جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert کتاب موسیقی ملل

ادامه مطلب

closeکتاب موسیقی ملل

موسیقی ملل (انگلیسی: World music) رده‌ای از موسیقی است که دربردارندهٔ سبک‌های گوناگونی از موسیقی جهان شامل انواع موسیقی‌های فولکلور، بومی، سنتی، نوسنت‌گرا و تلفیقی است. واژه موسیقی از واژه‌ای یونانی و گرفته شده از کلمه Mousika و مشتق از کلمه Muse می‌باشد که نام رب النوع حافظ شعر و ادب و موسیقی یونان باستان می‌باشد. موسیقی را هنر بیان احساسات به وسیله آواها گفته‌اند که مهم‌ترین عوامل آن صدا و ریتم هستند و همچنین دانش ترکیب صداها به گونه‌ای که خوش آیند باشد و سبب انبساط و انقلاب روان گردد نیز نامیده می‌شود. فهرست مطالبتعریف موسیقیریشه‌یابی واژه موسیقیتعریف موسیقی از دیدگاه بزرگانتعاریف گذشتگان درباره موسیقیموسیقی آسیاییموسیقی ژاپنموسیقی در چیننفوذ موسیقی ایران در چینموسیقی هندیموسیقی ایتالیاییموسیقی یونانموسیقی اسپانیاییموسیقی امریکای لاتینموسیقی آفریقاییسازها و سبکهافهرست منابع و مآخذ

more_vert کتاب درس گفتارهای نقد موسیقی

ادامه مطلب

closeکتاب درس گفتارهای نقد موسیقی

هنر شهادتی است از سر صدق، نوری ست که فاجعه را ترجمه می کند تا آدمی حشمت موهون اش را باز شناسد. مجموعه درس گفتارهای پیش رو و حاشیه های آن، بر پایه ی جست و جو برای یافتن پاسخ یک پرسش و برآوردن یک نیاز پدید آمد. پرسشی که منجر به این زنجیره گفتارها شد این بود: نقد موسیقی می تواند آموزش داده شود؟ فهرست مطالبطرح اولیه ی کارگاه (هشت جلسه نخست)تعاریف اولیه، شنیدار نقدگرانهتکنیک های عمومی نقدسه یاریگر نقد موسیقی و زبان و واژگانآشنایی با برخی بحث ها در زیبا شناسی و فلسفهمسایل علمی نقد موسیقینقد موسیقی ایرانطرح اولیه ی کارگاه (هشت جلسه دوم)نقد تکوینینقد تفسیرینقد نشانه شناسانه ی موسیقینقد روان شناسانه و تحلیل زبان شناسانه ی موسیقینقد نشانه شناسانه ی موسیقینقد سیاسی، ایدئوبوژیک موسیقینقد فمنیستی موسیقیبرخی مسایل در نقد موسیقی مردم پسند

more_vert مقاله علمی و پژوهشی سیاستگذاری موسیقی در جمهوری اسلامی ایران

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی سیاستگذاری موسیقی در جمهوری اسلامی ایران

مقاله علمی و پژوهشی" سیاستگذاری موسیقی در جمهوری اسلامی ایران " مقاله ای است در 24 صفحه که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مدیریت رسانه منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی به سیاستگذاری موسیقی در جمهوری اسلامی ایران ، الگوی فرایندی ، فرهنگ سازی ، تولید موسیقی ، موسیقی اصیل ، موسیقی سنتی ، آموزش موسیقی ، فرهنگستان هنر ، مرکز موسیقی اشاره شده است. محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب کالبدگشایی ژانرهای موسیقی

ادامه مطلب

closeکتاب کالبدگشایی ژانرهای موسیقی

مطالب عنوان شده این کتاب پیرامون تاریخچه‌ای از تکامل ابتدایی هنر و سیر گشایش ژانرها و زیر ژانرهای متفاوت موسیقی طی پیشرفت زمان تا قرن بیست و یکم است برای اینکه تفاوت کالبد موزیک موجود در قرن بیستم را با نگاهی ریز بینانه‌تر نسبت به قرون پیش مورد کاوش قرار دهیم و بهتر به درک موسیقی قرنی که گذشت بپردازیم که در آن به توضیح سبک های جاز، متال، راک، رپ، پاپ، بلوز و... نیز بصورت تخصصی پرداخته شده است. هدف از به تحریر دراوردن این کتاب اشنایی با مسائل و موسیقی پیرامون جوانان امروز است. سبک موسیقی یا گونهٔ موسیقی یک مقوله یا نام است که برای توصیف صفات یک گروه از آهنگ‌ها که با هم عناصر مشترکی نشان می‌دهند بکار می‌رود. برخی سبک‌ها مانند موسیقی ایرانی، هندی، غربی و جز اینها تعریفی جغرافیایی دارند و برخی دیگر مثلآ موسیقی باروک و سنتی تعریفی مربوط به زمان و دوره دارند. همچنین دسته‌ای دیگر از موسیقی‌ها مانند سبکی به نام موسیقی آرایشگاهی بنا به نیازمندی‌های دقیق فنی تعریف می‌گردند.

