جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert مقاله علمی و پژوهشی مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان و قضاوت کارکنان

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان و قضاوت کارکنان

مقاله علمی و پژوهشی" مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان و قضاوت کارکنان " مقاله ای است که در 18  صفحه در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به مسئولیت پذیری اجتماعی سازمان، رفتار فرانقشی، تعهد عاطفی،عملکرد درون نقشی و قضاوت کارکنان اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کودکانمان مسئولیت را دوست دارند

ادامه مطلب

closeکودکانمان مسئولیت را دوست دارند

دانش‌آموزان هر‌چه بیشتر در قبال رفتارشان احساس مسئولیت کنند، نیاز کمتری به مدیریت از سوی معلم خواهند داشت. بنابراین معلمان به هر بهانه‌ای می‌بایست به جمعیت دانش‌آموزان مسئولیت‌پذیر، بیفزایند./ ی ارسال مطلب توسط زهرا جعفری

more_vert زندگی با افراد مسئولیت گریز

ادامه مطلب

closeزندگی با افراد مسئولیت گریز

"زنی شاغل هستم که مجبورم به خاطر بیکاری و بی مسئولیتی همسرم از صبح تا شب کار کنم دو سال است ازدواج کرده ام اما تا به حال خانه تمیز به خود ندیده ام ، همسرم می گوید: من زن تو هستم نه خدمتکار خانه ات! دخترم با هزار التماس مرا راضی می کند تا نامش را در کلاس آموزشی دلخواهش بنویسم، اما تا به دو جلسه نرسیده، پشیمان می شود و از رفتن امتناع می کند همکارم عاصی ام کرده است مدام انجام کارهای خود را به من محول می کند و با گوشی همراهش بازی می کند"، و... قطعا شما هم در زندگی خود با افراد مسئولیت گریز مواجه شده اید، آنچه گفته شد تنها نمونه های کوچکی از بی مسئولیتی هاست! اما به راستی شما خود، چقدر مسئولیت پذیرید؟ تعریف تان از مسئولیت چیست؟ آیا سعی می کنید به تمامی تعهدات خود عمل کنید یا آنکه به نیمه راه نرسیده و یا احیانا از همان ابتدا سلب مسئولیت می کنید؟ برای پذیرش یا عدم پذیرش مسئولیت چه اصولی را رعایت می کنید؟ تا به امروز چقدر در انجام تعهدات و مسئولیت هایتان موفق بوده اید؟ برای موفقیت بیشتر در مسئولیت پذیری چه تدابیری اندیشیده اید؟ و... مسئولیت پذیری یکی از مهمترین ویژگی های شخصیتی هر فردی است که در موفقیت او نیز نقش بسزایی دارد. مسئولیت پذیری یک الزام و تعهد درونی برای انجام مطلوب همه فعالیت هایی است که فرد بر عهده اش می گیرد . متاسفانه کم ندیده و نشنیده ایم از زنان و مردان و دختران و پسرانی که مسئولیت گریزند و با توسل به هزاران ترفند متفاوت تلاش می کنند از پذیرش تعهد فرار کنند. بی تردید مسئولیت پذیری عاملی مهم برای تسریع روند پیشرفت های فردی، خانوادگی، اجتماعی و روابط بین فردی است چرا که بر اعتبار اجتماعی شخص، میزان علاقه و اعتماد دیگران به او می افزاید و باعث ایجاد احساس ارزشمندی و عزت نفس بسیار می شود. بی گمان شما نیز با ما هم عقیده اید که زندگی با فردی وظیفه شناس و مسئولیت پذیر بسیار لذت بخش تر از زندگی با فردی بی‌مسئولیت و بی‌وجدان است. مسئولیت پذیری معنا و مفهوم قراردادی، اخلاقی و تربیتی دارد که هر زمانی نیز قابل آموزش و فراگرفتن است؛ اگر چه ممکن است شما به خاطر از دست دادن زمان مفید یادگیری این ویژگی در دوران کودکی و نوجوانی، هم اکنون نیازمند زمان بیشتری برای تمرین و آموختن باشید اما مهم این است که اگر بخواهید می توانید مسئولیت پذیری را یاد بگیرید. فقط باید بخواهید! یادتان باشد هرگز از اشتباه کردن نهراسید، شما هم چون دیگران ممکن الخطا هستید و در مسیر جدیدتان نیازمند تجربه هستید و چه بسا تا زمانی که نابلد راه هستید اشتباه کردن شما حتمی است! بجای مایوس شدن و گرفتن کاسه چه کنم چه کنم به دست، به خودتان قول دهید از این پس از نگاهی دیگر به اشتباهاتتان نظاره خواهید کرد فرد بی‌مسئولیت مسئولیت پذیری یک تعهد درونی برای انجام مطلوب همه فعالیت هایی که بر عهده فرد است   به همین منظور، راهکارهایی جهت پرورش این ویژگی مهم ارایه می شود: تعریف دقیق و مشخصی از مسئولیت پذیری داشته باشیدمسئولیت پذیری چیزی نیست جز توانایی پذیرش، پاسخ گویی و به عهده گرفتن فعالیتی که از کسی درخواست می شود و آن شخص حق دارد انجام آن کار محول شده را بپذیرد و یا رد کند. زمانی که فردی قصد دارد مسئولیتی را بپذیرد، باید کاملا برای خود مشخص کند که موضوع درخواست چیست و در برابر تقبل آن چه چیزی به دست می آورد و یا در صورت عدم تقبل چه چیزی را از دست خواهد داد. در واقع مسئولیت پذیری یک انتخاب کاملا آگاهانه است. دل به دریا بزنید مسئولیت پذیری و احساس مسئولیت زمانی به وجود می آید که فرد مسئولیت داده شده را بر عهده بگیرد. به خاطر داشته باشید تا نخواهید و تلاش نکنید هرگز نمی توانید فرد مسئولیت پذیری شوید. با امروز و فردا کردن راه به جایی نخواهید برد، بی هیچ واهمه ای و با اعتماد به خود و اتکا به توانایی هایتان برای تجربه پیشامدهای جدید در زندگی تان و پرورش بعد جدیدی از وجودتان گام بردارید. ظرفیت شخصیت شما چیزی بیش از آن است که می بینید، به خود و شایستگی های وجودتان ایمان داشته باشید، آنها را بپذیرید و برای شکوفایی شان از هیچ تلاشی دریغ نکنید. یادتان باشد هرگز از اشتباه کردن نهراسید، شما هم چون دیگران ممکن الخطا هستید و در مسیر جدیدتان نیازمند تجربه هستید و چه بسا تا زمانی که نابلد راه هستید اشتباه کردن شما حتمی است! بجای مایوس شدن و گرفتن کاسه چه کنم چه کنم به دست، به خودتان قول دهید از این پس از نگاهی دیگر به اشتباهاتتان نظاره خواهید کرد، اگر دیدگاه تان را عوض کنید، عملکردتان نیز متفاوت خواهد بود بجای سرزنش خود و یا احساس ناامیدی سعی کنید از اشتباهات خود درس بگیرید، نقایص و ضعف های خود را بشناسید و برای ترمیم آنها کاری کنید، بی تردید به این طریق می توانید عملکرد بهتری از آنچه که انجام می دهید به دست آورید. مهارت تصمیم گیری را تقویت کنید برخی مسئولیت پذیری و مسئول بودن را به معنای پیروی کورکورانه و تقلید بی چون و چرا از دیگران معنا می کنند، این درحالی است که هر فردی با دیگری متفاوت است و سبک زندگی متفاوت از دیگری دارد و دقیقا به همین دلیل است که هرگز نمی توان با ارائه نسخه واحدی برای همگان، مسئولیت پذیری را ایجاد کرد. مسئولیت پذیری نیازمند مولفه مهمی به نام تصمیم گیری است؛ تردید و دودلی، مردد بودن، بلاتکلیفی و بی تصمیم بودن راهی برای بی مسئولیت بودن است. توانایی اخذ تصمیم درست و مهارت حل مساله، برای تکامل حس قدرت و کنترل نمودن شرایط زندگی لازم و ضروری است و بر حسب شرایط زمانی و مکانی هر شخصی به گونه ای کاملا منحصر به فرد تعیین می شود. بلی، شما برای مسئولیت پذیری و مسئول بودن باید تصمیم گیرنده خوبی باشید. با خود روراست باشید و عمیقا تامل کنید که در اتخاذ چه تصمیماتی دچار شک و تردید می شوید، بی شک پس از شناخت و پی بردن به این موضوع، می توانید از مهارت حل مساله نیز بهره ببرید. منبع: تبیان

