جستجو در بایگانی
برای جستجو در عنوان حداقل ۴ حرف وارد کنید.
//

_____.

//

_____.

_

_

_

 
 
more_vert کتاب شمس ناپیدا

ادامه مطلب

closeکتاب شمس ناپیدا

کتاب شمس ناپیدا (برگزیده‌ای از مقالات شمس تبریزی)، دربردارندۀ منتخبی از مقالات محمدبن علی شمس تبریزی ملقب به شمس‌الدین است. در بخشی از کتاب شمس ناپیدا (برگزیده‌ای از مقالات شمس تبریزی) می‌خوانیم: اگر تو را روشنایی و ذوقی هستکه مشتاق مرگ باشی،مبارکت باد، ما را هم از دعا فراموش مکن.و اگر چنین نوری و ذوقی نداری،پس تدارک بکن و بجو، و جهد کن،که قرآن خبر می‌دهد کهاگر بجویی چنین حالت بیابی.پس بجوی.

more_vert درباره محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار)

ادامه مطلب

closeدرباره محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار)

محمد تقی زاده محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار از برجسته‌ترین شاعران معاصر ایرانی به شمار می‌رود که اشعارش در وصف اهل بیت(ع)، ایران و انقلاب اسلامی شهرت فراوانی در میان اهالی شعر و ادب دارد. مهم‌ترین اثر شهریار منظومهٔ حیدربابایه سلام از معروف‌ترین آثار ادبیات ترکی آذربایجانی محسوب می‌شود که به بیش از ۸۰ زبان زندهٔ دنیا ترجمه شده‌است.

more_vert فراخوان مقاله برای همایش شمس و مولانا

ادامه مطلب

closeفراخوان مقاله برای همایش شمس و مولانا

 موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی و سایر رشته‌های علوم انسانی دعوت کرد برای ششمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا مقاله ارسال کنند. موسسه تولیت آرامگاه شمس تبریزی با همکاری موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و انجمن علمی عرفان اسلامی ایران با همکاری تعدادی از نهادهای علمی دیگر، امروز سه‌شنبه اعلام کرد که ششمین همایش علمی و بین المللی شمس تبریزی مهرماه ۹۹ به میزبانی شهرستان خوی آذربایجان غربی برگزار می‌شود. اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی و سایر رشته‌های علوم انسانی که در زمینه محورهای تخصصی همایش مقاله یا تالیفی دارند، می‌توانند در این همایش بین المللی شرکت کنند. علاقمندان به ارسال مقاله می‌توانند مقالات خود را تا پایان تیرماه ۹۹ به ایمیل انجمن به آدرس info@anjoman-erfan,com ارسال کنند. به گزارش ایرنا، تشابه و تمایز اندیشه‌های عرفانی شمس و مولانا، بازخوانی اندیشه‌های شمس و مولانا با رویکردهای میان رشته‌ای و رویکرد نقد ادبی، نسخه پژوهی مقالات شمس و جایگاه شمس در مناقب نامه‌ها، دیدگاه‌های شمس و مولانا در عرصه تفکرات دینی، فرهنگی و اجتماعی، تاثیر مقالات شمس بر ادب فارسی و ترکی، رویکردهای روایی در مقالات شمس و تاثیر شمس و مولانا بر طریقت های پس از آنان از جمله محورهای این همایش به شمار می رود.ظرفیت مکتب شمس و مولانا در گسترش فرهنگ صلح، تعامل و مدارا در جهان معاصر، جایگاه و نقش شمس و مولانا در پیوندهای فرهنگی و تعاملات ایران و ترکیه و موقعیت جغرافیایی و اجتماعی خوی در توسعه علم و فرهنگ و عرفان دیگر محورهای این همایش است.بر اساس اسناد متقن و مورد تایید محققان، بارگاه شمس تبریزی در خوی واقع شده است و به این سبب روز شمس به تاریخ هفتم مهر در تقویم کشور ثبت شده و هر ساله کنگره‌های علمی و فرهنگی مختلفی در شهرستان خوی به همین مناسبت برگزار می‌شود. نمایشگاه کتاب مجازی همچنین از موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران خبر می رسد که با توجه به شرایط خاص کشور و شیوع ویروس کرونا و برگزار نشدن نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان و برای سهولت دسترسی مخاطبان، نمایشگاه کتاب مجازی برگزار می‌شود. بر همین اساس نخستین نمایشگاه/فروشگاه کتاب مجازی انتشارات مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با تخفیف ویژه ۳۵ درصدی و ارسال رایگان به سراسر کشور شروع به کار کرد. علاقه‌مندان به آثار موضوعی در حکمت و فلسفه تا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ با مراجعه به تارنمای مؤسسه به نشانی irip.ac.ir امکان خرید غیرحضوریِ همه کتاب‌های موجود را دارند.