more_vert کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی

ادامه مطلب

closeکتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی

کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی نوشتۀ فریدون ناصری، شامل هشت هزار لغت و اصطلاح و ترجمه‌ی تأویلی و بیانی اصطلاحات رایج در موسیقی است. همچنین کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی شامل تلفظ مهم‌ترین اصطلاحات ایتالیایی به همراه مجموعه‌ای از اصطلاحات آلمانی و ایتالیایی آن‌گونه که در هنر موسیقی به‌ کار می‌رود آمده است. فریدون ناصری در تألیف این فرهنگ از فرهنگ‌هایی نظیر فرهنگ پل رونتون، دیکسیونر موسیقی لاروس،‌ انسیکلوپدی فاسکل، دیکسیونر مارک هونگر، فرهنگ موسیقی رولاند دوکانده، انسیکلوپدی موسیقی مقدس استفاده کرده است. فریدون ناصری نوازنده ویلنسل، آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیک تهران و مولف و مترجم چند کتاب موسیقی بود. او را باید احیاء کننده ارکستر سمفونیک تهران در بعد از انقلاب نام نهاد. تلاش‌های شبانه‌روزی او در بیش از یک و نیم دهه‌ای که رهبری این ارکستر را عهده‌دار بود سبب شد تا این ارکستر دوران صباوت خود را به خوبی طی کند و پا سفت نماید.

more_vert کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی

ادامه مطلب

closeکتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی

کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی نوشتۀ فریدون ناصری، شامل هشت هزار لغت و اصطلاح و ترجمه‌ی تأویلی و بیانی اصطلاحات رایج در موسیقی است. همچنین کتاب فرهنگ جامع اصطلاحات موسیقی شامل تلفظ مهم‌ترین اصطلاحات ایتالیایی به همراه مجموعه‌ای از اصطلاحات آلمانی و ایتالیایی آن‌گونه که در هنر موسیقی به‌ کار می‌رود آمده است. فریدون ناصری در تألیف این فرهنگ از فرهنگ‌هایی نظیر فرهنگ پل رونتون، دیکسیونر موسیقی لاروس،‌ انسیکلوپدی فاسکل، دیکسیونر مارک هونگر، فرهنگ موسیقی رولاند دوکانده، انسیکلوپدی موسیقی مقدس استفاده کرده است. فریدون ناصری نوازنده ویلنسل، آهنگساز و رهبر ارکستر سمفونیک تهران و مولف و مترجم چند کتاب موسیقی بود. او را باید احیاء کننده ارکستر سمفونیک تهران در بعد از انقلاب نام نهاد. تلاش‌های شبانه‌روزی او در بیش از یک و نیم دهه‌ای که رهبری این ارکستر را عهده‌دار بود سبب شد تا این ارکستر دوران صباوت خود را به خوبی طی کند و پا سفت نماید.

more_vert کتاب جامعه شناسی موسیقی زیرزمینی

ادامه مطلب

closeکتاب جامعه شناسی موسیقی زیرزمینی

در این کتاب سعی بر این بوده تا با تشریح توضیحاتی پیرامون هنر و زندگی در دنیای موسیقی؛به پیشگیری از خطاها پرداخته و راهی بسوی شکوفایی خلاقیت هنرمندان گشوده شود. نوع بیانی که هنرمندان برای نشان دادن افکارشان انتخاب می کنند بر مبنای نگرش و کاوشی است که انجام می دهند و بازتابی که از اتفاقات جهان در ذهنشان جریان می یاد موجب خلق آثاری می شود که تجلی متفاوت و یا همسان در گونه بیان هنر ها پدید می آورد. در واقع هنر با انگیزه های هنرمند مرتبط است و تصوری از جهان است که در قالبی از آثار هنری خلق می شوند و در زمان تماس با مخاطب به معنا می رسد. موسیقی تنها هنریست که بدون دیدن درک می شود و واکنش درونی آهنگساز را به وسیله اصوات نامرئی به دنیای بیرونی نمایان می کند که طی این جریان تصویرهای ذهنی متفاوت و گاه مشابه در شنونده برانگیخته می شود. موسیقی درای زبانی بین المللی و خاص می باد که برای تمام هنرمندان موسیقی دارای مفهومی همسان است و این یکسان بودن زبان نوشتاری موسیقی، دربین کشورهای مختلف، خود نوعی همبستگی و صلح همراه با عشق به انسانیت عرضه داشته و باعث شده است تا این زبان در تمام نقاط جهان قابل درک باشد. فهرست مطالببخش اول: هنر در گذر ایام بخش دوم: دلایل پیدایش موسیقی زیر زمینی بخش سوم: سیر موسیقی ایران در نیم قرن اخیر بخش چهارم: دالایل انگ شیطان پرستی به موسیقی متال بخش پنجم: ارتباط مردم با هنرمند بخش ششم: رویکرد موسیقی زیر زمینی

