جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert واقعه مسجد گوهرشاد؛ تقابل رضاخان با اعتقادات مذهبی

ادامه مطلب

closeواقعه مسجد گوهرشاد؛ تقابل رضاخان با اعتقادات مذهبی

فرشته جهانی رضاخان با سیاست‌های سکولار و ضدمذهبی که بیشتر هم از غرب تقلید می‌کرد بر آن بود تا در حوزه‌های خصوصی مردم دخالت داشته باشد اما این سیاست‌ها با مخالفت‌های مردمی همراه بود به گونه‌ای که یکی از نمونه‌های آن در تیر ۱۳۱۴ خورشیدی در مسجد گوهرشاد اتفاق افتاد و باعث خدشه‌دار شدن مشروعیت رضاخان شد.

more_vert کتاب مدیریت راهبردی مساجد

ادامه مطلب

closeکتاب مدیریت راهبردی مساجد

  مسجد از محوری‌ترین نهادهای دینی است. تحول در نظام آموزش و پرورش در کشور مستلزم آن است که نقش این نهاد اصیل و جامع دینی به درستی و خوبی تعریف شود. برای این منظور باید کارکردهای آموزش زندگی و تربیت انسانها، به درستی، برای مسجد و نهادهای پیرامونی آن تعیین گردد. قدم اول برای شکل‌دهی و مهندسی جایگاه مدیریت راهبردی مجموعه نهادهای فرهنگی دینی به صورت یک نظام جامع، بررسی و مطالعهٔ کامل پیرامون آنها می‌باشد. تاکنون سهم اندکی از تلاشهای کارشناسی، سیاستگذاری و طراحی انجام شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر ارگانهای تصمیم‌گیرنده کشور، به اعتلاء جایگاه و عملکرد نهادهای فرهنگی دینی از جمله مسجد، تخصیص یافته است. تعیین چگونگی مدیریت راهبردی نهادهای دینی، بخصوص مساجد، از موضوعات پیچیده‌ای است که به سهولت، دست یافتنی نیست. وجود انواع نهادهای دینی، مستلزم این است که به مدیریت راهبردی هر یک از این نهادها، به صورت خاص پرداخته شود. هرچند که می‌توان گفت که در مدیریت راهبردی این نهاد، وجوه مشترک زیادی وجود دارد.فهرست مطالب مقدمهفصل 1: اهمیت مسجدفصل 2: مدیریت در مسجدفصل 3: وضعیت موجود مساجد کشورفصل 4: طرح‌های راهبردی دستگاههای فرهنگی برای توسعه مساجد کشورفصل 5: هم اندیشی توسعه نهادهای دینی پیرامون مدیریت راهبردی مساجد

more_vert درباره شیخ بهلول گنابادی

ادامه مطلب

closeدرباره شیخ بهلول گنابادی

 «محمدتقی گنابادی» مشهور به « شیخ بهلول» روحانی وارسته و مجاهد روشن ضمیری بود که به‌عنوان یکی از مبارزان دوره پهلوی شناخته می شود. او نقش مهمی در قیام مسجد گوهرشاد ایفا کرد و به همین دلیل، سال‌های زیادی از عمر بابرکت خود را در زندان گذارند اما هیچ‌گاه دست از مبارزه با رژیم پهلوی برنداشت.

more_vert "ماجراجو در اصفهان" کتابی در معرفی جاذبه‌های گردشگری نصف جهان

ادامه مطلب

close"ماجراجو در اصفهان" کتابی در معرفی جاذبه‌های گردشگری نصف جهان

 کتاب "ماجراجو در اصفهان" نوشته‌ موسی زمان‌زاده دربان و محمد جولایی تهرانی مخاطب را با استان سیاحتی و تاریخی اصفهان آشنا می‌کند و اطلاعات مفیدی درباره‌ مناطق گردشگری و آثار باستانی آن در اختیار قرار می‌دهد. قدمت اصفهان به حکومت ماد و قبل از آن برمی‌گردد، این استان از نظر صنعتگری و هنر جایگاه خاصی در جهان دارد، در دوران صفویه و بخصوص شاه عباس اول پایتخت به اصفهان منتقل و همین نکته باعث پیشرفت این استان شد. استان اصفهان به لحاظ صنعتگری و هنر دارای جایگاه ویژه‌ای در جهان است. هنرها و صنایعی که در این استان بسیار شناخته شده هستند عبارتند از: سوزن‌دوزی، قلم‌کاری، منبت‌کاری، نگارگری و دهها رشته دیگر هنرهای دستی. از آثار تاریخی آن هم می‌توان به بازار اصفهان، میدان امام(ره) یا همان میدان نقش جهان، کاخ هشت بهشت، سی و سه پل، پل خواجو، مسجد جامع، مسجد شیخ لطف‌الله، کاخ چهلستون، منارجنبان، کاخ عالی قاپو، آرامگاه خواجه نظام‌الملک، آرامگاه صائب محیط سرسبز و دیدنی کوه صفه، باغ پرندگان اشاره کرد. شهرهایی که در این کتاب به طور مختصر به آن‌ها اشاره شده عبارتند از: گلپایگان، قمصر، آرامگاه صائب، آرامگاه خواجه نظام‌الملک، کوه صفه، باغ پرندگان همچنین قابل توجه است که رود "زاینده رود" یا "زنده رود" نیز از این استان عبور می‌کند. در بخشی از کتاب ماجراجو در اصفهان می‌خوانیم: میدان امام (میدان نقش جهان): در محل این میدان (قبل از آنکه شهر اصفهان به پایتختی صفویه انتخاب شود) باغی وسیع به نام نقش جهان وجود داشته است. در دوره شاه عباس اول، آن باغ را تا حدود امروزی آن وسعت داده‌اند و در اطراف آن مشهورترین و عظیم‌ترین بناهای تاریخی اصفهان که شهره آفاق است؛ مانند مسجد جامع عباسی (مسجد امام) و مسجد شیخ لطف‌الله و عمارت عالی‌قاپو و سردر قیصر به وجود آمده است. طول این میدان از شمال به جنوب بالغ بر ۵۰۰ متر و عرض آن حدود ۱۶۵ متر است. کتاب "ماجراجو در اصفهان" سال ۱۳۹۸ در ۹۸ صفحه توسط نشر شکیب به صورت کاغذی و سپس با صدای امیرحسین چرمچی به صورت صوتی منتشر شده است.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی سرمایه اجتماعی ، مسجد و قرآن و حدیث

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی سرمایه اجتماعی ، مسجد و قرآن و حدیث

در این مقاله علمی و پژوهشی که در 24 صفحه و با 44 عنوان فهرست منبع ارائه شده قرآن ، مسجد ، مشارکت ، روایات ، احادیث + مفهوم سرمایه اجتماعی و سرمایه اجتماعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در زمینه یافته های پژوهشی بحث و بررسی شده و نتایج آماری ارائه گردیده است دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد از نتایج این پژوهش و تحقیق علمی می توانند در رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد به عنوان یکی از منابع استفاده نمایند.

more_vert معرفی بناهای ماندگار اصفهان در کتاب "چهل خشت"

ادامه مطلب

closeمعرفی بناهای ماندگار اصفهان در کتاب "چهل خشت"

