جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert کتاب روانشناسی عمومی

ادامه مطلب

closeکتاب روانشناسی عمومی

کتاب« روانشناسی عمومی» ویژه مجموعه روانشناسی(1) به قلم راضیه جعفری(1359) شامل مجموعه سوالات کنکور کارشناسی ارشد از سال 86 تا 94 میباشد. در بخش پاسخ‌نامه تشریحی این کتاب علاوه بر ذکر شماره فصل، صفحه و سایر جزئیات، درسنامه‌ای جامع پیرامون موضوع مورد سؤال ارائه می‌شود که به غیر از پاسخ سوال مربوطه، سعی شده است به بررسی سایر گزینه ها نیز پرداخته شود.

more_vert کتاب روانشناسی بالینی

ادامه مطلب

closeکتاب روانشناسی بالینی

کتاب« روانشناسی بالینی» ویژه مجموعه روانشناسی(1) به قلم ابوالفضل زارعی(1370) شامل مجموعه سوالات کنکور کارشناسی ارشد از سال 86 تا 94 میباشد. در بخش پاسخ‌نامه تشریحی این کتاب علاوه بر ذکر شماره فصل، صفحه و سایر جزئیات، درسنامه‌ای جامع پیرامون موضوع مورد سؤال ارائه می‌شود که به غیر از پاسخ سوال مربوطه، سعی شده است به بررسی سایر گزینه ها نیز پرداخته شود.

more_vert کتاب روانشناسی رشد

ادامه مطلب

closeکتاب روانشناسی رشد

کتاب« روانشناسی رشد» ویژه کارشناسی ارشد مجموعه روانشناسی(1) به قلم نفیسه مطلق(1369) شامل مجموعه سوالات کنکور کارشناسی ارشد از سال 86 تا 94 میباشد. در بخش پاسخ‌نامه تشریحی این کتاب علاوه بر ذکر شماره فصل، صفحه و سایر جزئیات، درسنامه‌ای جامع پیرامون موضوع مورد سؤال ارائه می‌شود که به غیر از پاسخ سوال مربوطه، سعی شده است به بررسی سایر گزینه ها نیز پرداخته شود.

more_vert کتاب روانشناسی مرضی و کودکان استثنائی

ادامه مطلب

closeکتاب روانشناسی مرضی و کودکان استثنائی

کتاب« روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی» ویژه مجموعه روانشناسی(1) به قلم سعید اردستانی(1370) شامل مجموعه سوالات کنکور کارشناسی ارشد از سال 86 تا 94 میباشد. در بخش پاسخ‌نامه تشریحی این کتاب علاوه بر ذکر شماره فصل، صفحه و سایر جزئیات، درسنامه‌ای جامع پیرامون موضوع مورد سؤال ارائه می‌شود که به غیر از پاسخ سوال مربوطه، سعی شده است به بررسی سایر گزینه ها نیز پرداخته شود.

more_vert کتاب روانشناسی

ادامه مطلب

closeکتاب روانشناسی

کتاب« روانشناسی» ویژه رشته علوم انسانی به قلم حسن قاسم زاده(1359) شامل مجموعه سوالات کنکور سراسری از سال 88 تا 94 میباشد. در بخش پاسخ‌نامه تشریحی این کتاب علاوه بر ذکر شماره فصل، صفحه و سایر جزئیات، درسنامه‌ای جامع پیرامون موضوع مورد سؤال ارائه می‌شود که به غیر از پاسخ سوال مربوطه، سعی شده است به بررسی سایر گزینه ها نیز پرداخته شود.

more_vert کتاب روانشناسی

ادامه مطلب

closeکتاب روانشناسی

کتاب« روانشناسی» ویژه رشته علوم انسانی به قلم حسن قاسم زاده(1359) شامل مجموعه سوالات کنکور سراسری خارج از کشوراز سال 88 تا 94 میباشد. در بخش پاسخ‌نامه تشریحی این کتاب علاوه بر ذکر شماره فصل، صفحه و سایر جزئیات، درسنامه‌ای جامع پیرامون موضوع مورد سؤال ارائه می‌شود که به غیر از پاسخ سوال مربوطه، سعی شده است به بررسی سایر گزینه ها نیز پرداخته شود.

more_vert کتاب روانشناسی تربیتی

ادامه مطلب

closeکتاب روانشناسی تربیتی

کتاب«روانشناسی تربیتی» ویژه مجموعه علوم تربیتی (1) به قلم صابر عبدالملکی(1365) و رقیه ذباح(1337) شامل مجموعه سوالات کنکور کارشناسی ارشد از سال 85 تا 94 میباشد. در بخش پاسخ‌نامه تشریحی این کتاب علاوه بر ذکر شماره فصل، صفحه و سایر جزئیات، درسنامه‌ای جامع پیرامون موضوع مورد سؤال ارائه می‌شود که به غیر از پاسخ سوال مربوطه، سعی شده است به بررسی سایر گزینه ها نیز پرداخته شود.

more_vert دفترچه سئوالات آزمون دکترای رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی سال 1396

ادامه مطلب

closeدفترچه سئوالات آزمون دکترای رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی سال 1396

دفترچه آزمون دکترای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور در رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی سال 1396 در این دفترچه 80 سئوال در زمینه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی،  آمار و روش تحقیق کمی ،کیفی و آمیخته و آسیب شناسی روانی کودک ارائه شده است دفترچه سئوالات این آزمون برای علاقمندان دوره های دکترا و فارغ التحصیلان دوره های کارشناسی ارشد ارائه گردیده است

more_vert مقاله علمی و پژوهشی روانشناسی،حکومت مندی و نولیبرالیسم

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی روانشناسی،حکومت مندی و نولیبرالیسم