more_vert مقاله تأثیر انواع نظام‌های پرداخت بر مسئولیت‌پذیری شغلی

ادامه مطلب

closeمقاله تأثیر انواع نظام‌های پرداخت بر مسئولیت‌پذیری شغلی

مقاله علمی و پژوهشی " تأثیر انواع نظام‌های پرداخت بر مسئولیت‌پذیری شغلی" مقاله ای است در 25 صفحه و با 35 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد مدیریت منابع انسانی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث ساختار پرداخت؛ پایداری؛ مسئولیت‌پذیری شغلی؛ نظام‌های پرداخت پرداخته شده است چکیده مقاله پژوهش حاضر با هدف بررسی انواع نظام‌های پرداخت و تأثیر آن بر مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی کارکنان انجام شده است. پس از انجام مطالعات نظری و معرفی انواع نظام‌های پرداخت، مدل مفهومی نهایی طراحی شد که در آن، سه نوع نظام پرداخت (شامل: پرداخت ساعتی، پرداخت بر اساس «ارزیابی عملکرد ذهنی» و پرداخت رقابتی) به عنوان متغیرهای پیش‌بین و ساعات کاری و پایداری منابع انسانی به عنوان متغیرهای واسطه (میانجی) و مسئولیت‌پذیری شغلی به عنوان متغیر ملاک در نظر گرفته شد. برای سنجش متغیرها، از پرسشنامۀ استاندارد با طیف پنج‌گزینه‌ای لیکرت که در مجموع شامل 36 پرسش بود، استفاده شد. جامعۀ آماری شامل 360 نفر از کارکنان بانک ملت منطقۀ شمال‌غرب تهران می‌باشد. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS نسخه 20 و SmartPLS نسخه 2 تحلیل شد. نتایج پژوهش، تأثیر منفی انواع نظام‌های پرداخت بر مسئولیت‌پذیری شغلی را نشان داد. همچنین، از میان نظام‌های پرداخت ارائه‌شده، پرداخت رقابتی به خاطر داشنن رابطه مثبت با ساعات کاری و پایداری، مناسب تشخیص داده شد که می‌تواند به‌طور مؤثر توسط سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی مورد استفاده قرار گیرد. عنوان مقاله [English] The Effects of Various Payment Systems on Job Accountability چکیده [English] This research is aimed at assessment of the effects of various payment systems on accountability and responsiveness of the employees. Having studied the theoretical literature and having introduced the various payment systems, the researchers proposed the final conceptual model. This model included three payment systems: hourly payment, payment on the basis of evaluating mental performance, and competitive payment. These systems were employed as predictive variables, while office hours and human resource constancy were proposed as intermittent variables, and job accountability was regarded as standard variable. A questionnaire based on Likert table, composed of 36 questions, was employed to assess the variables. The research population included 360 employees at Mellat Bank in the north west of Tehran. The data was analyzed by SPSS20 and SmartPLS2. The results indicated that payment systems negatively affected job accountability. Competitive payment system came out to be appropriate due to its positive relation with office hours and constancy. It can be employed effectively by public organizations and companies. کلیدواژه‌ها [English] Payment Structure, Constancy, Job Accountability, Payment Systems دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواننداز محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کشف آسیب‌پذیری روز صفر در اینترنت اکسپلورر

ادامه مطلب

closeکشف آسیب‌پذیری روز صفر در اینترنت اکسپلورر

مایکروسافت با انتشار یک اخطاریه امنیتی نسبت به وجود یک آسیب‌پذیری روز صفر در مرورگر اینترنت اکسپلورر هشدار داد. به گزارش پایگاه اینترنتی «ZDNet»، مایکروسافت آسیب پذیری جدید امنیتی در اینترنت اکسپلورر را از نوع نقص اجرای کد از راه دور RCE)Remote Code Execution) ناشی از یک باگ تخریب حافظه در موتور اسکریپت نویسی این مرورگر، شناسایی کرده است. آسیب‌پذیری روز صفر (Zero-day Vulnerability) حفره یا نقصی در یک اپلیکیشن است که برنامه نویسان تنها صفر روز از زمان شناسایی باگ تا مقاوم کردنش در برابر حملات سایبری احتمالی هکرها زمان دارند. مایکروسافت در اخطاریه خود با بیان این که از سوءاستفاده‌های جاری هکرها از این آسیب‌پذیری آگاه است از این حملات با عنوان «حملات هدفمند محدود» نام برد. این نکته از آن حکایت دارد که آسیب‌پذیری مذکور مورد سوءاستفاده گسترده قرار نگرفته و تنها تعداد محدودی از کاربران هدف این حملات قرار گرفته‌اند. براساس گمانه‌زنی‌ها، این حملات محدود بخشی از یک کمپین هک گسترده‌تر هستند که حملات روز صفر هفته گذشته به کاربران مرورگر فایرفاکس را نیز دربرمی‌گیرد. مایکروسافت هنوز پچ امنیتی لازم برای رفع این آسیب‌پذیری را عرضه نکرده است.

more_vert مقاله بررسی همسویی ارزشهای اخلاقی و ارتباطات سازمانی

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی همسویی ارزشهای اخلاقی و ارتباطات سازمانی