 "چهل خشت" عنوان کتابی است که به معرفی مصور همراه با متن‌های کوتاه مرتبط با هر بنا و آثار تاریخی شهر اصفهان می‌پردازد. نعیمه منتظری نویسنده کتاب است و در تک سطر ابتدایی این مجموعه می‌نویسد: چهل خشت از بناهای موجود در اصفهان که هر کدام زیبایی‌های نصف جهان را به رخ می‌کشد. هر چند عنوان کتاب نشان از معرفی چهل اثر تاریخی و باستانی مجزا دارد، اما با خوانش آن متوجه می‌شوید برخی از بناها یا آثار همچون پل خواجو یا مسجد امام در چند خشت معرفی شده‌اند و برخی از سازه‌های مرتبط با این بناها جدای از معرفی اصلی آن بنا شرح و توضیح دارند. خشت اول «مسجد حکیم» اصفهان، بنا شده در قرن یازدهم هجری قمری است که چهار خشت از این دفتر را به خود اختصاص داده است. مقرنس‌ها، کاشی کاری‌ها، شبستان جنوبی و گنبد این مسجد منظور نظر نوشتار است. مسجدی که در دوره شاه عباس دوم به وسیله حکیم داود، سر پا شده و آن معمار معرفت، به گواه کتیبه غربی همان سردر، علی نیک اصفهانی است. پل معروف «خواجو» یا کمتر معروف خواجه، حسن آباد و بابارکن الدین از بستر زنده‌رود از زیباترین و عمیق‌ترین سازه‌های معماری خلاقانه عصر صفوی است. نوشته‌اند که شاه عباس در بیگلربیگی یا همان عمارت میانه پل می‌نشسته و حظ رود جاری می‌برده است. «مسجد سید» دیگر بنایی است که با گذر از خنکای بازارچه بیدآباد به ورودی آن می‌رسید. با انکه قاجارها معماری را چندان به رسم صفوی رشد ندادند اما در این دوره به همت آقا سید شفتی ساخت مسجد آغاز می‌شود و یکی از بهترین نمونه های کاشی کاری عهد قاجار به یادگار به ثبت می‌رسد. همچنین در یکی از ورودی‌ها که به رواق مرحوم شفتی می‌رسد طاقی بلند و رفیع را می‌بینیم. داخل بقعه با کاشی و آینه تزیین شده و کتیبه آیه‌الکرسی با خط ثلث سفید به زمینه لاجوردی به خط محمد باقر شریف شیرازی مشاهده می‌شود. «مدرسه چهارباغ» که گویا در آخرین سال‌های عصر صفوی بنا شده و رد خط نستعلیق کتیبه سر در آن به آخرین پادشاه این سلسله در سال ۱۱۲۱ هجری قمری می‌رسد. «مسجد رحیم خان» اما از آثار بر جای مانده قاجاری است که بعد از سقوط صفویان و توقف معماری و کاشی کاری خلق شده و عبارت هوشیارانه «عجلوا بالتوبه قبل الموت» بر سر در آن نقش بسته است. «خانه عباسیان» خشت پانزدهم کتاب است و به کویر کاشان اختصاص دارد. گودال باغچه این خانه اما دیدنی‌تر است و از خاک گود برای خانه خشت می ساخته‌اند تا با همگونی مصالح با خاک مجاور خانه ای برپا کنند. بیست و یکمین بنا از چهل خشت این مجموعه «مسجد شیخ لطف‌الله» در ضلع شرقی میدان نقش جهان اصفهان نام دارد که آن‌چنان چشمگیر است که به سختی می‌توان از تماشای آن دل کند و چشم فروبست.اگر چه ورودی از سمت غرب مسجد است اما باز معمار چیره‌دست آدمی را آرام آرام با دالانی دراز و پیچ دار، از کنار گنبد خانه خدایت می‌کند تا به قاعده ورود از پشت و روبه‌روی محراب و قبله سردر به عبادت بر خاک بساید. اما درست اما نه دقیقا رو بروی این مسجد «کاخ عالی قاپو» واقع شده که اصل آن کاخ محقر و کوتاه دوره تیموری بوده که شاه صفوی سه طبقه دیگر به آن اضافه نموده و بر شکوه و جلالش افزوده است. گنجینه هنر ایران در بیان استاد پیرنیا همین «مسجد جامع اصفهان» با چهار ایوان و دو گنبد نظام‌الملک و تاج‌الملک است. از روزی که آتشکده بوده تا زمانی که مسجد جامع شده مکانی مقدس قلمداد می‌شود و این ابیات در کتیبه غربی آن خودنمایی می‌کنند. چون نامه جرم ما به هم پیچیدند/ بردند و به میزان عمل سنجیدند/ بیش از همه کس گناه ما بود ولی/ ما را به محبت علی بخشیدند این مسجد معظم را بیش از همه به خاطر محراب آن بنام اولجایتو یا همان سلطان محمد خدابنده می‌شناسند. «امامزاده اسماعیل و مقبره شعیای نبی» دیگر بنای ماندگار نصف جهان است که هنر منبت کاران و مشبک کاران عهد صفوی در مرقد و ضریح آن نمایان است. سردر رواق بقعه کاشی معرق با ثلث سفید نشسته به لاجوردی، زمینه تاریخ ۱۰۴۱ هجری قمری را ثبت نموده که زمان شاه صفی جانشین شاه عباس اول را بیان می‌دارد. «چهل ستون» در قلب شهر اصفهان انگار که از کثرت عدد چهل همچون منار چهل دختران یا علی بابا و چهل دزد نام و معنا گرفته باشد. همچنان ستون‌هایش در آب و آینه زیر دستش دو چندان می‌نماید و پذیرای گردشگران پرشمار است. آخرین خشت همان «میدان نقش جهان» اصفهان نام دارد که سه محور و باغ‌های فراوان داشته است. ارسن شهری در کتاب استاد پیرنیا این گونه از این میدان تاریخی تعبیر شده است: مجموعه‌ای از بناهایی که نیازهای شهری را برآوده می‌سازد. تناسب در ابعاد و ارتفاع میدان اما آسمان گسترده را به زمین نزدیک‌تر می‌کند و به آدمی در لحظه حضور در فضا نشاط بازیابی هویت خویش را هدیه می‌کند. حمام علی‌قلی آقا، مسجد مناره‌علی و خانه‌های افلاکی و اعلم نیز از دیگر بناهای تاریخی اصفهان هستند که مختصر و مفید اما بدون قید شناسنامه دقیق تاریخی معرفی و بازخوانی شده اند. کتاب «چهل خشت» در۸۴ صفحه از سوی انتشارات سازمان فرهنگی‌تفریحی شهرداری اصفهان منتشر شده است.

more_vert مقاله نظام تعلیم خانگی قرآن در سیره پیامبر(ص)

ادامه مطلب

closeمقاله نظام تعلیم خانگی قرآن در سیره پیامبر(ص)

مقاله علمی و پژوهشی " نظام تعلیم خانگی قرآن در سیره پیامبر(ص)" مقاله ای است در 20 صفحه و با 29 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث آموزش قرآن، آموزش خانگی، آموزش خانوادگی، خانه، خانواده، مسجد پرداخته شده است چکیده مقاله «تعلیم قرآن» به عنوان محور اصلی رسالت پیامبر اسلام (ص) از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است؛ بر اساس مستندات تاریخی، آن حضرت برای ترویج آموزش قرآن میان مسلمانان، نظام آموزشی منسجم و هدف¬مندی را پایه¬ریزی و دنبال نمود. این نظام آموزشی، از نظر مکانی، بر دو مکان مقدس «خانه» و «مسجد» مبتنی است که هر یک در مقایسه با دیگری، دارای آثار و کارکردهای مشخص و بعضاً متفاوتی است. در این میان، آموزش «خانگی» قرآن که از اجزای نظام ارتباط خانگی با قرآن نیز محسوب می¬شود، به عنوان راهبردی اساسی در فرایند تعلیم و تعلّم قرآن کریم، نقش بی¬بدیلی در سیره آموزشی رسول خدا (ص) دارد. جایگاه آموزش خانگی قرآن، با عنایت به مزایا و کارکردهای فراوان و منحصر به¬فرد آن، نظیر امکان برگزاری به صورت خصوصی و انفرادی و نیز توجه به آموزش¬های خانوادگی شامل: آموزش به فرزندان، همسر و خویشاوندان، نشان از تقدّم و اصالت آن، نسبت به مکان مقدس مسجد دارد. ضمن آنکه امروزه مسئله تحصیل در خانه به مفهوم آموزش کودکان در خانه به جای رفتن به مدرسه، در نظامات تعلیم و تعلّم جهان، جای خود را باز کرده است. مقاله حاضر، ضمن واکاوی سیره پیامبر(ص) در خصوص نهادینه¬سازی فرهنگ آموزش خانگی قرآن در میان امّت اسلامی، به اهمیت ویژه آموزش خانگی قرآن در مقایسه با نقش مساجد در این زمینه، پرداخته است. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب اصفهان از نگاهی دیگر