مقاله علمی و پژوهشی" روانشناسی،حکومت مندی و نولیبرالیسم " مقاله ای است در 32 صفحه با 38 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مطالعات جامعه شناختی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات روانشناسی،حکومت مندی و نولیبرالیسم ، خودتنظیمی ، سیاست زدایی ، اجتماع زدایی و میشل فوکو مطرح شده است   محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب کاربرد روانشناسی در تدریس

ادامه مطلب

closeکتاب کاربرد روانشناسی در تدریس

در کتاب کاربرد روانشناسی در تدریس نوشته‌ی لئونور ام. تی. درویل سعی شده، اصول عملی روان‌شناسی و کاربرد آن در کلاس درس برای معلمان تشریح شود. هدف لئونور ام. تی. درویل از نوشتن کتاب کاربرد روانشناسی در تدریس آن بوده است که تلاشی را در ارائه واقعیت‌های بنیادی روانشناسی تربیتی به طریقی صورت دهد که دانشجویان پی ببرند که استفاده از حس مشترک در کاربرد روانشناسی در تدریس لازم است، و مهم است که با هر کودک به عنوان یک فرد رفتار شود. کتاب کاربرد روانشناسی در تدریس (The Use of Psychology in Teaching) در اصل برای آن‌هایی که انگلیسی زبان دومشان است در نظر گرفته شده است، در عین حال امید است برای کسانی که برای معلمی آموزش می‌بینند نیز تا حدودی مفید باشد. به طور کلی تدریس در کلاس درس، یک فعالیت آگاهانه و برنامه‌ریزی شده است که توسط معلم در جهت نیل به اهداف خاصی طراحی و تدوین می‌شود. معلم برای کسب موفقیت درتدریس باید از نظریه‌های نوین آموزشی، رواشناسی یادگیری و تربیتی، اطلاعات و آگاهی لازم را داشته باشد. روش تدریس معلم باید با اصول و اهداف آموزش و پرورش و ویژگی های دانش‌آموزان هماهنگ باشد تا بتواند ضمن جهت دادن به فعالیت‌های آموزشی خود، دانش‌آموزان را به سوی اهداف تعلیم و تربیت هدایت کند. اگر معلم خواهان آن است که کارآیی و موفقیت بیشتری در تدریس داشته باشد، باید ضمن مهارت و تسلط بر محتوای درسی به نکات ظریف و حساس روانشناسی (یادگیری و تربیتی) به طور دقیق توجه کند. در بخشی از کتاب کاربرد روانشناسی در تدریس می‌خوانیم: خود‌ درگیری می‌تواند برای یادگیری مشوقی نیرومند باشد. در بعضی مواقع اگر بتوانیم شخص را متقاعد سازیم که وی مخصوصاً برای انجام کاری انتخاب شده یا اینکه وی در این گونه کارها از استعداد و توانایی ویژه‌ای برخوردار است، موجب خود درگیری وی در آن کار خواهیم شد. گاهی اوقات هم با این وسیله که شخص باور کند انجام کاری که به وی محول گردیده مستلزم صفتی است که آن را دوست داشته و تحسین می‌کند، می‌توان خود درگیری را در وی ایجاد نمود، یعنی ممکن است شخص ساعت‌ها کار بیهوده و کسل کننده‌ای را تحمل کند تنها به خاطر این که به وی گفته شده است که این یک آزمون پشتکار و استقامت است. فهرست مطالبپیشگفتار مترجمپیشگفتار مؤلففصل 1: روان شناسی یا حس مشترکفصل 2: دانستن چیزی را که آموزش می‌دهیمفصل 3: توانایی و کوششفصل 4: خودداری از دیدنفصل 5: تجربه، آها!فصل 6: "چرا فراموش می‌کنند؟"فصل 7: ارزش آموختنفصل 8: کلمات، معانی و سوء تفاهم هافصل 9: فکر کردن و انجام دادنفصل 10: چه چیز زندگی را باارزش می‌کند؟فصل 11: تحت تأثیر قراردادن اشخاص دیگرفصل 12: مشکلات و اکتشافاتفصل 13: آزمودنفصل 14: عقب افتاده، تنبل و کندذهنفصل 15: رشد و رفتارفصل 16: شخصیت و تربیتفصل 17: "مطالعه و بررسی یک کودک" را چگونه انجام دهیمپیوستدرباره غرائز چی؟واژه نامه توضیحی انگلیسی- فارسیواژه نامه انگلیسی- فارسی

more_vert کتاب ژست های عکاسی (ثبت یک اثر هنری و حرفه ای)

ادامه مطلب

closeکتاب ژست های عکاسی (ثبت یک اثر هنری و حرفه ای)

در این کتاب سعی بر آن شده است تا ژستهای خاص و مهمی که می تواند تاثیر بسزایی در عکس گرفتن افراد داشته باشد، بصورت تصویری بیان شود. البته باید متذکر شد که در شرایط خاص مانند ژست های تبلیغاتی و غیره، هر عکس از نظر روانشناسی نیز باید مدنظر قرار گیرد تا برداشتی خلاف تصورات ما به بیننده القاء نشود. در ضمن لازم است توضیح دهیم که برخی از ژستهای بیان شده در این کتاب، هم برای آقایان قابل استفاده هستند و هم برای خانمها و فقط به دلیل تکراری نشدن مطالب، از ذکر دوباره آنها خودداری شده است. فهرست مطالبژست های عکاسی مخصوص آقایان ژست های عکاسی مخصوص خانم ها ژست هایی برای مراسم عروسی ژست هایی برای عکاس های کودک عکس های خانوادگی و دوستانه