more_vert نرم افزار ویرایش نت های موسیقی Celemony Melodyne Studio

ادامه مطلب

closeنرم افزار ویرایش نت های موسیقی Celemony Melodyne Studio

نرم افزار ویرایش نت های موسیقی - Celemony Melodyne Studio v4.2.0.2 نرم افزار ویرایش نت های موسیقی اصطلاح نُت در موسیقی، دو معنی عمده دارد. معنای اول این که نشانه‌ای است در یادداشت‌های موزیکال برای نشان دادن نسبی مدت و زمان اجرای یک صوت و معنای دوم، یک صدای معین، به تنهایی. نت‌ها مانند «اتم‌های» بسیاری از موسیقی‌های غربی هستند، تجزیه و تحلیل اجزاء یک اثر موزیکال که ایفای آن را آسان می‌کند، درک موسیقی، و آنالیز.Celemony Melodyne نرم افزار کاربردی است که با استفاده از آن می توانید نت های موسیقی ها را ویرایش کنید. با استفاده از این نرم افزار فوق العاده می توانید نت های اضافه و اشتباه را از موسیقی های ضبط شده حذف کنید. همچنین می توانید از این نرم افزار در جهت تغییر در Pitch که توسط آن قادر به تنظیم اصوات پلی فونیک، ملودی های سنتی و نت موسیقی خواهید بود، استفاده کرده و به راحتی می توانید موزیک های خود را اصلاح کنید. یکی از قابلیت های کلیدی این نرم افزار تفکیک چند صدایی می باشد. اگر بخواهید آکورد یک ریتم نواخته شده با گیتار را تغییر بدهید و به نوارنده هم دسترسی نداشته باشید، با کمک این برنامه می توانید صداهای نواخته شده را به صورت مجزا مشاهده کرده و هر یک را به صورت جداگانه ویرایش کنید. این نرم افزار محصولی فوق العاده از شرکت بزرگ Celemony است. قابلیت های کلیدی نرم افزار Celemony Melodyne:- تیون کردن و تغییر در Pitch- حذف نت های اضافه و اشتباه از موسیقی های ضبط شده- تفکیک چند صدایی- سازگار با نسخه های مختلف ویندوز

more_vert آموزش موسیقی

ادامه مطلب

closeآموزش موسیقی

قابل توجه والدینی که با شروع فصل تابستان قصد ثبت نام فرزندانشان در کلاس ها را دارند!! موسیقی را فراموش نکنید... 

more_vert کتاب موسیقی فیلم برای دو گیتار

ادامه مطلب

closeکتاب موسیقی فیلم برای دو گیتار

کتاب موسیقی فیلم برای دو گیتار به قلم حمید نوروزی چاکلی، شامل 8 اثر از آهنگسازان سرشناس موسیقی فیلم همچون انیو موریکوئه، جان ویلیامز، جیمز هورنر و... است که برای دو گیتار تنظیم شده‌اند. بسیاری از هنرجویان گیتار کلاسیک درصدند پس از فراگیری اصول اولیه و کلیات نوازندگی، قطعاتی را برای دو گیتار اجرا نمایند. دوئت نوازی یا همان دو نوازی علاوه بر جذابیت و بالا بردن تمرکز در نوازندگی، کمک به افزایش قدرت شنیداری و درک بهتر بخش‌های مختلف موسیقی کرده و همچنین پیش نیاز گروه نوازی است. فهرست مطالبComptine d'un autre étéSecret GardenChi MaiSchindler's ListThe Good the Bad and the UglyCareless WhisperMy Heart Will Go OnMission Impossible

more_vert کتاب مبانی بنیادی موسیقی

ادامه مطلب

closeکتاب مبانی بنیادی موسیقی

کتاب مبانی بنیادی موسیقی نوشته باربارا وارام، با رویکرد آموزش مقدمات موسیقی مانند آشنایی با نت‌نویسی، گام‌ها، فواصل، آکوردها، زمان، انتقال و همچنین اصطلاحات رایج موسیقی نوشته شده است. ‌اهمیت و لزوم آموزش مبانی اولیه موسیقی، ‌باعث شده است تا تعداد زیادی از آهنگسازان و مدرسان موسیقی دنیا، مطالعات گسترده‌ای در زمینه آموزش مبانی موسیقی و روش‌های مختلف ارائه دروس به هنرجویان موسیقی داشته باشند. مخاطب کتاب‌های ئئوری موسیقی در دنیا، علاقه‌مندان موسیقی و هنرجویانی هستند که در سنین پایین، فراگیری موسیقی را آغاز می‌کنند. اما در ایران، مخاطبان کتاب‌های تئوری موسیقی، فقط موسیقی‌دانان و دانشجویان موسیقی نیستند. از آن جایی‌ که موسیقی یکی از دروس آزمون کنکور هنر است، تمامی دانشجویان هنر، حداقل یک بار کتاب‌های تئوری موسیقی را مطالعه کرده‌اند. از این رو، آموزش صحیح موسیقی و به‌ روز بودن اطلاعات آن یکی از موارد مهم در انتشار کتاب‌های تئوری موسیقی است. کتاب مبانی بنیادی موسیقی (Elementary rudiments of music)، یکی از کتاب‌هایی است که حاوی اطلاعات مناسبی در زمینه تئوری موسیقی است و می‌تواند دستیار خوبی برای مدرسان و مربیان تئوری موسیقی باشد. این کتاب، ما حصل تحقیقات باربار وارام برای ارائه روشی نوین در زمینه آموزش موسیقی پایه است و به‌ خوبی می‌تواند هنرجویان را با مفاهیم موسیقی آشنا ‌کند. دروس هر بخش بسیار موجز و گویا هستند و این مسئله کمک شایانی به مدرسان جهت آموزش موسیقی به شاگردان خود می‌کند. حل مسائل و تمرین‌های ارائه‌ شده در هر بخش از کتاب، می‌تواند شاخصی برای سنجش میزان درک مفاهیم ارائه شده و شناسایی نقاط قوت و ضعف هنرجو باشد. کتاب ترجمه‌ای روان و گویا دارد و می‌تواند بخش عمده‌ای از نیازهای هنرجویان در زمینه آموزش تئوری موسیقی را رفع نماید. باربارا وارام (Barbara Wharram) در تورنتو کانادا چشم به جهان گشود. وی فارغ التحصیل مدرسه برنک سام هال و دانشکده موسیقی دانشگاه تورنتو بود. وی مدرک عالی نوازندگی پیانو را از رویال کنسرواتوار موسیقی تورنتو نیز داشت. خانم وارام پس از‌ فارغ‌التحصیلی از دانشگاه تمام مطالعات خود را روی تئوری موسیقی متمرکز کرد. وی همچنین کتاب دیگری به نام تئوری برای نوآموزان موسیقی نوشته است. فهرست مطالبفصل اول: نت‌نویسیفصل دوم: گام‌هافصل سوم: فواصلفصل چهارم: آکوردها و کادانس‌هافصل پنجم: زمانفصل ششم: انتقال، پارتیتورفصل هفتم: اصطلاح‌های ایتالیایی، علامت‌ها و اختصارهافصل هشتم: لغت‌نامه، فرم‌هافصل نهم: امتحان‌هاپیوست‌ها