ادامه مطلب

closeکتاب اصفهان از نگاهی دیگر

"اصفهان از نگاهی دیگر" کتابی مصور در شرح آثار تاریخی این شهر کتاب "اصفهان از نگاهی دیگر" نوشته محمدعلی موسوی فریدنی، راهنمای مکتوب، مصور و کم‌حجمی برای بازدیدکنندگان از بناهای تاریخی شهر اصفهان است که می‌توان هنگام بازدیدها از آن بهره‌مند شد. استان اصفهان با مساحتی بیش از ۱۰۷ هزار کیلومترمربع با پنج میلیون نفر جمعیت دارای ۱۰۷ شهر و یک‌هزار و ۹۳۴ روستا است. شهر اصفهان افزون بر ۲ میلیون نفر جمعیت در ۲۰۰ محله دارد و یکی از استان‌های پرگردشگر کشور به شمار می‌آید که انتطار می‌رود صنعت گردشگری آن بیش از اکنون نمود بیشتری داشته باشد. اصفهان یکی از ۱۰ شهر زیبا و پرجاذبه جهان است که با برخورداری از جاذبه‌های گردشگری بسیار در زمینه‌های هنری، تاریخی، طبیعی و انسان ساخت و وجود آثار تاریخی منقول و غیرمنقول بازمانده از ادوار مختلف به عنوان قطب مهم گردشگری ایران مطرح است. استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام‌های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات وزوان، مزدآباد و مون به ثبت جهانی رسید، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است. در کنار بیش از ۶۰۰ باب خانه تاریخی، این استان دارای ۹۰ موزه تاریخی، مردم شناسی، فرهنگی و طبیعت دولتی و خصوصی است. صنعت گردشگری یکی از محورهای مهم اقتصادی، اشتغال‌زایی و توسعه استان اصفهان محسوب می‌شود که برای تقویت این حوزه نیازمند برنامه‌ریزی جدی و عملیاتی و انجام اقدامات ضروری است. یکی از محورهای مهم صنعت گردشگری بحث بناهای تاریخی و دیدنی شهر و راهنمایانی با اطلاعات کافی، جامع و دقیق از این بناهاست. کتاب "اصفهان از نگاهی دیگر" برای کسانی نوشته‌شده است که از اصفهان دیدن می‌کنند و دو سه روزی آن‌جا می‌مانند اما دانستن طول و عرض و ارتفاع و تاریخ بنا قانعشان نمی‌کند و در تفسیر معماری و شهرسازی چیزی بیشتر می‌طلبند. در این کتاب کوشیده‌شده‌ تا تفسیر معماری هر بنا از دل همان بنا بیرون کشیده و بیان شود. حجم کتاب چندان است که با مدت دیدن هر بنا تناسب دارد یعنی می‌توان کتاب به دست بنا را سیاحت کرد. نویسنده کتاب در تفسیرها، تخیل بیننده را به کار می‌اندازد. مطلوب‌ترین زمان خواندن این کتاب هنگام بازدید از بناهاست و نویسنده همچون سایه راهنما همراه خواننده است یعنی این کتاب از زبان راوی نوشته شده‌است. مسجد جامع، میدان نقش‌جهان، مسجد جامع، مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد امام، کاخ عالی‌قاپو، بازار قیصریه، راسته بازار، تیمچه ملک، کاروانسرای گلشن، مسجدجارچی، چهارباغ، کاخ چهلستون، کوشک هشت‌بهشت، مجموعه مادرشاه (مدرسه چهارباغ، هتل عباسی، بازارچه بلند)، پل چهارباغ (نام‌های دیگر: سی وسه پل، جلفا، الله وردی‌خان)، پل خواجو (نام های دیگر: بابارکن‌الدین، حسن بیک، شاهی، حسن‌آباد)، جلفا، کلیسای وانک، کلیسای بتلهم (بیت اللحم)، خانه اصفهانی، تخت پولاد و تکیه مادر شازده از بناهایی است که شرح آن در این کتاب آمده‌است. همچنین در کتاب "اصفهان از نگاهی دیگر" روند رشد تاریخی اصفهان از اوایل دوره اسلام، دوره آل بویه، سلجوقیان و صفویه بیان و عنوان شده‌است که عظیم‌ترین توسعه شهر اصفهان در قرن یازده و دوازده هجری زمانی که اصفهان پایتخت صفویه بود اتفاق افتاد. کتاب "اصفهان از نگاهی دیگر" سال ۱۳۷۸ در ۱۴۴ صفحه با شمارگان سه هزار نسخه توسط انتشارات نقش خورشید به چاپ رسیده‌است.

more_vert کتاب ساعت سرنوشت: چشم انداز شعر معاصر ترکیه

ادامه مطلب

closeکتاب ساعت سرنوشت: چشم انداز شعر معاصر ترکیه

ادبیات ترکی به همراه ادبیات فارسی و عربی جزو شاخه‌های اصلی پیشینه ادب اسلامی به شمار می‌آید. ادبیات ترکی پس از گسترش اسلام و مؤانست اقوام و فرهنگ‌های مسلمان از قرن هفتم هجری و پس از فتح قسطنطنیه شاهد عرصه‌های جدیدی بود. در این ادبیات همچون ادبیات فارسی و عربی نظم نسبت به نثر جایگاه و موقعیت برتری داشت و بیشتر آثار ادبی را دیوان‌های شعر تشکیل می‌دادند. از همین‌رو ادبیات عثمانی را «ادبیات دیوان» نام نهاده‌اند. شعر دیوان تا نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی به حیات باشکوه خود ادامه داد. از آن پس مرحله دیگری در شعر ترکیه آغاز شد که پژوهشگران ادبیات ترکیه با عنوان «ادبیات ترکی اروپایی» از آن یاد می‌کنند. این سبک شعری بیشتر از شعر فرانسه تأثیر پذیرفته است. در شعر جدید ترکیه نه‌تنها قالب‌های سنتی عروضی به کنار نهاده شده، بلکه حتی از نظر زبان، موضوعات و مضامین نیز متحول شده است. توجه به مسائل و موضوعات اجتماعی را می‌توان مهم‌ترین ویژگی شعر امروز ترکیه دانست. این مجموعه برگزیده‌ای از شعر معاصر ترکیه است که در آن چند نمونه از اشعار ۷۱ شاعر این دیار ترجمه شده است تا علاقه‌مندان به فرهنگ و ادبیات جهان با مضامین و قالب‌های شعری ادبیات ترکیه آشنا شوند. گردآورنده و مترجم زندگینامه مختصری از شاعران نیز ارائه کرده است. فهرست مطالبزنان روستاییکورکوت اوزال - رهبر حزب دموکراتمحسن یازیجی اوغلو – رهبر حزب اتحاد بزرگالپ ارسلان تورکش – رهبر متوفای حزب تلاش ملی گرادنباله جمعیت نمازگذار از مسجد به خیابانمساجد هموار مملو از حضور مومنینزنان روستائی همدوش مردان در عرصه تلاش و فعالیتشهید شیخ سعیدمسجد سلطان احمد (آبی) در اسلامبولبدون شرح!سلطان عبدالحمید دوماندوه، فقر، بی سامانی و دربدری، پدیده هایی مالوف در جنوب شرقی ترکیهمسجد مهر و ماه (استانبول)مسجد شهزاده (استانبول)مسجد نصرتیه (استانبول)حجاب، ارزشی فراگیر در میان زنان و دختران ترکیهحضور جوانان در مساجدمصطفی کمال آتاتورکسلیمان دمیرل، رجل نامدار سیاست ترکیه و رئیس جمهور فعلی این کشور (سیاست زیر سایه ارتش)تانسو چیلر – رهبر حزب راه راستعجزمندیه، شاخه جنجال بر انگیز نورجیهادو کودک روستایی ترکیه اییخانواده ای روستایی در ترکیهنان قوت اصلی مردم ترکیهزنی روستاییبلنت اجویت – رهبر حزب دموکرات چپدنیز بایکل – رهبر حزب جمهوری خلقپیرمرد روستایی (ساده‌گی زندگی)زنان روستایی (کوشاتر از همه)حضور فعال دانشجویان غیر مذهبی در حرکت های اعتراض آمیز به ممنوعیت حجاب در دانشگاه هادختران محجه دانشجو (تلاشی بی وقفه برای احقاق ابتدایی ترین حقوق انسانی)آموزشگاه های قرانی (استقبال توده ها و مخالفت رژیم)مادر بزرگ و نوه اش (نمونه ای از زن روستایی ترک)ملا سعید نورسی ملقب به بدیع الزمان – رهبر فقید طریقت نورجیهفتح الله گولن – رهبر شاخه ای از نورجیها مشهور به فتح الله جیلرخانواده ای کرد از جنوب شرقی ترکیهآب آشامیدنی مشکلی نسبتا فراگیر در سرزمین آب خیز ترکیه

more_vert کتاب «هرگز به دنیا وابسته نشو»

ادامه مطلب

closeکتاب «هرگز به دنیا وابسته نشو»