more_vert روانشناسی مثبت چیست؟

ادامه مطلب

closeروانشناسی مثبت چیست؟

برخلاف روانشناسی سنتی که بیشتر بر روی علل و نشانه های بیماری های روحی و روانی و اختلالات عاطفی تمرکز دارد، روانشناسی مثبت بر روی صفات، الگوهای فکری، رفتارها و تجاربی که به تفکر منجر می شوند و می توانند کیفیت زندگی روزمره فرد را بهبود ببخشند، تاکید دارد. این موارد ممکن است در برگیرنده خوش بینی، معنویت، امیدواری، خوشبختی، خلاقیت، پشتکار، عدالت و اراده آزادانه باشد. روانشناسی مثبت در مورد کاوش نقاط قوت فرد است و به جای تمرکز بر روی نقاط ضعف، بر روی نقاط مثبت فرد تاکید می کند. هدف از این نوع روانشناسی جایگزین کردن اشکال سنتی درمان با اشکال مدرن نیست بلکه می خواهد تعادل بهتر و بیشتری در فرایندهای درمانی فراهم آورد. این نوع روانشناسی چه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد؟روانشناسی مثبت را می توان بر روی کودکان و بزرگسالان در مراکز آموزشی و مراکز مراقبت از سلامت روحی و روانی اعمال کرد و به عنوان تمرینات مشاوره شخصی نیز از آن بهره برد. برای روانشناسی مثبت خارج از حوزه تمرینات درمانی همچون مدیریت منابع انسانی و مدیریت کسب وکارها، فضای بازی وجود دارد. چه انتظاری باید از این نوع روانشناسی داشته باشیم؟روانشناسی مثبت اغلب به عنوان علم خوشحالی و شاد زیستن در نظر گرفته می شود. یکی از سوالاتی که روانشناسان این حوزه تلاش دارند به آن پاسخ دهند این است: آیا فرد می تواند همزمان هم شاد باشد و هم واقعی و منطقی فکر کند؟ با اینکه روانشناسی مثبت مشکلات موجود در جهان و در افراد را تایید می کند اما بر این باور است که فرد هنوز هم می تواند در چنین شرایطی خلاق، معنی گرا و شاد زندگی کند و به رضایت خوبی دست یابد. هدف از این طرز تفکر به حداقل رساندن افکار و رفتار منفی در افراد و توسعه طزر فکر خوش بینانه است که می تواند زندگی فردی، حرفه ای و اجتماعی فرد را بهبود ببخشد. مشاوران و درمانگران این حوزه از انواع مختلف تجربیات و تداخلات برای کمک به افراد استفاده می کنند تا بتوانند آن ها را در مورد نقاط قوت خود آگاه سازند و بتوانند صفات و نقاط قوتشان را تقویت کنند. این نوع روانشناسی چگونه کار می کند؟رواشناسی مثبت و حرکت آن از سال ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ آغاز شد. این موضوع با معرفی رویکرد انسانی تر برای درمان شروع به کار کرد. بعد از این معرفی، روانشناسان به این نتیجه رسیدند که بررسی اسیب های موجود در فرد نمی تواند کمکی به او بکند و او را از مشکلات روحی و روانی باز دارد. در اواخر سال ۱۹۹۰ روانشناسی به نام مارتیت سلیگمن به این نتیجه رسید که برای پیشگیری از بروز بیماری های روحی، محققان و شرکت کنندگان باید به دنبال بررسی نقاط قوت افراد باشند و تنها بر روی نقاط منفی و نقاط ضعف او تمرکز نکنند. او به این نتیجه رسید که بررسی و بهبود صفات شخصیتی مثبت یک فرد می تواند او را در برابر بروز بیماری های روحی و روانی بیمه کند. به همین خاطر پیشنهاد کرد که روانشناسی موفقیت آمیز در آینده نباید تنها بر روی مشکلات فرد تمرکز کند و باید قدرت و نقاط قوت فرد را نیز مدنظر داشته باشد و بر روی بهبود آن ها تمرکز نماید. او تمریناتی را در حوزه خوشحالی و شادی پیشنهاد کرد که می توان از آن ها در افرادی که افسردگی، اضطراب یا مشکلی دارند استفاده نمود. در روانشناسی مثبت باید به دنبال چه چیزی باشیم؟علم روانشناسی مثبت را می توان در همه سطوح مربیگری، مشاوره و روان درمانی به کار برد. به دنبال فرد حرفه ای متخصص و آگاه به علم روانشناسی مثبت بگردید. علاوه بر یافتن فردی که پس زمینه آموزشی مثبتی دارد، باید به دنبال درمانگری باشید که با او راحت هستید و می توانید مشکلات شخصی خود را با او در میان بگذارید. منبع: مجله سلامت

