جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مسعود مهرابی؛ خالق تاریخ سینمای ایران

ادامه مطلب

closeمسعود مهرابی؛ خالق تاریخ سینمای ایران

محمد تقی زاده مسعود مهرابی روزنامه نگار، طراح و یکی از نویسندگان قدیمی نشریات سینمایی به شمار می‌رود که تلاش‌های وی در کنار ۲ تن از دیگر مدیران «مجله فیلم» یعنی عباس یاری و هوشنگ گلمکانی که به «سه تفنگدار سینمای ایران» شهرت داشتند، باعث دوام و ماندگاری بیش از ۴ دهه مجله فیلم و تبدیل آن به با ثبات‌ترین نشریه سینمایی بعد انقلاب شد.

more_vert کتاب کوچه باغ خاطره

ادامه مطلب

closeکتاب کوچه باغ خاطره

"کوچه باغ خاطره" کنگره ملی شعر روستا در قاب کتاب کوچه باغ خاطره عنوان کتابی است که در آن مجموعه اشعار منتخب سومین کنگره ملی شعر روستا توسط عالیه مهرابی گردآوری و به زیور طبع آراسته شده است. این کتاب ۴۰۰ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات آرتاکاوا به چاپ رسیده و قیمت آن ۱۸ هزار تومان است. در این مجموعه اشعار کلاسیک، اشعار نو، تصنیف ماه، اشعار کودک و نوجوان و اشعار طنز منتخب سومین کنگره ملی شعر روستا به چاپ رسیده است. مهرابی در مقدمه این کتاب عنوان کرده است، سومین کنگره ملی شعر روستا با موضوعات همدلی و همزبانی در روستا، آداب و رسوم فرهنگ روستا، نقش مردم روستا در تولید و خودکفایی، نقش مساجد و حسینیه‌ها در روستا، فرهنگ ایثار و شهادت و ... پذیرای ۴۵۰ اثر از شاعران سراسر کشور بود، تعداد قابل توجه آثار و استقبال دوستان شاعر، ما را برانگیخت تا بخشی از اشعار رسیده به این کنگره را منتشر نمائیم. آثار پس از کدگذاری در پنج بخش دسته بندی شده که بیشترین آثار در بخش شعر کلاسیک به دبیرخانه جشنواره واصل شده است، تعدادی از اشعار هم به دلیل عدم همخوانی با موضوعات از دور داوری حذف شد. شعری از شهباز محمودی شاعر یزدی با عنوان خاک زر خیز از نمونه هایی است که در این کتاب چاپ شده است. رودکی گر رود خاتون دیده بود از برای مولیان کی می سرود؟ بوئی از این جو اگر بر او رسید از بخارا تا بدین جا می دوید او اگر جوی مسیحا دیده بود تا ابد می زد سمرقندی سرود او به عمرش گر هرات ما بدید دست از وصف بخارا می کشید شهر من، صدها بخارای منی با تو یارم من، تو دنیای منی سجاد مسعودی از چهارمحال و بختیاری نیز شعری تحت عنوان ریش سفید سروده که در این اثر درج شده است. دلت به وسعت نور خداست، ریش سفید که یادگار تنت دردهاست، ریش سفید کتاب زندگی ات پینه های دستانت حلال قلکت از ابتداست، ریش سفید ستاره هست پرستار گنج مهتابش هنوز عشق در خانه هاست، ریش سفید غرور زندگی ات هم صدای بخشش آب سرود رنج تو بس بی صداست، ریش سفید

more_vert کتاب« اصطلاحات نجومی در اشعار مسعود سعد سلمان»

ادامه مطلب

closeکتاب« اصطلاحات نجومی در اشعار مسعود سعد سلمان»

«اصطلاحات نجومی در اشعار مسعود سعد سلمان» عنوان کتابی ۸۸ صفحه‌ای است که به کوشش «علی جلالوند» به رشته تحریر درآمده و با شمارگان یکهزار جلد از سوی انتشارت «نگار کمال» منتشر شده است. قیمت هر جلد از این کتاب که برای دومین بار متوالی به چاپ رسیده، ۱۰ هزار تومان تعیین شده و نگارنده کوشیده در لابه‌لای اشعار مسعود سعد سلمان- شاعر ایرانی- به اصطلاحات نجوم بپردازد و تسلط این شاعر را بر مباحث این رشته علمی بیان کند. اثیر، اسد، اکلیل، بنات‌النعش، پروین، تنین(اژدها)، ثور، جدی، جوزا، حمل، حوت، خرچنگ(سرطان)، خورشید، زهره، سعد و نحس، سنبله، سها، عطارد، عقرب، عیوق، قمر(ماه)، قوس، کف‌الخضیب، کیوان(زحل)، مریخ(بهرام)، مشتری(برجیس) و میزان اصطلاحات نجومی هستند که در اشعار مسعود سعد سلمان به کار رفته است و نویسنده با ذکر هر بیت کوشیده در خصوص ویژگی‌های نجومی و ارتباط آن با موضوع شعر توضیحاتی را برای خوانندگان کتاب ارایه دهد. در پیش‌گفتار این کتاب آمده است: در قدیم مردم با آسمان و ستارگان و صورت‌های فلکی ارتباط تنگاتنگ داشته و گذشتگان در بستری از باورهای عامیانه و غیرعلمی زندگی می‌کردند و مسایل نجوم و ستارگان از موضوعاتی است که بشر کنجکاو و حقیقت‌جو را در سکوت و تنهایی شب به دیدن خود دعوت کرده است. بالاترین تبلور نجوم در ایران بعد از اسلام بود که خاصه در اشعار فرهیختگان دیده شده به‌نحوی که بررسی این آثار می‌تواند به صورت تلویحی مصادیقی از تفکر مردمان را ارایه دهد که در آثار مسعود سعد، حافظ، سعدی، سنایی ، خاقانی و نظامی گنجوی به وفور دیده می‌شود. هدف از این کتاب تنظیم فرهنگی توصیفی از اصطلاحات نجومی قصاید مسعود سعد سلمان است و تصویرسازی‌های شاعر و نحوه به‌کارگیری این اصطلاحات در کلام منظوم چه از نظر زیباشناسی و چه درک مفاهیم اجتماعی و باورهای مردمان آن زمان اهمیت دارد.