 «هرگز به دنیا وابسته نشو» عنوان کتابی به قلم «علی آسترکی» است که در آن نگاه شهید«حسن دانش» به زندگی و آموزه‌هایی که از قرآن مجید آموخته بوده، مورد بررسی قرار گرفته است. این کتاب ۳۵۲ صفحه‌ای، با قطع رقعی و با شمارگان سه هزار نسخه از سوی نشر «آیه نور» با قیمت هر جلد ۱۷ هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها شده است. نویسنده کتاب هدف از گردآوری این مجموعه را به اشتراک گذاشتن ‌ خاطرات و زاویه نگاه شهید دانش به منظور آشنایی مخاطبان با اندیشه‌های ناب معنوی او عنوان کرده است. کتاب حاضر حاصل سلسله گفت‌وگوهایی با این شهید والامقام در زمان حیاتش و نیز دوستان و آشنایان اوست که در قالب شانزده فصل ارایه شده است. فصل اول این کتاب به شرح تولد و کودکی این شهید اختصاص داردکه در آن جلوه‌های رشد انسانی در تربیت و رفتار دیده می‌شود. فصل دوم با عنوان «در آغاز راه» دیدگاه شماری از دوستان و آشنایان شهید دانش است که با سرفصل‌هایی از جمله اولین دیدار، از مسجد گنبد سبز، کلیدداری مسجد، تجسم قرآن و تلاوت معنا دار برای مخاطبان ارایه شده است. سایر فصول این کتاب که به ترتیب با عنوان‌های تطهیر با جاری قرآن، نفس استاد، آغاز زندگی، هدف والا، رحمت الهی، کرامت، بر بلندای افتخار، تواضع، پله پله ، اکمال دین، سفر قناعت، در مسیر عشق، بهترین جایزه و در انتظار شفاعت ارایه شده مصاحبه‌های مفصل و خواندنی با افراد مختلف است. در مقدمه این کتاب آمده است: قرآن وادی آرامش، عشق و انسان پروری است و هرکس به این راه گام بگذارد سعادت را به آغوش می‌کشد و هدف از انتشار این کتاب نیز نشان دادن جلوه‌هایی از کرامات قرآنی است. ۴۰ صفحه پایانی کتاب، حاویتصاویری از زندگی شهید حسن دانش است که سال ۹۴ به درجه رفیع شهادت نایل آمده است.

more_vert گلدسته های فراموش شده...

ادامه مطلب

closeگلدسته های فراموش شده...

یکی از این اموزشهای مهم و اساسی که باید توسط والدین نسبت به کودکان و کلا فرزندان صورت گیرد آموزش نماز و ترغیب آنها به نماز جماعت و حضور فعال در مسجد است.نباید بگذاریم ، فرزندانمان نسبت به نماز و حضور در مسجد ،بی تفاوت باشند ، این هنر ماست که آنها را طوری تربیت کنیم که نماز و همین طور نماز جماعت را دوست داشته باشند... گرچه به دنیا آوردن فرزند و سپس از روی غریزه فطری خویشتن، به او عشق ورزیدن و وسایل رفاه او را فراهم آوردن خود دارای ارزش است اما ارزش و قدر والدین به جهت ایجاد نسلی مهذب و پاکیزه است، تربیت فرزندانی که مایه زینت خانواده و اجتماع باشند، انسانهایی صالح که نام والدین خویش را به نیکویی زنده نگاه دارند و باقیات صالحات ایشان گردند. یکی از این اموزشهای مهم و اساسی که باید توسط والدین نسبت به کودکان و کلا فرزندان صورت گیرد آموزش نماز و ترغیب آنها به نماز جماعت و حضور فعال در مسجد است. یکی از روشهای تربیت کودکان که مورد تأکید حضرات معصومان(ع) است، شرکت دادن آنان در مکان ها و مراسم های مذهبی است. شرکت دادن کودکان در مراسم مذهبی، از روش های موثر آشناسازی آنان با ارزش های اسلامی است؛ زیرا کودک با چشم خود صحنه های حضور مردم در مراکز دینی را مشاهده می کند و شیوه ابراز احساسات نسبت به بزرگان دین را فرامی گیرد. به ویژه، مشارکت کودک در نماز جماعت و بردن او در مسجد نقش اساسی در تربیت دینی او دارد؛ زیرا مسجد از جایگاه رفیعی در اسلام برخوردار است و نماد اسلام به شمار می رود. همراه بردن کودکان و نونهالان به مسجد و شرکت دادن آنها در نماز جماعت، از یک سو این صحنه ها را جذاب تر می کند و از سوی دیگر، تصویر این منظره ها را در ذهن آنان زنده نگه می دارد و موجب تشویق آنها به برپایی برنامه های دینی و به ویژه، نماز جمعه و جماعت می شود. از عوامل ایجاد گیرایی استفاده از نمازخانه ها و مساجدی است دارای سادگی و البته زیبایی خاصی بوده و احساسات و خاطرات زیبا را در ذهن کودک تداعی می کند.در ادامه نکات کلی در مورد ترغیب کودکان به اقامه نماز و حضور در مسجد ارایه می شود: - همراه بردن فرزندان با خود به مسجد نه تنها ناشایست نیست بلکه بسیار پسندیده و روشی تربیتی است، حتی امیرالمومنین (علیه السلام) برای کارهای غیر عبادی هم که به مسجد می رفتند کودکان خویش را همراه خود میبردند. به تعبیر استاد قرائتی در تفسیر آیه شریفه خذوا زینتکم عند کل مسجد(اعراف/31)، خدای متعال همراه داشتن زینتها را هنگام رفتن به مسجد توصیه نموده است، در حالیکه خود قرآن کریم فرزند را زینت معرفی کرده است. از عوامل ایجاد گیرایی استفاده از نمازخانه ها و مساجدی است دارای سادگی و البته زیبایی خاصی بوده و احساسات و خاطرات زیبا را در ذهن کودک تداعی می کند. - برای همراهی کودکان در راه مسجد لازم است از روش های جذاب استفاده کرد تا کودکان ترغیب به رفتن به مسجد شوند، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) نوه های خود را برای بردن به مسجد روی دوش خویش می نشاند و گاهی اوقات در راه مسجد با کودکان بازی می کرد . - در مسجد برای کودکان احترام قائل شویم، آنان را در بهترین جایگاه قرار داده و تکریم نماییم، پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله) در هنگام سخنرانی بارها شده بود که حسنین را با خود بر روی منبر می برد و به هنگام سخنرانی آنان را روی زانوان خویش می نشاند. - برای کودکان خاطره ای خوش از مسجد رقم زنیم. - توجه والدین به نماز جماعت.برای ترغیب کودکان به نماز جماعت، باید خودمان توجه داشته باشیم که نماز در رأس اعمال واجب قرار دارد و آن را در اولویت کارهای خود قرار دهیم. والدینی که توفیق چندانی در اقامه ی نماز و شرکت در نماز جماعت ندارند و آن را در اولویت کاری خود قرار نمی دهند، نمی توانند مربّی فرزندانی باشند که باید نماز را در سرلوحه ی اعمال خود قرار داده و با نماز زندگی کنند.نماز خواندن کودکان خردسال ـ تقویت عشق و علاقه آ‌ی درونی کودک نسبت به نماز آنچه که بیش از نماز خواندن کودکان خردسال ما اهمیت دارد، تقویت عشق و علاقه آ‌ی آن ها به نماز است. مثلا باید سعی شود که جذابیت و علاقه نسبت به نماز ایجاد شود . برای ایجاد رغبت باید جاذبه ایجاد کرد. مثل چادر نماز و تسبیح و جانماز زیبا؛ توجه به توانمندی ها و استعدادهای کودک در اقامه نماز و خودداری از بیان ضعفها. همچنین از عوامل ایجاد گیرایی دیگر استفاده از نمازخانه ها و مساجدی است دارای سادگی و البته زیبایی خاصی بوده و احساسات و خاطرات زیبا را در ذهن کودک تداعی می کند. نماز جماعت خانوادگی علاوه بر آن که یاد نماز را در کانون خانواده زنده نگاه داشته و در مقایسه با نماز فرادی ثواب فراوانی دارد، یکی از بهترین کارها در تحکیم روحیه ی معنوی خانواده هم می باشد. ـ همکاری اعضای خانواده در اقامه‌ نماز نماز جماعت خانوادگی علاوه بر آن که یاد نماز را در کانون خانواده زنده نگاه داشته و در مقایسه با نماز فرادی ثواب فراوانی دارد، یکی از بهترین کارها در تحکیم روحیه ی معنوی خانواده هم می باشد. کار گروهی موجب می شود تا سختی کار کمتر شده و جای خود را با شیرینی و حلاوت آن عوض کند. بچه ها هم با مشاهده‌ ی این کار رغبت بیشتری به نماز نشان داده و با علاقه ی بیشتری به این کار روی آوردند. ضمنا در هر دوره از زندگی نحوه آموزش نماز خواندن به فرزندان متفاوت خواهد بود . برای مثال در مرحله ی اول (بین سه تا پنج سالگی): آغاز دوران استقلال کودک و احساس شخصیت و جایگاه در وجود اوست، امّا در عین حال، مرحله‌ی علاقه به تقلید نیز هست؛ لذا باید بگذاریم طبق فطرت خویش عمل کند، و هر طور می‌خواهد تقلید نماید، و خود مستقل عمل کند تا استقلال خود از ما را با انجام آنچه می‌خواهد و دوست دارد، بدون دخالت ما تحقق بخشد. سن سه سالگی آغاز دوران استقلال کودک و احساس شخصیت و جایگاه در وجود اوست، امّا در عین حال، مرحله‌ی علاقه به تقلید نیز هست نماز جماعت خانوادگی علاوه بر آن که یاد نماز را در کانون خانواده زنده نگاه داشته و در مقایسه با نماز فرادی ثواب فراوانی دارد، یکی از بهترین کارها در تحکیم روحیه‌ ی معنوی خانواده هم می باشد. مرحله دوّم (بین پنج تا هفت سالگی): دراین مرحله، می‌توان برای کودک، با سخنان لطیف، آرام وساده از نعمت‌های خداوند تعالی و فضل و لطف او و محبّتش نسبت به بندگان (به همراه مثالهای گوناگون) بگوییم؛ که اینکار کودک را خود به خود به کسب رضایت پروردگار مشتاق می‌کند. مرحله سوم (بین هفت تا ده سالگی): در این مرحله باید به طور کلی مواظب تغییر رفتار کودک و پایبند نبودن او به نماز باشیم، حتی اگر به ادای نماز عادت هم داشته باشند، باید دقت کنیم که دچار تنبلی، یا بی‌میلی به نماز نشوند. زیرا این مرحله یعنی مرحله‌ی تمرّد و دشوارشدن فرمانبرداری کودک که به سادگی شروع می‌شود، پس ما نیز به سادگی این مواظبت را انجام می‌دهیم. لذا در این مرحله باید با درایت و حکمت با او تعامل نموده و از سوال مستقیم پرهیز کنیم.