more_vert کتاب "موسیقی اصفهان در گذر زمان" مروری بر مکاتب موسیقی

ادامه مطلب

closeکتاب "موسیقی اصفهان در گذر زمان" مروری بر مکاتب موسیقی

"موسیقی اصفهان در گذر زمان" نوشته منصور اعظمی‌کیا کتابی به بیان تفاوت‌های شیوه، سبک و مکتب در موسیقی پرداخته است. کتاب "موسیقی اصفهان در گذر زمان" سال ۹۳ توسط انتشارات گلدسته در۸۰ صفحه و به صورت سیاه و سفید و مصور در یک‌هزار نسخه به چاپ رسیده است. این کتاب به همت حوزه هنری استان اصفهان روانه بازار کتاب شده است. هدف از انتشار کتاب "موسیقی اصفهان در گذر زمان" بیان علمی و تفاوت‌های سه واژه شیوه، سبک و مکتب است. مولف در این کتاب هنرمندان صاحب شیوه و سبک را معرفی و دسته بندی می‌کند تا به این وسیله هنرجویان موسیقی را در انتخاب استاد خود راهنمایی کرده و جایگاه هر یک از هنرمندان را در موسیقی مشخص کند. این کتاب سه واژه مکتب، سبک و شیوه و بیان ارتباط آن با آموزش در موسیقی سازی و آوازی را تعریف کرده که اهمیت فراوانی دارد. یکی از مواردی که در هر پژوهش موسیقیایی باید به آن توجه کرد، تعریف دقیق و اژگان تخصصی موجود برای درک صحیح بحث‌های نظری و عملی آن است. این کتاب ابتدا پیشینه خوانندگی و نوازندگی در مکتب اصفهان مورد تحقیق واقع شده و سپس واژه‌های مورد نظر را شرح داده‌ است. دیباچه، تاریخچه‌ خنیاگری در اصفهان، بررسی سه واژه مکتب، سبک و شیوه، آموزش موسیقی در مکتب‌سازی– آوازی اصفهان از جمله فهرست مطالب کتاب است در پایان شرح ویژگی‌های منحصربفرد نوازندگی و خوانندگی مکتب اصفهان در ارتباط با این واژگان آمده است. کتاب موسیقی اصفهان در گذر زمان چهارمین کتابی است که از این نویسنده توسط واحد موسیقی حوزه هنری استان اصفهان منتشر می شود. منصور اعظمی‌کیا پیش از این نیز کتاب‌های "راه و رسم منزل‌ها"، "شیوه‌های راه گردانی، مرکب‌خوانی و مرکب‌نوازی" و کتابی با نام "آموزش تحلیلی تصنیف‌خوانی" منتشر کرده است.

more_vert کتاب اصول و مبانی موسیقی و تاثیر موسیقی ایران بر موسیقی غرب

ادامه مطلب

closeکتاب اصول و مبانی موسیقی و تاثیر موسیقی ایران بر موسیقی غرب

کتاب اصول و مبانی موسیقی و تاثیر موسیقی ایران بر موسیقی غرب نوشته سوسن شاکرین، مجموعه‌ای از دانستنی‌های موسیقی شرق و غرب، تاریخ بزرگ موسیقی ایران و تاثیر آن در جهان و یک آنتولوژی موسیقی است. بخش عمده این کتاب درباره گیتار کلاسیک است، مختصری از تاریخچه گیتار، تمرینات تکنیک نوازندگی گیتار کلاسیک، گام و آرپژ، از این بخش برای تمرینات تمام سازها و آواز نیز می‌توان استفاده کرد. همچنین در شناخت انواع موسیقی، موسیقی هارمونیزه غرب و موسیقی پاپ و موسیقی سنتی ایران و سایر ملل نیز می‌توان مطالبی را خواند. معرفی و بازگویی فرهنگ زنده‌ای که به طور دائم جهان از آن استفاده می‌کند و مستقیما از ایران برخاسته است، به قصد متوقف ساختن جریانی که قرن‌ها است آغاز شده و هنوز در سراسر جهان ادامه دارد و آن معدوم کردن تاریخ فرهنگی ایران و تحریف سرچشمه‌ها و منابعی است که به ایران مربوط می‌شود. سوسن شاکرین در این کتاب ثابت کرده که سرچشمه موسیقی فلامینکو از ایران است. بخش‌هایی نیز به توضیحاتی درباره موسیقی کشورهای هلند و یونان و اسپانیا اختصاص دارد. درباره موسیقی هلند و سیر تحول آن برای اولین بار است که در متون فارسی آمده است. بخش دیگر کتاب توضیحاتی درباره اهمیت فارابی فیلسوف و موسیقیدان بزرگ ایرانی قرن دهم میلادی است. هدف، در این بخش نشان دادن سرچشمه‌ها و مسیر دانش در جهان کنونی، و بازگویی و معرفی بخشی از آن است که به ایران مربوط می‌شود. به زبان دیگر، نشان دادن جای پای فرهنگ ایران (و خصوصا موسیقی ایران) در جهان و به ویژه جهان غرب است. معرفی بخشی از فرهنگ زنده‌ای که جهان از آن استفاده می‌کند و مستقیما از ایران است. شرق گرایی و غرب گرایی بدون اندیشه، هر دو نشانه جهل‌اند که در این کتاب از این موضوع کاملا پرهیز شده و معرفی سرچشمه‌های فرهنگی ایران نباید چنین سوء تفاهمی را ایجاد کند. فهرست مطالببخش اول: نگاه کوتاهی به سبک‌های موسیقی کلاسیکبخش دوم: موسیقی از عهد عتیق تا قرن 300 میلادیبخش سوم: موسیقی یونان از عهد عتیق تا 300 میلادیبخش چهارم: موسیقی ایران در قرون وسطیبخش پنجم: مختصری درباره موسیقی فلامینکوبخش ششم: موسیقی غرب در قرون وسطی: 300 تا 1450 میلادیبخش هفتم: مختصری درباره سرزمین هلند و موسیقی هلندبخش هشتم: مختصری درباره موسیقی کنونی ایرانبخش نهم: چگونه یک گیتارخوب را تشخیص دهیمبخش دهم: آگاهی‌های اولیه صوت، کوک گیتار، تُنوبخش یازدهم: ریتم و ملودی، تعاریفی دیگر برای ریتمبخش دوازدهم: میزان...، ضرب بالا، تمرینبخش سیزدهم: فاصله، علائم تغییر دهنده–علائم عَرَضی و ترکیبی