more_vert کتاب گردش تصویر- سینما به روایت مسعود جعفری جوزانی

ادامه مطلب

closeکتاب گردش تصویر- سینما به روایت مسعود جعفری جوزانی

 "گردش تصویر" کتابی است که در لابه‌لای خاطرات مسعود جعفری جوزانی فیلمنامه‌نویس و کارگردان برجسته کشور بخش‌هایی از تاریخ سینما و تئاتر این سرزمین را روایت می‌کند.  

more_vert جشن ۱۲۰ سالگی سینما

ادامه مطلب

closeجشن ۱۲۰ سالگی سینما

محمد تقی زاده صد سال پس از ورود سینما به ایران و در ۲۱ شهریور ۱۳۷۹ خورشیدی به پاس بزرگداشت اهالی هنر هفتم، روز سینما نامگذاری شد و از آن سال تا به حال به جز یک وقفه کوتاه ۲ ساله، هر سال درچنین روزی اهالی فرهنگ و هنر در ایران یاد و نام سینما به مثابه هنر، صنعت و زندگی را گرامی می‌دارند.

more_vert کتاب متغیر پنهان در سرمایه گذاری

ادامه مطلب

closeکتاب متغیر پنهان در سرمایه گذاری

تحلیل 15 اقتصاددان، فعال اقتصادی و فرهنگ‌پژوه درباره تاثیر رسانه بر سرمایه‌گذاری برای درک نسبت میان رسانه‌ها و توسعه اقتصادی همواره نیاز به مطالعات تاریخی، مطالعات تطبیقی و مطالعات میان‌رشته‌ای بوده و هست. نمی‌توان در دنیایی که پای همه وجوه و جوانب تغییرش به تحولات ارتباطی وابسته است، از کنار رسانه‌ها و دامنه‌های تاثیرگذاری دور و نزدیک آنها به آسانی و سادگی گذشت. زمانی که مشهودترین پدیده ارتباطی در مطبوعات خلاصه می‌شد، ماکس وبر، جامعه‌شناس برجسته آلمانی که خود اقتصاددان بزرگی نیز هست پرسشی اساسی را در نخستین کنگره جامعه‌شناسان جهان مطرح می‌کند که می‌توان امروز نیز با تعمیم نقش مطبوعات به رسانه‌های دیگر همچنان به آن اندیشید. او می‌گوید: «مطبوعات را از ذهن خود بزدایید و به این نکته فکر کنید که زندگی مدرن بدون تبلیغات تجاری که مطبوعات خالق آن بوده‌اند به چه شکل خواهد بود؟ جالب است که بپرسیم تبلیغات امروز شبیه چیست؟ و فردا به چه چیزی شباهت خواهد داشت؟ روزنامه‌ها فردا چه چیزهایی را تبلیغ می‌کنند و چه چیزهایی را تبلیغ نخواهند کرد؟» وبر برای توصیف تحولی که در مواجهه فعالیت‌های اقتصادی با وسایل ارتباط جمعی رخ داده است به تمثیلی روشن اشاره می‌کند؛ اینکه «بازار سهام آمریکا تا این اواخر برای پنجره‌های خود از شیشه‌های مشجّر استفاده می‌کرد تا به این ترتیب ارتباط بیرون را با نوسانات بازار قطع کند. اکنون می‌بینیم که بیشتر بخش‌های تشکیل‌دهنده یک روزنامه، دست کم تا حدودی تحت تاثیر ضرورت توجه به مسائل بازار سهام قرار دارند». بر همین اساس او به طرح پرسش‌های مهمی می‌پردازد که هنوز می‌توان و باید به آنها پرداخت: 1- آیا افزایش سرمایه به مفهوم افزایش حساس شدن تجارت در قبال نوسانات افکار عمومی است؟ 2- آیا وابستگی رو به تزاید مطبوعات به افکار عمومی رایج، پیامد نیاز فزاینده به سرمایه است؟ 3- آیا ما با توجه به افزایش سرمایه‌گذاری نقدی در روزنامه‌ها در حال حرکت به سوی تراست‌های مطبوعاتی هستیم؟ 4 - مفهوم توسعه سرمایه در فعالیت مطبوعاتی، برای موضع جامعه‌شناختی مطبوعات در کل و برای نقش آن در فرایند شکل‌دهی به افکار عمومی چیست؟ 5- روزنامه مطالبی را که به مردم می‌دهد چگونه به دست می‌آورد؟ ماهیت منابع خبری چیست و کارکرد خبرگزاری‌های بزرگ و مناسبات بین‌المللی آنها از چه قرار است؟ فهرست مطالبپیش‌گفتار مولفپیش‌گفتار هادی خانیکیپیش‌گفتار داود دانش‌جعفریبخش اول: مبانی نظری اهمیت رسانهمقدمهبخش دوم: مصاحبه‌هاگفتگو با دکتر مسعود نیلیگفتگو با دکتر محسن رنانیگفتگو با دکتر فرشاد مومنیگفتگو با دکتر عیسی کلانتریگفتگو با دکتر عباس شاکریگفتگو با دکتر سیدصفدر حسینیگفتگو با مسعود خوانساریگفتگو با دکتر سیدحمید حسینیگفتگو با دکتر پدرام سلطانیگفتگو با مسعود دانشمندگفتگو با محمدرضا بهرامنگفتگو با شاهرخ ظهیری

more_vert کتاب فرماندهان و مدیران در رسانه

ادامه مطلب

closeکتاب فرماندهان و مدیران در رسانه

کتاب فرماندهان و مدیران در رسانه به‌قلم جابرپوریانی و مرتضی‌چشمه‌نور، با مقدمه سید مسعود جزایری با هدف تبیین راهکارهای حضور رسانه‌ای مناسب فرماندهان، مدیران و مسئولین کشوری و لشگری در محافل عمومی، سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و کنفرانس های مطبوعاتی به قلم تحریر درآمده است. فهرست مطالبفصل 1: رسانه و کارکردهای آنفصل دوم: نکاتی درباب سخنران، سخنگو و سخنرانیفصل سوم: نکاتی درباب مصاحبه و کنفرانس مطبوعاتیفصل چهارم: کارکردهای مذاکره، مناظره، اعلامیه و بیانیهفصل پنجم: مباحث مشترک در سخنرانی، گفتگو و مصاحبهمنابع

more_vert کتاب طراحی نرم‌افزار Autorun Design 3 Smart Install Maker 5 Helpinator 3