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی همسویی ارزشهای اخلاقی و ارتباطات سازمانی (مورد مطالعه : شرکت ارتباطات زیرساخت)" مقاله ای است در 15 صفحه و با 25 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث ارزش های اخلاقی،ارتباطات سازمانی ، تعهد ، عدالت ، مسئولیت پذیری و مشارکت پرداخته شده است چکیده مقاله عنوان مقاله : هدف این پژوهش بررسی همسویی ارزش های اخلاقی و ارتباطات سازمانی است که مطالعه آن در شرکت ارتباطات زیرساخت انجام گردیده است . با توجه به این که تا کنون در مورد همسویی ارزش های اخلاقی و ارتباطات سازمانی تحقیقی صورت نگرفته ، بررسی انجام شده می تواند همسویی ارزشهای اخلاقی با ارتباطات سازمانی را نمایان سازد. جامعه آماری مدیران و کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت می باشد که با توجه به نمونه آماری 284 نفر به صورت نمونه گیری طبقه ای انتخاب شده اند . روش پژوهش توصیفی پیمایشی می باشد . گرداوری داده ها از طریق پرسشنامه انجام و از پرسشنامه های پژوهشی اعم از پرسشنامه هانت و همکاران (1989) ، سینگاپکدی و همکاران (1996) و مقیمی (1394) استفاده شده است . برای روایی ، ابتدا پرسشنامه در اختیار چند تن از متخصصان و مدیران ارشد سازمان قرار گرفت و به تائید آنها رسید و جهت پایایی نیز از طریق نرم افزار SPSS با آزمون کرونباخ قابلیت اعتماد نشان داده شد . یافته های پژوهش نیز نشان داد که در روابط رسمی حاکم در سازمان تنها مولفه مسئولیت پذیری در ارزشهای اخلاقی رابطه مستقیم و معنی داری را ایجاد و در روابط غیر رسمی مولفه های تعهد ، عدالت ، مسئولیت پذیری و مشارکت در ارزشهای اخلاقی رابطه مستقیم و معنی داری را ایجاد می کند و همچنین با تحلیل رگرسیون تعیین گردید که همسویی ارزشهای اخلاقی و ارتباطات سازمانی در سازمان وجود دارد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب قابلیت پیش بینی ضرر در مسئولیت غیر قراردادی

ادامه مطلب

closeکتاب قابلیت پیش بینی ضرر در مسئولیت غیر قراردادی

کتاب قابلیت پیش بینی ضرر در مسئولیت غیر قراردادی، تالیف روح اله سعادتی راد، یکی از شرایط لازم برای مطالبه خسارت در مسوولیت قهری و قراردادی را، قابلیت پیش بینی ضرر معرفی می‌کند. در حالی که در حقوق ایران حکم صریحی در مورد قابلیت پیش بینی ضرر مقرر نشده است. یکی از شرایط لازم برای مطالبه خسارت در برخی از نظام‌های حقوقی آن است که ضرر قابل پیش بینی باشد به موجب این نظریه، فقط خساراتی که در حین تشکیل قرارداد پیش بینی شده یا قابل پیش بینی بوده قابل مطالبه است. در حقوق برخی از کشورها مانند فرانسه به موجب ماده 1150 قانون مدنی این کشور صراحتاً این نظریه مورد پذیرش قرار گرفته است در نظام حقوقی کامن لا نیز این قاعده به طور وسیع مورد پذیرش واقع شده است. به موجب ماده 4-4-7 اصول قراردادهای تجاری بین المللی، متعهد تنها مسئول خساراتی است که پیش بینی می‌کرده یا به طور متعارف قابل پیش بینی بوده است. همچنین در ماده 503-9 اصول حقوق قراردادهای اروپا نیز این نظریه به طور صریح مورد قبول واقع شده است. به عقیده برخی از حقوق دانان نظریه قابل پیش بینی بودن ضرر مبنای قاعده تقلیل خسارت است و در محاسبه خسارات، قاعده تقلیل خسارت اساساً جنبه‌ای از نظریه قابلیت پیش بینی ضرر است. نظریه قابلیت پیش بینی ضرر در کتاب قابلیت پیش بینی ضرر در مسئولیت غیر قراردادی به این معنی است که متعاقدین فکر می‌کنند که خواهان اقدامات مناسب را جهت کاستن از خسارات وارده انجام خواهد داد، در واقع به موجب این نظریه، در زمان انعقاد قرارداد خوانده می‌تواند تصور کند که اگر او قرارداد را نقض کند طرف دیگر قرارداد احتمالاً متحمل میزان خسارت معین (مثلاً به میزان x) خواهد شد. اما اگر طرف دیگر قرارداد اقدامات لازم و متناسب را بعد از نقض تعهد انجام دهد، میزان خسارت می‌تواند کاهش یابد. در نتیجه خسارتی که پیش بینی خواهد شد خسارت وارده منهای خسارت تقلیل یافته خواهد بود. بنابراین به موجب این عقیده چون انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود یا توسعه خسارت توسط خواهان یا زیان دیده امری قابل پیش بینی است، در نتیجه خسارت قابل تقلیل برای قابل مطالبه بودن خیلی بعید و دور است فهرست مطالب مقدمهفصل اولمبانی و تعاریفمبحث اول مفهوم مسئولیتتعریف مسئولیت مدنیمبحث دوم انواع مسئولیتگفتار اول مسئولیت قراردادیگفتار دوم مسئولیت مدنی در معنای خاص (مسئولیت قهری)مبحث سوم مبانی نظری مسئولیتگفتار اول: نظریه تقصیرگفتار دوم: نظریه ایجاد خطرگفتار سوم (نظریه تضمین حق)مبحث چهارم منابع مسئولیتگفتار اول .غصب و انچه در حکم غصب استگفتار دوم.اتلافگفتار سومگفتار چهارم: تفاوت بین اتلاف و تسبیبمبحث پنجم: ارکان تحقق مسئولیت مدنیگفتار اول: ضررالف: ضررمادیب: زیان معنویج: صدمه‌ ‌بدنیگفتار دوم: شرایط‌ ضرر قابل ‌مطالبهالف: ضرر باید مسلم و مستقیم باشدب:فعل ‌زیانبارج: رابطه سببیتمبحث ششم: شرایط مسئولیت قراردادیگفتار اول: وجود قرارداد نافذگفتار دوم: نقض قراردادگفتار سوم: خسارت ناشی از نقض قرارداد باشدمبحث هفتم: مسئولیت غیرقراردادیگفتار اول: حمل رایگان مسافرگفتار دوم: تعهداتی که بوسیله قانون، عرف و یا شروط ضمنی تحمیل می شودگفتار سوم: مسئولیت آخذ بالسومگفتار چهارم: ضمان درکتبصره- وحدت یا تعدد مسئولیت در فقهمبحث هشتم: از حیث دادرسی (نقش قاضی در انتخاب مبنای حکم)مبحث نهم: آثار مترتب بر انتخاب هر یک از دو مبناگفتار اول: از حیث دادگاه صلاحیت دارگفتار دوم: تفاوت اثبات در دو مسئولیتگفتار سوم: تفاوت درجه خطاگفتار چهارم: زمان تخمین خسارت در دو مسئولیتگفتار پنجم: ارزش ادله در دو مسئولیتگفتار ششم: تفاوت ادله در دو مسئولیتگفتار هفتم: تفاوت قانون حکم بر دو مسئولیت (تعارض قوانین)الف- قانون حاکم بر مسئولیت قراردادیب- قانون حاکم در مسئولیت قهریگفتار هشتم: قانون لازم الاجرا در دو مسئولیت (تعارض قوانین در زمان)الف: اعمال حقوقیب- وقایع حقوقیگفتار نهم: میزان خسارت قابل جبران در دو مسئولیتالف- قابلیت پیش بینی و غیر قابل پیش بینیب- خسارت تنبیهیج- خسارت معنوید- تقصیر زیان دیدهگفتار دهم:تفاوت تضامن در دو مسئولیتگفتار یازدهم:شرط عدم مسئولیت در دو مسئولیتگفتار دوازدهم: تفاوت در مرور زمانگفتار سیزدم: ملاک ارزیابی خسارت1- خسارات مورد انتظار2- خسارات مورد استرداد 3- خسارات مورد اعتماد 4- خسارات جبرانیمبحث دهم: قابلیت پیش بینی ضرر در حقوق ایرانگفتار اول: قابلیت پیش بینی ضرر در قوانین موضوعهالف- ماده 221 قانون مدنیب: ماده 623 قانون مدنیج: مواد 379 و 386 قانون تجارته: ماده 520 آیین دادرسی مدنی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنیگفتار دوم: لزوم قابل پیش بینی بودن ضرر در دکترین حقوقینقد این نظریهنظریه مختارفصل دومقاعده پیش بینی پذیری در مسئولیت قراردادی و غیر قراردادیمبحث اول: قلمرو قاعده پیش بینی پذیری ضرر و مبانی آنگفتار اول- قلمرو قاعدهالف- مسئولیت قراردادی حقوق کشورهای دیگر1- در نظام حقوقی کامن لا2- در کنوانسیون سازمان ملل- 1980 وین در بیع بین المللی کالا3- در حقوق فرانسه4 - در اصول قراردادها (Unidroit)5 - در حقوق مصر6- در مسئولیت غیر قراردادیب- در حقوق ایران1-مسئولیت قراردادی در حقوق مدنی2 - در حقوق تجارت3 - در قانون دریایی4- در مسئولیت غیرقراردادی5- مسئولیت مالک در قانون مجازات اسلامی6- قابل پیش بینی بودن ضرر در ضمان تسبیبتبصره: معیار نوعی یا شخصی در تسبیبگفتار دوم- مبانی قاعدهالف- در مسؤولیت قراردادی1- حاکمیت اراده2- حمایت از منافع قراردادیب- در مسئولیت غیرقراردادیمبحث دوم- اجرای قاعده پیش بینی پذیری و ضرر و استثنائات آنگفتار اول- اجرای قاعدهالف- در مسؤولیت قراردادیتبصره اُفت ارزش پولب- در مسوولیت غیر قراردادیج- لزوم پیش بینی ضرر توسط زیان دیدهد- ضابطه تشخیص زیان پیش بینی پذیر (ملاک نوعی یا شخصی)ه- پیش بینی میزان و اهمیت ضررگفتار دوم- اما استثنائات قاعدهالف- تقصیر عمدی و آنچه در حکم آن است.ب- خسارات بدنینتیجه گیریمنابع و مآخذالف) فارسیب: قوانین