more_vert کتاب راهنمای انتشار انجمن روانشناسی آمریکا

ادامه مطلب

closeکتاب راهنمای انتشار انجمن روانشناسی آمریکا

روانشناسی بیش از صدها سال به عنوان یکی از رشته‌های اصلی فلسفه در مراکز علمی ایران تدریس می‌شده است و بر خلاف تصور، ریشه دیرینهای در این سرزمین دارد. نمی‌توان به راحتی از کنار اندیشه رازی، ابن‌سینا و ناصرخسرو و تا این اواخر ملاصدرا گذشت و به آثار آنان در توجه به این علم نپرداخت. آثاری که مبین مباحث اساسی روانشناسی اعم از احساس و ادراک و تفکر و تخیل و عاطفه و توانایی‌های ذهنی است. تا اوایل دهه چهل به رغم شکوفایی این علم پس از انقلاب صنعتی در اروپا در ایران فعالیت چشمگیری دیده نشد و پس از آن از سرآغاز دهه چهل روانشناسی در ایران دارای شناسنامه سازمانی شد. در سال‌های اخیر روانشناسی ایران از لحاظ تعدد کتاب‌های علمی پیشرفت چشمگیری نموده و از لحاظ کاربردی و پژوهشی آغاز خوبی را شروع نموده است و در دنیای پژوهش و جست و جوی علمی روانشناسی، موضوعات متعدد و متنوعی مطرح شده است. یکی از مهم‌ترین مراحل انجام پژوهش، تهیه گزارش و انتشار یافته‌ها است. بنابراین وظیفه پژوهشگر با انجام مطالعه و گردآوری یافته‌های علمی و بایگانی کردن آن‌ها پایان نمی‌یابد بلکه باید نتایج پژوهش خود را در اختیار جامعه علمی قرار دهد. بدین ترتیب هدف از ترجمه اثر حاضر، دسترسی پژوهشگران و متخصصان به مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های یکسان در تدوین گزارش نتایج یک پژوهش علمی بوده است تا بتوانند با رعایت اصول و نکات یکسان و منطقی، یافته‌های مطالعات خود را در اختیار مخاطبان قرار دهند. کتاب حاضر ترجمه ویرایش ششم راهنمای انتشار انجمن روانشناسی آمریکاست که در سال 2010 منتشر شد. این کتاب به صورت کامل و همراه با جزئیات دقیق، اصول صحیح نگارش و گزارشدهی نتایج پژوهش‌های علوم رفتاری و اجتماعی را آموزش می‌دهد. این شیوه یکساننویسی به بهترین نحو ممکن کمک می‌کند که یافته‌های پژوهش‌های جدید به شیوه منظم و دقیق و منطقی و به سرعت در اختیار علاقمندان و پژوهشگران و متخصصان قرار داده شود و با آموزش رعایت موازین اصولی و علمی و رهنمودهای لازم در مورد رعایت اصول اخلاقی در پژوهش با سبک و نحوه جدید در درک بهتر مسائل آشناتر می‌کند. این کتاب به نحوه نگارش و گزارش مقاله‌ها در مجلات علمی، رعایت قواعد نگارشی و ویرایشی، استفاده مؤثر و مناسب از عناصر گرافیکی، شکل‌ها و نمودارها، جدول‌ها، نحوه نوشتن منابع و ارجاعات درون‌متنی و ارائه نمونه‌های راهنما که بر طبق دستورالعمل انجمن روانشناسی آمریکا تنظیم شده است، پرداخته و کمک می‌کند که پژوهشگران با زبانی واحد و مشترک با هم مرتبط شوند. همچنین اثر حاضر بهترین دستورالعمل ساده و کاربردی برای دانشجویان در تدوین پایان‌نامه، و محققان، متخصصان و استادان در تدوین گزارش نهایی طرح‌های تحقیقانی و چاپ مقاله‌های داخلی و خارجی است. فهرست مطالبفصل 1 : اصول نوشتن در علوم رفتاری و اجتماعیفصل 2 : ساختار و محتوای مقالهفصل 3 : نوشتن واضح و دقیقفصل 4 : روش‌ها و دستورالعمل‌های سبکفصل 5 : نمایش نتایج رهنمودهای کلی در مورد جدول‌ها و شکل‌هافصل 6 : ارجاع دادن به منابعفصل 7 : نمونه‌هایی از منبع نویسیفصل 8 : فرآیند انتشار

more_vert کتاب روانشناسی برای والدین: از تولد تا نوجوانی

ادامه مطلب

closeکتاب روانشناسی برای والدین: از تولد تا نوجوانی

کتاب روانشناسی برای والدین: از تولد تا نوجوانی نوشته‌ی فی کارلیسل، شواهد روان‌شناسانه را درباره موضوعات فرزندپروری از تولد تا نوجوانی به شکلی قابل فهم عرضه می‌کند. با این هدف که پلی میان کتاب‌های روانشناسی کودک و کتب سنتی فرزندپروری باشد. آیا تاکنون این سوالات را از خود پرسیده‌اید: آیا بهتر است در برخورد با فرزندانم سخت‌گیر باشم یا آسان‌گیر؟ اگر فرزندم قربانی قلدری شود، چه اقدامی باید انجام دهم؟ چگونه نوجوان خود را به گفتگو با خودم تشویق کنم؟ اگر فرزندم دچار خوانش‌پریشی شود چه اقدامی باید انجام دهم؟ کتاب روانشناسی برای والدین: از تولد تا نوجوانی (Psychology For Parents: Brith To Teens) پاسخ این پرسش‌ها را بر پایه تحقیقات روانشناختی ارائه می‌کند. این راهنمای مرجع جامع، موضوعات متنوعی را نظیر هوش، شخصیت، نیازهای ویژه و سلامت روان را دربرمی‌گیرد و هنگامی که موضوعات مختلفی در زندگی کودکان پیش می‌آید، والدین به این کتاب رجوع خواهند کرد. فی کارلیسل (Faye Carlisle) در کتاب روان‌شناسى برای والدین: از تولد تا نوجوانی تلاش کرده است که بدون اتکا به نظرات شخصی و بر پایه‌ی تحقیقات روان‌شناختی درباره‌ی فرزندپروری، به توصیه‌های متناقض برخی از متخصصین فرزندپروری پایان دهد. در بخشی از کتاب روانشناسی برای والدین: از تولد تا نوجوانی می‌خوانیم: با پسرتان گوشه‌ای بنشینید و به او بگویید که دیده‌اید او بسیار دروغ می‌گوید. از او بپرسید که چرا دروغ می‌گوید؟ پسرتان ممکن است نمونه‌هایی بیاورد که شما دروغ گفته‌اید. برایش سخنرانی نکنید و به آرامی ‌تفاوت میان دروغ‌ گفتن، به منظور حفظ عواطف و احساسات دیگران و دروغ‌ گفتن برای انجام‌ ندادن کاری را شرح دهید. دروغ گفتنی که به لحاظ اجتماعی پذیرفته است، با دروغ گفتن برای فرار از تنبیه متفاوت است، مانند وقتی که از هدیه‌ای خوشتان نیامده و به هدیه‌ دهنده می‌گویید که آن کادو را دوست دارید. به پسرتان بگویید اگر دوباره دروغ بگوید عواقبی در انتظارش خواهد بود. برای مثال، به ازای هر دروغ مبلغی از پول توی جیبی‌اش را از او خواهید گرفت. فهرست مطالبمقدمهفصل 1: تربیت و رشد اخلاقیفصل 2: شخصیتفصل 3: هوشفصل 4: جمعیت در خانواده و رقابت خواهر و برادریفصل 5: بازیفصل 6: الگوها، تفاوت‌های جنسیتی و رسانهفصل 7: رشد زبانی و آموزشفصل 8: دلبستگیفصل 9: خوابفصل 10: غذاخوردنفصل 11: آموزش استفاده از توالتفصل 12: بازگشت به کارفصل 13: نوجوانانفصل 14: نیازهای ویژهفصل 15: مشکلاتفصل 16: سلامت روانمراجع