more_vert چرا موسیقی بی‌کلام؟

ادامه مطلب

closeچرا موسیقی بی‌کلام؟

موسیقی می تواند به شما کمک کند تمرکز خود را حفظ کنید، در کار خود عمیق شوید، و کارهایتان را با رضایت بیشتری انجام دهید. اما همه اینها در صورتی محقق می شود که موسیقی درستی برای کار کردن انتخاب کرده باشید. در پژوهشی که در سال 2010 انجام شده و در مجله روانشناسیِ شناختی به چاپ رسیده آمده است:...

more_vert کتاب ادبیات مقاومت در ایران (از فروپاشی ساسانیان تا دوران مشروطه)

ادامه مطلب

closeکتاب ادبیات مقاومت در ایران (از فروپاشی ساسانیان تا دوران مشروطه)

ایرانیان از کهن‌ترین ازمنه تاریخ، دارای اندیشه، فلسفه و عرفان ویژه خود بوده‌اند. در این بین منتقدین زیادی نیز وجود داشته است. در برابر هر فلسفه یا هر آیین و اندیشه‌ای، مخالف این فلسفه و آیین و اندیشه هم وجود داشته است. در برابر فلسفه زردشت، فلسفه مهر قرار داشته. در برابر فلسفه مهر، آیین زروان بوده و در هر زمان نیز این اندیشه‌های موافق و مخالف وجود داشته است. هر حکومتی نیز بر پایه فلسفه‌ای که داشته دارای پیروانی و منتقدین بوده است. هخامنشیان و اشکانیان سعی کردند در جهان آن روزگار یک حکومت فدراتیو بر اساس آزادی و دموکراسی داشته باشند. ساسانیان اما به خاطر ادغام دین و سیاست در ایران مخالفت‌هایی را برانگیختند که مزدکیان و مانویان نمونه‌ای از این مخالفت‌ها بود که عاقبت الامر مزدکیان با همیاری‌ عرب‌ها توانستند انتقام سختی از ساسانیان بگیرند. پس از تازش مزدکیان و عرب‌هاست که ما می‌بینیم در ایران منتقدین که شاعران و عرفا و دانشمندان جزو آنان بودند در آثارشان این مخالفت را به طور وسیعی ذکر کرده‌اند و همین منجر به تشکیل فرقه‌ای به نام عرفان سیاسی شده است.در این کتاب، که تاریخ ادب پایداری و مقاومت در ایران است از روزگار تازش تازیان تا دوره مشروطه به این مهم اشارت رفته است.فهرست مطالب ادبیات مقاومت در ایراندرآمدی بر حماسه‌سرایی و رجزخوانیساخت و موقعیت عمومی حماسه ی ملی ایرانموسیقی حماسی یا پهلوانی سرودموسیقی رزمیواژگان حماسیآثار حماسی ایران پیش از اسلامحماسه در ادبیات پهلویآثار حماسی عهد اسلامیحماسه‌های تاریخیحماسه‌های دینیموسیقی و حماسهاقوام ایرانی:موسیقی قومی و انواع سازهاترانه‌ی قومیموسیقی کردیموسیقی لریموسیقی آذریموسیقی فارسموسیقی عربموسیقی تالشموسیقی بلوچموسیقی ترکمنمنابع