more_vert شمس تبریزی؛ عارف و اندیشمندی ستُرگ در فرهنگ ایرانی- اسلامی

ادامه مطلب

closeشمس تبریزی؛ عارف و اندیشمندی ستُرگ در فرهنگ ایرانی- اسلامی

مهدی احمدی شمس تبریزی به عنوان عارف و اندیشمندی ستُرگ در فرهنگ ایرانی- اسلامی شناخته می‌شود که در علم تفسیر، فقه، حدیث، کلام و فلسفه اطلاع کافی داشت و معنویت را تنها راه دستیابی به مراتب والای انسانی و اصلاح اخلاق می‌دانست و معتقد بود که برای دریافت علوم باطنی به جای بحث کردن می‌بایست طریق خاکساری و تزکیه نفس را پیشه کرد. در این جهان خاکی و در این سیاره افلاکی مردان و زنان بزرگی زیسته اند که فروغ اندیشه آنها از اعماق قرون و اعصار بر جامعه بشری و بر روح و روان انسان ها تابیده و برجان آدمیان نور و روشنی داده است. یکی از این افراد شمس الدین محمد ملک داد تبریزی نام دارد؛ عارفی که چون به شهر قونیه وصول یافت، چنانکه مشهور است، در خان شکرفروشان نزول کرده، حجره ای بگرفت و بر در حجره اش ۲ سه دینار بر قفلی نادری می نهاد و مفتاح کلید را در گوشه دستارچه قیمتی بسته بر دوش می انداخت تا خلق را گمان آید که تاجر بزرگ است اما خود در حجره غیر از کهنه حصیری و شکسته کوزه ای و بالشی از خشت خام نداشت. در ده پانزده روزی، خشک پاره‌ای نان در آب پاچه تلیت کرده افطار می نمود (۱). به هرترتیب شمس از بزرگان عرفان در فرهنگ ایرانی- اسلامی محسوب می شد که از اختلاف های مذهبی گریزان بود و اندیشه بعضی از فرقه ها را در معرفت اسرار قرآن و خداشناسی نارسا می دانست. تاثیرگذاری او در فرهنگ و تاریخ ایران باعث شد تا در ۱۳۹۴ خورشیدی برپایه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هفتم مهر به عنوان «روز بزرگداشت شمس» در تقویم رسمی کشور نامگذاری شود. زندگی و خانواده محمد بن علی بن ملک داد تبریزی در سده ۶ قمری چشم به جهان گشود و اگرچه در مورد خانواده اش اطلاعات زیادی در دست نیست اما خودش در خصوص پدرش می نویسد: نیک مرد بود ... الا عاشق نبود مرد نیکو دگر است و عاشق دیگر(۲). روزگار شمس با همه مردم متفاوت بود از آنها کناره گیری می کرد و شهرت خود را پنهان می داشت. چنانکه مردم را با سخن او آشنایی نبود «و با آن‌که همه مردم را دوست» می‌داشت، از ایـن‌که‌ بـا هـمه کس تفاهم‌ برقرار کند، سرباز می‌زد و می‌گفت «مرا در این علم با ایـن‌ عوام‌ هیچ‌ کار نیست. برای‌ ایشان نیامده‌ام». محمدعلی موحد، شمس تبریزی را اینگونه معرفی می کند: پیرمردی با ریش اندک، تنی لاغر و به ظاهر ضعیف ولی چالاک و پرطاقت با نفسی گرم و کلامی نافذ(۳). روح ناآرام شمس در سفر با نگاهی به منابع مشخص می شود که شمس تبریزی اهل سفر بود و در یک جا آرام نمی گرفت، چنانکه در ۲۶ جمادی ‌الثانی ۶۴۲ قمری سفری به قونیه داشت و با مولانا یکی از عالمان و فقیهان دیدار کرد اما شمس مدتی بیش در آنجا دوام نیاورد و قونیه را ترک با دعوت سلطان ولد فرزند مولانا عازم شام شد اما در آنجا نیز آرام نگرفت و به سلطان ولد گفت: خواهم این بار آنچنان رفتن که نداند کسی کجاییم من، همه گردند در طلب عاجز، ندهد کس نشان ز من هرگز، سال ها بگذرد چنین بسیار، کس نیابد ز گرد من آثار. به هرترتیب شمس در ۶۴۵ قمری شام را ترک و به مقصدی نامعلوم رفت و اگرچه منابع محل مزارش را خوی دانسته اند اما نمی توان فهمید که قبل از خوی به کجا رفته است. کتاب «مجمل فصیحی» نشان می دهد که «وفات مولانا شمس الدین تبریزی مدفوناً به خوی» رخ داد(۴) و در «منشآت ‌السلاطین» که درباره گزارش لشگرکشی «سلیمان اول» سلطان عثمانی به ایران است به حضور پادشاه عثمانی در محل آرامگاه شمس اشاره دارد و می نویسد: در سه روزی که در تابستان ۹۴۲ قمری در خوی، حضرت سرعسکر به زیارت مزار شریف حضرت شمس تبریزی مشرف گردیدند.(۵) اندیشه شمس در دوره ای که شمس می زیست، کوشش بسیاری از صوفیان براین بود که میان فقه و فقر یا شریعت و طریقت آشتی برقرار کنند، این کوشش در نزد امام محمد غزالی و اندیشه های ابن عربی به اوج خود رسید. شمس در این دوره خود را از فقیهان و فقیران به حساب می آورد و به آشتی و نزدیکی این ۲ معتقد بود. یکی از دوستان شمس درباره او این چنین می گوید: او هم فقیر است، هم فقیه. ولی فقر وی از نادانی وفرودستی نیست بلکه عرفان او عملی بوده و فقهش مبتنی برحکمت است. البته در نظر شمس بحث کردن و غور کردن در علوم ظاهری برای کشف مسایل معنوی، جز آنکه آدمی را در اوهام و جهل بیشتر غوطه ­ور کند، ثمری ندارد(۶). او معتقد است که برای دریافت علوم باطنی، به جای بحث کردن می بایست طریق خاکساری و تزکیه نفس را پیشه کرد و می گوید: این راه شکستگی است و خاک باشی و بیچارگی و ترک حسد و عداوت و چون سرّی کشف شد بر تو، باید که شکر آن بگذاری(۷). مقام و جایگاه انسان در اندیشه شمس شمس انسان را هدف آفرینش می داند و می گوید که دیگر موجودات برای خدمت گزاری به او آفریده شده‌اند «و کسی هست که این سرآپرده جهت او برافراشته اند و این باقی تبع و بنده وی‌اند و از بهر وی است این بنا و نه او از بهر این بناست. چنانکه یکی را مهمان عزیز باشد، جهت او وثاق عمارت کنند. او باشد در مقام دیگر، این بنا را جهت او اندازد» (۸). او همه انسان ها را بی هیچ تفاوتی دارای بالاترین ظرفیت های وجودی متصور در آفرینش می داند و تاکید می کند که مهمترین شرط رسیدن به این کمالات آگاهی انسان از مقام و مرتبه خویش و تلاش پیوسته در تزکیه نفس است. شمس مقام انسان را تا بدان پایه بزرگ می دارد که به نظر او ایام از وجود انسان ها مبارک می شوند و می نویسد: ایام مبارک باد از شما. مبارک شمایید. ایام می آید تا به شما مبارک شود(۹). مطالب شمس از شمس تبریزی «مقالات» بسیاری به جا مانده اما خودش آن را تالیف نکرده است. آن مجموعه پرسش و پاسخ هایی است که میان او و مولانا یا مریدان و منکران رد و بدل شده است. این نوشته ها از سال ۶۴۲ تا ۶۴۳ و پس از غیبتی کوتاه از سال ۶۴۴ تا ۶۴۵ قمری بر زبان وی جاری شده است که پس از او توسط مریدان مولانا به‌صورت یادداشت‌هایی پراکنده جمع‌آوری شده است. بنابراین به نظر می آید که شمس زیاد اهل نوشتن نبوده است و خودش هم به این امر اذعان دارد و می گوید: من عادت نبشتن نداشته‌ام هرگز؛ سخن را چون نمی‌نویسم در من می‌ماند و هر لحظه مرا روی دگر می‌دهد. همچنین ۱۰ فصل از معارف و لطایف اقوال شمس موجود است که شمس الدین احمد افلاکی در «مناقب العارفین» نقل کرده است. منابع ۱- کریم میرزالو. مولانا در فراق شمس، تهران: امید فردا، ۱۳۷۹، ص۳۹۲ ۲- مقالات شمس تبریزی، ص ۱۱۹ ۳- محمدعلی موحد، شمس تبریزی، ترهان: طرح نو، ۱۳۷۵ص۲۵ ۴- فصیح احمد بن جلال‌الدین محمد خوافی، مجمل فصیحی، تصحیح: سیدمحسن ناجی نصرآبادی، تهران۱۳۸۶، ص۲۳۱ ۵- محمد امین ریاحی، تربت شمس تبریز کجاست، چهل گفتار در ادب و تاریخ و فرهنگ ایران، ص ۲۷۶ ۶- مقالات شمس، ص ۹۸ ۷- همانجا ۸- شمش تبریزی، دفتر ۲ ص ۱۲۰ ۹- شمس تبریزی، دفتر ۲، ص ۳۸  

more_vert کتاب «صائب تبریزی و آذر بیگدلی» نگاهی به سبک هندی و ظهور دوره بازگشت ادبی