ادامه مطلب

closeکتاب طراحی نرم‌افزار Autorun Design 3 Smart Install Maker 5 Helpinator 3

کتاب طراحی نرم‌افزار Autorun Design 3 Smart Install Maker 5 Helpinator 3 نوشته‌ی مسعود عباداللهی، طراحی اتوران یک نرم‌افزار را آموزش داده است. دنیای وسیع برنامه نویسی و نرم‌افزارهای متنوع که نیازمند به یادگیری و تسلط بر برنامه نویسی به زبان‌های مختلف می‌باشد موجب سردرگمی و گاه ناتوانی افرادی می‌گردد که خواهان روش‌های ساده برای تولید نرم افزار هستند. در کتاب طراحی نرم‌افزار Autorun Design 3 راهنمای استفاده از چند نرم‌افزار کاربردی و بی‌نیاز از برنامه‌نویسی برای طراحی اتوران یک نرم‌افزار و فایل نصبی و فایل راهنما تالیف و با ارائه اطلاعات به ساده‌ترین روش و به صورت کاملا گام‌ به‌ گام اطلاعات کافی برای طراحی یک نرم‌افزار کامل را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. تهیه یک فایل نصب از اطلاعات موجود امری ضروری برای تهیه یک نرم‌افزار به نظر می‌رسد. در این کتاب علاوه بر آموزش طراحی فایل اتوران آموزش تولید یک نرم‌افزار قابل نصب نیز ارائه گردیده است تا مخاطبین این کتاب بتوانند اطلاعات خود را وارد و فایل نصبی مورد نظر خود را طراحی و با قرار دادن آن در فایل اتوران یک نرم‌افزار جامع فراهم آورند. مهندس مسعود عباداللهی متولد ۱۳۶۳ در تهران است. وی شاعر، نویسنده و پژوهشگر در حوزه‌های مختلف علمی، فرهنگی و هنری است و دارای چندین عنوان کتاب در این زمینه‌ها است. مضمون آثار این نویسنده شامل مباحثی مانند راهنمای انتخاب رشته دانشگاه، راهنمای کاربری نرم افزارهای رایانه‌ای تخصصی و عمومی، اشعار نیمایی و موضوعات اقتصادی و سیاسی است. زبان ساده و انتقال مفاهیم براساس روش‌های علمی از ویژگی‌های کتاب‌های این نویسنده است. آثار این نویسنده محصول مدت‌ها تحقیق، مطالعه و پژوهش در زمینه مطالب ارائه شده در تالیفات وی است که در قالب کتاب، مقاله و نرم‌افزار به دست مخاطبین آثار وی رسیده است. فهرست مطالبپیشگفتارمقدمهفصل اول: نصب نرم‌افزار Autorun Design 3فصل دوم: طراحی اتوران با Autorun Design 3فصل سوم: یک پروژه کاربردی در 3 Autorun Designفصل چهارم: نصب نرم‌افزار 5 Smart Install Makerفصل پنجم: تولید فایل نصبی با Smart Install Maker 5فصل ششم: یک پروژه کاربردی در 5 Smart Install Makerفصل هفتم: نصب نرم‌افزار Helpinator 3فصل هشتم: یک پروژه کاربردی در Helpinator 3فصل نهم: تولید یک نرم‌افزار حرفه‌ایمنابع

more_vert کتاب تفکر استراتژیک؛ راه‌حل‌های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه

ادامه مطلب

closeکتاب تفکر استراتژیک؛ راه‌حل‌های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه

کتاب تفکر استراتژیک؛ راه‌حل‌های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه نوشته دیوید کالیس است که  مسعود سلطانی کتاب را  ترجمه و انتشارات آریاناقلم آن را منتشرنموده است عنوان انگلیسی کتاب Thinking Strategically: Expert Solutions to Everyday Challenge می باشد بررسی موضوع کتاب: تفکر استراتژیک به تحلیل فرصت‌ها و مشکلات از نگاهی جامع می‌پردازد و پیامدهای احتمالی کارهای شما را بر دیگران مدنظر قرار دارد. متفکران استراتژیست تصویر آینده را ترسیم می‌کنند و رویکردی عمل‌گرا به چالش‌ها و مسایل روزمره دارند. آنان این کار را طی فرایندی مستمر انجام می‌دهند و آن را یک اقدام نمی‌دانند.

more_vert کتاب رقص تغییر

ادامه مطلب

closeکتاب رقص تغییر

کتاب رقص تغییر اثر نویسنده پیتر سنگه است که  حسین اکبری و مسعود سلطانی آن را ترجمه کرده است و با پیشگفتار اختصاصی دکتر علینقی مشایخی چاپ شده است. عنوان انگلیسی این کتاب The Dance of Change: The challenges to sustaining momentum in a learning organization می باشد و این کتاب را انتشارات آریاناقلم منتشر کرده است موضوع کتاب: کتاب رقص تغییر با استناد به تجارب شرکت‌هایی که تغییرات پایدار را تجربه کرده‌اند، نشان می‌دهد چگونه تغییر ارزش‌ها، آرزوها و رفتارهای افراد با تغییرات بیرونی فرایندها، استراتژی‌ها، فعالیت‌ها و سیستم‌ها ترکیب می‌شود. این کتاب با رویکرد سیستمی، به مدیران‌عامل، مدیران عملیاتی، مدیران شبکه و اجرایی و همچنین مشاوران کمک می‌کند تا شیوه تفکر خود را درمورد تغییر، تغییر بدهند. خواندن این کتاب برای تمام کسانی که می‌خواهند سازمانی پویا و اثربخش داشته باشند، ضروری است.

more_vert درباره مسعود عربشاهی

ادامه مطلب

closeدرباره مسعود عربشاهی

مسعود عربشاهی از نقاشان نوگرا و پیروان مکتب مدرنیسم به شمار می‌رود که از وی به عنوان یکی از نقاشان پیشرو و از شاخص‌ترین هنرمندان مفهومی ایران نام برده می‌شود. عربشاهی که در ۲ دوره مختلف به اروپا و آمریکا سفر کرده بود، تجربیات ارزنده‌ای را از این سفرها و در بازگشت به ایران برای دانشجویان و علاقه‌مندان به نقاشی در قالب کتاب، نمایشگاه و ورک شاپ های آموزشی به ارمغان آورد.