more_vert دانشکده روانشناسی شهیدبهشتی انتخاب اول رتبه‌های برتر کنکور است

ادامه مطلب

closeدانشکده روانشناسی شهیدبهشتی انتخاب اول رتبه‌های برتر کنکور است

رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: دانشکده روانشناسی این دانشگاه از انتخاب‌های اول رتبه های برتر کنکور سراسری است و همواره استادان مطرحی در این دانشکده مشغول تدریس بوده اند. سعدالدین نصیری قیداری در مراسم رونمایی از سردیس های اساتید پیشکسوت علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اظهار کرد: در این مراسم فرهنگی افراد دانشگاهی بسیاری در آن حضور دارند؛ چرا که تولید علم اهمیت بسیاری دارد.وی در محل دانشگاه شهید بهشتی افزود: این دانشگاه ۲۰ هزار دانشجو، ۹۰۰ عضو هیات علمی، هزار و ۵۰۰ کارمند و ۹ دانشکده و ۱۰ پژوهشکده مرکزی دارد و دانشگاهی مهم با اهداف بزرگ است.رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی یکی از دانشکده های خوشنام کشور است که جوانان در سطح کشور علاقه‌مند تحصیل در آن هستند.نصیری قیداری خاطر نشان کرد: امروز اسامی علی محمد کاردان، پری رخ دادستان و غلامحسین شکوهی در دانشکده ماندگار می شود تا دانشجویان وقتی که وارد دانشکده می شوند بدانند آنها پدران و مادران گذشته و پایه‌گذاران علوم جدید بودند. وی افزود: در ایران این بزرگواران خون دل خوردند تا علوم تربیتی و روانشناسی توسعه یابد که با توجه به شرایط و امکانات گذشته کار ساده ای نبوده است. جامعه همچنان به پیشکسوتان عرصه علم نیازمند است شهردار تهران نیز در سخنانی در این مراسم گفت: پیشکسوتان که در عرصه تولید علم زحمت کشیدند، باید ارج نهاده شوند؛ چرا که همچنان به چنین افرادی در جامعه نیاز است.پیروز حناچی اظهار کرد: در کنار علم جدید توجه به دانش بومی و دانشمندان بومی اهمیت بسیاری دارد.وی افزود: این حس حضور در فضای دانشگاه، آموزش و پژوهش قابل تعویض و جبران نیست. بشر در عصر فناوری با توسعه علم و فناوری با موضوعات بسیاری مواجه است که این موضوع باید به گونه ای در کلاس های درس دانشجویی جبران شود. شهردار تهران ادامه داد: معمولا دانشجویان معماری خلاء علوم بومی را در عصر فناوری حس کرده اند. توسعه فناوری عمق دانش را برای دانشجویان کاهش داده است.وی در باره اهمیت ساخت سردیس های استادان پیشکسوت علوم تربیتی و روانشناسی گفت: آنها اولین دانش آموختگان دکترای این رشته در ایران و گروه علوم تربیتی در دانشگاه تهران بودند و در واقع این رشته را بنیان نهادندحناچی با اشاره به اینکه پیشکسوتان این رشته آموزش و پرورش نیز خدمت های بسیاری به جامعه کرده اند، گفت: این افراد تاثیر گذار کتاب های بسیاری را چاپ کرده اند. حضور موثر آنها از نکات مهم در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی بود. آیین نکوداشت و رونمایی از سردیس های علی محمد کاردان، پری رخ دادستان و غلامحسین شکوهی، اساتید پیشکسوت علوم تربیتی و روانشناسی امروز در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

more_vert مقاله ویژگیهای زندگی مطلوب در روانشناسی مثبت و مقایسه آن با زندگی مطلوب در منابع اسلامی

ادامه مطلب

closeمقاله ویژگیهای زندگی مطلوب در روانشناسی مثبت و مقایسه آن با زندگی مطلوب در منابع اسلامی

