسابقه غیرحضوری بزرگ قرآنی نصر

 اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرروش مسابقه غیر حضوری بزرگ نصر را برگزار می‌کند. به گزارش روز چهارشنبه معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با هدف ایجاد شور و نشاط معنوی در خانوادهها و با امید شکست کرونا اقدام به برگزاری مسابقه بزرگ نصر در قالب های ده گانه کرده است. علاقه مندان می توانند بر اساس توضیحات موجود در پیام رسان ها بصورت خانوادگی و یا جداگانه در مسابقه شرکت کنند. این مسابقه در ۱۰ رشته برگزار میشود که رشته های تلاوت تقلیدی، اذان و مکبری، ویژه دانش آموزان پسر دوره ابتدایی، رشتههای حفظ جزء ۳۰ قــرآن کریم، مجریگری محافل قرآنی و خطبه خوانی ویژه تمامی دانش‌آموزان و رشته های بازی های قرآنی، خوانش و نمایش قصـه های معصومین (ع) و دعـــــــــا خوانی و صحیح خوانی نماز ویژه دانش‌آموزان و اولیا است. دانش‌آموزان و خانوادهها می‌توانند جهت دانلود محتوای مورد نیاز شامل فرم ها، کتاب ها و فایل های صوتی به کانال مسابقه در فضای مجازی به آدرس nasre۱۳۹۹ @ و همچنین سامانه serat.pt.medu.ir مراجعه کنند. مهلت شرکت در مسابقه از ۲۰ اسفند ماه ۹۸ تا ۱۵ فرودین ماه ۹۹ است و شرکت کنندگان می توانند آثار و فایل های ضبط شده خود را از طریق پیام رسان ها به شماره تلفن ۰۹۰۲۹۱۸۷۱۴۵ ارسال کنند. به گزارش ایرنا، مدارس، دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور برای مقابله با ویروس کرونا از اوایل اسفند ماه تا پایان سال ۹۸ تعطیل شدند و آموزش ها و فعالیت‌های علمی دانش آموزان و دانشجویان به صورت مجازی ادامه پیدا کرد.

more_vert کتاب روابط متنی در قرآن: ربط، پیوستگی و ساختار

ادامه مطلب

closeکتاب روابط متنی در قرآن: ربط، پیوستگی و ساختار

کتاب روابط متنی در قرآن: ربط، پیوستگی و ساختار نوشته سلوی م. س الاوی، اثری میان رشته‌ای است که سعی دارد یک نگاه زبان شناسانه، کاربرد شناسانه، و تحلیل گفتمانی به موضوع قدیمی ارتباط میان آیات قرآن داشته باشد. موضوعی که نزد دانشمندان مسلمان، با استناد به احادیث و روایات اسلامی تا حدود زیادی حل شده و به سرانجام رسیده است، اما نزد برخی دانشمندان غربی، که نگاهی متمایز از نگاه علمای اسلامی دارند، گاهی جای بحث داشته و دارد که همین تفاوت نگاه و روش تحقیق ایجاب می‌کند پژوهش‌هایی صورت پذیرند که بتوانند مسائل قرآنی را با استدلال‌هایی غیر مذهبی تبیین کنند. در همین راستا، می‌توان گفت که سلوی م. س الاوی نیز تلاش کرده است که به دور از نگاه مذهبی و فارغ از احادیث و روایات مطرح در آثار مسلمانان سنی و شیعه، با توصیف و تحلیلی علمی و روش‌مند، و با استفاده از ابزارهای زبانی و در چارچوب نظریه‌ی ربط (Relevance Theory)، ارتباط منطقی آیات قرآنی با یکدیگر را نشان دهد. کتاب روابط متنی در قرآن (Textual relations in the Quran)، روشی جدید را برای خوانش متون قرآنی، از طریق کاربرد آر.تی یا همان نظریه‌ی ربط (Relevance Theory) در علمِ زبان‌شناسی، و تحلیل روابط پیچیده در سوره‌های قرآنی اتخاذ می‌کند. این کتاب نشان می‌دهد که گسستگی مضمونی (thematic disconnectivity) در سوره‌های طولانی قرآن و نیز بافت (context) و ساختارِ (structure) قرآن بر مبنای یک روش جدید بازخوانی و تشریح می‌شود تا بدین ترتیب خواننده دریابد که عملکرد آن‌ها در فرایند شناختی‌ای که معنی به وسیله‌ی آن خلق می‌شود، چگونه است. سلوی م. س الاوی (Salwa Muhammad Awwa) در این کتاب به این موارد زیر می‌پردازد: - مروری تاریخی بر تلاش‌های پیشین برای پرداختن به مسئله‌ی انسجام در قرآن.- درآمدی بر نظریه‌ی زبان‌شناختی به‌‌کار رفته در تحلیل مورد نظر این کتاب.- تشریح چگونگی کاربرد این تحلیل در راستای تبیین روابط متنی در قرآن.- دو مطالعه‌ی مشروح و با جزئیات درباره‌ی دو سوره‌ی قرآنی متفاوت که هر کدام دارای مجموعه‌ای از مسائل متنی متفاوتی هستند و ویژگی‌های متفاوتی از روشِ به‌ کار رفته در این کتاب (قرآن) را برجسته می‌سازند. فهرست مطالبپیشگفتار مترجمفهرست جدول‌هاتقدیر و تشکرمقدمه1- مرور تاریخی2- بررسی زبان‌ شناختی روابط متنی3- روابط متنی و بخش‌بندی در سوره‌ی 33 (احزاب)4- روابط متنی و بخش‌بندی در سوره‌ی 75 (قیامت)نتیجه‌گیریکتاب‌نامهواژه‌نامهنمایه