more_vert درباره مسعود کیمیایی

ادامه مطلب

closeدرباره مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی نامی آشنا در عرصه فرهنگ و هنر ایران به شمار می‌رود که نه تنها برای اهالی سینما شناخته شده بلکه سینمای مسعود کیمیایی به جز وجه اقتصادی آن با شناخت جامعه و نیاز مردم نیز همراه بوده است.

more_vert کتاب توانمندسازی حکومت

ادامه مطلب

closeکتاب توانمندسازی حکومت

کتاب «توانمندسازی حکومت» اثری از اساتید هاروارد رونمایی می‌شود کتاب «توانمندسازی حکومت؛ شواهد، تحلیل، عمل» نوشته اساتید مدرسه کندی دانشگاه هاروارد طی میزگردی با حضور اساتید اقتصاد، ۲۶ دی ماه رونمایی می‌شود. کتاب توانمندسازی حکومت؛ شواهد، تحلیل، عمل نوشته اساتید مدرسه کندی دانشگاه هاروارد شامل مت اندروز، لنت پریچت، مایکل وولکاک و ترجمه جعفر خیرخواهان و مسعود درودی به همت مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه جهاد دانشگاهی به تازگی منتشر شده است. نویسندگان کتاب از ابعاد چهارگانه توسعه یعنی توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی، توسعه اجتمایی و توسعه بوروکراتیک بر مورد آخر در این کتاب متمرکز شده ­اند و به پاسخ به این پرسش می­پردازند که چرا طبق مطالعه­ ای که توسط نویسندگان صورت گرفته قابلیت اجرای خط مشی ­ها در حدود نیمی از کشورهای در حال توسعه ضعیف یا بسیار ضعیف است و ۸۰ درصد سیاست­ های آنها در مرحله اجرا شکست می­‌خورد؟ و برای غلبه آنها بر چالش ­ها و موانع رسیدن به برون­ داده های سیاست­گذاری موفق و تحقق تغییرات واقعی چه باید بکنند؟ پیشنهاد کتاب برای رهایی از دام های قابلیت اجرایی حکومت­ ها، استفاده از رویکرد «انطباق تکرار شونده مسئله محور» است. این فرآیند با تقویت ظرفیت کسانی که درون حکومت کار می­‌کنند، برای مسائلی که مواجه هستند راهکارهایی مناسب با شرایط و بستر واقعی پیدا می­‌کند. آیین رونمایی از این کتاب در چارچوب همایش حکمرانی و سیاستگذاری عمومی و در پنل تخصصی با موضوع نقد و بررسی کتاب در روز پنجشنبه ۲۶ دی ماه در مرکز همایش ­های بین­ المللی صدا و سیما برگزار می شود. در این جلسه دکتر مسعود نیلی اقتصاددان و رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف، دکتر علیرضا علوی ­تبار پژوهشگر حوزه سیاستگذاری عمومی و اقتصاد سیاسی، دکتر احمد میدری اقتصاددان و معاون رفاه وزارت کار و رفاه اجتماعی و دکتر جعفر خیرخواهان اقتصاددان و مترجم کتاب به بحث و بررسی نظریات مطرح شده در این کتاب و تناسب آن با تجارب سیاستگذاری عمومی در ایران پس از انقلاب خواهند پرداخت و به این سوال پاسخ داده می‌شود که برای افزایش قابلیت دولت در ایران جهت اجرای سیاست­ ها و رسیدن به اهداف سیاستگذاری­ ها راهکار نویسندگان این کتاب یاریگر است؟ همچنین طبق اعلام مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه قرار است این کتاب و روش­ های مورد بحث در آن در سلسله جلساتی در هفته­ های آتی مورد نقد و بررسی تنی چند از دیگر صاحب­نظران این حوزه و مدیران اجرایی سابق و فعلی قرار بگیرد و اهم تجارب شکست و موفقیت خط مشی­ های اجرا شده در کشور از زاویه تحلیلی این کتاب در این جلسات بازخوانی می‌شود.

more_vert کتاب ارزیابی عملکرد؛ راه‌حل‌های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه

ادامه مطلب

closeکتاب ارزیابی عملکرد؛ راه‌حل‌های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه

کتاب ارزیابی عملکرد؛ راه‌حل‌های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه توسط دانشگاه کسب و کار هاروارد نوشته شده و  مسعود سلطانی کتاب را  ترجمه و انتشارات آریاناقلم آن را منتشرنموده است عنوان انگلیسی کتاب  Measuring Performance: Expert Solutions to Everyday Challenges می باشد بررسی موضوع کتاب: در زمانه‌ای که رقابت و تغییرات سریع شدت گرفته است، سازمان‌ها ناگزیرند پیوسته به بهبود عملکردشان بیندیشند. چیزی که اندازه گرفته نشود، امکان مدیریت ندارد. چگونه مدیران بدون پایش تغییرات شاخص‌های کلیدی عملکرد متوجه شوند که شرکت در شرایطی است که می‌تواند ارزش بیشتری به سهام‌داران بدهد؟ این کتاب توضیح می‌دهد سنجش عملکرد چگونه کار می‌کند، چگونه رویکردی نظام‌مند به آن داشته باشیم و چگونه از اشتباه‌های رایج در این حوزه پرهیز کنیم.

more_vert درباره عبدالحسین سپنتا

ادامه مطلب

closeدرباره عبدالحسین سپنتا

عبدالحسین شیرازی مشهور به سپنتا از پیشگامان تولید فیلم و شکل‌گیری صنعت سینما در ایران به شمار می‌آید که در ۱۳۱۲ خورشیدی موفق شد، نخستین فیلم ناطق سینمای ایران با نام دختر لر را به نمایش درآورد تا جایی که برخی مورخان وی را به عنوان پایه‌گذار سینما در ایران لقب داده‌اند.

more_vert کتاب ارزیابی عملکرد؛ راه‌حل‌های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه

ادامه مطلب

closeکتاب ارزیابی عملکرد؛ راه‌حل‌های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه

کتاب ارزیابی عملکرد؛ راه‌حل‌های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه از انتشارات دانشکده کسب ‌و کار هاروارد است که مسعود سلطانی آنرا ترجمه کرده است عنوان انگلیسی کتاب Measuring Performance: Expert Solutions to Everyday Challenges  است و انتشارات آریاناقلم آنرا منتشر کرده است بررسی موضوع کتاب: در زمانه‌ای که رقابت و تغییرات سریع شدت گرفته است، سازمان‌ها ناگزیرند پیوسته به بهبود عملکردشان بیندیشند. چیزی که اندازه گرفته نشود، امکان مدیریت ندارد. چگونه مدیران بدون پایش تغییرات شاخص‌های کلیدی عملکرد متوجه شوند که شرکت در شرایطی است که می‌تواند ارزش بیشتری به سهام‌داران بدهد؟ این کتاب توضیح می‌دهد سنجش عملکرد چگونه کار می‌کند، چگونه رویکردی نظام‌مند به آن داشته باشیم و چگونه از اشتباه‌های رایج در این حوزه پرهیز کنیم.

more_vert کتاب هدف‌گذاری؛ راه‌حل‌های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه

ادامه مطلب

closeکتاب هدف‌گذاری؛ راه‌حل‌های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه

کتاب هدف‌گذاری؛ راه‌حل‌های حرفه‌ای برای چالش‌های روزانه از انتشارات دانشکده کسب ‌و کار هاروارد است که مسعود سلطانی آنرا ترجمه کرده است عنوان انگلیسی کتاب Setting Goals: Expert Solutions to Everyday Challenges است و انتشارات آریاناقلم آنرا منتشر کرده است بررسی موضوع کتاب: تعیین اهداف، موضوعی چالشی است. چگونه اهداف خود را از میان بی‌شمار اهداف ممکن، برای خود، گروه کاری خود و یا کارکنان تحت مدیریت خود انتخاب کنید؟ در این کتاب با مرور فرایند هدف‌گذاری، ایده‌ها و نکته‌های مهمی برای غلبه بر چالش‌های هدف‌گذاری شرح داده شده است. شفافیت اهداف، تعریف اهداف گروه کاری بر مبنای تغییرات صنعت و سازمان، تعیین اولویت‌ها در زمانی که اهداف با یکدیگر تعارض دارند، و استفاده از نقاط قوت گروه برای تحقق اهداف مورد نظر، بخشی از مطالبی است که در این کتاب به آنها پرداخته‌ شده است.

more_vert کتاب بازیگران: گفت‌وگو با سه نسل سینمای ایران

ادامه مطلب

closeکتاب بازیگران: گفت‌وگو با سه نسل سینمای ایران

کتاب بازیگران: گفت‌وگو با سه نسل سینمای ایران نوشته بهزاد صدیقی و مسعود توکلی است که هنر بازیگری را نزد سه نسل گوناگون از بازیگران سینمای ایران بررسی می‌کند. این کتاب در بردارنده ۶ مصاحبه با ۶ بازیگر از سه نسل سینمای ایران است. شهلا ریاحی و محمدعلی کشاورز، به عنوان بازیگران پیشکسوت از نسل اول، جهانگیر الماسی و ثریا قاسمی از نسل دوم و ماهایا پطروسیان و علی مصفا از نسل سوم برگزیده شده‌اند. زندگی، آثار، دلایل و چگونگی حضور در سینمای ایران، چگونگی بازی در نقش‌های گوناگون و نوآوری هنری و ... از جمله زمینه‌های مورد بحث در این گفتگو بوده است. بازیگری در سینمای ایران موضوعی پارادکسیکال است. از یک‌سو با طرفداران بی‌شمار این رشته روبرو هستیم و از سوی دیگر بازیگری از نظر تکنیکی و هنری چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. این رشته هنری آن چنان از جذابیت‌های پنهان و پیدا برخوردار است که حتی سینماگران پشت صحنه را نیز به شدت وسوسه می‌کند تا جلوی دوربین قرار گیرند. کارگردان‌ها، دستیاران کارگردان، مدیران تولید، مدیران تدارکات، طراحان صحنه و حتی کسانی که در امور حمل و نقل گروه فعالیت می‌کنند، منتظر فرصتی هستند تا خود را جلوی دوربین نیز بیازمایند. این جذابیت پنهان بازیگری است که همچون محرکی معجزه‌گر، افراد را به‌سوی جلوی دوربین فرا می‌خواند و تا به‌خود می‌آیند، در پلان، صحنه و یا سکانس بازی کرده‌اند و آن‌ها که برای اولین بار خود را بر پرده بزرگ سینما یا جعبه‌ی جادویی کوچک می‌بینند، هم ذوق‌زده می‌شوند و هم حیرت‌زده. بعد این ذوق‌زدگی چنان روح و روان آن‌ها را تسخیر می‌کند که تا پایان عمر رهایشان نمی‌کند. ازسوی دیگر کسانی که از کودکی یا نوجوانی و یا حتی جوانی روی به بازیگری می‌آورند و از ابتدا تکلیف خود را روشن کرده‌اند، وضعیت دیگری دارند. گرچه وقتی از وجه تبارشناسی بازیگران، به آنها نظر افکنیم، درمی‌یابیم که بسیاری از این بازیگران ناخواسته و یا بر اثر اتفاق به این وادی وارد شده‌اند. بسیاری از آن‌ها کلاس‌های آزاد بازیگری را گذرانده‌اند و برخی همزمان با گذراندن این کلاس‌ها در فیلم‌ها و سریال‌ها نیز بازی کرده‌اند. گرچه وارد شدن برخی در صحنه بازیگری و تداوم فعالیت‌شان کمتر به توانایی‌ها و قدرت بازیگری وابسته است. اما جالب اینجاست که آن‌ها هم که دارای استعداد و توانایی‌های ذاتی بوده‌اند و با تجربه و پشتکار روز به روز آنرا تکامل بخشیده‌اند، براساس راهنمایی‌ها و مشاوره‌های از پیش تعیین شده، به این عرصه وارد نشده‌اند. بنابراین از شهلا ریاحی که با پیشنهاد و کمک همسرش از نوجوانی وارد عرصه بازیگری شده است تا ثریا قاسمی که از دوران کودکی علاقه‌مند به بازی و بازیگری بوده است و نیز ماهایا پطروسیان که به‌رغم مخالفت‌های اولیه خانواده، تحصیلات دانشگاهی رشته بازیگری را انتخاب کرده است، همه دارای وجه مشترکی هستند. اینکه کشف استعدادهای رشته‌های هنری و به‌ویژه بازیگری سازمان‌یافته و نظام‌مند نیست. بگذریم از این نقص بزرگ سینمای ایران که آموزش بازیگری ویژه‌ی سینما نه تنها در دانشکده‌ها که حتی در آموزشگاه‌های خصوصی سینمایی نیز وجود ندارد. این درست است که پایه‌های بازیگری از تئاتر قوام و شکل می‌گیرند اما سینما و تلویزیون جای تجربه‌اندوزی‌های اولیه و ابتدایی نیست. در واقع بازیگر سینمای ایران، همزمان که در فیلم یا سریال تلویزیونی بازی می‌کند، آموزش این نوع بازی (یعنی بازی جلوی دوربین) را هم می‌آموزد و این یعنی بی‌سازمانی در نظام بازیگری سینما و تلویزیون. با این اوصاف آنچه نویسندگانی چون بهزاد صدیقی و مسعود توکلی را مصمم‌تر می‌کرد تا کتاب بازیگران گفت‌وگو با سه نسل سینمای ایران را به علاقه‌مندان هنر بازیگری تقدیم کنند، نشان دادن عینی مشکلاتی است که بر سر راه بازیگری سینمای ایران قرار داشته و دارد. برای اینکه بازیگری در سینمای ایران را از منظر تاریخ نیز نگاه کنیم، شش بازیگر (سه بازیگر مرد و سه بازیگر زن) انتخاب شدند که هر کدام دارای نقاط افتراق بسیارند، اما از سوی دیگر همه آنها یک نقطه مشترک دارند. آنها بازیگر سینما هستند. محمدعلی کشاورز، جهانگیر الماسی، علی مصفا، شهلا ریاحی، ثریا قاسمی و ماهایا پطروسیان بازیگرانی هستند که گفت‌وگوی تخصصی با آنها می‌تواند جوانان علاقه‌مند به بازیگری و حتی بازیگرانی که هنوز تجربیات کمتری اندوخته‌اند، به آن‌ها جهان‌بینی و ژرف‌نگری ببخشد. فهرست مطالبپیش‌گفتاردرباره‌ی مؤلفانبهزاد صدیقیمسعود توکلی1: شهلا ریاحی: تلاش خستگی‌ناپذیر و رمز جاودانگی یک بازیگرپی‌نوشت‌ها:2: محمدعلی کشاورز: بازی متفاوت چهره‌ای متفاوت3: ثریا قاسمی: بازیگر سخت‌گیر سینمای ایران4: جهانگیر الماسی: بازیگری شعورمند5: ماهایا پطروسیان: تجربه‌گرایی و میل فراوان به آموختن6: علی مصفا: بازیگری نه، کارگردانی!