more_vert مقاله مدلسازی ساختاری تفسیری نقش تعهد به ارزشهای اسلامی در بهبود اخلاق کسب و کار و مسئولیت های اجتماعی شرکتی

ادامه مطلب

closeمقاله مدلسازی ساختاری تفسیری نقش تعهد به ارزشهای اسلامی در بهبود اخلاق کسب و کار و مسئولیت های اجتماعی شرکتی

مقاله علمی و پژوهشی " مدلسازی ساختاری تفسیری نقش تعهد به ارزشهای اسلامی در بهبود اخلاق کسب و کار و مسئولیت های اجتماعی شرکتی (مورد مطالعه: صنعت مواد غذایی)" مقاله ای است در 28 صفحه و با 63 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث اخلاق کسب و کار، تعهد به ارزشهای اسلامی، مسئولیت های اجتماعی سازمان، مدلسازی ساختاری تفسیری، صنعت مواد غذایی پرداخته شده است چکیده مقاله هدف این تحقیق بررسی نقش تعهد به ارزشهای اسلامی در بهبود اخلاق کسب و کار و مسئولیت های اجتماعی در شرکتهای تولید کننده مواد غذایی است. منظور از اخلاق اسلامی کسب وکار رعایت اخلاقیات مبتنی بر اصول و مبانی است که دین مبین اسلام در قبال همه ذی نفعان (اعم از کارکنان، مشتریان، شرکای تجاری و جامعه) به صاحبان کسب و کار تکلیف می نماید. از سوی دیگر، انجام مسئولیتهای اجتماعی سازمانها از تبعات پایبندی آنها به اخلاقیات در حوزه کسب و کار است. در این تحقیق از روش مدلسازی ساختاری تفسیری استفاده شد. بدین منظور از نظر ۲۱ نفر از خبرگان استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ده عامل تعهد به ارزشهای اسلامی (تعهد به رعایت عدالت با کارکنان، تعهد به توانمند سازی کارکنان، تعهد به حفظ ایمنی و بهداشت کارکنان، تعهد به پرهیز از کم فروشی و گران فروشی، تعهد به پرهیز از تقلب، تعهد به پرهیز از احتکار، تعهد به وفای به عهد با شرکا، تعهد به صداقت با شرکا، تعهد به حفظ و ارتقای فرهنگ، تعهد به حفظ محیط زیست) با رعایت اخلاقیات مبتنی بر قانون و مبتنی بر ارزشهای درونی سازمان رابطه وجود دارد. همچنین رعایت اخلاقیات با انجام مسئولیت های اجتماعی سازمان در قبال اجتماع، اقتصاد و محیط زیست رابطه دارد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی مسئولیت کیفری و جرائم مطبوعاتی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی مسئولیت کیفری و جرائم مطبوعاتی

مقاله علمی و پژوهشی" مسئولیت کیفری و جرائم مطبوعاتی " مقاله ای است در 16 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به مسئولیت کیفری و جرائم مطبوعاتی ، مدیر مسئول ، نویسنده مطبوعات ، مسئولیت جمعی ، مسئولیت تضامنی ، نظریه ترتیبی و صاحب امتیاز اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله اخلاق تربیت در سبک زندگی اسلامی

ادامه مطلب

closeمقاله اخلاق تربیت در سبک زندگی اسلامی

مقاله علمی و پژوهشی " اخلاق تربیت در سبک زندگی اسلامی " مقاله ای است در 15 صفحه و با 17 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث سبک زندگی،تربیت اسلامی،معنویت،مسئولیت‌پذیری،شخصیت انسان‌ها پرداخته شده است چکیده مقاله موضوع اصلی موردتوجه در این مقاله،اخلاق تربیت در سبک زندگی اسلامی است. اهمیت فراوان سبک زندگی در حیات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، و پیامدهای اساسی و مهم ناشی از آن موجب توجه و پرداختن اندیشمندان حوزه‌های مختلف به آن شده و بر همین اساس، علمای حوزه‌های مختلف از جمله جامعه‌شناسی، روانشناسی، مطالعات فرهنگی، انسان‌شناسی، پزشکی و دین‌پژوهان و .... هر یک به فراخور، بخشی از این پدیده را موردمطالعه قرار داده‌اند. در دنیای مدرن در کنار شناسه‌ها و تحولات آن نظیر گسترش و پیشرفت وسایل فناوری و ارتباطی ،اسلام باتربیت انسان‌ها و با ارائه سبک زندگی خاص باعث رشد و شکوفایی و به کمال رسیدن بشر می‌گردد. در این نوشتار به مفهوم و اهداف تربیت در سبک زندگی اسلامی،تربیت الگویی و اجتماعی در سبک زندگی اجتماعی،اصل مسئولیت‌پذیری و جایگزینی ارزش‌های الهی در سبک زندگی اسلامی همچنین نقش معنویت در تربیت تحصیل‌کرده‌ها و نقش حکومت‌ها در شکل‌گیری سبک زندگی خواهیم پرداخت. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert مقاله علمی و پژوهشی اصحاب رسانه و مسئولیت مدنی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی اصحاب رسانه و مسئولیت مدنی