more_vert کتاب گیتارت رو تا دسته قوووورت بده

ادامه مطلب

closeکتاب گیتارت رو تا دسته قوووورت بده

آموزش تئوری موسیقی تو سه سوت، تنها کتاب آموزش تئوری موسیقی با ادبیات طنز ایرانی دلبندم، در اثر ارتعاشات موجی یک جسم، صدا تولید میشه. حالا این جسم میتونه هوا باشه، میتونه یک سطح یکم ارتجاعی، یک رشته تار، یک تکه چوب و حتی یک عدد گلابی باشه! پس عملا هر چیزی اگه تحت شرایطی مرتعش بشه، میتونه صدا بده. آخر این جزوه شما هم از فرت گیجی ویجی به ارتعاش در میاید نگران نباشید.عوامل صوت چیا هستن؟صوت (با سوت اشتباه نگیرید عکسش رو جلد این جزوه هست به اون میگن سووت، این صوته) سه تا عامل اصلی داره که همه می دونید: دامنه، فرکانس (بسامد) و طول موج. مهم ترین اینا از نظر موسیقی، فرکانسه فرکانس چیه؟ برای اینکه حوصله ندارم عکس و اینا نشون بدم!، سیم یه ساز رو تصور کنید. حالا من میام به این سیم یه ضربه میزنم. سیم به طور متوالی نسبت به موقعیت اولیه اش بالا و پایین میشه. توی فیزیک، به تعداد ارتعاشات (حرکت های رفت و برگشتی) در واحد زمان، فرکانسگفته می شود یعنی مثلا این آقا سیمه توی 1 ثانیه، 500 بار نوسان پیدا میکنه. در نتیجه فرکانسش پونصده!

more_vert مقاله اثر تمرین توجه درونی و بیرونی بدون موسیقی انگیزشی بر اجرای تکلیف تعادلی پویا

ادامه مطلب

closeمقاله اثر تمرین توجه درونی و بیرونی بدون موسیقی انگیزشی بر اجرای تکلیف تعادلی پویا

مقاله علمی و پژوهشی " اثر تمرین توجه درونی و بیرونی بدون موسیقی انگیزشی بر اجرای تکلیف تعادلی پویا" مقاله ای است در 10 صفحه و با 27 فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی و پژوهشی با رویکرد رشد و یادگیری حرکتی و ورزشی منتشر شده است در این مقاله علمی و پژوهشی به تکلیف تعادل؛ تمرین؛ توجه بیرونی؛ توجه درونی؛ موسیقی انگیزشی؛ ورزشکار پرداخته شده است چکیده مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی تمرین توجه درونی و بیرونی با و بدون موسیقی انگیزشی بر اجرای تکلیف تعادلی پویا بود. روش تحقیق از نوع نیمه‌تجربی و جامعۀ آماری متشکل از ورزشکاران پسر بود. نمونه شامل 60 نفر بود که داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند. افراد پس از اجرای پیش‌آزمون تصادفی در پنج گروه دوازده نفری قرار گرفتند: گروه توجه درونی با موسیقی، توجه بیرونی با موسیقی، توجه درونی بدون موسیقی، توجه بیرونی بدون موسیقی و گروه کنترل. تحقیق در سه مرحله اجرا شد؛ پیش‌آزمون، اجرای پروتکل تمرینی در مدت سه روز (در این مرحله برای گروه‌های با موسیقی به‌همراه دستورالعمل­های توجهی، موسیقی انگیزشی از طریق دستگاه صوتی پخش می‌شد) و مرحلۀ سوم پس‌آزمون. با توجه به طرح پژوهش، درصورتی‌که موسیقی اثر معناداری بر اجرا پس از اعمال متغیرها نشان می‌داد، داده‌ها در مرحلۀ چهارم تجزیه‌وتحلیل ­می‌شد. آزمون­ آماری آنوا پس از مرحلۀ سوم، بین گروه­ها اختلاف معناداری نشان نداد. به­عبارت دیگر، تمرین توجه با استفاده از راهبردهای درونی و بیرونی، با و بدون موسیقی بر قابلیت انجام تکلیف تعادلی پویا تأثیری ندارد. سطح معناداری 5/0= α در نظر گرفته شد.دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد می تواند از محتوای این مقاله برای رساله دکترا و پایان نامه کارشناسی ارشد بهره ببرند .