مقاله علمی و پژوهشی " ویژگیهای زندگی مطلوب در روانشناسی مثبت و مقایسه آن با زندگی مطلوب در منابع اسلامی " مقاله ای است در 14 صفحه و با 20 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث زندگی مطلوب، روانشناسی مثبت، شادکامی، حیات طیبه، سعادت، عصر ظهور، منابع اسلامی پرداخته شده است چکیده مقاله هدف از انجام این پژوهش، بررسی ویژگیهای زندگی مطلوب از دیدگاه روانشناسی و اسلام و مقایسه بین آنهاست که با روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته است. زندگی مطلوب از دیدگاه روانشناسان مثبت، از دو دیدگاه کلی لذتگرا و سعادتگرا مورد بررسی قرار گرفته است. امروزه روانشناسی مثبت، رویکردی سعادت گرا به زندگی مطلوب داشته و بر منش و فضیلت های فردی تاکید کردهاند و مراحلی را برای تحقق زندگی مطلوب برشمردهاند. افرادی که به تمام مراحل زندگی مطلوب، نائل شوند به خود شکوفایی رسیدهاند. آنچه برای طی کردن مراحل مختلف زندگی مطلوب لازم است، استفاده از کارکرد بهینه و بهره گیری از تمام استعدادها در جهت شکوفایی و دستیابی به تواناییهای بالقوه افراد میباشد. زندگی مطلوب از دیدگاه اسلام، در گسترهای وسیعتر از آنچه در روانشناسی مثبت وجود دارد، طرح شده است؛ در دیدگاه اسلام، زندگی انسان دارای دو سطح دنیوی و اخروی است که ارتباط تنگاتنگی هم با یکدیگر دارند. زندگی مطلوب در منابع اسلامی، بر محور سعادت شکل میگیرد و افراد به هر اندازه که از اسباب سعادت بهرمند باشند، به همان میزان از زندگی مطلوب دنیوی و اخروی برخوردار خواهند بود. البته تحقق کامل اسباب سعادت دنیوی و عوامل زمینه ساز زندگی مطلوب اخروی، در دوره ای خاص از زندگی بشر- به خاطر تحولات عمیقی که در این دوره اتفاق میافتد- امکان دارد که از آن به دوره ظهور امام زمان (عج) یاد میشود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب روانشناسی در کار و سازمان‌ها

ادامه مطلب

closeکتاب روانشناسی در کار و سازمان‌ها

کتاب روانشناسی در کار و سازمان‌ها تالیف کلود لوموان، بینش‌های گوناگونی که می‌تواند منابع انسانی را به نحو بهتری در سازمان‌ها هدایت کند، مطرح می‌کند. روانشناسی در کار و سازمان‌ها (Industrial and organizational psychology) تنها به خود کار توجه ندارد بلکه به تمامی ادراکات و تأثیرات متقابل وابسته به فعالیت‌های انجام‌ شده افراد در محدوده کاری می‌پردازد و همین طور سازمان‌هایی را که افراد در آن اشتغال دارند در نظر می‌گیرد. بنابراین فقط فرد و روش کاری فرد را به صورت جدا بررسی نمی‌کند، بلکه رفتار فرد را در داخل سیستمی که او تأثیرگذار است در نظر می‌گیرد. تأثیرات متقابل فرد و سازمان را می‌توان از چند زاویه مختلف بررسی کرد که مهم‌ترین آن فرد در مقابل سیستم و سازمان است که به عنوان نتایج حاصل از مداخله فرد در سازمان در نظر گرفته می‌شود. بنابراین در این دیدگاه فرد در وضعیتی قرار دارد که می‌تواند این وضعیت را حفظ کرده و یا نپذیرد و یا آن را با خود سازگار سازد. در این منطق، منابع انسانی به یک نیروی تولید یا منبع انرژی تبدیل نمی‌شود، بلکه منابع انسانی خود را به صورت تقدیر از انسان باهمت و قابل احترام که قادر به شکوفایی و از خودگذشتگی برای رسیدن به اهداف است نشان می‌دهد. بدین منظور روانشناسی منابع انسانی سعی بر این ندارد که افراد، کار بیشتری انجام دهند، بلکه به دنبال شرایط رشد انسانی در فعالیت کاری و سازمان می‌باشد تا پیشرفت فنی و انسانی را با هم گردآورد، نه این که آن‌ها را در مقابل هم قرار دهد. کار در جایگاهی است که هم در آن اجبار و فشار وجود دارد و هم باعث پیشرفت فرد در یک سیستم سازمانی و ارتباطی با دیگران می‌گردد، این دوگانگی باعث می‌شود که روانشناس، جایگاه فرد در روش‌های مداخله و مشاهده را بیشتر مرور کرده و تجدید نظر کند. کتاب روانشناسی در کار و سازمان‌ها، می‌تواند راهنمایی برای دانشجویان رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی، مدیریت، همچنین اساتید و مدیران منابع انسانی باشد. کلود لوموان (claude lemoine)، نویسنده این کتاب، استاد روانشناسی دانشگاه لیل ІІІ (آزمایشگاه روانشناسی تعاملی و شناخت‌ها در سازمان‌ها P.S.I.C.O) می‌باشد. وی همچنین مسئول کارشناسی ارشد روانشناسی کار در دانشگاه لیل ІІІ و رئیس انجمن بین‌المللی روانشناسی کار به زبان فرانسه (A.I.P.T.L.F) است. در بخشی از کتاب روانشناسی در کار و سازمان‌ها می‌خوانیم: روانشناسی به عنوان یک علم و کاربرد آن در کار و سازمان‌ها روی اشخاص، فعالیت، رفتار و بازنمایی‌های ذهنی آن‌ها در رابطه با کار متمرکز است. نامگذاری کلاسیک کار و سازمان‌ها این قلمرو را به بخشی از فعالیت و به روابط بین فرد و محیط کار او که سازمان‌هاست محدود می‌کند. این رویکرد از رویکردهای مدیریت و جامعه‌شناسی مجزا می‌شود، به معنایی که ابتدا به نحوه کار سیستم سازمان به خودی خود نمی‌پردازد، بلکه به افرادی که آن را تشکیل می‌دهند و در این چارچوب تحول می‌یابند می‌پردازد. جایگاه سازمانی روانشناس هم در کنار شاغلین و هم بیرون از سازمان در کنار افراد جویای کار می‌باشد. روانشناس به دنبال چگونگی روابط افراد با خودشان و دیگران می‌باشد تا برای بهبود رابطه‌های اجتماعی مداخله و اقدام نماید. این موضوع که افراد در محیط کار چه احساسی دارند، برای روانشناس بسیار مهم است تا از بروز درگیری و مشکل در محیط کاری جلوگیری کند. در ساختار جوامع امروزی برای افرادی که جویای شغل هستند و به دنبال یک حامی و معرف برای تشریح و توصیف مزایا، امکانات و صلاحیت‌های خود می‌باشند، نیاز به روانشناس احساس می‌گردد. این موضوع می‌تواند با ارائه راهکارها به صورت یک مبحث تحقیقی بررسی شود. مسائل مطرح‌ شده در سازمان بستگی به پیشامدهای روزمره در آن دارد و همین مسائل است که موضوع تحقیق را به وجود می‌آورد. با حل و فصل این مسائل راهکارهای تازه و کارآمدتری پدیدار می‌گردد که در وضعیت‌های پیچیده سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به مسائل فوق ملاحظه می‌شود که جدایی و تفکیک بین مداخله تخصصی روانشناس در سازمان و روش تحقیق کاملاً روشن نیست. به هر روی، در هر دو موضوع در شروع کار باید پرسش‌های مطرح‌ شده را تجزیه و تحلیل کرد و سود و زیان و به اصطلاح برد و باخت سازمان را مشخص نمود. فهرست مطالبمقدمه مترجمدرباره نویسندهپیشگفتارفصل اول: فرد و کارفصل دوم: کارکنان در سازمانفصل سوم: شرایط کاریفصل چهارم: راه‌های پیشرفت اخیر و مشکلات نوینفصل پنجم: مشاوره و مداخلهنتیجه‌گیری: مروری بر ویژگی‌های مهم روانشناسی در کار و سازمان‌هامنابع