more_vert معرفی برگزیدگان پنجمین دوره جایزه علامه‌طباطبایی

ادامه مطلب

closeمعرفی برگزیدگان پنجمین دوره جایزه علامه‌طباطبایی

 برگزیدگان پنجمین دوره جایزه مرحوم علامه طباطبایی ویژه استادان ممتاز و پژوهشگران برجسته کشور و نخستین دورۀ اعطای جایزۀ برگزیدگان آئین‌نامه‌های ادبی و قرآنی به همت بنیاد ملی نخبگان تجلیل شدند. به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، آئین تقدیر از برگزیدگان پنجمین دوره جایزه مرحوم علامه طباطبایی و نخستین دورۀ اعطای جایزۀ برگزیدگان آئین‌نامه‌های ادبی و قرآنی به همت بنیاد ملی نخبگان عصر چهارشنبه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رییس بنیاد ملی نخبگان، حجت‌الاسلام «مصطفی رستمی» رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و جمعی از اساتید برجسته دانشگاهی برگزار شد. جایزه علامه‌طباطبایی جایزه‌ای است که به اساتید ممتاز و پژوهشگران برجسته کشورمان اعطا می شود. در این آئین که در هتل لاله تهران برگزارشد، از ۱۹ نفر از استادان برجستۀ کشور به عنوان برگزیدۀ جایزۀ علامه طباطبایی(ره)، دو نفر از اساتید برجستۀ ادبی به عنوان برگزیده آئین‌نامه ادبی و یک نفر از اساتید برجسته به عنوان برگزیده آئین‌نامۀ قرآنی با اهداء لوح و جایزه تجلیل بعمل آمد. در این آئین از دکتر محمد اخوان استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف، دکتر تقی اخوان نیاکی استاد مهندسی صنایع دانشگاه شریف، مهدی بلالی مود استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد و پدر سم شناسی ایران، مسلم بهادری استاد آسیب شناسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، عباس افشار استاد مهندسی منابع آب دانشگاه علم و صنعت ایران، محمد حسین حلیمی استاد زیبایی شناسی و علوم هنر دانشگاه تهران، حسین دانایی فر استاد مدیریت دولتی دانشگاه تربیت مدرس، مسعود درخشان استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، پرویز دوامی استادمهندسی متالوژی دانشگاه شریف، عباسعلی زالی استاد ژنتیک دانشگاه تهران، محمدرضا زالی استاد گوارش دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، گئورک قره پتیان استاد مهندسی برق صنعتی امیرکبیر، محمد صالح مصلحیان استاد ریاضی محض دانشگاه فردوشی مشهد، ایرج نوروزیان استاد دامپزشکی دانشگاه تهران، عیسی یاوری استاد شیمی دانشگاه تربیت مدرس بعنوان برگزیدگان پنجمین دوره جایزه مرحوم علامه طباطبایی با اهدا لوح و جایزه تقدیر شدند.همچنین در بخش نخستین دورۀ اعطای جایزۀ برگزیدگان آئین‌نامه‌های ادبی و قرآنی نیز از فرهاد حسن زاده کمال آبادی نویسنده برگزیده بعنوان سرآمدان ادبی و هاشیم سلطانی نژاد حافظ قران کریم بعنوان سرآمدان قرآنی با اهداء لوح و جایزه تجلیل بعمل آمد.