more_vert کتاب بنیان‏ های نظری و عملی موسیقی فیلم

ادامه مطلب

closeکتاب بنیان‏ های نظری و عملی موسیقی فیلم

این کتاب مجموعه‌ای است که، ضمن بررسی بنیان‌های نظری و عملی موسیقی فیلم، نیم‌نگاهی به جایگاه موسیقی فیلم در حوزۀ سینمای کشورهای اسلامی می‌اندازد. به‌کارگیری طیف متنوع موضوعات، از بررسی جنبه‌های کاملاً نظریِ موسیقی فیلم گرفته تا وقایع‌نگاریِ موسیقی در سینمای عرب و تجزیه و تحلیل موردیِ موسیقی فیلم‌های مذهبی به شکل تطبیقی، امکان واکاوی چندسویۀ این بحث را از منظرهای کاملاً بدیع و متنوع فراهم می‌سازد. در کشور ما، منابع محدودی در زمینۀ موسیقی فیلم منتشر شده است که بخش اعظم آن‌ها به صورت ترجمۀ مستقیم یا غیرمستقیمِ آرای نویسندگان غربی است. این طرحِ پژوهشی بر آن است تا زوایای جدیدی از جایگاه موسیقی در سینمای غیرغربی را ارائه نماید و برای دستیابی به این مهم، موضوع را از زاویۀ نگاه هنرمند شرقی به مخاطبان عرضه می‌دارد. در دو فصل آغازین این کتاب، مقالاتی ارائه شده که پایه‌های نظریِ کاربرد موسیقی در سینما را موشکافی می‌کند. فصل اول، با عنوان «بهره‌های متقابل موسیقی و درام»، به تجزیه و تحلیل ساختاریِ موسیقی و درام می‌پردازد. این تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که چگونه عناصر سازندۀ موسیقی و درام قابلیت توصیف مشترک می‌یابند و افراد چگونه می‌توانند از این رهگذر به یک همانیِ ساختاری در مطالعۀ این دو دست یابند. فصل دوم نیز به بررسی راهکارهایی در زمینۀ موسیقی متن فیلم می‌پردازد. در این فصل، بیشتر بر دو حوزۀ تخصصی فرم و سازگزینی تأکید می‌شود. فصل سوم، که مفصل‌ترین بخش کتاب است، به بررسی جایگاه موسیقی در سینمای مصر می‌پردازد. در این فصل، تاریخ سینمای مصر و جایگاه موسیقی، در اولین فیلم‌های عربی، بررسی و مباحث مربوط به تغییر و تحولات انواع موسیقی، که در این سینما به بهره‌برداری رسیده، بررسی می‌شود. فصل چهارم این کتاب ارائۀ یک مطالعۀ تطبیقی در زمینۀ بررسی موسیقی فیلم‌های مذهبی اسلامی و مسیحی است. این بررسی از طریق مطالعۀ موردی فیلم‌های محمد رسول‌الله و مصائب مسیح صورت گرفته است. فهرست مطالبمقدمهفصل یکم /دکتر محمد رضا آزاده فربهره ‏های متقابل موسیقی و درام‏کاربردهای مستقیم و غیرمستقیم موسیقیفرآیند خلق اثرعناصر و ابزار هنری در موسیقی و درام1. ملودی و دالآفرینشساختار ملودی و دال2. برجستگی، تعادل و پیوستگی3. ریتم‏4. تنالیته و مدالیته5. دینامیسم6. رنگ7. آرتیکولاسیون8. نقش مندی (فونکسیون)ساختمان هنریساختمان کلیساختمان درونیطرح تماتیکنتیجه‏ گیریکتابنامهفصل دوم /حمیدرضا رضاییفرم و سازگزینی در موسیقی فیلمکتابنامهفصل سوم /دکتر محمد رضا آزاده فرموسیقی فیلم در سینمای مصر: آوازها و رقص‏ های عربی، هارمونی، و سازبندی غربیویژگی‏ های ساختاری موسیقی در سینمای مصرمطالعۀ موسیقی فیلم در پس ‏زمینۀ اجتماعی مصرنقش موسیقی در زندگی روزمرّهآواز و موسیقی از عوامل تضمین‏ کنندۀ گیشهعلل گرایش تماشاگران عرب به فیلم ‏های موزیکالموسیقی و زبانموسیقیِ عواطفمقتضیات زمانموسیقی و ساختار فیلمنتیجه‏ گیریپیوست: چهل فیلم برجستۀ تاریخ سینمای مصرفصل چهارم /دکتر صادق رشیدیبررسی تطبیقی موسیقی فیلم‏ های مذهبی اسلامی و مسیحی: مطالعۀ موردی فیلم‏ های محمد رسول‏الله و مصائب مسیحمقدمهمبانی نظریموسیقیِ فیلمبازنمایی در موسیقی فیلمبازنمایی در موسیقیموسیقی فیلم محمد رسول‏اللهنتیجه‏ گیریکتابنامه

more_vert کتاب رساله آهنگ‌سازی

ادامه مطلب

closeکتاب رساله آهنگ‌سازی

ساخت آهنگ،‌ مستلزم فراگیری اصول و قواعد موسیقی و آشنایی با تکنیک‌ها و فنون خلق یک قطعه موسیقی می‌باشد. کتاب «رسالۀ آهنگ‌سازی» نوشته محسن الهامیان، یکی از مهم‌ترین تألیفات حوزه موسیقی کشور در زمینه آهنگ‌سازی است. تسلط محسن الهامیان به موسیقی کلاسیک و ایرانی و سابقه بلندمدت وی در تدریس دروس تخصصی موسیقی به دانشجویان و علاقه‌مندان موسیقی،‌ باعث شده است تا این کتاب مرجع آموزشی مناسبی برای آهنگ‌سازان حرفه‌ای و آماتور باشد. او همچون گذشته، با حوصله فراوان به توضیح تک‌تک اصول و موارد آهنگ‌سازی می‌پردازد و برای هر یک مثالی ذکر می‌کند. یکی از نقاط قوت این کتاب، بررسی گام‌های موسیقی ایران و ارائه راهکارهایی برای هارمونیزه کردن قطعات موسیقی دستگاهی ایران بر اساس تئوری‌های غربی است. این مسئله همواره یکی از چالش‌ها و دغدغه‌های پیش‌روی آهنگساران ایرانی است و پرداختن به این موضوع در کتاب، بسیار راهگشا خواهد بود. کتاب در دو بخش تالیف شده است. در بخش اول این کتاب موسیقی تونال غربی مورد بررسی قرار گرفته است. در این قسمت،‌ روش‌ آهنگ‌سازی بر اساس قواعد موسیقی کلاسیک غربی به روشی خلاقانه آموزش داده شده است. این روش مبتنی بر طراحی اجزای موسیقی و ساخت کل قطعه از طریق ترکیب طرح‌های کوچک‌تر می‌شود. در این روش،‌هنرجو می‌تواند با استفاد از ذوق و قریحه خود، طرح‌های ریتمیک و ملودیک کوچکی بیافریند و با استفاده از ترکیب این طرح‌های ریتمیک و فرم‌های ملودیک، قطعه‌ای کامل خلق کند. در انتهای این بخش،‌ محسن الهامیان به بررسی ده «نکتورن» از «فردریک شوپن» می‌پردازد. این قطعات که به عنوان تمارین عملی ارائه شده‌اند، حاوی بهترین نمونه‌های ممکن از تئوری‌هایی است که در قسمت‌های قبلی کتاب آموزش داده شده است و هنرجو در این قسمت می‌تواند با روش عملی استفاده از مباحث تئوریک آشنا شود. بخش دوم کتاب رساله آهنگسازی، به بررسی موسیقی مُدال و موسیقی ایرانی اختصاص دارد. در این قسمت، ابتدا گام‌های موسیقی یونان باستان توضیح داده شده‌ و سپس روش‌های آهنگ‌سازی در این گا‌م‌ها آموزش داده شده است. در بخش آخر نیز توضیحاتی در خصوص گام‌های موسیقی ایرانی و روش‌های آهنگ‌سازی در دستگاه‌های موسیقی ایرانی توضیح داده شده است. فهرست مطالببخش اول: موسیقی تونال فصل اول: نت های بیگانه با آکورد فصل دوم: اجزاء ملودی فصل سوم: نوشتن جمله ملودیک فصل چهارم: قواعد حاکم بر خط ملودی فصل پنجم: نوشتن خط باس فصل ششم: آشنایی با قسمت دوم قطعه (B) فصل هفتم: نوشتن قسمت دوم قطعه (B) فصل هشتم: آنالیز ده نکتورن از شوپن قسمت دوم: موسیقی مدال فصل نهم: مدهای یونان باستان فصل دهم: موسیقی ایرانی بخش اول: موسیقی تونال فصل اول: نت های بیگانه با آکورد فصل دوم: اجزاء ملودی فصل سوم: نوشتن جمله ملودیک فصل چهارم: قواعد حاکم بر خط ملودی فصل پنجم: نوشتن خط باس فصل ششم: آشنایی با قسمت دوم قطعه (B) فصل هفتم: نوشتن قسمت دوم قطعه (B) فصل هشتم: آنالیز ده نکتورن از شوپن قسمت دوم: موسیقی مدال فصل نهم: مدهای یونان باستان فصل دهم: موسیقی ایرانی