more_vert کتاب مجموعه دستورالعمل نشر انجمن روانشناسی آمریکا‌‫‌‫‌‫‫

ادامه مطلب

closeکتاب مجموعه دستورالعمل نشر انجمن روانشناسی آمریکا‌‫‌‫‌‫‫

کتاب مجموعه دستورالعمل نشر انجمن روانشناسی آمریکا‌‫‌‫‌‫‫، طیف وسیعی از ادبیات روانشناختی سردبیران و نویسندگان با تجربه را در نوشتن مقالات علمی به سبک قوانین APA بررسی می‌کند. قوانین سبک APA مجموعه گسترده‌ای از ادبیات روانشناختی نویسندگان خبره‌ای است که از طرف مقامات به رسمیت شناخته‌ شده، در حیطه‌ی شیوه‌های انتشار به کار گرفته ‌می‌شود. این نسخه از کتاب راهنما به‌طور گسترده‌ای جهت انعکاس استانداردهای نوین و انتشارات و شیوه‌های جدید در نشر اطلاعات مورد تجدید نظر قرار گرفته است. از زمانیکه آخرین ویرایش کتاب مجموعه دستورالعمل نشر انجمن روانشناسی آمریکا‌‫ (Publication manual of the American Psychological) منتشر شد، جمعیتی که صرفاً مقالات را می‌خواندند تبدیل به کسانی شدند که محتویات را مورد استفاده قرار می‌دهند. فناوری‌های جدید، تحلیل‌های فزاینده پیچیده‌ای را انجام داده‌اند، بطوری‌که انتشار تجزیه و تحلیل‌ها را در قالب‌های مختلف تسریع کرده‌‌اند. جهت ارائه راهنمایی به خوانندگان در خصوص چگونگی تأثیرات این پیشرفت‌ها و دیگر تحولات بر چاپ و نشر علمی، انجمن روانشناسی آمریکا‌‫ به‌طور قابل‌ توجهی، دستورالعمل را تغییر داده و کتاب راهنما را نیز مختصر و مفید کرده‌ است. دستورالعمل‌ها طبق فرآیند نشر، با مرحله شروع ایده و پایان دادن به مرحله انتشار، طبقه‌بندی شده است. قوانین اساسی سبک نوشتن APA و دستورالعمل‌ها و اجتناب از تعصب زبانی را حفظ و تقویت نموده است. مهم‌تر از همه، این کتاب به‌طور قابل‌ توجهی حوزه‌های اخلاق، آمار، استانداردهای گزارش مقالات مجله، قالب‌های مرجع الکترونیکی و ساخت جداول و اشکال را گسترش داده‌ است. در بخشی از کتاب مجموعه دستورالعمل نشر انجمن روانشناسی آمریکا‌‫ می‌خوانیم: چنانچه نقل قول طولانی باشد یا از جداول و اشکال اقتباس شده، استفاده می‌کنید، ممکن است نیاز به اجازه‌ی صاحب اثر داشته باشید. چاپ مجدد نشان می‌دهد که بدون تغییری، مطالب دقیقاً همانند متن اصلی باز تولید شده است. اقتباس (Adaptation) اشاره به اصلاحات مطالبی دارد که برای هدف جدید مناسب هستند (برای مثال، بیان تفسیر (پارافریز کردن) یا ارائه فرضیه اصلی یا ایده مورد بحث در یک متن بلند در یک مقاله چاپ شده به روش جدیدی که مناسب مورد مطالعاتی شماست، به کارگیری بخشی از جداول و اشکال در یک جدول یا شکل جدید در اثر مکتوب‌تان). شرایط لازم برای اخذ مجوز نقل قول از منابع دارای حق تکثیر، از یک صاحب اثر تا صاحب اثر دیگری متفاوت است؛ برای مثال، سیاست‌گذاری APA به نویسندگان اجازه می‌دهد به استثنای حداکثر سه شکل یا جدول از مقاله یک ژورنال یا فصل کتاب، یا متنی که کمتر از 400 کلمه است یا مجموعه متن‌هایی که کمتر از 800 کلمه هستند و نیاز به درخواست مجوز رسمی از APA جهت به‌کارگیری ندارند. بسیار مهم است که حق نسخه‌برداری ناشر یا صاحب اثر را با توجه به الزامات جهت کسب اجازه به منظور نقل قول، چاپ مجدد و اقتباس بررسی گردد. مسئولیت نویسنده است که متوجه باشد چه اجازه‌ای جهت نسخه‌برداری از صاحب اثر نیاز دارد تا برای چاپ مجدد و به‌کارگیری مجدد الکترونیکی به دست آورد. راهنمای APA نمی‌تواند از قبل مطالب نسخه‌برداری را منتشر کند، زیرا ممکن است فراتر از حق نسخه‌برداری از صاحب اثر جهت «استفاده منصفانه»، یا امری که بدون اجازه صورت گیرد، باشد.فهرست مطالب پیشگفتارفصل اول: روش نگارش علوم رفتاری و اجتماعیفصل دوم: ساختار و محتوای اثر مکتوبفصل سوم: نگارش مختصر و مفیدفصل چهارم: مکانیک‌ سبک نگارشفصل پنجم: ارائه نتایجفصل ششم: اعتبار بخشیدن به منابعفصل هفتم: نمونه‌هایی از منابع (رفرنس)