ادامه مطلب

closeکتاب «صائب تبریزی و آذر بیگدلی» نگاهی به سبک هندی و ظهور دوره بازگشت ادبی

 «صائب تبریزی و آذر بیگدلی» عنوان کتابی در حوزه ادبیات فارسی است که به قلم زنده‌یاد «مرتضی ذبیحی» ادیب اراکی نوشته شده و نگاهی به سبک هندی و ظهور دوره بازگشت ادبی در شعر فارسی دارد. این کتاب ۱۴۱ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات «بهمن» اراک به چاپ رسیده و در کتابفروشی‌ها موجود است. قیمت هرجلد از این کتاب برای علاقه‌مندان به مطالعه ۱۴۰ هزار ریال است. این کتاب علاوه بر اینکه شمایی ازویژگی‌های شعر فارسی در قرن نهم را ارایه داده نامی از شمار پرتعداد شاعران این دوران را ذکر کرده است. تاملی در مباحث شهر آشوب، مفهوم معشوق در شعر فارسی و سیر غزل از حافظ تا صائب بخش قابل ملاحظه‌ای از مطالب و محتوای این کتاب را شامل می‌شود. قهوه‌خانه‌ها، مخدرات و مسکرات، مسافرت به هند، آنچه باید از سبک هندی در شعر فارسی بدانیم و افت و خیر در سبک هندی از دیگر موضوعاتی است که با شاهد مثال و شرح مفصل در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است. در ادامه شرحی از آذر بیگدلی شعر مشتاق، ساقی نامه‌ها، مضامین رباعی و مضامین مشترک ارایه شده است که توضیحات ذیل آن بسیار ارزشمند و گرانمایه است. در ادامه مباحث این کتاب همچنین در خصوص مقام آذر بیگدلی در شعر پارسی و آذر شاعر روشنفکر زمانه خود شرحی آمده که مطالعه آن خالی از لطف نیست. در مقدمه این کتاب آمده است: بعد از حافظ شاعر توانای قرن هشتم خورشید تابناک شهر فارسی به مرور رو به افول گذاشت و در قرن نهم بعد از جامی از یک سو شاعران حرف تازه‌ای برای گفتن نداشتند و از دیگر سو به لحاظ خلاقیت و قدرت بیان شاعر بزرگی در خیل انبوه گویندگان این دوره خودنمایی نکرد. سبک هندی علیرغم زیبایی‌ها و نازک خیالی‌ها که در فرم و محتوای شعر فارسی ایجاد کرد به تدریج‌ ظهور شاعران پرشمار و تنک‌مایه و کم‌سواد سیر قهقرایی پیمود، لذا شعر از زیبایی و لطافت دور افتاد و به‌صورت لغزو چیستان درآمد و ابزار دستی در تفاخر و اظهار فضل گویندگان شد. شاعرانی چون مشتاق اصفهانی و آذر بیگدلی با استعداد و آمادگی برای ایجاد تحول واقعی در شرایط ایجاد شده پا به عرصه گذاشتند که آگاهی از آن اهمیت زیادی دارد.