more_vert نقش مساجد در اصلاح سبک زندگی و توسعه فرهنگی

ادامه مطلب

closeنقش مساجد در اصلاح سبک زندگی و توسعه فرهنگی

 روز جهانی «مسجد» که به خاطر آتش‌کشیده شدن مسجدالاقصی نخستین قبله مسلمانان به وسیله یکی از عمال رژیم صیهونیستی نامگذاری شده، علاوه بر تداعی جنایات غاصبانه رژیم صهیونیستی در ۲۱ اوت ۱۹۶۹ میلادی، فرصتی مغتنم برای واکاوی نقش و وضعیت مساجد در کشور را نیز فراهم می کند.

more_vert کتاب باغ لبخند، مجموعه طنز و منظومه‌های محلی یزدی

ادامه مطلب

closeکتاب باغ لبخند، مجموعه طنز و منظومه‌های محلی یزدی

کتاب باغ لبخند مجموعه طنز و منظومه‌هایی است که به لهجه محلی یزدی به کوشش محمود صادق منش متخلص به صادق گردآوری و به رشته تحریر درآمده است. این کتاب توسط انتشارات سوره مهر با شمارگان یک هزار و 200 نسخه به چاپ رسیده که صحافی و لیتوگرافی آن توسط چاپ اندیشه در سال 1396 و طراحی روی جلد آن توسط مهدی شاوردی و ویراستاری این اثر را محبوبه قاسمی ایمچه انجام داده است. باغ لبخند در دو بخش طنز و اشعاری به زبان محلی منتشر شده و نویسنده در مقدمه آن توضیح داده که بخشی اعظم این مجموعه به زبان محلی سروده شده و نمونه‌ای از اصالت فرهنگ دیارمان یزد باستان است که از زبان اجدادمان به جای مانده و برای نسل‌های آینده جالب و جذاب خواهد بود. در مقدمه این کتاب عنوان شده است: در این عصر ماشینی که بیشتر مردم در اثر گرفتاری‌های روزمره شادابی خود را از دست داده و از شنیدن اشعار تکراری خسته‌اند، وظیفه خود دانستم تا از قریحه ذاتی استفاده کنم و اگر قابل باشم به سهم خود باغبانی باشم برای شاداب کردن دل‌های خزان دیده بندگان خدا با عنایت به حدیثی که شاد کردن دل مومن ثواب دارد، همچنین یادگاری باشد برای خوانندگان محترم و نسل‌های آینده به امید اینکه بخندند و دعاگویم باشند. میراث فرهنگی استان یزد تو لجّه‌ها از همه شون لجّه یزدی خش‌تره خوشمزه مث پشمک و لوز و قطاب و شکره ای که دلت پر مزنه مخواد ببینه شهر ما بیا ببین که مردمش چقه خش‌اند و باصفا اگه داری ذوق و هنر، گشتی بزن تو کوچه‌هاش دیدنیه کلمبوهای، امبارا و بازارچه‌هاش تو بازار خانش برو، ترمه زربافش بخر به شهر خود سوغاتی از مردم شعربافش ببر مسجد جمعه شا ببین با گنبد و صحن و سراش نقش و نگار سردر و منار و محراب و دراش مسجد میرچخماق و اون منار و میدونش ببین به معماری که طرحشا داده بوگو صد آفرین به باغ دولت آبادش برو که خیلی گف داره ببین که بادگیرش به صد برج ایفل شرف داره

more_vert کتاب «نایین بلده طیبه» معرف مسائل فرهنگی و هنری منطقه

ادامه مطلب

closeکتاب «نایین بلده طیبه» معرف مسائل فرهنگی و هنری منطقه

«نایین بلده طیبه» کتابی است که آثار تاریخی، شخصیت ها، فرهنگ و هنر این شهر کویری میانه ایران را معرفی می کند. «نایین بلده طیبه» عنوان کتابی از «سید مهدی سجادی نایینی» است که این شهر کویری میانه ایران، آثار تاریخی، شخصیت ها و فرهنگ و هنرش را معرفی می کند و شرح می‌دهد. مدینه طیبه، دیار ابرار، مدینه العرفا و شهر مساجد از دیگر القاب این وادی‌اند. به گفته نویسنده، منابع چندانی از سابقه تاریخ و تمدن نایین در دست نیست و تنها «جنگواره» مرحوم سالک و «تاریخ نایین» مرحوم بلاغی است که برجا مانده و حتی اثری از «تذکره نایین» حسینعلی خان نیز در دسترس نیست. حمدالله مستوفی در «نزهه القلوب» نوشته که نایین مشتق از نام یکی از پسران حضرت نوح(ع) به نام «نائن» است. همچنین نایین ماخوذ از نی و گیاهی باتلاقی است. نوآیین، ماین، و ناییم به معنای جمال و زیبایی نیز از دیگر اسامی این وادی اند که شهرکی کاروان انداز و محل استراحت قافله ها بوده است. این خطه در مسیر ولایات کرمان، اصفهان و یزد و خراسان واقع شده بوده و هر از گاه از جنگ ها و نبردهای دیرپای تاریخ پر نبرد ایران آسیب های فراوان می بیند. گاهی تحت امر ولایت یزد و گاهی اصفهان است. در زمان امپراطوری صفویه همچون سایر نقاط اصفهان و ایران از رونقی دوچندان بهره مند است. سال ۱۰۰۰ هجری قمری که اصفهان پایتخت ایران می شود از یزد جدا شده و به اصفهان ملحق می‌شود. عبابافی هنر و صنعت دست جهانی این شهر تاریخی است و از سفال و کوزه گری و کاشی کاری نیز بهره ای چند داشته است. نایین در سال ۱۳۲۷ خورشیدی شهرستان و صاحب فرماندار و فرمانداری می شود. کویر نایین هفت محله قدیمی به نام های چهل دختران، پنجاهه، نوگاباد، باب المسجد، کلوان، گودالو و سرای نو دارد و امروزه هم به دو قسمت جدید و قدیم تقسیم می‌شود. علاوه بر این نارین قلعه(مشابه این نام و قلعه تاریخی در دیگر شهرها مانند سمیرم وجود دارد) مسجدهای جمعه، بابا عبدالله، محمدیه، شیخ مغربی، مصلی و امامزاده سلطان سید علی، بازار و آب انبارهای این خطه نیز سابقه ای به وسعت قبل و بعد از اسلام دارند. صادرات عبای نایین در سال ۱۳۵۰ سالانه ۳۰۰ تا ۵ هزار دست بوده که از کرک شتر و پشم گوسفند در رنگ های زرد، مشکی و سرخ و خرمایی بافته شده اند. نام و نشان فرهیختگان و بزرگان این خطه کویری در صفحاتی چند از کتاب جای دارند. میرزا آقا امامی نایینی، باقرخان، جلال بقایی، حاج میرزا محمدسعید طباطبایی، میرزا محمدحسین نامنی غروی(آمیرزای نایینی که در اصفهان از محضر آخوند کاشی و جهانگیرخان قشقایی بهره مند بوده) شعر معروف: «همه روز روزه بودن، همه شب نماز کردن/ همه ساله از پی حج سفر حجاز کردن» از مرحوم بقایی نایینی است که در سال ۱۳۷۶ درگذشت. خدمات مرحوم طباطبایی نایینی در بخش مدارس و فرهنگ و تالیف کتاب فراوان است. وی را پدر فرهنگ اصفهان دانسته اند و موسس کتابخانه مسجد گوهرشاد حرم امام هشتم می‌دانند. درباره حاج میرزامحمد حسین نایینی غروی، که با وجود همترازی با آخوند خراسانی از محضر او کسب فیض می کرده و از حامیان مشروطه بوده، نوشته اند: پس از درگذشت حاج میرزا تقی شیرازی و آقای شریعت، مرجعیت تمام و ریاست مکتب شیعه به او منتهی شد. آن عالم فرزانه همواره از استبداد زمان با عنوان «شجره خبیثه» یاد می کرده و شاگردانی همچون شیخ حسین حلی، سید هادی میلانی، شیخ موسی خوانساری، شیخ ابراهیم کرباسی و سید محسن حکیم را تربیت می کند. فوت آن مرحوم(۲۴ مرداد ۱۳۱۵ خورشیدی) در اوج استبداد و خفقان سیاه پهلوی رخ می دهد و باوجود عدم اجازه مجلس و مراسم ترحیم در اصفهان، در نجف و قم مراسم هایی برای ختم و بزرگداشت وی برپا می‌شود. دکتر مصطفی رحیمی نویسنده، قاضی، شاعر و جامعه شناس، صفاءالسلطنه نایینی در زمان مظفرالدین شاه، میرزا رضا خان طباطبایی روزنامه نگار، میرزا محمد جعفر طرب در زمان فتحعلی شاه قاجار، علی محمد عامری نایینی و ملا حسن نایینی معروف به مرتاض و نویسنده کتاب گوهر شب چراغ از جمله بزرگان و عالمان این خطه اند. نام و نشان بیش از ۱۲۰ تن از خوشنویسان، عارفان، شاعران، طبیبان و خطیبان این دیار به همراه تصاویری سیاه و سفید از اماکن کهن مذهبی، تاریخی، شخصیت ها و صنایع دستی کویر نیز در اوراق پایانی کتاب گنجانده شده‌اند. مولف برای نگارش این مجموعه از ۶۹ منبع شامل تذکره، زندگی نامه، مجله، مقاله، کتاب و فصلنامه استفاده کرده است. کانون پژوهش اصفهان کتاب «نایین بلده طیبه» را در ۱۹۲ صفحه منتشر کرده است.