more_vert کتاب هفت پرسش استراتژیک؛ رویکردی ساده برای اجرای بهتر استراتژی

ادامه مطلب

closeکتاب هفت پرسش استراتژیک؛ رویکردی ساده برای اجرای بهتر استراتژی

کتاب هفت پرسش استراتژیک؛ رویکردی ساده برای اجرای بهتر استراتژی نوشته رابرت سایمونز است که  مسعود سلطانی کتاب را  ترجمه و انتشارات آریاناقلم آن را منتشرنموده است عنوان انگلیسی کتاب    Seven Strategy Questions: A Simple Approach for Better Execution  می باشد بررسی موضوع کتاب: مشاوران و ناشران مدیریتی پیوسته رویکردهای تازه‏‌ای عرضه می‌کنند و مدعی هستند که با این رویکرد به بهبود عملکردی معجزه‏‌آسا دست خواهید یافت. اما بیشتر این ایده‌‏ها اغلب به سختی برای انواع مختلف شرایط کسب وکار مناسب هستند و یا اصلا کمکی به حل مشکل نمی‏‌کنند نوشتن کتاب و مشاوره‏‌های آن چنانی کاری ساده است. اداره کسب‌وکارها دشوار است. مسایلی که با آن مواجه می‏‌شوید پاسخی ساده ندارند. پاسخ‏‌ها در هر کسب‌وکاری فرق می‏‌کنند. پس از 25 سال تجربه مشاوره و آمورش به مدیران و تدریس در مدرسه بازرگانی هاروارد، به این نتیجه رسیده‌‏ام که تنها یک راه وجود دارد که برای تمامی کسب وکارها به کار می‌آید و این راه پرسیدن پرسش های درست است. این کتاب راهنمایی برای پرسیدن پرسش های درست از خودتان و دیگران برای اطمینان از اجرای استراتژی است.