مقاله علمی و پژوهشی" اصحاب رسانه و مسئولیت مدنی " مقاله ای است در 20 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به اصحاب رسانه و مسئولیت مدنی ، رسانه ، فعالیت رسانه ای ، منابع مسئولیت مدنی ، قانون اساسی ، قانون مسئولیت مدنی ، قوانین صدا و سیما ، قوانین ماهواره، سرقت ادبی و مالکیت فکری اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert مقاله بررسی نظارت اخلاقی متقابل دولت و ملت در نظام حقوقی ایران و اسلام

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی نظارت اخلاقی متقابل دولت و ملت در نظام حقوقی ایران و اسلام

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی نظارت اخلاقی متقابل دولت و ملت در نظام حقوقی ایران و اسلام " مقاله ای است در 14 صفحه و با 14 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد پژوهشهای اخلاقی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث فلسفه نظارت، نظارت مردم بر مردم ، نظارت دولت بر دولت ، نظارت دولت بر ملت ، نظام حقوقی ایران ، نظام حقوقی اسلام پرداخته شده است چکیده مقاله همواره بشریت بدنبال ایجاد یک جامعه انسانی مطلوب و منطبق بر آرمانها و خواسته های متعالی خود می باشد.در چنین جامعه ایی می بایست الزاماتی بر پایه اصول حقوقی ، روابط اجتماعی مبتنی بر قرارداد اجتماعی را مدنظر قرار دهد. از این منظر تمسُک جستن به حاکمیت قانون می تواند بعنوان پیش نیاز چنین جامعه ای قلمداد گردد. در پرتو حاکمیت قانون ، همواره اراده های فردی در نظام تصمیم گیری وارد شده و به یک نیاز عمومی یا اراده جمعی تبدیل می گردد ، تمایلات متناقض با افکار عمومی ، نمادی مُخل و برهم زننده هویت جمعی شده و سرمایه های مادی و معنوی افراد اجتماع در خدمت کمالات افراد و اجتماع گذاشته می شود و ساختارهای سیاسی و اجتماعی برآمده از آحاد ملت ، این اراده ها و تمایلات مشترک را شاخص اصلی تعیین مسیر حرکت نظام سیاسی قرار می دهند و درآن جهت تعقیب می نمایند ، حاکمیت قانون، خود نه تنها هویت مشترک اعضای اجتماع را مورد شناسایی قرار می دهد ، بلکه بر مسئولیت متقابل حاکمیت و دولت نیز تاکید دارد، مسئولیتی که هر فرد در برابر سایر افراد اجتماع داشته و در پرتو آن است که حق جسنجوی رفاه ، سعادت ، آسایش و امنیت اجتماعی واجد مفهوم می گردد. هرنوع مجموعه ای خواه اجتماعی یا سیاسی نیاز به کنترل یا نظارت دارد که شیوه های این نظارت و کنترل بر آن حسب مقام نظارت کننده و شیوه کنترلهای پیش بینی شده است.لذا در این مقاله سعی شده که به انواع نظارتهای چهارگانه پیش بینی شده در اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بپردازد و تکالیف مخاطبین آن را در مقایل اینگونه نظارتها مورد کنکاش و نقد قرار دهد. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب بررسی قابلیت پیش‌بینی ضرر در مسئولیت غیر قراردادی

ادامه مطلب

closeکتاب بررسی قابلیت پیش‌بینی ضرر در مسئولیت غیر قراردادی

کتاب بررسی قابلیت پیش‌بینی ضرر در مسئولیت غیر قراردادی نوشته‌ی محمد رضایی مفرد، جهت شناخت هر چه بیشتر حقوقدانان از نحوه‌ی جبران خسارت در مسئولیت مدنی به ویژه در الزامات خارج از قرارداد، می‌تواند شرایط استفاده از این ساز و کار قضایی را به منظور حل و فصل اختلافات حقوقی فراهم آورد. نظم قانونی اموال و اشخاص جامعه در عمده‌ی بخش‌های حقوق مدنی، ارائه شده و غالباً حداقل تکالیف افراد را متضمن است. افراد برای رشد و تعالی باید به حداقل‌ها قناعت نکنند و از سکوی حقوق به قله‌های رفیع اخلاق و دین ارتقا پیدا نمایند. این کافی نیست که ما با اعمال و رفتار خود به دیگران خسارت نرسانیم؛ بلکه باید دیگران را مقدم بدانیم و به آن‌ها مساعدت نماییم. اجرای قانون ضمانت حفظ جامعه در امنیت و نظم است. اگر هر یک از طرفین مثلاً در عقود معین موازین مقرر و یا موارد مشروع توافق شده را رعایت نکردند، ذینفع می‌تواند از طریق مراجع قضایی طرف را وادار به رعایت و اجرای مورد توافق نماید و جبران خسارت وارده را هم بخواهد. در یک جامعه‌ی منظم حقوق افراد محفوظ و مورد رعایت می‌باشد و نیاز به مراجعه‌ به دستگاه قضایی نیست. افراد، حقوق، وظایف و تکالیف خود را کاملاً می‌دانند و در مقام تجاوز به حقوق دیگران نیستند. در اختلافات استفاده از مرجع قضایی رواج ندارد. مراجعه برای رفع اشتباه در حکم و یا موضوع است و پس از رسیدگی به آن اختلاف برطرف می‌شود. از آنجایی که در اعمال قاعده‌ی پیش‌بینی ضرر، درنظام‌های حقوقی، اختلاف نظر هست و اعمال آن در مسئولیت قراردادی مورد قبول است ولی در مسئولیت غیر قراردادی اختلاف نظر وجود دارد، لذا در جهت حل این مشکل و واضح نمودن موضوع، مفهوم و اجرای اعمال قاعده این کتاب در قالب تحقیقی ارائه شده است. در بخشی از کتاب بررسی قابلیت پیش‌بینی ضرر در مسئولیت غیر قراردادی درباره‌ی محدوده مسئولیت می‌خوانیم: قلمرو خسارت قابل مطالبه از عهدشکنی باید محدودیت‌هایی را پذیرا باشد. و این موضوع تقریباً در تمام نظام‌های حقوقی مورد اتفاق نظر قرار دارد. البته دلایلی که این محدودیت‌ها را ایجاب می‌کند کمتر مورد بحث قرار گرفته است، برخی حقوقدانان احتمال داده‌اند که دلایل اصلی این محدودیت را باید در هدف جبران خسارت ناشی از نقض عهد جستجو کرد؛ هدف عمده جبران خسارت از دیدگاه ایشان پیشگیری از پیمان‌شکنی آینده و نزاع و نقار میان اصحاب قرارداد است. پس، محدوده جبران خسارت تا جایی است که این هدف تأمین می‌گردد. این نظر که متعلق به پاره‌ای حقوقدانان آمریکایی است. مبتنی بر این فرض است که مسئولیت قراردادی بر پایه تقصیر مدیون شکل می‌گیرد. زیرا تنها در این صورت است که می‌توان هدف جبران خسارت را «پیشگیری از عهدشکنی آینده» یا به عبارت دیگر «اجتناب از ارتکاب مجدد تقصیر» دانست. البته ایراد این نظر آن است که هدف مسئولیت قراردادی را مجازات عهدشکن به منظور پیش گیری از پیمان شکنی می‌داند و از این رو مسئولیت قراردادی را به مسئولیت کیفری نزدیک می‌سازد و این نتیجه امروز در مسئولیت مدنی طرفداری ندارد. نظر دیگر آن است که حمایت از منافع طرفین عقد اقتضاء می‌کند که قلمرو مسئولیت ناشی از عهدشکنی محدود شود، زیرا توسعه مسئولیت پیمان‌شکن ممکن است برخلاف منفعت اعتماد یا انتظار او از عقد باشد و تعادل قراردادی را برهم زند. در ادامه قطع نظر از مباحث ارائه شده، می‌دانیم در تمامی نظام‌های حقوقی این اتفاق نظر وجود دارد که قلمرو خسارت قابل مطالبه از پیمان شکنی باید دارای محدودیت‌هایی باشد. این محدودیت‌ها ناشی از شیوه‌ها و طرق گوناگون است. فهرست مطالب مقدمهفصل اول: کلیاتفصل دوم: قلمرو قاعده پیش‌بینی‌پذیری ضررفصل سوم: مبنای قاعده پیش‌بینی‌پذیری ضررفصل چهارم: اجرای قاعده پیش‌بینی ضررمنابع و مآخذ