more_vert دانلود سئوالات و پاسخنامه آزمون کارشناسی ارشد علوم قرآنی مجموعه الهیات و معارف اسلامی سال 97

ادامه مطلب

closeدانلود سئوالات و پاسخنامه آزمون کارشناسی ارشد علوم قرآنی مجموعه الهیات و معارف اسلامی سال 97

دانلود دفترچه سئوالات آزمون کارشناسی ارشد سال 1397 به همراه کلید و پاسخنامه سئوالات کارشناسی ارشد علوم قرآنی مجموعه الهیات و معارف اسلامی

more_vert مقاله هندسه معرفتی ابن‌عربی در سه محور شریعت، شهود و عقل

ادامه مطلب

closeمقاله هندسه معرفتی ابن‌عربی در سه محور شریعت، شهود و عقل

مقاله علمی و پژوهشی " هندسه معرفتی ابن‌عربی در سه محور شریعت، شهود و عقل" مقاله ای است در 20 صفحه و با 15 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است   در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث ابن‌عربی، هندسه معرفتی، منابع، ابزار، شریعت، شهود، عقل پرداخته شده است چکیده مقاله تحلیل هندسه معرفتی ابن‌عربی، در محورهای متعددی از قبیل: تبیین نظریه تفسیر محی‌الدین، آرای عرفانی، آرای فلسفی، علوم قرآنی، آرای فقهی، مبانی انسان‌شناسی و غیره کاربرد فراوان دارد. این تحقیق درصدد بررسی دیدگاه‌های معرفت‌شناسی ابن‌عربی در سه محور شریعت، شهود و عقل است. او شریعت را رکن رکین و ملاک صحت‌وسقم هر معرفتی می‌داند. از دیدگاه او کشف، یکی از منابع معرفتی است که در شرایط خاص و در محور‌های متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تبیین مبانی هستی‌شناسی، مبانی انسان‌شناسی، معانی حروف، کلمات و جملات قرآنی می‌توان از کشف بهره برد. او از عقل به‌عنوان ابزار معرفتی در فهم آیات الهی و جهت درک مبانی هستی‌شناسی استفاده می‌کند؛ تا جایی‌که اگر عقل دارای موادّ صحیح و صورت‌های صحیح ادراکی باشد و در مرز خویش یعنی ادراکات طور عقل باشد، قابل اعتماد است و در ماورای ادارکات طور عقل دارای اعتباری نیست. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند . ابن‌عربی+هندسه معرفتی+منابع+ابزار+شریعت+شهود+آرای عرفانی+آرای فلسفی+علوم قرآنی+آرای فقهی+عقل + مقالات دینی+مقالات مذهبی+مقالات اندیشه دینی+ اندیشه نوین دینی +مقالات جدید+بانک مقالات+بانک مقالات جدید