more_vert درباره آیت الله جواد تبریزی

ادامه مطلب

closeدرباره آیت الله جواد تبریزی

 آیت الله جواد تبریزی، یکی از مراجع عالی قدر و فقهای برجسته عصر معاصر و از استادان تاثیرگذار و تحول آفرین در حوزه علمیه قم بود. او افزون بر تقدیم شاگردان برجسته به حوزه ها، آثار و تألیفات متعددی در فقه شیعه را نیز به یادگار نهاد. در لابه لای اوراق کتاب تاریخ بشریت و حیات انسانی، چهره های تابناک و برجسته ای بودند که این دوران را با بهترین امتیاز پشت سرگذاشته و با دستیابی به قله قدس و معرفت مقام آدمیت و انسانیت را کسب کردند. عالم وارسته، حاج میرزا جواد تبریزی از جمله عارفان فرهیخته ای بود که با سرمایه عمر خود را با تهذیب خویش و دیگران برکت داد و با هدایت خلق خدا و تربیت شاگردان و عالمان وارسته نام خود را در شبستان عشق و معرفت جاودانه ساخت. زندگی و احوال در ۱۳۰۵ خورشیدی در خانواده ای مذهبی در تبریز کودکی چشم به جهان گشود که نام او را جواد نامیدند. او آموزش علوم را در مدارس زادگاهش آغاز کرد و همپای دوستان خود تحصیلات علوم جدید را در همان شهر به پایان رسانید. جواد از این به بعد راه خود را در پیگیری علوم جدا کرد تا فراگیری دانش را با خواسته های قلبی اش منطبق سازد. هوش و استعدادش تا آن حد آشکار بود که در خانواده، مدرسه و محیط زندگی همگان بدان معترف بودند و وی را برای کسب علم جهت موفقیت و رسیدن به شغل و حرفه ای خاص تر ترغیب می کردند اما جواد تبریزی به سبب علاقه زیاد به مکتب غنی اهل بیت(ع) و روحانیت شیعه سودای دیگری در سر داشت. از این رو از ۱۸ سالگی با شوق فراوان و با وجود مخالفت اطرافیان به مدرسه حوزوی تبریز روی آورد و در ۱۳۲۳ خورشیدی تحصیل علوم دینی را آغاز کرد و در مدت چهارسال مقدمات و مقداری از دروس سطح را در زادگاهش به پایان رساند. او در ۱۳۲۷ خورشیدی تبریز را با هدف استقرار در قم و حضور در حوزه علمیه ترک کرد و در قم رحل اقامت افکند و با پیگیری دروس سطح و اتمام این دوره، خود را برای حضور در درس استادان خارج آماده کرد.(۱) قم، مأمن امنی برای میرزا جواد میرزا جواد که دیگر در بطن جریان زندگی پرتپش حوزه علمیه قم در دوره زعامت آیت الله بروجردی قرار داشت به جمع شاگردان درس های خارج اساتیدی چون آیت الله سیدمحمد حجت پیوست و همزمان فرصت یافت تا زکات علم خود را بپردازد. بنابراین مشغول تدریس کتاب های سطح نیز شد. این دوره پنج سال طول کشید. در طول این مدت چهار سال از محضر آیت الله رضی زنوزی تبریزی بهره کامل برد و از جلسات پرشکوه درست آیت الله بروجردی استاد مسلم در فقه و اصول بهره لازم را گرفت در حالیکه به دلیل بروز استعدادهایش و موفقیت در فراگیری آموزه های استاد بزرگش آیت الله بروجردی از طرف او به عنوان ممتحن طلاب حوزه علمیه قم انتخاب شد اما میرزا جواد که در ادامه تزکیه، تعلیم و تعلم به آیت الله بروجردی اشتهار یافت و در سال های نخست اقامت در قم بیشترین تدریس را در مسجد نور مقابل شیخان داشت که طلاب و فضلاء بسیاری از محضر درس او فیض می بردند.(۲) میرزا جواد علاقه وافر خود را به ادامه علم آموزی از میراث ماندگار و معنوی علوی، آن هم در جوار مرقد مطهر امام علی(ع) حفظ کرده بود تا آن حد که تنها آرزویش هجرت به نجف اشرف و پیوستن به راهیان علوم دینی در حوزه پرآوازه علمیه این شهر روحانی بود اما به سبب فقدان امکانات و وجود مشکلات، تحقق آرزویش را در افق دور دست می دید اما تعلق خاطر عمیق به این سفر وی را برای رسیدن به هدفش کوشاتر می کرد و خلوص نیت او نیز سبب شد که خدای متعال این فرصت مغتنم را فراهم سازد. میرزا جواد در ۱۳۳۲ خورشیدی جهت ادامه تحصیلات به نجف اشرف رفت و تا سال ها نیز بدون استفاده از شهریه و وجوهات معمول در حوزه های علمیه با امکاناتی که در اختیارش قرار می گرفت در نجف به درس و بحث می پرداخت و از افاضات استادان بزرگ و عالی مقام بهره مند شد اما بیشتر از همه از محضر ۲ استاد شاخص حوزه علمیه نجف یعنی آیت الله حاج سید عبدالهادی شیرازی و آیت الله سیدابوالقاسم خویی استفاده کرد. آقا میرزا جواد در بدو ورود به درس آیت الله خویی مورد توجه استاد قرار گرفت تا آن حد که به شورای استفتاء دعوت شد. عضویت او در هیأت استفتای آیت الله خویی، برای وی برکاتی داشت. آیت الله خویی، اعتبار علمی او را تثبیت کرد و وجهه علمی وی را در حوزه بالا برد. از طرفی فرصتی بود که آیت الله تبریزی با مسایل مختلف جهان اسلام و به خصوص جهان تشیع در سراسر جهان آشنا شود زیرا مرجعیت آیت الله خویی، جهانی بود و مقلدان وی در سراسر دنیا وجود داشته اند و از مناطق مختلف جهان استفتا نموده و مسایل خود را با او در میان می نهادند. (۳) در این ایام حوزه های درس نجف در اوج شکوفایی و شور و نشاط بود. از این رو آقا جواد با تمام توان و با آمادگی ذهنی و روحی کامل در جلسات درس استادان مبرز و معروف حاضر می شد و در اوج کمال عملی به مرحله اجتهاد نایل آمد. کم و بیش آوازه علمی آیت الله شیخ جواد تبریزی در حوزه های علمیه پیچید و عده ای از افراد خبره و فضال و اساتید حوزه علمیه، او را به عنوان مجتهد اعلم معرفی کردند. شیعیان از داخل ایران و خارج مانند عربستان و کشورهای خلیج نیز از وی درخواست رساله عملیه کردند، بنابراین وی با احساس مسوولیت مرجعیت را قبول و رساله عملیه خود را منتشر کرد. عزیمت به ایران میرزا جواد تبریزی پس از گذشت ۲۳ سال حضور دائم و فعال در حوزه علمیه نجف اشرف که همراه با آموختن و تحقیق و تدریس و تبلیغ بود، سرانجام در ۱۳۵۵ خورشیدی به هنگام مراجعت از زیارت حرم امام حسین(ع) توسط عوامل رژیم بعث عراق دستگیر و به ایران فرستاده شد. این دستگیری در حقیقت همزمان با اقدام رژیم بعث حاکم بر عراق در دستگیری ایرانیان مقیم عراق و اخراج آنها از این کشور بود. او پس از ورود به ایران بار دیگر در قم ساکن شد و فعالیت های خود را در حوزه علمیه این شهر از سر گرفت. حاج میرزا جواد در مدت اقامت در قم از تمامی وقت خود در مسیر تحقق و تالیف و بحث و تدریس و تربیت شاگردان استفاده کرد و در طول تدریس هزاران طلبه فاضل را تربیت کرد و به جامعه اسلامی تحویل داد و بر اساس روایت همه راویان، حوزه درس او یکی از شلوغ ترین حوزه های درسی در قم به حساب می آمد و تا آخرین روزهای تدریس، درس خارج فقه وی یکی از پررونق ترین جلسات این درس بود.(۴) تالیفات از میرزا آقا جواد تبریزی تألیفاتی به یادگار مانده است که تعدادی از آنها چاپ و منتشر شده اند. ارشاد الطالب، اسس القضاء و الشهادات، طبقات الرجال، تکمله منهاج الصالحین و تعلیقه بر آن، رساله توضیح المسایل، مناسک، شرح کفایه الاصول ... از جمله کتاب های تالیف شده به وسیله این اندیشمند است. نگاه میرزا جواد تبریزی به سیاست برخلاف گروهی از عالمان دینی که توجه و التفاتی به امر سیاسی ندارند و در غیاب سیاست زندگی می کنند، آیت الله تبریزی از جمله فقیهانی بود که به سیاست نگرشی ایجابی داشت و میان دین و سیاست پیوند برقرار می کرد. بدون تردید میرزا جواد تبریزی به دلیل منظر و نیز احاطه ای که بر فقه داشت، استمرار بخش تفکر فقهی آیت الله خویی در حوزه علمیه قم به حساب می آمد. مهمترین اثری که میرزا جواد تبریزی به تفصیل درباره زندگی سیاسی شیعیان در ۲ عصر حضور و غیبت سخن گفته ارشاد الطالب است. او در این اثر همانند بسیاری از فقها از سه منصب برای فقیه جامع الشرایط سخن گفته است. از نظر او حکومت اسلامی در عصر غیبت باید فردی صالح باشد و حدود و تعزیرات شرعی را به اجرا در آورد و به هر تصرفی که موجب حفظ جامعه اسلامی است، اقدام کند. (۵) سرانجام سرانجام این اندیشمند عارف پس از حیات و زندگانی پربار در ۱۳۸۵ خورشیدی رخ از نقاب خاک کشید. منابع: ۱- تبریزی، آیت الله میرزا جواد، قم، نینوا ۲- همان ۳- جعفریان، رسول۱۳۸۵، مقالات تاریخی ، دفتر۴، قم: دلیل ما ۴- آیت الله میرزا جواد تبریزی و حق فقیه در اقامه حکومت دینی ۵- جامع الدرر، ج۲، ص ۲۲۸)