more_vert کتاب « چالش های جدید حقوق فرزند پذیری»

ادامه مطلب

closeکتاب « چالش های جدید حقوق فرزند پذیری»

کتاب « چالش‌های جدید حقوق فرزند پذیری» با تلاش یک مدرس دانشگاه به نام مریم صیادی در سال ۹۹ به چاپ رسیده است. کتاب چالش های جدید حقوق فرزند پروری در قطع وزیری و ۱۷۱ صفحه با مشارکت انتشارات« پرپروک » خمین به چاپ رسیده است.این کتاب با شمارگان یک‌هزار نسخه و قیمت ۳۰۰ هزار ریال در اختیار علاقه‌مندان به کتاب‌های حقوقی قرار گرفت.«بازشناسی مفهوم فرزند پذیری و بیان پیشینه» آن به‌عنوان بخش اول کتاب شامل هفت فصل با عناوین تعریف لغوی اصطلاحات، مفهوم فرزند پذیری یا فرزند خواندگی در حقوق ایران و فقه امامیه، فرزند پذیری بین المللی، فرزند پذیری مدرن، محاسن و معایب فرزند پذیری، بررسی تاریخچه تحولات فرزند پذیری و نگاهی اجمالی به جایگاه فرزند پذیری در سایر کشورها است.بخش دوم کتاب «جایگاه حقوقی فرزند پذیری» را در سه فصل جایگاه حقوقی فرزند پذیری در فقه، جایگاه قانونی فرزند پذیری در ایران و تشریفات قانونی و شرایط سرپرستی از کودک بی سرپرست بیان می‌کند.نویسنده « آثار ناشی از فرزند پذیری » را در بخش سوم کتاب و در فصل‌های آثار فرزند پذیری، آثار فرزند پذیری در قانون جدید مصوب ۱۳۹۲ و آیین نامه اجرایی آن در سال ۱۳۹۴ و تطبیق مباحث اخیر در خصوص قوانین موجود با نظر فقه‌های امامیه توضیح می‌دهد.در سخنی از مولف کتاب آمده است: « فرزند پذیری عبارت از یک رابطه حقوقی است که بر اثر پذیرفته شدن طفلی به‌عنوان فرزند از جانب زن و مردی به وجود می آید، بدون آنکه پذیرندگان طفل، پدر و مادر واقعی آن طفل باشند.تفاوت فرزند واقعی و فرزند حکمی یا ظاهری در این است که پیوند موجود بین فرزند حقیقی و پدر و مادر وی پیوندی طبیعی و ناگسستنی است و رابطه حقوقی بین آنها هرگز از بین نخواهد رفت.در مقدمه کتاب فرزند پذیری یا فرزندخواندگی یکی از موضوعات در خور توجه در قوانین حقوق خصوصی در جوامع امروزی بیان شده و است؛ این مساله که ریشه در نیازهای عاطفی و اقتصادی داشته و گاهی عوامل روحی و معنوی یا موجب پیدایش آن شده است، پیشینه ای به درازای تاریخ تمدن بشر دارد.قانون حمایت از کودکان بی سرپرست مصوب ۱۳۵۳، نیز به منظور تامین منافع مادی و معنوی آنان، شرایط خاصی را برای خانواده هایی که می خواهند سرپرستی اطفال بدون سرپرست را به عهده بگیرند وضع نموده است.ماده ۱۱ قانون مذکور، وظایف و تکالیف سرپرست و طفل تحت سرپرستی او را از لحاظ نگاهداری و تربیت و نفقه و احترام، با حقوق و تکالیف اولاد و پدر و مادر برابر نهاده است.بیش از ۸۰ نویسنده و شاعر در خمین کتاب چاپ کرده اند.

more_vert مقاله بررسی ویژگی‌های عدالت مطلوب در ماده اول قانون مسئولیت مدنی ایران در مقایسه با نظریه‌ عدالت توزیعی جان راولز

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی ویژگی‌های عدالت مطلوب در ماده اول قانون مسئولیت مدنی ایران در مقایسه با نظریه‌ عدالت توزیعی جان راولز