more_vert کتاب آشنایی همگان با نظریه ساختاری موسیقی ایران

ادامه مطلب

closeکتاب آشنایی همگان با نظریه ساختاری موسیقی ایران

با مطالعه کتاب‌های موسیقی ایران، پرسش‌های اساسی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد پاسخ مناسبی برای آن‌ها در کتاب‌های موسیقی، حداقل برای نویسنده این کتاب، وجود ندارد؛ مانند چرا دستگاه نوا وابسته به دستگاه شور است؟ چرا دستگاه راست پنجگاه وابسته به دستگاه ماهور است؟ چرا آواز‌های ابوعطا، بیات ترک (زند)، بیات کرد، دشتی، و افشاری وابسته به دستگاه شور است؟ چرا استادی چون شهنازی آواز اصفهان را وابسته به دستگاه شور می‌داند و استادان دیگر آن را وابسته به دستگاه همایون می‌دانند؟ برای یافتن پاسخ دقیق و علمی این پرسش‌ها به نظر رسید روشی به دست آید که بتوان اطلاعات مربوط به هر گوشه در ردیف موسیقی را با چشم دید و از روی این مشاهده‌ها بتوان راز و رمز نهفته در گوشه‌های ردیف را به دست آورد. فرض مهمی ‌که در آغاز این پژوهش مورد قبول و باور بود آن بود که پایه‌گذاری موسیقی ایران توسط نوابغ این سرزمین، در طول زمان، به احتمال از زمان اوج موسیقی ایران در زمان ساسانیان شکل گرفته است. بنابراین باید برای درک راز و رمز‌های آن بسیار کوشید تا بتوان به آن‌ها دست یافت. برای این منظور با استفاده از ریاضی ساده همة ‌نت‌ها در گوشه‌ها به ارقام، برابر کشش زمانی آن‌ها نسبت به نت سیاه، تبدیل شده و نمودار هر یک از گوشه‌ها در ردیف جداگانه و دقیق رسم شده است. دیگر آنکه سعی شده همة ‌اطلاعاتی که در گوشه وجود دارد به نحوی قابل دیدن باشد؛ به‌خصوص ردیف نت‌های استفاده‌شده در گوشه‌های ردیف، که خود مهم‌ترین منبع پیدا شدن راز و رمز موسیقی ایران تشخیص داده شده است. فهرست مطالبپیشگفتار فشردهمقدمهجلد یکمفصل یکم: آشنایی کوتاه با واژه‌های موسیقیفصل دوم: آشنایی کوتاه با ساختار ردیف موسیقی ایرانفصل سوم: بررسی گوشه‌های دستگاه شورفصل چهارم: بررسی آوازهای دستگاه شور فصل پنجم: بررسی گوشه‌های دستگاه نواجلد دومفصل ششم: بررسی گوشه‌های دستگاه راست پنجگاهفصل هفتم: بررسی گوشه‌های دستگاه ماهورفصل هشتم: بررسی گوشه‌های دستگاه سه‌گاهجلد سومفصل نهم: بررسی گوشه‌های دستگاه چهار‌گاهفصل دهم: بررسی گوشه‌های دستگاه همایونفصل یازدهم: بررسی گوشه‌های آواز اصفهانفصل دوازدهم: خلاصه و نتیجه‌گیری و نظریه ساختاریفهرست جدول‌ها و نمودار‌هافهرست منابعپیوست: پایه (گاه) هشتگاهی‌ها