more_vert کتاب راهنمای جامع مدیریت پروژه محور

ادامه مطلب

closeکتاب راهنمای جامع مدیریت پروژه محور

کتاب راهنمای جامع مدیریت پروژه محور اثر پروفسور رادنی ترنراست که توسط دکتر محمدحسین صبحیه, رضا فلسفی ترجمه شده است . بررسی موضوع کتاب کتاب حاضر چهارمین ویرایش جامع‌ترین اثر در حوزه مدیریت پروژه‌محور است. این اثر را انتشارات مک گروهیل در سال 2014 منتشر کرده است و اولین چاپ آن در سال 1993 در اختیار متخصصان قرار گرفت. این مرجع کاربردی چگونگی هم‌راستا سازی اهداف پروژه با اهداف سازمان، حفظ حاکمیت، مدیریت عملکرد و فرایند پروژه را تبیین کرده است.

more_vert دانلود مقاله علمی و پژوهشی تفسیر آیۀ شقّ‌القمر

ادامه مطلب

closeدانلود مقاله علمی و پژوهشی تفسیر آیۀ شقّ‌القمر

مقاله علمی و پژوهشی بررسی تطبیقی دیدگاه علامه طباطبایی و علامه فضل‌الله دربارۀ تفسیر آیۀ شقّ‌القمر مقاله ای است که در 21 صفحه و با 59 عنوان فهرست منابع منتشر شده است . در این مقاله موضوعات اعجاز؛ المیزان؛ شق‌القمر؛ علامه طباطبایی؛ من وحی القرآن و محمدحسین فضل الله مورد بحث و بررسی قرار گرفته است

more_vert معرفی کتاب«گردش روزگار برعکس است»

ادامه مطلب

closeمعرفی کتاب«گردش روزگار برعکس است»

«گردش روزگار برعکس است» عنوان کتابی است که به کوشش «یوسف نیک‌فام» نویسنده اراکی به رشته تحریر درآمده است. در این کتاب ۸۹ صفحه‌ای که با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی چاپخانه بهمن منتشر شده و نویسنده کوشیده است خاطرات شفاهی «محمدحسین جمالزاده» از عکاسان بنام اراکی را با زبانی شیوا ارایه دهد. قیمت هر جلد این کتاب برای علاقه‌مندان به مطالعه ۶۰ هزار ریال است. مطالب این کتاب در سه بخش ارایه شده که گام نخست با عنوان «مردی با دوربین عکاسی»، گام دوم گفت‌وگو با جمالزاده و شرح وقایعی که این عکاس در طول فعالیت حرفه‌ای خود در اراک داشته و گام سوم به زندگینامه قهرمان روایی کتاب اختصاص دارد. در گام نخست این کتاب آمده است: آشنایی من با مرد دوربین به دست وقتی شروع شد که خیلی بچه بودم و برای گرفتن عکس پرسنای مدرسه همراه والدین به مغازه‌ عکاسیش رفتم و اکنون ۲ عکس از کودکانه‌هایم به همن او یادگار مانده است که باارزش‌ترین چیزهایی است که مرا به سفر در دوران پیشین می‌برد. جمازاده با بخش مهمی از تاریخ شهر اراک گره خورده است، سرزمینی که مردان و زنانش تاریخ‌ساز و موثر بوده‌اند و به دیار فرهیختگان لقب گرفته است. عکاسخانه «ژیلا» چهل سال روایت عکاسی را در خود راد و مجموعه نفیسی از تاریخ اراک، شخصیت‌ها و چهره‌های ماندگار، وزرشکاران، هنرمندان، موسیقی و شعر، نویسندگان، دانشگاهیان، پزشکان و حوادث تلخ و شیرین ساکنانش را در آغوش گرفته است. در گام دوم این کتاب که با تکنیک مصاحبه و سووال و جواب ارایه شده یادمان‌های جمالزاده عکاس اراکی از روایان تاریخی اراک عنوان شده است. این بخش نه تنها تاریخ اراک بلکه اطلاعات مفیدی را در حوزه پیشینه عکاسی در این شهر ارایه می‌دهدو تصاویر جالبی از روایت گذراین زمان را در جای جای خود دارد. بخشی از این گام به حوادث حین پیروی انقلاب و ماجراهایی که در مسیر کار حرفه‌ای برای این عکاس رخ داده از جمله دستگیری، نحوه تظاهرات‌های مردمی و و ریخت‌شناسی رفتارهای سیاسی مردم اراک در این دوران ارایه شده است. واپسین گام این کتاب نیز کارنامه‌ای از کار حرفه‌ای این عکاس را برای خوانندگان شرح داده است. «محمدحسین جمالزاده در سال ۱۳۳۱ در اراک به دنیا آمد و درحال حاضر نیز به عنوان یکی از عکاسان حرفه‌ای عرصه اجتماعی و خبری در این شهر فعالیت دارد.

more_vert علامه قاضی طباطبایی؛ مروج آموزه‌های اخلاقی و عرفانی

ادامه مطلب

closeعلامه قاضی طباطبایی؛ مروج آموزه‌های اخلاقی و عرفانی

علامه علی آقا قاضی طباطبایی تبریزی، فقیه و عارف بزرگ شیعه و اسلام در سده‌های ۱۳ و ۱۴ خورشیدی بود که توانست با سیر و سلوک خود به قلـه‌هـای رفیـع عرفـان دسـت یابد و شاگردانی پرورش بدهد که هر کدام از بزرگان وادی عرفان و اخلاق محسوب می‌شوند.

more_vert کمال تبریزی؛ موفق ترین فیلمساز ژانر کمدی در سینمای ایران

ادامه مطلب

closeکمال تبریزی؛ موفق ترین فیلمساز ژانر کمدی در سینمای ایران

 کمال تبریزی که سینما را از دستیاری ابراهیم حاتمی‌کیا و سینمای دفاع مقدس آغاز کرد، موفق‌ترین و مشهورترین کارگردان ایرانی در حوزه ساخت فیلم‌های طنز و کمدی است که بسیاری از این فیلم ها همانند «مارمولک» و «ما همه با هم هستیم» با حاشیه و جنجال های فراوانی روبرو شد.