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی ویژگی‌های عدالت مطلوب در ماده اول قانون مسئولیت مدنی ایران در مقایسه با نظریه‌ عدالت توزیعی جان راولز " مقاله ای است در 31 صفحه و با 49 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد حقوق خصوصی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث  نظریه عدالت جان راولز؛ قانون مسئولیت مدنی ایران؛ عدالت توزیعی؛ عدالت صوری؛ عدالت اصلاحی؛ صورت‌گرایی حقوقی پرداخته شده است چکیده مقاله از سال 1971 میلادی و با انتشار کتاب «نظریه‌ای در باب عدالت» توسط جان راولز، دیدگاه وی  در خصوص عدالت و نحوه‌ اجرای آن در صدر مهم‌ترین نظریه‌های مطرح شده در قرن بیستم قرار گرفته است. در دومین اصل عدالت راولز که آن را اصل تمایز می‌خوانند، بر مفاهیمی همچون برقراری عدالت توزیعی و باز‌توزیعی، عدالت ماهوی، ایجاد نابرابری به نفع نابرخوردارها و تضمین رفاه اجتماعی برای همگان تاکید می‌شود. از آنجا که عرصه‌ مسئولیت مدنی نمی‌تواند نسبت به تحولات ایجاد شده در مفهوم عدالت و نحوه‌ برقراری آن در اجتماع ساکن و بی‌تفاوت باشد، در این مقاله کوشش شده تا ویژگی‌های عدالت مطلوب در ماده‌ اول قانون مسئولیت مدنی ایران در چارچوب نظریه‌ عدالت راولز مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. از آنجا که ماده مزبور نقش مهمی در صورت‌بندی قواعد مسئولیت مدنی در نظام حقوقی کشور دارد، به نظر می‌رسد مورد مناسبی برای بررسی و مقایسه با جدیدترین نظریات فلسفی پیرامون عدالت باشد. از نظر نویسندگان، این ماده دارای ویژگی‌هایی نظیر پیروی از صورت‌گرایی حقوقی، توجه به عدالت صوری(در برابر عدالت ماهوی) و تمرکز بر عدالت اصلاحی(در برابر عدالت توزیعی و باز‌توزیعی) است که باعث می‌شود تفاوت‌های بارزی با تلقی جان راولز از برقراری عدالت در اجتماع داشته باشد. عنوان مقاله [English] Features of Justice in the First Article of the Iranian Civil Liability Act in Comparison with of John Rawls's Distributive Justice Theory چکیده [English] Since 1971, and concurrent with the dissemination of John Rawls’s theory of justice, his views on the concept of justice and its execution in the society has been at the forefront of the recent theories in the twentieth century. In the second principle of this theory (called the principle of difference) Rawls focuses on substances such as distributive and redistributive justice, material justice, inequality in favor of the poors and vulnerable deciles and ensuring welfare for all. As we do not expect law and specially the branch of civil responsibility to be indifferent to new approaches toward justice, this essay tries to analyze  the first article of the Iranian civil responsibility Act in the context of Rawls’s theory.It is assumed that this article plays an important role in the legal system in this country. From the authors point of view the discussed article contains some characteristics like following legal formalism, centralization on formal justice (vs. material justice) and tendency to execute corrective justice (vs. distributive or redistributive justice). These features lead to obvious differences with Rawls’s considered approach about justice and equity. کلیدواژه‌ها [English] John Rawls’s theory of justice, Iranian civil Liability Act, Distributive justice, Formal justice, Corrective justice, Legal formalism دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب کلیدی بر شهرهای پایدار

ادامه مطلب

closeکتاب کلیدی بر شهرهای پایدار

همواره از مدیران شهری خواسته می‌شود با استفاده از کمترین منابع کارهای متعددی در شهر انجام دهند. به عبارت دیگر دولت‌ها مسئولیت‌هایی را به شهرهای کوچک و بزرگ واگذار می‌کنند، اما بودجۀ متناسب با این مسئولیت‌ها برای آن‌ها در نظر نمی‌گیرند. از طرفی نبود تعادل میان نیازها و ظرفیت‌ها، برای ارائه خدمات در جوامع شهری، سبب تشدید نابرابری‌ها و افزایش نیازهای اساسی انسانی و کمبود زیرساخت‌های عمومی‌ می‌شود؛ اگرچه همواره می‌توان با طرحی ابتکاری، چشم‌اندازی برنامه‌ریزی‌شده، مخاطره‌پذیری در آزمایش روش‌های جدید و شکستن ساختارهای قدیمی اقداماتی انجام داد. مثلاً شهردار یکی از شهرهای کلمبیا از محل بودجه پروژه ساخت یک بزرگراه چندطبقه برای ساخت پیاده‌رو، کتابخانه و مراکز بهداشتی در سکونتگاه‌های غیررسمی سرمایه‌گذاری کرد. از این طریق برای افراد نیازمند شهر فرصت‌های شغلی ایجاد شد و سطح کیفی زندگی آن‌ها به طور پایدار ارتقا یافت. از ویژگی‌های این کتاب ارائۀ چهارچوب و الگویی عام برای توسعه پایدار است که برای همۀ جوامع، اعم از توسعه‌یافته یا در حال توسعه، قابل استفاده ‌باشد. همچنین از آنجا که الگوی مذکور از تجارب یکی از شهرهای کانادایی گرفته شده می‌توان از تحقق‌ و اجرایی بودن آن نیز مطمئن بود.

more_vert مقاله بررسی تنوع‌پذیری در صادرات غیرنفتی ایران با معرفی یک شاخص جدید

ادامه مطلب

closeمقاله بررسی تنوع‌پذیری در صادرات غیرنفتی ایران با معرفی یک شاخص جدید

مقاله علمی و پژوهشی " بررسی تنوع‌پذیری در صادرات غیرنفتی ایران با معرفی یک شاخص جدید" مقاله ای است در 28 صفحه و با 40 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد سیاست ها و پژوهشهای اقتصادی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به مباحث تنوع‌پذیری، شاخص تنوع‌پذیری ترکیبی، ISIC پرداخته شده است چکیده مقاله ساختار صادراتی یک کشور با گذر از مراحل مختلف توسعه‌یافتگی به تدریج متنوع‌تر می‌شود و طی زمان در برخی بخش‌های اقتصادی تمرکز بیشتر و تنوع کمتری می‌یابد. بر این اساس، متنوع‌ساختن ساختار تولید یک کشور برای تنوع‌بخشی به امر صادرات و سپس رسیدن به مرحله تخصص صادراتی امری ضروری است. مطالعه حاضر برای بررسی روند تنوع‌پذیری صادرات غیرنفتی کشور ضمن بررسی و محاسبه شانزده شاخص تنوع‌پذیری سه نقطه ضعف اصلی آنها شامل عدم رعایت شروط سازگاری، یکنواختی و همسازی را برشمرده شاخص جدیدی را تحت عنوان شاخص تنوع‌پذیری ترکیبی برای رفع این نقاط ضعف معرفی کرده و مورد محاسبه قرار می‌دهد. نتایج محاسبه شاخص تنوع‌پذیری ترکیبی نشان می‌دهد که روند صادرات غیرنفتی کشور به لحاظ تنوع‌پذیری به سه دوره روند صعودی شدید طی سال‌های (۱۳۷۳-۱۳۸۰) روند صعودی آرام و رسیدن به نقطه حداکثری طی دوره (۱۳۸۰-۱۳۸۴) و روند نزولی طی سال‌های (۱۳۸۴-۱۳۸۷) با یک رشد آرام در سال 1388 تقسیم‌بندی می‌شود. دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب مهارت‌های معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی

ادامه مطلب

closeکتاب مهارت‌های معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی

در کتاب مهارت‌های معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی، ابتدا با پایه و اساس موضوع یعنی تربیت آشنا شده و در ادامه به نقش و اهمیت معلم، شایستگی‌ها و توانایی‌ها، تربیت سیاسی و اجتماعی، نقش معلم در پیشبرد تربیت و ... اشاره می‌شود. کمال انسان در نظام تعلیم و تربیت اسلامی رسیدن به قرب الهی و حیات طیبه است و یکی از نهادهای مهم در این امر آموزش و پرورش می‌باشد و مهم‌تر از آن سکان دار این نهاد که معلم باشد بسیار قابل توجه است. معلم می‌تواند این نو نهال را به هر گونه که بخواهد تربیت و رشد و نمو دهد. سیستم آموزش و پرورش در هر کشوری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همة کشورهای موفق در دنیا وامدار تلاش سیستم آموزش و پرورش خود می‌باشند، چرا که این نهاد است که مهمترین رکن توسعه یعنی نیروی انسانی متخصص و کارآمد را برای کشور تربیت می‌کند و تحویل جامعه می‌دهد. در این سیستم یکی از ارکان مهم، معلم می‌باشد. در سیستم‌های آموزشی، افراد زیادی مشغول به کارند و فعالیت‌های آنها بطور مستقیم یا غیرمستقیم در تربیت دانش‌آموزان موثر است اما در این میان، نقش معلمان از دیگر افراد بسیار برجسته‌تر می‌نماید چنان که بیشتر اوقات را دانش آموزان در مدرسه زیر نظر آن‌ها سپری می‌کنند و عوامل دیگر هم فراهم آورنده زمینه برای فعالیت معلم‌ها می‌باشد از این رو بسیاری از دانش آموختگان نظام آموزشی سنتی و جدید شکل‌گیری شخصیت خود را مرهون معلمان خود می‌دانند. فهرست مطالبفصل اول: شایستگی و مهارت‌های مورد نیاز معلمی در تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزانچکیدهمقدمهتربیتنسبت شایستگی و نقشنقش معلم در ایمان‌ آفرینینقش معلم نسبت به فرهنگمدرسه، سن تربیت‌پذیریپاره‌ای ازویژگی‌های معلمنقش تاثیر گذار معلمتاثیر مدرسه بر رشد و تربیت اجتماعی از دید گاه پیاژهشایستگی‌های حرفه‌ای معلممسئولیت حرفه‌ای معلممفهوم تربیت سیاسیجایگاه و نقش معلمان در جامعه‌پذیری سیاسی دانش آموزانتربیت اجتماعینقش مدرسه در فرآیند جامعه‌پذیرینتیجه‌گیریمنابعفصل دوم: نقش معلمان در تربیت سیاسی و اجتماعی دانش آموزانچکیدهمقدمهنقش جامعه‌پذیری معلمضرورت تربیت سیاسیوظایف معلم در قبال موفقیت دانش آموزاننقش معلم در جامعه چیست؟عوامل موثر در کارآیی معلمهدف‌های روانی و اجتماعی تربیت اجتماعینقش معلم در تربیتبه سوی تربیت آسانشناخت و درونی کردن ارزش‌هانقش معلمان در سلامت روان دانش آموزانتربیت سیاسی از مسئولیت خانواده تا نقش مدارس و احزابعوامل اساسی ارتباطتاثیر مدرسه بر آموزش مهارت اجتماعیپیش نیاز معلمنتیجه‌گیریمنابعفصل سوم: تشکل‌های دانشجویی و تربیت سیاسی، اجتماعی دانشجو معلمانچکیدهمقدمهتربیتضرورت تشکل‌هاجایگاه و نقش معلم در اسلامهدف تربیت دینیکارکرد تشکلهارسالت تشکلهای اسلامیبایستگی‌های تشکلهای اسلامی دانشجوییآفات و خطراتتشکل‌های دانشجوییویژگی‌های اعضای تشکل‌هاهمکاری متقابل خانه و مدرسهتقویت‌های انگیزشیخانواده و نقش آن در تربیت فرزند خودمشارکت سیاسیدانشجویان و سیاستنتیجه‌گیریمنابع

more_vert مقاله علمی و پژوهشی رهبری اخلاقی و انطباق پذیری سازمانی

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی رهبری اخلاقی و انطباق پذیری سازمانی

مقاله علمی و پژوهشی" رهبری اخلاقی و انطباق پذیری سازمانی " مقاله ای است که در 20 صفحه در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت دولتی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به رهبری اخلاقی ، انطباق پذیری سازمانی، تسهیم قدرت ، جهت گیری مردمی و هدایت اخلاقی اشاره شده است. محتوای این مقاله دانشگاهی می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب یادگیری تلفیقی در آموزش عالی

ادامه مطلب

closeکتاب یادگیری تلفیقی در آموزش عالی

در سال‏‌های اخیر رویکرد مستقل نظام آموزشی به‌­ویژه در آموزش عالی با ظهور تکنولوژی‏‌های نوین و همچنین با ارائه نظریه‏‌های یادگیری جدید دستخوش تغییر و تحولات بنیادین شده است. این شرایط را می‏توان در بسیاری از نظام‏‌های آموزشی کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه مشاهده کرد. یادگیری تلفیقی با بهره‌­گیری از کلیه ظرفیت‏‌ها و توانمندی‌‏های نظام آموزش حضوری و نظام آموزش از راه دور به‌­ویژه نسل‏‌های نوینی که مبتنی بر کامپیوتر و شبکه می‌‏باشد، تجربه‌­های یادگیری را بهبود می‏‌بخشد. در این رویکرد به صورت سیستماتیک از کلیه نظریه‏‌های یادگیری بهره گرفته می­شود. این نظریه‌­ها عبارت­انداز: نظریه‏‌های یادگیری رفتاری، شناختی، ساختن­‌گرایی و ارتباط‌­گرایی، شناختی- اجتماعی، از کلیه رسانه‏‌های آموزشی و همچنین از روش­‌های مختلف یاددهی- یادگیری برای طراحی، توسعه، اجرا، مدیریت و ارزشیابی فرایند، منابع و فعالیت‏‌های یادگیری نیز استفاده می­شود. فهرست مطالبپیشگفتار مترجمانمقدمهبررسی اجمالی محتوای کتابتقدیر و تشکرمعرفی نویسندگان کتاببخش اول: چارچوب اجتماع کاوشگرفصل اول: یادگیری تلفیقی در آموزش عالیفصل دوم: یادگیری تلفیقی و اجتماع کاوشگرفصل سوم: طراحی محیط‏های یادگیری تلفیقی در راستای ایجاد اجتماع کاوشگرفصل چهارم: ایجاد اجتماع کاوشگر برای توسعه دانشکدهبخش دوم: یادگیری تلفیقی درعملفصل پنجم: طرح‌‏های یادگیری تلفیقیفصل ششم: دستورالعمل‏‌های یادگیری تلفیقیفصل هفتم: راهبردها و ابزارهای یادگیری تلفیقیفصل هشتم: آینده یادگیری تلفیقیمنابع (Reference)پیوست شماره 1: تغییر سازمانیپیوست شماره 2: فرم گزارش پروژه آموزشیپیوست شماره 3: طراحی مجدد دستورالعمل‏ها برای ایجاد یادگیری تلفیقیپیوست شماره 4: گزارش مستندی از برنامه‌‏ریزی اجتماع تلفیقی کاوشگر در دانشکدهپیوست شماره 5: پرسشنامه نظرسنجی از دانشجویانپیوست شماره 6: سوالات مصاحبه از اعضاء هیئت علمیپیوست شماره 7: نتایج نظرسنجی از دانشجویانپیوست شماره 8: اظهارات ارائه شده توسط اعضاء هیئت علمی در مصاحبهپیوست شماره 9: الگویی برای آماده‌‏سازی طرح کلی یادگیری تلفیقیپیوست شماره 10: نمونه‏‌ای از درس‏ها برخط بر پایه یادگیری تلفیقیپیوست شماره 11: پیشنهادهای حاصل از ارزیابی نمونه فوق برای تعیین کارپوشه الکترونیکیواژه نامه انگلیسی-فارسی