more_vert مفاهیم برجستۀ سینما در دهه ۹۰- فرودِ یک فراز

ادامه مطلب

closeمفاهیم برجستۀ سینما در دهه ۹۰- فرودِ یک فراز

سارا بقاییسینمای ایران در ابتدای دهه 1390 کاملا جدی، دردمند و دغدغه‌مند است، اما از نیمه دیگرش به مسیر دیگری می‌رود و لزوما دنبال تغییر و جایگزینی چیزی با چیز دیگر نیست. مطالعه فیلم به مثابه یک اثر هنری از دو جنبه قابل بررسی است؛یکی، از منظر مطالعات زیباشناختی که ریشه در فلسفه و کارهای متاخرینی چون افلاطون و ارسطو و هگل دارد؛ و آن دیگری بررسی از منظر جامعه شناختی است. بررسی فیلم در معنای دوم بدین معناست که سعی شود هم ارزی و ارتباط بین ساختار و محتوای اثر با ساختارهای عینی و واقعیات اجتماعی محیطی که اثر در آن به وجود آمده یا هنرمند در آن زیسته، کشف شود. با وجود اینکه جامعه شناسی فیلم خیلی نوظهور نیست، اما بسیار مهجور مانده و توسعه چندانی پیدا نکرده و تا حدی هنوز وابسته به جامعه‌شناسی ادبیات است. «جانت ولف» پژوهشگر جامعه‌شناسی هنر، معتقد است «برای درک آثار هنری، کافی است شرایط اقتصادی و اجتماعی را که اثر هنری در آن متولد شده بشناسیم». از سوی دیگر بررسی برخی از آثار هنری ما را به این مهم رهنمون می‌سازند که شرایط و اوضاع اجتماعی در گذشته و امروز چگونه است. یکی از برجسته‌ترین مصادیق این تاثیر و تاثرهای آثار هنری، شرایط اجتماعی، سینما و فیلمسازی است. در این معنا، چنانچه فیلم‌های سینمایی نتیجه اوضاع و احوال زمانه‌شان هستند، خود نیز انعکاس دوره‌های تاریخی مشخص خویش‌اند و حتی آن را تغییر می‌دهند. سینمای دهۀ ۹۰ سینما در دهه ۹۰ با امیدهای فراوانی شروع به کار کرد. اگرچه بسیاری از فیلمسازان در ابتدای این دهه نارضایتی و گلایه‌هایی از باب مشکلات کسب پروانۀ ساخت و اکران، ممیزی‌های گسترده و تعدد فیلم‌های توقیفی در برزخ بلاتکلیفی داشتند، اما از سویی به تغییر دولت امیدوار و تغییر رویکردها و سیاست‌ها را، راه حل نویدبخش برای خروج خویش از شرایط نابسامان دوره قبل می‌دیدند. امیدواری‌ای که البته دور از انتظار نبود و بخشی از آمال و انتظارت سینماگران در این دهه (۹۰) به حقیقت پیوست. در این دهه، پس از سپری شدن عمر دولت قبلی که همراه با مشکلاتی (اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی) به ویژه برای سینماگران بود و تیغ سانسور بیان دغدغه‌مندی‌ها را دشوار ساخته بود، فرصت آن پیش آمد تا از این مشکلات که تازه نبودند، اما به تازگی مجال بیان یافته بودند، صحبت شود. بر همین اساس می‌بینیم که در دهه ۹۰، توجه به مسائل و معضلات اجتماعی و تکرر بیان این موضوعات شدت بسیار می‌گیرد و سینمای ایران به‌ویژه در نیمۀ اول این دهه، یکسره در حلقه تکرار و بازتکرار مسائل اجتماعی، خانوادگی و فرهنگی می‌چرخد. «زندگی خصوصی» ساخته سال ۱۳۹۰؛ چهار فیلمِ: « هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند»، «به خاطر پونه»، «حوض نقاشی»، «دهلیز»، ساخته شده در سال۱۳۹۱؛ «آرایش غلیظ» و «خط ویژه» محصول سال ۱۳۹۲، «پدر آن دیگری» محصول سال ۱۳۹۳؛ «فروشنده»، «بارکد»، «لانتوری» و «ابد و یک روز» تولید سال ۱۳۹۴ از جمله فیلم هایی هستند که در نیمه اول دهه ۹۰ ساخته شدند و بعضا حواشی و جریان های خاص خود را داشتند. این فیلم ها تلاش کردند مباحث اجتماعی را مقداری صریح‌تر و بی‌واسطه‌تر بیان کنند. صحبت از شکستن تابوهایی چون سکوت پس از تجاوز، زمینه‌هایی که می‌توان خیانت در زندگی زناشویی را در آن دنبال کرد، بحث پولشویی و فساد اقتصادی، نارسائی‌های قانونی و سوءاستفاده‌های برخی از مسوولین، به تصویر کشیدن تفاوت‌های زندگی شخصی برخی مقام‌های عالی رتبه و ... مضمون برخی از این فیلم‌ها بود که توجه مخاطبان و مردم را برانگیخت. کار تحسین برانگیز «سعید روستایی»،فیلم سینمایی «ابدویک روز» هم محصول همین برهه از تاریخ سینمایی کشور است. سوژۀ ناتمام اما کلیشه شدۀ اعتیاد، در جلوی دوربین سعید روستایی به خوبی ساخته و پرداخته شد و بخشی از زندگی درصد نه چندان کوچک جامعه را به تصویر کشید. این فیلم تبدیل به یکی از بهترین آثار سینمایی سال و حتی از نظر برخی منتقدان، تاریخ سینمای ایران شد. از سوی دیگر در این دوره و در همین نیمه اول دهه ۹۰، تولیدات باکیفیت و برجسته‌ای چون «شیار ۱۴۳» (محمدحسین مهدویان:۹۲)، «بادیگارد» (ابراهیم حاتمی کیا:۹۴) و «ایستاده در غبار» (محمدحسین مهدویان:۹۴) تولید شدند که برای سینمای دفاع مقدس یک حرکت روبه جلو و موثر محسوب می‌شدند. فرودِ یک فراز فراز سینمای ایران که در اوایل دهه ۹۰ شروع شده بود و تا نیمه‌های آن ادامه داشت، استمرار نداشت و کم کم رو به فرود رفت. پس از نوسانات اقتصادی، شدت یافتن تحریم‌ها و فروکش کردن امیدهایی که نسب به دولت جدید و روی کار آمدن اصلاح طلبان وجود