more_vert کتاب شهر پیر تاریخ یزد از دیروز تا امروز

ادامه مطلب

closeکتاب شهر پیر تاریخ یزد از دیروز تا امروز

شهر پیر تاریخ یزد از دیروز تا امروز کتابی دو جلدی درباره تاریخ یزد است که به قلم صادق بهجت به رشته تحریر درآمده است. این کتاب در شمارگان یک هزار و ۲۰۰ نسخه به ویراستاری فاطمه محسن زاده، با خطاطی روی جلد سیدابوالقاسم بهشتی و طراحی جلد محسن فتاح آماده چاپ شده که جلد اول آن توسط اتشارات امیر سیدعلیزاده با عنوان یزد از دیروز تا امروز/ یادها و خاطره‌ها در سال ۱۳۹۵ منتشر شده است. اکبر قلمسیاه در مقدمه این کتاب آورده است در سال‌های اخیر که خاطره‌نویسی رواج یافته، نشر کتاب‌هایی در این باب همچون موجی مواج نگاشته می‌گردد و برخی از آنها از لحاظ بیان گوشه هایی از تاریخ معاصر و زوایایی ناگفته از زندگی اجتماعی ما حائز اهمیت است. نویسنده در فصل اول این کتاب با عنوان شهر پیر تاریخ نوشته است، یزد زمانی در قلمروی مملکت مادها و نام اصلی آن ایساتیس بود، کوروش کبیر پس از آنکه دولت ماد را منقرض ساخت این ایالت را ضمیمه کشور خود کرد، با کشف گورهای کهنه و ظرف‌های شکسته در جایی که امروز هرفته نامیده می‌شود روشن شد. فرافر اولین نام بود که اکنون به قول عوام هرفته است که در جنوب غربی یزد امروز واقع است و تا مرکز شهر امروز ۳۵ کیلومتر فاصله دارد. این شهر از مجرای آبی که از شیرکوه به دامنه کوه مهریزی می‌آمد در صحرایی که جایگاه شهری باستان را نشان می‌دهد مشروب می‌شد. صدها تا هزارها سال است که این مجرا از کار افتاده و سیل‌هایی آن ر ویران کرده و تنها از آثار به جای مانده می توان دریافت روزگاری آب در آن جریان داشته است ...

more_vert کتاب آمادگی آزمون معامله گری ابزار مشتقه

ادامه مطلب

closeکتاب آمادگی آزمون معامله گری ابزار مشتقه

کتاب آمادگی آزمون معامله گری ابزار مشتقه کار نویسندگان عباس گمار، سید علی صادقی، با پیش گفتار دکترعبده تبریزی است که انتشارات آریاناقلم آنرا منتشر کرده است بررسی موضوع  کتاب: کتاب آمادگی آزمون معامله گری ابزار مشتقه در سه بخش مفاهیم بازار مشتقه، مقررات معامله ‏گری ابزار مشتقه در ایران و اصطلاحات انگلیسی بازار مشتقه، تدوین شده است. ایده نگارش کتابی با موضوع اوراق مشتقه، زمانی به ذهن ما رسید که نبود مجموعه ای با قابلیت پاسخ گوییِ جامع به نیازهای داوطلبان آزمون معامله گریِ اوراق مشتقه احساس می شد. منابع موجود در بازار یا ترجمه می باشند یا به منظور آزمون معامله گری اوراق مشتقه تالیف نشده‏اند. از این رو، تالیف کتاب پیشِ رو را با هدف رفع نقایص موجود و پوشش سرفصل های آزمون معامله گری ابزار مشتقه آغاز کردیم و در طی نگارش آن، تلاش کردیم علاوه بر حفظ سادگی و انسجام متن، مثال ها و پرسش های متعددی را با پاسخ های کاملاً تشریحی ارایه کنیم.

more_vert کتاب "روضه رضوان" مروری بر جریان‌های متعدد تاریخ معاصر اصفهان

ادامه مطلب

closeکتاب "روضه رضوان" مروری بر جریان‌های متعدد تاریخ معاصر اصفهان

 "روضه رضوان" کتابی در معرفی مشاهیر تکیه کازرونی تخت‌فولاد اصفهان و مروری بر جریان‌های متعدد تاریخ معاصر اصفهان به ویژه جریان‌های مذهبی، اجتماعی، علمی، ادبی، سیاسی و نیز هنرمعماری است. کتاب روضه رضوان تالیف محمدحسین ریاحی از جمله آثار ارزشمندی است که به معرفی تخت‌فولاد و مدفون‌شدگان در تکیه کازرونی اختصاص دارد. مولف در کنار این مباحث به جریان‌های متعدد تاریخ معاصر اصفهان به ویژه جریان‌های مذهبی، اجتماعی، علمی، ادبی، سیاسی و نیز هنرمعماری پرداخته است. مقدمه کتاب نگرشی است بر اهمیت پژوهش در زمینه تخت‌فولاد ویژگی‌های تاریخی، فرهنگی، هنری و اجتماعی آن و پس از آن فصول کتاب آغاز می‌شود. این اثر در سه فصل به سامان رسیده است. در فصل نخست به جنبه‌های معماری تکیه، بانی و سازنده آن اشاره شده است. پس از آن به مسجد، حوض‌خانه، اتاق‎‌ها، ملحقات، آب‌انبار و ویژگی قبور و غیره پرداخت شده است. در فصل دوم موضوع پیشینه برگزاری دعای کمیل در تخت‌فولاد و تکیه کازرونی مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات خوبی در مورد برگزاری دعای شریف کمیل و سایر ادعیه و بانیان و قاریان آن دارد که پس از آن به قدمت انجام دعای کمیل و استمرار آن در تکیه کازرونی اشاره شده است. فصل سوم که عمده‌ترین قسمت کتاب و در حقیقت مفصل‌ترین بخش آن ‌است به رجال مدفون و شرح آثار و احوال و حکایاتی درباره آن‌ها پرداخته است و براساس حروف الفبا شهرت و یا فامیل آن‌ها آمده است. شخصیت‌هایی مانند ملامحمدصادق اردستانی، شیخ غلامرضا پناهنده گزی، سیدمرتضی خراسانی، سیدیوسف خراسانی، عبدالمجید خطیب، سیدمحمود درب امامی، سید ابوالمعالی درچه‌ای، سید محمدباقر درچه‌ای، سیدمحمدمهدی درچه‌ای، میرزامحمد دستجردی، سیدمحمدهادی روضاتی، سیدمحمدصادق صدیق الاطباء، ملاحسینعلی صدیقین، میرزا محمدباقر فقیه ایمانی، میرزا محمدهاشم کلباسی، شیخ اسماعیل معزی، میرزا محمد حسن موسوی چهارسوقی، آقا محمد نوری و غیره. نویسنده کتاب بر آن بوده است تا با استفاده از منابع متعدد بسیار اعم از چاپی و خطی و مصاحبه‌ها و گفت وگوها به طور دقیق و اصولی و شخصیت افراد برجسته مدفون در تکیه بپردازد. در پایان نیز فهرست‌ها مشتمل بر فهرست نام اشخاص، مکان‌ها، منابع و ماخذ آمده است. کتاب "روضه رضوان" نوشته محمدحسین ریاحی، سال ۸۶ با همکاری واحد دانشنامه مجموعه تاریخی فرهنگی تخت فولاد اصفهان و توسط نشر کانون پژوهش با شمارگان یکهزار نسخه در ۳۶۸ صفحه به چاپ رسید.