more_vert کتاب عبور از رمل خاطرات شنیدنی فرمانده جانباز

ادامه مطلب

closeکتاب عبور از رمل خاطرات شنیدنی فرمانده جانباز

 کتاب «عبور از رمل» در بردارنده خاطرات ابوالفضل حسن بیکی فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء (ع) جهادسازندگی است که به کوشش محمد مهدی عبدالله زاده جمع آوری شده است. همواره تاریخ زندگی بشر شاهد انقلاب و جنگ بوده است؛ تاریخ کشور ما نیز جنگ‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است؛ آنچه در جبهه های ما گذشت سندی پر افتخار برای ملتی وطن دوست و فداکار است. این واقعیت مهم، ضرورت ثبت و ضبط وقایع و حقایق آن دوران را دو چندان کرده است. همانطور که رهبر معظم انقلاب چنین فرموده اند: «امید است تدوین و چاپ کتاب هایی که در همین راستا صورت می گیرد، قدمی موثر و اثری ماندگار به منظور شناساندن فرهنگ و تاریخ دفاع مقدس به نسل های بعد باشد.» بنا بر اسناد محکم، جهادگران استان سمنان از نخستین گروه هایی بودند که صورت سازمان یافته در جبهه جنوب حاضر شدند و با انجام خدمات چشمگیر به سرعت جایگاه مناسبی را کسب کردند. آنها پس از شرکت در چند عملیات مهم، مسئولیت تشکیل قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) جهادسازندگی را به عهده گرفتند و در این میدان خوش درخشیدند. کتاب «عبور از رمل» در بردارنده خاطرات حاج ابوالفضل حسن بیکی فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء(ع) جهادسازندگی است که برای حضور مستمر در خط مقدم و شرکت در جلسات فرماندهان جنگ، خاطرات شنیدنی از نقش مهندسی رزمی در دفاع مقدس بیان کرده است. حسن بیکی کشاورز زاده‌ای دامغانی و جانباز ۵۰ درصد است که ۲ دوره نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی بوده است. وی در دوران دفاع مقدس، هم رزم شهیدان علی صیاد شیرازی، حسین خرازی، احمد کاظمی، مهدی زین الدین، حسن باقری، مسعود نیاکی، حسن آبشناسان، مصطفی چمران، محمد بروجردی و فرماندهانی چون محسن رضایی و رحیم صفوی بوده است. خاطرات نوشته شده در این کتاب را محمد مهدی عبدالله زاده طی مصاحبه‌های انجام شده جمع آوری کرده و در پاییز ۱۳۹۴ به تهیه کنندگی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان سمنان در انتشارات زمزم هدایت به چاپ رسیده است. قسمتی از کتاب چند روز بعد از فتح خرمشهر به صیاد رسیدم. گفت: «ذوق آزادی خرمشهر چه چیزی خوبیه؟! نظامی ها را هم بی نظم کرده. نظامی وظیفه اش این است که وقتی پیروز می شود برود و در نقطه ای سنگر بگیرد تا اگر طرف مقابل خواست پاتک کند، بتواند مقابله کند». او هم سرباز و افسرش را گم کرده بود، همه می رفتند خرمشهر را ببینند. جلوی مسجد خرمشهر پر از نیرو شده بود! نگران بودیم که اگر هواپیما بیاید و بمباران کند، با هر بمبش ۵۰۰ آدم را زمین می ریزد. یک معجزه بود. هزاران آدم جلوی مسجد بود. داخل مسجد هم مملو از جمعیت بود. جمعیت تا کنار اروند پر بود. یک کیلومتر آن طرف اروند، توپخانه های عراق بودند. یک توپ هم شلیک نمی شد. یک کلاشینکف هم شلیک نمیشد.پدافند هوایی ما از خرمشهر خیلی دور بود. خرمشهر یک دفعه سقوط کرد؛ یک دفعه هم آزاد شد. در این آزادی؛ بچه ها این قدر غافلگیر شدند که هیچ پایگاه و هیچ پدافندی جا به جا نشد. یعنی اگر هواپیما می امد و می رفت، فقط باید با کلاش و تیربار و آرپی چی مقابله می کردند. چند روزی که بچه ها آنجا بودند، یک گلوله خمپاره هم نیامدا همین طور جمعیت می آمد و می رفت. چیزی که برای ما خیلی جالب بود، این بود که بعضی از ارتشی‌ها غذا نمی خوردند. سوال می کردیم چرا غذا نمیخورید؟گفتند: «آقا درسته که خرمشهر آزاد شده، ولی پر از ستون پنجم است.» درباره نویسنده عبدالله‌زاده متولد ۱۳۳۱ در شهر دامغان، پژوهشگر تاریخ شفاهی دفاع مقدس و مولف ۲۰ عنوان کتاب در این حوزه است.