more_vert مقاله شهودهای اجتماعی و اخلاق قرآنی

ادامه مطلب

closeمقاله شهودهای اجتماعی و اخلاق قرآنی

مقاله علمی و پژوهشی " شهودهای اجتماعی و اخلاق قرآنی" مقاله ای است در 24 صفحه و با 4 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اخلاق وحیانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  شهود اجتماعی؛ اخلاق قرآنی؛ ریشه اخلاق در قرآن؛ واژگان اخلاقی در قرآن پرداخته شده است چکیده مقاله منتقدان و مدافعان اخلاق اسلامی و آنهایی که فقط اخلاق اسلامی را شرح و توصیف می‌کنند، اغلب ادعا دارند که قرآن منبع هنجارهای رفتاری مسلمانان است. گرچه این مدعا در یک سطح انکارناپذیر است، اظهار آن به طور بی‌قیدوشرطی که از ظریف‌ترین و ممتازترین ویژگی‌های اخلاق قرآنی را مخدوش خواهد کرد، آن ویژگی این است که قرآن مکرراً تصریح می‌کند که آدمی باید مطابق هنجارهایی عمل کند که در قرآن مشخص نشده‌اند، یعنی آدمی باید به منابع دانش اخلاقی که جایی در بیرون از وحی قرار دارند متوسل شود. مقالۀ حاضر این مدعا را موجه خواهد ساخت، و سپس استلزامات این تصریح وحیانی بر متابعت از هنجارهای اخلاقی غیر‌وحیانی را بررسی خواهد کرد. چنین آموزه‌ای مقدمتاً سازگار با ویژگی‌های انسان‌شناسی و کیهان‌شناسی قرآنی به نظر می‌آید، که برای مثال، بر خلاف اکثر شکل‌های مسیحیت، تفاوت مطلق بین جهان آخرت و این جهان، و بین ماهیت انسان و استعداد انسان را از میان برمی‌دارد. برخی از پیامدهای این نظام اخلاقی برای اسلام شیعیِ امامی و اسلام سنی نیز مورد ملاحظه قرار خواهد گرفت.    عنوان مقاله [English] Social Intuitions and Qurʾānic Ethics چکیده [English] Detractors of, apologists for, and those who would simply describe Islamic ethics, often assert that the Qurʾān is the source of Muslim norms of behavior. While at one level this assertion is indisputable, to assert this casually obscures one of the most subtle and most distinctive features of Qurʾānic ethics, namely that the Qurʾān very frequently specifies that one ought to act according to norms not specified in the Qurʾān, that is, one is to have recourse to sources of ethical knowledge located elsewhere than in Revelation. This paper will justify this assertion, and then explore the implications of a Revelational specification to follow non-Revelational moral norms. Preliminarily such a doctrine would seem consistent with features of Qurʾānic anthropology and cosmology which, in contrast, for example, with most forms of Christianity, diminished the categorical difference between the Next world and This one, and between human nature and human potential. Some possible different workings-out of this ethical system for Imāmī-Shīʿī and Sunnī Islam will be considered as well.    کلیدواژه‌ها [English] Social Intuitions, Qurʾānic Ethics, The roots of ethics in the Qurʾān, Ethical words in the Qurʾān دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert بررسی مفهوم و شروط نسخ از دیدگاه آیت‌الله خویی

ادامه مطلب

closeبررسی مفهوم و شروط نسخ از دیدگاه آیت‌الله خویی

چکیده فقیه، اصولی و مفسر گران‌قدر معاصر، آیت‌الله خویی، در کتاب البیان، نظریاتی جامع درباره‌ی نسخ ارائه کرده و با استفاده از شروطی برای نسخ اصطلاحی، جز در یک مورد، ادعای نسخ سایر آیات را قابل مناقشه برشمرده‌اند. با توجه به این که مفهوم نسخ در زمره ی جعل اصطلاح نبوده و دارای آثار شرعی است؛ توسعه یا تضییق مفهوم آن، تنها در پرتو مبانی و ادله ی معتبر، قابل انجام است. در این مقاله، شروط متعددی که ایشان برای صدق نسخ قائل شده‌اند، استخراج شده است. سپس سه مبنای «صدق معنای لغوی»، «کاربردهای روایی و قرآنی» و «لوازم عقلی کلامی»، به عنوان مبانی لازم برای داوری درباره ی شروط تعیین شده است. در نهایت، «وجود تعارض مستقر» و «هم‌زمان نبودن تشریع و نسخ حکم»، به عنوان شروط اصلی و در رده ی بعد، انشاء بودن آیه ی منسوخ، شروط قابل قبول خواهند بود. با این فرض، بین آراء قرآنی، روایات و فتاوای فقهی تلائم برقرار خواهد شد؛ نیز باید تصریح کرد که منسوخ نبودن برخی آیات، در آثار فقهی این اندیشمند، انعکاس نیافته است.