more_vert مقاله علمی و پژوهشی بررسی فرهنگ سیاسی علمای سنتی دوران مشروطه

ادامه مطلب

closeمقاله علمی و پژوهشی بررسی فرهنگ سیاسی علمای سنتی دوران مشروطه

مقاله علمی و پژوهشی" بررسی فرهنگ سیاسی علمای سنتی دوران مشروطه " مقاله ای است در 38 صفحه با 39 عنوان فهرست منبع که در مجلات معتبر علمی با رویکرد مطالعات جامعه شناختی منتشر شده است . در این مقاله علمی و پژوهشی موضوعات بررسی فرهنگ سیاسی علمای سنتی دوران مشروطه ، محمد حسین تبریزی ، شیخ ابوالحسن نجفی ، نخبگان سیاسی ، جهت گیری شناختی ، جهت گیری عاطفی ، جهت گیری ارزشی و حقوق اجتماعی مطرح شده است   محتوای این مقاله می تواند مورد استفاده دانشجویان دوره دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد برای تهیه رساله دکترا و پایان نامه ارشد قرار گیرد.

more_vert کتاب بازار جدید ارز دیجیتال: می‌خواهید تجارت کنید؟ دم در بد است!

ادامه مطلب

closeکتاب بازار جدید ارز دیجیتال: می‌خواهید تجارت کنید؟ دم در بد است!

کتاب بازار جدید ارز دیجیتال: می‌خواهید تجارت کنید؟ دم در بد است! نوشته‌ی محمدحسین طالب بیدخت، سعی بر آن دارد تا مفاهیم پیچیده ارز‌های دیجیتال و فناوری‌های نو، وابسته به عرصه دیجیتال را به ساده‌ترین شکل ممکن بیان کند. محمدحسین طالب بیدختی در این اثر به شما خواهد گفت که چطور توانسته در عرض 3 روز بیت کوین معامله کند. کتاب بازار جدید ارز دیجیتال برای همه سنین مناسب است و با هدف آشنایی شما با بلاک چین، ارز دیجیتال و تجارت آن به نگارش درآمده است. از ابتدای آفرینش تاکنون، بشر روش‌های مختلفی برای تجارت به کار برده است. اما مشخص است که با گذر زمان الفبای زندگی تغییر می‌کند و نیاز است همگان مفاهیم کلی تکنولوژی‌های پر استفاده مثل کامپیوتر و اینترنت را در سطح پایه بدانند. بنابراین محمدحسین طالب بیدختی در این کتاب به طرزی شگرف و در اوج سادگی، انقلاب دیجیتالیِ در راه را توضیح داده است. جملات برگزیده کتاب بازار جدید ارز دیجیتال: - بسیاری از افراد پولی را که بدست آورده‌اند خرج می‌کنند تا چیزهایی بخرند که نمی‌خواهند تا مردمی را تحت تاثیر قرار دهند که دوست ندارند.- برای ثروتمند شدن، باید در زمانی که خواب هستید نیز پول دربیاورید.- من دوست دارم مثل یک فقیر با یک عالمه پول زندگی کنم.- پول با زبانی صحبت می‌کند که همه دنیا آن را درک می‌کنند. در بخشی از کتاب بازار جدید ارز دیجیتال می‌خوانیم: بانک و نظام بانکی به عنوان تعدیل و جاری کننده پول و ارزش مالی کشور، زیر مجموعه‌ای از نظام اقتصادی هر کشور به شمار میرود که با بخش‌های گوناگون تولید و صنعت و مردم رابطه‌ای نزدیک و تنگاتنگ دارد. با رشد روز افزون معاملات تجاری الکترونیکی در سطح دنیا و نیاز تجارت به حضور بانک جهت نقل و انتقال منابع مالی، بانکداری الکترونیکی به عنوان بخش جدائی ناپذیر از تجارت الکترونیکی و دارای نقش اساسی در اجرای آن بوجود آمده است. سرعت توسعه فن آوری اطلاعات، باعث ایجاد تغییرات عمده‌ای در شکل پول و سامانه‌های انتقال منابع در عرصه بانکداری شده و مفاهیم جدیدی را به عنوان پول الکترونیکی و انتقال الکترونیکی آن ارائه نموده است. این دو مفهوم، ایجاد کننده نوع جدیدی از بانکداری تحت عنوان بانکداری الکترونیکی می‌باشند. بنا به فرهنگ آکسفورد: "بانکداری الکترونیکی روشی در بانکداری است که در آن مشتری از طریق اینترنت معاملات خود را انجام می‌دهد". تا مدت‌ها، مشتریان برای دسترسی به خدمات بانکی از اسناد کاغذی و کارهای دستی استفاده می‌کردند ولی در نهایت با یکپارچه سازی سیستم‌ها و شبکه‌ای شدن و مرتبط کردن مشتریان با تمامی عملات بانکی، امروزه مشتریان برای دریافت وام یا خدمات بیمه‌ای یا دیگر خدمات بانکی بی‌نیاز از مراجعه به بانک می‌باشند. تحولات شگرفی که در نظام پولی و بانکی جهان به واسطه انقلاب فن آوری اطلاعات و ارتباطات و دنیای مجازی بوجود آمده است، باعث به وجود آمدن مفهوم جدیدی از پول به نام پول الکترونیکی و در پی آن جرم پول‌شوئی، همچنین پول‌شوئی الکترونیکی شده است. که به دلیل ابعاد بسیار گسترده آن در سطح کشور و در سطح بین‌المللی، توجه نظام‌های اقتصادی، سیاسی و حقوقی کشور‌ها را به خود معطوف داشته است. فهرست مطالبمقدمهفصل اول: چرا ارز دیجیتال؟انواع معامله!الف) کالا با کالای خودمان!ب) اولین پولج) سکهد) کاغذه) بانکو) بانک الکترونیکز) پول دیجیتالیارزهای دیجیتالقردادهای هوشمنداینترنت غیر متمرکزفصل دوم: انواع ارزهاالف) آگر Augurب) نئو NEOج) استیم ایت Steem Itد) گولم GOLEMه) استوریکا Storiqaو) ریپل Rippleفصل سوم: کاربرد ارزهافصل چهارم: استخراج miningاستخر استخراج MiningPoolفصل پنجم: چنگال‌ها Forksفصل ششم: بلاک چین blockchainکاربردهای دیگر بلاک چینفصل هفتم: کیف پولانواع کیف پولالف) کیف پول نرم افزاریب) کیف پول تحت وبج) کیف پول‌های صرافی‌هاد) کیف پول سخت افزاریفصل هشتم: جزئیات و جمع بندیالف) کارمزدب) توکنج) تغییر ارز به ارز دیگرExchangeد) خرید و فروش ارزه) جمع بندیواژگان کلیدیمنابع