more_vert کتاب "نایین شهر هزاره‌های تاریخی" معرف بخش‌های فرهنگ و معماری منطقه

ادامه مطلب

closeکتاب "نایین شهر هزاره‌های تاریخی" معرف بخش‌های فرهنگ و معماری منطقه

 "نایین شهر هزاره های تاریخی" هفتمین کتاب از سلسله مجموعه‌های فرهنگ و معماری دفتر پژوهش‌های فرهنگی است که مولف به جنبه‌های مختلف معماری و فرهنگ این منطقه واقع در کویر مرکزی ایران را پرداخته است. هدف از انتشار مجموعه معماری و فرهنگ، فراهم آوردن زمینه‌ای مناسب برای توجه به هویت و فرهنگ ایرانی در عرصه هنر و معماری و شهرسازی بیان شده تا با فهم مفاهیم نهفته در آن، بتوان در مسیر کشف مفاهیم نو و ارتقا این هنر، ساماندهی و ساخت و ساز فضای کار و زندگی گام‌هایی اصولی برداشت. "حسین سلطان زاده" نویسنده این مجموعه در پنج فصل و زیربخش های متعدد و مرتبط با تاریخ، معماری و هنر کویر نایین است و در مقدمه چاپ دوم کتاب می‌نویسد: بافت قدیمی نایین تخریب و فرسوده شده و کمتر کسی در آنجا زندگی می‌کند. به نظر می رسد فرآیند دگرگونی در آن بیشتر به سبب بی‌توجهی و مطالعه، برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری مناسب از سوی متخصصان، مشاوران و نهادهای مسوول بوده است. پیشینه تاریخی شهر بویژه بعد از ورود اسلام به ایران، خصوصیت‌های اجتماعی و کارکردی شهر، ویژگی‌های کالبدی، فضاهای هنری و انواع فضاهای معماری به همراه ۲ پیوست، تصاویر و منابع، محتوای این کتاب را شامل می‌شوند. نایین دارای هفت محله است. شهری که مهاجرت اعیان و بزرگانش به دیگر استان‌ها و شهرها از اعتبار بافت تاریخی آن کاسته اما مسجد جامع و بابا عبدالله و مزارهای آن همچنان پابرجا و ماندگار هستند. حدود یک سوم فضای بافت تاریخی آن ویران یا متروکه است و بقیه فضاها نیز مناسب زندگی و گذران عمر نیست. نویسنده کتاب که در سال های ۱۳۶۵ و ۱۳۷۶ کتاب «تاریخ شهر و شهرنشینی در ایران» را دوبار به چاپ رسانده در صفحه ۱۲ کتاب راه حل هایی پیشنهاد می کند و می‌گوید: در این بررسی‌ها برای احیای بافت تاریخی نایین یه این نتیجه رسیده که تنها با طرح ها و اقدام‌های محافظه کارانه معمولی مانند تعریض معابر، تدارک برخی از خدمات تسهیلات شهری، احداث ساختمان های عمومی، بدنه‌سازی بعضی از معابر و همچنین ایجاد امتیازهایی برای ساکنان آن نمی‌توان شاهد احیای این بافت بود. راه حلی که برای احیای بافت مناسب به نظر می‌رسد؛ ایجاد یک مرکز شهر به شکل یک میدان شهری، برای بافت تاریخی است که مهمترین فضاهای اداری، خدماتی، اجتماعی، تجاری و ورزشی-متعلق به بافت تاریخی و فضاهای مجاور آن-در پیرامون آن شکل بگیرند. وجود و استقرار مسجد امتیاز حقوقی شهرهای زمان قدیم نسبت به روستاها، برای هر خطه بوده که تاثیر اسلام در ساختار شهرهای ایران را نمایان می‌کند. علاوه بر مسجد، مدرسه علوم دینی، خانقاه یا زاویه مخصوص صوفیان و دراویش، حسینیه‌ها، تکیه‌ها و مزارها نیز در این میان تاثیرگذارند. مسجد جامع هر شهر، مرکز ثقل آن دیار بوده که پیرامونش بازار، گذر و مراکز عمومی و اصلی هر خطه مستقر و به آسانی قابل دسترسی بوده‌اند. ضمن اینکه اثر بی نظیر وقف در جامعه اسلامی مردم را به احداث بناهای موقوفه ای تشویق می‌کرده است. تاثیر دین اسلام در معماری ایران زمین نیز به خوبی عیان و هویداست. درونگرایی و پوشیده بودن، یکی از اصول و ارکان این هنر است. البته استان‌ها و شهرهای شمالی کشورمان چه در گذشته و چه امروز از این قاعده مستثنی بوده و هستند. قبله، اصل محرم بودن، منار و گنبد عناصر و شاخص‌های مهم سیمای شهری بوده‌اند. بافت تاریخی کویر نایین، ۳۸ هکتار است و گویا نایین بیشتر از آنکه زیربخشی از ولایت اصفهان باشد، تحت امر ولایت یزد بوده است. تاریخ احداث بنای مسجد جامع نایین را قرن اول یا اوایل قرن چهارم هجری قمری نوشته‌اند. این وادی را در اسناد تاریخی «قصبه» خطاب می‌کرده اند که از سال ۱۳۲۰ خورشیدی شهر شده و حمدالله مستوفی در کتاب «نزهه القلوب» این خطه را شهری کوچک معرفی کرده است که دور قلعه‌اش چهارهزار قدم بود. حقوق دیوانی شهر در آن زمان(نیمه اول قرن هشتم هجری) دو تومان و ۲۰۰ دیناز بود. تنها یک محله بنام کلوان از هفت محله نایین بازارچه داشته و اولین مسجد نایین هم در محله قدیمان احداث شده است. هر محله یک حمام و حسینیه یا میدانچه داشته و ۲ یخچال بزرگ در بیرون شهر آب گوارای اهالی و نگهداشت اقلام فاسدشدنی را عهده دار بوده‌اند. علاوه بر سلسله مقتدر صفویه، دوره ایلخانان هم زمانه توسعه شهرهای ایران و نایین است که سازه امامزاده سلطان سید علی نیز در همین دوره ساخته شده است. معماری فضاهای امروزی حسینیه ها و میدانچه ها مربوط به اواخر دوره قاجار و پهلوی اول است. اقتصاد این شهر بر کشاورزی و صنایع دستی استوار است. ۲۰ کارگاه کاشی و ۱۲ کارگاه سفال در کنار عبابافی معروف نایین که کُرک آن از کرمان تامین می‌شده اساس اقتصاد و معیشت این منطقه را شکل می دهند. پیوندهای اجتماعی در نایین، محله‌ای و مسلکی بوده که در دوره ای همچون مشروطه دو محله مخالف آن و ۵ محله مشروطه خواه و حامی نهضت بوده‌اند. تعدادی چند از تصاویر سیاه و سفید کتاب به نارنج یا نارین قلعه اختصاص دارند. درباره خوانایی بناها در صفحه ۷۹ کتاب نوشته اند: یکی از ویژگی‌های مهم بیشتر بناهای کویر نایین هماهنگی بین شکل و کارکرد آنهاست. وضوح این هماهنگی به گونه‌ای است که به ندرت اتفاق می‌افتد ناظری از روی شکل عناصر و بناها به کارکرد آنها آگاه نشود. نویسنده برای نوشتن کتاب از ۳۶ منبع تاریخی، دانشگاهی، آماری و سفرنامه ای بهره برده، تاکنون ۱۷ کتاب تالیف کرده و ۵ مجموعه ترجمه شده در موضوع معماری دارد. دفتر پژوهش های فرهنگی کتاب «نایین شهر هزاره های تاریخی» را در ۳۲۸ صفحه با عکس روی جلدی از رعنا جوادی منتشر و روانه بازار مطالعه و کتاب کرده است.

more_vert کتاب راه مهتاب

ادامه مطلب

closeکتاب راه مهتاب

راه رستگاری را در کتاب راه مهتاب، همراه با مهدی خدامیان آرانی، بیابید. پیروی کردن از سیره و سبک زندگی حضرت فاطمه (علیها السلام) ما را یاری می‌کند تا راه درست را بپیماییم. الگوبردارى از زندگى حضرت فاطمه (علیها السلام) بهترین راه براى رسیدن به خانواده آرمانى است، هر چقدر تلاش کنیم که با زندگى آن حضرت آشناتر شویم به رستگارى نزدیک‌تر شده‌ایم. از زمان‌هاى دور آرزو داشتم تا کتابى درباره سبک زندگى حضرت فاطمه (علیها السلام) بنویسم تا نسل جوان امروز بتواند راه زندگى و سعادت را بهتر بیابد. اکنون خدا را سپاس مى‌گویم که توفیقم داد و در کتاب راه مهتاب به پنجاه گزارش از زندگى آن حضرت پرداختم، البتّه در اینجا از خطبه فدکیّه (سخنرانى آن حضرت در مسجد) سخن نگفتم زیرا در کتابى به نام «اشک مهتاب»، آن خطبه را شرح داده‌ام، همچنین در کتاب «دعاى مادرم» به شرح دعاهاى آن حضرت پرداخته‌ام. اکنون کتاب راه مهتاب خود را به حضرت فاطمه (علیها السلام) تقدیم مى‌کنم، باشد که راه و روش او، چراغ زندگى ما باشد و ما بتوانیم راه رستگارى را به خوبى بپیماییم.

more_vert درباره عبدالکریم حق‌شناس

ادامه مطلب

closeدرباره عبدالکریم حق‌شناس

 آیت‌الله عبدالکریم حق‌شناس از عارفان برجسته‌ای به شمار می‌رود که اهل سلوک و مراقبه نفس بود. هرگاه شخصی از ایشان درخواست تفسیر یا بیان مساله‌ای شرعی را می‌کرد، وی احکام شرعی را برایش تعلیم می‌داد. عشق به مردم جزو خصوصیات بارز او محسوب می‌شد.