more_vert مقاله منطق صوری فهم معنای واژه‌های قرآن

ادامه مطلب

closeمقاله منطق صوری فهم معنای واژه‌های قرآن

مقاله علمی و پژوهشی " منطق صوری فهم معنای واژه‌های قرآن" مقاله ای است در 16 صفحه و با 21 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است   در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  هم‌نشینی، جانشینی، علاقه تضاد، رابطه موازنه‌ای، تصنیف و ایضاح مفهومی پرداخته شده است چکیده مقاله قرآن کریم دارای سطوح مختلفی است؛ گاهی قرآن را به‌عنوان یک «کل منسجم» درنظر می‌گیریم، گاهی آن را در حد یک سوره تقلیل می‌دهیم، زمانی یک آیه را درنظر داریم و در نهایت ممکن است به یک واژه از قرآن بسنده کنیم. هریک از این چهار سطح ویژگی‌ها و ارکان خاصی دارد. چنان‌که روش تفسیر آیه به آیه شامل آیات قرآن می‌شود، این روش می‌تواند به‌عنوان منطق صوری فهم معنای واژه‌های قرآنی نیز به‌کار رود. مقاله حاضر درنظر دارد با طرح منطق صوری واژه‌های قرآنی، آن را به‌عنوان روش‌شناسی کشف معنای مفردات آیات به‌کار برد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله راهکارهای قرآنی برای پیشگیری از گناهان اجتماعی

ادامه مطلب

closeمقاله راهکارهای قرآنی برای پیشگیری از گناهان اجتماعی

مقاله علمی و پژوهشی " راهکارهای قرآنی برای پیشگیری از گناهان اجتماعی " مقاله ای است در 18 صفحه و با 87 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث قرآن، راهکار، پیشگیری، گناهان اجتماعی، پیشگیری بینشی، پیشگیری گرایشی، پیشگیری کنشی پرداخته شده است چکیده مقاله قرآن راهکارهای متعددی برای پیشگیری از گناهان اجتماهی ارائه نموده است. این راهکارها در سه حیطه باورها و عقاید، تمایلات و گرایشات و کنش و رفتار می باشد. هرچند در زمینه پیشگیری از جرم از نگاه اسلام مقالاتی نوشته شده ولی جنبه نوآوری تحقیق حاضر این است که راهکارهای پیشگیری از گناهان اجتماعی را از سه منظر بینشی، گرایشی و کنشی بررسی نموده است که در تحقیق های مشابه سابقه ندارد. در پیشگیری بینشی به تبیین راهکارهایی مانند ایمان به خدای متعال، اعتقاد به نظارت الهی و تقویت ایمان به معاد پرداخته‌ایم. در پیشگیری گرایشی نقش تقوا، محبت الهی، یاد نعمت¬های الهی، صبر، توکل و کنترل دوستی را در جلوگیری از گناهان اجتماعی بررسی کرده ایم. در پایان به پیشگیری کنشی از جمله کیفرهای پیشگیرانه اعم از مجازات های دنیوی و اخروی، پیشگیریهای اجتماعی، پیشگیرهای اقتصادی و انجام عبادات پرداخته ایم. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مجموعه‌ای ارزشمند با عنوان«نشانه‌های قرآن در یک نگاه»

ادامه مطلب

closeمجموعه‌ای ارزشمند با عنوان«نشانه‌های قرآن در یک نگاه»