more_vert تکمیل ظرفیت برای دانشگاه علمی کاربردی

ادامه مطلب

closeتکمیل ظرفیت برای دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه جامع علمی کاربردی از موافقت شورای سنجش و پذیرش با پذیرش دانشجو در مرحله تکمیل ظرفیت این دانشگاه خبر داد. دانشگاه جامع علمی کاربردی امروز شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد: موافقت شورای سنجش و پذیرش دانشجو برای تکمیل ظرفیت پذیرش این دانشگاه اعلام شد و بخشنامه‌های تکمیلی در این خصوص به زودی اعلام می‌شود. دانشگاه جامع علمی و کاربردی در حالی این پیام را صادر کرد که پیش از این «محمدحسین امید» رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در سخنانی گفته بود جمعیت دانشجویی دانشگاه علمی کاربردی برای سال تحصیلی جاری کاهش یافته است. وی گفت: بیش از دو سوم صندلی‌های این دانشگاه خالی از دانشجو است و به عبارتی بیش از ۳۰۰ هزار ظرفیت این دانشگاه خالی از دانشجو باقی مانده است. به گفته امید، بر اساس قانون برنامه ششم توسعه کشوری، سهم آموزش‌های مهارتی در کشور باید به ۳۰ درصد برسد و در حال حاضر در مجموع سهم دو دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی از ۱۵ درصد هم کمتر است.

more_vert کتاب نشانه‌های شگفت آور آخرالزمان

ادامه مطلب

closeکتاب نشانه‌های شگفت آور آخرالزمان

این کتاب جهت آگاهی از علائم و نشانه­ های ظهور حضرت ولی عصر(ع) و مباحث مربوط به آخرالزمان؛ در چهار فصل تدوین گردیده است. از آنجا که نویسندگان و خدمت گزاران زیادی­ همچون ­مرحوم­ علامه ­مجلسی، شیخ ­حُرعاملی­ و سیّد ابن طاووس ­و بزرگان دیگری در این مورد انجام وظیفه کرده ­اند، امّا چون آن کتب عربی و یا دسترسی به آن ها برای همگان مقدور نمی­ باشد، برای آگاهی بیشتر عاشقان مهدی (ع) برخی از روایات اهل بیت عصمت و طهارت (ع) که در باب علائم ظهور آن حضرت نقل شده، گردآوری نموده شده است. فهرست مطالبسرآغاز سخنزندگی نامه حضرت مهدی (عج)فصل اول: اشعار و پیشگویی هایوسف دورانجهان در انتظار کیست؟طبیب دردمندانپیشگویی های شاه نعمت الله ولیتحقّق پیشگویی شاه نعمت اللهبازگشت امام خمینی به ایرانفصل دوم: علائم و نشانه های ظهورالف) معنی کلمه آخرالزّمانب) روایات پیرامون ظهورعمل نکردن به دستورات الهیروایت اوّلاوصاف مردم آخرالزّمانروایت دومروایت سومروایت چهارمروایت پنجمروایت ششمروایت هفتمروایت هشتمروایت نهمروایت دهمروایت یازدهمروایت دوازدهمروایت سیزدهمروایت چهاردهمروایت پانزدهمروایت شانزدهمروایت هفدهمروایت هجدهمروایت نوزدهمخواننده عزیز!فصل سوم:ایران،عراق و فلسطین درآخرالزّمانفصل چهارم:جزیره خضراء افسانه یا واقعیّت!داستان جزیره خضراءدلایل صحت داستان جزیرۀ خضرادلایل افسانه ای بودن داستان جزیرۀ خضراسیّدمحمّد باقر شفتی و جزیرۀ خضراءجزیرۀ خضراء از دیدگاه آیت الله بهجت (ره)وظیفۀ شیعه در آخرالزّماناستغاثه به امام زمان (عج)کتابنامهتالیفات نگارنده

more_vert تمدید ثبت‌نام متقاضیان تدریس در دانشگاه علمی‎ کاربردی

ادامه مطلب

closeتمدید ثبت‌نام متقاضیان تدریس در دانشگاه علمی‎ کاربردی

مهلت ثبت‌نام برای تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی تا روز سه‌شنبه ۲۴ دی ماه تمدید شد. به گزارش روز یکشنبه تمدید ثبت‌نام متقاضیان تدریس در دانشگاه علمی‎ کاربردی، مهلت ثبت نام در فراخوان تا ساعت ۲۴ روز سه شنبه ۲۴ دی ماه در سامانه این دانشگاه به نشانی اینترنتی uast.ac.ir تمدید شد.بر اساس اعلام پیشین محمدحسین امید رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی، ‌ طبق نیازسنجی سال ۹۸ که از همه استان‌های کشور و مراکز علمی و کاربردی صورت گرفته، ثبت نام از متقاضیان تدریس در این دانشگاه از هشتم دی ماه آغاز شد.در این فراخوان افرادی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد به بالاتر هستند، امکان ثبت نام دارند و مدارک معادل و یا مجازی برای ثبت نام قابل قبول نیست.تهران به حدود هزار و ۱۱۲ نفر برای مدرس در دانشگاه‌های جامع علمی و کاربردی نیاز دارد اما طبق اعلام رییس این دانشگاه شاید این آمار مانند دوره قبل این عدد به تعداد ۱۰ هزار نفر برسد.طبق برنامه ریزی انجام شده از سوی دانشگاه جامع علمی کاربردی، مدرسان انتخاب شده امکان تدریس از مهرماه سال ۹۹ دارند و فرآیند بررسی مدارک و جذب متقاضیان ۳۲ هفته زمان می برد.

more_vert عشق و شوریدگی به اهل بیت(ع) در سیره و منش جعفر مجتهدی تبریزی

ادامه مطلب

closeعشق و شوریدگی به اهل بیت(ع) در سیره و منش جعفر مجتهدی تبریزی

شیخ جعفر مجتهدی از عارفان و سالکان پارسا و وارسته به شمار می‌آید که به گونه‌ای خاص از دیگران متمایز بود. او که در نهایت سادگی زندگی می‌کرد و توسل به ائمه اطهار(ع) از ممتازترین و منحصر به‌فردترین ویژگی‌های شخصیتی وی محسوب می‌شد.