more_vert کتاب راز مناسک حج

ادامه مطلب

closeکتاب راز مناسک حج

امیدوارم با خواندن این کتاب به وجوب حج پی ببرید و با شناخت کامل و اراده تعبّدی، نه تقلیدی پی به ادلّة حج برده و ابراهیم وار اهداف بزرگ خود را پی گیرید. پس از خواندن، آن را به کسی که دوستش دارید هدیه دهید. سال 1363 با قرض کردن پول برای حج، نام نویسی کردیم در اوج جوانی و عشق پرشور و در عین حال تازه نفس و پر قدرت. اما بعد از 15 سال انتظار، هر کدام رفتند به حج، ما با حسرت می‌اندیشیدیم آیا کی نوبت ما فرا می‌رسد؟ باید تحمل کرد تبعیضات را، عده ای بدون نوبت می‌روند و حق ما را ضایع می‌کنند، من که راضی نیستم. بالاخره قرعه عزیمت بنام ما زده شد. مشکلات زیادی وجود داشت. بی کس و تنها بدون اینکه کسی برای نگه داری و کمک به فرزندانم همراهی کند زیرا هرکس خود بهانه ای داشت. با دلی افسرده، آن‌ها را به خدا و ائمه اطهار (س) سپردم و با چشم گریان با امام زمان (عج) درددل کردم: «شما پدری کنید و این بچه سیدها را در امان دارید. ای‌ام البنین! شما نیز مانند گذشته دادرسی کنید و در حق فرزندانم مادری نمائید و راهگشا باشید.» در شب 19/12/78 آماده رفتن به مسجد امام زمان (عج) در کرج شدیم. تربت امام حسین (ع) را به نیت سلامتی خوردیم و به فرزندانم دادم. دعای سفر را در گوش یکدیگر خواندیم و با زمزمه یدالله فوق ایدیهم آرامش یافتم. «اِنَّ الذَّی فَرَضَ عَلیکَ القرآن، لَرادُّکَ اِلی مَعاد فَالله خَیرٌ حافِظاً وَ هُوَ اَرحَمَ الراحِمین»

more_vert کتاب اخلاق کسب و کار

ادامه مطلب

closeکتاب اخلاق کسب و کار

کتاب اخلاق کسب و کار نوشتۀ محمود محمدی ارمندی، رهاوردی است برای عموم بازاریان که با چهل موضوع کاربردی، اخلاق اقتصادی را تحلیل و بررسی می‌کند. این کتاب ویژگی انواع مشاغل و کسب و کار که وظایف و نگرش‌های اخلاقی یک تاجر (کاسب، بازاری، بازاریاب و شاغل) را به دور از پیچیدگی‌های مرسوم تعریف و توصیف کرده و بیش از یکصد آیه‌ی قرآنی، چهارصد روایت کلیدی و صد فراز از مناجات‌های اهل بیت (علیهم السلام) و بزرگان ادبی در این اثر واکاوی و به کار گرفته شده است. با توجه به اینکه مقدمه‌ی تجارت و کسب، نیازمند شناخت عبودیت (قانون جذب) است؛ از طرفی تجارت‌های نو، ایده‌مند، خلاق و نگرشی است؛ لذا تحلیل لوازم تجارت به همراه آن، مورد تطبیق، کنکاش، دقت و بررسی واقع شده است. در نظام ارزش‌ گذاری اسلام، به کار علاوه بر یک امر صرفا مادّی، به عنوان عبادتی بزرگ و دارای ارزش ذاتی می‌نگرد. یعنی از دیدگاه اسلام کار صرفاً مقدّمه‌ی کسب سود و درآمد یا ضرورتی برای جلوگیری از فقر نیست، بلکه آثار مثبت آن را در حالات روحی و اخلاقی می‌توان دید. بنابراین انسان فارغ از توانگری و بی‌نیازی مالی، موظّف به کار و تلاش است و همچنین ارزش آن، به رعایت اخلاق کار منوط می‌باشد. در این کتاب منظور از تاجر؛ مطلق کاسب و بازاری و بازاریاب و صاحب شغل است و منظور از تجارت؛ مطلق داد و ستد و کاسبی و کسب و کار و شغل در انواع گوناگون آن است. در بخشی از کتاب اخلاق کسب و کار می‌خوانیم: کسانی که از کسب حرام پرهیز نمی‌کنند، می‌پندارند اگر از مال حرام صرف نظر کنند، کمبودی در معاششان پدید می‌آید و سخت محتاج و گرفتار می‌شوند. اما خداوند می‌فرماید: «وَمَا مِن دَآبَّۀٍ فِی الأَرْضِ إِلاَّ عَلَی اللّهِ رِزْقُهَا وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ؛ هیچ جنبنده‌ای در زمین نیست، مگر اینکه روزی او بر خداست». (هود: 6) او قرارگاه و محلّ نقل و انتقالش را می‌داند. همه‌ی این‌ها در کتاب آشکاری ثبت است. پیامبر گرامی اسلام (ص) در تفسیر این آیه که در نهی از خوردن مال یتیم است، چنین می‌فرماید: یعنی پیش از آنکه روزی مقدّر و حلالتان برسد، به سوی روزی حرام شتاب نکنید. (عده الداعی، ابن فهد حلی، ص 74) حضرت علی (ع) روزی نزدیک در مسجد از مرکب خود پیاده شد و آن را به شخصی سپرد و به مسجد رفت. آن شخص لجام مرکب را بیرون آورد و فرار کرد. امیرالمؤمنین (ع) در حالی که دو درهم در دست داشت تا مزد سارق لجام را بدهد، از مسجد خارج شد اما دید مرکب، بدون لجام است. حضرت سوار شد و دو درهم را به غلامش داد تا برای آن مرکب لجامی بخرد. غلام به بازار آمد و همان لجام را در دست مردی دید. معلوم شد که دزد آن را به دو درهم به آن شخص فروخته و رفته است. غلام این جریان را به حضرت گزارش داد. امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «إنّ الْعَبْدَ لِیُحْرِمُ نَفْسَهَ الرّزقَ الحَلالَ بِتَرکِ الصَّبْرِ وَ لاِیَزُدادُ عَلی ما قُدِّرَ لَهُ؛ جز این نیست که بنده به سبب صبر نکردن و شتاب زدگی، رزق حلال را بر خود حرام می‌کند؛ در حالی که بیش از آنچه مقدّرش بوده، به دست نمی‌آورد». (شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج3، ص160) گاهی بر اثر چشم‌پوشی از مال حرام، چندین برابر آن از حلال به او خواهد رسید. فهرست مطالبپیشگفتارفصل اول: اخلاق انتخابدرس اول: اهمیّت انتخاب کسب وکاردرس دوم: احکام انتخاب کسب وکارفصل دوم: اخلاق تجارت در اسلامدرس سوم: اخلاق تجارت (1)درس چهارم: اخلاق تجارت (2)فصل سوم: اصول تجارت اسلامیدرس پنجم: اصل روزی حلال [درک روزی مقدّر و توفیق آن]درس ششم: اصل جود و بخشش و انفاق [درک صفت کریم و توفیق آن]درس هفتم: اصل برکت [درک عطای الهی و توفیق آن]درس هشتم: اصل ساده زیستی و قناعت: [درک بهره برداری بهینه و توفیق آن]فصل چهارم: تحلیل فرضیه‌ی جذب و تطبیق آن با اسلامدرس نهم: بررسی فرضیه‌ی جذب با ادله‌ی عقلیدرس دهم: بررسی فرضیه‌ی جذب با ادله‌ی نقلیدرس یازدهم: تطبیق فرضیه‌ی جذب با اسلامدرس دوازدهم: الگوی عبودیت (شرح زیارت امین الله)فصل پنجم: مراحل عبودیت [قانون جذب] و ارتباط آن با اندیشه‌ی تاجردرس سیزدهم: اصل نیت خیردرس چهاردهم: اصل عزم و ارادهدرس پانزدهم: اصل دعا و مناجاتدرس شانزدهم: اصل تفکر و تجسّم خلاقدرس هفدهم: اصل پرسش‌های ارتعاشی (حسن ظنّی و مثبت)درس هجدهم: اصل مفهوم حلم ورزیدرس نوزدهم: اصل توکلدرس بیستم: اصل آبروی داریدرس بیست و یکم: اصل تلقیندرس بیست و دوم: اصل شکرگزاریدرس بیست و سوم: اصل آگاهی (پیش نیاز پاکسازی)درس بیست و چهارم: اصل پاکسازی و بهسازیفصل ششم: لوازم تجارتدرس بیست و پنجم: امنیتدرس بیست و ششم: نگرشدرس بیست و هفتم: تغییردرس بیست و هشتم: باوردرس سی ام: پول و ثروتدرس سی و یکم: فنّ مذاکره و دعوتدرس سی و دوم: ریسکدرس سی و سوم: چند کسب ‌وکاری (متاجر- مکاسب)درس سی و چهارم: تعهّد و مسؤولیت پذیریدرس سی و پنجم: بازار و بازاریدرس سی و ششم: خرید و فروشدرس سی و هفتم: معامله و قرارداددرس سی و هشتم: بازاریاب و بازاریابیفصل هفتم: تجارت و منفعت اجتماعیدرس سی و نهم: تاجر اجتماعیدرس چهلم: تجارت اجتماعی