«نشانه‌های قرآن در یک نگاه» عنوان کتابی است که به قلم «رسول صادقی» به رشته تحریر درآمده است. این کتاب ۱۴۳ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه به کوشش انتشارات طراحان ایماژ منتشر و روانه بازار شده است. قیمت هر جلد از این کتاب که در قطع رقعی به چاپ رسیده برای علاقه‌مندان به علوم قرآنی ۱۵ هزار تومان است. در این کتاب ۱۱۴ سوره قرآن مجید به لحاظ محتوا، شرح نزول، شمار آیات و آدرس جزء معرفی شده و به عنوان راهنمایی مناسب برای علاقه‌مندان به علوم قرآنی مطرح است. مطالعه این کتاب کمک می‌کند تا دید مطلوب و اشراف به مطالب ارایه شده در قرآن کریم حاصل آید و نوع ارایه مطالب کاربردی و مفید است و به عنوان مشوقی برای جستجو و تعمق بیشتر در شرح معنایی کتاب وحی عمل می‌کند. در پیشگفتار این کتاب آمده است: قرآن بزرگترین سرمایه و مایه آرامش مسلمانان است که خمیرمایه سعادت و خوشبختی را در خود دارد و هر فردی باید با تعمق در ایات وحی در مسیر کامیابی گام بردارد. با توجه به شرایط زندگی مدرن و احساس کمبود وقت در زندگی کتاب حاضر می‌کوشد تا درکی عمیق اما اجمالی از مفاهیم قرانی را ارایه دهد و با زبانی ساده بخشی از گنجینه ارزشمند و عظیم تعالیم قرانی را فراروی علاقه‌مندان قرار دهد. از ویژگی‌های مهم این کتاب این است که در کنار شرح محتوای معنایی سوره ، چند آیه منتخب و کلیدی را نیز ارایه داده و علاوه بر شرح معنایی تفسیری کوتاه اما کاربردی ذیل آن اضافه کرده است. در ارایه محتوایی هر سوره تلاش شده جملات آموزنده از بزرگان دینی و اخلاقی نیز برای استفاده مخاطب ارایه شود.

more_vert مقاله خشونت نسبت به زنان از منظر تفاسیر قرآنی

ادامه مطلب

closeمقاله خشونت نسبت به زنان از منظر تفاسیر قرآنی

مقاله علمی و پژوهشی " خشونت نسبت به زنان از منظر تفاسیر قرآنی" مقاله ای است در 38 صفحه و با 36 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مطالعات زنان و خانواده منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث زن؛ «وَ اضرِبُوهُنَّ »؛ قرآن؛ خشونت؛ تعارض خانوادگی پرداخته شده است چکیده مقاله با وجود آن که اسلام به‌عنوان کامل‌ترین دین راهکارهایی در قرآن برای تنظیم روابط خانوادگی توصیه می‌کند، اما امروزه به دلیل داشتن برخی واژگان و عبارات متهم به تجویزخشونت علیه زنان شده است‌. یکی از این عبارات واژه «وَاضرِبُوهُنَّ » در آیه 34 سوره نساء است. به این دلیل مقاله حاضر باذکر نظرات جامعه‌شناسان در باب خانواده و خشونت خانوادگی و کج رفتاری اجتماعی به بررسی این عبارت با استفاده از واژه‌شناسی و ایجاد شبکه مفاهیم قرآنی و آیات و روایات تفسیری مربوطه اقدام کرده است‌. این مقاله با روش تحلیل محتوا و در راستای چارچوب نظری اسنادی به بررسی دیدگاه قرآن نسبت به زن و خانواده و قرینه‌های لفظی موجود در آیه و روایات تفسیری به تحلیل شرایط ضرب و نمادهای مخالفت قرآن با خشنوت علیه زنان اقدام کرده است. همچنین مغایرت واژه « وَاضرِبُوهُنَّ »را با بنیادهای نظریات جامعه‌شناسی در باب خشونت علیه زنان به اثبات رسانده و از نشوز مد‌نظر در این آیه با توجه به نظریات کج رفتاری اجتماعی تبیین جامعه‌شناسانه کرده است. نتایج نشان داد که گفتمان آیه متفاوت از گفتمانی است که در انتقادات از آن استفاده شده است؛ واژه مذکور به‌عنوان یک امر ارشادی، درپی تنظیم زندگی خانوادگی مخدوش شده بر اثر فقدان رعایت حدود خانواده‌ است؛ و در فرآیندی ترتیبی بعد از دو مرحله «فعظوهن»و« واهجروهن فی المضاجع »و فقدان پاسخگویی آن‌ها و در شرایط بسیار محدود و مشخص اجرایی است؛ تعبیر مبارک« فلا تبغوا علیهن سبیلا » و روایات مفسر واژه «وَاضرِبُوهُنَّ »‌، ازمخالفت قرآن با خشونت علیه زنان حکایت می‌کند. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب «بهای دیدار» گزاره‌ای از سبک زندگی طرح آیه‌های فراموش شده