more_vert پیش بینی شخصیت از روی ظاهر بدن

ادامه مطلب

closeپیش بینی شخصیت از روی ظاهر بدن

صادر کردن پروفایل روانشناسی بر اساس ویژگی‌های آناتومیک به طور کلی چیزی نیست که این روزها چندان قابل اعتماد باشد، اما با این حال این الگوها هنوز هم علاقه مندان و طرفداران خودش را دارد و تئوری‌های قدیمی نیز معمولا با افکار عمومی عجین شده‌اند، ضمن اینکه برخی از آنها شهودی هستند. اندومورف اندومورف از نظر فیزیکی تقریبا چاق و گرد است، باسن پهن و شانه‌های گرد دارد که ترکیبی گلابی شکل به او می‌دهد. چربی نسبتا زیادی در سراسر بدنش دارد، مثلا در بالای بازو و ران‌ها. قوزک پا و مچ دست‌هایش نسبتا لاغر است که به برجسته‌تر نشان دادن قسمت‌های دیگر بدنش کمک می‌کند. اندومورف از نظر روانشناسی: اجتماعی عاشق تفریح عاشق غذا پرتحمل آرام و متین خوشخو خونسرد عاشق راحتی و آسایش و نیازمند محبت و مهربانی اکتومورف اکتومورف نقطه‌ی مقابل اندومورف است و از نظر فیزیکی شانه و باسن کوچکی دارد، صورت کشیده و لاغر با پیشانی بلند، قفسه سینه و شکمی کوچک و لاغر دارد، پاها و بازوهایش لاغر است و چربی بسیار کمی در بدنش دارد. اکتومورف ممکن است به اندازه‌ی اندومورف غذا بخورد اما انگار هیچ وقت وزن اضافه نمی‌کند.   اندومورف از نظر روانشناسی: خجالتی و کمرو گوشه گیر درونگرا خویشتن دار اضطراب اجتماعی دارد هنرمند پراحساس خوددار در برابر هیجانات و متفکر   مزومورف تیپ بدنی مزومورف چیزی بین اندومورف و اکتومورف است. مزومورف از لحاظ فیزیکی ایده‌ آل‌تر هستند؛ سر بزرگ، شانه‌های پهن و کمری باریک دارند (اندام مثلث شکل)، بدن‌شان عضلانی است، ساعد و ران‌های قوی دارند و چربی کمی در بدن‌شان وجود دارد. مزومورف‌ها معمولا بهترین پتانسیل را برای تناسب اندام دارند. مزومورف از نظر روانشناسی: ماجراجو شجاع و نترس بی‌تفاوت نسبت به فکر و خواسته‌ی دیگران حاضر جواب و بی‌ملاحظه مشتاق نسبت به فعالیت بدنی اهل رقابت تمایل به قدرت و سلطه داشتن و عاشق خطر کردن خب حالا که چی؟! صادر کردن پروفایل روانشناسی بر اساس ویژگی‌های آناتومیک به طور کلی چیزی نیست که این روزها چندان قابل اعتماد باشد، اما با این حال این الگوها هنوز هم علاقه مندان و طرفداران خودش را دارد و تئوری‌های قدیمی نیز معمولا با افکار عمومی عجین شده‌اند، ضمن اینکه برخی از آنها شهودی هستند. بهترین کاری که می‌توان کرد این است که از این الگوها به عنوان تست استفاده شود. وقتی کسی را ملاقات می‌کنید که به نظر می‌رسد از لحاظ فیزیکی، طبق ویژگی‌های گفته شده اندامی متناسب و مطلوب دارد، خوب است کنجکاو شوید و ببینید آیا پروفایل روانشناسی او با چیزهایی که در بالا گفته شد تا چه حد جور است. اما اگر اینطور نبود، به دنبال راههای دیگری برای شناختن این آدم باشید! منبع: برترین ها

more_vert سئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سال 98 رشته روانشناسی تربیتی

ادامه مطلب

closeسئوالات و پاسخنامه آزمون دکترای سال 98 رشته روانشناسی تربیتی

دفترچه سئوالات آزمون تخصصی دکترای سال 98 رشته روانشناسی تربیتی که از سوی سازمان سنجش برگزار شده است دارای 80 سئوال با موضوعات زیر است: 1– سئوالات آمار و روش تحقیق (کمی، کیفی) 2- سئوالات روان‌شناسی تربیتی 3 – سئوالات یادگیری و انگیزش 4 – سئوالات سنجش و اندازه‌گیری شما کاربران عزیز می توانید دفترچه کامل سئوالات آزمون را به همراه پاسخنامه آزمون از طریق لینک زیر دریافت نمائید