داشت، در نیمۀ دوم دهه ۹۰ سینمای ایران به سمت نوعی از روزمرگی رفت و از پیشرفت تا حدودی فاصله گرفت. چنانچه در این دوره عمده فیلم‌ها به سمت هدف‌گرفتن گیشه می‌روند و لزوما اهداف، معانی و دغدغه‌مندی‌هایی که پیش از این مطرح بود، برای آنها محلی از اعراب ندارند. برجسته شدن هدف تسخیر گیشه و بالابردن فروش در این دوره انگیزه‌ای می‌شود تا بازیگران، فیلمسازان و تهیه‌کنندگانی که پیش از این رویکردهای متفاوتی داشتند، به یکباره تغییر مسیر داده و با این جریان همراه شوند. موضوعی که باعث می‌شود بخش بزرگی از فیلم‌های ساخته شده در نیمه دوم دهه نود و به ویژه کمدی‌های پرفروش، هدفی جز گیشه را دنبال نکنند. نگاهی به فیلم‌های پرفروش در سال‌های اخیر (به ویژه در نیمه دوم دهه ۹۰ ) مضمون و محتوای آنها و رقم فروششان، تاییدی بر این نکته است. فیلم‌هایی چون: «خوب، بد، جلف» ( پیمان قاسم خانی:۱۳۹۴) با فروش ۱۶٬۲۸۸٬۴۸۸٬۰۰۰ تومان، «آینه بغل» (منوچهر هادی:۱۳۹۶)، با فروش ۲۰,۴۹۷,۲۹۵,۰۰۰ تومان، «نهنگ عنبر ۲» (سامان مقدم:۱۳۹۵)با فروش ۲۰٬۹۴۴٬۰۴۴٬۰۰۰ تومان، «گشت ارشاد» (سعید سهیلی:۱۳۹۵) با فروش ۱۹٬۷۸۱٬۳۴۴٬۰۰۰ تومان، «هزارپا» ( ابوالحسن داوودی:۹۶) با فروش ۳۸,۰۴۸,۱۵۱,۰۰۰ تومان، «مطرب» (مصطفی کیایی :۱۳۹۷) با فروش ۳۰٬۰۰۵٬۲۵۰٬۰۰۰ تومان، «تگزاس۲» (مسعود اطیابی:۱۳۹۷) با فروش ۲۵٬۰۷۴٬۸۶۱٬۰۰۰ تومان، «رحمان ۱۴۰۰» (منوچهر هادی:۱۳۹۷) با فروش ۲۲٬۵۴۲٬۲۱۸٬۰۰۰ تومان، نشان از صرف هدف گیری گیشه و دنباله روی از فروش بساز و بفروش داشته اند. توقیف‌هایی که رفع شد در انتهای باید به این نکته اشاره کرد که بازگشایی خانه سینما و صدور پروانه نمایش برای برخی فیلم‌های توقیف شده (در خود دهه ۹۰ و یا دهه ۸۰) از جمله اقدامات مثبت در دولت یازدهم و دوازدهم در دهه ۹۰ بوده است. برخی از مهمترین این فیلم‌های توقیفی که اجازه اکران گرفته اند و در این دهه اکران شده‌اند عبارتند از: خانه دختر به کارگردانی شهرام شاه حسینی تولید سال ۹۳ اکران شده در سال ۹۶خانه پدری به کارگردانی کیانوش عیاری تولید سال ۸۹ اکران شده در سال ۹۳ خواب تلخ به کارگردانی محسن امیریوسفی تولید سال ۸۲ اکران شده در سال ۹۴ آشغال های دوست داشتنی به کارگردانی محسن امیریوسفی تولید سال ۹۱ اکران شده در سال ۹۷ پارادایس به کارگردانی علی عطشانی تولید سال ۹۳ اکران شده در سال ۹۷نقش نگار به کارگردانی علی عطشانی تولید سال ۹۲ اکران شده در سال ۹۴ پریناز به کارگردانی بهرام بهرامیان تولید سال ۸۹ اکران شده در سال ۹۶ عصبانی نیستم به کارگردانی رضا درمیشیان تولید سال ۹۲ اکران شده در سال ۹۷ مادر قلب اتمی به کارگردانی علی احمدزاده تولید سال ۹۳ اکران شده در سال ۹۶ سه بیگانه به کارگردانی مهدی مظلومی تولید سال ۹۳ اکران شده در سال ۹۵ دونده زمین به کارگردانی کمال تبریزی تولید سال ۸۹ اکران شده در سال ۹۵ از رئیس جمهور پاداش نگیرید به کارگردانی کمال تبریزی تولید سال ۸۷ اکران شده در سال ۹۴ زادبوم به کارگردانی ابوالحسن داودی تولید سال ۸۷ اکران شده در سال ۹۶ پرویز به کارگردانی مجید برزگر تولید سال ۹۱ اکران شده در سال ۹۳ پوسته به کارگردانی مصطفی آل‌احمد تولید سال ۸۷ اکران شده در سال ۹۳ قصه‌ها به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد تولید سال ۹۰ اکران شده در سال ۹۴ آمین خواهیم گفت به کارگردانی سامان سالور تولید سال ۸۹ اکران شده در سال ۹۴ در نهایت لازم به یادآوری است که هیچ رسانه، سینما و فیلمی در خلا و مجزا از شرایط اجتماعی و محیط فرهنگی خویش ساخته نمی‌شود و حتما حامل خط‌مشی‌ها و سیاست‌هایی است که تحت تاثیر سازندگان یا تهیه کننده‌گانش بدان‌ها پرداخته شده؛ به همین دلیل مطالعات سینما و فیلم می‌تواند آیینه‌ای از روزگار و احوال زمانه‌اش باشد. دهه ۹۰ در تاریخ سینمای ایران یکی از دوران‌هایی است که به خوبی می‌توان تاثیر و تاثرات شرایط سیاسی و اجتماعی را بر کیفیت و شکل تولیداتش مشاهده و خط تغییرات را دنبال کرد. دهه‌ای که تا نیمه آن کاملا جدی، دردمند و دغدغه‌مند است، اما از نیمه دیگرش به مسیر دیگری می‌رود و لزوما دنبال تغییر و جایگزینی چیزی با چیز دیگر نیست. منابع تحلیل جامعه شناختی روند شکل‌گیری و تحول جریان موج نو سینمای ایران (۱۳۵۷–۱۳۴۸)علی صادقی، فیروز راد بررسی مؤلفه‌های سبک زندگی در فیلم‌های سینمایی دهه ۶۰، ۷۰ و ۸۰ سینمای ایران؛ محمدرضا رسولی و غزال بی بک آبادی، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال هفتم شماره ۲۵، زمستان ۱۳۹۰ مجله ۲۴، همشهری، سینما و تلویزیون، شماره ۵۵، مهرماه ۱۳۸۹، شماره شابک:۱۷۲۵–۵۷۸۸، تاریخچه ممیزی سینما در ایران/ فیلم، کاغذ، قیچی، نویسنده احسان رضایی، صفحه ۳۲ تا ۳۴. تاریخ سینمای ایران (از آغاز تا سال ۱۳۵۷) نوشته مسعود مهرابی، نشر نظر