ادامه مطلب

closeکتاب «بهای دیدار» گزاره‌ای از سبک زندگی طرح آیه‌های فراموش شده

 «بهای دیدار» عنوان کتابی است که به قلم سید «محمد خاتمی‌نژاد» نوشته شده و در آن از سبک زندگی منطبق بر آرایه‎های قرآنی سخن رانده شده است. این کتاب ۱۷۵ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات «قلم‌سرا» به چاپ رسیده و روانه کتابفروشی‌ها شده است. این عنوان نشر که در قطع جیبی منتشر شده با قیمت هر جلد ۱۸ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان به مطالعه قرار دارد. بهای دیدار نخستین مجموعه از تلنگرهای طرح نوپدید «آیه‌های فراموش شده» است که در سال ۱۳۹۱ از سوی موسسه قرآنی عصر ظهور اراک ارایه شده است. در این کتاب تلاش شده دستمایه و خوراک برای تغییر سبک زندگی برای نیروهای ارزشی و فعالان فرهنگی بیان شود. مطالب این کتاب در ۱۶ فصل ارایه شده که عناوین آن‌ها شامل طبیب خلق، سفر بی‌بازگشت، مهر و ماه، تماشاچیان، دین و زندگی، زشت و زیبا، عقل سرخ، بهار فروستان، آزمون خواص، گمنامی، بیراهه، سیاه و سفید، تقوای زبانی، جنگ این روزها، خانه مهر و خاتون است. در بخشی از فصل اول این کتاب نویسنده کوشیده جای خالی خدا در محاسبات روزمره را توضیح دهد و در فصل دوم راز تفاوت سبک زندگی انسان‌ها و مرزبندی جبهه حق و باطل را مطرح کرده است. شرح نعمت‌های بیکران خداوندی و عیار کسب روزی، مفهوم برکت، شرایط و تاثیر دعا، معیار شناسی حق از باطل، آثر حرام در زندگی، خودسازی، ظهر امام زمان و آماده سازی برای تحقق این واقعه، امام شناسی، اقوا هدیه الهی، آشنایی با الفبای مقابله‌ با جنگ نرم و پرهیز از گناه و رعایت حجاب ۲ نگین ارزشمند دینی از موضوعاتی است که در این کتاب محور قرار گرفته و پیرامون آن‌ها بحث و نظر شده است. این کتاب مدلی کاربردی و سیر طریقی است برای بهتر شدن شیوه سبک زندگی سالم و بانشاط که خواندن آن خالی از لطف نیست.

more_vert کتاب نشانه های راه‎

ادامه مطلب

closeکتاب نشانه های راه‎

بشریت امروز بر لبه ی پرتگاه سقوط قرار دارد.البته نه به سبب تهدید به فنایی که برسرش آویزان است، چون این نمادی از بیماری است و خود بیماری نیست. بلکه به سبب افلاس بشریت در عالم ارزشهایی است که حیات انسانی می تواند در سایه آنها رشد و نمو سالمی داشته باشد و ترقی صحیحی بکند. این واقعیت هم اکنون در جهان غرب یی شده است که می بایست به بشریت ارزانی بدارد و حتی طوری « ارزشها » به وضوح دیده می شود و غرب فاقد در «دموکراسی» شده است که نمیتواند وجدان خود را نیز به داشتن استحقاق وجود قانع سازد. بویژه آنگاه که آنجا به نوعی از افلاس منتهی گردید و چنان شد که به تدریج شروع به عاریت ستانی و اقتباس از نظامهای بلوک شرق خصوصاً در نظامهای اقتصادی تحت عنوان سوسیالیسم! کرد. سید قطب: من کتاب نشانه های راه را برای آن جماعت پیش تازی نوشته ام که انتظار ظهورش می رود. چهار فصل اول این کتاب از تفسیر فی ظلال قرآن استخراج شده اند و هشت فصل دیگر آن در مقاطع زمانی مختلف نوشته شده اند و در نتیجه مطالعات و تأملات پی در پی در برنامه الهی تجسم یافته در قرآن کریم به درون نگارنده، الهام گشته اند. اما همه آنها به خاطر نشانه بودنشان بر سر راه قابل جمع می باشند و اصولا نشانه ها در همه راه ها همین وضع را دراند و این ها در کل، به مثابه اولین مجموعه از این نشانه راه ها است که امیدوارم خداوند من را به دیگر نشانه های راه راهنمایی بفرماید.فهرست مطالب مقدمه مؤلفیک نسل بی نظیر قرآنیطبیعت برنامه قرآنیساختار و ویژگی های جامعه اسلامیجهاد در راه خدالا اله الا الله برنامه زندگی استشریعتی هماهنگ با جهان هستیاسلام تمدن استعلم و فرهنگ در بینش اسلامینژاد مسلمان و عقیده اویک انتقال دامنه دار و فراگیراستعلاء ایمانراه فقط این است

more_vert مقاله طراحی الگوی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی برای دانش‌آموزان

ادامه مطلب

closeمقاله طراحی الگوی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی برای دانش‌آموزان

مقاله علمی و پژوهشی " طراحی الگوی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی برای دانش‌آموزان دوره اول متوسطه بر اساس رویکرد ترکیبی عقل و ایمان از منظر قرآن کریم " مقاله ای است در 16 صفحه و با 11 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث قرآن کریم،تربیت دینی و اخلاقی ،رویکرد ترکیبی عقل و ایمان ،دوره اول متوسطه پرداخته شده است چکیده مقاله هدف این پژوهش طراحی یک الگوی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی برای دانش آموزان دوره اول متوسطه بر اساس رویکرد ترکیبی عقل و ایمان از منظر قرآن کریم است .روش پژوهش از نوع توصیفی است که در آن پس از تببین مولفه های اصلی رویکرد جامع قرآنی در خصوص نسبت عقل و ایمان،عناصر اصلی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی با توجه به مدل برنامه ریزی تیلور مشخص گردیده است.نتایج پژوهش نشان داد که اهداف ،محتوا،روشهای تدریس و شیوه های ارزشیابی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی با توجه به رویکرد جامع قرآنی چگونه باید تعیین شوند و در پایان با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاداتی به مسئولین و متصدیان آموزش و پرورش جهت بهبود عملکرد آموزش های دینی و اخلاقی مدارس متوسطه اول داده شد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله بررسی و تحلیل رویکردهای فلسفی، عرفانی و قرآنی براهین اثبات وجود خدا

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی و تحلیل رویکردهای فلسفی، عرفانی و قرآنی براهین اثبات وجود خدا

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی و تحلیل رویکردهای فلسفی، عرفانی و قرآنی براهین اثبات وجود خدا" مقاله ای است در 16 صفحه و با 42 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد اندیشه نوین دینی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  خدا، برهان، قرآن، فلسفه، عرفان، خداشناسی پرداخته شده است چکیده مقاله در متون فلسفی تمرکز اصلی بر اثبات واجب است و توحید، از متفرعات اثبات واجب به‌شمار می‌آید. درحالی‌که متون عرفانی تمرکز خود را بر مسئله توحید قرار می‌دهد. قرآن نیز بیشتر بر توحید تأکید دارد تا بر اثبات وجود خدا. فیلسوف اولاً خدا را با علم حصولی و کلی می‌شناسد و ثانیاً در فلسفه هم خدا و هم مخلوقات از سنخ وجود هستند، اما هرکدام مرتبه‌ای از وجود؛ درحالی‌که عارف به خدای خویش علم حضوری دارد و فقط او را موجود می‌داند و غیر از خدا ـ نه خود و نه هیچ‌چیز دیگر را ـ موجود نمی‌داند. قرآن نیز زمانی که درباره خدا سخن می‌گوید به وضوح از خدایی شخصی یاد می‌کند. در این نوشتار تلاش کرده‌ایم با تمرکز بر سه دسته از متون اسلامی (متن قرآن، متون عرفانی و متون فلسفی) نحوه نگرش هریک از این متون را نسبت به «براهین اثبات وجود خدا» تحلیل و بررسی کنیم. و با نگاهی درجه دو، نقاط تشابه و تمایز این سه رویکرد را نشان دهیم. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .